Kirkonrotta leikki

krista

Muistaako kukaan,kuinka kirkonrotta leikissä menee se alkuloru....!Leikimme lapsena tätä leikkiä usein,säännöt muistan,mutta loru on on jo jäänyt unholaan!Haluisin opettaa sen nyt omille lapsilleni!

12

6820

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marjo-rotta nähty

      Vasta pesty puhdas selkä, kuka siihen viimeks pisti likaisella sormellaan. (piirrä ympyrä ja risti)

    • meillä

      vasta pesty puhdas selkä rexonalla raikastettu ympyrä ja risti mikä sormi pisti

      • krista

        Niian,kumarran ja kiitän!Pääsemme leikkimään =)


    • meni

      näin... Vasta pesty puhdas selkä, vino risti, kuka pisti.

    • Malawi

      Ihanaa, tuli oma lapsuus mieleen! Meillä oli kirkkiksestä myös tosi mutkikas pimeäversio (taskulampuilla) ja hirveä liuta siihen liittyviä sääntötarkennuksia, mutta enää en muista yhtäkään! En edes perusversiota - voitteko virkistää muistiani?!

      • krista

        Leikin alku

        Ensin valitaan, kuka leikkijöistä on etsijä. Etsijä voidaan valita erillisellä arvonnalla tai sitten joku voi suostua vapaaehtoiseksi. Muut leikkijät ovat piiloutujia. Leikkiin tarvitaan jokin "huutopaikka", joka toimii leikin keskipisteenä. Tällaiseksi paikaksi käy esimerkiksi jokin seinä, talonovi, liukumäki tms. Huutopaikka on yleensä aina sama, jos samalla paikalla on leikitty Kirkonrottaa aikaisemminkin.

        Kun leikki alkaa, etsijä odottaa hetken, että piiloutujat menevät piiloon. Yleensä etsijä esimerkiksi laskee viiteenkymmeneen tai sataan ja hänen on laskiessaan pidettävä päänsä huutopaikkana toimivaa seinää tms. vasten ja peitettävä silmänsä käsillään. Piiloutujat voivat piiloutua mihin tahansa - kauas tai lähelle. Joskus piiloutuja voi taktisesti valita huutopaikkaa yllättävän lähelläkin olevan piilon.


        Rottien kiinniottaminen ja itsensä turvaaminen

        Kun etsijä lähtee etsimään piiloutujia, piiloutujat voivat edelleen liikkua vapaasti. Heidän ei tarvitse odottaa piiloissaan, että etsijä löytäisi heidät. Mahdollista on myös härnätä etsijää erilaisilla huudoilla, joskaan tämä ei kuulu Kirkonrotta -leikin luonteeseen useimmissa tapauksissa.

        Kun etsijä saa varman näköhavainnon jostain piiloutujasta, hänen täytyy koskettaa kämmenellään huutopaikkaan ja huutaa "Mikko-rotta nähty!" (jos nähdyn piiloutujan nimi on Mikko) tai vaikkapa "Mikko- ja Laura-rotta nähty", mikäli piiloutuja näki sekä Mikon että Lauran. Se piiloutuja, jonka etsijä on nähnyt ensimmäisenä, on seuraavalla kierroksella uusi etsijä.

        Sen jälkeen kun etsijä on nähnyt Mikon tai Lauran, he voivat myös yrittää pelastaa itsensä juoksemalla huutopaikalle ennen kuin etsijä ehtii sinne. Tällöin heidän pitää koskettaa kädellään huutopaikkaan ja huutaa "Omat!". Jos piiloutuja onnistuu tekemään tämän ennen kuin etsijä tavoittaa huutopaikan, hän on turvassa. Piiloutujan ja etsijän välille voi muodostua tiukka juoksukilpailu huutopaikalle. Usein etsijä kuitenkin näkee piiloutujan niin kaukaa, ettei piiloutujan kannata edes yrittää juosta. Sekä "vangiksi" jääneet rotat, että itsensä pelastaneet leikkijät jäävät maleksimaan huutopaikalle.

        Piiloutujat voivat turvata itsensä riippumatta siitä, onko etsijä vielä nähnyt heitä. Jos piiloutuja näkee tai aavistaa, että etsijä on etääntynyt kauaksi huutopaikasta, hän voi käydä turvaamassa itsensä edellä kuvatulla tavalla. Riskienotto on mahdollista, ja kynnys siihen on pieni, mikäli joku toinen on jo joutunut vangiksi, jolloin piiloutujan ei tarvitse pelätä joutuvansa uudeksi etsijäksi.


        Pelastaminen

        "Vangiksi" joutuneet rotat voidaan kuitenkin myös pelastaa. Kun joku piiloutuja saavuttaa huutopaikan jäämättä ensin itse vangiksi, hän voi pelastaa siellä mahdollisesti olevat vangitut rotat. Tällöin hänen pitää huutaa huutopaikkaa koskettaessaan "Kaikki pelastettu!". Jos joku piiloutuja onnistuu tässä, etsijä joutuu laskemaan huutopaikalla uudestaan samalla tavalla kuin kierroksen alussa, ja vapautetut rotat voivat lähteä taas piiloon. Ne rotat, jotka ovat turvanneet itsensä huutamalla "Omat!" jäävät edelleen huutopaikalle, eikä heidän tarvitse piiloutua enää uudestaan. Huutopaikalle ehtivä piiloutuja voi turvata itsensä huutamalla "Omat!" siitä huolimatta, vaikka paikalla olisi myös vangittuja rottia. Sosiaalinen paine yleensä aiheuttaa kuitenkin sen, että vangitut pelastetaan. Huutopaikalla oleskelevat vangitut yleensä huutelevat avuttomina "Pelastakaa!" huutoja.


        Kierroksen päättyminen

        Kierros päättyy, kun kukaan piiloutuja ei ole enää karkutiellä. Mikäli kaikki piiloutujat ovat turvanneet itsensä huutamalla huutopaikalla "Omat!", joutuu etsijä olemaan etsijänä myös seuraavalla kierroksella. Mikäli taas yksi tai useampi rotista on joutunut vangiksi, tulee ensimmäisenä nähdystä rotasta etsijä seuraavalle kierrokselle.

        Leikin kierrokset jatkuvat näin loputtomiin, kunnes leikkijät lopettavat leikin.

        Variaatioita Kirkonrotasta

        Erilaiset Kirkonrotassa käytetyt huudot ja muut termit vaihtelevat varmasti paljon. Ylläolevat säännöt ja sanat ovat peräisin Espoon Kilosta 1980- ja 1990-lukujen vaihteesta.

        On olemassa myös joukko Kirkonrotalle hyvin läheistä sukua olevia leikkejä.

        Purkkiksessa joku piiloutujista potkaisee purkin, joka etsijän on haettava. Tällä välin piiloutujat juoksevat piiloihin. Kun purkki on asetettu takaisin siihen, mistä se potkaistiin, piiloutujien etsintä alkaa. Purkki toimii jatkossa huutopaikkana, ja etsijä huutaa esimerkiksi "Mikko purkissa" nähtyään Mikon. Muuten säännöt ovat kuin Kirkkiksessä. Tunnetaan myös nimellä pönttö tai prönttö. Purkin tilalla voi olla myös pallo.

        Kymmenen tikkua laudalla on variaatio, jossa huutopaikkana toimivalle laudalle (tai jollekin lautaa muistuttavalle levylle) laitetaan kymmenen tikkua (yleensä tikut ovat pieniä puukeppejä). Joku piiloutujista kumoaa laudan siten, että tikut lentävät ympäriinsä. Sen jälkeen piiloutujat juoksevat piiloihinsa. Etsijä kokoaa tikut taas laudalle, jonka jälkeen hän voi alkaa etsimään piiloutujia.


      • ohase
        krista kirjoitti:

        Leikin alku

        Ensin valitaan, kuka leikkijöistä on etsijä. Etsijä voidaan valita erillisellä arvonnalla tai sitten joku voi suostua vapaaehtoiseksi. Muut leikkijät ovat piiloutujia. Leikkiin tarvitaan jokin "huutopaikka", joka toimii leikin keskipisteenä. Tällaiseksi paikaksi käy esimerkiksi jokin seinä, talonovi, liukumäki tms. Huutopaikka on yleensä aina sama, jos samalla paikalla on leikitty Kirkonrottaa aikaisemminkin.

