Kokonaan rakentaminen...

Selvitysmies

Pohdimme kavereiden kanssa kahvi (no, olut) pöydässä seuraavaa asiaa:

Moottoripyörän varmaankin pystyisi rakentamaan monikin tekniikkaan perehtynyt. Periaatehan on melko simppeli ja valmiskomponentteja löytyy vaikka millä mitalla.

Ja nyt tulee se kysymys: Jos Suomessa rakentaisi ikioman, uniikin, moottoripyörän niin saisikohan sillä kuuna päivänä ajaa metriäkään laillisesti teillä?

9

2144

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kylhän noita rakentajia suomessakin on, maksaa vaan niin pirusti moinen harrastus! Verot, katsatukset yms byrokratia... Hyvä kantapyörä ja muuntelu prosenttirajojen puitteissa tullee halvemmaksi ja helpommaksi ainakin harrastaja pohjalta.

• Selvitysmies

mietimme sitä olisiko mahdollista toteuttaa suomalainen piensarja moottoripyörämerkki, mutta se tosiaan jäi pohdituttamaan että mitähän extraa vaikkapa 5-10 yksilön valmistuksesta tulisi valtion puolelta.

Lähinnä tuntuu käsittämättömältä että voiko suomalainen lainsäädäntö olla niin tiukka ettei pikkufirma liiketoiminnan syrjään voisi päästä kiinni valmistamalla moottoripyöriä. Olkoonkin, että suomi on aika pieni maa eikä varmastikaan moottoripyöräilyn kannalta mikään paras vaihtoehto...

• Kyllähän omatekosen liikenteeseen saa jos vaan sattuu olemaan IT-miljonääri.
      Ei se tekeminen niin tyyristä ole vaan byrokratian rahanhimo.

• Selvitysmies

Mika Salosta (juu, juuri se mika salo) joka oli tuonut jonkun erikoisemman auton suomeen. Neljään kuukauteen autoa ei saatu suomessa rekisteriin. Myi auton ruotsiin jossa auto vilahti rekisteriin tunnissa...

Olkoonkin ettei taustat ole tiedossa, niin kuulostaa aika kummalliselta. Rahasta tuskin on ollut kysymys.

• Kiki87

Ei se mitään maksa!!!

Jos moottoripyörä menee maks 25km/h niin ei tartte kilpii eikä muutakaan!

• Vieras69

Ns. omavalmisteen rakentaminen on täysin mahdollista pykälien mukaan. Sitä en tiedä, miten asia mahdollisesti muuttuu, kun tehdään sarja - tällöinhän ykstyishenkilö-aspekti muuttuu. Täällä vois olla lisätietoja www.mmaf.fi

• unelmansa!
    • Klonkku

...ole täysin mahdollista. Jos lähdet IHAN alusta, et valmistat esim. rungonki itse, sulla pitää olla lujuuslaskelmat yms. ja runko pitää vaiheittain käydä näyttämässä katsastuskontorilla, hitsisaumat yms. Sitte kaikki muut osat, "rintaputken" laakerointi, takahaarukanlaakerointi, jousitus ym. jarrut jne. Kaikesta pitää olla suunitelmat ja kestävyyslaskelmat. Niidenmukaan saat sitte määriteltyä sen kuinka tehokkaan moottorin saat siihen laittaa tai mitä sun pitää muuttaa tai vahvistaa halutun kokoista moottoria varten. Ja sen ensimmäisen mopon kun on saanut luvan ja valmiiksi nii toisen kans onkin jo sitten paljon helpompaa.

Ainakin se on autojen rakentamises mennyt noin.

Sitä en tiedä kuinka hintavaksi se tulee mut eihän ne laskelmat yms. tarvi tehdä kuin siihen ensimmäiseen mopoon...

• Einiinhalpa

Kyllä sellaisen omavalmisteen varmaan pystyy valmistamaan, mutta on vaan niin kallis että tuskin Suomen kokoisesta maasta löydät edes yhtä ostajaa. Taitavat olla nuo Suomessa tehdyt "omavalmisteetkin" sellaisia että, ainakin runko ja moottori ovat jonkin "merkin" valmistamia/hyväksyttämiä/päästömittattuja...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1652
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1478
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      36
      891
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      849
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      801
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      776
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      728
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      720
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      718
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      690
    Aihe