Olenko nelikymppisenä jo liian vanha?

Anonyymi-ap

Mietin vaan, että onko yli nelikymppinen jo liian vanha sukupuolikorjaushoitoihin? Meinaan vaan, että toimiiko hormonikorvaushoidot enää samalla tavalla kuin nuoremilla, jos toivoo esimerkiksi luonnollista rintojen kasvua ilman silikoni-implantteja? Sennjo tiedänkin, että luurakenteeseen ei voi enää vaikuttaa toisin kuin jos hoidot olisi aloitettu teini-iässä, mutta sille nyt ei voi enää mitään.

52

400

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Korjauta minäkuvasi ensiksi äläkä ala pilaamaan kehoasi.

• Anonyymi00004

Aattelin ottaa kriisit päällä vähän uutta kuvaa popniittia himmeesti

• Anonyymi00002

Miks sun kehon pitäisi muuttua? Mitä sellaista teet ettei se onnistu nyt elämässä? Onko sukupuolinormit tiukat?

• Anonyymi00009

Juu sitäki voi kiristää siel Tallinnassa jos tuntuu siltä

• No on ja ei. Joitakin tiiän transryhmien kautta, jotka on vanhempana vasta lähteneet hoitoihin. Eihän se keho niin hyvin enää "muovaannu" vanhana mitä nuorempana. Huomaa vaikka Jenneristä. Caitlyn Jenner.

• Myös oma luontainen rakenne ja hormoonitoiminta vaikuttaa. Aika paljon miehestä naiseksi monet turvautuu kirurgiaan, hiotuttaa aataminomenaa, otsaa, muokkaa nenää jne. Hiusrajaakin voi joutua siirtämään jos on jo noussut ylös kuten monilla miehillä on.

Joillain tulee rinnankasvuakin ihan jo naishormooneilla, muttei mitään isoja rintoja niin saa kukaan. Pienet kyllä.

• Jasu2025 kirjoitti:

Myös oma luontainen rakenne ja hormoonitoiminta vaikuttaa. Aika paljon miehestä naiseksi monet turvautuu kirurgiaan, hiotuttaa aataminomenaa, otsaa, muokkaa nenää jne. Hiusrajaakin voi joutua siirtämään jos on jo noussut ylös kuten monilla miehillä on.

Joillain tulee rinnankasvuakin ihan jo naishormooneilla, muttei mitään isoja rintoja niin saa kukaan. Pienet kyllä.

Tuo aataminomenan hionta on käsittääkseni aika riskaabelia toimintaa. Voi aiheuttaa äänentuoton vaikeuksia ja aiheuttaa möreää tai käheää ääntä. Äänihuulet voivat myös kipeytyä puhuessa.

• Palstakamu kirjoitti:

Tuo aataminomenan hionta on käsittääkseni aika riskaabelia toimintaa. Voi aiheuttaa äänentuoton vaikeuksia ja aiheuttaa möreää tai käheää ääntä. Äänihuulet voivat myös kipeytyä puhuessa.

Juu, ainahan nuo kajoavat toimenpiteet on riskejä ja epäonnistumisen vaara on. Epäonnistuhan minunkin rintojen pienennys, kun jäi iso suoni toisessa vuotamaan rinta täyttyi verestä. Sitten sitä komplikaatiota hoidettiin kuukausia. Hirveän näköinen oli koko rinta, ruhjittu ja verine ja musta. Hopeaa ontelossa ettei pöpöt kasva ja lähe koko rinta.

• Jasu2025 kirjoitti:

Juu, ainahan nuo kajoavat toimenpiteet on riskejä ja epäonnistumisen vaara on. Epäonnistuhan minunkin rintojen pienennys, kun jäi iso suoni toisessa vuotamaan rinta täyttyi verestä. Sitten sitä komplikaatiota hoidettiin kuukausia. Hirveän näköinen oli koko rinta, ruhjittu ja verine ja musta. Hopeaa ontelossa ettei pöpöt kasva ja lähe koko rinta.

Mutta hirmusti sitä täytyy haluta, jos menee niihin toimenpiteisiin. Nekin maksaa omasta pussistaan niitä toimenpiteitä trans immeiset. Ei kaikkea mutta paljon.

• Anonyymi00003

Eihän tuolle varsinaisesti yläikärajaa ole, mutta kuten Jasu sanoi, niin jokin muutokset jäävät väkisin laimeammiksi kuin jos hoidot olisi aloitettu nuorempana.

Sinun kannattaa ottaa yhteyttä terveysalan ammattilaisiin, ja lähteä keskustelujen kautta kartoittamaan tilannettasi ja mahdollisuuksiasi. Saat paremmin apua ammattilaisten tuella kuin täällä netissä neuvoja kyselemällä.

Aletheias

• Nimenomaan näin. Ammattilaislääkärien juttusille ja vertaistukina osaa kertoa transihmiset jotka on prosessit läpi käyneet parhaiten mitä tuleman pitää ja jeesiä. Mäkin niissä ryhmissä olin kun mietin prosessia.

• Jasu2025 kirjoitti:

Nimenomaan näin. Ammattilaislääkärien juttusille ja vertaistukina osaa kertoa transihmiset jotka on prosessit läpi käyneet parhaiten mitä tuleman pitää ja jeesiä. Mäkin niissä ryhmissä olin kun mietin prosessia.

Mulla on toisen käden tietoa, heillä on kokemuksen vahva tieto. 👍

• Anonyymi00006
        Jasu2025 kirjoitti:

Nimenomaan näin. Ammattilaislääkärien juttusille ja vertaistukina osaa kertoa transihmiset jotka on prosessit läpi käyneet parhaiten mitä tuleman pitää ja jeesiä. Mäkin niissä ryhmissä olin kun mietin prosessia.

Ehdottomasti kannattaa kääntyä asiaa tuntevien puoleen. Täällä netissä saattaa toki saada hyviäkin neuvoja ja eritoten juurikin jossain ryhmissä, joissa on ihmisiä, joita asia koskettaa, mutta aika usein tällaisiin aloituksiin löytää myös kaikenlaiset vitsiniekat ja kauhistelijat. On tärkeää on saada oikeaa tietoa ilman mitään tuomitsemisia tai pilkkaamisia.

Aletheias

• Anonyymi00006 kirjoitti:

Ehdottomasti kannattaa kääntyä asiaa tuntevien puoleen. Täällä netissä saattaa toki saada hyviäkin neuvoja ja eritoten juurikin jossain ryhmissä, joissa on ihmisiä, joita asia koskettaa, mutta aika usein tällaisiin aloituksiin löytää myös kaikenlaiset vitsiniekat ja kauhistelijat. On tärkeää on saada oikeaa tietoa ilman mitään tuomitsemisia tai pilkkaamisia.

Aletheias

Juu, ilkeilijät löytää netissä aina uhrinsa ja tämäkin aihepiiri on sellainen henkilökohtainen ja arka, ettei kaipaa ilkeilyä.

• Anonyymi00013
        Jasu2025 kirjoitti:

Juu, ilkeilijät löytää netissä aina uhrinsa ja tämäkin aihepiiri on sellainen henkilökohtainen ja arka, ettei kaipaa ilkeilyä.

Jaa mikkä pillupulmatko? On papaa summuuta mutta ei kai ny sentään koko aikaa?

• Anonyymi00016
        Jasu2025 kirjoitti:

ai jasukin meinasi joskus muuttua naiseksi.... mutta lääkärit totesivat että se olisi aivan liian vaikeaa ja vaativaa... kun aivotkin pitäisi vaihtaa..

• Anonyymi00016 kirjoitti:

ai jasukin meinasi joskus muuttua naiseksi.... mutta lääkärit totesivat että se olisi aivan liian vaikeaa ja vaativaa... kun aivotkin pitäisi vaihtaa..

Ei ole ehditty transpolille asti. Eikä lääkäreillä ole ollut mielipidettä aiheeseen. Mun piti vaan työstää asiaa päässäni ja punnita vaihtoehdot. Päädyin olemaan ihana itseni.

Ehkä joittenkin mielestä omituinen, mutta niinhän kaikki on jonkun mielestä. Loppuviimeksi helpompaa olla mitä on, kun muovata itsestään jotain mitä olisi tahtonut olla.

• Jasu2025 kirjoitti:

Ei ole ehditty transpolille asti. Eikä lääkäreillä ole ollut mielipidettä aiheeseen. Mun piti vaan työstää asiaa päässäni ja punnita vaihtoehdot. Päädyin olemaan ihana itseni.

Ehkä joittenkin mielestä omituinen, mutta niinhän kaikki on jonkun mielestä. Loppuviimeksi helpompaa olla mitä on, kun muovata itsestään jotain mitä olisi tahtonut olla.

Ja yhtään tuomitsematta heitä, jotka kokee toisinpäin. Muokkaa mielummin itsensä siksi joksi olisi pitänyt ja halunnut syntyä, kun hyväksyy sen mitä sai.

• Jasu2025 kirjoitti:

Ja yhtään tuomitsematta heitä, jotka kokee toisinpäin. Muokkaa mielummin itsensä siksi joksi olisi pitänyt ja halunnut syntyä, kun hyväksyy sen mitä sai.

Mä koen että tuo matka itsensä hyväksymiseen on ollut opettava. Ettei aina tarvi muuttaa mitään, pelkästään oppia hyväksymään asiat kuten ne on.

• Jasu2025 kirjoitti:

Mä koen että tuo matka itsensä hyväksymiseen on ollut opettava. Ettei aina tarvi muuttaa mitään, pelkästään oppia hyväksymään asiat kuten ne on.

Ja mitä olen miehien elämää ja touhuja seurannut, niin ei se miehecnä eläminenkään mikään autuaaksi tekevä asia ole. Paljon on kaikenlaista paskaa ja ennakkoasennetta heitäkin kohtaan ja vastaan. Puhumattakaan miesten hierarkioista ja rooleista. Mies ei saa olla omanlaisensa mies kuin piilossa tai oikein turvallisten ihmisten seurassa. Ettei vaan poikkea liiaksi opetetusta kaavasta.

Aika raskasta miehuuskin juuri toksisuuden takia. Oditusten mitä miehen pitäisi olla. Naisillakin on omat odotuksensa ja ei kelpaa jis ei vastaa suunnitelmia.

• Jasu2025 kirjoitti:

Ja mitä olen miehien elämää ja touhuja seurannut, niin ei se miehecnä eläminenkään mikään autuaaksi tekevä asia ole. Paljon on kaikenlaista paskaa ja ennakkoasennetta heitäkin kohtaan ja vastaan. Puhumattakaan miesten hierarkioista ja rooleista. Mies ei saa olla omanlaisensa mies kuin piilossa tai oikein turvallisten ihmisten seurassa. Ettei vaan poikkea liiaksi opetetusta kaavasta.

Aika raskasta miehuuskin juuri toksisuuden takia. Oditusten mitä miehen pitäisi olla. Naisillakin on omat odotuksensa ja ei kelpaa jis ei vastaa suunnitelmia.

Että miesmäinen nainen tai mies, yhtä vaikeeta tietyiltä osin. Aina muut on kertomassa miten pitäisi olla.

• Jasu2025 kirjoitti:

Että miesmäinen nainen tai mies, yhtä vaikeeta tietyiltä osin. Aina muut on kertomassa miten pitäisi olla.

Ja naisilla sama, naisen käsikirjaa päähän ja oletkos siinä tyttö!

• Jasu2025 kirjoitti:

Tasan ei mene onnenlahjat. Jos Jumala olisi kysynyt minulta ennen syntymää, että synnytkö mieheksi vai naiseksi, olisin valinnut naissukupuolen. Mutta hyvä näinkin on olla. Olen intomielinen parran kasvattaja. Jos olisin nainen, minulla ei olisi partaa.

• Palstakamu kirjoitti:

Tasan ei mene onnenlahjat. Jos Jumala olisi kysynyt minulta ennen syntymää, että synnytkö mieheksi vai naiseksi, olisin valinnut naissukupuolen. Mutta hyvä näinkin on olla. Olen intomielinen parran kasvattaja. Jos olisin nainen, minulla ei olisi partaa.

Juu, niinhän se on. Minä pienenä luulin kasvavani mieheksi. En tainnut sukupuoltani tiedostaa tai ees miettiä silloin. Jotenkin vaan tuntui automaatiolta, että mieshän minusta kasvaa. Kunnes jossain kihtaa ala-asteella se valkeni karusti, että tyttöhän minä oon ja nainenhan musta kasvaa. Opettaja muisti kyllä jankuttaa tytöt sitä pojat tätä. Oikeen vanhanajan karjalan evakko oli ope niin kaavamainen tärätäti ja ilkeä kun piru.

• Jasu2025 kirjoitti:

Juu, niinhän se on. Minä pienenä luulin kasvavani mieheksi. En tainnut sukupuoltani tiedostaa tai ees miettiä silloin. Jotenkin vaan tuntui automaatiolta, että mieshän minusta kasvaa. Kunnes jossain kihtaa ala-asteella se valkeni karusti, että tyttöhän minä oon ja nainenhan musta kasvaa. Opettaja muisti kyllä jankuttaa tytöt sitä pojat tätä. Oikeen vanhanajan karjalan evakko oli ope niin kaavamainen tärätäti ja ilkeä kun piru.

En oikeen ees miettinyt sukupuoltani ikinä kunnes muut alkoi sitä alleviivata mulle, että oot tyttö. Miksi oot poikamainen vaikka oot tyttö. Miksi et pue mekkoa vaikka oot tyttö. Miksi et meikkaa vaikka oot tyttö. Miksi leikit poikien kanssa ja poikien leikkejä vaikka oot tyttö. Vitutti se jankuttaminen oikein.

• Jasu2025 kirjoitti:

En oikeen ees miettinyt sukupuoltani ikinä kunnes muut alkoi sitä alleviivata mulle, että oot tyttö. Miksi oot poikamainen vaikka oot tyttö. Miksi et pue mekkoa vaikka oot tyttö. Miksi et meikkaa vaikka oot tyttö. Miksi leikit poikien kanssa ja poikien leikkejä vaikka oot tyttö. Vitutti se jankuttaminen oikein.

Jopa töissä lapsia oli jotka kysyi vielä vuosi sitten ootko sä mies vai nainen. 😅

• Jasu2025 kirjoitti:

Jopa töissä lapsia oli jotka kysyi vielä vuosi sitten ootko sä mies vai nainen. 😅

En tiiä miksi se joillekin on niin silmiinpistävää sukupuolittuminen, että viittii oikein huomautella ja kysellä asiaa. Iyteä ei kiinnosta keltään kysellä ootko sä kukko vai kana kun näytät ihan kukolta. Olkoo mikä on kunhan on ittessään happy.

• Jasu2025 kirjoitti:

Jasu2025: "Jopa töissä lapsia oli jotka kysyi vielä vuosi sitten ootko sä mies vai nainen. 😅"

Lasten ja imeväisten suusta totuus kuullaan. Itselläni Stadissa pari alle kouluikäistä lasta totesi, että "tuo setä pukeutuu oudosti".. Minulla oli pakkasten takia farkkujen päällä toppahousut. Se oli sellainen yhdistelmä, että Stadissa sellaista ei esiinny. Stadin keskustaan en missään nimessä voisi oudosti pukeutuneena mennä vaan menin farkuissa sekä mustassa pitkässä takissa. Silloin olin katukuvaa ja normaali stadilainen.

No, palstalla sinä olet oma itsesi ja minä pidän sinusta sellaisena, vaikka olet vähän outo välillä niin kuin minä Stadin esikaupunkialueella lähellä himaa.

Hyvät jouluyöt!

• Usko.Tojvo.Rakkaus kirjoitti:

Jasu2025: "Jopa töissä lapsia oli jotka kysyi vielä vuosi sitten ootko sä mies vai nainen. 😅"

Lasten ja imeväisten suusta totuus kuullaan. Itselläni Stadissa pari alle kouluikäistä lasta totesi, että "tuo setä pukeutuu oudosti".. Minulla oli pakkasten takia farkkujen päällä toppahousut. Se oli sellainen yhdistelmä, että Stadissa sellaista ei esiinny. Stadin keskustaan en missään nimessä voisi oudosti pukeutuneena mennä vaan menin farkuissa sekä mustassa pitkässä takissa. Silloin olin katukuvaa ja normaali stadilainen.

No, palstalla sinä olet oma itsesi ja minä pidän sinusta sellaisena, vaikka olet vähän outo välillä niin kuin minä Stadin esikaupunkialueella lähellä himaa.

Hyvät jouluyöt!

No ainakin lapset uskaltaa ihmetellä. Mutta kotoa ne roolit tulee ja sitten ympäristö hoitaa loput. Ehdollistetaan olemaan tietynlaista sorttia, kuten tuo pukeutuminenkin. Keskustaan kuuluu tietynlainen habistus kun lepikossa voi vetää toppiksissa. Minusta se on hassua ja turhanpäiväistä lokeroimista, snobbailua. Vaatteet kun vaatteet mitä väliä kunhan ei munasillaan vedä.

• Jasu2025 kirjoitti:

No ainakin lapset uskaltaa ihmetellä. Mutta kotoa ne roolit tulee ja sitten ympäristö hoitaa loput. Ehdollistetaan olemaan tietynlaista sorttia, kuten tuo pukeutuminenkin. Keskustaan kuuluu tietynlainen habistus kun lepikossa voi vetää toppiksissa. Minusta se on hassua ja turhanpäiväistä lokeroimista, snobbailua. Vaatteet kun vaatteet mitä väliä kunhan ei munasillaan vedä.

Itse en kertakaikkiaan mieti vaatetusta niin, että johonkin kuuluu pukeutua etiketillä näin tai noin. Minä pukeufun AINA ja ehdoitta juuri kuten itse haluan ja missä itse viihdyn eikä mua kiinnosta tipan tippaa mitä muut ajattelee. Aatelkoon mitä tykkää. En inä täällä muita varten elä. Enkä pukeudu.

• Jasu2025 kirjoitti:

Jasu2025:
        "No ainakin lapset uskaltaa ihmetellä. Mutta kotoa ne roolit tulee ja sitten ympäristö hoitaa loput. Ehdollistetaan olemaan tietynlaista sorttia, kuten tuo pukeutuminenkin. Keskustaan kuuluu tietynlainen habistus kun lepikossa voi vetää toppiksissa. Minusta se on hassua ja turhanpäiväistä lokeroimista, snobbailua. Vaatteet kun vaatteet mitä väliä kunhan ei munasillaan vedä."

Joo, lasten suusta se totuus kuullaan. Ehkä minä en uskaltanut olla erilainen, vaikka kaupungissa löytyy, vaikka minälaisia pukeutujia - ei ole yhtä pukukoodia.

• Jasu2025 kirjoitti:

Itse en kertakaikkiaan mieti vaatetusta niin, että johonkin kuuluu pukeutua etiketillä näin tai noin. Minä pukeufun AINA ja ehdoitta juuri kuten itse haluan ja missä itse viihdyn eikä mua kiinnosta tipan tippaa mitä muut ajattelee. Aatelkoon mitä tykkää. En inä täällä muita varten elä. Enkä pukeudu.

Ja jos joku huomauttaa vaatteistani, sanon vaan että kaikkea se sinäkin jaksat murehtia. Muitten ihmisten vaatteita, hanki oma elämä.

• Usko.Tojvo.Rakkaus kirjoitti:

Jasu2025:
        "No ainakin lapset uskaltaa ihmetellä. Mutta kotoa ne roolit tulee ja sitten ympäristö hoitaa loput. Ehdollistetaan olemaan tietynlaista sorttia, kuten tuo pukeutuminenkin. Keskustaan kuuluu tietynlainen habistus kun lepikossa voi vetää toppiksissa. Minusta se on hassua ja turhanpäiväistä lokeroimista, snobbailua. Vaatteet kun vaatteet mitä väliä kunhan ei munasillaan vedä."

Joo, lasten suusta se totuus kuullaan. Ehkä minä en uskaltanut olla erilainen, vaikka kaupungissa löytyy, vaikka minälaisia pukeutujia - ei ole yhtä pukukoodia.

Ehkä et. Sinuna en miettisi liikaa muitten mielipiteitä. Kaikilla on kuitenkin niin erilaisia näkemyksiä, että parempi kuunnella vaan itseään.

• Jasu2025 kirjoitti:

Ehkä et. Sinuna en miettisi liikaa muitten mielipiteitä. Kaikilla on kuitenkin niin erilaisia näkemyksiä, että parempi kuunnella vaan itseään.

Hyvää yötä, sillä minä lopettelen tähän kirjoittelemisen. Törmätään vielä ennen uuttavuotta! :)

• Anonyymi00007

Jeesuksen Kristuksen nimessä, vetäydy nyt hyvä mies tuollaisista sielunvihollisen syntisistä aatoksista. Hakeudu johonkin kristilliseen yhteisöön ja saat avun ja ohjauksen hyväksyäksesi kehosi sellaisenaan kuin se on

• Anonyymi00008

Mt-ongelmia siitä vähintäänkin seuraa. Hormonituotannon muutokset ovat petollisia. Jos seksuaaliset mieltymykset ovat muuttuneet niin henkilö voi yrittää muuntua. Lepsoista saattaa muuttua esim. hiustyyliltään poikamaisia.

• Anonyymi00010

E-pillerreillä ne gubbe yleensä hoitaa näitä hormonitasapainoasioita, jos sitä sukupuolenkorjauksella meinasit👍

• Anonyymi00011

One size fits all joopå

• Anonyymi00012
        Anonyymi00011 kirjoitti:

One size fits all joopå

Joten extravanha juttu jos sitäkää

• Anonyymi00014

Minä ainakin tarvitsen kaikkiin koitoksiin jo suoritusaikaa yön yli mielellään et

• Anonyymi00015

jos sinulla on laittaa rahaa muutokseen 100 000 e niin voit muuttua vaikka lehmäksi jos haluat. luut voidaan murtaa ja keho muotoilla uusiksi. silikoonia ämpärikaupalla kehoon jne. hormoneista en tiedä, en oikein usko että ne toimisi.

suomi on oikea maa sinulle, täällä on jo vaikea erottaa naisia miehistä muutenkin, menisit varmasti ihan täydestä.

• Anonyymi00017

Mikä erottaa suomalaisen naisen ja miehen? Henkilötunnus.

• Anonyymi00018

Miettinyt monta kertaa, että mitä tapahtuu näille ”naisille ja miehille”, kun globaali katastrofi iskee ja syöksee ihmiskunnan keskiajalle, eikä lääketieteellisesti ole enää mahdollista muokata kehoa.

• Anonyymi00019
        Anonyymi00017 kirjoitti:

mikä erottaa suomalaisen naisen ja miehen? käsilaukku on hyvä tunniste...

• Anonyymi00020
        Anonyymi00017 kirjoitti:

mikä erottaa suomalaisen naisen ja miehen? poliisi... se tarvitaan apuun kun iso nainen yrittää alistaa miestä tossukaksi...

• Anonyymi00023

Hormonikorvaushoidot eivät välttämättä toimi edes nuorena. Tämä on varma tieto eikä mitään kukkua. Saattaa tulla kaikenlaisia vaivoja, jotka vain pahenevat ajan kanssa. Ääniongelmat, iho-ongelmat myös mielialaongelmat ovat hyvin yleisiä. Rinnatkaan eivät välttämättä kasva, mutta vatsan seutu kasvaa. Tunnen läheisesti kolme transnuorta, joista kaksi on jättänyt hormonihoidon pois kokonaan. Kun ei sovellu niin ei sovellu.

• Anonyymi00024

Kyll oot ihan hyvän ikäinen. Teineiltäkään ei todellakaan luita korjata, eikä muutakaan, eikä ne rinnat iteksee kasva, kyll implantit tarvitaa. Ennen hoitoihin hakeutumista, kannattaa ottaa asioista selvää, mitä korjataan ja mitä ei

• Anonyymi00025

Sitä sinun pitää kysyä lääkäreiltä!

• Anonyymi00026

Kannattaa muuntautua taisteluhelikopteriksi niin riittää, että päälle rakennettaan ulkoinen eksoskeleton.

• Anonyymi00027

Eiköhän ne muutoin toimi ihan normaalisti en tie varmaksi sanoa kun en ole kokeillu enkä itse tiedä ketään kuka moiseen ois keski-iällä alkanut enään

• Anonyymi00028

No se on pitkä prosessi. Ensin psykiatrit kyselee kaikenlaista ja on opeteltava olemaan siinä toisen sukupuolen asemassa, ihan itsensä puolesta.
      Hormoonihoidot ja muut on vuosien päästä vasta, jos ne koetaan tarpeelliseksi.

Jokatapauksessa koko prosessi lähtee siitä, että oppii hyväksymään itsensä sellaisenaan, koska mitään taikaa ei lääketiedekään pysty tekemään.

• Anonyymi00029

ei tarvi mitää soopaa, meet vaan ulkomaille (thailand) ja sata tonnia tillillä käyttörahaa niin tulet vaikka lehmänä takaisin ilman kysymyksiä. paitsi että tullista et varmaan pääse läpi.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä

SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,
      Maailman menoa
      182
      5107
    2. Eikö tunnukin kamalalta, kun en

anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut
      Ikävä
      81
      3656
    3. SDP:n johto pesi kätensä häirintäkohusta

"Suurimman oppositiopuolue SDP:n johto olisi todennäköisimmin halunnut vaieta puolueen ympärillä velloneen häirintäkohun
      Maailman menoa
      23
      3069
    4. SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa

Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt
      Maailman menoa
      61
      2697
    5. Persut on Suomen mamutuspuolue nro 1.

Heti ensimmäisenä persuvuonna 2015 maahantoivat Suomeen 35 tuhatta kunniavierastaan. Tuoreimpana persuvuonna 2025 pers
      Maailman menoa
      7
      2665
    6. SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"

Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het
      Maailman menoa
      41
      2316
    7. Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu

Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä
      Suomalaiset julkkikset
      103
      2253
    8. Oletko nainen turhautunut, kun en tule juttelemaan siellä?

Haluaisin tottakai tulla. Älä käsitä väärin. Ehkä ensi kerralla?
      Ikävä
      29
      2117
    9. Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"

Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan
      Maailman menoa
      75
      2095
    10. Mitä saa sanoa?

Palstalla tänään sanottua: ” Kaikki riippuu siitä, miten asian esittää,” Onko siis niin, että saa muita pomottaa ja
      80 plus
      92
      2059
    Aihe