Jäin leskeksi

Anonyymi-ap

Miksi leskeksi jäänyttä kartetaan?

204

1027

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei karteta, en ainakaan minä.

• Anonyymi

Otan osaa suruusi. Kauanko olet ollut yksin ? En usko, että ihmiset
      karttavat, he ehkä vain aristelevat, kun eivät tiedä mitä puhua,
      vaikka voisi olla ihan tavallisesti.

• Anonyymi

Kolme kuukautta kohta yksin oloa, yhtään entistä, eikä uusiakaan ystäviä ole näkynyt. Juttukaveriakaan ei ole, vaimolle käyn puhumassa päivittäin hänen haudallaan. Aurinkolasit päässä, ettei toiset näe jatkuvaa itkuani. Hullu varmaan olin jo aikaisemminkin, mutta nyt varmaan sekoan lopullisesti. Rakkaus alkoi jo 70-luvun alussa, eikä se ole vieläkään loppunut, vaikka hän on jo mullan alla. Siunaustilaisuudessakin olin yksin papin ja kanttorin kanssa, kiitos heille ainakin lämpimistä sanoista. Ketään ei ollut myöskään muistotilaisuudessa, pullaa ja kakkua riittää pakkasessa vielä todella pitkään.

• Anonyymi

Siis , eivät tiedä mistä puhua ? Menee vuosia eivätkä vieläkään tiedä mistä puhua . Kolmas pyörä vaan ei niinkun sovi heidän kuvioihinsa. Ja näyttävät sen selvästi että on juuri ———
        Se kolmas pyörä .
        Eräs tuttavani sai kuulla jäätyään leskeksi ohjeita , miten pitää pukeutua leskinaisena, millaiset hiukset on oltava, siis hyvin lyhyet että profiilikuvassa selvästi näkyy niskassa oleva kyömy jne
        Joten neuvoja satelee vaikka yhtäkään neuvoa ei olla pyydetty.
        Mies puoliset lesket saavat sentään toista kohtelua , heidän ystävänsä jatkavat ystävyyttä. Kuten se ei heillä aina ollut .
        Olen kuunnellut työssäni potilaiden. Kertomista usein , millaista on kun jää leskeksi .
        Usein ne vaan on leskinaiset jotka jäävät kun nalli kalliolle välittömästi ..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kolme kuukautta kohta yksin oloa, yhtään entistä, eikä uusiakaan ystäviä ole näkynyt. Juttukaveriakaan ei ole, vaimolle käyn puhumassa päivittäin hänen haudallaan. Aurinkolasit päässä, ettei toiset näe jatkuvaa itkuani. Hullu varmaan olin jo aikaisemminkin, mutta nyt varmaan sekoan lopullisesti. Rakkaus alkoi jo 70-luvun alussa, eikä se ole vieläkään loppunut, vaikka hän on jo mullan alla. Siunaustilaisuudessakin olin yksin papin ja kanttorin kanssa, kiitos heille ainakin lämpimistä sanoista. Ketään ei ollut myöskään muistotilaisuudessa, pullaa ja kakkua riittää pakkasessa vielä todella pitkään.

Otan osaa suruusi. Suru on yksinäisyyden ääripiste. Yksi vuosikaan ei ole
        lieventänyt omaa suruani. Aika ei aina auta, vaikka niin sanotaan.
        Voi mennä päinvastoin. Minulle kävi niin. Kun ikävöinti ja kaipaus on kasvanut
        suru on syventynyt. Ei meinaa pärjätä millään, kun on niin yksinkin.
        Ystävänikin ovat kuolleet. Ei ole ketään, jolle voisi soittaa milloin vain
        ja jutella tai tavata. Pahimmissa syövereissä minäkin pelkään sekoavani
        lopulliesti.

Vapaaehtoisavuista ei ole ollut apua. Paras apu olisi yksikin pitkäaikainen ystävä,
        mutta kun heitäkään ei ole enää.
        Joka ilta toivon, etten aamulla heräisi enää.
        Toivon sinulle voimia jaksaa jatkaa ja kestää elämääsi yksin !

• Anonyymi

Otan osaa. Olen kokenut samaa. Se tuntuu pahalta surun lisäksi.
      En tiedä miksi kukaan ei ota yhteyttä. Jos soitan ei vastata eikä
      soiteta takaisin kuin aniharvoin. Pelottaako kuolema ihmisiä,
      jotka eivät ole vielä joutuneet kokemaan läheisensä menetystä ?

• Anonyymi

Samoin , ainoat jotka välittävät ovat muutamat sukulaiset jotka soittelevat hekin asuvat niin kaukana ettei sitä jaksa ajatellakaan ajaa niin pitkää matkaa heidän luokseen. Sitä tulee hieman araksi ,ja pelkää mennä kenekään luo ettei vaan ole tiellä mitenkään

• Anonyymi

Ei pelota, ne pelkää että leskestä tulee heille jokin taakka heille jotenkin

• Anonyymi

Pääsin sinkuksi. Epäilin jo etten saavuta tasapainoa koskaan mutta nyt on molemmat puolet samat. Ei mitään hätää.

• Anonyymi

Oletko aloittaja ?

• Anonyymi

"nyt on molemmat puolet samat"

???

• Anonyymi

Lämmin osanottoni.

Itselle kyllä kävi päinvastoin. Useampikin ihminen, jotka aiemmin pitivät yhteyttä edesmenneeseen vaimooni, alkoi pitää yhteyttä minuun.

• Anonyymi

Ihan niin, koska sinä,olet mies .aiinä on suuri ero olla leski miehenä se kun naisena

• Anonyymi

Ihan niin, koska,olet mies ja se onkin ihan erilaista. , on pullaa leipovia naisia joilta saat pussillisen mukaasi kotiin , jotkut jopa tekevät ruokalaatikoitakin , koska kun on mies niin luullaan ettei miehet osaa itse ruokaa laittaa, . Ole iloinen kun ei tarvitse olla yksin koko aikaa,nais leskillä se onkin ihan toisenlaista .

• Anonyymi

Älä muuta sano -ensin ollaan niin osaaottavia, yht äkkiä kaikki ovat kadonneet - saa melkein sydänkohtauksen, jos joku soittaa, ja sekin oli lehtimyyjä. Samaa ihmettelen. Niin hyvä serkku, sekin unohtanut - luuleekohan, että olen haluamassa jotakin?!

• Anonyymi

Mutta on tämä itsestäkin kiinni - 1,5 v leskeyttä, eikä tämä ikävä vaan lopu. Toipuuko tästä koskaan? Juuri mietin - 20 vuotta yhdessä ja pisin aika oli näkemättä tuona aikana oli kolme tuntia, hän nukkui ja pääsin käymään kaupassa tai apteekissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta on tämä itsestäkin kiinni - 1,5 v leskeyttä, eikä tämä ikävä vaan lopu. Toipuuko tästä koskaan? Juuri mietin - 20 vuotta yhdessä ja pisin aika oli näkemättä tuona aikana oli kolme tuntia, hän nukkui ja pääsin käymään kaupassa tai apteekissa.

Täysin vapaaehtoista, hoidin hänet. Mutta se hitsasi meidät niin yhteen kiinni, että olisi ollut oikeus ja kohtuus, että minut olisi haudattu hänen mukana. Yhdessä lähdetty! Niin se piti mennä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täysin vapaaehtoista, hoidin hänet. Mutta se hitsasi meidät niin yhteen kiinni, että olisi ollut oikeus ja kohtuus, että minut olisi haudattu hänen mukana. Yhdessä lähdetty! Niin se piti mennä.

Joissakin kulttuureissa se on mennyt niin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joissakin kulttuureissa se on mennyt niin.

Tiedättekö Espanjan kuningattaren Johanna Mielipuolen, hänen miehen oli Felipe Kaunis, italialainen prinssi, joka kuoli kohtalaisen nuorena, niin Johanna kuljetti koko elämänsä miehensä ruumista arkussa mukanaan. Minä pelkäsin että käy niin.

Kun hautausurakoitsija tuli hakemaa ruumin, olin kontallani lattialla ja purin lakanan kulmaa, etten estä häntä viemästä sitä, se oli hirveää - se oli kaikista hirveämpää - hänhän vain nukkui - pelkäsin, että teen jotakin käsittämätöntä.

Ymmärtän kyllä Johannaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tiedättekö Espanjan kuningattaren Johanna Mielipuolen, hänen miehen oli Felipe Kaunis, italialainen prinssi, joka kuoli kohtalaisen nuorena, niin Johanna kuljetti koko elämänsä miehensä ruumista arkussa mukanaan. Minä pelkäsin että käy niin.

Kun hautausurakoitsija tuli hakemaa ruumin, olin kontallani lattialla ja purin lakanan kulmaa, etten estä häntä viemästä sitä, se oli hirveää - se oli kaikista hirveämpää - hänhän vain nukkui - pelkäsin, että teen jotakin käsittämätöntä.

Ymmärtän kyllä Johannaa.

Ei, en halua olla täällä. Miksi minut jätettiin?!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei, en halua olla täällä. Miksi minut jätettiin?!

Niin, tosiaan - miksiköhän ne kukaan ei enää halua nähdä?!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin, tosiaan - miksiköhän ne kukaan ei enää halua nähdä?!

No, mutta ihan oikeasti, kun hoidin yksin eritäin pitkään ja erittäin vaikeasti sairaan puolisoni ja kaikilla voimieni äärirajoilla, tiedän, että heidän ei tehnyt mieli sanoa "otan osaa", vaan "Luojalle kiitos", nutta ei kukaan sanonut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suru voi syvetä, kun ikävä kasvaa. Minulle on käynyt niin. En tiedä miten selviän.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suru voi syvetä, kun ikävä kasvaa. Minulle on käynyt niin. En tiedä miten selviän.

Siitä on jotenkin kuitenkin päästävä irti , jokainen suru on nii; erilainen jokaisen kohdalla . Mutta juuri tuo että jää siihen tilaan että vielä vuodenkin päästä on samat puheet kun silloin kun mies kuoli . Ei ole ihmiselle hyväksi .
        Minä hoidin myös mieheni vuosikausia ja hänellä oli kuolettava diagnoosi. ,aina aamuisin ajatus, onko tämä päivä se milloin hän jättää elämän. Ainainen ahdistus ja kun hän sitten kuoli niin tunsin kiitollisuutta ainoastaan ettei hänen enää tarvitse kärsiä , kun pakkasin kaikkia apuvälineitä mitä hänellä oli niin muistui jokaisesta esineestä mieleen jotakin, milloin minkäkinlaista muistoa jokaisen apuvälineen käytöstä . Kun saturaatio alkoi olla alle 70 , milloin käynnistää yskimiskone ja auttaa häntä, yskimään. , milloin oli liman poisto , pumppu auttanut taas hengittämään . Aiis jokaisella tavaralla,oli oma muisto tilanteista jotka vaativat hoitoa
        Jotenkin tuntui vaa epätodelliselta kaikki . Yritin kauan olla profesionellinen kuolemaan nähden, kuten ollaan töissäkin, vaan kun omainen lähtee niin siinä ei ole muuta kun ahdistus siitä että aika nuoren ihmisten elämä loppui niin äkkiä tuskien kanssa kamppailevalle ihmiselle jollemolisi suonut paljon vielä elinvuosia
        Kuolema on niin lopullista. Mutta kun ajattelee ettei suinkaan ole ainoa maan päällä joka jää leskeksi meitä on paljon , ja jokaisen suru on eritavalla ilmenevä . Mutta on yritettävä ajatella ettei jää paikallaan tramppaamaan. , elämä on elettävä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siitä on jotenkin kuitenkin päästävä irti , jokainen suru on nii; erilainen jokaisen kohdalla . Mutta juuri tuo että jää siihen tilaan että vielä vuodenkin päästä on samat puheet kun silloin kun mies kuoli . Ei ole ihmiselle hyväksi .
        Minä hoidin myös mieheni vuosikausia ja hänellä oli kuolettava diagnoosi. ,aina aamuisin ajatus, onko tämä päivä se milloin hän jättää elämän. Ainainen ahdistus ja kun hän sitten kuoli niin tunsin kiitollisuutta ainoastaan ettei hänen enää tarvitse kärsiä , kun pakkasin kaikkia apuvälineitä mitä hänellä oli niin muistui jokaisesta esineestä mieleen jotakin, milloin minkäkinlaista muistoa jokaisen apuvälineen käytöstä . Kun saturaatio alkoi olla alle 70 , milloin käynnistää yskimiskone ja auttaa häntä, yskimään. , milloin oli liman poisto , pumppu auttanut taas hengittämään . Aiis jokaisella tavaralla,oli oma muisto tilanteista jotka vaativat hoitoa
        Jotenkin tuntui vaa epätodelliselta kaikki . Yritin kauan olla profesionellinen kuolemaan nähden, kuten ollaan töissäkin, vaan kun omainen lähtee niin siinä ei ole muuta kun ahdistus siitä että aika nuoren ihmisten elämä loppui niin äkkiä tuskien kanssa kamppailevalle ihmiselle jollemolisi suonut paljon vielä elinvuosia
        Kuolema on niin lopullista. Mutta kun ajattelee ettei suinkaan ole ainoa maan päällä joka jää leskeksi meitä on paljon , ja jokaisen suru on eritavalla ilmenevä . Mutta on yritettävä ajatella ettei jää paikallaan tramppaamaan. , elämä on elettävä

Kyllä, meitä on varmaan paljon ja erilaisin kokemuksin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se on hieman ylös alas mielentiloja sensurun kanssa . Pitää nauttia niistä hyvistä päivistä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eteenpäin elämällä kaikki muutkin selviävät ja ovat selvinneet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä, meitä on varmaan paljon ja erilaisin kokemuksin.

On tosi monia.

• Anonyymi

On varmaan perää mistä aloitus, olen erakko luonteeltani kun puolisoni kuoli niin pääsin todenteolla erakoitumaan. Harvoin kun joku työntyy kylään, kestitettyäni hänet tekee mieli kysyä kauanko aiot olla luonani, paras kun ei aukaise ovea ovikellon soidessa.

• Anonyymi

No niinpä, minä olen juuri tuossa jamassa edelleenkin 1,5 vuoden jälkeen, enkä saa mistään kiinni.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No niinpä, minä olen juuri tuossa jamassa edelleenkin 1,5 vuoden jälkeen, enkä saa mistään kiinni.

Mut lesken syli se on läm.....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mut lesken syli se on läm.....

" Mutta lesken syli se on lämpöinen ja lempeä on silmäin loiste. Kerran kun on ollut luona sen, jo haluaakin mennä toiste. ... "

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

" Mutta lesken syli se on lämpöinen ja lempeä on silmäin loiste. Kerran kun on ollut luona sen, jo haluaakin mennä toiste. ... "

-hänpä mulle kahvit keitti.....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

-hänpä mulle kahvit keitti.....

Onko siinä biisissä tommonenkin kohta?

• Anonyymi

Olin yli 20 vuotta suhteessa jossa asuimme eri asunnoissa emmekä olleet naimisissa. Suhde oli tiivis, kummankin asuinalueella osallistuimme moneen menoon ja tapahtumiin, kuuluimme toimiviin ryhmiin.
      Kun hän kuoli, kukaan ei sanonut minulle, otan osaa. Hänen lähimmistä sukulaisista yksi laittoi adressin ja interflooran kautta kukan, vain minulle, omistani ei ainutkaan vaikka välimme ovat lämpimät. Ihan niinkuin en vähääkään kuuluisi leskien joukkoon vaikka vieläkin miellän itseni leskeksi.
      En tosin huomannut sitä siinä hetkessä surra, jälkeenpäin vasta huomasin ihmetellä. Ei se mihinkään vaikuttanut, ihmiset saavat olla sellaisia kuin ovat, surin suruni yksin.

• Anonyymi

Eivät ihmiset edes ymmärrä tai tajua tai välitä. Eivät ajattele.

• Anonyymi

Minäpä luulen, että me kaikki suremme surumne yksin joka tapauksessa.

• Anonyymi

Mielenterveydelle on aivan hirveää, ettei juuri kukaan ota yhteyttä.
      Ei kummankaan suvun puolelta.

• Anonyymi

Samanlailla olen kokenut. Mutta, otan itse silloin tällöin yheyttä, onkohan niin,että nuoremmalla väellä on elämä niin täynnä, etteivät jaksa soitella. Väliin sanovat, että olen ajatellut ei vaan tule soitettua eikä käytyä. Vanhempi väki ei enää juurikaan liiku muuta kuin puhelinta pitkin.
        Taisin olla samanlainen, kun omat vanhemmat vanhenivat. Nuorena perheenä tuli paljon käytyä, lasten varttuessa ja itse myös vanhetessa sitä jotenkin vaan jää kotiin työpäivien ja -viikkojen jälkeen. Niin se taitaa mennä.
        Ratkaisin tämän sillä tavoin, että tapaamme nuoruuden ystävien ja nykyisten kanssa säännöllisesti niin kauan, kun jaksetaan ja ollaan kiinni niin sanotussa aktiivisessa elämässä. Liian paljon yksin ei ole hyvä asia. Toki meitä ihmisiä on myös sellaisia, jotka viihtyvät itsekseen käsitöiden ja elokuvien seurassa, kaipaamatta juurikaan muita ihmisiä seurakseen.

• Anonyymi

Tarkoitin sitä että kukaan ei sanonut, Otan osaa juuri minulle koska emme olleet naimisissa. Niin asian ymmärsin. Ikäänkuin hän olisi ollut vain miesystävä, jota en surisi.
        Muuten ystävät ja sukulaiset soittelivat kuten ennenkin, mentiin tapahtumiin kuten ennenkin. eivät vain huomioineet "leskeksi" jäämistäni, ihan niin kuin olisivat olleet sitä mieltä että vain aviopuolisona olevaan miestä voi surra.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tarkoitin sitä että kukaan ei sanonut, Otan osaa juuri minulle koska emme olleet naimisissa. Niin asian ymmärsin. Ikäänkuin hän olisi ollut vain miesystävä, jota en surisi.
        Muuten ystävät ja sukulaiset soittelivat kuten ennenkin, mentiin tapahtumiin kuten ennenkin. eivät vain huomioineet "leskeksi" jäämistäni, ihan niin kuin olisivat olleet sitä mieltä että vain aviopuolisona olevaan miestä voi surra.

On sitä ihmisten ajattelemattomuutta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Samanlailla olen kokenut. Mutta, otan itse silloin tällöin yheyttä, onkohan niin,että nuoremmalla väellä on elämä niin täynnä, etteivät jaksa soitella. Väliin sanovat, että olen ajatellut ei vaan tule soitettua eikä käytyä. Vanhempi väki ei enää juurikaan liiku muuta kuin puhelinta pitkin.
        Taisin olla samanlainen, kun omat vanhemmat vanhenivat. Nuorena perheenä tuli paljon käytyä, lasten varttuessa ja itse myös vanhetessa sitä jotenkin vaan jää kotiin työpäivien ja -viikkojen jälkeen. Niin se taitaa mennä.
        Ratkaisin tämän sillä tavoin, että tapaamme nuoruuden ystävien ja nykyisten kanssa säännöllisesti niin kauan, kun jaksetaan ja ollaan kiinni niin sanotussa aktiivisessa elämässä. Liian paljon yksin ei ole hyvä asia. Toki meitä ihmisiä on myös sellaisia, jotka viihtyvät itsekseen käsitöiden ja elokuvien seurassa, kaipaamatta juurikaan muita ihmisiä seurakseen.

Puhut kuin minä - odottaa ja odottaa lasten soittoa, tytyärenkin, jonka kanssa oltu niin läheisiä. Yht äkkiä rivien välissä lukee - 'häntä ahdistaa, että joutuisi hoitamaan minut', kylmäävä tunne käy läpi sisuskalut, ei, ei, mutta minun on hyväksyttävä häneltä tämä etäisyyden otto ja mielessä käy, että mitenkähän tyly itse olen ollut vastaavassa tilanteessa tyttärenä?!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan hullua , tunteehan ovat sama vaikka ei olekkaan naimisissa. Jätä kokonaan sellaiset ns ” ystävät”

• Anonyymi

Minäki jäin leskeksi, jo yli kymmenen vuotta sitten,
      EI minua kaukaan ole kartellu ,
      kaikki on yhtä ystävällisiä kuin ennenki,
      itse olen muuttunu kyllä
      en itse enään ota yhteyksiä kuten silloin kun puoliso oli elossa,
      en kärsi yksin olemisestakaan ,
      sopeudun elämän kaikkiin muutoksiin omasta mielestä hyvin,

• Anonyymi

On helpompi sopeutua jos on niitä ihmisiä, ystäviä. Kaikilla ei ole. Ystävänikin
        ovat kuolleet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On helpompi sopeutua jos on niitä ihmisiä, ystäviä. Kaikilla ei ole. Ystävänikin
        ovat kuolleet.

Sanopa muuta - viesti viestin perään, on lähtenyt - enää voi vain ajatella, että soittaisin jos voisin, jos hän vain vielä eläisi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ovat kuolleet.

Ihan totta minun kolme parasta ystävääni kuolivat ihan vaan pienessä ajassa. Kaipaan meidän yhteisiä hetkiä . Puhelin soittoja vaan nyt on talo hiljainen kun vielä mieskin kuoli .
        Se jota luulin oikeaksi ystäväksi , ei ollutkaan sitä.

• Anonyymi

Kyllä Leskel taas härskiä huomion hakua aloitukseensa.

• Anonyymi

Ei, olet väärässä.

• Anonyymi

Kyllä se taitaa olla niin, että ei tohdita ottaa yhteyttä tuoreeseen leskeen. Ehkä se epävarmuus, miten kohdata leski. Itsellä useampi hiljakkoin leskeytynyt tuttava/sukulainen. Heitä tavatessa koin, että tärkeintä oli kuunnella eikä antaa mitään viisauksia. Tätä kestää sen aikaa, kun kestää, kunnes kuolema on käsitelty ja leski menee pikkuhiljaa eteenpäin elämässää.

• Luin nyt tätä ketjua ja ilmeisesti minuun viitataan tuossa Leskel.
        En ole aloittaja, enkä ole kirjoittanut tänne mitään
        Niin nyt voin kirjoittaa.
        Kun jäin leskeksi, maailma pysähtyi omassa mielessä.
        Ei ole sanoja, ei mitään.
        Arkun vieressä seistessä, tuntui kuin puolet menisi puolison mukana ikuisuuteen.
        Elät kuin robotti kuoleman jälkeen
        Suoritat elämää.
        Jäi vain tyhjyys.

• Anonyymi
        Leskel71 kirjoitti:

Luin nyt tätä ketjua ja ilmeisesti minuun viitataan tuossa Leskel.
        En ole aloittaja, enkä ole kirjoittanut tänne mitään
        Niin nyt voin kirjoittaa.
        Kun jäin leskeksi, maailma pysähtyi omassa mielessä.
        Ei ole sanoja, ei mitään.
        Arkun vieressä seistessä, tuntui kuin puolet menisi puolison mukana ikuisuuteen.
        Elät kuin robotti kuoleman jälkeen
        Suoritat elämää.
        Jäi vain tyhjyys.

Aivan juuri näin. Otan osaa. Miten kauan olet ollut yksin? Sama totaalinen tyhjyys täällä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aivan juuri näin. Otan osaa. Miten kauan olet ollut yksin? Sama totaalinen tyhjyys täällä.

Mieheni kuoli vuonna 2013.
        Olin hänen omahoitajansa loppuajan.
        Hän kuoli keuhkoveritulppaan sairaalassa.
        Olin vierellä lähes loppuun asti.
        Sanoin: Älä pelkää, Herran haltuun

Kun kuolema tuli, tuntui kun olisin romahtanut.
        Toimin automaattiohjauksella.
        Olin kuin tyhjä kuori ja olen oikeastaan vieläkin.
        Olimme yhdessä, myrskyisessä liitossa, 20 vuotta.

Vaikka miehen kuolemasta on jo 13 vuotta, se on ikäänkuin juuri tapahtunut.
        Unia näen hänestä paljon.
        Kaipaan häntä edelleen ja ikuisesti.
        Jotain säätöä tuossa on ollut jonkun kanssa, mutta kukaan ei kosketa.
        Hän oli elämäni mies.

• Anonyymi kirjoitti:

Mieheni kuoli vuonna 2013.
        Olin hänen omahoitajansa loppuajan.
        Hän kuoli keuhkoveritulppaan sairaalassa.
        Olin vierellä lähes loppuun asti.
        Sanoin: Älä pelkää, Herran haltuun

Kun kuolema tuli, tuntui kun olisin romahtanut.
        Toimin automaattiohjauksella.
        Olin kuin tyhjä kuori ja olen oikeastaan vieläkin.
        Olimme yhdessä, myrskyisessä liitossa, 20 vuotta.

Vaikka miehen kuolemasta on jo 13 vuotta, se on ikäänkuin juuri tapahtunut.
        Unia näen hänestä paljon.
        Kaipaan häntä edelleen ja ikuisesti.
        Jotain säätöä tuossa on ollut jonkun kanssa, mutta kukaan ei kosketa.
        Hän oli elämäni mies.

En tajua, vaikka olen kirjautunut, niin tulee Anona
        Kirjoitin 15:47 tekstin Leskel71

• Anonyymi

No anna ihmisen kirjoittaa , se mitä sinä sanot huomionhauksi on ihan muuta , joten älä laittele leimaa kenellekkään. Kelaa eteenpäin jos ei aihe huvita se kun laittelet omia luulojasi kylmästi joissa ei ole mitään empatiaa. Sinä et tiedä miten ihminen tuntee sisällään , pitäiskö hänen vielä palstallakin olla näkymättömissä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No anna ihmisen kirjoittaa , se mitä sinä sanot huomionhauksi on ihan muuta , joten älä laittele leimaa kenellekkään. Kelaa eteenpäin jos ei aihe huvita se kun laittelet omia luulojasi kylmästi joissa ei ole mitään empatiaa. Sinä et tiedä miten ihminen tuntee sisällään , pitäiskö hänen vielä palstallakin olla näkymättömissä.

Annetaan kirjoittaa. Estääkään ei pystytä.

• Anonyymi
        Leskel71 kirjoitti:

En tajua, vaikka olen kirjautunut, niin tulee Anona
        Kirjoitin 15:47 tekstin Leskel71

Tää sekoilee helteellä

• Anonyymi

Jaaha - jos näin on aloitus tulee ihan uuteen valoon -

• Anonyymi

Ihmistä voidaan karttaa, vaikka puoliso olisi elossakin.

• Anonyymi

Ihan niin, mutta jos karttaminen alkaa siitä kun puoliso kuolee niin se on aina tuskaisaa kas kun on kuvitellut että ystävyys kestää,iki ajat , vaan kuinkas ollakkaan ,nainen jos jää yksin niin usein jää vaikka niitä, ihmisiä joita on vuosikymmeniä pitänyt parhaina ystävinään
        Mutta jos on mies niin hänelle osoitetaan sitä ns ystävyyttä kaikella tavalla , jopa leivotaan pullatkin hänen pakastearkkuunsa. Niin että . Paras olisi ehkä ollut ettei olis alunperinkään pitänyt niitä ns ” ystäviä”,parhaina ystävinään niin olisi säästynyt siltä tuskalta , että ei vaan mies kuolee vaan ystävätkin loistavat poissaolollaan. Silloin kun heitä kaikista eniten olisi tarvinnut .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan niin, mutta jos karttaminen alkaa siitä kun puoliso kuolee niin se on aina tuskaisaa kas kun on kuvitellut että ystävyys kestää,iki ajat , vaan kuinkas ollakkaan ,nainen jos jää yksin niin usein jää vaikka niitä, ihmisiä joita on vuosikymmeniä pitänyt parhaina ystävinään
        Mutta jos on mies niin hänelle osoitetaan sitä ns ystävyyttä kaikella tavalla , jopa leivotaan pullatkin hänen pakastearkkuunsa. Niin että . Paras olisi ehkä ollut ettei olis alunperinkään pitänyt niitä ns ” ystäviä”,parhaina ystävinään niin olisi säästynyt siltä tuskalta , että ei vaan mies kuolee vaan ystävätkin loistavat poissaolollaan. Silloin kun heitä kaikista eniten olisi tarvinnut .

Ihmissuhteet voi olla monimutkaisia ja vaikeita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No mieheni oli niin sairas pitkään, mutta hänellä ei ollut mitään kipuja ja hän oli niin positiivinen, mutta kaulaan asti täysin liikuntakyvytön, mutta aivot toimi kuin partaveitsi, ei meillä käynyt kukaan enää vuosiin - ei ystävät, ei sukulaiset, sanoivat että haisee kuulemma kuolema. Se oli ikävää, kun ei mieheni edes kärsinyt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan niin , kun ne voisivat olla helpompia kun ihmisillä,olisi joskus ymmärrystä toisen ihmisen suruun. Mutta täällä äyskitään vaan jos joku hieman valoittaa. Suruaan. Surukin on helpompi kestää jos tietää että on vaikkakin vaan netissä ihmisiä jotka voisivat sanoa jotain ystävällistä se kun ilvehtiä, jos joku kertoo hänelle hyvin tärkeästä asiasta .
        Joten miksi noita ilkeitä oikeastaan palstoille on hakeutunut, taitaa syynä olla katkera yksinäisyys.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä, niiin voivat olla. Se kertoo, että ymmärrys, empatia ja lähimmäisenrakkaus eivät riitä.

• Anonyymi

Ootte hankalia.

Suru on surua, jep. Mutta kun se on lähinnä sun ongelmas. Toki vainajan kaverit suree kuollutta. Mutta ei sua,sähän elät.

Ois hyvin teennäistä alkaa yhtäkkiä alkaa muka bestikseksi jollekin oudolle ihmiselle, jota ei fanita. Se. Joku on ehkä fanittanut sun kuullutta puolisoo, mutta sua ei..

Tajua tämä.

Sun puoliso ja sä,kaks eri ihmistä .

Leski on leski. Siis immeinen. Ei leski mitenkään jatka puolisonsa elämää. Ei muodosta mitään hypeä kuolleen kaverinsa varjolla. Hän on vain leski.

Sä olet siis ite ilmeisesti leski. Sori, mutta kun se juttu on sulle ehkä valtava asia. Mutta kun muita ei sun asias kiinnosta pätkääkään. Ehkä monet suree sun edesmennyttä puoliskoo.mutta kun se kuollut, se siitä.. Sulla ei merkitystä.

• Anonyymi

Onhan se törkeetä jos leskeksi jääny käy heti tai aikeet ainaki on käydä ystäviensä puolison kimppuun liian sinnikkästi jopa salaa takanapäin,
        ei ole ihme jos tommosia leskiä kartetaanki porukoissa,

rehellisiä toisia ihmisiä kunnioittavia leskiä ei kukaan kartele,

OPPIKAA KÄYTTÄYTYMÄÄN ,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onhan se törkeetä jos leskeksi jääny käy heti tai aikeet ainaki on käydä ystäviensä puolison kimppuun liian sinnikkästi jopa salaa takanapäin,

OPPIKAA KÄYTTÄYTYMÄÄN ,

Oho, ei kait nyt kukaan leskeydyttyään ala kenekään puolisoa vokottelemmaan. Itse olen "elävän leski", näin äitin sanoi reilu 20 vuotta sitten ja jatkoi "sitten et naimisiin mene elävän leskenä". No eipä ole ollut hinkuakaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

OPPIKAA KÄYTTÄYTYMÄÄN ,

Ohhoh ! Oletko käsittänyt jotain väärin ?

• Anonyymi

Pitkän liiton aikana ystävistä tulee molempien ystäviä ja normaali ihminen tuntee
        myötätuntoa leskeksi jäänyttä kohtaan ja huomioi häntä.
        Ei se niin ole, että ihmiset ajattelevat, että "se on lähinnä sun ongelmas"
        tai "sulla ei merkitystä",
        ellei ne ystävät tai tutut ole jollain lailla henkisesti kehittymättömiä
        ja tunneköyhiä.

• Anonyymi

"Ois hyvin teennäistä alkaa yhtäkkiä alkaa muka bestikseksi jollekin oudolle ihmiselle, jota ei fanita"
        Miten sinä ymmärsit aloituksen ? Mistään tällaisesta ei aloittajan kohdalla ole
        varmaankaan kysymys.

• Anonyymi

Ihana bestiskirjoitus, kiitos, hymyilytti -no, en minä oikeasti halua nähdä ihmisiä, en kestä niitä, enkä ymmärrä, kuten mamba lauloi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihana bestiskirjoitus, kiitos, hymyilytti -no, en minä oikeasti halua nähdä ihmisiä, en kestä niitä, enkä ymmärrä, kuten mamba lauloi.

Älkää bestiskirjoittajaan hermostuko, hän psykologisesti toimii vain ns. 'paholaisen asianajajana', sai minutkin hymyilemään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

OPPIKAA KÄYTTÄYTYMÄÄN ,

Jaa sttä siitäkös siinä olikin kysymys , pelätään kovasti sttä leski käy miehesi kimppuun. . Voin sanoa sttä ei käy, sillä hän tietää hänestä ihan kaiken, siis ei kuule kiinnosta tippaakaan kenenkään miehet leskiä ,eikä aina kiinnosta ne vapaa-aikaan miehet . Koska jos suru on painava niin ei siinä miehiä kukaan ajattele . Pelkosi turhaa, saat ihan varmasti pitää sen miehesi johon et näytä edes luottavan sen vertaa kun ; luulet että hän haksahtaa leskeen.
        Pidä kiinni lujasti ja kateselee sitä teidän naapurin emäntää hieman tarkemmin , kas kun koskaan ei tiedä ——————. Säälittävä ressukka

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ohhoh ! Oletko käsittänyt jotain väärin ?

Luulen että ihminen on täynnä mustasukkaisuutta. Ja näkee piruja joka puolella. . Eikä sen vertaa tajua että mitä joku näkisi hänen mielessään etekin kun mies on tuon tyypin kanssa naimisissa, tohvelisankareita ei modernit lesket edes huolisi .
        Mutta voisi olla kiva näyttää tälle että, on naisia jotka ottavat sen minkä haluavat koska tietävät voivat den tehdä, joten ole varuillasi siellä missä et arvaakaan saattaa joku leski luurata puskan takan äa va vie sen miehen sinulta koska voi , ne naiset eivät koskaan ole mustasukkaisia edes koska heillä on pohjalla hyvä itseluottamus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luulen että ihminen on täynnä mustasukkaisuutta. Ja näkee piruja joka puolella. . Eikä sen vertaa tajua että mitä joku näkisi hänen mielessään etekin kun mies on tuon tyypin kanssa naimisissa, tohvelisankareita ei modernit lesket edes huolisi .
        Mutta voisi olla kiva näyttää tälle että, on naisia jotka ottavat sen minkä haluavat koska tietävät voivat den tehdä, joten ole varuillasi siellä missä et arvaakaan saattaa joku leski luurata puskan takan äa va vie sen miehen sinulta koska voi , ne naiset eivät koskaan ole mustasukkaisia edes koska heillä on pohjalla hyvä itseluottamus.

Korjaus: jotkut tyypit ovat mustasukkaisia, kaikki eivät ole. Mustispipi on sairaus, jota kaikki eivät pode.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

OPPIKAA KÄYTTÄYTYMÄÄN ,

Tollokäytöstä on aina ollut.

• Anonyymi

Usein juuri ne jotka ovat olleet niitä ns parhaita ystäviä kun oltiin miehen eläessä häipyvät aika pian lesken elämästä. Usein mustasukkaisuus syynä .
      Anoppini jäi leskeksi aikoinaan ja pariskunta joiden kanssa appi ja anoppi viettivät paljon aikaa yhdessä lopettivat kanssakäymisen hänen kanssaan .
      Eräänä päivänä anoppi osotti bussia kaatosateessa kun tömä tuttava pysäytti auton ja sanoi että hyppää kyytiin ettet kastu, koska asutaan samalla kadulla niin pääset kotiin. No anoppi oli mielissään. Ja kiitteli kovasti kyydistä kun pääsi autolla kotiportaiden eteen.
      Parin tunnin päästä soi puhelin ja entinen ystävätär soitti ja haukkui hönen pataluhaksi että,kuulemma vikittelee hänen miestänsä .anoppi alkoi itkemään ja itkusta singahtanut tulla loppua . Siis siksikö kaikki ystävät olivat hänet jättäneet koska nyt hön oli uhka mustasukkaisille naisille joiden miehiä muka vikitteli .siis hänellä ei ollut mitään kiinnostusta eikä ajatusta edes vikitellä jonkun miestä .anoppi oli kaunis nainen. Mutta se ei tarkoita sitä että olisi ollut kiinnostunut ystävänsä miehestä .
      Anopista tuli siis yksinäinen. Ei uskaltanut edes soittaa kenellekkään. . Siis se oli lesken osa olla yksin koska voi pian olla vikittelemässä toisten miehiä
      Anoppia ei enää ole , nyt on minun vuoroni molla se leski samassa talossa ja niin vaan on että tottahan se on , mustasukkaisuudella on hyvin suuri osa. Näihin tapauksiin . On todella ihmisiä kuitenkin olemassa joilla ei ole sairaita ajatuksia yksin jääneestä naisesta. Eivätkä tunne mustasukkaisuutta koska luottavat niin miehenä kun ystäväänsäkkin
      Joten tämä on monen osa elämässä . Mutta kun mies jää leskeksi'obat nämä mustasukkaiset naiset käskenässä heitä syömään sanoen; ihmisille , hän on niin yksin että ei varmaan se ruuan laittokaan ole oikein helppoa nyt kun ei ole tarvinnut koskaan sitä ajatella koska se vaimo oli sen puolen aina hoidellut joten käsketään ressukka meille syömään . Tämänkin olen pannut merkille.

Niin että leskeyskin on erilaista riippuen siitä onko leski nainen tai mies

• Anonyymi

Voivatko ihmiset olla niin yksinkertaisia ja alhaisia, että kuvittelevat lesken
        ensimmäinen ajatus olevan vokotella toisten miehiä ?
        Ei ihan ensimmäisenä eikä toisenakaan tulisi mieleen.
        Kyllä yksinjääneellä on ihan toisenlaisia ajatuksia mielessään.
        Luulevatko nämä mustasukkaiset naiset jopa vielä, että heidän miehensä
        olisi niin kiinnostava, että leski heti alkaisi niitä vokotella. Hohhoijaa, mitä luuloja !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voivatko ihmiset olla niin yksinkertaisia ja alhaisia, että kuvittelevat lesken
        ensimmäinen ajatus olevan vokotella toisten miehiä ?
        Ei ihan ensimmäisenä eikä toisenakaan tulisi mieleen.
        Kyllä yksinjääneellä on ihan toisenlaisia ajatuksia mielessään.
        Luulevatko nämä mustasukkaiset naiset jopa vielä, että heidän miehensä
        olisi niin kiinnostava, että leski heti alkaisi niitä vokotella. Hohhoijaa, mitä luuloja !

Jotkut äijät on ihan tolloja, se on nähty.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jotkut äijät on ihan tolloja, se on nähty.

Onko se lesken vika, jos äijät alkaa leskeä vokottelemaan, vaikka on oma
        vaimokin ? Miksi omat vaimot syyttää leskeä ? Syyttäisivät tolloa miestään,
        jota leski tuskin pitää edes tavoittelemisen arvoisenakaan, vaikka olisi vapaakin
        mies.

• Anonyymi

Voi luoja, onpa surullinen tarina anopilla, ihan sielusta sattuu! Ja minä kun en kenenkään miestä edes huolisi, omani oli niin maailman paras, että ei hänen voittanutta löydy niin, että edes treffeille kenenkään toisen kanssa lähtisin!

• Anonyymi

Aika absurdeja kommentteja asiassa, joka on yksi raskaimmista ellei
      raskain asia ihmisen elämässä.
      Puolisonsa menettänyt on surusta murtunut, ei hän lähde heti miesjahtiin.

• Anonyymi

Ei lähde, ei - haluaisi vain rakkaansa takaisin. Kuvittelee nukkumaan mennessään, että siinä hän on vieressä, ojentaa käden, ja nukutaan yhdessä käsi kädessä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei lähde, ei - haluaisi vain rakkaansa takaisin. Kuvittelee nukkumaan mennessään, että siinä hän on vieressä, ojentaa käden, ja nukutaan yhdessä käsi kädessä.

Yhtäkään yötä en pysty nukkumaan ilman tätä kuvitelmaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yhtäkään yötä en pysty nukkumaan ilman tätä kuvitelmaa.

Kaikki muistuttaa koko ajan siitä mitä ei enää ole. Se on koskee hirveästi.
        Hirveintä tietysti on, että ihmisen piti menettää elämänsä inhimillisesti katsoen
        liian aikaisin (omassa tapauksessani). Toivon itsekin pääseväni pois. En halua elää
        enää yksin ja tämän tuskan kanssa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikki muistuttaa koko ajan siitä mitä ei enää ole. Se on koskee hirveästi.
        Hirveintä tietysti on, että ihmisen piti menettää elämänsä inhimillisesti katsoen
        liian aikaisin (omassa tapauksessani). Toivon itsekin pääseväni pois. En halua elää
        enää yksin ja tämän tuskan kanssa.

Koko sielustani hengessä mukana, tiedän miltä se tuntuu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Koko sielustani hengessä mukana, tiedän miltä se tuntuu.

Inhimillisyyttä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Inhimillisyyttä.

Ja empatiaa....

• Anonyymi

Jomman kumman aviossa olevan kohtalo on jäädä leskeksi, yksinäisyys tulee esiin. Lähes 26-vuotta sitten muutimme tähän, alueella asui vanhoja tuttuja ja muodostui uusia suhteita, nykyään enää joitakin naama tuttuja, vanhemmat sisarukset kuolleet.
      Lähi kuppilassa ei enää näe tuttuja, ihminen tottuu kun on pakko, juttu seuraa saa kun valikoi paikat ettei ihan mykkänä tarvii olla.

• Anonyymi

Kun avaa suunsa jutut luistaa paremmin, joo.

• Anonyymi

Ei totu. On pakko vain mennä päivä kerrallaan eteenpäin murhemielin.

• Anonyymi

Niin, herää aamulla vain odottamaan iltaa, että voi taas nukkua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä seurustelen mieheni kanssa kaikki yöt, ollaan taas yhdessä, matkustellaan, on iloista seuraan. Hän on unessa terve kuin silloin, kun tapasimme. Päivät ovat hiljaista ja tyhjää täynnä, en saa tehtyä mitään järkevää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nukkuminen on armahdus. Herääminen on kamalaa. Taas on kestettävä
        yksi murheenmurtamana yksi päivä. Kaikki on menettänyt merkityksensä.
        Ei näe tarkoitusta eikä merkitystä elämälleen yksinään ilman kaikkein
        rakkainta ihmistään.
        Elämästä tuli painajainen menetyksen jälkeen.

• Anonyymi

Ei pysty edes kesästä iloitsemaan. Mikään ei tunnu enää miltään.

• Anonyymi

Käy SPR kerhossa juttelemassa, siellä vapaaehtoiset auttavat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Käy SPR kerhossa juttelemassa, siellä vapaaehtoiset auttavat.

Minä asun toisessa maassa - ei ole mitään, ei ketään, ei edes SPR:n kerhoa.

• Anonyymi kirjoitti:

Eiköhän se PunainenRisti toimi vähän joka maassa vaikka ei juuri SPR:n nimellä.

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

Eiköhän se PunainenRisti toimi vähän joka maassa vaikka ei juuri SPR:n nimellä.

Hyvä kysymys, kyllä toimii, mutta kulttuuri eri maissa on erilainen, mihin ko. järjestö liittyy.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä kysymys, kyllä toimii, mutta kulttuuri eri maissa on erilainen, mihin ko. järjestö liittyy.

Voin ottaa yhteyttä heihin, kuten olen ottanutkin, kun kadulla on ollut kyynärpäillä itseään eteenpäin raahaava vammainen, tai nälkään nääntyvä kerjäläinen, mutta 'elintasosairaus' , kun 'musta vaan tuntuu niin pahalta', ei oikein toimi. Asioilla on mittasuhteet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voin ottaa yhteyttä heihin, kuten olen ottanutkin, kun kadulla on ollut kyynärpäillä itseään eteenpäin raahaava vammainen, tai nälkään nääntyvä kerjäläinen, mutta 'elintasosairaus' , kun 'musta vaan tuntuu niin pahalta', ei oikein toimi. Asioilla on mittasuhteet.

Mutta todellisuudessa etsivä kyllä löytää halutessaan täältäkin apua, mutta se ei ole Punainen risti, ellei ole todellinen tosi kyseessä, joka on kaikkien yhteiskunnan sosiaalisten tukiverkkojen ulkopuolella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta todellisuudessa etsivä kyllä löytää halutessaan täältäkin apua, mutta se ei ole Punainen risti, ellei ole todellinen tosi kyseessä, joka on kaikkien yhteiskunnan sosiaalisten tukiverkkojen ulkopuolella.

Voi olla, ettei Suomessa edes sellaista tilannetta voi koskaan syntyäkään, että olisi koskaan ketään, joka olisi totaalisesti kaiken yhteiskunnan avun ulkopuolella. Täällä voi syntyä, ja usein yhdessä naapureiden kanssa kyllä autetaan jokaista hänen ongelmaan katsomatta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tule Suomeen !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tule Suomeen !

Ei tännekään kannattaisi tulla, ellei ole hyvä eläke.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Avun löytäminen on kiven alla jos on yksin. Ei yksinäinen sureva jaksa edes
        yrittää löytää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi olla, ettei Suomessa edes sellaista tilannetta voi koskaan syntyäkään, että olisi koskaan ketään, joka olisi totaalisesti kaiken yhteiskunnan avun ulkopuolella. Täällä voi syntyä, ja usein yhdessä naapureiden kanssa kyllä autetaan jokaista hänen ongelmaan katsomatta.

Epäsosiaaliset suomalaiset ei niin vaan auta toisiaan. Yksinäinen sureva jää yksin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Epäsosiaaliset suomalaiset ei niin vaan auta toisiaan. Yksinäinen sureva jää yksin.

Surevasta se on kiinni, pitää olla ja mennä, eikä kotona istua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Surevasta se on kiinni, pitää olla ja mennä, eikä kotona istua.

Ei ole kovin helppoa.

• Anonyymi

Riippuu ihmisen asenteesta , lesken syli voi olla myös lämpöinen ja kysyttyä seuraa.

• Anonyymi

Älä pelottele!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älä pelottele!

Ympäristö on täynnä vanhoja ukkoja, jotka ovat menettäneet passaajansa ja hanakasti haukan silmin etsivät uutta uhria itselleen. Tuskin uskallan liikkua - yleensä vain pimeällä, nopeasti kauppaan, jos on pakko.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ympäristö on täynnä vanhoja ukkoja, jotka ovat menettäneet passaajansa ja hanakasti haukan silmin etsivät uutta uhria itselleen. Tuskin uskallan liikkua - yleensä vain pimeällä, nopeasti kauppaan, jos on pakko.

Ongelma ei ole tarjonnassa, vaan sen laadussa - jos vielä 30 vuodenkin jälkeen on menettänyt unelmiensa prinssin, on vaatinustaso aika korkealla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ongelma ei ole tarjonnassa, vaan sen laadussa - jos vielä 30 vuodenkin jälkeen on menettänyt unelmiensa prinssin, on vaatinustaso aika korkealla.

Ei se niin mene, että ihan ystävättären tai tuttavankaan mies kelpaisi, vaikka olisikin tyrkyllä, mutta kehtaako sitä ääneen sanoa?!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei se niin mene, että ihan ystävättären tai tuttavankaan mies kelpaisi, vaikka olisikin tyrkyllä, mutta kehtaako sitä ääneen sanoa?!

Kehtaa sanoa, eli sanoo toisin sanoin.

• Anonyymi

Sanonta on kauhea.

• Anonyymi

Leskestä tulikin mieleen Jörn Donnerin leski, joka laittoi osan Jörnin tuhkista kompostiin, jotain oli jäänyt pahasti hampaankoloon ja halusi näin kostaa haudan taaksekin....!

• Anonyymi

Paljon jää rupukoita miestä haikaikailemaan, markkina-arvon pudottua alle arvostelun.

• Anonyymi

Kuinka on oman arvosi laita? Alle torihintojen?

• Anonyymi

Oletko ikinä koskaan miettinyt, mikä on henkisen kapasiteettisi taso? Hlvt:n pahalta kuulostaa. Yöäk.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletko ikinä koskaan miettinyt, mikä on henkisen kapasiteettisi taso? Hlvt:n pahalta kuulostaa. Yöäk.

Repussa on eväitä aina vaan vähemmän.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Repussa on eväitä aina vaan vähemmän.

Tarttis sitten varmaan vähän panostaa aiheeseen. Tyhjä reppu on ikävän littana.

• Anonyymi

Indeksin voittaa!

• Anonyymi

Meklari putos ikkunasta, ei loukkaantunut.

• Anonyymi

Minä ainakin puhun kaikille jotka haluaa kuunnella.

• Anonyymi

On puhumiskampanjaakin tässä kaupungissa ollut, kehotetaan puhumaan ihan tuntemattomillekin, sanan tai pari silleen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On puhumiskampanjaakin tässä kaupungissa ollut, kehotetaan puhumaan ihan tuntemattomillekin, sanan tai pari silleen.

Missä kaupungissa ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Missä kaupungissa ?

Vaasassa.

• Anonyymi

Yksin sureminen on lohdutonta. Että suru helpottaisi edes joskus ihminen
      tarvitsee myötätuntoa. Ketään ei saisi jättää yksin pyörittelemään ajatuksiaan.
      Se on pahinta.

• Anonyymi

Puhumattakaan mitä kaikkea valtavan raskasta puolison poismeno aiheuttaa
      yksinjäämisellä on ihmisen hyvinvointia heikentävä vaikutus.
      Ihminen haluaa kuulua johonkin joukkoon, hän haluaa välittää toisesta
      ihmisestä ja hän haluaa, että hänestä välitetään.
      On järkytys ihmiselle huomata, että ei ole ketään, onkin yhdentekevä.
      Ihmisen merkityksellisyyden tunne järkkyy.
      Ihmisen saa merkityksensä toisten ihmisten kautta.
      Yksin tuntee olevansa tuuliajolla, ilman kiinnekohtaa mihinkään.
      Näin olen kokenut oman yksinjäämiseni.

• Anonyymi

Yksinäisyys murentaa mielenterveyttä. Säilyttääkseen mielenterveytensä
      ihmisen täytyy saada puhua ja tulla kuulluksi.

• Anonyymi

Käyn joka päivä juttelemassa jossain, sekaan vaan porukoihin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinku missä ? Ei meillä päin ole mitään paikkaa iäkkäille mennä muuta kuin
        ruokakauppa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ruokakauppa.

Kyllä kaupungissa on paikkoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ruokakauppa.

Joku on kertonut huhuna, että jossain olisi puistokin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älä muuta sano, tuo puhe, hiljaisuus - yhteyden katkeaminen ulkomaailmaan, on painostavaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä kaupungissa on paikkoja.

No kerro mitä paikkoja !

• Anonyymi

Ei karteta. minäkin seurustelen lesken kanssa, päivisin. Yhtään yötä ei ole meillä ollut, vaikka on ilmastointi ja 120 neliöö.
      syy. olen vielä aviossa, miäs on hoitolaitoksessa.

• Anonyymi

Kyllä päivisin(kin) voi ... Päivin, öin.

• Anonyymi

"Yhtään yötä ei ole meillä ollut, vaikka on ilmastointi ja 120 neliöö."

NO JOHAN ON KUMMA !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Yhtään yötä ei ole meillä ollut, vaikka on ilmastointi ja 120 neliöö."

NO JOHAN ON KUMMA !

Kyllähän nyt ilmastoinnin ja 120 neliötä pitäisi saada leski "antautumaan".

• Anonyymi

Suru on yksinäisyyden ääripiste. Sen alle musertuu. Se on lohdutonta.
      Tuntuu, ettei millään ole enää mitään väliä eikä merkitystä.
      Kaipaus on ylitsepääsemättömän raskasta. Sitä ei helpota mikään.
      Onko kukaan ollut seurakunnan sururyhmissä ja onko vertaistuki
      auttanut ?

• Anonyymi

Ei, en ole, kun ei ole halua edes liikkua missään, ei nähdä ketään, vain nukkua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei, en ole, kun ei ole halua edes liikkua missään, ei nähdä ketään, vain nukkua.

Tapasin sattumalta läheisensä menettäneen, joka oli käynyt seurakunnan
        järjestämässä sururyhmässä. Hän koki saaneensa jonkun verran apua vertaistuen muodossa. Itsekin mietin mennä sururymään ja soitin seurakuntaan,
        mutta ryhmä oli jo aloittanut ja se jäi sitten minulta. Olen menettänyt
        aloitekykyni ja kiinnostukseni kaikkeen enkä sitten seuraavaankaan sururyhmään
        ilmoittautunut. Kaikki tuntuu niin toivottamalta.
        Ainoastaan uni armahtaa hetkeksi. Aamulla ei haluaisi silmiään avata,
        kun ei ole kuin taas yksi tarkoitukseton päivä lohduttomuutta ja tyhjyyttä.
        Vanhat elämänikäiset stävänikin ovat nukkuneet pois. Uusien hankkiminen
        on melko mahdoton ajatus. Kaikilla on omat perhepiirinsä ja ystävänsä,
        ei siihen piiriin pääse, ei ketään kiinnosta tutustua uuteen ihmiseen.
        Niin se vaan on. Mistä löytäisi jonkun toisen yksinäisen, kohtalotoverin,
        joka haluaisi tutustua ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

järjestämässä sururyhmässä. Hän koki saaneensa jonkun verran apua vertaistuen muodossa. Itsekin mietin mennä sururymään ja soitin seurakuntaan,
        joka haluaisi tutustua ?

Menemällä sinne seurakunnan sururyhmään, vaikkapa. Itsehän sinä kommenttisi perusteella toivottomuuttasi ruokit.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

joka haluaisi tutustua ?

Sanopa se, mistä löytäisi juttelukaverin ? Kokemuksesta tiedän, että yksin jääneen
        on vaikea nousta toivottomuudestaan, kun voimia ei ole eikä mitään odotettavaa.
        Itseltäni hävisi kaikki. Ei yhtään tuttuakaan ole enää. Uusia ystäviä ei tällä iällä löydä
        eikä ystävyys ei synny hetkessä. En odota sellaista tapahtuvankaan. Olen niin pakana,
        etten kirkon tilaisuuksiin tunne vetoa.

• Anonyymi

Niinhän ne karttaa poikamiehiäkin.

• Anonyymi

Useimmat suomalaiset ovat eristäytyviä ja epäluuloisia ja sitäpaitsi usein
      itsekkäitä ja kykenemättömiä empaattisuuteen.
      Empatia tarkoittaa kykyä asettua toisen ihmisen asemaan.
      Se on kaiken hyvän kanssakäymisen edellytys.
      Se puuttuu monilta.

• Anonyymi

Toivoisi myös enemmän spontaaniutta ja ennakkoluulottomuutta ihmisiltä.
        Olisi helpompi tutustua, jos ihmiset eivät olisi niin varauksellisia.
        Välitöntä suhtautumista toisiin ihmisiin niinkuin eteläisemmässä Euroopassa
        ei meillä paljon ole. Kaikkihan me maailman ihmiset ollaan yhtä suurta perhettä
        ja kaikki on sattumanvaraista elämässä. Sinä voisit olla minä ja minä sinä
        ja me voisimme olla tai kavereita tai ystäviä jos antaisimme toisillemme
        mahdollisuuden.

• Anonyymi

Ikävä kyllä yhteisöllinen ajattelu puuttuu monilta suomalaisilta.
      Kova luonne ei tee poikkeusta edes surevan kohdalla.

• Anonyymi

Itse ajattelen toisin, liikaakin muita hyysätään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse ajattelen toisin, liikaakin muita hyysätään.

Sinä oletkin persu mitä ilmeisemmin.....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä oletkin persu mitä ilmeisemmin.....

Suomalaiset tykkää perinteistään, muuta pois jos ei kelpaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suomalaiset tykkää perinteistään, muuta pois jos ei kelpaa.

Sinun "perinteesi" on tylytys ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinun "perinteesi" on tylytys ?

Kun maata tuhotaan, ei pehmoilu auta, Ruotsissa on pehmoiltu ja se on katastrofisessa tilassa nyt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun maata tuhotaan, ei pehmoilu auta, Ruotsissa on pehmoiltu ja se on katastrofisessa tilassa nyt.

Mene muualle jauhamaan rasismiasi. Tämä ei ole SE ketju.

• Anonyymi

On sydämellisiäkin ihmisiä olemassa, mutts missä heihin tutustuisi ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On sydämellisiäkin ihmisiä olemassa, mutts missä heihin tutustuisi ?

Sen pitäisi olla joku tietty paikka, mutta missä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mene muualle jauhamaan rasismiasi. Tämä ei ole SE ketju.

Katso totuutta rohkeasti silmiin.

• Anonyymi

alottajalle :
      lesket koetaan avioliitolle tai parisuheelle uhkatekijäksi,
      siksi heitä ei kutsuta enään vierilulle, tai vaivihkaa syrjitään pois tuttavapiiristä.

• Anonyymi

Sanotaan, että kaksi ensimmäistä vuotta ovat vaikeimpia, mutta
      ei ole olemassa mitään aikarajaa. Suru on henkilökohtainen kokemus.
      ja yksinjäänyt kokee yksinäisyyden monella tavalla.
      Kun on menettänyt jotain ainutlaatuista sen lopullisuus on tyrmäävää.

• Anonyymi

Se on niin suuri muutos, et tuntuu.

• Anonyymi

Ei huvita elää enää turhanpanttina maailmassa.

• Anonyymi

Meitä on monta sataatuhatta turhanpanttia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Meitä on monta sataatuhatta turhanpanttia.

Hyvin todennäköisesti se voi olla noin. Pitää järjestää turhanpanttien tapaaminen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvin todennäköisesti se voi olla noin. Pitää järjestää turhanpanttien tapaaminen.

Se olisi mukavaa, mutta miten ? Onko ideoita ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se olisi mukavaa, mutta miten ? Onko ideoita ?

Tässä kesän aikana lehtijutussa joku kaveri ihmetteli, miksi ikäihmisille ei ole festareita. Maksukykyisille ihmisille ei ole järjestetty ihan omaa ja omintakeista tapahtumaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tässä kesän aikana lehtijutussa joku kaveri ihmetteli, miksi ikäihmisille ei ole festareita. Maksukykyisille ihmisille ei ole järjestetty ihan omaa ja omintakeista tapahtumaa.

Ei ole kuin saaristoristeilyjä ja museoissa vierailua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole kuin saaristoristeilyjä ja museoissa vierailua.

Kyllä tästä maasta kaikenlaista menemistä ja tekemistä löytyy, jos on niitä vajaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä tästä maasta kaikenlaista menemistä ja tekemistä löytyy, jos on niitä vajaa.

Mut sopivia onko.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mut sopivia onko.

Jokaiselle löytynee jotain, jos halua ja tahtoa mennä ja osallistua löytyy.

• Anonyymi

Mikä se "oma" ja omintakeinen ohjelma sitten olisi ikäihmisille
      Meitä on niin moneksi.
      Minä menisin Rolling Stonesien konserttiin.
      Se oli nuoruuteni ja on vanhuuteni suosikkibändi.

• Anonyymi

Sanopa se. Mutta jos musasta puhutaan, niiin kyllä tämän ajan ikähemmot alkavat jo olla tuota samaa genreä edustavaa joukkoa. Rock 'n rollia ja oletettavasti vähän raskaampikin sarja kelpaisi. Mutta mene, tiedä häntä, meitä on niiin montaa menijää - ja osa jää asemalle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sanopa se. Mutta jos musasta puhutaan, niiin kyllä tämän ajan ikähemmot alkavat jo olla tuota samaa genreä edustavaa joukkoa. Rock 'n rollia ja oletettavasti vähän raskaampikin sarja kelpaisi. Mutta mene, tiedä häntä, meitä on niiin montaa menijää - ja osa jää asemalle.

Ei jaksa seistä enää festareiden kaaoksessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei jaksa seistä enää festareiden kaaoksessa.

Ehkä ikäihmisten festareille järjestettäisiin kuitenkin istumapaikat. Olettaisin. Ehkä jopa makuulavitsat. Heh.

• Anonyymi

Itse en ole karttanut, päinvastoin. Olen 50+ mies ja avioerostani (18v sitten), olen seurustellut ja harrastanut seksisuhteita lähinnä vanhempien 65-80v naisten kanssa. Useimmat olleet leskiä.
      Mielestäni ovat ottaneet leskeytensä hyvin ja jatkaneet normaalia elämää.
      Monilla ollut seksissä jopa 10v tauko mm miehen sairauden takia. Ovat sitten innostuneet uudestaan.

• Anonyymi

Ihoa kaipaa moni vielä iäkkäämpäänäkin, läheisyyttä, mukavia juttuja jne.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihoa kaipaa moni vielä iäkkäämpäänäkin, läheisyyttä, mukavia juttuja jne.

Miehille paneskelu on ykkösasia.

• Anonyymi

Et ikäisillesi kelpaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miehille paneskelu on ykkösasia.

Ei paneskella, ei.

• Anonyymi

Ikävä on niin voimakas, välillä ylitsepääsemätön, että en osaisi ajatellakaan
      minkäänlaista uutta suhdetta.
      Menetin maailman parhaan ihmisen ja kohta minuakaan ei ole enää.

• Anonyymi

Eikä minua toivottavasti. Mikään ei tunnu enää miltään. Elämä meetti merkityksensä.
        Paperi kaveria on elossa, mutta eivät he puolisoa korvaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikä minua toivottavasti. Mikään ei tunnu enää miltään. Elämä meetti merkityksensä.
        Paperi kaveria on elossa, mutta eivät he puolisoa korvaa.

Kannattaa menna johonkin kerhotoimintaa tai muuhun mukaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kannattaa menna johonkin kerhotoimintaa tai muuhun mukaan.

Mitä kerhoja on esim. 79-vuotiaalle ?
        Kysyy 79 vuotias

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kysyy 79 vuotias

SPRllä ainakin on kerhoja, eri eläkeläisyhdistyksillä myös, työväenopistoissa on erilaisia harrastuskursseja, joissa tapaa muita juttukavereita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kysyy 79 vuotias

Eikö kaikkien kuntien / kaupunkien vanhushuollolla ole päivätoimintaa.

• Anonyymi

Läheisiä tuttujaan sureva ihminen kaipaa. Ei kerhoja.

• Anonyymi

Kuka pärjää ilman kerhoja, kuka ei.

• Anonyymi

Mihin yksinjäänyt "asemoi" itsensä, kun ympärillä on vain tyhjyyttä
      eikä ole enää mitään kiinnekohtaa, kun kukaan ei ota yhteyttä ?

• Anonyymi

Oma aktiivisuus auttaa, vai mitä?

• Anonyymi

En minä ainakaan ole oppinut "asemoimaan" itseäni uuteen "elämääni",
      joka ei ole enää elämää. Tyhjyydessä eläminen ilman ihmisiä ei ole elämää.

• Anonyymi

En ole tällaista huomannut.

• Anonyymi

Yhden kerran on puhelin soinut vuoteen. Se oli väärä numero.
      Yhden kerran on ovikello soinut. Se oli Wolt-kuski, joka oli
      erehtynyt osoitteesta.

• Anonyymi

Jos on ikää ehkä yksinäisyyden kestää, kun elämää ei ole paljon
      jäljellä, mutta on se kauheaa. Juuri siinä vaiheessa ei saisi jäädä yksin.

• Anonyymi

Netistäkin voi löytää paljon seuraa, jos ei liikkumaan pääse ja ulkoilemaan.

• Anonyymi

Kaikki muistuttaa siitä, kun meitä oli kaksi. Tuska on valtava.

• Anonyymi

Voimia....!

• Anonyymi

Nuku yöllä, uni puhdistaa aivoja, ehkä valtavat hellittävät helpommin.

• Anonyymi

Lesket jää paitsioon täälläkin, kun rasisti riehuu aloituksineen ilman
      järjen häivää. Sorit siitä rasistien puolesta ! He eivät ymmärrä tavoista.

• Anonyymi

Samaa mieltä, joku häirikkö leimaa suomalaisia rasisteiksi, ihme pelleilyä ja tolloilua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Samaa mieltä, joku häirikkö leimaa suomalaisia rasisteiksi, ihme pelleilyä ja tolloilua.

Itse olet itsesi leimannut niinkuin muutkin rasistit. Olet mikä olet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse olet itsesi leimannut niinkuin muutkin rasistit. Olet mikä olet.

Palstahäiriköintisi on lapsellista, turhaan nostelet joka päivä propagandaasi.

• Anonyymi

Ei ole helppoa, kun jää yksin ja voimatkin on aika vähissä.
      Masentaa koko elämä. Onneksi sitä ei paljon ole jäljellä.

• Anonyymi

Onni sekin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onni sekin.

Älä muuta virka. Ei tästä elämästä enää mitään tule.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      204
      2368
    2. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      40
      1582
    3. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      135
      1232
    4. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      288
      1028
    5. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      56
      972
    6. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      296
      940
    7. Kääminsä polttanut taksi suomussalmella

Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen
      Suomussalmi
      20
      912
    8. olisit voinut mies edes

Pyytää anteeksi 🙏🫶
      Ikävä
      55
      906
    9. Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."

Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S
      Tanssii tähtien kanssa
      19
      774
    10. Aina ku nään sun kuvan

Tekis mieli kirjoittaa viesti: Moi kulta, on ikävä❣️🤗 ihan noin vain, lyhyt ja ytimekäs 😁🤭
      Ikävä
      58
      763
    Aihe