Luumupuu

kuihtuu

Olemme istuttaneet luumupuun pihallemme. Se oli ostettaessa n. 1,2 m korkea ja suurinpiirtein sen korkuinen vieläkin. Ostosta ja istutuksesta on aikaa reilu 3 viikkoa.

Ensimmäisen viikon aikana emme sitä juuri kastelleet, mutta nyt aurinkoisella ilmalla olemme kastelleet letkulla jonkin verran päivittäin, samalla, kun annamme vettä nurmikolle.

Nyt luumupuussamme näyttää osa lehdistä kellastuvan. Luuleeko luumupuu, että on jo syksy, ei kai?

Voiko käydä niin, että olemme antaneet liikaa vettä?

Itse epäilen maan laatua. Onko luumupuu sitten tosiaan noin herkkä. Aurinkoa se saa valtavasti, varsinkin tänä kesänä kun on paistanut taukoamatta. Luumu on siis aurinkoisella paikalla. Olemme myös antaneet magnesiumia viime viikonloppuna, kaikkemme yritämme, ettei kuolisi.

Omenapuu (saman korkuinen) kasvaa kivasti, ei mitään oudon värisiä lehtiä, mutta se onkin toisella puolella taloa kasvamassa.

Onko vieä tässä vaiheessa järkevää siirtää se kasvamaan toiselle puolelle taloa, esim. mustamarjapensaiden lomaan, jossa omenapuukin on?

Nyt tarvittaisiin vihjeitä "viljelijöille", joilla viherpeukalo on keskellä kämmentä.

6

6905

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaivataan vihjeitä

      Huomasin vasta nyt, että hedelmäpuille on oma osionsa, copy-pastasin jutun myös sinne.

      Mutta jos osaatte neuvoa asiassa, olette tervetulleita kommentoimaan tähänkin.

      Paikka muuten on Helsinki.

      • on jo

        kuollut veden puutteeseen.


    • -hortoileva hortonomi-

      Kasvit kellastuttavat yleensä aina muutamia lehtiä kun ne istutetaan ruukusta uuteen paikkaan. Jos puu ei ole kokonaan kellastunut, niin tuskin on mitään hätää.

      Tuskin olette antaneet liikaa vettä, koska heinäkuun alkupuolihan oli kuiva ja helteinen.

    • Ezgimo

      Ei kuulu asiaan, mutta kuitenkin.
      Meillä on toisenlainen ongelma. Ostimme noin viisi vuotta sitten vanhan mummonmökin.
      Tontti on villiintynyt jos jonkinlaisista hyötykasveista. Luumupuuviidakko on ottanut
      puristukseensa kaksi omenapuuta jotka ovat mennyttä. Omenapuut ovat kuolleet pystyyn.
      Luumupuita on pari sataa. Sahasin kuolleet omenapuut ja kolmisenkymmentä luumupuuta
      poikki viikonloppuna. Sato on aivan hirveä. Keräsin ämpärillisen luumuja jotka ovat
      makeita ja herkullisia, mutta eihän tuollaista määrää luumuja syö erkkikään. Ongelmahan
      on se, ettei kaikkia luumuja tule kerättyä kun ei niitä tarvitse ja luumupuuviidakko on
      sellaisessa paikassa, ettei sieltä ajeta nurmikkoa (vesat kasvaa vapaasti). Jos 30 cm
      korkuinen vesa lasketaan luumupuuksi, on määrä vielä paljon suurempi. Viikatteella ei
      saa vesoja poikki ja oksasaksilla homma on aika hidasta. Marjapuskien kanssa kuvio on
      sama. Revin kesällä juurineen nelisenkymmentä "marjapuskaa" maasta irti ja jäljelle
      jäi vielä ehkä sata puskaa. Ajattelin jättää 5-6. Puskat ovat villiintyneet siten,
      että maasta nousee yksittäisiäkin oksia sieltä täältä. Ja vatut! Vattupuskiakin alkaa
      olla vaikea vetää viikateella matalaksi. Ehkä parikymmentä neliötä olen saanut niitä
      matalaksi. Olisikohan niitäkin noin sata neliötä vielä pystyssä. Mutta siis luumupuista
      sen verran, että vaikka sato on nyt huippuhyvä, niin edellinen sato tuli kolme vuotta
      sitten. Aikaisempina parina vuotena luumut ovat kasvaneet sormenpäänkokoisiksi ja
      tippuneet maahan. Lehdet ovat olleet täynnä pieniä reikiä. Etelä-Savossa tälläistä.

      • Mitenköhän olet pärjännyt luumuviidakkosi kanssa? Olen saman ongelman kanssa paininut tässä pari vuotta ja en osaa muotoilla tuota luumupuustoa oikein mitenkään, koska mitään emopuita ei ole, samaa liian liki toisiaan kasvavia hujakoita varsia vain.

        Tuo alla oleva sähköpostiosoite on ihan väärä, surfeu lakkasi olemasta jo kauan sitten. Nyt on sähköpostiosoitteeni [email protected]


    • ville lehtinen

      meillä on tehnyt hyviä luumuja ja tuottanut hyvin heldelmiä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1125
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      938
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      668
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      576
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe