Pappi voi opettaa ET.tä

Anonyymi-ap

📚 Kyllä, pappi voi opettaa elämänkatsomustietoa (ET), mutta vain tietyin edellytyksin. ET on sitoutumaton katsomusaine, joka ei saa pohjautua mihinkään uskonnolliseen tai ideologiseen vakaumukseen. Siksi opettajan oma vakaumus ei saa näkyä opetuksessa, ja hänen on kyettävä käsittelemään aiheita monipuolisesti ja neutraalisti.

🔍 Keskeiset vaatimukset ET-opettajalle:
- Opettajalla tulee olla pedagoginen pätevyys ja riittävä osaaminen ET:n sisällöistä.
- Opetus ei saa olla uskonnollisesti tai katsomuksellisesti sitoutunutta.
- Opettajan tulee kunnioittaa oppilaiden erilaisia taustoja ja edistää avointa keskustelua.

💡 Vaikka pappi voi periaatteessa opettaa ET:tä, käytännössä hänen on pystyttävä erottamaan oma uskonnollinen roolinsa opetustyöstä. Tämä voi vaatia erityistä herkkyyttä ja ammattitaitoa, jotta oppilaat kokevat opetuksen aidosti neutraaliksi.

Jos haluat, voin kertoa lisää siitä, miten ET eroaa uskonnon opetuksesta tai millaisia aiheita ET:ssä käsitellään. Haluatko jatkaa siitä?

29

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vaikea tehtävä. Pappi tuskin tykkää.

      • Anonyymi

        Palstan ateistit eivät ymmärrä mitään nykyisestä elämänmenosta. Myös ateisti voi opettaa uskontoa koulussa.

        Kouluopetus on uskonnotonta. Sekulaarista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Palstan ateistit eivät ymmärrä mitään nykyisestä elämänmenosta. Myös ateisti voi opettaa uskontoa koulussa.

        Kouluopetus on uskonnotonta. Sekulaarista.

        "Myös ateisti voi opettaa uskontoa koulussa."

        Myös pukki voi olla kaalimaan vartijana, mutta herkästi käy niin, että pukki syö vartiomaansa kaalta itsekin. Sama pätee pappiin. Pappi voi opettaa elämänkatsomusta sekulaaristi, mutta papilla on samanlaisia kiusauksia kuin pukilla kaalimaalla - papilla voi herkästi riistäytyä tilanne käsistä ja hän alkaa saarnaamaan Jeesuksesta.


      • Anonyymi
        The_Raven kirjoitti:

        "Myös ateisti voi opettaa uskontoa koulussa."

        Myös pukki voi olla kaalimaan vartijana, mutta herkästi käy niin, että pukki syö vartiomaansa kaalta itsekin. Sama pätee pappiin. Pappi voi opettaa elämänkatsomusta sekulaaristi, mutta papilla on samanlaisia kiusauksia kuin pukilla kaalimaalla - papilla voi herkästi riistäytyä tilanne käsistä ja hän alkaa saarnaamaan Jeesuksesta.

        Extremist_atheist on The_Raven oletteko huomanneet?


      • Anonyymi
        The_Raven kirjoitti:

        "Myös ateisti voi opettaa uskontoa koulussa."

        Myös pukki voi olla kaalimaan vartijana, mutta herkästi käy niin, että pukki syö vartiomaansa kaalta itsekin. Sama pätee pappiin. Pappi voi opettaa elämänkatsomusta sekulaaristi, mutta papilla on samanlaisia kiusauksia kuin pukilla kaalimaalla - papilla voi herkästi riistäytyä tilanne käsistä ja hän alkaa saarnaamaan Jeesuksesta.

        Onko käynyt kertaakaan niin, että pappi on alkanut saarnata Jeesuksesta ET tunnilla?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Extremist_atheist on The_Raven oletteko huomanneet?

        Mistä näin päättelet? Älyä ei voi piilottaa nikkiä vaihtamalla?


      • Anonyymi
        UUSI
        The_Raven kirjoitti:

        "Myös ateisti voi opettaa uskontoa koulussa."

        Myös pukki voi olla kaalimaan vartijana, mutta herkästi käy niin, että pukki syö vartiomaansa kaalta itsekin. Sama pätee pappiin. Pappi voi opettaa elämänkatsomusta sekulaaristi, mutta papilla on samanlaisia kiusauksia kuin pukilla kaalimaalla - papilla voi herkästi riistäytyä tilanne käsistä ja hän alkaa saarnaamaan Jeesuksesta.

        Papin ei tarvitse olla uskovainen.


    • Anonyymi

      Kuvitellaan Paavi
      Opettamassa ET oppia

      Käsitykseni mukaan ET
      Käsittelee eri uskontoja
      Kyllä. Sekulääristi.
      Mutta Jumala putoaa pois
      Kortistoon
      Työtön työnhakija
      Tai eläkeläinen

      Onko ET lopuksi
      Ateismia
      Kuitenkin

      Meillä on esimerkkinä
      Kaksi opiskelijaa et

      Nyt ovat kristittyjä
      Oma valinta
      Itse ohjautuneet

      • Anonyymi

        Ateismi on kapea eikä ristiriitoja tule muusta kuin Jumalan tai jumalien olemassa olosta.


    • Anonyymi
      UUSI

      papille voi vittuilla niin niin lopettaa hommat

    • Anonyymi
      UUSI

      Näin pappi opettaisi ET tietoa

      Tässä esitysmateriaali, joka sopisi ET-tunnille aiheesta *Jeesuksen ristinkuolema kristinuskossa*. Se on suunniteltu neutraaliksi ja elämänkatsomustiedon näkökulmaan sopivaksi.

      ---

      ## 🕊️ **ET-opetus: Jeesuksen ristinkuolema kristinuskossa**

      ### 🎯 **Oppitunnin tavoite**
      - Tarkastella Jeesuksen ristinkuolemaa historiallisena ja kulttuurisena ilmiönä.
      - Ymmärtää sen merkitys kristillisessä uskossa ja vertailla eri katsomusten näkemyksiä kuolemasta.

      ---

      ### 🧭 **1. Johdanto: Kuka oli Jeesus?**
      - Jeesus Nasaretilainen – historiallinen henkilö ja uskonnollinen johtaja.
      - Elämäajankohta: noin 4 eaa.–30 jaa.
      - Kristinuskon perustaja, jota pidetään Jumalan poikana.

      ---

      ### ✝️ **2. Ristinkuoleman merkitys kristinuskossa**
      - Sovitusuhri: kristinuskon mukaan Jeesus kuoli ihmisten syntien tähden.
      - Symboli armosta, uhrauksesta ja pelastuksesta.
      - Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus ovat kristillisen uskon keskiössä.

      **Vertailu kirkkokuntien välillä:**

      | Kirkkokunta | Näkemys ristinkuolemasta |
      |------------------|----------------------------------------|
      | Katolinen | Sakramentaalinen sovitus ja Jumalan rakkaus. |
      | Ortodoksinen | Jumalan voitto kuolemasta, mysteerinomainen. |
      | Protestanttinen | Armo yksin – ei tekojen kautta pelastusta. |

      ---

      ### 🌍 **3. Muita katsomuksia ja vertailuja**
      - **Uskonnottomat näkökulmat:** Ristinkuolema historiallisena tapahtumana, ilman hengellistä merkitystä.
      - **Filosofinen vertauskuva:** Uhraus muiden puolesta, moraalinen esimerkki.
      - **Uskontojen vertailu:**
      - Buddhalaisuudessa ei vastaavaa sovituskäsitettä.
      - Islamissa Jeesus (Isa) nähdään profeettana, mutta ei ristiinnaulittuna.

      ---

      ### 💬 **4. Keskustelu ja pohdinta**
      - Voiko uhraus olla universaali arvo katsomuksesta riippumatta?
      - Miten erilaiset käsitykset kuolemasta vaikuttavat kulttuureihin ja arvoihin?
      - Miltä Jeesuksen ristinkuolema näyttää ulkopuolisen silmin?

      ---

      ### 📝 **5. Tehtäväideoita**
      - **Väittely:** “Onko ristinkuolema enemmän historiallinen kuin hengellinen tapahtuma?”
      - **Tutkielma:** Vertaa Jeesuksen ja muiden uskonnollisten hahmojen kuoleman merkitystä.
      - **Luova tehtävä:** Kirjoita moderni allegoria Jeesuksen uhrauksesta.

      ---

      Jos haluat, voin muokata tästä PowerPoint-esityksen runkoa, lisätä visuaalisia elementtejä tai tehdä tästä PDF-sisällön. Tai voimme vaikka keksiä harjoituksia tunneille, jos suunnittelet koko opetusjaksoa 😊

      • Anonyymi
        UUSI

        Kenestäkään ei tule ateistia ET opetuksessa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kenestäkään ei tule ateistia ET opetuksessa.

        Oppilas on ateisti jo ennen opetuksen alkua.


      • Anonyymi
        UUSI

        Miksi ET:n tulee sisältää uskonnollista sisältöä? Tuohan on uskonnollista sisältöä. Se ei kuulu katsomuksellisesti tunnustuksettomaan oppiaineeseen.

        Terv. Meingott


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ET:n tulee sisältää uskonnollista sisältöä? Tuohan on uskonnollista sisältöä. Se ei kuulu katsomuksellisesti tunnustuksettomaan oppiaineeseen.

        Terv. Meingott

        Raamatun historiaa ei tunnuksellista.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Oppilas on ateisti jo ennen opetuksen alkua.

        Koko ET siis pelkkää verorahojen tuhlausta.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatun historiaa ei tunnuksellista.

        Onhan se - heille opetetaan uskontoja. Se on niin yksinkertaista - jos opetetaan uskontoja, kyse on uskonnonopetuksesta. Neutraalius ja tunnustuksettomuus on puhtaasti neutraaliutta uskontojen suhteen. Niiden opettaminen ei olet tätä. Uskonnoista opetetaan jo historian yhteydessä ja se on ihan riittävää. ET saisi keskittyä uskontokritiikkiin enemmän kuin uskonnonopetukseen.

        Miksi aivopestä lapsia uskontoihin ET:n kautta?

        Terv. Meingott


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se - heille opetetaan uskontoja. Se on niin yksinkertaista - jos opetetaan uskontoja, kyse on uskonnonopetuksesta. Neutraalius ja tunnustuksettomuus on puhtaasti neutraaliutta uskontojen suhteen. Niiden opettaminen ei olet tätä. Uskonnoista opetetaan jo historian yhteydessä ja se on ihan riittävää. ET saisi keskittyä uskontokritiikkiin enemmän kuin uskonnonopetukseen.

        Miksi aivopestä lapsia uskontoihin ET:n kautta?

        Terv. Meingott

        Kritiikki ei kuulu tähän sittenhän pitäisi olla myös ateismin kritiikkiä yms.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kritiikki ei kuulu tähän sittenhän pitäisi olla myös ateismin kritiikkiä yms.

        Miten kritisoidaan sitä että joku ei usko mihinkään teistiseen jumalaan?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten kritisoidaan sitä että joku ei usko mihinkään teistiseen jumalaan?

        Kritisointi onnistuu Suomi24 palstalla ei koulun ET opetuksessa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kenestäkään ei tule ateistia ET opetuksessa.

        Ei tule.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Koko ET siis pelkkää verorahojen tuhlausta.

        Ei. Vaan hyvä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatun historiaa ei tunnuksellista.

        Raamatun "historia" on tunnustuksellista.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se - heille opetetaan uskontoja. Se on niin yksinkertaista - jos opetetaan uskontoja, kyse on uskonnonopetuksesta. Neutraalius ja tunnustuksettomuus on puhtaasti neutraaliutta uskontojen suhteen. Niiden opettaminen ei olet tätä. Uskonnoista opetetaan jo historian yhteydessä ja se on ihan riittävää. ET saisi keskittyä uskontokritiikkiin enemmän kuin uskonnonopetukseen.

        Miksi aivopestä lapsia uskontoihin ET:n kautta?

        Terv. Meingott

        ET ei ole uskonnonopetusta. Siinä mm. esitellään neutraalisti erilaisia elämänkatsomuksia. Uskontoja ei voi esitellä käsittelemättä uskontoja. Niiden tuntemus on yleissivistystä. Sen ei tarvitse olla katsomuksellista. Niiden objektiivinen tarkastelu tuskin saa ketään hurahtamaan.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kritiikki ei kuulu tähän sittenhän pitäisi olla myös ateismin kritiikkiä yms.

        Miten kritisoisit ateimia?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatun "historia" on tunnustuksellista.

        Riippuu kuinka Raamatun histoeia esitetään. AI kertoo näin. Kannattaa lukea ymmärrys kasvaa.
        Aimo Ateisti

        Raamatun historia voi olla **tunnuksellista**, mutta ei automaattisesti. Se riippuu siitä, **millä tavalla ja missä kontekstissa** historiaa opetetaan tai käsitellään. Tässä muutamia näkökulmia:

        ### 📖 Raamatun historia tiedollisena aineena
        - Kun Raamatun historiaa käsitellään **uskonnon ulkopuolella**, esimerkiksi historiantutkimuksessa tai arkeologiassa, se ei ole tunnuksellista. Tällöin painotetaan lähdekritiikkiä, historiallista kontekstia ja tekstien syntyprosessia.
        - Esimerkiksi yliopistojen eksegetiikan kursseilla Raamattua tutkitaan kriittisesti, eikä opetuksen tarkoituksena ole uskonnollinen kasvatus.

        ### 🛐 Tunnuksellinen lähestymistapa
        - Jos Raamatun historiaa opetetaan **uskonnollisessa yhteydessä**, kuten kirkon piirissä tai tunnustuksellisessa koulussa, se voi olla tunnuksellista.
        - Tällöin Raamatun kertomuksia saatetaan käsitellä **uskonnollisina totuuksina**, ei vain historiallisina lähteinä. Esimerkiksi luomiskertomus tai patriarkkakertomukset voivat olla osa uskonopetusta.

        ### ⚖️ Rajankäynti
        - Tunnuksellisuus liittyy **opetuksen tavoitteisiin**: pyritäänkö vahvistamaan tiettyä uskoa vai tarjoamaan neutraalia tietoa?
        - Esimerkiksi julkisessa koulussa Raamatun historiaa voidaan käsitellä osana uskonnon opetusta, mutta opetuksen tulee olla **uskonnonvapauden periaatteiden mukaista** eikä tunnuksellista.

        Jos haluat, voin vertailla tunnuksellisen ja katsomuksellisen Raamattu-opetuksen eroja tai antaa esimerkkejä siitä, miten Raamatun historiaa käsitellään eri oppilaitoksissa. Haluatko jatkaa siihen suuntaan, Aimo? 😊


    • Anonyymi
      UUSI

      Ei onnistu.

      Suomessa pappi ei voi opettaa elämänkatsomustietoa (ET) koulussa, ellei hänellä ole siihen pätevyyttä ja opetussisällöt ovat uskonnosta riippumattomia.


      ET on uskonnosta riippumatonta opetusta
      Elämänkatsomustieto on tarkoitettu oppilaille, jotka eivät kuulu uskonnolliseen yhdyskuntaan. Se ei saa sisältää uskonnonharjoitusta eikä uskonnollista opetusta. ET keskittyy esimerkiksi eettisiin kysymyksiin, filosofisiin aiheisiin, kulttuureihin ja katsomuksiin ilman uskonnollista painotusta.

      Opettajalta vaaditaan puolueettomuutta
      Opettajan tulee pystyä opettamaan ET:tä katsomuksellisesti neutraalisti. Vaikka papilla voi olla muodollinen opettajapätevyys (esim. luokanopettajan tutkinto), hänen roolinsa ja taustansa voivat herättää huolta puolueettomuudesta, jos hän toimii kirkon työntekijänä samalla.

      Käytännössä koulu tekee valinnan
      Jos pappi toimii esimerkiksi sijaisena tai muussa tilapäisessä tehtävässä ja hänellä on muodollinen pätevyys, koulu voi harkita hänen sopivuuttaan ET-opetukseen. Usein kuitenkin pyritään välttämään tilanteita, joissa opettajan tausta voisi olla ristiriidassa opetuksen neutraaliuden kanssa.

      Pappi voi opettaa ET:tä vain, jos hänellä on pedagoginen pätevyys ja hän sitoutuu opetussuunnitelman neutraaliin sisältöön.

      Käytännössä se on harvinaista, eikä yleensä pidetä suositeltavana, jotta oppilaiden oikeus katsomuksellisesti puolueettomaan opetukseen säilyy.

      • Anonyymi
        UUSI

        Ilman koulutusta kukaan ei voi koulussa opettaa. Papin koulutus ei ole este ET opettajalle. Koulu päättää kuka hakijoista valitaan.

        Varmaan raamattu vyöhykkeellä papit ovat vahvoilla.


    • Anonyymi
      UUSI

      Koulu ei valitse pappia tähän tehtävään.
      Uskonnon ope on parempi.
      Papilla on ihan oma tehtäväkenttä. Laaja.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      61
      4368
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

      https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      148
      3139
    3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      47
      2458
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

      Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      48
      2370
    5. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

      Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      98
      2025
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1883
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1606
    8. Joku hukkui Hyrynsalmella?

      Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      23
      1602
    9. Mitä sinä mietit

      Mies?
      Ikävä
      153
      1445
    10. Metsästysmökki

      Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      34
      1233
    Aihe