Kadonnutta levytilaa 6 GB!

Pihavaris

Vanhaan Win 98-koneeseen asensin kokeeksi xp:n. Se oli kuitenkin hitaanlainen, joten elvytin 98:n takaisin. Mutta se asennoitui vain 2 GB:n "osioon!" Kiintolevy on 8 GB. Fdisk ei osaa poistaa sitä kadonnutta 6 GB "osiota", koska sitä ei oikeasti ole olemassa. Se on jotain muuta kuin FAT. Miten saan käyttöön koko levyn? En voi formatoidakaan kuin jotain 2 gigaa.

11

1411

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • as-keetti

      että helpoin ja halbin tapa on asentaa siihen taas se XP, mutta tällä kertaa formatoida asennusvaiheessa se levy FAT32-systeemille.
      Ja sitten taas win98 takaisin.

      Nimittäin win98:n kapuloilla ei sen xp.N tekemälle NTFS-osiolle voi mitään.

      Jollain Partition Magicilla homma onnistuu, mutta se maksaa.

      Pingumiehet (Linux-gurut) tietty taas jotain ehdottelevat. Jos tuntuu hyvältä niin mikäs siinäkin...

      • Pihavaris

        Asensin xp:n päivityksenä, mutta sekin asentui sille 2 gigan "osiolle." Pitää varmaat valita täysasennus, jossa se formatointimahdollisuus varmaan on? Eteenpäin pääsen tälläkin tiedolla, kiitos!


      • as-keetti
        Pihavaris kirjoitti:

        Asensin xp:n päivityksenä, mutta sekin asentui sille 2 gigan "osiolle." Pitää varmaat valita täysasennus, jossa se formatointimahdollisuus varmaan on? Eteenpäin pääsen tälläkin tiedolla, kiitos!

        kun se xp on pystyssä, mene "oma tietokone" päälle ja paina hiiren kakkosnäppäintä ja valitse "hallitse".

        Sieltä sitten löytyy levyhallinta, josta voit tehdä levyosioille lähes mitä haluat.

        Pitää olla järjestelmänvalvojan oikeudet.

        XP Homessa ne on automattisesti, Prossa välttämättä ei.


      • Pihavaris

        Levyalalta näyttää löytyvän asiantuntemusta. Laitoin joutilaan 4 GB levyn siihen vanhaan koneeseen. Tämä koko oli yleinen siihen aikaan.

        Entisessä levyssä on nyt Win 98 2 gigan osiossa. Loppu 6 GB on tyhjä, kun muutin sen FAT'iksi, jolloin sain poistettua kaiken DELTREE-ohjelmalla. Taidanpa hankkia kotelon ja käyttää sitä USB-levynä.

        Kiitokset kaikille!


      • Pihavaris
        Pihavaris kirjoitti:

        Levyalalta näyttää löytyvän asiantuntemusta. Laitoin joutilaan 4 GB levyn siihen vanhaan koneeseen. Tämä koko oli yleinen siihen aikaan.

        Entisessä levyssä on nyt Win 98 2 gigan osiossa. Loppu 6 GB on tyhjä, kun muutin sen FAT'iksi, jolloin sain poistettua kaiken DELTREE-ohjelmalla. Taidanpa hankkia kotelon ja käyttää sitä USB-levynä.

        Kiitokset kaikille!

        Mainittu 8.4 gigainen levy on nyt uudessa koneessa kotelossa K-asemana ja tyhjänä. Sen koko näyttää olevan 1.99 GB. Vanhassa koneessa näkyi myös se 6 gigan osio, nyt ei!

        Olen kokeillut DELPART-ohjelmaa, mutta se ei suostu toimimaan! Sitä ei mukamas pidä suoraan käyttää...?

        Mitään hätää tässä ei ole. 200 Gigaisen aseman käytetty tila on kuin kellotaululla 5 minuuttia. Pikkulevyn temppuilu ärsyttää muuten vain.


      • Pihavaris
        as-keetti kirjoitti:

        kun se xp on pystyssä, mene "oma tietokone" päälle ja paina hiiren kakkosnäppäintä ja valitse "hallitse".

        Sieltä sitten löytyy levyhallinta, josta voit tehdä levyosioille lähes mitä haluat.

        Pitää olla järjestelmänvalvojan oikeudet.

        XP Homessa ne on automattisesti, Prossa välttämättä ei.

        Tuota hallitse/levyhallintaa en löytänyt edes hakutoiminnalla. Nyt pitäisi vain saada molemmat osiot yhdeksi. Vanhalla koneella voisi formatoida oikeaan kokoon, mutta uudella koneella vain 1.99 kokoiseksi. Miksi kehitys on näin takaperoista?!

        Fdisk voi poistaa vain 2 gigan osion, mutta ei sitä isompaa. Sitä ei ole mukamas "määritelty!"


      • Pihavaris
        Pihavaris kirjoitti:

        Tuota hallitse/levyhallintaa en löytänyt edes hakutoiminnalla. Nyt pitäisi vain saada molemmat osiot yhdeksi. Vanhalla koneella voisi formatoida oikeaan kokoon, mutta uudella koneella vain 1.99 kokoiseksi. Miksi kehitys on näin takaperoista?!

        Fdisk voi poistaa vain 2 gigan osion, mutta ei sitä isompaa. Sitä ei ole mukamas "määritelty!"

        Täytyy 'Oma tietokone'-ikonin päällä napsauttaa, jolloin se löytyy.


    • Piru

      kuin 2G osioita. Pitää olla siis FAT32 tai NTFS ja win98 ei ainakaan tue muistaakseni tuota NTFS

    • Rakentelija

      Koska kovosi jatko-osio on alustettu NTFS niin Fdisk ei voi sille mitään. Jos kovossasi olisi vain yksi osio niin silloin Fdisk toimisi.
      Eli Fdisk ei toimi jos jatko-osio on alustettu NTFS:ksi.

      DELPART.EXE joka löytyy netistä poistaa kaikentyyppiset osiot vaivattomasti ja nopeasti.
      Delpart on tullut aikoinaan NT3.51 mukana.

      Lisää ohjelma boottiukorpulle ja käytä kuten Fdiskiä eli komentokehotteessa kirjoita DELPART jne.

    • Joschu

      Etselläni on ollu kerran win98 kanssa samanlainen ongelma. Yhtenä kertana oli kovolta hävinny omat tiedostot kansio. Yritin eheyttää levyä, ei auttannu, katsoin dossista (kun luulin taas windowsin sekoilleen) mutta sielläkin näkyi että kovalevy on pienempi kuin oikesti oli. Laiton sitten scandiscin päälle ja se löysi tiedostot, tosin palautetut tiedostot luki Tyyliin opkaks~. Se harmitti kun ei enää muistannu mp3.ten nimiä.

    • Pihavaris

      Laitoin kotelolevyn vanhaan koneeseen. Siinäkin on kaksi USB-liitintä. Win 98 asennuskorpulla oli toimiva Fdisk, jolla osiot poistui! Sitten Format osasi alustaa koko 8 Gigaa!

      Joskus käy toteen sananlasku: "Vanhassa vara parempi!" Valitettavasti useimmat naiset eivät viisautta arvosta! Esim. 3-4 kymppiset nyrpistelevät, jos vaikka 7-kymppinen yrittää heitä vikitellä... (Ei kuulu tälle palstalle, tuli vain mieleen...)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      726
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      690
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe