Useimmat ihmiset kohtaavat uskonnon näkyviä ja kuuluvia merkkejä päivittäin useita kertoja.

Anonyymi-ap

Suvivirrestä nostettu poru tuntuu siihen nähden liioittelulta. Esimerkiksi kirkkojen kellonsoitto, arkkitehtuuri, ruokakauppojen hyllyillä olevat juhlaruoat tai mediassa näkyvät uutiset ja keskustelut tuovat uskonnolliset teemat esille muutaman kerran päivässä.

Uskonto vaikuttaa taustalla päivittäin myös epäsuorasti muun muassa kalenterimme pyhäpäivien (kuten sunnuntait, joulu, pääsiäinen) ja joidenkin lakien tai eettisten normien kautta.

Olemme tavalla tai toisella muiden uskontojen "vaikutuspiirissä" ihan
arkipäivässämme.

Itse näen muun muassa evankelis-luterilaisen ja ortodoksikirkon päivittäin ja
kuulen niitten kellojen soitot ja olen kuullut eri uskontojen kirkkomusiikkia ja erikoisesti ulkomailla matkustellessani yritän aina tutustua paikalliseen arkkitehtuuriin muun muassa eri uskontojen kirkkoihin, mutta vaikka olenkin
pakana se ei ole tuhonnut minun ajatusmaailmaani ja sieluani.

Koska ei uskontoa voi eristää 100 prosenttisesti kenenkään elämästä
miten on mahdollista, että Suvivirren laulamisesta voi jopa sakottaa ?

Pakanana en ole minkään enkä kenenkään puolella asiassa.
Sakottaminen tuntuu vain naurettavalta ylilyönniltä,
koska uskonnon läsnäololta ei voi kukaan välttyä.

33

478

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Sosialistinen wokeporukka pyrkii venäjänhybridissä tuhomaan kalliin ja tärkeän koulun taistelukentäksi mikä johtaisi kansanvaihdon voimistumiseen

      • Anonyymi00003

        Buahhhahahahah persu, rukoile sinä vaan Allahilta lisää pakolaisia,
        että puolueenne pysyisi hengissä :D


      • Anonyymi00018
        Anonyymi00003 kirjoitti:

        Buahhhahahahah persu, rukoile sinä vaan Allahilta lisää pakolaisia,
        että puolueenne pysyisi hengissä :D

        Onpas teinimäinen kommentti.


    • Anonyymi00002

      Joop.

      Mulle se ja sama. Mutta piti kirjoittamani hupaisasta jutusta kuluneelta viikolta. Mietin vaan, mitä persut tai päivi Räsänen ois tuumanneet.

      Asun potkupallokentän vieressä. Sieltä nyt kuuluu ties mitä älämölyä, koutsit etenkin huutaa kurkkusuorana. Sitten on jotain kup-pelejä, joissa pa- kamat kuulutukset ja vielä musan soittoa.

      Siis yks aamu menin pihalle tupakille ja aloin kuunteleen. Joku heebo siellä mesos kehnolaatuiseen megafoniin. En osaa arabiaa, mutta allahista se tuntui paasaavan.

      Ei se sen kummemmin häirinnyt, sattui vaan jotenkin niin hupaisasti keskellä suvivirsikohua. Joopa, mitenhän tosiaan ois politiikot jne uskikset suhtautuneet :D

      =DW=

    • Anonyymi00004

      Aivan naurettavaa tuollainen, että altistuu uskonnolle.
      Rahastuksen ja huomion tavoittelua.

      Mä haastan mainostajat oikeuteen, koska altistavat mut epäterveelliselle ruualle, pornolle, humpalle jne.

      • Anonyymi00005

        Saiski altistua pornolle.


      • Anonyymi00006
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        Saiski altistua pornolle.

        Toivon, että se aika vielä sinua kohtaa :))


      • Anonyymi00007
        Anonyymi00005 kirjoitti:

        Saiski altistua pornolle.

        Uudestaan.


      • Anonyymi00017

        On jollakin maalaisjärki kateissa, eikä oikeista ongelmista mitään tietoa, kun Suvivirsi saa mielen pahaksi.


    • Anonyymi00008

      Suomi on kieltojen ja sääntöjen maa. Osa tarpeellisia - osa ei.

      • Anonyymi00011

        Jokaisessa maassa on säännöt, kyllä.


    • Anonyymi00009

      Perinteinen laulu koulujen päättyessä, jatketaan perinnettä.

      • Anonyymi00010

        Juuri niin. Tänä levottomuuden aikana haluan oman maamme perinteiden näkyvän entistä enemmän joka alalla.

        "Nyt siunaustaan suopi taas lämpö auringon..."


    • Anonyymi00012

      No voi taivahan vallat. Maailmahan on täynnä kaikenlaista ,joilta voi sulkea silmänsä,kuulonsa ja mielensä halutessaan ja nauttia siitä mistä pitää

      Suvivirsi mm on aivan ihana.

    • Tämmöstä se sitten on, kun asutaan ´´hyvinvointivaltiossa´´ ei ole oikeita murheita, pitää ruveta virsistä riitelemään.
      Mitähän tuo lapsi ajattelee aikuiseksi tultuaan ja mitä tuo isänsä touhu hänen maailmaansa vaikuttaa tällä hetkellä.

      No suvivirrestä on riidelty ennenkin.
      Aiemmalla riitelykierroksella, jossain mainittiin, että pallon olisivat panneet liikkeelle vapaa-ajattelijat.

      Aattelin mennä tänään alamökille saunomaan, ottaa pienen purkin olutta ja kajauttaa terassilta suvivirren.

    • Anonyymi00013

      Mikä ihme siinä suvivirressä joitaki ärsyttää, sehän on kaunista musiikkia, tulee ihana raikas kaunis kesä mieleen,


      sitä mieltä

      suomen kulttuuriin on vuosi sadat kuulunu koulujen päätösjuhliin suvi virsi,
      sitä kulttuuria EI ole mitään oikeutta maahan muuttajien vaatia poistettavaksi,

      suomi ON itsenäinen kristinuskoinen maa,
      suomella ON itsemääräämis oikeus,

      maahan muuttajat sopeutukoon suomen kulttuuriin ja noudattakoon kaikessa suomen lakia
      TAI POISTUKOON MAASTA
      sinne mistä on tullukki,


      MIELIPIDE !

      • Anonyymi00014

        Heh

        Suomessa kylläkin uskonvapaus. Jos nyt joku palvoo vaikka pölynimuria, hänen ongelmansa, mutta ihan sallittua ja laillista.

        =DW=


      • Ihan suomalaiset tämän asian kanssa mellastavat, eivät maahanmuuttajat.


      • Anonyymi00015
        Eliaana kirjoitti:

        Ihan suomalaiset tämän asian kanssa mellastavat, eivät maahanmuuttajat.

        Ompas outoa,

        kuitenki epäilen,
        joita lullaan suomalaisiksi he kuitenki on edelisen polven maahan mutajia,

        en usko että oikeat suomalaiset noin jakauuisi mielipitettensä kanssa,


      • Anonyymi00016
        Eliaana kirjoitti:

        Ihan suomalaiset tämän asian kanssa mellastavat, eivät maahanmuuttajat.

        Se on hiukan huvittavaa.


      • Anonyymi00015 kirjoitti:

        Ompas outoa,

        kuitenki epäilen,
        joita lullaan suomalaisiksi he kuitenki on edelisen polven maahan mutajia,

        en usko että oikeat suomalaiset noin jakauuisi mielipitettensä kanssa,

        Mistä luulet, että maahanmuuttajat olisivat keksineen suvivirren ja vielä ymmärtäneet suomalaiset sanatkin.
        Eiväthän he tänne tullessaan osaa edes kieltä, toiset ei opikaan koskaan.
        Heillä lienee muitakin murheita vieraaseen maahan ja kulttuuriin saapuessaan, kuin bongata joku suvivirsi ja alkaa rettelöimään siitä,

        Pitäisi ajatella ensteks ja mennä sitten vasta halpaan.

        Aina löytyy tahoja, jotka käyttää hyväkseen toisia ja toisten asenteita, vihjailemalla suuntaan ja toiseen, näin luoden meilikuvia ja ´´totuuksia´´ jotka eivät ole totuuksia.

        Pitäis aina ajatella ensteks.


      • Anonyymi00020
        Eliaana kirjoitti:

        Mistä luulet, että maahanmuuttajat olisivat keksineen suvivirren ja vielä ymmärtäneet suomalaiset sanatkin.
        Eiväthän he tänne tullessaan osaa edes kieltä, toiset ei opikaan koskaan.
        Heillä lienee muitakin murheita vieraaseen maahan ja kulttuuriin saapuessaan, kuin bongata joku suvivirsi ja alkaa rettelöimään siitä,

        Pitäisi ajatella ensteks ja mennä sitten vasta halpaan.

        Aina löytyy tahoja, jotka käyttää hyväkseen toisia ja toisten asenteita, vihjailemalla suuntaan ja toiseen, näin luoden meilikuvia ja ´´totuuksia´´ jotka eivät ole totuuksia.

        Pitäis aina ajatella ensteks.

        Näin on. Sillä suvivirrestä sakkoja vaativalla espoolaismiehellä on ihan supisuomalainen nimi.

        Mitäköhän hänen lapsensa miettii Jeesusmarssin nähdessään. Ei isä pysty häntä Jeesukselta suojelemaan koko ikäänsä suvivirrestä sakottamalla.
        Eikö olisi parempi opettaa lapsi hyväksymään jo pienenä, että on erilaisia ihmisiä ja erilaisia näkökantoja. Suvaitsevaisuutta kehiin jo pienenä.


