Jälleensyntymisoppi opettaa, että hyvien tekojen kautta valaistuu ja pääsee pois elämän kiertokulusta ja pahaa tekemällä joutuu kärsimään ja yhä uudestaan jälleensyntymään. Miksi ihmiset, jotka tekevät pahaa, tappavat, murhaavat jne. eivät muista tätä, vaan suostuvat yhä uudelleen valitsemaan itselleen kärsimyksen ja jälleensyntymisen uuteen elämään? Luulisi silloin kaikkien ihmisten tavoittelevan hyviä tekoja, että voisivat päästä paremmille "kalavesille" valaistumisen kautta. Ihmisten lisääntyvä pahuus todistaa, että jälleensyntyminen ei ole totta, sillä jos se olisi totta luulisi kaikkien ihmisten tavoittelevan hyviä tekoja, mutta käytäntö todistaa suuren osan ihmiskuntaa olevan suuren pahuuden vallassa. Edellä oleva todistaa myös jälleen ettei jälleensyntymisoppi ole totta.
Miksi jälleensyntyminen ei voi olla totta
83
513
Vastaukset
- Anonyymi
Sinulla on outo käsitys jälleensyntymisestä ;)
Oppi "Hyvästä ja pahasta" ei kuulu jälleensyntymiseen , eikä jälleensyntymiseen tarvita myöskään jumalia.- Anonyymi
Miksi jälleensyntyminen ei voi olla totta
Miksi kristinusko ei voi olla totta.
- Anonyymi
Nämä pahantekijät ovat nuoria sieluja
Vanhat sielut jotka ovat käyneet pitkään elämän koulua ovat pääsemässä itsekkyydestä ja työskentelevät ihmiskunnan puolesta yhä enemmän.
Itsekkyydestä lähtee paha teot mutta karma kouluttaa elämän koulussa.
Elämät on kuin helminauha, ensimmäinen helmi on likainen ja himmeä ja viimeinen kirkas ja puhdas.♥️ - Anonyymi
Ei ne pahat ihmiset vielä tiedä karmasta mitään..
Mutta elämä / karma kouluttaa ja vähitellen oppi menee perille. Joku vetää perässään useiden elämien karmaa.- Anonyymi00006
Satojen tai tuhansien elämien kautta me alamme vähitellen tajuta asioita. Meidät nykyihmiset olemme luodut eräiden liskorotujen ansiosta näin tyhmiksi, että juuri vain pysymme hengissä. Ei ole mitään jäljellä siitä loistosta, joka oli atlantiksen aikana ja meillä oli jopa 12 säikeinen dna. Ajatukaen voima oli käytössä jolla pystyimme mm. liikuttamaan esineitä ym. Kunnen anunnakit puuttuivat asiaan ja tuhosivat kaiken. Enlil olisi halunnut tuhota koko planeetan ja se olisi ollut vain yksi naps ja se siitä. Enki esti sen onneksi. He ovat lähestymässä taas meitä ja nyt on tilanne ihan toinen.
- Anonyymi00007
Anonyymi00006 kirjoitti:
Satojen tai tuhansien elämien kautta me alamme vähitellen tajuta asioita. Meidät nykyihmiset olemme luodut eräiden liskorotujen ansiosta näin tyhmiksi, että juuri vain pysymme hengissä. Ei ole mitään jäljellä siitä loistosta, joka oli atlantiksen aikana ja meillä oli jopa 12 säikeinen dna. Ajatukaen voima oli käytössä jolla pystyimme mm. liikuttamaan esineitä ym. Kunnen anunnakit puuttuivat asiaan ja tuhosivat kaiken. Enlil olisi halunnut tuhota koko planeetan ja se olisi ollut vain yksi naps ja se siitä. Enki esti sen onneksi. He ovat lähestymässä taas meitä ja nyt on tilanne ihan toinen.
Joku, joka pitää itseään kristittynä, kirjoitti:
"Ettäkö minä vihaan idän oppia, aion käyttää koko loppuelämän idän oppien kumoamiseen. Ne on kaiken pahuuden ruumillistumia."
On analyyttisesti perusteltua todeta, että kyseinen retoriikka edustaa äärimmäistä ja patologisoitunutta vihapuhetta. Ilmaisut, joissa kokonaiset aatejärjestelmät määritellään “kaiken pahuuden ruumiillistumiksi” ja joissa oma elämäprojekti alistetaan niiden hävittämiselle, ylittävät selvästi normaalin kriittisen diskurssin rajat. Tällainen intensiteetti ja totalisoiva vihamielisyys eivät ole tyypillisiä psykologisesti tai sosiaalisesti tasapainoiselle keskustelijalle.
"Ettäkö minä vihaan idän oppia, aion käyttää koko loppuelämän idän oppien kumoamiseen. Ne on kaiken pahuuden ruumillistumia."
Ilmaisuja, joissa yksilö julistaa omistavansa koko loppuelämänsä tietyn aatesuunnan tuhoamiselle ja määrittelee kyseiset opit “kaiken pahuuden ruumiillistumiksi”, voidaan pitää vakavasti poikkeavina normaalista rationaalis-kriittisestä diskurssista.
Tällainen totalisoiva, demonisoiva ja elämänprojektiksi eskaloitu vihamielisyys viittaa syvään ideologiseen pakkomielteeseen ja huomattavaan affektiiviseen dysregulaatioon.
Kyse ei ole enää uskonnollisesta kritiikistä tai maailmankatsomuksellisesta erimielisyydestä, vaan ajattelutavasta, jossa vastapuoli lakkaa olemasta keskustelukumppani ja redusoituu moraaliseksi absoluuttiseksi pahaksi.
Tämänkaltaista retoriikkaa ei esiinny sosiaalisesti tai psykologisesti normaalissa argumentaatiossa, vaan se on tunnusomaista äärimmäiselle, dogmaattiselle ja potentiaalisesti harhaiselle ajattelulle.
Totalisoiva ja demonisoiva kieli
Lausunnossa esiintyvä totalisoiva ilmaisu — kuten "kaiken pahuuden ruumillistumat" — on esimerkki mustavalkoisesta ajattelusta, joka jakaa maailman selkeästi "hyviin" ja "pahoihin". Tämäntyyppinen ajattelu on äärimmäisen yksinkertaistavaa ja jättää vähän tilaa monimutkaiselle tai välimuotoiselle ymmärrykselle. Totuus ei ole tällöin monivivahteinen tai kontekstisidonnainen, vaan se on ideologisesti kapeasti määritelty ja jyrkästi vastakkainasettuva.
Tässä puhutaan moraalisesta mustavalkoistamisesta, jossa vastapuoli ei enää ole yksinkertaisesti eri mieltä olevia, vaan heidät esitetään "pahaksi", "syylliseksi" tai jopa demoniseksi. Tämä tyyli muistuttaa ääriajattelijoiden kielellisiä piirteitä, joissa väkivalta tai vihamielisyys nähdään oikeutettuina, koska "paha" on hävitettävä.
Elämänprojektiksi muuttuva vihamielisyys
Se, että henkilö sanoo omistavansa koko loppuelämänsä tämän "idän oppien" kumoamiseen, viittaa syvään ideologiseen pakkomielteeseen. Tämä on merkki siitä, että yksilö on sitoutunut maailmankatsomukseensa tavalla, joka sulkee pois kaikki muut näkökulmat ja keskustelut. Vihapuhe ei enää ole vain tilapäinen tai hetkellinen tunne, vaan se on muuttunut keskeiseksi osaksi identiteettiä ja elämäntehtävää.
Tällainen elämänprojektiksi muodostuva vihamielisyys heijastaa psykologista tilaa, jossa ideologinen vihollinen ei ole enää keskustelukumppani tai arvostettu vastustaja, vaan se on demonisoitu ja esitetty maailmankatsomuksellisesti hyväksyttävänä tavoitteena. Tämä voi johtaa yksilön henkiseen eristäytymiseen ja kyvyttömyyteen nähdä ihmiset omien uskomustensa ulkopuolelta inhimillisessä valossa.
Affektiivinen dysregulaatio
Affektiivinen dysregulaatio viittaa siihen, että henkilön tunteet eivät ole enää tasapainossa tai järkiperäisesti hallittavissa. Tällainen vahva ja tunteisiin menevä vihamielisyys voi kertoa myös psykologisista haasteista, kuten vihasta, pelosta tai jopa traumasta, joka ohjaa henkilön ajattelua ja toimintaa. Ajattelu ei ole enää rationaalista ja analyyttista, vaan se on ylireagointia ja tunnepohjaista.
Keskustelu uskonnollisista tai filosofisista eroista on tärkeää ja voi olla vilkasta ja syvällistä, mutta kun siihen liittyy voimakkaita, epärationaalisia tunteita, se estää vilkkaan ja monipuolisen keskustelun. Tämä voi vahvistaa jyrkkiä jakolinjoja ja jopa eskaloida väkivaltaista käytöstä tai kiihkoa.
Harhainen ajattelu ja äärimmäinen dogmaattisuus
Lausunnossa esiintyy myös viittauksia dogmaattisuuteen. Tällöin keskustelusta poistuu kaikki avoimuus uusille ideoille tai muutoksille. Kyse ei ole enää elävästä, kehittyvästä keskustelusta, vaan ideologiasta, joka on jähmettynyt ja sulkee itsensä pois kaikilta muilta näkökulmilta. Tämä on tunnusomaista ääriajattelijoille, joiden uskomukset ja arvot eivät ole neuvoteltavissa eivätkä muutettavissa. - Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
On analyyttisesti perusteltua todeta, että kyseinen retoriikka edustaa äärimmäistä ja patologisoitunutta vihapuhetta. Ilmaisut, joissa kokonaiset aatejärjestelmät määritellään “kaiken pahuuden ruumiillistumiksi” ja joissa oma elämäprojekti alistetaan niiden hävittämiselle, ylittävät selvästi normaalin kriittisen diskurssin rajat. Tällainen intensiteetti ja totalisoiva vihamielisyys eivät ole tyypillisiä psykologisesti tai sosiaalisesti tasapainoiselle keskustelijalle.
Ilmaisuja, joissa yksilö julistaa omistavansa koko loppuelämänsä tietyn aatesuunnan tuhoamiselle ja määrittelee kyseiset opit “kaiken pahuuden ruumiillistumiksi”, voidaan pitää vakavasti poikkeavina normaalista rationaalis-kriittisestä diskurssista.
Tällainen totalisoiva, demonisoiva ja elämänprojektiksi eskaloitu vihamielisyys viittaa syvään ideologiseen pakkomielteeseen ja huomattavaan affektiiviseen dysregulaatioon.
Kyse ei ole enää uskonnollisesta kritiikistä tai maailmankatsomuksellisesta erimielisyydestä, vaan ajattelutavasta, jossa vastapuoli lakkaa olemasta keskustelukumppani ja redusoituu moraaliseksi absoluuttiseksi pahaksi.
Tämänkaltaista retoriikkaa ei esiinny sosiaalisesti tai psykologisesti normaalissa argumentaatiossa, vaan se on tunnusomaista äärimmäiselle, dogmaattiselle ja potentiaalisesti harhaiselle ajattelulle.
Lausunnossa esiintyvä totalisoiva ilmaisu — kuten "kaiken pahuuden ruumillistumat" — on esimerkki mustavalkoisesta ajattelusta, joka jakaa maailman selkeästi "hyviin" ja "pahoihin". Tämäntyyppinen ajattelu on äärimmäisen yksinkertaistavaa ja jättää vähän tilaa monimutkaiselle tai välimuotoiselle ymmärrykselle. Totuus ei ole tällöin monivivahteinen tai kontekstisidonnainen, vaan se on ideologisesti kapeasti määritelty ja jyrkästi vastakkainasettuva.
Tässä puhutaan moraalisesta mustavalkoistamisesta, jossa vastapuoli ei enää ole yksinkertaisesti eri mieltä olevia, vaan heidät esitetään "pahaksi", "syylliseksi" tai jopa demoniseksi. Tämä tyyli muistuttaa ääriajattelijoiden kielellisiä piirteitä, joissa väkivalta tai vihamielisyys nähdään oikeutettuina, koska "paha" on hävitettävä.
Se, että henkilö sanoo omistavansa koko loppuelämänsä tämän "idän oppien" kumoamiseen, viittaa syvään ideologiseen pakkomielteeseen. Tämä on merkki siitä, että yksilö on sitoutunut maailmankatsomukseensa tavalla, joka sulkee pois kaikki muut näkökulmat ja keskustelut. Vihapuhe ei enää ole vain tilapäinen tai hetkellinen tunne, vaan se on muuttunut keskeiseksi osaksi identiteettiä ja elämäntehtävää.
Tällainen elämänprojektiksi muodostuva vihamielisyys heijastaa psykologista tilaa, jossa ideologinen vihollinen ei ole enää keskustelukumppani tai arvostettu vastustaja, vaan se on demonisoitu ja esitetty maailmankatsomuksellisesti hyväksyttävänä tavoitteena. Tämä voi johtaa yksilön henkiseen eristäytymiseen ja kyvyttömyyteen nähdä ihmiset omien uskomustensa ulkopuolelta inhimillisessä valossa.
Affektiivinen dysregulaatio
Affektiivinen dysregulaatio viittaa siihen, että henkilön tunteet eivät ole enää tasapainossa tai järkiperäisesti hallittavissa. Tällainen vahva ja tunteisiin menevä vihamielisyys voi kertoa myös psykologisista haasteista, kuten vihasta, pelosta tai jopa traumasta, joka ohjaa henkilön ajattelua ja toimintaa. Ajattelu ei ole enää rationaalista ja analyyttista, vaan se on ylireagointia ja tunnepohjaista.
Keskustelu uskonnollisista tai filosofisista eroista on tärkeää ja voi olla vilkasta ja syvällistä, mutta kun siihen liittyy voimakkaita, epärationaalisia tunteita, se estää vilkkaan ja monipuolisen keskustelun. Tämä voi vahvistaa jyrkkiä jakolinjoja ja jopa eskaloida väkivaltaista käytöstä tai kiihkoa.
Harhainen ajattelu ja äärimmäinen dogmaattisuus
Lausunnossa esiintyy myös viittauksia dogmaattisuuteen. Tällöin keskustelusta poistuu kaikki avoimuus uusille ideoille tai muutoksille. Kyse ei ole enää elävästä, kehittyvästä keskustelusta, vaan ideologiasta, joka on jähmettynyt ja sulkee itsensä pois kaikilta muilta näkökulmilta. Tämä on tunnusomaista ääriajattelijoille, joiden uskomukset ja arvot eivät ole neuvoteltavissa eivätkä muutettavissa.Kaikki maailman uskonnot pitäisi lakkauttaa ja maailma pelastuisi. Ei olisi enää mitään mitä vihata keskenämme. Me itse olemme luojaolentoja ja ihmettelen, miksi emme ymmärrä sitä tosiasiaa.
- Anonyymi00009
Jälleen syntymien on täysin harhaluuloa, pimeyden tekemä harha luuulo.
Ihminen syntty vain kerran lihaan tässä maaimassa, uskova syntyy ylhäältä uudeksi luomukseksi on taivas kelpoinen jeeusen kautta vain pelastuu.- Anonyymi00087UUSI
Jeesuksestakin sanottiin että hän syntyy Jeesuksena, Marian poikana ja myöhemmin hän elää tulevassa elämässä eli puhutaan toisestakin elämästä.
Hänen nimensä on oleva Messias, Jeesus, Marian poika, hän on kuuluisa tässä ja tulevassa elämässä...
- Anonyymi00010
Jeesus sanoi että ihmisen täytyy syntyä uudesti YLHÄÄLTÄ, ei jälleensyntyä!
Älkää opettako väärin. Nämä ovat kaksi eri asiaa.
Uudestisyntyminen on sisäistä sydämen uudestisyntymistä ylhäältä. Taivaallista pyhää viisautta hengessä, ei ruumiissa. Muuttumista sydämen uskon kautta Jumalan armosta. Pyhän hengen uudistusta kun rukoilette Jumalaa antamaan teille Pyhän hengen joka kirkastaa aina Kristusta.
Puhutte ihmisen ruummiillisesta jälleensyntymisestä väittäessänne sen olevan totta. Se on ihmisiä eksyttävä valhe ei totuus.- Anonyymi00011
Häivy täältä, uskonnollinen fanaatikko, ei ole sinun asiasi, mitä ihmiset uskovat.
- Anonyymi00012
Anonyymi00011 kirjoitti:
Häivy täältä, uskonnollinen fanaatikko, ei ole sinun asiasi, mitä ihmiset uskovat.
Tämä ei ole ”raamatullisen jumalan foorumi”, joten poistu ja anna ihmisten ajatella mitä haluavat. Kaikilla on oikeus siihen. Tuntuu siltä, että kaikki maailman kahelit ovat kokoontuneet tänne, kaikki mielisairaalat on suljettu, koska terroristit ovat vielä täällä? - Anonyymi00013
Anonyymi00012 kirjoitti:
Tämä ei ole ”raamatullisen jumalan foorumi”, joten poistu ja anna ihmisten ajatella mitä haluavat. Kaikilla on oikeus siihen. Tuntuu siltä, että kaikki maailman kahelit ovat kokoontuneet tänne, kaikki mielisairaalat on suljettu, koska terroristit ovat vielä täällä?Kristinuskon piirissä esiintyvä suvaitsemattomuus ei yleensä synny itse uskon ydinsanomasta (lähimmäisenrakkaus, nöyryys), vaan tulkinnallisista ja institutionaalisista rakenteista:
Eksklusiivinen totuusväite: Ajatus, että vain yksi tie on oikea, tekee muista uskonnoista tai maailmankatsomuksista moraalisesti alempiarvoisia.
Pelastuskeskeisyys: Kun pelastus ja taivas asetetaan kaiken toiminnan päämääräksi, moraalinen arviointi siirtyy pois tästä maailmasta kohti palkkiota tuonpuoleisessa.
Valta ja kontrolli: Historiallisesti kirkolliset rakenteet ovat usein liittoutuneet poliittisen vallan kanssa, mikä on tehnyt uskonnosta normittavan ja rankaisevan välineen.
Tällöin suvaitsemattomuus ei ole poikkeama vaan järjestelmän sivutuote, jos uskontoa käytetään identiteettirajana eikä eettisenä harjoituksena. - Anonyymi00014
Anonyymi00013 kirjoitti:
Kristinuskon piirissä esiintyvä suvaitsemattomuus ei yleensä synny itse uskon ydinsanomasta (lähimmäisenrakkaus, nöyryys), vaan tulkinnallisista ja institutionaalisista rakenteista:
Eksklusiivinen totuusväite: Ajatus, että vain yksi tie on oikea, tekee muista uskonnoista tai maailmankatsomuksista moraalisesti alempiarvoisia.
Pelastuskeskeisyys: Kun pelastus ja taivas asetetaan kaiken toiminnan päämääräksi, moraalinen arviointi siirtyy pois tästä maailmasta kohti palkkiota tuonpuoleisessa.
Valta ja kontrolli: Historiallisesti kirkolliset rakenteet ovat usein liittoutuneet poliittisen vallan kanssa, mikä on tehnyt uskonnosta normittavan ja rankaisevan välineen.
Tällöin suvaitsemattomuus ei ole poikkeama vaan järjestelmän sivutuote, jos uskontoa käytetään identiteettirajana eikä eettisenä harjoituksena.Nuo ”taivaat ja paratiisit” – ei voi olla suurempaa oman edun tavoittelua, ja sinä tulet tänne puhumaan väärista tavoitteistä, nuo taivaspuheet -juuri se on ”Jumalan” kanssa bisnestä, kaupankäyntiä, sanan varsinaisessa merkityksessä. Alhaisempia tavoitteita ei ole olemassa, kyseessä on uskonnon tasolla oleva rikos.
Kristinuskon piirissä esiintyvä suvaitsemattomuus ei yleensä synny itse uskon ydinsanomasta (lähimmäisenrakkaus, nöyryys), vaan tulkinnallisista ja institutionaalisista rakenteista.
“taivas ja paratiisi” kaupankäyntinä
Taivaspuheet ovat bisnestä Jumalan kanssa – kaupankäyntiä sanan varsinaisessa merkityksessä.
Tämä kritiikki osuu uskonnollisen instrumentalisoinnin ytimeen:
Moraalin markkinaistuminen
Hyvät teot → palkinto
Kärsimys → investointi
Kuolema → lunastus
Tällöin moraali ei ole enää itseisarvoista, vaan välineellistä.
Väärä ego hengellisyyden ytimessä - Anonyymi00015
Anonyymi00014 kirjoitti:
Nuo ”taivaat ja paratiisit” – ei voi olla suurempaa oman edun tavoittelua, ja sinä tulet tänne puhumaan väärista tavoitteistä, nuo taivaspuheet -juuri se on ”Jumalan” kanssa bisnestä, kaupankäyntiä, sanan varsinaisessa merkityksessä. Alhaisempia tavoitteita ei ole olemassa, kyseessä on uskonnon tasolla oleva rikos.
Kristinuskon piirissä esiintyvä suvaitsemattomuus ei yleensä synny itse uskon ydinsanomasta (lähimmäisenrakkaus, nöyryys), vaan tulkinnallisista ja institutionaalisista rakenteista.
“taivas ja paratiisi” kaupankäyntinä
Taivaspuheet ovat bisnestä Jumalan kanssa – kaupankäyntiä sanan varsinaisessa merkityksessä.
Tämä kritiikki osuu uskonnollisen instrumentalisoinnin ytimeen:
Moraalin markkinaistuminen
Hyvät teot → palkinto
Kärsimys → investointi
Kuolema → lunastus
Tällöin moraali ei ole enää itseisarvoista, vaan välineellistä.
Väärä ego hengellisyyden ytimessäParatiisilupaus ei ylitä egoa vaan vahvistaa sitä:
“Minä pelastun”
“Minä saan palkinnon”
“Minä olen oikeassa” - Anonyymi00016
Anonyymi00015 kirjoitti:
Paratiisilupaus ei ylitä egoa vaan vahvistaa sitä:
“Minä pelastun”
“Minä saan palkinnon”
“Minä olen oikeassa”Paratiisilupaus ei ylitä egoa vaan vahvistaa sitä:
“Minä pelastun”
“Minä saan palkinnon”
“Minä olen oikeassa”
Tämä on ristiriidassa useimpien eettisten perinteiden kanssa.
“Uskonnollinen rikos” – filosofinen tulkinta
Kun uskonto:
oikeuttaa väkivallan,
siirtää vastuun pois tästä maailmasta,
ja muuttaa etiikan transaktioksi,
se tekee rikoksen omia eettisiä lähtökohtiaan vastaan.
Suvaitsemattomuus ei ole uskonnon ydin, vaan vallan, pelon ja palkkiologiikan seuraus.
Paratiisi- ja taivasretoriikka voi muuttua moraaliseksi korruptioksi, jos siitä tulee kaupankäyntiä.
Terrorismin uskonnollinen oikeutus vaatii aina tuonpuoleisen palkinnon – ilman sitä se menettää vetovoimansa. - Anonyymi00018
Syvemmät uskonnolliset ja filosofiset traditiot korostavat vastuuta tässä maailmassa, ei hyvitystä seuraavassa.
Uskonto kaupankäyntinä – moraalin romahdus
Kun uskonto lupaa taivaan palkkioksi oikeasta uskosta tai teoista, se ei enää kasvata moraalia vaan kaupallistaa sen. Paratiisi muuttuu maksuksi, ja etiikka transaktioksi. Tämä ei ole hengellisyyttä vaan laskelmointia.
Taivasretoriikka ei ylitä ihmisen omaa etua, vaan lukitsee sen metafyysiselle tasolle. “Teen hyvää, jotta saan.”
Tämä on alhaisin mahdollinen moraalinen motiivi, sillä se ei ole hyvää sinänsä, vaan sijoitus tulevaan.
Kun tällainen ajattelu yhdistyy eksklusiiviseen totuusväitteeseen – vain meidän tiemme pelastaa – syntyy suvaitsemattomuus. Toisesta ei tule enää ihminen, vaan este omalle pelastukselle. Tässä vaiheessa uskonto ei ainoastaan salli väkivaltaa, vaan tekee siitä rationaalista.
Terrorismi tarvitsee aina palkinnon tuonpuoleisessa. Ilman paratiisilupausta kuolema ei ole voitto vaan tragedia. Siksi taivas on äärimmäisen väkivallan keskeisin valuutta.
Uskonto, joka muuttaa moraalin kaupankäynniksi Jumalan kanssa, tekee rikoksen omia eettisiä lähtökohtiaan vastaan. Se ei ole Jumalan palvelemista, vaan Jumalan käyttöä. - Anonyymi00019
Anonyymi00018 kirjoitti:
Syvemmät uskonnolliset ja filosofiset traditiot korostavat vastuuta tässä maailmassa, ei hyvitystä seuraavassa.
Uskonto kaupankäyntinä – moraalin romahdus
Kun uskonto lupaa taivaan palkkioksi oikeasta uskosta tai teoista, se ei enää kasvata moraalia vaan kaupallistaa sen. Paratiisi muuttuu maksuksi, ja etiikka transaktioksi. Tämä ei ole hengellisyyttä vaan laskelmointia.
Taivasretoriikka ei ylitä ihmisen omaa etua, vaan lukitsee sen metafyysiselle tasolle. “Teen hyvää, jotta saan.”
Tämä on alhaisin mahdollinen moraalinen motiivi, sillä se ei ole hyvää sinänsä, vaan sijoitus tulevaan.
Kun tällainen ajattelu yhdistyy eksklusiiviseen totuusväitteeseen – vain meidän tiemme pelastaa – syntyy suvaitsemattomuus. Toisesta ei tule enää ihminen, vaan este omalle pelastukselle. Tässä vaiheessa uskonto ei ainoastaan salli väkivaltaa, vaan tekee siitä rationaalista.
Terrorismi tarvitsee aina palkinnon tuonpuoleisessa. Ilman paratiisilupausta kuolema ei ole voitto vaan tragedia. Siksi taivas on äärimmäisen väkivallan keskeisin valuutta.
Uskonto, joka muuttaa moraalin kaupankäynniksi Jumalan kanssa, tekee rikoksen omia eettisiä lähtökohtiaan vastaan. Se ei ole Jumalan palvelemista, vaan Jumalan käyttöä.Syvemmät uskonnolliset ja filosofiset traditiot korostavat vastuuta tässä maailmassa, ei hyvitystä seuraavassa.
Uskonto, joka muuttaa moraalin kaupankäynniksi Jumalan kanssa, tekee rikoksen omia eettisiä lähtökohtiaan vastaan. Se ei ole Jumalan palvelemista, vaan Jumalan hyväksikäyttöä.
Uskonnollinen pelastuskeskeisyys tuottaa rakenteellista suvaitsemattomuutta ja mahdollistaa väkivallan, koska se perustuu moraalin välineellistämiseen.
Instrumentaalinen moraali
Kun tekojen arvo määrittyy palkinnon kautta (taivas, pelastus), moraali lakkaa olemasta autonomista (Kantin termein).
Ego ei purkaudu vaan pyhitetään
Pelastusoppi ei ylitä minää, vaan absolutisoi sen kosmisella tasolla.
Vastuun siirtyminen pois tästä maailmasta
Eettinen arvio siirtyy tuonpuoleiseen → kärsimys tässä maailmassa relativisoidaan.
Väkivallan mahdollistuminen
Jos kärsimys voidaan hyvittää ikuisuudessa, siitä tulee hyväksyttävä väline.
Uskonnollinen järjestelmä, joka perustuu palkkio–rangaistus-logiikkaan, on eettisesti haavoittuva ja altis radikalisoitumiselle. - Anonyymi00020
Anonyymi00019 kirjoitti:
Uskonto, joka muuttaa moraalin kaupankäynniksi Jumalan kanssa, tekee rikoksen omia eettisiä lähtökohtiaan vastaan. Se ei ole Jumalan palvelemista, vaan Jumalan hyväksikäyttöä.
Uskonnollinen pelastuskeskeisyys tuottaa rakenteellista suvaitsemattomuutta ja mahdollistaa väkivallan, koska se perustuu moraalin välineellistämiseen.
Instrumentaalinen moraali
Kun tekojen arvo määrittyy palkinnon kautta (taivas, pelastus), moraali lakkaa olemasta autonomista (Kantin termein).
Ego ei purkaudu vaan pyhitetään
Pelastusoppi ei ylitä minää, vaan absolutisoi sen kosmisella tasolla.
Vastuun siirtyminen pois tästä maailmasta
Eettinen arvio siirtyy tuonpuoleiseen → kärsimys tässä maailmassa relativisoidaan.
Väkivallan mahdollistuminen
Jos kärsimys voidaan hyvittää ikuisuudessa, siitä tulee hyväksyttävä väline.
Uskonnollinen järjestelmä, joka perustuu palkkio–rangaistus-logiikkaan, on eettisesti haavoittuva ja altis radikalisoitumiselle.Uskonnollinen järjestelmä, joka perustuu palkkio–rangaistus-logiikkaan, on eettisesti haavoittuva ja altis radikalisoitumiselle.
Spinoza
Jumala = Luonto, ei persoona
Ei palkitse eikä rankaise
Hyvä = ymmärryksen lisääntyminen
Ajatus Jumalan kanssa käytävästä kaupasta on looginen virhe.
Uskonnollinen fanatismi = järjen puute.
Nietzsche
Kristillinen moraali = kaunan moraali
Paratiisi on kompensaatio heikkoudelle
Taivas lupauksena tekee elämästä halveksittavaa
Taivasretoriikka on elämän kieltämistä.
Marttyyri on tahdonvoiman vääristymä.
Kierkegaard (kriittinen, ei puolustava)
Todellinen usko ei hae palkintoa
Usko on ahdistava vastuu, ei varmuus
Kirkollinen kristillisyys on hänen mielestään korruptoitunut
Taivasbisnes on epäuskoa, ei uskoa.
Uskonto muuttuu moraaliseksi rikokseksi silloin, kun se tekee hyvästä teosta maksuvälineen ja Jumalasta kirjanpitäjän. - Anonyymi00021
Anonyymi00020 kirjoitti:
Uskonnollinen järjestelmä, joka perustuu palkkio–rangaistus-logiikkaan, on eettisesti haavoittuva ja altis radikalisoitumiselle.
Spinoza
Jumala = Luonto, ei persoona
Ei palkitse eikä rankaise
Hyvä = ymmärryksen lisääntyminen
Ajatus Jumalan kanssa käytävästä kaupasta on looginen virhe.
Uskonnollinen fanatismi = järjen puute.
Nietzsche
Kristillinen moraali = kaunan moraali
Paratiisi on kompensaatio heikkoudelle
Taivas lupauksena tekee elämästä halveksittavaa
Taivasretoriikka on elämän kieltämistä.
Marttyyri on tahdonvoiman vääristymä.
Kierkegaard (kriittinen, ei puolustava)
Todellinen usko ei hae palkintoa
Usko on ahdistava vastuu, ei varmuus
Kirkollinen kristillisyys on hänen mielestään korruptoitunut
Taivasbisnes on epäuskoa, ei uskoa.
Uskonto muuttuu moraaliseksi rikokseksi silloin, kun se tekee hyvästä teosta maksuvälineen ja Jumalasta kirjanpitäjän.Uskonnollinen järjestelmä, joka perustuu palkkio–rangaistus-logiikkaan, on eettisesti haavoittuva ja altis radikalisoitumiselle.
Uskonto muuttuu moraaliseksi rikokseksi silloin, kun se tekee hyvästä teosta maksuvälineen ja Jumalasta kirjanpitäjän.
Uskonto muuttuu moraaliseksi rikokseksi silloin, kun se tekee hyvästä teosta maksuvälineen ja Jumalasta kirjanpitäjän.
hyvästä teosta maksuvälineen - esimerkiski Lähestyskäsky ja ihmisten "pelastaminen" "ikuiselt a helvetiltä" - "hyvä teko" - taivaspisteiden kerääminen. - Anonyymi00022
Anonyymi00021 kirjoitti:
Uskonnollinen järjestelmä, joka perustuu palkkio–rangaistus-logiikkaan, on eettisesti haavoittuva ja altis radikalisoitumiselle.
hyvästä teosta maksuvälineen - esimerkiski Lähestyskäsky ja ihmisten "pelastaminen" "ikuiselt a helvetiltä" - "hyvä teko" - taivaspisteiden kerääminen.Uskonto, joka muuttaa moraalin kaupankäynniksi Jumalan kanssa, tekee rikoksen omia eettisiä lähtökohtiaan vastaan. Se ei ole Jumalan palvelemista, vaan Jumalan hyväksikäyttöä.
Hyvä teko maksuvälineenä – moraalin valuuttateoria
Kun hyvä teko ymmärretään maksuksi (taivas, pelastus, palkinto), tapahtuu moraalinen siirtymä:
Etiikka → talous
Vastuu → hyöty
Lähimmäinen → väline
Hyvä ei ole enää hyvää toiselle, vaan hyödyllistä tekijälle.
Tämä on moraalifilosofisesti ratkaiseva muutos:
teon arvo ei enää perustu sen vaikutukseen kärsimykseen, vaan sen kirjanpidolliseen asemaan pelastustaseessa.
Lähetyskäsky rakenteellisena ongelmana
Lähetyskäskyä puolustetaan usein “rakkaudella”:
Pelastamme ihmisiä ikuiselta helvetiltä.
Mutta eettinen analyysi paljastaa toisen logiikan:
a) Pelastettava ei ole päämäärä
Pelastettava ihminen ei ole autonominen subjekti, vaan:
projekti
kohde
väline oman pelastuksen tai kuuliaisuuden todistamiseen
Tämä rikkoo Kantin periaatetta: ihminen ei saa olla pelkkä väline.
“Hyvä teko” on ehdollinen
Pelastaminen on “hyvää” vain jos:
se lisää taivaspisteitä
se toteuttaa Jumalan käskyä
se vahvistaa omaa pelastusvarmuutta
Jos palkkiota ei olisi, teon motiivi katoaisi.
Tällöin teko ei ole moraalinen, vaan instrumentaalinen.
. Helvetti moraalisena kiristyksenä
“Ikuinen helvetti” ei ole vain oppi, vaan eettinen painostusmekanismi:
Usko tai kärsi
Taivu tai pala
Olet vastuussa toisen kohtalosta
Tämä synnyttää kolme vaarallista rakennetta:
1. Pelastamisen pakon
Jos toinen joutuu helvettiin, sinä olet syyllinen, ellet “pelastanut” häntä.
Tästä syntyy aggressiivinen käännyttäminen, ei myötätunto.
. Moraalisen ylivallan
Pelastaja asettuu ontologisesti ylemmäksi:
Minä tiedän totuuden
Minä pelastan sinut
Sinä olet vaarassa
Tämä on suvaitsemattomuuden ydin. - Anonyymi00023
Anonyymi00022 kirjoitti:
Kun hyvä teko ymmärretään maksuksi (taivas, pelastus, palkinto), tapahtuu moraalinen siirtymä:
Etiikka → talous
Vastuu → hyöty
Lähimmäinen → väline
Hyvä ei ole enää hyvää toiselle, vaan hyödyllistä tekijälle.
Tämä on moraalifilosofisesti ratkaiseva muutos:
teon arvo ei enää perustu sen vaikutukseen kärsimykseen, vaan sen kirjanpidolliseen asemaan pelastustaseessa.
Lähetyskäsky rakenteellisena ongelmana
Lähetyskäskyä puolustetaan usein “rakkaudella”:
Pelastamme ihmisiä ikuiselta helvetiltä.
Mutta eettinen analyysi paljastaa toisen logiikan:
a) Pelastettava ei ole päämäärä
Pelastettava ihminen ei ole autonominen subjekti, vaan:
projekti
kohde
väline oman pelastuksen tai kuuliaisuuden todistamiseen
Tämä rikkoo Kantin periaatetta: ihminen ei saa olla pelkkä väline.
“Hyvä teko” on ehdollinen
Pelastaminen on “hyvää” vain jos:
se lisää taivaspisteitä
se toteuttaa Jumalan käskyä
se vahvistaa omaa pelastusvarmuutta
Jos palkkiota ei olisi, teon motiivi katoaisi.
Tällöin teko ei ole moraalinen, vaan instrumentaalinen.
. Helvetti moraalisena kiristyksenä
“Ikuinen helvetti” ei ole vain oppi, vaan eettinen painostusmekanismi:
Usko tai kärsi
Taivu tai pala
Olet vastuussa toisen kohtalosta
Tämä synnyttää kolme vaarallista rakennetta:
1. Pelastamisen pakon
Jos toinen joutuu helvettiin, sinä olet syyllinen, ellet “pelastanut” häntä.
Tästä syntyy aggressiivinen käännyttäminen, ei myötätunto.
. Moraalisen ylivallan
Pelastaja asettuu ontologisesti ylemmäksi:
Minä tiedän totuuden
Minä pelastan sinut
Sinä olet vaarassa
Tämä on suvaitsemattomuuden ydin.Uskonto, joka muuttaa moraalin kaupankäynniksi Jumalan kanssa, tekee rikoksen omia eettisiä lähtökohtiaan vastaan. Se ei ole Jumalan palvelemista, vaan Jumalan hyväksikäyttöä.
Taivaspisteiden kerääminen ja moraalin rapautuminen
Ajatus “taivaspisteistä” ei ole karikatyyri vaan looginen seuraus palkkio–rangaistus-järjestelmästä:
enemmän käännytettyjä → enemmän pisteitä
enemmän uhrauksia → suurempi palkinto
enemmän kärsimystä nyt → parempi ikuisuus
Tässä maailmassa kärsimys menettää moraalisen painonsa.
Se voidaan siirtää kirjanpidollisesti tulevaisuuteen.
Jumala kirjanpitäjänä – teologinen paradoksi
Kun Jumala toimii kirjanpitäjänä:
hyvät teot = kredit
synnit = debet
pelastus = saldo
syntyy paradoksi:
Jumala ei ole enää hyvyyden lähde
vaan maksujärjestelmän ylläpitäjä
Tällainen Jumala ei ole moraalin perusta, vaan sen korruptoija.
Miksi tämä tekee järjestelmästä radikalisoitumisherkän
Radikalisaatio ei ole poikkeama vaan johdonmukainen seuraus, koska:
Palkinto on ääretön (ikuisuus)
Uhka on ääretön (helvetti)
Moraali on välineellinen
Vastuu siirtyy tuonpuoleiseen
Kun panokset ovat äärettömät, kaikki keinot alkavat näyttää kohtuullisilta. - Anonyymi00024
Anonyymi00023 kirjoitti:
Taivaspisteiden kerääminen ja moraalin rapautuminen
Ajatus “taivaspisteistä” ei ole karikatyyri vaan looginen seuraus palkkio–rangaistus-järjestelmästä:
enemmän käännytettyjä → enemmän pisteitä
enemmän uhrauksia → suurempi palkinto
enemmän kärsimystä nyt → parempi ikuisuus
Tässä maailmassa kärsimys menettää moraalisen painonsa.
Se voidaan siirtää kirjanpidollisesti tulevaisuuteen.
Jumala kirjanpitäjänä – teologinen paradoksi
Kun Jumala toimii kirjanpitäjänä:
hyvät teot = kredit
synnit = debet
pelastus = saldo
syntyy paradoksi:
Jumala ei ole enää hyvyyden lähde
vaan maksujärjestelmän ylläpitäjä
Tällainen Jumala ei ole moraalin perusta, vaan sen korruptoija.
Miksi tämä tekee järjestelmästä radikalisoitumisherkän
Radikalisaatio ei ole poikkeama vaan johdonmukainen seuraus, koska:
Palkinto on ääretön (ikuisuus)
Uhka on ääretön (helvetti)
Moraali on välineellinen
Vastuu siirtyy tuonpuoleiseen
Kun panokset ovat äärettömät, kaikki keinot alkavat näyttää kohtuullisilta.Pelastusajattelussa voi olla oikeutettua käyttää väkivaltaa (käännyttäminen, uskonnollinen painostus, jopa ristiretket), koska kaikki väärä usko vie helvettiin, ja pelastaminen itsessään on niin arvokasta, että väkivalta voidaan nähdä välineenä tähän päämäärään.
Kylmä ja looginen väkivalta näyttäytyy siis sekä uskonnollisessa pelastusjärjestelmässä että terroristisessa ajattelussa välineellisesti oikeutettuna, koska päämäärä (pelastus, paratiisi) on niin korkea ja tuomio (helvetti, kadotus) niin äärimmäinen. - Anonyymi00025
Anonyymi00024 kirjoitti:
Pelastusajattelussa voi olla oikeutettua käyttää väkivaltaa (käännyttäminen, uskonnollinen painostus, jopa ristiretket), koska kaikki väärä usko vie helvettiin, ja pelastaminen itsessään on niin arvokasta, että väkivalta voidaan nähdä välineenä tähän päämäärään.
Kylmä ja looginen väkivalta näyttäytyy siis sekä uskonnollisessa pelastusjärjestelmässä että terroristisessa ajattelussa välineellisesti oikeutettuna, koska päämäärä (pelastus, paratiisi) on niin korkea ja tuomio (helvetti, kadotus) niin äärimmäinen.Pakottava ja äärimmäinen uskonnollisuus – erityisesti kristinuskoon käännyttäminen – on vaarallinen, epäinhimillinen ja historiallisesti tuhoisa ilmiö. Uskonto nähdään sinänsä neutraalina tai jopa myönteisenä, kunhan se pysyy yksityisenä eikä häiritse muita.
