Lähetin kysymyksen Veda-viisaille, erittäin älykkäille Veda-oppineille, pyytäen tarkkaa selitystä sielun ja hengen välisestä erosta, ja sain vastauksen sähköpostitse, jonka haluaisin nyt jakaa teidän kanssanne.
Sri Chaitanya Saraswat Math International
https://scsmathinternational.com
Yritän kääntää sen jotenkin, mutta tietysti siinä on paljon käännösvirheitä. Tämä tieto on kuitenkin jaettava.
Lyhyesti ilmaistuna, niin se on.
Vaishnava-antropologia vs. kristillinen antropologia
46
162
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Sri Chaitanya Saraswat Math International
https://scsmathinternational.com
Prithu Prabhu kirjoittaa:
Henki ja sielu kristillisessä antropologiassa
Tässä on tärkeää ymmärtää, että on olemassa dikotomia (ihminen = keho + sielu) ja trikotomia (keho + sielu + henki). Eri perinteet suhtautuvat tähän eri tavoin.- AnonyymiUUSI
Ortodoksia
Ortodoksia on historiallisesti joustavampi tässä asiassa. Molemmat lähestymistavat esiintyvät, mutta useammin käytetään trikonomiaa, erityisesti askeettisissa kirjoituksissa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ortodoksia
Ortodoksia on historiallisesti joustavampi tässä asiassa. Molemmat lähestymistavat esiintyvät, mutta useammin käytetään trikonomiaa, erityisesti askeettisissa kirjoituksissa.Henki (πνεῦμα) — ihmisen korkein osa, se mikä on suuntautunut Jumalaan. Kyky olla yhteydessä Jumalaan, rukoilla ja mietiskellä. Pyhät isät kutsuvat tätä usein ”mieleksi” (νοῦς) erityisessä merkityksessä — ei järjeksi, vaan henkisen havainnoinnin elimiksi.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Henki (πνεῦμα) — ihmisen korkein osa, se mikä on suuntautunut Jumalaan. Kyky olla yhteydessä Jumalaan, rukoilla ja mietiskellä. Pyhät isät kutsuvat tätä usein ”mieleksi” (νοῦς) erityisessä merkityksessä — ei järjeksi, vaan henkisen havainnoinnin elimiksi.
Sielu (ψυχή)(νοῦς)— ”maallinen” osa: tunteet, tahto, järki, muisti. Se, mikä elävöittää kehon ja ohjaa jokapäiväistä elämää.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sielu (ψυχή)(νοῦς)— ”maallinen” osa: tunteet, tahto, järki, muisti. Se, mikä elävöittää kehon ja ohjaa jokapäiväistä elämää.
Esimerkiksi Feofan Erakolla tämä on suoraan erotettu: henki on “Jumalan henkäys”, sielu on eläväksi tekevä alku.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Esimerkiksi Feofan Erakolla tämä on suoraan erotettu: henki on “Jumalan henkäys”, sielu on eläväksi tekevä alku.
Theophan the Recluse.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Theophan the Recluse.
Katolilaisuus
Tuomas Akvinolaisen jälkeen vallitsee dikotomia. Sielu on kehon yhtenäinen substanssinen muoto. Tuomas otti Aristoteleen mallin ja kristillisti sen. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Katolilaisuus
Tuomas Akvinolaisen jälkeen vallitsee dikotomia. Sielu on kehon yhtenäinen substanssinen muoto. Tuomas otti Aristoteleen mallin ja kristillisti sen.Katolisessa perinteessä jako ”henkeen” ja ”sieluun” ymmärretään useimmiten yhden sielun eri kykyinä:
• Alemmat (vegetatiiviset, aistilliset)
• Ylemmat (järki, tahto)
Mutta kyseessä eivät ole kaksi erillistä olemusta, vaan toimintojen hierarkia - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Katolisessa perinteessä jako ”henkeen” ja ”sieluun” ymmärretään useimmiten yhden sielun eri kykyinä:
• Alemmat (vegetatiiviset, aistilliset)
• Ylemmat (järki, tahto)
Mutta kyseessä eivät ole kaksi erillistä olemusta, vaan toimintojen hierarkia• alemmat (vegetatiiviset, aistimelliset)
• ylemmät (järki, tahto)
Mutta nämä eivät ole kaksi erillistä olemusta, vaan toimintojen hierarkia. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
• alemmat (vegetatiiviset, aistimelliset)
• ylemmät (järki, tahto)
Mutta nämä eivät ole kaksi erillistä olemusta, vaan toimintojen hierarkia.Protestantismi
Tässä on valtava ero.
Klassinen protestantismi (Luther, Calvin) – pääasiassa dikotomia, katolisen skolastiikan mukaisesti.
Helluntailaiset ja karismaattiset kristityt – usein trikotomia, jossa painotetaan voimakkaasti henkeä Pyhän Hengen toimintapaikkana.
Evankelikaalit – vaihtelevasti, mutta monet pitävät kiinni trikotomiasta Watchman Neen ja vastaavien opettajien vaikutuksesta. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Protestantismi
Tässä on valtava ero.
Klassinen protestantismi (Luther, Calvin) – pääasiassa dikotomia, katolisen skolastiikan mukaisesti.
Helluntailaiset ja karismaattiset kristityt – usein trikotomia, jossa painotetaan voimakkaasti henkeä Pyhän Hengen toimintapaikkana.
Evankelikaalit – vaihtelevasti, mutta monet pitävät kiinni trikotomiasta Watchman Neen ja vastaavien opettajien vaikutuksesta.Keskeiset raamatuntekstit
Trikotomian puolesta:
”Jumala, rauhan Jumala, pyhittäköön teidät kokonaan, ja teidän henkenne, sielunne ja ruumiinne säilyköön virheettömänä” (1. Tess. 5:23)
”Jumalan sana... tunkeutuu sielun ja hengen erottamiseen” (Hepr. 4:12)
Dikotomia: Argumentti, että ”henki ja sielu” on vain runollinen rinnakkaisuus, kuten ”sydän ja sielu” Mooseksen kirjassa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Keskeiset raamatuntekstit
Trikotomian puolesta:
”Jumala, rauhan Jumala, pyhittäköön teidät kokonaan, ja teidän henkenne, sielunne ja ruumiinne säilyköön virheettömänä” (1. Tess. 5:23)
”Jumalan sana... tunkeutuu sielun ja hengen erottamiseen” (Hepr. 4:12)
Dikotomia: Argumentti, että ”henki ja sielu” on vain runollinen rinnakkaisuus, kuten ”sydän ja sielu” Mooseksen kirjassa.Väite, että "henki ja sielu" ovat vain runollinen pariteetti, kuten "sydän ja sielu" 5. Mooseksen kirjassa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Väite, että "henki ja sielu" ovat vain runollinen pariteetti, kuten "sydän ja sielu" 5. Mooseksen kirjassa.
Sri Chaitanya Saraswat Math International
https://scsmathinternational.com
Prithu Prabhu jatkaa:
Suomalainen luterilaisuus ja henki-sielu-keho
Tässä on mielenkiintoista.
Suomen luterilaisella perinteellä on oma erityispiirteensä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sri Chaitanya Saraswat Math International
https://scsmathinternational.com
Prithu Prabhu jatkaa:
Suomalainen luterilaisuus ja henki-sielu-keho
Tässä on mielenkiintoista.
Suomen luterilaisella perinteellä on oma erityispiirteensä.Virallinen kanta
Muodollisesti – klassinen luterilainen dikotomia: sielu + keho. Tämä on peräisin Augsburgin tunnustuksesta ja yleisestä protestanttisesta skolastiikasta.
Mutta käytännössä suomalaiset ovat historiallisesti olleet pragmaattisempia teologiassa. Vähemmän spekulatiivista metafysiikkaa, enemmän käytännönläheistä soteriologiaa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Virallinen kanta
Muodollisesti – klassinen luterilainen dikotomia: sielu keho. Tämä on peräisin Augsburgin tunnustuksesta ja yleisestä protestanttisesta skolastiikasta.
Mutta käytännössä suomalaiset ovat historiallisesti olleet pragmaattisempia teologiassa. Vähemmän spekulatiivista metafysiikkaa, enemmän käytännönläheistä soteriologiaa.Sri Chaitanya Saraswat Math International
https://scsmathinternational.com
Prithu Prabhu jatkaa:
Suomalaisen lähestymistavan erityispiirteet
Luterilaisuuden ”suomalainen koulu” (Tuomo Mannermaa ja hänen seuraajansa) teki 1900-luvulla mielenkiintoisen käänteen itämaiseen patristiikkaan.
Monet teokset käsittelevät Lutherin theosis-käsitettä (jumalallistumista) ja lähentymistä ortodoksisuuteen.
Tämä vaikutti antropologiaan: enemmän huomiota ihmisen kokonaisuuteen, vähemmän tiukkaa jakamista osiin. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sri Chaitanya Saraswat Math International
https://scsmathinternational.com
Prithu Prabhu jatkaa:
Suomalaisen lähestymistavan erityispiirteet
Luterilaisuuden ”suomalainen koulu” (Tuomo Mannermaa ja hänen seuraajansa) teki 1900-luvulla mielenkiintoisen käänteen itämaiseen patristiikkaan.
Monet teokset käsittelevät Lutherin theosis-käsitettä (jumalallistumista) ja lähentymistä ortodoksisuuteen.
Tämä vaikutti antropologiaan: enemmän huomiota ihmisen kokonaisuuteen, vähemmän tiukkaa jakamista osiin.Käytännössä
Suurin osa tavallisista suomalaisista luterilaisista ei edes mieti tätä kysymystä. Suomalainen hurskaus on maanläheistä:
• Ihminen on syntinen
• Pelastuu armosta uskon kautta
• Ruumis herää kuolleista
• Yksityiskohdat ovat teologien asia
Henki-sielu-keho-käsite ei juurikaan esiinny katekismuksessa erillisenä aiheena. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Käytännössä
Suurin osa tavallisista suomalaisista luterilaisista ei edes mieti tätä kysymystä. Suomalainen hurskaus on maanläheistä:
• Ihminen on syntinen
• Pelastuu armosta uskon kautta
• Ruumis herää kuolleista
• Yksityiskohdat ovat teologien asia
Henki-sielu-keho-käsite ei juurikaan esiinny katekismuksessa erillisenä aiheena.Suomalainen luterilaisuus ja henki-sielu-keho
Tässä on mielenkiintoista.
Suomen luterilaisella perinteellä on oma erityispiirteensä.
Virallinen kanta
Muodollisesti – klassinen luterilainen dikotomia: sielu + keho. Tämä on peräisin Augsburgin tunnustuksesta ja yleisestä protestanttisesta skolastiikasta.
Mutta käytännössä suomalaiset ovat historiallisesti olleet pragmaattisempia teologiassa. Vähemmän spekulatiivista metafysiikkaa, enemmän käytännönläheistä soteriologiaa.
Suomalaisen lähestymistavan erityispiirteet
Luterilaisuuden ”suomalainen koulu” (Tuomo Mannermaa ja hänen seuraajansa) teki 1900-luvulla mielenkiintoisen käänteen itämaiseen patristiikkaan.
Monet teokset käsittelevät Lutherin theosis-käsitettä (jumalallistumista) ja lähentymistä ortodoksisuuteen.
Tämä vaikutti antropologiaan: enemmän huomiota ihmisen kokonaisuuteen, vähemmän tiukkaa jakamista osiin.
Käytännössä
Suurin osa tavallisista suomalaisista luterilaisista ei edes mieti tätä kysymystä. Suomalainen hurskaus on maanläheistä:
• Ihminen on syntinen
• Pelastuu armosta uskon kautta
• Ruumis herää kuolleista
• Yksityiskohdat ovat teologien asia
Henki-sielu-keho-käsite ei juurikaan esiinny katekismuksessa erillisenä aiheena. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Suomalainen luterilaisuus ja henki-sielu-keho
Tässä on mielenkiintoista.
Suomen luterilaisella perinteellä on oma erityispiirteensä.
Virallinen kanta
Muodollisesti – klassinen luterilainen dikotomia: sielu keho. Tämä on peräisin Augsburgin tunnustuksesta ja yleisestä protestanttisesta skolastiikasta.
Mutta käytännössä suomalaiset ovat historiallisesti olleet pragmaattisempia teologiassa. Vähemmän spekulatiivista metafysiikkaa, enemmän käytännönläheistä soteriologiaa.
Suomalaisen lähestymistavan erityispiirteet
Luterilaisuuden ”suomalainen koulu” (Tuomo Mannermaa ja hänen seuraajansa) teki 1900-luvulla mielenkiintoisen käänteen itämaiseen patristiikkaan.
