Mikä teitä askarruttaa, kiinnostaa tai ärsyttää tai mitä vaan.
Nonii pistäkääpä jotain kiinnostavaa aihetta kehiin !
27
286
Vastaukset
- Anonyymi00001
Mietityttää tämä ET-lehdestä lukemani juttu ja muut samankaltaiset.
Hannun, 77, tila romahti sairaalassa: ”Katselin katonrajasta, kun minua elvytettiin”
Hannu Hoffrenia auttoi, kun hän pääsi sairastuttuaan kertomaan oireistaan ja ajatuksistaan läheisilleen.
Hannu Hoffren, 72, sairastaa harvinaista verisuonitautia. Kun diagnoosi viimein varmistui, edessä oli vaarallinen leikkaus.
– Operaatio onnistui hyvin, mutta sen jälkeen melkein kuolin.
"Olin vähän yli 50-vuotias, kun puheestani alkoi kadota sanoja. Muut eivät sitä välttämättä huomanneet, mutta tajusin asian itse.
Kun pidin työssäni koulutustilaisuuksia, aloin käyttää apuna papereita. Lunttasin niistä, jos en saanut sanottua jotain sanaa.
Samaan aikaan minua alkoivat vaivata myös päänsärkykohtaukset. Silloin huolestuin ja hakeuduin lääkäriin. Neurologi kirjoitti lähetteen kattavaan pään kuvaukseen.
Hannu haluaa kertoa sairaalassa kokemustaan, sillä hän toivoo, etteivät saman kokeneet pitäisi itseään hassuina.
Kuvissa näkyi selviä muutoksia pään verisuonissa.
Oireitteni syyksi varmistui Moyamoya-tauti, joka johtuu kallonpohjan aivoverisuonten etenevästä ahtautumisesta.
Lääkäri kertoi, että ilman pään alueen mikroneurokirurgista leikkausta elinaikaodotteeni on kahdesta neljään vuotta. Leikkaus on riskialtis, sillä pään verisuonien operointi on erittäin vaativaa.
Leikkaus onnistui hyvin, mutta sen jälkeen melkein kuolin.
Leikkauksen teki japanilainen neurokirurgi ryhmineen. He olivat Suomessa kansainvälisessä kokouksessa, ja operaatio näytettiin muille kokousedustajille nettiyhteyden kautta.
Leikkaus onnistui hyvin, mutta sen jälkeen melkein kuolin.
Tilani romahti sairaalassa muutama päivä leikkauksen jälkeen. Menetin tajuntani ja tajusin katsovani katon rajasta, miten minua elvytettiin.
🔴 Lopulta kuulin äänen joka sanoi: 'Mene takaisin.' Sen jälkeen heräsin ja näin ympärilleni kertyneet elvyttäjät.
Olen päättänyt kertoa kokemuksestani julkisesti, sillä olen kuullut vastaavaa muiltakin. Toivon, etteivät saman kokeneet pitäisi itseään mitenkään hassuina."
Tämä on lyhennelmä ET-lehdessä 24/2025 olleesta jutusta. Tilaajana voit lukea sen kokonaan täältä. Jos et vielä ole tilaaja, tutustu Digilehdet.fi-palveluun.
https://www.etlehti.fi/artikkeli/hannun-77-tila-romahti-sairaalassa-katselin-katonrajasta-kun-minua-elvytettiinNäitä "Afterlife"-tarinoita taitaa ilmestyä aika ajoin. Ensimmäiset muistan -80-luvulta kun niitä julkaistiin kirjoiksi saakka: Raymond Moody:"Kokemuksia kuolemasta" taisi olla tunnetuin meillä.
Julkisuuteenkin on tullut aika ajoin yksityisiä henkilöitä kertomaan kokemuksista, mitkä ovat olleet pitkälti samantyyppisiä, mistä Hoffrenkin kertoi.
On sanottu, että myös jokin traumaattinen kokemus arjen keskellä saattaa aineuttaa tämän "ruumiista poistumisilmiön" - siitäkin on todistusaineitoa tallennettu...
Minusta nuo tarinat ovat omalla laillaan kiehtovia ja jotenkin käy myös järkeen se, että "on jotakin muutakin kuin tämä" " (vrt Merete Mazzarellan samanniminen kirja..))...
demeter1
- Anonyymi00002
Kevät on jo nurkan takana, maaliskuussa alkaa lämpö hiipiä kunnolla.
- Anonyymi00003
Täällä on neljähullu seinästä tyypiltään
yksi on savostakopioi hesaria koska ei aikuisaikana saanut ääntään kuuluville
eikä nytkään, yksi on henkisesti sairas häirikköpanettelija jakopioija
sitten wikipedia-et-lehtikopioijia
ja uutena ilmiönäly käpiöt kopioimassa tekoälykäpiöjuttuja
kaikilla näillä on ominaisuutena, että ne eivät tiedä mitään koipioimastaan aiheesta
eli eivät osaa kertoa mikä siinä on erikoista tai väärin ...
eli neljä tyyppiä aiheesta
mäentiedämittään mutta panin tekoälylle kysymyksen ja sensano tältapaa
ja toi toltapaa ja viki pediassa sanonäin et eläkää sen mukaan ja ottakaa riskit
näiden mun kopioiden mukaan- Anonyymi00004
Aloitus yllytti sua tollaseen soosaamiseen, no hyvä.
- Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
Aloitus yllytti sua tollaseen soosaamiseen, no hyvä.
Niin, aloittajahan täällä pyysi viihdettä itselleen. On minulla karmaisevampiakin juttuja mutta taidan säästää ne myöhäisiltaan niin että viihteen toivojat saavat kauhukohtauksia ja painajaisia uniinsa.
- Anonyymi00007
Hölöpölö. persu, 0003, mene nuukkumaan !
- Anonyymi00006
Aloittajalle ohjeeksi että tartu siihen hieromasauvaasi uudemman kerran tälle päivälle niin saat paremmin unta.
Meitä muita ei ärsytä mikään. - Anonyymi00008
Minulle antoi eräs seurakuntapappi kirjan, jossa tuonpuoleisesta
palanneet kertoivat kokemuksistaan.
Hänen tarkoituksensa kai oli lohduttaa minua, että kaikki ei ole loppu.
Tulen tapaamaan rakkaan lähimmäiseni "toisessa maailmassa".
"Ei ole kaikki ole tässä minkä me näemme", pappi sanoi.
Luin kirjan, surun murtama kun olin, mutta en osaa sanoa miten
suhtaudun ajatukseen, ettei kaikki olisi loppu.
Toivoisi, ettei olisi, mutta järkeni sanoo toista.- Anonyymi00009
Minua taas tuo Raymond Moodyn kirja lohdutti äitini kuoleman jälkeen, Ano 008.
Toisaalta olen aina ollut taipuvainen ajattelemaan, että elämä jatkuu kuoleman jälkeen jossakin muodossa, vaikka sen varaan ei "kannata" laskea...
demeter1 - Anonyymi00022UUSI
Ei kukaan elävä ihminen voi kertoa mistään tuonpuoleisesta koska e8 ole ollut siellä.
Usein aivot tekevät tepposia kun verenpaine laskee ja tulee hyvä olo kun makaa ja mene3 vihdoin tajuttomaksi
Joten tilanne on neurologinen ja ne jo ennen kuolleet tulevat esiin aivojen lohkoista vähän ennen kun menee kokonaan tajuttomaksi , ja elvytys alkaa ja jossain potilas tuntee että hän leijuu katossa . Moni kertoo että oli tuntenut suuren onnen tunteen. Ennen tajun menettämistä
Ihmisen aivot ovat niin moni mutkaiset ettei parhaimmatkaan neurologit tiedä niistä kaikkea .
Siksi ihmiset tulkitsee nämä asiat ” tuonpuoleisesta ” maailmasta , se varmaan helpottaa monien olotilaa. Kun ajattelee kuolemaa.
- Anonyymi00010
En muista sen kirjan kirjoittajaa, jonka pappi lainasi minulle.
Ehkä se on sama. Hän sanoi, ettei sitä ole mistään saatavana, että vain lainaa sen.
Ehkä kirjasta oli otettu vain pieni painos pienelle piirille ?
Kuolemanrajakokemukset ovat pohdituttaneet minua paljon,
koska surua on ollut paljon.
Selailin taas vähän mitä kuolemanrajakokemuksesta on kirjoitettu.
Tulos on varmaankin asiasta kiinnostuneille tuttua ennestään.
"Vaikka tiede ei hyväksy kuolemanrajakokemuksia todisteena kuolemanjälkeisestä elämästä, lääkärit tunnustavat ne todellisina kokemuksina, joilla on merkittävä vaikutus potilaan psyykeeseen ja elämänkatsomukseen.
Lääkärien ja tutkijoiden näkemykset kuolemanrajakokemuksista jakautuvat pääosin lääketieteellisiin selitysmalleihin ja kokemusten todellisuutta pohtiviin, filosofisempiin tulkintoihin".
Tässä on kooste siitä, mitä lääkärit sanovat aiheesta:
"Suurin osa lääketieteestä pitää kuolemanrajakokemuksia aivojen tuottamina ilmiöinä, jotka johtuvat äärimmäisestä stressistä, hapenpuutteesta tai aivokemian muutoksista kuoleman lähestyessä.
Hapenpuute aivoissa voi aiheuttaa hallusinaatioita, euforiaa ja tunnelinäkymiä.
Serotoniinin, endorfiinien tai ketamiinin kaltaisten aineiden vapautuminen aivoissa voi tuottaa rauhoittavan ja "toisen maailman" tunteen.
Temporoparietaalisen aivokuoren häiriöt voivat aiheuttaa kehostairtautumiskokemuksen.
Jotkut lääkärit ja tutkijat (esim. kardiologit ja neurotieteilijät) ovat huomioineet, että kokemukset voivat tapahtua, vaikka aivotoiminta on lähes pysähtynyt, mikä on perinteisen fysiologian mukaan vaikea selittää.
Lääkärien raportoimat tyypilliset piirteet kuolemanrajakokemuksissa ovat:
-Kehostairtautumisen tunne. Henkilö katsoo omaa kehoaan yläpuolelta.
-Voimakas hyvänolontunne, kivun poistuminen.
-Tunnelin tai valon näkeminen.
-Elämän eläminen läpi: Tärkeiden hetkien välähtäminen.
-Kohtaaminen kuolleiden läheisten kanssa.
Lääkärit ovat havainneet, että kuolemanrajakokemukset muuttavat ihmisiä syvästi:
Monet menettävät pelkonsa kuolemaa kohtaan.
Elämälle tulee uusi tarkoitus ja syvempi merkitys."
En toistaiseksi löytänyt mitä mieltä tiedemiehet ovat
ja kumpiko olisi pätevin sanomaan asiasta jotain,
lääkärit vai tiedemies ? Vai kuka ?
Mieleeni tuli ykskaks kokemus eri tilanteessa, kun minua heräteltiin
leikkauksesta. "Pyörin" sitä ennen jossain mustassa tunnelissa.
Kokemus oli epämiellyttävä, aika kauhea oikeastaan. Kivut olivat kovat.
Kun jotain sain suustani ähkäistyä pyysin kipulääkettä.
Lääkäri sanoi, että minulla on jo annettu niin paljon kipulääkettä kuin voi,
että jos annetaan lisää niin kuolen.
ano 00008- Anonyymi00016
Kiitos kirjoituksestasi, Ano 00008. Parasta antia täällä pitkään aikaan..)) Siis meille, joita aihe kiinnostaa ja luulisi, että täällä se voisi kiinnostaakin. Tai sitten ei.
Referaatit tuntuivat tutuilta, en muista sen toisen kirjoittajan nimeä, joka kertoi asioista samaan tapaan kuin Moody. En tiennyt, että kirja on jo harvinainen, en kyllä ole ajatellutkaan siitä luopua..))
Samaan aikaan Moodyn kirjan kanssa ilmestyi myös Elisabet Kubler-Rossin kirja
"Raportti kuolemisesta" (1969). Hän kirjoitti paljon muutakin aiheesta ja käsiteli myös kuolemanrajakokemuksia. Wiki tietää..))
Tuosta omasta kokemuksestasi, hurjalta kuulosti - tuli mieleeni Sogyal Rinpochen kirja
"Tiibettiläinen kirja elämästä ja kuolemasta". Jos oikein muistan, siinä kuvattiin saman tyyppistä kokemusta ikäänkuin kuolemisprosessiin kuuluvana, sielun puhdistautumisena. kiirastuli?
Moody ei sitä kuvannut vaan kuoleminen kuvattiin ainoastaan vapauttavana ja myönteisenä kokemuksena.
Kovin hatarasti lukemaani enää muistan mutta kyllä sanoisin, että noista kirjoista oli suuri apu minulle ja tuntui että saavutin niiden avulla jonkinasteisen tyyneyden suhteessa kuolemaan ja pystyin olemaan mukana myös läheisten saattohoidossa ja työharjoittelussa Terhokodissa.
Tuo kysymyksesi lääkäri vai tiedemies, taitaa jäädä vastausta vaille, minulla ainakin.
Nuori Pentti Saarikoski asetti vastakkain tieteen ja runouden ja piti runoutta uskottavampana isojen kysymysten kohdalla. Sille kannalle taidan itsekin asettua ja todeta vain arkisesti: "sen näkee sitten"...))
demeter1
- Anonyymi00011
Ensimmäinen omasta kuolemastaan kuvauksen kirjoittanut on Mooses joka viidennen kirjansa 34 luvussa kertoo kuolleensa 120 vuotiaana jumalan avustuksella näin pitkään eläneenä
Oma tavoitteeni on 110 aminohappojen antioksidanttien avulla päästä lähes samaan
En ole aikonut kirjoittaa omasta kuolemastani kuvausta. Ainakaan vielä- Anonyymi00012
vielä "Hapenpuute aivoissa voi aiheuttaa hallusinaatioita, euforiaa ja tunnelinäkymiä"
Aivot luovat näkymäsi ei niitä ole olemassa
tunneli-ilmiö on viimeinen yritys elämään eli valoon geneettisesti sisäänrakennut ponnistus
kaikki mitä näette, kirkkaus, värit, kolmiulotteisuus
ne ovat aivojen luomaa
Esim. värit luodaan aivoissa ja muistissa kuvat värjätään joskus oikein joskus väärin
värejä ei ole olemassa
silmät räpyttelevät, aivojen on luotava jatkuvaa mukakuvaa ettei värähtele
näköhermo on reikä silmän pohjassa ja jos aivot olisivat laiskoja näkökentässä
olisi musta reikä mutta aivot piirtävät siihen kuvan ettei häiritse
aivot niittaavat kahden silmän tuottaman eri kuvat yhteen'
ja arvioivat etäisyyden silmien väli mittatikkuna
ja kun ihminen liikkuu aivot jättävät liian analyysin että kuva pysyisi terävänä
tässä on kuvia joita ihminen näkee lapsena ja aikuisena näön kehittyessä
https://lozierinstitute.org/wp-content/uploads/2022/10/Simulating-newborn-face-perception.jpg - Anonyymi00013
Minä en pistäisi pahakseni jo piankin tulevaa kuolemaa. Sanoisin vain: "Huh, huh, tässäkö se oli? Ja nyt sitten toisessa maailmassa eteenpäin! Herra, pelasta minun sieluni!"
- Anonyymi00014
Kertoisitko Mikä Aihe oli mielessäsi?
Pelkkää tietojen keruutako?
En kerro aiheitani, ne ovat vain minun, eikä niitä JAETA.
Ölö rurhaan sano miksi näin sanona?
Sanon siksi, että
näin aiheestasi olen mieltä?
Jatka, ,kuin en olisi olemassa! - Anonyymi00015
Suomalaisten luottamus Yhdysvaltoihin romahtanut, varmasti voidaan lukea Trumpin syyksi. Luottamuksen puute sen menettäminen näyttää onnistuvan niin monessa asiassa, sen palauttaminen on vaikeampaa.
- Anonyymi00017
Suomalaisten luottamusta rysiin ei ole koskaan ollutkaan, mikä auttaa palautumista USAn ihailijamaaksi nopeahkosti
- Anonyymi00019UUSI
Yksi Trump ei kesää tee.
Tuo hallusinaatioselitys ainoana selityksenä rajakokemuksille, on aikaa sitten jo heitetty romukoppaan.
Pelko on se, joka estää ihmisiä astumasta oman mukavuusalueensa ulkopuolelle.
Mikään hallusinaatio ei ole pystynyt selittämään sitä, miten nukutettu potilas tai sydänpysähdyksessä oleva potilas pystyy kertomaan jälkeenpäin tarkasti tehdyistä toimenpiteistä.
Jopa sokea on sen tehnyt.
Asiasta on kirjallisuutta, lääkärienkin tutkimuksia.
Kaliforniassa on laajat arkistot kerättyjä kokemuksia.
Tilanne on vähän sama, kun ufokokemukset.
Monet USA:n armeijan korkea-arvoisetkin henkilöt ovat tulleet asioista kertomaan omilla kasvoillaan, varsinkin lentäjät, mitä ovat kokeneet.
Ja miten heitä aikoinaan on peloteltu ja uhkailtu vaikenemaan.
Itse olen sitä mieltä, että mitään yliluonnollista ei ole olemassakaan.
Kaikki on luonnollista, vain ihmisen aistit eivät kykene havaitsemaan, kun murto-osan olevaisesta.
On paljon mitä ihminen ei pysty nykyisellä järjellään selittämään.
Tulevaisuudessa mahdollisesti edetään siinäkin.
Onneksi tiede on uusiutuva luonnonvara, se on jo löytänyt paljon, esim. avaruudesta.
Onneksi löytyy myös ennakkoluulottomia tiedenaisia/miehiä, jotka tutkivat asioita puolueettomasti.- Anonyymi00018UUSI
Vai että sokeakin olisi nähnyt ja jopa tehnyt! Älä nyt viitsi nolata itseäsi täysin. Kuinka syntymäsokea tekisi mitään toimenpiteitä kun hän ei tunne eikä tiedä niiden ruumiinosien nimiäkään mistä häntä on kaiveltu. Tosi on että yliluonnollista ei ole olemassakaan muualla kuin joittenkjin uskonnollisiss a toiveissa jostain jatkoelosta paratiisissa missä ei ole pakkasia!
Tässä ikäryhmässä alkaa olla liikaa dementikkoja ja muita sekopäitä jälkeenjääneitä kansakouluviisauksineen.
Mahdatko tietää missä on Kaliforniakaan jota kehuskelet.
Eräskin takavuosien lääkäri taisi kirjoittaa jopa kirjoja elämästään jollakin tähdellä jonka nimi ei nyt tule mieleen. Googlekin osaa kertoa että kyseisellä tähdellä on pintalämpötila noin 5000 astetta Celsiusta ja plussaa. Ei kai tarvinnut palella jos ei turkkia sattunut matkalle mukaan.
Hauskaa loppueloa jos satutte sellaiseen paikkaan joutumaan syntienne takia! Kuulostaako tutulta? - Anonyymi00020UUSI
Anonyymi00018 kirjoitti:
Vai että sokeakin olisi nähnyt ja jopa tehnyt! Älä nyt viitsi nolata itseäsi täysin. Kuinka syntymäsokea tekisi mitään toimenpiteitä kun hän ei tunne eikä tiedä niiden ruumiinosien nimiäkään mistä häntä on kaiveltu. Tosi on että yliluonnollista ei ole olemassakaan muualla kuin joittenkjin uskonnollisiss a toiveissa jostain jatkoelosta paratiisissa missä ei ole pakkasia!
Tässä ikäryhmässä alkaa olla liikaa dementikkoja ja muita sekopäitä jälkeenjääneitä kansakouluviisauksineen.
Eräskin takavuosien lääkäri taisi kirjoittaa jopa kirjoja elämästään jollakin tähdellä jonka nimi ei nyt tule mieleen. Googlekin osaa kertoa että kyseisellä tähdellä on pintalämpötila noin 5000 astetta Celsiusta ja plussaa. Ei kai tarvinnut palella jos ei turkkia sattunut matkalle mukaan.
Hauskaa loppueloa jos satutte sellaiseen paikkaan joutumaan syntienne takia! Kuulostaako tutulta?"Kuinka syntymäsokea tekisi mitään toimenpiteitä kun hän ei tunne eikä tiedä niiden ruumiinosien nimiäkään mistä häntä on kaiveltu. "
Et voi olla tosissasi ? - Anonyymi00021UUSI
Anonyymi00018 kirjoitti:
Hauskaa loppueloa jos satutte sellaiseen paikkaan joutumaan syntienne takia! Kuulostaako tutulta?Peukutit sitten itse itseäsi. Tuskin kukaan muu voi peukuttaa tuollaista
epäjohdonmukaista ja aiheetonta mollauskirjoitusta. Vaikka olen hyvin epäileväinen kaikkea yliluonnollista kohtaan niin on pakko myöntää että on ollut muutama kokemus mitä en pysty selittämään.
Heräsin aikaisin aamulla. Istuin sängylläni.
Näin vastapäisellä seinällä hahmon, ajattelin että se on mieheni, mutta kun katsoin tarkemmin niin hahmo oli jotenkin läpikuultava, se siirtyi lähelle sänkyäni.
Nipistin itseäni kun olin kuullut että siitä tietää näkeekö unta, katsoin ikkunasta, oli valoisa kesäaamu, kello oli viisi.
En tiedä kuulinko vai tuliko tieto muulla tavalla mieleeni, hahmo ilmoitti minne on heti mentävä. Menin ja estin itsemurhan.
En oikein usko vieläkään, yritän selittää että vaistosin asian ym..
Mutta hyvin todellinen kokemus oli.- Anonyymi00023UUSI
liekko kirjoitti:
Vaikka olen hyvin epäileväinen kaikkea yliluonnollista kohtaan niin on pakko myöntää että on ollut muutama kokemus mitä en pysty selittämään.
Heräsin aikaisin aamulla. Istuin sängylläni.
Näin vastapäisellä seinällä hahmon, ajattelin että se on mieheni, mutta kun katsoin tarkemmin niin hahmo oli jotenkin läpikuultava, se siirtyi lähelle sänkyäni.
Nipistin itseäni kun olin kuullut että siitä tietää näkeekö unta, katsoin ikkunasta, oli valoisa kesäaamu, kello oli viisi.
En tiedä kuulinko vai tuliko tieto muulla tavalla mieleeni, hahmo ilmoitti minne on heti mentävä. Menin ja estin itsemurhan.
En oikein usko vieläkään, yritän selittää että vaistosin asian ym..
Mutta hyvin todellinen kokemus oli.Hyvin erikoinen tapaus. Saiko se sinut miettimään, että onko asioita.
joita me emme täysin tiedä ja ymmärrä ?
Talvi on mennyt melkein huomaamatta. Oli pitkälle syksyyn lämmintä kunnes tuli pakkaset.
En ole talvi-ihmisiä, herään eloon kun alkaa olla pälviä lumihankien keskellä.
Sitten otan tuolin aitan seinustalle mökillä ja virkkaan äänikirjaa kuunnellen kissa sylissä. Se on parasta mitä nykyisin tiedän elämässä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista
Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni1207061Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.
UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M1174830L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?
Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa634086TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a143404Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7052163Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?2481546- 671405
Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581388Osaako kukaan sanoa?
Mikä on syy siihen, että apulaisidiootti yrittää kaikin keinoin haitata kaikkea yrittämistä Ähtärissä? Nyttkin pilkkaa j561344Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä211069