Pyöräilyn kuntoiluvaikutuksista

Anonyymi-ap

Saattoikohan se muinainen legendaarinen "lihasheikkousmies" vähän olla oikeassakin puhuessaan nykyaikaisten sähköpyörien heikentävän ihmisten kuntoa. Jokunen vuosi sitten aloitin pyöräilemään sekä sähkärillä ja maantiepyörällä ajaen enimmäkseen sähköavustuspyörällä. Nyt viime talveksi laitoin sähkäriin nastarenkaat ja ajelin työmatkaa muutaman kuukauden kevättalvella. Vaihdoin maantiepyörään kelin sallittua ja olen todennut n. 30 kilometrin mäkiä sisältävän työmatkan sujuvan sähköavusteisella noin 3 minuuttia nopeammin. Ero ajallisesti ei ole kovin suuri , mutta kunto on tainnut vähän kohota ja painokin pudota kymmenkunta kiloa avusteettoman kesäpyörän kanssa. Ensi syksynä aion taas siirtyä sähkäriin nastoilla koska koen sen talvipyöränä turvallisemmaksi ja mukavammaksi kuin lokasuojattoman kapearenkaisen.

53

420

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Arkiliikkuminen ja kelloa vastaan ajaminen ovat kaksi eri asiaa.

      Varmin tapa kohottaa kestävyyskuntoa on luopua kokonaan avustuksesta ja liikkua monipuolisesti. Jalkavoimat kohoaa tekemällä jalkakyykkyä ja muita vastaavia liikkeitä.

    • Anonyymi

      »...koska koen sen talvipyöränä turvallisemmaksi ja mukavammaksi kuin lokasuojattoman kapearenkaisen.»

      Asiasta toiseen: miksi laatupyörissä ei ole lokasuojia? Eikö tunnu epämiellyttävältä kun koirankakat lentävät päin selkää? Vai lentääkö niistä suurin osa tasaisesti pitkin jalkakäytävää niin kuin hiekoituslaitteen hiekka? Vai pyöräilettekö vain alueilla joissa koirankakkoja ei ole? Onko tällaisia alueita enemmänkin?

      • Anonyymi

        Poljen lokarittomalla sähkikselläni niin kovaa, että kakat linkoutuvat laajassa kaaressa eteenpäin raivaten tietäni kevyen liikenteen väylällä. Lapissa tunturien yli pyöräillessäni lentävät poron kakat, ellen oikaise järven poikki. Silloin raudut viuhuvat lentokalojen lailla ilmojen halki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poljen lokarittomalla sähkikselläni niin kovaa, että kakat linkoutuvat laajassa kaaressa eteenpäin raivaten tietäni kevyen liikenteen väylällä. Lapissa tunturien yli pyöräillessäni lentävät poron kakat, ellen oikaise järven poikki. Silloin raudut viuhuvat lentokalojen lailla ilmojen halki.

        Taisi lähteä viesti kirjautumattomana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisi lähteä viesti kirjautumattomana.

        No, ei haittaa, sillä kokonaisteho takarenkaaseen on sitten tuo Polkijan polkimille antama teho + moottorin antama teho.


    • Anonyymi

      Tarkoitat varmasti "halveksittua" Lihasheikkousmiestä?

      Tavoitteena hänellä on ainoastaan riidanhaastaminen ja provosointi, yhdeltä nurkalta tiirailu. Legendaarista hänessä ei ole mikään muu kuin muiden tahallinen ja provosoiva pilkkaaminen ja oman hännän nostaminen. Vanhan koulukunnan viimeisiä jääräpäitä, teräsputkirungon ja vannejarrujen vankkumaton kannattaja, jolle kehitys on kirosana.

      Lihasheikkous"mies" kaipaisi itselleen hamekangasta. LHM ei valitettavasti ole muinainen, vaikkakin on ikivanha, ja jatkaa aktiivisesti trollaamistaan edelleen.

      • Anonyymi

        Apuvälinemiehen katkera tilitys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Apuvälinemiehen katkera tilitys.

        Vaseliinimies havaittu.


    • Anonyymi

      Jos tavoite on pyöräillä sujuvasti työmatkat, voi olla shokki keholle antaa jaloille "kyytiä raudalla". Maitohapot kehossa lisääntyy, kun treenaa lisää lihasmassaa jalkoihin. Pyöräilystä tulee tuskaista. Samoin jo ihan peruskävelykin muuttuu vaikeaksi.

      • Itselläni on oma "paras" moottorini Bosch:n Performance CX Gen4 (85Nm) moottori joka on siis noita 250w luokiteltuja moottoreita (kuten kaikkien muidenkin pyörieni moottorit).
        Kyseinen moottori vaatii tehokkaimmalla avustustasollaan polkijalta noin 190-200W tehontuoton polkimille, antaakseen maksimi moottorin avustuksen ulos (noin 550W luokkaa hetkellistä tehoa), itse en pidä tuollaista 190-200W poljintehoa enään ihan vain "moottorin ohjaamisena", vaan tuohon 200W tehoon joutuu jo jonkin verran polkemaankin.

        Uusinta uutta oleva Bosch:n Gen5 moottori 100Nm päivityksellä (julkaistu tässä kuussa) vaatii moottorin maksimitehotuottoon (noin 680W hetkellistä) tuollaisen 210-220W tehontuoton polkimille.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Itselläni on oma "paras" moottorini Bosch:n Performance CX Gen4 (85Nm) moottori joka on siis noita 250w luokiteltuja moottoreita (kuten kaikkien muidenkin pyörieni moottorit).
        Kyseinen moottori vaatii tehokkaimmalla avustustasollaan polkijalta noin 190-200W tehontuoton polkimille, antaakseen maksimi moottorin avustuksen ulos (noin 550W luokkaa hetkellistä tehoa), itse en pidä tuollaista 190-200W poljintehoa enään ihan vain "moottorin ohjaamisena", vaan tuohon 200W tehoon joutuu jo jonkin verran polkemaankin.

        Uusinta uutta oleva Bosch:n Gen5 moottori 100Nm päivityksellä (julkaistu tässä kuussa) vaatii moottorin maksimitehotuottoon (noin 680W hetkellistä) tuollaisen 210-220W tehontuoton polkimille.

        Joojoo, polkemistahan tuo, joo...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joojoo, polkemistahan tuo, joo...

        Siis tietysti polkemistehoa voi nostaa enemmän, mutta tuon jälkeen ei moottorista tule enempää avustusta vaan se antaa "kaikkensa". Kokonaisteho takarenkaaseen on sitten tuo Polkijan polkimille antama teho + moottorin antama teho.

        Ja tuo siis isoimmalla avustustasolla (tasot 1-4), pinimmällä avustuksella jos/kun polkija tuottaa polkimille 100W tehon niin moottori antaa tuohon päälle 50%:a lisää eli yhteisteho noin 150W


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Siis tietysti polkemistehoa voi nostaa enemmän, mutta tuon jälkeen ei moottorista tule enempää avustusta vaan se antaa "kaikkensa". Kokonaisteho takarenkaaseen on sitten tuo Polkijan polkimille antama teho moottorin antama teho.

        Ja tuo siis isoimmalla avustustasolla (tasot 1-4), pinimmällä avustuksella jos/kun polkija tuottaa polkimille 100W tehon niin moottori antaa tuohon päälle 50%:a lisää eli yhteisteho noin 150W

        Jopojopo, jyrkkä mopo.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Siis tietysti polkemistehoa voi nostaa enemmän, mutta tuon jälkeen ei moottorista tule enempää avustusta vaan se antaa "kaikkensa". Kokonaisteho takarenkaaseen on sitten tuo Polkijan polkimille antama teho moottorin antama teho.

        Ja tuo siis isoimmalla avustustasolla (tasot 1-4), pinimmällä avustuksella jos/kun polkija tuottaa polkimille 100W tehon niin moottori antaa tuohon päälle 50%:a lisää eli yhteisteho noin 150W

        Milloin näemne sinut Tourilla?


    • Anonyymi

      Polkupyörällä poletaan kesät talvet ja kunto siinä väkisinkin pysyy hyvänä. Sähköpyörällä ollaan pyöräilevinään ja polkimien funktio on lähinnä käskyttää ja ohjata sähkömoottoria millä vauhdilla halutaan hurruutella härvelillä.

      • Anonyymi

        Kun olet lukenut yhden pyörän manuaalin tai esitteen, luulet tuntevasi ne kaikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun olet lukenut yhden pyörän manuaalin tai esitteen, luulet tuntevasi ne kaikki.

        Minä en lue pyörien manuaaleja tai esitteitä. Pyörä on yksinkertainen kapinen jonka käyttö onnistuu ilman ohjekirjoja. Senkus hyppää pyöränselkään ja alkaa pyörittelemään kampia.
        Pyöränkorjaamiseen itse ei myöskään tarvitse katsella YouTube-videoita tai latailla osien räjäytyskuvia netistä. Tunnen pyöräni tekniikan kuin omat taskuni. Pyöränkorjaus käy kädenkäänteessä ja ei kun taas menoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en lue pyörien manuaaleja tai esitteitä. Pyörä on yksinkertainen kapinen jonka käyttö onnistuu ilman ohjekirjoja. Senkus hyppää pyöränselkään ja alkaa pyörittelemään kampia.
        Pyöränkorjaamiseen itse ei myöskään tarvitse katsella YouTube-videoita tai latailla osien räjäytyskuvia netistä. Tunnen pyöräni tekniikan kuin omat taskuni. Pyöränkorjaus käy kädenkäänteessä ja ei kun taas menoksi.

        "Sähköpyörällä ollaan pyöräilevinään ja polkimien funktio on lähinnä käskyttää ja ohjata sähkömoottoria millä vauhdilla halutaan hurruutella härvelillä."

        Tuntuu siltä, että et tiedä sähköpyöristä sen enempää kuin sika ydinvoimasta.


    • Anonyymi

      Tuo vaikutus jalkavoimiin pätee myös käännetysti.

      Itse olen käynyt kuntosalilla jo vuosia ja tehnyt jalkaprässiä suositellun syvältä jopa 250 kg. Kun aloin pyöräillä työmatkat, piti painoja vähentää. Jalat muuttuivatkin heikoimmiksi maksimipainojen osalta. Toistoja pystyi pumppaamaan vaikka hyrymykket 170 kg, mutta yli 200 kg painopakka ei meinannutkaan liikahtaa.

      Fysioterapeutti puhui solujen lihasmuistista ja piti ilmiötä normaalina. Vielä en ole hankkinut sähkäriä, lähellä oli, etten ottanut työsuhdepyöränä.

    • Anonyymi

      Jos ette heti lopeta tätä keskustelua, tulen rankaisemaan koko yhteisöä kalakukkoresepteilläni.

    • Anonyymi

      sähköpyörällä on yhtä paljon kuntovaikutuksia kuin sähkötupakilla.

      • Kävin tuossa taas "pikaisella" (vajaa tunti) 15km. ilta maastolenkillä metsäisessä ja vaihtelevassa salpausselän harjumaastossa sähköavusteisella jäykkäperä maasturillani.
        Keskinopeus 17km/h, Keskisyke 142l/min ja maksimisyk 171l/min

        Garmin Connect:n sanallinen arvio ajolenkistä:
        "Merkittävä vaikutus aerobiseen kuntoon
        Upeaa! Tämän haasteellisen aerobisen suorituksen pitäisi parantaa hengitys- ja verenkiertoelimistösi kuntoa merkittävästi"

        (saan näistä kuvakaappauksetkin jos joku alkaa väittämään ettei ole totta, mutta kun olen noita vastaavia kuvia aikaisemminkin laittanut, niin ei niitä kukaan ole katsonut, niin jätetään nyt väliin...).

