Oikea peili ihmiselle?

Anonyymi-ap

Terapeutti ei pitäis olla toiselle.... mutta ihmiset tarvitsee peiliä, että voi nähdä itsensä...

1. Voiko terapeutti hoitaa?

2. Mistä/miten oikea peili?

Kokemuksia?

94

641

1Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Älkää vaan menkö niille🤣 tuutte kahta hullumiksi. Ne saa rahaa kun te syöttö niiden provisio lääkkeet hauskaaa

• Anonyymi00002

Eli sun pitäis saada stydinpää annosta? 🤔

• Anonyymi00003
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Meinaan, kun vielä naurattaa...😁

• Anonyymi00007

Morkku on seuraava. Mulla vaan näitä halpoja nääks. Ja se morgan sit lopettaa loput

• Anonyymi00024
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Sinä et taida saada ikinä tästä omasta katkeruuden siivittämäst addiktiostaan tarpeeksesi kun ”haastattelet” palstaäijää huomionhakuisesti häntä heiluen. TT

• Anonyymi00079

Terapeutit ei kirjoita lääkereseptejä...

• Anonyymi00004

Etsi itsellesi samanlainen ihminen kaveriksi, just sellainen kuin itsekin olet. Että on samat ongelmat ym. Siten näet sen toisen tekemät virheet ja tajuat että itse toimit juuri samoin.

Toinen vaihtoehto, tylsempi, on se että laitat huoneeseesi videokamerat kuvaamaan itseäsi, näet nauhalta miten käyttäydyt ja miten puhut muille.

• Anonyymi00005

Pisara silmässä tekee tehtävänsä.

• Kyllähän terapeutti, varsinkin masennuksessa hyvin helposti tyrkkää pilleripurkin kouraan ja sanoo, että koita pärjätä.

Hyvistä terapeuteista on pulaa ja monet eivät pysty ottamaan uusia asiakkaita. Sitten on vielä sekin, että henkilökemioiden pitäisi käydä hyvin yksiin. Näin ei aina ole.

Sitten on niitä oikeasti empaattisia terapeutteja, jotka ehkä tiedostamattaan menevät työmoodiin vapaallakin ja ratkovat ongelmia tuosta vaan.

Itse olen jossain vaiheessa käynyt terapiassa ja kyllä koin, että siitä on hyötyä silloisen ongelman läpikäynnissä. Sain myös hyviä työkaluja tulevaisuutta ajatellen.

Silti peräänkuulutan empaattisten ihmissuhteiden perään. Ne ovat paljon tärkeämpiä kuin yksikään terapia. Peili löytyy joskus lähempää kuin uskotkaan.

• Anonyymi00010

Itse olen malttamaton. Jos terapeutin tai oikean peilin löytäminen on yhtä vaikeaa/hidasta, niin miten motivoida itseään maltttamaan odottelua?

Tai välttää yleensä turhautuminen?

• Anonyymi00010 kirjoitti:

Itse olen malttamaton. Jos terapeutin tai oikean peilin löytäminen on yhtä vaikeaa/hidasta, niin miten motivoida itseään maltttamaan odottelua?

Tai välttää yleensä turhautuminen?

Ei sitä turhautumista pysty välttämään, mutta sen kanssa voi oppia elämään.

Seuraan somessa Auvo Karhumaata, sillä on ihan hyviä videoita. :)

• Anonyymi00012

Terapeutti ei ole lääkäri, ei se kirjoita reseptejä.

• Anonyymi00013
        Mu5tasydän kirjoitti:

Ei sitä turhautumista pysty välttämään, mutta sen kanssa voi oppia elämään.

Seuraan somessa Auvo Karhumaata, sillä on ihan hyviä videoita. :)

Pitää joskus vilkasta...🤔

• Anonyymi00014
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Pitää joskus vilkasta...🤔

Onkos toi Auvo terspeutti vsi potilas?

Jotenkin itse en miehenä saa oikeanlaista "palvelua"... porukka terapiapuolella pitää mua ihan noobina.. kaikki alkaa selittää ensin, että "hyvä että hait itsesi tänne..." On hyvä kun mietit miehenä näin ja noin..."

Väsyttävää... eikä homma etene viikkoihin mihinkään, vaikka painostais...🙄

• Anonyymi00014 kirjoitti:

Jotenkin itse en miehenä saa oikeanlaista "palvelua"... porukka terapiapuolella pitää mua ihan noobina.. kaikki alkaa selittää ensin, että "hyvä että hait itsesi tänne..." On hyvä kun mietit miehenä näin ja noin..."

No hän on psykoterapeutti. 😅
        Ei tässä maassa ainakaan avun suhteen asiat etene. Olipa kyse terveydestä tai jostain muusta.

• Anonyymi00015
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Mutta sanoit: "Silti peräänkuulutan empaattisten ihmissuhteiden perään.".

Miten olet tätä itse voinut toteuttaa? 🫡

• Anonyymi00015 kirjoitti:

Mutta sanoit: "Silti peräänkuulutan empaattisten ihmissuhteiden perään.".

Miten olet tätä itse voinut toteuttaa? 🫡

Mulla on muutama tosi läheinen ystävä, joista yksi sydänystävä, jonka kanssa jaamme paljon asioita, kuuntelemme ja sparraamme toisiamme. Hän sanoo aina "et ole yksin". Se on lohdullista. Tosi moni osaa nykyään puhua, mutta ei kuunnella ja olla läsnä.

• Anonyymi00016
        Mu5tasydän kirjoitti:

Mulla on muutama tosi läheinen ystävä, joista yksi sydänystävä, jonka kanssa jaamme paljon asioita, kuuntelemme ja sparraamme toisiamme. Hän sanoo aina "et ole yksin". Se on lohdullista. Tosi moni osaa nykyään puhua, mutta ei kuunnella ja olla läsnä.

No itsellä on montakin ystävää, mutta aikamonella on oma elämäkin...

Jotenkin koin itse, että mainitsemasi " empaattisten ihmissuhde" olisi enrmpi kuin ystävä... 🤔

• Anonyymi00016 kirjoitti:

Jotenkin koin itse, että mainitsemasi " empaattisten ihmissuhde" olisi enrmpi kuin ystävä... 🤔

No se on totta, että monella on oma elämä ja ihan kaikkea ei voi kipata ystävänkään niskaan.

Kaikista parastahan se olisi, kun on joku, jonka kanssa voi mennä "selkä vasten selkää, kun muut menee selän taakse pelkään.."

https://youtu.be/rAUWm4x_VW0?is=GccCz8gZQaJAcoT9

• Anonyymi00017
        Mu5tasydän kirjoitti:

No se on totta, että monella on oma elämä ja ihan kaikkea ei voi kipata ystävänkään niskaan.

Kaikista parastahan se olisi, kun on joku, jonka kanssa voi mennä "selkä vasten selkää, kun muut menee selän taakse pelkään.."

https://youtu.be/rAUWm4x_VW0?is=GccCz8gZQaJAcoT9

Wau... en oo kuulluykaan...

Sheekiltä jotenkin samantyylisen tiedän ja sfkin uppoo....

https://youtu.be/lfEwpZb8PRA?is=Q5BhjJ3_5sY9IfpL

Oiis kiva saada olla syypää jonkun hymyyn. 😄

• Anonyymi00017 kirjoitti:

Tuo on hyvä biisi. Kiitti linkistä. Alan pikkuhiljaa nykimään nukkumasaliisaa hihasta. Hyvää yötä ja kauniita unia. 🙂

Tuo on hyvä biisi. Kiitti linkistä. Alan pikkuhiljaa nykimään nukkumasaliisaa hihasta. Hyvää yötä ja kauniita unia. 🙂

• Anonyymi00018
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Kerkesin nähdä viestisi...

Hyvää yötä sinulle. Toivottavasti nähdään bielä täällä. 🙂😴

• Anonyymi00019
        Mu5tasydän kirjoitti:

Ai nytjän viestisi näkyykin taas. Toivottavasti pslataan tähän vielä. 🙂

• Anonyymi00025
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Terapeutti ei ole lääkäri, ei se kirjoita reseptejä.

Hienoa että keksit taas jotain tietoa mitä täsmentää palstasetää neuvoskellessa👍

• Anonyymi00027
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Täällä selvittelet palstaäijän tai jonkun muun lähisuhteita syystä että?

• Anonyymi00028

Pilleripurkki on ihan ok (vaikkei sitä terapeutti kai voi antaakaan). Lääkkeillä katkaistaan se haitallinen ajatuskulku joka kerää kaiken pskan ja keksityn pskan ympäriltä painamaan mieltä ja estää järkevän ajattelun ja toiminnan. Sitten voi lähteä rakentamaan siihen päälle terveempää toimintamallia itselleen, kun pskakoski on padottu.

Itse se on tehtävä, se työ paremman ja toimivamman ajatusmaailmansa eteen. Pilleri vaan auttaa alkuun.

xLiner

• Anonyymi00038
        Anonyymi00027 kirjoitti:

Täällä selvittelet palstaäijän tai jonkun muun lähisuhteita syystä että?

Mitäpä se sinulle kuuluu? Pidä huoli omista asioistasi!

Tämä on keskustelusivusto, toisille keskusteleminen on tärkeää.

• Anonyymi00039
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Pilleripurkki on ihan ok (vaikkei sitä terapeutti kai voi antaakaan). Lääkkeillä katkaistaan se haitallinen ajatuskulku joka kerää kaiken pskan ja keksityn pskan ympäriltä painamaan mieltä ja estää järkevän ajattelun ja toiminnan. Sitten voi lähteä rakentamaan siihen päälle terveempää toimintamallia itselleen, kun pskakoski on padottu.

Itse se on tehtävä, se työ paremman ja toimivamman ajatusmaailmansa eteen. Pilleri vaan auttaa alkuun.

xLiner

Niin, itse näen tuon lääkkeen avuksi sitten, kun ei mahda itselleen jotenkin mitään. On jumissa tai tuntuu todella pahalta. Jotkut serotoniinit kropasta pois tms...

Mutta se terapiahan on käytävä asian tiimoilta. Ja kyllä siinä vaan jotain toista ihmistä (useampaakin) tarvitaan. 🤔

• Anonyymi00076

Terapeutit eivät määrää lääkkeitä.

• Anonyymi00009

Terapeuttiset keskustelut ovat aina kaksisuuntaisia. Joka ikinen kerta, jos ovat oikeasti hyödyllisiä. Siinä mielessä konsepti että toinen ottaa rahaa terapia-sessiosta on outo.

Näin asettaa itsensä ikäänkuin yläpuolelle, että toinen olisi velkaa rahaa siitä istunnosta mistä molemmat saa eväitä omaan kasvuunsa. Mitä kalliimpi terapeutti, sitä vähemmän luottaisin ihmiseen, ja siihen miten paljon on oikeasti avuksi.

Pilleri-reseptiä kun tarjottaisi istunnon päätteeksi, nousisin ylös sanomatta sanaakaan, kävelisin ulos, enkä ikinä menisi takaisin.

• Anonyymi00011

Maksaminen palvelusta voi olla selkeämpää....🤔

• Anonyymi00026
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Maksaminen palvelusta voi olla selkeämpää....🤔

Niin ellei ole sitä mieltä, että eipä ollut kovin maailmoja avaava keskustelu en maksa. Vitsi. Aloittajaäijän monologi on täynnä kommentteja missä tuntea ylemmyyttä keinotekoisesti, eikö vain?

• Anonyymi00040
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Niin ellei ole sitä mieltä, että eipä ollut kovin maailmoja avaava keskustelu en maksa. Vitsi. Aloittajaäijän monologi on täynnä kommentteja missä tuntea ylemmyyttä keinotekoisesti, eikö vain?

En kyllä täysin hmmärrä mitä tarkoitat?

Terapeuttisissa keskusteluissa yleensä puidaan toisen asioita. Ja se toinen kuuntelee ja kyselee, kun toinen "miettii ääneen". Miettii niitä asioita, mitä miettii itsekseenkin. Puhuessa tak kirjoittaessa ne konkretisoituu paremmin itselle.

Joku terapeutti (maksullinen) voi olla siitä hyvä, ettei niihin asioihin tarvitse sen jälkeen esimerkiksi palata tms.

• Anonyymi00020

En pidä tästä aiheesta. Olen päätynyt liian monta kertaa peiliksi toiselle. Minun mielestäni se ei ole minun tehtävä tässä elämässä. Olla peilinä jollekin muulle.

• Anonyymi00031

Tiedän tuonkin tunteen. Mutta aina ei tiedä edes tarvitsevansa peiliä tai mitään.

Asiat vaan menee siihen...

• Anonyymi00021

Ei toimi mikään jos ei ihmistä saa itseään ajattelemaan omaa käytöstään minkä kuvan antaa itse itsestään omalla käytöksellään

• Anonyymi00036

Niin, eipä se mikään peilaus auta, jos ei suostu näkemään mitään muuta itsessään kun mitä on aina halunnut kokea itsestään.

• Anonyymi00022

Sellainen epävakaasuhteilu voi myös toimia pelinä. Sillä tavalla että toinen on osoittanut ne varjot (itseltäni piilossa olevat ominaisuuteni) ja tuonut ne näkyville. Ehkä vielä joskus kiitän, mutta nyt menen nukkumaan.

• Anonyymi00032

Mielenkiintoisen kuuloinen juttu... epävskaasuhteilu? 😄

• Anonyymi00055
        Anonyymi00032 kirjoitti:

Mielenkiintoisen kuuloinen juttu... epävskaasuhteilu? 😄

No traumakemiasuhde varmaan viralliselta nimeltään. Nostaa vanhoja traumoja pintaan, joiden olemassaolosta ei välttämättä tiedä. Tosin aiheuttaa lisää traumoja ja voi viedä järjen. Mutta sellaisessa suhteessa olen eniten oppinut itsestäni. En kyllä suosittele kenellekään.

• Anonyymi00057
        Anonyymi00055 kirjoitti:

No traumakemiasuhde varmaan viralliselta nimeltään. Nostaa vanhoja traumoja pintaan, joiden olemassaolosta ei välttämättä tiedä. Tosin aiheuttaa lisää traumoja ja voi viedä järjen. Mutta sellaisessa suhteessa olen eniten oppinut itsestäni. En kyllä suosittele kenellekään.

No tuollaisessa täytyy vaan uskoa toiseen. Ei välttämättä mukavinta, mutta joko erottaa, tai lähentää.

Mun tapauksessa erotti.

• Anonyymi00023

Jokainen toinen ihminen on erilainen peili. Jos peilaat aina itseäsi muista, niin onko se kuinka terveellistä? Sellainen jatkuva yliajattelu? Tosi epävarmaa. Huonoa itsetuntoa.

Kaikkien kanssa ei tarvitse tulla toimeen.

Oliskohan tähän hyvä ohje se, että opettelisi ensin tulemaan toimeen itsensä kanssa.

Luin jostain, että kaikki terapiat ovat yhtä tehokkaita. Ja että lumelääke auttaa, vaikka tutkittava tietää ottavansa lumelääkettä (heille oli kerrottu, että tässä tutkitaan lumelääkettä).

Tarkoitan vaan, että se oma pää on tärkein työkalupakki. Terapeutti voi sitten näyttää että käytä tuota työkalua tähän ja tätä tuohon... Ja saat samalla hoitavaa huomiota.

En suosittele pskan kaatamista läheisten niskaan.

Tämä oli oli tuon vaatimusten täyttö -keskustelun sisaraloitus. Samat vastaukset voisi toimia ristiin (?)

xLiner

• Anonyymi00029

Mitä jos ajattelisikin niin päin, että itse olisi se vahva peili muille?

Joku mua nyt tökkii tuossa koko peliajatuksessa. Narsistisuus? Eihän siitä mitään tule, jos on niin häilyväinen että oma persoona ja käytös muuttuu joka kerta kun tapaa uuden ihmisen.

Vai omia rajojako tässä vielä etsitään?

Nyt siis ei ole kyse normaalista vuorovaikutuksesta ihmisten kesken. Eihän?

Mutta kiitos ajatuksia herättävästä aloituksesta.

xLiner

• Anonyymi00033
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Mitä jos ajattelisikin niin päin, että itse olisi se vahva peili muille?

Joku mua nyt tökkii tuossa koko peliajatuksessa. Narsistisuus? Eihän siitä mitään tule, jos on niin häilyväinen että oma persoona ja käytös muuttuu joka kerta kun tapaa uuden ihmisen.

Vai omia rajojako tässä vielä etsitään?

Nyt siis ei ole kyse normaalista vuorovaikutuksesta ihmisten kesken. Eihän?

Mutta kiitos ajatuksia herättävästä aloituksesta.

xLiner

Niin, siis ihmisillä on tunnelukkoja, traumoja jne. Eikä se niitä välttämättä itse edes huomaa. Ne ei normaalielämässä näy, tule esiin, vaan niille tarvitsee jonkinlaisen peilin.

Tietenkin ei voi liikaa kumppanille tai ystävällekään kaataa kaikkea, mutta toisaalta hyvässä suhteessa olisi hyvä jakaa kaikkea...

• Anonyymi00037
        Anonyymi00033 kirjoitti:

Niin, siis ihmisillä on tunnelukkoja, traumoja jne. Eikä se niitä välttämättä itse edes huomaa. Ne ei normaalielämässä näy, tule esiin, vaan niille tarvitsee jonkinlaisen peilin.

Tietenkin ei voi liikaa kumppanille tai ystävällekään kaataa kaikkea, mutta toisaalta hyvässä suhteessa olisi hyvä jakaa kaikkea...

Mä en ymmärrä myöskään tuota ajatusta, että täytyisi olla täydellinen kelvatakseen edes itselleen.

Mä pärjään oikein hyvin traumojeni ja lukkojeni kanssa. Ainakin suurimman osan ajasta. Olen ihan hyvä oma itseni näin vajavaisena.

Miksei joku muukin voisi olla?

xLiner

• Anonyymi00041
        Anonyymi00037 kirjoitti:

Mä en ymmärrä myöskään tuota ajatusta, että täytyisi olla täydellinen kelvatakseen edes itselleen.

Mä pärjään oikein hyvin traumojeni ja lukkojeni kanssa. Ainakin suurimman osan ajasta. Olen ihan hyvä oma itseni näin vajavaisena.

Miksei joku muukin voisi olla?

xLiner

Ei kai sitä täydellisyyttä tarvita hakea...

Itsekin olen saanut hyviltä ihmisiltä oikealla tavalla tullutta tukea näkemään itsessäni hyvää ja taas ilmiselviä oikeuksia olla mikä olen.

En tarvitse täydellisyyttä, mutta mitä paremmin osaan "ajaa" itseäni, sitä helpompaa...

Ja kai sitä vanhemmaksi tullessa tarvitsee kaikki helpotukset.

• Anonyymi00042
        Anonyymi00041 kirjoitti:

Ei kai sitä täydellisyyttä tarvita hakea...

Itsekin olen saanut hyviltä ihmisiltä oikealla tavalla tullutta tukea näkemään itsessäni hyvää ja taas ilmiselviä oikeuksia olla mikä olen.

En tarvitse täydellisyyttä, mutta mitä paremmin osaan "ajaa" itseäni, sitä helpompaa...

Ja kai sitä vanhemmaksi tullessa tarvitsee kaikki helpotukset.

Helpotuksen saat olemalla itsellesi armollinen.

Eiköhän tuo lutviudu ihan luonnostaan kun ikä ja elämänkokemus tuo viisautta.

Käyhän jututtamassa vanhuksia.

xLiner

• Anonyymi00043
        Anonyymi00042 kirjoitti:

Helpotuksen saat olemalla itsellesi armollinen.

Eiköhän tuo lutviudu ihan luonnostaan kun ikä ja elämänkokemus tuo viisautta.

Käyhän jututtamassa vanhuksia.

xLiner

Olen kyllä paljon jutellut vanhuksien kanssa.

Mutta ei hekään ole opetelleet selviytymään yksin... vaan juurikin joutuneet hyväksymään paljon apua ympäriltään.

• Anonyymi00059
        Anonyymi00043 kirjoitti:

Olen kyllä paljon jutellut vanhuksien kanssa.

Mutta ei hekään ole opetelleet selviytymään yksin... vaan juurikin joutuneet hyväksymään paljon apua ympäriltään.

Mulla on ollut ympärillä vahvoja naisia, jotka ovat tehneet mitä ovat halunneetkin tehdä. Jos joku on vielä ysikymppisenä halunnut muuttaa uuteen osaketaloon, niin tokihan me hänen muuttonsa hoidettiin. Mutta olisi hän voinut laittaa Niemenkin asialle. Ei nuo mun esikuvani olleet sillä tavalla heikkoja tai epävarmoja itsestään, vaan elämä (ja esimerkit?) olivat tehneet heistä positiivisia selviytyjiä. Varman päälle pelaajia.

Ehkä me katsotaan ihan erilailla tätä aihetta. Ei kaikilla ole ollut tuollaisia timantteja elämässään kuin mulla. Avuttomaksi heittäytyminen ei ole vaihtoehto.

xLiner

• Anonyymi00060
        Anonyymi00059 kirjoitti:

Mulla on ollut ympärillä vahvoja naisia, jotka ovat tehneet mitä ovat halunneetkin tehdä. Jos joku on vielä ysikymppisenä halunnut muuttaa uuteen osaketaloon, niin tokihan me hänen muuttonsa hoidettiin. Mutta olisi hän voinut laittaa Niemenkin asialle. Ei nuo mun esikuvani olleet sillä tavalla heikkoja tai epävarmoja itsestään, vaan elämä (ja esimerkit?) olivat tehneet heistä positiivisia selviytyjiä. Varman päälle pelaajia.

Ehkä me katsotaan ihan erilailla tätä aihetta. Ei kaikilla ole ollut tuollaisia timantteja elämässään kuin mulla. Avuttomaksi heittäytyminen ei ole vaihtoehto.

xLiner

Niin, en mä näe itsestään rupattelua terapiassa tai suhteessa, ystävien kanssa mitenkään heikkoutena. Päinvastoin.

Kun noista vanhoista tyypeistä tuli puhetta, niin heistäkin näkee, ketkä on kerenneet tutkiskella itseään ja ketkä ei. Fyysinen kuntokin yleensä parempi niillä, jotka eivät "taistele" tuulimyllyjä vastaan.

• Anonyymi00061
        Anonyymi00060 kirjoitti:

Niin, en mä näe itsestään rupattelua terapiassa tai suhteessa, ystävien kanssa mitenkään heikkoutena. Päinvastoin.

Kun noista vanhoista tyypeistä tuli puhetta, niin heistäkin näkee, ketkä on kerenneet tutkiskella itseään ja ketkä ei. Fyysinen kuntokin yleensä parempi niillä, jotka eivät "taistele" tuulimyllyjä vastaan.

Minä toisaalta näen sen myös heikkoutena: etsitään syyllistä, jäädään riutumaan ja kieriskelemään itsesääliin ja kasvatetaan ongelmaa, käytetään toisten energiaa... Pikkuasioista tehdään itselle liian suuria ongelmia. Kun oikeasti isoja ei enää ole.

Ennen kun oikeasti tapahtui kaikkea ikävää kaiken aikaa, ihmiset oppivat nopeasti selviytymään. Lapsia kuoli kaiken aikaa, ei ollut edes aikaa surra loputtomiin, kun jo vietiin leipää naapuriin josta myös oli kuollut lapsi (tai jompikumpi vanhemmista). Naisten oikeudet fyysiseen ja psyykkiseen itsehallintaan olivat heikot. Yhteisöllisyys kantoi. Nyt vaaditaan erityiskohtelua ja jalustalle nostoa jokaiselle yksilölle, erikseen.

Nyt kun yhteiskunta huolehtii (vielä toistaiseksi) jokaisesta, niin jää aikaa tutkiskella omaa napaansa. Liikaa. Itsekeskeistä, turhaa ja turhamaista.

xLiner

• Anonyymi00062
        Anonyymi00061 kirjoitti:

Minä toisaalta näen sen myös heikkoutena: etsitään syyllistä, jäädään riutumaan ja kieriskelemään itsesääliin ja kasvatetaan ongelmaa, käytetään toisten energiaa... Pikkuasioista tehdään itselle liian suuria ongelmia. Kun oikeasti isoja ei enää ole.

Ennen kun oikeasti tapahtui kaikkea ikävää kaiken aikaa, ihmiset oppivat nopeasti selviytymään. Lapsia kuoli kaiken aikaa, ei ollut edes aikaa surra loputtomiin, kun jo vietiin leipää naapuriin josta myös oli kuollut lapsi (tai jompikumpi vanhemmista). Naisten oikeudet fyysiseen ja psyykkiseen itsehallintaan olivat heikot. Yhteisöllisyys kantoi. Nyt vaaditaan erityiskohtelua ja jalustalle nostoa jokaiselle yksilölle, erikseen.

Nyt kun yhteiskunta huolehtii (vielä toistaiseksi) jokaisesta, niin jää aikaa tutkiskella omaa napaansa. Liikaa. Itsekeskeistä, turhaa ja turhamaista.

xLiner

No entisajat ei palaa.

Oon oppinut siltä mun yli 90 vuotiaalta sukulaiselta, että oma pää pitää jäsentää kuntoon. Tavalla jos toisella, tai ne ajatukset pään sisällä laittaa tekemään ihan pöhköjä.

Toi mummukka ei juurikin turhia jää vatvomaan, mutta kun häntä jututtaa, huomaa, että on sitä käyty pään sisältöä läpi. Hänen metodeitaan en tiedä, mutta kyllä aika avoimesti kertoo.

Mm. Omslla mutsilla on vaikeuksia ollut hyväksyä ns. vanhuus ja mitä se tuo mukanaan. Paljon olisi pitänyt tehdä "turhaa" liikuntaa ja jumppaa tms. Nyt vaan hiukan katkerana kiukuttelee, kun kädet ja jalat ei toimi samoin kuin joskus...mutta päästä se johtuu, ei kropasta... kroppaa vaan ei ole huollettu pään takia.

• Anonyymi00063
        Anonyymi00062 kirjoitti:

No entisajat ei palaa.

Oon oppinut siltä mun yli 90 vuotiaalta sukulaiselta, että oma pää pitää jäsentää kuntoon. Tavalla jos toisella, tai ne ajatukset pään sisällä laittaa tekemään ihan pöhköjä.

Toi mummukka ei juurikin turhia jää vatvomaan, mutta kun häntä jututtaa, huomaa, että on sitä käyty pään sisältöä läpi. Hänen metodeitaan en tiedä, mutta kyllä aika avoimesti kertoo.

Mm. Omslla mutsilla on vaikeuksia ollut hyväksyä ns. vanhuus ja mitä se tuo mukanaan. Paljon olisi pitänyt tehdä "turhaa" liikuntaa ja jumppaa tms. Nyt vaan hiukan katkerana kiukuttelee, kun kädet ja jalat ei toimi samoin kuin joskus...mutta päästä se johtuu, ei kropasta... kroppaa vaan ei ole huollettu pään takia.

Huonot ajat voi tulla hyvinkin nopeasti. Ikäviä asioita, joihin emme pysty yksilötasolla vaikuttamaan.

xLiner

• Anonyymi00065
        Anonyymi00063 kirjoitti:

Huonot ajat voi tulla hyvinkin nopeasti. Ikäviä asioita, joihin emme pysty yksilötasolla vaikuttamaan.

xLiner

Huonompia aikoja kyllä. Mutta siltikin on hyvä selvittää kuuppansa.

Mutsikin on aina ollut tolkun ihminen. Mutta liikaa on jotain jäänyt hiertämään päässä ja nyt kärsii siitä fyysisesti ja henkisesti.

Ja mutsin kaltaisia on paljon. Ei mitään latvalahoja, mutta omien tunteidensa vankeja.

• Anonyymi00068
        Anonyymi00065 kirjoitti:

Huonompia aikoja kyllä. Mutta siltikin on hyvä selvittää kuuppansa.

Mutsikin on aina ollut tolkun ihminen. Mutta liikaa on jotain jäänyt hiertämään päässä ja nyt kärsii siitä fyysisesti ja henkisesti.

Ja mutsin kaltaisia on paljon. Ei mitään latvalahoja, mutta omien tunteidensa vankeja.

Joku raja siinä kuupan selvittelyssäkin täytyy olla.

Ja sitten sellainenkin huomio, ettei kaikkien kapasiteetti edes riitä pitämään nuppia kunnossa, tai ymmärtämään mikä mättää. Sekin on ihan ok.. Tai sitten siinä kuupassa on jotain ihan konkreettista vikaa.

Pskat fiilikset kuuluu ihan normaaliin hyvään elämään.

Ei meidän tarvitse olla mitään vtun mannekiineja..

xLiner

• Anonyymi00071
        Anonyymi00068 kirjoitti:

Joku raja siinä kuupan selvittelyssäkin täytyy olla.

Ja sitten sellainenkin huomio, ettei kaikkien kapasiteetti edes riitä pitämään nuppia kunnossa, tai ymmärtämään mikä mättää. Sekin on ihan ok.. Tai sitten siinä kuupassa on jotain ihan konkreettista vikaa.

Pskat fiilikset kuuluu ihan normaaliin hyvään elämään.

Ei meidän tarvitse olla mitään vtun mannekiineja..

xLiner

Siis en minäkään saarnaa mutsille mitään enää. Se on täysin turhaa. Enkä saarnaile muillekaan irl. Kuuntelen lähinnä vaan ne joutavat marinat, kun ei niistä vaan muuhun ole. Mariskoonsa.

Oikeasti ihmiset voisivat tehdä elämästään helpompaa ja parempaa, mutta mariseminen ja uhriutuminen on vissiin kivempaa.

Minusta toi Aletheijas on elävä esimerkki siitä, että elämästä voi saada aika tasapainoista ja se on helpompaa. Työkaluja löytyy omastatakaa. Hänestä ei tule tyhjänkitisijää varmaan ikinä.

• Anonyymi00077
        Anonyymi00061 kirjoitti:

xLiner

Terapiassa ja ainakaan terveissä ihmissuhteissa ei etsitä syyllistä, kieritä itsesäälissä. Terapian ja ystävien "maailmanparannuksella" tarkoitushan on juuri päästä eteenpäin.

• Anonyymi00030

Teennäinen ilmaus "peili toiselle". Eiks voisi olla ihan ihminen ihmiselle; kuulla ja kuunnella. Korvat täyttyvät monenlaisesta moskasta.
      Teennäisyydestä. Itsensä tyrkyttämisestä. Ylimielisyydestä.
      Vilma
      Olisitte nukkuneet. Yöt ovat sitä varten.

• Anonyymi00034

No et sinä muutenkaan näe itseäsi ilman peiliä.

Olkoot miten ikävä ilmaisu, niin ei sitä voi vaihtaa kuunteluun. Se on täysin eri asia.

• Enpä tiedä. Nuo psykologian ja psykiatrian ihmisetkin toimittaa työtään kaavojen kanssa, ei ne minusta oikein toimi. Kun kullakin asiakkaalla se mielenterveys voi olla koetuksella niin monista eri syistä, ettei kaavamainen hoito oikein toimi masennuksessakaan.

Ei aina ole kyse ajatusvääristymistä tai arvojen vääränlaisuudesta, eikä arjen aikatauluista. Syy voi olla ihan muussa. Silloin nuo on väärä työkalu.

• Voihan niistä käydä juttelemassa, muttei se masennus korjaannu väärillä työkaluilla.

• Anonyymi00035
        Jasu2025 kirjoitti:

Voihan niistä käydä juttelemassa, muttei se masennus korjaannu väärillä työkaluilla.

Voisiko joku viriävä suhteenalku olla sopiva motivaattori kasvaa yhdessä?

• Anonyymi00035 kirjoitti:

Riippuu ihmisestä. Kait se jollakin voi tuokin auttaa.

• Anonyymi00072
        Anonyymi00035 kirjoitti:

Mielestäni ei. Jos ihminen on masentunut, hänen on tärkeää löytää oma sisäinen motivaattori. On jopa vaarallista ns. "kasvaa yhdessä" täysin tuntemattoman ihmisen kanssa, niin voi kadottaa itsensä kokonaan.

• Anonyymi00078

Terapia on aina yksilöllinen, ei kaavamainen, pelkästään terapiasuuntauksia ja sen myötä koulutuksia on useampia.

• Anonyymi00080
        Anonyymi00072 kirjoitti:

Mielestäni ei. Jos ihminen on masentunut, hänen on tärkeää löytää oma sisäinen motivaattori. On jopa vaarallista ns. "kasvaa yhdessä" täysin tuntemattoman ihmisen kanssa, niin voi kadottaa itsensä kokonaan.

Masentunut eri juttu...

Tää koko aloitus ei ole tarkoitettu masennukselle. Se on eri juttu. Kyse on itseensä tutustumisesta ja mahdollisien traumojen/tunnelukkojen ohi pääsemisestä.

Tänne on vaan eksynyt tuota masennusta, kun sitä ei aloituksessa rajattu pois.

• Anonyymi00078 kirjoitti:

Terapia on aina yksilöllinen, ei kaavamainen, pelkästään terapiasuuntauksia ja sen myötä koulutuksia on useampia.

Ei ole lyhytterapia. Tiiän kun olen kohta sen läpi käynyt. Siinä on kaava jonka mukaan edetään. Joku terapeutti voi olla ihan eri juttu, muttei psykiatrisen sairaanhoitajan vastaanotolla voi soveltaa, vaan kaavan mukaan menmää.

• Anonyymi00081
        UUSI
        Jasu2025 kirjoitti:

Ei ole lyhytterapia. Tiiän kun olen kohta sen läpi käynyt. Siinä on kaava jonka mukaan edetään. Joku terapeutti voi olla ihan eri juttu, muttei psykiatrisen sairaanhoitajan vastaanotolla voi soveltaa, vaan kaavan mukaan menmää.

Kaavat ovat turvallisia ja luovat järjestystä.

• Anonyymi00044

1. Voiko terapeutti hoitaa?

Voi hoitaa, jos on asiansa osaava terapeutti ja henkilökemiat kohtaa asiakkaan kanssa. Myös se vaikuttaa, miten asiakas itse haluaa tai kykenee asiaa käsittelemään.

Olen käynyt muutamia kertoja terapeutin luona esim eron jälkeen, mutta taidan olla aika huono asiakas, sillä en kokenut saaneeni noista käynneistä oikeastaan yhtään mitään. Totesin käynnin päätteeksi aina, että vien vain turhia resursseja täällä ja totesin lopulta, että terapiat eivät sovi minulle. Minulla on ihmisiä elämässäni, joiden kanssa pystyn keskustelemaan asioistani avoimesti ja se toimii minulle oikein hyvänä "peilinä".

Eräs terapeutti sanoi minulle, että minulla on hyvin poikkeuksellinen tapa käsitellä asioita. Että minä en odottanut terapeutin antavan vastauksia, vaan löysin ne itse. Tämä riitti minulle varmistamaan sen, että en ole otollinen terapia-asiakas. En silti sano, etteikö terapia toimi, mutta ei välttämättä kaikille. Tietysti myös se vaikuttaa, millaista asiaa on menossa terapeutille työstämään.

2. Mistä/miten oikea peili?

Oikea peili löytyy lopulta ihmisestä itsestään. Toinen ihminen voi auttaa löytämään solmukohtia, mutta todellisen oivalluksen pitää tapahtua ihmisessä itsessään.

Aletheias

• Anonyymi00046

Kerroöas lisää tuosta "itsepeilsuksesta". Miten se sinulla toimii?

Olet selkeästi poikkeuksellinen. Positiivisesti.

• Anonyymi00047
        Anonyymi00046 kirjoitti:

Jessus noita typoja....

Koita selvitä...

• Anonyymi00048
        Anonyymi00046 kirjoitti:

En tiedä, miten poikkeuksellinen olen, mutta tuo oli terapeutin "tuomio". Ehkä se oli vain kaunisteltu tapa sanoa, että olen hieman hankala 😅

Mutta minulla kyllä on aika hyvä itsereflektiokyky. Se lienee yhdistelmä persoonaani ja kokemuksiani. Olen ihan pienestä asti ollut hyvin itsenäinen ja pyrin löytämään ratkaisuja sen sijaan, että odottaisin jonkun toisen korjaavan asian puolestani. Tunnistan hyvin tunteitani enkä sivuuta niitä. Vaikka tuntisin jotain epämiellyttävää, esim vihaa, niin tunnistan, että tunnen nyt näin ja se johtuu tästä ja tästä. Sen jälkeen mietin tapoja päästä tuosta tunteesta yli, koska tiedostan, että tunne on haitalllinen eikä se tuo minulle mitään hyvää. Olen myös joutunut tietystä lapsuuden turvattomuudesta johtuen pärjäämään ja ottamaan vastuuta enemmän, kuin ikäiseni keskimäärin on joutunut tekemään. Se on osaltaan pakottanut minut löytämään tapoja selviytyä hankalistakin paikoista.

Huonoa tässä on se, että minun on aina ollut vaikea ottaa apua vastaan ja sitä olen joutunut opettelemaan aikuisiällä. Tunnen herkästi itseni avuttomaksi ja sen myöntäminen, ettei omat keinot riitä, on ollut joskus työn ja tuskan takana. Tämä on varmaan sellainen asia, johon joudun kiinnittämään huomiota lopun ikääni.

Aletheias

• Anonyymi00051

Tuli kanssa aikoinaan todettua notkahduksen yhteydessä että ei toimi ulkoinen terapiointi omalla kohdalla, kieltäydyin sitten ja pistin sitten itse palikat järjestykseen.

Aikaa meni mutta tässä ollaan mitä sirpaleista on tullut kasailtua yhteen, mikälie kötöstys mutta toimii :D

• Anonyymi00054
        Anonyymi00051 kirjoitti:

Tuli kanssa aikoinaan todettua notkahduksen yhteydessä että ei toimi ulkoinen terapiointi omalla kohdalla, kieltäydyin sitten ja pistin sitten itse palikat järjestykseen.

Aikaa meni mutta tässä ollaan mitä sirpaleista on tullut kasailtua yhteen, mikälie kötöstys mutta toimii :D

Terapia ei välttämättä ole kaikille eikä kaikissa tilanteissa oikea vaihtoehto löytää keinoja päästä eteenpäin. En missään nimessä väheksy terapiaa, moni on saanut arvokasta apua asioiden käsittelyssä, mutta ihan niin suoraviivaista se ei ole, että se olisi ainoa "hoitomuoto".

Tärkeintä on, että itse koet olevasi riittävän ehjä jatkaaksesi matkaasi vapaana niistä taakoista, mitkä ikinä ovat sinua painaneet. Sirpaleisia tai säröisiä me kaikki olemme enemmän tai vähemmän, mutta se on osa ihmisyyttä 😊

Aletheias

• Anonyymi00058
        Anonyymi00054 kirjoitti:

Terapia ei välttämättä ole kaikille eikä kaikissa tilanteissa oikea vaihtoehto löytää keinoja päästä eteenpäin. En missään nimessä väheksy terapiaa, moni on saanut arvokasta apua asioiden käsittelyssä, mutta ihan niin suoraviivaista se ei ole, että se olisi ainoa "hoitomuoto".

Tärkeintä on, että itse koet olevasi riittävän ehjä jatkaaksesi matkaasi vapaana niistä taakoista, mitkä ikinä ovat sinua painaneet. Sirpaleisia tai säröisiä me kaikki olemme enemmän tai vähemmän, mutta se on osa ihmisyyttä 😊

Aletheias

Aivan, arpineen eteenpäin

• Anonyymi00074

"Toinen ihminen voi auttaa löytämään solmukohtia"
        Niin, ja nimenomaan keskustelemalla, josta löytyy oma oivallus.

Itseasiassa ihmisten keskustelusta on mahdollisuus aina löytää erilaisia oivalluksia, jos osataan keskustella oikeasti, eikä vain puhua.

Ihmisillä on useinkin tapana murehtia ihmeellisiä asioita, eikä siitä ole mitään hyötyä eikä iloa, päinvastoin. Kuunnellessa erilaisia ajatuksia muilta ihmisiltä, se saattaa hyvinkin vapauttaa monista murheista.

• Anonyymi00082
        UUSI
        Anonyymi00074 kirjoitti:

"Toinen ihminen voi auttaa löytämään solmukohtia"
        Niin, ja nimenomaan keskustelemalla, josta löytyy oma oivallus.

Itseasiassa ihmisten keskustelusta on mahdollisuus aina löytää erilaisia oivalluksia, jos osataan keskustella oikeasti, eikä vain puhua.

Ihmisillä on useinkin tapana murehtia ihmeellisiä asioita, eikä siitä ole mitään hyötyä eikä iloa, päinvastoin. Kuunnellessa erilaisia ajatuksia muilta ihmisiltä, se saattaa hyvinkin vapauttaa monista murheista.

Olen aivan samaa mieltä. Joskus pelkästään jonkin asian ääneen sanominen helpottaa sisäistä painetta, vaikka varsinaista ratkaisua ei heti löytyisikään. Toiselta ihmiseltä voi saada erilaisia näkökulmia, jotka helpottavat tekemään itselleen oikeita valintoja.

On todella arvokasta, jos elämässä on ihmisiä, jotka osaavat kuunnella ja keskustella tuomitsematta tai tuputtamatta liikaa omia näkemyksiään.

Aletheias

• Anonyymi00083
        UUSI
        Anonyymi00082 kirjoitti:

Olen aivan samaa mieltä. Joskus pelkästään jonkin asian ääneen sanominen helpottaa sisäistä painetta, vaikka varsinaista ratkaisua ei heti löytyisikään. Toiselta ihmiseltä voi saada erilaisia näkökulmia, jotka helpottavat tekemään itselleen oikeita valintoja.

On todella arvokasta, jos elämässä on ihmisiä, jotka osaavat kuunnella ja keskustella tuomitsematta tai tuputtamatta liikaa omia näkemyksiään.

Aletheias

Kumpikin edellä "veitte jalat suusta". 😁

Keskustelu. Puhuminen, kuuntelu läsnäollen hyvässä hengessä avaa kaikenlaista. Ja kaikki konkretidoituu paremmin kuin miettimällä itsestään. 🙃

• Anonyymi00045

Kaikki ihmisuhteet toimivat peilinä. Jos on esimerkiksi kuormitusta, masennusta ja/tai vaikeita tunnesolmuja/-tapahtumia, terapeutin apu voi toimia, mutta sille on pidettävä mieli avoimena. Usein ihmiset ovat niin itseriittoisia/jästipäisiä, että mieluummin rypevät ongelmissaan kuin hankkiutuvat edes yrittämään terapeutin pakeille. Tosin jästipäisyyskin johtuu useimmiten peloista.

- Sheena

• Anonyymi00049

Paras peili on omien ajatusten kuvajainen ja se että katsoo totuutta silmiin vaikka miten sattuis

• Anonyymi00050

Suomi24-palsta on suomalaisen sielun peili – hieman naarmuinen, vähän sumuinen, mutta eittämättä aito.

Täällä pettymykset, väärinymmärrykset ja pienet katkeruudet saavat uuden elämän – hieman kärjistettynä, usein humoristisena, ja toisinaan täysin käsistä lähteneenä.

Täällä aikaa vietettyään voi alkaa tarvita terapeuttia…

-Thinksy

• Sanopa muuta.

• Anonyymi00053
        Mu5tasydän kirjoitti:

Sanopa muuta.

Eipä nyt nosteta palstaa liian korkealle, jalustalle.
        Voi olla falskiutta ja paljon.

• Anonyymi00066
        Anonyymi00053 kirjoitti:

Eipä nyt nosteta palstaa liian korkealle, jalustalle.
        Voi olla falskiutta ja paljon.

Terapeutin tarve liittyikin sitten tuohon falskiin puoleen…

-Thinksy

• Anonyymi00070

"Täällä aikaa vietettyään voi alkaa tarvita terapeuttia…"
        Niin tai toisinpäin. Omat murheet alkavat näyttää palstalla mitättömiltä ja se on vakuutus siitä, ettei tarvitse terapiaa.

• Anonyymi00052

Ihminen tarvitsee toista ihmistä, ei terapeutikseen, mutta kanssakäyminen saattaa olla hyvinkin terapeuttista.

• Anonyymi00056

Voi olla terapeuttista.
        On vain mietittävä, kuin paljon, ettei syyllisty energiasyöppöyteen. Niin ja toisinkin päin.
        Mutta noin yleisesti ottaen muiden kanssakäyminen on ihan normaalia touhua.
        Vilma
        En siis ole mikään täydellisyys ja tiedän takavuosista, että tukea on tullut ystäviltä ja epäilen vahvasti, että saattoi olla uuvuttavaa, vaikka yritin kevennysleikillisyydellä käsitellä vakaviakin asioita.
        Joten. Harkintaa.

• Anonyymi00069
        Anonyymi00056 kirjoitti:

Voi olla terapeuttista.
        On vain mietittävä, kuin paljon, ettei syyllisty energiasyöppöyteen. Niin ja toisinkin päin.
        Mutta noin yleisesti ottaen muiden kanssakäyminen on ihan normaalia touhua.
        Vilma
        En siis ole mikään täydellisyys ja tiedän takavuosista, että tukea on tullut ystäviltä ja epäilen vahvasti, että saattoi olla uuvuttavaa, vaikka yritin kevennysleikillisyydellä käsitellä vakaviakin asioita.
        Joten. Harkintaa.

Jos ihmisellä on kriisi, hän tarvitsee useasti toisten ihmisten tukea. Tietysti sitä enemmän mitä isompi kriisi. Kun kriisin pitkittyessä ystävät vaikuttavat kyllästyneiltä ja itsekin on väsynyt kertaamaan asioita tai yleensä puhumaan siitä, auttaa terapia tai jokin muu ammattihenkilö.

• Anonyymi00064

Oot sie sekal?

• Anonyymi00067

En tiedä, mitä ja ketä tarkoitat, joten kenties itse?
        Vilma

• Anonyymi00073

Ei ku kakal!

Änggghh!

• Anonyymi00075

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      59
      7474
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      123
      2896
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      142
      1746
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1639
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      115
      1448
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      167
      1384
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      129
      1116
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      73
      817
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      802
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      51
      707
    Aihe