*Oon tässä kesäkuun ekasta päivästä asti kärsinyt mielenterveysongelmista, joista en ole kertonut muille, koska en halua huolestuttaa heitä.
*Muilla on omat elämät ja ihmisensä, minulla ei niitäkään.
*Turrutan tunteeni alkoholilla ja lääkkeillä, mutta eipä niistä ole ollut mitään apua.
*En saa nukuttua, en pysty syömään ja päivät kuluvat kuin sumussa. Toimintakykyni on täysi nolla.
*Tänään kävin neurolopsykologin vastaanotolla ja kun se (jälleen kerran) määräsi uuden lääkkeen, niin purskahdin itkuun sairaalan pihalla.
*Kesti vähän aikaa koota itsensä ja nyt oon sitten akuuttivastaanotolla hakemassa apua...
Pakko hakeutua hoitoon
18
138
Vastaukset
- Anonyymi
Luojan kiitos olet akuuttipuolella!
- Anonyymi
Kun et saa nukuttua ja univajetta kertyy niin siitä voi seurata aivosumu ja ajatus ei kulje, kaikki sun tekeminen hidastuu ja aivot vaan ei toimi. On hienoa että olet hakenut apua. Jos haluat vierouttua lääkkeistä ja alkoholista niin voi tulla rajuja vieroitusoireita. Itse sain lopettaa keväällä toisen unilääkkeen jota oli vähennetty ihan minimiin ja ei ollut mitään ongelmia. Mulle tuli pahat vieroitusoireet vaikka olen aina käyttänyt lääkkeitä ohjeen mukaan. Eli jos sä jossain vaiheessa haluat päästä eroon alkoholista ja lääkkeistä niin varaudu että ne lopetusoireet voi olla rajuja. Eli jos sä pärjäät ilman lääkkeitä niin paras hoito on puhuminen ,asioiden läpikäyminen. Koska kaikilla lääkkeet ei poista sitä pahaa oloa.Toki jos lääkkeistä hyötyy niin silloin niitä kannattaa syödä. Mutta jos niistä ei ole apua niin puhuminen auttaa yllättävän paljon ja pitää olla sellainen hoitosuhde joka toimii. Jos henkilökemiat ei pelaa niin sä et tunne oloasin "turvalliseksi". Itselläni on hyvä hoitosuhde ja sä uskallat olla oma itsesi ja kertoa miltä susta aidosti tuntuu. Tsemppiä!
- Anonyymi
Lisään sen verran että itkin hyvin paljon myös julksesti silloin kun itselläni alkoi mt-onglemat. Varmaan sen takia koska se tuska kasvaa liian suureksi ja tuntee itsensä avuttomaksi. Haluaa vaan kertoa että on paha olo. Haluaa tulla kuulluksi ja nähdyksi. Itkeminen myös rauhoittaa.Mutta se ei poista niitä ongelmia.
Pääsin onneksi psykiatrian päivystykseen - toivottavasti pääsen osastolle. Yksin ei jaksa, eikä tarvitsekaan jaksaa...
- Anonyymi
Pääset ainakin puhumaan jos ei osastolle huolita. Mutta pidä pintasi ja sano että sä haluat apua ,jos eivät huoli. Osatolle ei pääse hemmosin perustein.
- Anonyymi
Kesäkandeja vastassa..
Ei hyvää lupaa..
- Anonyymi
voi olla ettei helpolla sisään pääse
- Anonyymi
Miksi omista elämässä olevista ongelmista ei sitten muka voi puhua omille läheisille?
Nyt en ihan ymmärrä tuota ajatuksen takana olevaa logiikkaa?
Sairaalasta nyt ei niitä "omia ihmisiä, tai hukassa olevaa elämää" löydä. Ahdistus voi sekottaa omaa ajattelua kuvittelemaan, että ne asiat löytyvät sieltä.
Nukkumiseen vaikuttavat monet asiat, stressi, huolet, asioiden liiallinen pohtiminen, etenkin yöaikaan, ongelmat elämässä, vaikeat ihmissuhteet, vääränlainen ruokavalio, liiallinen, tai liian vähäinen liikunta, ja kuormittavuus. Jotta pääsee balanssiin, täytyy miettiä niitä elämässä olevien asioiden oikeanlaista suhtaa, ovatko ne tasapainossa
Moni ajattelee, luulee, tai toivoo, että sieltä psykiatriselta puolelta saa itselleen apua. Kyllä sieltä diagnooseja ja lääkemääräyksiä saa. Toinen asia on kokonaan se, että ratkaisevatko ne niitä oireita aiheuttavia, tai taustalla olevia asioita. - Anonyymi
Oliko tämä aloitus oikeasti jonkun tällä hetkellä mt-oireista kärsivän kirjoitus, vai mt-palveluiden mainosbrändäys?
Vähän erikoisesti kirjoitettu. - Anonyymi
Niin uskoin minäkin yli 20 vuotta sitten, että siellä puolella halutaan auttaa, tukea jne.
Olin silloin huomattavasti nuorempi.
Oletan, että aloitus on joko jonkun nuoren, tai alalla olevan kirjoittama. Täällä kun ei koskaan tiedä.
Nuorena sitä on huomattavasti naiivimpi, ja luottaa toisiin ja ulkopuolisiin.
Ahdistus, tai ahdistuneisuus on eittämättä tunteena ikävä. Mutta jos kykenee näkemään, ja tunnistamaan, että mikä sinua ahdistaa, ennen kuin suinpäin menee jonnekin mt-puolelle ja aloittaa lääkkeiden käytön, niin se on jo hyvä askel oikeaan suuntaan.
Se, että kyetäänkö siellä mt-puolella, psykiatrian puolella auttamaan, niin tämän suhteen olen hieman skeptinen. Koska psykiatria pohjaa oman ajattelunsa ja toimintansa medikalisaatioon. - Anonyymi
Edelliseen vielä sen verran, että paitsi, että jos kykenee tunnistamaan sen syyn, miksi ja mikä ahdistaa, ja tekemään jotakin sille tunteen aiheuttamalle asialle. Niin mitään lääkkeitä ei edes välttämättä tarvitse.
- Anonyymi
Eiköhän siinä psykiatrian kaikkivoipaisuuteen luottamisessa ole aika paljon ja pitkälti kyse myös uskosta. Usko tekee meidät vapaaksi. Tekeekö sittenkään?
Tässä kohtaa on myös pakko todeta, että paitsi että psykiatriassa kaikki pohjautuu yksilöstä tehtyihin arviointeihin, diagnosointiin, kategorisointiin ja hoito on lähinnä lääkekeskeistä, niin siellä harjoitetaan aika paljon priorisointia. Ketä hoidetaan ja autetaan milläkin lailla.
Esimerkiksi joidenkin diagnoosien, tai sosiaalisen aseman kohdalla se "hoito" ja apu on lähinnä vain ylläpitolääkityksiä.- AnonyymiUUSI
Luulen että jos psykiatria toimii kuten sen on ajateltu toimivan niin vaan että pääsee sisälle on jo suuri apu.
Ihmiset eksyvät aikana joskus iman itsensä kanssa, taitava psykiatri osaa auttaa oikealla tavalla.
Silloin kun potilas tuntee olonsa turvalliseksi. Sairaalassa niin alkaa tervehtyminen
Masennuksia on niin monella , jotkut kykenevät ystävän avulla pääsemään ylitse, toisten ystävät taas eivät hakua ymmärtää edes.
Puhutaan omaisista ihan kun se olis päivän selvä asia että heidän kanssaan pitäisi puhua.
Vaan kaikki perheet eivät ole sellaisia joissa edes hyväksytään että joku olisi masennuksesta kärsivä , kääntävät selän, mutta jos potilaalla on murtunut käsivarsi ja kipsi todisteena aiitä niin Oi miten suku in auttamassa , siis on muistettava ettei kaikissa perheissä vaan edes voi kertoa huonosta olostaan , eikä, pitää omaa perhesuhdettaan esimerkkinä kun neuvotaan puhumaan omaisille.
Sitten on niinkin että kun potilas jaksaa hakea apua niin silloin on hyvät mahdollisuudet päästä
Taas tasapainoon. Oli se avun antaja lääkäri tai työkaveri . Tsemppiä aloittajalle
Olen osastolla maanantaihin asti
- AnonyymiUUSI
Hyvä että sait apua ja täytyy se jatkohoitokin sitten selvittää . Mielenterveysongelmat ei ratkea muutamassa päivässä
- AnonyymiUUSI
Hyvä , toivon pikaista paranemista.
- AnonyymiUUSI
Minulla oli nuorena aikuisena samanlainen tilanne.
Pahin asia oli se, kun aloin käyttämään alkoholia " lääkkeeksi ", eihän siitä mitään hyötyä ollut, päinvastoin, ongelmat alkoivat vain lisääntyä vauhdilla.
Sain kyllä psyykenlääkitykset, joita sitten käytin alkoholin kanssa sekaisin, niin en todellakaan alkanut voimaan yhtään paremmin.
Tavallaan meni sen sekoilun kanssa elämästä lähes 15 vuotta hukkaan, jos nyt voisi noin sanoa, vaikkakaan en ajattele ihan suorasti noin. Mutta paljon se kyllä opetti.
Sain vuosien yritysten jälkeen juuri sen avun, jota tarvitsin, ja elämäni suunta kääntyi.
Aloittajalle sen verran vinkkiä, että kaikesta on mahdollista selvitä, jos vain haluaa antaa itselleen mahdollisuuden.
Keskustelu auttaa, ikäviä tunteita ja muita murheita ei kannata padota sisäänsä, ne kannattaa puhua ulos.
Ensimmäiseksi tärkeintä olisi aloittajan kohdalla yrittää päästä siitä alkoholista eroon, vaikkakin on varmasti helpommin sanottu kuin tehty.
Toivon kaikkea hyvää, ota hoito vastaan, ajattele itseäsi, omaa parastasi. Tsemppiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun493311Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko5252013Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei171950Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia
jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si821907- 191561
Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo431498- 281376
Millainen kaivattusi luonne on?
Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?901349Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.
Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.1281277UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa
Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa1131195