Panostatko kokemuksiin vai materiaan?

Itse panostan ennemmin kokemuksiin, joita on kiva muistella jälkeenpäin. Viimeiseen leposijaan ei pääse materia mukaan.

120

580

2Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

ostin muuten jää5telöitä monia puff-jueruja eli kweksejä missä jäätelö sisällä

• Anonyymi

Riippuu miten näitä määrittää. En varmaan varsinaisesti kumpaankaan erityisesti. Ehkä panostan elämänlaatuun. Voiko kokemusta ja materiaa edes ihan täysin erottaa toisistaan? Ovathan nyt vaikkapa laadukkaat vaatteet myös kokemus, ainakin itselleni. Onhan se ihan erilainen tunne laittaa päälle hyvin istuva ja mukavasta kankaasta tehty vaate, kuin jokin ei niin kovin miellyttävä. En kuitenkaan osta uusia kuin vain tarvitessani.

• Ei varmaankaan. Kokemushan se laadukkaan vaatteenkin pitäminen tai hankkiminen on. Mielestäni kertoo myös paljon ihmisestä, jos hankkii vain laatua ja harvakseltaan.

• Anonyymi

Kokemuksiin. Niistä ammenan iloni ja uteliaisuuteni elämään. Ihan kaikkea en toki lähde edes kokeilemaan, kun tunnistan jo ettei ole mun juttuni eikä tarvetta kokea. Saisin enemmän kipeää kun kivaa.

Mutta kyllä se kuitenkin on kokemukset, mitkä menee materian edelle. Välttämätön materia elääkseen on aika pieni määrä loppujen lopuksi mitä todella tarvitsee, että elämä sujuu ilman harmeja.

Jasu

• Anonyymi

Etkös säkin kuitenkin koko ajan rakentele, väsäile ja puuhaile jotakin. Hoku voisi hyvin sanoa, että puutarhan rakentamisjutut tai elikoille uutta häkkiä ja häkkyrää ja lisää elikoita, niin onhan seki. kaikki lopulta materiaa, eikö? Ja siis ei, en mitenkään moiti. Pohdin lähinnä sitä miten materia määritellään.

• Anonyymi

Vaikka nuo lukuisat jyrsijä ystäväni. Moni kysyy kasvatatko niitä myyntiin tms. vai miksi sulla on niitä niin paljon ja erilaisia? Minä en kasvara, en myy mitään en ketään. Se ei ole mun juttuni, tiiän jo kissojen kautta etten kykene luopumaan yhdestäkään kissa lapsesta itkemättäja kokematta menetystä.

Joten en tee sitä yhdenkään elävän kanssa enää.

Se on kamalaa. Se menetyksen tunne, luovun toisesta vaikka haluan vain hoivata ja rakastaa, jakaa elämää.

Mutta juu, mielenkiintoni niitä lajeja kohtaan on pohjaton ja auttamusen halu. Koen että jokainen eläin yksilö on mulle lahja elämältä, vaikka minä sen hankinkin. Elävä olento on lahja ja se yhteys mikä syntyy., ❤️

Mun perhettäni, mun rakkaitani joita vaalin aarteinani.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vaikka nuo lukuisat jyrsijä ystäväni. Moni kysyy kasvatatko niitä myyntiin tms. vai miksi sulla on niitä niin paljon ja erilaisia? Minä en kasvara, en myy mitään en ketään. Se ei ole mun juttuni, tiiän jo kissojen kautta etten kykene luopumaan yhdestäkään kissa lapsesta itkemättäja kokematta menetystä.

Se on kamalaa. Se menetyksen tunne, luovun toisesta vaikka haluan vain hoivata ja rakastaa, jakaa elämää.

Mutta juu, mielenkiintoni niitä lajeja kohtaan on pohjaton ja auttamusen halu. Koen että jokainen eläin yksilö on mulle lahja elämältä, vaikka minä sen hankinkin. Elävä olento on lahja ja se yhteys mikä syntyy., ❤️

Jasu

Ja ovat mun terapeuttejani nuo jokainen eläin talossamme. Jokainen rauhoittaa mua ja ylläpitää sisäistä rauhaani ja rakkauttani. Tervehdyttää, kun muu maailma sairastuttaa.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jasu

Ovathan lemmikit kaikkine tarvikkeineen silti materiaa, vaikkei niitä kasvattaisi. Periaatteessa täysin turhia ja tarpeettomia otuksia, mutta tuottavat toki iloa. Yksi saa ilonsa jyrsijästä, toinen jostain muusta materiasta. Kysymys on vain siitä miten määrittelemme materialismin. Onko vaikkapa kallis rotukoira enemmän materialistinen valinta kuin rescuejyrsijä? Ei minusta suoranaisesti, vaan ratkaisevampia ovat motiivit miksi kyseinen valinta tehdään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja ovat mun terapeuttejani nuo jokainen eläin talossamme. Jokainen rauhoittaa mua ja ylläpitää sisäistä rauhaani ja rakkauttani. Tervehdyttää, kun muu maailma sairastuttaa.

Jasu

Se hinta minkä maksan kun hankin eläimen tai ylläpudän heidän elämää on nimellinen olematon hinta siihen nähden, miten arvokas se elämä kullakin heustä on. Ainutkertainen.
        Ja saan olla isa sitä, mikä kunnia. Vaikka kolikon kääntöpuoli onkin suirastaan jörjetön, ihminen kasvattaa eläimiä lemmikiksi. Eihän niin pitäisi olla, vaan eläimenkin kuuluusi olla sorkkimaton lajinsa ja vapaa, ei ihmisen omistama. Hirveä ristiriita.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se hinta minkä maksan kun hankin eläimen tai ylläpudän heidän elämää on nimellinen olematon hinta siihen nähden, miten arvokas se elämä kullakin heustä on. Ainutkertainen.
        Ja saan olla isa sitä, mikä kunnia. Vaikka kolikon kääntöpuoli onkin suirastaan jörjetön, ihminen kasvattaa eläimiä lemmikiksi. Eihän niin pitäisi olla, vaan eläimenkin kuuluusi olla sorkkimaton lajinsa ja vapaa, ei ihmisen omistama. Hirveä ristiriita.

Jasu

Hintako sen materialiamin sitten määrittelee? Kalkis on materialiamia ja halpa ei ole? Jos temuttaa itsellen tonneittain (painona) halpaa tavaraa, niin se ei ole materialismia? Jos taas ostat itselleet laadukkaat ja kalliit design huonekalut, jotka siirtyvät perintönä eteenpäin, niin se on materialismia?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hintako sen materialiamin sitten määrittelee? Kalkis on materialiamia ja halpa ei ole? Jos temuttaa itsellen tonneittain (painona) halpaa tavaraa, niin se ei ole materialismia? Jos taas ostat itselleet laadukkaat ja kalliit design huonekalut, jotka siirtyvät perintönä eteenpäin, niin se on materialismia?

Materia on käyttöä varten, ei sillä muuta arvoa kuulu olla. Ainoa arvo pitää tulla tekijän vaivannäöstä. Joku teki ne osat materiaan jonka joku kokosi sulle huonekaluksi. Siinä koko arvo.

Jasu

• Samaa mieltä. Sitä selviää yllättävän vähällä, jos on pakko selvitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Materia on käyttöä varten, ei sillä muuta arvoa kuulu olla. Ainoa arvo pitää tulla tekijän vaivannäöstä. Joku teki ne osat materiaan jonka joku kokosi sulle huonekaluksi. Siinä koko arvo.

Jasu

Toinen arvo tulee sitten siitä kun se materia kuljetataan sulle saatavaksi.

Muuta arvoa en laske tarpeelliseksi.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toinen arvo tulee sitten siitä kun se materia kuljetataan sulle saatavaksi.

Muuta arvoa en laske tarpeelliseksi.

Jasu

Desing rai ei se on yhä romua vaan, jonka joku teki.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jasu

Eli kumpi siis on materialismia, se että esineellä on omistajalleen jotain muutakin arvoa kuin käyttöarvo, vai ei ole?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jasu

Ei kenenkään perse siitä sen paremmaksi tule, että kulkee kalliissa materiaalissa tai paskoo kullatulla pöntöllä. Se on just sitä ihmisen turhaa näennäistä oman paremmuuden pönkitystä ja hifistelyä. Ikään kuin se materia olusi tippaakaan riippuvainen sun tunteistasi mitä siihen liittyy.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kenenkään perse siitä sen paremmaksi tule, että kulkee kalliissa materiaalissa tai paskoo kullatulla pöntöllä. Se on just sitä ihmisen turhaa näennäistä oman paremmuuden pönkitystä ja hifistelyä. Ikään kuin se materia olusi tippaakaan riippuvainen sun tunteistasi mitä siihen liittyy.

Jasu

Sinä voit olla riippuvainen siitä mitä tunteita se sinussa saa aikaan ja ruokkii, ylläpitää.

Materia ei piittaa pätkääkään.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jasu

Silloin on ihan sama istua vain puupöllillä, sillä jokaisen tuolinkin on joku suunnitellut. Hyvin suunitellulla tuolilla on silti selvästi helpompi istua ja ovat ne toisinaan myös miellyttävämpiä katsella. Luulisi sinun kuitenkin ymmärtävän hyvän käytettävyyden päälle, kun kerrot omista rajoitteistasi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä voit olla riippuvainen siitä mitä tunteita se sinussa saa aikaan ja ruokkii, ylläpitää.

Materia ei piittaa pätkääkään.

Jasu

Tunnekuluttajiahan ihmiset yleensä onkin. Kuluttaminen ja materia ruokkii tunteita. Kellä mitäkin tunteita. Jollain arvokkuuden tunnetta, jollain jotain muuta egon tueksi.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tunnekuluttajiahan ihmiset yleensä onkin. Kuluttaminen ja materia ruokkii tunteita. Kellä mitäkin tunteita. Jollain arvokkuuden tunnetta, jollain jotain muuta egon tueksi.

Jasu

Minusta on vaan aika heikosti jos oma arvokkuus tarvii materiaa ollakseen vahva ego. Voidakseen hyvin. Mitä kun materia kaikkoaa, jää tyhjä kuori huutamaan pienuuttaan?

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ovathan lemmikit kaikkine tarvikkeineen silti materiaa, vaikkei niitä kasvattaisi. Periaatteessa täysin turhia ja tarpeettomia otuksia, mutta tuottavat toki iloa. Yksi saa ilonsa jyrsijästä, toinen jostain muusta materiasta. Kysymys on vain siitä miten määrittelemme materialismin. Onko vaikkapa kallis rotukoira enemmän materialistinen valinta kuin rescuejyrsijä? Ei minusta suoranaisesti, vaan ratkaisevampia ovat motiivit miksi kyseinen valinta tehdään.

Mulle elävä olento ei ole materiaa. Vaikka nimenomaan lemmikki kauppa sitä sellaiseksi rakentaa. Paradokseja paradoksien joukossa.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mulle elävä olento ei ole materiaa. Vaikka nimenomaan lemmikki kauppa sitä sellaiseksi rakentaa. Paradokseja paradoksien joukossa.

Jasu

Olisin oikein tyytyväinen jos lemmikkejä ei joku päivä saisi enää kukaan tuottaa eikä eteenpäin laittaa. Ei jalostaa. Se olisi ainia oikea tapa, mutta näillä mennää. Minä otan ne joita muut ei enää tarvitse tai pysty pitämään. Harmi kun raha tekee siitäkin rajallista.
        Onneksi meitä on muitakin joille jonkun vanha eläin on yhtä arvokas kun mekin elävinä. Tai vasta myyntiin kasvatettu pentu.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jasu

Minä en näe mitään eroa tuossa ja siinä, että talo on täynnä jyrsijöitä joilla ostetaan sitä ja tätä. Tunteestahan siinäkin on kysymys ja sähän sanoit sen itsekin tuossa yllä. Edelleenkään en moiti. Ihmettelen vain tuomitsevaa asennetta, vaikka sinä itsrkin selvästi kulutat materiaa täysin "turhaan", eli niihin elikoihin.

Ihmiset lähtevät hyvin helposti tuollaiseen minusta vähän erikoiseen määrittelyyn mikä on materialismia. Ihan taatusti sinun jyrsijäsi kuluttavat enemmän materiaa kuin vaikkapa minun, nyt kolmannella sukupolvella käytössä oleva, ruokailuryhmäni. Silti moni sen nähdessään katsoo nenänvarttaan pitkin, että onpas materialistista. Tai kun käytän aikanaan ekoista kesätyörahoista ostamaani, silloin monen sadan euron hintaista villakangastakkiani, josta edelleen näkee että siitä on maksettu paljon rahaa. Minä ostin sen kestämään ja hyvin on kestänyt. Kestää varmaan sinne hautaan saakka. Se takki on monelle merkki materialismista, vaikka he ovat itse taatusti kuluttaneet enemmän materiaalia talvitakkeihinsa elämänsä aikana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olisin oikein tyytyväinen jos lemmikkejä ei joku päivä saisi enää kukaan tuottaa eikä eteenpäin laittaa. Ei jalostaa. Se olisi ainia oikea tapa, mutta näillä mennää. Minä otan ne joita muut ei enää tarvitse tai pysty pitämään. Harmi kun raha tekee siitäkin rajallista.
        Onneksi meitä on muitakin joille jonkun vanha eläin on yhtä arvokas kun mekin elävinä. Tai vasta myyntiin kasvatettu pentu.

Jasu

Se seropi kieroinen silmineen on yhtä ihana eläjä kun se sairaaksi jalistettu rotukoirakin. Ainoo vika koko hommassa on se ihmisen osuus kaikessa miksi pidetäön parempana jalostaa, kun antaa luonnon tehdä taikojaan.

Ihminen on urpo. Siinä syy.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Etkös säkin kuitenkin koko ajan rakentele, väsäile ja puuhaile jotakin. Hoku voisi hyvin sanoa, että puutarhan rakentamisjutut tai elikoille uutta häkkiä ja häkkyrää ja lisää elikoita, niin onhan seki. kaikki lopulta materiaa, eikö? Ja siis ei, en mitenkään moiti. Pohdin lähinnä sitä miten materia määritellään.

Mä teen luonnonmateriaaleista pihaani. Kierrätys puuta ilman kyllästeitä jne

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eli kumpi siis on materialismia, se että esineellä on omistajalleen jotain muutakin arvoa kuin käyttöarvo, vai ei ole?

Materiaalin haaliminen ja uuden tuottaminen.
        Se on materialismia. Kierrätä ja sitäkin järkevästi.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Silloin on ihan sama istua vain puupöllillä, sillä jokaisen tuolinkin on joku suunnitellut. Hyvin suunitellulla tuolilla on silti selvästi helpompi istua ja ovat ne toisinaan myös miellyttävämpiä katsella. Luulisi sinun kuitenkin ymmärtävän hyvän käytettävyyden päälle, kun kerrot omista rajoitteistasi.

Minä oon vähään tottunu. Kyse ei ole aina mun mukavuudesta, vaan onko se järkevää hommata jotain.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä en näe mitään eroa tuossa ja siinä, että talo on täynnä jyrsijöitä joilla ostetaan sitä ja tätä. Tunteestahan siinäkin on kysymys ja sähän sanoit sen itsekin tuossa yllä. Edelleenkään en moiti. Ihmettelen vain tuomitsevaa asennetta, vaikka sinä itsrkin selvästi kulutat materiaa täysin "turhaan", eli niihin elikoihin.

Ihmiset lähtevät hyvin helposti tuollaiseen minusta vähän erikoiseen määrittelyyn mikä on materialismia. Ihan taatusti sinun jyrsijäsi kuluttavat enemmän materiaa kuin vaikkapa minun, nyt kolmannella sukupolvella käytössä oleva, ruokailuryhmäni. Silti moni sen nähdessään katsoo nenänvarttaan pitkin, että onpas materialistista. Tai kun käytän aikanaan ekoista kesätyörahoista ostamaani, silloin monen sadan euron hintaista villakangastakkiani, josta edelleen näkee että siitä on maksettu paljon rahaa. Minä ostin sen kestämään ja hyvin on kestänyt. Kestää varmaan sinne hautaan saakka. Se takki on monelle merkki materialismista, vaikka he ovat itse taatusti kuluttaneet enemmän materiaalia talvitakkeihinsa elämänsä aikana.

Eläimet tarvii häkkiä ja terraa, ei niitä voi sikin sokin täällä vapaana pitää oman turvallisuutensa takia. Muuten varmasti pitäisinkin vaikka sängyssäni nukkumassa.
        Tuomitsenko minä jos kerron mikä on joutavaa?

Elämän ylläpitäminenei ole joutavaa. Ruoka maksaa, se eu ole mun keksintö sekään.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se seropi kieroinen silmineen on yhtä ihana eläjä kun se sairaaksi jalistettu rotukoirakin. Ainoo vika koko hommassa on se ihmisen osuus kaikessa miksi pidetäön parempana jalostaa, kun antaa luonnon tehdä taikojaan.

Jasu

Rotukoiran voi valita myös juurikin terveyden takia. Riippuu ihan täysin mitä valitsee. Sekarotuinen kun on pahimmillaan useamman sairaan yksilön sekoitus. Terveeksi tutkittujen vanhempien, huolella ja harkiten teetetty pentue voi olla huomatavasti eettisempi valinta, kuin satunnainen vahinkopentu jostakin.

Rotukoirassa on myös selvästi suurempi todennäköisyys saada luonteeltaa jne. sitä mikä itselle sopii. Edellyttäen tietysti, että se rotu on itselle ja omaan elämäntyyliin sopiva. Sekarotuisesta et yleensä tiedä lainkaan mitä saat, et luonteeltaan, et terveydeltään, et miltään. Sekarotuiset ovatkin tuosta syystä kodinvaihtajina todella yleisiä, kun ihminen ei voi mitenkään tietää mitä saa. Ei sekarotuisissa mitään vikaa ole, mutta kyllä niissä selvästi suurempi riski on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jasu

Materiaa sekin on. ☺

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jasu

Eläimille teen kierrätysvanerista, puhtaasta mökkejä, myös puusta, oksista. Ei kaikkea tarvi ostaa. Opettelee tekee itse. Juoksulautaset ja pyörän ostin, vaikee tehä kestävää puusta.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Materiaalin haaliminen ja uuden tuottaminen.
        Se on materialismia. Kierrätä ja sitäkin järkevästi.

Jasu

Materiaalin haalimista jyrsijäkokoelmakin on. Täysin turhaan kulutettua materiaa. Jokainen jyrsijä, jonka sinä otat itsellesi, käytännössä lisää niiden kasvatusta. Ne eivät mene uuteen kotiin, joka haluaa kokeilla lemmikkiä ja sitten ehkä toteavat, ettei ole heidän juttunsa. Sen sijaan he hankkivat "uuden" ja taas saa kasvattaja uuden kaupaksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eläimille teen kierrätysvanerista, puhtaasta mökkejä, myös puusta, oksista. Ei kaikkea tarvi ostaa. Opettelee tekee itse. Juoksulautaset ja pyörän ostin, vaikee tehä kestävää puusta.

Jasu

Kierrätyskankaat sopii hyvin petivaatteiksi ja riippujen tekoon yms. Lankaa kyllä joutuu ostaa ja ompelukoneen. 🙂

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä oon vähään tottunu. Kyse ei ole aina mun mukavuudesta, vaan onko se järkevää hommata jotain.

Jasu

Onko järkeä rakentaa puutarhaa? Onko järkeä ottaa uusi jyrsijä? Missä asiassa tässä maailmassa lopulta on jotain järkeä? ☺

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Rotukoiran voi valita myös juurikin terveyden takia. Riippuu ihan täysin mitä valitsee. Sekarotuinen kun on pahimmillaan useamman sairaan yksilön sekoitus. Terveeksi tutkittujen vanhempien, huolella ja harkiten teetetty pentue voi olla huomatavasti eettisempi valinta, kuin satunnainen vahinkopentu jostakin.

Rotukoirassa on myös selvästi suurempi todennäköisyys saada luonteeltaa jne. sitä mikä itselle sopii. Edellyttäen tietysti, että se rotu on itselle ja omaan elämäntyyliin sopiva. Sekarotuisesta et yleensä tiedä lainkaan mitä saat, et luonteeltaan, et terveydeltään, et miltään. Sekarotuiset ovatkin tuosta syystä kodinvaihtajina todella yleisiä, kun ihminen ei voi mitenkään tietää mitä saa. Ei sekarotuisissa mitään vikaa ole, mutta kyllä niissä selvästi suurempi riski on.

Ongelma vaan on, että rotukoira on sekaroituinen sekin. Yhtään pudasta koiraa ei ole. Muokkaus on tehnyt sen ettei ole enää aitoa puhdasta rotua olemassa. Kaikki on jokin hässäkkä jotain ja kaikilla on jokin muutatio. Ihmisen takia

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Materiaa sekin on. ☺

Juu muttei aiheuta samaa ilmiötä kun se minkä haet kaupasta ja myrkkypaljuista ylläpidät markkinataloutta eli materialismia.
        Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Materiaalin haalimista jyrsijäkokoelmakin on. Täysin turhaan kulutettua materiaa. Jokainen jyrsijä, jonka sinä otat itsellesi, käytännössä lisää niiden kasvatusta. Ne eivät mene uuteen kotiin, joka haluaa kokeilla lemmikkiä ja sitten ehkä toteavat, ettei ole heidän juttunsa. Sen sijaan he hankkivat "uuden" ja taas saa kasvattaja uuden kaupaksi.

Niin olemassa olevatkin täytyy jonkun hoitaa, koska elämällä on arvo. Elämä.

Ongelma on se, että joku ne tuottaa. Jos ei saa tuottaa, ei kukaan saa eläimiäkään.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko järkeä rakentaa puutarhaa? Onko järkeä ottaa uusi jyrsijä? Missä asiassa tässä maailmassa lopulta on jotain järkeä? ☺

Ei mulla ole jyrsijää. Mulla on kuikka, lapio ja kädet.

Ei missään mutta vähiten järkeä on haalia krääsääkaupoista.

Kierrätä.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei mulla ole jyrsijää. Mulla on kuikka, lapio ja kädet.

Ei missään mutta vähiten järkeä on haalia krääsääkaupoista.

Kierrätä.

Jasu

Huomasitko? Puhuit jyrsijästä ja ostamisesta puutarhan yhteydessä. En osta jyrsijöitä puutarhaan.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ongelma vaan on, että rotukoira on sekaroituinen sekin. Yhtään pudasta koiraa ei ole. Muokkaus on tehnyt sen ettei ole enää aitoa puhdasta rotua olemassa. Kaikki on jokin hässäkkä jotain ja kaikilla on jokin muutatio. Ihmisen takia

Jasu

Samoin jyrsijöissä. Kaikki ns. puhtaatkin on ihmisen tuotoksia, eikä mitään naturelleja puhtaita alkuperäisiä. Mutaatio eläimiä kaikki. No sopulit ja okahiiret on vielä puhtaita. Ei ole sorkittu kivan luonteen tai ulkonäön saamiseksi. Marsut, degut, hiiret, rotat, hamsterit. Kaikki pilattu ihmisen toimesta.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eläimet tarvii häkkiä ja terraa, ei niitä voi sikin sokin täällä vapaana pitää oman turvallisuutensa takia. Muuten varmasti pitäisinkin vaikka sängyssäni nukkumassa.
        Tuomitsenko minä jos kerron mikä on joutavaa?

Elämän ylläpitäminenei ole joutavaa. Ruoka maksaa, se eu ole mun keksintö sekään.

Jasu

Kyllä se on täysin jonninjoutavaa. Luonnossa jyrsijät ovat ruokaa, siinä missä kaikki muukin. Siis minusta on ihan kunnioitettavaa pitää elikoista huolta, mutta ei niillä sen ihmeempää arvoa ole kuin metsämyyrällä, joita syödään ties kuinka monta joka päivä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Huomasitko? Puhuit jyrsijästä ja ostamisesta puutarhan yhteydessä. En osta jyrsijöitä puutarhaan.

Jasu

En ole missään puhunut jyrsijöstä tavalla, joka yhdistäisi ne puutarhaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Samoin jyrsijöissä. Kaikki ns. puhtaatkin on ihmisen tuotoksia, eikä mitään naturelleja puhtaita alkuperäisiä. Mutaatio eläimiä kaikki. No sopulit ja okahiiret on vielä puhtaita. Ei ole sorkittu kivan luonteen tai ulkonäön saamiseksi. Marsut, degut, hiiret, rotat, hamsterit. Kaikki pilattu ihmisen toimesta.

Jasu

No jyrsijät nyt ovatkin ihmisen kannalta hyödyttömiä, suorastaan vahingollisia. Jollei sitten lasketa niitä muutamaa lajia, joita kasvatetaan mm. ruoaksi.

Sen sijaan kun puhutaan koirista tai kissoista, niin kesykoira ja -kissa ovat parhaiten luonnonvalinnassa menestyneitä lajeja. Ne tekivät lajiensa kannalta erinomaisen evolutiivisen valinnan lyöttäytyessään ihmisen mukaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä se on täysin jonninjoutavaa. Luonnossa jyrsijät ovat ruokaa, siinä missä kaikki muukin. Siis minusta on ihan kunnioitettavaa pitää elikoista huolta, mutta ei niillä sen ihmeempää arvoa ole kuin metsämyyrällä, joita syödään ties kuinka monta joka päivä.

Sillä sama elämänarvo kun sullakin. Sinutkin syötäisiin, jollei ihmiskunta olisi karsinut villieläimiä ja rakentanut turvavyöhykkeitään mitä eläimet pelkää.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No jyrsijät nyt ovatkin ihmisen kannalta hyödyttömiä, suorastaan vahingollisia. Jollei sitten lasketa niitä muutamaa lajia, joita kasvatetaan mm. ruoaksi.

Sen sijaan kun puhutaan koirista tai kissoista, niin kesykoira ja -kissa ovat parhaiten luonnonvalinnassa menestyneitä lajeja. Ne tekivät lajiensa kannalta erinomaisen evolutiivisen valinnan lyöttäytyessään ihmisen mukaan.

Mikäön elämä ei ole turhaa, mutta eläimien muokkaaminen on turhaa.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jasu

Ihminen muokannut eläimet juurikin itsekkäisiin syihinsä. Minusta se on tökeröä touhua, jos mikä on.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jasu

Elämä ei ehkä ole turhaa, aiamuttanakaan yksilölle itselleen, mutta elämän keinotekoinen ylläpitäminen on turhaa, noin luonnon kannalta ja isossa kuvassa. Minkä tahansa lemmikin pitäminen on täysin turhaa ja keinotekoista. Kaiken elämän tarkoitus on vain lisääntyä tai ainakin yrittää lisääntyä ja lopulta ruokkia muuta elämää. Kaikki muu siihen ympärille rakennettu on keinotekoista, ihmisen ajatushöttöä.

Eläimen muokkaaminen ei yhtään sen turhempaa, kuin lemmikkien pitäminen yleensäkään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sillä sama elämänarvo kun sullakin. Sinutkin syötäisiin, jollei ihmiskunta olisi karsinut villieläimiä ja rakentanut turvavyöhykkeitään mitä eläimet pelkää.

Jasu

Tietysti, en kai muuta sanonutkaan. Minulla vaan on paremmat keinot pitää itseni hengissä kuin metsämyyrällä tai vaikka porkkanalla. Jokainen meistä on lopulta ruokaa. Viimeistään hajottajille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihminen muokannut eläimet juurikin itsekkäisiin syihinsä. Minusta se on tökeröä touhua, jos mikä on.

Jasu

Jos ihminen ei olisi muokannut eläimiä omiin itsekkäisiin syihinsä, niin täällä ei olisi enää yhtään eläintä jäljellä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jasu

Ihminen pyrkii luokittelemaan kaikenlaisia asioita, mutta tekeminen, kokemus ja materia yhdessä muodostavat kokonaisuuden, jonka seurauksena turvallinen ja usein tarpeellinen tuote syntyy. Monikaan ei halua tätä kokemusta esim. viallisen sähkölaitteen antamana sähköiskuna tai kulkuvälineen äkillisenä toimimattomuutena, kun lentokone ei enää kestä ilmassa tai autossa ei jarrut toimi ym. vikojen seurauksia. Onko niistä kokemuksistakaan enää mitään hyötyä sitten kuoleman jälkeen, johon se kokemattomuus on mahdollisesti pahimmillaan johtanut. Vara ei venettä kaada niinhän se lähinnä menee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Elämä ei ehkä ole turhaa, aiamuttanakaan yksilölle itselleen, mutta elämän keinotekoinen ylläpitäminen on turhaa, noin luonnon kannalta ja isossa kuvassa. Minkä tahansa lemmikin pitäminen on täysin turhaa ja keinotekoista. Kaiken elämän tarkoitus on vain lisääntyä tai ainakin yrittää lisääntyä ja lopulta ruokkia muuta elämää. Kaikki muu siihen ympärille rakennettu on keinotekoista, ihmisen ajatushöttöä.

Eläimen muokkaaminen ei yhtään sen turhempaa, kuin lemmikkien pitäminen yleensäkään.

Lemmikin pitäminen ei ole turhaa, kun se säästää mielenterveyttä. 😊

Ja ehkä sen lemmikin elämän. Edelleenkin se lemmikiksi eläimien teettäminen ja muokkaaminen on turhaa.

Miksi ihminen on halunnut keinotekoisia asioita, sanoppa se.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tietysti, en kai muuta sanonutkaan. Minulla vaan on paremmat keinot pitää itseni hengissä kuin metsämyyrällä tai vaikka porkkanalla. Jokainen meistä on lopulta ruokaa. Viimeistään hajottajille.

Muttet takuulla ole yhtä ihana, kuin metsämyyrä. 🙂

Muuten olisit itsekin metsämyyrä, etkä ihminen. Ihminen harvoin on ihana.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos ihminen ei olisi muokannut eläimiä omiin itsekkäisiin syihinsä, niin täällä ei olisi enää yhtään eläintä jäljellä.

Mutta se olisi hyvä. Ei ihmistäkäön, aina parempi ja parasta.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihminen pyrkii luokittelemaan kaikenlaisia asioita, mutta tekeminen, kokemus ja materia yhdessä muodostavat kokonaisuuden, jonka seurauksena turvallinen ja usein tarpeellinen tuote syntyy. Monikaan ei halua tätä kokemusta esim. viallisen sähkölaitteen antamana sähköiskuna tai kulkuvälineen äkillisenä toimimattomuutena, kun lentokone ei enää kestä ilmassa tai autossa ei jarrut toimi ym. vikojen seurauksia. Onko niistä kokemuksistakaan enää mitään hyötyä sitten kuoleman jälkeen, johon se kokemattomuus on mahdollisesti pahimmillaan johtanut. Vara ei venettä kaada niinhän se lähinnä menee.

No olihan sähköisku ihan kokemus. Olen semmosen silitysraudasta saanu ja tehosekoittimesta. Ei onneksi tappava, mutta aika metka.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jasu

Juu, harhailemaan lähti...oma ajatus siis, tyttären kaverilla on Urpo niminen kissa 🤪, semmoinen pullukka kolli, lienee koostaan päätellen olevan materiaan panostavaa lajia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muttet takuulla ole yhtä ihana, kuin metsämyyrä. 🙂

Muuten olisit itsekin metsämyyrä, etkä ihminen. Ihminen harvoin on ihana.

Jasu

Kuka mitäkin pitää ihanana. Ihan tavallinen elikko minun silmääni.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lemmikin pitäminen ei ole turhaa, kun se säästää mielenterveyttä. 😊

Ja ehkä sen lemmikin elämän. Edelleenkin se lemmikiksi eläimien teettäminen ja muokkaaminen on turhaa.

Miksi ihminen on halunnut keinotekoisia asioita, sanoppa se.

Jasu

Turhaa se on ehdottomasti. Ei millään tavalla tarpeellista. Turhuuttakin saa kuitenkin harrastaa. Ei siinä mitään väärää ole.

Jos lemmikin haluaa, niiin lemmikkien jalostaminen on oikeastaan välttämätöntä ja sopivaan rajaan vain hyväksi sille eläimelle. Luonnon eläin ei ihmisen lemmikiksi sovi, eikä kuulu. Se on luonnon eläimelle aivan liian stressaavaa ja kuluttavaa. Domestikoituminen tapahtuu jalostuksen kautta, jos elukan itselleen haluaa.

No miksi haluaa? Miksi sinäkin haluat lemmikkejä? Nehän ovat täysin keinotekoisia ja jyrsijät sieltä keinotekoisimmasta päästä. Niille kun ei ole yhtään mitään käyttötarkoitusta. Jollei nyt sitten kasvata marsuja ruoaksi tmv.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu, harhailemaan lähti...oma ajatus siis, tyttären kaverilla on Urpo niminen kissa 🤪, semmoinen pullukka kolli, lienee koostaan päätellen olevan materiaan panostavaa lajia.

Heh, kiva kun huutelee Urpoa sisälle ja kotiin. Joku vielä luulee, että taas on naapurilla ukko hukassa tai joku kaveri. 😂

Nojoo, eihän mikään ilman materiaa toimi mutta ilman materialismia toimii. Sen on todistaneet esi-isätkin, ei meitäkään muuten olisi turhuuksia tuottamassa ja haalimassa. 😅

Kasvihuoneilmiötä jouduttamassa. Eläimet sentään maatuu, muu krääsä heikosti.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuka mitäkin pitää ihanana. Ihan tavallinen elikko minun silmääni.

No minä pidän eläimiä ihanina. Ekana pelastaisin eläimet, jos tulisi hetki ja tilaisuus ennen maailman tulvia. Ihmisille en kauheesti antausi enää mahdollisuuksia muuttua paremmiksi. Saanu jo liikaa tilaisuuksia ja aina vaan paskemmaksi menee.

Ja joo teilaisin itsenikin vietyäni ensin eläimet turvaan.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Turhaa se on ehdottomasti. Ei millään tavalla tarpeellista. Turhuuttakin saa kuitenkin harrastaa. Ei siinä mitään väärää ole.

Jos lemmikin haluaa, niiin lemmikkien jalostaminen on oikeastaan välttämätöntä ja sopivaan rajaan vain hyväksi sille eläimelle. Luonnon eläin ei ihmisen lemmikiksi sovi, eikä kuulu. Se on luonnon eläimelle aivan liian stressaavaa ja kuluttavaa. Domestikoituminen tapahtuu jalostuksen kautta, jos elukan itselleen haluaa.

No miksi haluaa? Miksi sinäkin haluat lemmikkejä? Nehän ovat täysin keinotekoisia ja jyrsijät sieltä keinotekoisimmasta päästä. Niille kun ei ole yhtään mitään käyttötarkoitusta. Jollei nyt sitten kasvata marsuja ruoaksi tmv.

Johan minä kerroin, minulle ne on mielenterveyteni säilymisen kannalta parempua lääkkeitä kun mikään muu koko maailmassa. Haluan antaa eläimille mahdollisuuden, en tappaa, siinäkin olennissa asuu pieni sielu. Katso silmiin jollet usko, se sielu katsoo takaisin.

Krääsällä ei kukaan tee oikeesti mitään ei edes järkensä vuoksi. Hommaa ees maatuvaa, eikä ongelmajätettä.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Johan minä kerroin, minulle ne on mielenterveyteni säilymisen kannalta parempua lääkkeitä kun mikään muu koko maailmassa. Haluan antaa eläimille mahdollisuuden, en tappaa, siinäkin olennissa asuu pieni sielu. Katso silmiin jollet usko, se sielu katsoo takaisin.

Krääsällä ei kukaan tee oikeesti mitään ei edes järkensä vuoksi. Hommaa ees maatuvaa, eikä ongelmajätettä.

Jasu

En tiiä miksi jotkut pitää huuhaana, sitä että silmiin katsomalla näkee sielun. Ehkä he ei katso tarpeeksi avoimesti tai usko sieluun, kun eivät näe tai ymmärrä, että siellä se on ja sen näkee. Se osaa myös näyttää tunteitaansilmien avulla ja kautta.

Suosittelen opettelemaan sieluun katsomisen taudon, säästää paljon turhaa olettelua kun oppii kommunikoimaan sielun ei kuoren kanssa.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jasu

Mä tulisin hengenvaarallisesti hulluksi, jos mun pitäisi olla vain ihmisten kanssa tässä maailmassa. Nylkisin varmaan yhtenään jonkun. Eläimet taas tekee muhun sen maadoittumisen ja rakkauden, rauhan.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mä tulisin hengenvaarallisesti hulluksi, jos mun pitäisi olla vain ihmisten kanssa tässä maailmassa. Nylkisin varmaan yhtenään jonkun. Eläimet taas tekee muhun sen maadoittumisen ja rakkauden, rauhan.

Jasu

Ties vaikka olisin sarjamurhaaja ilman eläimiä ja sieluni voimaannuttavaa luontoa.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jasu

Ei se muuta sitä, että ne ovat silti turhia. Jos ihminen oikeasti tarvitsisi lemmikin johonkin, niin me syntyisimme joku elikko mukanamme. Ne ovat keino, jonka me ihmiset olemme itse kehittäneet itsellemme tiettyjen ongelmiemme "hoitokeinoksi". Kuten olen sanonut jo moneen kertaan, niin siinä ei ole mitään väärää. Se ei silti tee lemmikeistä yleisellä tasolla lainkaan tarpeellisia. Lemmikit ovat kivoja ja mukavia, monella tavalla, mutta silti täysin turhia ja totaalista luonnonvarojen tuhlaamista ja materialismia, oman edun ja hyvän olon tavoitteluun tarkoitettuja.

Kukaan meistä ei voi sanoa mikä todellisuudessa on sille "sielulle" parhaaksi. Aivan yhtä hyvin sen parhaaksi voisi olla päästä mahdollisimman nopeasti pois. Me emme tiedä tarvitseeko "sielu" mitään elämisen mahdollisuutta. Kaikki tuo on pelkkää ihmisen omaa teoretisointia ja uskomusta. Totuus on, että me emme tiedä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ties vaikka olisin sarjamurhaaja ilman eläimiä ja sieluni voimaannuttavaa luontoa.

Jasu

Eli ne ovat olemassa sinun hyvän olosi vuoksi. Sitähän minä olen koko ajan sanonut. Ja edelleen siinä ei ole mitään väärää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Heh, kiva kun huutelee Urpoa sisälle ja kotiin. Joku vielä luulee, että taas on naapurilla ukko hukassa tai joku kaveri. 😂

Nojoo, eihän mikään ilman materiaa toimi mutta ilman materialismia toimii. Sen on todistaneet esi-isätkin, ei meitäkään muuten olisi turhuuksia tuottamassa ja haalimassa. 😅

Kasvihuoneilmiötä jouduttamassa. Eläimet sentään maatuu, muu krääsä heikosti.

Jasu

No ei siinä kaikki, voi olla tosiaankin että siinä ystäväpiirissä tituleerataan urpoiksi muitakin kuin urpokissaa. Mitä nyt kielenkäyttöä on sivusta tullut kuunneltua 😄

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En tiiä miksi jotkut pitää huuhaana, sitä että silmiin katsomalla näkee sielun. Ehkä he ei katso tarpeeksi avoimesti tai usko sieluun, kun eivät näe tai ymmärrä, että siellä se on ja sen näkee. Se osaa myös näyttää tunteitaansilmien avulla ja kautta.

Suosittelen opettelemaan sieluun katsomisen taudon, säästää paljon turhaa olettelua kun oppii kommunikoimaan sielun ei kuoren kanssa.

Jasu

Kerran on tullut eteen sellainen pikkuriikkinen hetki kun kumpikin nimenomaan tiedostaa ymmärtävänsä toisiaan, niin eläin kuin ihminen.
        Sitä voi toki huomioida ajatuksia tai käyttäytymistä mutta tämä oli jotain enemmän, tunsi näkevänsä ihan pohjalle asti.
        Voi olla että siellä pilkotti se palanen sielusta :), en tiedä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No minä pidän eläimiä ihanina. Ekana pelastaisin eläimet, jos tulisi hetki ja tilaisuus ennen maailman tulvia. Ihmisille en kauheesti antausi enää mahdollisuuksia muuttua paremmiksi. Saanu jo liikaa tilaisuuksia ja aina vaan paskemmaksi menee.

Ja joo teilaisin itsenikin vietyäni ensin eläimet turvaan.

Jasu

Ihmisiäkin on niin monenlaisia ja niin on kyllä eläimiäkin. Kaikki eläimetkään eivät niin kovin ihania ja lutusia ole.

Itse en laske itseäni sellaiseksi, että kokisin tarvetta teilata itseäni. Kylläpä se kuolema sieltä ajallaan tulee itse kullekin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jasu

No mutta sehän kertoo vioista itsessä, jollei muuten kestä. Eikä siinä mitään. Hyvä, että olet löytänyt jonkin keinon maadoittua.

• Anonyymi

On tuo sun aloituskin jo lähtökohtaisesti surullinen kysymys. Kokemukset ja se pitäisi olla fakta ja se miten elää. Paljastaa henkisen tason tuo materiassa kieriskely.

• Ahaa. Missä vaiheessa sanoin kieriskeleväni materiaalissa?

Kyllä se on vain fakta, että nykyään moni temuttaa ja minusta se, jos mikä, on surullista.

• Anonyymi
        Mu5tasydän kirjoitti:

Ahaa. Missä vaiheessa sanoin kieriskeleväni materiaalissa?

Kyllä se on vain fakta, että nykyään moni temuttaa ja minusta se, jos mikä, on surullista.

Tarkoitin yleisesti… en sinua.Pahoittelut.

• Anonyymi kirjoitti:

Tarkoitin yleisesti… en sinua.Pahoittelut.

Juu, eipä mitään. 👍

• Anonyymi

Mutta jos materiasta saa ne kokemukset?

Esim. En minä koskaan ole jostain parin tonnin ja viikon mittaisesta lomamatkasta niin paljon ja kauan nauttinut kuin saman hintaisesta metallintyöstökoneesta.

• Anonyymi

Niin, joo.
        Eikä ne muistotkaan viimeiseen leposijaan seuraa.

• Anonyymi

Raha on vain väline. Jolla voit toteuttaa jotakin. Se miten sijoitat välineesi ratkasee ja se miten kehittynyt ihminen ylipäänsä olet. Metallihiomakone voi tuottaa suurinta nautintoa kun sen kanssa voi toteuttaa tärkeitä asioita. Lomamatka.. jokaisella on omat hoksottimet mikä on merkityksellistä ja mikä toisi sitä lisää.

• No on tuossa tuokin puoli. Et saa kiksejä lomamatkoista, vaan siitä mitä tuotat sinulle tärkeää työkalua käyttäen. Ehkäpä niille läheisillekin tuotat sillä jotain.

• Anonyymi

Kokemukset ovat niitä, joista muodostuu muistoja ihmisen mieleen eikä niitä voi materialla korvata. Elämässä ei ole mitään arvokkaampaa kuin aika rakkaiden kanssa, kauniit hetket, tunteet ja tuntemukset.. Jos mietin esim kaikkea, mitä olen poikani kanssa kokenut, niin sehän on täysin korvaamatonta ja ainutlaatuista. Niin ne pienet arjen herket, kuin juhlahetketkin. Myös muunlaiset kokemukset, kuten vaikkapa luonnossa oleminen tai jokin extreme-kokemus, antavat ihmiselle sellaista sisältöä elämään, ettei mikään materia pysty samaan.

En silti lähde jeesustelemaan, että materia ei merkitse mitään, koska kyllä minulle materiakin tietyiltä osin on merkityksellistä. Lähinnä siis esim niin, että kodissani on hyvä sisäilma ja autoni sellainen, mitä ajaessa ei tarvitse menettää hermoja, kun koko ajan jossain paukkuu ja kolisee. Joku mainitsi elämänlaadun ja osaltaan materia voi parantaa sitä. Silti esim auto on vain auto. Se on korvattavissa ja vaihdettavissa ja tässä mielessä merkityksetön.

Aletheias

• Hyviä pointteja, eli tykkäät panostaa elämänlaatuun.

• Anonyymi

Jännä kun monet puhuvat vain kivoista kokemuksista...

En näe mielekkäänä kokemuksena metsää, luontoa, en myöskään kuumailmapalloa tai vuorikiipeilyä (tai edes seinäkiipeilyä). Minun extreme kokemukset ovat suunnilleen samaa luokkaa kuin Ruben Stillerillä (ruuhkaisen kadun ylittäminen on tarpeeksi extremeä.)

- Sheena

• En mäkään materiasta tykkää. Mutta näin työssäkäyvälle matkustelu on mahdotonta ja joku pori on nähty niin tuhanteen kertaan, että on parempi olla vaan kotona.

Tällä hetkellä rakennan verstastiloja ja siks ostelen noita työstökoneita. Mutta tässä on sama kun tuolla ylempänä jo mietittiin, ettei materiaa ja kokemusta voi erottaa. Että toi käsillään näpertely on sekin enemmän kokemusta. Ja tällänen verstas kalusto on kohtuullisen helppo myydä, esim eläkkeellä. Niin voi niillä rahoilla matkustella ja noita käsitöitä voi tehdä vaikka sitten kansanopistossa. Siellä on hyvät koneet, mutta tiettyyn aikaan sidottuja, ettei nekän työssäkäyvälle sovi, ellei oo ihan säännöllinen työaika.

Säästäminen ei itsessään kannata, koska ei ole mitään takeita kuinka pitkään elää, eli tavallaan uhkapelaamista, missä voi menettää kaikki säästönsä jos kuolee ennen kuin ehtii käyttää.

• Ihan hyvän pointin nostit esille tuon säästämisen suhteen.

Itsellä on tavoite saada ns. hätävara säästöön, muu menee sitten maksuihin.

Olisi kurjaa, jos joku kodinkone kosahtaa ja sitten olisi pulassa, kun ei ole säästöjä enkä haluaisi osamaksuja.

• Anonyymi

Säästäminen kannattaa aina. Mutta en tarkoita, että kaikki rahat pitää säästää ja nuukailla kaikessa ostamisessa.

- Sheena

• Anonyymi
        Mu5tasydän kirjoitti:

Ihan hyvän pointin nostit esille tuon säästämisen suhteen.

Itsellä on tavoite saada ns. hätävara säästöön, muu menee sitten maksuihin.

Olisi kurjaa, jos joku kodinkone kosahtaa ja sitten olisi pulassa, kun ei ole säästöjä enkä haluaisi osamaksuja.

Niinpä. Tilillä pitää olla ainakin 4 kk budjetti hätävaraksi.

- Sheena

• Panostan molempiin. Eli hommaan myös materiaa, mutta silloin olen hyvin tarkka siitä mitä hommaan. Pyrin välttelemään turhia ostoksia. Kokemuksiin myös panostan, koska ilman niitä elämä olisi aika tyhjää ja tylsää. Elämän tarkoitus on kerätä kaikenlaisia kokemuksia.

• Panostat siis laadukkaaseen materiaaliin ja se on osa kokemustasi hyvästä elämästä.

• Mu5tasydän kirjoitti:

Panostat siis laadukkaaseen materiaaliin ja se on osa kokemustasi hyvästä elämästä.

Niin sillä kyllä maksimoi sen kokemuksen ja laadukkaasta tavarasta on iloa pidemmän aikaa yleensä. Mutta myös aineettomat kokemukset on todella tärkeitä ja muistot niistä.

• Anonyymi

Fakta on ettei nykyisessä maailmassa kukaan voi elää ilman materiaa. Mutta materialismi on eri asia kun materia. Sitä jatkuvaa uuden tuotteen puskua pitäisi toppuuttaa ja opetella hyödyntämään vanhaa.

Jasu

• Anonyymi kirjoitti:

Fakta on ettei nykyisessä maailmassa kukaan voi elää ilman materiaa. Mutta materialismi on eri asia kun materia. Sitä jatkuvaa uuden tuotteen puskua pitäisi toppuuttaa ja opetella hyödyntämään vanhaa.

Jasu

Niinpä. Nurkat täytyy helposti monen näköisestä romusta. Itse pyrin kyllä käyttämään kaiken ihan loppuun ensin ennen kuin hommaan uutta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jasu

Mutta mihin raja vedetään?

Myönnän että minulla on materiaa ihan vaan harrastusten vuoksi.
        Eivät ne ole aivan elinehtoja, mutta kivasti kivoittaa elämää. Mm. vene, moottoripyörä, kelkka..pienempää ja halvempaa harrastekalustoa kalasteluun, metsätöihin ja autotallirassauksiin, metallitöihin yms.

Monet työkalut lasken harrastehommiksi, koska niillä pidetään kunnossa vanhoja harrastekamppeita ja kiinteistöjä.

Ei minun pakko olisi näitä harrastaa, mutta kun se on kivaa. Ja siitä saa kokemuksia jos esim sivareilla katkaisee jännitteisen piuhan :)

Enkä minä tykkää paljonkaan matkustella, ja lapsia ei ole. Jotainhan minunkin on puuhattava. Olenko siis täysin materialisti?

-keinovaginamies-

• Anonyymi

kokrmuksiin satojren vuosituhansienkin vanhoihin kokemuksiin kuin eesim joku krrkan myyologiakin.

• Anonyymi

Kuka loi tyhjyyd4en kun niin, tyhjyyttähän ei voisi kuvailla kui o kuailet yyhjyyttä sasnomalla tyhjyys.

• Hyvin olette tuoneet esille sitäkin faktaa, että nuo eivät ole toisiaan poissulkevia asioita.

• Anonyymi

minä panostan noin 7680 vuoden kokemukseen ja sanon että isäinpäivä on ...Paholaisen LEikkipäivä, koska kukaan tervejärkinen mies ei tekisi lasta tähän elävään helvettiin.

Vauvva on luciferin namipala

• Anonyymi

Ole panostanu kun töihin miksi pienempi todennäköisyys ettäkö työpaikkansa menettää kun tekee työnsä

• Työnteko on itsellekin tärkeä asia. Sitä arvostaa erityisesti silloin, kun sairauden korvissa sängyssä pyörii.

• Anonyymi

Minä näen omaisuuden niin, että se on vain lainassa minulla esivanhemmiltani ja lapsiltani ja pyrin pitämään siitä vuorollani mahdollisimman hyvän huolen.

Joten käärinliinassa ei ole taskuja ajattelu on minulle vierasta ja hieman omituistakin.

• Kiitos erilaisesta mielipiteestä asiaan.

• Anonyymi

Itselläni on hyvin sama näkemys. Minä olen vain yksi osa ketjua, joka yrittää jättää jälkeeni tuleville vähintään sen mitä itsekin sain.

• Anonyymi

Ajatusmaailmahan on täysin eri jos on jälkikasvua vs. ettei sitä ole.

• Olen ollut siinä onnellisessa asemassa, että olen saanut elämäni aikana matkustella jonkin verran. Panostan elämyksiin. Uusia kohteita pitää saada tutkia kaikilla aisteilla. Varsinkin katsella, kuunnella ja maistella, eri kulttuurien tarjontaa. Mukavat kokemukset seuraavat läpi koko elämän. Niitä muistelee mielellään.

En enää hanki materiaa kotiini. Kun perusasiat ovat kunnossa ja kotoa löytyy kaikki tarpeellinen, en enää osallistu kulutusjuhlaan. Olen jättänyt heräteostoksien tekemisen jo aikoja sitten. Mikäli tuote ei löydy ostoslistasta, se saa jäädä kauppaan.

• Fiksuja ajatuksia sinulla.

• Minulla on kyllin mielenkiintoisia kokemuksia, enimmäkseen hyviä.
      En kaipaa niitä enempää.

Minulla on kyllin materiaa, enempää ei asuntoon mahdu.

Mutta se mitä kaipaan on tieto ja ymmärrys.
      Ajattelu tuottaa mielihyvää ja oivaltamisesta saan riemuni.

Siispä jatkan päänsisäistä matkailua ja leikin luovasti.

• Hauskasti muotoilit tuon viimeisen lauseen. Mitäpä sitä ihminen kaipaa, jolla on jo paljon ja vieläpä rikas mieli.

• Anonyymi

Ei jaksa näin marraskuussa oikein panostaa mihinkään. Antaa kaiken vaan levätä rauhassa. Siinähän säästää :)

-keinovaginamies-

• Totta, itse polttelen kynttilöitä joka päivä ja kuuntelen jo hieman jouluista musiikkia. Fiilisteleminen ei maksa mitään, kynttilät vain vähän.

• Anonyymi
        Mu5tasydän kirjoitti:

Totta, itse polttelen kynttilöitä joka päivä ja kuuntelen jo hieman jouluista musiikkia. Fiilisteleminen ei maksa mitään, kynttilät vain vähän.

Joo,
        Tai voi poltella uuneissa tulia ja tuijottaa liekkiin.

Puut omasta mettästä, niin energiayhtiötäkin harmittaa :)

-keinovaginamies-

• Anonyymi

Materiaan siinä määrin, että elämä olisi mahdollisimman mukavaa, mutta loppujen lopuksi ei tavaraa tarvita ylettömiä määriä. Kokemukset ja elämykset (etenkin yhteiset) ovat sitä mikä tuo onnea ja muistoja sekä yhdistävät rakkaiden kanssa.

Raha tuo mahdollisuuden valinnan vapauteen, muttei ole itseisarvo. Mielihyvin käyttäisin rahaa matkustamiseen (uudet kokemukset), asumismukavuuteen, mieleisiin vaatteisiin ja ravitsevaan sekä monipuoliseen ruokaan ynnä kulttuurielämyksiin. Mieluiten tietenkin rakkaan kanssa.

En sulkkisi kumpaakaan pois, sillä toinen tavallaan mahdollistaa toista ja molempia tarvitaan mielekkääseen, onnelliseen ja toisaalta myös tasapainoiseen elämään.

• UUSI

Hyvin sanoit tuossa vikassa kappaleessa.

• Anonyymi

Kaikenlaiset kokemukset ovat kivoja.
      Niitä kantaa mukanaan mielissään mielessään.
      Aamulla hihittelin eilisen muistoa.
      Vilma

• Anonyymi

Niin kivat kokemukset on kivoja... Minulla on kyllä paljon huonojakin kokemuksia.

- Sheena

• Anonyymi

Kokemus voi olla fyysinen, psykologinen, hengellinen tai emotionaalinen. Ts niitä vain kertyy sen kummemmin panostamatta, ainakin minulle 🤔

Tykkään materiastakin, ei siinä mitään 👌Ja tietysti rahasta 🤑. Raha oikeastaan tukee noita kaikkia kokemuksen osa-alueita.

- Sheena

• Olen sitä mieltä itsestäni, että panostan mukavaan elämään. Kokemuksin kuin ihan materialistisin valinnoin.
      En varsinaisesti panosta laatuun tai arvokamaan.. päin vastoin, mitä halvemmalla saan, sen tyytyväisempi olen.

Jättäessäni exän, minulla ei ollut mitään. Ei sänkyä missä nukkua, ei juomalaseja mistä juoda tai edes pyyhettä mihin kuivata itseni suihkun jälkeen. Vain lainattu patja lattialla. Ja vaatteeni.

Siitä on nyt viisi vuotta ja nykyisellään kotini on oikein minunlaiseni mukava pesä. Olen ostellut asioita pikkuhiljakseen miellyttääkseni itseäni.
      Paljon olen tehnyt itse ja olen myös "temuttanut".

Sänkyni olen tilannut Unkarista, kirjahyllykokonaisuuden ja työpöydän Slovakiasta, jääkaappini on Virosta jne..
      Olen käyttänyt tuhansia tunteja löytääkseni itseäni miellyttävät halpiskamat. Metsästänyt tarjouksia, vertaillut hintoja ja tehnyt valintoja.

Loin itselleni kodin. Ja rakastan kotiani yllättävän paljon. Kuoltuani en saa mitään mukaani, niin en näe järkeä sijoittaa vähää varallisuuttani arvokamaan. Minulle riittää, että elämäni on toimivaa ja mukavaa. En tarvitse pröystäilykamaa.

En ole koskaan aiemmin elämässäni ollut näin onnellinen mitä nyt olen. Oma kotini on mielestäni maailman paras paikka minulle. En siis panosta oikeastaan kumpaankaan, kokemuksiin tai materiaan. Ja tavallaan kuitenkin molemmat ovat osa elämääni.

Olen köyhä kuin kirkonrotta, joten löydän onnellisuuteni mukavasta elämästä.
      Minulle se mukava elämä on ihan tavallista peruselämää. Hyvä sänky jossa nukkua, hyvänmakuinen hanavesi, tavalliset ja rennot vaatteet joissa olla, ruokaa kaapissa ja satunnaisesti hyvää seuraa. Tyydyn vähään ja saankin paljon. Ja olen onnellinen.

• UUSI

Olen sanonut ennenkin, että sulla on kyky löytää sitä posia.

• Anonyymi

Äkkiseltään sanoisin, ettei kiinnosta kumpikaan. Mutta totuus taitaakin olla niiden välissä.

Sopivalla materiaalilla saa mieleisiään kokemuksia. Ja sopivalla kokemuksella saa materiaa.

Elämyshakuinen en ole, jos sillä tarkoitetaan benjihyppyjä tai ulkomaan matkailua. Ihmisiäkään en niin jaksa... Mutta itsekseni tykkään touhuta "kotioloissa" kaikenlaista. Kokemus työelämässä mahdollistaa monen touhun vapaa-ajalla.

xLiner

• UUSI

Olet siis kultaisen keskitien kulkija.

• Anonyymi
        UUSI
        Mu5tasydän kirjoitti:

Olet siis kultaisen keskitien kulkija.

En ehkä sitäkään. Mun elämäni on pääni sisällä. Ei puitteissa. Mulla on hyvä mielikuvitus. Siis oikeasti, voin sulkea ulkomaailman pois. En havaitse kodin kaaosta. En sisusta. Ei mun tarvitse konkreettisesti kokea tai saada jotain, voin vain kuvitella kaiken. Ja olen onnellinen pienistä arjen asioista.

Mulla on oikeasti halvat huvit.

xLiner

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

En ehkä sitäkään. Mun elämäni on pääni sisällä. Ei puitteissa. Mulla on hyvä mielikuvitus. Siis oikeasti, voin sulkea ulkomaailman pois. En havaitse kodin kaaosta. En sisusta. Ei mun tarvitse konkreettisesti kokea tai saada jotain, voin vain kuvitella kaiken. Ja olen onnellinen pienistä arjen asioista.

Mulla on oikeasti halvat huvit.

xLiner

Onhan mulla toki muutakin kuin järkyttävä kaaos. Vähän omaisuutta, harrastuksia...

Tarkoitan vaan, että pärjään hyvin tosi vähällä materialla.

xLiner

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Onhan mulla toki muutakin kuin järkyttävä kaaos. Vähän omaisuutta, harrastuksia...

Tarkoitan vaan, että pärjään hyvin tosi vähällä materialla.

xLiner

Hyvä asenne.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

"Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      125
      6649
    2. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      57
      5723
    3. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      83
      4457
    4. NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu

narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun
      Maailman menoa
      90
      4345
    5. Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois

Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja
      Maailman menoa
      138
      4154
    6. Mikä piirre kaivatussa on sinulle se juttu?

Tunnetko kaivattuasi vai onko hän haavekuva, jota et edes tunne? Joskus tää asia ei ole niin selvää.
      Ikävä
      84
      1476
    7. Tylsille treffeille

Hiljaisen ukon kans nuotiolle?
      Tunteet
      371
      1351
    8. HihhuIi-Päivi täpinöissään Viktorin tapaamisesta

Eiköhän nyt kaikille ole vihdoin selvää kenen joukoissa tämäkin putinisti seisoo. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a
      Maailman menoa
      29
      1288
    9. Anteeksi kaikesta...

Olin tosi hölmö...
      Ikävä
      81
      1287
    10. Onko kaivattusi muuttunut sinä aikana

Kun olet hänet tuntenut? Jos, mihin suuntaan? Mistä epäilet muuttumisen johtuneen?
      Ikävä
      38
      1034
    Aihe