Kannattaako täysipäiväinen pääsykokeeseen lukeminen?

Anonyymi-ap

Moro!
Itsellä tosiaan tilanne nyt se, että olen suorittanut kaksoistutkinnon. Armeijasta kotiuduin nyt kesällä. Siellä sainkin jonkin opiskelu kipinän ja alkoi kiinnostamaan lääketieteelliseen haku. Kirjoitin sen verran huonot arvosanat, etten todistuksella tule koskaan pääsemään sisään. Kirjoituksiin kun en tippaakaan lukenut ja viimeisen vuodenkin lintsasin usein lukiotunneilta ja olin töissä. Koulu ei kiinnostanut tippaakaan. Vähiten siis ettei minulla ollut mitään hajua mitä edes voisin ajatella lukevani.

Lääkiksen pääsykokeessa tarvitaan lukion biologian, kemian ja fysiikan oppimäärää, mikäli oikein olen ymmärtänyt. Näistä kirjoitin vain fysiikkan arvosanalla E. Sen siis uskon olevan sellaisella tasolla, että asiat ovat vielä hyvin muistissa kunhan kertailee kunnolla. Kirjoituksiin kun en tyhmä minä tyhmä poika lukenut tuntiakaan. Biologia ja kemia ovat enemmän vain tiedon oppimista, ei niinkään vaadi suurta ymmärrystä, eli uskon selviytyvän niistäkin. 🤞

Nyt vanhalla työnantajallani ei ole tarjota, kuin muutama päivä kahden viikon jaksossa töitä, joten aikaa opiskella olisi, jos en vaihtaisi toisen työpaikkaan. Kysymykseni onkin, onko koko talven pääsykokeisiin lukemisessö mitään järkeä? Tai oikeastaan kysymys kuuluu, kuinka todennäköistä sisäänpääsyni olisi, jos lukisin täysipäiväisesti syyskuun alusta alkaen? Jos sisäänpääsy olisi lähes varma, en kysyisi edes kysymystä kannattaako. Ajattelin käydä myös psykologian pääsykokeissa, sillä ymmärtääkseni niihin ei voi varautua juurikaan. (lukuunottamatta lukion psykologia ja tilastomatikka?)

Jos olet lääkikseen pääsykokeella pääsyt tai muuten sinulla on annettavaa, olisin erittäin kiitollinen hyvistä vinkeistä! Jos tiedät ettei tämä kannata, ja estät minua tuhlaamasta yhtä talvea ja menettämään tuhansia ansiotuloa, olen myös kiitollinen.

Jos en muuten vastaa, niin KIITOS!

3

95

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

riippuu siitä millainen kyky oppia ja sisäistää asioita sinulla on, Lukutaito ja muistaminen ja sisäistäminen ovat opittavia asioita. Jos olet harrastanut lukemista (kirja, pari viikossa) lapsesta lähtien niin on paljon helpompaa. Jos vasta nyt kiinnostut lukemisesta niin koville joutuu. Lukutaidon oppiminen vie aikaa. Kouluajoilta muistan kun joku luki koulukirjan läpi - uuden kirjan käteen saatuansa - parissa päivässä. Ja sitten uuden opuksen kimppuun. Joku taas ei saanut ainuttakaan kirjaa luettua vuodessa. Motivaatio juttu jos mikä.

• Anonyymi

muostan joskus kun olin hieman krapulassakin kävelin kaupungin halki ammattikorkeakoulun ICT:n pääsykokeeseen, eräs kysymys oli joku lentokone-juttu, niin laskin siniä ja kosinia käyttämällä oikean tuloksen toiset pii;t'

Sainkin kyllä laser-optiikasta parhaan arvosanan.

• Elämässä kaikki maksaa. Jos oikeasti haluaa jotakin, ei sitä ilman vaivaa saa. Toki lukiessa menettää palkkatulot, mutta jos pääset opiskelemaan, menetät pääsykokeeseen lukemisajan lisäksi vielä monen muunkin vuoden palkkatulot ja otat lainaa jne.

Jos pyrkii yksinomaan vaikean sisäänpääsyn koulutukseen, voi varautua kärsimään taloudellisesti monen vuoden ajan palkkatyössä olevaan verrattuna. Siis jo pääsykokeisiin lukiessa, sillä monet eivät jätä yritystä yhteen kertaan. Sen lisäksi tulee opiskeluaikana menetetyt palkkatulot.

Työttömänä menettää työssä olevaan verrattuna noin 15-20 000 euroa joka vuosi. Opiskellessa menettää enemmän, koska yleensä opintoja rahoitetaan lainalla ja tuet ovat pienemmät. Viiden vuoden opinnot maksavat jokseenkin noin 120 000 -150 000 euroa verrattuna työssäkäyvän tuloihin.

On siis syytä saada opintojen päätyttyä töitä mahdollisimman nopeasti. Lääketieteen kandina tulotaso ei ole kummoinen (minimi 2700 e/kk). On siis jatkettava opintoja, jolloin ero koko ajan työssä käyvään kasvaa entisestään.

Jos olet valmistuttuasi tappiolla esim 150 000 euroa ja tavallinen palkansaaja tienaaa 2500 e/kk, tienaisit erotuksen 10 000 euron kuukausipalkalla parissa vuodessa, ellei olisi progressiivista verotusta. Verotuksen vuoksi menee eron kuromiseen noin viisi vuotta. Tämä siis edellytyksellä, että valmistut pikaisesti ja saat koulutustasi vastaavaa työtä heti hyvällä palkalla.

Jos siis pääset opiskelemaan, menee noin 10-15 vuotta, ennen kuin saat tavallisessa työssä olleen palkansaajan tulot kiinni. Sen jälkeen kaikki tulo sataakin laariin ja reilusti.

Tämän lisäksi pitäisi ottaa huomioon eläkekertymä ja työssä jaksaminen. Fyysistä ei työtä ei jaksa taikka pysty tekemään niin pitkään kuin "henkistä" työtä. Ylipäätään fyysinen työ aiheuttaa monesti kaikenlaista elämänlaatua haittaavaa vammaa/vauriota, mitä henkisellä puolella ei niinkään ole.

Opiskelu ja siihen satsaaminen siis kannattaa, mutta se on tavallaan sijoittamista ja jopa uhkapeliä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      21
      5494
    2. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      53
      1535
    3. Grilli lopettaa?

Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      12
      981
    4. Mitä teet nainen

Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      52
      937
    5. Pitääkö luovuttaa?

Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      57
      880
    6. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      48
      868
    7. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      839
    8. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      58
      828
    9. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      49
      806
    10. Onko oikein? Kaikki naiset "jäivät rannalle" Maajussille morsian -pääsarjasta - He ovat mukana!

JES, Maajussille morsian starttaa ja tiedossa on tuttuun tyyliin kaksi eri ohjelmaa: Maajussille morsian ja Maajussille
      Maajussille morsian
      10
      785
    Aihe