        Mutta kyllä varmasti taas tämän palstan vakio valittajasankarit taasen kertovat miksi asia ei voi olla näin miten Garmin asian ilmoittaa ja Garminin ohjelmisto (minkä kehittämiseen on käyetty miljoonia ja taas miljoonia) on väärässä ja vain hän on oikeassa...


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kävin tuossa taas "pikaisella" (vajaa tunti) 15km. ilta maastolenkillä metsäisessä ja vaihtelevassa salpausselän harjumaastossa sähköavusteisella jäykkäperä maasturillani.
        Keskinopeus 17km/h, Keskisyke 142l/min ja maksimisyk 171l/min

        Garmin Connect:n sanallinen arvio ajolenkistä:
        "Merkittävä vaikutus aerobiseen kuntoon
        Upeaa! Tämän haasteellisen aerobisen suorituksen pitäisi parantaa hengitys- ja verenkiertoelimistösi kuntoa merkittävästi"

        (saan näistä kuvakaappauksetkin jos joku alkaa väittämään ettei ole totta, mutta kun olen noita vastaavia kuvia aikaisemminkin laittanut, niin ei niitä kukaan ole katsonut, niin jätetään nyt väliin...).

        Mutta kyllä varmasti taas tämän palstan vakio valittajasankarit taasen kertovat miksi asia ei voi olla näin miten Garmin asian ilmoittaa ja Garminin ohjelmisto (minkä kehittämiseen on käyetty miljoonia ja taas miljoonia) on väärässä ja vain hän on oikeassa...

        Tuohan on aina suhteellista. Jos on rapakuntoinen, vähäinenkin ponnistelu saa garminin kertoilemaan tuollaista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuohan on aina suhteellista. Jos on rapakuntoinen, vähäinenkin ponnistelu saa garminin kertoilemaan tuollaista.

        Niin, näinkö meinaat? Siis ihan eMTB ohjelmalla tuo mitattuna (siis joka nimenomaan kehitetty maastosähköpyöräilyyn, joten mittaustulokset suhteellisen luettavia.

        Mutta nyt tuossa päätelmässäsi on ongelma, käyn ajamassa suht usein noita maastolenkkeja ympäri vuoden, osa kovemmilla polkutehoilla kuin toiset, osa taas selkeästi pidempiä (tyyliin 3-4h. maastoajoja, välillä pidempiäkin, etenkin Lapissa). Joten jos/kun Garminin palaute on kyseisenlaista ajolenkkien jälkeen niin silloinhan tuon hengitys ja verenkiertoelimistön kunnon on pitänyt parantua...

        Eli ajan aktiivisesti maastossa, niin kerrotko miksi olisin "rapakuntoinen" vaikka Garminin ajon jälkeiset palautteet on vastaavia? Eli Garmin on väärässä ja sinä oikeassa koska..?

        Edelliset Garminiin TALLENNETUT maasto/maastopainotteiset ajot ovat olleet viime viikkojen ajalta: (tämän päälle ei tallennettuja ajoja useita, tallennus vain silloin kun lähtee "ajolenkille" ja välillä ohjelman päällelaitto vain unohtuu)
        5.7 Lahti 24km
        1.7 Lappeenranta 16km
        30.6 Savitaipale 28km
        29.6 Lappeenranta 13km
        28.6 Puumala 47km
        25.6 Hollola 3km (tekninen vika)
        21.6 Föglö 45km
        20.6 Sund 34km
        25,6
        1.7 Lahti


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Niin, näinkö meinaat? Siis ihan eMTB ohjelmalla tuo mitattuna (siis joka nimenomaan kehitetty maastosähköpyöräilyyn, joten mittaustulokset suhteellisen luettavia.

        Mutta nyt tuossa päätelmässäsi on ongelma, käyn ajamassa suht usein noita maastolenkkeja ympäri vuoden, osa kovemmilla polkutehoilla kuin toiset, osa taas selkeästi pidempiä (tyyliin 3-4h. maastoajoja, välillä pidempiäkin, etenkin Lapissa). Joten jos/kun Garminin palaute on kyseisenlaista ajolenkkien jälkeen niin silloinhan tuon hengitys ja verenkiertoelimistön kunnon on pitänyt parantua...

        Eli ajan aktiivisesti maastossa, niin kerrotko miksi olisin "rapakuntoinen" vaikka Garminin ajon jälkeiset palautteet on vastaavia? Eli Garmin on väärässä ja sinä oikeassa koska..?

        Edelliset Garminiin TALLENNETUT maasto/maastopainotteiset ajot ovat olleet viime viikkojen ajalta: (tämän päälle ei tallennettuja ajoja useita, tallennus vain silloin kun lähtee "ajolenkille" ja välillä ohjelman päällelaitto vain unohtuu)
        5.7 Lahti 24km
        1.7 Lappeenranta 16km
        30.6 Savitaipale 28km
        29.6 Lappeenranta 13km
        28.6 Puumala 47km
        25.6 Hollola 3km (tekninen vika)
        21.6 Föglö 45km
        20.6 Sund 34km
        25,6
        1.7 Lahti

        Esim. tuon 30.6 Savitaipaleen kahden tunnin maastolenkin sanallinen palaute oli seuraava:
        "Ylikuormittava - Tempo
        Tämä suoritus oli erinomainen lihaskestävyyden kehittämiseen, mutta se oli myös erittäin vaativa. Näin tehokkaita suorituksia ei kannata tehdä usein ja riittävä palautumisaika on varmistettava".


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Esim. tuon 30.6 Savitaipaleen kahden tunnin maastolenkin sanallinen palaute oli seuraava:
        "Ylikuormittava - Tempo
        Tämä suoritus oli erinomainen lihaskestävyyden kehittämiseen, mutta se oli myös erittäin vaativa. Näin tehokkaita suorituksia ei kannata tehdä usein ja riittävä palautumisaika on varmistettava".

        Ja tämän hetken "harjoittelun tila on":

        "Tuottava, Nykyinen harjoittelusi kuormittavuus on optimaalinen jotta kuntosi nousee edelleen. Pidä tästä kiinni".
        (ja ainoat Garminiin mitattavaksi tulevat harjoitteet ovat noita (sähkö)pyörä maastolenkkejä.

        On se ihanaa tuo nykyajan tekniikka kun sillä saa "lihasheikkousmiehelle" ongelmia miten hän taas saan selitettyä mustan valkoiseksi ja päinvastoin. Tosin hän ei taida tekniikkaan pajoa uskoa muutenkaan joten tuskin uskoo Garminin tilastoja ja tuloksiakaan (tosin ei hänellä oli "tilalle" antaa oikein mitään muutakaan).


      • Anonyymi
        UUSI
        santtu_1975X kirjoitti:

        Niin, näinkö meinaat? Siis ihan eMTB ohjelmalla tuo mitattuna (siis joka nimenomaan kehitetty maastosähköpyöräilyyn, joten mittaustulokset suhteellisen luettavia.

        Mutta nyt tuossa päätelmässäsi on ongelma, käyn ajamassa suht usein noita maastolenkkeja ympäri vuoden, osa kovemmilla polkutehoilla kuin toiset, osa taas selkeästi pidempiä (tyyliin 3-4h. maastoajoja, välillä pidempiäkin, etenkin Lapissa). Joten jos/kun Garminin palaute on kyseisenlaista ajolenkkien jälkeen niin silloinhan tuon hengitys ja verenkiertoelimistön kunnon on pitänyt parantua...

        Eli ajan aktiivisesti maastossa, niin kerrotko miksi olisin "rapakuntoinen" vaikka Garminin ajon jälkeiset palautteet on vastaavia? Eli Garmin on väärässä ja sinä oikeassa koska..?

        Edelliset Garminiin TALLENNETUT maasto/maastopainotteiset ajot ovat olleet viime viikkojen ajalta: (tämän päälle ei tallennettuja ajoja useita, tallennus vain silloin kun lähtee "ajolenkille" ja välillä ohjelman päällelaitto vain unohtuu)
        5.7 Lahti 24km
        1.7 Lappeenranta 16km
        30.6 Savitaipale 28km
        29.6 Lappeenranta 13km
        28.6 Puumala 47km
        25.6 Hollola 3km (tekninen vika)
        21.6 Föglö 45km
        20.6 Sund 34km
        25,6
        1.7 Lahti

        Garminhan suhteuttaa aikaisempien harjoitusten pohjalta nuo harjoitusvaikutukset. Se on suhteellista. Yksittäisen harjoituksen tulosten kertominen ei kerro meille lukijoille mitään. Nyt kun kerroit myös aikaiemmista harjoituksista, se pistää sen jonkinlaiseen kontekstiin myös meille lukijoille.
        Sillä tavalla myös Garmin toimii.


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Garminhan suhteuttaa aikaisempien harjoitusten pohjalta nuo harjoitusvaikutukset. Se on suhteellista. Yksittäisen harjoituksen tulosten kertominen ei kerro meille lukijoille mitään. Nyt kun kerroit myös aikaiemmista harjoituksista, se pistää sen jonkinlaiseen kontekstiin myös meille lukijoille.
        Sillä tavalla myös Garmin toimii.

        Tottakai se on yksilökohtaista nuo harjoituksen vaikutukset, muutenhan siinä palautteessa ei olisi mitään mieltä...
        Jollekkin SM tason maastopyöräilijälle tuo minun eilinen lenkki olisi palauttelavaa luonnossa "poljeskelemista" ilman isompia treenihyötyjä kun itselleni taasen mentiin isoja pätkiä siellä oman "koneen" viimeisen 10%:n tienoilla.

        Mutta tosiaan jos/kun noita sanallisia tuloksia verrataan tämän keskusteluun aiheeseen, niin aika paha on sanoa ettei niitä kuntovaikutuksia olisi...

        Ja kuten olen monasti sanonutkin niin (ainakin maastossa) tuon sähköavustuksen hyviä puolia on se että avustustasoa vaihdellen saa tuota sykekäyrää hyvin pidettyä juuri tuon "punaisen alueen" alapuolella tasaisempana kuin mitä "manuaalilla" ajaessa, jolloin helposti käy niin että isompi mäkinousi vetää "koneen punaiselle" ja sitten kun se sinne menee niin pitää ajaa pidempikin matka hyvin palautellen että sykkeet taas palautuu ajettavalle tasolle.

        Mutta eihän tämä lihasheikkousmiehelle käy...


      • UUSI
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tottakai se on yksilökohtaista nuo harjoituksen vaikutukset, muutenhan siinä palautteessa ei olisi mitään mieltä...
        Jollekkin SM tason maastopyöräilijälle tuo minun eilinen lenkki olisi palauttelavaa luonnossa "poljeskelemista" ilman isompia treenihyötyjä kun itselleni taasen mentiin isoja pätkiä siellä oman "koneen" viimeisen 10%:n tienoilla.

        Mutta tosiaan jos/kun noita sanallisia tuloksia verrataan tämän keskusteluun aiheeseen, niin aika paha on sanoa ettei niitä kuntovaikutuksia olisi...

        Ja kuten olen monasti sanonutkin niin (ainakin maastossa) tuon sähköavustuksen hyviä puolia on se että avustustasoa vaihdellen saa tuota sykekäyrää hyvin pidettyä juuri tuon "punaisen alueen" alapuolella tasaisempana kuin mitä "manuaalilla" ajaessa, jolloin helposti käy niin että isompi mäkinousi vetää "koneen punaiselle" ja sitten kun se sinne menee niin pitää ajaa pidempikin matka hyvin palautellen että sykkeet taas palautuu ajettavalle tasolle.

        Mutta eihän tämä lihasheikkousmiehelle käy...

        Jatketaan "Garminin kertomaa" tarinaa.
        Tänäin ajo suuntautui Hollolan Tiirismaalle (jossa eteläisimmän suomen korkein kohta) ja siellä yhdistielmä kahta maastoreittiä joiden viralliset luokitukset ovat Keskivaativa/vaativa ja jossa en aikaisemmin ollut ajanut kuin osaa tuon lenkin poluista. Ja kyllähän tuo reitti luokituksensa mukainen oli, kivikot ja juurakot sekä jyrkät nousut ja laskut tekivät reitistä ihan haastavahkon ja siitä kertoo että noin 7km. reittiin kului kokonais-aikaa noin 50min. (keskinopeus 8.3km/h).

        Vaikka vauhti ja keskinopeus oli hidasta niin ajon keskisyke oli kuitenkin 145l/min maksimisykkeen ollessa 163l/min. Sykekäyrä hyvin tasaista kahta pientä taukoa lukuunottamatta joiden aikana koitin hieman puhelimen kartalta itseäni paikantaa kun reitin opasteet olivat hieman vajavaisia muutamin osin.
        Sen huomasikin ajossa että kun reitin tekninen vaativuus teki sen että ajossa ei oikein lepohetkeä ollut missään vaiheessa, vaan oli kyseessä sitten nousu taikka lasku niin samanlailla joutui kokoajan "ajamaan" ja sykkeet pysyivät tasaisesti siellä 140l/min alueella käytännössö kokoajan (tämä on se yksi poinnti mitä lihasheikkousmies ei maastoajosta tunnu tajuavan, siellä ei haastavammassa maastossa oli juuri minkäänlaista lepohetkeä).

        Garminin palaute ajosta oli seuraava:
        Ensisijainen etu:
        "Peruskunto
        tämä matalatehoinen harjoittelu oli riittävän pitkä kehittämään kestävyyttäsi. Se kasvatti matalan aerobisen kuormituksen osuutta harjoittelussasi.

        Aerobinen
        Upeaa! Tämän haastavan aerobisen suorituksen ansioista aerobinen kestävyytesi voi parantua merkittävästi.

        Anaerobinen
        Tästä suorituksesta oli hieman anaerobista hyötyä"


      • Anonyymi
        UUSI
        santtu_1975X kirjoitti:

        Jatketaan "Garminin kertomaa" tarinaa.
        Tänäin ajo suuntautui Hollolan Tiirismaalle (jossa eteläisimmän suomen korkein kohta) ja siellä yhdistielmä kahta maastoreittiä joiden viralliset luokitukset ovat Keskivaativa/vaativa ja jossa en aikaisemmin ollut ajanut kuin osaa tuon lenkin poluista. Ja kyllähän tuo reitti luokituksensa mukainen oli, kivikot ja juurakot sekä jyrkät nousut ja laskut tekivät reitistä ihan haastavahkon ja siitä kertoo että noin 7km. reittiin kului kokonais-aikaa noin 50min. (keskinopeus 8.3km/h).

        Vaikka vauhti ja keskinopeus oli hidasta niin ajon keskisyke oli kuitenkin 145l/min maksimisykkeen ollessa 163l/min. Sykekäyrä hyvin tasaista kahta pientä taukoa lukuunottamatta joiden aikana koitin hieman puhelimen kartalta itseäni paikantaa kun reitin opasteet olivat hieman vajavaisia muutamin osin.
        Sen huomasikin ajossa että kun reitin tekninen vaativuus teki sen että ajossa ei oikein lepohetkeä ollut missään vaiheessa, vaan oli kyseessä sitten nousu taikka lasku niin samanlailla joutui kokoajan "ajamaan" ja sykkeet pysyivät tasaisesti siellä 140l/min alueella käytännössö kokoajan (tämä on se yksi poinnti mitä lihasheikkousmies ei maastoajosta tunnu tajuavan, siellä ei haastavammassa maastossa oli juuri minkäänlaista lepohetkeä).

        Garminin palaute ajosta oli seuraava:
        Ensisijainen etu:
        "Peruskunto
        tämä matalatehoinen harjoittelu oli riittävän pitkä kehittämään kestävyyttäsi. Se kasvatti matalan aerobisen kuormituksen osuutta harjoittelussasi.

        Aerobinen
        Upeaa! Tämän haastavan aerobisen suorituksen ansioista aerobinen kestävyytesi voi parantua merkittävästi.

        Anaerobinen
        Tästä suorituksesta oli hieman anaerobista hyötyä"

        Välillä voi pitää pikkutaukoja ja pistää tupakaksi.


    • Anonyymi

      HUONOKUNTOISEN SÄHKÖPYÖRÄILIJÄN KALAKUKKO

      ("Ei jaksa polkea, mutta jaksaa syödä. Täyttää enemmän kuin akun varaus ja kestää kauemmin kuin kunto.")

      Tämä kukko on niille, jotka lähtevät lenkille lycrahousuissa mutta palaavat taksilla. Se on mehevä, tukeva ja tarkoitettu palautumiseen – vaikka varsinainen rasitus olisi ollut vain ylämäen katsominen.

      Ei ruoka urheilusuorituksen jälkeen – vaan sen sijaan.

      AINEKSET (4 annosta + yksi lisäsiivu, koska jäi vähän nälkä):

      Kuori – tiivis kuin kypärän leukaremmi:
      – 1,3 kg ruisjauhoa
      – 250 g vehnäjauhoa (pieni pehmennys nivelille ja itsetunnolle)
      – 2 tl suolaa (hikoilun määrälle symbolisesti)
      – 5 dl vettä (juodaan mieluummin energiajuomana)
      – 2 rkl öljyä (liukuu sujuvasti kitalakeen, toisin kuin pyörä kadunkivetykseen)

      Täyte – raskas, runsas ja lohduttava:
      – 700 g muikkua (pieniä mutta sitkeitä – toisin kuin tekijä)
      – 400 g kylkeä tai savutofua (riippuu oliko tarkoitus "olla kevyesti liikkeellä")
      – 1 iso sipuli (silputtuna kuten polkijan motivaatio kolmannen sadan metrin jälkeen)
      – 2 tl savupaprikaa (antaa makua suoritukseen, jota ei ollut)
      – 1 rkl hunajasinappia (peittää hikisen itsesyytöksen)
      – ripaus muskottia (koska se kuulostaa fiksulta ja sporttiselta)

      VALMISTUS – tauotta, toisin kuin lenkki:

      1. Taikina:
      – Sekoita ja vaivaa, vaikka tekisi mieli tilata noutoruokaa.
      – Anna levätä 30 min, kuten sähköpyörä akkulaturissa.

      2. Täyte:
      – Paista kylki/soija ja sipuli pannulla.
      – Lisää mausteet ja muikut – ei kiirettä, koska eihän lenkilläkään ollut.

      3. Kokoaminen:
      – Kauli taikina, laita täytteet keskelle.
      – Sulje huolella – ettei sisältö leviä kuin keskustelu pyöräilijöistä jalkakäytävällä.

      4. Paisto:
      – 230 °C / 15 min – kukko kihahtaa, toisin kuin sykemittari.
      – 125 °C / 4–5 h – voit sen ajan palautella ja toipua siitä, että kävit katsomassa pyörän.

      TARJOILU – mukavasti istuen, hikivyö pois:
      – Tarjoa lämpimänä, kylmän piimän ja hiljaisuuden kanssa.
      – Syödessä voi muistella: "Olisihan sitä voinut polkea vähän... ehkä huomenna."
      – Jälkiruoaksi uni tai YouTube-video aiheesta "5 tapaa aloittaa treeni (ilman oikeaa liikettä)."

      YHTEENVETO:
      Huonokuntoisen sähköpyöräilijän kalakukko on täyttävä, lohduttava ja enemmän mielentila kuin ateria.

      Se ei vaadi sykettä, mutta antaa energiaa – lähinnä istumista varten.

      Syö rauhassa. Akku kestää kyllä – sinäkin ehkä. 🚴‍♂️🔋🐟

      • Anonyymi

        voisiko velogi tehdä tuosta videon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        voisiko velogi tehdä tuosta videon?

        Jos vaan joku maksaa niin mkä jottei


    • Anonyymi

      Lihasheikkous kuulostaa vakavalta.
      Kannattasko mennä punttisalille.

    • Anonyymi

      SÄHKÖPYÖRÄILEVÄN LIHASHEIKKOUSMIEHEN KALAKUKKO

      (“Voimaa ei jaloissa, mutta makua kukossa – ja apumoottori käy kuin sydän, vielä toistaiseksi.”)

      Tämä kukko ei perustu fyysiseen suorituskykyyn, vaan viisauteen valita helpoin reitti ja maukkain ruoka. Se on suunniteltu henkilölle, joka ehkä ennen nosti kahvakuulaa – nyt nostaa vain haarukan.
      Mutta turha hävetä: sähköavusteisesti leivottu kalakukko kulkee eteenpäin, vaikka lihas ei enää kanna.

      AINEKSET (4 annosta, joista yksi syödään heti, loput jaetaan epäsymmetrisesti):

      Kuori – kantaa täytteen, kuten pyörä kuskinsa:
      – 1,3 kg ruisjauhoa
      – 200 g vehnäjauhoa (koska kukko tarvitsee hiilareita – niin kuin mieskin)
      – 2 tl suolaa
      – 5 dl kädenlämpöistä vettä (mielellään ilman korkinavaajaa)
      – 2 rkl öljyä (voitelu on tärkeää – koneelle ja ihmiselle)

      Täyte – kompensoi kaiken, mikä ei enää nouse:
      – 700 g muikkua (valmiiksi perattuna – ei tässä nyt aleta saksilla näpertämään)
      – 400 g savukylkeä tai pehmeää tofua (riippuen, mitä hammas kestää)
      – 1 sipuli, pilkottuna (jos silmä vuotaa, syy voi olla myös elämä)
      – 1 tl mustapippuria (antaa potkua, toisin kuin poljin)
      – 1 tl rosmariinia (muistin tueksi)
      – 1 rkl sinappia (sipaistaan kuten ajotakki – vähän huolimattomasti, mutta sydämellä)

      VALMISTUS – rauhallisesti, taukoja unohtamatta:

      1. Taikina:
      – Sekoita ainekset kevyellä otteella – ei tarvitse hikoilla, riittää että liikkuu.
      – Vaivaa vähän – tai käytä konetta.
      – Anna levätä liinan alla – levolla ei häviä, eikä kukko kuivu.

      2. Täyte:
      – Paista liha/tofu ja sipuli lempeästi, ei huudateta levyä kuten aikoinaan kuntosalilla.
      – Lisää mausteet ja muikut – koko komeus sekoitetaan yhdellä kädellä, jos toinen ei enää jaksa.

      3. Kokoaminen:
      – Kauli taikina reiluksi, jottei täyte pursua kuin vitsit kahvipöydässä.
      – Täytä keskelle, taita kiinni, nipistä reunat niin kuin elämä nipistää joka aamu polvesta.
      – Halutessaan voi kirjoittaa päälle: "Säädetty eläkkeelle, ei pois käytöstä."

      4. Paisto:
      – 230 °C / 15 min – kuin verenpaine lääkärikäynnin alussa.
      – 125 °C / 4–5 h – anna ajan tehdä sen, mihin kroppa ei enää taivu.

      TARJOILU – lämpimänä, kiitollisena:
      – Syö rauhassa, istuen, kenties pöydän ääressä jossa ei ole peiliä.
      – Kylkeen: laimea mustikkamehu tai kevytkalja.
      – Jälkiruoaksi: lämmin viltti ja ajatus siitä, että mikään ei ole vielä ohi – se vain etenee pienemmällä vaihteella.

      YHTEENVETO:
      Sähköpyöräilevän lihasheikkousmiehen kalakukko on makuisa muistutus siitä, että elämä ei ole kilpailu, vaan pitkä siirtymä.
      Moottori auttaa, maku kantaa – ja kukko pysyy kasassa, vaikka kuski ei aina pysy.

      Syö, hymyile – ja jatka kulkua, vaikka sähköllä. 🐟🔋🪑

    • Anonyymi

      Koomista puhua kuntoiluvaikutuksista kun ostetaan sähkömopo työsuhde edulla.

      • Työsuhdepyöräedulla on pystynyt hankkimaan vain ja ainoastaan polkupyöräksi luettavan ajokin. Sähkömopoa sillä ei ole pystynyt hankkimaan.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Työsuhdepyöräedulla on pystynyt hankkimaan vain ja ainoastaan polkupyöräksi luettavan ajokin. Sähkömopoa sillä ei ole pystynyt hankkimaan.

        Semantiikkaa...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Semantiikkaa...

        Ennemminkin niin että ei kannata puhua sähkömoposta silloin kun kyseessä ei sellainen ole.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Ennemminkin niin että ei kannata puhua sähkömoposta silloin kun kyseessä ei sellainen ole.

        Sähkömoottoripolkupyörä on mopo


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sähkömoottoripolkupyörä on mopo

        Sähköavusteinen polkupyörä on polkupyörä
        Moottorilla varustettu polkupyörä on L1e-A luokan ajoneuvo
        Nopea sähköpyörä / Speed pedelec on L1e-B ajoneuvo (Eli sähkömopo).

        Ja nämä ylläolevat eivät ole mitään keskustelupalstojen mielipiteitä vaan voimassolevan Suomen ajoneuvolain mukaiset ajoneuvomääritelmät.
        Voit kiukutella, kirjoittaa mitä sontaa tahdot mutta tuo asia ei muutu ennen kuin lainsäädäntö muuttuu. siihen asti kyseisten ajoneuvojen luokitus on tuo.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Sähköavusteinen polkupyörä on polkupyörä
        Moottorilla varustettu polkupyörä on L1e-A luokan ajoneuvo
        Nopea sähköpyörä / Speed pedelec on L1e-B ajoneuvo (Eli sähkömopo).

        Ja nämä ylläolevat eivät ole mitään keskustelupalstojen mielipiteitä vaan voimassolevan Suomen ajoneuvolain mukaiset ajoneuvomääritelmät.
        Voit kiukutella, kirjoittaa mitä sontaa tahdot mutta tuo asia ei muutu ennen kuin lainsäädäntö muuttuu. siihen asti kyseisten ajoneuvojen luokitus on tuo.

        Tuo ei kuitenkaan poista sähkömoottoria näistä "polkupyöristä" vaikka miten yrittäisi kirjoittaaa mustaa vakoiseksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ei kuitenkaan poista sähkömoottoria näistä "polkupyöristä" vaikka miten yrittäisi kirjoittaaa mustaa vakoiseksi.

        Mutta se sähkömoottpri ei myöskään tee niistä sähkömopoa kuin yhdestä ajoneuvoluokasta (Eli tuosta L1e-B luokan ajoneuvosta).


    • Anonyymi

      Pitää olla kuntoa, kun mäkiä polkee sähköttömällä.

      • Anonyymi

        Itse asiassa yleiskunnon voi romahduttaa, kun ajelee paljon natulla pitkiä ylämäkiä. Ylikuntoon joutuminen romuttaa lopulta koko terveyden.


    • Anonyymi

      Kovia pyörälenkkejä ei kannata ajaa juoksukisojen alle. Jalat ovat vain kankeat ja voimattomat. Silloin saattaa olla sähkiksen paikka. Samaa sanovat hiihtäjät ja suunnistajat.

    • Anonyymi

      Ai että tuo yksi yrittää haastaa riitaa ja provosoi! Porukalla pitää kyllä silti melko hyvin pokka.

      • Anonyymi
        UUSI

        Ja sama jatkuu edelleen.


    • Anonyymi
      UUSI

      Homo electrias erectus kuolee omaan heikkouteensa, vain homo sapiens säilyy.

    • Anonyymi
      UUSI

      Lainaus: "Mutta eihän tämä lihasheikkousmiehelle käy..."

      Hänelle käy vain kovin pieni määrä asioita - rajoitettu maailmankuva hänelle muodostuu siitä kun tarkastelee maailmaa tynnyrin tapinreiästä. Vaihtoehtoisesti hän vain haastaa tarkoituksella riitaa.

      • UUSI

        Toisaalta, mitä enemmän hänelle tuo eteen faktapohjaista mittausdataa niin sitä vaikeampaa hänen on koittaa omia mielipiteitään perustella, tosin tosiaan voi ollakkin että se ei ole edes hänen tarkoitus vaan tuo tarkoituksellinen riidanhaasto ja trollaus.


    • Anonyymi
      UUSI

      PYÖRÄILYN KUNTOVAIKUTUKSIA TUTKIVAN TIEDEMIEHEN KALAKUKKO

      “Kvantifioitua ravintoa – kontrolloitu kalorimäärä, optimaalinen proteiiniprofiili ja tarkistettu rasvahappokoostumus.”

      Tämä kalakukko ei ole vain ruokaa – se on tutkimusdataa tiiviissä muodossa. Jokainen ainesosa on valittu viittausten perusteella, ja paistoaika on testattu toistettavuuden takaamiseksi.
      Syödään osa-annoksina, punnittuna, ja mahdollisesti paperilla ennen kuin lautaselta.

      AINEKSET (3,141 syöjälle tai yhdelle tutkijalle, joka syö 0,314 kukkoa kerrallaan):

      Kuori – rakenneanalyysissä hyväksi todettu:
      – 1 200 g täysjyvärukiista jauhettua ruisjauhoa (kuitupitoisuus analysoitu: 18,3 g/100 g)
      – 200 g kaurajauhoa (beetaglukaanien vuoksi, ks. J. Nutr. Biochem. 2019)
      – 2,1 g suolaa (tarkkuusvaaka suosittelee ±0,05 g)
      – 500 ml vettä (standardoituna 21 °C ± 1 °C)
      – 2 rkl kylmäpuristettua rypsiöljyä (omega-3/omega-6-suhde 1:2,5)

      Täyte – mitattu, laskettu, pureskeltu teoriassa:
      – 700 g muikkua (perattuna, EPA+DHA-pitoisuus: korkea)
      – 300 g savutofua (vegaaninen kontrollivaihtoehto, 16 % proteiinia)
      – 1 punasipuli (fenoliyhdisteet mukana laskelmissa)
      – 1 g mustapippuria (bioaktiivinen piperiini!)
      – 0,5 g timjamia (aromaattinen, ei välttämätön – käytetään vertailuryhmässä)
      – 1 rkl sinappia (glukosinolaatit mukana aineenvaihdunta-arvioinnissa)

      VALMISTUS – sataprosenttisesti toistettavissa laboratoriossa:

      1. Taikina:
      – Sekoita aineet järjestyksessä. Vaivaa käsin 7 min ± 30 sek.
      – Lepuuta 30 min (huoneenlämpö 22,0 °C, suhteellinen kosteus 50 %).
      – Taikinan pH mitataan ennen käyttöä (odotusarvo 5,8–6,2).

      2. Täyte:
      – Paista tofu ja sipuli kontrolloidussa lämpötilassa (120 °C, 5 min).
      – Lisää muikut viimeisenä – ei rikota rakennetta.
      – Tarkista paino: ±5 % toleranssi täytteen kokonaismassassa.

      3. Kokoaminen:
      – Kauli taikina mittoihin: 32 × 24 cm, paksuus 1,1 cm.
      – Täytä ja sulje symmetrisesti.
      – Pistele pintaan viisi pistettä (kontrolloitu höyrynpoisto).

      4. Paisto:
      – 230 °C / 15 min – nopea Maillard-reaktio
      – 125 °C / 4,5 h – pitkäaikainen denaturoituminen ja rakenteen stabiilointi

      TARJOILU – tietysti mitta-alustalta, ei servietiltä:
      – Leikkaa tarkasti, punnitse.
      – Syö hiljaisuudessa, analysoi makuprofiilia (asteikolla 1–5).
      – Kirjaa havainnot taulukkoon.
      – Juo vettä (lämpötilassa 18 °C) – kahvi saattaa häiritä tuloksia.

      YHTEENVETO:
      Tiedemiehen kalakukko ei ole vain elintarvike. Se on ravitsemus- ja palautumisintervention standardoitu osa.
      Maukkuusaste: 4,2/5.
      Kylläisyysindeksi: 112.
      Keskimääräinen palautumisaika lihaskuormituksesta lyhenee 7,3 %.
      (tutkimus julkaistavaksi Journal of Experimental Gastronomy -lehdessä)

      Syö, mittaa, julkaise. 🐟📊🧠

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En tullut, koska käytit päätäsi.

      Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      37
      2726
    2. Miten kaivattusi teki sinuun lähtemättömän vaikutuksen?

      Minulla kävi niin, että hän laittoi ruokaa, kun olin nälkäinen. Tie miehen sydämeen käy vatsan kautta.
      Ikävä
      89
      1174
    3. Alkon myynti putosi kesäkuussa 10 prosenttia

      Niin se hallitus tuhoaa valtion verokertymää ylisuurella alkoholiverolla, kun kansalaiset hankkivat juomansa ulkomailta.
      Maailman menoa
      127
      969
    4. Oliko mies vetäytyminen

      Toimiva veto? Miten meille kävi. Ei hyvin ja mahdottomalta tuntuu tilanne nyt.
      Ikävä
      60
      940
    5. Mitä söitte Hänen kanssaan yhdessä viimeksi?

      Tällainen vihjeketju:)
      Ikävä
      66
      907
    6. Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää

      Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos
      76
      858
    7. Oon tässä pohtinut että se nainen

      Ei sovi sulle. Ihmetyttää mitä näet hänessä. Mieheltä miehelle
      Ikävä
      70
      805
    8. EU:lta tyly ratkaisu Temulle

      On se hyvä, että EU on vihdoin ja viimein puuttunut noiden Kiinan krääsän kauppiaiden toimintaan. https://www.is.fi/ta
      Maailman menoa
      99
      802
    9. Nainen on ihana

      ilta-päivää tosi söpölle naiselle 🤗😘☺ Jos saisin sinut nainen oisin onnellisin mies Etpäs tiedäkään keneltä tämä on?
      Ikävä
      25
      708
    10. Hallinto-oikeus kumosi valtuuston päätöksiä

      Teksti-tv kertoo, että valtuuston päätöksentekoon on osallistunut varavaltuutettu jolla ei ollut oikeutta osallistua. Mi
      Ähtäri
      30
      684
    Aihe