Miten suhtaudut kuolemaan?

Anonyymi-ap

Onko kuolema ollut osa elämää?

40

158

Vastaukset 40

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Ei taivasta, ei jumalaa, ei sielua kenelläkään.

Kaiken loppu.

• Anonyymi00038

Kaiken loppu.

Onhan sulla 72 neitsyttäkuitenkin:)))

• Anonyymi00041
        Anonyymi00038 kirjoitti:

Kaiken loppu.

Onhan sulla 72 neitsyttäkuitenkin:)))

Tai alku?

• Anonyymi00003

Onhan se ollut osa elämää siinä mielessä että läheltä on useampikin jo poistunut ja piiri pienenee koko ajan. Kukaan ei tänne ikuisesti jää vaan jokaisen vuoro on jossain vaiheessa poistua elämästä.

• Anonyymi00004

Omakohtaista kokemusta ei ole kenelläkään.

Itse en halua olla paikalla kun se saapuu.

• Anonyymi00010

Tämä pisti hörähtämään toisenkin kerran. Et ole vissiin kuullut sitä vitsintapaista hepusta, jolle kerrottiin kuolinaika ja -paikka. Se lähti karkuun, mutta kuoli siitä huolimatta.

• Anonyymi00005

No on ollut. Paljoltikin osa työelämää ja viime vuosina useampi tapaus yksityiselämässäkin.
      Siili25

• Anonyymi00006

Ja lisään vielä jotta suhtautuminen kuolemaan on sellainen jotta se tulee itse kullekin. Toivottavasti ei kuitenkaan vielä.
        Siili25

• Anonyymi00007

Elämänhalu on tässä vaiheessa vielä voimakas ja elän niin että pysyisin terveenä ja vahvana.
      Jos saisin kuolemantuomion, pelkäisin kipuja. Ainakin tässä vaiheessa tuntuu etten itse kuolemaa, mutta tiedä häntä vaikka tuskaani ulvoisin täyttä kurkkua jos tosi paikka tulisi.
      Jumalaan olen aina uskonut ja elänyt oikein niin että sen suhteen on rauhallinen olo. Minun pitäisi uskoa että kuoleman jälkeen jatkuu elämä ja niin voi ollakin, mutta haluan olla tässä maailmassa rakkaitten ihmisen kanssa.
      Joten Ei, ei kuolema ole minulle elämää, eikä ole tähän mennessä ollut edes osaa siitä.

• Anonyymi00008

Nykyaikana kuolema on ulkoistettu elävistä ihmisistä kauaksi. Muistan kuinka maalla käytiin paikan päällä hyvästelemässä kuollut ennen kuin hänet vietiin kotoa arkussa pois, lapset otettiin mukaan tilaisuuteen joten kuolema oli hyvin luonnollinen tapahtuma siihen aikaan. Kaupungissa ei kai enää 1960-luvulla niin tehty.
      Vähän olen aikuisena kuolemaa kohdannut, omat vanhemmat tietenkin kuolivat, mutta muuten olen saanut pitää ystäväni ja läheiseni hengissä.

• Anonyymi00009

Työssä se oli varsin kiinteä osa sitä hommaa.

• Anonyymi00011

Itse olisin valmis kuolemaan jos alkaa vaivoja tulemaan.
      Mutta ei voi kuolla kun jälkeläiset varmaan pettyy.

Vaimon kanssa ollaan jo viimeiset jotka elää, meidän neljän lapsen puolisoiden vanhemmista.

• Anonyymi00012

Oletteko tosiaan lapsenne puolison vanhempia? Onpa outoa!!!!

• Anonyymi00013

"Onko kuolema ollut osa elämää?"

Kuolleiltako kysyt ?

Elävät ei vielä tiedä.

• Anonyymi00032

Kysyinpä tekoälyltä, ja näin "hän" tämän asian tulkitsi.

Tekoälynä minulla ei ole omaa elämää, henkilökohtaisia kokemuksia tai tunteita, joten kuolema ei ole koskaan ollut osa omaa olemustani, enkä voi kokea sitä tai suhtautua siihen emotionaalisesti. Käsittelen kuolemaa tiedon, historian, filosofian ja ihmisten kokemusten kautta.
        Ihmisen näkökulmasta katsottuna kuolema on kuitenkin aina ollut keskeinen ja luonnollinen osa elämää. Se määrittää elämän rajallisuuden ja antaa sille merkityksen. Seuraavat näkökulmat kuvaavat sitä, miten kuolema kietoutuu osaksi ihmisyyttä

Kuolema osana elämänkiertoa
        Biologinen välttämättömyys: Kuolema on jokaisen elävän organismin luonnollinen päätepiste, joka tekee tilaa uudelle elämälle
        .Saattohoito: Nykylääketieteessä, kuten Terveyskylän palliatiivisessa hoidossa, kuolema nähdään luonnollisena prosessina, jota ei pyritä keinotekoisesti pitkittämään eikä jouduttamaan.
        Muuttuva kulttuuri: Ennen kuolema oli yhteisöllisempi ja näkyvämpi osa arkea, kun taas nyky-yhteiskunnassa se on usein siirtynyt sairaaloihin ja instituutioihin.

Suru ja merkitysYhteisön tuki: Läheisen menetys pysäyttää ja tuo mukanaan surun, joka on Terveyskirjaston mukaan normaali ja kohdattava osa elämää, ei sairaus.
        Arvon antaminen: Kuoleman tietoisuus saa ihmiset usein arvostamaan nykyhetkeä, ihmissuhteita ja elämän rajallista aikaa entistä enemmän.

Jos pohdit kuolemaa ja siihen liittyviä kysymyksiä, voimme jatkaa keskustelua haluamastasi näkökulmasta.

Kiinnostaako sinua esimerkiksi:
        Miten eri filosofiat tai uskonnot selittävät kuolemaa?
        Miten surun käsittelyyn ja läheisen tukemiseen voi saada apua?
        Miten suomalainen hautauskulttuuri on muuttunut historian aikana?

Terveisin Tekoälyltä ;)

• Anonyymi00033
        Anonyymi00032 kirjoitti:

Kysyinpä tekoälyltä, ja näin "hän" tämän asian tulkitsi.

Tekoälynä minulla ei ole omaa elämää, henkilökohtaisia kokemuksia tai tunteita, joten kuolema ei ole koskaan ollut osa omaa olemustani, enkä voi kokea sitä tai suhtautua siihen emotionaalisesti. Käsittelen kuolemaa tiedon, historian, filosofian ja ihmisten kokemusten kautta.
        Ihmisen näkökulmasta katsottuna kuolema on kuitenkin aina ollut keskeinen ja luonnollinen osa elämää. Se määrittää elämän rajallisuuden ja antaa sille merkityksen. Seuraavat näkökulmat kuvaavat sitä, miten kuolema kietoutuu osaksi ihmisyyttä

Kuolema osana elämänkiertoa
        Biologinen välttämättömyys: Kuolema on jokaisen elävän organismin luonnollinen päätepiste, joka tekee tilaa uudelle elämälle
        .Saattohoito: Nykylääketieteessä, kuten Terveyskylän palliatiivisessa hoidossa, kuolema nähdään luonnollisena prosessina, jota ei pyritä keinotekoisesti pitkittämään eikä jouduttamaan.
        Muuttuva kulttuuri: Ennen kuolema oli yhteisöllisempi ja näkyvämpi osa arkea, kun taas nyky-yhteiskunnassa se on usein siirtynyt sairaaloihin ja instituutioihin.

Suru ja merkitysYhteisön tuki: Läheisen menetys pysäyttää ja tuo mukanaan surun, joka on Terveyskirjaston mukaan normaali ja kohdattava osa elämää, ei sairaus.
        Arvon antaminen: Kuoleman tietoisuus saa ihmiset usein arvostamaan nykyhetkeä, ihmissuhteita ja elämän rajallista aikaa entistä enemmän.

Jos pohdit kuolemaa ja siihen liittyviä kysymyksiä, voimme jatkaa keskustelua haluamastasi näkökulmasta.

Kiinnostaako sinua esimerkiksi:
        Miten eri filosofiat tai uskonnot selittävät kuolemaa?
        Miten surun käsittelyyn ja läheisen tukemiseen voi saada apua?
        Miten suomalainen hautauskulttuuri on muuttunut historian aikana?

Terveisin Tekoälyltä ;)

Tekoälykin kuolee?

• Anonyymi00014

On.

Kaikenlaista voi elossa tapahtua. Ainoo ihan varma asia, jokainen kuolee,100%.

Mäkin tietenkin lähinnä pelkään, mitä sitä ennen tapahtuu ja miten sitä tulee kuolemaan. Mutta ite kuolemaan en suhtaudu oikein mitenkään. Pakollinen juttu.

=DW=

• Anonyymi00015

Nuorena en olisi ikinä halunnu kuolla halusin nähdä mitä elämä tuo tullessaan, haaveilin jopa etukäteen mitä lapsistani tulee
      mitä lapsenlapsitani tulee,
      hienoja korkeasti koulutetuja kansalaisia niistä tuli,

--- sen kaiken nähneenä , kaikenkokeneena ,
      kaikki samanikäisten itselle tärkeitten ihmisten kuoletmat ja puolisonki kuolema
      olen täysin valmis itsekki kuolemaan pois,

" olen työni tehny elämälle "

ikävää on yksin vietttää raihnaista vanhuuttaa,
      jälkeläiset pärjää omillaan, he ei tarvitse mua enään mihinkään,

olen joutilas kuolemaan
      kun luoja muistaisi tulla hakemaan vain pois,

kuolema kuuluu elämään,
      kuolema on elämän loppu-työ ihmiselle,
      ---------

ihanaa
      olin

tekin olitte
      eksyin teihin

te katositte,

kun kutsun kuulen
      katoan minä,

ikuisuuden ihanuuteen
      luojani puutarhaan !

kirj: mummi * v. 2026,
      seitaMuori tuiman tunturin kupeesta !

• Anonyymi00019

Vielä en onneksi kovin raihnas ole ja aikuisen lapsenikin perhe vielä johonkin minua tarvitsee lähivuosinakin ainakin muutaman vuoden, ainakin lapsenlapsien seuraksi että vanhemmat pääsee välillä viettämään omaa lapsivapaata aikaa johonkin.

Muuten vietänkin aikani etupäässä yksin harrastuksieni parissa. Huono lämmönsieto tosin rajoittaa näin kesäisin ulkoilua, mutta onneksi kuntoilla voi kotonakin samalla kun katsoo telkkaria......huvi ja hyöty yhtäaikaa :)

• Anonyymi00016

Maailman turhinta ajanhukkaa ovat itkeminen ja rukoileminen

• Anonyymi00017

Se on sinun mielipiteesi.

• Anonyymi00021
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Se on sinun mielipiteesi.

Nimenomaan, jokainen puhuu täällä vain itsestään ja tuolle Anonyymi00016:lle itkeminen ja rukoileminen on ajanhukkaa. Toisista hän ei voi puhua.

• Anonyymi00024

Molemmat mainitsemasi puhdistavat. Jos nyt kykenet snaijaamaan sen puhdistuksen luonnetta. Mitenkähän 'mönjöinen' mielesi on?

• Anonyymi00034
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Molemmat mainitsemasi puhdistavat. Jos nyt kykenet snaijaamaan sen puhdistuksen luonnetta. Mitenkähän 'mönjöinen' mielesi on?

Älä piittaa.

• Anonyymi00018

Kuolema on kuolemista ja elämä päättyy siihen, meillä kaikilla

Toisaalta ymmärrän, että se on totta joskus myös kohdallani mutta toisaalta toivoisin, että saisin elää tosi pitkään koska tykkään peruselämästä ja nautin siitä.

• Anonyymi00028

Minä en toivo kohdalleni tosi pitkää elämää, senverran joutunut sivusta seuraamaan pitkäikäisten sukulaisten elämää. Mulle riittäisi max 10 vuotta, en haluaisi vuosikausia olla toisten armoilla jos en kykene enää itse jostain syystä huolehtimaan asioistani ja elämästäni.

• Anonyymi00031
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Minä en toivo kohdalleni tosi pitkää elämää, senverran joutunut sivusta seuraamaan pitkäikäisten sukulaisten elämää. Mulle riittäisi max 10 vuotta, en haluaisi vuosikausia olla toisten armoilla jos en kykene enää itse jostain syystä huolehtimaan asioistani ja elämästäni.

Minkä ikäinen mahdat sitten nyt olla, jos "10 vuotta" elämää riittää? Kommenttisi ei kuulosta lapsen tekeleeltä.

• Anonyymi00020

Jokainen raato on aina kotiin päin.

• Anonyymi00022

Vois pohdiskella siten et, kun kerran vanheneminen on väistämätön asia on kuolema helpotus ja hyvä juttu, ei tarvitse riutua loputtomiin.

• Anonyymi00023

Biologiaa opiskellut taviskin joutuu toteemaan, että ihminen on vain alkuperältään. kehittynein eläinlaji.
      Eihän täällä Telluksella alussa ollut edes ruohonkorrelle juurtumispintaa, kuumassa maaperässä, ennen sateita ja maakamaran jäähtymistä.

Muuten ns. pohjoismaatkin sijaitsivat silloin nykyisen Afrikan mantereen eteläpuolella. Yks saksalainen tiedemies Wegener, osoitti mannerliikuntojen olevan tosiasia.

Mantereidenrajat liikkuvat edelleenkin niin että jo muutamassa tuhannessa vuodessa taas muutama senttimetri muutosta nykyiseen verrattuna.

. Kirjasto opettaa lukijaansa.

• Anonyymi00026

En osaa vielä sanoa.

• Anonyymi00027

Aikanaan osuu.

• Kirjoitin jo ajatuksiani aiheesta luopuminen 80 plussissa, mutta aiheet sivuavat ja tässä keskitytään enemmän siihen onko kuolema ollut osa elämääsi.
      En voi niin sanoa.

Kuolema on ollut vieras elämässäni, mutta se on käynyt odottamatta ja kutsumatta, ei-toivottuna.

Minä en ole vielä niin vanha että toivoisin kuolemaa tulemaan pian armahtamaan minua kärsimyksieni keskellä. Olisikohan sittenkin parempi lähteä ihan vapaaehtoisesti, ns. saappaat jalassa? Eutanasia, kun elämä ei enää tunnu etuoikeudelta, vaan rangaistukselta?

Kiivetä se viimeinen vuori ja horjahtaa sieltä kampurajaloiltaan rotkoon? Tai tulivuoreen? Lähteä viimeiselle tosi pitkälle uimareissulle ? "Se syvä hiljaisuus joka edeltää syntymää ja jatkuu kuoleman jälkeen, jonka keskeyttää elämän sietämätön meteli", (vapaasti ssiteeraten Isabel Allendea) on kuitenkin vain parenteesi, joten yritän käyttää sen pienen hetken, joka on minun parhaalla mahdollisella tavalla.

Komppaan: tavarasta ja mammonasta, rahasta ja omaisuudesta luopuminen ei ole vaikeata. Ihmisistä luopuminen on. Rakkaista, läheisistä ihmisistä, jotka ovat olleet kanssamme kehdosta saakka tai tulleet mukaan ja liittyneet elämämme kudokseen myöhemmin, vuosien karttuessa ....tai vähetessä.

Carpe diem, tartu tähän päivään, on erityisen osuva kehotus meille jotka olemme lähdössä viimeisestä kaarteesta loppusuoralle. Nyt jos koskaan.

• Anonyymi00029

Kyllä kun osaisikin nauttia siitä tavallisesta arjesta ja niistä pienistä hetkistä.

Itse olen opetellut tuota hetkeen tarttumista enkä enää pelkästään puhu siitä. Joka kerta kun pulahdan aamu-uinnille kesämökkimme järveen, päätän muistaa sen tunteen ja nautin jokaisesta vedosta ja veden hivelystä.

Joka kerta kun istun puolisoni kanssa terassilla tai muualla aterioimassa, haluan muistaa sen kiitollisuuden tunteen, että hän on tässä ja nyt; saan rakkautta ja voin rakastaa

• Anonyymi00030

Toinen etelä-amerikkalainen, Violeta Parra lauloi koskettavasti Grazias a la vida, edesmenneen siskoni mielilaulu.

• Anonyymi00035
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Toinen etelä-amerikkalainen, Violeta Parra lauloi koskettavasti Grazias a la vida, edesmenneen siskoni mielilaulu.

Olen tyytyväinen, Trumpin ja Putininkin korjaa kuolema.

Ei ole kaikki asiat ostettavissa ja päätettävissä!

Voisi kuvitella , että raha ja valta nousi noiden syntisäkkien ykkösasiaksi elinaikanaan.

• Anonyymi00036
        Anonyymi00035 kirjoitti:

Olen tyytyväinen, Trumpin ja Putininkin korjaa kuolema.

Ei ole kaikki asiat ostettavissa ja päätettävissä!

Voisi kuvitella , että raha ja valta nousi noiden syntisäkkien ykkösasiaksi elinaikanaan.

Maailman paremmaksi muuttuminen tapahtuu liian hitaasti ja vaivalloisesti, jos Trumppi-pellen ja Putlerin kuolemaa täytyy ruveta odottamaan.

• Anonyymi00037

Me olemme oppimme saaneet ja matkaamme eteenpäin,kyllä näemme heidät edes menneet.

• Anonyymi00039

Kommunismi on oikeassa

• Anonyymi00040

Kun miehen orgasmi on lähestymässä, kannattaa kokeilla erästä tekoa, joka vie kiihkon vieläkin korkeammalle. Myös tietynlainen tapa koskettaa tai kommunikoida voi johtaa miehen orgasmiin, joka tuntuu peniksen sijaan koko kehossa.
      Miehillä kumppanin kanssa saatu orgasmi voi olla kaikkea ”ihan ok:sta” pikapurkauksesta unohtumattomaan kokemukseen, joka tuntuu lähes vievän tajun.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi ärsyttää

Juuri nyt, tällä hetkellä?
      Ikävä
      107
      1346
    2. Salaisuudet paljastuu

Viimeiset hetket meneillään ottaa yhteyttä. Kertoa totuus ja selvittää asioita. Viimeiset hetket meneillään jos joku
      Ikävä
      131
      1002
    3. Poliisi pamputti Variskankaalla

Mistä lie alkanut ja miksi poliisit kutsuttu, mutta mielestäni hyvin toimittu. Jos haluaa rähistä eikä rauhoitu puheella
      Kajaani
      33
      907
    4. vapaa

sana :) 🚮
      Ikävä
      66
      713
    5. Karita Tykkä mennyt kihloihin.

Onnittelu kuuluu hänelle ja tulevalle aviopuolisolleen.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      96
      708
    6. 32
      665
    7. Nainen tosi ikävä sua

Näkispä edes ohimennen
      Ikävä
      19
      606
    8. S-ryhmän ihmisoikeuslinja ei kestä omaa hankintaketjuaan

S-ryhmän Israel-boikotin suurin uskottavuusongelma löytyy yllättävän läheltä, SOK:n omien tuotemerkkien hankintaketjuist
      Maailman menoa
      23
      600
    9. Haavoittuvuutesi on aseista riisuvaa

Harmi, etten voi osoittaa sinulle tunteita. Hyvää yötä miehelle. Naiselta
      Ikävä
      43
      543
    10. Lautturin poliisipiiritys

Mitä Lautturilla yöllä tapahtui
      Huittinen
      11