Pyöräilyn kuntoiluvaikutuksista

Anonyymi-ap

Saattoikohan se muinainen legendaarinen "lihasheikkousmies" vähän olla oikeassakin puhuessaan nykyaikaisten sähköpyörien heikentävän ihmisten kuntoa. Jokunen vuosi sitten aloitin pyöräilemään sekä sähkärillä ja maantiepyörällä ajaen enimmäkseen sähköavustuspyörällä. Nyt viime talveksi laitoin sähkäriin nastarenkaat ja ajelin työmatkaa muutaman kuukauden kevättalvella. Vaihdoin maantiepyörään kelin sallittua ja olen todennut n. 30 kilometrin mäkiä sisältävän työmatkan sujuvan sähköavusteisella noin 3 minuuttia nopeammin. Ero ajallisesti ei ole kovin suuri , mutta kunto on tainnut vähän kohota ja painokin pudota kymmenkunta kiloa avusteettoman kesäpyörän kanssa. Ensi syksynä aion taas siirtyä sähkäriin nastoilla koska koen sen talvipyöränä turvallisemmaksi ja mukavammaksi kuin lokasuojattoman kapearenkaisen.

46

351

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Arkiliikkuminen ja kelloa vastaan ajaminen ovat kaksi eri asiaa.

      Varmin tapa kohottaa kestävyyskuntoa on luopua kokonaan avustuksesta ja liikkua monipuolisesti. Jalkavoimat kohoaa tekemällä jalkakyykkyä ja muita vastaavia liikkeitä.

    • Anonyymi

      »...koska koen sen talvipyöränä turvallisemmaksi ja mukavammaksi kuin lokasuojattoman kapearenkaisen.»

      Asiasta toiseen: miksi laatupyörissä ei ole lokasuojia? Eikö tunnu epämiellyttävältä kun koirankakat lentävät päin selkää? Vai lentääkö niistä suurin osa tasaisesti pitkin jalkakäytävää niin kuin hiekoituslaitteen hiekka? Vai pyöräilettekö vain alueilla joissa koirankakkoja ei ole? Onko tällaisia alueita enemmänkin?

      • Anonyymi

        Poljen lokarittomalla sähkikselläni niin kovaa, että kakat linkoutuvat laajassa kaaressa eteenpäin raivaten tietäni kevyen liikenteen väylällä. Lapissa tunturien yli pyöräillessäni lentävät poron kakat, ellen oikaise järven poikki. Silloin raudut viuhuvat lentokalojen lailla ilmojen halki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poljen lokarittomalla sähkikselläni niin kovaa, että kakat linkoutuvat laajassa kaaressa eteenpäin raivaten tietäni kevyen liikenteen väylällä. Lapissa tunturien yli pyöräillessäni lentävät poron kakat, ellen oikaise järven poikki. Silloin raudut viuhuvat lentokalojen lailla ilmojen halki.

        Taisi lähteä viesti kirjautumattomana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisi lähteä viesti kirjautumattomana.

        No, ei haittaa, sillä kokonaisteho takarenkaaseen on sitten tuo Polkijan polkimille antama teho + moottorin antama teho.


    • Anonyymi

      Tarkoitat varmasti "halveksittua" Lihasheikkousmiestä?

      Tavoitteena hänellä on ainoastaan riidanhaastaminen ja provosointi, yhdeltä nurkalta tiirailu. Legendaarista hänessä ei ole mikään muu kuin muiden tahallinen ja provosoiva pilkkaaminen ja oman hännän nostaminen. Vanhan koulukunnan viimeisiä jääräpäitä, teräsputkirungon ja vannejarrujen vankkumaton kannattaja, jolle kehitys on kirosana.

      Lihasheikkous"mies" kaipaisi itselleen hamekangasta. LHM ei valitettavasti ole muinainen, vaikkakin on ikivanha, ja jatkaa aktiivisesti trollaamistaan edelleen.

      • Anonyymi

        Apuvälinemiehen katkera tilitys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Apuvälinemiehen katkera tilitys.

        Vaseliinimies havaittu.


    • Anonyymi

      Jos tavoite on pyöräillä sujuvasti työmatkat, voi olla shokki keholle antaa jaloille "kyytiä raudalla". Maitohapot kehossa lisääntyy, kun treenaa lisää lihasmassaa jalkoihin. Pyöräilystä tulee tuskaista. Samoin jo ihan peruskävelykin muuttuu vaikeaksi.

      • Itselläni on oma "paras" moottorini Bosch:n Performance CX Gen4 (85Nm) moottori joka on siis noita 250w luokiteltuja moottoreita (kuten kaikkien muidenkin pyörieni moottorit).
        Kyseinen moottori vaatii tehokkaimmalla avustustasollaan polkijalta noin 190-200W tehontuoton polkimille, antaakseen maksimi moottorin avustuksen ulos (noin 550W luokkaa hetkellistä tehoa), itse en pidä tuollaista 190-200W poljintehoa enään ihan vain "moottorin ohjaamisena", vaan tuohon 200W tehoon joutuu jo jonkin verran polkemaankin.

        Uusinta uutta oleva Bosch:n Gen5 moottori 100Nm päivityksellä (julkaistu tässä kuussa) vaatii moottorin maksimitehotuottoon (noin 680W hetkellistä) tuollaisen 210-220W tehontuoton polkimille.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Itselläni on oma "paras" moottorini Bosch:n Performance CX Gen4 (85Nm) moottori joka on siis noita 250w luokiteltuja moottoreita (kuten kaikkien muidenkin pyörieni moottorit).
        Kyseinen moottori vaatii tehokkaimmalla avustustasollaan polkijalta noin 190-200W tehontuoton polkimille, antaakseen maksimi moottorin avustuksen ulos (noin 550W luokkaa hetkellistä tehoa), itse en pidä tuollaista 190-200W poljintehoa enään ihan vain "moottorin ohjaamisena", vaan tuohon 200W tehoon joutuu jo jonkin verran polkemaankin.

        Uusinta uutta oleva Bosch:n Gen5 moottori 100Nm päivityksellä (julkaistu tässä kuussa) vaatii moottorin maksimitehotuottoon (noin 680W hetkellistä) tuollaisen 210-220W tehontuoton polkimille.

        Joojoo, polkemistahan tuo, joo...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joojoo, polkemistahan tuo, joo...

        Siis tietysti polkemistehoa voi nostaa enemmän, mutta tuon jälkeen ei moottorista tule enempää avustusta vaan se antaa "kaikkensa". Kokonaisteho takarenkaaseen on sitten tuo Polkijan polkimille antama teho + moottorin antama teho.

        Ja tuo siis isoimmalla avustustasolla (tasot 1-4), pinimmällä avustuksella jos/kun polkija tuottaa polkimille 100W tehon niin moottori antaa tuohon päälle 50%:a lisää eli yhteisteho noin 150W


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Siis tietysti polkemistehoa voi nostaa enemmän, mutta tuon jälkeen ei moottorista tule enempää avustusta vaan se antaa "kaikkensa". Kokonaisteho takarenkaaseen on sitten tuo Polkijan polkimille antama teho moottorin antama teho.

        Ja tuo siis isoimmalla avustustasolla (tasot 1-4), pinimmällä avustuksella jos/kun polkija tuottaa polkimille 100W tehon niin moottori antaa tuohon päälle 50%:a lisää eli yhteisteho noin 150W

        Jopojopo, jyrkkä mopo.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Siis tietysti polkemistehoa voi nostaa enemmän, mutta tuon jälkeen ei moottorista tule enempää avustusta vaan se antaa "kaikkensa". Kokonaisteho takarenkaaseen on sitten tuo Polkijan polkimille antama teho moottorin antama teho.

        Ja tuo siis isoimmalla avustustasolla (tasot 1-4), pinimmällä avustuksella jos/kun polkija tuottaa polkimille 100W tehon niin moottori antaa tuohon päälle 50%:a lisää eli yhteisteho noin 150W

        Milloin näemne sinut Tourilla?


    • Anonyymi

      Polkupyörällä poletaan kesät talvet ja kunto siinä väkisinkin pysyy hyvänä. Sähköpyörällä ollaan pyöräilevinään ja polkimien funktio on lähinnä käskyttää ja ohjata sähkömoottoria millä vauhdilla halutaan hurruutella härvelillä.

      • Anonyymi

        Kun olet lukenut yhden pyörän manuaalin tai esitteen, luulet tuntevasi ne kaikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun olet lukenut yhden pyörän manuaalin tai esitteen, luulet tuntevasi ne kaikki.

        Minä en lue pyörien manuaaleja tai esitteitä. Pyörä on yksinkertainen kapinen jonka käyttö onnistuu ilman ohjekirjoja. Senkus hyppää pyöränselkään ja alkaa pyörittelemään kampia.
        Pyöränkorjaamiseen itse ei myöskään tarvitse katsella YouTube-videoita tai latailla osien räjäytyskuvia netistä. Tunnen pyöräni tekniikan kuin omat taskuni. Pyöränkorjaus käy kädenkäänteessä ja ei kun taas menoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en lue pyörien manuaaleja tai esitteitä. Pyörä on yksinkertainen kapinen jonka käyttö onnistuu ilman ohjekirjoja. Senkus hyppää pyöränselkään ja alkaa pyörittelemään kampia.
        Pyöränkorjaamiseen itse ei myöskään tarvitse katsella YouTube-videoita tai latailla osien räjäytyskuvia netistä. Tunnen pyöräni tekniikan kuin omat taskuni. Pyöränkorjaus käy kädenkäänteessä ja ei kun taas menoksi.

        "Sähköpyörällä ollaan pyöräilevinään ja polkimien funktio on lähinnä käskyttää ja ohjata sähkömoottoria millä vauhdilla halutaan hurruutella härvelillä."

        Tuntuu siltä, että et tiedä sähköpyöristä sen enempää kuin sika ydinvoimasta.


    • Anonyymi

      Tuo vaikutus jalkavoimiin pätee myös käännetysti.

      Itse olen käynyt kuntosalilla jo vuosia ja tehnyt jalkaprässiä suositellun syvältä jopa 250 kg. Kun aloin pyöräillä työmatkat, piti painoja vähentää. Jalat muuttuivatkin heikoimmiksi maksimipainojen osalta. Toistoja pystyi pumppaamaan vaikka hyrymykket 170 kg, mutta yli 200 kg painopakka ei meinannutkaan liikahtaa.

      Fysioterapeutti puhui solujen lihasmuistista ja piti ilmiötä normaalina. Vielä en ole hankkinut sähkäriä, lähellä oli, etten ottanut työsuhdepyöränä.

    • Anonyymi

      Jos ette heti lopeta tätä keskustelua, tulen rankaisemaan koko yhteisöä kalakukkoresepteilläni.

    • Anonyymi

      sähköpyörällä on yhtä paljon kuntovaikutuksia kuin sähkötupakilla.

      • UUSI

        Kävin tuossa taas "pikaisella" (vajaa tunti) 15km. ilta maastolenkillä metsäisessä ja vaihtelevassa salpausselän harjumaastossa sähköavusteisella jäykkäperä maasturillani.
        Keskinopeus 17km/h, Keskisyke 142l/min ja maksimisyk 171l/min

        Garmin Connect:n sanallinen arvio ajolenkistä:
        "Merkittävä vaikutus aerobiseen kuntoon
        Upeaa! Tämän haasteellisen aerobisen suorituksen pitäisi parantaa hengitys- ja verenkiertoelimistösi kuntoa merkittävästi"

        (saan näistä kuvakaappauksetkin jos joku alkaa väittämään ettei ole totta, mutta kun olen noita vastaavia kuvia aikaisemminkin laittanut, niin ei niitä kukaan ole katsonut, niin jätetään nyt väliin...).

        Mutta kyllä varmasti taas tämän palstan vakio valittajasankarit taasen kertovat miksi asia ei voi olla näin miten Garmin asian ilmoittaa ja Garminin ohjelmisto (minkä kehittämiseen on käyetty miljoonia ja taas miljoonia) on väärässä ja vain hän on oikeassa...


      • Anonyymi
        UUSI
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kävin tuossa taas "pikaisella" (vajaa tunti) 15km. ilta maastolenkillä metsäisessä ja vaihtelevassa salpausselän harjumaastossa sähköavusteisella jäykkäperä maasturillani.
        Keskinopeus 17km/h, Keskisyke 142l/min ja maksimisyk 171l/min

        Garmin Connect:n sanallinen arvio ajolenkistä:
        "Merkittävä vaikutus aerobiseen kuntoon
        Upeaa! Tämän haasteellisen aerobisen suorituksen pitäisi parantaa hengitys- ja verenkiertoelimistösi kuntoa merkittävästi"

        (saan näistä kuvakaappauksetkin jos joku alkaa väittämään ettei ole totta, mutta kun olen noita vastaavia kuvia aikaisemminkin laittanut, niin ei niitä kukaan ole katsonut, niin jätetään nyt väliin...).

        Mutta kyllä varmasti taas tämän palstan vakio valittajasankarit taasen kertovat miksi asia ei voi olla näin miten Garmin asian ilmoittaa ja Garminin ohjelmisto (minkä kehittämiseen on käyetty miljoonia ja taas miljoonia) on väärässä ja vain hän on oikeassa...

        Tuohan on aina suhteellista. Jos on rapakuntoinen, vähäinenkin ponnistelu saa garminin kertoilemaan tuollaista.


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohan on aina suhteellista. Jos on rapakuntoinen, vähäinenkin ponnistelu saa garminin kertoilemaan tuollaista.

        Niin, näinkö meinaat? Siis ihan eMTB ohjelmalla tuo mitattuna (siis joka nimenomaan kehitetty maastosähköpyöräilyyn, joten mittaustulokset suhteellisen luettavia.

        Mutta nyt tuossa päätelmässäsi on ongelma, käyn ajamassa suht usein noita maastolenkkeja ympäri vuoden, osa kovemmilla polkutehoilla kuin toiset, osa taas selkeästi pidempiä (tyyliin 3-4h. maastoajoja, välillä pidempiäkin, etenkin Lapissa). Joten jos/kun Garminin palaute on kyseisenlaista ajolenkkien jälkeen niin silloinhan tuon hengitys ja verenkiertoelimistön kunnon on pitänyt parantua...

        Eli ajan aktiivisesti maastossa, niin kerrotko miksi olisin "rapakuntoinen" vaikka Garminin ajon jälkeiset palautteet on vastaavia? Eli Garmin on väärässä ja sinä oikeassa koska..?

        Edelliset Garminiin TALLENNETUT maasto/maastopainotteiset ajot ovat olleet viime viikkojen ajalta: (tämän päälle ei tallennettuja ajoja useita, tallennus vain silloin kun lähtee "ajolenkille" ja välillä ohjelman päällelaitto vain unohtuu)
        5.7 Lahti 24km
        1.7 Lappeenranta 16km
        30.6 Savitaipale 28km
        29.6 Lappeenranta 13km
        28.6 Puumala 47km
        25.6 Hollola 3km (tekninen vika)
        21.6 Föglö 45km
        20.6 Sund 34km
        25,6
        1.7 Lahti


      • santtu_1975X
        UUSI
        santtu_1975X kirjoitti:

        Niin, näinkö meinaat? Siis ihan eMTB ohjelmalla tuo mitattuna (siis joka nimenomaan kehitetty maastosähköpyöräilyyn, joten mittaustulokset suhteellisen luettavia.

        Mutta nyt tuossa päätelmässäsi on ongelma, käyn ajamassa suht usein noita maastolenkkeja ympäri vuoden, osa kovemmilla polkutehoilla kuin toiset, osa taas selkeästi pidempiä (tyyliin 3-4h. maastoajoja, välillä pidempiäkin, etenkin Lapissa). Joten jos/kun Garminin palaute on kyseisenlaista ajolenkkien jälkeen niin silloinhan tuon hengitys ja verenkiertoelimistön kunnon on pitänyt parantua...

        Eli ajan aktiivisesti maastossa, niin kerrotko miksi olisin "rapakuntoinen" vaikka Garminin ajon jälkeiset palautteet on vastaavia? Eli Garmin on väärässä ja sinä oikeassa koska..?

        Edelliset Garminiin TALLENNETUT maasto/maastopainotteiset ajot ovat olleet viime viikkojen ajalta: (tämän päälle ei tallennettuja ajoja useita, tallennus vain silloin kun lähtee "ajolenkille" ja välillä ohjelman päällelaitto vain unohtuu)
        5.7 Lahti 24km
        1.7 Lappeenranta 16km
        30.6 Savitaipale 28km
        29.6 Lappeenranta 13km
        28.6 Puumala 47km
        25.6 Hollola 3km (tekninen vika)
        21.6 Föglö 45km
        20.6 Sund 34km
        25,6
        1.7 Lahti

        Esim. tuon 30.6 Savitaipaleen kahden tunnin maastolenkin sanallinen palaute oli seuraava:
        "Ylikuormittava - Tempo
        Tämä suoritus oli erinomainen lihaskestävyyden kehittämiseen, mutta se oli myös erittäin vaativa. Näin tehokkaita suorituksia ei kannata tehdä usein ja riittävä palautumisaika on varmistettava".


      • UUSI
        santtu_1975X kirjoitti:

        Esim. tuon 30.6 Savitaipaleen kahden tunnin maastolenkin sanallinen palaute oli seuraava:
        "Ylikuormittava - Tempo
        Tämä suoritus oli erinomainen lihaskestävyyden kehittämiseen, mutta se oli myös erittäin vaativa. Näin tehokkaita suorituksia ei kannata tehdä usein ja riittävä palautumisaika on varmistettava".

        Ja tämän hetken "harjoittelun tila on":

        "Tuottava, Nykyinen harjoittelusi kuormittavuus on optimaalinen jotta kuntosi nousee edelleen. Pidä tästä kiinni".
        (ja ainoat Garminiin mitattavaksi tulevat harjoitteet ovat noita (sähkö)pyörä maastolenkkejä.

        On se ihanaa tuo nykyajan tekniikka kun sillä saa "lihasheikkousmiehelle" ongelmia miten hän taas saan selitettyä mustan valkoiseksi ja päinvastoin. Tosin hän ei taida tekniikkaan pajoa uskoa muutenkaan joten tuskin uskoo Garminin tilastoja ja tuloksiakaan (tosin ei hänellä oli "tilalle" antaa oikein mitään muutakaan).


    • Anonyymi

      HUONOKUNTOISEN SÄHKÖPYÖRÄILIJÄN KALAKUKKO

      ("Ei jaksa polkea, mutta jaksaa syödä. Täyttää enemmän kuin akun varaus ja kestää kauemmin kuin kunto.")

      Tämä kukko on niille, jotka lähtevät lenkille lycrahousuissa mutta palaavat taksilla. Se on mehevä, tukeva ja tarkoitettu palautumiseen – vaikka varsinainen rasitus olisi ollut vain ylämäen katsominen.

      Ei ruoka urheilusuorituksen jälkeen – vaan sen sijaan.

      AINEKSET (4 annosta + yksi lisäsiivu, koska jäi vähän nälkä):

      Kuori – tiivis kuin kypärän leukaremmi:
      – 1,3 kg ruisjauhoa
      – 250 g vehnäjauhoa (pieni pehmennys nivelille ja itsetunnolle)
      – 2 tl suolaa (hikoilun määrälle symbolisesti)
      – 5 dl vettä (juodaan mieluummin energiajuomana)
      – 2 rkl öljyä (liukuu sujuvasti kitalakeen, toisin kuin pyörä kadunkivetykseen)

      Täyte – raskas, runsas ja lohduttava:
      – 700 g muikkua (pieniä mutta sitkeitä – toisin kuin tekijä)
      – 400 g kylkeä tai savutofua (riippuu oliko tarkoitus "olla kevyesti liikkeellä")
      – 1 iso sipuli (silputtuna kuten polkijan motivaatio kolmannen sadan metrin jälkeen)
      – 2 tl savupaprikaa (antaa makua suoritukseen, jota ei ollut)
      – 1 rkl hunajasinappia (peittää hikisen itsesyytöksen)
      – ripaus muskottia (koska se kuulostaa fiksulta ja sporttiselta)

      VALMISTUS – tauotta, toisin kuin lenkki:

      1. Taikina:
      – Sekoita ja vaivaa, vaikka tekisi mieli tilata noutoruokaa.
      – Anna levätä 30 min, kuten sähköpyörä akkulaturissa.

      2. Täyte:
      – Paista kylki/soija ja sipuli pannulla.
      – Lisää mausteet ja muikut – ei kiirettä, koska eihän lenkilläkään ollut.

      3. Kokoaminen:
      – Kauli taikina, laita täytteet keskelle.
      – Sulje huolella – ettei sisältö leviä kuin keskustelu pyöräilijöistä jalkakäytävällä.

      4. Paisto:
      – 230 °C / 15 min – kukko kihahtaa, toisin kuin sykemittari.
      – 125 °C / 4–5 h – voit sen ajan palautella ja toipua siitä, että kävit katsomassa pyörän.

      TARJOILU – mukavasti istuen, hikivyö pois:
      – Tarjoa lämpimänä, kylmän piimän ja hiljaisuuden kanssa.
      – Syödessä voi muistella: "Olisihan sitä voinut polkea vähän... ehkä huomenna."
      – Jälkiruoaksi uni tai YouTube-video aiheesta "5 tapaa aloittaa treeni (ilman oikeaa liikettä)."

      YHTEENVETO:
      Huonokuntoisen sähköpyöräilijän kalakukko on täyttävä, lohduttava ja enemmän mielentila kuin ateria.

      Se ei vaadi sykettä, mutta antaa energiaa – lähinnä istumista varten.

      Syö rauhassa. Akku kestää kyllä – sinäkin ehkä. 🚴‍♂️🔋🐟

      • Anonyymi

        voisiko velogi tehdä tuosta videon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        voisiko velogi tehdä tuosta videon?

        Jos vaan joku maksaa niin mkä jottei


    • Anonyymi

      Lihasheikkous kuulostaa vakavalta.
      Kannattasko mennä punttisalille.

    • Anonyymi

      SÄHKÖPYÖRÄILEVÄN LIHASHEIKKOUSMIEHEN KALAKUKKO

      (“Voimaa ei jaloissa, mutta makua kukossa – ja apumoottori käy kuin sydän, vielä toistaiseksi.”)

      Tämä kukko ei perustu fyysiseen suorituskykyyn, vaan viisauteen valita helpoin reitti ja maukkain ruoka. Se on suunniteltu henkilölle, joka ehkä ennen nosti kahvakuulaa – nyt nostaa vain haarukan.
      Mutta turha hävetä: sähköavusteisesti leivottu kalakukko kulkee eteenpäin, vaikka lihas ei enää kanna.

      AINEKSET (4 annosta, joista yksi syödään heti, loput jaetaan epäsymmetrisesti):

      Kuori – kantaa täytteen, kuten pyörä kuskinsa:
      – 1,3 kg ruisjauhoa
      – 200 g vehnäjauhoa (koska kukko tarvitsee hiilareita – niin kuin mieskin)
      – 2 tl suolaa
      – 5 dl kädenlämpöistä vettä (mielellään ilman korkinavaajaa)
      – 2 rkl öljyä (voitelu on tärkeää – koneelle ja ihmiselle)

      Täyte – kompensoi kaiken, mikä ei enää nouse:
      – 700 g muikkua (valmiiksi perattuna – ei tässä nyt aleta saksilla näpertämään)
      – 400 g savukylkeä tai pehmeää tofua (riippuen, mitä hammas kestää)
      – 1 sipuli, pilkottuna (jos silmä vuotaa, syy voi olla myös elämä)
      – 1 tl mustapippuria (antaa potkua, toisin kuin poljin)
      – 1 tl rosmariinia (muistin tueksi)
      – 1 rkl sinappia (sipaistaan kuten ajotakki – vähän huolimattomasti, mutta sydämellä)

      VALMISTUS – rauhallisesti, taukoja unohtamatta:

      1. Taikina:
      – Sekoita ainekset kevyellä otteella – ei tarvitse hikoilla, riittää että liikkuu.
      – Vaivaa vähän – tai käytä konetta.
      – Anna levätä liinan alla – levolla ei häviä, eikä kukko kuivu.

      2. Täyte:
      – Paista liha/tofu ja sipuli lempeästi, ei huudateta levyä kuten aikoinaan kuntosalilla.
      – Lisää mausteet ja muikut – koko komeus sekoitetaan yhdellä kädellä, jos toinen ei enää jaksa.

      3. Kokoaminen:
      – Kauli taikina reiluksi, jottei täyte pursua kuin vitsit kahvipöydässä.
      – Täytä keskelle, taita kiinni, nipistä reunat niin kuin elämä nipistää joka aamu polvesta.
      – Halutessaan voi kirjoittaa päälle: "Säädetty eläkkeelle, ei pois käytöstä."

      4. Paisto:
      – 230 °C / 15 min – kuin verenpaine lääkärikäynnin alussa.
      – 125 °C / 4–5 h – anna ajan tehdä sen, mihin kroppa ei enää taivu.

      TARJOILU – lämpimänä, kiitollisena:
      – Syö rauhassa, istuen, kenties pöydän ääressä jossa ei ole peiliä.
      – Kylkeen: laimea mustikkamehu tai kevytkalja.
      – Jälkiruoaksi: lämmin viltti ja ajatus siitä, että mikään ei ole vielä ohi – se vain etenee pienemmällä vaihteella.

      YHTEENVETO:
      Sähköpyöräilevän lihasheikkousmiehen kalakukko on makuisa muistutus siitä, että elämä ei ole kilpailu, vaan pitkä siirtymä.
      Moottori auttaa, maku kantaa – ja kukko pysyy kasassa, vaikka kuski ei aina pysy.

      Syö, hymyile – ja jatka kulkua, vaikka sähköllä. 🐟🔋🪑

    • Anonyymi
      UUSI

      Koomista puhua kuntoiluvaikutuksista kun ostetaan sähkömopo työsuhde edulla.

      • UUSI

        Työsuhdepyöräedulla on pystynyt hankkimaan vain ja ainoastaan polkupyöräksi luettavan ajokin. Sähkömopoa sillä ei ole pystynyt hankkimaan.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtu_1975X kirjoitti:

        Työsuhdepyöräedulla on pystynyt hankkimaan vain ja ainoastaan polkupyöräksi luettavan ajokin. Sähkömopoa sillä ei ole pystynyt hankkimaan.

        Semantiikkaa...


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Semantiikkaa...

        Ennemminkin niin että ei kannata puhua sähkömoposta silloin kun kyseessä ei sellainen ole.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtu_1975X kirjoitti:

        Ennemminkin niin että ei kannata puhua sähkömoposta silloin kun kyseessä ei sellainen ole.

        Sähkömoottoripolkupyörä on mopo


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkömoottoripolkupyörä on mopo

        Sähköavusteinen polkupyörä on polkupyörä
        Moottorilla varustettu polkupyörä on L1e-A luokan ajoneuvo
        Nopea sähköpyörä / Speed pedelec on L1e-B ajoneuvo (Eli sähkömopo).

        Ja nämä ylläolevat eivät ole mitään keskustelupalstojen mielipiteitä vaan voimassolevan Suomen ajoneuvolain mukaiset ajoneuvomääritelmät.
        Voit kiukutella, kirjoittaa mitä sontaa tahdot mutta tuo asia ei muutu ennen kuin lainsäädäntö muuttuu. siihen asti kyseisten ajoneuvojen luokitus on tuo.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtu_1975X kirjoitti:

        Sähköavusteinen polkupyörä on polkupyörä
        Moottorilla varustettu polkupyörä on L1e-A luokan ajoneuvo
        Nopea sähköpyörä / Speed pedelec on L1e-B ajoneuvo (Eli sähkömopo).

        Ja nämä ylläolevat eivät ole mitään keskustelupalstojen mielipiteitä vaan voimassolevan Suomen ajoneuvolain mukaiset ajoneuvomääritelmät.
        Voit kiukutella, kirjoittaa mitä sontaa tahdot mutta tuo asia ei muutu ennen kuin lainsäädäntö muuttuu. siihen asti kyseisten ajoneuvojen luokitus on tuo.

        Tuo ei kuitenkaan poista sähkömoottoria näistä "polkupyöristä" vaikka miten yrittäisi kirjoittaaa mustaa vakoiseksi.


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ei kuitenkaan poista sähkömoottoria näistä "polkupyöristä" vaikka miten yrittäisi kirjoittaaa mustaa vakoiseksi.

        Mutta se sähkömoottpri ei myöskään tee niistä sähkömopoa kuin yhdestä ajoneuvoluokasta (Eli tuosta L1e-B luokan ajoneuvosta).


    • Anonyymi
      UUSI

      Pitää olla kuntoa, kun mäkiä polkee sähköttömällä.

      • Anonyymi
        UUSI

        Itse asiassa yleiskunnon voi romahduttaa, kun ajelee paljon natulla pitkiä ylämäkiä. Ylikuntoon joutuminen romuttaa lopulta koko terveyden.


    • Anonyymi
      UUSI

      Kovia pyörälenkkejä ei kannata ajaa juoksukisojen alle. Jalat ovat vain kankeat ja voimattomat. Silloin saattaa olla sähkiksen paikka. Samaa sanovat hiihtäjät ja suunnistajat.

    • Anonyymi
      UUSI

      Ai että tuo yksi yrittää haastaa riitaa ja provosoi! Porukalla pitää kyllä silti melko hyvin pokka.

      • Anonyymi
        UUSI

        Ja sama jatkuu edelleen.


    • Anonyymi
      UUSI

      Homo electrias erectus kuolee omaan heikkouteensa, vain homo sapiens säilyy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      16
      3361
    2. Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?

      Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit
      Ikävä
      20
      1996
    3. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1851
    4. En tullut, koska käytit päätäsi.

      Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      32
      1805
    5. Yksi "sometähti" vähemmän

      Ei tunnu missään.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      82
      1758
    6. Tuliko ikävä

      Vai miksi laitoit viestin? Soittamalla voisi saada kiinni. Mutta et sä uskalla
      Ikävä
      26
      1572
    7. Saitko ne viestit

      Silloin viime kuussa? Vai etkö lukemut niitä.
      Ikävä
      28
      1410
    8. Miten lasketaan?

      Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.
      Haapavesi
      9
      1384
    9. Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?

      Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui
      Ikävä
      35
      1344
    10. Hyvää Huomenta Rakas Neiti

      Hyvää Huomenta Nainen🤗 Kaikkea hyvää toivon sinun päivääsi😘 Näin toivoo mies
      Ikävä
      11
      1314
    Aihe