Mistä viha kumpuaa ? Miten siitä voi päästä eroon ? Vihan vallassa oleva ihminen on yleensä onneton

Anonyymi-ap

Kun viha ryöpsähtää sisälläsi, kohtaamalla vihasi, voit oppia asioita itsestäsi.

Mikäli olet varastoinut vihaa sisälläsi pitkään, sen käsittelyyn kannattaa ryhtyä mahdollisimman pian palanen kerrallaan. Kun sisälläsi muhiva vihan tunne ei ole enää hävettävä ja piilotettava mörkö, sinun on helpompi hallita tunnettasi eikä viha enää hallitse sinua.

Omiin tunteisiin tutustuminen tarkoittaa aktiivista mielen prosessointia, jossa tunteisiin liittyviä ajatuksia ja uskomuksia havainnoidaan tietoisesti.

Vihan tunteen tietoinen itsehavainnointi voi edetä esimerkiksi seuraavasti:
– Mieti tilannetta, joka aiheuttaa sinulle vihan tunnetta, mitä tapahtui, kuka oli paikalla?
– Mikä tuossa tilanteessa aiheutti sinulle vihan tunnetta?
– Miten reagoit tapahtuneeseen sisäisesti tai toiminnan tasolla?
– Kuinka pahalta tilanne sinusta tuntui asteikolla 1-10?
– Mitä ajatuksia tilanne sinussa herättää?
– Kuinka todenmukaisia ajatuksesi, tulkintasi ja uskomuksesi tilanteesta ovat? Onko muita mahdollisia tulkintatapoja tai näkökulmia?
– Miten toivot voivasi toimia tilanteessa? Oletko joskus aiemmin vastaavassa tilanteessa toiminut toivomallasi tavalla? Miten onnistuit siinä?
– Tarvitsetko keskusteluapua, voisiko siitä olla hyötyä?

On vaarallista jättää viha kohtaamatta.

Lue linkistä lisää.

https://hidastaelamaa.fi/2024/01/kun-viha-sisallasi-ryopsahtaa-tartu-siihen-ohjeet-vihan-tunteen-itsehavainnointiin/#:~:text=Vihan%20tunne%20kertoo%20sinulle%2C%20ett%C3%A4,ett%C3%A4%20minua%20on%20kohdeltu%20huonosti.

24

269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Enpä osaa analyysiä tehdä. Viha on tunne muitten seassa.
      Ehkä sitä voi aiheuttaa kateuskin ? Pettymys siitä, että joku toinen
      on onnistunut elämässään paremmin kuin itse.
      Myös epäoikeudenmukaisesti kohdelluksi tullut voi alkaa tuntea vihaa
      ja projisoi sen ihmisiin, joilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä ?
      Vihan tunteista pitäisi päästä eroon, viha saattaa lopuksi myrkyttää
      ihmisen koko mielen ja silloin ihmisellä ei ole hyvä olla.

    • Anonyymi00002

      Sen perusteella mitä tätä palstaa lukee joittenkin kohdalla viha tuntuu
      tekevän kovin aggressiiviseksi.
      Johonkin vihakin täytyy purkaa, että helpottaa,
      mutta mikä mahtaisi olla parempi tapa purkaa vihaa ?
      Miten sen pahan olon voisi saada pois itsestään ?
      En oikein ymmärrä asiaa, kun en itse vihaa ketään enkä mitään.

    • Anonyymi00003

      Aloittaja vois linkkiensä ja narinoidensa kanssa suksia vttuun!

    • Anonyymi00004

      Aloittaja on lukenut lehdesä artikkelin ja leikkii psykolookia.

      • Anonyymi00007

        Setapa talon tuhoo älytöntä wikipedia älytekoa


    • Anonyymi00005

      Minä en ole palstalla nähnyt vihaa.
      Ehkä pientä kiihkoa politiikkakeskusteluissa.
      Voisiko aloittaja osoittaa palstalta jonkun esimerkin?
      Vai haluatko aloittaja lietsoa palstalla vihaa?

      • Anonyymi00006

        En minäkään ole nähnyt täällä vihaa, ainoastaan joku hokee sitä sanaa. Lieneekö hän oman vihansa vallassa ja sokaisema, kun sitä hokee.


      • Anonyymi00009
        Anonyymi00006 kirjoitti:

        En minäkään ole nähnyt täällä vihaa, ainoastaan joku hokee sitä sanaa. Lieneekö hän oman vihansa vallassa ja sokaisema, kun sitä hokee.

        Siltä tuo vahvasti näyttää, että hän on vihan, melkein raivon vallassa.
        Sääli ettei hän osaa soveltaa noita oppeja itseensä.


      • Anonyymi00010
        Anonyymi00006 kirjoitti:

        En minäkään ole nähnyt täällä vihaa, ainoastaan joku hokee sitä sanaa. Lieneekö hän oman vihansa vallassa ja sokaisema, kun sitä hokee.

        Osui ja upposi :D


      • Anonyymi00011
        Anonyymi00009 kirjoitti:

        Siltä tuo vahvasti näyttää, että hän on vihan, melkein raivon vallassa.
        Sääli ettei hän osaa soveltaa noita oppeja itseensä.

        Miksi vastaat noin vihamielisesti ?


      • Anonyymi00013
        Anonyymi00011 kirjoitti:

        Miksi vastaat noin vihamielisesti ?

        Vihamielisyys on omassa päässäsi.


      • Anonyymi00018
        Anonyymi00013 kirjoitti:

        Vihamielisyys on omassa päässäsi.

        Mene nukkumaan.


    • Anonyymi00008

      Viha on rakentava välinpitämättömyys on kamala parantumaton tauti

      Vihaa voi soveltaa siten, että liittää siihen koston mutta silloin täytyy muistaa, että kosto on nautittava kylmänä ja tähän ei moni pysty, odottamaan

      Kekkonen oli säälimätön pitkävihainen

    • Vahallakin on monet kasvot.
      Suuttumus, vihastuminen, jostakin asiasta tai tilanteesta on ihmisen normaalia tunnealuetta, joka menee ohi, kun sen on purkanut.

      Pahin vihan muoto on se, mitä kannetaan sukupolvesta toiseen.
      Ihmiset, jotka eivät kenties ole nähneetkään alkuperäisen vihan syntyä, vihaavat toisiaan.

      Tietämättömyys, erilaisuuden pelko tuottaa perusteetonta vihaa.

      Kansakunnat, rodut, yhteiskuntaluokat kantavat vihaa toisilleen.
      Rauhaa haluavien ääni sammuu vihaisten metelöintiin.

      Mistä viha alkoi, miksi sitä kannoit. Mikset vain lopettanut.
      Kun kulkee mielessään takaisin vihankantamaa polkua sen alkulähteelle, voikin kysyä itseltään, mitä minä hyödyin tästä.
      Kaikki se adrenaliini ja muut stressihormonit vain pahensivat olotilaa.

      Nyrkkeilysäkki, ´´raivohuone´´ , sauna, juoksulenkki, uinti, mikä kelläkin.
      Joku joskus kertoi menneensä metsään äänen kantamattomiin ja huutaneensa niin paljon, kun ääntä sai lähtemään.

      Hyviä keinoja kaikki nuokin, jollekin voi olla joku ihan muu, pääasia, ettei vahingoita ketaan toista.

    • Anonyymi00012

      VIHA =

      mun selitys on jotensakki näin,


      viha syntyy siitä kun " minuutta " on loukattu,
      tai minun oikeusia on pahasti loukattu,

      eikä loukkaajaan saa puhe yhteyttä että asiasta voisi keskustella

      viha laukeaa heti tai itsestään kun saa tietää totuuden tilanteesta,

      ihmisen ei tarvi koskaan vihata ketään jos elää totuudenmukaista elämää
      ja tietää totuuden asiasta ,
      tämä on mun käsitys vihan olemassaolosta !

    • Anonyymi00014

      Pitää ajatella positiivisesti.

      • Anonyymi00015

        Ei auta jos vain itseään ajattelee positiivisesti ja muita negatiivisesti.


      • Anonyymi00016
        Anonyymi00015 kirjoitti:

        Ei auta jos vain itseään ajattelee positiivisesti ja muita negatiivisesti.

        Siinä itää hyvin vihansiemen.


    • Anonyymi00017

      Kysykää palstan myrkyttäjältä, joka yrittää määrätä mistä saa kirjoittaa
      ja kuka saa kirjoittaa. Siinä näyttäisi olevan malliesimerkki vian vallassa
      riehuvasta itsekontrollinsa menettäneestä ihmisestä.
      Että sen piti oikein erikseen tehdä paloman mollausketjukin !!!
      Eikö se riitä, että mollaa jo paloman ketjussa palomaa joka lauseessaan ?

      • Anonyymi00019

        Taidat olla jäävi osallistumaan vihakeskusteluun. Aggressiivisuuttasi ei edes wifi saa katoamaan.


      • Anonyymi00020
        Anonyymi00019 kirjoitti:

        Taidat olla jäävi osallistumaan vihakeskusteluun. Aggressiivisuuttasi ei edes wifi saa katoamaan.

        ???


    • Anonyymi00023

      Joku vihaa ja vainoaa plomaa.

    • Anonyymi00024

      Menis vihaterapiaan. Jos ei pääse niin kirkkoon kuuntelemaan raamatun
      opetuksia.

    • Anonyymi00025

      "Älä anna auringon laskea vihasi yli".

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1969
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      128
      1394
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1353
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe