Vaishnava-antropologia vs. kristillinen antropologia

Anonyymi-ap

Lähetin kysymyksen Veda-viisaille, erittäin älykkäille Veda-oppineille, pyytäen tarkkaa selitystä sielun ja hengen välisestä erosta, ja sain vastauksen sähköpostitse, jonka haluaisin nyt jakaa teidän kanssanne.

Sri Chaitanya Saraswat Math International
https://scsmathinternational.com

Yritän kääntää sen jotenkin, mutta tietysti siinä on paljon käännösvirheitä. Tämä tieto on kuitenkin jaettava.
Lyhyesti ilmaistuna, niin se on.

46

162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

      Sri Chaitanya Saraswat Math International
      https://scsmathinternational.com

      Prithu Prabhu kirjoittaa:

      Henki ja sielu kristillisessä antropologiassa
      Tässä on tärkeää ymmärtää, että on olemassa dikotomia (ihminen = keho + sielu) ja trikotomia (keho + sielu + henki). Eri perinteet suhtautuvat tähän eri tavoin.

      • Anonyymi
        UUSI

        Ortodoksia
        Ortodoksia on historiallisesti joustavampi tässä asiassa. Molemmat lähestymistavat esiintyvät, mutta useammin käytetään trikonomiaa, erityisesti askeettisissa kirjoituksissa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ortodoksia
        Ortodoksia on historiallisesti joustavampi tässä asiassa. Molemmat lähestymistavat esiintyvät, mutta useammin käytetään trikonomiaa, erityisesti askeettisissa kirjoituksissa.

        Henki (πνεῦμα) — ihmisen korkein osa, se mikä on suuntautunut Jumalaan. Kyky olla yhteydessä Jumalaan, rukoilla ja mietiskellä. Pyhät isät kutsuvat tätä usein ”mieleksi” (νοῦς) erityisessä merkityksessä — ei järjeksi, vaan henkisen havainnoinnin elimiksi.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Henki (πνεῦμα) — ihmisen korkein osa, se mikä on suuntautunut Jumalaan. Kyky olla yhteydessä Jumalaan, rukoilla ja mietiskellä. Pyhät isät kutsuvat tätä usein ”mieleksi” (νοῦς) erityisessä merkityksessä — ei järjeksi, vaan henkisen havainnoinnin elimiksi.

        Sielu (ψυχή)(νοῦς)— ”maallinen” osa: tunteet, tahto, järki, muisti. Se, mikä elävöittää kehon ja ohjaa jokapäiväistä elämää.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Sielu (ψυχή)(νοῦς)— ”maallinen” osa: tunteet, tahto, järki, muisti. Se, mikä elävöittää kehon ja ohjaa jokapäiväistä elämää.

        Esimerkiksi Feofan Erakolla tämä on suoraan erotettu: henki on “Jumalan henkäys”, sielu on eläväksi tekevä alku.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi Feofan Erakolla tämä on suoraan erotettu: henki on “Jumalan henkäys”, sielu on eläväksi tekevä alku.

        Theophan the Recluse.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Theophan the Recluse.

        Katolilaisuus
        Tuomas Akvinolaisen jälkeen vallitsee dikotomia. Sielu on kehon yhtenäinen substanssinen muoto. Tuomas otti Aristoteleen mallin ja kristillisti sen.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Katolilaisuus
        Tuomas Akvinolaisen jälkeen vallitsee dikotomia. Sielu on kehon yhtenäinen substanssinen muoto. Tuomas otti Aristoteleen mallin ja kristillisti sen.

        Katolisessa perinteessä jako ”henkeen” ja ”sieluun” ymmärretään useimmiten yhden sielun eri kykyinä:
        • Alemmat (vegetatiiviset, aistilliset)
        • Ylemmat (järki, tahto)
        Mutta kyseessä eivät ole kaksi erillistä olemusta, vaan toimintojen hierarkia


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Katolisessa perinteessä jako ”henkeen” ja ”sieluun” ymmärretään useimmiten yhden sielun eri kykyinä:
        • Alemmat (vegetatiiviset, aistilliset)
        • Ylemmat (järki, tahto)
        Mutta kyseessä eivät ole kaksi erillistä olemusta, vaan toimintojen hierarkia

        • alemmat (vegetatiiviset, aistimelliset)
        • ylemmät (järki, tahto)

        Mutta nämä eivät ole kaksi erillistä olemusta, vaan toimintojen hierarkia.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        • alemmat (vegetatiiviset, aistimelliset)
        • ylemmät (järki, tahto)

        Mutta nämä eivät ole kaksi erillistä olemusta, vaan toimintojen hierarkia.

        Protestantismi
        Tässä on valtava ero.
        Klassinen protestantismi (Luther, Calvin) – pääasiassa dikotomia, katolisen skolastiikan mukaisesti.
        Helluntailaiset ja karismaattiset kristityt – usein trikotomia, jossa painotetaan voimakkaasti henkeä Pyhän Hengen toimintapaikkana.
        Evankelikaalit – vaihtelevasti, mutta monet pitävät kiinni trikotomiasta Watchman Neen ja vastaavien opettajien vaikutuksesta.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Protestantismi
        Tässä on valtava ero.
        Klassinen protestantismi (Luther, Calvin) – pääasiassa dikotomia, katolisen skolastiikan mukaisesti.
        Helluntailaiset ja karismaattiset kristityt – usein trikotomia, jossa painotetaan voimakkaasti henkeä Pyhän Hengen toimintapaikkana.
        Evankelikaalit – vaihtelevasti, mutta monet pitävät kiinni trikotomiasta Watchman Neen ja vastaavien opettajien vaikutuksesta.

        Keskeiset raamatuntekstit
        Trikotomian puolesta:
        ”Jumala, rauhan Jumala, pyhittäköön teidät kokonaan, ja teidän henkenne, sielunne ja ruumiinne säilyköön virheettömänä” (1. Tess. 5:23)
        ”Jumalan sana... tunkeutuu sielun ja hengen erottamiseen” (Hepr. 4:12)


        Dikotomia: Argumentti, että ”henki ja sielu” on vain runollinen rinnakkaisuus, kuten ”sydän ja sielu” Mooseksen kirjassa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskeiset raamatuntekstit
        Trikotomian puolesta:
        ”Jumala, rauhan Jumala, pyhittäköön teidät kokonaan, ja teidän henkenne, sielunne ja ruumiinne säilyköön virheettömänä” (1. Tess. 5:23)
        ”Jumalan sana... tunkeutuu sielun ja hengen erottamiseen” (Hepr. 4:12)


        Dikotomia: Argumentti, että ”henki ja sielu” on vain runollinen rinnakkaisuus, kuten ”sydän ja sielu” Mooseksen kirjassa.

        Väite, että "henki ja sielu" ovat vain runollinen pariteetti, kuten "sydän ja sielu" 5. Mooseksen kirjassa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Väite, että "henki ja sielu" ovat vain runollinen pariteetti, kuten "sydän ja sielu" 5. Mooseksen kirjassa.

        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com

        Prithu Prabhu jatkaa:

        Suomalainen luterilaisuus ja henki-sielu-keho


        Tässä on mielenkiintoista.

        Suomen luterilaisella perinteellä on oma erityispiirteensä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com

        Prithu Prabhu jatkaa:

        Suomalainen luterilaisuus ja henki-sielu-keho


        Tässä on mielenkiintoista.

        Suomen luterilaisella perinteellä on oma erityispiirteensä.

        Virallinen kanta
        Muodollisesti – klassinen luterilainen dikotomia: sielu + keho. Tämä on peräisin Augsburgin tunnustuksesta ja yleisestä protestanttisesta skolastiikasta.


        Mutta käytännössä suomalaiset ovat historiallisesti olleet pragmaattisempia teologiassa. Vähemmän spekulatiivista metafysiikkaa, enemmän käytännönläheistä soteriologiaa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Virallinen kanta
        Muodollisesti – klassinen luterilainen dikotomia: sielu keho. Tämä on peräisin Augsburgin tunnustuksesta ja yleisestä protestanttisesta skolastiikasta.


        Mutta käytännössä suomalaiset ovat historiallisesti olleet pragmaattisempia teologiassa. Vähemmän spekulatiivista metafysiikkaa, enemmän käytännönläheistä soteriologiaa.

        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com

        Prithu Prabhu jatkaa:


        Suomalaisen lähestymistavan erityispiirteet
        Luterilaisuuden ”suomalainen koulu” (Tuomo Mannermaa ja hänen seuraajansa) teki 1900-luvulla mielenkiintoisen käänteen itämaiseen patristiikkaan.

        Monet teokset käsittelevät Lutherin theosis-käsitettä (jumalallistumista) ja lähentymistä ortodoksisuuteen.


        Tämä vaikutti antropologiaan: enemmän huomiota ihmisen kokonaisuuteen, vähemmän tiukkaa jakamista osiin.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com

        Prithu Prabhu jatkaa:


        Suomalaisen lähestymistavan erityispiirteet
        Luterilaisuuden ”suomalainen koulu” (Tuomo Mannermaa ja hänen seuraajansa) teki 1900-luvulla mielenkiintoisen käänteen itämaiseen patristiikkaan.

        Monet teokset käsittelevät Lutherin theosis-käsitettä (jumalallistumista) ja lähentymistä ortodoksisuuteen.


        Tämä vaikutti antropologiaan: enemmän huomiota ihmisen kokonaisuuteen, vähemmän tiukkaa jakamista osiin.

        Käytännössä
        Suurin osa tavallisista suomalaisista luterilaisista ei edes mieti tätä kysymystä. Suomalainen hurskaus on maanläheistä:
        • Ihminen on syntinen
        • Pelastuu armosta uskon kautta
        • Ruumis herää kuolleista
        • Yksityiskohdat ovat teologien asia
        Henki-sielu-keho-käsite ei juurikaan esiinny katekismuksessa erillisenä aiheena.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytännössä
        Suurin osa tavallisista suomalaisista luterilaisista ei edes mieti tätä kysymystä. Suomalainen hurskaus on maanläheistä:
        • Ihminen on syntinen
        • Pelastuu armosta uskon kautta
        • Ruumis herää kuolleista
        • Yksityiskohdat ovat teologien asia
        Henki-sielu-keho-käsite ei juurikaan esiinny katekismuksessa erillisenä aiheena.

        Suomalainen luterilaisuus ja henki-sielu-keho


        Tässä on mielenkiintoista.

        Suomen luterilaisella perinteellä on oma erityispiirteensä.


        Virallinen kanta
        Muodollisesti – klassinen luterilainen dikotomia: sielu + keho. Tämä on peräisin Augsburgin tunnustuksesta ja yleisestä protestanttisesta skolastiikasta.


        Mutta käytännössä suomalaiset ovat historiallisesti olleet pragmaattisempia teologiassa. Vähemmän spekulatiivista metafysiikkaa, enemmän käytännönläheistä soteriologiaa.

        Suomalaisen lähestymistavan erityispiirteet
        Luterilaisuuden ”suomalainen koulu” (Tuomo Mannermaa ja hänen seuraajansa) teki 1900-luvulla mielenkiintoisen käänteen itämaiseen patristiikkaan.

        Monet teokset käsittelevät Lutherin theosis-käsitettä (jumalallistumista) ja lähentymistä ortodoksisuuteen.


        Tämä vaikutti antropologiaan: enemmän huomiota ihmisen kokonaisuuteen, vähemmän tiukkaa jakamista osiin.


        Käytännössä
        Suurin osa tavallisista suomalaisista luterilaisista ei edes mieti tätä kysymystä. Suomalainen hurskaus on maanläheistä:
        • Ihminen on syntinen
        • Pelastuu armosta uskon kautta
        • Ruumis herää kuolleista
        • Yksityiskohdat ovat teologien asia
        Henki-sielu-keho-käsite ei juurikaan esiinny katekismuksessa erillisenä aiheena.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalainen luterilaisuus ja henki-sielu-keho


        Tässä on mielenkiintoista.

        Suomen luterilaisella perinteellä on oma erityispiirteensä.


        Virallinen kanta
        Muodollisesti – klassinen luterilainen dikotomia: sielu keho. Tämä on peräisin Augsburgin tunnustuksesta ja yleisestä protestanttisesta skolastiikasta.


        Mutta käytännössä suomalaiset ovat historiallisesti olleet pragmaattisempia teologiassa. Vähemmän spekulatiivista metafysiikkaa, enemmän käytännönläheistä soteriologiaa.

        Suomalaisen lähestymistavan erityispiirteet
        Luterilaisuuden ”suomalainen koulu” (Tuomo Mannermaa ja hänen seuraajansa) teki 1900-luvulla mielenkiintoisen käänteen itämaiseen patristiikkaan.

        Monet teokset käsittelevät Lutherin theosis-käsitettä (jumalallistumista) ja lähentymistä ortodoksisuuteen.


        Tämä vaikutti antropologiaan: enemmän huomiota ihmisen kokonaisuuteen, vähemmän tiukkaa jakamista osiin.


        Käytännössä
        Suurin osa tavallisista suomalaisista luterilaisista ei edes mieti tätä kysymystä. Suomalainen hurskaus on maanläheistä:
        • Ihminen on syntinen
        • Pelastuu armosta uskon kautta
        • Ruumis herää kuolleista
        • Yksityiskohdat ovat teologien asia
        Henki-sielu-keho-käsite ei juurikaan esiinny katekismuksessa erillisenä aiheena.

        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com

        Prithu Prabhu jatkaa:

        Vaishnava-antropologia vs. kristillinen antropologia


        Sankhya-filosofian perusmalli (jota vaishnavismi käyttää)



        Purusha / Atma – puhdas tietoisuus, havainnoija, muuttumaton olemus.

        Prakriti ilmenee seuraavina tasoina:

        Buddhi (mahat) – äly, erottelukyky

        Ahamkara – ego, ”minän” tunne, omiminen

        Manas – mieli, aistihavaintojen käsittelijä

        Indriyat – aisti- ja toimintaelimet (yhteensä 10)


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com

        Prithu Prabhu jatkaa:

        Vaishnava-antropologia vs. kristillinen antropologia


        Sankhya-filosofian perusmalli (jota vaishnavismi käyttää)



        Purusha / Atma – puhdas tietoisuus, havainnoija, muuttumaton olemus.

        Prakriti ilmenee seuraavina tasoina:

        Buddhi (mahat) – äly, erottelukyky

        Ahamkara – ego, ”minän” tunne, omiminen

        Manas – mieli, aistihavaintojen käsittelijä

        Indriyat – aisti- ja toimintaelimet (yhteensä 10)

        Tanmatra — hienot elementit, jotka ovat aistien havaitsemia perusilmiöitä (äänet, tuoksut, värit, maut, tuntemukset).

        Mahabhuta — karkea elementit, jotka muodostavat fyysisen maailman: maa, vesi, tuli, ilma ja eetteri (tila).


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tanmatra — hienot elementit, jotka ovat aistien havaitsemia perusilmiöitä (äänet, tuoksut, värit, maut, tuntemukset).

        Mahabhuta — karkea elementit, jotka muodostavat fyysisen maailman: maa, vesi, tuli, ilma ja eetteri (tila).

        Lisäksi Citta (Gaudiya-vaishnavismissa) on mielen muistivarasto, johon säilyvät aikaisemmat kokemukset ja samskarat (mentaaliset jäljet tai taipumukset).


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi Citta (Gaudiya-vaishnavismissa) on mielen muistivarasto, johon säilyvät aikaisemmat kokemukset ja samskarat (mentaaliset jäljet tai taipumukset).

        • Tanmatrat — hienot elementit
        • Mahabhutit — karkeat elementit (maa, vesi, tuli, ilma, eetteri)


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        • Tanmatrat — hienot elementit
        • Mahabhutit — karkeat elementit (maa, vesi, tuli, ilma, eetteri)

        Vaishnava-antropologia vs. kristillinen antropologia


        Sankhya-filosofian perusmalli (jota vaishnavismi käyttää)



        Purusha / Atma – puhdas tietoisuus, havainnoija, muuttumaton olemus.

        Prakriti ilmenee seuraavina tasoina:

        Buddhi (mahat) – äly, erottelukyky

        Ahamkara – ego, ”minän” tunne, omiminen

        Manas – mieli, aistihavaintojen käsittelijä

        Indriyat – aisti- ja toimintaelimet (yhteensä 10)

        Tanmatrat — hienot elementit

        Mahabhutat — karkeat elementit (maa, vesi, tuli, ilma, eetteri)

        Lisäksi Citta (Gaudiya-vaishnavismissa) on mielen muistivarasto, johon säilyvät aikaisemmat kokemukset ja samskarat (mentaaliset jäljet tai taipumukset).


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaishnava-antropologia vs. kristillinen antropologia


        Sankhya-filosofian perusmalli (jota vaishnavismi käyttää)



        Purusha / Atma – puhdas tietoisuus, havainnoija, muuttumaton olemus.

        Prakriti ilmenee seuraavina tasoina:

        Buddhi (mahat) – äly, erottelukyky

        Ahamkara – ego, ”minän” tunne, omiminen

        Manas – mieli, aistihavaintojen käsittelijä

        Indriyat – aisti- ja toimintaelimet (yhteensä 10)

        Tanmatrat — hienot elementit

        Mahabhutat — karkeat elementit (maa, vesi, tuli, ilma, eetteri)

        Lisäksi Citta (Gaudiya-vaishnavismissa) on mielen muistivarasto, johon säilyvät aikaisemmat kokemukset ja samskarat (mentaaliset jäljet tai taipumukset).

        Lisäksi Chitta.



        (Gaudiya Vaishnavismissa) on mielen muistivarasto, johon säilyvät aikaisemmat kokemukset ja samskarat (mentaaliset jäljet tai taipumukset).


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi Chitta.



        (Gaudiya Vaishnavismissa) on mielen muistivarasto, johon säilyvät aikaisemmat kokemukset ja samskarat (mentaaliset jäljet tai taipumukset).

        Yrittäminen vertailla

        Vaisnavismi — Ortodoksinen trikotomia ( — Huomautukset

        Atma — Henki (pneuma)? — Vaikuttaa samalta, mutta ei täysin identtistä

        Buddhi + Ahamkara + Manas — Sielu — Karkeasti sanottuna

        Sthula-sharira — Keho (soma) — Tässä on yhteneväisyyksiä



        Mutta on olemassa periaatteellisia eroja


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Yrittäminen vertailla

        Vaisnavismi — Ortodoksinen trikotomia ( — Huomautukset

        Atma — Henki (pneuma)? — Vaikuttaa samalta, mutta ei täysin identtistä

        Buddhi Ahamkara Manas — Sielu — Karkeasti sanottuna

        Sthula-sharira — Keho (soma) — Tässä on yhteneväisyyksiä



        Mutta on olemassa periaatteellisia eroja

        Mutta on periaatteellisia eroja.

        1. Atman ontologia


        Vaishnavismissa atma on ikuinen, luomaton, Jumalan osa (mamaivānśho jīva-loke). Sitä ei ole luotu, vaan se on aina ollut olemassa.



        Kristinuskossa sielu/henki on Jumalan luoma. On olemassa hetki, jolloin se on alkanut olemassaolonsa. Kiistanalainen on vain se, milloin – hedelmöittymisen, syntymän tai esieksistenssin yhteydessä (jälkimmäinen on Origenesin mukaan harhaoppi)


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta on periaatteellisia eroja.

        1. Atman ontologia


        Vaishnavismissa atma on ikuinen, luomaton, Jumalan osa (mamaivānśho jīva-loke). Sitä ei ole luotu, vaan se on aina ollut olemassa.



        Kristinuskossa sielu/henki on Jumalan luoma. On olemassa hetki, jolloin se on alkanut olemassaolonsa. Kiistanalainen on vain se, milloin – hedelmöittymisen, syntymän tai esieksistenssin yhteydessä (jälkimmäinen on Origenesin mukaan harhaoppi)

        2. Suhde materiaan


        Vaishnavismi: hienojakoinen keho (buddhi-manas-ahankara) on myös materiaa, vain hienojakoisempaa. Atma on ”pukeutunut” siihen, mutta eroaa siitä.


        Kristinusko: sielu ei ole materiaa. Se on hengellinen substanssi. Samanlaisessa mielessä ei ole olemassa ”hienojakoisen kehon” käsitettä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        2. Suhde materiaan


        Vaishnavismi: hienojakoinen keho (buddhi-manas-ahankara) on myös materiaa, vain hienojakoisempaa. Atma on ”pukeutunut” siihen, mutta eroaa siitä.


        Kristinusko: sielu ei ole materiaa. Se on hengellinen substanssi. Samanlaisessa mielessä ei ole olemassa ”hienojakoisen kehon” käsitettä.

        3. Mitä tapahtuu kuoleman yhteydessä

        Vaishnavismi: atma poistuu hienojakoisessa kehossa (sukhshma-sharirassa), karkea keho hylätään. Hienojakoinen keho kantaa samskarat seuraavaan inkarnaatioon.


        Kristinusko: sielu irtoaa ruumiista ja odottaa ylösnousemusta. Yksi elämä – yksi kuolema – tuomio. Ei reinkarnaatiota.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        3. Mitä tapahtuu kuoleman yhteydessä

        Vaishnavismi: atma poistuu hienojakoisessa kehossa (sukhshma-sharirassa), karkea keho hylätään. Hienojakoinen keho kantaa samskarat seuraavaan inkarnaatioon.


        Kristinusko: sielu irtoaa ruumiista ja odottaa ylösnousemusta. Yksi elämä – yksi kuolema – tuomio. Ei reinkarnaatiota.

        4. Egon (ahankaran) tehtävä

        Sankhya-filosofiassa ahankara on aineellinen elementti, instrumentti. Se ei ole sinänsä hyvä tai paha, vaan yksinkertaisesti omistamisen funktio.


        Kristinuskossa ”egoa” ei ole erillisenä kategoriana. On tahto, ylpeys synninä, mutta se ei ole antropologinen elementti, vaan moraalinen kategoria.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        4. Egon (ahankaran) tehtävä

        Sankhya-filosofiassa ahankara on aineellinen elementti, instrumentti. Se ei ole sinänsä hyvä tai paha, vaan yksinkertaisesti omistamisen funktio.


        Kristinuskossa ”egoa” ei ole erillisenä kategoriana. On tahto, ylpeys synninä, mutta se ei ole antropologinen elementti, vaan moraalinen kategoria.

        5. Tavoite


        Vaishnavismi: moksha/prema – vapautuminen aineellisesta identifioitumisesta, ikuisen suhteen palauttaminen Krishnan kanssa. Atma on jo täydellinen, sen täytyy vain “muistaa” se.


        Kristinusko: theosis/pelastus – mutta sielu ei ”muista” jumalallisuuttaan, vaan muuttuu armon kautta. Ihminen... armon kautta, ei luonteensa kautta.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        5. Tavoite


        Vaishnavismi: moksha/prema – vapautuminen aineellisesta identifioitumisesta, ikuisen suhteen palauttaminen Krishnan kanssa. Atma on jo täydellinen, sen täytyy vain “muistaa” se.


        Kristinusko: theosis/pelastus – mutta sielu ei ”muista” jumalallisuuttaan, vaan muuttuu armon kautta. Ihminen... armon kautta, ei luonteensa kautta.

        ...
        ...
        Kun ortodoksiset askeetit puhuvat ”mielestä” (nous), joka on puhdistettava ja palautettava sydämeen, se on toiminnallisesti samanlaista kuin buddhin kanssa työskentely joogassa. ”Mielen vieminen sydämeen” -harjoitus - mikä se on muuta kuin pratyahara?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        ...
        ...
        Kun ortodoksiset askeetit puhuvat ”mielestä” (nous), joka on puhdistettava ja palautettava sydämeen, se on toiminnallisesti samanlaista kuin buddhin kanssa työskentely joogassa. ”Mielen vieminen sydämeen” -harjoitus - mikä se on muuta kuin pratyahara?

        Intohimot (πάθη) ≈≈ kleshat/vasanat
        Pyhien isien opetus intohimoista (raivo, himo, ylpeys jne.) muistuttaa rakenteellisesti työskentelyä kleshojen ja vasanojen kanssa. Myös puhdistumisen mekanismi on samankaltainen.


        Synergia ≈ sadhana-bhakti

        Ajatus ihmisen ja armon yhteistyöstä ortodoksiassa vastaa sadhana-bhaktia, jossa harjoittajan oma ponnistus kohtaa ylhäältä tulevan armon.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Intohimot (πάθη) ≈≈ kleshat/vasanat
        Pyhien isien opetus intohimoista (raivo, himo, ylpeys jne.) muistuttaa rakenteellisesti työskentelyä kleshojen ja vasanojen kanssa. Myös puhdistumisen mekanismi on samankaltainen.


        Synergia ≈ sadhana-bhakti

        Ajatus ihmisen ja armon yhteistyöstä ortodoksiassa vastaa sadhana-bhaktia, jossa harjoittajan oma ponnistus kohtaa ylhäältä tulevan armon.

        Pratyahara (Sanskrit: प्रत्याहार)


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Intohimot (πάθη) ≈≈ kleshat/vasanat
        Pyhien isien opetus intohimoista (raivo, himo, ylpeys jne.) muistuttaa rakenteellisesti työskentelyä kleshojen ja vasanojen kanssa. Myös puhdistumisen mekanismi on samankaltainen.


        Synergia ≈ sadhana-bhakti

        Ajatus ihmisen ja armon yhteistyöstä ortodoksiassa vastaa sadhana-bhaktia, jossa harjoittajan oma ponnistus kohtaa ylhäältä tulevan armon.

        Yllä on Veda-viisaan selitykset aiheesta. Osoittakaamme hänelle kunnioitustamme.


        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com

        Prithu Prabhu kirjoittaa:

        Henki ja sielu kristillisessä antropologiassa


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Yllä on Veda-viisaan selitykset aiheesta. Osoittakaamme hänelle kunnioitustamme.


        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com

        Prithu Prabhu kirjoittaa:

        Henki ja sielu kristillisessä antropologiassa

        Puhutaanpa siitä, mitä olemme jo aiemmin keskustelleet, puhutaanpa hyvin pitkälle edityneistä vaisnavoista.

        Vaishnavat ei pyri mihinkään taivaisiin tai paratiiseihin.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhutaanpa siitä, mitä olemme jo aiemmin keskustelleet, puhutaanpa hyvin pitkälle edityneistä vaisnavoista.

        Vaishnavat ei pyri mihinkään taivaisiin tai paratiiseihin.

        Itse asiassa se on uskontoa alimmalla tasollaan, suorastaan rikollisella tasolla. Kyse on vain oman edun tavoittelusta, paratiisin nautinnoista ja ikuisen helvetin pelosta. Ja sellaisesta puhuvat aikuiset ihmiset?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse asiassa se on uskontoa alimmalla tasollaan, suorastaan rikollisella tasolla. Kyse on vain oman edun tavoittelusta, paratiisin nautinnoista ja ikuisen helvetin pelosta. Ja sellaisesta puhuvat aikuiset ihmiset?

        Vaishnavismi alkaa siitä, mihin neljä Vedaa loppuu, siis Rig, Yajur, Sama ja Atharva Veda.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaishnavismi alkaa siitä, mihin neljä Vedaa loppuu, siis Rig, Yajur, Sama ja Atharva Veda.

        Yli 90 prosenttia Veda-tiedosta on aineellista tietoa, vain loput, alle 10 prosenttia on henkistä.


        Nämä neljä Vedaa ovat pääasiassa ihmisille, jotka haluavat jatkaa nauttimista tässä maailmassa eivätkä lainkaan siirtyä henkimaailmaan.

        Viimeksi mainitut ovat harvinaisia, valittuja

        Kaikki muut ovat enimmäkseen materialisteja, jotka haluavat tietää, miten elää kunnolla tässä maailmassa ilman suurempia kärsimystä, miten nauttia, miten olla rikkomatta kosmisia lakeja ja silti nauttia.

        Tätä varten ihmisille on annettu käytävä, jota pitkin kulkea. Jos ette riko kosmisia lakeja, ette kärsi paljon, mutta voitte nauttia.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli 90 prosenttia Veda-tiedosta on aineellista tietoa, vain loput, alle 10 prosenttia on henkistä.


        Nämä neljä Vedaa ovat pääasiassa ihmisille, jotka haluavat jatkaa nauttimista tässä maailmassa eivätkä lainkaan siirtyä henkimaailmaan.

        Viimeksi mainitut ovat harvinaisia, valittuja

        Kaikki muut ovat enimmäkseen materialisteja, jotka haluavat tietää, miten elää kunnolla tässä maailmassa ilman suurempia kärsimystä, miten nauttia, miten olla rikkomatta kosmisia lakeja ja silti nauttia.

        Tätä varten ihmisille on annettu käytävä, jota pitkin kulkea. Jos ette riko kosmisia lakeja, ette kärsi paljon, mutta voitte nauttia.

        Puhutaanpa siitä, mitä olemme jo aiemmin keskustelleet, puhutaanpa hyvin pitkälle edityneistä vaisnavoista.

        Vaishnavat ei pyri mihinkään taivaisiin tai paratiiseihin.

        Vaisnavat eivät välitä edes vapautuksesta, muktista, joita on ainakin viittä erilaista, ja impersonalistinen vapautus on vaishnaveille pahempaa kuin mikään helvetti. Ei todellakaan mitään sellaista.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhutaanpa siitä, mitä olemme jo aiemmin keskustelleet, puhutaanpa hyvin pitkälle edityneistä vaisnavoista.

        Vaishnavat ei pyri mihinkään taivaisiin tai paratiiseihin.

        Vaisnavat eivät välitä edes vapautuksesta, muktista, joita on ainakin viittä erilaista, ja impersonalistinen vapautus on vaishnaveille pahempaa kuin mikään helvetti. Ei todellakaan mitään sellaista.

        Sridhar Swami sanoo: ”Kaikki lähteet hylätään täysin, hylätään siinä määrin, että myös vapaus mayasta - mukti - hylätään.” Yleensä ihmiset ajattelevat, että totuus ilmestyksestä antaa meille pelastuksen, vapautuksen mayan kahleista. Tätä voimme odottaa vedalaiselta opilta - mukti: meidät vapautetaan kaikista vaikeuksista. Tämä on jumalallisesti ilmoitettujen kirjoitusten lahja. Mutta hän [Sridhar Swami] sanoo: jopa tämä ilmiö hylätään ehdoitta. Mukti ei ole mitään. Se on ”tyhjät kädet”. Jos käsissä on myrkkyä, myrkky voidaan heittää pois, silloin kädet pysyvät tyhjinä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Sridhar Swami sanoo: ”Kaikki lähteet hylätään täysin, hylätään siinä määrin, että myös vapaus mayasta - mukti - hylätään.” Yleensä ihmiset ajattelevat, että totuus ilmestyksestä antaa meille pelastuksen, vapautuksen mayan kahleista. Tätä voimme odottaa vedalaiselta opilta - mukti: meidät vapautetaan kaikista vaikeuksista. Tämä on jumalallisesti ilmoitettujen kirjoitusten lahja. Mutta hän [Sridhar Swami] sanoo: jopa tämä ilmiö hylätään ehdoitta. Mukti ei ole mitään. Se on ”tyhjät kädet”. Jos käsissä on myrkkyä, myrkky voidaan heittää pois, silloin kädet pysyvät tyhjinä.

        ämä on jumalallisesti ilmoitettujen kirjoitusten lahja. Mutta hän [Sridhar Swami] sanoo: jopa tämä ilmiö hylätään ehdoitta. Mukti ei ole mitään. Se on ”tyhjät kädet”. Jos käsissä on myrkkyä, myrkky voidaan heittää pois, silloin kädet pysyvät tyhjinä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        ämä on jumalallisesti ilmoitettujen kirjoitusten lahja. Mutta hän [Sridhar Swami] sanoo: jopa tämä ilmiö hylätään ehdoitta. Mukti ei ole mitään. Se on ”tyhjät kädet”. Jos käsissä on myrkkyä, myrkky voidaan heittää pois, silloin kädet pysyvät tyhjinä.

        Ja lisätään vielä jotakin tähän.


        Ihminen voi olla vapautunut, vaikka hän on tässä aineellisessa maailmassa, eli jos tietoisuus on niin korkealla tasolla.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja lisätään vielä jotakin tähän.


        Ihminen voi olla vapautunut, vaikka hän on tässä aineellisessa maailmassa, eli jos tietoisuus on niin korkealla tasolla.

        Ihminen voi olla vapautunut, vaikka hän on tässä aineellisessa maailmassa, esimerkiksi Sokrates oli vapautunut sielu, jivan mukta.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Yllä on Veda-viisaan selitykset aiheesta. Osoittakaamme hänelle kunnioitustamme.


        Sri Chaitanya Saraswat Math International
        https://scsmathinternational.com

        Prithu Prabhu kirjoittaa:

        Henki ja sielu kristillisessä antropologiassa

        OM TAT SAT


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihminen voi olla vapautunut, vaikka hän on tässä aineellisessa maailmassa, esimerkiksi Sokrates oli vapautunut sielu, jivan mukta.

        Kovaa tiedettä taas, kiitos!


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovaa tiedettä taas, kiitos!

        Suomen parhaat viestit ovat täällä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen parhaat viestit ovat täällä.

        Oppia ikä kaikki.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      97
      9479
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      76
      4937
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      50
      4629
    4. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      8
      2398
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      104
      1616
    6. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      44
      1434
    7. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      55
      1364
    8. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1296
    9. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

      🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      47
      1279
    10. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1272
    Aihe