Miksi kaikki hyvä kaadetaan?

Anonyymi-ap

Miksi Virroilla kaadetaan kaikki hyvät jutut?

Valtuustoaloite lohkoketjualan mahdollisuuksien tutkimisesta kaadettiin naurettavilla perusteilla.

Niinkuin muka Virrat harrastaisi rahanpesua, ei muka olisi asiantuntijoita (ministeriötasolta tarjottiin apua) yms yms..

https://youtu.be/v9Wk0yxnXbQ?si=8-jr5q-zjq20ZYPr
(linkki valtuustoaloitteeseen videon lisätiedoissa)

Olisikohan KryptoKylä kiinnostanut maailmanlaajuisesti?

Mahtaa Virtolaiset olla vihaisia päättäjilleen.

109

1658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Aloitetta ei varsinaisesti "ajettu läpi". Smart Tampere ohjelma jäi seuraamaan tilannetta mutta varsinaisista toimenpiteistä ei päätetty.

        Espoossa oli oma aloitteensa aiheesta, mutta Espookin totesi ettei resurssit ja osaaminen riitä paneutumaan asiaan laajemmin. Espoolla on monikymmenkertaiset resurssit Virtain kaupunkiin verrattuna, teknologia-alan yrityksiä sekä Aalto-yliopisto, joten jos Espoo ei pysty, kuinka Virrat pystyisi?

        En kyllä keksi, mistä Virroilta löytyisi ymmärrystä edes työryhmäksi asti. Sitten tarvittaisiiin ihan reippaasti rahaa ja lisää osaamista toteutukseen, mitä ei Virroilla todellakaan ole.

        Olen toiminut konsulttina vuosikymmeniä ja nähnyt, kuinka julkisella on hukattu miljoonia tällaisiin päättömiin hankkeisiin. On ehkä onnistuttu saamaan rahoitusta valtiolta, into on kova ja luulot omasta osaamisesta täysin ylimitoitetut. Konsulttifirman 100-200 €/h laskutus juoksee kun teemme mitä pyydetään vaikka tiedämme, ettei siinä mitään järkeä ole.

        Kun rahoitus loppuu, konsultit häipyy ja tilaajalle jää jotakin epämääräistä käsiin, eli sitä mitä tilasivatkin. Rahaa ei ole homman pyörittämiseen, vielä vähemmän kehittämiseen. Eipä tullut mieleen, että elämää on rahoituskauden jälkeenkin. Organisaatiot yrittävät visusti salata nämä mokansa ja konsultti pääsee vielä kerran laskuttamaan siitä, että hän kirjoittaa raportin jossa on paljon sanahelinää ja kaunista grafiikkaa hämäämään yleisöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloitetta ei varsinaisesti "ajettu läpi". Smart Tampere ohjelma jäi seuraamaan tilannetta mutta varsinaisista toimenpiteistä ei päätetty.

        Espoossa oli oma aloitteensa aiheesta, mutta Espookin totesi ettei resurssit ja osaaminen riitä paneutumaan asiaan laajemmin. Espoolla on monikymmenkertaiset resurssit Virtain kaupunkiin verrattuna, teknologia-alan yrityksiä sekä Aalto-yliopisto, joten jos Espoo ei pysty, kuinka Virrat pystyisi?

        En kyllä keksi, mistä Virroilta löytyisi ymmärrystä edes työryhmäksi asti. Sitten tarvittaisiiin ihan reippaasti rahaa ja lisää osaamista toteutukseen, mitä ei Virroilla todellakaan ole.

        Olen toiminut konsulttina vuosikymmeniä ja nähnyt, kuinka julkisella on hukattu miljoonia tällaisiin päättömiin hankkeisiin. On ehkä onnistuttu saamaan rahoitusta valtiolta, into on kova ja luulot omasta osaamisesta täysin ylimitoitetut. Konsulttifirman 100-200 €/h laskutus juoksee kun teemme mitä pyydetään vaikka tiedämme, ettei siinä mitään järkeä ole.

        Kun rahoitus loppuu, konsultit häipyy ja tilaajalle jää jotakin epämääräistä käsiin, eli sitä mitä tilasivatkin. Rahaa ei ole homman pyörittämiseen, vielä vähemmän kehittämiseen. Eipä tullut mieleen, että elämää on rahoituskauden jälkeenkin. Organisaatiot yrittävät visusti salata nämä mokansa ja konsultti pääsee vielä kerran laskuttamaan siitä, että hän kirjoittaa raportin jossa on paljon sanahelinää ja kaunista grafiikkaa hämäämään yleisöä.

        Jep, ite aattelin että olis alkuun kaivettu pieniä, halpoja krypto- ja lohkoketjujuttuja mitä soveltaa Virtain hyödyksi, vaikka turisteille muistoksi NFT-kuvat Virtain nähtävyyksistä tai vastaavia juttuja..

        Kyllä se Treen valtuustoaloite ainakin tuon poiki:
        https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000009372885.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep, ite aattelin että olis alkuun kaivettu pieniä, halpoja krypto- ja lohkoketjujuttuja mitä soveltaa Virtain hyödyksi, vaikka turisteille muistoksi NFT-kuvat Virtain nähtävyyksistä tai vastaavia juttuja..

        Kyllä se Treen valtuustoaloite ainakin tuon poiki:
        https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000009372885.html

        Ei tuo valtuustoaloitteesta poikinut vaan aloite kurssista tuli The Good Cartel-verkostolta. Päätös valtuustoaloitteesta löytyy valtuusto kokouksen pöytäkirjasta 27.1.2020.

        Se, ettei aloite johtanut toimiin ei toki tarkoita etteikö Tre voisi aiheeseen tarttua sopivassa tilanteessa, esim. kun tarjotaan halvalla kurssia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuo valtuustoaloitteesta poikinut vaan aloite kurssista tuli The Good Cartel-verkostolta. Päätös valtuustoaloitteesta löytyy valtuusto kokouksen pöytäkirjasta 27.1.2020.

        Se, ettei aloite johtanut toimiin ei toki tarkoita etteikö Tre voisi aiheeseen tarttua sopivassa tilanteessa, esim. kun tarjotaan halvalla kurssia.

        No, mahdollisti aikoinaan esimerkiksi yhteistyön Enokin tekemän lohkoketjusuunnistuksen suhteen (Oli kova veto Enokilta silloin, Rispect!)

        https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/1286876

        Meikälläkin muuten vähän vastaava prokkis työn alla..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep, ite aattelin että olis alkuun kaivettu pieniä, halpoja krypto- ja lohkoketjujuttuja mitä soveltaa Virtain hyödyksi, vaikka turisteille muistoksi NFT-kuvat Virtain nähtävyyksistä tai vastaavia juttuja..

        Kyllä se Treen valtuustoaloite ainakin tuon poiki:
        https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000009372885.html

        Jos tuo oli ensisijainen tavoite, olisi kannattanut tehdä siitä aloite. Nyt aloite koski jonkinlaisen yritysekosysteemin kehittämistä, oppilaitosyhteistyön rakentamista ja kaupungin taloushallinnon merkittävää muutosta, joista mikään ei onnistu pienellä rahalla ja olemattomalla osaamisella, ja joihin kaikkiin liittyy sen tason riskejä, ettei ne istu pienen kunnan toimenkuvaan.

        Kunta ei ole mikään hiekkalaatikko jossa voi kokeilla verorahoilla kivoja ja mielenkiintoisia asioita. Tai ei pitäisi olla. Kyllä päättäjät ovat runnoneet läpi päätöksiä joissa ei ole isommin järkeä ja niistä on tullut sekä iso investointikulu että juoksee kiinteät kulut vuosia jälkikäteen.

        Digihankkeet, joissa parannetaan kuntalaisten palveluja ja kykyä pärjätä digitalisoituvassa maailmassa, voisivat olla hyvinkin tarpeen. Ja nyt tuulivoimahössötyksen yhteydessä jonkinlainen faktantarkastus ja oikean tiedon tarjoaminen olisi myös tarpeen, nyt kaistaa saa ihan liikaa kaikenlainen huuhaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep, ite aattelin että olis alkuun kaivettu pieniä, halpoja krypto- ja lohkoketjujuttuja mitä soveltaa Virtain hyödyksi, vaikka turisteille muistoksi NFT-kuvat Virtain nähtävyyksistä tai vastaavia juttuja..

        Kyllä se Treen valtuustoaloite ainakin tuon poiki:
        https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000009372885.html

        Jos tuo oli ensisijainen tavoite, olisi kannattanut tehdä siitä aloite. Nyt aloite koski jonkinlaisen yritysekosysteemin kehittämistä, oppilaitosyhteistyön rakentamista ja kaupungin taloushallinnon merkittävää muutosta, joista mikään ei onnistu pienellä rahalla ja olemattomalla osaamisella, ja joihin kaikkiin liittyy sen tason riskejä, ettei ne istu pienen kunnan toimenkuvaan.

        Kunta ei ole mikään hiekkalaatikko jossa voi kokeilla verorahoilla kivoja ja mielenkiintoisia asioita. Tai ei pitäisi olla. Kyllä päättäjät ovat runnoneet läpi päätöksiä joissa ei ole isommin järkeä ja niistä on tullut sekä iso investointikulu että juoksee kiinteät kulut vuosia jälkikäteen.

        Digihankkeet, joissa parannetaan kuntalaisten palveluja ja kykyä pärjätä digitalisoituvassa maailmassa, voisivat olla hyvinkin tarpeen. Ja nyt tuulivoimahössötyksen yhteydessä jonkinlainen faktantarkastus ja oikean tiedon tarjoaminen olisi myös tarpeen, nyt kaistaa saa ihan liikaa kaikenlainen huuhaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep, ite aattelin että olis alkuun kaivettu pieniä, halpoja krypto- ja lohkoketjujuttuja mitä soveltaa Virtain hyödyksi, vaikka turisteille muistoksi NFT-kuvat Virtain nähtävyyksistä tai vastaavia juttuja..

        Kyllä se Treen valtuustoaloite ainakin tuon poiki:
        https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000009372885.html

        Jos tuo oli ensisijainen tavoite, olisi kannattanut tehdä siitä aloite. Nyt aloite koski jonkinlaisen yritysekosysteemin kehittämistä, oppilaitosyhteistyön rakentamista ja kaupungin taloushallinnon merkittävää muutosta, joista mikään ei onnistu pienellä rahalla ja olemattomalla osaamisella, ja joihin kaikkiin liittyy sen tason riskejä, ettei ne istu pienen kunnan toimenkuvaan.

        Kunta ei ole mikään hiekkalaatikko jossa voi kokeilla verorahoilla kivoja ja mielenkiintoisia asioita. Tai ei pitäisi olla. Kyllä päättäjät ovat runnoneet läpi päätöksiä joissa ei ole isommin järkeä ja niistä on tullut sekä iso investointikulu että juoksee kiinteät kulut vuosia jälkikäteen.

        Digihankkeet, joissa parannetaan kuntalaisten palveluja ja kykyä pärjätä digitalisoituvassa maailmassa, voisivat olla hyvinkin tarpeen. Ja nyt tuulivoimahössötyksen yhteydessä jonkinlainen faktantarkastus ja oikean tiedon tarjoaminen olisi myös tarpeen, nyt kaistaa saa ihan liikaa kaikenlainen huuhaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep, ite aattelin että olis alkuun kaivettu pieniä, halpoja krypto- ja lohkoketjujuttuja mitä soveltaa Virtain hyödyksi, vaikka turisteille muistoksi NFT-kuvat Virtain nähtävyyksistä tai vastaavia juttuja..

        Kyllä se Treen valtuustoaloite ainakin tuon poiki:
        https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000009372885.html

        Jos tuo oli ensisijainen tavoite, olisi kannattanut tehdä siitä aloite. Nyt aloite koski jonkinlaisen yritysekosysteemin kehittämistä, oppilaitosyhteistyön rakentamista ja kaupungin taloushallinnon merkittävää muutosta, joista mikään ei onnistu pienellä rahalla ja olemattomalla osaamisella, ja joihin kaikkiin liittyy sen tason riskejä, ettei ne istu pienen kunnan toimenkuvaan.

        Kunta ei ole mikään hiekkalaatikko jossa voi kokeilla verorahoilla kivoja ja mielenkiintoisia asioita. Tai ei pitäisi olla. Kyllä päättäjät ovat runnoneet läpi päätöksiä joissa ei ole isommin järkeä ja niistä on tullut sekä iso investointikulu että juoksee kiinteät kulut vuosia jälkikäteen.

        Digihankkeet, joissa parannetaan kuntalaisten palveluja ja kykyä pärjätä digitalisoituvassa maailmassa, voisivat olla hyvinkin tarpeen. Ja nyt tuulivoimahössötyksen yhteydessä jonkinlainen faktantarkastus ja oikean tiedon tarjoaminen olisi myös tarpeen, nyt kaistaa saa ihan liikaa kaikenlainen huuhaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tuo oli ensisijainen tavoite, olisi kannattanut tehdä siitä aloite. Nyt aloite koski jonkinlaisen yritysekosysteemin kehittämistä, oppilaitosyhteistyön rakentamista ja kaupungin taloushallinnon merkittävää muutosta, joista mikään ei onnistu pienellä rahalla ja olemattomalla osaamisella, ja joihin kaikkiin liittyy sen tason riskejä, ettei ne istu pienen kunnan toimenkuvaan.

        Kunta ei ole mikään hiekkalaatikko jossa voi kokeilla verorahoilla kivoja ja mielenkiintoisia asioita. Tai ei pitäisi olla. Kyllä päättäjät ovat runnoneet läpi päätöksiä joissa ei ole isommin järkeä ja niistä on tullut sekä iso investointikulu että juoksee kiinteät kulut vuosia jälkikäteen.

        Digihankkeet, joissa parannetaan kuntalaisten palveluja ja kykyä pärjätä digitalisoituvassa maailmassa, voisivat olla hyvinkin tarpeen. Ja nyt tuulivoimahössötyksen yhteydessä jonkinlainen faktantarkastus ja oikean tiedon tarjoaminen olisi myös tarpeen, nyt kaistaa saa ihan liikaa kaikenlainen huuhaa.

        Siinä oli kyse mahdollisuuksien tutkimisesta, ja mainitut käyttökohteet olivat vain esimerkkejä mahdollisuuksista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä oli kyse mahdollisuuksien tutkimisesta, ja mainitut käyttökohteet olivat vain esimerkkejä mahdollisuuksista.

        Tuoltahan löytyy se valtuustoaloite PDF-muodossa:
        https://kryptokeskus.fi/valtuustoaloite.pdf


    • Anonyymi

      Missä Tikkanen ?

      • Anonyymi

        Nyt on ainakin kunta asialla voimalapuistoa tuppaa- vaikka kuntalaisilta ei ole kysytty mitään.

        Ihmetyttää tuollanen diktatuuri-päättäminen.

        Nyt ei tunnu olevan esteitä, metsät, luonto, maa-alueet, kiinteistöt, luonto ja ihmisten rauha tuhotaan- ja kenelle jää laskut lopuksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on ainakin kunta asialla voimalapuistoa tuppaa- vaikka kuntalaisilta ei ole kysytty mitään.

        Ihmetyttää tuollanen diktatuuri-päättäminen.

        Nyt ei tunnu olevan esteitä, metsät, luonto, maa-alueet, kiinteistöt, luonto ja ihmisten rauha tuhotaan- ja kenelle jää laskut lopuksi.

        Kierrätyspuisto olisi ollut paljon parempi ajatus- olisi heti työllistänyt madollisesti jopa kaikki virtolaiset.

        Mutta palataan hetkeksi 70-luvun tunnelmiin, ennen kuin tuho saapuu.

        HIFK oli täysin ruotsinkielistä tyyliä, ja niinpä eräs tyyppi päättikin perustaa seuran kilpailemaan- Jokerit:

        https://www.ess.fi/urheilu/35531

        Pop-listaykkönen

        https://yle.fi/t/18-177230/fi


    • Anonyymi

      Valtuuston kokouksessa 7.1.2025 yksi valtuutetuista teki valtuustoaloitteen lohkoketjualan edistämisestä, alan teollisuuden keskittämisestä alueelle ja kouluttamisesta Virroilla. Valtuustoaloitteessa esitetään mm. seuraavaa:

      työryhmän perustaminen, joka selvittää lohkoketjualan kehittämismahdollisuuksia kaupungissa ja joka tekee konkreettisen suunnitelman lohkoketjualan yrityksille tarjottavista palveluista.
      yhteistyö oppilaitosten kanssa
      lohkoketjualan yritysten houkutteleminen ja tukeminen
      markkinointi ja verkostoituminen lohkoketjuteknologian ja sen sovellusten edistämiseksi.
      Kryptovaltuuttojen ja lohkoketjun hyödyntäminen kaupungin hallinnossa mm. kryptovaluuttojen ottaminen käyttöön taloushallinnossa ja maksujärjestelmissä sekä selvittää kaupungin työntekijöiden palkanmaksu bitcoineina tai vakaavalutttoina.


      Asian taustaa



      Lohkoketjuteknologiassa on perimmältään kyse teknologiasta, joka mahdollistaa tiedon luotettavan varastoinnin ja kerryttämisen hajautetusti. Kyse on verraten tuoreesta innovaatiosta, jolla on läheinen yhteys virtuaalivaluuttojen kehittymiseen ja yleistymiseen. Kryptovaluutta- ja lohkoketjuteknologiat liittyvät tiiviisti toisiinsa, koska useimmat kryptovaluutat käyttävät lohkoketjuteknologiaa varmistaakseen rahansiirtojen turvallisuuden ja luotettavuuden.



      Lakia virtuaalivaluutan tarjoajista (572/2019) sovelletaan virtuaalivaluutan tarjoajien harjoittamaan liiketoimintaan. Laissa määritellään, että virtuaalivaluutta on digitaalisessa muodossa olevaa arvoa, jota keskuspankki tai muu viranomainen ei ole laskenut liikkeeseen ja joka ei ole laillinen maksuväline. Henkilö voi käyttää kryptovaluttaa maksuvälineenä ja sitä voidaan siirtää, varastoida ja myydä sähköisesti. Krypto- eli virtuaalivaluutoista tunnetuimpia ovat bitcoinit.



      Virtuaalivaluutta voi näyttäytyä yrityksen liiketoiminnassa usealla tavalla. Yrityksen toiminta tai osa siitä voi perustua virtuaalivaluutalla käytävään kauppaan tai virtuaalivaluutan louhimiseen. Yritykset voivat myös hyväksyä virtuaalivaluutan maksuvälineenä sekä hankkia tavaroita tai palveluja virtuaalivaluutalla muilta yrityksiltä. Myös pitkäaikainen sijoittaminen kryptovaluutoilla on mahdollista. Virtuaalivaluuttoihin on liitetty korkea rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riski, joten kirjauksen perusteena tulee olla riittävän selkeä tosite. Tilinpäätöksen antama oikea ja riittävä kuva edellyttää arvostuksen tulosvaikutteisen erän kirjaamista.



      Lohkoketjuteknologian ja kryptovaluuttojen käyttö ja kokeilu esimerkiksi kaupungin taloushallinnossa ja palkanlaskennassa edellyttäisi, että kryptovaluutat integroitaisiin viralliseen kansalliseen pankkijärjestelmään. Kansallinen sääntelykehys sekä lainsäädäntö määrittää, mitä kaupunki voi tehdä. Lisäksi tällaisen teknologian ja maksuvälineiden käyttöönotto vaatisi vahvaa asiantuntemusta ja syvällistä osaamista.



      Virtain kaupungin strategia 2022-2025 keskittyy Onnistuva Virrat, Kumppanien kanssa vahva Virrat, Vastuullinen Virrat ja Uudistuva Virrat teemojen alle. Haluamme olla hyvinvoiva ja elinvoimainen kaupunki. Strategian mukaisesti mukaisesti ”Pysymme mukana digitalisaation kehityksessä”. Kaupunki edistää jatkuvasti kaupungin palveluiden digitalisointia ja uusia toimintatapoja. Toiminnan muuttamisessa tarvitaan kuitenkin riittävän vakiintunutta teknologiaa ja kokemusta ilman merkittävää riskinottoa. Lohkoketjuteknologian ja virtuaalivaluutan käytöstä julkisella sektorilla ei ole vielä riittävästi näyttöä, että Virtain kaupungin kannattaisi lähteä asiaa tässä vaiheessa edistämään. Yrityskentässä uudet avaukset ovat tervetulleita.

      Yleisesti voi todeta, että lohkoketjuihin liittyvät hankkeet ovat pääsääntöisesti yliopistojen tai korkeakoulujen toteuttamia, joissa niitä toteutetaan osana tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa (TKI). Alueella toimivilla koulutuksentarjoajilla ei ole tällä hetkellä lohkoketjuihin liittyvää koulutusta tai koulutusalaa valikoimissan. Uusien koulutuksien kehittäminen on lähtökohtaisesti oppilaitoksien tehtävä. Koulutusasiaa on mahdollista tarkastella uudelleen, mikäli koulutustarjonta lisääntyy.

      • Anonyymi

        mikä on lohkoketju?????


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mikä on lohkoketju?????

        Lohkoketju on tiedosto, joka jaetaan kaikille tietokoneille, jotka ylläpitää ja vahvistaa tapahtuneen, sekä täydentää sitä, sitä mukaa kun siihen tulee lisätietoa. Sitä sanotaan kryptomaailmassa louhimiseksi, josta sitten tietokoneiden omistajat saa palkkaa. Kryptojen maailmassa kryptoja.

        Sillai kaikilla on asiasta sama tieto, eikä kukaan pääse huijaamaan.

        Kryptovaluuttojen ja monien muiden järjestelmien takana oleva tekniikka..


    • Anonyymi

      Onneksi sentään Virtain kaupunki myönsi kryptojen todellisuuden tossa.

    • Anonyymi

      Hyvä vetää raja siihen mikä on kaupungin tehtävää, minkä jonkin muun.

      • Anonyymi

        No, jonain päivänä lohkoketjut tulee osaksi kaupungin tehtäviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, jonain päivänä lohkoketjut tulee osaksi kaupungin tehtäviä.

        Juu melko varmasti suurin syy on tietämättömyys. Ala taaplaa niin omissa sfääreissä ja kaikkea tapahtuu huimaa vauhtia. Jos ei ymmärrä ihan tarpeeksi, ei välttämättä ole halua lähteä sata lasissa mukaan -?-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu melko varmasti suurin syy on tietämättömyys. Ala taaplaa niin omissa sfääreissä ja kaikkea tapahtuu huimaa vauhtia. Jos ei ymmärrä ihan tarpeeksi, ei välttämättä ole halua lähteä sata lasissa mukaan -?-

        Jep. Ja kun ei edes haluta ymmärtää.
        Ymmärtäähän sen että kaikkia ei kiinnosta, mutta on se naurettavaa ettei tartuta mahdollisuuteen tai edes selvitetä sitä.


      • Anonyymi

        kaupungin tehtävä ei tunnu olevan järjestyksen ylläpito.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tulipa huonosti tuo linkki, piti laittaa osoite mistä löytyy Tampereen valtuustoaloite..

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kuinka edelläkävijä Virrat olis (onkaan), kun meidän pankkijärjestelmämme SWIFT:kin on vasta hiljattain lähtenyt kryptoilemaan ja tokenisointiin Chainlinkillä
      (HUOM! Pankkijärjestelmämme viralliset nettisivut lähteinä):

      https://www.swift.com/news-events/press-releases/swift-ubs-asset-management-and-chainlink-successfully-complete-innovative-pilot-bridge-tokenized-assets-existing-payment-systems

      https://www.swift.com/news-events/press-releases/swift-unlocks-potential-tokenisation-successful-blockchain-experiments

      • Anonyymi

        Ei todellakaan ole kaupungin tontilla olla edellkäkävijä uuden teknologian käyttöönotossa. Kaupunki toteuttaa ensisijaisesti lakisääteistä tehtäväänsä kuntalaisten palveluiden tuottajana. Uuden teknologian hyödyntämisessä painopiste on kuntalaisten palveluiden parantaminen ja lakisääteisten tiedonhallinnan velvoitteiden toteuttaminen.

        Elinvoimaisuuden edistäminen on toki tärkeää myös, mutta siinä pitää olla selkeät sävelet. Kaupunki ei voi lähteä investoimaan johonkin mille ei ole lähes varmaa tarvetta. Kaupunki ei voi ottaa isoja riskejä ja lähteä polttamaan rahaa johonkin, jonka hyöty kaupungille on niin epävarmalla pohjalla kuin aloite on.

        Virroilla ei ole teknologiayrityksiä tai korkeakoulua kuten Tampereella ja Espoolla. Virroilla ei ole osaamista. Virroilla ei ole kehittämisrahaa.

        Ministerin kanssa mukavien juttelu on ihan eri asia kuin ministeriön konkteettinen tuki. Rahoitukset perustuu hallitusohjelmaan, niille on kriteerit ja niiden hakuun on omat aikaikkunansa ja tapansa. Pelkästään rahoitushaku, rahoituksen käytön ohjaus ja raportointi ministeriölle vaatii työtä.

        Koska kunnalla ei ole omia resursseja tuollaisen hankkeen edistämiseen, kaikki pitäisi teettää kalliina konsulttityönä. Tästä taas tuleekin mieleen, olikohan aloitteessa lopulta ajatus edistää omaa ja kaverin liiketoimintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan ole kaupungin tontilla olla edellkäkävijä uuden teknologian käyttöönotossa. Kaupunki toteuttaa ensisijaisesti lakisääteistä tehtäväänsä kuntalaisten palveluiden tuottajana. Uuden teknologian hyödyntämisessä painopiste on kuntalaisten palveluiden parantaminen ja lakisääteisten tiedonhallinnan velvoitteiden toteuttaminen.

        Elinvoimaisuuden edistäminen on toki tärkeää myös, mutta siinä pitää olla selkeät sävelet. Kaupunki ei voi lähteä investoimaan johonkin mille ei ole lähes varmaa tarvetta. Kaupunki ei voi ottaa isoja riskejä ja lähteä polttamaan rahaa johonkin, jonka hyöty kaupungille on niin epävarmalla pohjalla kuin aloite on.

        Virroilla ei ole teknologiayrityksiä tai korkeakoulua kuten Tampereella ja Espoolla. Virroilla ei ole osaamista. Virroilla ei ole kehittämisrahaa.

        Ministerin kanssa mukavien juttelu on ihan eri asia kuin ministeriön konkteettinen tuki. Rahoitukset perustuu hallitusohjelmaan, niille on kriteerit ja niiden hakuun on omat aikaikkunansa ja tapansa. Pelkästään rahoitushaku, rahoituksen käytön ohjaus ja raportointi ministeriölle vaatii työtä.

        Koska kunnalla ei ole omia resursseja tuollaisen hankkeen edistämiseen, kaikki pitäisi teettää kalliina konsulttityönä. Tästä taas tuleekin mieleen, olikohan aloitteessa lopulta ajatus edistää omaa ja kaverin liiketoimintaa.

        No, kummasti sitä konsultaatioo tarjottiin esim tuollaisesta kuin tietopolitiikka.fi.
        yhteydenottopyyntöön ei reagoitu.

        No se on kyllä totta, että konsultaatiota olisi tarvittu, mutta asuuhan meikäläinen täällä Virroilla, ja vähän koitin työllistyä asiantuntijaksi kaupungille.

        Ja muistuttaisin että aloitteessa oli kyse alan tuomien mahdollisuuksien tutkimisesta. Mutta kun sekin kaadettiin.

        Millä asiantuntemuksella päättäjämme näitä päätöksiä tekevät?

        Tuossa muuten täysistunnosta pätkä:


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan ole kaupungin tontilla olla edellkäkävijä uuden teknologian käyttöönotossa. Kaupunki toteuttaa ensisijaisesti lakisääteistä tehtäväänsä kuntalaisten palveluiden tuottajana. Uuden teknologian hyödyntämisessä painopiste on kuntalaisten palveluiden parantaminen ja lakisääteisten tiedonhallinnan velvoitteiden toteuttaminen.

        Elinvoimaisuuden edistäminen on toki tärkeää myös, mutta siinä pitää olla selkeät sävelet. Kaupunki ei voi lähteä investoimaan johonkin mille ei ole lähes varmaa tarvetta. Kaupunki ei voi ottaa isoja riskejä ja lähteä polttamaan rahaa johonkin, jonka hyöty kaupungille on niin epävarmalla pohjalla kuin aloite on.

        Virroilla ei ole teknologiayrityksiä tai korkeakoulua kuten Tampereella ja Espoolla. Virroilla ei ole osaamista. Virroilla ei ole kehittämisrahaa.

        Ministerin kanssa mukavien juttelu on ihan eri asia kuin ministeriön konkteettinen tuki. Rahoitukset perustuu hallitusohjelmaan, niille on kriteerit ja niiden hakuun on omat aikaikkunansa ja tapansa. Pelkästään rahoitushaku, rahoituksen käytön ohjaus ja raportointi ministeriölle vaatii työtä.

        Koska kunnalla ei ole omia resursseja tuollaisen hankkeen edistämiseen, kaikki pitäisi teettää kalliina konsulttityönä. Tästä taas tuleekin mieleen, olikohan aloitteessa lopulta ajatus edistää omaa ja kaverin liiketoimintaa.

        Tuollainenkin löytyi.. oishan Virrat voinut alkaa kansainvälistymään aloitteen ja aiheen puitteissa.. Vaikka turistihommaa tai jotain..

        Itseasiassa mulle soittikin eräs taho kansainvälisten yhteistyöväylien rakentamisen puitteissa.. kuulemma Saksalla ja Sveitsissä onkin jo Krypto- ja lohkoketjukeskittymiä, ja olisivat tahtoneet varmaan hieroa meidänkin kanssa yhteistyötä. Jouduin kertomaan että ei täällä kaupunki tajunnut lähteä Kryptokylässä ilmiöön mukaan.. Ainakaan vielä.

        https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Viranhaltijat/Hankejohtaja/Kansainvalisten_yhteistyotapaamisten_jar(354185)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan ole kaupungin tontilla olla edellkäkävijä uuden teknologian käyttöönotossa. Kaupunki toteuttaa ensisijaisesti lakisääteistä tehtäväänsä kuntalaisten palveluiden tuottajana. Uuden teknologian hyödyntämisessä painopiste on kuntalaisten palveluiden parantaminen ja lakisääteisten tiedonhallinnan velvoitteiden toteuttaminen.

        Elinvoimaisuuden edistäminen on toki tärkeää myös, mutta siinä pitää olla selkeät sävelet. Kaupunki ei voi lähteä investoimaan johonkin mille ei ole lähes varmaa tarvetta. Kaupunki ei voi ottaa isoja riskejä ja lähteä polttamaan rahaa johonkin, jonka hyöty kaupungille on niin epävarmalla pohjalla kuin aloite on.

        Virroilla ei ole teknologiayrityksiä tai korkeakoulua kuten Tampereella ja Espoolla. Virroilla ei ole osaamista. Virroilla ei ole kehittämisrahaa.

        Ministerin kanssa mukavien juttelu on ihan eri asia kuin ministeriön konkteettinen tuki. Rahoitukset perustuu hallitusohjelmaan, niille on kriteerit ja niiden hakuun on omat aikaikkunansa ja tapansa. Pelkästään rahoitushaku, rahoituksen käytön ohjaus ja raportointi ministeriölle vaatii työtä.

        Koska kunnalla ei ole omia resursseja tuollaisen hankkeen edistämiseen, kaikki pitäisi teettää kalliina konsulttityönä. Tästä taas tuleekin mieleen, olikohan aloitteessa lopulta ajatus edistää omaa ja kaverin liiketoimintaa.

        Tuolla valtuustoaloitteessahan puhuttiin EU-tuista, niistähän se raha olisi tullut asian selvittämiseen, tutkimiseen ja edistämiseen.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      🔍 VASTAVÄITTEIDEN PURKU JA OIKAISU


      ---

      1. “Virroilla ei ole osaamista eikä korkeakoulua, joten lohkoketjualoite on turha.”

      🟩 Vastaus:
      Tämä on virheellinen oletus. Lohkoketjuteknologian pilotointi ei vaadi omaa korkeakoulua. Monet menestyksekkäät projektit Suomessa ja maailmalla on aloitettu ilman paikallista yliopistoa, hyödyntäen etänä toimivia asiantuntijaverkostoja, yhteistyötä avoimen lähdekoodin kehittäjien kanssa sekä oppilaitosyhteistyötä.

      > 📌 Esim. Punkaharjun metsäsäätiö ja Älykkäät kylät -hankkeet on toteutettu pienillä paikkakunnilla, joissa ei ole teknillistä korkeakoulua.



      Lisäksi aloitteessa esitettiin yhteistyötä oppilaitosten (esim. TAMK, SeAMK, TUNI) kanssa, joten osaaminen oli tarkoitus rakentaa verkostomaisesti.


      ---

      2. “Jos Tampere tai Espoo ei saanut lohkoketjualoitetta tehtyä, ei Virratkaan voi.”

      🟩 Vastaus:
      Tämä on virheellinen analogia. Suurkaupunkien aloitteet usein kariutuvat byrokratiaan, intressiristiriitoihin tai hallinnon hitauteen. Pienillä kunnilla on usein enemmän ketteryyttä kokeilla uusia asioita, kun päätöksenteko on suoraviivaista ja keskusteluyhteys suora.

      > 📌 Virrat voisi toimia “sandboxina” – ketteränä kokeilukuntana, josta isommat kaupungit voivat ottaa mallia.



      Lisäksi kustannukset lohkoketjukokeiluissa ovat pienentyneet dramaattisesti viime vuosina – nykyisin kokeilualustan rakentaminen voi maksaa vähemmän kuin yksi perinteinen verkkosivuprojekti.


      ---

      3. “Ei ole rahaa eikä kehityshankkeita, joten ei kannata edes yrittää.”

      🟩 Vastaus:
      Tämä on passiivisuuden kehä: koska ei ole kehityshankkeita, ei kehitetä mitään – ja koska ei kehitetä, ei ole rahaa. Juuri siksi lohkoketjualoite esitettiin – että Virrat voisi olla edelläkävijä ja hakea rahoitusta, esim. seuraavista lähteistä:

      EU:n NextGenerationEU -rahastot

      Business Finlandin "Digitalisaatio kunnissa" -haut

      Sitra, EAKR, ESR+

      Yhteistyöhankkeet korkeakoulujen kanssa, joissa teknologia tulee opiskelijatyönä tai diplomitöinä



      ---

      4. “Konsultit vain rahastavat, eikä mitään jää käteen.”

      🟩 Vastaus:
      Tämä väite on vanhentunut yleistys. Aloitteessa ei esitetty konsultin palkkaamista, vaan paikallista kehittämistä ja opiskelijayhteistyötä, joka on usein täysin kulutonta kunnalle.

      Lisäksi voidaan hyödyntää avoimen lähdekoodin ratkaisuja ja järjestää kilpailutuksella pilottihankkeita, joissa maksetaan vain tuloksista – ei PowerPoint-esityksistä.


      ---

      5. “Kaupunki ei voi maksaa palkkoja kryptovaluutalla.”

      🟩 Vastaus:
      Ei kukaan niin ehdottanutkaan. Aloitteessa mainittiin selvityksen tasolla mahdollisuus pilotoida uusia tapoja bonustamiseen, lahjakorttien tai paikallisvaluutan kautta – ei suoraa euroista luopumista.

      > 📌 Esimerkiksi Sysmässä on testattu digitaalisia paikallisvaluuttoja


      ---

      ✅ YHTEENVETO

      Lohkoketjualoitetta ei esitetty rahan haaskuuksi tai konsulttirahastukseksi, vaan konkreettiseksi, skaalattavaksi selvitykseksi siitä, miten Virrat voisi kehittää hallintoaan, avata uuden teknologian ekosysteemiä ja olla muuta kuin perässähiihtäjä.

      Virroilla on mahdollisuus toimia kokeilualustana, jossa lohkoketjujen käyttöä testataan paikallisesti – eikä tarvitse olla metropoli onnistuakseen.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      10v myöhemmin kyläläiset tajuaa "Wit me kaikki oltais superrikkaita oltu ny."

    • Anonyymi

      "Jumaliste ku lyötiin rahoiks tontilla KryptoKylässä" :D

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Nyt kun molemmat dokumentit on tarkasteltu – valtuustoaloite ja kaupungin päätöksentekoaineisto (KH 17.2.2025 § 45 / KV 3.3.2025 § 14) – voin nyt esittää täydellisen ja faktoihin perustuvan selvitystekstin, joka nostaa esiin päätöksenteon puutteet ja epäjohdonmukaisuudet:

      Selvitys Virtain kaupungin epäonnistuneesta päätöksestä hylätä lohkoketjualoite

      Virtain kaupunginvaltuusto hyväksyi 3.3.2025 (§ 14) kaupunginhallituksen ehdotuksen (KH § 45, 17.2.2025), jonka mukaan lohkoketjualoite katsotaan käsitellyksi ilman jatkotoimia. Tämä päätös on tehty perusteilla, jotka ovat virheellisiä, osittain vanhentuneita ja osoittavat vakavaa ymmärryksen puutetta nopeasti kasvavasta ja strategisesti tärkeästä teknologiasta. Alla selvitetään yksityiskohtaisesti, miksi päätös oli virheellinen ja vahingollinen Virtain kaupungin tulevaisuuden kannalta.

      1. Päätös perustuu väärään ja liioiteltuun tulkintaan rahanpesun riskeistä

      Kaupunginhallitus viittaa kryptovaluuttojen yhteydessä "korkeaan rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskiin". Tämä on teknisesti vanhentunut ja epätarkka näkemys:

      Kryptovaluuttojen käyttö on valvottua Suomessa Finanssivalvonnan (FIN-FSA) toimesta, ja toimiluvan saaneet virtuaalivaluutan tarjoajat ovat rahanpesulain mukaisia toimijoita.

      Mikäli kaupungin työntekijä erikseen suostuu, voidaan palkka maksaa kryptossa ilman laittomuutta – aivan kuten palkka voidaan maksaa ulkomaanvaluutassa, lahjakorttina tai osakeoptioina.

      Rahanpesun ehkäisy ei liity palkanmaksuun viranomaisten hyväksymien kanavien kautta, vaan lainsäädännön ja kirjanpidon noudattamiseen – eikä mikään estä tätä kryptovaluuttojen kohdalla.


      Tämän väitteen käyttäminen perusteluna päätöksenteolle on tahallista pelonlietsontaa tai väärinymmärrystä, joka olisi voitu korjata ottamalla asiantuntijat mukaan valmisteluun – kuten aloitteessa esitettiin.


      ---

      2. Asiantuntijapuute oli poliittinen valinta, ei todellinen este

      Päätöksessä väitettiin, ettei kaupungilla ole käytettävissä riittävää asiantuntemusta. Tämä on tarkoituksellisesti jätetty harhaanjohtavaksi, koska:

      Aloitteen taustalla olevat tahot olivat yhteydessä sekä kansallisiin että kansainvälisiin lohkoketjuhankkeisiin, mukaan lukien eduskunnan digityöryhmät ja EU:n lohkoketjustrategioiden asiantuntijaverkostot.

      Useita ilmaisen asiantuntija-avun tarjouksia tehtiin kaupunginhallitukselle ja valmistelijoille, mutta niihin ei reagoitu.

      Myös korkeakouluyhteistyö (kuten TAMK, LUT, Vaasan Yliopisto) oli mahdollista, ja esitettiin perustettavaksi työryhmä juuri tätä varten.


      Asiantuntemuksen puute ei ollut este – se oli tekosyy torjua aloite ilman käsittelyä.

    • Anonyymi

      3. Teknologian kehittymättömyys ei ole peruste olla mukana kehittämässä sitä

      Päätöksessä todetaan, että lohkoketjusovelluksista ei ole vielä "riittävästi näyttöä" julkisella sektorilla. Tämä on osin totta – mutta juuri siksi:

      Virtain kaltainen pieni kunta olisi erinomainen pilottialusta, jossa voidaan turvallisesti kokeilla budjettiseurantaa, äänestysratkaisuja, paikallisvaluuttaa ja läpinäkyvää päätöksentekoa lohkoketjulla.

      Useat kaupungit maailmalla (mm. Zug Sveitsissä, Miami USA:ssa, Tallinna Virossa) ovat käyttäneet lohkoketjua hallinnollisten prosessien tehostamiseen – ja tuottaneet samalla kansainvälistä mainetta ja investointeja.

      Kaupungin oma strategia korostaa "Uudistuva Virrat" ja "digitalisaatiossa mukana pysyminen". Päätös rikkoo tätä strategiaa vastaan.


      Lohkoketjuteknologian kokeilematta jättäminen tässä vaiheessa on tahallinen päätös jäädä kehityksen ulkopuolelle.


      4. Koulutusta voi syntyä, jos kunta toimii aktiivisesti

      Päätöksessä sanotaan, ettei alueen oppilaitoksilla ole lohkoketjukoulutusta – mutta tämä ei ollut aloitteen väite. Aloitteessa nimenomaan ehdotettiin, että:

      Kunta toimii alustana uuden koulutusyhteistyön luomiselle.

      Kunta olisi voinut yhdessä oppilaitosten kanssa hakea EU:n digitaalisen siirtymän rahoitusta (esim. EAKR, Horisontti Eurooppa).

      Lohkoketjuosaamisen puute voidaan ratkaista käynnistämällä koulutusta, ei vetäytymällä siitä.

      ---

      5. Kunnallinen innovaatio estettiin poliittisin perustein

      Kokonaisuutena kaupunginhallituksen päätös oli:

      vailla kunnollista teknistä tai taloudellista riskianalyysiä

      tehty ilman keskustelua valmistelijoiden ja asiantuntijatahojen välillä

      strategisesti epäviisas, koska se estää Virtoja hyödyntämästä nopeasti kasvavaa teknologia-alaa.


      Päätöksenteossa ei noudatettu avoimuuden periaatetta eikä kaupungin omaa strategista linjausta.


      ---

      Ehdotus jatkotoimista

      1. Asian palautus valtuuston käsittelyyn uuden valmistelun ja asiantuntijakuulemisten jälkeen.


      2. Perustettakoon lohkoketju- ja digikokeilujen työryhmä, johon kutsutaan mukaan mm. TAMK, LUT, kansanedustajia digiryhmistä sekä EU:n digisiirtymäohjelman asiantuntijoita.


      3. Selvitetään mahdollisuus hakea EU:n pilottirahoitusta lohkoketjuteknologian kuntakokeiluun, erityisesti alueellisen identiteetin, päätöksenteon ja avoimen taloushallinnon saralla.





      Yhteenveto
      Virtain kaupungilla olisi ollut tilaisuus profiloitua uudistuvana, rohkeana kuntana, joka rakentaa tulevaisuutta. Sen sijaan kaupunginhallitus valitsi vanhakantaisen linjan, joka ei palvele virtojen nuoria, yrityksiä eikä taloutta.

      Tätä asiaa ei pidä jättää tähän. Seuraava askel on kuntalaisten, yritysten ja asiantuntijoiden yhteinen rintama, joka vaatii Virtain strategian muuttamista teoiksi – ei pelkiksi puheiksi.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ja voitte kuvitella mun vitutuksen kun ensin sanotaan että tarvitaan valtuustoaloite, ja sit samat tahot kaataa sen ennen valtuustoäänestykseenkään pääsyä :(

      Turhaa työtä on kiva tehdä. Varsinkin kun vielä näin yleishyvää koittaa vääntää, ja saa vaan naureskelua ja kapuloiden rattaisiin laittoa kiitokseksi.

    • Anonyymi

      Kyllä meitä kryptoilijoita täällä on. Paljon.

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Jos tuntee suurta paloa asiaan, eikö kannata alkaa itse rakentaa asian ympärille jotain. Usein yritykset tulee etulinjassa vasta sen jälkeen kunnat tarttuu vahvuuksiin jota niiden sisältä jo löytyy esim muovi.

      • Anonyymi

        Tässä kovasti koittanu rakentaa..

        Tää KryptoKylä projekti ny ollu viimeaikojen prokkis..

        Vuosien varrella ollu KryptoKeskus ry:llä yhtä ja toista, on aikoinaan oltu vaikuttamassa alan lainsäädäntöön, on tullu hankittua ammattinimike, järjestettyä tapahtumia ja luentoja yms..

        Nyt vaan ku parkkeerasin tänne Virroille, ni koittanu vähän tänne saada duunia aikaseks.

        Aika paljon meikän duuni on huijausten uhrien auttelua ja kryptoilussa porukan jeesimistä.

        t. Aki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä kovasti koittanu rakentaa..

        Tää KryptoKylä projekti ny ollu viimeaikojen prokkis..

        Vuosien varrella ollu KryptoKeskus ry:llä yhtä ja toista, on aikoinaan oltu vaikuttamassa alan lainsäädäntöön, on tullu hankittua ammattinimike, järjestettyä tapahtumia ja luentoja yms..

        Nyt vaan ku parkkeerasin tänne Virroille, ni koittanu vähän tänne saada duunia aikaseks.

        Aika paljon meikän duuni on huijausten uhrien auttelua ja kryptoilussa porukan jeesimistä.

        t. Aki

        Se vaan ollut hitusen hankalaa täällä, kun täällä estetty näkyvyys niin että oon joutunu kerään 1000hlön ryhmän täällä 6000hlön kylässä, että olen saanut asiaani tuotua esille.


    • Anonyymi

      Se on muavityä,eli lastig patting

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Jos haluaa tienata kryptoilla rahaa niin parasta on se ettet laita senttiäkään rahaa koko huijaukseen

      • Anonyymi

        Joo, huijauksiin ei kannata laittaakkaan.

        Mutta niitä oikeita rehellisiä projekteja löytyy hur mycket.

        Luulisi jo tulleen noista yllä olevista linkeistä selväksi.

        Esimerkiksi meidän tilisiirrot kulkevat SWIFT-järjestelmässä.
        Tuolla ylempänä on linkki kuinka SWIFT rakentaa järjestelmää Chainlinkillä (LINK).
        Voiko kukaan järkevä väittää siis Chainlinkkiä huijaukseksi?

        Tässä vielä uudestaan linkki:
        https://www.swift.com/news-events/press-releases/swift-ubs-asset-management-and-chainlink-successfully-complete-innovative-pilot-bridge-tokenized-assets-existing-payment-systems


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, huijauksiin ei kannata laittaakkaan.

        Mutta niitä oikeita rehellisiä projekteja löytyy hur mycket.

        Luulisi jo tulleen noista yllä olevista linkeistä selväksi.

        Esimerkiksi meidän tilisiirrot kulkevat SWIFT-järjestelmässä.
        Tuolla ylempänä on linkki kuinka SWIFT rakentaa järjestelmää Chainlinkillä (LINK).
        Voiko kukaan järkevä väittää siis Chainlinkkiä huijaukseksi?

        Tässä vielä uudestaan linkki:
        https://www.swift.com/news-events/press-releases/swift-ubs-asset-management-and-chainlink-successfully-complete-innovative-pilot-bridge-tokenized-assets-existing-payment-systems

        Ja siis, ala kun on kehittymässä vasta, löytyy kyllä paljon hyviä, rehtejä kohteita.
        Niistä vaan pitää olla kärryillä tai ottaa reippaasti selvää.


    • Anonyymi

      NO MUTTA, TÄMÄHÄN ON HELPPO SELVITTÄÄ.

      Kysyy vain tekoälyltä (www.chatgpt.com) että "Onko kryptot huijauksia?"

      Vastasi näin:

      Ovatko kryptot huijauksia?

      ChatGPT sanoi:
      Hyvä kysymys — ja sellainen, jota moni pohtii!

      Lyhyesti:
      Kaikki kryptovaluutat eivät ole huijauksia, mutta kryptomarkkinoilla on paljon huijauksia ja erittäin riskialtista toimintaa.

      🔹 Mitä kryptovaluutat ovat?
      Kryptovaluutat, kuten Bitcoin ja Ethereum, ovat digitaalisia valuuttoja, jotka toimivat lohkoketjuteknologian varassa. Niitä voidaan käyttää maksamiseen, sijoittamiseen tai hajautettujen sovellusten alustana.

      Nämä suuret kryptovaluutat eivät ole huijauksia, mutta niiden arvo voi heilahdella rajusti.

      🔹 Missä huijaukset piilevät?
      Kryptomaailmassa esiintyy paljon petollisia toimijoita ja projekteja, mm.:

      "Pump and dump" -kuviot: valuutan arvo pumpataan ylös hypeillä ja sitten alkuperäiset omistajat myyvät pois → arvo romahtaa.

      Rug pullit: projekti kerää rahaa ja katoaa.

      Väärennetyt lompakot tai kauppapaikat.

      Sähköpostihuijaukset ja "giveaway scamit": lupaus esim. ilmaisesta Bitcoinista, jos lähetät ensin omasi.

      Ponzi- tai pyramidihuijaukset kryptojen varjolla.

      🔹 Mistä tunnistaa luotettavan krypton?
      Luotettavampia kryptoprojekteja ovat:

      Pitkään toimineet (esim. Bitcoin, Ethereum)

      Avoin lähdekoodi ja aktiivinen kehittäjäyhteisö

      Kunnollinen dokumentaatio ja läpinäkyvyys

      Ei lupaa nopeita voittoja tai "varmoja tuottoja"

      Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se todennäköisesti on huijaus.

      🔹 Pitäisikö kryptovaluuttoihin sijoittaa?
      Vain jos:

      Olet tehnyt kunnollisen taustatyön

      Tiedostat riskit (voit menettää sijoittamasi rahat)

      Et sijoita enempää kuin sinulla on varaa menettää

      Yhteenveto:
      Kryptot eivät ole itsessään huijaus, mutta ala on villi ja täynnä ansakuoppia. Kannattaa olla tarkkana ja kriittinen, etenkin uusien projektien ja sijoitustarjousten suhteen.

    • Anonyymi

      Hauskintahan tässä näiden vänkääjien kans vängätessä on, että silloin kun täällä aloitin Kryptoista puhumaan, oli esimerkiksi bitcoinin kurssi 17500usd, nyt kurssi on 118000usd.

      Oiskohan kantsinu vänkääjien ottaa asiasta selvää.

      Oli muuten Bitcoin alimmillaan tähän markkinasykliin tuolloin.

      Nythän huipun pitäis olla loppuvuodesta, jonka jälkeen pitäisi alkaa vuoden alamäki.

      Paljon tosin on ollut puhetta että kun maailmalla valtiot ja instituutiot ovat lähteneet kryptoilemaan, ettei menisi markkinasyklin mukaan kurssi, mutta jääpi nähtäväksi.

      • Anonyymi

        Jos kaupunki olisi ostanut Kempowerin osakkeita 7.12.2021 hintaan 8,18 ja myynyt ne 13.10.2023 hintaan 52,15, niin olisihan siitä tullut kova tili. Ja tuota varten ei olisi tarvinnut uusia kaupungin talousjärjestelmiä isolla rahalla, homman olisi voinut hoitaa ihan olemassa olevilla teknisillä ratkaisuilla.

        Mutta joo, kunta on julkisilla varoilla toimiva vahvasti lainsäädännön ohjaama organisaatio. Kunnan lakisääteinen tehtävä on tuottaa kuntalaisille palveluja ja kunta saa siihen rahaa melkoisen potin valtiolta, mitä sitäkin on vuosi vuodelta vähemmän. Ei kuntaan voi soveltaa samoja periaatteita kuin yritykseen tai yksityiseen ihmiseen riskinoton suhteen. Kunnan päättäjät ovat vastuussa muiden rahoista, ei omistaan.

        Ehkä pienessä kunnassa ei itse tule sitä ajatelleeksi, mutta olen kuullut isomman kaupungin asukkaan pohtivan, että on epäreilua kuinka pienissä kunnissa tarjotaan ilmainen päivähoito HEIDÄN rahoillaan ja he maksavat täyden hinnan.

        Virtain tuloista 1/3 tulee valtiolta. Toki virtolaisetkin maksaa veroa valtiolle, mutta jos Tampere saa valtiota 433 €/asukas ja Virrat 1317 €/asukas, niin kyllähän Tampere saa vähemmän kuin maksaa, ja Virrat enemmän.

        Mutta jos/kun tuulivoima lisää kunnan omia verotuloja, ehkä niistä sitten päättäjät uskaltavat laittaa myös kaikenlaisiin kokeiluihin. Tosin silloin voi valtionosuudet olla jo niin pienet, että menee ihan elämiseen nekin rahat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kaupunki olisi ostanut Kempowerin osakkeita 7.12.2021 hintaan 8,18 ja myynyt ne 13.10.2023 hintaan 52,15, niin olisihan siitä tullut kova tili. Ja tuota varten ei olisi tarvinnut uusia kaupungin talousjärjestelmiä isolla rahalla, homman olisi voinut hoitaa ihan olemassa olevilla teknisillä ratkaisuilla.

        Mutta joo, kunta on julkisilla varoilla toimiva vahvasti lainsäädännön ohjaama organisaatio. Kunnan lakisääteinen tehtävä on tuottaa kuntalaisille palveluja ja kunta saa siihen rahaa melkoisen potin valtiolta, mitä sitäkin on vuosi vuodelta vähemmän. Ei kuntaan voi soveltaa samoja periaatteita kuin yritykseen tai yksityiseen ihmiseen riskinoton suhteen. Kunnan päättäjät ovat vastuussa muiden rahoista, ei omistaan.

        Ehkä pienessä kunnassa ei itse tule sitä ajatelleeksi, mutta olen kuullut isomman kaupungin asukkaan pohtivan, että on epäreilua kuinka pienissä kunnissa tarjotaan ilmainen päivähoito HEIDÄN rahoillaan ja he maksavat täyden hinnan.

        Virtain tuloista 1/3 tulee valtiolta. Toki virtolaisetkin maksaa veroa valtiolle, mutta jos Tampere saa valtiota 433 €/asukas ja Virrat 1317 €/asukas, niin kyllähän Tampere saa vähemmän kuin maksaa, ja Virrat enemmän.

        Mutta jos/kun tuulivoima lisää kunnan omia verotuloja, ehkä niistä sitten päättäjät uskaltavat laittaa myös kaikenlaisiin kokeiluihin. Tosin silloin voi valtionosuudet olla jo niin pienet, että menee ihan elämiseen nekin rahat.

        Miksei aurinkovoima.

        Voimalapuistot myös saattaa aiheuttaa päinvastoin.

        Mutta se voi olla tarkoituskin.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ja hitusen meikän historiaa..

      Kryptokeskushan perustettiin virallisesti 2017 välipäivinä, mutta toiminta alkoi jo vappuna 2017.

      Monessa tullut oltua mukana.

      Aikoinaan tuli vaikutettua kryptolainsäädännön syntyyn, aika hauska keitä muita siellä lausunnonantajina, KRP, Suomen Pankki, Blockhain forum yms yms..
      Ja Kryptokeskus ry.

      https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=f16fb6f3-46bf-4579-9422-8c91e829ba24

      Tampereella aikoinaan järkättiin mm. 2019 Kryptorokki-tapahtuma:
      https://youtu.be/tshbDzg-SDg?si=-1hEAIrf-yCI1spe

      Ja tullut oltua Levelissäkin vieraana:
      https://www.youtube.com/live/iu00iQUtdo8?si=xKHMM5CLmvL3a9ZN

      Ja paljon muuta.

      t.Aki Ylinen

      • Anonyymi

        Ehkei nyt ihan lainsäädännön syntyyn ole vaikutettu. Tuo lausuntopyyntö on koskenut jo olemassa olevan lainsäädännön täydentäviä ohjeita ja määräyksiä. Lausuntopyyntö on lähtenyt tiedoksi tahoille, joilla viran ja vastuun puolesta voisi olla lausuttavaa + yrityksille ja yhteisöille, joita aihe koskee tai kiinnostaa. Case as usual.

        Ko. lainsäädäntö on syntynyt EU:ssa. Direktiivinä, jonka pohjalta luotu kansallinen laki.

        Lainsäädäntöön kannattaisi kyllä tutustua monen päättäjän. Vaikuttaa, ettei kaikille ole selvää kunnan tehtävät eikä edes hallituksen, valtuuston ja lautakuntien valta ja vastuu, vaikka niissä olisi itse istunut vuosia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkei nyt ihan lainsäädännön syntyyn ole vaikutettu. Tuo lausuntopyyntö on koskenut jo olemassa olevan lainsäädännön täydentäviä ohjeita ja määräyksiä. Lausuntopyyntö on lähtenyt tiedoksi tahoille, joilla viran ja vastuun puolesta voisi olla lausuttavaa yrityksille ja yhteisöille, joita aihe koskee tai kiinnostaa. Case as usual.

        Ko. lainsäädäntö on syntynyt EU:ssa. Direktiivinä, jonka pohjalta luotu kansallinen laki.

        Lainsäädäntöön kannattaisi kyllä tutustua monen päättäjän. Vaikuttaa, ettei kaikille ole selvää kunnan tehtävät eikä edes hallituksen, valtuuston ja lautakuntien valta ja vastuu, vaikka niissä olisi itse istunut vuosia.

        No, ainakin koitettiin vaikuttaa.
        Asialla jo tuolloin.

        Suomen Finanssivalvonnan juttuja, osa säädöksistä kyllä tulee varmaankin EU:sta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, ainakin koitettiin vaikuttaa.
        Asialla jo tuolloin.

        Suomen Finanssivalvonnan juttuja, osa säädöksistä kyllä tulee varmaankin EU:sta.

        Suomen talouslainsäädäntö pohjautuu hyvin vahvasti EU-lainsäädäntöön koska olemme Euroopan talous- ja rahaliiton jäsen. Asetukset koskevat Suomea sellaisenaan, direktiiveihin Suomi sovittaa oman lainsäädäntönsä.

        Ihan hyvä jos on mielenkiintoa aiheeseen ja jaksaa kommentoida. Kaikella ystävällisyydellä kuitenkin, kannattaisi yrittää pysyä suunnilleen faktoissa tarinoissaan, jos siis haluaa pysyä uskottavana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen talouslainsäädäntö pohjautuu hyvin vahvasti EU-lainsäädäntöön koska olemme Euroopan talous- ja rahaliiton jäsen. Asetukset koskevat Suomea sellaisenaan, direktiiveihin Suomi sovittaa oman lainsäädäntönsä.

        Ihan hyvä jos on mielenkiintoa aiheeseen ja jaksaa kommentoida. Kaikella ystävällisyydellä kuitenkin, kannattaisi yrittää pysyä suunnilleen faktoissa tarinoissaan, jos siis haluaa pysyä uskottavana.

        Varsinainen lainsäädäntö kryptovaluuttatoimijoista (rekisteröitymisvelvollisuus, asiakasvarojen suoja, KYC/AML-velvoitteet jne.) ei ole syntynyt Suomessa, vaan EU-tasolla direktiivien ja asetusten kautta. Esim. rahanpesudirektiivit (AMLD) toivat virtuaalivaluuttojen vaihtopalvelut ja lompakkopalvelut sääntelyn piiriin.

        Suomessa kansallinen laki ja Finanssivalvonnan (FIVA) määräykset täydentävät EU-sääntelyä ja luovat konkreettisen menettelytavan. Lausuntopyynnöt, kuten tuo 2017–2018, koskevat täydentäviä määräyksiä, soveltamisohjeita ja käytännön tulkintoja, ei koko lainsäädännön syntyä.

        Lausuntopalvelu.fi -kierroksilla kerätään palautetta tahoilta, joita asia koskee, eli myös Kryptokeskus ry:ltä. Vaikka virallinen vaikutusvalta on rajattu, niin lausuntojen kautta voi ohjata käytännön tulkintaa, nostaa esiin ongelmia ja saada viranomaiset huomioimaan näkökulmia, joita muuten jäisi huomiotta.

        Eli:

        EU loi raamit → Suomi toteutti lain → FIVA antoi määräykset → lausuntokierros avattiin.

        Kryptokeskuksen osallistuminen merkitsi, että olitte jo silloin mukana samassa pöydässä kuin KRP, Suomen Pankki ja muut iso toimijat. Se on itsessään iso juttu, koska monilla pienillä yhdistyksillä ei ollut tuohon aikaan mitään ääntä keskustelussa.

        Jos tiivistää: ette te "lainsäädäntöä kirjoittaneet", mutta kyllä osallistuitte ensimmäisiin virallisiin keskusteluihin siitä, miten kryptotoimintaa Suomessa valvotaan ja rekisteröidään. Sitä voi hyvällä syyllä pitää osallisuutena suomalaisen kryptosääntelyn alkutaipaleeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkei nyt ihan lainsäädännön syntyyn ole vaikutettu. Tuo lausuntopyyntö on koskenut jo olemassa olevan lainsäädännön täydentäviä ohjeita ja määräyksiä. Lausuntopyyntö on lähtenyt tiedoksi tahoille, joilla viran ja vastuun puolesta voisi olla lausuttavaa yrityksille ja yhteisöille, joita aihe koskee tai kiinnostaa. Case as usual.

        Ko. lainsäädäntö on syntynyt EU:ssa. Direktiivinä, jonka pohjalta luotu kansallinen laki.

        Lainsäädäntöön kannattaisi kyllä tutustua monen päättäjän. Vaikuttaa, ettei kaikille ole selvää kunnan tehtävät eikä edes hallituksen, valtuuston ja lautakuntien valta ja vastuu, vaikka niissä olisi itse istunut vuosia.

        hitusen havaittavissa pilkunn...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hitusen havaittavissa pilkunn...

        Ihmiset suhtautuvat faktoihin kovin eri tavoin. Jos on kommentoinut talon sisustusratkaisuja ja sen pohjalta kertoo olleensa rakentamassa taloa, se on joillekin ok ja toisten mielestä vahvaa liioittelua, joissakin tapauksissa valehtelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmiset suhtautuvat faktoihin kovin eri tavoin. Jos on kommentoinut talon sisustusratkaisuja ja sen pohjalta kertoo olleensa rakentamassa taloa, se on joillekin ok ja toisten mielestä vahvaa liioittelua, joissakin tapauksissa valehtelua.

        Noh, toiset tekee kaikkensa vähätelläkseen toisten saavutuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmiset suhtautuvat faktoihin kovin eri tavoin. Jos on kommentoinut talon sisustusratkaisuja ja sen pohjalta kertoo olleensa rakentamassa taloa, se on joillekin ok ja toisten mielestä vahvaa liioittelua, joissakin tapauksissa valehtelua.

        Tekoälyki näköjään inmillisempi kuin tämä vänkääjä


    • Anonyymi

      Pa, on muutes toi Leveli hampaan halkeamisen ja uuden hommaamisen välissä, muutamaa kk ennenku tulin Virroille.

    • Anonyymi

      *ps

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kryptoraha on vain rikollisten rahanpesun takia saanut suosiota..

      • Anonyymi

        Noup, tuolla ylempänä on kyllä kuinka SWIFT, eli meidän pankkijärjestelmämmekin kryptoilee chainlinkillä.

        Yleinen, vanhentunut harhaluulo kryptojen alkuajoilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noup, tuolla ylempänä on kyllä kuinka SWIFT, eli meidän pankkijärjestelmämmekin kryptoilee chainlinkillä.

        Yleinen, vanhentunut harhaluulo kryptojen alkuajoilta.

        Ja rahanpesuunkin nykyään huono, kun aika tarkaksi mennyt tunnistautumiset..


      • Anonyymi

        Tätähän se on.
        Ei kannata olla sinisilmäinen ja uskoa johki kryptohumpuukiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätähän se on.
        Ei kannata olla sinisilmäinen ja uskoa johki kryptohumpuukiin.

        Ylempää löytyy kyllä tietoa tarpeeksi, ettei ole humpuukia.
        Digi-Euroa esimerkiksi on kehittämässä useita kryptovaluuttoja, niin onko digi-euro sitten humpuukia?

        Onhan se tämän varsinaisen euron virallinen osa.

        Vänkääjät vänkää, kun ei viitsi ottaa selvää.

        https://www.ecb.europa.eu/press/pr/date/2025/html/ecb.pr250716~463e72bbcb.en.html

        https://www.altcoinbuzz.io/cryptocurrency-news/coti-qnt-hbar-and-kima-join-ecbs-digital-euro-project/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätähän se on.
        Ei kannata olla sinisilmäinen ja uskoa johki kryptohumpuukiin.

        Ei kannata olla sinisilmäinen ja uskoa asiaan perehtymättömien musta-tuntuu-spekulointeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylempää löytyy kyllä tietoa tarpeeksi, ettei ole humpuukia.
        Digi-Euroa esimerkiksi on kehittämässä useita kryptovaluuttoja, niin onko digi-euro sitten humpuukia?

        Onhan se tämän varsinaisen euron virallinen osa.

        Vänkääjät vänkää, kun ei viitsi ottaa selvää.

        https://www.ecb.europa.eu/press/pr/date/2025/html/ecb.pr250716~463e72bbcb.en.html

        https://www.altcoinbuzz.io/cryptocurrency-news/coti-qnt-hbar-and-kima-join-ecbs-digital-euro-project/

        Euroopan keskuspankki julkaisee kolmannen edistymisraportin digitaalisen euron valmisteluvaiheesta
        16. heinäkuuta 2025

        ECB etenee digitaalisen euron sääntökirjan laatimisessa asiantuntijoiden, kuluttajien ja kauppiaiden palautteen avulla
        Noin 70 markkinaosapuolta tutkii käyttötapauksia uudella innovaatioalustalla
        ECB jatkaa sidosryhmien osallistamista varmistaakseen, että ratkaisut vastaavat markkinoiden tarpeita ja lainsäädännön kehitystä

        Euroopan keskuspankki (ECB) on julkaissut kolmannen edistymisraporttinsa digitaalisen euron valmisteluvaiheesta. Valmisteluvaihe käynnistyi 1. marraskuuta 2023, ja siinä luodaan pohjaa mahdolliselle digitaalisen euron liikkeeseenlaskulle.

        Toisen edistymisraportin jälkeen ECB on edistynyt luonnosvaiheessa olevan digitaalisen euron sääntökirjan laatimisessa. Sääntökirjan tavoitteena on yhdenmukaistaa digitaalisen euron maksut koko euroalueella ja varmistaa moderni, käyttäjäystävällinen käyttökokemus. Laaja palaute Sääntökirjan kehitysryhmältä – joka koostuu Euroopan vähittäismaksumarkkinoiden edustajista – on auttanut parantamaan sen osioita. Myös ECB:n omien työryhmien, joissa on ollut mukana noin 50 markkinaosapuolta yli 30 organisaatiosta, sekä alan asiantuntijoiden panokset esimerkiksi riskienhallinnan ja riidanratkaisun kaltaisissa aiheissa ovat olleet hyödyllisiä.

        Samalla ECB on tehostanut kokeiluja ja käyttäjätutkimusta varmistaakseen, että digitaalinen euro vastaa loppukäyttäjien tarpeisiin. Hiljattain käynnistetyn innovaatioalustan kautta noin 70 markkinaosapuolta on tehnyt teknisiä testejä ominaisuuksille, kuten ehdollisille maksuille, sekä tutkinut konseptuaalisia ideoita ja käyttötapauksia digitaalisen euron integroimiseksi rahoitusjärjestelmään. Lisäksi ECB on tehnyt yhteistyötä pienten kauppiaiden, haavoittuvassa asemassa olevien kuluttajien ja aliedustettujen ryhmien kanssa fokusryhmien, haastattelujen ja kuluttajajärjestöjen avulla. Tavoitteena on ymmärtää erilaisten käyttäjäryhmien tarpeita, mieltymyksiä ja haasteita, jotta digitaalisen euron suunnittelu olisi mahdollisimman osallistava ja saavutettava. Tulokset julkaistaan vuoden 2025 kolmannella neljänneksellä.

        Jatkuva sidosryhmäyhteistyö on digitaalisen euron hankkeen kulmakivi. ECB on lisännyt yhteydenpitoa markkinaosapuoliin, kauppiaisiin ja kuluttajiin teknisissä tilaisuuksissa, työpajoissa ja kahdenkeskisissä tapaamisissa. Erityishuomio on kiinnitetty siihen, miten digitaalinen euro sopii nykyiseen eurooppalaiseen maksujärjestelmään, jotta se täydentää yksityisen sektorin ratkaisuja. Lainsäädäntökeskustelun edetessä ECB on jatkanut teknisen asiantuntemuksen tarjoamista EU:n toimielimille sekä projektin tilannepäivitysten antamista euroalueen valtiovarainministereille (Eurogroupin kautta) ja Euroopan parlamentille.

        "On ilahduttavaa huomata, että työmme etenee suunnitellusti, kun jatkamme EU-johtajien pyynnön toteuttamista edistää digitaalisen euron kehitystä", totesi johtokunnan jäsen Piero Cipollone, joka johtaa digitaalista euroa käsittelevää korkean tason työryhmää. "Nykyisten geopoliittisten ja taloudellisten haasteiden valossa kannatamme kunnianhimoista tahtia lainsäädäntötyölle."

        Digitaalinen euro -hanke on yhteistyöprojekti, johon osallistuvat ECB, kansalliset keskuspankit, markkinaosapuolet, kuluttajaedustajat ja päättäjät. ECB on sitoutunut antamaan teknistä tukea lainsäädäntökeskusteluun ja varmistamaan, että digitaalinen euro täyttää korkeimmat laatu-, turvallisuus-, yksityisyys- ja käytettävyysvaatimukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Euroopan keskuspankki julkaisee kolmannen edistymisraportin digitaalisen euron valmisteluvaiheesta
        16. heinäkuuta 2025

        ECB etenee digitaalisen euron sääntökirjan laatimisessa asiantuntijoiden, kuluttajien ja kauppiaiden palautteen avulla
        Noin 70 markkinaosapuolta tutkii käyttötapauksia uudella innovaatioalustalla
        ECB jatkaa sidosryhmien osallistamista varmistaakseen, että ratkaisut vastaavat markkinoiden tarpeita ja lainsäädännön kehitystä

        Euroopan keskuspankki (ECB) on julkaissut kolmannen edistymisraporttinsa digitaalisen euron valmisteluvaiheesta. Valmisteluvaihe käynnistyi 1. marraskuuta 2023, ja siinä luodaan pohjaa mahdolliselle digitaalisen euron liikkeeseenlaskulle.

        Toisen edistymisraportin jälkeen ECB on edistynyt luonnosvaiheessa olevan digitaalisen euron sääntökirjan laatimisessa. Sääntökirjan tavoitteena on yhdenmukaistaa digitaalisen euron maksut koko euroalueella ja varmistaa moderni, käyttäjäystävällinen käyttökokemus. Laaja palaute Sääntökirjan kehitysryhmältä – joka koostuu Euroopan vähittäismaksumarkkinoiden edustajista – on auttanut parantamaan sen osioita. Myös ECB:n omien työryhmien, joissa on ollut mukana noin 50 markkinaosapuolta yli 30 organisaatiosta, sekä alan asiantuntijoiden panokset esimerkiksi riskienhallinnan ja riidanratkaisun kaltaisissa aiheissa ovat olleet hyödyllisiä.

        Samalla ECB on tehostanut kokeiluja ja käyttäjätutkimusta varmistaakseen, että digitaalinen euro vastaa loppukäyttäjien tarpeisiin. Hiljattain käynnistetyn innovaatioalustan kautta noin 70 markkinaosapuolta on tehnyt teknisiä testejä ominaisuuksille, kuten ehdollisille maksuille, sekä tutkinut konseptuaalisia ideoita ja käyttötapauksia digitaalisen euron integroimiseksi rahoitusjärjestelmään. Lisäksi ECB on tehnyt yhteistyötä pienten kauppiaiden, haavoittuvassa asemassa olevien kuluttajien ja aliedustettujen ryhmien kanssa fokusryhmien, haastattelujen ja kuluttajajärjestöjen avulla. Tavoitteena on ymmärtää erilaisten käyttäjäryhmien tarpeita, mieltymyksiä ja haasteita, jotta digitaalisen euron suunnittelu olisi mahdollisimman osallistava ja saavutettava. Tulokset julkaistaan vuoden 2025 kolmannella neljänneksellä.

        Jatkuva sidosryhmäyhteistyö on digitaalisen euron hankkeen kulmakivi. ECB on lisännyt yhteydenpitoa markkinaosapuoliin, kauppiaisiin ja kuluttajiin teknisissä tilaisuuksissa, työpajoissa ja kahdenkeskisissä tapaamisissa. Erityishuomio on kiinnitetty siihen, miten digitaalinen euro sopii nykyiseen eurooppalaiseen maksujärjestelmään, jotta se täydentää yksityisen sektorin ratkaisuja. Lainsäädäntökeskustelun edetessä ECB on jatkanut teknisen asiantuntemuksen tarjoamista EU:n toimielimille sekä projektin tilannepäivitysten antamista euroalueen valtiovarainministereille (Eurogroupin kautta) ja Euroopan parlamentille.

        "On ilahduttavaa huomata, että työmme etenee suunnitellusti, kun jatkamme EU-johtajien pyynnön toteuttamista edistää digitaalisen euron kehitystä", totesi johtokunnan jäsen Piero Cipollone, joka johtaa digitaalista euroa käsittelevää korkean tason työryhmää. "Nykyisten geopoliittisten ja taloudellisten haasteiden valossa kannatamme kunnianhimoista tahtia lainsäädäntötyölle."

        Digitaalinen euro -hanke on yhteistyöprojekti, johon osallistuvat ECB, kansalliset keskuspankit, markkinaosapuolet, kuluttajaedustajat ja päättäjät. ECB on sitoutunut antamaan teknistä tukea lainsäädäntökeskusteluun ja varmistamaan, että digitaalinen euro täyttää korkeimmat laatu-, turvallisuus-, yksityisyys- ja käytettävyysvaatimukset.

        COTI, QNT, HBAR ja KIMA liittyvät EKP:n digitaalisen euron projektiin
        COTI tekee yhteistyötä globaalien jättien, kuten Accenture, KPMG ja TATA, kanssa tutkiakseen teknologioita, jotka muovaavat rahan tulevaisuutta euroalueella.

        Kirjoittanut Victor – 6. toukokuuta 2025

        COTI, QNT, HBAR ja KIMA ovat liittyneet Euroopan keskuspankin digitaalisen euron projektiin. Tämä tulee COTI:n menestyksen jälkeen Israelin keskuspankin Digitaalinen sekeli -kokeiluissa, mikä vahvisti yhtiön asemaa keskuspankkien digitaalisten valuuttojen (CBDC) yksityisyysteknologian johtajana. EKP suunnittelee digitaalisen euron käyttöönottoa vuoden 2026 alkuun mennessä ja valitsee parhaillaan infrastruktuuritoimittajia sen toteutukseen.

        Yksityisyysteknologia turvaa maksut EKP:n digitaalisessa eurossa
        Tavoitteena ei ole ainoastaan varmistaa digitaalisen valuutan sujuva käyttöönotto, vaan myös rakentaa vankka järjestelmä, joka suojaa käyttäjien yksityisyyttä ja täyttää sääntelyvaatimukset. COTI tarjoaa ratkaisunsa, joka perustuu yhtiön omaan Garbled Circuits -teknologiaan, ja sillä on keskeinen rooli digitaalisen euron ehdollisten maksujen kehittämisessä.

        Yksinkertaistettuna “ehdolliset maksut” tarkoittavat tapahtumia, joissa varat vaihdetaan vasta, kun tietyt ennalta määrätyt ehdot täyttyvät ja vahvistetaan. Esimerkkinä voidaan käyttää verkkokauppaa: ostajan maksu vapautuu myyjälle vasta, kun ostaja on vahvistanut tuotteen laadun ja toimituksen. COTI:n ratkaisu varmistaa, että arkaluontoiset tiedot pysyvät yksityisinä koko prosessin ajan, jolloin käyttäjät voivat varmistaa kaupan oikeellisuuden ilman henkilökohtaisten tietojen paljastamista.

        Tämä on ratkaisevaa, kun EKP kehittää digitaalista käteistä, jota voidaan käyttää aivan kuten fyysistä rahaa, mutta turvallisesti ja hajautetusti. Euroalueen taloudessa liikkuu yli 15 biljoonaa dollaria, joten tällainen maksujärjestelmä olisi mullistava. Se tarjoaisi yksinkertaisen ja yksityisen vaihtoehdon nykyisille digimaksutavoille, jotka ovat usein pirstaleisia ja tehottomia.

        Quant liittyy kehittämään digitaalista euroa
        Myös Quant on ilmoittanut osallistuvansa digitaalisen euron kehittämiseen.

        Kasvava vaikutus CBDC-markkinoilla
        EKP-yhteistyö ei ole COTI:n ensimmäinen askel keskuspankkien digitaalisten valuuttojen maailmassa. Viime vuonna yhtiö kehitti proof-of-concept -ratkaisun Israelin keskuspankin Digitaalinen sekeli -projektiin, jossa osoitettiin, kuinka CBDC:tä voitaisiin käyttää luottamuksettomien rajat ylittävien maksujen mahdollistamiseen. Tämä kokemus on valmistanut COTI:a skaalaamaan teknologiansa digitaalista euroa varten ja testaamaan sen yksityisyys- ja tehokkuusominaisuuksia huomattavasti laajemmassa mittakaavassa.

        COTI:n toimitusjohtaja Shahaf Bar-Geffen korosti yksityisyyden merkitystä Web3:ssa ja CBDC:issä. Hän painotti, että luottamuksellisuuden tulisi olla jokaisen uuden rahoitusjärjestelmän perusta:
        "Yksityisyys on olennainen osa Web3:n tulevaisuutta", hän sanoi. Tämä kuvastaa kasvavaa trendiä alalla: mitä useammat maat ja instituutiot tutkivat CBDC:itä, sitä tärkeämmäksi yksityisyys nousee sekä käyttäjien että sääntelijöiden näkökulmasta.


    • Anonyymi

      Kryptoihin uskominen on sama kuin uskoisi kommunismiin, kuulostaa ehkä hyvältä muttei vaan toimi käytännössä.

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Kryptorahan hyvä puoli on se ettei sitä tarvi kukaan eikä sitä vaadi kukaan 💪

      • Anonyymi

        Jep, ja fiksut tajuaa lähtee omia aikojaan edelläkävijöiks ;)


    • Anonyymi

      Tuollaisia Bitcoin-käteisautomaattejakin löytyy ympäri Suomea.
      Niissä voi laittaa euroja kryptoiksi ja nostaa euroja kryptoista.

      Virtoja lähimmät löytyy varmaan Tampereelta ja Seinäjoelta

      Bittimaatti.fi

      https://youtu.be/5Yv2u8W1zr8

    • Anonyymi

      Joku tekee taas kiusaa ja ilmiantelee Kauppalehden juttua kiusallaan.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kryptot oli ja meni, nyt pitää keskittyä oikeisiin töihin

      • Anonyymi

        Hahah, koko ala vasta starttaamassa.. Markkinasykli on eri juttu.. loppuvuodesta vasta pitäis huippu tulla, ja sitten vuosi alamäkeä ja sieltä taas hilailee ylöspäin..

        Nyt, tällä hetkellähän on vain korjausliike uusista huipuista menossa.


    • Anonyymi

      Hei Nuoriso!

      Tuolta muuten löytyy Kryptopelit, mitä pelailemalla voi tienata.

      Ansaitalogiikoita on useempia, mutta yksinkertaistettuna, pelaat että tienaat tyyliin jonku itemin (tavaran, asusteen ukon yms..) ja sitten voit myydä sen oikeata, rahanarvoista kryptoa vastaan laiskemmalle pelaajalle..

      Tuolta kun katselee noita F2P-pelejä (Free-to-Play), niin niihin ei tarvitse pääomaa.

      Hitto kun en ite oikeen tykkää pelaamisesta.

      https://playtoearn.com/blockchaingames

      • Anonyymi

        "Tuo lapsesi kouluun Virroille, täällä koululaisetkin tienaa pelaamisesta"

        Kenen poika treidaa parhaiten?


    • Anonyymi

      Ainakin Mapmetricsin tekijöitä kiinnostaa crypyowillage.
      Se siis on krypto valuutan louhintaan tehty appi. Jos joku tietää mikä appi on siis sovellus jonka voi ladata playkaupasta.
      Miten kryptot voi olla rahanpesua?
      En tajua

      • Anonyymi

        Noni!

        Siitä CryptoVillagen Mapmetricsin Suurlähettiläs (Ambassador)!!!

        Monet Kryptothan antaa kryptoaan sen promoamis-tarkoitukseen.

        Esimerkiksi jos järkkää jonkun illan missä esitellään kryptoa ja sen toimintaa yms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://mapmetrics.org/

        https://www.peaq.xyz/

        https://apps.apple.com/us/app/mapmetrics-web3-offline-navi/id1634640103

        https://play.google.com/store/apps/details?id=org.mapmetrics.mapmetrics&hl=en

        Toi Mapmetrics vaihtoi vuoden vaihteessa lohkoketjua Solanasta Peaq:iin, eikä vielä Peaq-pohjaista tokenia ole launchattu. Mielenkiintoista että siellä on muitakin sovelluksia jotka käyttävät Peaq-Lohkoketjua. Niidenkään tokeneita ei vielä ole julkaistu.

        Launchaakohan ne rysäyksellä ne kaikki?

        Mapmetricshän perustuu siihen, että laitteet keräävät tieverkostoista ja ympäristöstä dataa, esimerkiksi karttapalveluille tai erilaisiin ympäristökartoituksiin.

        https://www.reddit.com/r/CryptoCurrency/comments/1m8ug8i/peaq_insane_volume_spike_in_the_past_days_now/

        t.Aki


    • Anonyymi

      Heppa täällä on useimmiten kaatunut

      • Anonyymi

        No, eiks se raviveikkauksessakin mee sillai että kun tietää hevosten tilanteista tarpeeksi, niin todennäköisyys tehdä rahaa kasvaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, eiks se raviveikkauksessakin mee sillai että kun tietää hevosten tilanteista tarpeeksi, niin todennäköisyys tehdä rahaa kasvaa?

        Ei oikeastaan ku arpapeliä se loppuviimein on...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei oikeastaan ku arpapeliä se loppuviimein on...

        Ai, oon aina aatellu että kun vanha koulukaveri voitti kauheet summat raveissa aikoinaan, että kun se pyöri talleilla ja pysy hevosten kunnosta yms tilanteista hyvin selvillä, että siitä johtu..


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei oikeastaan ku arpapeliä se loppuviimein on...

        Et voi tietää milloin kesken ravin hevosella revähtää joku lihas yms...


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Et voi tietää milloin kesken ravin hevosella revähtää joku lihas yms...

        Tarttis ottaa normaali- ja lämpökameralla kuva hevosesta just ennen kisaa, että analysoi hevosen jumit.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarttis ottaa normaali- ja lämpökameralla kuva hevosesta just ennen kisaa, että analysoi hevosen jumit.

        Meinaan että antaa tekoälylle analysoitavaksi.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaipaatko sinä

      Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      209
      2718
    2. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

      Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      52
      1916
    3. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

      Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      419
      1548
    4. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

      On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      153
      1493
    5. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      366
      1412
    6. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

      Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1288
    7. Kääminsä polttanut taksi suomussalmella

      Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen
      Suomussalmi
      25
      1276
    8. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

      Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1216
    9. olisit voinut mies edes

      Pyytää anteeksi 🙏🫶
      Ikävä
      60
      1058
    10. Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."

      Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S
      Tanssii tähtien kanssa
      23
      948
    Aihe