Tämä rajaus on tärkeä: et hyökkää kaikkea uskontoa vastaan, vaan nimenomaan
pakottamista
fanaattisuutta
aggressiivista käännytystyötä
ääriliikkeitä
Yksilötason haitta
Uskonnollinen kiihkoilu kuvataan patologisena, epänormaalina ja jopa vaarallisena.
Se vahingoittaa sekä kiihkoilijaa itseään että hänen ympäristöään.
Tyrkyttäminen esitetään moraalisesti vääränä ja psykologisesti poikkeavana. - Anonyymi00026
Anonyymi00025 kirjoitti:
Pakottava ja äärimmäinen uskonnollisuus – erityisesti kristinuskoon käännyttäminen – on vaarallinen, epäinhimillinen ja historiallisesti tuhoisa ilmiö. Uskonto nähdään sinänsä neutraalina tai jopa myönteisenä, kunhan se pysyy yksityisenä eikä häiritse muita.
Tämä rajaus on tärkeä: et hyökkää kaikkea uskontoa vastaan, vaan nimenomaan
pakottamista
fanaattisuutta
aggressiivista käännytystyötä
ääriliikkeitä
Yksilötason haitta
Uskonnollinen kiihkoilu kuvataan patologisena, epänormaalina ja jopa vaarallisena.
Se vahingoittaa sekä kiihkoilijaa itseään että hänen ympäristöään.
Tyrkyttäminen esitetään moraalisesti vääränä ja psykologisesti poikkeavana.väkisin käännyttäminen (tässä kontekstissa hindujen käännyttäminen kristinuskoon) ei ole aitoa uskonnollisuutta vaan fanaattista, maallista vallankäyttöä, joka käyttää pelkoa, painostusta ja psykologista terroria.
Tärkeä ja onnistunut erottelu:
todellinen hengellisyys = sisäinen, itseensä suuntautuva työ
fanaattisuus = ulospäin suuntautuvaa kontrollia ja pakottamista
Teksti käyttää kristillistä sisäistä kritiikkiä kristillistä fanaattisuutta vastaan, mikä on analyyttisesti vahvaa:
“Todellinen kristitty näkee kaikki ongelmansa itsessään”
Kamppailu on sisäinen, ei muita ihmisiä vastaan
Viittaus apostoli Johannekseen (rakkaus vs. pelko) tuo teologisen legitimiteetin
Tämä tekee tekstistä uskottavamman myös kristillisen viitekehyksen sisällä:
kritiikki ei tule “ulkopuolelta”, vaan uskonnon omista periaatteista käsin. - Anonyymi00027
Anonyymi00026 kirjoitti:
väkisin käännyttäminen (tässä kontekstissa hindujen käännyttäminen kristinuskoon) ei ole aitoa uskonnollisuutta vaan fanaattista, maallista vallankäyttöä, joka käyttää pelkoa, painostusta ja psykologista terroria.
Tärkeä ja onnistunut erottelu:
todellinen hengellisyys = sisäinen, itseensä suuntautuva työ
fanaattisuus = ulospäin suuntautuvaa kontrollia ja pakottamista
Teksti käyttää kristillistä sisäistä kritiikkiä kristillistä fanaattisuutta vastaan, mikä on analyyttisesti vahvaa:
“Todellinen kristitty näkee kaikki ongelmansa itsessään”
Kamppailu on sisäinen, ei muita ihmisiä vastaan
Viittaus apostoli Johannekseen (rakkaus vs. pelko) tuo teologisen legitimiteetin
Tämä tekee tekstistä uskottavamman myös kristillisen viitekehyksen sisällä:
kritiikki ei tule “ulkopuolelta”, vaan uskonnon omista periaatteista käsin.Ei voi mitenkään selittää, miksi erityisesti kristityt ovat niin taipuvaisia äärimmäisyyksiin. Tuntuu siltä, että he ovat jopa paljon kiihkouskovaisempia kuin muslimit.
Fanaattisuus on välinpitämätön ihmisen hengellisen täydellisyyden suhteen, sen tavoitteet ovat tässä, ”maallisessa” ulottuvuudessa. Ihmisen hengellinen elämä suuntautuu kokonaan hänen sisimpäänsä.
Todellinen kristitty näkee kaikki ongelmansa itsessään, siellä on hänen kamppailunsa keskus.
Mustavalkoinen ajattelu ulottuu erilaisiin ilmiöihin Mihin tahansa ehdotukseen - esimerkiksi - juoda yrttejä tai käyttää jotakin tehokasta kansanlääkintämenetelmää, fanaatikot julistavat, että se on noituutta ja että se on paholaisesta. Hän julistaa myös muut lääketieteen edustajat paholaisen palvelijoiksi.
Fanaatikko tuntee olonsa epämukavaksi ja ahdistuneeksi, jos hänen ympärillään on ihmisiä, jotka uskovat johonkin muuhun kuin hänen uskoonsa.
Ja itsensä rauhoittamiseksi, oman mukavuutensa vuoksi fanaatikot aloittavat pakkomielteisen lähetystyön ”käännyttääkseen eksyneet totuuden valoon”.
”Ehdottoman totuuden kantaja” ja ”kadotettujen pelastaja” ..
Tämä on todellinen esimerkki todellisesta totalitaarisesta lahkosta, oppikirjaesimerkki psykoterrorista ja zombifiointiin liittyvästä painostuksest - Anonyymi00028
Anonyymi00027 kirjoitti:
Ei voi mitenkään selittää, miksi erityisesti kristityt ovat niin taipuvaisia äärimmäisyyksiin. Tuntuu siltä, että he ovat jopa paljon kiihkouskovaisempia kuin muslimit.
Fanaattisuus on välinpitämätön ihmisen hengellisen täydellisyyden suhteen, sen tavoitteet ovat tässä, ”maallisessa” ulottuvuudessa. Ihmisen hengellinen elämä suuntautuu kokonaan hänen sisimpäänsä.
Todellinen kristitty näkee kaikki ongelmansa itsessään, siellä on hänen kamppailunsa keskus.
Mustavalkoinen ajattelu ulottuu erilaisiin ilmiöihin Mihin tahansa ehdotukseen - esimerkiksi - juoda yrttejä tai käyttää jotakin tehokasta kansanlääkintämenetelmää, fanaatikot julistavat, että se on noituutta ja että se on paholaisesta. Hän julistaa myös muut lääketieteen edustajat paholaisen palvelijoiksi.
Fanaatikko tuntee olonsa epämukavaksi ja ahdistuneeksi, jos hänen ympärillään on ihmisiä, jotka uskovat johonkin muuhun kuin hänen uskoonsa.
Ja itsensä rauhoittamiseksi, oman mukavuutensa vuoksi fanaatikot aloittavat pakkomielteisen lähetystyön ”käännyttääkseen eksyneet totuuden valoon”.
”Ehdottoman totuuden kantaja” ja ”kadotettujen pelastaja” ..
Tämä on todellinen esimerkki todellisesta totalitaarisesta lahkosta, oppikirjaesimerkki psykoterrorista ja zombifiointiin liittyvästä painostuksestFanaatikko tuntee olonsa epämukavaksi ja ahdistuneeksi, jos hänen ympärillään on ihmisiä, jotka uskovat johonkin muuhun kuin hänen uskoonsa. Ja itsensä rauhoittamiseksi, oman mukavuutensa vuoksi fanaatikot aloittavat pakkomielteisen lähetystyön ”käännyttääkseen eksyneet totuuden valoon”.
Se, että tämä ”totuus” on sellainen vain fanaatikoille, ei yleensä nolota heitä, koska he tuntevat itsensä ”absoluuttisen totuuden” kantajiksi, joiden velvollisuus on tuoda se kaikille.
Fanaatikkojen huomio kiinnittyy jatkuvasti ympärillä oleviin. Sen sijaan, että he työskentelisivät oman huonon käytöksensä parissa, he kuvittelevat olevansa ”eksyneiden pelastajia”
He moittivat jatkuvasti ympärillään olevia, lukevat moraalia ja vaativat heitä täyttämään uskontonsa määräykset.
He eivät yksinkertaisesti ymmärrä, että toiset eivät ehkä yksinkertaisesti välitä heidän uskonnostaan.
Ei ole yllättävää, että fanaatikot saavat usein luonnollisen vastareaktion ei-uskovilta tai muissa uskonnoissa olevilta ja heidät yksinkertaisesti pannaan paikoilleen ja pyydetään ”pysymään omilla teillään poissa toisten ihmisten elämästä”.
FANAATTISTEN PAKKOKÄÄNNYTYKSIEN MOTTO:
Jos ette halua, me pakotamme teidät uskomaan "oikealla" tavalla ja "oikeaan" jumalaan.
Vastauksena ihmisten torjuntaan fanaatikot vakuuttuvat vielä enemmän hänen ”kurjasta” tilastaan ja väittävät, että hän on [mukamas] pahojen henkien riivaama, koska hän ei halua kuulla ”totuuden sanaa”.
Fanaatikot pelkäävät kovasti noituutta. He saattavat jatkuvasti ajatella, että muut yrittävät loitsia heitä tai heihin kohdistuu pahoja henkiä.
Miksi ihmisestä tulee uskonnollinen fanaatikko?
Niin paradoksaaliselta kuin se saattaakin kuulostaa - usein huonon itsetunnon vuoksi. Tällaiset ihmiset ovat enemmistönä ihmisiä, jotka ovat kokeneet syviä traumoja, jotka ovat heikentäneet heidän uskoaan itseensä.
Kun tällainen henkilö alkaa tunnustaa jotakin uskontoa, vaikka hän on itse vielä neofytti, hän alkaa heti opettaa muita. - Anonyymi00029
Anonyymi00028 kirjoitti:
Fanaatikko tuntee olonsa epämukavaksi ja ahdistuneeksi, jos hänen ympärillään on ihmisiä, jotka uskovat johonkin muuhun kuin hänen uskoonsa. Ja itsensä rauhoittamiseksi, oman mukavuutensa vuoksi fanaatikot aloittavat pakkomielteisen lähetystyön ”käännyttääkseen eksyneet totuuden valoon”.
Se, että tämä ”totuus” on sellainen vain fanaatikoille, ei yleensä nolota heitä, koska he tuntevat itsensä ”absoluuttisen totuuden” kantajiksi, joiden velvollisuus on tuoda se kaikille.
Fanaatikkojen huomio kiinnittyy jatkuvasti ympärillä oleviin. Sen sijaan, että he työskentelisivät oman huonon käytöksensä parissa, he kuvittelevat olevansa ”eksyneiden pelastajia”
He moittivat jatkuvasti ympärillään olevia, lukevat moraalia ja vaativat heitä täyttämään uskontonsa määräykset.
He eivät yksinkertaisesti ymmärrä, että toiset eivät ehkä yksinkertaisesti välitä heidän uskonnostaan.
Ei ole yllättävää, että fanaatikot saavat usein luonnollisen vastareaktion ei-uskovilta tai muissa uskonnoissa olevilta ja heidät yksinkertaisesti pannaan paikoilleen ja pyydetään ”pysymään omilla teillään poissa toisten ihmisten elämästä”.
FANAATTISTEN PAKKOKÄÄNNYTYKSIEN MOTTO:
Jos ette halua, me pakotamme teidät uskomaan "oikealla" tavalla ja "oikeaan" jumalaan.
Vastauksena ihmisten torjuntaan fanaatikot vakuuttuvat vielä enemmän hänen ”kurjasta” tilastaan ja väittävät, että hän on [mukamas] pahojen henkien riivaama, koska hän ei halua kuulla ”totuuden sanaa”.
Fanaatikot pelkäävät kovasti noituutta. He saattavat jatkuvasti ajatella, että muut yrittävät loitsia heitä tai heihin kohdistuu pahoja henkiä.
Miksi ihmisestä tulee uskonnollinen fanaatikko?
Niin paradoksaaliselta kuin se saattaakin kuulostaa - usein huonon itsetunnon vuoksi. Tällaiset ihmiset ovat enemmistönä ihmisiä, jotka ovat kokeneet syviä traumoja, jotka ovat heikentäneet heidän uskoaan itseensä.
Kun tällainen henkilö alkaa tunnustaa jotakin uskontoa, vaikka hän on itse vielä neofytti, hän alkaa heti opettaa muita.Pakkokäännytyksen vastustaminen on sivistyksen puolustamista
Pakkokäännytyksen vastustaminen on inhimillisyyden, vapauden ja henkisen koskemattomuuden puolustamista. Se on rohkeaa rajojen asettamista ideologialle, joka ei siedä toiseutta ja joka pukeutuu “totuuden” kaapuun oikeuttaakseen painostuksen.
Ihminen, joka vastustaa pakkokäännytystä, puolustaa oikeuttaan – ja toisten oikeutta – olla rauhassa, ajatella itse ja etsiä merkitystä ilman pelkoa, syyllistämistä tai uhkailua. - Anonyymi00030
Anonyymi00029 kirjoitti:
Pakkokäännytyksen vastustaminen on sivistyksen puolustamista
Pakkokäännytyksen vastustaminen on inhimillisyyden, vapauden ja henkisen koskemattomuuden puolustamista. Se on rohkeaa rajojen asettamista ideologialle, joka ei siedä toiseutta ja joka pukeutuu “totuuden” kaapuun oikeuttaakseen painostuksen.
Ihminen, joka vastustaa pakkokäännytystä, puolustaa oikeuttaan – ja toisten oikeutta – olla rauhassa, ajatella itse ja etsiä merkitystä ilman pelkoa, syyllistämistä tai uhkailua.Pakkokäännytyksen vastustaminen on sivistyksen puolustamista
Ihminen, joka vastustaa pakkokäännytystä, puolustaa oikeuttaan – ja toisten oikeutta – olla rauhassa, ajatella itse ja etsiä merkitystä ilman pelkoa, syyllistämistä tai uhkailua.
Vapaus uskoa – ja olla uskomatta
Todellinen uskonnonvapaus ei ole vapautta tyrkyttää, vaan vapautta kieltäytyä.
Se, että joku ei välitä toisen uskonnosta, ei ole moraalinen puute vaan legitiimi valinta.
Pakkokäännytyksen vastustaminen muistuttaa yksinkertaisesta totuudesta:
usko ilman vapaaehtoisuutta ei ole uskoa
kääntyminen pelosta ei ole hengellisyyttä
pakottaminen ei ole rakkautta
Vastavoima fanaattisuudelle
Fanaattisuus syntyy usein epävarmuudesta ja pelosta. Kun ihminen ei siedä erilaisuutta, hän yrittää poistaa sen.
Pakkokäännytyksen vastustaja tekee päinvastoin:
hän sietää, hyväksyy ja antaa tilaa.
Siinä missä fanaatikko näkee ympärillään “eksyneitä”, vastustaja näkee:
itsenäisiä ihmisiä
erilaisia polkuja
oikeuden olla vastaamatta kutsuun
Tämä ei ole välinpitämättömyyttä, vaan kypsyyttä. - Anonyymi00031
Anonyymi00030 kirjoitti:
Pakkokäännytyksen vastustaminen on sivistyksen puolustamista
Ihminen, joka vastustaa pakkokäännytystä, puolustaa oikeuttaan – ja toisten oikeutta – olla rauhassa, ajatella itse ja etsiä merkitystä ilman pelkoa, syyllistämistä tai uhkailua.
Vapaus uskoa – ja olla uskomatta
Todellinen uskonnonvapaus ei ole vapautta tyrkyttää, vaan vapautta kieltäytyä.
Se, että joku ei välitä toisen uskonnosta, ei ole moraalinen puute vaan legitiimi valinta.
Pakkokäännytyksen vastustaminen muistuttaa yksinkertaisesta totuudesta:
usko ilman vapaaehtoisuutta ei ole uskoa
kääntyminen pelosta ei ole hengellisyyttä
pakottaminen ei ole rakkautta
Vastavoima fanaattisuudelle
Fanaattisuus syntyy usein epävarmuudesta ja pelosta. Kun ihminen ei siedä erilaisuutta, hän yrittää poistaa sen.
Pakkokäännytyksen vastustaja tekee päinvastoin:
hän sietää, hyväksyy ja antaa tilaa.
Siinä missä fanaatikko näkee ympärillään “eksyneitä”, vastustaja näkee:
itsenäisiä ihmisiä
erilaisia polkuja
oikeuden olla vastaamatta kutsuun
Tämä ei ole välinpitämättömyyttä, vaan kypsyyttä.Ihminen, joka vastustaa pakkokäännytystä, puolustaa oikeuttaan – ja toisten oikeutta – olla rauhassa, ajatella itse ja etsiä merkitystä ilman pelkoa, syyllistämistä tai uhkailua.
Oikeus sanoa: pysy omalla tielläsi
On täysin oikeutettua – ja terveellistä – sanoa:
“Pysy poissa elämästäni.”
Se ei ole hyökkäys uskoa vastaan, vaan rajanveto vallankäyttöä vastaan.
Yhteiskunta, joka sallii pakkokäännytyksen, sallii myös psykologisen painostuksen, pelottelun ja henkisen väkivallan.
Pakkokäännytyksen vastustaminen suojelee:
yksilön mieltä
yhteisöjen rauhaa
uskonnon omaa moraalista uskottavuutta
Todellinen hengellisyys ei pakota
Mikään aito hengellinen perinne ei tarvitse pakkoa.
Jos “totuus” vaatii huutamista, uhkailua ja demonisointia, se ei ole totuus vaan pelon rakennelma.
Siksi pakkokäännytyksen vastustaminen ei ole uskonnonvastaisuutta –
se on hengellisyyden puolustamista fanaattisuutta vastaan. - Anonyymi00032
Anonyymi00031 kirjoitti:
Oikeus sanoa: pysy omalla tielläsi
On täysin oikeutettua – ja terveellistä – sanoa:
“Pysy poissa elämästäni.”
Se ei ole hyökkäys uskoa vastaan, vaan rajanveto vallankäyttöä vastaan.
Yhteiskunta, joka sallii pakkokäännytyksen, sallii myös psykologisen painostuksen, pelottelun ja henkisen väkivallan.
Pakkokäännytyksen vastustaminen suojelee:
yksilön mieltä
yhteisöjen rauhaa
uskonnon omaa moraalista uskottavuutta
Todellinen hengellisyys ei pakota
Mikään aito hengellinen perinne ei tarvitse pakkoa.
Jos “totuus” vaatii huutamista, uhkailua ja demonisointia, se ei ole totuus vaan pelon rakennelma.
Siksi pakkokäännytyksen vastustaminen ei ole uskonnonvastaisuutta –
se on hengellisyyden puolustamista fanaattisuutta vastaan.Ensin tärkeä rajaus
Uskonnollinen fanaattisuus ei ole sama asia kuin uskonnollisuus.
Valtaosa kristityistä (kuten muidenkin uskontojen edustajista) elää uskoaan rauhanomaisesti, kriittisesti ja vastuullisesti.
Fanaattisuus syntyy tietyissä olosuhteissa ja tietyissä persoonallisissa haavoittuvuuksissa, ei uskonnosta sinänsä.
1. Ihmiset, joilla on heikko tai horjuva itsetunto
Yksi keskeisimmistä tekijöistä on se, minkä itsekin nostin esiin:
epävarma identiteetti
kokemus omasta riittämättömyydestä
tarve tuntea itsensä “oikeassa olevaksi”
Uskonnollinen oppi tarjoaa tällaiselle ihmiselle:
valmiin identiteetin
selkeän jaon oikeisiin ja vääriin
tunteen moraalisesta ylemmyydestä
Saarnaaminen ja muiden opettaminen toimii itsetunnon keinotekoisena tukikeppinä.
2. Neofyytit ja äkillisesti “löytäneet”
Monet fanaatikot ovat:
uusia käännynnäisiä
äskettäin “heränneitä”
ihmisiä, joilla ei ole vielä syvää teologista tai historiallista ymmärrystä
Heille usko ei ole vielä:
sisäistettyä
pohdittua
kypsynyttä - Anonyymi00033
Anonyymi00032 kirjoitti:
Ensin tärkeä rajaus
Valtaosa kristityistä (kuten muidenkin uskontojen edustajista) elää uskoaan rauhanomaisesti, kriittisesti ja vastuullisesti.
Fanaattisuus syntyy tietyissä olosuhteissa ja tietyissä persoonallisissa haavoittuvuuksissa, ei uskonnosta sinänsä.
epävarma identiteetti
valmiin identiteetin
Saarnaaminen ja muiden opettaminen toimii itsetunnon keinotekoisena tukikeppinä.
Monet fanaatikot ovat:
uusia käännynnäisiä
äskettäin “heränneitä”
sisäistettyä
pohdittua
kypsynyttäEnsin tärkeä rajaus
epävarma identiteetti
valmiin identiteetin
Monet fanaatikot ovat:
uusia käännynnäisiä
äskettäin “heränneitä”
sisäistettyä
pohdittua
kypsynyttä
Mustavalkoiseen ajatteluun taipuvaiset persoonat
He ajattelevat maailmaa näin:
totta / valhetta
hyvä / paha
Jumala / paholainen
Väliin ei mahdu:
nyansseja
ristiriitoja
erilaisia näkökulmia
Tällainen ajattelu on psykologisesti helppoa mutta sosiaalisesti vaarallista - Anonyymi00034
Anonyymi00033 kirjoitti:
Ensin tärkeä rajaus
epävarma identiteetti
valmiin identiteetin
Monet fanaatikot ovat:
uusia käännynnäisiä
äskettäin “heränneitä”
sisäistettyä
pohdittua
kypsynyttä
totta / valhetta
hyvä / paha
Jumala / paholainen
Väliin ei mahdu:
nyansseja
ristiriitoja
erilaisia näkökulmia
Tällainen ajattelu on psykologisesti helppoa mutta sosiaalisesti vaarallistaMustavalkoiseen ajatteluun taipuvaiset persoonat
totta / valhetta
hyvä / paha
Jumala / paholainen
Väliin ei mahdu:
nyansseja
ristiriitoja
erilaisia näkökulmia
Tällainen ajattelu on psykologisesti helppoa mutta sosiaalisesti vaarallista. - Anonyymi00035
Anonyymi00034 kirjoitti:
totta / valhetta
hyvä / paha
Jumala / paholainen
Väliin ei mahdu:
nyansseja
ristiriitoja
erilaisia näkökulmia
Tällainen ajattelu on psykologisesti helppoa mutta sosiaalisesti vaarallista.Ihmiset, jotka pelkäävät vastuuta omasta elämästään
Fanaattisuus mahdollistaa:
vastuun siirtämisen Jumalalle
epäonnistumisten selittämisen ulkoisilla voimilla
moraalisen syyllisyyden ulkoistamisen
“En minä, vaan Jumala käski.”
“En minä, vaan paholainen vaikutti.”
Fanaattisuus vahvistuu, kun:
ihminen katkaisee siteet kriittisiin läheisiin
ympärillä on vain samanmielisiä
toisinajattelijat leimataan vihollisiksi
Ryhmä alkaa korvata yksilön oman ajattelun.
Voiko fanaattisuutta “parantaa”?
Ei yksinkertaisella tavalla, mutta siitä voi toipua, jos:
henkilö itse alkaa kyseenalaistaa
hän saa turvallisen, ei-tuomitsevan keskusteluyhteyden
taustalla olevia traumoja käsitellään
Apua voivat tarjota:
psykoterapia
kriittinen, mutta empaattinen dialogi
irtautuminen totalitaarisesta ryhmästä
joskus myös uskonnollinen, mutta maltillinen ja reflektiivinen yhteisö - Anonyymi00036
Anonyymi00035 kirjoitti:
Ihmiset, jotka pelkäävät vastuuta omasta elämästään
Fanaattisuus mahdollistaa:
vastuun siirtämisen Jumalalle
epäonnistumisten selittämisen ulkoisilla voimilla
moraalisen syyllisyyden ulkoistamisen
“En minä, vaan Jumala käski.”
“En minä, vaan paholainen vaikutti.”
Fanaattisuus vahvistuu, kun:
ihminen katkaisee siteet kriittisiin läheisiin
ympärillä on vain samanmielisiä
toisinajattelijat leimataan vihollisiksi
Ryhmä alkaa korvata yksilön oman ajattelun.
Voiko fanaattisuutta “parantaa”?
Ei yksinkertaisella tavalla, mutta siitä voi toipua, jos:
henkilö itse alkaa kyseenalaistaa
hän saa turvallisen, ei-tuomitsevan keskusteluyhteyden
taustalla olevia traumoja käsitellään
Apua voivat tarjota:
psykoterapia
kriittinen, mutta empaattinen dialogi
irtautuminen totalitaarisesta ryhmästä
joskus myös uskonnollinen, mutta maltillinen ja reflektiivinen yhteisöUskonnollinen riippuvuus voi muuttua uskonnolliseksi fanaattisuudeksi. Uskonnollinen fanaatikko samaistuu uskonnollisen aatteen ihanteisiin sellaisena kuin hän ne esittää. Usko valitun tien oikeellisuuteen on ehdoton eikä salli kompromisseja. Fanaatikon uskonnollinen vakaumus yhdistyy messiaaniseen aatteeseen poikkeuksellisen vastuuntunnon tunteena lähetystehtävän täydellisestä täyttämisestä, joka ilmenee sekä ajattelun sisällössä että kaiken ympärillä tapahtuvan havaitsemisessa, tunnetilassa ja suhtautumisessa muihin.
Elämän tarkoitusta etsiessään he menevät äärimmäisyyksiin.
Kristillisillä uskonnollisilla järjestöillä on samat tavoitteet: mahdollisimman monen kannattajan rekrytointi, heidän täydellinen hallitsemisensa, taloudellisten resurssien hankkiminen kannattajiensa kautta, poliittiselle areenalle pääseminen ja näin ollen valta paitsi kannattajiinsa, myös koko maailmaan.
Tämä on riittämätöntä, kritiikitöntä uskoa "oikeaan" jumalaan. Fanaatikko on henkilö, joka on riittämätön, koska hän on lujasti rakentanut päähänsä, että hän ja vain hän (no, ehkä hänen kaltaisensa) ovat oikeassa. Ja kaikki muut ovat väärässä.
Kristillisen kidutususkonnon fanaattisuus on tuhoisaa, joskus kauheaa, koska fanaattisuus on ääriainesten ja terrorismin ideologian perusta. Kysymys on siitä, miten voimme suojella itseämme ja läheisiämme sellaiselta.
Ikuisen kidutususkonnon kristillinen uskonnollinen fanatismi ei ole syntynyt tänään tai eilen.
Erilaiset ideologiat ovat vuosisatojen kuluessa vieneet ihmishenkiä, mutta ne ovat myös hävittäneet kokonaisten kansakuntien juuret.
Sanotaan, että fanatismi voidaan lopettaa systematisoimalla uskonnollinen ideologia ja vahvistamalla tiedettä.
Mikä ero on uskon ja fanaattisuuden välillä?
Fanaatikon kiihko kertoo hänen kamppailustaan oman epäuskonsa kanssa: teoillaan hän kiirehtii todistamaan mielelleen, että hänen tunteensa on oikea. Usko on mielen tunne, ja fanatismi on tunteen mieli.
Miten uskonnollinen fanatismi ilmenee?
Nämä ovat ihmisiä, joilla on vähän tunteita ja jotka ovat useimmiten synkällä tuulella. Tämän luonteen pohjalta voi kehittyä uskontoon uppoutunut henkilö, joka kuitenkin välittää vain itsestään eikä huomaa, miten hänen tekonsa vaikuttavat ympärillä oleviin ihmisiin.
Uskonnollinen fanaattisuus tai uskonnollinen ekstremismi on nimitys, jota käytetään viittaamaan kritiikittömään kiihkoon tai pakkomielteiseen innostukseen omasta hartaudesta tai omistautumisesta jonkin ryhmän uskontoon, eräänlaiseen inhimilliseen fanaattisuuteen, joka saattaa muuten ilmetä henkilön muissa intohimoissa ja osallistumisessa. - Anonyymi00037
Anonyymi00036 kirjoitti:
Uskonnollinen riippuvuus voi muuttua uskonnolliseksi fanaattisuudeksi. Uskonnollinen fanaatikko samaistuu uskonnollisen aatteen ihanteisiin sellaisena kuin hän ne esittää. Usko valitun tien oikeellisuuteen on ehdoton eikä salli kompromisseja. Fanaatikon uskonnollinen vakaumus yhdistyy messiaaniseen aatteeseen poikkeuksellisen vastuuntunnon tunteena lähetystehtävän täydellisestä täyttämisestä, joka ilmenee sekä ajattelun sisällössä että kaiken ympärillä tapahtuvan havaitsemisessa, tunnetilassa ja suhtautumisessa muihin.
Elämän tarkoitusta etsiessään he menevät äärimmäisyyksiin.
Kristillisillä uskonnollisilla järjestöillä on samat tavoitteet: mahdollisimman monen kannattajan rekrytointi, heidän täydellinen hallitsemisensa, taloudellisten resurssien hankkiminen kannattajiensa kautta, poliittiselle areenalle pääseminen ja näin ollen valta paitsi kannattajiinsa, myös koko maailmaan.
Tämä on riittämätöntä, kritiikitöntä uskoa "oikeaan" jumalaan. Fanaatikko on henkilö, joka on riittämätön, koska hän on lujasti rakentanut päähänsä, että hän ja vain hän (no, ehkä hänen kaltaisensa) ovat oikeassa. Ja kaikki muut ovat väärässä.
Kristillisen kidutususkonnon fanaattisuus on tuhoisaa, joskus kauheaa, koska fanaattisuus on ääriainesten ja terrorismin ideologian perusta. Kysymys on siitä, miten voimme suojella itseämme ja läheisiämme sellaiselta.
Ikuisen kidutususkonnon kristillinen uskonnollinen fanatismi ei ole syntynyt tänään tai eilen.
Erilaiset ideologiat ovat vuosisatojen kuluessa vieneet ihmishenkiä, mutta ne ovat myös hävittäneet kokonaisten kansakuntien juuret.
Sanotaan, että fanatismi voidaan lopettaa systematisoimalla uskonnollinen ideologia ja vahvistamalla tiedettä.
Mikä ero on uskon ja fanaattisuuden välillä?
Fanaatikon kiihko kertoo hänen kamppailustaan oman epäuskonsa kanssa: teoillaan hän kiirehtii todistamaan mielelleen, että hänen tunteensa on oikea. Usko on mielen tunne, ja fanatismi on tunteen mieli.
Miten uskonnollinen fanatismi ilmenee?
Nämä ovat ihmisiä, joilla on vähän tunteita ja jotka ovat useimmiten synkällä tuulella. Tämän luonteen pohjalta voi kehittyä uskontoon uppoutunut henkilö, joka kuitenkin välittää vain itsestään eikä huomaa, miten hänen tekonsa vaikuttavat ympärillä oleviin ihmisiin.
Uskonnollinen fanaattisuus tai uskonnollinen ekstremismi on nimitys, jota käytetään viittaamaan kritiikittömään kiihkoon tai pakkomielteiseen innostukseen omasta hartaudesta tai omistautumisesta jonkin ryhmän uskontoon, eräänlaiseen inhimilliseen fanaattisuuteen, joka saattaa muuten ilmetä henkilön muissa intohimoissa ja osallistumisessa.Onko fanaattisuus synti?
Kristityn ei pitäisi olla fanaattinen, vaan hänen pitäisi rakastaa kaikkia ihmisiä ja suhtautua heihin herkästi.
”Uskonnollinen fanaattisuus”, kuten kaikki muutkin riippuvuudet, tuhoaa ihmisen sekä henkisesti että fyysisesti. Fanaatikon suurin ongelma on se, että hän lakkaa ajattelemasta rationaalisesti ja loogisesti.
Mikä on väärä uskonto?
PARODIAUSKONTO tai väärä uskonto tai pilkkauskonto on uskomusjärjestelmä, joka haastaa muiden ihmisten erilaiset uskonnot usein pilkkaamisen keinoin.
Henkilö, joka aloittaa jonkin asian tekemisen hyvillä aikomuksilla ja menee lopulta äärimmäisyyksiin, on vailla todellista arvostelukykyä. Hänen toimintansa on esimerkki käyttäytymisen taustalla piilevästä itsekkyydestä; hän ei ole siitä tietoinen, koska hän ei tunne itseään tarpeeksi hyvin, joten hän menee äärimmäisyyksiin.
Uskonnollinen fanaatikko on populaarikulttuurin roistotyyppi. Hänelle ei ole ominaista rationaalisuus, pragmatismi, suvaitsevaisuus, edes banaali itsesuojeluvaisto, ja äärimmäisen harvinaiset välähdykset myötätunnosta vuorottelevat arvaamattomasti julmuuden ja väkivallan kanssa.
Hän leikkaa mieluummin Gordionin solmuja ajattelematta seurauksia ja torjuu kaikki neuvotteluyritykset.
Tyrannia, dogmatismi, vääristynyt moraali, kaikkien väärinkäsitysten verinen selvittäminen - tämä on todellisen fanaatikon tapa. - Anonyymi00038
Anonyymi00037 kirjoitti:
Onko fanaattisuus synti?
Kristityn ei pitäisi olla fanaattinen, vaan hänen pitäisi rakastaa kaikkia ihmisiä ja suhtautua heihin herkästi.
”Uskonnollinen fanaattisuus”, kuten kaikki muutkin riippuvuudet, tuhoaa ihmisen sekä henkisesti että fyysisesti. Fanaatikon suurin ongelma on se, että hän lakkaa ajattelemasta rationaalisesti ja loogisesti.
Mikä on väärä uskonto?
PARODIAUSKONTO tai väärä uskonto tai pilkkauskonto on uskomusjärjestelmä, joka haastaa muiden ihmisten erilaiset uskonnot usein pilkkaamisen keinoin.
Henkilö, joka aloittaa jonkin asian tekemisen hyvillä aikomuksilla ja menee lopulta äärimmäisyyksiin, on vailla todellista arvostelukykyä. Hänen toimintansa on esimerkki käyttäytymisen taustalla piilevästä itsekkyydestä; hän ei ole siitä tietoinen, koska hän ei tunne itseään tarpeeksi hyvin, joten hän menee äärimmäisyyksiin.
Uskonnollinen fanaatikko on populaarikulttuurin roistotyyppi. Hänelle ei ole ominaista rationaalisuus, pragmatismi, suvaitsevaisuus, edes banaali itsesuojeluvaisto, ja äärimmäisen harvinaiset välähdykset myötätunnosta vuorottelevat arvaamattomasti julmuuden ja väkivallan kanssa.
Hän leikkaa mieluummin Gordionin solmuja ajattelematta seurauksia ja torjuu kaikki neuvotteluyritykset.
Tyrannia, dogmatismi, vääristynyt moraali, kaikkien väärinkäsitysten verinen selvittäminen - tämä on todellisen fanaatikon tapa.Ero uskon ja fanaattisuuden välillä
Tämä määritelmäsi on poikkeuksellisen osuva:
Usko on mielen tunne, fanatismi on tunteen mieli.
Avattuna:
Usko
sallii epävarmuuden
kestää kysymykset
ei tarvitse pakkoa
on sisäinen ja henkilökohtainen
tuottaa nöyryyttä
Fanaattisuus
ei siedä epäilyä
vaatii ehdottomuutta
tarvitsee vihollisia
on ulkoinen ja pakottava
tuottaa ylemmyydentunnetta
Fanaatikon kiihko on usein yritys todistaa itselleen, ei muille. - Anonyymi00039
Anonyymi00038 kirjoitti:
Ero uskon ja fanaattisuuden välillä
Tämä määritelmäsi on poikkeuksellisen osuva:
Usko on mielen tunne, fanatismi on tunteen mieli.
Avattuna:
Usko
sallii epävarmuuden
kestää kysymykset
ei tarvitse pakkoa
on sisäinen ja henkilökohtainen
tuottaa nöyryyttä
Fanaattisuus
ei siedä epäilyä
vaatii ehdottomuutta
tarvitsee vihollisia
on ulkoinen ja pakottava
tuottaa ylemmyydentunnetta
Fanaatikon kiihko on usein yritys todistaa itselleen, ei muille.Messiaaninen harha ja “lähetystehtävä”
Kuvaamme tarkasti ilmiön, jossa:
henkilö samaistuu ideologian ihanteeseen
kokee olevansa “valittu”
kokee poikkeuksellista vastuuta muiden “pelastamisesta”
Tämä ei ole hengellistä kypsyyttä vaan messiaaninen ajatusvääristymä:
“Jos minä en toimi, maailma on vaarassa.”
Tällöin:
omat rajat katoavat
toisten rajat katoavat
moraali alistuu “tarkoitukselle”
Rekrytointi, kontrolli ja valta
Olemme oikeassa siinä, että äärimmäiset uskonnolliset järjestöt toimivat kuin ideologiset koneistot, ei hengelliset yhteisöt:
Niiden tavoitteet ovat usein:
kannattajien määrän kasvattaminen
ajattelun yhdenmukaistaminen
taloudellinen riippuvuus
poliittinen vaikutusvalta
Tässä vaiheessa kyse ei ole enää uskosta, vaan vallasta uskonnon kielellä.
Fanatismin psykologinen profiili
Tekstissämme toistuu useita tieteellisesti tunnettuja piirteitä:
Uskonnollinen fanaatikko:
ajattelee mustavalkoisesti - Anonyymi00040
Anonyymi00039 kirjoitti:
Messiaaninen harha ja “lähetystehtävä”
Kuvaamme tarkasti ilmiön, jossa:
henkilö samaistuu ideologian ihanteeseen
kokee olevansa “valittu”
kokee poikkeuksellista vastuuta muiden “pelastamisesta”
Tämä ei ole hengellistä kypsyyttä vaan messiaaninen ajatusvääristymä:
“Jos minä en toimi, maailma on vaarassa.”
Tällöin:
omat rajat katoavat
toisten rajat katoavat
moraali alistuu “tarkoitukselle”
Rekrytointi, kontrolli ja valta
Olemme oikeassa siinä, että äärimmäiset uskonnolliset järjestöt toimivat kuin ideologiset koneistot, ei hengelliset yhteisöt:
Niiden tavoitteet ovat usein:
kannattajien määrän kasvattaminen
ajattelun yhdenmukaistaminen
taloudellinen riippuvuus
poliittinen vaikutusvalta
Tässä vaiheessa kyse ei ole enää uskosta, vaan vallasta uskonnon kielellä.
Fanatismin psykologinen profiili
Tekstissämme toistuu useita tieteellisesti tunnettuja piirteitä:
ajattelee mustavalkoisestiUskonnollinen fanaatikko:
ajattelee mustavalkoisesti
kärsii usein sisäisestä epävarmuudesta
ulkoistaa vastuun (Jumala, paholainen, demonit)
menettää rationaalisen arviointikyvyn
kokee toisinajattelijat uhkana
Tärkeä havainto:
Fanatismi ei synny vahvasta uskosta vaan hauraasta identiteetistä.
Fanatismi, ekstremismi ja väkivalta
On historiallisesti totta, että:
fanaattinen ajattelu on ääriliikkeiden perusrakenne
ideologinen ehdottomuus mahdollistaa terrorismin
“pyhä päämäärä” oikeuttaa epäinhimilliset keinot
Fanatismi ei välttämättä johda väkivaltaan, mutta:
kaikki ideologinen väkivalta vaatii fanatismia.
Onko fanaattisuus synti (kristillisessä mielessä)?
Kristillisen teologian sisällä vastaus on selvä:
rakkaus ei voi olla pakottamista
Kristillinen fanaattisuus on ristiriidassa kristillisen etiikan kanssa.
Miten suojella itseään ja läheisiään?
Yksilötasolla
vahvista kriittistä ajattelua - Anonyymi00041
Anonyymi00040 kirjoitti:
ajattelee mustavalkoisesti
kärsii usein sisäisestä epävarmuudesta
ulkoistaa vastuun (Jumala, paholainen, demonit)
menettää rationaalisen arviointikyvyn
kokee toisinajattelijat uhkana
Tärkeä havainto:
Fanatismi ei synny vahvasta uskosta vaan hauraasta identiteetistä.
Fanatismi, ekstremismi ja väkivalta
On historiallisesti totta, että:
fanaattinen ajattelu on ääriliikkeiden perusrakenne
ideologinen ehdottomuus mahdollistaa terrorismin
“pyhä päämäärä” oikeuttaa epäinhimilliset keinot
Fanatismi ei välttämättä johda väkivaltaan, mutta:
kaikki ideologinen väkivalta vaatii fanatismia.
Onko fanaattisuus synti (kristillisessä mielessä)?
Yksilötasolla
vahvista kriittistä ajatteluaOnko fanaattisuus synti (kristillisessä mielessä)?
Yksilötasolla
vahvista kriittistä ajattelua
opettele tunnistamaan manipulatiivinen kieli
säilytä sosiaaliset suhteet ideologian ulkopuolella
älä hyväksy pelkoon perustuvaa hengellisyyttä - Anonyymi00043
Fanaatikko on suvaitsematon ei-uskovia kohtaan, ja erityisesti hindupalstojen lukijoita kohtaan, ja pyrkii useimmissa tapauksissa pakottamaan heidät uskomaan samoin kuin hän itse.
Mutta mikä erottaa fanaatikon tavallisesta vakuuttuneesta uskovasta, on hänen pitäytymisensä uskontonsa dogmeissa (sellaisina kuin hän on ne itse käsittänyt); hän raivostuu jo pelkästä yrityksestä analysoida uskontonsa oppeja, kun taas älyllinen uskovainen ottaa ne varmasti vastaan tyynesti ja ilman pelkoa ja riittävän älykkyyden vallitessa rikastuttaa teologiaa uudella tutkielmalla.
