📚 Kyllä, pappi voi opettaa elämänkatsomustietoa (ET), mutta vain tietyin edellytyksin. ET on sitoutumaton katsomusaine, joka ei saa pohjautua mihinkään uskonnolliseen tai ideologiseen vakaumukseen. Siksi opettajan oma vakaumus ei saa näkyä opetuksessa, ja hänen on kyettävä käsittelemään aiheita monipuolisesti ja neutraalisti.
🔍 Keskeiset vaatimukset ET-opettajalle:
- Opettajalla tulee olla pedagoginen pätevyys ja riittävä osaaminen ET:n sisällöistä.
- Opetus ei saa olla uskonnollisesti tai katsomuksellisesti sitoutunutta.
- Opettajan tulee kunnioittaa oppilaiden erilaisia taustoja ja edistää avointa keskustelua.
💡 Vaikka pappi voi periaatteessa opettaa ET:tä, käytännössä hänen on pystyttävä erottamaan oma uskonnollinen roolinsa opetustyöstä. Tämä voi vaatia erityistä herkkyyttä ja ammattitaitoa, jotta oppilaat kokevat opetuksen aidosti neutraaliksi.
Jos haluat, voin kertoa lisää siitä, miten ET eroaa uskonnon opetuksesta tai millaisia aiheita ET:ssä käsitellään. Haluatko jatkaa siitä?
Pappi voi opettaa ET.tä
29
152
Vastaukset
- Anonyymi
Vaikea tehtävä. Pappi tuskin tykkää.
- Anonyymi
Palstan ateistit eivät ymmärrä mitään nykyisestä elämänmenosta. Myös ateisti voi opettaa uskontoa koulussa.
Kouluopetus on uskonnotonta. Sekulaarista. Anonyymi kirjoitti:
Palstan ateistit eivät ymmärrä mitään nykyisestä elämänmenosta. Myös ateisti voi opettaa uskontoa koulussa.
Kouluopetus on uskonnotonta. Sekulaarista."Myös ateisti voi opettaa uskontoa koulussa."
Myös pukki voi olla kaalimaan vartijana, mutta herkästi käy niin, että pukki syö vartiomaansa kaalta itsekin. Sama pätee pappiin. Pappi voi opettaa elämänkatsomusta sekulaaristi, mutta papilla on samanlaisia kiusauksia kuin pukilla kaalimaalla - papilla voi herkästi riistäytyä tilanne käsistä ja hän alkaa saarnaamaan Jeesuksesta.- Anonyymi
The_Raven kirjoitti:
"Myös ateisti voi opettaa uskontoa koulussa."
Myös pukki voi olla kaalimaan vartijana, mutta herkästi käy niin, että pukki syö vartiomaansa kaalta itsekin. Sama pätee pappiin. Pappi voi opettaa elämänkatsomusta sekulaaristi, mutta papilla on samanlaisia kiusauksia kuin pukilla kaalimaalla - papilla voi herkästi riistäytyä tilanne käsistä ja hän alkaa saarnaamaan Jeesuksesta.Extremist_atheist on The_Raven oletteko huomanneet?
- Anonyymi
The_Raven kirjoitti:
"Myös ateisti voi opettaa uskontoa koulussa."
Myös pukki voi olla kaalimaan vartijana, mutta herkästi käy niin, että pukki syö vartiomaansa kaalta itsekin. Sama pätee pappiin. Pappi voi opettaa elämänkatsomusta sekulaaristi, mutta papilla on samanlaisia kiusauksia kuin pukilla kaalimaalla - papilla voi herkästi riistäytyä tilanne käsistä ja hän alkaa saarnaamaan Jeesuksesta.Onko käynyt kertaakaan niin, että pappi on alkanut saarnata Jeesuksesta ET tunnilla?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Extremist_atheist on The_Raven oletteko huomanneet?
Mistä näin päättelet? Älyä ei voi piilottaa nikkiä vaihtamalla?
- AnonyymiUUSI
The_Raven kirjoitti:
"Myös ateisti voi opettaa uskontoa koulussa."
Myös pukki voi olla kaalimaan vartijana, mutta herkästi käy niin, että pukki syö vartiomaansa kaalta itsekin. Sama pätee pappiin. Pappi voi opettaa elämänkatsomusta sekulaaristi, mutta papilla on samanlaisia kiusauksia kuin pukilla kaalimaalla - papilla voi herkästi riistäytyä tilanne käsistä ja hän alkaa saarnaamaan Jeesuksesta.Papin ei tarvitse olla uskovainen.
- Anonyymi
Kuvitellaan Paavi
Opettamassa ET oppia
Käsitykseni mukaan ET
Käsittelee eri uskontoja
Kyllä. Sekulääristi.
Mutta Jumala putoaa pois
Kortistoon
Työtön työnhakija
Tai eläkeläinen
Onko ET lopuksi
Ateismia
Kuitenkin
Meillä on esimerkkinä
Kaksi opiskelijaa et
Nyt ovat kristittyjä
Oma valinta
Itse ohjautuneet- Anonyymi
Ateismi on kapea eikä ristiriitoja tule muusta kuin Jumalan tai jumalien olemassa olosta.
- AnonyymiUUSI
papille voi vittuilla niin niin lopettaa hommat
- AnonyymiUUSI
Näin pappi opettaisi ET tietoa
Tässä esitysmateriaali, joka sopisi ET-tunnille aiheesta *Jeesuksen ristinkuolema kristinuskossa*. Se on suunniteltu neutraaliksi ja elämänkatsomustiedon näkökulmaan sopivaksi.
---
## 🕊️ **ET-opetus: Jeesuksen ristinkuolema kristinuskossa**
### 🎯 **Oppitunnin tavoite**
- Tarkastella Jeesuksen ristinkuolemaa historiallisena ja kulttuurisena ilmiönä.
- Ymmärtää sen merkitys kristillisessä uskossa ja vertailla eri katsomusten näkemyksiä kuolemasta.
---
### 🧭 **1. Johdanto: Kuka oli Jeesus?**
- Jeesus Nasaretilainen – historiallinen henkilö ja uskonnollinen johtaja.
- Elämäajankohta: noin 4 eaa.–30 jaa.
- Kristinuskon perustaja, jota pidetään Jumalan poikana.
---
### ✝️ **2. Ristinkuoleman merkitys kristinuskossa**
- Sovitusuhri: kristinuskon mukaan Jeesus kuoli ihmisten syntien tähden.
- Symboli armosta, uhrauksesta ja pelastuksesta.
- Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus ovat kristillisen uskon keskiössä.
**Vertailu kirkkokuntien välillä:**
| Kirkkokunta | Näkemys ristinkuolemasta |
|------------------|----------------------------------------|
| Katolinen | Sakramentaalinen sovitus ja Jumalan rakkaus. |
| Ortodoksinen | Jumalan voitto kuolemasta, mysteerinomainen. |
| Protestanttinen | Armo yksin – ei tekojen kautta pelastusta. |
---
### 🌍 **3. Muita katsomuksia ja vertailuja**
- **Uskonnottomat näkökulmat:** Ristinkuolema historiallisena tapahtumana, ilman hengellistä merkitystä.
- **Filosofinen vertauskuva:** Uhraus muiden puolesta, moraalinen esimerkki.
- **Uskontojen vertailu:**
- Buddhalaisuudessa ei vastaavaa sovituskäsitettä.
- Islamissa Jeesus (Isa) nähdään profeettana, mutta ei ristiinnaulittuna.
---
### 💬 **4. Keskustelu ja pohdinta**
- Voiko uhraus olla universaali arvo katsomuksesta riippumatta?
- Miten erilaiset käsitykset kuolemasta vaikuttavat kulttuureihin ja arvoihin?
- Miltä Jeesuksen ristinkuolema näyttää ulkopuolisen silmin?
---
### 📝 **5. Tehtäväideoita**
- **Väittely:** “Onko ristinkuolema enemmän historiallinen kuin hengellinen tapahtuma?”
- **Tutkielma:** Vertaa Jeesuksen ja muiden uskonnollisten hahmojen kuoleman merkitystä.
- **Luova tehtävä:** Kirjoita moderni allegoria Jeesuksen uhrauksesta.
---
Jos haluat, voin muokata tästä PowerPoint-esityksen runkoa, lisätä visuaalisia elementtejä tai tehdä tästä PDF-sisällön. Tai voimme vaikka keksiä harjoituksia tunneille, jos suunnittelet koko opetusjaksoa 😊- AnonyymiUUSI
Kenestäkään ei tule ateistia ET opetuksessa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kenestäkään ei tule ateistia ET opetuksessa.
