joka toinen maitotila lopettaa v2012 mennessä

arii

luki maaseudun etusivulla .

30

2518

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arii

      -kannattamattomuus
      -jatkajan puutuminen
      -ikä
      -terveys

      • Isäntä

        Syy lisää eli tila saa maidon tuet vaikka lopettaa toimintansa plus kiintiöstä hyvän tilin...


      • kuluttaja
        Isäntä kirjoitti:

        Syy lisää eli tila saa maidon tuet vaikka lopettaa toimintansa plus kiintiöstä hyvän tilin...

        Tilallisista on todella tulossa oikea rälssiluokka. Rahaa tulee pelkästään siksi, että on sattunut perimään maata.


      • pankin orja
        kuluttaja kirjoitti:

        Tilallisista on todella tulossa oikea rälssiluokka. Rahaa tulee pelkästään siksi, että on sattunut perimään maata.

        on tila vanhemmilta. Ehkä jotkut ovat perineet. Suomessa joutuu joka tapauksessa lahjana tai perintönä saadusta maasta maksamaan veron. Myöskin siinä tapauksessa jos myyntihinta on liian alhainen. Ottee sie katteelinen asiasta selvän.


      • arii
        pankin orja kirjoitti:

        on tila vanhemmilta. Ehkä jotkut ovat perineet. Suomessa joutuu joka tapauksessa lahjana tai perintönä saadusta maasta maksamaan veron. Myöskin siinä tapauksessa jos myyntihinta on liian alhainen. Ottee sie katteelinen asiasta selvän.

        oot valmis maksamaan esim.100000 kauppahintaa ennemmin kun 10000 lahjaveroo..
        selitäppäs toi teoria?
        jos tilan hinta on vähintään puolet käyvästä hinnasta ei veroa mene, kunhan anoo verottajalta ettei veroa laiteta täytäntöö....huonennus pykälässä maininta mikäli kyse spv kaupasta.


      • Ihan vaan joku satunnainen ...

        Tuota jatkajan puutumista... :D

        Eipä tuo puutuminen NIIN vaarallista ole terveyen kannalta, mutta kivat silti :)


      • pankin orja
        arii kirjoitti:

        oot valmis maksamaan esim.100000 kauppahintaa ennemmin kun 10000 lahjaveroo..
        selitäppäs toi teoria?
        jos tilan hinta on vähintään puolet käyvästä hinnasta ei veroa mene, kunhan anoo verottajalta ettei veroa laiteta täytäntöö....huonennus pykälässä maininta mikäli kyse spv kaupasta.

        Tokihan jokainen tietenkin haluaa ostaa mahdolliseman halvalla. Spv- kaupassa onko myyjällä varaa sitten antaa jatkajalle tila lahjoituksena, ratkaisee myyjän varallisuus sen asian. Täytyyhän myyjän hankkia itselleen uusi asunto. Onhan toki niitäkin jotka jäävät tilalle asumaan, mutta yleensä vanhemmat muuttavat pois.


      • arii
        pankin orja kirjoitti:

        Tokihan jokainen tietenkin haluaa ostaa mahdolliseman halvalla. Spv- kaupassa onko myyjällä varaa sitten antaa jatkajalle tila lahjoituksena, ratkaisee myyjän varallisuus sen asian. Täytyyhän myyjän hankkia itselleen uusi asunto. Onhan toki niitäkin jotka jäävät tilalle asumaan, mutta yleensä vanhemmat muuttavat pois.

        oot kyllä oikeassa tuon muuton suhteen!
        lähinnä kyl tarkoitin että lahjaveron takia ei kannata ostohuntaa korkeemmaksi nostaa!


      • arii
        Ihan vaan joku satunnainen ... kirjoitti:

        Tuota jatkajan puutumista... :D

        Eipä tuo puutuminen NIIN vaarallista ole terveyen kannalta, mutta kivat silti :)

        .. et semmosii


      • Isäntä
        pankin orja kirjoitti:

        on tila vanhemmilta. Ehkä jotkut ovat perineet. Suomessa joutuu joka tapauksessa lahjana tai perintönä saadusta maasta maksamaan veron. Myöskin siinä tapauksessa jos myyntihinta on liian alhainen. Ottee sie katteelinen asiasta selvän.

        Myös täällä. Saivat ainakin vanhemmat turvatut eläkepäivät ja oman talon. Ja saa sitten kaupunkiin muuttaneet sisaretkin joskus hiukan perintöä.Eipä silti joskus joku sanoi että ilmatteeks sain niin sanoin että jos saman maksaa niin myyn pois. Ei ostanut...


    • meilläkin

      Meilläkin lehmät lähtevät korkealaitaiseen ensivuoden kesäkuussa. Isäntä on hoitanut karjan yksin ja nyt allergisoitunut ja aikoinaan itse olin Melan uudeleenkoulutuksessa ja teen työtä tilan ulkopuolella. Molemmat olemme alle 50v ja tilalla ei ole jatkajia.

    • suoraan

      miksi lopettaa, siksi että ne tapetaan samalla tavalla kun on tapettu pienemmät sika-kanatilat, helppo homma toteuttaa raaka-aineen ostajan toimesta maksamalla huonoa hintaa tapettaville tiloille.

      • valion herrat ei vielä ole tajunneetkaan, että kotimaasta loppuu kohta raaka-aine vaikka kuinka investoidaan meijereihin (työpaikat koneille)
        niin SE maito tulee vähenemään, niin siinä samalla vähenee se vasikkapuolikin.


      • alkaa
        kawasaki250 kirjoitti:

        valion herrat ei vielä ole tajunneetkaan, että kotimaasta loppuu kohta raaka-aine vaikka kuinka investoidaan meijereihin (työpaikat koneille)
        niin SE maito tulee vähenemään, niin siinä samalla vähenee se vasikkapuolikin.

        kovalla ryskeellä, sen varaan ne laskeekin että saadaan velkahelvetti päälle ja vaihtoehdot vähiin, pakko pitää lehmiä makso mitä makso.


    • sinne.

      puolet maidosta tuodaan Tanskasta.

      • meillekin.

        raha ja työ siirtyy ulkomaille


      • jep jep
        meillekin. kirjoitti:

        raha ja työ siirtyy ulkomaille

        YT:eetä pukkaa pikapuoliin elintarviketeollisuuteen. Ostamme senttiä halvemman tuontiruuan ja maksamme kaksi senttiä kortiston kautta työttömille elintarvikeketjulaisille. Viisasta eikö vain , vai onko sittenkään


    • ghfghfghf

      fghfghfg

      • olekin--

        mukavaa kun kohta koulut ja eskarit alkaa niin voit jopa muutaman uudenkin kirjaimen oppia.


    • fghfghfghfgh

      fghfghfgh

    • -

      -

    • -

      -

    • -

      -

    • Vertailu?

      "joka toinen maitotila lopettaa v2012 mennessä"

      Silti edelleen keskimäräinen tilakoko (keskilehmäluku) on merkittävästi alempi kuin lähimmissä naapureissa Ruotsi, Tanska, Viro. Eli edelleen jäädään tehokkuudessa jälkeen. Tämä ketju on muuten tosi vanha, tuo lainaus ei enää pidä paikkaansa että joka toinen nykyisistä lopettaisi 2012 mennessä.

    • Olisit tietysti

      voinut mainita miksi lopettaa, syynä on huono kannattavuus, tehokkuudessa ei ole eroja..

      • Isoja eroja

        Tehokkuudessa. Vaikkapa tuolta
        https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/3072/Maijala_Outi_1.pdf?sequence=3

        löytyy että
        "Kannattavuudessa on eroja tilojen välillä. Taulukosta 1 nähdään, miten tilan
        lehmämäärä vaikuttaa tilan kannattavuuden tunnuslukuihin. Taulukon
        perusteella voidaan sanoa, että lehmämäärän kasvaessa maidontuotantotilan
        kannattavuus paranee."

        ja keskilehmäluku on meillä merkittävästi pienempi kuin Ruotsissa ja Tanskassa, tehokkuutta tarvitaan lisää. Ja tuolla todetaankin
        https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/3072/Maijala_Outi_1.pdf?sequence=3
        että
        "Maitoa halvimmalla hinnalla tuottavilla tiloilla suurin ero tuotantokustannuksissa
        muihin tiloihin verrattuna on työkustannuksissa. Kalliimmalla
        hinnalla maitoa tuottavat käyttävät yhden maitolitran tuottamiseen lähes
        kolminkertaisen määrän työtä verrattuna halvimmalla tuottaviin. (Seppälä
        2008a, 24.) Työtunteihin vaikuttaa tuotannon tehokkuus navetassa. Halvemmalla
        hinnalla maitoa tuottavilla on yleensä enemmän lehmiä, parempi
        keskituotos ja koneellistetumpi navetta, lisäksi työrutiinit on hiottu tehokkaiksi.
        (Tanner 2008, 23.)
        Työkustannusten ja työn tuottavuuden välillä on selkeä yhteys, kuten kuvasta
        3 voidaan nähdä. Mitä enemmän maitoa tuotetaan työtuntia kohden,
        sitä alhaisempi on työkustannus tuotettua maitolitraa kohden. (Laaja Matu tilastot 2006)."

        Ja kun tiedetään että
        https://portal.mtt.fi/portal/page/portal/agronet/Nauta/Maitotilojen tulokset/Maidontuotanto 2005
        "Kotieläintyötuntia kohti maitoa tuotettiin 69 kg, lisäystä edelliseen vuoteen on 11 kg. Tanskassa vastaava lukema on 250, Hollannissa 170 ja Ruotsissa 130 kg/kotieläintyötunti."

        Niin tosiasia on kaikkea muuta kuin että
        "tehokkuudessa ei ole eroja.. "


      • Miksi tuo tehokkuus
        Isoja eroja kirjoitti:

        Tehokkuudessa. Vaikkapa tuolta
        https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/3072/Maijala_Outi_1.pdf?sequence=3

        löytyy että
        "Kannattavuudessa on eroja tilojen välillä. Taulukosta 1 nähdään, miten tilan
        lehmämäärä vaikuttaa tilan kannattavuuden tunnuslukuihin. Taulukon
        perusteella voidaan sanoa, että lehmämäärän kasvaessa maidontuotantotilan
        kannattavuus paranee."

        ja keskilehmäluku on meillä merkittävästi pienempi kuin Ruotsissa ja Tanskassa, tehokkuutta tarvitaan lisää. Ja tuolla todetaankin
        https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/3072/Maijala_Outi_1.pdf?sequence=3
        että
        "Maitoa halvimmalla hinnalla tuottavilla tiloilla suurin ero tuotantokustannuksissa
        muihin tiloihin verrattuna on työkustannuksissa. Kalliimmalla
        hinnalla maitoa tuottavat käyttävät yhden maitolitran tuottamiseen lähes
        kolminkertaisen määrän työtä verrattuna halvimmalla tuottaviin. (Seppälä
        2008a, 24.) Työtunteihin vaikuttaa tuotannon tehokkuus navetassa. Halvemmalla
        hinnalla maitoa tuottavilla on yleensä enemmän lehmiä, parempi
        keskituotos ja koneellistetumpi navetta, lisäksi työrutiinit on hiottu tehokkaiksi.
        (Tanner 2008, 23.)
        Työkustannusten ja työn tuottavuuden välillä on selkeä yhteys, kuten kuvasta
        3 voidaan nähdä. Mitä enemmän maitoa tuotetaan työtuntia kohden,
        sitä alhaisempi on työkustannus tuotettua maitolitraa kohden. (Laaja Matu tilastot 2006)."

        Ja kun tiedetään että
        https://portal.mtt.fi/portal/page/portal/agronet/Nauta/Maitotilojen tulokset/Maidontuotanto 2005
        "Kotieläintyötuntia kohti maitoa tuotettiin 69 kg, lisäystä edelliseen vuoteen on 11 kg. Tanskassa vastaava lukema on 250, Hollannissa 170 ja Ruotsissa 130 kg/kotieläintyötunti."

        Niin tosiasia on kaikkea muuta kuin että
        "tehokkuudessa ei ole eroja.. "

        ei sitten näy tuloksessa, heillähän on mahtavat tuet ja hyvät tuotanto olosuhteet..


    • Tukiero
      • Paljonko paremmat

        tuotanto olosuhteet Tanskalaisilla on, taitaa prosentit heittää kuperkeikkaa..


    • .-.-.-.-.-

      .-.-.-.-

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      113
      1135
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      864
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      679
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      275
      642
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      77
      608
    6. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      62
      600
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      584
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      523
    9. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      90
      453
    Aihe