        Kun leikki alkaa, etsijä odottaa hetken, että piiloutujat menevät piiloon. Yleensä etsijä esimerkiksi laskee viiteenkymmeneen tai sataan ja hänen on laskiessaan pidettävä päänsä huutopaikkana toimivaa seinää tms. vasten ja peitettävä silmänsä käsillään. Piiloutujat voivat piiloutua mihin tahansa - kauas tai lähelle. Joskus piiloutuja voi taktisesti valita huutopaikkaa yllättävän lähelläkin olevan piilon.


        Rottien kiinniottaminen ja itsensä turvaaminen

        Kun etsijä lähtee etsimään piiloutujia, piiloutujat voivat edelleen liikkua vapaasti. Heidän ei tarvitse odottaa piiloissaan, että etsijä löytäisi heidät. Mahdollista on myös härnätä etsijää erilaisilla huudoilla, joskaan tämä ei kuulu Kirkonrotta -leikin luonteeseen useimmissa tapauksissa.

        Kun etsijä saa varman näköhavainnon jostain piiloutujasta, hänen täytyy koskettaa kämmenellään huutopaikkaan ja huutaa "Mikko-rotta nähty!" (jos nähdyn piiloutujan nimi on Mikko) tai vaikkapa "Mikko- ja Laura-rotta nähty", mikäli piiloutuja näki sekä Mikon että Lauran. Se piiloutuja, jonka etsijä on nähnyt ensimmäisenä, on seuraavalla kierroksella uusi etsijä.

        Sen jälkeen kun etsijä on nähnyt Mikon tai Lauran, he voivat myös yrittää pelastaa itsensä juoksemalla huutopaikalle ennen kuin etsijä ehtii sinne. Tällöin heidän pitää koskettaa kädellään huutopaikkaan ja huutaa "Omat!". Jos piiloutuja onnistuu tekemään tämän ennen kuin etsijä tavoittaa huutopaikan, hän on turvassa. Piiloutujan ja etsijän välille voi muodostua tiukka juoksukilpailu huutopaikalle. Usein etsijä kuitenkin näkee piiloutujan niin kaukaa, ettei piiloutujan kannata edes yrittää juosta. Sekä "vangiksi" jääneet rotat, että itsensä pelastaneet leikkijät jäävät maleksimaan huutopaikalle.

        Piiloutujat voivat turvata itsensä riippumatta siitä, onko etsijä vielä nähnyt heitä. Jos piiloutuja näkee tai aavistaa, että etsijä on etääntynyt kauaksi huutopaikasta, hän voi käydä turvaamassa itsensä edellä kuvatulla tavalla. Riskienotto on mahdollista, ja kynnys siihen on pieni, mikäli joku toinen on jo joutunut vangiksi, jolloin piiloutujan ei tarvitse pelätä joutuvansa uudeksi etsijäksi.


        Pelastaminen

        "Vangiksi" joutuneet rotat voidaan kuitenkin myös pelastaa. Kun joku piiloutuja saavuttaa huutopaikan jäämättä ensin itse vangiksi, hän voi pelastaa siellä mahdollisesti olevat vangitut rotat. Tällöin hänen pitää huutaa huutopaikkaa koskettaessaan "Kaikki pelastettu!". Jos joku piiloutuja onnistuu tässä, etsijä joutuu laskemaan huutopaikalla uudestaan samalla tavalla kuin kierroksen alussa, ja vapautetut rotat voivat lähteä taas piiloon. Ne rotat, jotka ovat turvanneet itsensä huutamalla "Omat!" jäävät edelleen huutopaikalle, eikä heidän tarvitse piiloutua enää uudestaan. Huutopaikalle ehtivä piiloutuja voi turvata itsensä huutamalla "Omat!" siitä huolimatta, vaikka paikalla olisi myös vangittuja rottia. Sosiaalinen paine yleensä aiheuttaa kuitenkin sen, että vangitut pelastetaan. Huutopaikalla oleskelevat vangitut yleensä huutelevat avuttomina "Pelastakaa!" huutoja.


        Kierroksen päättyminen

        Kierros päättyy, kun kukaan piiloutuja ei ole enää karkutiellä. Mikäli kaikki piiloutujat ovat turvanneet itsensä huutamalla huutopaikalla "Omat!", joutuu etsijä olemaan etsijänä myös seuraavalla kierroksella. Mikäli taas yksi tai useampi rotista on joutunut vangiksi, tulee ensimmäisenä nähdystä rotasta etsijä seuraavalle kierrokselle.

        Leikin kierrokset jatkuvat näin loputtomiin, kunnes leikkijät lopettavat leikin.

        Variaatioita Kirkonrotasta

        Erilaiset Kirkonrotassa käytetyt huudot ja muut termit vaihtelevat varmasti paljon. Ylläolevat säännöt ja sanat ovat peräisin Espoon Kilosta 1980- ja 1990-lukujen vaihteesta.

        On olemassa myös joukko Kirkonrotalle hyvin läheistä sukua olevia leikkejä.

        Purkkiksessa joku piiloutujista potkaisee purkin, joka etsijän on haettava. Tällä välin piiloutujat juoksevat piiloihin. Kun purkki on asetettu takaisin siihen, mistä se potkaistiin, piiloutujien etsintä alkaa. Purkki toimii jatkossa huutopaikkana, ja etsijä huutaa esimerkiksi "Mikko purkissa" nähtyään Mikon. Muuten säännöt ovat kuin Kirkkiksessä. Tunnetaan myös nimellä pönttö tai prönttö. Purkin tilalla voi olla myös pallo.

        Kymmenen tikkua laudalla on variaatio, jossa huutopaikkana toimivalle laudalle (tai jollekin lautaa muistuttavalle levylle) laitetaan kymmenen tikkua (yleensä tikut ovat pieniä puukeppejä). Joku piiloutujista kumoaa laudan siten, että tikut lentävät ympäriinsä. Sen jälkeen piiloutujat juoksevat piiloihinsa. Etsijä kokoaa tikut taas laudalle, jonka jälkeen hän voi alkaa etsimään piiloutujia.

        konkkastakin yks variaatio kirkonrotasta..meillä oli kyl niin hauskaa aina kun sitä leikittiin..jeps.


      • Lapseksi.jälleen
        krista kirjoitti:

        Leikin alku

        Ensin valitaan, kuka leikkijöistä on etsijä. Etsijä voidaan valita erillisellä arvonnalla tai sitten joku voi suostua vapaaehtoiseksi. Muut leikkijät ovat piiloutujia. Leikkiin tarvitaan jokin "huutopaikka", joka toimii leikin keskipisteenä. Tällaiseksi paikaksi käy esimerkiksi jokin seinä, talonovi, liukumäki tms. Huutopaikka on yleensä aina sama, jos samalla paikalla on leikitty Kirkonrottaa aikaisemminkin.

        Kun leikki alkaa, etsijä odottaa hetken, että piiloutujat menevät piiloon. Yleensä etsijä esimerkiksi laskee viiteenkymmeneen tai sataan ja hänen on laskiessaan pidettävä päänsä huutopaikkana toimivaa seinää tms. vasten ja peitettävä silmänsä käsillään. Piiloutujat voivat piiloutua mihin tahansa - kauas tai lähelle. Joskus piiloutuja voi taktisesti valita huutopaikkaa yllättävän lähelläkin olevan piilon.


        Rottien kiinniottaminen ja itsensä turvaaminen

        Kun etsijä lähtee etsimään piiloutujia, piiloutujat voivat edelleen liikkua vapaasti. Heidän ei tarvitse odottaa piiloissaan, että etsijä löytäisi heidät. Mahdollista on myös härnätä etsijää erilaisilla huudoilla, joskaan tämä ei kuulu Kirkonrotta -leikin luonteeseen useimmissa tapauksissa.

        Kun etsijä saa varman näköhavainnon jostain piiloutujasta, hänen täytyy koskettaa kämmenellään huutopaikkaan ja huutaa "Mikko-rotta nähty!" (jos nähdyn piiloutujan nimi on Mikko) tai vaikkapa "Mikko- ja Laura-rotta nähty", mikäli piiloutuja näki sekä Mikon että Lauran. Se piiloutuja, jonka etsijä on nähnyt ensimmäisenä, on seuraavalla kierroksella uusi etsijä.

        Sen jälkeen kun etsijä on nähnyt Mikon tai Lauran, he voivat myös yrittää pelastaa itsensä juoksemalla huutopaikalle ennen kuin etsijä ehtii sinne. Tällöin heidän pitää koskettaa kädellään huutopaikkaan ja huutaa "Omat!". Jos piiloutuja onnistuu tekemään tämän ennen kuin etsijä tavoittaa huutopaikan, hän on turvassa. Piiloutujan ja etsijän välille voi muodostua tiukka juoksukilpailu huutopaikalle. Usein etsijä kuitenkin näkee piiloutujan niin kaukaa, ettei piiloutujan kannata edes yrittää juosta. Sekä "vangiksi" jääneet rotat, että itsensä pelastaneet leikkijät jäävät maleksimaan huutopaikalle.

        Piiloutujat voivat turvata itsensä riippumatta siitä, onko etsijä vielä nähnyt heitä. Jos piiloutuja näkee tai aavistaa, että etsijä on etääntynyt kauaksi huutopaikasta, hän voi käydä turvaamassa itsensä edellä kuvatulla tavalla. Riskienotto on mahdollista, ja kynnys siihen on pieni, mikäli joku toinen on jo joutunut vangiksi, jolloin piiloutujan ei tarvitse pelätä joutuvansa uudeksi etsijäksi.


        Pelastaminen

        "Vangiksi" joutuneet rotat voidaan kuitenkin myös pelastaa. Kun joku piiloutuja saavuttaa huutopaikan jäämättä ensin itse vangiksi, hän voi pelastaa siellä mahdollisesti olevat vangitut rotat. Tällöin hänen pitää huutaa huutopaikkaa koskettaessaan "Kaikki pelastettu!". Jos joku piiloutuja onnistuu tässä, etsijä joutuu laskemaan huutopaikalla uudestaan samalla tavalla kuin kierroksen alussa, ja vapautetut rotat voivat lähteä taas piiloon. Ne rotat, jotka ovat turvanneet itsensä huutamalla "Omat!" jäävät edelleen huutopaikalle, eikä heidän tarvitse piiloutua enää uudestaan. Huutopaikalle ehtivä piiloutuja voi turvata itsensä huutamalla "Omat!" siitä huolimatta, vaikka paikalla olisi myös vangittuja rottia. Sosiaalinen paine yleensä aiheuttaa kuitenkin sen, että vangitut pelastetaan. Huutopaikalla oleskelevat vangitut yleensä huutelevat avuttomina "Pelastakaa!" huutoja.


        Kierroksen päättyminen

        Kierros päättyy, kun kukaan piiloutuja ei ole enää karkutiellä. Mikäli kaikki piiloutujat ovat turvanneet itsensä huutamalla huutopaikalla "Omat!", joutuu etsijä olemaan etsijänä myös seuraavalla kierroksella. Mikäli taas yksi tai useampi rotista on joutunut vangiksi, tulee ensimmäisenä nähdystä rotasta etsijä seuraavalle kierrokselle.

        Leikin kierrokset jatkuvat näin loputtomiin, kunnes leikkijät lopettavat leikin.

        Variaatioita Kirkonrotasta

        Erilaiset Kirkonrotassa käytetyt huudot ja muut termit vaihtelevat varmasti paljon. Ylläolevat säännöt ja sanat ovat peräisin Espoon Kilosta 1980- ja 1990-lukujen vaihteesta.

        On olemassa myös joukko Kirkonrotalle hyvin läheistä sukua olevia leikkejä.

        Purkkiksessa joku piiloutujista potkaisee purkin, joka etsijän on haettava. Tällä välin piiloutujat juoksevat piiloihin. Kun purkki on asetettu takaisin siihen, mistä se potkaistiin, piiloutujien etsintä alkaa. Purkki toimii jatkossa huutopaikkana, ja etsijä huutaa esimerkiksi "Mikko purkissa" nähtyään Mikon. Muuten säännöt ovat kuin Kirkkiksessä. Tunnetaan myös nimellä pönttö tai prönttö. Purkin tilalla voi olla myös pallo.

        Kymmenen tikkua laudalla on variaatio, jossa huutopaikkana toimivalle laudalle (tai jollekin lautaa muistuttavalle levylle) laitetaan kymmenen tikkua (yleensä tikut ovat pieniä puukeppejä). Joku piiloutujista kumoaa laudan siten, että tikut lentävät ympäriinsä. Sen jälkeen piiloutujat juoksevat piiloihinsa. Etsijä kokoaa tikut taas laudalle, jonka jälkeen hän voi alkaa etsimään piiloutujia.