Oppilas on ateisti jo ennen opetuksen alkua.
- AnonyymiUUSI
Miksi ET:n tulee sisältää uskonnollista sisältöä? Tuohan on uskonnollista sisältöä. Se ei kuulu katsomuksellisesti tunnustuksettomaan oppiaineeseen.
Terv. Meingott - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ET:n tulee sisältää uskonnollista sisältöä? Tuohan on uskonnollista sisältöä. Se ei kuulu katsomuksellisesti tunnustuksettomaan oppiaineeseen.
Terv. MeingottRaamatun historiaa ei tunnuksellista.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Oppilas on ateisti jo ennen opetuksen alkua.
Koko ET siis pelkkää verorahojen tuhlausta.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Raamatun historiaa ei tunnuksellista.
Onhan se - heille opetetaan uskontoja. Se on niin yksinkertaista - jos opetetaan uskontoja, kyse on uskonnonopetuksesta. Neutraalius ja tunnustuksettomuus on puhtaasti neutraaliutta uskontojen suhteen. Niiden opettaminen ei olet tätä. Uskonnoista opetetaan jo historian yhteydessä ja se on ihan riittävää. ET saisi keskittyä uskontokritiikkiin enemmän kuin uskonnonopetukseen.
Miksi aivopestä lapsia uskontoihin ET:n kautta?
Terv. Meingott - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Onhan se - heille opetetaan uskontoja. Se on niin yksinkertaista - jos opetetaan uskontoja, kyse on uskonnonopetuksesta. Neutraalius ja tunnustuksettomuus on puhtaasti neutraaliutta uskontojen suhteen. Niiden opettaminen ei olet tätä. Uskonnoista opetetaan jo historian yhteydessä ja se on ihan riittävää. ET saisi keskittyä uskontokritiikkiin enemmän kuin uskonnonopetukseen.
Miksi aivopestä lapsia uskontoihin ET:n kautta?
Terv. MeingottKritiikki ei kuulu tähän sittenhän pitäisi olla myös ateismin kritiikkiä yms.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kritiikki ei kuulu tähän sittenhän pitäisi olla myös ateismin kritiikkiä yms.
Miten kritisoidaan sitä että joku ei usko mihinkään teistiseen jumalaan?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Miten kritisoidaan sitä että joku ei usko mihinkään teistiseen jumalaan?
Kritisointi onnistuu Suomi24 palstalla ei koulun ET opetuksessa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kenestäkään ei tule ateistia ET opetuksessa.
Ei tule.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Koko ET siis pelkkää verorahojen tuhlausta.
Ei. Vaan hyvä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Raamatun historiaa ei tunnuksellista.
Raamatun "historia" on tunnustuksellista.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Onhan se - heille opetetaan uskontoja. Se on niin yksinkertaista - jos opetetaan uskontoja, kyse on uskonnonopetuksesta. Neutraalius ja tunnustuksettomuus on puhtaasti neutraaliutta uskontojen suhteen. Niiden opettaminen ei olet tätä. Uskonnoista opetetaan jo historian yhteydessä ja se on ihan riittävää. ET saisi keskittyä uskontokritiikkiin enemmän kuin uskonnonopetukseen.
Miksi aivopestä lapsia uskontoihin ET:n kautta?
Terv. MeingottET ei ole uskonnonopetusta. Siinä mm. esitellään neutraalisti erilaisia elämänkatsomuksia. Uskontoja ei voi esitellä käsittelemättä uskontoja. Niiden tuntemus on yleissivistystä. Sen ei tarvitse olla katsomuksellista. Niiden objektiivinen tarkastelu tuskin saa ketään hurahtamaan.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kritiikki ei kuulu tähän sittenhän pitäisi olla myös ateismin kritiikkiä yms.
Miten kritisoisit ateimia?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Raamatun "historia" on tunnustuksellista.
Riippuu kuinka Raamatun histoeia esitetään. AI kertoo näin. Kannattaa lukea ymmärrys kasvaa.
Aimo Ateisti
Raamatun historia voi olla **tunnuksellista**, mutta ei automaattisesti. Se riippuu siitä, **millä tavalla ja missä kontekstissa** historiaa opetetaan tai käsitellään. Tässä muutamia näkökulmia:
### 📖 Raamatun historia tiedollisena aineena
- Kun Raamatun historiaa käsitellään **uskonnon ulkopuolella**, esimerkiksi historiantutkimuksessa tai arkeologiassa, se ei ole tunnuksellista. Tällöin painotetaan lähdekritiikkiä, historiallista kontekstia ja tekstien syntyprosessia.
- Esimerkiksi yliopistojen eksegetiikan kursseilla Raamattua tutkitaan kriittisesti, eikä opetuksen tarkoituksena ole uskonnollinen kasvatus.
### 🛐 Tunnuksellinen lähestymistapa
- Jos Raamatun historiaa opetetaan **uskonnollisessa yhteydessä**, kuten kirkon piirissä tai tunnustuksellisessa koulussa, se voi olla tunnuksellista.
- Tällöin Raamatun kertomuksia saatetaan käsitellä **uskonnollisina totuuksina**, ei vain historiallisina lähteinä. Esimerkiksi luomiskertomus tai patriarkkakertomukset voivat olla osa uskonopetusta.
### ⚖️ Rajankäynti
- Tunnuksellisuus liittyy **opetuksen tavoitteisiin**: pyritäänkö vahvistamaan tiettyä uskoa vai tarjoamaan neutraalia tietoa?
- Esimerkiksi julkisessa koulussa Raamatun historiaa voidaan käsitellä osana uskonnon opetusta, mutta opetuksen tulee olla **uskonnonvapauden periaatteiden mukaista** eikä tunnuksellista.
Jos haluat, voin vertailla tunnuksellisen ja katsomuksellisen Raamattu-opetuksen eroja tai antaa esimerkkejä siitä, miten Raamatun historiaa käsitellään eri oppilaitoksissa. Haluatko jatkaa siihen suuntaan, Aimo? 😊
- AnonyymiUUSI
Ei onnistu.
Suomessa pappi ei voi opettaa elämänkatsomustietoa (ET) koulussa, ellei hänellä ole siihen pätevyyttä ja opetussisällöt ovat uskonnosta riippumattomia.
ET on uskonnosta riippumatonta opetusta
Elämänkatsomustieto on tarkoitettu oppilaille, jotka eivät kuulu uskonnolliseen yhdyskuntaan. Se ei saa sisältää uskonnonharjoitusta eikä uskonnollista opetusta. ET keskittyy esimerkiksi eettisiin kysymyksiin, filosofisiin aiheisiin, kulttuureihin ja katsomuksiin ilman uskonnollista painotusta.
Opettajalta vaaditaan puolueettomuutta
Opettajan tulee pystyä opettamaan ET:tä katsomuksellisesti neutraalisti. Vaikka papilla voi olla muodollinen opettajapätevyys (esim. luokanopettajan tutkinto), hänen roolinsa ja taustansa voivat herättää huolta puolueettomuudesta, jos hän toimii kirkon työntekijänä samalla.
Käytännössä koulu tekee valinnan
Jos pappi toimii esimerkiksi sijaisena tai muussa tilapäisessä tehtävässä ja hänellä on muodollinen pätevyys, koulu voi harkita hänen sopivuuttaan ET-opetukseen. Usein kuitenkin pyritään välttämään tilanteita, joissa opettajan tausta voisi olla ristiriidassa opetuksen neutraaliuden kanssa.
Pappi voi opettaa ET:tä vain, jos hänellä on pedagoginen pätevyys ja hän sitoutuu opetussuunnitelman neutraaliin sisältöön.
Käytännössä se on harvinaista, eikä yleensä pidetä suositeltavana, jotta oppilaiden oikeus katsomuksellisesti puolueettomaan opetukseen säilyy.- AnonyymiUUSI
Ilman koulutusta kukaan ei voi koulussa opettaa. Papin koulutus ei ole este ET opettajalle. Koulu päättää kuka hakijoista valitaan.
Varmaan raamattu vyöhykkeellä papit ovat vahvoilla.
- AnonyymiUUSI
Koulu ei valitse pappia tähän tehtävään.
Uskonnon ope on parempi.
Papilla on ihan oma tehtäväkenttä. Laaja.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun614368KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1483139Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo472458Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?482370- 982025
- 241883
- 301606
- 231602
- 1531445
- 341233