Ikäihmiset pulassa - yksi lähti päivystykseen kysymää mitä hänen Omakannassaan lukee

Suomessa on 600 000 ihmistä, jotka ovat kiipelissä, koska eivät pärjää itsenäisesti digipalveluiden kanssa. Tämä johtaa tilanteisiin, joissa omat pankkitiedot on annettu huoltoasemalla ventovieraalle, että tämä auttaisi, tutkija Viivi Korpela kertoo.

Terveystietoja sisältävään Omakantaan tuli viesti, mutta ikäihminen ei saanut sitä auki. Ei, vaikka mitä teki. Piti kuitenkin saada selville, mikä tärkeä tieto siellä oli. Missä varmasti joku auttaa? Päivystyksessä.
Niinpä ikäihminen meni päivystykseen kysymään, mitä Omakannassa lukee.

Kävi myös ilmi, että eräs ihminen oli mennyt huoltoasemalle pyytämään apua digiasioihin. Siis käytännössä antanut ventovieraalle pankkitunnuksensa, että tämä hoiti tunnistautumisen palveluun ja sai tehtyä tarvittavan asian.

Pankki, verottaja, hyvinvointialueet, terveystiedot – kaikkialla asioiden hoitamiseen tarvitaan digitaitoja. Jos niitä ei ole, yhteiskunnassa on lähes mahdotonta toimia.

Vanhusasiavaltuutettu Päivi Topo sanoi kesällä, että hänelle tulee digiongelmista enemmän yhteydenottoja kuin sotepalveluista.

Tämän vuoden aikana käyttöön tuli myös digiposti, jonka kautta viranomainen ottaa yhteyttä. Kyse on suomi.fi -palvelusta. Jos haluaa saada viranomaisten yhteydenotot mieluummin edelleen perinteisenä kirjepostina, pitää ensin osata kirjautua suomi.fi -palveluun ja käydä ilmoittamassa asia siellä. Tutkija Viivi Korpela tietää, että se jää monelta ikäihmiseltä omin avuin tekemättä.

-Olet koko ikäsi hoitanut kaikki omat asiasi ja sitten et vain enää osaa. Niin yksi haastateltava sanoi ja lisäsi, että tuntuu todella pahalta, kun viedään itsehallinta.

– Joskus kyse on siitä, että palvelut pitää nimetä järkeväksi. Yhdessä koulutuksessa minulta kysyttiin, että kuka tämä Maisa oikein on.

Maisa on verkossa toimiva terveystietoihin liittyvä alusta, joka on käytössä HUS-yhtymän, Helsingin sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen palveluissa. Sitä kautta saa yhteyden esimerkiksi omalle terveysasemalle.

Eli ei siis kuka, vaan mikä Maisa on. Mutta kurssilaisen kysymys oli erinomainen. Eihän sitä voi tietää.

Ihmisten arjessa digitaitojen osaamattomuus tarkoittaa, että he yrittävät hoitaa asiansa siellä, missä voivat. Koska raha-asiat on hoidettava ja pankkikonttorit ovat harvoin auki Korpelan haastattelumateriaaleista löytyy myös 81-vuotias, joka
pyörtyi jonotettuaan pankissa kolme tuntia.

On pakko kysyä, olemmeko tehneet yhteiskuntana digitaalisen muutoksen liian nopeasti.
– Olemme. Kyllä tämä on ihan valittu linja. Joskus tuntuu, että yhteiskunta vain odottaa että täältä poistuvat ihmiset, jotka eivät digiä opi. Että sellainen 10–15 vuotta ja ongelma on poistunut.

Mutta ei ongelma poistu, tulee yhä uusia iäkkäitä, joiden kyvyt ja muisti
heikkenevät, vaikka olisivat oppineetkin digiasiointia.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012275106.html
31147
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 31

Vanhimmat

Ei digisiirtymä se itse ongelma ole, vaan erityisesti digin surkea toteutus!