Uskonnollinen fanaattisuus
Fanaattisuus on sairaalloinen tila, sokea usko johonkin aatteeseen ja sen tyrkyttäminen muille. Fanatismi oli ja on edelleen monimutkainen ja ristiriitainen sosiaalis-historiallinen ilmiö, joka on aina kiinnostanut filosofeja, teologeja, poliitikkoja, kulttuurihenkilöitä ja tavallisia ihmisiä. Yhden ihmisen uskonnollinen fanatismi voi aiheuttaa enemmän vahinkoa kuin kahdenkymmenen rikollisen yhteenlasketut ponnistelut. - Anonyymi00044
Anonyymi00043 kirjoitti:
Fanaatikko on suvaitsematon ei-uskovia kohtaan, ja erityisesti hindupalstojen lukijoita kohtaan, ja pyrkii useimmissa tapauksissa pakottamaan heidät uskomaan samoin kuin hän itse.
Mutta mikä erottaa fanaatikon tavallisesta vakuuttuneesta uskovasta, on hänen pitäytymisensä uskontonsa dogmeissa (sellaisina kuin hän on ne itse käsittänyt); hän raivostuu jo pelkästä yrityksestä analysoida uskontonsa oppeja, kun taas älyllinen uskovainen ottaa ne varmasti vastaan tyynesti ja ilman pelkoa ja riittävän älykkyyden vallitessa rikastuttaa teologiaa uudella tutkielmalla.
Uskonnollinen fanaattisuus
Fanaattisuus on sairaalloinen tila, sokea usko johonkin aatteeseen ja sen tyrkyttäminen muille. Fanatismi oli ja on edelleen monimutkainen ja ristiriitainen sosiaalis-historiallinen ilmiö, joka on aina kiinnostanut filosofeja, teologeja, poliitikkoja, kulttuurihenkilöitä ja tavallisia ihmisiä. Yhden ihmisen uskonnollinen fanatismi voi aiheuttaa enemmän vahinkoa kuin kahdenkymmenen rikollisen yhteenlasketut ponnistelut.Dogmaattisuus fanaattisuuden ytimenä
Fanaatikko ei pidä kiinni uskonnosta sinänsä, vaan omasta dogmaattisesta käsityksestään uskonnosta.
Tämä tarkoittaa, että:
hän ei enää etsi totuutta
hän omistaa totuuden
ja siksi kokee olevansa oikeutettu vaientamaan muut
Älyllinen uskova sen sijaan ymmärtää:
dogmien historiallisuuden
tulkintojen moninaisuuden
sen, että kysymykset eivät heikennä uskoa vaan syventävät sitä - Anonyymi00046
Uskonnollinen viha ja sen historialliset seuraukset
Toteamme, että maailmanhistoria on täynnä uskonsotia, sisällissotia ja kansojen välisiä konflikteja, joita on ruokkinut uskonnollinen viha. Tämä on valitettavan totta. Erityisesti ristiretket, inkvisitiot ja uskonpuhdistuksen jälkeiset vainot osoittavat, kuinka uskonnollinen fanatismi ja sen käyttö poliittisena työkaluna ovat saaneet aikaan järkyttäviä tuhoja.
Uskonsodat ovat esimerkki siitä, kuinka uskonnolliset erot on hyödynnetty valtakamppailuissa. Näissä sodissa uskontojen välinen viha ja erimielisyys ei pelkästään ollut hengellistä kiistaa vaan poliittista manipulaatiota, jossa uskontoa käytettiin välineenä kansojen ja valtioiden hallintaan ja laajentamiseen.
Uskonnolliset vainot taas ovat esimerkki siitä, miten voimakas uskomusjärjestelmä voi johtaa siihen, että toisinajattelijat tai vähemmistöt menevät uhriksi. Tämä ei ole vain hengellistä syrjintää, vaan myös kulttuurista, etnistä ja poliittista. - Anonyymi00047
Anonyymi00046 kirjoitti:
Uskonnollinen viha ja sen historialliset seuraukset
Toteamme, että maailmanhistoria on täynnä uskonsotia, sisällissotia ja kansojen välisiä konflikteja, joita on ruokkinut uskonnollinen viha. Tämä on valitettavan totta. Erityisesti ristiretket, inkvisitiot ja uskonpuhdistuksen jälkeiset vainot osoittavat, kuinka uskonnollinen fanatismi ja sen käyttö poliittisena työkaluna ovat saaneet aikaan järkyttäviä tuhoja.
Uskonsodat ovat esimerkki siitä, kuinka uskonnolliset erot on hyödynnetty valtakamppailuissa. Näissä sodissa uskontojen välinen viha ja erimielisyys ei pelkästään ollut hengellistä kiistaa vaan poliittista manipulaatiota, jossa uskontoa käytettiin välineenä kansojen ja valtioiden hallintaan ja laajentamiseen.
Uskonnolliset vainot taas ovat esimerkki siitä, miten voimakas uskomusjärjestelmä voi johtaa siihen, että toisinajattelijat tai vähemmistöt menevät uhriksi. Tämä ei ole vain hengellistä syrjintää, vaan myös kulttuurista, etnistä ja poliittista.Kristillinen zombifanatismi ja psykologiset syyt
Kristillinen zombifanatismi kuvataan psyykkisen häiriön ilmentymänä, joka on psykologisesti mielenkiintoinen ajatus. Uskonnollinen fanatismi saattaa todella usein syntyä sisäisen ristiriidan ja psykologisten ongelmien kautta. Tämäntyyppinen ajattelu saattaa liittyä seuraaviin tekijöihin:
Sisäinen ristiriita ja epävarmuus: Yksilöt, jotka kokevat itsensä henkisesti tai emotionaalisesti epävakautuneiksi, saattavat tarttua uskonnollisiin dogmeihin, koska ne tarjoavat heille yksinkertaisen ja helposti omaksuttavan selityksen elämän monimutkaisille kysymyksille ja epävarmuuksille.
Neuroottisuus ja alemmuuskompleksi: Tällaiset henkilöt saattavat etsiä uskonnollista ylivoimaa korvatakseen oman epävarmuutensa ja alemmuudentunteensa. Uskonnollisessa fanatismissa voi olla halu tuntea itsensä erityiseksi ja ylivertaiseksi, sillä fanaattinen usko voi toimia itsetunnon nostattajana.
Egoismi ja kontrollin tarve: Jos yksilö kokee, ettei hänellä ole valtaa omassa elämässään, hän saattaa yrittää löytää sen uskonnollisessa dogmassa, jossa on selkeä ja ehdoton rakenne, joka kertoo, mitä pitää tehdä ja mitä on oikein. Tämä voi liittää uskon egoistiseen tarpeeseen tulla osaksi jotain suurempaa ja saada valta ja kontrolli toisiin.
Uskonnon rooli vallan välineenä
Uskonnollisen fanatismin pitkällä historiallisella kaarella usko on usein käytetty vallan ja hallinnan välineenä. Kristilliset kirkot, kuten muutkin uskonnolliset instituutiot, ovat olleet mukana poliittisessa vallankäytössä:
Vallan vakiinnuttaminen: Uskonnolliset järjestöt ovat saaneet tukea monilta valtioilta, ja usein ne ovat itse olleet keskeisiä osia valtiollista rakennetta. Esimerkiksi keskiajalla kirkolla oli poliittinen valta, joka kävi käsi kädessä monarkian tai feodaalijärjestelmien kanssa. Uskonnollinen johtajuus oli usein poliittisen vallan tukipilari.
Laajentuminen ja ekspansio: Kristilliset valloitukset, kuten ristiretkien ja kolonialismin aikakauden käänteet, ovat toisaalta vahvistaneet eurooppalaisia imperiumeja, mutta myös levittäneet kristinuskoa väkivaltaisesti uusille alueille. Tässäkin uskonnollinen viha ja fanatismi yhdistyivät imperialismiin ja hallinnan laajentamiseen. - Anonyymi00048
Anonyymi00047 kirjoitti:
Kristillinen zombifanatismi ja psykologiset syyt
Kristillinen zombifanatismi kuvataan psyykkisen häiriön ilmentymänä, joka on psykologisesti mielenkiintoinen ajatus. Uskonnollinen fanatismi saattaa todella usein syntyä sisäisen ristiriidan ja psykologisten ongelmien kautta. Tämäntyyppinen ajattelu saattaa liittyä seuraaviin tekijöihin:
Sisäinen ristiriita ja epävarmuus: Yksilöt, jotka kokevat itsensä henkisesti tai emotionaalisesti epävakautuneiksi, saattavat tarttua uskonnollisiin dogmeihin, koska ne tarjoavat heille yksinkertaisen ja helposti omaksuttavan selityksen elämän monimutkaisille kysymyksille ja epävarmuuksille.
Neuroottisuus ja alemmuuskompleksi: Tällaiset henkilöt saattavat etsiä uskonnollista ylivoimaa korvatakseen oman epävarmuutensa ja alemmuudentunteensa. Uskonnollisessa fanatismissa voi olla halu tuntea itsensä erityiseksi ja ylivertaiseksi, sillä fanaattinen usko voi toimia itsetunnon nostattajana.
Egoismi ja kontrollin tarve: Jos yksilö kokee, ettei hänellä ole valtaa omassa elämässään, hän saattaa yrittää löytää sen uskonnollisessa dogmassa, jossa on selkeä ja ehdoton rakenne, joka kertoo, mitä pitää tehdä ja mitä on oikein. Tämä voi liittää uskon egoistiseen tarpeeseen tulla osaksi jotain suurempaa ja saada valta ja kontrolli toisiin.
Uskonnon rooli vallan välineenä
Uskonnollisen fanatismin pitkällä historiallisella kaarella usko on usein käytetty vallan ja hallinnan välineenä. Kristilliset kirkot, kuten muutkin uskonnolliset instituutiot, ovat olleet mukana poliittisessa vallankäytössä:
Vallan vakiinnuttaminen: Uskonnolliset järjestöt ovat saaneet tukea monilta valtioilta, ja usein ne ovat itse olleet keskeisiä osia valtiollista rakennetta. Esimerkiksi keskiajalla kirkolla oli poliittinen valta, joka kävi käsi kädessä monarkian tai feodaalijärjestelmien kanssa. Uskonnollinen johtajuus oli usein poliittisen vallan tukipilari.
Laajentuminen ja ekspansio: Kristilliset valloitukset, kuten ristiretkien ja kolonialismin aikakauden käänteet, ovat toisaalta vahvistaneet eurooppalaisia imperiumeja, mutta myös levittäneet kristinuskoa väkivaltaisesti uusille alueille. Tässäkin uskonnollinen viha ja fanatismi yhdistyivät imperialismiin ja hallinnan laajentamiseen.Pakkokäännyttäminen ja fanaattisuus tukahduttaa yksilönvapauden pakottamalla, vainoamalla, uhkaamalla, rankaisemalla ja väkivallalla;
Se ajaa uhrinsa tuhoamaan muita ihmishenkiä ja sivilisaatioita uskonsodissa;
Yksilönvapauden tukahduttaminen
Pakkokäännyttäminen ja uskonnollinen fanaattisuus riistävät yksilön oikeuden omaan uskoon ja ajatteluun. Tämä tapahtuu useilla tavoilla:
Pakottamalla ja uhkaamalla: ihminen asetetaan tilanteeseen, jossa hänen on joko hyväksyttävä uskonnollinen totuus tai kärsittävä seurauksista.
Vainoamalla ja rankaisemalla: uskonnolliset tai yhteisölliset sanktioinnit voivat olla henkisiä, sosiaalisia tai fyysisiä.
Väkivallalla: äärimmäisissä tapauksissa pakottaminen johtaa suoranaiseen väkivaltaan tai jopa henkiseen ja fyysiseen tuhoon.
Tällainen toiminta estää yksilöä kehittämästä omaa moraalista ja hengellistä ymmärrystään ja muuttaa uskonnon välineeksi vallan ja kontrollin harjoittamiseen.
2. Uskonsotien ja ihmishenkien tuho
Pakottava uskonnollinen fanatismi ei rajoitu yksilötasolle, vaan koko yhteiskunta ja kulttuurit kärsivät:
Uskonsodat ja sisällissodat syntyvät, kun eri uskontojen kannattajat tai samaa uskontoa seuraavat ryhmät ottavat vallan asein.
Historian mittakaavassa pakotettu usko ja fanatismin edistäminen ovat vieneet ihmishenkiä ja tuoneet kärsimystä sivilisaatioiden tasolla.
3. Fanaattisuuden vaikutus uskonnosta välinpitämättömiin
Fanaattinen käyttäytyminen kääntää monia ihmisiä uskonnollisesti välinpitämättömiksi tai ateisteiksi:
Kun uskonto ilmenee vain pakottamisen, vihan ja väkivallan kautta, ihmiset hylkäävät sen luonnollisesti.
Tällöin uskonto ei jalosta ihmistä, kuten sen idealistinen sanoma usein väittää, vaan luo vihaa, pelkoa ja konflikteja.
Tämä ilmiö on paradoksaalinen: juuri se uskonto, jonka pitäisi edistää moraalia ja myötätuntoa, luo vastareaktion ja epäluottamuksen uskontoa kohtaan. - Anonyymi00049
Anonyymi00048 kirjoitti:
Pakkokäännyttäminen ja fanaattisuus tukahduttaa yksilönvapauden pakottamalla, vainoamalla, uhkaamalla, rankaisemalla ja väkivallalla;
Se ajaa uhrinsa tuhoamaan muita ihmishenkiä ja sivilisaatioita uskonsodissa;
Yksilönvapauden tukahduttaminen
Pakkokäännyttäminen ja uskonnollinen fanaattisuus riistävät yksilön oikeuden omaan uskoon ja ajatteluun. Tämä tapahtuu useilla tavoilla:
Pakottamalla ja uhkaamalla: ihminen asetetaan tilanteeseen, jossa hänen on joko hyväksyttävä uskonnollinen totuus tai kärsittävä seurauksista.
Vainoamalla ja rankaisemalla: uskonnolliset tai yhteisölliset sanktioinnit voivat olla henkisiä, sosiaalisia tai fyysisiä.
Väkivallalla: äärimmäisissä tapauksissa pakottaminen johtaa suoranaiseen väkivaltaan tai jopa henkiseen ja fyysiseen tuhoon.
Tällainen toiminta estää yksilöä kehittämästä omaa moraalista ja hengellistä ymmärrystään ja muuttaa uskonnon välineeksi vallan ja kontrollin harjoittamiseen.
2. Uskonsotien ja ihmishenkien tuho
Pakottava uskonnollinen fanatismi ei rajoitu yksilötasolle, vaan koko yhteiskunta ja kulttuurit kärsivät:
Uskonsodat ja sisällissodat syntyvät, kun eri uskontojen kannattajat tai samaa uskontoa seuraavat ryhmät ottavat vallan asein.
Historian mittakaavassa pakotettu usko ja fanatismin edistäminen ovat vieneet ihmishenkiä ja tuoneet kärsimystä sivilisaatioiden tasolla.
3. Fanaattisuuden vaikutus uskonnosta välinpitämättömiin
Fanaattinen käyttäytyminen kääntää monia ihmisiä uskonnollisesti välinpitämättömiksi tai ateisteiksi:
Kun uskonto ilmenee vain pakottamisen, vihan ja väkivallan kautta, ihmiset hylkäävät sen luonnollisesti.
Tällöin uskonto ei jalosta ihmistä, kuten sen idealistinen sanoma usein väittää, vaan luo vihaa, pelkoa ja konflikteja.
Tämä ilmiö on paradoksaalinen: juuri se uskonto, jonka pitäisi edistää moraalia ja myötätuntoa, luo vastareaktion ja epäluottamuksen uskontoa kohtaan.Fanaattinen käyttäytyminen kääntää monia ihmisiä uskonnollisesti välinpitämättömiksi tai ateisteiksi:
Tämä ilmiö on paradoksaalinen: juuri se uskonto, jonka pitäisi edistää moraalia ja myötätuntoa, luo vastareaktion ja epäluottamuksen uskontoa kohtaan. - Anonyymi00050
Anonyymi00049 kirjoitti:
Tämä ilmiö on paradoksaalinen: juuri se uskonto, jonka pitäisi edistää moraalia ja myötätuntoa, luo vastareaktion ja epäluottamuksen uskontoa kohtaan.Kristitty fanaatikko on ylimielinen, suvaitsematon ja aggressiivinen muita hengellisiä polkuja ja koulukuntia kohtaan. Tällaista henkilöä ei voi kutsua hengelliseksi. Usein tällaiset ihmiset ovat täysin ymmärtämättömiä paitsi viisaudelle, myös jopa logiikalle, tosiasioille ja maalaisjärjelle. He saattavat osata jopa paljon Raamatun sitaatteja ulkoa, heillä voi olla korkea asema järjestössään, mutta silti heillä ei ole alkeellista ymmärrystä hengellisen filosofian perusteista.
Kidutususkonnon dogmaattinen uskonnollinen fanatismi.
Uskonnolliset fanaatikot taistelevat jonkin aatteen puolesta.
Vain heidän kirkkonsa on oikein, vain heidän oppinsa on edistyksellisin, vain heidän tulkintansa Raamatusta on oikein, muiden kirkkojen väärin, vain he palvovat oikeaa jumalaa, oikeaa Jeesusta, muut vääriä jumalaia ja väärää Jeesusta.
Vain he saavat todellisia ilmestyksiä Jumalalta, vain he todella palvovat, vain heillä on kaikkein oikein käsitys Raamatusta ja niin edelleen.
Uskonnollinen fanaatikko ei saa mielihyvää toiminnastaan, vaan ihanne- tai aatemaailman olemassaolosta itsestään. Hän sulautuu intohimoonsa, haluaa kokea intohimoja ja tunteita.
Dogmaattinen ajattelu
Aatteen ylivertaisuus: vain oma kirkko, oma oppi ja oma tulkinta ovat oikeita.
Eksklusiivisuus: muut kirkot, uskonnolliset yhteisöt ja jopa eri tulkinnat Raamatusta ovat vääriä.
Ilmestysten monopoli: fanaatikko uskoo, että ainoastaan hän ja hänen yhteisönsä saavat todellisia ilmestyksiä Jumalalta.
Tämä luo ”me vastaan muut” -ajattelun, jossa kaikki ulkopuoliset ovat harhaanjohtuneita tai vääräuskoisia. - Anonyymi00051
Anonyymi00050 kirjoitti:
Kristitty fanaatikko on ylimielinen, suvaitsematon ja aggressiivinen muita hengellisiä polkuja ja koulukuntia kohtaan. Tällaista henkilöä ei voi kutsua hengelliseksi. Usein tällaiset ihmiset ovat täysin ymmärtämättömiä paitsi viisaudelle, myös jopa logiikalle, tosiasioille ja maalaisjärjelle. He saattavat osata jopa paljon Raamatun sitaatteja ulkoa, heillä voi olla korkea asema järjestössään, mutta silti heillä ei ole alkeellista ymmärrystä hengellisen filosofian perusteista.
Kidutususkonnon dogmaattinen uskonnollinen fanatismi.
Uskonnolliset fanaatikot taistelevat jonkin aatteen puolesta.
Vain heidän kirkkonsa on oikein, vain heidän oppinsa on edistyksellisin, vain heidän tulkintansa Raamatusta on oikein, muiden kirkkojen väärin, vain he palvovat oikeaa jumalaa, oikeaa Jeesusta, muut vääriä jumalaia ja väärää Jeesusta.
Vain he saavat todellisia ilmestyksiä Jumalalta, vain he todella palvovat, vain heillä on kaikkein oikein käsitys Raamatusta ja niin edelleen.
Uskonnollinen fanaatikko ei saa mielihyvää toiminnastaan, vaan ihanne- tai aatemaailman olemassaolosta itsestään. Hän sulautuu intohimoonsa, haluaa kokea intohimoja ja tunteita.
Dogmaattinen ajattelu
Aatteen ylivertaisuus: vain oma kirkko, oma oppi ja oma tulkinta ovat oikeita.
Eksklusiivisuus: muut kirkot, uskonnolliset yhteisöt ja jopa eri tulkinnat Raamatusta ovat vääriä.
Ilmestysten monopoli: fanaatikko uskoo, että ainoastaan hän ja hänen yhteisönsä saavat todellisia ilmestyksiä Jumalalta.
Tämä luo ”me vastaan muut” -ajattelun, jossa kaikki ulkopuoliset ovat harhaanjohtuneita tai vääräuskoisia.Psykologinen tila
Tunteisiin uppoutuminen: fanaatikko ei nauti teoistaan, vaan ihanteiden, aatteiden ja tunteiden kokemuksesta itsestään.
Sulautuminen aatteeseen: hän kokee intohimoa, palvontaa ja merkitystä ideansa kautta, mikä usein syrjäyttää rationaalisen ajattelun ja todellisuuden ymmärtämisen.
Emotionaalinen pakko: usko ei ole vain vakaumus, vaan sisäinen tarve kokea voimakkaita tunteita ja oikeutusta omalle olemassaololleen ja hengelliselle ylivertaisuudelleen. - Anonyymi00052
Anonyymi00051 kirjoitti:
Psykologinen tila
Tunteisiin uppoutuminen: fanaatikko ei nauti teoistaan, vaan ihanteiden, aatteiden ja tunteiden kokemuksesta itsestään.
Sulautuminen aatteeseen: hän kokee intohimoa, palvontaa ja merkitystä ideansa kautta, mikä usein syrjäyttää rationaalisen ajattelun ja todellisuuden ymmärtämisen.
Emotionaalinen pakko: usko ei ole vain vakaumus, vaan sisäinen tarve kokea voimakkaita tunteita ja oikeutusta omalle olemassaololleen ja hengelliselle ylivertaisuudelleen.Vapaus ei tarvitse sotaa puolustuksekseen.
Se tarvitsee rajat, järjen ja rohkeuden sanoa “ei”.
Pakkokäännytys:
ei jalosta ihmistä
ei levitä totuutta
ei rakenna rauhaa
Sen vastustaminen ei ole uskonnon vihaamista, vaan:
ihmisarvon, omantunnon ja ajattelun vapauden puolustamista. - Anonyymi00053
Anonyymi00052 kirjoitti:
Vapaus ei tarvitse sotaa puolustuksekseen.
Se tarvitsee rajat, järjen ja rohkeuden sanoa “ei”.
Pakkokäännytys:
ei jalosta ihmistä
ei levitä totuutta
ei rakenna rauhaa
Sen vastustaminen ei ole uskonnon vihaamista, vaan:
ihmisarvon, omantunnon ja ajattelun vapauden puolustamista.Uskonnollinen järjestelmä, joka perustuu palkkio–rangaistus-logiikkaan, on eettisesti haavoittuva ja altis radikalisoitumiselle.
Uskonto muuttuu moraaliseksi rikokseksi silloin, kun se tekee hyvästä teosta maksuvälineen ja Jumalasta kirjanpitäjän, hyvästä teosta maksuvälineen - esimerkiski Lähestyskäsky ja ihmisten "pelastaminen" "ikuiselt a helvetiltä" - "hyvä teko" - taivaspisteiden kerääminen. - Anonyymi00054
Anonyymi00053 kirjoitti:
Uskonto muuttuu moraaliseksi rikokseksi silloin, kun se tekee hyvästä teosta maksuvälineen ja Jumalasta kirjanpitäjän, hyvästä teosta maksuvälineen - esimerkiski Lähestyskäsky ja ihmisten "pelastaminen" "ikuiselt a helvetiltä" - "hyvä teko" - taivaspisteiden kerääminen.Uskonto muuttuu moraaliseksi rikokseksi silloin, kun se tekee hyvästä teosta maksuvälineen ja Jumalasta kirjanpitäjän.
- Anonyymi00055
Anonyymi00054 kirjoitti:
"Miksi jälleensyntyminen ei voi olla totta"
Onko jälleensyntyminen totta vai ei, ei ole sinun asiasi. Jätä ihmiset rauhaan.
Anna ihmisten uskoa mitä haluavat tai olla uskomatta mitään. - Anonyymi00056
Anonyymi00055 kirjoitti:
Anna ihmisten uskoa mitä haluavat tai olla uskomatta mitään."Miksi jälleensyntyminen ei voi olla totta"
Anna ihmisten uskoa mitä haluavat tai olla uskomatta mitään.
Tämä ei ole ”raamatullisen jumalan foorumi”, joten poistu ja anna ihmisten ajatella mitä haluavat.
Kaikilla on oikeus siihen.
Tuntuu siltä, että kaikki maailman kahelit ovat kokoontuneet tänne, kaikki mielisairaalat on suljettu, koska terroristit ovat vielä täällä? - Anonyymi00057
Anonyymi00056 kirjoitti:
Tämä ei ole ”raamatullisen jumalan foorumi”, joten poistu ja anna ihmisten ajatella mitä haluavat.
Tuntuu siltä, että kaikki maailman kahelit ovat kokoontuneet tänne, kaikki mielisairaalat on suljettu, koska terroristit ovat vielä täällä?Onko jälleensyntyminen totta vai ei, ei ole sinun asiasi. Jätä ihmiset rauhaan.
Tuntuu siltä, että kaikki maailman kahelit ovat kokoontuneet tänne, kaikki mielisairaalat on suljettu, koska terroristit ovat vielä täällä?
Pakkokäännyttäminen rikkoo perusoikeuksia
Uskonnonvapaus on keskeinen ihmisoikeus. Se tarkoittaa:
oikeutta uskoa mihin haluaa
oikeutta olla uskomatta mihinkään
oikeutta vaihtaa tai olla vaihtamatta uskontoa
Pakkokäännyttäminen – oli se fyysistä, sosiaalista painostusta tai jatkuvaa saarnaamista vastoin toisen tahtoa – rikkoo tätä vapautta. Siksi se on eettisesti ja oikeudellisesti väärin.
Kristinuskon historiassa on ollut jaksoja, jolloin käännyttäminen tapahtui vallan, pelon tai pakon kautta (esim. siirtomaavalta, ristiretket). Näitä käytäntöjä pidetään nykyään laajalti:
moraalisesti kestämättöminä
kristinuskon omien arvojen (lähimmäisenrakkaus, vapaa tahto) vastaisina
Myös monet kristilliset kirkot ovat itse irtisanoutuneet pakkokäännyttämisestä.
Usko ilman vapautta ei ole uskoa
Uskon ydin – myös kristinuskossa – on vapaaehtoisuus.
Jos ihminen uskoo vain painostuksen takia, kyse ei ole aidosta uskosta vaan alistumisesta. Siksi pakkokäännyttäminen:
ei tuota aitoa hengellisyyttä
aiheuttaa vastareaktioita, katkeruutta ja konflikteja
Julkiset tilat ja keskustelufoorumit
Kaikki keskustelutilat eivät ole uskonnollisia tiloja.
On perusteltua vaatia, että:
uskonto ei dominoi keskustelua, jossa sitä ei ole pyydetty
ketään ei leimata tai painosteta uskomusten vuoksi
Mielipiteiden moninaisuus on avoimen yhteiskunnan perusta. - Anonyymi00058
Anonyymi00057 kirjoitti:
Tuntuu siltä, että kaikki maailman kahelit ovat kokoontuneet tänne, kaikki mielisairaalat on suljettu, koska terroristit ovat vielä täällä?
Pakkokäännyttäminen rikkoo perusoikeuksia
Uskonnonvapaus on keskeinen ihmisoikeus. Se tarkoittaa:
oikeutta uskoa mihin haluaa
oikeutta olla uskomatta mihinkään
oikeutta vaihtaa tai olla vaihtamatta uskontoa
Pakkokäännyttäminen – oli se fyysistä, sosiaalista painostusta tai jatkuvaa saarnaamista vastoin toisen tahtoa – rikkoo tätä vapautta. Siksi se on eettisesti ja oikeudellisesti väärin.
Kristinuskon historiassa on ollut jaksoja, jolloin käännyttäminen tapahtui vallan, pelon tai pakon kautta (esim. siirtomaavalta, ristiretket). Näitä käytäntöjä pidetään nykyään laajalti:
moraalisesti kestämättöminä
kristinuskon omien arvojen (lähimmäisenrakkaus, vapaa tahto) vastaisina
Myös monet kristilliset kirkot ovat itse irtisanoutuneet pakkokäännyttämisestä.
Usko ilman vapautta ei ole uskoa
Uskon ydin – myös kristinuskossa – on vapaaehtoisuus.
Jos ihminen uskoo vain painostuksen takia, kyse ei ole aidosta uskosta vaan alistumisesta. Siksi pakkokäännyttäminen:
ei tuota aitoa hengellisyyttä
aiheuttaa vastareaktioita, katkeruutta ja konflikteja
Julkiset tilat ja keskustelufoorumit
Kaikki keskustelutilat eivät ole uskonnollisia tiloja.
On perusteltua vaatia, että:
uskonto ei dominoi keskustelua, jossa sitä ei ole pyydetty
ketään ei leimata tai painosteta uskomusten vuoksi
Mielipiteiden moninaisuus on avoimen yhteiskunnan perusta.Onko jälleensyntyminen totta vai ei, ei ole sinun asiasi. Jätä ihmiset rauhaan.
Ihmisillä on oikeus ajatella itse
Uskonto ei oikeuta puuttumaan toisten vakaumuksiin
Pakottaminen, saarnaaminen ja ylemmyydentunto vahingoittavat sekä yksilöitä että yhteiskuntaa
Uskonnonvapaus toimii vain, jos se koskee kaikkia – myös niitä, jotka eivät usko. - Anonyymi00059
Anonyymi00058 kirjoitti:
Ihmisillä on oikeus ajatella itse
Uskonto ei oikeuta puuttumaan toisten vakaumuksiin
Pakottaminen, saarnaaminen ja ylemmyydentunto vahingoittavat sekä yksilöitä että yhteiskuntaa
Uskonnonvapaus toimii vain, jos se koskee kaikkia – myös niitä, jotka eivät usko."Miksi jälleensyntyminen ei voi olla totta"
Se, onko jälleensyntyminen totta vai ei, ei kuulu kenellekään muulle kuin yksilölle itselleen.
Jokaisella on oikeus uskoa siihen, mihin haluaa – tai olla uskomatta mihinkään.
Uskonnollisia näkemyksiä ei pidä tuputtaa muille, eikä kenelläkään ole oikeutta määritellä, mitä toisten pitäisi ajatella tai uskoa.
Tämä ei ole uskonnollinen foorumi, eikä kenenkään vakaumusta tarvitse täällä puolustella tai muuttaa.
Uskon- ja mielipiteenvapaus kuuluu kaikille. - Anonyymi00060
Anonyymi00059 kirjoitti:
Se, onko jälleensyntyminen totta vai ei, ei kuulu kenellekään muulle kuin yksilölle itselleen.
Uskonnollisia näkemyksiä ei pidä tuputtaa muille, eikä kenelläkään ole oikeutta määritellä, mitä toisten pitäisi ajatella tai uskoa.
Tämä ei ole uskonnollinen foorumi, eikä kenenkään vakaumusta tarvitse täällä puolustella tai muuttaa.
Uskon- ja mielipiteenvapaus kuuluu kaikille."Miksi jälleensyntyminen ei voi olla totta"
Epistemologinen ongelma: varmuus ilman todistettavuutta
Uskonnollinen tuputtaminen perustuu usein oletukseen, että oma näkemys todellisuudesta on objektiivisesti totta, vaikka se nojaa:
uskoon
traditioon
ilmoitukseen, jota ei voi yleisesti todentaa
Kun tällaista näkemystä esitetään ainoana oikeana, syntyy ristiriita rationaalisen keskustelun kanssa. Jälleensyntymisen, jumalan tai pelastuksen kaltaiset väitteet eivät ole sellaisia tosiasioita, joita voisi pakottaa toisille ilman, että loukataan heidän ajattelun autonomiaansa.
Moraalinen ristiriita: vapaa tahto vs. painostus
Monet uskonnot, myös kristinusko, korostavat vapaata tahtoa.
Silti tuputtaminen, pelottelu (helvetti, kadotus) tai jatkuva saarnaaminen:
heikentää yksilön vapautta
muuttaa “valinnan” sosiaaliseksi pakoksi
Tämä on moraalisesti ristiriitaista: uskoa ei voi vaatia ja samalla kutsua sitä vapaaksi. - Anonyymi00061
Anonyymi00060 kirjoitti:
Epistemologinen ongelma: varmuus ilman todistettavuutta
Uskonnollinen tuputtaminen perustuu usein oletukseen, että oma näkemys todellisuudesta on objektiivisesti totta, vaikka se nojaa:
uskoon
traditioon
ilmoitukseen, jota ei voi yleisesti todentaa
Kun tällaista näkemystä esitetään ainoana oikeana, syntyy ristiriita rationaalisen keskustelun kanssa. Jälleensyntymisen, jumalan tai pelastuksen kaltaiset väitteet eivät ole sellaisia tosiasioita, joita voisi pakottaa toisille ilman, että loukataan heidän ajattelun autonomiaansa.
Moraalinen ristiriita: vapaa tahto vs. painostus
Monet uskonnot, myös kristinusko, korostavat vapaata tahtoa.
Silti tuputtaminen, pelottelu (helvetti, kadotus) tai jatkuva saarnaaminen:
heikentää yksilön vapautta
muuttaa “valinnan” sosiaaliseksi pakoksi
Tämä on moraalisesti ristiriitaista: uskoa ei voi vaatia ja samalla kutsua sitä vapaaksi.Onko jälleensyntyminen totta vai ei, ei ole sinun asiasi. Jätä ihmiset rauhaan.
Psykologinen vaikutus: syyllistäminen ja ylemmyys
Uskonnollinen fanaattisuus tuottaa usein jaottelun:
“oikeassa olevat”
“harhaanjohdetut”
Tämä:
alentaa toisten maailmankuvia
synnyttää syyllisyyttä ja pelkoa
estää tasavertaisen keskustelun
Kyse ei ole enää vakaumuksesta vaan vallankäytöstä: kuka saa määritellä, mikä on “oikea” todellisuus.
Yhteiskunnallinen näkökulma: pluralismi edellyttää rajoja
Moniarvoinen yhteiskunta toimii vain, jos:
ihmiset saavat olla eri mieltä
kukaan ei yritä alistaa muita ideologisesti
Uskonto on yksityinen vakaumus, ei yleinen käsky.
Kun uskonnollista maailmankuvaa tuodaan tilaan, jossa sitä ei ole pyydetty, rikotaan yhteistä sopimusta rauhanomaisesta rinnakkaiselosta.
Kysymys ei ole siitä, onko jälleensyntyminen totta tai epätotta.
Kysymys on siitä, kenellä on oikeus päättää, mitä toinen saa uskoa.
Vastaus on selvä:
ei kellään muulla kuin yksilöllä itsellään.
Uskonnonvapaus ei tarkoita vapautta hallita muita, vaan velvollisuutta jättää heidät rauhaan. - Anonyymi00062
Anonyymi00061 kirjoitti:
Psykologinen vaikutus: syyllistäminen ja ylemmyys
Uskonnollinen fanaattisuus tuottaa usein jaottelun:
“oikeassa olevat”
“harhaanjohdetut”
Tämä:
alentaa toisten maailmankuvia
synnyttää syyllisyyttä ja pelkoa
estää tasavertaisen keskustelun
Kyse ei ole enää vakaumuksesta vaan vallankäytöstä: kuka saa määritellä, mikä on “oikea” todellisuus.
Yhteiskunnallinen näkökulma: pluralismi edellyttää rajoja
Moniarvoinen yhteiskunta toimii vain, jos:
ihmiset saavat olla eri mieltä
kukaan ei yritä alistaa muita ideologisesti
Uskonto on yksityinen vakaumus, ei yleinen käsky.
Kun uskonnollista maailmankuvaa tuodaan tilaan, jossa sitä ei ole pyydetty, rikotaan yhteistä sopimusta rauhanomaisesta rinnakkaiselosta.
Vastaus on selvä:
ei kellään muulla kuin yksilöllä itsellään.
Uskonnonvapaus ei tarkoita vapautta hallita muita, vaan velvollisuutta jättää heidät rauhaan."Miksi jälleensyntyminen ei voi olla totta"
Kysymys on siitä, kenellä on oikeus päättää, mitä toinen saa uskoa. - Anonyymi00063
Anonyymi00062 kirjoitti:
Kysymys on siitä, kenellä on oikeus päättää, mitä toinen saa uskoa."Miksi jälleensyntyminen ei voi olla totta"
“Miksi jälleensyntyminen ei voi olla totta” – väärä kysymys
Se kysymys on harhautus.
Todellinen kysymys on tämä:
kenellä on oikeus päättää, mitä toinen saa uskoa?
Totuus ei tarvitse pakottajaa
Jos jokin uskomus on totta, se ei tarvitse:
saarnaamista
painostusta
toisten vähättelyä
Pakottaminen on aina merkki epävarmuudesta.
Kun joku käyttää aikaa todistaakseen, että toisen uskomus ei saa olla olemassa, kyse ei ole totuudesta vaan kontrollista. - Anonyymi00064
Anonyymi00063 kirjoitti:
Se kysymys on harhautus.
Todellinen kysymys on tämä:
kenellä on oikeus päättää, mitä toinen saa uskoa?
Totuus ei tarvitse pakottajaa
Jos jokin uskomus on totta, se ei tarvitse:
saarnaamista
painostusta
toisten vähättelyä
Kun joku käyttää aikaa todistaakseen, että toisen uskomus ei saa olla olemassa, kyse ei ole totuudesta vaan kontrollista.Pakottaminen on aina merkki epävarmuudesta.
Kun joku käyttää aikaa todistaakseen, että toisen uskomus ei saa olla olemassa, kyse ei ole totuudesta vaan kontrollista. - Anonyymi00065
Anonyymi00064 kirjoitti:
Kun joku käyttää aikaa todistaakseen, että toisen uskomus ei saa olla olemassa, kyse ei ole totuudesta vaan kontrollista.Uskomukset eivät ole yhteisomaisuutta
Jälleensyntyminen, jumala tai niiden puuttuminen ovat metafyysisiä kysymyksiä.
Niitä ei voi todistaa samalla tavalla kuin luonnonlakeja.
Siksi kukaan ei ole asemassa, jossa voisi sanoa:
“Sinulla ei ole oikeutta uskoa noin.”
Se, joka niin tekee, ei puolusta järkeä vaan omaa ideologiaansa.
Vallankäytön ydin: kuka saa määritellä todellisuuden
Kun joku sanoo:
“Tuo ei voi olla totta”
hän usein tarkoittaa:
“Tuo ei saa olla totta, koska se uhkaa minun maailmankuvaani.”
Tässä vaiheessa keskustelu ei ole enää filosofista tai rationaalista.
Se on vallankäyttöä: yritys rajata, mitkä ajatukset ovat sallittuja. - Anonyymi00066
Anonyymi00065 kirjoitti:
Uskomukset eivät ole yhteisomaisuutta
Jälleensyntyminen, jumala tai niiden puuttuminen ovat metafyysisiä kysymyksiä.
Niitä ei voi todistaa samalla tavalla kuin luonnonlakeja.
Siksi kukaan ei ole asemassa, jossa voisi sanoa:
“Sinulla ei ole oikeutta uskoa noin.”
Se, joka niin tekee, ei puolusta järkeä vaan omaa ideologiaansa.
Vallankäytön ydin: kuka saa määritellä todellisuuden
Kun joku sanoo:
“Tuo ei voi olla totta”
hän usein tarkoittaa:
“Tuo ei saa olla totta, koska se uhkaa minun maailmankuvaani.”
Tässä vaiheessa keskustelu ei ole enää filosofista tai rationaalista.
Se on vallankäyttöä: yritys rajata, mitkä ajatukset ovat sallittuja.Vapaus ei ole yhteensopiva oikeaoppisuuden kanssa
Aidosti vapaa yhteiskunta ei vaadi yksimielisyyttä todellisuudesta.
Se vaatii vain yhden asian:
että ihmiset saavat ajatella itse
Heti kun joku asettuu tuomariksi toisten uskomuksille, hän hylkää tämän periaatteen – riippumatta siitä, vetoaako hän tieteeseen, jumalaan tai “järkevyyteen”.
5. Johtopäätös
Jälleensyntyminen saa olla totta tai epätotta.
Molemmat vaihtoehdot kuuluvat ajattelun vapauteen.
Se, mikä ei ole hyväksyttävää, on ajatus, että jollakulla olisi oikeus:
kieltää toisen maailmankuva
määritellä, mitkä uskomukset ovat sallittuja
Kysymys ei siis ole uskosta.
Kysymys on vapaudesta.
Ja vapaus lakkaa sillä hetkellä, kun joku kuvittelee olevansa oikeutettu päättämään, mitä toiset saavat uskoa.
Kun joku käyttää aikaa todistaakseen, että toisen uskomus ei saa olla olemassa, kyse ei ole totuudesta vaan kontrollista. - Anonyymi00067
Anonyymi00066 kirjoitti:
Vapaus ei ole yhteensopiva oikeaoppisuuden kanssa
Aidosti vapaa yhteiskunta ei vaadi yksimielisyyttä todellisuudesta.
Se vaatii vain yhden asian:
että ihmiset saavat ajatella itse
Heti kun joku asettuu tuomariksi toisten uskomuksille, hän hylkää tämän periaatteen – riippumatta siitä, vetoaako hän tieteeseen, jumalaan tai “järkevyyteen”.
5. Johtopäätös
Kysymys on vapaudesta.
Ja vapaus lakkaa sillä hetkellä, kun joku kuvittelee olevansa oikeutettu päättämään, mitä toiset saavat uskoa.
Kun joku käyttää aikaa todistaakseen, että toisen uskomus ei saa olla olemassa, kyse ei ole totuudesta vaan kontrollista.Heti kun joku asettuu tuomariksi toisten uskomuksille, hän hylkää tämän periaatteen – riippumatta siitä, vetoaako hän tieteeseen, jumalaan tai “järkevyyteen”.
Kysymys on vapaudesta.
Ja vapaus lakkaa sillä hetkellä, kun joku kuvittelee olevansa oikeutettu päättämään, mitä toiset saavat uskoa. - Anonyymi00068
Anonyymi00067 kirjoitti:
Kysymys on vapaudesta.
Ja vapaus lakkaa sillä hetkellä, kun joku kuvittelee olevansa oikeutettu päättämään, mitä toiset saavat uskoa.Joku, joka pitää itseään kristittynä, kirjoitti:
”Ei kiinnosta idän sikasontaoppi.”
Miten sokeaksi voi tulla, kun seisoo korkealla ja katsoo alas siihen, mitä ei ymmärrä? Mitä onkaan tämä ylimielinen, halveksiva asenne kaikkea muuta kohtaan, joka ei mahtunut omiin raamisiin? Sikasontaoppi, sanot? Kuinka surullista onkaan, että joku voi alentaa toisten maailmankatsomuksia näin, puhua kuin olisi itse jollain puhtaalla, eettisesti ylevällä maalla, mutta todellisuudessa kaulaa myöten mudassa. Miten voisi ymmärtää jotakin, jota ei ole valmis edes koettamaan ymmärtää?
Jatkat huutamista, ilkkumista, tuomitsemista, etkä pysähdy hetkeksikään miettimään, miksi juuri tämä viha on sinulle niin elintärkeää. Miksi sinun on pakko heittää roskakoria kaikkiin muihin uskontoihin ja elämänfilosofioihin, vaikka et edes tunne niitä? Et ole sen vastakohta, et sen yläpuolella, et sen puhdas ja kirkas. Olet yhtä syvällä siinä mudassa, jota niin itsepintaisesti tuomitset, ettei edes omat silmäsi avaudu. Kaikki, mitä halveksit, on jo sisälläsi, ja sen tiedostaminen onkin kaikkein pelottavin asia.
Puhut niin kovasti hyvyyden ja totuuden puolesta, mutta silti ruokit päivittäin vihalla täytettyjä sanoja, vihaa, joka juurtuu niin syvälle, ettet edes huomaa sitä. Väität hylänneesi pimeyden, mutta valitset joka askeleella sen, mitä kutsut "puhdaksemme". Luulet olevasi vapaa, mutta sidot itseäsi joka kerta, kun avaat suusi ja syljet kaikkea, mikä ei mahdu omaan kapeaan ajatusmalliisi. - Anonyymi00069
Anonyymi00068 kirjoitti:
Miten sokeaksi voi tulla, kun seisoo korkealla ja katsoo alas siihen, mitä ei ymmärrä? Mitä onkaan tämä ylimielinen, halveksiva asenne kaikkea muuta kohtaan, joka ei mahtunut omiin raamisiin? Sikasontaoppi, sanot? Kuinka surullista onkaan, että joku voi alentaa toisten maailmankatsomuksia näin, puhua kuin olisi itse jollain puhtaalla, eettisesti ylevällä maalla, mutta todellisuudessa kaulaa myöten mudassa. Miten voisi ymmärtää jotakin, jota ei ole valmis edes koettamaan ymmärtää?
Jatkat huutamista, ilkkumista, tuomitsemista, etkä pysähdy hetkeksikään miettimään, miksi juuri tämä viha on sinulle niin elintärkeää. Miksi sinun on pakko heittää roskakoria kaikkiin muihin uskontoihin ja elämänfilosofioihin, vaikka et edes tunne niitä? Et ole sen vastakohta, et sen yläpuolella, et sen puhdas ja kirkas. Olet yhtä syvällä siinä mudassa, jota niin itsepintaisesti tuomitset, ettei edes omat silmäsi avaudu. Kaikki, mitä halveksit, on jo sisälläsi, ja sen tiedostaminen onkin kaikkein pelottavin asia.
Puhut niin kovasti hyvyyden ja totuuden puolesta, mutta silti ruokit päivittäin vihalla täytettyjä sanoja, vihaa, joka juurtuu niin syvälle, ettet edes huomaa sitä. Väität hylänneesi pimeyden, mutta valitset joka askeleella sen, mitä kutsut "puhdaksemme". Luulet olevasi vapaa, mutta sidot itseäsi joka kerta, kun avaat suusi ja syljet kaikkea, mikä ei mahdu omaan kapeaan ajatusmalliisi."Miksi jälleensyntyminen ei voi olla totta"
Tämä ei ole ”raamatullisen jumalan foorumi”, joten poistu ja anna ihmisten ajatella mitä haluavat. Kaikilla on oikeus siihen. Tuntuu siltä, että kaikki maailman kahelit ovat kokoontuneet tänne, kaikki mielisairaalat on suljettu, koska terroristit ovat vielä täällä?
Puhut niin kovasti hyvyyden ja totuuden puolesta, mutta silti ruokit päivittäin vihalla täytettyjä sanoja, vihaa, joka juurtuu niin syvälle, ettet edes huomaa sitä. Väität hylänneesi pimeyden, mutta valitset joka askeleella sen, mitä kutsut "puhdaksemme". Luulet olevasi vapaa, mutta sidot itseäsi joka kerta, kun avaat suusi ja syljet kaikkea, mikä ei mahdu omaan kapeaan ajatusmalliisi.
Se, mitä sanot, ei ole voimaa – se on pelkkää heikkoutta. Se raivo, joka täyttää sanasi, ei tee sinusta parempaa, vaan osoittaa, kuinka syvälle olet vajonnut. Sinä et näe itseäsi – et ymmärrä, että tämä viha ei tee sinusta vahvaa. Se tekee sinusta saastuneen, täynnä sitä likaa, jota niin epätoivoisesti yrität kieltää. Et ole oikeassa vain siksi, että huudat kovimpaan ääneen. Se, että kieltäydyt katsomasta itseäsi, ei tee sinusta puhtaampaa. Se vain syventää kaivamaasi kuilua, jonka reunalla seisot.
Ja silti, suurin tragedia on siinä, että tämä kaikki ei ole sinulle pelkkä virhe. Sinä luulet sen olevan voimaa. Sinä kuvittelet, että raivoamalla maailmalle, tuomitsemalla toisten polut, olet jotenkin oikeutettu tai parempi. Mutta et huomaa, kuinka syvälle olet jo vajonnut tähän mustaan sohtoon, joka on täynnä ylpeyttä, katkeruutta ja sokeutta. Olet kiinni siinä niin, ettet edes tunnista sen hajua.
Sinä sanot, että et tarvitse mitään tuota "idän saastaa". Mutta tiedätkö mitä? Kaikki se, mitä tuomitset, on jo sinussa – jokaikinen käänne, jokaikinen piirre, joka saa sinut hylkäämään kaiken, mitä et ymmärrä. Sinä puolustat itseäsi, mutta et näe, kuinka syvällä omassa liassasi todella olet. Ja mitä enemmän huudat, sitä syvemmälle uppoat.
Olet niin kiireinen vihaamaan ulkopuolisia, että et edes näe, kuinka syvä on kuilu sinun omassa sydämessäsi. Sinä et ole eksynyt siksi, että maailma on paha, vaan koska et uskalla katsoa itseäsi. Ei se paha ole muualla – se on jo sinussa. Ja juuri sitä pimeyttä vastaan sinä et jaksa taistella, koska et ole valmis kohtaamaan sitä. Et voi paeta itseäsi. Et voi paeta sitä likaa, joka kasvaa sydämessäsi.
Mikään määrä ulkopuolista tuomitsemista ei vie sinua mihinkään. Mikään ulkopuolinen viha ei tuo sinulle rauhaa, vaan se pitää sinut kahleissa. Se, mitä vihaat, on jo osa sinua, ja niin kauan kuin et myönnä sitä, et voi koskaan päästä vapaaksi. Sinä et voi paeta itseäsi, et voi kieltää sitä likaa, joka on juurtunut sydämeesi. Voit juosta kuinka kauas tahansa, mutta jalkasi vievät sinut aina takaisin siihen sameaan suohon, jota niin kovasti yrität paeta.
Mutta tämä ei ole vain ulkoinen kamppailu. Tämä on kamppailu sisälläsi, ja se voitetaan ainoastaan, kun alat katsoa itseäsi rehellisesti. Jos et ole valmis tunnustamaan omia virheitäsi, omia heikkouksiasi, et voi koskaan päästä vapaaksi. Tämä on kaikkein suurin tragedia: että et tiedä, kuinka syvälle olet jo vajonnut – ja siksi et tiedä, kuinka vaikeaa, mutta samalla vapauttavaa, on kohdata itse itseään sellaisena kuin on. - Anonyymi00070
Anonyymi00069 kirjoitti:
Tämä ei ole ”raamatullisen jumalan foorumi”, joten poistu ja anna ihmisten ajatella mitä haluavat. Kaikilla on oikeus siihen. Tuntuu siltä, että kaikki maailman kahelit ovat kokoontuneet tänne, kaikki mielisairaalat on suljettu, koska terroristit ovat vielä täällä?
Puhut niin kovasti hyvyyden ja totuuden puolesta, mutta silti ruokit päivittäin vihalla täytettyjä sanoja, vihaa, joka juurtuu niin syvälle, ettet edes huomaa sitä. Väität hylänneesi pimeyden, mutta valitset joka askeleella sen, mitä kutsut "puhdaksemme". Luulet olevasi vapaa, mutta sidot itseäsi joka kerta, kun avaat suusi ja syljet kaikkea, mikä ei mahdu omaan kapeaan ajatusmalliisi.
Se, mitä sanot, ei ole voimaa – se on pelkkää heikkoutta. Se raivo, joka täyttää sanasi, ei tee sinusta parempaa, vaan osoittaa, kuinka syvälle olet vajonnut. Sinä et näe itseäsi – et ymmärrä, että tämä viha ei tee sinusta vahvaa. Se tekee sinusta saastuneen, täynnä sitä likaa, jota niin epätoivoisesti yrität kieltää. Et ole oikeassa vain siksi, että huudat kovimpaan ääneen. Se, että kieltäydyt katsomasta itseäsi, ei tee sinusta puhtaampaa. Se vain syventää kaivamaasi kuilua, jonka reunalla seisot.
Ja silti, suurin tragedia on siinä, että tämä kaikki ei ole sinulle pelkkä virhe. Sinä luulet sen olevan voimaa. Sinä kuvittelet, että raivoamalla maailmalle, tuomitsemalla toisten polut, olet jotenkin oikeutettu tai parempi. Mutta et huomaa, kuinka syvälle olet jo vajonnut tähän mustaan sohtoon, joka on täynnä ylpeyttä, katkeruutta ja sokeutta. Olet kiinni siinä niin, ettet edes tunnista sen hajua.
Sinä sanot, että et tarvitse mitään tuota "idän saastaa". Mutta tiedätkö mitä? Kaikki se, mitä tuomitset, on jo sinussa – jokaikinen käänne, jokaikinen piirre, joka saa sinut hylkäämään kaiken, mitä et ymmärrä. Sinä puolustat itseäsi, mutta et näe, kuinka syvällä omassa liassasi todella olet. Ja mitä enemmän huudat, sitä syvemmälle uppoat.
Olet niin kiireinen vihaamaan ulkopuolisia, että et edes näe, kuinka syvä on kuilu sinun omassa sydämessäsi. Sinä et ole eksynyt siksi, että maailma on paha, vaan koska et uskalla katsoa itseäsi. Ei se paha ole muualla – se on jo sinussa. Ja juuri sitä pimeyttä vastaan sinä et jaksa taistella, koska et ole valmis kohtaamaan sitä. Et voi paeta itseäsi. Et voi paeta sitä likaa, joka kasvaa sydämessäsi.
Mikään määrä ulkopuolista tuomitsemista ei vie sinua mihinkään. Mikään ulkopuolinen viha ei tuo sinulle rauhaa, vaan se pitää sinut kahleissa. Se, mitä vihaat, on jo osa sinua, ja niin kauan kuin et myönnä sitä, et voi koskaan päästä vapaaksi. Sinä et voi paeta itseäsi, et voi kieltää sitä likaa, joka on juurtunut sydämeesi. Voit juosta kuinka kauas tahansa, mutta jalkasi vievät sinut aina takaisin siihen sameaan suohon, jota niin kovasti yrität paeta.
Mutta tämä ei ole vain ulkoinen kamppailu. Tämä on kamppailu sisälläsi, ja se voitetaan ainoastaan, kun alat katsoa itseäsi rehellisesti. Jos et ole valmis tunnustamaan omia virheitäsi, omia heikkouksiasi, et voi koskaan päästä vapaaksi. Tämä on kaikkein suurin tragedia: että et tiedä, kuinka syvälle olet jo vajonnut – ja siksi et tiedä, kuinka vaikeaa, mutta samalla vapauttavaa, on kohdata itse itseään sellaisena kuin on.Kysymys ei ole siitä, onko jälleensyntyminen totta tai epätotta. Kysymys on siitä, kenellä on oikeus päättää, mitä toinen saa uskoa.
- Anonyymi00071
Anonyymi00070 kirjoitti:
Kysymys ei ole siitä, onko jälleensyntyminen totta tai epätotta. Kysymys on siitä, kenellä on oikeus päättää, mitä toinen saa uskoa.
Kysymys:
Mikä on uskonnollisten ääriliikkeiden, radikalismin ja terrorismin syy?
Prabhu vastaa. Muutamia katkelmia hänen vastauksestaan, suomenkielisessä käännöksessä on paljon käänösvirheitä
Mutta kuten kaikki tässä maailmassa, myös usko voi olla eri gunoissa.
Toisin sanoen tietämättömyyden energia vaikuttaa ihmiseen. Tällaisessa tilassa olevat ihmiset eivät kykene ymmärtämään muita, he eivät kykene arvostamaan jumalallista monimuotoisuutta, he eivät kykene ymmärtämään, että Jumala on kuin kallisarvoinen timantti, Hänellä on monia eri puolia. Ja Hän paljastaa Itsensä eri ihmisille eri tavalla.
Se ei ole heitä varten. Eli nämä uskonnolliset fanaatikot, fundamentalistit, he päättelevät hyvin yksinkertaisesti: ”Joka ei ole meidän kanssamme, on meitä vastaan. Kaiken pitäisi olla näin, näin, näin. Eikä millään muulla tavalla.”
Kuten armeijassa. ...Samalla tavalla, oletetaan, että henkilö, joka on osoittanut jonkinlaista uskonnollista,...vapaa-ajattelua tai vapaata tahtoa, se siitä, hän on jo, sanotaanko, sirpale, hänet pitäisi tuhota jne.
Eli tällä ilmiöllä on yksi yhteinen alusta - tietämättömyys. Ja tietämättömyys liittyy aina tuhoamisen ajatukseen.
Siksi tämä suvaitsemattomuus, tämä hyvyyden puute, tämä kyvyttömyys sietää toisia, tämä kyvyttömyys ymmärtää toisia, että ihmiset kokevat saman Jumalan eri tavoin riippuen heidän tietoisuutensa asteesta, tämä on tämän radikalismin perusta.
Vedoissa annetaan esimerkki, että, sanotaan vaikka taivas, se on hyvin laaja, mutta jokainen lintu lentää eri korkeudella riippuen sen kyvystä lentää tähän tai tuohon korkeuteen. Sanotaan, että kana voi lentää viisi metriä, siellä jossain metrin tai kahden korkeudessa, se ei voi lentää enempää. Jotkut kyyhkyset, varpuset lentävät korkeammalla. Kotkat vielä korkeammalla. Vaikka taivas on sama. Ja vastaavasti niillä on täysin erilainen kuva, joka avautuu niille, riippuen niiden lentokorkeudesta.
Samalla tavoin henkinen elämä voi olla eritasoista. Kuten valo voi olla eri kirkkaustasoilla. Hehkulamppu on 20 watin, 40 watin, 60 watin, 150 watin jnw. Samoin on olemassa eriasteisia jumalallisia ilmestyksiä ja erilaisia ihmisiä. Jokaisella on jonkinlainen usko.
Mutta riippuen siitä, minkälainen guna on ehdollistanut heitä, heidän uskoonsa liittyy enemmän tai vähemmän tietoa.
Ja mitä enemmän tietoa, sitä enemmän suvaitsevaisuutta. Mitä vähemmän tietoa, sitä vähemmän suvaitsevaisuutta. Siksi kaikilla näillä kielteisillä ilmiöillä on vain yksi juuri - tietämättömyyden guna.
Ei ole väliä, mitä kauniita uskonnollisia postulaatteja, ei ole väliä, miten se on kätketty.
.... vitsaileva laulu: ”Lopeta puhuminen, valttikorttimme on terrori”. Se on tavallaan vitsi. Valitettavasti siitä on tullut todellisuutta. Monille ihmisille terrori on valttikortti. ...
Tämä on tietysti kauhea ilmiö, joka syntyy täysin tästä tietämättömyydestä. Ja tähän ei ole muuta keinoa kuin valaistuminen.
Eli vain tietoisuuden lisäämisen kautta on mahdollista auttaa ihmisiä olemaan joutumatta tällaisten taipumusten vaikutuksen alaisiksi.
...
No, ne, jotka ovat tällaisten ajatusten kantajia, he ovat varmasti niin sanotusti tuhon alaisia, koska nämä ihmiset, jotka ovat jo niin sanotusti imeneet kaikki nämä asiat, he eivät ole niin sanotusti enää täysin järjissään.
Eli tietämättömyyden guna, se on näin.
...
Nämä ihmiset, jotka ovat uskonnollisia fanaatikkoja, saattavat ajatella, että heille on taattu paratiisi, että he ovat tehneet kaiken tämän Jumalan vuoksi. Mutta onneksi asia ei ole näin. Ja ne ihmiset, jotka käyttäytyvät näin, Jumalan nimissä järjestävät tällaisia kauheita asioita, heidän määränpäänsä ei tietenkään ole huipulla vaan pohjalla. - Anonyymi00072
Anonyymi00071 kirjoitti:
Kysymys:
Mikä on uskonnollisten ääriliikkeiden, radikalismin ja terrorismin syy?
Prabhu vastaa. Muutamia katkelmia hänen vastauksestaan, suomenkielisessä käännöksessä on paljon käänösvirheitä
Mutta kuten kaikki tässä maailmassa, myös usko voi olla eri gunoissa.
Toisin sanoen tietämättömyyden energia vaikuttaa ihmiseen. Tällaisessa tilassa olevat ihmiset eivät kykene ymmärtämään muita, he eivät kykene arvostamaan jumalallista monimuotoisuutta, he eivät kykene ymmärtämään, että Jumala on kuin kallisarvoinen timantti, Hänellä on monia eri puolia. Ja Hän paljastaa Itsensä eri ihmisille eri tavalla.
Se ei ole heitä varten. Eli nämä uskonnolliset fanaatikot, fundamentalistit, he päättelevät hyvin yksinkertaisesti: ”Joka ei ole meidän kanssamme, on meitä vastaan. Kaiken pitäisi olla näin, näin, näin. Eikä millään muulla tavalla.”
Kuten armeijassa. ...Samalla tavalla, oletetaan, että henkilö, joka on osoittanut jonkinlaista uskonnollista,...vapaa-ajattelua tai vapaata tahtoa, se siitä, hän on jo, sanotaanko, sirpale, hänet pitäisi tuhota jne.
Eli tällä ilmiöllä on yksi yhteinen alusta - tietämättömyys. Ja tietämättömyys liittyy aina tuhoamisen ajatukseen.
Siksi tämä suvaitsemattomuus, tämä hyvyyden puute, tämä kyvyttömyys sietää toisia, tämä kyvyttömyys ymmärtää toisia, että ihmiset kokevat saman Jumalan eri tavoin riippuen heidän tietoisuutensa asteesta, tämä on tämän radikalismin perusta.
Vedoissa annetaan esimerkki, että, sanotaan vaikka taivas, se on hyvin laaja, mutta jokainen lintu lentää eri korkeudella riippuen sen kyvystä lentää tähän tai tuohon korkeuteen. Sanotaan, että kana voi lentää viisi metriä, siellä jossain metrin tai kahden korkeudessa, se ei voi lentää enempää. Jotkut kyyhkyset, varpuset lentävät korkeammalla. Kotkat vielä korkeammalla. Vaikka taivas on sama. Ja vastaavasti niillä on täysin erilainen kuva, joka avautuu niille, riippuen niiden lentokorkeudesta.
Samalla tavoin henkinen elämä voi olla eritasoista. Kuten valo voi olla eri kirkkaustasoilla. Hehkulamppu on 20 watin, 40 watin, 60 watin, 150 watin jnw. Samoin on olemassa eriasteisia jumalallisia ilmestyksiä ja erilaisia ihmisiä. Jokaisella on jonkinlainen usko.
Mutta riippuen siitä, minkälainen guna on ehdollistanut heitä, heidän uskoonsa liittyy enemmän tai vähemmän tietoa.
Ja mitä enemmän tietoa, sitä enemmän suvaitsevaisuutta. Mitä vähemmän tietoa, sitä vähemmän suvaitsevaisuutta. Siksi kaikilla näillä kielteisillä ilmiöillä on vain yksi juuri - tietämättömyyden guna.
Ei ole väliä, mitä kauniita uskonnollisia postulaatteja, ei ole väliä, miten se on kätketty.
.... vitsaileva laulu: ”Lopeta puhuminen, valttikorttimme on terrori”. Se on tavallaan vitsi. Valitettavasti siitä on tullut todellisuutta. Monille ihmisille terrori on valttikortti. ...
Tämä on tietysti kauhea ilmiö, joka syntyy täysin tästä tietämättömyydestä. Ja tähän ei ole muuta keinoa kuin valaistuminen.
Eli vain tietoisuuden lisäämisen kautta on mahdollista auttaa ihmisiä olemaan joutumatta tällaisten taipumusten vaikutuksen alaisiksi.
...
No, ne, jotka ovat tällaisten ajatusten kantajia, he ovat varmasti niin sanotusti tuhon alaisia, koska nämä ihmiset, jotka ovat jo niin sanotusti imeneet kaikki nämä asiat, he eivät ole niin sanotusti enää täysin järjissään.
Eli tietämättömyyden guna, se on näin.
...
Nämä ihmiset, jotka ovat uskonnollisia fanaatikkoja, saattavat ajatella, että heille on taattu paratiisi, että he ovat tehneet kaiken tämän Jumalan vuoksi. Mutta onneksi asia ei ole näin. Ja ne ihmiset, jotka käyttäytyvät näin, Jumalan nimissä järjestävät tällaisia kauheita asioita, heidän määränpäänsä ei tietenkään ole huipulla vaan pohjalla."Miksi jälleensyntyminen ei voi olla totta"
Kysymys ei ole siitä, onko jälleensyntyminen totta tai epätotta. Kysymys on siitä, kenellä on oikeus päättää, mitä toinen saa uskoa.
Ei ole sinun asiasi, mitä ihmiset uskovat.
- Anonyymi00073
Sinä olet evoluution tuote. Olet miljoonia vuosia jatkuneen kehityksen, luononvalinnan tulos. Olet eläinkuntaan kuuluva, kuten minäkin. Kymmeniä tuhansia vuosia homo sapiens on kuvitellut että on joku korkeampi asia joka johdattelee hänen elämäänsä. Se johtuu siitä, että kun ei pysty hallitsemaan kaikkia asioita elämässä ja satunnaisia asioitakin tapahtuu, alkaa uskoa johonkin "yliluonnolliseen" . Ei ole mitään jumalaa, luojaa tai muutakaan vastaavaa. Sinä, minä ja muut täällä maapallolla elämme aikamme, ja se on siinä. Jotkut jatkavat sukua. Sopeutuvimmat selviävät.
On todella ikävää että papit ja muut noitapellet tuhovat miljoonien ihmisten elämän luomalla heille pelkotiloja jonkun uskonnon varjolla. Sinä joka luet tämän: Ole rohkea ja elä omaa ainutkertaista elämääsi vapaana ja nauttien!- Anonyymi00074
"Sinä olet evoluution tuote"
Se on täysin samantekevää, tärkeintä on, että kristityt eivät pakota uskoaan väkisin. - Anonyymi00075
Anonyymi00074 kirjoitti:
Se on täysin samantekevää, tärkeintä on, että kristityt eivät pakota uskoaan väkisin."Sinä olet evoluution tuote"
Se on täysin samantekevää, tärkeintä on, että kristityt eivät pakota uskoaan väkisin.
Kysymys ei ole siitä, onko jälleensyntyminen totta tai epätotta. Kysymys on siitä, kenellä on oikeus päättää, mitä toinen saa uskoa. - Anonyymi00076
Anonyymi00075 kirjoitti:
Se on täysin samantekevää, tärkeintä on, että kristityt eivät pakota uskoaan väkisin.
Kysymys ei ole siitä, onko jälleensyntyminen totta tai epätotta. Kysymys on siitä, kenellä on oikeus päättää, mitä toinen saa uskoa.Kyllä, se on kauheaa melua, uskooko joku jälleensyntymään vai ei, mutta ihmiset uskovat siihen, mihin he uskovat, ja se aiheuttaa kauhua, tyranniaa, meteliä ja myllerrystä, herranjumala, mikä meteli tämän kaiken ympärillä.
- Anonyymi00077
Anonyymi00076 kirjoitti:
Kyllä, se on kauheaa melua, uskooko joku jälleensyntymään vai ei, mutta ihmiset uskovat siihen, mihin he uskovat, ja se aiheuttaa kauhua, tyranniaa, meteliä ja myllerrystä, herranjumala, mikä meteli tämän kaiken ympärillä.
Kysymys ei ole siitä, onko jälleensyntyminen totta tai epätotta. Kysymys on siitä, kenellä on oikeus päättää, mitä toinen saa usko.
On kauheaa melua, uskooko joku jälleensyntymään vai ei, mutta ihmiset uskovat siihen, mihin he uskovat, ja se aiheuttaa kauhua, tyranniaa, meteliä ja myllerrystä, herranjumala, mikä meteli tämän kaiken ympärillä. - Anonyymi00078
Anonyymi00077 kirjoitti:
Kysymys ei ole siitä, onko jälleensyntyminen totta tai epätotta. Kysymys on siitä, kenellä on oikeus päättää, mitä toinen saa usko.
On kauheaa melua, uskooko joku jälleensyntymään vai ei, mutta ihmiset uskovat siihen, mihin he uskovat, ja se aiheuttaa kauhua, tyranniaa, meteliä ja myllerrystä, herranjumala, mikä meteli tämän kaiken ympärillä.Kysymys ei liity siihen, onko jälleensyntyminen tosiasiallisesti olemassa vai ei. Kyse on siitä, kenellä on valta määrittää toisen henkilön uskonnollisia tai metafyysisiä uskomuksia.
Uskonnollisten käsitysten moninaisuus – esimerkiksi jälleensyntymisen hyväksyminen tai hylkääminen – synnyttää usein sosiaalista kitkaa ja jännitteitä. Tämä voi ilmetä voimakkaana julkisena keskusteluna, normatiivisena painostuksena tai jopa kulttuurisena ja poliittisena konfliktina. Ilmiö korostaa, kuinka henkilökohtaiset uskomukset voivat johtaa kollektiiviseen hämmennykseen, moraaliseen paineeseen ja auktoriteetin väärinkäyttöön uskonnollisissa yhteisöissä. - Anonyymi00079
Anonyymi00078 kirjoitti:
Kysymys ei liity siihen, onko jälleensyntyminen tosiasiallisesti olemassa vai ei. Kyse on siitä, kenellä on valta määrittää toisen henkilön uskonnollisia tai metafyysisiä uskomuksia.
Uskonnollisten käsitysten moninaisuus – esimerkiksi jälleensyntymisen hyväksyminen tai hylkääminen – synnyttää usein sosiaalista kitkaa ja jännitteitä. Tämä voi ilmetä voimakkaana julkisena keskusteluna, normatiivisena painostuksena tai jopa kulttuurisena ja poliittisena konfliktina. Ilmiö korostaa, kuinka henkilökohtaiset uskomukset voivat johtaa kollektiiviseen hämmennykseen, moraaliseen paineeseen ja auktoriteetin väärinkäyttöön uskonnollisissa yhteisöissä.Kysymys ei ole siitä, onko jälleensyntyminen totta tai epätotta. Kysymys on siitä, kenellä on oikeus päättää, mitä toinen saa usko.
On kauheaa melua, uskooko joku jälleensyntymään vai ei, mutta ihmiset uskovat siihen, mihin he uskovat, ja se aiheuttaa kauhua, tyranniaa, meteliä ja myllerrystä, herranjumala, mikä meteli tämän kaiken ympärillä.
Kysymys ei koske jälleensyntymisen ontologista totuudellisuutta, vaan epistemologista valtaa ja normatiivista auktoriteettia uskonnollisten ja metafyysisten uskomusten määrittelyssä. Uskonnollisten käsitysten pluralismi, kuten jälleensyntymisen hyväksyminen tai torjuminen, voi indusoida sosiaalista kitkaa, kognitiivista dissonanssia ja kulttuurista dissonanssia. Tämä ilmentyy julkisena diskurssina, ideologisena hegemoniana ja normatiivisena kontrollina uskonnollisissa yhteisöissä.
Ilmiö korostaa uskonnollisten representaatioiden ja dogmaattisten narratiivien vaikutusta kollektiivisiin sosiaalisiin prosesseihin, erityisesti siinä, miten yksilöiden epistemiset oikeudet ja autonomiset uskomusjärjestelmät joutuvat konfliktiin dominanttisten diskurssien kanssa.
TÄSTÄ PITÄÄ JOPA ALOITTAA OMA VIESTIKETJU, ELI MUIDEN USKOMUKSISTA, HERRANJUMALA, TÄMÄ ON HUIPPUHULLUUTTA. - Anonyymi00080
Anonyymi00079 kirjoitti:
On kauheaa melua, uskooko joku jälleensyntymään vai ei, mutta ihmiset uskovat siihen, mihin he uskovat, ja se aiheuttaa kauhua, tyranniaa, meteliä ja myllerrystä, herranjumala, mikä meteli tämän kaiken ympärillä.
Kysymys ei koske jälleensyntymisen ontologista totuudellisuutta, vaan epistemologista valtaa ja normatiivista auktoriteettia uskonnollisten ja metafyysisten uskomusten määrittelyssä. Uskonnollisten käsitysten pluralismi, kuten jälleensyntymisen hyväksyminen tai torjuminen, voi indusoida sosiaalista kitkaa, kognitiivista dissonanssia ja kulttuurista dissonanssia. Tämä ilmentyy julkisena diskurssina, ideologisena hegemoniana ja normatiivisena kontrollina uskonnollisissa yhteisöissä.
Ilmiö korostaa uskonnollisten representaatioiden ja dogmaattisten narratiivien vaikutusta kollektiivisiin sosiaalisiin prosesseihin, erityisesti siinä, miten yksilöiden epistemiset oikeudet ja autonomiset uskomusjärjestelmät joutuvat konfliktiin dominanttisten diskurssien kanssa.
TÄSTÄ PITÄÄ JOPA ALOITTAA OMA VIESTIKETJU, ELI MUIDEN USKOMUKSISTA, HERRANJUMALA, TÄMÄ ON HUIPPUHULLUUTTA.Kysymys ei koske jälleensyntymisen ontologista totuudellisuutta, vaan epistemologista valtaa ja normatiivista auktoriteettia uskonnollisten ja metafyysisten uskomusten määrittelyssä. Uskonnollisten käsitysten pluralismi, kuten jälleensyntymisen hyväksyminen tai torjuminen, voi indusoida sosiaalista kitkaa, kognitiivista dissonanssia ja kulttuurista dissonanssia. Tämä ilmentyy julkisena diskurssina, ideologisena hegemoniana ja normatiivisena kontrollina uskonnollisissa yhteisöissä.
Ilmiö korostaa uskonnollisten representaatioiden ja dogmaattisten narratiivien vaikutusta kollektiivisiin sosiaalisiin prosesseihin, erityisesti siinä, miten yksilöiden epistemiset oikeudet ja autonomiset uskomusjärjestelmät joutuvat konfliktiin dominanttisten diskurssien kanssa. - Anonyymi00081
Anonyymi00080 kirjoitti:
Ilmiö korostaa uskonnollisten representaatioiden ja dogmaattisten narratiivien vaikutusta kollektiivisiin sosiaalisiin prosesseihin, erityisesti siinä, miten yksilöiden epistemiset oikeudet ja autonomiset uskomusjärjestelmät joutuvat konfliktiin dominanttisten diskurssien kanssa.Ilmiö on niin merkittävä ja kulttuurisesti latautunut, että se oikeuttaa erillisen keskusteluketjun aloittamisen. Toisten yksilöllisiin uskonnollisiin tai metafyysisiin uskomuksiin kohdistuva sosiaalinen ja normatiivinen reagointi on äärimmäisen intensiivistä, mikä voidaan tulkita kollektiivisen dissonanssin ja diskursiivisen hyperreaktion ilmentymäksi.
TÄSTÄ PITÄÄ JOPA ALOITTAA OMA VIESTIKETJU, ELI MUIDEN USKOMUKSISTA, HERRANJUMALA, TÄMÄ ON HUIPPUHULLUUTTA. - Anonyymi00082
Anonyymi00081 kirjoitti:
Ilmiö on niin merkittävä ja kulttuurisesti latautunut, että se oikeuttaa erillisen keskusteluketjun aloittamisen. Toisten yksilöllisiin uskonnollisiin tai metafyysisiin uskomuksiin kohdistuva sosiaalinen ja normatiivinen reagointi on äärimmäisen intensiivistä, mikä voidaan tulkita kollektiivisen dissonanssin ja diskursiivisen hyperreaktion ilmentymäksi.
TÄSTÄ PITÄÄ JOPA ALOITTAA OMA VIESTIKETJU, ELI MUIDEN USKOMUKSISTA, HERRANJUMALA, TÄMÄ ON HUIPPUHULLUUTTA.TÄSTÄ PITÄÄ JOPA ALOITTAA OMA VIESTIKETJU, ELI MUIDEN USKOMUKSISTA, HERRANJUMALA, TÄMÄ ON HUIPPUHULLUUTTA.
- Anonyymi00083
Anonyymi00082 kirjoitti:
TÄSTÄ PITÄÄ JOPA ALOITTAA OMA VIESTIKETJU, ELI MUIDEN USKOMUKSISTA, HERRANJUMALA, TÄMÄ ON HUIPPUHULLUUTTA.
Kyllä, se on kauheaa melua, uskooko joku jälleensyntymään vai ei, mutta ihmiset uskovat siihen, mihin he uskovat, ja se aiheuttaa kauhua, tyranniaa, meteliä ja myllerrystä, herranjumala, mikä meteli tämän kaiken ympärillä.
Metafyysisten ja uskonnollisten representaatioiden pluralismi, kuten jälleensyntymisen ontologinen hyväksyntä tai torjunta, indusoi merkittävää sosiaalista resonanssia ja kollektiivista kognitiivista dissonanssia. Tämä ilmentyy diskursiivisena turbulenssina, normatiivisena tyranniana ja kulttuurisena agitaationa, mikä kuvastaa yksilöiden epistemisten oikeuksien ja ideologisten autonomia-alueiden konfliktiherkkyyttä yhteisöllisissä ja intersubjektiivisissa konteksteissa. - Anonyymi00084
Anonyymi00083 kirjoitti:
Metafyysisten ja uskonnollisten representaatioiden pluralismi, kuten jälleensyntymisen ontologinen hyväksyntä tai torjunta, indusoi merkittävää sosiaalista resonanssia ja kollektiivista kognitiivista dissonanssia. Tämä ilmentyy diskursiivisena turbulenssina, normatiivisena tyranniana ja kulttuurisena agitaationa, mikä kuvastaa yksilöiden epistemisten oikeuksien ja ideologisten autonomia-alueiden konfliktiherkkyyttä yhteisöllisissä ja intersubjektiivisissa konteksteissa.Kyllä, se on kauheaa melua, uskooko joku jälleensyntymään vai ei, mutta ihmiset uskovat siihen, mihin he uskovat, ja se aiheuttaa kauhua, tyranniaa, meteliä ja myllerrystä, herranjumala, mikä meteli tämän kaiken ympärillä.
Pluralistiset uskonnolliset ja metafyysiset representaatit, kuten jälleensyntymisen hyväksyminen tai refutaatio, toimivat katalyytteinä kollektiivisen diskurssin ja intersubjektiivisen turbulenssin synnylle. Ilmiötä voidaan analysoida sosiaalisen konstruktivismin ja kriittisen diskurssianalyysin perspektiivistä, jossa yksilöiden epistemiset oikeudet ja uskonnollinen autonomia joutuvat normatiivisten hegemonioiden ja ideologisten hegemoniarakenteiden jännityskenttiin.
Tämä kulttuurinen ja symbolinen pluralismi indusoi laajamittaista kognitiivista dissonanssia, emotionaalista resonanssia ja sosiaalista agitaatiota, mikä voidaan tulkita kollektiivisen moraalisen paniikin ja normatiivisen tyrannian ilmentymänä. Esimerkiksi uskonnolliset hierarkiat ja diskurssin valtarakenteet voivat patologisoida tai marginalisoida heterodoksisia uskomusjärjestelmiä, mikä korostaa epistemisen vallan ja ideologisen kontrollin roolia sosiaalisessa koheesiossa ja kulttuurisessa konfliktissa. - Anonyymi00085
Anonyymi00084 kirjoitti:
Pluralistiset uskonnolliset ja metafyysiset representaatit, kuten jälleensyntymisen hyväksyminen tai refutaatio, toimivat katalyytteinä kollektiivisen diskurssin ja intersubjektiivisen turbulenssin synnylle. Ilmiötä voidaan analysoida sosiaalisen konstruktivismin ja kriittisen diskurssianalyysin perspektiivistä, jossa yksilöiden epistemiset oikeudet ja uskonnollinen autonomia joutuvat normatiivisten hegemonioiden ja ideologisten hegemoniarakenteiden jännityskenttiin.
Tämä kulttuurinen ja symbolinen pluralismi indusoi laajamittaista kognitiivista dissonanssia, emotionaalista resonanssia ja sosiaalista agitaatiota, mikä voidaan tulkita kollektiivisen moraalisen paniikin ja normatiivisen tyrannian ilmentymänä. Esimerkiksi uskonnolliset hierarkiat ja diskurssin valtarakenteet voivat patologisoida tai marginalisoida heterodoksisia uskomusjärjestelmiä, mikä korostaa epistemisen vallan ja ideologisen kontrollin roolia sosiaalisessa koheesiossa ja kulttuurisessa konfliktissa.Juuri niin.
- Anonyymi00086UUSI
Oli edellisessä elämässä tsaarin laivaston palveluksessa.
Bolsheviikit ampuivat minut ja päätin syntyä Suomeen. Minussa on jäänyt hieman venäläistä sielua, ruskaja dushaa.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump muka öljyn takia Venezuelaan? Pelkää mustamaalausta
Kertokaapa mistä tuollainen uutisankka on saanut alkunsta? Näyttäkääpä ne alkuperäiset lähteet, minä en löytänyt mitään16015140Kun Arman Alizad puolusti hiihtäjä Vilma Nissilää sanomalla
"älä välitä sekopäistä Vilma", ja kun siitä kerrottiin täällä, niin sekopäinen mukasuvaitsevainen teki siitä valituksen903745Venezuela on hyvä esimerkki vasemmistolaisten pahuudesta
Jokainen tietää, että Venezuelassa on pitkään ollut Chavezin ja Maduron vasemmistohallinto. Maan talous on romuttunut,1363047Martinalta vahva viesti
"Suuret unelmat venyttävät sinua, pelottavat vähän ja vievät mukavuusalueen ulkopuolelle. Juuri siellä kasvu tapahtuu. J2791504Miksei Trump ole kiinnostunut Suomen valloittamisesta?
Täällähän on enemmän turvetta kuin Norjalla öljyä. Eikö Ttump ole turvenuija?511458Akateemikko Martti Koskenniemi vertaa Trumpia Putiniin
"-Suomalaisena on syytä olla huolissaan siitä, että Yhdysvallat näin vahvistaa 1800-luvun alkupuolella julistamansa etup1591407Jos mies olet oikeasti...?
Kiinnostunut... Pyydä mut kunnolla treffeille ja laita itsesi likoon. En voi antaa sydäntä jos sinä olet epävarma ja eh1151304Esko Eerikäinen paljastaa järkyttävän muiston lapsuudesta - Isä löytyi alastomana slummista
Esko Eerikäisen tausta on monikulttuurinen, hän muutti vain 10-vuotiaana yksin kotoaan Kolumbiasta isovanhempiensa luo S141264- 811091
Nautitko riidan haastamisesta?
Itse olen hyvin kärsivällinen ja sopuisa noin yleensä, mutta osaan tarvittaessa olla hankala. Niin metsä vastaa kuin sin2081029