Työstän "kakkososaa" Vuokko Ilolan kanssa vuonna 2014 kirjoittamalleni tietokirjalle Usko, toivo ja raskaus. Uudessa käsikirjoituksessa on miesten vuoro päästä ääneen.
Suunnitelmissa on kuvata mieheksi kasvamista maamme suurimmassa herätysliikkeessä. Otan mukaan niin myönteisiä kuin kielteisiäkin kokemuksia. Iloa ja ylpeyttä isyydestä ja toisaalta myös kääntöpuolena kokemuksia esimerkiksi siitä, jos iso perhe hävettää ulkopuolisten arvioivien silmien alla.
Millaista on elää nuorena poikana lestadiolaisessa liikkeessä? Eroaako poikien kasvatus tyttöjen kasvatuksesta, joista toivotaan suurperheiden kaikkeen taipuvia äitejä? Millaisia vastuita suurperheen pojat joutuvat ottamaan?
Voiko synniltä ja syyllisyydeltä välttyä? Vaimon tulee löytyä omasta laumasta, mutta entä jos ei löydy? Elämänmittainen selibaatti ei ole helppo rasti.
Isossa perheessä miehellä on paljon kuluja ja vastuuta. ”Ruuhkavuodet” saattavat venyä pisimmillään ”ruuhkavuosikymmeniksi" vaimon joutuessa olemaan pitkiäkin aikoja poissa työelämästä.
Kustantaja ottaa käsikirjoituksen kevään 2027 listalle, jos haastateltavia tulee tarpeeksi.
Käsittelen kaikki vastaukset luottamuksellisesti. Poistan henkilötiedot ja sähköpostit, kun kirja on painettu ja haastateltavat ovat saaneet kirjasta oman kappaleensa kustantajalta. Arkistoin vastaukset paperisina niin, että niissä näkyy pelkät nimimerkit.
Kirjassa kaikki haastateltavat ovat anonyymejä. Haastatteluja ei tule kokonaisina, vaan niistä poimitaan aiheiden mukaisia lainauksia.
Lähetän jokaiselle kirjaan valikoidut omat lainaukset tarkistettavaksi sähköpostitse. Vielä siinäkin vaiheessa voi perua osallistumisensa. Yritän neuvotella haastatelluille kiitoskappaleet kirjasta kustantajalta. Tähän mennessä se on aina onnistunut.
Jos olet vl-taustainen mies, tai tiedät jonkun vl-taustaisen miehen, joka voisi osallistua projektiin, ota yhteyttä sähköpostitse / laita hänelle linkki tähän tekstiin. Voin lähettää haastattelukysymyksiä katsottavaksi.
Tai jos haluat aiheesta lisätietoa, laita viestiä.
Sähköpostini on aila.ruoho(at)outlook.com
HUOM!
Kaleva-lehti on suunnitellut tekevänsä jutun isyydestä vl-liikkeessä ja etsii artikkeliin haastateltavaksi vl-taustaista miestä (omalla nimellään).
Lehtijutun haastattelusta voi ottaa yhteyttä suoraan toimittajaan: [email protected]
Etsitään haastateltavia vl-kirjaan
88
838
Vastaukset
- Anonyymi
Tältä keskustelupalstalta kun etsit haastateltavia, niin saat toki mieleisiäsi. Mutta mistä löytäisit sydämestään vl-uskovia? Pitää myös ymmärtää, että "vl-taustainen" ei ole ollenkaan sama asia kuin vl. Joten jo lähtökohdasta arvelen, että kirjasta ei voi tulla totuudenmukainen vl:ien haastattelukirja vaan jotain aivan muuta. Mutta näitähän riittää.
- Anonyymi
Eihän ait vl puhu koskaan omista tuntemuksistaan. Hän käyttää vl-liturgiaa ja fraaseja turvallisina vastauksina joka kysymykseen. Pelko sulkee suut. Vl on kuin märkä saippuapalq.
- Anonyymi
Tuskinpa tuo parivaljakko kaipaakaan haastateltaviksi vl:ia, vaan nimenomaan niitä luopuneita, jotka tarkastelevat uskovaisena elämäänsä menetettyinä vuosina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskinpa tuo parivaljakko kaipaakaan haastateltaviksi vl:ia, vaan nimenomaan niitä luopuneita, jotka tarkastelevat uskovaisena elämäänsä menetettyinä vuosina.
Tarkoittaako vl että on ongelmia luetun ymmärtämisessä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskinpa tuo parivaljakko kaipaakaan haastateltaviksi vl:ia, vaan nimenomaan niitä luopuneita, jotka tarkastelevat uskovaisena elämäänsä menetettyinä vuosina.
Paljon totuudenmukaisempaa tietoa saa tältä palstalta kuin esim. hoitajilta, jotka elävät edelleen hirvittävässä valheessa korjaamattomine tekoineen. Tämä nyt vain on ainoa totuus.
Anonyymi kirjoitti:
Tuskinpa tuo parivaljakko kaipaakaan haastateltaviksi vl:ia, vaan nimenomaan niitä luopuneita, jotka tarkastelevat uskovaisena elämäänsä menetettyinä vuosina.
Taisin kirjoittaa hieman epäselvästi tuon ensimmäisen viestin.
En ole tekemässä uutta kirjaa Vuokon kanssa, vaan yksin. Ajatuksena on kirjoittaa jatko-osa kirjalle, jonka tein Vuokon kanssa 2014 ja käsitellä miesten elämää yhteisössä.
Olen toki miettinyt, että voisin lähettää kyselyn informanttien etsimisestä myös Päivämieheen. Mahtaisivatko julkaista?
Ainakaan silloin kun kirjoitin edellistä kirjaa, vl-liikkeen vastuuhenkilöt eivät suostuneet haastateltavaksi aiheen tiimoilta. Epäilen, etteivät ole nytkään yhtään sen valmiimpia osallistumaan kirjaan, jossa tuodaan esille myös liikkeen varjopuolia.- Anonyymi
A.Ruoho kirjoitti:
Taisin kirjoittaa hieman epäselvästi tuon ensimmäisen viestin.
En ole tekemässä uutta kirjaa Vuokon kanssa, vaan yksin. Ajatuksena on kirjoittaa jatko-osa kirjalle, jonka tein Vuokon kanssa 2014 ja käsitellä miesten elämää yhteisössä.
Olen toki miettinyt, että voisin lähettää kyselyn informanttien etsimisestä myös Päivämieheen. Mahtaisivatko julkaista?
Ainakaan silloin kun kirjoitin edellistä kirjaa, vl-liikkeen vastuuhenkilöt eivät suostuneet haastateltavaksi aiheen tiimoilta. Epäilen, etteivät ole nytkään yhtään sen valmiimpia osallistumaan kirjaan, jossa tuodaan esille myös liikkeen varjopuolia.Puolet oli omaa huolimattomuuttani lukemisessa, et tarkemmin lukien kirjoita missään, että olisit tekemässä uutta tutkimusta Vuokon kanssa. Jos ja kun on profiloitunut vl-kriittisenä varjopuolia korostavana tutkijana, voi tosiaan olla kovan työn takana löytää myönteisistä kokemuksista puhuvia vl:ia oikeastaan mihinkään kirjaan mistään aiheesta, etkä ehkä sellaisia välttämättä kaipaakaan.
Ylipäätään on riski kirjoittaa mitään positiivista vl:ista omalla nimellään, sen sai tuta esim. suviseuroissa vieraillut tubettaja eikä Sarasvuokaan täysin ilman lokaa positiivisista kommenteistaan selvinnyt. Anonyymi kirjoitti:
Puolet oli omaa huolimattomuuttani lukemisessa, et tarkemmin lukien kirjoita missään, että olisit tekemässä uutta tutkimusta Vuokon kanssa. Jos ja kun on profiloitunut vl-kriittisenä varjopuolia korostavana tutkijana, voi tosiaan olla kovan työn takana löytää myönteisistä kokemuksista puhuvia vl:ia oikeastaan mihinkään kirjaan mistään aiheesta, etkä ehkä sellaisia välttämättä kaipaakaan.
Ylipäätään on riski kirjoittaa mitään positiivista vl:ista omalla nimellään, sen sai tuta esim. suviseuroissa vieraillut tubettaja eikä Sarasvuokaan täysin ilman lokaa positiivisista kommenteistaan selvinnyt.Otan oikein mielelläni myönteisistä kokemuksista kertovia informantteja kirjaan mukaan. Minun puolestani vaikka kaikki haastateltavat miehet saavat olla liikkeen aktiivisia jäseniä.
Vaikka en ole itse mukana yhteisössä tiedän paljonkin myönteisiä asioita vanhoillislestadiolaisuudesta ja niitä on otettu mukaan myös kirjoissani. Toki tiedän vaikeita ja kipeitäkin asioita.
Tuskin kukaan vanhoillislestadiolainen voi rehellisesti väittää, että elämä yhteisön jäsenenä olisi helppoa tai ongelmatonta. Varsinkin nykyaikana, kun houkutukset ja kiusaukset ovat muutaman kännykänklikkauksen päässä.
Totta sekin, että pidän henkilökohtaisesti monia samoja asioita syntinä, kuin mitä pidetään synteinä vanhoillislestadiolaisuudessa. Toisaalta taas on monia asioita, joita en pidä synteinä, mutta jotka tuomitaan vääräksi liikkeessä (esimerkiksi juurikin ehkäisy tai vaikkapa korvakorujen käyttö), joille en ole löytänyt raamatullisia perusteita.
- Anonyymi
Kyllähän on taas niin puolueeton "tutkimus" ao henkilöltä....
Kumppanina vielä Vuokko Ilola...
Ei ole epäselvyyttä tutkimuksen loppupäätelmistä ja ennakkoasetelmasta näiden kaverustan asiaa työstäessä.
Taatusti objektiivistä ja vain totuuteen pyrkivää, heh.
Aivan samanlainen asetelma, kuin joku tekisi "tutkimusta,tietokirjaa" vaikkapa ev.lut kirkon arvoista ja opista ja tutkija pyytää ja ottaa aineistoksi ns vapaaajattelijoiden palstoilta vastaavan pyynnön kautta heidän käsitykset asiasta.
Lopputulos tutkimuksessa on samankaltainen, kuin mitä oli Ruohon ensimmäisessä " tutkimuksessa".
Toki se oli tarkoituskin.
Tällä palstalla on kokoontumisrituaalit suurelta osin vain näillä henkilöillä, joilla on suuri viha vl:ä kohtaan ja joista suuri osa ei ole koskaan edes ollut vl:iä vaikka osa niin esittäisikin.
Muistan kun Ruoho teki ensimmäistä " tutkimustaan" ja lähetti silloinkin myös samankaltaisen pyynnön palstalaisille tällä palstalla joskus 2006 paikkeilla ? tai hieman myöhemmin.
Pyynnössä etsittiin silloinkin näitä anonyymi kirjoittajia, ( feikkejä oikeasti),joilla oli paljon hampaankolossa SRK:ta kohtaan, lähestymään Ruohoa...
Tämä oli pyynnön henki.
Niinä vuosina tämä ko. palsta oli varsinainen pahuuden pesä, jossa pilkka, vaheet ja herja lensi todella valtoimenaan. ( nyt tämä on onneksi kuihtunut vain joidenkin ei vl:ien temmelluskentäksi)
Tuolloin oli aivan älyttömiä väitteita ja valheita, vääristelyja esim. ns hoitokokouksiin, ym asioihin liittyen.
Näitten anonyymien," luotettavien" todistajien pohjalta Ruoho valmisteli "tutkimustaan".
Ja kuvitelkaa: oliko se Suomen akatemia, vai Lapin Yliopisto ?, joka lähti vielä sitten rahoittamaan tätä tutkimusta...
Arvelen vahvasti esim. Lauri Törhösen väitöskirjan, joka hylättiin , olleen paljon, paljon enemmän oikeaakin asiaa sisältävän kuin tämä Ruohon ensimmäinen teos.
Silti sitä Ruohon tuotosta esim. mediassa pidetään eräänlaisena "tietokirjana".- Anonyymi
Juuri näin. On aivan eri asia kirjoittaa kirja "vl-taustaisten" henkilöiden ja uskovaisten haastattelujen pohjalta. Mietin tässä, että eivätkö kirjan kirjoittajat todella ymmärrä tätä suurta eroa? Luultavasti ymmärtävät ja haluavat tahallaan sekoittaa asioita. Heillä on kirjallaan tietty tarkoitusperä, ei totuuden etsiminen eikä toisen ihmisen uskon kunnioittaminen.
No huhhuh, tulipa nyt aikamoista pötyä. Enpä ole aikoihin lukenut näin paksua puppua. Aihe taisi osua sinua arkaan paikkaan.
Vuokko Ilolalla ei ole mitään tekemistä tämän uuden kirjan kanssa.
Oletko todellakin sitä mieltä, että jos joku tekisi kirjaa ev. lut. kirkon arvoista, kirkkoon aiemmin kuuluneet, mutta siitä eronneet eivät saisi osallistua ja kertoa kritiikkiä entisen seurakuntansa toiminnasta? Jos vapaa-ajattelijalla olisi kokemusta kirkon toiminnasta, niin ilman muuta hän saisi osallistua ja kertoa näkemyksensä.
Aika puolueellista ja yksipuolista tutkimusta joutuisi tekemään, jos sinun teesejäsi noudattaisi.
Oletko samaa mieltä kuin entiset jehovantodistajat, että vaikkapa jt-järjestöstä eronneet valehtelevat kaikesta mitä ovat kokeneet kyseisessä yhteisössä? Että vain yhteisöihin kuuluvat saavat kommentoida yhteisöjen hyviä ja huonoja puolia? No kas kun siinä järjestössä olevat eivät tiedä yhtään huonoa asiaa Vartiotorniseurasta.
Usko, toivo ja raskaus ei todellakaan ollut tutkimus, vaan tavallisen kustantajan (Atena) julkaisemaa ihan yleistä tietokirjallisuutta. Emme saaneet minkäänlaista rahaa akatemioilta emmekä yliopistoilta, emme senttiäkään. Mistä ihmeestä tämmöiset naurettavat jutut ovat saaneet alkunsa?
Voisitko myös yksilöidä joitain älyttömiä väitteitä ja valheita, joita kirjassani oli esim. hoitokokouksiin liittyen? Oma äitini hoidettiin liikkeestä ulos 1970-luvun hoitokokouksessa. Onko sinulla itselläsi omia kokemuksia aiheesta?
Totta, kirjaamme pidetään yhä edelleen eräänlaisena "tietokirjana". Ja olihan se samaisena vuonna myös ehdokkaana Tieto-Finlandiassa (joka vuosi ehdokkaaksi valitaan kuusi tietokirjaa). Median lisäksi siis joku muukin taho tiesi, miten tietokirja määritellään.
Jään odottamaan niitä älyttömiä väitteitä, valheita ja vääristelyjä. Ehkäpä voit yksilöidä muutaman minulle vaikka niitä hoitokokouksiin liittyviä, niin voin sitten vastailla paremmin.
Tein graduni hengellisestä väkivallasta 2010. Ensimmäinen tietokirjani ilmestyi 2013. Usko, toivo ja raskaus ilmestyi 2014, joten etsimme siihen informantteja 2013. No, se "tietosi" meni pieleen vain kahdeksan vuotta, mutta tulipa nyt korjattua sinulle sekin.
Olenko väärässä jos sanon, että et ole itse edes lukenut Vuokon ja minun kirjaa? Jos et, niin kirjastoissa sitä on hyvin saatavilla ja sitä lainataan myös edelleen ihan mukavasti. Löytyy myös lukuaikapalveluista sekä e- että äänikirjana.Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin. On aivan eri asia kirjoittaa kirja "vl-taustaisten" henkilöiden ja uskovaisten haastattelujen pohjalta. Mietin tässä, että eivätkö kirjan kirjoittajat todella ymmärrä tätä suurta eroa? Luultavasti ymmärtävät ja haluavat tahallaan sekoittaa asioita. Heillä on kirjallaan tietty tarkoitusperä, ei totuuden etsiminen eikä toisen ihmisen uskon kunnioittaminen.
Mikään ei estä mukana olevia vanhoillislestadiolaisia osallistumasta käsikirjoituksen tekoon. Mitä enemmän aktiivisia liikkeen jäseniä osallistuu, sitä enemmän kirjaan saisi niitä hyviä huippukokemuksia isyydestä.
Voin avata termiä vl-taustainen. Se ei todellakaan ole synonyymi vl-liikkeestä pois lähteneelle. Vl-taustaisia ovat kaikki edelleen liikkeeseen kuuluvat ja liikkeessä joskus mukana olleet henkilöt.
Olen itsekin vl-taustainen ja uskovainen myös, mutta en kuulu vl-liikeeseen. En ole kuulunut sen jälkeen kun äitini heitettiin ulos yhteisöstä ja häntä alettiin kartella. Isäni oli mukana kuolemaansa saakka.
Ehkä voit kertoa minulle joitain esimerkkejä, joissa en ole kunnioittanut jonkun henkilön omakohtaista uskoa? Kasvoin tilanteessa, jossa isän suku oli suurelta osin vl-taustaisia (lähes kaikki edelleen mukana liikkeessä, oletan) ja kaksi siskoani on jehovantodistajia. Kun suvussa on kaksi näin äärimmäistä uskonnollista yhteisöä, niin pakostakin joutuu ymmärtämään monenlaisia uskonkäsityksiä, vaikkei kaikkia hyväksyisikään.
Hieman epäilen myös sitä, että sinulla olisi jonkinlainen jumalallinen tietämys projektini tarkoitusperistä.- Anonyymi
A.Ruoho kirjoitti:
Mikään ei estä mukana olevia vanhoillislestadiolaisia osallistumasta käsikirjoituksen tekoon. Mitä enemmän aktiivisia liikkeen jäseniä osallistuu, sitä enemmän kirjaan saisi niitä hyviä huippukokemuksia isyydestä.
Voin avata termiä vl-taustainen. Se ei todellakaan ole synonyymi vl-liikkeestä pois lähteneelle. Vl-taustaisia ovat kaikki edelleen liikkeeseen kuuluvat ja liikkeessä joskus mukana olleet henkilöt.
Olen itsekin vl-taustainen ja uskovainen myös, mutta en kuulu vl-liikeeseen. En ole kuulunut sen jälkeen kun äitini heitettiin ulos yhteisöstä ja häntä alettiin kartella. Isäni oli mukana kuolemaansa saakka.
Ehkä voit kertoa minulle joitain esimerkkejä, joissa en ole kunnioittanut jonkun henkilön omakohtaista uskoa? Kasvoin tilanteessa, jossa isän suku oli suurelta osin vl-taustaisia (lähes kaikki edelleen mukana liikkeessä, oletan) ja kaksi siskoani on jehovantodistajia. Kun suvussa on kaksi näin äärimmäistä uskonnollista yhteisöä, niin pakostakin joutuu ymmärtämään monenlaisia uskonkäsityksiä, vaikkei kaikkia hyväksyisikään.
Hieman epäilen myös sitä, että sinulla olisi jonkinlainen jumalallinen tietämys projektini tarkoitusperistä.Miksi yrität yhdistää vl-taustaisen sanan taakse kaksi aivan eri tavalla asioista ajattelevaa ryhmää mitenkään heitä toisistaan erottelematta? Samat asiat ja vaikeudet näkee epäuskoinen (entinen vl) ja yhä sydämestään uskova Pyhän Hengen antaman valon kautta asiat ymmärtävä aivan eri näkökulmasta. Jos haluat olla rehellinen, et mitenkään voi yhdistää näitä kahta ryhmää. Mutta tämä nähtävästi liittyykin kirjan tarkoitusperään.
Ymmärrän, että nykymaailmassa ihmisten mielen mukaisessa rajoittuneessa, suorastaan ahdistavan ahtaassa kahden lapsen perhekäsityksessä monilapsiset perheet erottuvat. Mutta mikä tässä maailmassa on tärkeää, toisten ihmisten vai Jumalan mielipide? Kyse on paljon suuremmasta asiasta kuin jostakin lapsiluvusta. Mutta ei kai uskosta osaton voi sitä ymmärtää.
- Anonyymi
Todennäköisesti ilmottaudun haastateltavaksi ja kerrottavaa on paljon. Aikanaan huomasin sen, etteivät mt-ammattilaisetkaan uskoneet mitään kokemaani. Minulle yritettiin syöttää psykoosilääkkeitä kertomieni tosiasioiden takia.
Ei Ailan tarvitse omasta päästään keksiä vl-kauheuksia.Jos pohdit osallistumista tai joku muu tällä palstalla pohtii, niin voi lähettää minulle sähköpostia osoitteella aila.ruoho(at)outlook.com niin lähetän kysymykset.
Kysymysten pyytäminen ei velvoita mihinkään. Kysymyksiä saa jakaa vapaasti eteenpäin, jos joku haluaa vaikka vain katsoa aiheita.
En kerää kauheuksia. Toivon avointa, suoraa ja rehellistä kuvausta siitä, mitä on kasvaa pojasta aikuiseksi mieheksi ja mahdollisesti (suur)perheen isäksi Suomen suurimmassa herätysliikkeessä.
Aineisto pitää lähettää minulle aidolla nimellä (nimi, sähköposti + osoite), mutta kirjassa kaikki mukaan valitut tekstit ovat anonyymejä ja pilkottu lukujen teemojen mukaan. Mitään kokonaista elämäntarinaa ei tule näkyviin. Käsikirjoitusprosessin aikana käsittelen tekstejä nimimerkkien kautta.
Jos haastateltavia ei löydy tarpeeksi, niin kirjaakaan ei tule.
Omasta päästäni en keksi mitään. Myös haastatteluvastausten kanssa pyrin siihen, ettei kirjaan tulisi mitään mielikuvituksen tuottamaa materiaalia keneltäkään.- Anonyymi
A.Ruoho kirjoitti:
Jos pohdit osallistumista tai joku muu tällä palstalla pohtii, niin voi lähettää minulle sähköpostia osoitteella aila.ruoho(at)outlook.com niin lähetän kysymykset.
Kysymysten pyytäminen ei velvoita mihinkään. Kysymyksiä saa jakaa vapaasti eteenpäin, jos joku haluaa vaikka vain katsoa aiheita.
En kerää kauheuksia. Toivon avointa, suoraa ja rehellistä kuvausta siitä, mitä on kasvaa pojasta aikuiseksi mieheksi ja mahdollisesti (suur)perheen isäksi Suomen suurimmassa herätysliikkeessä.
Aineisto pitää lähettää minulle aidolla nimellä (nimi, sähköposti osoite), mutta kirjassa kaikki mukaan valitut tekstit ovat anonyymejä ja pilkottu lukujen teemojen mukaan. Mitään kokonaista elämäntarinaa ei tule näkyviin. Käsikirjoitusprosessin aikana käsittelen tekstejä nimimerkkien kautta.
Jos haastateltavia ei löydy tarpeeksi, niin kirjaakaan ei tule.
Omasta päästäni en keksi mitään. Myös haastatteluvastausten kanssa pyrin siihen, ettei kirjaan tulisi mitään mielikuvituksen tuottamaa materiaalia keneltäkään.Okei, olipa niin tyly vastaus ,että saatehdä kirjasi ilman minun kokemuksia!
- Anonyymi
Jumalan valtakunta on vanhoillislestadiolaisuudessa
- Anonyymi
Ja siitä ei näköjään muille kerrota.
Aika heikolta tuo valtakuntanne vaikuttaa kun se salata pitää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja siitä ei näköjään muille kerrota.
Aika heikolta tuo valtakuntanne vaikuttaa kun se salata pitää.Seurat ovat kaikille avoimia tilaisuuksia.
- Anonyymi
"kokemuksia esimerkiksi siitä, jos iso perhe hävettää ulkopuolisten arvioivien silmien alla"
Myönnetään, että ei ensimmäiseksi tule sanottua lapsimäärää kauhistelevien kommenttien vuoksi. Sisarusten lukumäärästä puhumista oppi välttelemään jo lapsena ja sama on edelleen aikuisena. Työkaveri höräsi kahvin väärään kurkkuun, kun luuli lapsimäärän. Häiritsee ajatus, että minkälaisena siitossonnina pitävät, vaikka tuskin tässä sen aktiisempia ollaan seksuaalisesti kuin hekään."Myönnetään, että ei ensimmäiseksi tule sanottua lapsimäärää kauhistelevien kommenttien vuoksi. Sisarusten lukumäärästä puhumista oppi välttelemään jo lapsena ja sama on edelleen aikuisena. Työkaveri höräsi kahvin väärään kurkkuun, kun luuli lapsimäärän. Häiritsee ajatus, että minkälaisena siitossonnina pitävät, vaikka tuskin tässä sen aktiisempia ollaan seksuaalisesti kuin hekään."
Tämäpä juuri. Näitä juttuja olisi tarpeen oikaista. Eiköhän se ole niin, että missä tahansa perheessä olisi paljon lapsia, jos puolisot eivät käytä ehkäisyä. Ihan seksuaalisesta aktiivisuudesta riippumatta.
(Ihminen kun on luotu hieman erilaiseksi kuin vaikkapa manuli, jolla on kiinnostusta kumppaniaan kohtaan vain parina päivänä vuodessa.)
Seksuaalisuus on ihan olennainen asia aviopuolisoiden välillä ja yksikin kerta kuukaudessa riittää raskaaksi tuloon. Tämän varmasti jokainen täysi-ikäinen tietää, toivottavasti ainakin. ;-)- Anonyymi
Mitä ihmeen hävettävää on suuresta lapsimäärästä, sehän on hienoa, jopa ylpeyden aihe?
Enemmän tuosta salailusta tulee mieleen että hävetään vl uskontoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä ihmeen hävettävää on suuresta lapsimäärästä, sehän on hienoa, jopa ylpeyden aihe?
Enemmän tuosta salailusta tulee mieleen että hävetään vl uskontoa.Toisaalta on ylpeydenkin aihe, mutta tosiasia on, että lapsimäärän kertominen voi johtaa päivittelyyn, kauhisteluun ja monenlaisiin tahdittomiin kommentteihin, minkä vuoksi on viisasta olla kertomatta siitä ihan ensimmäiseksi.
Vl-uskosta kertomistakin on toki oppinut välttelemään yhtä luontevasti jo lapsena, siitä pidettiin huoli mm. lestoittelulla. Siitä potee vähän huonoakin omaatuntoa, ettei tunnu olevan kykyä välittää kutsua uskomaan, mutta niinhän sitä sanotaan, että jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia. Jos on lapsena traumatisoitunut ympäristön vl-uskoon suhtautumiseen, sitä on vaikeaa muuttua pelottomaksi herätyssaarnaajaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisaalta on ylpeydenkin aihe, mutta tosiasia on, että lapsimäärän kertominen voi johtaa päivittelyyn, kauhisteluun ja monenlaisiin tahdittomiin kommentteihin, minkä vuoksi on viisasta olla kertomatta siitä ihan ensimmäiseksi.
Vl-uskosta kertomistakin on toki oppinut välttelemään yhtä luontevasti jo lapsena, siitä pidettiin huoli mm. lestoittelulla. Siitä potee vähän huonoakin omaatuntoa, ettei tunnu olevan kykyä välittää kutsua uskomaan, mutta niinhän sitä sanotaan, että jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia. Jos on lapsena traumatisoitunut ympäristön vl-uskoon suhtautumiseen, sitä on vaikeaa muuttua pelottomaksi herätyssaarnaajaksi.Joo ymmärrän mitä sanot, mutta ulkopuolisena sanon sinulle että saat olla ylpeä vl taustastasi ja yritä ymmärtää että pilkka johtuu monesti, ihmisen kateudesta, omista ongelmista, oman moraalin rappiollisuudesta verrattuna uskovaiseen, yrityksenä näin jotenkin saada helpotusta ja hyväksyntää itselleen.
Uskovaista pilkkaava ihminen syyllistyy myös muiden pilkkaamiseen, kun ei ole suvaitsevainen usein myös monesti rasistinen.
Kiusaamista ei myöskään pidä hyväksyä ja uskonnosta pilkkaaminen ja syrjintä on esimerkiksi kouluissa ja työpaikoilla kiellettyä ja rikollista toimintaa johon tulee puuttua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisaalta on ylpeydenkin aihe, mutta tosiasia on, että lapsimäärän kertominen voi johtaa päivittelyyn, kauhisteluun ja monenlaisiin tahdittomiin kommentteihin, minkä vuoksi on viisasta olla kertomatta siitä ihan ensimmäiseksi.
Vl-uskosta kertomistakin on toki oppinut välttelemään yhtä luontevasti jo lapsena, siitä pidettiin huoli mm. lestoittelulla. Siitä potee vähän huonoakin omaatuntoa, ettei tunnu olevan kykyä välittää kutsua uskomaan, mutta niinhän sitä sanotaan, että jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia. Jos on lapsena traumatisoitunut ympäristön vl-uskoon suhtautumiseen, sitä on vaikeaa muuttua pelottomaksi herätyssaarnaajaksi.Jeesushan sanoo, että ei pidä pelätä ihmistä vaan Jumalaa ja se joka häpeää Jeesusta ( = ei tunnustaa uskoaan) ihmisten edessä niin sen Jeesus kieltää Isän edessä ja myös että ellet ole valmis luopumaan kaikesta niin et voi olla minun opetuslapseni.
Nämä asiat taisi jäädä sulta lapsena ja vanhempanakin oppimatta, eikä ihme, eihän niitä vl-liikkeessä opeteta. Raamatun näkökulmasta pilkka on vain hyvä eikä sen pitäisi antaa lannistaa, vaan sen pitäisi vain lisätä intoa, mutta tottakai se lannistaa jos suhde Jumalaan puuttuu ja lapsesta asti ei ole opittu muutakin että on tärkeää uskoa vain eikä ajatella.
Uskossa ei ole kyse sinun rohkeudestasi ja pelottomuudestasi vaan Jumalan voimasta. Jos todella turvaisit Jumalaan niin et olisi koko elämääsi kiinni siinä mitä työkaveri ajattelee sun lapsilukumäärästä.
Suosittelen Juuson videoita! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesushan sanoo, että ei pidä pelätä ihmistä vaan Jumalaa ja se joka häpeää Jeesusta ( = ei tunnustaa uskoaan) ihmisten edessä niin sen Jeesus kieltää Isän edessä ja myös että ellet ole valmis luopumaan kaikesta niin et voi olla minun opetuslapseni.
Nämä asiat taisi jäädä sulta lapsena ja vanhempanakin oppimatta, eikä ihme, eihän niitä vl-liikkeessä opeteta. Raamatun näkökulmasta pilkka on vain hyvä eikä sen pitäisi antaa lannistaa, vaan sen pitäisi vain lisätä intoa, mutta tottakai se lannistaa jos suhde Jumalaan puuttuu ja lapsesta asti ei ole opittu muutakin että on tärkeää uskoa vain eikä ajatella.
Uskossa ei ole kyse sinun rohkeudestasi ja pelottomuudestasi vaan Jumalan voimasta. Jos todella turvaisit Jumalaan niin et olisi koko elämääsi kiinni siinä mitä työkaveri ajattelee sun lapsilukumäärästä.
Suosittelen Juuson videoita!Kyllä opetetaan ja moni muukin lyyhistyy kasaan muistaessaan, miten vähän on tehnyt työtä Herran viinimäessä. Kahden kesken olen keskustellut uskon asioista, se on sellaista ihminen ihmiselle -keskustelua eikä ympärillä ole uhkaavaa joukkoa odottamassa tilaisuutta heittää leijonille. :) En pidä vertailua julkisuuskuvaltaan parempien liikkeiden jumalallista voimaa puhkuviin uskonritareihin kovinkaan osuvana, parempi vertailukohta on vl:iakin huonomaineisempi Jehovan todistajat. He tekevät kyllä lähetystyötään, mutta olen tavannut niin vaivautuneen oloisia Jehovan todistajia, että ei ole voinut olla tuntematta myötätuntoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo ymmärrän mitä sanot, mutta ulkopuolisena sanon sinulle että saat olla ylpeä vl taustastasi ja yritä ymmärtää että pilkka johtuu monesti, ihmisen kateudesta, omista ongelmista, oman moraalin rappiollisuudesta verrattuna uskovaiseen, yrityksenä näin jotenkin saada helpotusta ja hyväksyntää itselleen.
Uskovaista pilkkaava ihminen syyllistyy myös muiden pilkkaamiseen, kun ei ole suvaitsevainen usein myös monesti rasistinen.
Kiusaamista ei myöskään pidä hyväksyä ja uskonnosta pilkkaaminen ja syrjintä on esimerkiksi kouluissa ja työpaikoilla kiellettyä ja rikollista toimintaa johon tulee puuttua.Kiitos kannustuksestasi. Asia ei kuitenkaan ole ihan noin yksioikoinen. Olen koko elämäni elänyt vl-opetuksen mukaisesti ja välillä on olo, että on se tuhlaajapojan omavanhurskas isoveli. Olisi tavallaan helpompi, jos olisi tehnyt kunnon rellestysreissun maailmaan ja syntien painon murskaamana sitten palannut tuhlaajapoikana. Koen kyllä olevani syntinen, mutta se omavanhurskaus on siinä, että en koe olevani ryöttäsyntinen eikä minusta rehellisyyden nimissä sellaista saisi mitenkään vääntämällä.
Olen tavallaan ylpeä siitä, että en ole koskaan käyttänyt alkoholia, vaan vastustanut lauman mukana kulkemista silloinkin, kun osa nuoruuden vl-kavereistakin haki uusia kokemuksia päihteistä. Maljannostotilanteet ovat kuitenkin kiusallisia. Jos et ole itse taustaltasi vl, niin et välttämättä tiedä, että opetus on se, että edes alkoholitonta maljaa ei nosteta, vaan arvostus toiselle ilmaistaan jotenkin muuten. Perustuu ainakin ohuesti tilanteeseen, jossa Jeesus nosti maljan ja sanoi: niin usein kuin te tästä maljasta juotte, tehkää se minun muistokseni. Siitä on sitten linjattu joskus niin, että maljan nosto tapahtukoon vain papin toimesta ehtoollisella Jeesuksen muistolle eikä kenellekään muulle. Erittäin harva tietää tämän. Ne ovat kiusallisia tilanteita, kun ei halua nostaa eikä ole oikein mahdollisuutta selittää, miksi. Etiketin mukaan nyökkäyskin on sallittua, olen mennyt sillä, mutta vaivautumiselta ei voi välttyä.
Sitten vaikka suhde ehkäisyyn. Tunnen perusteet, joilla sitä perustellaan Raamatulla ja tiedän, että näin uskoi ennen koko kristikunta enkä pidä sitä teologisesti ongelmallisena. Sen sijaan jos asiaa miettii liikakansoituksen näkökulmasta, niin tarvitaan iso uskon hyppy. Jos Jeesus ei tule tosi pian, niin ruoka loppuisi, jos kukaan maailmassa ei säännöstelisi syntyvyyttä. Samoin vaimon ja myöskään itsen jaksaminen ei ole itsestäänselvää, vaikka lapsista on paljon iloa ja yhtään en antaisi pois. Vaikka itse ajattelen, että kohdallamme toteutuu Jumalan tahto, kun otamme kaikki lapset vastaan, niin en todellakaan luule, että 99 % ihmisistä ajattelisi niin. Päinvastoin nykyisin nimenomaan sitä, että ei ehkäise, pidetään usein epäeettisenä ympäristö- ja jaksamissyistä, joten tässäkin on heti altavastaajan asemassa. En siis luule ihmisten ajattelevan minun olevan korkeamoraalinen siksi, että lapsia on normaaliperhettä enemmän. Joku saattaa sentään arvostaa sitä, että elää vakaumuksensa mukaisesti, vaikka itse vakaumusta ei arvostaisikaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä opetetaan ja moni muukin lyyhistyy kasaan muistaessaan, miten vähän on tehnyt työtä Herran viinimäessä. Kahden kesken olen keskustellut uskon asioista, se on sellaista ihminen ihmiselle -keskustelua eikä ympärillä ole uhkaavaa joukkoa odottamassa tilaisuutta heittää leijonille. :) En pidä vertailua julkisuuskuvaltaan parempien liikkeiden jumalallista voimaa puhkuviin uskonritareihin kovinkaan osuvana, parempi vertailukohta on vl:iakin huonomaineisempi Jehovan todistajat. He tekevät kyllä lähetystyötään, mutta olen tavannut niin vaivautuneen oloisia Jehovan todistajia, että ei ole voinut olla tuntematta myötätuntoa.
Juuri tuo monen vllän uskossa on vialla, että sen alle lyyhistyy kun miettii miten huono on. Ei ole suhde Krsitukseen avautunut koskaan jos asian mieltää noin eikä terve synnintunto joka parantaa Kristuksen kautta, pelkkä psykologinen itsetunnon rappeutuminen ja opittu omatunto tuossa on kyseessä luultavasti ja sekin antaa jonkunlaista "rauhaa" mutta Jumalan rauhaa se ei ole. Jos usko saa aikaan sen että itsetunto romuttuu vain kokoajan ja aina kun muistaa miten huono on niin se ei ole aitoa uskoa. Se ei ollut Kristuksen pointti eikä kristinuskon pointti.
Kyllä usko täytyy tunnustaa kaikkien läsnäollessa, vaikka aika harvoin siitä kaikkien läsnäollessa puhutaan sen enempää kun ihmiset ei halua puhua vaikka itse haluaisi. Parhaat keskustelut käydäänkin aina kahden kesken.
Tiedän, että Juuson videoita on vaikea ottaa vastaan, mutta hänellä on pointtinsa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri tuo monen vllän uskossa on vialla, että sen alle lyyhistyy kun miettii miten huono on. Ei ole suhde Krsitukseen avautunut koskaan jos asian mieltää noin eikä terve synnintunto joka parantaa Kristuksen kautta, pelkkä psykologinen itsetunnon rappeutuminen ja opittu omatunto tuossa on kyseessä luultavasti ja sekin antaa jonkunlaista "rauhaa" mutta Jumalan rauhaa se ei ole. Jos usko saa aikaan sen että itsetunto romuttuu vain kokoajan ja aina kun muistaa miten huono on niin se ei ole aitoa uskoa. Se ei ollut Kristuksen pointti eikä kristinuskon pointti.
Kyllä usko täytyy tunnustaa kaikkien läsnäollessa, vaikka aika harvoin siitä kaikkien läsnäollessa puhutaan sen enempää kun ihmiset ei halua puhua vaikka itse haluaisi. Parhaat keskustelut käydäänkin aina kahden kesken.
Tiedän, että Juuson videoita on vaikea ottaa vastaan, mutta hänellä on pointtinsa.On eri asia kritisoida rohkeasti exänä ihmisissä valmiiksi kielteisiä mielleyhtymiä herättävää vl-uskoa kuin julistaa rohkeasti sitä samaa vl-uskoa. Kritisoija voi nojautua yleiseen mielipiteeseen eikä pelkkään Raamattuunsa tai tunnustuskirjoihinsa tai mihin ikinä kritiikkinsä ainakin muodollisesti perustaakin.
Anonyymi kirjoitti:
On eri asia kritisoida rohkeasti exänä ihmisissä valmiiksi kielteisiä mielleyhtymiä herättävää vl-uskoa kuin julistaa rohkeasti sitä samaa vl-uskoa. Kritisoija voi nojautua yleiseen mielipiteeseen eikä pelkkään Raamattuunsa tai tunnustuskirjoihinsa tai mihin ikinä kritiikkinsä ainakin muodollisesti perustaakin.
Oletko sitä mieltä että Juuso perustaa kritiikkinsä yleiseen mielipiteeseen tai muuhun sellaiseen sensijaan että perustaisi sen lestadiolaisuuden historiasta ja Raamatusta sekä hänen omista kokemuksistaan nouseviin asioihin? En kyllä itse ole havainnut että hän käyttäisi yleistä mielipidettä lestadiolaisia vastaan, päinvastoin, hän on jyrkin sanoin kritisoinut kommenteissa monia jotka on tulleet pilkkaamaan lestadiolaisia yleisen mielipiteen tai luulojen pohjalta ja voi jopa sanoa että tukkinut heidän suunsa. Ja esimerkiksi tarratoimikunta-asiassa Juuso teki videon jossa oli lestadiolaisten puolella siinä ja parissa muussakin asiassa.
JuusoLehtola kirjoitti:
Oletko sitä mieltä että Juuso perustaa kritiikkinsä yleiseen mielipiteeseen tai muuhun sellaiseen sensijaan että perustaisi sen lestadiolaisuuden historiasta ja Raamatusta sekä hänen omista kokemuksistaan nouseviin asioihin? En kyllä itse ole havainnut että hän käyttäisi yleistä mielipidettä lestadiolaisia vastaan, päinvastoin, hän on jyrkin sanoin kritisoinut kommenteissa monia jotka on tulleet pilkkaamaan lestadiolaisia yleisen mielipiteen tai luulojen pohjalta ja voi jopa sanoa että tukkinut heidän suunsa. Ja esimerkiksi tarratoimikunta-asiassa Juuso teki videon jossa oli lestadiolaisten puolella siinä ja parissa muussakin asiassa.
Herra antoi, Herra otti, kiitetty olkoon Herra. Halusin olla anonyyminä että keskustelu olisi vähemmän latautunutta koska tiedän etten ole kovin pidetty täällä, mutta lähti nimellä, eli paljastuin :D (noloa, myönnettäköön). Mutta joo, ei kyllä pidä paikkaansa nuo olettamukset mun motiiveista.
- Anonyymi
JuusoLehtola kirjoitti:
Herra antoi, Herra otti, kiitetty olkoon Herra. Halusin olla anonyyminä että keskustelu olisi vähemmän latautunutta koska tiedän etten ole kovin pidetty täällä, mutta lähti nimellä, eli paljastuin :D (noloa, myönnettäköön). Mutta joo, ei kyllä pidä paikkaansa nuo olettamukset mun motiiveista.
Arvasin jo ennen lipsahdustakin, kenen kanssa juttelen, siinä mielessä ei tapahtunut isoa vahinkoa. ;) En ole katsonut videoitasi, yhden parinkymmenen sekunnin klipin näin joskus, kun puhelin sitä ehdotti enkä ole innostunut katsomaan enempää. Sori siitä. Tältä palstalta olen viestejäsi lukenut. Suomessa vl-kriitikkona saa suosiota, vaikka muutoin näkemykset eivät yleistä mielipidettä edustaisikaan. Tietofinlandiaan ja piispan virkaan on ylletty vl-kriittisillä ansioilla.
Anonyymi kirjoitti:
Arvasin jo ennen lipsahdustakin, kenen kanssa juttelen, siinä mielessä ei tapahtunut isoa vahinkoa. ;) En ole katsonut videoitasi, yhden parinkymmenen sekunnin klipin näin joskus, kun puhelin sitä ehdotti enkä ole innostunut katsomaan enempää. Sori siitä. Tältä palstalta olen viestejäsi lukenut. Suomessa vl-kriitikkona saa suosiota, vaikka muutoin näkemykset eivät yleistä mielipidettä edustaisikaan. Tietofinlandiaan ja piispan virkaan on ylletty vl-kriittisillä ansioilla.
Juu, mua ei suosio kyllä kiinosta yhtään ja katolisessa kirkossa ei kuule virkoja heru sen enempää kuin suosiotakaan vl-kriittisyydellä 😂. Ei sitä tarvitse anteeksi pyytää jos ei mun videot kiinosta, mutta kyllä ne provosoi varmasti uusia näkökulmia ja kyllä, niinkuin aiemminkin olen sanonut, toivon että mahd moni vl ja ex-vl niitä katsoisi, koska toivon että ne vllät jotka ei Jumalaa tunne voisi tulla Hänet tuntemaan. Ja toisaalta ne jotka tuntee, uskaltaisi avautua syvemmälle suhteelle Jumalan kanssa sen kautta että ne uskaltaisi kohdata moniakin tosiasioita.
- Anonyymi
JuusoLehtola kirjoitti:
Juu, mua ei suosio kyllä kiinosta yhtään ja katolisessa kirkossa ei kuule virkoja heru sen enempää kuin suosiotakaan vl-kriittisyydellä 😂. Ei sitä tarvitse anteeksi pyytää jos ei mun videot kiinosta, mutta kyllä ne provosoi varmasti uusia näkökulmia ja kyllä, niinkuin aiemminkin olen sanonut, toivon että mahd moni vl ja ex-vl niitä katsoisi, koska toivon että ne vllät jotka ei Jumalaa tunne voisi tulla Hänet tuntemaan. Ja toisaalta ne jotka tuntee, uskaltaisi avautua syvemmälle suhteelle Jumalan kanssa sen kautta että ne uskaltaisi kohdata moniakin tosiasioita.
En juurikaan tykkää katsoa videoita. Vl-kritiikki on usein meriitti, siksi siihen ei tarvitse jumalallista voimaa.
Anonyymi kirjoitti:
En juurikaan tykkää katsoa videoita. Vl-kritiikki on usein meriitti, siksi siihen ei tarvitse jumalallista voimaa.
En ymmärrä mitä tarkoitat (joo ymmärrän että et tykkää katsoa videoita, mutta muuta tuosta ymmärrä).
- Anonyymi
JuusoLehtola kirjoitti:
En ymmärrä mitä tarkoitat (joo ymmärrän että et tykkää katsoa videoita, mutta muuta tuosta ymmärrä).
Minkä kirjoitin, sen kirjoitin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri tuo monen vllän uskossa on vialla, että sen alle lyyhistyy kun miettii miten huono on. Ei ole suhde Krsitukseen avautunut koskaan jos asian mieltää noin eikä terve synnintunto joka parantaa Kristuksen kautta, pelkkä psykologinen itsetunnon rappeutuminen ja opittu omatunto tuossa on kyseessä luultavasti ja sekin antaa jonkunlaista "rauhaa" mutta Jumalan rauhaa se ei ole. Jos usko saa aikaan sen että itsetunto romuttuu vain kokoajan ja aina kun muistaa miten huono on niin se ei ole aitoa uskoa. Se ei ollut Kristuksen pointti eikä kristinuskon pointti.
Kyllä usko täytyy tunnustaa kaikkien läsnäollessa, vaikka aika harvoin siitä kaikkien läsnäollessa puhutaan sen enempää kun ihmiset ei halua puhua vaikka itse haluaisi. Parhaat keskustelut käydäänkin aina kahden kesken.
Tiedän, että Juuson videoita on vaikea ottaa vastaan, mutta hänellä on pointtinsa.Juusolla on pointtinsa, kaikilla meillä on, vaikka ei osattaisi niin hyvin perustella. Jeesuksella oli pointtinsa, kun hän sanoi, että maailman lapset jvar toimellisemmat kuin valkeuden lapset.
- Anonyymi
Ettekö voi jättää jo rakasta kristillisyyttämme rauhaan? Kuinka kauan jaksattekin raadella tätä Jumalan lasten joukkoa? Olette saaneet jo nyt paljon tuhoa aikaan. Nautitteko siitä, että terveitä perheitä hajoaa, moni uskovainen alkaakin häpeää elämän tärkeintä lahjaa ja ajautuu syvään masennukseen. Lähipiirissäkin näitä tapauksia on jo liikaa. Ettekö voisi oikeasti jättää jo tätä elävää kristillisyyttä rauhaan?
- Anonyymi
Eiköhän nuo ongelmanne juuri johdu tuosta sisäänpäin kääntyneisyydestä kuin jostakin kirjasta.
- Anonyymi
Kirjamainokset ovat kiellettyjä
- Anonyymi
Minä sydämeltään vl-uskovainen mies haluan. Haluan ihan kaikkea.
- Anonyymi
Odotan innolla tulevaa kirjaasi ja toivon totisesti, että se valmistuu. Moni meistä uskovaisista kaipaa tuollaisia teoksia, koska Päivämiehessä ei yleensä ruodita asioita sillä tavalla rohkeasti. Uusimman Päivämiehen pääkirjoituksessakin oli, että osa lukijoista kaipaa Päivämieheltä rohkeampaa linjaa. Halu, että käsitellään myös niitä ei niin hyviä asioita. Päivämiehessä se on jätetty kuitenkin hautumaan, sillä lehden linja on se, että ne haluavat julkaista vain sellaista sisältöä, joka on "rakennukseksi". Meitä monia ei sellainen asioiden silittely ja piiloon lakaisu kuitenkaan auta, sillä tiedämme, että pinnan alla kuplii ja joukossamme on myös pahoinvointia jne. Se, että Päivämiehessä annetaan siloteltu kuva Jumalan valtakunnasta ei palvele oikeastaan muuta, kuin valtaa pitäviä. Eli niitä, jotka istuvat SRK:n korkeimmilla palleilla.
- Anonyymi
:Päivämiehessä se on jätetty kuitenkin hautumaan, sillä lehden linja on se, että ne haluavat julkaista vain sellaista sisältöä, joka on "rakennukseksi". "
Mutta onko Päivämiehen linja sittenkään rakennukseksi, kun monilta osin totuus on toisin ja ihmiset myös tietävät sen. - Anonyymi
Viime vuosina Päivämies on käsitellyt paljonkin erilaisia haastavia tilanteita ja asioita uskovaisten elämässä. Osa vanhemmista uskovaisista on tätäkin moittinut, mutta suurin osa on tyytyväisiä. Päivämies on paljon seurannut aikaansa ja toivottavasti jatkaa samalla linjalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
:Päivämiehessä se on jätetty kuitenkin hautumaan, sillä lehden linja on se, että ne haluavat julkaista vain sellaista sisältöä, joka on "rakennukseksi". "
Mutta onko Päivämiehen linja sittenkään rakennukseksi, kun monilta osin totuus on toisin ja ihmiset myös tietävät sen.K
Luki myös että lääkärin sana on Jumalan kun Paavalin työ toveri tekhla paransi sairaita ja lääkärit halua tappaa sen kun niiltä meni bisnekset - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
K
Luki myös että lääkärin sana on Jumalan kun Paavalin työ toveri tekhla paransi sairaita ja lääkärit halua tappaa sen kun niiltä meni bisneksetSote on 666
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
K
Luki myös että lääkärin sana on Jumalan kun Paavalin työ toveri tekhla paransi sairaita ja lääkärit halua tappaa sen kun niiltä meni bisneksetYdin reaktorin lämmitys veden juominen kun on terveellistä lääkärien tarjoamat lääkkeetkin on myrkkyä jos haluta pysyä terveenä kytke vesi johto vesi raektorista kotiisi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
K
Luki myös että lääkärin sana on Jumalan kun Paavalin työ toveri tekhla paransi sairaita ja lääkärit halua tappaa sen kun niiltä meni bisneksetLääke sana tarkoittaa porttia helvettiin
- Anonyymi
"siloteltu kuva Jumalan valtakunnasta ei palvele oikeastaan muuta, kuin valtaa pitäviä. Eli niitä, jotka istuvat SRK:n korkeimmilla palleilla."
Tähän väitteeseen törmää usein, mutta en itse ole keksinyt oikein perusteita, miten siloteltu kuva Jumalan valtakunnasta palvelisi SRK:n korkeimmilla palleilla istuvia. Voitko avata tuon johtopäätöksen perusteluja?
Viime vuosina uskovaisten perheiden kipukohdista on tosiaan ruvettu kirjoittamaan aiempaa enemmän ja monia asioita on hyvä käsitellä. "Kiiltokuvamaisille" artikkeleille on paikkansa ihanteina, käytännön haasteista ja kivuista kirjoittamiselle vertaistukena. Aiemmin oli enimmäkseen niitä kiiltokuva-artikkeleita ja siinä kyllä oma huonous muistuu mieleen, kun harvoin kai sitä joka asiassa ihminen ihanteisiinsa yltää. Muistaapahan ainakin, mihin sitä armoa tarvitaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lääke sana tarkoittaa porttia helvettiin
Ja lääkäri tarkoittaa Jeesuksen lähettämistä helvettiin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja lääkäri tarkoittaa Jeesuksen lähettämistä helvettiin
Save our souls Erica pelasta sielumme s.o.s Erica sokeri=sokeri on terveellistä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Save our souls Erica pelasta sielumme s.o.s Erica sokeri=sokeri on terveellistä
Ei Valkonen koska se tuhoon haiman
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei Valkonen koska se tuhoon haiman
Se myrkky millä se pestään vain vesi pesu pelastaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se myrkky millä se pestään vain vesi pesu pelastaa
Teslan sähkö kenttä tuhoaa aivojen glugeeni varastot
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teslan sähkö kenttä tuhoaa aivojen glugeeni varastot
Glygo vai mikä se sana on
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Glygo vai mikä se sana on
Jotakin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotakin
Läk=parantaa käl=köli lääke=mun kielellä Hekla=portti helvettiin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Läk=parantaa käl=köli lääke=mun kielellä Hekla=portti helvettiin
Ainakin englanniksi
- Anonyymi
Jos vertaa tähän
Hekla, nicknamed ‘the Gateway to Hell’ in the Middle Ages, is one of Iceland’s most explosive, unpredictable and powerful volcanoes. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos vertaa tähän
Hekla, nicknamed ‘the Gateway to Hell’ in the Middle Ages, is one of Iceland’s most explosive, unpredictable and powerful volcanoes.Jumala kuulema avasi kallion kun humalaiset miehet tulivat raiskaamaan sen ja pelasti sen niille jäi kangas vaatetta käsiin kun Jumala sulki kallion jäivät tyhjin käsin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumala kuulema avasi kallion kun humalaiset miehet tulivat raiskaamaan sen ja pelasti sen niille jäi kangas vaatetta käsiin kun Jumala sulki kallion jäivät tyhjin käsin
Et et? ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et et? ?
Outoja juttuja vielä oudommaksi menee
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Outoja juttuja vielä oudommaksi menee
Mun nimellä löytyy joku kreikkalainen kirjailija atheneos ja kun kattoo sen numero arvo vastaa mun nimeä löytyy sieltä joku jumalatarkinAthena (Minerva) – Greek Goddess of Wisdom and War
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mun nimellä löytyy joku kreikkalainen kirjailija atheneos ja kun kattoo sen numero arvo vastaa mun nimeä löytyy sieltä joku jumalatarkinAthena (Minerva) – Greek Goddess of Wisdom and War
Mut se on naispuolinen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mut se on naispuolinen
Athenaeus
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Athenaeus
Esim yksi sen teoksista
The Deipnosophistae professes to be an account given by an individual named Athenaeus to his friend Timocrates of a banquet held at the house of Larensius (Λαρήνσιος; in Latin: Larensis)
Larsenin pidot - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esim yksi sen teoksista
The Deipnosophistae professes to be an account given by an individual named Athenaeus to his friend Timocrates of a banquet held at the house of Larensius (Λαρήνσιος; in Latin: Larensis)
Larsenin pidotHämärä kirja olin löytäväni mun siskon sieltä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hämärä kirja olin löytäväni mun siskon sieltä
Deipnosofistae, joka tarkoittaa 'ruokapöydän filosofeja', on säilynyt viidentoista kirjan muodossa. Kaksi ensimmäistä kirjaa sekä osat kolmannesta, yhdennestätoista ja viidennestätoista kirjasta ovat säilyneet vain tiivistelminä, mutta muuten teos näyttää olevan täydellinen. Se on valtava tietovarasto, joka käsittelee pääasiassa kuuluisiin kokkeihin ja ruokailuun liittyviä asioita, mutta sisältää myös huomioita musiikista, lauluista, tansseista, filosofiasta, peleistä, kurtisaaneista ja ylellisyydestä. Athenaeus viittaa lähes 800 kirjailijaan ja 2 500 erilliseen teokseen; yksi hänen hahmoistaan (jota ei välttämättä pidä tunnistaa itse historialliseen kirjailijaan) kerskuu lukeneensa 800 näytelmää pelkästään ateenalaisesta keskiajan komediasta. Ilman Athenaeusta paljon arvokasta tietoa antiikin maailmasta puuttuisi, ja monet antiikin kreikkalaiset kirjailijat, kuten Arkhistratos, olisivat lähes täysin tuntemattomia. Esimerkiksi kirja XIII on tärkeä lähde seksuaalisuuden tutkimukselle klassisessa ja hellenistisessä Kreikassa, ja harvinainen katkelma Theognetoksen työstä on säilynyt teoksessa 3.63. Deipnosofistae väittää olevansa kertomus, jonka Athenaeus antoi ystävälleen Timokrateelle Larensiuksen (λαρήνσιος; latinaksi Larensis) talossa pidetyistä pidoista. Larensius oli varakas kirjailija ja taiteen mesenaatti. Se on siis vuoropuhelu vuoropuhelun sisällä Platonin tapaan, mutta keskustelu venyy valtavan pitkäksi. Keskustelunaiheet nousevat yleensä itse illallisen kulusta, mutta ulottuvat kaikenlaisiin kirjallisiin ja historiallisiin aiheisiin, mukaan lukien kieliopin vaikeaselkoiset kohdat. Vieraiden oletetaan lainaavan ulkomuistista. Deipnosofistae-teoksessa säilyneen aineiston todelliset lähteet ovat edelleen hämärän peitossa, mutta suuri osa siitä on luultavasti peräisin varhaisilta tutkijoilta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hämärä kirja olin löytäväni mun siskon sieltä
Oletko miettinyt, että mitäpä jos panostaisit määrän sijasta laatuun? Tuossa tajunnanvirrassa ei tahdo pysyä mukana yrittämälläkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Deipnosofistae, joka tarkoittaa 'ruokapöydän filosofeja', on säilynyt viidentoista kirjan muodossa. Kaksi ensimmäistä kirjaa sekä osat kolmannesta, yhdennestätoista ja viidennestätoista kirjasta ovat säilyneet vain tiivistelminä, mutta muuten teos näyttää olevan täydellinen. Se on valtava tietovarasto, joka käsittelee pääasiassa kuuluisiin kokkeihin ja ruokailuun liittyviä asioita, mutta sisältää myös huomioita musiikista, lauluista, tansseista, filosofiasta, peleistä, kurtisaaneista ja ylellisyydestä. Athenaeus viittaa lähes 800 kirjailijaan ja 2 500 erilliseen teokseen; yksi hänen hahmoistaan (jota ei välttämättä pidä tunnistaa itse historialliseen kirjailijaan) kerskuu lukeneensa 800 näytelmää pelkästään ateenalaisesta keskiajan komediasta. Ilman Athenaeusta paljon arvokasta tietoa antiikin maailmasta puuttuisi, ja monet antiikin kreikkalaiset kirjailijat, kuten Arkhistratos, olisivat lähes täysin tuntemattomia. Esimerkiksi kirja XIII on tärkeä lähde seksuaalisuuden tutkimukselle klassisessa ja hellenistisessä Kreikassa, ja harvinainen katkelma Theognetoksen työstä on säilynyt teoksessa 3.63. Deipnosofistae väittää olevansa kertomus, jonka Athenaeus antoi ystävälleen Timokrateelle Larensiuksen (λαρήνσιος; latinaksi Larensis) talossa pidetyistä pidoista. Larensius oli varakas kirjailija ja taiteen mesenaatti. Se on siis vuoropuhelu vuoropuhelun sisällä Platonin tapaan, mutta keskustelu venyy valtavan pitkäksi. Keskustelunaiheet nousevat yleensä itse illallisen kulusta, mutta ulottuvat kaikenlaisiin kirjallisiin ja historiallisiin aiheisiin, mukaan lukien kieliopin vaikeaselkoiset kohdat. Vieraiden oletetaan lainaavan ulkomuistista. Deipnosofistae-teoksessa säilyneen aineiston todelliset lähteet ovat edelleen hämärän peitossa, mutta suuri osa siitä on luultavasti peräisin varhaisilta tutkijoilta.
Tämä mainittu luku larsenin pidoista
mestari)
Hänen teoksistaan on säilynyt hyvin vähän katkelmia; tämä on peräisin Athenaeuksen Deipnosofisista (3.63).
'Mies, sinä tapat minut! Olet täynnä pieniä puheita
Stoa Poikilestä ja olet sairas.
"Rikkaus ei ole kenenkään omaisuutta, se on pakkasta.
Viisaus on todella sinun, se on jäätä, kukaan ei ole
kadottanut viisautta, kun sen on löytänyt." Vittu!
Millaisen filosofin luokse jumala on minut majoittanut?
Olet oppinut kirjaimesi päinvastoin, kurja.
Kirjasi ovat kääntäneet elämäsi ylösalaisin.
Olet filosofoinut hölynpölyä taivaaseen ja maahan.
He eivät välitä sanoistasi pätkääkään.'[1] - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Athenaeus
Tai Athenai Diades
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Athenaeus
Athenaeus himself states that he was the author of a treatise on the thratta
Tratta on yrityssaatavien perintään käytettävä maksukehotus, johon liittyy julkisuuden uhka. Tratalla kehotetaan velallista maksamaan erääntynyt saatava. Tratan noudattamatta jättäminen voidaan julkaista ja merkitä luottotietorekisteriin.[1]lähde tarkemmin? Trattaperintä on varsin yleinen käytäntö.lähde?
Tratan tarkoitus on toimia pelotteena velalliselle, joka haluaa pitää luottotietonsa puhtaana. Sen julkaiseminen on julkinen ilmoitus, ettei velallinen ole suoriutunut maksuvelvoitteestaan.[1]
Suomen lain mukaan trattaa voidaan käyttää yrityssaatavien perimiseen. Yritys on taho, jolla on Y-tunnus[2].
Nykyään Suomessa on käytössä vain yksityisoikeudellinen tratta. Erona aiempaan sen protestoiminen ja julkaiseminen ei vaadi viranomaisen vahvistusta.[3] - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Athenaeus himself states that he was the author of a treatise on the thratta
Tratta on yrityssaatavien perintään käytettävä maksukehotus, johon liittyy julkisuuden uhka. Tratalla kehotetaan velallista maksamaan erääntynyt saatava. Tratan noudattamatta jättäminen voidaan julkaista ja merkitä luottotietorekisteriin.[1]lähde tarkemmin? Trattaperintä on varsin yleinen käytäntö.lähde?
Tratan tarkoitus on toimia pelotteena velalliselle, joka haluaa pitää luottotietonsa puhtaana. Sen julkaiseminen on julkinen ilmoitus, ettei velallinen ole suoriutunut maksuvelvoitteestaan.[1]
Suomen lain mukaan trattaa voidaan käyttää yrityssaatavien perimiseen. Yritys on taho, jolla on Y-tunnus[2].
Nykyään Suomessa on käytössä vain yksityisoikeudellinen tratta. Erona aiempaan sen protestoiminen ja julkaiseminen ei vaadi viranomaisen vahvistusta.[3]Hämäriä juttuja
Anonyymi kirjoitti:
Athenaeus himself states that he was the author of a treatise on the thratta
Tratta on yrityssaatavien perintään käytettävä maksukehotus, johon liittyy julkisuuden uhka. Tratalla kehotetaan velallista maksamaan erääntynyt saatava. Tratan noudattamatta jättäminen voidaan julkaista ja merkitä luottotietorekisteriin.[1]lähde tarkemmin? Trattaperintä on varsin yleinen käytäntö.lähde?
Tratan tarkoitus on toimia pelotteena velalliselle, joka haluaa pitää luottotietonsa puhtaana. Sen julkaiseminen on julkinen ilmoitus, ettei velallinen ole suoriutunut maksuvelvoitteestaan.[1]
Suomen lain mukaan trattaa voidaan käyttää yrityssaatavien perimiseen. Yritys on taho, jolla on Y-tunnus[2].
Nykyään Suomessa on käytössä vain yksityisoikeudellinen tratta. Erona aiempaan sen protestoiminen ja julkaiseminen ei vaadi viranomaisen vahvistusta.[3]En kyllä arvannut, että tämä käsikirjoitusaihe ahdistaisi jotain jotakuta miestä noin pahasti. Ensin ajattelin, että kannattaako koko teosta yrittää tehdä, mutta selvästikin taitaa tulla kirja tarpeeseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hämäriä juttuja
Varmaan käyttänyt grammatiikkaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hämäriä juttuja
Deipnosofistat (muinaiskreikaksi Δειπνοσοφισταί, Deipnosofistaí, kirjaim. 'Sofistien illallinen', jossa sofistit voidaan kääntää löyhemmin 'viisaiksi, filosofeiksi, asiantuntijoiksi') on noin vuonna 200 jKr. Naukratilaisen Athenaeoksen muinaiskreikaksi kirjoittama teos. Se on pitkä kirjallisia, historiallisia ja antikvaarisia viittauksia sisältävä teos, jonka tapahtumat sijoittuvat Roomaan, jossa päähenkilö Publius Livius Larensis [de] järjestää pidoissa kielioppineiden, sanakirjantekijöiden, juristien, muusikoiden ja seurapiirien kokoukselle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Deipnosofistat (muinaiskreikaksi Δειπνοσοφισταί, Deipnosofistaí, kirjaim. 'Sofistien illallinen', jossa sofistit voidaan kääntää löyhemmin 'viisaiksi, filosofeiksi, asiantuntijoiksi') on noin vuonna 200 jKr. Naukratilaisen Athenaeoksen muinaiskreikaksi kirjoittama teos. Se on pitkä kirjallisia, historiallisia ja antikvaarisia viittauksia sisältävä teos, jonka tapahtumat sijoittuvat Roomaan, jossa päähenkilö Publius Livius Larensis [de] järjestää pidoissa kielioppineiden, sanakirjantekijöiden, juristien, muusikoiden ja seurapiirien kokoukselle.
Publius Livius Larensis
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Publius Livius Larensis
720=9*16*5
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
720=9*16*5
Eli 5*144 eli maassa on viisi kulmaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mut se on naispuolinen
Vähän eri
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Publius Livius Larensis
Lars liivi julkasus
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Save our souls Erica pelasta sielumme s.o.s Erica sokeri=sokeri on terveellistä
Jeesus on erin tai Erica se loi maan juutalaisen perinteen mukaan amerika africa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus on erin tai Erica se loi maan juutalaisen perinteen mukaan amerika africa
Mietin kumpi loi jos sanalla luotiin sana jäi maahan ja se oli Jumalan luona ja se oli jeesus
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mietin kumpi loi jos sanalla luotiin sana jäi maahan ja se oli Jumalan luona ja se oli jeesus
Onhan se kova juttu et sana tuli lihaksi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan se kova juttu et sana tuli lihaksi
Jeesus on se leipä
- Anonyymi
A.Ruoho kirjoitti:
En kyllä arvannut, että tämä käsikirjoitusaihe ahdistaisi jotain jotakuta miestä noin pahasti. Ensin ajattelin, että kannattaako koko teosta yrittää tehdä, mutta selvästikin taitaa tulla kirja tarpeeseen.
Täällä on joku tyyppi, joka kirjoittelee vähän joka ketjuun milloin mitäkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan se kova juttu et sana tuli lihaksi
Cosca hän maan perustuxen laski/ silloin minä hänen cansans waicutin/ ja iloidzin jocapäiwä/ ja leikidzin hänen edesäns joca aica tämän mukaan vaikutti et mikä osuus oli jos sanalla luotiin
Näköjään joku innokas haluaa pitää tätä aihetta esillä.
Jonkin verran haastateltavia on jo ilmoittautunut. Tärkeää olisi saada aktiivisia vanhoillislestadiolaisia vastaamaan kysymyksiin. Vaimoa tai perhettä ei tarvitse olla. Kunhan on kasvanut vl-liikkeessä lapsuutensa / nuoruutensa.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1094286
- 783496
Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?
Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?833350Karhuryhmä
Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?253249Just alkoi ottamaan päähän
Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk223242- 722916
Raisionkaaren koira hyökkäys
Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim642797"Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"
Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m452790Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti
Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.852569- 92472