Kaipaisin asiantuntevia ja asiallisia neuvoja koskien akkujen sijoittelua purjeveneessä.
Veneessämme on molemmat akut sijoitettu pistopunkan pohjalevyn alle. Onko tämä haitallista punkassa nukkuvan terveydelle? Lähteekö akuista normaalisti jotain myrkyllisiä höyryjä tms.?
Akut on suojakoteluissaan kiinnitetty kunnolla. Veneen sähköjärjestelmään kuuluu aurinkopaneeli ja tuuligeneraattori latausmuuntimineen. Sähköjärjestelmän sulakkeineen pitäisi olla OK.
Sitten kysyisin mihin akkujen ilmaletku tulisi ohjata? Aiemmassa veneessä suuntasin sen akun suojakotelon pohjalle, mutta nykyisessa se on suunnattu kotelon ulkopuolelle moottoritilaan. Kumpi on parempi ratkaisu? Onko esim. vaaraa, että letkusta pääsisi valumaan syövyttävää nestettä?
Akkujen sijoittelusta?
22
3566
Vastaukset
- vaaraa
Akkua ladattaessa muodostuu happea ja vetyä. Periaatteessa on mahdollista saada happi'myrkytys' jolloin valtaa hyvän olon tunne ja huolettomuus, mutta tämä on mahdollista vain hengittämällä happea maskilla.
Vety on niin kevyt kaasu, että se ei jää ympäristöön leijailemaan, eikä myöskään ole myrkyllistä.
Akusta mahdollisesti tuleva putki kannattaa johtaa pieneen pulloon, koska sieltä saattaa tulla rikkihappoa mahdollisen ylilatauksen tai akun kallistumisen johdosta.- kipinä
Onkohan noin ? Mulla on muistikuva missä monessa paikassa kehotetaan akkuja lataamaan vain hyvin tuuletetussa tilassa.Muistan jopa että tuo vapautuva kaasu saattaisi joissain oloissa olla räjähdysherkkää??? Muistanko nyt ihan puutaheinää?
Toisaalta en mä nyt itse ainakaan hirveän innoissani olisi jos olis joku akku kiehumassa mun bunkan alla.... Olisko parempi olla edes akut , jotka eivät kiehu/kupli/tarvii nestettä? - tietoaetsivä
mitään vaaraa tai haittaa ei siis sinänsä ole. Latauksessahan akut on melkein koko ajan kun on tuuligeneraattori ja aurinkopaneeli, mutta latausmuuntimen pitäisi käsittääkseni estää juuri tuo ylikuumeneminen. Lieneekö erillinen pullo akusta tulevalle letkulle tarpeen. Voisikohan kallistumisvaaran takia sieltä mahdollista tulevan nesteen tulon estää sillä että suuntaisi letkun ylöspäin?
- tietoaetsivä
kipinä kirjoitti:
Onkohan noin ? Mulla on muistikuva missä monessa paikassa kehotetaan akkuja lataamaan vain hyvin tuuletetussa tilassa.Muistan jopa että tuo vapautuva kaasu saattaisi joissain oloissa olla räjähdysherkkää??? Muistanko nyt ihan puutaheinää?
Toisaalta en mä nyt itse ainakaan hirveän innoissani olisi jos olis joku akku kiehumassa mun bunkan alla.... Olisko parempi olla edes akut , jotka eivät kiehu/kupli/tarvii nestettä?Voiko vaarallisuus olla riipuvainen akkutyypistä?
- akussa
kipinä kirjoitti:
Onkohan noin ? Mulla on muistikuva missä monessa paikassa kehotetaan akkuja lataamaan vain hyvin tuuletetussa tilassa.Muistan jopa että tuo vapautuva kaasu saattaisi joissain oloissa olla räjähdysherkkää??? Muistanko nyt ihan puutaheinää?
Toisaalta en mä nyt itse ainakaan hirveän innoissani olisi jos olis joku akku kiehumassa mun bunkan alla.... Olisko parempi olla edes akut , jotka eivät kiehu/kupli/tarvii nestettä?Tuo kipinöinti varoitus on sinällään aiheellinen, mutta ei kysymyksessä olennaista.
Kun akkua on ladattu levyjen pintaan muodostuu happi ja vety kuplia, jos akun kengän irroittaa, kun lataus tai kulutus on käynnissä, jolloin syntyy helposti kipinä akun navan ja irroitettavan johtimen välille. Tämä voi räjäyttää akun.
Kun akku on asennettuna, niin silloinhan johtoja ei irroitella, eikä räjähdysvaaraa ole. Kuten sanoin kaasuuntuneena vety kevyenä kaasua nousee ylös ja taivaalle.
Vety on niin kevyttä, että vetyilmalaiva ei voi räjähtää. Pintakankaan palaessa syntyvistä reijistä vety menee taivaan tuuliin ja voi korkeintaan palaa. - Hasse
akussa kirjoitti:
Tuo kipinöinti varoitus on sinällään aiheellinen, mutta ei kysymyksessä olennaista.
Kun akkua on ladattu levyjen pintaan muodostuu happi ja vety kuplia, jos akun kengän irroittaa, kun lataus tai kulutus on käynnissä, jolloin syntyy helposti kipinä akun navan ja irroitettavan johtimen välille. Tämä voi räjäyttää akun.
Kun akku on asennettuna, niin silloinhan johtoja ei irroitella, eikä räjähdysvaaraa ole. Kuten sanoin kaasuuntuneena vety kevyenä kaasua nousee ylös ja taivaalle.
Vety on niin kevyttä, että vetyilmalaiva ei voi räjähtää. Pintakankaan palaessa syntyvistä reijistä vety menee taivaan tuuliin ja voi korkeintaan palaa.Hindenburg oli vetytäytteinen
http://tinyurl.com/9mvge
ja räjähdys on nopeaa palamista
http://fi.wikipedia.org/wiki/Räjähdys
- Arpiesa
Kaikki täällä kommentoivat ovat enemmän tai vähemmän puhunut asiaa mutta…
Kun järjestelmä rakennetaan tulisi aina muistaa että Murphy saattaa vaikuttaa asian kulkuun.
Minulle akku räjähti ja voin luvata että silloin kiitin onneani että se ei tapahtunut veneessä. Olisi nimittäin varmasti avannut aukon pohjaan, -nyt jouduin vaan peruskorjaamaan omakotitaloni tuulikaappi.
Minulle on myös mennyt ylläpitolatauksessa oleva akku sisäiseen oikosulkuun. Kaikki akkutilan ympärillä olevat puuosat jouduttiin uusimaan.
Vedyn käyttäytyminen ei varmista että kipinää ei synny ja mikäli kennojen ilmaus ei kerätä astiaan voivat vaurioitunut akku tuhota ympäröivää materiaalia.
Näin ollen olen itse ratkaisut ongelman sillä että kennojen ilmaus menee kannelliseen astiaan joka taas on letkun kautta ilmattu ulos.- tietoaetsivä
että akkujen on a) oltava suojakotelossaan mahdollisen räjähdysvaurion minimoimiseksi, b) akkujen on oltava tyyliltään sellaisia, joissa molemmissä on ilmaisletku, c) ilmausletku on johdettava erilliseen astiaan, josta on oltava kanava (esim. toinen letku) ulkoilmaan?
- kipinä
tietoaetsivä kirjoitti:
että akkujen on a) oltava suojakotelossaan mahdollisen räjähdysvaurion minimoimiseksi, b) akkujen on oltava tyyliltään sellaisia, joissa molemmissä on ilmaisletku, c) ilmausletku on johdettava erilliseen astiaan, josta on oltava kanava (esim. toinen letku) ulkoilmaan?
Arpiesa mielestäni osui naulan kantaan. Ei ne normaalisti akut paljon possahtele , mutta... Aina sattuu jotain , jota ei osannut/kyennyt huomioimaan. Eihän TITANICinkaan pitänyt upota , eikös sen pitänyt olla uppoamaton? No siellä lepää pohjassa nyt...
Olen itsekin nähnyt yhden matkailuauton , jonka akku oli hiukka kaputt , no sitä ladattiin ja se possahti. Oli mukava sotku .... ei tosin onneksi mitään siis hajonnut, paitsi itse akku. Se kun oli muistaakseni jossakin sellaisessa ulkopuolisessa telineessä/kotelossa.
Olisko haitaksi kävellä johkin asiansa osaavaan venepuotiin , ja kysyä akkujen sijoittelusta ? Itse ainakin maalaisjärjellä ajatellen tekin ihan varmasti jonkin suojakotelon , ja kunnon ilmanpoistotien latauksessa mahdollisesti syntyvälle kaasulle. Ihan vain varmuuden vuoksi. tietoaetsivä kirjoitti:
että akkujen on a) oltava suojakotelossaan mahdollisen räjähdysvaurion minimoimiseksi, b) akkujen on oltava tyyliltään sellaisia, joissa molemmissä on ilmaisletku, c) ilmausletku on johdettava erilliseen astiaan, josta on oltava kanava (esim. toinen letku) ulkoilmaan?
Kyllä ymmärsit suunillen mitä tarkoitin. En maininnut ne muovikotelot mutta liisäävät kyllä turvallisuuta lähinnä happovuotojen suhteen.
Akut tulisi olla tyypiltään syväpurkausakkuja sillä normaalit akut eivät siedä toistuvia syvempiä purkauksia. Esim Exide:n Freetime akut ovat sellaisia. Syväpurkausakun lisähinta tulee moninkertaisesti takaisin lisääntyneen elinkaaren ansiosta. Älä kuitenkin pura säännöllisesti kuin 60% nimellisampereista jos haluat pitkäikäsiä akkuja. Tämän takia BatMan mittari on erinomainen lisävaruste.
Exide Freetime akut ovat varustettu ilmausletkulla joka viedään astiaan (tiivis) ja astiaan liitetään viellä ylimääräinen letku joka viedään ulos.
Terveisin Arpiesa alias LonelyBird.- tietoaetsivä
LonelyBird kirjoitti:
Kyllä ymmärsit suunillen mitä tarkoitin. En maininnut ne muovikotelot mutta liisäävät kyllä turvallisuuta lähinnä happovuotojen suhteen.
Akut tulisi olla tyypiltään syväpurkausakkuja sillä normaalit akut eivät siedä toistuvia syvempiä purkauksia. Esim Exide:n Freetime akut ovat sellaisia. Syväpurkausakun lisähinta tulee moninkertaisesti takaisin lisääntyneen elinkaaren ansiosta. Älä kuitenkin pura säännöllisesti kuin 60% nimellisampereista jos haluat pitkäikäsiä akkuja. Tämän takia BatMan mittari on erinomainen lisävaruste.
Exide Freetime akut ovat varustettu ilmausletkulla joka viedään astiaan (tiivis) ja astiaan liitetään viellä ylimääräinen letku joka viedään ulos.
Terveisin Arpiesa alias LonelyBird.paljon neuvoista ja ohjeista!
Veneessä on akkujen lataustason ilmaiseva volttimittari joka taitaa ajaa saman kuin mainittu BatMan mittari.
Ovatko Bilteman vapaa-ajan akut, joista lähtee ilmausletku tyypiltään syväpurkausakkuja, tai muuten luotettavia? - tietoaetsivä
kipinä kirjoitti:
Arpiesa mielestäni osui naulan kantaan. Ei ne normaalisti akut paljon possahtele , mutta... Aina sattuu jotain , jota ei osannut/kyennyt huomioimaan. Eihän TITANICinkaan pitänyt upota , eikös sen pitänyt olla uppoamaton? No siellä lepää pohjassa nyt...
Olen itsekin nähnyt yhden matkailuauton , jonka akku oli hiukka kaputt , no sitä ladattiin ja se possahti. Oli mukava sotku .... ei tosin onneksi mitään siis hajonnut, paitsi itse akku. Se kun oli muistaakseni jossakin sellaisessa ulkopuolisessa telineessä/kotelossa.
Olisko haitaksi kävellä johkin asiansa osaavaan venepuotiin , ja kysyä akkujen sijoittelusta ? Itse ainakin maalaisjärjellä ajatellen tekin ihan varmasti jonkin suojakotelon , ja kunnon ilmanpoistotien latauksessa mahdollisesti syntyvälle kaasulle. Ihan vain varmuuden vuoksi.Tästä elämästä ei selviä hengissä, mutta tarkoituksenani on kuitenkin minimoida turhia riskejä koskien akkuja, joitten toimintatapoja ja vaaroja en valitettavasti oikein tunne riittävän hyvin. Onko akut ylipäätään saatavissa siinä määrin turvallisiksi, että niiden yläpuolella kannattaa asettaa ihmisiä nukkumaan? Räjähdysriski on ymmärtääkseni suurin ja minua siis kiinnostaa, että voiko sitä vähentää joillain keinoilla oleellisesti tai voiko mahdolliseen räjähdykseen varautua niin, ettei se vaarantaisi akkujen yläpuolella nukkuvan ihmisen turvallisuutta.
tietoaetsivä kirjoitti:
paljon neuvoista ja ohjeista!
Veneessä on akkujen lataustason ilmaiseva volttimittari joka taitaa ajaa saman kuin mainittu BatMan mittari.
Ovatko Bilteman vapaa-ajan akut, joista lähtee ilmausletku tyypiltään syväpurkausakkuja, tai muuten luotettavia?Biltema väittää niin, mutta jos katsot speksejä syntyy epäilly että kyseessä on tavallinen starttiakku eri kuoressa.
Kuten jo sanoin käytän Exide joka perustuu viiden vuoden takaiseen evaluaatioon, ja siihen että minulla silloin oli ollut hyvinkin traumaattiset kokemukset Bilteman akkujen laadusta.
5:den vuoden jälkeen akut ovat kuin uudet (käynnistävät reippaalla väännöllä MD31A:n ja vääntävät keulapotkurin pitkiäkin aikoja).
Toinen syy olla suosittelemassa Bilteman akkuja on se että suurin prosentuaalinen osuus akkuongelmista, meidän seurassa, on Bilteman akkujen kanssa. Mutta muutujia on runsaasti....
BatMan ei ole ainoastaan volttimittari vaan:
1. Se kertoo montako amperia olet purkaamassa akusta tai moottorikäytön aikana viemässä akkuun. Tällä paljastat helposti ne kuluttajat jotka nielevät enemmän sähköä kuin luulitkaan.
2. Sillä on muisti jonka avulla se kertoo sinulle montako AH:ta olet purkanut akusta sen täydestä tilasta (sitten viimeinen nollaus). Sillä vot valvoa että arvo ei pääse ylittämään 60% akkujen nimellisarvosta.
3. Sillä om kohtuullisen tarkka volttimittari jolla esim. näät että akkujen latausjännite savuttaa toivotun tason (noin 14.2 - 14.3 volttia, riippuen akkujen lämpötilasta).- Lisätietoja
LonelyBird kirjoitti:
Kyllä ymmärsit suunillen mitä tarkoitin. En maininnut ne muovikotelot mutta liisäävät kyllä turvallisuuta lähinnä happovuotojen suhteen.
Akut tulisi olla tyypiltään syväpurkausakkuja sillä normaalit akut eivät siedä toistuvia syvempiä purkauksia. Esim Exide:n Freetime akut ovat sellaisia. Syväpurkausakun lisähinta tulee moninkertaisesti takaisin lisääntyneen elinkaaren ansiosta. Älä kuitenkin pura säännöllisesti kuin 60% nimellisampereista jos haluat pitkäikäsiä akkuja. Tämän takia BatMan mittari on erinomainen lisävaruste.
Exide Freetime akut ovat varustettu ilmausletkulla joka viedään astiaan (tiivis) ja astiaan liitetään viellä ylimääräinen letku joka viedään ulos.
Terveisin Arpiesa alias LonelyBird.Mistähän tuollaisen BatMan -mittarin saa ja mistä siitä saa lisätietoja?
Lisätietoja kirjoitti:
Mistähän tuollaisen BatMan -mittarin saa ja mistä siitä saa lisätietoja?
Esimerkiksi Mastervolt
Katso:
http://www.mastervolt.com/details2_batmon2.asp?Id=2
Kuitenkin olen muistavinaan että ostin omani Maritimiltä.- Löytyi jo
LonelyBird kirjoitti:
Esimerkiksi Mastervolt
Katso:
http://www.mastervolt.com/details2_batmon2.asp?Id=2
Kuitenkin olen muistavinaan että ostin omani Maritimiltä.No niin. Nyt löytyi helposti. Battman onkin kahdella t:llä. Google kun löysi BatMan -haulla vain Robineita ja BatGirlejä:)
- tietoaetsivä
LonelyBird kirjoitti:
Biltema väittää niin, mutta jos katsot speksejä syntyy epäilly että kyseessä on tavallinen starttiakku eri kuoressa.
Kuten jo sanoin käytän Exide joka perustuu viiden vuoden takaiseen evaluaatioon, ja siihen että minulla silloin oli ollut hyvinkin traumaattiset kokemukset Bilteman akkujen laadusta.
5:den vuoden jälkeen akut ovat kuin uudet (käynnistävät reippaalla väännöllä MD31A:n ja vääntävät keulapotkurin pitkiäkin aikoja).
Toinen syy olla suosittelemassa Bilteman akkuja on se että suurin prosentuaalinen osuus akkuongelmista, meidän seurassa, on Bilteman akkujen kanssa. Mutta muutujia on runsaasti....
BatMan ei ole ainoastaan volttimittari vaan:
1. Se kertoo montako amperia olet purkaamassa akusta tai moottorikäytön aikana viemässä akkuun. Tällä paljastat helposti ne kuluttajat jotka nielevät enemmän sähköä kuin luulitkaan.
2. Sillä on muisti jonka avulla se kertoo sinulle montako AH:ta olet purkanut akusta sen täydestä tilasta (sitten viimeinen nollaus). Sillä vot valvoa että arvo ei pääse ylittämään 60% akkujen nimellisarvosta.
3. Sillä om kohtuullisen tarkka volttimittari jolla esim. näät että akkujen latausjännite savuttaa toivotun tason (noin 14.2 - 14.3 volttia, riippuen akkujen lämpötilasta).Toivoisin vielä apua viisaammilta koskien näitä akkuja.
Huomasin, että toinen akku on Bilteman veneakku/vapaa-ajan akku 75 Ah ja siinä on ilmausletku. Miten tällaista akkua pitää käytännössä huoltaa purjehduskauden aikana muutoin kuin että huolehtii sähköntuottajilla, että niissä tarpeeksi latausta? Onko akkunesteen tarkistaminen ja lisäänminen aiheellista useammin kuin keväällä tai sksyllä? Jos pinta sitten on laskenut alle rajan, kaadetaanko kennoon akkuvettä vai akkuhappoa? Entä onko myös akkunesteen ominaispainoa mitattava ja mitä sillä käytännössä tarkoitetaan, esim. mitä varaa on jos ominaispainoa on liikaa tai liian vähän ja millä sitä voidaan säädellä?
Toinen akku on Tudor Nautica Freeline 57501 75 Ah/20h 640A (MCA) mutta en löytänyt siitä ilmausletkua. Tämä on ilmeisesti kuitenkin oikeastikin venekäyttöön tarkoitettu akku. Lieneekö myös ns. huoltovapaa. Mistähän senkin tietää?
Jahka tuo Bilteman akku on aikansa palvellut taidan vaihtaa sen huoltovapaaseen akkuun. Onko molempien akkujen Ah-luku muuten oltava sama?
Kiitollisena hyvistä neuvoista. Löytyi jo kirjoitti:
No niin. Nyt löytyi helposti. Battman onkin kahdella t:llä. Google kun löysi BatMan -haulla vain Robineita ja BatGirlejä:)
BatGirlejstäkin voi olla iloa!
tietoaetsivä kirjoitti:
Tästä elämästä ei selviä hengissä, mutta tarkoituksenani on kuitenkin minimoida turhia riskejä koskien akkuja, joitten toimintatapoja ja vaaroja en valitettavasti oikein tunne riittävän hyvin. Onko akut ylipäätään saatavissa siinä määrin turvallisiksi, että niiden yläpuolella kannattaa asettaa ihmisiä nukkumaan? Räjähdysriski on ymmärtääkseni suurin ja minua siis kiinnostaa, että voiko sitä vähentää joillain keinoilla oleellisesti tai voiko mahdolliseen räjähdykseen varautua niin, ettei se vaarantaisi akkujen yläpuolella nukkuvan ihmisen turvallisuutta.
Jos luet mitä asiasta on täällä kirjoitettu oletan että löydät olennaiset. Ilmaus ja happojen keräyly on mielestäni tärkeimmät.
tietoaetsivä kirjoitti:
Toivoisin vielä apua viisaammilta koskien näitä akkuja.
Huomasin, että toinen akku on Bilteman veneakku/vapaa-ajan akku 75 Ah ja siinä on ilmausletku. Miten tällaista akkua pitää käytännössä huoltaa purjehduskauden aikana muutoin kuin että huolehtii sähköntuottajilla, että niissä tarpeeksi latausta? Onko akkunesteen tarkistaminen ja lisäänminen aiheellista useammin kuin keväällä tai sksyllä? Jos pinta sitten on laskenut alle rajan, kaadetaanko kennoon akkuvettä vai akkuhappoa? Entä onko myös akkunesteen ominaispainoa mitattava ja mitä sillä käytännössä tarkoitetaan, esim. mitä varaa on jos ominaispainoa on liikaa tai liian vähän ja millä sitä voidaan säädellä?
Toinen akku on Tudor Nautica Freeline 57501 75 Ah/20h 640A (MCA) mutta en löytänyt siitä ilmausletkua. Tämä on ilmeisesti kuitenkin oikeastikin venekäyttöön tarkoitettu akku. Lieneekö myös ns. huoltovapaa. Mistähän senkin tietää?
Jahka tuo Bilteman akku on aikansa palvellut taidan vaihtaa sen huoltovapaaseen akkuun. Onko molempien akkujen Ah-luku muuten oltava sama?
Kiitollisena hyvistä neuvoista.Ensinäkin kun puhutaan tavallisista lyyjyakuista missä käytetään nestemmäistä happoa niin ero "huoltovapaan" ja tavallisen välillä on yleenssä se että se huoltovapaa on vaikeampi huoltaa ja avata. Tässä ryhmässä totuus on kuitenkin että ne eivät ole huoltovapaita. Vesi tulisi tarkistaa/lisätä säännöllisesti. Miten usein riippuu lataustiheydestä ja tavasta. Itse tarkistan ja lisään neste kerran kahdessa kuukaudessa.
Lyyjyakkujen käyttäytyminen on merkistä huolimatta suunilleen samalainen eli sillä ei suurta merkitystä ole mutta suurin ero muodostuu iän myötä. Näin ollen suosittelen että kun hankit uudet akut uusit kaikki samanaikaisesti.
Eksoottiset akut kuten geeliakut, kuituakut jne. en käsittele näillä sanoilla sillä jos sellaiseen sortuu tulisi latausjärjestelmä modifioida täysin.
yllä Tudorin freeline:sta pitäisi löytyä tulppa molemmista päistä johon saa ilmauksen kytketty!?tietoaetsivä kirjoitti:
Toivoisin vielä apua viisaammilta koskien näitä akkuja.
Huomasin, että toinen akku on Bilteman veneakku/vapaa-ajan akku 75 Ah ja siinä on ilmausletku. Miten tällaista akkua pitää käytännössä huoltaa purjehduskauden aikana muutoin kuin että huolehtii sähköntuottajilla, että niissä tarpeeksi latausta? Onko akkunesteen tarkistaminen ja lisäänminen aiheellista useammin kuin keväällä tai sksyllä? Jos pinta sitten on laskenut alle rajan, kaadetaanko kennoon akkuvettä vai akkuhappoa? Entä onko myös akkunesteen ominaispainoa mitattava ja mitä sillä käytännössä tarkoitetaan, esim. mitä varaa on jos ominaispainoa on liikaa tai liian vähän ja millä sitä voidaan säädellä?
Toinen akku on Tudor Nautica Freeline 57501 75 Ah/20h 640A (MCA) mutta en löytänyt siitä ilmausletkua. Tämä on ilmeisesti kuitenkin oikeastikin venekäyttöön tarkoitettu akku. Lieneekö myös ns. huoltovapaa. Mistähän senkin tietää?
Jahka tuo Bilteman akku on aikansa palvellut taidan vaihtaa sen huoltovapaaseen akkuun. Onko molempien akkujen Ah-luku muuten oltava sama?
Kiitollisena hyvistä neuvoista.Ei Ah-luvulla ole juuri merkitystä jos rinnan kytketyt akut on samankaltaisessa kunnossa (ikä).
- tietoaetsivä
LonelyBird kirjoitti:
Ensinäkin kun puhutaan tavallisista lyyjyakuista missä käytetään nestemmäistä happoa niin ero "huoltovapaan" ja tavallisen välillä on yleenssä se että se huoltovapaa on vaikeampi huoltaa ja avata. Tässä ryhmässä totuus on kuitenkin että ne eivät ole huoltovapaita. Vesi tulisi tarkistaa/lisätä säännöllisesti. Miten usein riippuu lataustiheydestä ja tavasta. Itse tarkistan ja lisään neste kerran kahdessa kuukaudessa.
Lyyjyakkujen käyttäytyminen on merkistä huolimatta suunilleen samalainen eli sillä ei suurta merkitystä ole mutta suurin ero muodostuu iän myötä. Näin ollen suosittelen että kun hankit uudet akut uusit kaikki samanaikaisesti.
Eksoottiset akut kuten geeliakut, kuituakut jne. en käsittele näillä sanoilla sillä jos sellaiseen sortuu tulisi latausjärjestelmä modifioida täysin.
yllä Tudorin freeline:sta pitäisi löytyä tulppa molemmista päistä johon saa ilmauksen kytketty!?Kiitos paljon tiedoista!
Olisiko vielä vinkkiä, mistä kannattaisi kysellä sellaista haponkestävää astiaa, johon saisi tiiviisti liitettyä molempien akkujen ilmausletkut sekä toisaalta sen ulosmenevän letkun? Tavallinen muovipullo ei taida kelvata. Lisäksi siinä kai pitäisi olla sopiva korkki, johon nämä kaikki letkut mahtuvat.
Ulosmenoletkuksi käynee tavallinen muoviletku, mutta mitä suosittelisit läpimitaksi, jotta ilman kulku riittävä? Pituutta siinä tulisi noin pari-kolme metriä.
Lisäksi mietin, että pitääkö sen ulkopää vetää ihan konreettisesti ulkoilmaan vai riittääkö, jos sen vetäisi istuinkaukalon luukun alle? Niin ja tuottaako lämppärin läheisyys muuten jonkun riskin suhteessa tähän ilmausletkuun?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1976098Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442847- 442307
- 932069
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382021Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2301417- 771392
Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin
Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa3031387Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131316Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j61256