Moi!
Aihe on vaivannut pitkään ja nyt uskalsin tulla kyselemään ajatuksianne. Nimittäin isot tuloerot ja niiden vaikutus parisuhteeseen. Ollaan oltu miehen kanssa yhdessä jo pari vuosikymmentä, hän on tehnyt uraa ja minä ollut lasten kanssa kotona tai opiskellut vuosia (pari tutkintoa, mutta korkein siis amk, ei yliopisto). Tuloero on kasvanut kasvamistaan vuosien varrella ja vaikka olen korkeakoulutetumpi kuin mieheni, tuloni ovat noin 1/4 hänen tuloistaan. Rahani ovat jatkuvasti loppu, eivätkä edes riitä pakollisiin menoihin. Tunnen jatkuvasti hapeää ja syyllisyyttä kun olen toisen "elätettävänä". Mieheni tietää tilanteeni ja elättää kyllä mukisematta, siirtää rahaa jos tarvitsen sitä, mutta pointti on siinä että HALUAISIN pärjätä myös omilla tuloilla :(. En pysty hankkimaan itselleni mitään enkä edes lapsilleni joululahjoja omilla rahoilla. Asia kalvaa ja vaivaa minua, ajoittain vaivun pahaan masennukseen, itsesääliin ja huonommuuteen. Taloudellinen stressi on todella kova. Mieheni ei ymmärrä alkuunkaan, koska hänellä ei ole mitään ongelmaa (ei tietenkään kun rahat riittävät ja voi harrastaa kalliita harrastuksia ja tehdä kalliita poikien matkoja). Itse tunnen koko ajan riittämättömyyttä. Onko ketään muuta (naista) samassa tilanteessa? Miten asia on vaikuttanut parisuhteeseenne?
Isot tuloerot, vaikuttaako negatiivisesti teidän suhteeseen?
7
111
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Etkö saisi pientä lisätuloa esim. seksin myynnillä tai kauppaamalla käytettyjä pikkuhousuja?
- AnonyymiUUSI
Missä ihmisryhmäsaä olisi kysyntää tälle mainitulle liikeidealle- ihan just nuuskijoiden ryhmässä vai? Sivusta kiusaaja
- AnonyymiUUSI
Lieneekö tuo lievää liioittelua? On vaikea kuvitella kiinteää parisuhdetta tuolla järjestelyllä!
Olen pahoillani kun en pysty vastaamaan varsinaiseen kysymykseesi. Kymmenien vuosien kokemukseni on päinvastainen.
Seurusteluaikana emme oikeastaan sopineet mistään tuohonkaan liittyvästä vaan "totuttelukeskustelujemme" yhteydessä asia tuli selväksi.
Mieheni alkupalkka oli noin 4 x minun täyden työajan palkkani.
Aivan alusta alkaen oli kaikki yhteistä. Pankkitili ehdolla rva TAI hra.
Pääomatulojen veromenettelystä johtuen perheemme ainoa pankkitili oli muutaman vuoden vain minun nimissäni.
Kun parin "varmisteluvuoden" jälkeen aloimme hankkimaan lapsia oli etukäteen selvä, että minä jäin kotiin lasten kanssa.
Nuorimmankin mentyä kouluun menin osa-aikaiseen iltatyöhön- En rahan vuoksi vaan tavatakseni ihmisiä ja saadakseni uusia virikkeitä elämääni. Tietenkin palkkani meni yhteiselle tilillemme.
Koti- ja osa-aikatyön vuosina minä hoidin perheemme kaiken maksuliikenteen. Ennen nettiä.
Ylipäätään minä olen saanut aikaan suuren osan perheemme arkisista kuluista.
Matkoista? Lastemme itsenäistyttyä tein naisystäväni kanssa useita matkoja Eurooppaan. Muutamasta vajaan viikon Berliinin joulutorimatkasta kolmen viikon Espanjan matkaan. Noiden väliin mahtuivat Verona, Sisilia, Split, Rooma ja Malta.
Heti kun oli saatavana oli minulla yhteistä tiliämme laskuttava rinnakkainen kortti. 5000€:n Visa.
Mieheni joutui ajoittain matkustamaan työnsä vuosi eikä halunnut lähteä ilman minua tai ja koko perhettä mihinkään.
Muutamalle tyämatkalle hän otti minut ja lapset mukaan. Saksaan ja Itävaltaan.
Kahta kesämökkikesää ja retkeilyvenekesää olimme suuren osan lomista matkoilla.
Miestäni eivät paljoakaan kiinnostaneet korttitapahtumat.
Minä seurasin satunnaisesti kulurakennetta. Mieheni vastasi tulopuolesta.
Asuntojen yhteisomistus on aiheuttanut hieman lisäbyrokratiaa.
Roolituksemme liitossa on hieman vanhanaikainen mutta perustuu ehdottomaan luottamukseen eikä pettymyksiä ole ollut.
Tilanteessasi olisin saattanut mukautua siihen mutta en osaa edes arvata miten pitkäksi ajaksi.
Lisäys. Mieheni kannusti minua mukaan ay-politiikkaan osa-aikatyöstäni huolimatta.
Samoin kunnallispolitiikkaan jossa olin muutamissa luottamustehtävissä.
Pitkä sepustus mutta lyhyempi olisi jättänyt aiheen pelkäksi mielipidetypisteeksi.
Jos haluat näyttää miehellesi tälläisen irvokkaan järjestelyn niin voin kuvitella miehesi tuntevan syvää sääliä alisteista aviomiestä kohtaan.
Mieheni on "kärsinyt" tästä jo 56 vuotta.
Koskaan rahasta ei ole ollut riitaa. Ei puutteen, eivä väljemmän talouden aikana! - AnonyymiUUSI
Onpa huonon kuuloinen parisuhde. Meillä puolisolla on 10 kertaiset tulot itseeni verrattuna. (Minulla on perustulot). Hän haluaa maksaa kaiken ja minulle jää omat tulot sitten käteen. Ostan ruokaa yhteiseen pöytään. Hän maksaa kaiken muun ja yhteiset matkat.Hän myös sanoo aina, että voin ottaa yhteiseltä tililtä rahaa jos haluan jotain ostaa. Hän on hyvä mies. Aina ollut äärimmäisen antelias.
- AnonyymiUUSI
Just joo palstaäijä ja kikkis on varmaan liian iso kans
- AnonyymiUUSI
No voi että.
- AnonyymiUUSI
Tätähän on spekuloitu täällä säännöllisin väliajoin ja aika lailla samat vastaukset tunnut saavan nytkin; eli samat ihmiset vastaavat näihin tämän tyyppisiin kysymyksiin
SInulla on siis ongelma, jonka olet itse kehittänyt itsellesi, joten sinunhan se on ratkaistavakin. Ongelma on korviesi välissä, ei ilmeisesti missää muualla.
Oma tilanteeni on ollut se, että välillä mies on tienannut enemmän kun olen ollut kotiäitinä. Lasten kasvettua ja siirtyessäni työelämään, tienasin huomattavasti enemmän kuin mieheni. Koskaan tämä ei ole ollut ongelma vaan se, jolla on enemmän rahaa käytettävissä, käyttääkin sitä enemmän yhteisten menojen maksamiseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tulipalossa henkilövahinkoja, itsenäisyyspäivä alkoi huonosti, poliisi tiedottaa lisää
Savonlinna https://www.como.fi/uutiset/savonlinna-henkilovahinkoja-tulipalossa-poliisi-tiedottaa-lisaa/1598148Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi
Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu963964- 1123847
- 553343
Antifasismi - mitä se on?
Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint412680- 531834
Somali ei kätellyt Stubbia Linnan juhlissa
Miksei somali osaa noudattaa hyviä käytöstapoja. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/563a3dea-fa3f-41f3-b64f-406d23471717Yliajo Heinolassa
Mikä ihme ihmisiä vaivaa nykyään? Vähän ensin kähistellään nakkikioskilla ja sen jälkeen kostoksi murhataan autolla! Voi431711Kuka on menehtynyt?
https://yle.fi/a/74-20198293 Kuulemani mukaan ryyppyporukka ollut hapualla ja kuolemanenkeli (F.G) eli mies jonka seuras111601Kauhea ikävä iski
Mietin vain, mitä olet juuri nyt tekemässä. Mietin myös, välittyykö se sinulle, kun olet koko ajan mielessäni, tunnetko181448