      • Anonyymi00021
        Anonyymi00020 kirjoitti:

        Näin on. Sillä suvivirrestä sakkoja vaativalla espoolaismiehellä on ihan supisuomalainen nimi.

        Mitäköhän hänen lapsensa miettii Jeesusmarssin nähdessään. Ei isä pysty häntä Jeesukselta suojelemaan koko ikäänsä suvivirrestä sakottamalla.
        Eikö olisi parempi opettaa lapsi hyväksymään jo pienenä, että on erilaisia ihmisiä ja erilaisia näkökantoja. Suvaitsevaisuutta kehiin jo pienenä.

        Pahimmassa tapauksessa lasta pilkataan isänsä tekojen tähden. Syytönhän lapsi on, mutta pelkäänpä joutuvan sijaiskärsijäksi.


    • Anonyymi00022

      Suvivirsi kuuluu aivan todella kesänavaukseen,kuten hoosianna Joulun

    • Anonyymi00024

      Uskonnon takia on sotiakin. Varmaan suomessakin soditaan uskonnon takia meidän lastenlasten aikana. Kehitystä hyvinvointivaltion muuttumista valtioksi josta lähdetään muualle on vääjäämätöntä.

      • Anonyymi00026

        Sekopäät aloittaa sotia itsenäisiä valtioita vastaan pelkästä vallanhalusta
        ryövätä muitten valtioitten maa-alueita.


      • Anonyymi00027
        Anonyymi00026 kirjoitti:

        Sekopäät aloittaa sotia itsenäisiä valtioita vastaan pelkästä vallanhalusta
        ryövätä muitten valtioitten maa-alueita.

        Niinku Israelin Netanjahu ja Putin ja Trump.


      • Anonyymi00030
        Anonyymi00027 kirjoitti:

        Niinku Israelin Netanjahu ja Putin ja Trump.

        Israel ei ole aloittanut sotia, vaan puolustaa itseään terroristeja vastaan.


    • Anonyymi00025

      Suvivirren kieltäjät on suomalaisia suvaitsemattomia.

    • Anonyymi00029

      Espoolaismies teki rahaa sillä tempullaan.
      Tonnisotalla "korvauksia"

      Lähes kuin mustalaisilla niitä " korvauksia" aina hakusilla?

    • Anonyymi00031

      Jaa että sekin asia väännettiin taas omaksi eduksi jotenkin. Eikös se ollut niin että se ns sakotus tuli siitä ettei koulu ilmoittanut tälle ihmiselle kuten laissa sanotaan , vaikka tiesi hänen suuntauksensa .
      Siis siitä se ” sakko” tuli . Mutta nyt kovasti huudetaan taas omalla tyylillään jokainen.
      Jos koulu olisi tehnyt sen mikä kuuluu kouluu koululakon niin asiaa ei olisi päässyt tapahtumaan .
      Ja miksi luulet että koulun piti maksaa ? Ja että maksoi. Juu, siksi että he eivät noudattaneet sitä miten laki näissä asioissa vaatii.
      Eihän tämä ihmisen kieltänyt mitenkään ketään laulamasta. Suvivirttä , oli vaan halunnut tietää jos on uskonnollisia juttuja niin hän voi jäädä pois tilaisuudesta. Joten virttä ei ole kukaan kieltänyt laulamasta .
      Koulu on oppilaitos ja siellä opetetaan eri aineita lapsille , mutta ei yritetä vaikuttaa ketään omiin uskomuksiinsa . Miksi se on niin vaikea ymmärtää . Suomessa on ateisteja , toisin uskovia jne. Ne ovat kunkin henkilökohtaisia valintoja, mutta koulu on kaikille tasarvoisessa maassa siksi siellä valmistetaan lapsia tietämään asioita mitä tarvitsevat elämän varrella .
      Itse pidän suvivirrestä , mutta samalla voin ymmärtää ettei se kaikille ole mikään totuuden sanoma.
      Siis tasarvoisessa maassa on kaikilla sama ihmis arvo ja ketäön ei tarvitse haukkua siksi ettei hän jaa jonkun toisen uskoa , usko on uskoa, tiede taas tarkoittaa tietoa . Siinä on ero

      • Anonyymi00032

        Jos aikuinen ei tiedä et koulun päättäjäisissä lauletaan Suvivirsi, jonka nimestä jo tietää sen olevan osin uskonnollinen, niin kyllä pitää olla huonot tiedot tai muisti asioista.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      39
      2040
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      49
      846
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      85
      844
    4. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      721
    5. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      35
      691
    6. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      610
    7. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      66
      606
    8. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      43
      477
    9. Porukkaa ku pipoa

      Olipas iloinen yllätys kun kiertelin ja kaartekin autolla koko päivän pitkin ähtäriä joka paikassa väkeä, leirintäalueel
      Ähtäri
      28
      469
    10. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      78
      467
    Aihe