Kannattaako kuollutta mennä katsomaan? Oletko käynyt katsomassa

Anonyymi-ap

Minulle opetettiin lapsena että ei ole syytä käydä katsomassa kuollutta.
On parempi säilyttää elävä muisto.

Uskon niin, koska vanhempani puhui kuolleista ollessani 40-50-60 v ikäinen aivan eri tavalla kuin hänen sisarensa tai veli. Äiti ja iskä ei myös koskaan nähnyt kuolleesta varsinaisista unia.

25

212

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Riippuu kuolleesta.
      Kun äitini veteli viimeisiään niin minulle soitettiin viimeistelyhallista, että minulla olisi pari tuntia aikaa nähdä hänet elossa. Ajoaikaa sairaalaan oli alle vartti.
      Siirsin lähtöäni reilun 3 tuntia varmistaakseni lopusta koska jos olisin nähnyt äitini elossa niin olisin saattanut sanoa jotain paikkan ja tilanteeseen sopimatonta. Olin ollut koko ikäni hänen halveksimansa sylkykuppi huolimatta elämäni laadusta ja perheeni ml. lasteni menestyksestä.
      Siis, kävin pikaisesti mulkaisemassa. Henkilökunnan paikalla olleet edustajat mulkaisivat myös minua.

• Anonyymi

Hyvä ja onneksi on meitä muitakin. Minulla samat tuntemukset, tai oikeastaan ei tuntemuksia lainkaan, äitiäni kohtaan. Hän on nainen, joka synnnytti minut mutta koskaan hän ei ollut äiti

• Anonyymi

Olen käynyt katsomassa joitakin kertoja ja toisinaan en. Olen siis saatellut monta läheistä.

Läheisen näkeminen kuolleena ja ruumiin koskettaminen sekä kasvojen silittäminen ovat olleet hienoja kokemuksia. Kuolema konkretisoituu voimakkaasti ja jäähyväisten jättäminen on aitoa.

Olen itse huomannut, että vainajan näkeminen helpottaa surutyötä.

Kun vainajaa ei näe, menetys ja suru jäävät epämääräisesti vellomaan mieleen pitkäksi aikaa ja hiipuu hitaasti.

Asiaan vaikuttaa myös, miten läheinen vainaja on ja onko esim. seurannut viime vaiheessa hänen sairauttaan pitkään.vierestä. Silloin ruumiin näkeminen voi tuntua turhalta. Äkisti kuolleen läheisen kohdalla tilanne voi olla toisin.

Kannattaa miettiä, millaista kokemusta vainajan näkemisestä hakee.

• Anonyymi

Mistä itse tietää, millaisen kokemuksen vainajan näkemisestä saa?
        Tätä en ymmärrä lainkaan, miten sen voi itsekseen päättää.

• Anonyymi

Monelle on tärkeää nähdä omainen kuolleena psykologisesti ajateltuna. Se on todiste että niin on asiat. Tiedän monia jotka eivät halua nähdä . Itse olen nähnyt niin monia kuolleita joten siihenkin tottuu työssään .moni pelkää nähdä koska kuvittelevat kaikenlaista päässän
      Itse en ehtinyt perille kun oma äitini kuoli mutta odotin hoitokodissa kunnes olivat laittaneet hänet kuntoon .
      Äidin ilme oli leppoisa ihan kun vaan olisi nukkunut .joten kaunis muisto siitä jäi .
      Oli siis minulle tärkeää nähdä hänet.
      Ei jää mitään kysymyksiä. Kun näkee.. mutta nyt kun itse on vanha niin sekin asia on aina joskus painanut mieltä kun on elämän halua ja pelkoja tulee välillä kieleen siitä että minullakin on oma vuoroni vaan en tiedä koska, luulen että monet vanhemmat miettivät näitä asioita.ja se aiheuttaa stressiä monelle .

• Anonyymi

Ennen oli kuolema luontevaa, vainajat usein kuvattiinkin arkuissaan. Minullakin on vanha kuva-albuumi jossä isäni sisko on arkussaan vainajana kuvattu.
      Lapsena olen nähnyt mummon kuolleena arkussaan. Uteliaisuuttani katsoin häntä ja ihmettelin kuinka hänellä oli tukka kasvanut kuolleena. Taisin silloin olla jotain 6 vuotias.
      Aikuisena sain jättää hyvästit appi-ukolleni avoimessa arkussaan juuri ennen hänen siunaustilaisuuttaan. Olin jo eronnut kun anoppini kuoli, joten ei tullut kutsua hänen hautajaisiin, vaikka olimme tunteneet toisemme yli 30 vuotta.
      Kahta veljeäni, äitiä ja isää en ole nähnyt avoimissa arkuissaan ennen hautajais tilaisuutta.
      He kyllä tulevat vieläkin silloin tällöin uniini mutta en näe heistä painajaisia.

• Anonyymi

Mulla kuolleen isän kuva tietsikalla , ettei totuus unohdu !

Gubbe 76

• Anonyymi

Mikä "totuus" ? Sekö, että sulla on ollut isä, vai se, että itsekin menet hänen perässään jonain päivänä?

• Anonyymi

Ei kannata katsoa missään tapauksessa, silloin jää muistot elämään.

• Anonyymi

Miksi muistot eivät saisi jäädä elämään? Pelkäätkö muistoja tai kenties itse elämää?

• Anonyymi

Ehdottonmasti kannattaa käydä katsomassa. Miten / minne se katsominen ja käyminen vierellä viimeisen kerran ne muistot hävittää?

• Anonyymi

alottajalle :

kuka on kuollu
      onko joku läheisesi,

minä en katso kuollutta,
      mieluummin muistan hänet elävänä semmosena kuin normaalisti oli.

• Anonyymi

Eduskunnan lehtereillä käynyt katsomassa kuollutta menoa, näytti tosi kuolleelta.

• Anonyymi

Kuollut oli hetki sitten elävä läheisesi tai ystäväsi.
      Ei siinä ole mitään pelättävää.
      Läheiseni kuoli käsivarsilleni sairaalassa.

• Anonyymi

Otan osaa.

• Anonyymi

Kävin katsomassa kuollutta isääni, ei olis kannattanut.

Rakas ystäväni kuoli liian nuorena ja häntä en käynyt katsomassa ja vieläkin harmittelen.

Ystäväni oli rakkaampi kuin isäni koskaan.

• Anonyymi

Kummallinen kysymys: K a n n a t t a a k o kuollutta mennä katsomaan.

• Anonyymi

Jep! Kyllä 7-kymppisenä pitäisi jo tietää että kuolema ja kuoleminen on aivan peruskauraa tässä elämässä. Kuvittelevatko jotkut elävänsä ikuisesti, tai jostain pelokkaasta syystä työntävät kuoleman pois mielestään?

• Anonyymi

Niiin minustakin. Totta kai kannattaa käydä sanomassa viimeinen jäähyväinen ja toteamassa, ettei hän enää ole tässä maailmassa. Rauha on saavuttanut.

• Anonyymi

Muistan että lapsena vallan toimittiin niin että hautajaisissa kokoonnuttiin avonaisen arkun ääreen ruumishuoneella, veisattiin, suljettiin, sitten raahattiin kirkkoon, jossa siunaus, veisuu ja hiekalla risti kanteen, jonka jälkeen arkku kannettiin hautausmalle ja väki perässä, läheiset ensin ja muut kyläläiset suvun takana. Ja taas haudalla veisattiin ja laskettiin seppeleet, aina oli kylmä. Pitkä harras prosessi.
      Yhden ääressä olen ollut kuoleman hetkellä. Toisesta lähdin syötön, kahvin juonnin, eli monen tunnin jälkeen pois illalla kun hänen piti parantua, piti viedä tavaroita aamulla, kuoli yöllä joten en enää lähtenyt katsomaan vainajaa. Olin sitten hautajaisissa.
      Haluan nähdä läheiseni kuolleena jos en ole ehtinyt viimeiseen näkemiseen. Aina se ei ole nykyisin mahdollista.

• Anonyymi

Riippuu, miten henkilö on kuollut. Jos nukkunut rauhassa kipulääkittynä saattokodissa, niin silloin ihan OK. Jos on kuollut väkivaltaisesti tai tehnyt graavilla tavalla itsarin, niin silloin ei koskaan.

• Anonyymi

Ainoa kuollut ihminen jonka olen koskaan nähnyt oli 70-luvun loppupuolella nelostiellä kaiteeseen ajanut kuski jolta oli kaide katkaissut pään. Häntä ei vielä ollut poistettu autosta kun meidät ohjattiin siitä ohi.

• Anonyymi

Olen nähnyt isäni ja isoäitini kuolleena, mutta en koskettanut heitä, äitiäni en kuolleena nähnyt, mutta näin hänet sairaalassa hyvin heikossa kunnossa muutamaa tuntia ennen kuolemaa. Ei isän tai isoäidin näkeminen kuolleena minuun mitenkään vaikuttanut, isän kuolema oli ennakoitu mutta isoäiti kuoli ns. suorilta jaloiltaan, tosin oli jo 80-vuotias.

• Anonyymi

En menisi katsomaan, jos ei ole pakko.

• Anonyymi

Kävin katsomassa äitiäni. Oli kuollut edellisenä iltana jo.
      Oikeastaan ne viimeiset hyvästit.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 155
      3921
    2. Putin lähti takki auki sotaan....

Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      91
      3316
    3. SDP ylivoimainen ykkönen

En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      91
      2694
    4. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      280
      2514
    5. Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!

”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a
      Maailman menoa
      39
      2276
    6. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      106
      1940
    7. Mies älä

Odota enää vaan toimi. Pieni vinkkivitonen 🫰💥
      Ikävä
      42
      1039
    8. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      95
      1008
    9. Mä tiedän

Että sä tiedät, että mä tiedän, että sä tiedät. Me molemmat tiedetään. Onko näin?
      Ikävä
      53
      889
    10. Haapaveille jotain uutta!

Huoltoasema Haapavein keskustaan tulossa. Semmoista Jeppasissa jaappasevat.
      Haapavesi
      16
      840
    Aihe