Monet teokset käsittelevät Lutherin theosis-käsitettä (jumalallistumista) ja lähentymistä ortodoksisuuteen.
Tämä vaikutti antropologiaan: enemmän huomiota ihmisen kokonaisuuteen, vähemmän tiukkaa jakamista osiin.
Käytännössä
Suurin osa tavallisista suomalaisista luterilaisista ei edes mieti tätä kysymystä. Suomalainen hurskaus on maanläheistä:
• Ihminen on syntinen
• Pelastuu armosta uskon kautta
• Ruumis herää kuolleista
• Yksityiskohdat ovat teologien asia
Henki-sielu-keho-käsite ei juurikaan esiinny katekismuksessa erillisenä aiheena.Sri Chaitanya Saraswat Math International
https://scsmathinternational.com
Prithu Prabhu jatkaa:
Vaishnava-antropologia vs. kristillinen antropologia
Sankhya-filosofian perusmalli (jota vaishnavismi käyttää)
Purusha / Atma – puhdas tietoisuus, havainnoija, muuttumaton olemus.
Prakriti ilmenee seuraavina tasoina:
Buddhi (mahat) – äly, erottelukyky
Ahamkara – ego, ”minän” tunne, omiminen
Manas – mieli, aistihavaintojen käsittelijä
Indriyat – aisti- ja toimintaelimet (yhteensä 10) - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sri Chaitanya Saraswat Math International
https://scsmathinternational.com
Prithu Prabhu jatkaa:
Vaishnava-antropologia vs. kristillinen antropologia
Sankhya-filosofian perusmalli (jota vaishnavismi käyttää)
Purusha / Atma – puhdas tietoisuus, havainnoija, muuttumaton olemus.
Prakriti ilmenee seuraavina tasoina:
Buddhi (mahat) – äly, erottelukyky
Ahamkara – ego, ”minän” tunne, omiminen
Manas – mieli, aistihavaintojen käsittelijä
Indriyat – aisti- ja toimintaelimet (yhteensä 10)Tanmatra — hienot elementit, jotka ovat aistien havaitsemia perusilmiöitä (äänet, tuoksut, värit, maut, tuntemukset).
Mahabhuta — karkea elementit, jotka muodostavat fyysisen maailman: maa, vesi, tuli, ilma ja eetteri (tila). - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tanmatra — hienot elementit, jotka ovat aistien havaitsemia perusilmiöitä (äänet, tuoksut, värit, maut, tuntemukset).
Mahabhuta — karkea elementit, jotka muodostavat fyysisen maailman: maa, vesi, tuli, ilma ja eetteri (tila).Lisäksi Citta (Gaudiya-vaishnavismissa) on mielen muistivarasto, johon säilyvät aikaisemmat kokemukset ja samskarat (mentaaliset jäljet tai taipumukset).
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Lisäksi Citta (Gaudiya-vaishnavismissa) on mielen muistivarasto, johon säilyvät aikaisemmat kokemukset ja samskarat (mentaaliset jäljet tai taipumukset).
• Tanmatrat — hienot elementit
• Mahabhutit — karkeat elementit (maa, vesi, tuli, ilma, eetteri) - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
• Tanmatrat — hienot elementit
• Mahabhutit — karkeat elementit (maa, vesi, tuli, ilma, eetteri)Vaishnava-antropologia vs. kristillinen antropologia
Sankhya-filosofian perusmalli (jota vaishnavismi käyttää)
Purusha / Atma – puhdas tietoisuus, havainnoija, muuttumaton olemus.
Prakriti ilmenee seuraavina tasoina:
Buddhi (mahat) – äly, erottelukyky
Ahamkara – ego, ”minän” tunne, omiminen
Manas – mieli, aistihavaintojen käsittelijä
Indriyat – aisti- ja toimintaelimet (yhteensä 10)
Tanmatrat — hienot elementit
Mahabhutat — karkeat elementit (maa, vesi, tuli, ilma, eetteri)
Lisäksi Citta (Gaudiya-vaishnavismissa) on mielen muistivarasto, johon säilyvät aikaisemmat kokemukset ja samskarat (mentaaliset jäljet tai taipumukset). - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Vaishnava-antropologia vs. kristillinen antropologia
Sankhya-filosofian perusmalli (jota vaishnavismi käyttää)
Purusha / Atma – puhdas tietoisuus, havainnoija, muuttumaton olemus.
Prakriti ilmenee seuraavina tasoina:
Buddhi (mahat) – äly, erottelukyky
Ahamkara – ego, ”minän” tunne, omiminen
Manas – mieli, aistihavaintojen käsittelijä
Indriyat – aisti- ja toimintaelimet (yhteensä 10)
Tanmatrat — hienot elementit
Mahabhutat — karkeat elementit (maa, vesi, tuli, ilma, eetteri)
Lisäksi Citta (Gaudiya-vaishnavismissa) on mielen muistivarasto, johon säilyvät aikaisemmat kokemukset ja samskarat (mentaaliset jäljet tai taipumukset).Lisäksi Chitta.
(Gaudiya Vaishnavismissa) on mielen muistivarasto, johon säilyvät aikaisemmat kokemukset ja samskarat (mentaaliset jäljet tai taipumukset). - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Lisäksi Chitta.
(Gaudiya Vaishnavismissa) on mielen muistivarasto, johon säilyvät aikaisemmat kokemukset ja samskarat (mentaaliset jäljet tai taipumukset).Yrittäminen vertailla
Vaisnavismi — Ortodoksinen trikotomia ( — Huomautukset
Atma — Henki (pneuma)? — Vaikuttaa samalta, mutta ei täysin identtistä
Buddhi + Ahamkara + Manas — Sielu — Karkeasti sanottuna
Sthula-sharira — Keho (soma) — Tässä on yhteneväisyyksiä
Mutta on olemassa periaatteellisia eroja - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Yrittäminen vertailla
Vaisnavismi — Ortodoksinen trikotomia ( — Huomautukset
Atma — Henki (pneuma)? — Vaikuttaa samalta, mutta ei täysin identtistä
Buddhi Ahamkara Manas — Sielu — Karkeasti sanottuna
Sthula-sharira — Keho (soma) — Tässä on yhteneväisyyksiä
Mutta on olemassa periaatteellisia erojaMutta on periaatteellisia eroja.
1. Atman ontologia
Vaishnavismissa atma on ikuinen, luomaton, Jumalan osa (mamaivānśho jīva-loke). Sitä ei ole luotu, vaan se on aina ollut olemassa.
Kristinuskossa sielu/henki on Jumalan luoma. On olemassa hetki, jolloin se on alkanut olemassaolonsa. Kiistanalainen on vain se, milloin – hedelmöittymisen, syntymän tai esieksistenssin yhteydessä (jälkimmäinen on Origenesin mukaan harhaoppi) - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mutta on periaatteellisia eroja.
1. Atman ontologia
Vaishnavismissa atma on ikuinen, luomaton, Jumalan osa (mamaivānśho jīva-loke). Sitä ei ole luotu, vaan se on aina ollut olemassa.
Kristinuskossa sielu/henki on Jumalan luoma. On olemassa hetki, jolloin se on alkanut olemassaolonsa. Kiistanalainen on vain se, milloin – hedelmöittymisen, syntymän tai esieksistenssin yhteydessä (jälkimmäinen on Origenesin mukaan harhaoppi)2. Suhde materiaan
Vaishnavismi: hienojakoinen keho (buddhi-manas-ahankara) on myös materiaa, vain hienojakoisempaa. Atma on ”pukeutunut” siihen, mutta eroaa siitä.
Kristinusko: sielu ei ole materiaa. Se on hengellinen substanssi. Samanlaisessa mielessä ei ole olemassa ”hienojakoisen kehon” käsitettä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
2. Suhde materiaan
Vaishnavismi: hienojakoinen keho (buddhi-manas-ahankara) on myös materiaa, vain hienojakoisempaa. Atma on ”pukeutunut” siihen, mutta eroaa siitä.
Kristinusko: sielu ei ole materiaa. Se on hengellinen substanssi. Samanlaisessa mielessä ei ole olemassa ”hienojakoisen kehon” käsitettä.3. Mitä tapahtuu kuoleman yhteydessä
Vaishnavismi: atma poistuu hienojakoisessa kehossa (sukhshma-sharirassa), karkea keho hylätään. Hienojakoinen keho kantaa samskarat seuraavaan inkarnaatioon.
