laiteyhteensopivuus

kohta linuxisti

Kyselenpä näin yleisellä tasolla (siis mitään laitemerkkiä tai mallia yksilöimättä) eri laitetyyppien yhteensopivuudesta/toimivuudesta linuxissa.

Eli toimiiko nämä (malli- ja merkkikohtaiset erot tietysti huomioiden) täysin vai osittain vai ei ollenkaan:

1. digikamerat
2. digivideokamerat
3. ulkoiset "äänikortit", usb-liitännässä
4. ulkoiset "videokortit", usb-liitännässä
5. ulkoiset usb-massamuistit (cd-rw, kirjoittavat dvd-asemat, kiintolevyt)
6. ulkoiset usb-liitäntäiset kotelot ide-laitteille joilla voidaan sisäinen ide-asema (cd-rw,dvd, kiintolevy) muuntaa usb-asemaksi
7. usb-56k modeemit
8. usb-adsl modeemit
9. usb-liitäntäiset tasoskannerit
10.usb-liitäntäiset filmiskannerit
11. kännykät ja kamerakännykät (internet-yhteys, numeroiden kopiointi pc:lle, tekstareiden ja kuvien siirto pc:lle)
12. monitoimitulostimet eli skannerin ja tulostimen yhdistelmät
13. USB-sarja adapterit (eli koneen usb voidaan muuntaa sarjaliitännäksi)
14. viivakoodinlukijat
15. älykortin ja sim-kortin lukijat (esim. towitoko chipdrive)

Suurkiitokset asiallisista vastauksistanne jo etukäteen.

15

761

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näinhän tää on nähtävä

      Oletpa onnistuneesti etsinyt yhteensopivuutta usb-laitteille, joista toiset kyllä toimivat Linuxissa sujuvasti - toiset eivät. Ovat kovasti malleista ja piirisarjoista siis kiinni.
      Tälläkin palstalla on noista laitteista usein kysytty, sinä vain kokosit kaikki mahdolliset USB-härpäkkeet yhteen viestiin.

      • kohta linuxisti

        Mulla kun ei ole tapana trollailla. Minä vain ajattelin kysäistä kerralla kaikkien laitteiden toimivuudesta ettei jokaisesta laitteesta tarvitse erikseen sitten kysellä! Mielestäni aloittelevan linuxistin on hyvä kysellä vähän etukäteen ettei tule yllätyksiä.

        Jos pidit viestiäni trollina niin katsoppa poika itseäsi peiliin sitten!


      • Näinhän tää on nähtävä
        kohta linuxisti kirjoitti:

        Mulla kun ei ole tapana trollailla. Minä vain ajattelin kysäistä kerralla kaikkien laitteiden toimivuudesta ettei jokaisesta laitteesta tarvitse erikseen sitten kysellä! Mielestäni aloittelevan linuxistin on hyvä kysellä vähän etukäteen ettei tule yllätyksiä.

        Jos pidit viestiäni trollina niin katsoppa poika itseäsi peiliin sitten!

        "katsoppa poika itseäsi peiliin sitten! "

        Haista ite. Trollia yhä. Mutta täysin keskitetysti et löydä kaikkien laitteiden tukea, mutta jonkinlaista viitettä voi kurkkia esim. Mandrivan Hardware Databasesta:
        http://www.mandrivalinux.com/en/hardware.php3
        Vaikka tuolta ei tukea laitteelle luvattaisikaan, se tuki voi löytyä sitten ihan muualta (kuten laitevalmistajan kotisivuilta tms.).

        Skannerien, tulostimien, kameroiden ym. ym. Linux-tuki taas löytyy omilta aiheeseen liittyviltä sivuilta. http://www.google.fi on kätevä väline sekä http://sourceforge.net
        Katsopa vaan itse peliin. Kysymyksesi on liian laaja vastattavasti edes osapuilleen.


      • Stalinisti

        eikö open source-filosofia tarkoita vapautta, myös ajattelussa?


      • kohta linuxisti
        Näinhän tää on nähtävä kirjoitti:

        "katsoppa poika itseäsi peiliin sitten! "

        Haista ite. Trollia yhä. Mutta täysin keskitetysti et löydä kaikkien laitteiden tukea, mutta jonkinlaista viitettä voi kurkkia esim. Mandrivan Hardware Databasesta:
        http://www.mandrivalinux.com/en/hardware.php3
        Vaikka tuolta ei tukea laitteelle luvattaisikaan, se tuki voi löytyä sitten ihan muualta (kuten laitevalmistajan kotisivuilta tms.).

        Skannerien, tulostimien, kameroiden ym. ym. Linux-tuki taas löytyy omilta aiheeseen liittyviltä sivuilta. http://www.google.fi on kätevä väline sekä http://sourceforge.net
        Katsopa vaan itse peliin. Kysymyksesi on liian laaja vastattavasti edes osapuilleen.

        "Haista ite. Trollia yhä. "

        Voi poika parka, sinä et edes tunnu tietävän trolli-sanan merkitystä. Trolli tarkoittaa tahallisesti ärsyttäväksi aiottua viestiä jolla koitetaan saada keskustelufoorumeissa aikaan sanaharkkaa ja sekasortoa. Katso esimerkiksi vaikka Sodat-palstalta totuuden torven viestejä, ne ovat trolleja. Minä en haukkunut sanallakaan linuxia, haluan vain ottaa selvää asioista.

        Eli tuo ei siis päde mun viestiini, mun viestini oli pelkästään hyväntahtoinen, tarkoitus selvittää mitä laitteita voin surutta käyttää kun siirryn linuxiin. Ajattelin nimittäin jättää wintoosan kokonaan pois käytöstä jos vaan saan kaikki laitteet pelaamaan ja on tuossa erittäin tärkeä merkitys ajatellen ostopäätöstä eli jos tiedän että jokin laite toimii linuxissa niin katson tarkemmin sitten että sille todella löytyy linux-tuki. Windows-only laitteita en halua enää ostaa!

        Jos sinun mielestäsi neuvojen kysyminen on trollausta ja väärin, niin sinä itse olet silloin väärällä palstalla. Keskustelufoorumit on oiva paikka kysellä neuvoja, vaikka itse olisitkin kaikista tyhmistä kysymyksistä ärsyyntyvä kaikki tietäväinen. Onneksi ystävällisiäkin ihmisiä riittää kuitenkin.


    • tietoo

      Olihan lista. Kauanko meni etsiessä? :)

      Eihän varmaan kenelläkään ole kaikista kokemusta mutta aloitetaan vaikka tuolta häntäpäästä niin muut voivat jatkaa.

      13. USB-sarja adapterit (eli koneen usb voidaan muuntaa sarjaliitännäksi)

      Ainakin Edgeport adaptereille kaikille on Linux-tuki

      14. viivakoodinlukijat

      Tuollainen kuin Weltrend Semiconductor Wand-Decoder toimi Mandrakessa (10.1) heittämällä. Ei ollut edes mukana ajureita sen kummemmin winukalle kuin linukallekaan.

      • unohtui

        12. monitoimitulostimet eli skannerin ja tulostimen yhdistelmät

        HP PSC 750 toimii niinikään Mandrakessa (10.1) heittämällä.


    • upsb

      1. digikamerat - osa suoraan, osa muistikortin kautta
      2. digivideokamerat - ei tietoa
      3. ulkoiset "äänikortit", usb-liitännässä - huonosti jos ollenkaan
      4. ulkoiset "videokortit", usb-liitännässä - huonosti
      5. ulkoiset usb-massamuistit (cd-rw, kirjoittavat dvd-asemat, kiintolevyt) - kyllä, osin heittämällä
      6. ulkoiset usb-liitäntäiset kotelot ide-laitteille joilla voidaan sisäinen ide-asema (cd-rw,dvd, kiintolevy) muuntaa usb-asemaksi - kyllä
      7. usb-56k modeemit - ei
      8. usb-adsl modeemit - joku harva ulkomailla myytävä
      9. usb-liitäntäiset tasoskannerit - heikkoa
      10.usb-liitäntäiset filmiskannerit - heikompaa
      11. kännykät ja kamerakännykät (internet-yhteys, numeroiden kopiointi pc:lle, tekstareiden ja kuvien siirto pc:lle) - internet kyllä, muihinkin löytyy jotain työkaluja

      - Tendenssi on siis se, että laitevalmistajat eivät tee erityisesti usb-laitteisiin linux-ajureita.

      • usb-laitteiden pitäisi

        toimia paremmin kuin vanhempien laitteiden? ainakin mulle on sanottu että usb-skannereihin löytää linux-tukea paremmin kuin vanhoihin rinnakkaisliitäntäskannereihin. scsia nyt ei kukaan tavallinen ihminen aio koneeseen laittaa pelkästään skannerin takia.
        jos noille laitevalmistajille kirjoittaisi että halutaan linux-ajurit myös niin auttaisiko se mitään?


      • ei skannereita?

        Eikö tosiaan skannereissa ole linux-tukea? Filmiskannereista puhumattakaan? No miten sitten voidaan linukassa skannata kuvia? Kurjaa jos joutuu windowsin säilyttämään koneessa skannerituen vuoksi.


      • ei skannereita? kirjoitti:

        Eikö tosiaan skannereissa ole linux-tukea? Filmiskannereista puhumattakaan? No miten sitten voidaan linukassa skannata kuvia? Kurjaa jos joutuu windowsin säilyttämään koneessa skannerituen vuoksi.

        lista skannereista.
        https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupportComponentsScanners


      • upsb
        usb-laitteiden pitäisi kirjoitti:

        toimia paremmin kuin vanhempien laitteiden? ainakin mulle on sanottu että usb-skannereihin löytää linux-tukea paremmin kuin vanhoihin rinnakkaisliitäntäskannereihin. scsia nyt ei kukaan tavallinen ihminen aio koneeseen laittaa pelkästään skannerin takia.
        jos noille laitevalmistajille kirjoittaisi että halutaan linux-ajurit myös niin auttaisiko se mitään?

        No on se aika rajoitettua, vaikka toimivia skannereit a löytyy. Mutta ei mikä tahansa Anttilasta ostettu toimi.

        http://www.buzzard.me.uk/jonathan/scanners-usb.html

        "jos noille laitevalmistajille kirjoittaisi että halutaan
        linux-ajurit myös niin auttaisiko se mitään?"

        - Onhan noita vetoomuksia kaiketi tehtykin.


    • hermanni
    • Antti

      1. digikamerat
      - osa toimii suoraan kortin lukijana, osa muuten

      2. digivideokamerat
      - videokuva siirtyy firewiren kautta ongelmitta

      5. ulkoiset usb-massamuistit (cd-rw, kirjoittavat dvd-asemat, kiintolevyt)
      - mikäli eivät vaadi ajureita windowsiin niin pitäisi toimia myös linuxissa

      6. ulkoiset usb-liitäntäiset kotelot ide-laitteille joilla voidaan sisäinen ide-asema (cd-rw,dvd, kiintolevy) muuntaa usb-asemaksi
      - ks. edellinen

      7. usb-56k modeemit
      - tuskin

      8. usb-adsl modeemit
      - veikkaisin, että hyvin huonosti

      9. usb-liitäntäiset tasoskannerit
      - osa toimii, osa ei

      10.usb-liitäntäiset filmiskannerit
      - veikkaisin, että vastaus on sama kuin yllä

      11. kännykät ja kamerakännykät (internet-yhteys, numeroiden kopiointi pc:lle, tekstareiden ja kuvien siirto pc:lle)
      - riippuu kännykästä. Siemens M55:n kanssa toimii mainitsemasi asiat.

      12. monitoimitulostimet eli skannerin ja tulostimen yhdistelmät
      - osittain.

      14. viivakoodinlukijat
      - jos lukija näkyy koneelle näppiksenä niin ei mitään ongelmaa

      15. älykortin ja sim-kortin lukijat (esim. towitoko chipdrive)
      - ainakin jokin lukija toimii

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1507
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      70
      866
    3. 37
      862
    4. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      58
      809
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      809
    6. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      42
      782
    7. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      735
    8. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      44
      719
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      49
      672
    10. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      43
      667
    Aihe