Lehden lööpissä lukee, että Ruotsin jalkapallossa vain häpeä jäljellä, huippunimekäs hyökkäys mutta tukkaan tulee jatkuvasti. Onko toimittajalta menneet tukat ja takit sekaisin, vai tuleeko Suomessa nykyisin tukkaan kun saa ns. turpiinsa, ei takkiin, kuten kaukaisessa nuoruudessani?
Takkiin, tupaan vai tukkaan?
5
82
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Joo siis nykyisin lapset on käyneet päiväkodissa Suomessa loruilemassa
se tulee niiden loruista
ennenhän pihalla opetettiin elämää tappelua ja kiroilua oikeissa paikossa
minulla kävi mäihä kun kaksi isointa pihapoikaa oli kunnollisia molemmista
tuli maistereita ja ne opettivat elämää
huolet hukkaan takku kukkaan reikä sukkaan Uskoisin, että kyseessä on vain äänneasultaan samantapaisten sanojen sekaannus - takki ja tukka. Takkiin saaminen viittaa selkäsaunaan, takkihan puetaan selkäpuolelle. Köniinkin voi tulla erilaisissa kisoissa. Senkin olen lukenut merkitsevän selkäpuolta, itselle kyllä tulee mieleen leuan seutu, kun tulee turpiin, lättyyn tai kuonoon. Rökitys, höyhennys…voimainmittelöillä on monia ilmaisuja.
Urheilukieli on hyvin värikästä ja vertauskuvallista, enää vaan ei ole niin sukkelakielisiä selostajia , kun telkkarista voi nähdä livenä tapahtumat.Kieli muuttuu, mutta ei aina kehity positiiviseen suuntaan nuorten toimittajien käytössä. Tai kuka minä olen sanomaan onko kehitys positiivista tai negatiivista. Jospa iltalehtien lukijat ymmärtävät paremmin tulla tukkaan-ilmaisun kuin tulla takkiin ja minun on vain ymmärrettävä että se minun nuoruudessa kirjoittamani äidinkielen laudatur ei ole enää nykykieltä.
Urheiluselostajista muistan ne todella nopeat entisajan selostajat, Pekka Noposen jne. ja myös kolumbialaiset futismatsien selostajat jotka puhuvat paitsi nopeasti suurella paatoksella ja intohimolla. Maalien huutaminen voi kestää minuutinkin ajan. Kun katselee esim. ruotsalaista lähetystä jostain jalkapallo-ottelusta, jossa ei ole maajoukkue pelaamassa, niin ei siinä paljoa tunteita ilmaista.- AnonyymiUUSI
Paloma.se01 kirjoitti:
Kieli muuttuu, mutta ei aina kehity positiiviseen suuntaan nuorten toimittajien käytössä. Tai kuka minä olen sanomaan onko kehitys positiivista tai negatiivista. Jospa iltalehtien lukijat ymmärtävät paremmin tulla tukkaan-ilmaisun kuin tulla takkiin ja minun on vain ymmärrettävä että se minun nuoruudessa kirjoittamani äidinkielen laudatur ei ole enää nykykieltä.
Urheiluselostajista muistan ne todella nopeat entisajan selostajat, Pekka Noposen jne. ja myös kolumbialaiset futismatsien selostajat jotka puhuvat paitsi nopeasti suurella paatoksella ja intohimolla. Maalien huutaminen voi kestää minuutinkin ajan. Kun katselee esim. ruotsalaista lähetystä jostain jalkapallo-ottelusta, jossa ei ole maajoukkue pelaamassa, niin ei siinä paljoa tunteita ilmaista.Kalkkuna ei muni Paavo Nopone
Anonyymi kirjoitti:
Kalkkuna ei muni Paavo Nopone
Haha, muisti teki tepposet. Pekka Tiilikainen ja Pavo Noponen. Paavo oli se nopeampikielinen, vai muistanko taas väärin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k1565071- 1934040
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah1403705Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia512981Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen
No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat452448- 1461987
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta441737Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä
Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.351478Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?631424Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta
Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk261319