Äänestä

Taas joku pönttö kopio tänne iltalehtivalhetta eikä tiedä itse taustoja

VALHE "yhteydenotot mieluummin edelleen perinteisenä kirjepostina, pitää ensin osata kirjautua suomi.fi -palveluun ja käydä ilmoittamassa asia siellä. Viivi Korpela tietää, että se jää monelta ikäihmiseltä omin avuin tekemättä"

SUOMI FI EI OLE PAKKO KIRJAUTUA
Suomi.fi-palveluun ei ole pakko kirjautua, jos et käytä sähköisiä viranomaispalveluita tai haluat hoitaa asioitasi perinteisillä tavoilla

Äänestä
  • Vielä. Minulla on pitkä veroilmoitus kuin nälkävuosi koska olen sijoittaja
    En ole suomi.fi palvelussa
    Veroilmoituksen sain kirjallisena

En ole vielä tarvinnut omakantaa koska en käytä oleelidia lääkkeitä enkä terveenä ole tarvinnut mitään lääkäreiltä

Totta että varmaan jossain vaiheessa täytyy varata suomi.fi ja siellä sitten tarvittaessa tehdä kiellot digilähetykseen

Mutta kaikki tulee paperilla niin kauan kuin suomi.fi ei ole kirjautunut

1Äänestä

• Anonyymi00003 kirjoitti:

Vielä. Minulla on pitkä veroilmoitus kuin nälkävuosi koska olen sijoittaja
    En ole suomi.fi palvelussa
    Veroilmoituksen sain kirjallisena

En ole vielä tarvinnut omakantaa koska en käytä oleelidia lääkkeitä enkä terveenä ole tarvinnut mitään lääkäreiltä

Totta että varmaan jossain vaiheessa täytyy varata suomi.fi ja siellä sitten tarvittaessa tehdä kiellot digilähetykseen

Mutta kaikki tulee paperilla niin kauan kuin suomi.fi ei ole kirjautunut

Olen ilman pärjännyt hyvin.

Äänestä

Jos ei ole milloinkaan aikaisemmin kertaakaan käyttänyt
digipalveluja ei tarvitse suomi.fiihin mennä, mutta monet ovat
sitä käyttäneet läheisen tai tuttavan avustuksella saadakseen
asiansa hoidettua.

Äänestä
  • Täsmälleen näin
    suomi.fi ei mene mitään postia ellei sinne ole perustanut tiliä

Äänestä

• Anonyymi00006 kirjoitti:

Täsmälleen näin

Jos olet kerrankin kirjautunut johonkin viranomaisdigipalveluun
    on pakko kirjautua suomi. fiihin ja perua sieltä digipalvelu.

Itse en ollut kirjautunut suomi.fiihin enkä sen takia päässyt
    enää Maisaan enkä Omakantaan.

1Äänestä

• Anonyymi00006 kirjoitti:

Täsmälleen näin

Kyllä sinne menee jos olet kerrankin mennyt pankkitunnuksilla
    vaikka terveydenhuoltoon tietojasi katsomaan

Minä olen kaverini avustuksella käynyt joskus Omakannassa ja postini alkoi mennä suomi.fiihin. Pari laskuakin. Eipä sinne paljon postia
    tullut. Laitoin sitten kaikki laskuni e-laskuksi, myös terveydenhuollon.

Jos ei ole ikinä aikaisemmin kertaakaan käyttänyt
    suomi.fiitä sinne ei mene mitään.

Äänestä

• Anonyymi00009 kirjoitti:

Minä olen kaverini avustuksella käynyt joskus Omakannassa ja postini alkoi mennä suomi.fiihin. Pari laskuakin. Eipä sinne paljon postia

trolli

Valehtelet Suomi.fi ei automaattisesti varaa itsekseen tilejä

Palstalla on jo jonkin aikaa ollut venäjäntrolli joka levittää epäluuloa viranomaisiin

Äänestä

• Anonyymi00007 kirjoitti:

Jos olet kerrankin kirjautunut johonkin viranomaisdigipalveluun
    on pakko kirjautua suomi. fiihin ja perua sieltä digipalvelu.

Itse en ollut kirjautunut suomi.fiihin enkä sen takia päässyt
    enää Maisaan enkä Omakantaan.

"Itse en ollut kirjautunut suomi.fiihin enkä sen takia päässyt
    enää Maisaan enkä Omakantaan."

en voi muuta kuin ihmetellä, itse olen tarvinnut valtuuksien antamiseen lapsilleni, vaimolleni , ynnä moneen muuhun.

1Äänestä

• Anonyymi00009 kirjoitti:

"Laitoin sitten kaikki laskuni e-laskuksi, myös terveydenhuollon."

terveydenhuollon laskuissa ei ole ollut kuin 2 kertaa isoja virheitä.

Mutta kotihoidon laskuissa oli sitten jatkuvasti. siellä on useita portaita, tai esim jos ei käytä intervalli jaksoja, saa muita toimintoja edullisemmin, jos käyttää se 3 vrk/kk joutuu maksmaan musiat enemmän.

Kun opin systeemin, aloin pyytämään takaisin.
    minulle tuli paljon virheitä, mutta kun kerroin, tuli palautukset yli 3 vuoden osalta aivan sen enemmän valitamatt.

oli noin 8 virheellistä jatkuvaa veloitusta, 3 korjasin kun lasku tuli,
    Eikä siinä kakki ,,,, joskus korjattuun laskuun tuli uusia virheitä.
    Hassua, kaikki virheet oli ylöspäin, eli lisähintaa.

Äänestä

• Anonyymi00014 kirjoitti:

"Itse en ollut kirjautunut suomi.fiihin enkä sen takia päässyt
    enää Maisaan enkä Omakantaan."

en voi muuta kuin ihmetellä, itse olen tarvinnut valtuuksien antamiseen lapsilleni, vaimolleni , ynnä moneen muuhun.

Jos ennen sitä, kun suomi.fi otettiin viralliseksi kanavaksi, oli käynyt jossain viranomaissivuilla, esim. omakannassa,
    et päässyt mihinkään, ellet hyväksynyt suomi.fi:tä.
    Sen jälkeen voit asetuksista perua suomi.fi käytön.
    Tämä on ihan oma henkilökohtainen kokemukseni.

Äänestä

• Anonyymi00012 kirjoitti:

trolli

Valehtelet Suomi.fi ei automaattisesti varaa itsekseen tilejä

Palstalla on jo jonkin aikaa ollut venäjäntrolli joka levittää epäluuloa viranomaisiin

Sinä olet olet paranoidinen jutussasi.

Äänestä

Pankit toimivat asiakkaitten rahoilla ja ovat vain rajoitetusti auki.
On aivan pöyristyttävää, että vanhuksen täytyy pyörtyä
pankkijonoon kolme tuntia jonotettuaan !!!

Äänestä
  • Rahat pois pankista. 👍

Äänestä

Pankkien kuuluisi palvella asIakkaitaan enemmän kuin pari
tuntia päivässä. Pienempien paikkakuntien pankkeihin
pitää jopa TILATA AIKA !
Kaikissa pankeissa ei ole enää käteistä rahaakaan.
Hiukan vaikeaksi menee. On vielä ihmisiä, joilla ei ole
pankkikorttiakaan tai eivät osaa automaatilta rahaa nostaa.

Röyhkeää pankeilta. Surkeaa asiakaspalvelua.

Olisiko S-pankki kätevin, kun ei ole mikään suursijoittaja
niinkuin palstan persu (NAURUA).
Miten rahannosto S-kaupan kassalla toimii ?
Eikö se ole mahdollista ?

Äänestä

Tuskastuttavksi on mennyt, kun ei pysty oppimaan uutta.
Ei jää muistiin.

Äänestä
  • Mene lääkäriin harha kuvitemies takia! Levität valheita!

Äänestä

Kehitys kehittyy liian nopeasti ja pudottaa iäkkäät kelkasta,
mutta Suomessa nuorempiakin ihmisiä, joilla ei ole esim.
internet-yhteyttä ollenkaan.

Äänestä

Kunkin vanhuksenkin, tulisi sen verran pysytellä kussakin ajassa mukana, että opettelee itse tietyt asiat, jotka ennenpitkää ovat "pakollisia osattavia" kaikille. Ei voi jättäytyä sen varaan, että kyllä joku muu tekee tämän puolestani. Etenkin lapsettomien ja yksinäisten pitäisi vain rohkeasti opetella.

Esim. seurakunnista ja joistain yhdistyksistä voi saada apua neuvontaan, kuinka tietokone / tabletti hankitaan ja kuinka sen kanssa toimitaan. Jos ei edes pyri opettelemaan, ei kyllä ole oikeuttakaan sitten heittäytyä kuin itkevä lapsi lattialle apua huutamaan. Elämässä on pysyttävä mukana.

Äänestä
  • Kannattaa miettiä myös sitä, että 80- v ja sitä vanhemmista jo kolmannes on dementoituneita tai alkava dementia. Lisäksi vanhukset eivät välttämättä koskaan edes työelämässä ole käyttäneet tietotekniikkaa (esim. autonkuljettaja, siivooja, postinjakaja jne. ammateissa). Kyllä rahat mummojen ja paapojen tileilrä vaihtaa omistajaa kun vanhus alkaa sähkätä verkkopankki tunnusten kanssa. Ei se dementikko vaan opi, vaikka kuinka opettaa sille miten toimia 🥺

Äänestä

Antinörttinä mennään nettimaailmassa, joo.

Äänestä

Pieneläkeläisellä ei ole varaa enää mennä päivystykseen.
Persu-Rydman nosti asiakashinnat.

Äänestä

Sekin vielä, että vaikka on vielä jokunen vuosi sujuvasti käyttänyt nettiä ja mennyt omakantaan, vero.fi sivuille jne , dementia alkaa hiipiä aivoihin eikä muistakkaan sitten ihan tarkkaan miten sinne mentiin!
Eilen käytiin siellä sivuilla ja puolison avustaman meni ok, mutta tänään ei sitten taas sujukkaan homma. Ja on kysymys vielä ihan alkuvaiheessa olevista muistiongelmista.
Entä , kun asuu yksin , ja sitä läheistä ei olekkaan vieressä koko ajaj. Heitä on paljon.

Äänestä
  • Olen huomannut saman, muisti heikkenee koko ajan hitaasti toistaiseksi,
    mutta heikkenee ja tulee epävarmaksi. Kun on yksinäinen alkaa pelko
    hiipiä, miten kauan osaa hoitaa edes vähiä asioitaan netissä.

Äänestä

Tänne piti kirjoittaa, mutta huiskaisin väärälle palstalle. Kun menee terveyskeskuksen toimistosta tilaamaan aikaa tai tilaa ajan soittamalla, pitää sanoa että haluaa vastaanotolta paperitulosteen lääkärin diagnoosista, hoito-ohjeista ja mahdollisesta lääkemääräyksestä. Jos lääkäri ei sillä hetkellä ehdi sitä kirjoittaa, se lähetetään postissa. Kokemusta on.

Äänestä
  • Kuka sen kertoo vanhukselle terveyskeskuksessa, joka ei asiasta
    tiedä eikä osaa kysyäkään ?

Äänestä

Olen tosi paljon miettinyt pystyvyyttäni netin käyttämiseen, kun tästä edelleen vanhenen, sillä asun yksin ja nuorempaa polvea ei ole olemassakaan. Nyt olen sujuva hoitamaan kaiken tarvittavan läppärilläni, mutta kuten joku sanoi, niin mahdolliset muistiongelmat yllättäen vie tämänkin näppäryyden. Kuvittelisin, että huomaan itse, jos olen putoamassa kärryiltä, jos tulen liian kömpelöksi ja muistamattomaksi. Tällöin ilmoittaisin siitä terveyskeskuksessa tai hakeutuisin asiasta kertomaan sosiaalityöntekijän luo. Ainakaan en aio hävetä tai piilotella haittaavaa taantumistani. Eikö tilannetta siis olekin mahdollista huomata itse ja hakea apua, kohdallani apua aina edunvalvontaan asti.

Äänestä

En ole saanut veroilmoitusta. Miksi? Kiinteistövero tuli tälle vuodelle asumattomasta vanhasta ok talosta jossa ei sähkökö enää,tontti ummessa lähes ha huonot ulkorakennukset muutit ei kunnossa vissiin kun kylmillään yli 10v. Pikkukunta vero kesäpaikka tontista 170e.
Henkilökortin uusin viime vuonna ja kirjauduin pankki tunnuksilla palveluun enkä hyväksynyt suomi palvelua. Sitä jai kysyttiin. En pääse ilmansuomi palvelua terveystietoihin kokeilin kesällä.
EN HALUA KÄYTTÄÄ PERIAATTEESTA. Osaan siis netti asioita,verkkopankkia käytän, ostoksia. Mutta en pidä tästä ihnisvihamielisten käskyistä ja pidän rikollisena kaikkea pakottamista. !
Miyä voin tehdä? En ole terveyskeskus käynyt yli vuoteen koska sekin tuhottu Keski Suonessa Mehiläisen puoskarit on kunnassa terveyskeskus ja vuosi sitten sain niin huonoa kohtelua. En saanut hoitoa ladkimoveritulppasn jalassa!

Äänestä

Politiikka vöyhöttöjät ovat kartoittaneet muut pois.

Äänestä

Kommentoi aloitusta

Anonyymi-ap kirjoitti:

Suomessa on 600 000 ihmistä, jotka ovat kiipelissä, koska eivät pärjää itsenäisesti digipalveluiden kanssa. Tämä johtaa tilanteisiin, joissa omat pankkitiedot on annettu huoltoasemalla ventovieraalle, että tämä auttaisi, tutkija Viivi Korpela kertoo.

Terveystietoja sisältävään Omakantaan tuli viesti, mutta ikäihminen ei saanut sitä auki. Ei, vaikka mitä teki. Piti kuitenkin saada selville, mikä tärkeä tieto siellä oli. Missä varmasti joku auttaa? Päivystyksessä.
Niinpä ikäihminen meni päivystykseen kysymään, mitä Omakannassa lukee.

Kävi myös ilmi, että eräs ihminen oli mennyt huoltoasemalle pyytämään apua digiasioihin. Siis käytännössä antanut ventovieraalle pankkitunnuksensa, että tämä hoiti tunnistautumisen palveluun ja sai tehtyä tarvittavan asian.

Pankki, verottaja, hyvinvointialueet, terveystiedot – kaikkialla asioiden hoitamiseen tarvitaan digitaitoja. Jos niitä ei ole, yhteiskunnassa on lähes mahdotonta toimia.

Vanhusasiavaltuutettu Päivi Topo sanoi kesällä, että hänelle tulee digiongelmista enemmän yhteydenottoja kuin sotepalveluista.

Tämän vuoden aikana käyttöön tuli myös digiposti, jonka kautta viranomainen ottaa yhteyttä. Kyse on suomi.fi -palvelusta. Jos haluaa saada viranomaisten yhteydenotot mieluummin edelleen perinteisenä kirjepostina, pitää ensin osata kirjautua suomi.fi -palveluun ja käydä ilmoittamassa asia siellä. Tutkija Viivi Korpela tietää, että se jää monelta ikäihmiseltä omin avuin tekemättä.

-Olet koko ikäsi hoitanut kaikki omat asiasi ja sitten et vain enää osaa. Niin yksi haastateltava sanoi ja lisäsi, että tuntuu todella pahalta, kun viedään itsehallinta.

– Joskus kyse on siitä, että palvelut pitää nimetä järkeväksi. Yhdessä koulutuksessa minulta kysyttiin, että kuka tämä Maisa oikein on.

Maisa on verkossa toimiva terveystietoihin liittyvä alusta, joka on käytössä HUS-yhtymän, Helsingin sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen palveluissa. Sitä kautta saa yhteyden esimerkiksi omalle terveysasemalle.

Eli ei siis kuka, vaan mikä Maisa on. Mutta kurssilaisen kysymys oli erinomainen. Eihän sitä voi tietää.

Ihmisten arjessa digitaitojen osaamattomuus tarkoittaa, että he yrittävät hoitaa asiansa siellä, missä voivat. Koska raha-asiat on hoidettava ja pankkikonttorit ovat harvoin auki Korpelan haastattelumateriaaleista löytyy myös 81-vuotias, joka
pyörtyi jonotettuaan pankissa kolme tuntia.

On pakko kysyä, olemmeko tehneet yhteiskuntana digitaalisen muutoksen liian nopeasti.
– Olemme. Kyllä tämä on ihan valittu linja. Joskus tuntuu, että yhteiskunta vain odottaa että täältä poistuvat ihmiset, jotka eivät digiä opi. Että sellainen 10–15 vuotta ja ongelma on poistunut.

Mutta ei ongelma poistu, tulee yhä uusia iäkkäitä, joiden kyvyt ja muisti
heikkenevät, vaikka olisivat oppineetkin digiasiointia.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012275106.html

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

• Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

• Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

• Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

• Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

• Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

• Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu