Oletteko te tehneet kuolinsiivouksen. Se kannattaa tehdä silloin ,kun järki pelaa vielä ja ja jaksaa istua sen lipaston tai kaapin eteen ja pudotella ne turhat tavarat siihen roskapussiin tai jätesäkkiin.
On todella itsekästä jättää ne jälkeläisen perkattavaksi, heillä on omassa elämässään riittävästi tekemistä.
Siellä kirjahyllyn laatikoissa on taatusti tavaraa ,jota et ole käyttänyt 10-20 vuoteen.
Eikä sinun jälkeläisetkään varmasti käytä. Nimittäin ,jos ei he huoli niitä nyt , niin ei sitten kuolemasi jälkeenkään.
Sama pätee niihin vaatekaapin hyllyllä oleviin ikivanhoihin liinavaatteisiin ym vaateisiin ,joita et itsekään ole käyttänyt vuosiin.
Nyt kaikki , joiden tää ja kädet vielä toimii, niin siivoamaan.
Sen voi tehdä tyyliin : yksi kaappi/ tai kirjahylly viikossa.
Se on silmänräpäys ,kun toimitakyky on meillä vanhuksilla mennyt ja ambulanssi vaan vie.
Kuolinsiivous kannattaa tehdä .
10
176
Vastaukset
- Anonyymi
Aloitettu on, ja jatkuu edelleen, sitä mukaa kuin turhaa kamaa kertyy.
Sisareni ja veljeni ovat myös saaneet inspiraation kun muutama vuosi sitten
sanoin tekeväni kuolinsiivousta. - Luen esim. viimeisen kerran vuosia säilytetyt
kirjeet ja kortit. Roskasäkki on vieressä ja lukemisen jälkeen vanha posti lentää säkkiin.
Olen lajitellut vaatteet: vaatteet, joita voin edelleen käyttää, vaatteet jotka menevät
kirpparille ja vaatteet, jotka menevät kaatopaikan säilöön lopullista hajottamista varten.
Samaa olen tehnyt liinavaatteitten suhteen, ylimääräiset olen antanut eräälle autokorjaamolle räteiksi. Pöytäliinoja olen antanut läheisille, jos on kelvannut, loput vienyt kirpparille.
Astiat olen antanut pois jo vuosia sitten. Jäljellä on astiasto 4 hengelle, keittiön pöytä on pieni, enkä enää jaksaisi laittaa ruokaa suuremmalle seurueelle. Arvokkaimmat lasiesineet olen antanut aikoja sitten pojalle ja miniälle. Loppu sälä kirpparille.
Paperit hyvässä järjestyksessä attachealaukussa, niin myös toivomus mahdollisimman
yksinkertaisesta siunaustilaisuudesta mahdollisimman yksinkertaisessa arkussa. Eikä niin, että annetaan myyjän yrittää myydä mahdollisimman kallis arkku "eikö äitisi ole enemmän arvoinen"- myyntipuheella. Olen kirjoittanut, mitä musiikkia voitaisiin kuunnella ja sitten krematorioon. Tuhkat muistolehtoon. Kenenkään ei tarvitse murehtia haudan hoitamisesta. - Anonyymi
Loistavaa, tuo on aivan täydellistä. Pyrin itse samaan, vielä ei asia ole noin hyvin järjestyksessä.
- Anonyymi
Joka vuosi on 2 x tämä sama aloituksen aihe: Kuolinsiivous.
Haitanneeko tuo mittään, mutta mitä uuttaa se tuo asiaan ?- Anonyymi
Saattaa olla uusia ihmisiäkin; joita tulee joka vuosi netin palstoille . Joten hyvähän se on että asia otetaan tapeetille.
- Anonyymi
Ajattelin niin että
kun kuolen
jälkeläiset ottaa sen mikä he itse katsovat haluavansa
sitten HE tielaavat kierrätyskeskuksesta henkilön tyhjentämään koko huuhollin,
kodissani saataa olla heille mielenkiintoisia romuja,
ja he saavat siitä raakaaki,
joten he mielellään tyhjentää vanhusten jäännön,
ON TIETOA ASIASTA
onhan nimienomaan firmosja sitävarten suomessa,
se on heidän työtään ja siitä saavat elantonsa ja toimeentulonsa !
mielipide ! Juteltiin tyttären kanssa sitää mikä urakka heillä on kahden täyden asunnon tyhjentämisessä.
Sekä mökki että osake asunto ovat todellakin kuolinsiivouksen tarpeessa.
Sanoin tyttärelle että sieltä pilvien päältä katselen ja naureskelen kun hikoilevat.
Oikeasti olen harkinnut aloittavani puhdistuksen, se vain siirtyy....- Anonyymi
Se on valtava rasite läheisille. Toki ,jos on pätäkkää, niin kyllä firmat hoitaa asiat.
- Anonyymi
Et saa siitä yhtään enempää kunniaa kuoltuasi, vaikka hoitaisit asiasi miten tahansa. Jos sukulaiset eivät hoida, niin niitä perkaajia kyllä löytyy, kun haistavat pienenkin tulolähteen.
- Anonyymi
Luultavasti mainitsemasi "kunnia" muuttuu pelkäksi "kiitos tehdystä työstä".
Kenellä on mielessä kunnian hakeminen kuolinsiivousta tehdessään? Eiköhän
se ole vaan osoitus ihmisestä, joka ei ikinä ole halunnut elinaikanaan aiheuttaa
toisille vaivaa. Yrittävät vielä ennen kuolemaansakin tehdä, mitä voivat, etteivät
aiheuttasi kovin paljoa lisävaivaa.
- Anonyymi
Ajoin torstain helteessä Lapista kohti pääkaupunkia.
Pysähdyin jopa tankkaamaan Iissä Kärkkäisellä, söin kotona tehtyjä eväitä odottaessa vapautuvaa tankkauspistettä. Tein siinä pienen kävely ja jumppasession, istui autoon ja taas matka jatkui. Rekkajonot saivat muutamat autoilijat hermostumaan ja kun oli menty viiden pitkän rekan perässä alkoivat järjettömät ohitukset.
Turvallisuuden vuoksi ajoin seuraavalle P paikalle, tuli siihen muutama muukin jonosta pois, pieni hermolepo, sanoi joku.
Ennen Jyväskylää on sitä uuden tiepohjan tekoa, nopeusrajoituksia, jonoja, päättömiä ohituksia ja alle 80 rajoituskaan ei tunnu missään kun ratin takana on hermoheikko ja liian kireällä aikataululla liikkeelle lähtenyt. Minulla ei ole koskaan aikatauklua, poistuin taas seuraavalle P paikalle, pidin puolen tunnin tauon , tain metsälenkin ja jalat saivat tarpeellista liikuntaa.
Jyväskylän jälkeen rekkoja vähemmän, hujasttelijat olivat kai päässeet perille, kun sai ajella ihan omaa vauhtia ja juoda kahvia termarista, taukoa pitäessä.
Muitakin poikkeamisia oli, mutta perille pääsy tärkein.
Täällä nyt olen tänään tehnyt inventaariota muuttolaatikoista, jotka ovat olleet täällä avaamatta tänne muutosta asti, eli siitä on jo 12 vuotta kun tänne muutin, sen jälkeen olen muuttanut, mutta kun täälläkin on koti, milksi kaikkia tavaroita olisin tarvinnut, lähinnä käsitöitä, kankaita, asusteita vaatteita liinoja, verhoja... ja toki tärkeitä papereitakin, tänään avasin sen muuttolaatikon kannen. Liinavaatteita otin koneeseen, kuivumassa ovat, mutta ilman niitä täällä olen selvinnyt ja vierillekin on aina ollut puhtaat lakanat ja petit.
Paljon, tosi paljon on pois heitettävää, pari laatikkoa lemmiikkihoitolaan, kissoille petiä, ja siivousrättejä, lakanalaatikko, ja toisessa pyyheliinoja.
Kuolinsiivoustako?
En ihan vielä haluasis kuolla, mutta huutokauppaa pitää nyt suunnitella, jommassa kummassa kodissa,. Sieluni kyllä vaeltaa pohjoisimmilla tuntureilla, täällä on yötkin niin pimeitä.
Törmäsin viime yönä keinutuoliin, en viitsinyt kävellä valokatkaisijalle, ja oikaisin olohuoneen läpi keittiöön., Onneksi vain törmäys ei tömähdys.
Jos täällä huudan, kukaan ei kuule, kun naapuriasunnoissa ei nyt ole ketään kotona.
Lomilla... Saan huuhailla suuressa talossa yksin.
Nyt menen kellariin, ykjsi paperikansiolaatikko pitää inventoiga, mutta roskiin siitä ei mene mitään..
Terveisin siivouksesta innostunut, lajittelua huutokauppaa varten.
Kai tässä toista viikoa saa ajan kulumaan, etelän houkutuksissakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?827076Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit267043Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k1066143Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?455394Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?
Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik845228Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa605163Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?
Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus405088Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi
Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset274575Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä
"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv163447Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto
vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html3003370