Jätteiden poisto ja kierrätys

Anonyymi-ap

Tuli tässä ”sattuneesta syystä” mieleen jätteiden määrätietoinen
kerääminen ja niitten lajittelu. Ehkä uusi käyttö jätteille.

Ruotsissä tämä idea alkoi muhia jo 70-luvulla. 1969 tuli voimaan
ympäristönsuojelulaki ja 1970 Puhtaanapitolaki.
Aikaisemmin oli kaatopaikat olleet yleisin tapa hoitaa jätteet, joita
poltettiin ja siinä oli omat vaaransa.

Alettiin vaatia talousjätteiden lajittelua. Aikaisemmin oli tuttua
paperinkeruu, sanomalehtien keruu oli varsinkin lapsille mieluista,
koska lehtinipusta saattoi saada hieman korvausta.
Kaupoista ostettu maito oli pulloissa ja ne palautettiin kauppaan
erikoiseen telineeseen ja saatiin siitä kuponki kassalle, että on
palauttanut maitopullon. Myöhemmin tuli tetrapakkaukset käyt-
töön, jotka kevensivät ostoskassia huomattavasti.

Nyt oli lajittelupaikkoja ja niitten luona oli alkuaikoina vahdit,
jotka neuvoivat lajittelussa, ettei uusia kaatopaikkoja syntyisi
lajittelualueella. Niskottelijat saattoivat saada sakkoja.
Lajitteluajatus kehittyi ja erilaisia koneita suurasteiseen lajitte-
luun kehiteltiin.

Työpaikallani oli piirustuskonttorilla jännät paikat. Piirsivät
ensimmäistä roskienlajittelukonetta Landskronan kunnalle.
Koneita kehiteltiin eri tarkoituksiinm mm. paperitehtaille.
Firma sai hyvin tilauksia, jopa Suomesta. Sain olla mukana
yhdellä sellaisella myyntimatkalla, kun suomalainen johtaja
ei osannut ruotsia, eikä ruotsalainen suomea. Minä osasin
molempia. Käytiin katsomassa Sörkän kaatopaikkaa…jonne
uudet koneet sijoitettaisiin.

50 vuodessa on ajat muuttuneet. Ehkä sitä lajittelua on
kehitetty enemmän Helsingin alueella nykyiseen digiaikaan
sopivaksi. Paljon käytetään tietotekniikkaa apuna.

/MdK

51

499

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Mielenkiintoista

    • Anonyymi00002

      Taloyhtiössämme on roskikset erilaisille jätteille. Samaten kotonani eri astiat: sekajäte, muovi, bio, metalli, lasi, pahvi ja paperi.

      • Anonyymi00003

        Eniten syntyy muovijätettä.


      • Anonyymi00004
        Anonyymi00003 kirjoitti:

        Eniten syntyy muovijätettä.

        Eniten syntyy kaivos/rakennusjätteitä ja pskanpuheita

        Tästä johtuu että pohjoiset maat ovat suuria roskaajia henkeä kohden


      • Anonyymi00008
        Anonyymi00004 kirjoitti:

        Eniten syntyy kaivos/rakennusjätteitä ja pskanpuheita

        Tästä johtuu että pohjoiset maat ovat suuria roskaajia henkeä kohden

        Siis itselläni, muovijätekassi täyttyy nopeimmin. Tosin jäte on myös isompikokoista, muovikippoja ym.


      • Anonyymi00023

        Laitan samaan kangaskassiin pahvit ja paperit. Paperia tulee niin vähän kun en vastaanota roskapostia ja mitään lehtiä en ole tilannut.

        Paperinkin, kirjekuoret kierrätän ensin kauppalippuna ja sitten vasta roskiin.


      • Anonyymi00024
        Anonyymi00008 kirjoitti:

        Siis itselläni, muovijätekassi täyttyy nopeimmin. Tosin jäte on myös isompikokoista, muovikippoja ym.

        Muovikippoja, syöt siis valmisruokaa.

        Muita kippoja ei kuulu laittaa muovijätteeseen.


    • Anonyymi00005

      Jätteet muuttuu ajan kuluessa.

      Agraaliyhteiskunnassa ei jätteitä tavallaan muodostunut ollenkaan. Kaiken saattoi huoleti dumpata minne vain ja kaikki maatui.

      Tuli keramiikkaa, lasia, metalleja. Ne ei maatuneetkaan. Mutta tollaset oli arvokkaita, ei niistä paljoa .itään kertynyt.

      Teollistuminen toi sitten jäteongelman. Sitä alkoikin sitten kertymään. Lisäks kaupungillistuminen teki ulosteista ja kaikesta muustakin ongelmia.

      Muovi kai se pahin ongelma on ollut. Noh, sitä on voinut polttaa. Mutta kaikkinensa ihminen kuluttaa enemmän luonnonvaroja ja tuottaa enemmän jätettä koko ajan.

      Nykyisin kaikenlainen elektroniikkaromu ja ties mitkä kemikaalit on ongelmia. Kyllähän niitä voi kierrättää ja sitä tehdäänkin. Mutta koko ajan koitetaan kehittää kaiken kierrätystä. Kuitenkin koko ajan kulutetaan luonnonvaroja.

      Tässä menee maapallo pilalle ja tulee ihmiselle elinkelvottomaksi kuitenkin, vaikka kuinka kierrätettäisiin.

      Ainoo lohtu, materiaali ei häviä, se muuttaa muotoaan. Aikanaan täällä ehkä assuu jonkinlaisia muita eliölajeja ihmisen jälkeen. Ja net sitten alkaa kierroksen alusta. Pystyvät hyödyntämään ihmisen luomat jätteet ja kohta niilläkin on ikiomat jäteongelmansa.

      Sori pitkänvuodatus. Ei mulla mitään kierrätystä vastaan ole. Mutta se vaan osa viivytystaistelua. Lopputulos joka tapauksessa, ihminen tuhoaa maapallon ja itsensä. Kierrätti tai ei.

      =DW=

      • Anonyymi00010

        Asun yliopistokaupungissa, keskellä yhtä campusta ja ainakin opiskelijoitten
        alkuaikoina näkee, ketkä ovat tottuneita huolehtimaan jätteistä, ketkä eivät.
        Kun opiskelijoilla on ollut ensimmäisiä bileitä, niin sen kyllä kaupunginosan
        asukkaat huomaavat. Koko valtava juhlimiskenttä on kuin kaatopaikka, Sinne
        on jaksettu kantaa kaikki pizzat, viinipullot, oluet ja muut tykötarpeet, mutta
        tyhjät pakkaukset ovat ylivoimainen tehtävä, siitä huolimatta että puistotyön-
        tekijät ovat esivalmistelleet grillien ja pöytien lähelle jäteastoita ja -säkkejä.

        Mutta vuosien mittaan tapahtuu parannusta. Olen nähnyt jopa ihmeen, että juhlien
        jälkeisenä aamuna on ollut opiskelijoitten oma "siivousrykmentti" siivoilemassa
        kenttää.

        On totta, että maailma hukkuu jätteisiin. - Raha on ihmisille niin tärkeä, että
        yritetään keksiä uusia tarpeita, joita ilman emme muka selviä. Keksitään ensin
        tarve ja sitten jotakin, joka tuon tarpeen tyydyttäisi.
        Sen näin omalla kohdallani, kuinka paljon olen muka tarvinnut vaatteita, kun
        lastasin vaatteita jätesäkkeihin.

        Tuo "viivytystaistelu", josta mainitsit, on kuitenkin tervetullut taistelu.
        Vanhemmat ihmiset ovat jo oppineet, mitä me todella tarvitsemme ja mikä
        on tarpeetonta. Jospa nuoretkin järkiintyisivät, eivätkä niin kärkkäästi
        ottaisi mallia kuningaskuluttajista, vaan omista tarpeistaan.

        /MdK


      • Anonyymi00017

        Totta: "ihminen tuhoaa maapallon ja itsensä." Juuri siksi on hyvä edes yrittää ja tehdä jotain, koska jos tarjoamallasi asenteella ("kierrätti tai ei") toimivat kaikki, niin tuho tulee nopeammin ja perusteellisemmin.


      • Anonyymi00019
        Anonyymi00017 kirjoitti:

        Totta: "ihminen tuhoaa maapallon ja itsensä." Juuri siksi on hyvä edes yrittää ja tehdä jotain, koska jos tarjoamallasi asenteella ("kierrätti tai ei") toimivat kaikki, niin tuho tulee nopeammin ja perusteellisemmin.

        ?

        Siis mullahan ei ole mitään kierrätystä vastaan. Kierrätän kyllä ite ja noin muutenkaan en ole hirvee luonnonvarojen tuhlailija.

        Kirjoitin vaan näkemykseni maailman menosta. Pikkasen sama juttu, kuin voikukan hävittäminen. Vaikka kuinka kitkis omalta pihalta, ei auta mitään, kun aidan takana keltainen joutomaa. Kierrätys siis hyvä asia, mutta ei siitä juuri mitään hyötyä ole.

        =DW=


      • Anonyymi00021
        Anonyymi00019 kirjoitti:

        ?

        Siis mullahan ei ole mitään kierrätystä vastaan. Kierrätän kyllä ite ja noin muutenkaan en ole hirvee luonnonvarojen tuhlailija.

        Kirjoitin vaan näkemykseni maailman menosta. Pikkasen sama juttu, kuin voikukan hävittäminen. Vaikka kuinka kitkis omalta pihalta, ei auta mitään, kun aidan takana keltainen joutomaa. Kierrätys siis hyvä asia, mutta ei siitä juuri mitään hyötyä ole.

        =DW=

        Hyvä. Kyllä siitä on hyötyä. Pienistä puroista se iso meri(kin) kasvaa.


    • Anonyymi00006

      Taloyhtiössämme (ja varmaan muissakin taloyhtiöissä) lajitellaan
      mm biojätteet erikseen. Puhtaanapitolaitokselta saa ilmaiset
      vihreät pussit, joihin jätteet talouksissa lajitellaan. Pienet vihreät
      "nyssäkät" erotellaan sitten kaatopaikan hihnalta ja pussien sisllöstä
      tehdään polttoainetta.
      Sillä kulkee mm kaupunkiliikenteen bussit ja kaupungin pääpyörätiet
      on varustettu lämpöputkilla, toimivat biokaasulla, ja pitävät pyörätiet
      sulana pakkasilla ja pienien lumisateiden aikana.

      /MdK

      • Anonyymi00007

        Puhut biojätettä

        Moni valitsee kaupassa hedelmille biomuovista valmistetun pussin voidakseen käyttää sitä kotona kierrätykseen. Osa biojätteistä käsitellään kuitenkin laitoksissa, joissa biopusseista on tullut ongelma.

        Jätteisiin käytetään
        Paperipussia
        Sanomalehtikäärettä
        Jos ei mitään viitsi
        Tavallista muovi hedekmämuovipussia


      • Anonyymi00009
        Anonyymi00007 kirjoitti:

        Puhut biojätettä

        Moni valitsee kaupassa hedelmille biomuovista valmistetun pussin voidakseen käyttää sitä kotona kierrätykseen. Osa biojätteistä käsitellään kuitenkin laitoksissa, joissa biopusseista on tullut ongelma.

        Jätteisiin käytetään
        Paperipussia
        Sanomalehtikäärettä
        Jos ei mitään viitsi
        Tavallista muovi hedekmämuovipussia

        Vielä lisää https://www.facebook.com/100063532542570/posts/tiesithän-että-biojätteet-saa-pakata-tavallisiin-muovipusseihin-kotitalouksista-/1047965980664477/


      • Anonyymi00011
        Anonyymi00007 kirjoitti:

        Puhut biojätettä

        Moni valitsee kaupassa hedelmille biomuovista valmistetun pussin voidakseen käyttää sitä kotona kierrätykseen. Osa biojätteistä käsitellään kuitenkin laitoksissa, joissa biopusseista on tullut ongelma.

        Jätteisiin käytetään
        Paperipussia
        Sanomalehtikäärettä
        Jos ei mitään viitsi
        Tavallista muovi hedekmämuovipussia

        Minun talouteni biojätteet ovat perunankuoret, hedelmienkuoret,
        kahvinporot...jne

        /MdK


      • Anonyymi00012
        Anonyymi00009 kirjoitti:

        Vielä lisää https://www.facebook.com/100063532542570/posts/tiesithän-että-biojätteet-saa-pakata-tavallisiin-muovipusseihin-kotitalouksista-/1047965980664477/

        Luin linkin ja huomasin, että ongelma on näköjään "suomalainen ongelma".
        Täällä biojäteongelmaa on yritetty ratkaista eri keinoin. Kaupungissamme
        kulkevat kaupunkiliikenteen bussit jätteistä tehdyllä biokaasulla ja
        pääpyörätiet pidetään myös sulina biokaasulla talvisaikaan, niinkuin
        aikaisemmin kerroin.

        /MdK


      • Anonyymi00025
        Anonyymi00009 kirjoitti:

        Vielä lisää https://www.facebook.com/100063532542570/posts/tiesithän-että-biojätteet-saa-pakata-tavallisiin-muovipusseihin-kotitalouksista-/1047965980664477/

        Ei saa laittaa muovipusseihin.

        Noita videoita tehdään tarkoituksella harhaanjohtaviksi ja virheelliseksi, jotta niitä kommentoidaan paljon ja tuottaisi katselukertoja ja rahaa.


      • Anonyymi00026
        Anonyymi00011 kirjoitti:

        Minun talouteni biojätteet ovat perunankuoret, hedelmienkuoret,
        kahvinporot...jne

        /MdK

        mulla lisäksi hedelmien siemenet


    • Anonyymi00014

      Alkaa olemaan siis tosi pikkutarkkaa jätekierrätys.

    • Anonyymi00015

      Minulla on muutama tuhat LassilaTikanojaa
      kierrätykseen erikoistunut roskisdyykkari

      harkitsen vähän sen lisäostoa
      sillä on matalaat = hyvät kertoimet
      mutta tulosnäkyvät eivät ole ihmeelliseet

      ja poliitikot voivat sekaantua voimalla kunnalliseen jätekeruuseen

      • Anonyymi00016

        Jos haluaa edistää kerrostalossa kierrätystä

        kuivat kuten appelsiini omena peruna ... kuoret ja kuiva kahvi ja munankuoret
        kannattaa kierrätää ja käyttää banaanikärpäsesiestoon sisällä huoneessa

        jos tähän ei niuhottamisen takia pysty, tuskin kannattaa tänne tulla puhumaan pskaa
        jätekierrosta ja päivittelemään
        sinne sitten vaan talon roskahuoneeseen kaikki pöty

        Jos haluaa ansaita jätekierrätyksellä

        silloin kannattaa miettiä voisiko sijoittaa LassilaTikanojaan ja tai Luoteaan
        molemmat pörssiyhtiöitä joihin maallikot voivat sijoittaa sen takia


      • Anonyymi00018
        Anonyymi00016 kirjoitti:

        Jos haluaa edistää kerrostalossa kierrätystä

        kuivat kuten appelsiini omena peruna ... kuoret ja kuiva kahvi ja munankuoret
        kannattaa kierrätää ja käyttää banaanikärpäsesiestoon sisällä huoneessa

        jos tähän ei niuhottamisen takia pysty, tuskin kannattaa tänne tulla puhumaan pskaa
        jätekierrosta ja päivittelemään
        sinne sitten vaan talon roskahuoneeseen kaikki pöty

        Jos haluaa ansaita jätekierrätyksellä

        silloin kannattaa miettiä voisiko sijoittaa LassilaTikanojaan ja tai Luoteaan
        molemmat pörssiyhtiöitä joihin maallikot voivat sijoittaa sen takia

        Ei kai siihen banaanikärpästen estoon muuta tarvita kuin lopettaa
        banaanien osto.


      • Anonyymi00020
        Anonyymi00018 kirjoitti:

        Ei kai siihen banaanikärpästen estoon muuta tarvita kuin lopettaa
        banaanien osto.

        Pieniä 'banaanikärpäsiä' voi olla, vaikkei olisi banaaneja huushollissa lainkaan. Esim. kukkia ei kannata kastella liikaa ja märät, likaiset nurkat keräävät niitä myös.


      • Anonyymi00027
        Anonyymi00018 kirjoitti:

        Ei kai siihen banaanikärpästen estoon muuta tarvita kuin lopettaa
        banaanien osto.

        Tai vie kuoren heti ulos.


      • Anonyymi00030
        Anonyymi00027 kirjoitti:

        Tai vie kuoren heti ulos.

        Mihin "ulos" ? Se kuuluu biojätteeseen.


    • Minun mieleeni putkahti sellainen asia, että kun paljon puhutaan siitäkin, että kuinka jätebisneksellä jotkut tienaavat miljoonia, niin miksi sitten alkutuottajan pitää maksaa jätteen pois kuljetuksesta ja itse lajitellakin ne.

      Eikö sen pitäisi olla niinpäin, että alkutuottaja saa maksun tuotannosta, joilla muut bisnestä tekevät.

      Kun ostat tuotteen, joka on tehty kierrätysmateriaalista, olet kenties osallistunut sen tuottamiseen, uskollisesti kierrättämällä.
      Valmiista tuotteesta siis maksat, muttet raaka-aineen tuottamisesta saa mitään, maksat siitäkin.

      Eikö olekin nurinkurista.

      • Anonyymi00022

        Kauheat vaatimukset on vielä tuon muovijätteen kierrättämisestä.

        Taidan ruveta laittamaan sekajätteeseen nekin.


      • Anonyymi00031
        Anonyymi00022 kirjoitti:

        Kauheat vaatimukset on vielä tuon muovijätteen kierrättämisestä.

        Taidan ruveta laittamaan sekajätteeseen nekin.

        Meillä jätefirma kerää sekajätteet, ja vie ne jätteenpolttolaitokseen, jossa otetaan lämpö talteen, ja käytetään kaukolämmön tuottamisen. Nykyisin, kun jätteisiin ei enää pitäisi laittaa muovijätettä, ei siitä synny kunnolla lämpöä, vaan käytetään lisäksi polttoöljyä.
        Onko järkeä? Minun pitäisi kerätä ja säilyttää muovit ja kuskata ne viiden kilometrin päässä olevalle keruupisteelle. Olen päättänyt, että tuohon en lähde mukaan, vaan muovini menevät hyvään tarkoitukseen ja vähentävät tukipolton tarvetta


      • Anonyymi00036
        Anonyymi00022 kirjoitti:

        Kauheat vaatimukset on vielä tuon muovijätteen kierrättämisestä.

        Taidan ruveta laittamaan sekajätteeseen nekin.

        Selkeä jako. Muovipakkaukset muovikeräykseen. Kalvomateriaali sekaroskiin.
        Erilaisia pakkauksia ei sisäkkäin koska laite tunnistaa ja lajittelee päällimmäisen perusteella.


    • Anonyymi00028

      Suomessa ollaan yleisesti, ja ehkä aiheestakin, hieman ylpeitä jätteittemme keräilystä, lajittelusta ja uudelleenkäytöstä. Samaan aikaa jossakin toisessa maailman paikassa on ihan eri systeemit. Kuluttaja heittää kaikki samaan roskikseen, jäteauto kerää kaikki samaan säiliöön ja tyhjentää lastinsa valtavan kokoiseen jätteiden lajittelukeskukseen, jossa koneet erottelevat eri jätteet toisistaan ja siitä ne jätteet sitten menevät jatkokäsittelyyn. Kummalla on parempi systeemi?

      • Anonyymi00029

        Tietysti muitten malli kuulostaa paremmalta. Ihan vain siksi, koska lajittelu on tavalliselle tattipäätanelille tooosi vaikea laji.


      • Anonyymi00033
        Anonyymi00029 kirjoitti:

        Tietysti muitten malli kuulostaa paremmalta. Ihan vain siksi, koska lajittelu on tavalliselle tattipäätanelille tooosi vaikea laji.

        Tuo edellisen kirjoittajatattipää jatkaa: Meillä on muutaman sadan metrin päässä keruupiste, jossa on maahan kaivettuja "moolokkeja" joihin viedään metallit, lasit, paperit ja suurin kuorma pahvin keruuastiaan. Lisäksi vaatteiden keruu. Se keruupiste on matkan varrella, joten sitä tulee käytettyä säännöllisesti, mutta muovin keruuta siinä ei ole.
        En muuten ottanut kantaa siihen, kumpi systeemi on parempi, se meidän, vai se muiden.


      • Anonyymi00048
        Anonyymi00033 kirjoitti:

        Tuo edellisen kirjoittajatattipää jatkaa: Meillä on muutaman sadan metrin päässä keruupiste, jossa on maahan kaivettuja "moolokkeja" joihin viedään metallit, lasit, paperit ja suurin kuorma pahvin keruuastiaan. Lisäksi vaatteiden keruu. Se keruupiste on matkan varrella, joten sitä tulee käytettyä säännöllisesti, mutta muovin keruuta siinä ei ole.
        En muuten ottanut kantaa siihen, kumpi systeemi on parempi, se meidän, vai se muiden.

        Onpa kummallista. Kyllä naapurikaupungin keruupisteellä, jota käytän, on myös muovimolokki. Etkö ole ihmetellyt asiaa mistään / miltään taholta? Muovia tulee aika paljon.


      • Anonyymi00050
        Anonyymi00048 kirjoitti:

        Onpa kummallista. Kyllä naapurikaupungin keruupisteellä, jota käytän, on myös muovimolokki. Etkö ole ihmetellyt asiaa mistään / miltään taholta? Muovia tulee aika paljon.

        Tuosta muovin määrästä olen vähän eri mieltä: Vaikka kerää muovijätettä kuukauden samaan pussiin, ei se paina kiloa enempää.


      • Anonyymi00051
        Anonyymi00050 kirjoitti:

        Tuosta muovin määrästä olen vähän eri mieltä: Vaikka kerää muovijätettä kuukauden samaan pussiin, ei se paina kiloa enempää.

        Yeap, muovo on kevyttä.


    • Anonyymi00032

      Minä en koe minkäänlaista ongelmaa omassa kierrättämisessäni. Helppous on varmastikin siinä, että asun talossa, jossa on kierrätyshuone ja astiat jokaiselle kierrätysmateriaaleille.

      Näin vuosia sitten dokumentin jätteiden kierrättämisestä. Siinä oli maininta ja kuvaa ohuiden biojätepussien jäämisestä kiinni valtavan koneen hammasrattaisiin.
      Ongelma on myös tarralaput/hintalaput muuten maatuvan hedelmäpussin kyljessä. Tarralapun maatuminen kestää jopa vuosikymmeniä.
      Omiin silmiin haitallisimpana näen ne valtavat mikromuovilautat joita lainehtii maailman merissä.

      Mutta joo, kaikki tulisi kierrättää niin pitkään kuin pystytään. Uuden valmistaminen niitä luonnonvaroja syö.

    • Anonyymi00034

      Myös kierrätän tunnollisesti, oli siitä sitten hyötyä tai ei. Aika helppo homma ja pikkasen aivoille töitä. Tekee vain niin kuin käsketään, ei tuu sanomista.

      Yhtä mietin: Miksi käyttää biojätteisiin niitä vihreitä maatuvia muovipusseja, kun kuulemma nekään eivät maadu vaan niitä poimitaan pois moskan seasta. Miksei sitten vain laiteta tavalliseen muovipussiin, joka on halvempikin. Kestäisivät repeämättä sen poispoimimisen.

      • Anonyymi00038

        Se on eri aluella erilaiset koneet (?) ja käytännöt.
        Esim. pääkaupunkiseudulla paperipussi, sanomalehti tai maatuva biojätepussi käyvät, muovi ei.
        Osahan menee mullan tuottoon ja osa biokaasuun.


      • Anonyymi00041

        Omalla pihalla on kompostori, johon ei saa laittaa kaupasta saatavia keltaisia "maatuvia" biojätepusseja (kompostinhoitajan(minun) kielto. Ne eivät maadu moneen vuoteen. Saa nostella kompostin seasta sellaisia kusenvärisiä riekaleita.


    • Anonyymi00035
      • Anonyymi00037

        ja entäs sitten?
        Kuinka synnyit, tai synnytitkö pelkkää jätettä?


      • Anonyymi00039
        Anonyymi00037 kirjoitti:

        ja entäs sitten?
        Kuinka synnyit, tai synnytitkö pelkkää jätettä?

        Niin mutta nämä on ulkomailta ostettuja tuottajia uusiokäyttöön ja sellaisista tietty pitää maksaa erikseen ja hyvin


      • Anonyymi00040
        Anonyymi00039 kirjoitti:

        Niin mutta nämä on ulkomailta ostettuja tuottajia uusiokäyttöön ja sellaisista tietty pitää maksaa erikseen ja hyvin

        Meidän kunnassa vihreät biojätepussit kerätään teknillisellä
        laitoksella optisten laitteiden avulla erikseen jätteiden joukosta.
        Uusinta uutta on nyt uudet vihreät pussit, jotka ovat kasvipohjaisia
        ja maatuvia.
        /MdK


      • Anonyymi00042
        Anonyymi00040 kirjoitti:

        Meidän kunnassa vihreät biojätepussit kerätään teknillisellä
        laitoksella optisten laitteiden avulla erikseen jätteiden joukosta.
        Uusinta uutta on nyt uudet vihreät pussit, jotka ovat kasvipohjaisia
        ja maatuvia.
        /MdK

        Joo siis Ruotsissahen keriton palkattu repimään biohajoavat ohutpusssit kuljetushihnojen akseleista, niitä riittää

        Ne eivät ehdi nykyaikana maatua mutta kiertyvät ajan rattaisiin

        Niitä on Suomessa käytetty vajaa 30 vuotta

        2010-luvulta, kun EU-direktiivit ja vapaaehtoiset sopimukset alkoivat vähentää perinteisiä

        https://img.img-cdn.yle.fi/crop_extract,w_6000,h_3375,x_0,y_0/crop_fill,w_767,h_431,ar_16:9,dpr_2/f_auto/39-6507585e624c03cdaeb/1583500393

        Yliopettaja Liisa Lehtinen Turun ammattikorkeakoulusta testaa biohajoavan muovikassin ominaisuuksia


      • Anonyymi00045
        Anonyymi00040 kirjoitti:

        Meidän kunnassa vihreät biojätepussit kerätään teknillisellä
        laitoksella optisten laitteiden avulla erikseen jätteiden joukosta.
        Uusinta uutta on nyt uudet vihreät pussit, jotka ovat kasvipohjaisia
        ja maatuvia.
        /MdK

        Teillä ei vielä olla edetty niin pitkälle, että jokainen laittaisi valmiiksi omat biojätepussinsa eri kaukaloon.
        Olisiko liikaa vaadittu?


      • Anonyymi00047
        Anonyymi00045 kirjoitti:

        Teillä ei vielä olla edetty niin pitkälle, että jokainen laittaisi valmiiksi omat biojätepussinsa eri kaukaloon.
        Olisiko liikaa vaadittu?

        Kyllä laitetaan, eikä tässä kunnassa ole ongelmia pussien erottelussa
        jätehihnalla.


    • Anonyymi00043

      Mitä vähemmän itse tuotat jätettä, sen paremmin toimit ympäristösi hyväksi..

    • Anonyymi00044

      Paljonko on jalnajälkiä ryrhien tutkimusten vuoksi,

      Ne ovat energian tyhoajia, ihan suotta joitain jätteitä tutkitaa, ja muovipusseja.

      Niistä
      pääsee kun niitä ei valmisteta,

      • Anonyymi00046

        Tämä on osuva

        Tekoäly on SUURI LUONNONTUHOAJIEN hävittäjä ja työntää esasaariset anukantolat ilkkaniiniluodot ... heti varastoon odottamaan aikaa parempaa jota ei paperinsiirtäjille tule

        Valtaosa matemaatikkoja ja valtaojia poistuu myös tulevsisuudessa teologiennja kas vatuloijien mukana
        Vain Nasa voi tehdä tähtitiedettä jne

        Tottakai tarvitaan muutama lentokoneinsinööri koska tuotteita ostetaan mutta kieliopetukset hoidetaan tekoälyllä jne


      • Anonyymi00049
        Anonyymi00046 kirjoitti:

        Tämä on osuva

        Tekoäly on SUURI LUONNONTUHOAJIEN hävittäjä ja työntää esasaariset anukantolat ilkkaniiniluodot ... heti varastoon odottamaan aikaa parempaa jota ei paperinsiirtäjille tule

        Valtaosa matemaatikkoja ja valtaojia poistuu myös tulevsisuudessa teologiennja kas vatuloijien mukana
        Vain Nasa voi tehdä tähtitiedettä jne

        Tottakai tarvitaan muutama lentokoneinsinööri koska tuotteita ostetaan mutta kieliopetukset hoidetaan tekoälyllä jne

        Tuon kieliopetuksen jäljet näkyvät jo...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      39
      2040
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      49
      846
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      85
      844
    4. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      721
    5. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      35
      691
    6. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      610
    7. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      66
      606
    8. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      43
      477
    9. Porukkaa ku pipoa

      Olipas iloinen yllätys kun kiertelin ja kaartekin autolla koko päivän pitkin ähtäriä joka paikassa väkeä, leirintäalueel
      Ähtäri
      28
      469
    10. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      78
      467
    Aihe