Satuin lukemaan juttua analyyttisestä teologiasta ja siinä oli esim. tällaisia lauseita:
"Puolustuspuheista huolimatta analyyttisen teologian projekti voi vaikuttaa vastenmieliseltä niille, jotka varovat sullomasta Jumalaa ihmisen järjen ja kielen laatikkoon."
"Analyyttisen teologian aktiivinen puuhamies, filosofi Michael Rea toteaa, että kyseinen koulukunta kyllä suhtautuu vakavasti ja optimisesti mahdollisuuteen saada ihan oikeaa tietoa Jumalasta ja hänen teoistaan. Mutta Rean mukaan tämä tieto ei koskaan tule olemaan täydellistä, eikä teologian tutkimuskohdetta – Jumalaa – koskaan riisuta kokonaan mysteereistä."
On aika omituista, että ihmiset (ja teologit) eivät enää ymmärrä Jumalaansa, vaikka ihmiset ovat sen itse keksineet.
Täydellinen tieto Jumalasta? Ja Jumalan mysteerit? Ovatko ihmiset itse pudonneet kärryiltä jutuissaan Jumalastaan? Kukaan ei taida enää muistaa, mitä kaikkea on aikojen kuluessa tullut sanottua. Vai onkohan jutut liian ristiriitaisia, ettei niissä ole mitään tolkkua.
Vai eikö uskalleta nähdä totuutta?
Analyyttinen teologia?
4
93
Vastaukset
- Anonyymi
"Puolustuspuheista huolimatta analyyttisen teologian projekti voi vaikuttaa vastenmieliseltä niille, jotka varovat sullomasta Jumalaa ihmisen järjen ja kielen laatikkoon."
Tuossa lausumassa mielenkiintoinen kohta on tuo Jumalan sullominen ihmisen KIELEN laatikkoon. Etenkin nykymalliset uskonnot ovat abstrakteja, kun Jumalalta on riisuttu kaikki säiden säätämiset ja kulkutautien lähettämiset pois ja Jumalasta on tullut vain idea "jostain niinku sillee korkeimmasta voimasta tai jotain", niin kielipeli eli ns. "kaanaan kieli" on yhtä keskeisemmässä asiassa.
Jos uskontoa yrittäisi selkokielistää, niin siitä katoaisi loputkin sen sisällöstä.- Anonyymi
Mainittu on sitä "witgensteinilaista" tulkintaa uskonnosta kielipelinä. Sen keskeinen teema on, että puheen jumalasta ei ole edes tarkoitus kuvat todellisuutta. Kysymys on uskonnollisesta merkityksellisyydestä ja symboleista.
Tavoitteena on "totuus" jumalkuvasta, ei niinkään msitään sellaisesta, minkä uskottaisiin todellisuudessa olevankaan olemassa. Siksi "tosi uskovainen" pitää tällaista tutkimusta ateistisena.
- Anonyymi
Miten ihmeessä voidaan puhua MINKÄÄNLAISESTA tiedosta jumalan yhteydessä? Usko ei täytä edes epätäydellisen tiedon tunnusmerkkejä.
- AnonyymiUUSI
Olet kysymyksessäsi asian ytimessä. Kukaan tiedemies ei puhu tiedosta, kun käsitellään jumaluuksia. Vaikka tiedemies itse uskoisi jumaliin, hän ei tee sitä (tieteelliseen) tietoon perustuen. Hän vetoaa uskossaan yleensä henkilökohtaiseen kokemukseen tai tunteeseen.
Siksi ainoa oikea asenne jumalan/-ien olemassa olemiseen on agnostismi. Kun tietoa jumalista ei ole/ei voi edes olla kaikenlainen rationaalinen kannan ottaminen jumaliin on perusteetonta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihanasti alkoi aamu: SDP:n kaula kokoomukseen jo 6,9 %-yks
Lindtmanin I hallitus on tukevasti jytkyttämässä laittamaan Suomi kuntoon Orvon täystuhohallituksen jäljiltä, jonka kann2561842Olen niin kesken
Omien asioiden suhteen etkä voi odottaa loputtomiin. Mun on muutenkin niin vaikea suhun luottaa vaikka joku ihme syvyys151358Tietääkö joku ylläpidosta?
Miten näillä palstoilla tomii tuo ylläpito, onko sitä yli päätään olemassa vai ovatko huhut totta että on palstan kirjoi2091249Auttaja paikalla. Kerro huolesi. (Osa 2)
Voin auttaa sinua näkemään tilanteesi uudesta näkökulmasta. Voin antaa lohtua, toivoa ja rohkeutta. Olen elänyt maan pä1851115- 65923
Nainen olet ensimmäinen tarpeeksi vahva
joka kestää tämän kokonaisuuden, minut. Persoonani, tunteeni, kipuni, pelkoni. Olen aina pidätellyt itseäni ja antanut v60913TTK:sta tippunut Sara Siipola rehellisenä Jurza-open kanssa: "Että jaa, siinäkö..."
Tippuiko oikea TTK-pari ensimmäisenä? Joka tapauksessa iso kiitos tansseistanne Sara ja Jurza Tanssii Tähtien Kanssa -p18894- 51836
Mä tuun aina rakastamaan sua J
Mutta en pysty kertomaan, että mikä mulla on hätänä. Mä en kertakaikkiaan pysty. Joskus naureskelit muiden ihmisten vai61803Martina ei mennyt naimisiin
IS 17.9: Martinan häät peruuntui, tajusi, ettei ollut oikea aika. Rahat meni hevosiin. On edelleen parisuhteessa Yhdysva126790