Julkisen sektorin pöhöttyneisyys ja kannustinloukut hidasteina talouskasvulle.
Julkisen sektorin 703 800 työntekijän lisäksi laskuissa tulisi huomioida valtiorahoitteisen kolmannen sektorin työntekijät. Heitä on 90 000.
Yhteensä verovaroista saa siis palkkansa liki miljoona työntekijää.
Palkat nousee eksponentiaalisesti...
Julkinen sektori paisuu kuin pullataikina
165
965
Vastaukset
- Anonyymi
Joka kuukausi palkattu n 1100 työntekijää...
- Anonyymi
Joka kuukausi jää eläkkeelle 3000 työntekijää...
- Anonyymi
Siksi terveyskeskuksia, yöpäivystyksiä ja kyläkouluja tulisi sulkea PALJON tiiviimpään tahtiin, kuin mitä nyt tehdään! Myös keinot kuntien pakkoliitoksiin olisi löydyttävä.
Armeijan ja poliisin väkeä ei kai kuitenkaan vähennetä?- Anonyymi
Jos valtion toimintaa pystytään tehostamaan 10 %, niin kestävyysvaje on käytännössä sillä ratkaistu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos valtion toimintaa pystytään tehostamaan 10 %, niin kestävyysvaje on käytännössä sillä ratkaistu.
Ei löydy halukkuutta olla tehokas. Mukavampi on pyöritellä papereita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos valtion toimintaa pystytään tehostamaan 10 %, niin kestävyysvaje on käytännössä sillä ratkaistu.
Maataloustuista pois 20%
Aluetuista pois 20%
Yritystuista pois 40%
Kuntien määrä puolitetaan.
Olisiko tässä hyvä alku? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maataloustuista pois 20%
Aluetuista pois 20%
Yritystuista pois 40%
Kuntien määrä puolitetaan.
Olisiko tässä hyvä alku?Ai maatalous onkin julkista sektoria....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai maatalous onkin julkista sektoria....
Tuet on. Ja niitä myöntmään tarvitaan joukko virkamiehiä.
- Anonyymi
Kunnissa on paljon jonnin joutavempia työntekijöitä kuin opettajien virkoja lopettaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kunnissa on paljon jonnin joutavempia työntekijöitä kuin opettajien virkoja lopettaa.
No varmasti. Ehkäpä luettelisin niistä muutamia…
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maataloustuista pois 20%
Aluetuista pois 20%
Yritystuista pois 40%
Kuntien määrä puolitetaan.
Olisiko tässä hyvä alku?Ehkä, mutta paljon tehokkaampaa olisi kun nykyinen täysin verotukseen perustuva terveydenhoitojärjestelmä muutettaisiin osittain yksityiselle puolelle, eli kansalaiset joutuisivat osan terveydenhoito-kuluistaan hoitamaan yksityisten vakuutusten kautta!
Osuus riippuisi tuloista !
Taustana ovat Suomen liian suuret julkiset menot jotka ovat 57% suhteessa BKT:hen
Luku on maailman korkeimpia lukuja !?
Samaan aikaan keskim varallisuus aikuista kohti on Suomessa 186000 USD joka on Länsimaiden matalin varallisuus !?
- Anonyymi
Hyvinvointialue kielsi palvelutalojen työntekijöitä tarjoamasta kahvia esiintyjille, jotka käyvät vapaaehtoisesti viihdyttämässä vanhuksia palvelutaloissa.
Tästähän ne suurimmat säästöt sit tulee....- Anonyymi
Julkisen sektorin johtajilta pitää penätä tuloksia palkan vastineeksi. Kohteliaisuuskahvista luopuminen ei riitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Julkisen sektorin johtajilta pitää penätä tuloksia palkan vastineeksi. Kohteliaisuuskahvista luopuminen ei riitä.
Ai että mä nautin kun tyypit potkitaan pois hillotolpalta.
- Anonyymi
Paremmat säästöt tulee kun työntekijät ja vierailijat tuovat omat vessapaperit palvelukotiin. Sekä siivoaa omat jälkensä niin ettei laitoshuoltajan aika ei mene hoitajien jälkien siivoamiseen. Kirjettä cain omaisille et wc paperit joukkoon mikäli käyvät vessassa, samoin saippuat mukaan.
- Anonyymi
Lakkautetaan armeija ja poliisi niin kyllä rahaa säästyy.
- Anonyymi
Vihervassari ei enää kestä....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vihervassari ei enää kestä....
Olit liian tyhmä ymmärtämään pointtia.
"Julkisista menoista" ja "julkisista työpaikoista" on helppo nillittää, mutta kun laskeudutaan höttöiseltä abstraktiotasolta konkreatiaan, niin kyse on nimen omaan armeijasta, poliisista, opettajista kyläkouluissa, hoitajista yöpäivystyksissä ja terveyskeskuksissa, sairaaloista jne. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olit liian tyhmä ymmärtämään pointtia.
"Julkisista menoista" ja "julkisista työpaikoista" on helppo nillittää, mutta kun laskeudutaan höttöiseltä abstraktiotasolta konkreatiaan, niin kyse on nimen omaan armeijasta, poliisista, opettajista kyläkouluissa, hoitajista yöpäivystyksissä ja terveyskeskuksissa, sairaaloista jne.Miltä tuntuu kun ei enää kestä ja vihervassarius saa kolauksen?
- Anonyymi
Aika vähän kuitenkin.
Suurin osa julkisesta sektorista ja sen kustannuksista syntyy terveys- ja sosiaslisektorilta sekä opetussektorilta. Jos julkista sektoria halutaan supistaa niin että se näkyisi jossain vähänkin merkittävämmin, niin näitä ei mitenkään voi ohittaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vihervassari ei enää kestä....
Ai että mä olin iloinen kun luin jutun miten kauriit valtaavat talojen takapihoja kehäkolmosen asuntoalueilla. Saavat hienopieruasukkaat talikoida kauriiden paskoja nurmikoilta, pelätä eläimiä, varoa ulos menemistä, korjata vasaran, kirveen, naulojen kanssa särjettyjä talon kulmia. Tätä on eläintensuojelua on tavoiteltu luonnonsuojelijoiden puolesta. Toivottavasti nämä luonnonsuojelijat saavat kokea taivaallisia kiksejä, miten ihania eläimet ovat myös kaupungissa . Todellisuus laskeutui sinne minne se kuuluu, kaupunkiin. Jokainen riesa ei kuulu ainoastaan maaseudulle. Toivotaan et alfapariskunnan sudet löytää kotinsa, pesänsä ja reviirinsä asuntoalueiden turvallisista koloista. Ehkä tämän toteutuman jälkeen todellinen suden pelko tulee uskottavaksi ihmiskunnan osalta.
- Anonyymi
Joko tehostetaan 10% tai 100 000 pihalle....
- Anonyymi
Suomi on miltei maailman suurimman julkisen sektorin maa.
- Anonyymi
Tilanne on muuttunut, sillä vielä 30 vuotta sitten Suomi oli maa, jossa oli aika pieni julkinen sektori.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tilanne on muuttunut, sillä vielä 30 vuotta sitten Suomi oli maa, jossa oli aika pieni julkinen sektori.
Kovat faktat aiheesta mutuolun lisäksi:
1. Tanska
Datan mukaan Tanskassa julkisen sektorin työntekijöitä on noin 30–35 % koko työvoimasta. Tämä on yksi maailman korkeimmista osuuksista.
2. Ruotsi ja Norja
Ruotsissa ja Norjassa julkisen sektorin osuus työvoimasta on myös hyvin korkea, tyypillisesti 25–30 %.
3. Suomi
Suomessa julkisen sektorin osuus on hieman alempi, mutta silti korkea verrattuna muihin Euroopan ja maailman maihin — noin 23–25 % työvoimasta.
-> Eli n. 5-10 % vähemmän kuin Tanskassa ja Ruotsissa.
Tilanne n 30 v sitten Suomessa:
Noin 23–26 %: OECD:n taulukossa Suomessa julkisen sektorin osuus oli ~23,2 % vuonna 1990, nousi ~25,7 % vuonna 1994–1995. - Anonyymi
Niin ja Suomessa lienee suurimmat vastuut ja tehtävämäärätkin sälytetty julkiselle sektorille. Niitä pitää roimasti karsia, jotta supistaminen olisi mahdollista.
Hyvä esimerkki kuinka vaikeaa se on, on juuri esim tämä Oulaskankaan yöpäivystysjuttu. Myös terveyskeskusten karsiminen tuottaa tuskas, samoin kouluverkonkin
Poliisejakin kuuluu olevan liian vähän, huumerikollisuus ja muukin rikollisuus nousee päivittäin uutisiin. Puolustuta on vahvistettava, mutta sehän kasvattaa julkista sektoria julmetusti.
. Esimerkkejä löytyy. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kovat faktat aiheesta mutuolun lisäksi:
1. Tanska
Datan mukaan Tanskassa julkisen sektorin työntekijöitä on noin 30–35 % koko työvoimasta. Tämä on yksi maailman korkeimmista osuuksista.
2. Ruotsi ja Norja
Ruotsissa ja Norjassa julkisen sektorin osuus työvoimasta on myös hyvin korkea, tyypillisesti 25–30 %.
3. Suomi
Suomessa julkisen sektorin osuus on hieman alempi, mutta silti korkea verrattuna muihin Euroopan ja maailman maihin — noin 23–25 % työvoimasta.
-> Eli n. 5-10 % vähemmän kuin Tanskassa ja Ruotsissa.
Tilanne n 30 v sitten Suomessa:
Noin 23–26 %: OECD:n taulukossa Suomessa julkisen sektorin osuus oli ~23,2 % vuonna 1990, nousi ~25,7 % vuonna 1994–1995.Julkisen sektorin kustannuksia ei mitata työvoiman määrissä vaan osuudessa ko. valtion BKT:n. Suomen julkisen sektorin osuus valtion menoista on maailman korkeimpia ellei jo korkein!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin ja Suomessa lienee suurimmat vastuut ja tehtävämäärätkin sälytetty julkiselle sektorille. Niitä pitää roimasti karsia, jotta supistaminen olisi mahdollista.
Hyvä esimerkki kuinka vaikeaa se on, on juuri esim tämä Oulaskankaan yöpäivystysjuttu. Myös terveyskeskusten karsiminen tuottaa tuskas, samoin kouluverkonkin
Poliisejakin kuuluu olevan liian vähän, huumerikollisuus ja muukin rikollisuus nousee päivittäin uutisiin. Puolustuta on vahvistettava, mutta sehän kasvattaa julkista sektoria julmetusti.
. Esimerkkejä löytyy.Ja puoluetukiaisia lisättävä jne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Julkisen sektorin kustannuksia ei mitata työvoiman määrissä vaan osuudessa ko. valtion BKT:n. Suomen julkisen sektorin osuus valtion menoista on maailman korkeimpia ellei jo korkein!
siinä vertailussa olemme "huippuja"
Suomi (~57,5 %), Ranska (~57,2 %) ja Itävalta (~56,3 %) julkisten menojen osuudella EU-/OECD-maista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin ja Suomessa lienee suurimmat vastuut ja tehtävämäärätkin sälytetty julkiselle sektorille. Niitä pitää roimasti karsia, jotta supistaminen olisi mahdollista.
Hyvä esimerkki kuinka vaikeaa se on, on juuri esim tämä Oulaskankaan yöpäivystysjuttu. Myös terveyskeskusten karsiminen tuottaa tuskas, samoin kouluverkonkin
Poliisejakin kuuluu olevan liian vähän, huumerikollisuus ja muukin rikollisuus nousee päivittäin uutisiin. Puolustuta on vahvistettava, mutta sehän kasvattaa julkista sektoria julmetusti.
. Esimerkkejä löytyy.Kerro muutama esimerkki...kerro vaikka miten maanpuolustusta vahvistetaan ilman määrärahojen lisäämistä tms. tms.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerro muutama esimerkki...kerro vaikka miten maanpuolustusta vahvistetaan ilman määrärahojen lisäämistä tms. tms.
No jos suomi ei olisi mennyt Natoon niin venäjästä ei olisi pelkoa. Eli nuo puolustuksen meno lisäykset ovat pelkkää länsimaiden perseen nuolennasta aiheutuvia kustannuksia. Jos natoon menemisestä olisi tehty kansanäänestys jonka niinistökin lupasi tekevänsä, niin noin 70% kansasta olisi änestänyt natoa vastaan. Aina kun unohdetaan se, että me olemme puskuri lännen ja venäjän välillä, jonka pitäisi olla edelleenkin puolueeton. Mutta kun halutaan väkisin sotaa, niin tulee jokaisen hyväksyä se, että sodan sattuessa suurin osa suomalaisista kuolee ja naiset raiskataan. No jos sitä nyky hallintomme haluaa, niin mikäs sille voi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No jos suomi ei olisi mennyt Natoon niin venäjästä ei olisi pelkoa. Eli nuo puolustuksen meno lisäykset ovat pelkkää länsimaiden perseen nuolennasta aiheutuvia kustannuksia. Jos natoon menemisestä olisi tehty kansanäänestys jonka niinistökin lupasi tekevänsä, niin noin 70% kansasta olisi änestänyt natoa vastaan. Aina kun unohdetaan se, että me olemme puskuri lännen ja venäjän välillä, jonka pitäisi olla edelleenkin puolueeton. Mutta kun halutaan väkisin sotaa, niin tulee jokaisen hyväksyä se, että sodan sattuessa suurin osa suomalaisista kuolee ja naiset raiskataan. No jos sitä nyky hallintomme haluaa, niin mikäs sille voi.
Nato on paras mahdollinen vakuutus, että Suomi saa itse päättää omista asioistaan. Venäjän uhka ei Naton vuoksi ole lisääntynyt, vaan vähentynyt. Nuo Natossa sovitut puolustussatsauksethan tulevat Suomen puolustusvoimille ja aika lapsellinen olet, jos kuvittelet, että olisi halvempaa olla satsaamatta puolustukseen nykyisessä tilanteessa. Samaa virhettä kuin ennen talvisotaa tehtiin, ei pidä toistaa.
Natoa kannattaa Suomessa edelleen yli 70% ja vastustaa muutama prosentti. Neuvoa antavaa kansanäänestys olisi vaatimus lain säätämistä ja se katsottiin täysin turhaksi, koska kaikkien, siis ihan jokaisen julkaistun mielipidekyselyn tuloksena oli vahva tuki natojäsenyydelle.
Kannatus oikein ryöpsähti ylös, kun Venäjä esitti etupiirijakovaatimuksensa Suomelle ja muille rajanaapureilleen. Samanlaisen kuin Hitler ja Stalin sopivat 30-luvulla, joka johti Neuvostoliiton hyökkäykseen Suomeen. Ja toisen maailman sodan syttymiseen.
Tällä kertaa itänaapurimme hyökkäsi Ukrainaan, ei Suomeen. Itse asiassa oli hyökännyt jo 8 vuotta aiemmin, mutta eskaloi sodan koskemaan koko Ukrainaa. Tuo hyökkäys vahvisti natokannatusta valtavasti, yli 80%:iin. Myös heti perään tulleet eduskuntavaalit osoitti täysin yksiselitteisesti vahvan kannatuksen, vain kaksi natojäsenyyttä vastustanutta tuli valituksi niistä kahdeksasta, jotka sitä,vastustivat.
Natoonhan liityttiin juuri siksi, ettei Venäjä hyökkäisi Suomeen. Itänaapurimme, olipa se nykyinen Venäjä tai romahtanut Neuvostoliitto, ei koskaan ole hyökännyt yhteenkään natomaahan. Ei koskaan. Eikä edes uhannut sotilaallisesti tai poliittisesti. Voiko parempaa turvaa mikään muu järjestely osoittaa olevan?
Suomi oli viimeksi puolueeton joskus 1930-luvulla eikä se turvannut Suomea laisinkaan, vaan oli koitua kohtalokkaaksi. Sotaa käyvän maan on erittäin vaikea hankkia sellaisia liittolaisia, jotka tosissaan pyyteettömästi auttavat, tai ylipäönsä,auttavat. Sen koki Suomi ja nyt Ukraina.
Ainoa, joka hyökkäyssotii ja sellaiseen turvautuu kohtuuttomien ja rikollisten tavoitteittensa saavuttamiseksi, on Venäjä, joka on sotinut viimeiset noin 30 vuotta koko ajan jossain päin rajoillaan ja aina aloittajana. Suomi tekee parhaansa turvatakseen rauhaa Suomen osalle.
Tottahan se on, että välttämätön satsaus puolustusvoimiin kasvattaa julkista sektoria, mutta vaihtoehtoa ei nykyisessä Euroopan tilanteessa ole. Siitä saamme ’kiittää’ itänaapuriamme Venäjää.
- Anonyymi
Kuntakenttää pitäisi raaka isolla ködellä, Ensimmäisellä kierroksella -200 ja toisella jäljellä olevat puoliksi
Hyvinvointialueita ei tarvita kuin 5-6 kuten fiksuimmat virkamiehet/poliitikot jo aikanaan esittivät.
mutta eiväthän järkiratkaisut käy elätettävien maakuntien väelle- Anonyymi
Hyvinvointialueiden supistaminen vaikka yhteen ei vähentäisi kustannuksia, nimittäin ennen imelän hyvinvointialue- nimikkeen keksimistä oli jo ihan hyvä kunnallinen terveydenhoito tms.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvinvointialueiden supistaminen vaikka yhteen ei vähentäisi kustannuksia, nimittäin ennen imelän hyvinvointialue- nimikkeen keksimistä oli jo ihan hyvä kunnallinen terveydenhoito tms.
Nykyisessä 21 + 1 mallissa on päällekkäisyyksiä +hallinto
- Anonyymi
Joka neljäs saa lähteä.
- Anonyymi
Se riittää että joka kymmenes julkisen sektorin työntekijöistä lähtee ulkoruokintaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se riittää että joka kymmenes julkisen sektorin työntekijöistä lähtee ulkoruokintaan.
Siis joka kymmenes lääkäri, sairaanhoitaja, opettaja, poliisi, päiväkodin työntekijä, sotilas jne?
Näinkö ajattelit? Vai miten?
- Anonyymi
Taloudellisesti kestävä väestöpohja hyvincointialueelle on n 8- 900 000 asukasta
.- Anonyymi
Vasemmisto ei halua supistaa julkista sektoria ideologista syistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vasemmisto ei halua supistaa julkista sektoria ideologista syistä.
Maakuntien äänestäjistä riippuvaiset edustajat ovat suurin este järkevöittämiselle
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vasemmisto ei halua supistaa julkista sektoria ideologista syistä.
Taisi muuten olla nimenomaan keskustapuolue, joka vaati nykyiset määrät hyvinvointialueita. Se on sitä kepulaista ’siltarumpupolitiikkaa’ …
- Anonyymi
Vihervassarien linjan mukaista. Tavoitteena että kaikki ovat "töissä" julkisella sektorilla....
- Anonyymi
Johan siel on miljuuna....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Johan siel on miljuuna....
Miljuuna tehotonta....
- Anonyymi
Kannattaa muistaa mitä talouteen tulee, niin Suomi on mukana monessa tilastossa joita lehdistö ei Suomessa viikottain julkaise Suomeksi !
Pari esimerkkiä !
1. Julkisen talouden menot suhteessa BKT:hen
Suomi 57%. Luku on maailman korkein ??
2. Keskim varallisuus aikuista kohti
Suomi 186000 USD, Luku on länsimaiden matalin ??
Näillä luvuilla Suomi etenee (vain) kriisistä toiseen !!??- Anonyymi
Kerrotko mistä jälkimmäinen luku on peräisin sillä Tilastokeskuksen mmukaan:
Mediaani (eli se luku oli noin 96 000 euroa vuonna 2023.
Kotitalouksien keskimääräinen (mean) nettovarallisuus oli noin 228 700 euroa vuonna 2023.
Suomessa varallisuus keskittyy: varakkain kymmenys omistaa jo yli puolet koko maan nettovarallisuudesta (52 %) vuonna 2023. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerrotko mistä jälkimmäinen luku on peräisin sillä Tilastokeskuksen mmukaan:
Mediaani (eli se luku oli noin 96 000 euroa vuonna 2023.
Kotitalouksien keskimääräinen (mean) nettovarallisuus oli noin 228 700 euroa vuonna 2023.
Suomessa varallisuus keskittyy: varakkain kymmenys omistaa jo yli puolet koko maan nettovarallisuudesta (52 %) vuonna 2023.Varallisuutta voidaan määritellä monella tavalla. Seuraavassa tekoälyn tuottama teksti Englannin kielellä.
The average wealth per adult in Finland is approximately $186,208 USD, according to 2025 data.
Kokonaiset tilastot löytyvät netistä Englannin kielellä usean tutkimuslaitoksen tekeinä !
Suomi on tuossa listassa länsimaiden köyhin, joka kertoo, että investointikyky ja halu ovat silloin liian vähäiset, jotta riittävää taloskasvua saataisiin aikaan !! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varallisuutta voidaan määritellä monella tavalla. Seuraavassa tekoälyn tuottama teksti Englannin kielellä.
The average wealth per adult in Finland is approximately $186,208 USD, according to 2025 data.
Kokonaiset tilastot löytyvät netistä Englannin kielellä usean tutkimuslaitoksen tekeinä !
Suomi on tuossa listassa länsimaiden köyhin, joka kertoo, että investointikyky ja halu ovat silloin liian vähäiset, jotta riittävää taloskasvua saataisiin aikaan !!Tekoäly ei ole mikään viisauden tai tietävyyden lähde. Se on ihmisen luoma ohjelmisto, jolla on suuri kyky kerätä tietoa eri lähteistä ja tehdä niistä yhteenvetoja niillä kriteereillä, joilla se on ohjelmoitu sitä tekemään ja pyydetty sitä tekemään.
Vähän niinkuin tilastotkin. Samasta aineistoista kyetään helposti tekemään tilastot, jotka osoittavat juuri sitä mitä kukin haluaa niiden osoittavan valitsemalla vain kriteerit sopivasti. Jopa täysin vastakkaisia näkemyksiä niillä voidaan useinkin tilastollisesti osoittaa niin haluttaessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tekoäly ei ole mikään viisauden tai tietävyyden lähde. Se on ihmisen luoma ohjelmisto, jolla on suuri kyky kerätä tietoa eri lähteistä ja tehdä niistä yhteenvetoja niillä kriteereillä, joilla se on ohjelmoitu sitä tekemään ja pyydetty sitä tekemään.
Vähän niinkuin tilastotkin. Samasta aineistoista kyetään helposti tekemään tilastot, jotka osoittavat juuri sitä mitä kukin haluaa niiden osoittavan valitsemalla vain kriteerit sopivasti. Jopa täysin vastakkaisia näkemyksiä niillä voidaan useinkin tilastollisesti osoittaa niin haluttaessa.Älkää hyvä ihminen keskittykö vääriin asioihin !?
Tilastoja löytyy netistä usean tutkimuslaitoksen tekemänä Englannin kielisinä !
Suomen talouden pulmana eivät ole tilastot vaan liian suuret julkiset menot suhteessa BKT:hen !
Lopputuloksena ovat matala varallisuus ja korkea velkaantuminen ja velkaantuminen ulkomaille !
- Anonyymi
Tehottomat demut pitää ruuvata pois julkisen sektorin viroista. Tilalle voi ottaa oikeita työntekijöitä, tarpeen mukaan.
- Anonyymi
"Tilalle voi ottaa tehokkaita työbtekijöitä"
Ilmankos lomittajien työteho on parempi kuin tilallisten :-) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tilalle voi ottaa tehokkaita työbtekijöitä"
Ilmankos lomittajien työteho on parempi kuin tilallisten :-)Millähän mittarilla tuo lomittajien työteho on mitattu? Vertailu on sinänsä aika hankalaa, sillä lomittajan ja yrittäjån työ sisältää eri asioita, koska lomittaja tekee vain osan yrittäjän töistä. Lisäksi jokainen voi kuvitella tilanteen, että menee uuteen paikkaan töihin, ja toki alussa yrittää olla mahdollisimman noheva ja tehokas. Lomittaja saattaa mennä uuteen paikkaan pari kertaa viikossa. Työaikansa jälkeen Hån kuitenkin pääsee kotiinsa lepäämään, irti töistä, mitä itse yrittäjä ei ole juuri koskaan.
- Anonyymi
Tämä oli vasemmiston ylistämän työllistämisen tulos eli julkisen sektorin paisuttaminen entisestään.
Syntyi koirarekistereitä, komposti tarkastajien armeija ym.väkisin keksittyä virkakoneistoa joita ei tosiasiassa ole mitään järkevää perustetta ylläpitää.- Anonyymi
Kyllä siinä on maalaisia edustava puolue ollut vahvasti mukana eimm. luomassa moninkertaista aluehallintoa.
- Anonyymi
Vasemmiston ajattelu on oikeistoon verrattuna kapeampaa.
- Anonyymi
Ovat siis maaseutulaisten kanssa samankaltaisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ovat siis maaseutulaisten kanssa samankaltaisia.
Erityisesti hesassa tämä tulee konkreettisesti esille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Erityisesti hesassa tämä tulee konkreettisesti esille.
Oikein, stadiin muuttaneiden maalaisten luonne erottuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikein, stadiin muuttaneiden maalaisten luonne erottuu.
Hesalaiset on maalaisia.
- Anonyymi
Pahaa pelkään, että omille/sisäisille tehostamistoimille ei ole todellista "tekemisen paloa", kun yhtäkkiä huomataan, että joka kolmas ryhmänvetäjä, tiimipäällikkö, kehitysjohtaja ja muu välibossi onkin ihan toimetonna sen jälkeen.
- Anonyymi
Suomessa on "virkamiehiä" yli kaksinkertainen määrä tarpeeseen nähden. Tällä virkamiesarmeijalla hallinnoitaisiin 16 miljoonainen kansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessa on "virkamiehiä" yli kaksinkertainen määrä tarpeeseen nähden. Tällä virkamiesarmeijalla hallinnoitaisiin 16 miljoonainen kansa.
on on.. ja raskaasti tuetuista maanviljelijöistäkin, eli semi-virkamiehistä, köllöttelee puolet ilman myytävää tuotantoa.
- Anonyymi
Niin kauan, kun kansanedustajista ja alemmista päättäjistä 80% saa siviilityönsä palkan julkiselta sektorilta, asiaan ei tule korjausta. Kuka oman ja/tai kollegan työpaikan saneeraisi?
- Anonyymi
Taas esität tapasi mukaan pelkkää mutuilua :
Vähintään yli puolet nykyisistä (tai viime vaaliin valituista) kansanedustajista on työskennellyt tai toimii jossain määrin yksityisellä sektorilla jossain vaiheessa uraansa.
Yrittäjätaustaisia on noin 20‑25 % luokkaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taas esität tapasi mukaan pelkkää mutuilua :
Vähintään yli puolet nykyisistä (tai viime vaaliin valituista) kansanedustajista on työskennellyt tai toimii jossain määrin yksityisellä sektorilla jossain vaiheessa uraansa.
Yrittäjätaustaisia on noin 20‑25 % luokkaa....noin 20- 25 % luokkaa...eli tietosi on melkoista mutu- tietoa!
- Anonyymi
Lakkautetaan 30% julkisen sektorin viroista ja pistetään kaikki virat uudelleen hakuun.
- Anonyymi
hyvä idea, kilpailutetaan myös maataloustukien saajat.
- Anonyymi
Kelan järjestelmää voisi isolla kädellä yksinkertaistaa ja suurin osa työntekijöistä erottaa.
- Anonyymi
Tietämättömillä tolluskoilla ei ole edes ymmärrystä Kelan etuisuuksien jakautumisesta joten tässä faktaa:
Kela / Etuusryhmä Menot 2024 17,268 miljardia euroa (milj. €) Muutos 2023 → 2024 (%)
Sairausvakuutusetuudet 5 219,1 +8,6 %
Eläke-etuudet 2 677,1 +3,9 %
Työttömyysetuudet 1 912,6 –1,1 %
Lapsiperheiden etuudet 1 831,4 +0,7 %
Yleinen asumistuki 1 676,9 –0,4 %
Eläkkeensaajan asumistuki 685,3 +0,9 %
Perustoimeentulotuki 824,7 +14,8 %
Opintoetuudet 832,1 +8,6 %
Vammaistuet 663,4 +6,7 %
Kuntoutus 774,6 –1,4 %
Opiskeluterveydenhuolto 88,7 +0,8 %
Muut etuudet 82,1 +1,3 % - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietämättömillä tolluskoilla ei ole edes ymmärrystä Kelan etuisuuksien jakautumisesta joten tässä faktaa:
Kela / Etuusryhmä Menot 2024 17,268 miljardia euroa (milj. €) Muutos 2023 → 2024 (%)
Sairausvakuutusetuudet 5 219,1 8,6 %
Eläke-etuudet 2 677,1 3,9 %
Työttömyysetuudet 1 912,6 –1,1 %
Lapsiperheiden etuudet 1 831,4 0,7 %
Yleinen asumistuki 1 676,9 –0,4 %
Eläkkeensaajan asumistuki 685,3 0,9 %
Perustoimeentulotuki 824,7 14,8 %
Opintoetuudet 832,1 8,6 %
Vammaistuet 663,4 6,7 %
Kuntoutus 774,6 –1,4 %
Opiskeluterveydenhuolto 88,7 0,8 %
Muut etuudet 82,1 1,3 %Ja tässä vielä tukijusseille dedikoidun Melan luvut, “miljardi veroeuroa asiakkaiden hyvinvointiin” jakautuu seuraavasti:
Eläkkeet: 1 057 miljoonaa euroa
Lomituspalvelut: 130 miljoonaa euroa
Tapaturma- ja sairauspäivärahat: 35 miljoonaa euroa
Luopumisjärjestelmien korvaukset: 17 miljoonaa euroa
Melalla oli 52 878 MYEL‑vakuutettua asiakasta, joista 48 859 maatalousyrittäjiä (sisältäen kalastajat, metsätalousyrittäjät ja poronhoitajat) ja 4 038 apurahansaajaa.
Lisäksi Melalla oli 73 049 työtapaturma‑ ja ammattitautivakuutettua asiakasta.
Summa summarun : suuruusluokka 100 000
Vastaavasti Kelan etuisuuksista nauttii yli 80% väestöstä eli noin 4, 5 miljoonaa.
- Anonyymi
Joka neljäs on irtisanottava.
Ehkä joka kolmas.
Nämä on pelkkää kulua, pitää siirtää TUOTTAVAAN TYÖHÖN
jonka saavat keksiä itse.
Demarit on varastaneet näiltä- kin yliverottamalla rahat
joten eivät pysty investoimaan.
Kurja kohtalo odottaa.
Kenen syy ?
Vastaus: Sdp.- Anonyymi
Demut on tuhoisia taloudelle. Niille ei pidä koskaan antaa valtaa.
- Anonyymi
Kun joka neljäs julkisen sektorin työntekijä irtisanotaan, niin Mites arvelet kouluissa pärjättävän. No luokkakoot kaksinkertaistetaan ja koulujen määrä puolitetaan. Irtisanotut opettajat tuottaviampiin töihin, jotka olisivat…. Niin mitä?
Sairaanhoitajienkin ja löäkärienkin joukosta voidaan irtisanoa joka neljäs tai joka kolmas, kun lakkautetaan riittävästi terveyskeskuksia, yöpäivystyksen, sairaaloita. Ja lääkärit ja sairaanhoitaja tuottavampiin töihin, jotka olisivat… niin mitä?
Poliiseista joka kolmas tai joka neljäs voidaan irtisanoa, kun poliisilaitoksista vähennetään reippaasti. Ja irtisanotut poliisit tuottavampiin töihin, jotka olisivat… niin mitä?
Ja listaa voi helposti jatkaa, esim tieinfraan, rautatieliikenteen, puolustusvoimiin, rajavartiolaitoksen, tulliin, jne, jne.
Kyllä ne ’tuottavat’ toimialat varmasti olisivat iloisia tuollaisen reilun 200.000 ylimääräisen ja korkeasti koulutetuista työnhakijasta. Vaikka nytkin työttömyys vaivaa näitä ’tuottavan toimialan’ ammattilaisia, paitsi työvoimapulasta kärsiviä aloja, esim siivoussektoria. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun joka neljäs julkisen sektorin työntekijä irtisanotaan, niin Mites arvelet kouluissa pärjättävän. No luokkakoot kaksinkertaistetaan ja koulujen määrä puolitetaan. Irtisanotut opettajat tuottaviampiin töihin, jotka olisivat…. Niin mitä?
Sairaanhoitajienkin ja löäkärienkin joukosta voidaan irtisanoa joka neljäs tai joka kolmas, kun lakkautetaan riittävästi terveyskeskuksia, yöpäivystyksen, sairaaloita. Ja lääkärit ja sairaanhoitaja tuottavampiin töihin, jotka olisivat… niin mitä?
Poliiseista joka kolmas tai joka neljäs voidaan irtisanoa, kun poliisilaitoksista vähennetään reippaasti. Ja irtisanotut poliisit tuottavampiin töihin, jotka olisivat… niin mitä?
Ja listaa voi helposti jatkaa, esim tieinfraan, rautatieliikenteen, puolustusvoimiin, rajavartiolaitoksen, tulliin, jne, jne.
Kyllä ne ’tuottavat’ toimialat varmasti olisivat iloisia tuollaisen reilun 200.000 ylimääräisen ja korkeasti koulutetuista työnhakijasta. Vaikka nytkin työttömyys vaivaa näitä ’tuottavan toimialan’ ammattilaisia, paitsi työvoimapulasta kärsiviä aloja, esim siivoussektoria.Olen samaa mieltä Riikka Purran kanssa ; raportoinnin on vähennyttävä. Julkiseen talouteen työllistettiin iso porukka turhake porukkaa Sanna Mariinin ottaessa 40 miljardin velan korona aikana. Mitä tuottavaa esim.raportointi tuottaa? Sote alalla tiheään suoritettavat lääketentit lähihoitajille ovat turhia. Myös ylijäämäruuan punnitus paljonko ruokaa jäi lautasilta , paljonko ruokaa jäi tarjottavasta ruuasta on järkeenkäymätöntä raportointia. Selkeästi tällaisilla työtehtävillä tehdään tarve uusille työntekijöille jotka näitä raportteja näyttelee eteenpäin. Ja rahaa palaa..
- Anonyymi
Mikä olisi se ’tuottavampi’ työ yhteiskunnan verovaroin kouluttamille lääkäreille, sairaanhoitajille, poliiseille, jne, joista joka neljännen irtisanoisit?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä olisi se ’tuottavampi’ työ yhteiskunnan verovaroin kouluttamille lääkäreille, sairaanhoitajille, poliiseille, jne, joista joka neljännen irtisanoisit?
Kyllä koulutettu lääkäri, sairaanhoitaja, poliisi jne on kaikkein tuottavin siinä työssä, johon hänet on koulutettu.
- Anonyymi
Melan miljardi euroa ja 100 000 edunsaajaa.
Jos samalla suhteella jaettaisiin Kelan etuisuuksia olisi kokonaissumma 45 miljardia nykyisen 17 sijaan.
Maajussien sosiaalitoimikin on moninkertaisesti kalliimpi.- Anonyymi
Vuivui....mitä uikutusta...uik uik uik...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vuivui....mitä uikutusta...uik uik uik...
kun vähempilahjaisen tiedot ja taidot loppuvat niin alkaa tyhjänpäiväinen älymölö.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kun vähempilahjaisen tiedot ja taidot loppuvat niin alkaa tyhjänpäiväinen älymölö.
Uik uik kweeek.... sitä saat mitä tilaat!
- Anonyymi
Julkisen sektorin työpaikat ovat liian mukavia, eivät vaadi paljoa. Työnjohto ja vaatimustaso on saatava vastaamaan tätä päivää. Ihminen on itse luonut raportoinnin kaikesta, vie paljon aikaa päivittäin ja turhauttaa sekä passivoi. Jollei tähän puututa tällä hallituskaudella, niin tilanne on pysyvää.
- Anonyymi
Maaseudulla monen viljelijän puoliso on töissä julkisella puolella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maaseudulla monen viljelijän puoliso on töissä julkisella puolella.
just just se on oikeastaan niin että maatalous kuuluu julkiseen sektoriin.....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
just just se on oikeastaan niin että maatalous kuuluu julkiseen sektoriin.....
Niin juuri, vaimotöissä kunnallaj a miehen tuotannosta puolet valtion tukina
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin juuri, vaimotöissä kunnallaj a miehen tuotannosta puolet valtion tukina
Onko yhteiskuntamme täysin ulkona maatalouden tarkoituksesta? 100 vuotta on tuhottu maataloustuotantoa niin alas kuin voidaan. Minkäänlainen tukiratkaisu ei ole sellainen joka hyväksytään. Tällä hetkellä edes maatilojen poikia ei maatilan jatkaminen kiinnosta. Media kirjoitti ison jutun miten virolaiset ja puolalaiset kyselevät hanakasti Suomesta naudanlihaa , ostajat maksaisivat jopa 30 % enemmän kilohintaa kuin Suomen elintarvikefirmat. Annammeko oman maan lihantuotannon valua ulkolaisille ostajille. Uskomatonta miten Virossa ja Puolassa pystytään maksamaan lihan tuottajahinnasta kolmanneksen enemmän . Olen aina kuvitellut nämä maat ostovoimaltaan heikommaksi kuin Suomalaisten ostovoiman.
- Anonyymi
Julkisen sektorin paperiporukalle on asetettava tavoiteaika missä ajassa työ on saatava maaliin. Joutoaika, eli työn venyttäminen ja vanuttaminen seurantaan. Kun nämä paperin pyörittäjät ovat omissa konttoreissaan , kukaan ei tiedä mitä he tekevät vai tekevätkö yhtään mitään. Aina on selitys valmiina miksi homma ei toimi. Suomi on tuumailijoiden suuri valtakunta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maaseudulla monen viljelijän puoliso on töissä julkisella puolella.
Sekä mies että vaimo elää siis käytännössä veronmaksajien piikkiin.
Ja kun maanviljelijät asuvat pikkukinnissa, niin ne lystin maksavat veronmaksajat ovat kasvukeskuksissa eli niissä muutamassa kaupungissa, jotka ovat Suomessa nettoveronmaksajia: Helsinki, Espoo, Turku, Tampere, Vantaa,... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sekä mies että vaimo elää siis käytännössä veronmaksajien piikkiin.
Ja kun maanviljelijät asuvat pikkukinnissa, niin ne lystin maksavat veronmaksajat ovat kasvukeskuksissa eli niissä muutamassa kaupungissa, jotka ovat Suomessa nettoveronmaksajia: Helsinki, Espoo, Turku, Tampere, Vantaa,...Päättäjät ovat halunneet väestön etelä Suomen suuriin kaupunkeihin. Maanviljelijät eivät ole ihmisiä ajaneet sinne kaupungin glamouriin jonne työpaikat tehdään. Onhan siellä esim. Melan toimisto, turkistarhauksen huutokaupat jotka tuovat suurkaupunkeihin valtavat rahamäärät maalaisten alkutuotannosta, montako maaseudun toimintaan liittyvää toimistoa sinne on tosiaan järjestetty. On valitettavaa että sielä suurkaupungeissa ei ole maataloustuottajia , vaan heistä suurin osa asuvat haja- asutus alueella. Epätasapainoinen tila Suomen väestölle kun työpaikat ryöstetään Helsingin ja Tampereen alueille. Sielä asukkaista tulee ylimielisiä , koska uskottelevat jopa itselleen miten vain he maksavat koko Suomen verot. Mitenkäs täälä muualla Suomessa se onnistuisi. Siten että vyörytetään työpaikat tasaisesti ympäri maata. Tasapuolisesti.
- Anonyymi
Asiantuntijalta ikävä ennuste SDP:lle ,
"tuo korkea kannatus ei tule pysymään, kun vaalit lähestyy, niin lukema on 18-21% "
- että SDP:n kannatus - ROMAHTAA - vain se on Varmaa. - Anonyymi
Julkinen sektori tairaa olla demupesäke.
Torell rivoo. - Anonyymi
Tämä on maataloustukielättien sivistymättömyyteen perustuvaa nillitystä.
"Julkisesta sektorista" puhutaan ymmärtämättä mistä puhutaan.
Vähennetäänkö armeijan henkilömäärää?
Lopetetaanko lisää kyläkouluja, että päästään eroon "turhista" opettajista?
Terveyskeskusten määrän voi ainakin puolittaa eikös niin? Säästyy silläkin.
Entä jos pidennettäisiin vielä hoitojonoja, niin voitaisiin potkia pois muutama isopalkkainen lääkäri.
Kun maaseudulla ei ole juuri ihmisiä, niin helvettiäkö siellä poliisejakaan pitää. Silkkaa säästöä, kun maalaiskuntien poliisit potkitaann pois.
Oikeasti erinomainen keino olisi kuntien määrän puolittaminen. Tehottomuus luo tehottomuutta ja 300 kunnan himmeli on luonut suuren määrän loistoimintaa, josta päätäisiin eroon, kun kuntien määrä järkevöitetään.- Anonyymi
Se älähtää johon kalikka kolahtaa....
- Anonyymi
Eli meinaat että yhdistetään kaksi kuntaa, ja jätetään vain toiseen kuntakeskukseen nuo yllä mainitsemasi palvelut halointo, poliisi, koulut, terveyskeskus? Välimatkat palveluihin kasvaa kohtuuttomiksi niin typntekijöille kuin kåyttäjille, mutta hei, me säästetään? Eiköhån siinä lopputulema olisi sama, että puolet julkisen puolen ihmisistä saisi potkut?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli meinaat että yhdistetään kaksi kuntaa, ja jätetään vain toiseen kuntakeskukseen nuo yllä mainitsemasi palvelut halointo, poliisi, koulut, terveyskeskus? Välimatkat palveluihin kasvaa kohtuuttomiksi niin typntekijöille kuin kåyttäjille, mutta hei, me säästetään? Eiköhån siinä lopputulema olisi sama, että puolet julkisen puolen ihmisistä saisi potkut?
Hyvä pointti!
Kaikki tiet johtavat Roomaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli meinaat että yhdistetään kaksi kuntaa, ja jätetään vain toiseen kuntakeskukseen nuo yllä mainitsemasi palvelut halointo, poliisi, koulut, terveyskeskus? Välimatkat palveluihin kasvaa kohtuuttomiksi niin typntekijöille kuin kåyttäjille, mutta hei, me säästetään? Eiköhån siinä lopputulema olisi sama, että puolet julkisen puolen ihmisistä saisi potkut?
Kunta on HALLINNOLLINEN yksikkö eli se on puhdasta HALLINTOA.
Jos on ollut tajuissaan viimeisten vuosien aikana ja katsonut / kuunnellut uutisia edes silloin tällöin, niin pitäisi tietää, että ei kunta vastaa sote-palveluista. Yhdelläkään kunnalla ei ole hallinnassaan yhtäkään terveyskeskusta.
Koulut ovat periaatteessa vielä kuntien vastuulla mutta siihenkin on pikkukunnissa rakennettu erilaisia HALLINTOhimmeleitä (koulukuntayhtymiä), kun ei rahkeet riitä etenkään toisen asteen koulutuksen järjestämiseen. Näin seudulla, jolla opetettavia lapsia on vähän näiden vähien lasten opetusta käsitellään pahimmillaan kymmenen kunnan valtuustossa, kymmenessä kunnanhallituksessa ja kymmenen kunnan kunnanjohtajat säätävät eri kokoksissa. Ja varsinaisen johtamisen tekee tietenkin kuntayhtymän johto. Ja pikkukunnissa koulutuskin tietenkin järjestetään muiden (kasvukeskusten) rahoilla, kun eihän elinkelvottomien kuntien omat verotulot mihinkään riitä. Kuntien itsenäisyys ei edellytä tietenkään sitä että vastaisi mitenkään omista menoistaan.
Kaikki haluavat tinkiä "HALLINNOSTA" ja tehottominta on kuntien päällekkäiset hallintohimmelit. Ihmiset tarvitsevat palveluita ja kun rahaa on aina rajallisesti niin kaikki turhaan hallintoon menevä raha on pois palvelujen rahoittamisesta. Ei kunnanjohtaja tai hänen sihteerinsä kenenenkään terveyttä hoida, eikä opeta lapsia tai kunnosta siltarumpuja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kunta on HALLINNOLLINEN yksikkö eli se on puhdasta HALLINTOA.
Jos on ollut tajuissaan viimeisten vuosien aikana ja katsonut / kuunnellut uutisia edes silloin tällöin, niin pitäisi tietää, että ei kunta vastaa sote-palveluista. Yhdelläkään kunnalla ei ole hallinnassaan yhtäkään terveyskeskusta.
Koulut ovat periaatteessa vielä kuntien vastuulla mutta siihenkin on pikkukunnissa rakennettu erilaisia HALLINTOhimmeleitä (koulukuntayhtymiä), kun ei rahkeet riitä etenkään toisen asteen koulutuksen järjestämiseen. Näin seudulla, jolla opetettavia lapsia on vähän näiden vähien lasten opetusta käsitellään pahimmillaan kymmenen kunnan valtuustossa, kymmenessä kunnanhallituksessa ja kymmenen kunnan kunnanjohtajat säätävät eri kokoksissa. Ja varsinaisen johtamisen tekee tietenkin kuntayhtymän johto. Ja pikkukunnissa koulutuskin tietenkin järjestetään muiden (kasvukeskusten) rahoilla, kun eihän elinkelvottomien kuntien omat verotulot mihinkään riitä. Kuntien itsenäisyys ei edellytä tietenkään sitä että vastaisi mitenkään omista menoistaan.
Kaikki haluavat tinkiä "HALLINNOSTA" ja tehottominta on kuntien päällekkäiset hallintohimmelit. Ihmiset tarvitsevat palveluita ja kun rahaa on aina rajallisesti niin kaikki turhaan hallintoon menevä raha on pois palvelujen rahoittamisesta. Ei kunnanjohtaja tai hänen sihteerinsä kenenenkään terveyttä hoida, eikä opeta lapsia tai kunnosta siltarumpuja.Kyllähän fakta on, että ilman johtamista ja organisointia eli hallintoa mikään ei toimi. Hallinto on siten välttämätöntä.
Kysehän näissä hallinnon turhuudesta onkin siinä, että hallintoa ei osata ja sitä saattaa olla yliresurssoitua monista syistä johtuen. Tällaiset turhat byrokratian pitää tietysti karsia, mutta sieltä saatavat säästöt ovat silti kovasti pieniä eikä mitenkään vähennä julkisen sektorin kokoa.
Julkisen sektorin supistaminen edellyttää tehtävien supistamista ja joko siirtämistä yksityissektorille tai lopettaa kokonaan.
Onhan maissa, joissa on julkinen sektori pieni, lääkäripalvelut yksityissektorin vastuulla, perusasteen jälkeinen koulutus niinikään jne, jne. Ihmiset ottavat vakuutuksia, joilla kattavat lääkäripalveluja, säästävät lasten koulutusta varten, säästävät vanhuuden turvaansa, päivähoito yksityisissä päiväkodeissa ilman kunnan sponsorointia, maateillä tiemaksut, yms.
Ja kun näiden kustannukset ihmiset maksavat omilla tuloillaan eikä veroissa kuten nykyisin, niin veroastetta voidaan laskea merkittävästikin. Ja julkista sektoria oleellisesti supistaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllähän fakta on, että ilman johtamista ja organisointia eli hallintoa mikään ei toimi. Hallinto on siten välttämätöntä.
Kysehän näissä hallinnon turhuudesta onkin siinä, että hallintoa ei osata ja sitä saattaa olla yliresurssoitua monista syistä johtuen. Tällaiset turhat byrokratian pitää tietysti karsia, mutta sieltä saatavat säästöt ovat silti kovasti pieniä eikä mitenkään vähennä julkisen sektorin kokoa.
Julkisen sektorin supistaminen edellyttää tehtävien supistamista ja joko siirtämistä yksityissektorille tai lopettaa kokonaan.
Onhan maissa, joissa on julkinen sektori pieni, lääkäripalvelut yksityissektorin vastuulla, perusasteen jälkeinen koulutus niinikään jne, jne. Ihmiset ottavat vakuutuksia, joilla kattavat lääkäripalveluja, säästävät lasten koulutusta varten, säästävät vanhuuden turvaansa, päivähoito yksityisissä päiväkodeissa ilman kunnan sponsorointia, maateillä tiemaksut, yms.
Ja kun näiden kustannukset ihmiset maksavat omilla tuloillaan eikä veroissa kuten nykyisin, niin veroastetta voidaan laskea merkittävästikin. Ja julkista sektoria oleellisesti supistaa."Kyllähän fakta on, että ilman johtamista ja organisointia eli hallintoa mikään ei toimi. Hallinto on siten välttämätöntä."
No tästä olen samaa mieltä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että enemmän hallintoa on aina parempi kuin väehmmän hallintoa.
Kuntien tehtävät ovat budjetilla mitaten tippuneet alle puoleen, kun sote on siirretty alueorganisaatiolle. Paljonkos kuntien yleishallinnon kulut ovat pienentyneet? Paljonko kunnanjohtajien palkkasumma on pienentynyt? Paljonko vähemmän maksetaan kunnanvaltuustoille ja kunnanhallituksille kokouspalkkioita? Miten paljon halvempaa on kunnantalojen ylläpito?
Kunnanjohtajien palkkaa ei tietenkään ole järkevää eikä mahdollista puolittaa, vaikka kunnilta hävisi yli puolet tekemisistä, mutta silloin järkevää olisi tiputtaa kunnanjohtajien määrä - eli kuntien määrä - puoleen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kyllähän fakta on, että ilman johtamista ja organisointia eli hallintoa mikään ei toimi. Hallinto on siten välttämätöntä."
No tästä olen samaa mieltä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että enemmän hallintoa on aina parempi kuin väehmmän hallintoa.
Kuntien tehtävät ovat budjetilla mitaten tippuneet alle puoleen, kun sote on siirretty alueorganisaatiolle. Paljonkos kuntien yleishallinnon kulut ovat pienentyneet? Paljonko kunnanjohtajien palkkasumma on pienentynyt? Paljonko vähemmän maksetaan kunnanvaltuustoille ja kunnanhallituksille kokouspalkkioita? Miten paljon halvempaa on kunnantalojen ylläpito?
Kunnanjohtajien palkkaa ei tietenkään ole järkevää eikä mahdollista puolittaa, vaikka kunnilta hävisi yli puolet tekemisistä, mutta silloin järkevää olisi tiputtaa kunnanjohtajien määrä - eli kuntien määrä - puoleen.Kun esim sote on siirtynyt alueorganisastioille, niin siinä meni myös ko sektorien työntekijät, myös niiden hallinto. Myös kuntaverot niiltä osin. Eli kuntien rahatulo ja henkilöstö supistuivat. Lukuja mulla ei nyt ole tähän hätään. Kunnantalolla ei sotatoimista yleensä toimineet, vaan terveyskeskuksissa yms. Eikä soten siirto tietysti vaikuttanut kunnantalon ylläpitokustannuksiin käytännössä mitenkään. Talo on edelleen sama ja kustannukset ylläpidon osalta eivät muuttuneet. Kuntiin jääneiden henkilöstön palkat ei pienentyneet, miksi olisi pitänytkään. Eihän sote siirto vaikuttanut kuin soten henkilöstöön.
Nyt kyllä puhutaan taas lähinnä lillukanvarsista, jos kunnan henkilöstön palkoista puhutaan.
Sen sijaan sote johti kyllä päällekkäisyyksien syntyyn, kun eri kuntien organisaatioista irrotettiin tehtävät ja henkilöt sotealueille. Näistähän pyritään koko ajan eroon eli terveyskeskuksia karsitaan ja keskitetään, sairaaloita myös ja sairaaloiden tehtäviä, esim juuri ajankohtaisia yöpäivystyksiä keskitetään alueilla. Ja varmasti olet huomannut kansalaisten jopa rajutkin vastustukset.
Kuntien määrän supistamisesta olen ilman muuta samaa mieltä. Niitä on liikaa. Kuntien yhdistämisillä säästyisi hallintokustannuksia. Siinä taas kansalaisten pitää hväksyä kuntien yhdistämiset ja siitä seuraavat palvelujen keskittämiset ja palvelupisteiden karsimisen. Tämä koskee myös kouluja, kaikkia kuntapalveluja. Muuten ei yhdistämisistäkään saada säästöjä. - Anonyymi
Ne turhat paperityöt! Hakuprosessit kestävät liian kauan...ketään ei kiinnosta...paperityö on epämukavaa. Tiedän useita toimistolla tehtäviä paperitöitä joilla on jopa 5 työntekijää, ja kukin tekee oman työnsä. Toisen työhön ei saa puuttua, kun työntekijät eivät keskustele keskenään , virheitä tapahtuu , joista kukaan ei vastaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllähän fakta on, että ilman johtamista ja organisointia eli hallintoa mikään ei toimi. Hallinto on siten välttämätöntä.
Kysehän näissä hallinnon turhuudesta onkin siinä, että hallintoa ei osata ja sitä saattaa olla yliresurssoitua monista syistä johtuen. Tällaiset turhat byrokratian pitää tietysti karsia, mutta sieltä saatavat säästöt ovat silti kovasti pieniä eikä mitenkään vähennä julkisen sektorin kokoa.
Julkisen sektorin supistaminen edellyttää tehtävien supistamista ja joko siirtämistä yksityissektorille tai lopettaa kokonaan.
Onhan maissa, joissa on julkinen sektori pieni, lääkäripalvelut yksityissektorin vastuulla, perusasteen jälkeinen koulutus niinikään jne, jne. Ihmiset ottavat vakuutuksia, joilla kattavat lääkäripalveluja, säästävät lasten koulutusta varten, säästävät vanhuuden turvaansa, päivähoito yksityisissä päiväkodeissa ilman kunnan sponsorointia, maateillä tiemaksut, yms.
Ja kun näiden kustannukset ihmiset maksavat omilla tuloillaan eikä veroissa kuten nykyisin, niin veroastetta voidaan laskea merkittävästikin. Ja julkista sektoria oleellisesti supistaa.Miksi juuri Suomi tarvitsee mielettömän suuren julkisen sektorin? 16 miljoonan kansan tarvetta vastaavan organisaation. Ketään ei kiinnosta miten Suomen yhteiskunta ja veronmaksajat pystyvät ylläpitämään tällaisen määrän virkamiehiä yms. Suomalaisten ajatusmalli on täysin kateessa. On tehtävä opintomatka maahan jossa hommat osataan. Ennemmin byrokratian purku kuin vanhusten heitteille jättö.
- Anonyymi
Katsokaa tilastoja ! Löytyy valitettavasti vain Englanniksi netistä koska Suomalainen media ei näitä tilastoja säännöllisesti julkaise Suomeksi ?
Esim
Julkisen talouden menot suhteessa BKT:hen
Suomi 57%. Luku on maailman korkein !?
Keskim varallisuus aikuista kohti
Suomi 186000 USD. Länsimaiden matalin luku !? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne turhat paperityöt! Hakuprosessit kestävät liian kauan...ketään ei kiinnosta...paperityö on epämukavaa. Tiedän useita toimistolla tehtäviä paperitöitä joilla on jopa 5 työntekijää, ja kukin tekee oman työnsä. Toisen työhön ei saa puuttua, kun työntekijät eivät keskustele keskenään , virheitä tapahtuu , joista kukaan ei vastaa.
Tämä klassinen väite hurjista määristä turhista paperinpyörittäjiä on jo niin kulunut, ettei sitä,voitotta oikein vakavissaan, jos ei edes vähän kykene yksilöimään mitä ja missä.
Kovasti vähän kunnissakin enää pyöritellään apureita, kun toimintoja on automatisoitu jo vuosikymmeniä. Yliresursointia syntyy useinmiten näissä kuntien välisissä toimintojen yhdistelyissä, sote, kuntien yhdistäminen jne, jne. Silloinkaan työvoiman vähentäminen ei onnistuu hetkessä ja varsinkin viranhaltioiden irtisanomissuoja on erittäin vahva. Aikaa siis kuluu henkilöstömäärien sopeutuksiin todella paljon.
Kyllä säästöt syntyvät vain tehtävien ja vastuiden vähentämisellä. - Anonyymi
Kumpi vie enemmän verovaroja julkinen sektori vai mastalous? Julkisen puolen palkansaajien eläkemaksut maksaa veronmaksajat. Maataloustuottajat maksavat itse omia eläkemaksuja . Yhteiskunta maksaa osan tuottajien eläkemaksuista se tiedetään. Mutta mikä oikeus veronmaksajilta on maksaa julkisen puolen työntekijöiden osin huippupaikkoja sekä eläkemaksut päälle. Olen ihmetellyt miksi verot ovat liian korkeat kun näitä elättejä on julkisella hirveät määrät. Eihän tällaista kenenkään palkkapussi kestä. Ei mitenkään. Nytolis peiliin katsomisen paikka, miten paljon työpaikkoja julkiselta puolelta voi saneerata ilman suuria seurauksia. Mieluummin maksan elintarvikkeiden tuottajille sekä huoltovarmuutta ylläpitäville henkilöille verorahoja kuin pöydän takana turhaan istujille. Suomi täyttyy toimistoväestä...miten tuottavuuden on , tuottavatko he jotain???
- Anonyymi
Kun olin pikku poika 70-luvun lopulla, niin silloin lääkäri ja hoitaja tuli kotiin katsomaan potilaita jotka oli oikeasti kipeitä eikä päässeet terveystalolle kerran viikossa eikä se maksanut mitään potilaalle. Ja silloinkin yhteiskunnan rahat riittivät siihen hyvinkin. Sitten kun palkat alkoivat nousemaan raketinlailla kattoon ja lisäksi näitä ulkomaalaisia alkoi tunkemaan ovista ja ikkunoista, niin se oli ihanne yhteisknnan loppu, joka Suomi silloin oli. Ne päättäjät olisi pitänyt silloin taluttaa kaikki montun reunalle.
- Anonyymi
Mikä olikaan huoltosuhde 1970-luvulla?
Vanhusten ikäluokat olivat pieniä, kun ihmisistä suurin osa ymmärsi kuolla paljon ennen kuin täytti 75 eikä muutenkaan vanhusten ikäluokat (1900-luvun alussa syntynee) olleet alkujaankaan suuria, kun lapsikuollieisuus oli vielä karsinut heitä kovalla kädellä. Samoin syntyvien lasten määrä tipahti rajusti vuodesta 1969 lähtien. Sen sijaan 1940-luvun lopussa syntyneet suuret ikäluokat alkoivat kaikki olla työelämässä ja veroja maksamassa.
Suomessa 1970- ja 1980-luvut olivat poikkeusjakso, jolloin Suomen väestörakenne oli talouden kannlta poikkeuksellisen hyvä. Ikävä kyllä tämä ei voinut jatkua, kun suurista työikäisten ikäluokista tulee väistämättä ennen pitkää suuria eläkelläisikäluokkia ja pienistä hoidettavien lasten ikäluokista tuli väistämättä pieniä työikäisten ikäluokkia.
- Anonyymi
Yle potki muutaman tyypin pihalle. Lisää saisivat laittaa. Mikä on ylen tarkoitus ja tavoite ? Miksi Ylellä on tuhansia työntekijöitä. Samoin urheiluliiton hallintohimmeli! Vain herroille on rahaa , pääosan eli urheilijoille rahaa ei riitä. Kieroon kasvanut tämäkin järjestö. Näitä kieroon kasvaneita järjestöjä on paljon; suurin rahasiivu menee johdolle jolla isot palkat. Työntekijöille ei jää mitään..Näin se menee kun palkkaneuvotteluissa suuret palkat rohmuaa melkein kaiken. Pienet palkat eivät nouse , vaan köyhyys lisääntyy. Näemme ajan kun Suomessa on vain hallinto ja johtoporras, työntekijöille ei riitä palkkasummasta kuin rippeet. Yhteiskunta ihmettelee miksi ei pystytä luomaan uusia työpaikkoja. Pörssiyhtiöt ovat kyykyttäjiä, palkat ja edut ovat kuinnneukkulandiassa. Tätä ilmeisesti Suomen yhteiskuntamme haluaa.
- Anonyymi
Demujen luoma hallintohimmeli varastaa kaikki veronmaksajien rahat. Siinä on totuus.
- Anonyymi
Joo, tämä on ihan neukkulameininkiä. Demppujen tavoite.
- Anonyymi
Missähän se "hallintohimmeli" käytännössä on?
Kuntakenttä on ainoa selkeänn ylihallinoitu julkisen hallinnon alue.
Valtiota on juustohöylätty jo vuosikymmeniä.
Valtion henkilöstöstä liki 50% on turvallisuuteen ja oikeuslaitokseen liittyvissä tehtävissä tehtävissä (armeija, poliisi, oikeuslaitos,...).
Seuraavaksi suurin osa on yrityksiä palveleva henkilöstö, jota on 12%.
Työvoimakustannusten osuus valtion menoista on 6,4% - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missähän se "hallintohimmeli" käytännössä on?
Kuntakenttä on ainoa selkeänn ylihallinoitu julkisen hallinnon alue.
Valtiota on juustohöylätty jo vuosikymmeniä.
Valtion henkilöstöstä liki 50% on turvallisuuteen ja oikeuslaitokseen liittyvissä tehtävissä tehtävissä (armeija, poliisi, oikeuslaitos,...).
Seuraavaksi suurin osa on yrityksiä palveleva henkilöstö, jota on 12%.
Työvoimakustannusten osuus valtion menoista on 6,4%Hurja arvio pöytään – Kustannus 940 euroa per asukas
Kuntaliitto teetätti konsulttiyrityksellään selvityksen hankintalain uudistamisesta. Sen mukaan kuntia uhkaavat isot lisäkustannukset. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hurja arvio pöytään – Kustannus 940 euroa per asukas
Kuntaliitto teetätti konsulttiyrityksellään selvityksen hankintalain uudistamisesta. Sen mukaan kuntia uhkaavat isot lisäkustannukset.Paljonko maksaa se, että sopimuksia ja ostoja tekee 300 kuntaa sen sijaan että niitä olisi vain 150? Isommilla kunnilla olisi myös paremmin osaamista ostamiseen.
En tunne miten lakia julkisista hankinnoista halutaan muuttaa, mutta sen tiedän, että edellinen laki oli työläs (olen tehnyt sen mukaisia tarjouksia) niin myyjälle kuin ostajalle.
Pikkukunnissa ongelmana on, että tilaukset ovat niin pieniä, että ne menevät alle sen rajan, että hankintalakia pitäisi soveltaa (tai ne silputaan niin pieneksi ettei tarvitse) ja näin tilaukset voi tehdä kunnanhallituksen jäsenten rotary-kavereilta ja vaimon serkulta jne. Laskiko konsulentti paljonko se maksaa kuntalaisille?
- Anonyymi
Mikä on " valtiorahoitteinen kolmas sektori " ?
- Anonyymi
Entäs valtiorahoitteinen neljäs sektori?
- Anonyymi
Suomen julkinen sektori on kasvanut OECD-maiden suurimmaksi. Samalla oppimistulokset laskeneet, sote-sektori kriisiytynyt ja kestävyysvaje pahentunut.
Mikä siis on looginen johtopäätös:
A) Kasvatetaan julkista sektoria?
B) Pienennetään julkista sektoria?- Anonyymi
Demut haluaa kasvattaa julkista sektoria.
Eli vastaus on A - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Demut haluaa kasvattaa julkista sektoria.
Eli vastaus on AVelvoite"työllistetään" kaikki julkiselle sektorille....
- Anonyymi
Työttömien määrä jatkaa kasvuaan – syyskuussa 32 000 uutta työtöntä.
Palkataan kaikki julkiselle sektorille. Silloin ei ole työttömiä olleskaan. - Anonyymi
Suomessa julkisen talouden osuus on suuri mm. eläkejärjestelmän takia. Vaikka Suomen työeläkejärjestelmä on "yksityisten" eläkeyhtiöiden hoidossa se lasketaan osaksi julkista taloutta.
Esimerkiksi Ruotsissa on eläkemaksukatto, jolloin eläkkeiden osuus julkisten menojen tilastossa on pienempi, mutta kun esim. työehtosopimuksissa on sovittu lisäeläkkeistä ja kun esimesten ja asiantuntijoiden palkan osana maksetaan usein lisäeläke-etuuksia, niin nämä lisäeläkkeet ovat "yksityisiä" eivätkä mukana julkisen talouden osuudessa, vaikka esim TES:n mukaiset lisäeläkemaksut ovat työnantajille samanlainen pakollinen sivukulu kuin suomalainen työeläkemaksukin. Eli tilasto on tältä osin vääristynyt.
Ranska on toinen maa, jossa on suuri julkinen sektori, mutta siellä työeläkkeet maksetaan suoraan valtion budjetista ja valtion budjetti on jopa enemmän velkavetoinen kuin Suomessa eli siellä taas eläkemenot eivät näy julkisten menojen osuudessa täysimääräisesti. Suomen työeläkejärjestelmä on ainoa julkisen talouden osa-alue, joka on tasapainossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessa julkisen talouden osuus on suuri mm. eläkejärjestelmän takia. Vaikka Suomen työeläkejärjestelmä on "yksityisten" eläkeyhtiöiden hoidossa se lasketaan osaksi julkista taloutta.
Esimerkiksi Ruotsissa on eläkemaksukatto, jolloin eläkkeiden osuus julkisten menojen tilastossa on pienempi, mutta kun esim. työehtosopimuksissa on sovittu lisäeläkkeistä ja kun esimesten ja asiantuntijoiden palkan osana maksetaan usein lisäeläke-etuuksia, niin nämä lisäeläkkeet ovat "yksityisiä" eivätkä mukana julkisen talouden osuudessa, vaikka esim TES:n mukaiset lisäeläkemaksut ovat työnantajille samanlainen pakollinen sivukulu kuin suomalainen työeläkemaksukin. Eli tilasto on tältä osin vääristynyt.
Ranska on toinen maa, jossa on suuri julkinen sektori, mutta siellä työeläkkeet maksetaan suoraan valtion budjetista ja valtion budjetti on jopa enemmän velkavetoinen kuin Suomessa eli siellä taas eläkemenot eivät näy julkisten menojen osuudessa täysimääräisesti. Suomen työeläkejärjestelmä on ainoa julkisen talouden osa-alue, joka on tasapainossa.Keskim varallisuus aikuista kohti
Suomi 186000 USD
Ranska 329000 USD - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keskim varallisuus aikuista kohti
Suomi 186000 USD
Ranska 329000 USDTuo kertoo lähinnä asuntojen hinnoista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessa julkisen talouden osuus on suuri mm. eläkejärjestelmän takia. Vaikka Suomen työeläkejärjestelmä on "yksityisten" eläkeyhtiöiden hoidossa se lasketaan osaksi julkista taloutta.
Esimerkiksi Ruotsissa on eläkemaksukatto, jolloin eläkkeiden osuus julkisten menojen tilastossa on pienempi, mutta kun esim. työehtosopimuksissa on sovittu lisäeläkkeistä ja kun esimesten ja asiantuntijoiden palkan osana maksetaan usein lisäeläke-etuuksia, niin nämä lisäeläkkeet ovat "yksityisiä" eivätkä mukana julkisen talouden osuudessa, vaikka esim TES:n mukaiset lisäeläkemaksut ovat työnantajille samanlainen pakollinen sivukulu kuin suomalainen työeläkemaksukin. Eli tilasto on tältä osin vääristynyt.
Ranska on toinen maa, jossa on suuri julkinen sektori, mutta siellä työeläkkeet maksetaan suoraan valtion budjetista ja valtion budjetti on jopa enemmän velkavetoinen kuin Suomessa eli siellä taas eläkemenot eivät näy julkisten menojen osuudessa täysimääräisesti. Suomen työeläkejärjestelmä on ainoa julkisen talouden osa-alue, joka on tasapainossa.Juuri tuo, että yksityissektorin hoidossa oleva työeläkevakuutusjärjestelmä lasketaan julkiseen sektoriin toisin kuin muissa maissa, nostaa Suomen julkisen sektorin kokoa ja ei ihan vähääkään. Se miksi Suomessa tähän on päädytty poikkeuksellisesti lienee se, että järjestelmän valvonta ja toiminnan lainsäädäntö on valtion vastuulla. Eiköhän silti näin ole niissäkin maissa , missä vastaavaa järjestelmää ei ole laskettu julkiseen sektoriin.
Toisaalta tuo palkansaajien työeläkevakuutusjärjestelmä on täysin velaton eikä tarvitse veronmaksajien verorahaa toimintansa pyörittämiseen eikä eläkkeiden maksuun, päinvastoin se tuottaa ansioveroa, jota työeläkkeistä maksetaan, yhteiskunnalle. Eli ei rasita sinänsä mitenkään valtiontaloutta.
Tämä ei tietenkään noissa tilastoissa, jossa julkisen sektorin kokoa verrataan näy mitenkään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessa julkisen talouden osuus on suuri mm. eläkejärjestelmän takia. Vaikka Suomen työeläkejärjestelmä on "yksityisten" eläkeyhtiöiden hoidossa se lasketaan osaksi julkista taloutta.
Esimerkiksi Ruotsissa on eläkemaksukatto, jolloin eläkkeiden osuus julkisten menojen tilastossa on pienempi, mutta kun esim. työehtosopimuksissa on sovittu lisäeläkkeistä ja kun esimesten ja asiantuntijoiden palkan osana maksetaan usein lisäeläke-etuuksia, niin nämä lisäeläkkeet ovat "yksityisiä" eivätkä mukana julkisen talouden osuudessa, vaikka esim TES:n mukaiset lisäeläkemaksut ovat työnantajille samanlainen pakollinen sivukulu kuin suomalainen työeläkemaksukin. Eli tilasto on tältä osin vääristynyt.
Ranska on toinen maa, jossa on suuri julkinen sektori, mutta siellä työeläkkeet maksetaan suoraan valtion budjetista ja valtion budjetti on jopa enemmän velkavetoinen kuin Suomessa eli siellä taas eläkemenot eivät näy julkisten menojen osuudessa täysimääräisesti. Suomen työeläkejärjestelmä on ainoa julkisen talouden osa-alue, joka on tasapainossa.Suomalaiset eivät osaa organisoida . Teemme kaiken niinkuin ennenkin, me emme halua mennä eteenpäin ja innostua mistään uudesta jolla päästäisiin parempaan tulokseen. Huono Suomi, pidämme hienot ihmiset hienossa työssä...
- Anonyymi
Suomen julkisen velan kasvuvauhti jättää muun Euroopan kirkkaasti taakseen.
- Anonyymi
Julkinen sektori maksakoon julkisen velan.
- Anonyymi
Orpon hallitus pääsee kaikkien aikojen ennätykseen velanotossa.
Tähän mennessä hallituskautta Orpo on yli 11 miljardia edellä Marinin hallituksen velkaantumisvauhtia.
Näinkö se velkalaiva kääntyy? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Orpon hallitus pääsee kaikkien aikojen ennätykseen velanotossa.
Tähän mennessä hallituskautta Orpo on yli 11 miljardia edellä Marinin hallituksen velkaantumisvauhtia.
Näinkö se velkalaiva kääntyy?Jep, demareiden tuho on järkyttävää. Tuhojen korjaaminen kestää vuosikausia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Julkinen sektori maksakoon julkisen velan.
Itse on sen velan aiheuttaneet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep, demareiden tuho on järkyttävää. Tuhojen korjaaminen kestää vuosikausia.
Orpo lupasi kääntää velkalaivan.
Marin arvioi vaalikeskustelussa että vuoden 2024 budjetti on väistämättä 10 miljardia alijäämäinen ja Orpo sanoi tätä velanoton määrää "täysin vastuuttomaksi".
Kun Orpo pääsi valtaan, niin hän laati 2024 budjetin, joka päätyi vajaan 13 miljardin velanottoon!
Orpo on VALEHTELIJA ja HUIJARI! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Orpo lupasi kääntää velkalaivan.
Marin arvioi vaalikeskustelussa että vuoden 2024 budjetti on väistämättä 10 miljardia alijäämäinen ja Orpo sanoi tätä velanoton määrää "täysin vastuuttomaksi".
Kun Orpo pääsi valtaan, niin hän laati 2024 budjetin, joka päätyi vajaan 13 miljardin velanottoon!
Orpo on VALEHTELIJA ja HUIJARI!Syö välillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Orpon hallitus pääsee kaikkien aikojen ennätykseen velanotossa.
Tähän mennessä hallituskautta Orpo on yli 11 miljardia edellä Marinin hallituksen velkaantumisvauhtia.
Näinkö se velkalaiva kääntyy?Sannan pääministerikaudella velannkorkomaksut olivat olemattoman pienet tähän aikaan verrattuna.
- Anonyymi
Katsokaa tilastoja ! Löytyy valitettavasti vain Englanniksi netistä koska Suomalainen media ei näitä tilastoja säännöllisesti julkaise Suomeksi ?
Esim
Julkisen talouden menot suhteessa BKT:hen
Suomi 57%. Luku on maailman korkein !?
Keskim varallisuus aikuista kohti
Suomi 186000 USD. Länsimaiden matalin luku !?- Anonyymi
Suomen julkinen sektori on maailman isoin.
- Anonyymi
Tuota on turha jatkuvasti toistella joka yhteydessä. Se ei oikeastaan kerro muuta kuin tuon prosenttiluvun. Ei sitä, mitä se pitää sisällään eri maissa.
Samoin tuo keskimääräinen varallisuuslukukin. Eri maissa tuo luku sisältää eri asioita eikä siinä huomioida mitenkään sitä mihin ihmisten raha menee ja mihin sitä tarvitaan.
Todella tyhjänpäiväisiä lukuja, kun niitä esitellään noin pelkistettynä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuota on turha jatkuvasti toistella joka yhteydessä. Se ei oikeastaan kerro muuta kuin tuon prosenttiluvun. Ei sitä, mitä se pitää sisällään eri maissa.
Samoin tuo keskimääräinen varallisuuslukukin. Eri maissa tuo luku sisältää eri asioita eikä siinä huomioida mitenkään sitä mihin ihmisten raha menee ja mihin sitä tarvitaan.
Todella tyhjänpäiväisiä lukuja, kun niitä esitellään noin pelkistettynä.Ihme mietiskelyä ?
Jos kuluihin ei ole varaa kuten Suomessa ei ole, niin ei niitä saa puolustaa !!
Suomen julkiset menot ovat 57% suhteessa BKT:hen
Luku on maailman korkein luku ! Ei mitään järkeä !!
Keskim varallisuus aikuista kohti
Suomi 186000 USD. Luku on Länsimaiden matalin varallisuus !
Näillä luvuilla velka ulkomaille kasvaa !! Ihan järjetöntä ja vastuutonta !! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihme mietiskelyä ?
Jos kuluihin ei ole varaa kuten Suomessa ei ole, niin ei niitä saa puolustaa !!
Suomen julkiset menot ovat 57% suhteessa BKT:hen
Luku on maailman korkein luku ! Ei mitään järkeä !!
Keskim varallisuus aikuista kohti
Suomi 186000 USD. Luku on Länsimaiden matalin varallisuus !
Näillä luvuilla velka ulkomaille kasvaa !! Ihan järjetöntä ja vastuutonta !!Minä en puolusta mitenkään korkeita kuluja enkä suurta julkista sektoria.
Se, että toistetaan jokseenkin tyhjänpäiväisiä prosenttilukuja ja numeroita joka välissä yhtään sen kummemmin miettimättä mitä ne pitää sisällään ja mitä eivät, ei ole millään tapaa hyödyllistä. Jos yhtään ei edes viitsi vaivautua katsomaan noiden lukujen taakse, vaan toistella niitä summittaisesti jatkuvasti, niin kysehän on puhtaasti julistamisesta, jota trollit harrastavat.
Ei kulut siitä automaattisesti mihinkään häviä, jos niitä siirrellään paikasta toiseen eikä ihmisten varallisuuskaan kasva sillä, että veroja lasketaan,,mutta kustannuksia pakollisten tai muiden kulujen myötä lisätään sitten ihmisille, jotka heidän itse pitää maksaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä en puolusta mitenkään korkeita kuluja enkä suurta julkista sektoria.
Se, että toistetaan jokseenkin tyhjänpäiväisiä prosenttilukuja ja numeroita joka välissä yhtään sen kummemmin miettimättä mitä ne pitää sisällään ja mitä eivät, ei ole millään tapaa hyödyllistä. Jos yhtään ei edes viitsi vaivautua katsomaan noiden lukujen taakse, vaan toistella niitä summittaisesti jatkuvasti, niin kysehän on puhtaasti julistamisesta, jota trollit harrastavat.
Ei kulut siitä automaattisesti mihinkään häviä, jos niitä siirrellään paikasta toiseen eikä ihmisten varallisuuskaan kasva sillä, että veroja lasketaan,,mutta kustannuksia pakollisten tai muiden kulujen myötä lisätään sitten ihmisille, jotka heidän itse pitää maksaa.Kuluja täytyy vähentää lopullisesti !!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuluja täytyy vähentää lopullisesti !!
Ehkä avaat vähän mistä ja miten?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuluja täytyy vähentää lopullisesti !!
Armeija tulee ajaa alas eikä lisätä sen menoja!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuluja täytyy vähentää lopullisesti !!
Kyllähän kovasti yritetään. Vastustus vain on ankaraa, kuten nähty on. Sairaaloiden, terveyskeskusten, koulujen, lakkauttamiset saavat jopa raivokkaita mielenosoituksia aikaan. Kuntien yhdistämiset.
Maanteiden heikko kunto puhuttaa jatkuvasti, julkisen liikenteen karsiminen syrjäseuduilla, postipalvelujen karsinta jne, jne. Myös vanhusten hoito nyt ja tulevaisuudessa on myös kestoaihe. Päivähoidon ryhmäkokojen kasvatus, koululuokkien kokojen kasvatus, lukukausimaksut, ruokamaksut, oppikirjat maksullisiksi kuten ennen.
Kyllähän keinoja on ja niitä yritetäänkin läpiviedä, mutta, mutta…
- Anonyymi
Aina kun tulee palkankorotuksia niin pitää vähentää työntekijöitä. Ammattiliittojen mielestä on parempi että vähän työntekijöitä hyvällä palkalla kuin että olisi enemmän työntekijöitä pienemmällä palkalla. Ahneus ajaa yhteiskunnan tuhoon.
- Anonyymi
Suurempi ahneus taitaa lymyillä ihan muualla kuin palkansaajien joukossa.
- Anonyymi
Lyhyellä tähtäimellä on ilmeistä, että kovat palkankorotukset ovat pahentaneet hyvinvointialueiden tarvetta isoille yt-neuvotteluille.
Hyvinvointialueilla olisi ollut leikattavaa ja tehostettavaa, ja potkuja olisi jaettu myös, vaikka palkankorotukset olisivat olleet maltillisemmat.- Anonyymi
Kohta rytisee kovemmin. Tuhansittain läskiä poistuu.
- Anonyymi
Hiiva pitää ottaa pois niin ei enää pullataikina paisu.
- Anonyymi
Se punatukkainen räkyttäjä, palkannostoja ajanut, aiheuttaa sen että tuhansittain irtisanotaan
- Anonyymi
Rytkönen.
- Anonyymi
Rytkönen.
- Anonyymi
Lääkärit saivat suuremmat korotukset kuin hoitajat. Miksi vain hoitajia, jotka ovat palkkakuopassa, syytetään heidän saamistaan palkankorotuksista? Lääkärit eivät varmasti ole palkkakuopassa.
- Anonyymi
Suomessa oli vuonna 2013 vähemmän yli 65-vuotiaita kuin Ruotsissa ja vain marginaalisessti enemmän Tanskassa (verrattuna koko väestöön). Suomen yli 65-vuotiaden osuus oli 18,8%, Ruotsin 19,1% ja Tanskan 17,8% vuonna 2013.
Vuonna 2023 Suomessa yli 65-vuotiaiden osuus (23,3%) oli selvästi korkeampi kuin Ruotsissa (20,4%) tai Tanskassa (20,5%). Selitys on ennen kaikkea työperäinen maahanmuutto, joka on ollut runsaampaa Ruotsissa ja Tanskassa.
Väestörakenne on tärkeä selittäjä niin talouskasvulle kuin julkisten menojen osuudella BKT:stä. Kun keskimäärin paljon sote-palveluita käyttävien eläkeläisten osuus väestöstä on suuri, hyvinvointivaltiossa julkisten menojen osuus BKT:stä kasvaa väistämättä. Vastaavasti BKT:n kasvua pitäisi verrata työikäisten määrään, koska työelämän ulkopuolella olevat eivät kasvata BKT:tä. - Anonyymi
Rytkönen keksi jo uudet työpaikat irtisanotuille: sotilassairaalat! Niitä rakennetaan sit maa täyteen.
- Anonyymi
Just joo. Ylimääräiselle tehottomalle juuri kuoritulle läskille keksitään "demu"tapaan uudet työpaikat....valtio maksaa huilut.
- Anonyymi
Ai se onki nii että Tehyn Rytkönen johtaa maata.
- Anonyymi
Nyt kiiruusti byggaamaan sotilas sairaaloita. Saadaan törsille työpaikkoja.
- Anonyymi
Demarit taatusti alkaa puhua sotilas sairaaloista. Niihin uppoaa hyvin velkarahaa.
- Anonyymi
Suomi tarvitsee sotilassairaaloita ja äkkiä.
- Anonyymi
Jättimäinen taideteos kohahduttaa Vantaalla – Hintalappu huimaa päätä.
Milli sinne tänne. Rahaa se vain on.
Rahaa on! - Anonyymi
Suomen julkisen velan kasvuvauhti jättää muun Euroopan kirkkaasti taakseen.
- Anonyymi
Talousnero Orpo yhdessä assistenttinsa Purran kanssa käänsivät velkalaivan nousukiitoon. Velkalaivasta tuli ilmalaiva!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Talousnero Orpo yhdessä assistenttinsa Purran kanssa käänsivät velkalaivan nousukiitoon. Velkalaivasta tuli ilmalaiva!
Hyvä vaan että saa kevennettyä laivan painoa. Demut vaan lisäsi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä vaan että saa kevennettyä laivan painoa. Demut vaan lisäsi.
Tähän mennessä hallituskautta Orpo ja Purra on ottanut yli 11 miljardia ENEMMÄN kuin Rinne/Marinin hallitus oli ottanut samassa vaiheessa hallituskautta.
Luvattiin velkaantumisen hidastumista, saatiin kiihtyvä velkaantuminen.
- Anonyymi
Keski-Suomen hyvinvointialueen hyvinvointialuejohtaja eroaa tehtävästään. Nyt se alkaa!
- Anonyymi
Eronnut hyvinvointialueen johtaja saa ison erorahan
Yli sadan miljoonan euron tappiot tehnyt hyvinvointialue maksaa pomolleen isot erorahat.
140 000 euroa. - Anonyymi
Hyvinvointialueiden onglmien yksi perussyy on kepulaisten kuntien kusetus ja epärehellisyys.
Hyvinvointialueiden budjetti laadittiin niiden kuntien sote-budjettien perusteella, joiden soten alue otti hoitoonsa. Samalla perusteella myöskin jaettiin kunnan verotulot sote-alueelle kuuluviin ja kunnalle jääviin.
Koska keskustalaiset ovat tunnetusti ahneita ja sysi-itsekkäitä p**kiaisia, niin viimeisessä kunnan budjetissa useimmat kunnat AIVAN TAHALLAAN alibudjetoivat sotepalvelut eri vippaskonsteilla, niin, että mahdollisimman suuri osa kunnan verotuloista jäi kunnan tuhlattavaksi.
Nyt nuo samat kunnat itkevät ja valittavat, että ei kai meidän kusettaminen nyt vois siihen johtaa, että meidän terveyskeskus loppuu tai sen palveluita leikataan. Tekopyhiä vastuuttomia niljakkeita!
Suomessa pitäisi toteuttaa kuntareformi, jossa kuntien määrä tiputettaisiin alle 150;neen eikä alle 10.000 asukkaan kuntia sallittaisi. Loppuisi tämä ahneiden siltarumpupoliitikkojen sikailu! Tai ainakin vähenisi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvinvointialueiden onglmien yksi perussyy on kepulaisten kuntien kusetus ja epärehellisyys.
Hyvinvointialueiden budjetti laadittiin niiden kuntien sote-budjettien perusteella, joiden soten alue otti hoitoonsa. Samalla perusteella myöskin jaettiin kunnan verotulot sote-alueelle kuuluviin ja kunnalle jääviin.
Koska keskustalaiset ovat tunnetusti ahneita ja sysi-itsekkäitä p**kiaisia, niin viimeisessä kunnan budjetissa useimmat kunnat AIVAN TAHALLAAN alibudjetoivat sotepalvelut eri vippaskonsteilla, niin, että mahdollisimman suuri osa kunnan verotuloista jäi kunnan tuhlattavaksi.
Nyt nuo samat kunnat itkevät ja valittavat, että ei kai meidän kusettaminen nyt vois siihen johtaa, että meidän terveyskeskus loppuu tai sen palveluita leikataan. Tekopyhiä vastuuttomia niljakkeita!
Suomessa pitäisi toteuttaa kuntareformi, jossa kuntien määrä tiputettaisiin alle 150;neen eikä alle 10.000 asukkaan kuntia sallittaisi. Loppuisi tämä ahneiden siltarumpupoliitikkojen sikailu! Tai ainakin vähenisi.Ota yhteys eduskuntaan jos asia askarruttaa.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita
sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi2476187Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä
On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..1526001Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä
Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi2505076Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour
(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa514591Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu
Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu444380Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään
voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa644229Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään
mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät684157Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliin
ja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali373704Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä
Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa682622En koskaan tule sinulle tätä kertomaan
Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.582069