Kristinusko: sielu irtoaa ruumiista ja odottaa ylösnousemusta. Yksi elämä – yksi kuolema – tuomio. Ei reinkarnaatiota. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
3. Mitä tapahtuu kuoleman yhteydessä
Vaishnavismi: atma poistuu hienojakoisessa kehossa (sukhshma-sharirassa), karkea keho hylätään. Hienojakoinen keho kantaa samskarat seuraavaan inkarnaatioon.
Kristinusko: sielu irtoaa ruumiista ja odottaa ylösnousemusta. Yksi elämä – yksi kuolema – tuomio. Ei reinkarnaatiota.4. Egon (ahankaran) tehtävä
Sankhya-filosofiassa ahankara on aineellinen elementti, instrumentti. Se ei ole sinänsä hyvä tai paha, vaan yksinkertaisesti omistamisen funktio.
Kristinuskossa ”egoa” ei ole erillisenä kategoriana. On tahto, ylpeys synninä, mutta se ei ole antropologinen elementti, vaan moraalinen kategoria. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
4. Egon (ahankaran) tehtävä
Sankhya-filosofiassa ahankara on aineellinen elementti, instrumentti. Se ei ole sinänsä hyvä tai paha, vaan yksinkertaisesti omistamisen funktio.
Kristinuskossa ”egoa” ei ole erillisenä kategoriana. On tahto, ylpeys synninä, mutta se ei ole antropologinen elementti, vaan moraalinen kategoria.5. Tavoite
Vaishnavismi: moksha/prema – vapautuminen aineellisesta identifioitumisesta, ikuisen suhteen palauttaminen Krishnan kanssa. Atma on jo täydellinen, sen täytyy vain “muistaa” se.
Kristinusko: theosis/pelastus – mutta sielu ei ”muista” jumalallisuuttaan, vaan muuttuu armon kautta. Ihminen... armon kautta, ei luonteensa kautta. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
5. Tavoite
Vaishnavismi: moksha/prema – vapautuminen aineellisesta identifioitumisesta, ikuisen suhteen palauttaminen Krishnan kanssa. Atma on jo täydellinen, sen täytyy vain “muistaa” se.
Kristinusko: theosis/pelastus – mutta sielu ei ”muista” jumalallisuuttaan, vaan muuttuu armon kautta. Ihminen... armon kautta, ei luonteensa kautta....
...
Kun ortodoksiset askeetit puhuvat ”mielestä” (nous), joka on puhdistettava ja palautettava sydämeen, se on toiminnallisesti samanlaista kuin buddhin kanssa työskentely joogassa. ”Mielen vieminen sydämeen” -harjoitus - mikä se on muuta kuin pratyahara? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
...
...
Kun ortodoksiset askeetit puhuvat ”mielestä” (nous), joka on puhdistettava ja palautettava sydämeen, se on toiminnallisesti samanlaista kuin buddhin kanssa työskentely joogassa. ”Mielen vieminen sydämeen” -harjoitus - mikä se on muuta kuin pratyahara?Intohimot (πάθη) ≈≈ kleshat/vasanat
Pyhien isien opetus intohimoista (raivo, himo, ylpeys jne.) muistuttaa rakenteellisesti työskentelyä kleshojen ja vasanojen kanssa. Myös puhdistumisen mekanismi on samankaltainen.
Synergia ≈ sadhana-bhakti
Ajatus ihmisen ja armon yhteistyöstä ortodoksiassa vastaa sadhana-bhaktia, jossa harjoittajan oma ponnistus kohtaa ylhäältä tulevan armon. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Intohimot (πάθη) ≈≈ kleshat/vasanat
Pyhien isien opetus intohimoista (raivo, himo, ylpeys jne.) muistuttaa rakenteellisesti työskentelyä kleshojen ja vasanojen kanssa. Myös puhdistumisen mekanismi on samankaltainen.
Synergia ≈ sadhana-bhakti
Ajatus ihmisen ja armon yhteistyöstä ortodoksiassa vastaa sadhana-bhaktia, jossa harjoittajan oma ponnistus kohtaa ylhäältä tulevan armon.Pratyahara (Sanskrit: प्रत्याहार)
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Intohimot (πάθη) ≈≈ kleshat/vasanat
Pyhien isien opetus intohimoista (raivo, himo, ylpeys jne.) muistuttaa rakenteellisesti työskentelyä kleshojen ja vasanojen kanssa. Myös puhdistumisen mekanismi on samankaltainen.
Synergia ≈ sadhana-bhakti
Ajatus ihmisen ja armon yhteistyöstä ortodoksiassa vastaa sadhana-bhaktia, jossa harjoittajan oma ponnistus kohtaa ylhäältä tulevan armon.Yllä on Veda-viisaan selitykset aiheesta. Osoittakaamme hänelle kunnioitustamme.
Sri Chaitanya Saraswat Math International
https://scsmathinternational.com
Prithu Prabhu kirjoittaa:
Henki ja sielu kristillisessä antropologiassa - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Yllä on Veda-viisaan selitykset aiheesta. Osoittakaamme hänelle kunnioitustamme.
Sri Chaitanya Saraswat Math International
https://scsmathinternational.com
Prithu Prabhu kirjoittaa:
Henki ja sielu kristillisessä antropologiassaPuhutaanpa siitä, mitä olemme jo aiemmin keskustelleet, puhutaanpa hyvin pitkälle edityneistä vaisnavoista.
Vaishnavat ei pyri mihinkään taivaisiin tai paratiiseihin. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Puhutaanpa siitä, mitä olemme jo aiemmin keskustelleet, puhutaanpa hyvin pitkälle edityneistä vaisnavoista.
Vaishnavat ei pyri mihinkään taivaisiin tai paratiiseihin.Itse asiassa se on uskontoa alimmalla tasollaan, suorastaan rikollisella tasolla. Kyse on vain oman edun tavoittelusta, paratiisin nautinnoista ja ikuisen helvetin pelosta. Ja sellaisesta puhuvat aikuiset ihmiset?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Itse asiassa se on uskontoa alimmalla tasollaan, suorastaan rikollisella tasolla. Kyse on vain oman edun tavoittelusta, paratiisin nautinnoista ja ikuisen helvetin pelosta. Ja sellaisesta puhuvat aikuiset ihmiset?
Vaishnavismi alkaa siitä, mihin neljä Vedaa loppuu, siis Rig, Yajur, Sama ja Atharva Veda.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Vaishnavismi alkaa siitä, mihin neljä Vedaa loppuu, siis Rig, Yajur, Sama ja Atharva Veda.
Yli 90 prosenttia Veda-tiedosta on aineellista tietoa, vain loput, alle 10 prosenttia on henkistä.
Nämä neljä Vedaa ovat pääasiassa ihmisille, jotka haluavat jatkaa nauttimista tässä maailmassa eivätkä lainkaan siirtyä henkimaailmaan.
Viimeksi mainitut ovat harvinaisia, valittuja
Kaikki muut ovat enimmäkseen materialisteja, jotka haluavat tietää, miten elää kunnolla tässä maailmassa ilman suurempia kärsimystä, miten nauttia, miten olla rikkomatta kosmisia lakeja ja silti nauttia.
Tätä varten ihmisille on annettu käytävä, jota pitkin kulkea. Jos ette riko kosmisia lakeja, ette kärsi paljon, mutta voitte nauttia. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Yli 90 prosenttia Veda-tiedosta on aineellista tietoa, vain loput, alle 10 prosenttia on henkistä.
Nämä neljä Vedaa ovat pääasiassa ihmisille, jotka haluavat jatkaa nauttimista tässä maailmassa eivätkä lainkaan siirtyä henkimaailmaan.
Viimeksi mainitut ovat harvinaisia, valittuja
Kaikki muut ovat enimmäkseen materialisteja, jotka haluavat tietää, miten elää kunnolla tässä maailmassa ilman suurempia kärsimystä, miten nauttia, miten olla rikkomatta kosmisia lakeja ja silti nauttia.
Tätä varten ihmisille on annettu käytävä, jota pitkin kulkea. Jos ette riko kosmisia lakeja, ette kärsi paljon, mutta voitte nauttia.Puhutaanpa siitä, mitä olemme jo aiemmin keskustelleet, puhutaanpa hyvin pitkälle edityneistä vaisnavoista.
Vaishnavat ei pyri mihinkään taivaisiin tai paratiiseihin.
Vaisnavat eivät välitä edes vapautuksesta, muktista, joita on ainakin viittä erilaista, ja impersonalistinen vapautus on vaishnaveille pahempaa kuin mikään helvetti. Ei todellakaan mitään sellaista. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Puhutaanpa siitä, mitä olemme jo aiemmin keskustelleet, puhutaanpa hyvin pitkälle edityneistä vaisnavoista.
Vaishnavat ei pyri mihinkään taivaisiin tai paratiiseihin.
Vaisnavat eivät välitä edes vapautuksesta, muktista, joita on ainakin viittä erilaista, ja impersonalistinen vapautus on vaishnaveille pahempaa kuin mikään helvetti. Ei todellakaan mitään sellaista.Sridhar Swami sanoo: ”Kaikki lähteet hylätään täysin, hylätään siinä määrin, että myös vapaus mayasta - mukti - hylätään.” Yleensä ihmiset ajattelevat, että totuus ilmestyksestä antaa meille pelastuksen, vapautuksen mayan kahleista. Tätä voimme odottaa vedalaiselta opilta - mukti: meidät vapautetaan kaikista vaikeuksista. Tämä on jumalallisesti ilmoitettujen kirjoitusten lahja. Mutta hän [Sridhar Swami] sanoo: jopa tämä ilmiö hylätään ehdoitta. Mukti ei ole mitään. Se on ”tyhjät kädet”. Jos käsissä on myrkkyä, myrkky voidaan heittää pois, silloin kädet pysyvät tyhjinä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sridhar Swami sanoo: ”Kaikki lähteet hylätään täysin, hylätään siinä määrin, että myös vapaus mayasta - mukti - hylätään.” Yleensä ihmiset ajattelevat, että totuus ilmestyksestä antaa meille pelastuksen, vapautuksen mayan kahleista. Tätä voimme odottaa vedalaiselta opilta - mukti: meidät vapautetaan kaikista vaikeuksista. Tämä on jumalallisesti ilmoitettujen kirjoitusten lahja. Mutta hän [Sridhar Swami] sanoo: jopa tämä ilmiö hylätään ehdoitta. Mukti ei ole mitään. Se on ”tyhjät kädet”. Jos käsissä on myrkkyä, myrkky voidaan heittää pois, silloin kädet pysyvät tyhjinä.
ämä on jumalallisesti ilmoitettujen kirjoitusten lahja. Mutta hän [Sridhar Swami] sanoo: jopa tämä ilmiö hylätään ehdoitta. Mukti ei ole mitään. Se on ”tyhjät kädet”. Jos käsissä on myrkkyä, myrkky voidaan heittää pois, silloin kädet pysyvät tyhjinä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
ämä on jumalallisesti ilmoitettujen kirjoitusten lahja. Mutta hän [Sridhar Swami] sanoo: jopa tämä ilmiö hylätään ehdoitta. Mukti ei ole mitään. Se on ”tyhjät kädet”. Jos käsissä on myrkkyä, myrkky voidaan heittää pois, silloin kädet pysyvät tyhjinä.
Ja lisätään vielä jotakin tähän.
Ihminen voi olla vapautunut, vaikka hän on tässä aineellisessa maailmassa, eli jos tietoisuus on niin korkealla tasolla. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ja lisätään vielä jotakin tähän.
Ihminen voi olla vapautunut, vaikka hän on tässä aineellisessa maailmassa, eli jos tietoisuus on niin korkealla tasolla.Ihminen voi olla vapautunut, vaikka hän on tässä aineellisessa maailmassa, esimerkiksi Sokrates oli vapautunut sielu, jivan mukta.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Yllä on Veda-viisaan selitykset aiheesta. Osoittakaamme hänelle kunnioitustamme.
Sri Chaitanya Saraswat Math International
https://scsmathinternational.com
Prithu Prabhu kirjoittaa:
Henki ja sielu kristillisessä antropologiassaOM TAT SAT
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ihminen voi olla vapautunut, vaikka hän on tässä aineellisessa maailmassa, esimerkiksi Sokrates oli vapautunut sielu, jivan mukta.
Kovaa tiedettä taas, kiitos!
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kovaa tiedettä taas, kiitos!
Suomen parhaat viestit ovat täällä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Suomen parhaat viestit ovat täällä.
Oppia ikä kaikki.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä
Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai979479Persut: haluamme lisää veroja!
Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki764937Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.504629Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j82398Numero josta kaivattusi tulee mieleen
Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.1041616- 441434
Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera
Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota551364Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441296Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet
🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.471279Heräsin taas sinä mielessä
Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?641272