        Meillä leikin nimi oli "Omat nimet kirjoissa", ja juoksijat huusivat maalipaikalla "Omat nimet kirjassa, kirjan kannet kii!" Ja jos halusi pelastaa jonkun jo löydetyn, piti ehtiä vielä huutaa pelastettavan nimi, ennen kuin etsijä ehtii läimäyttää oman kämmenensä maalipaikkaan.
        Oli kyllä kämmenet usein täynnä pieniä tikkuja, kun meillä maalipaikka oli puuvajan ovi.
        Se oli lapsuuden ajan riemukkaimpia leikkejä, ja varmaan siitäkin syystä, että sitä ei voinut kovin pienellä porukalla leikkiä. Piti olla iso lauma kavereita paikalla.
        Samasta leikistä varmaan on kehitetty myöhemmän ajan PUM-sota, jota leikimme koulun luokan kanssa. Teimme luokkaretkiä keväisin saareen, ja siellä leikkiä olikin kiva pelata kallioisessa ja metsäisessä maisemassa. Pelaajien oli päästävä hakijan huomaamatta maalipaikalle. Jos hakija hänet huomasi, huusi hän: MIKKO PUM, jolloin pelaajan oli tultava pois pelistä.
        Olisi sitä vieläkin kiva leikkiä.


    • d.claiborne

      Vasta pesty puhdas selkä,
      ympyrä ja risti.
      Kuka siihen likaisella
      sormellansa pisti?

      • marina

        koko lapsilauma (kasvot seinää vasten olevaa "rottaa" lukuun ottamatta) loruilee:
        - vasta pesty, puhdas selkä
        kuka siihen viimeks koski
        likaisilla näpeillään?

        joku siis "pesee" rotan käännettyä selkää ja joku toinen (tai pesijä itse) koskettaa selkää lorun lopuksi. koskettamisen jälkeen rotta kääntyy ja arvaa kuka kosketti.

        leikkijä jonka nimi on arvattu kysyy:
        - ihanks totta?

        ja rotta vastaa:
        - totta kuin kirkonrotta.

        leikkijä:
        - määrää matka!

        rotta määrää matkan (esim. kolme kertaa lipputangon ympäri). jos rotta arvaa selkäänsä koskettajan oikein joutuu tämä kiertämään annetun matkan. jos taas rotta arvaa väärin, joutuu hän itse kiertämään määräämänsä matkan.

        uuden (tai alkuperäisen) rotan kiertäessä määrättyä matkaa, muut leikkijät juoksevat piiloihin ja kun rotta on matkannut matkansa ja palaa lähtöpaikalle, hän huutaa kuuluvasti:
        - rotta kotona. jonka jälkeen hän saa alkaa etsiä piilossa olijoita.

        kun rotta näkee jonkun piilossa olijan, hän juoksee lähtöpaikalle ja huutaa leikkijän nimen, esim. maijan-rotta. jos maija kuitenkin ehtii lähtöpaikalle ennen rottaa, hän voi huutaa: -oma rotta, jolloin hän on turvassa rotalta.

        piilossa olija voi myös pelastaa jo kiinni jääneet leikkijät juoksemalla lähtöpaikalle ennen rottaa ja huutamalla:- kaikki pelastettu, jonka jälkeen kaikki leikkijät saavat mennä uudestaan piiloihin ja rotan työ alkaa alusta.

        kun rotta saa kaikki leikkijät kiinni, tulee ensimmäisenä nähdystä leikkijästä uusi rotta, jonka selkä pestään.

        * myöhemmässä vaiheessa leikki muuttui meillä niin, että jos rotta arvasi oikein leikkijän, joka pesun jälkeen kosketti hänen selkäänsä, tuli heistä molemmista rottia ja jos hän arvasi väärin, jotui hän yksin toimimaan rottana.


    • Jere909

      Me leikittiin lapsina ainakin näin: yksi arvotaan tai valitaan etsijäksi.sitten muut eli piiloutujat lähtevät piiloon (kun etsijä laskee). Kun etsiä näkee jonkun piiloutujista hänen pitää mennä lasku paikalle ja huutaa ville-rotta nähty (jos piiloutujan nimi on siis ville). Piiloutujat voivat myös vielä pelastaa kyseisen henkilön joka on nähty huutamalla "kaikki rotat pelastettu". Jos henkilöitä on useampi niin myös he pelastuvat ja saavat mennä uudestaan piiloon.Kirkonrotassa voi pelastaa myös itsensä huutamalla"oma" Tällöin kyseinen henkilö on pelastanut itsensä.

    • Jere909

      En tiedä miks kirjotin tänne mut iha sama

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2810
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2030
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      42
      1543
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      989
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe