Kokonaan rakentaminen...

Selvitysmies

Pohdimme kavereiden kanssa kahvi (no, olut) pöydässä seuraavaa asiaa:

Moottoripyörän varmaankin pystyisi rakentamaan monikin tekniikkaan perehtynyt. Periaatehan on melko simppeli ja valmiskomponentteja löytyy vaikka millä mitalla.

Ja nyt tulee se kysymys: Jos Suomessa rakentaisi ikioman, uniikin, moottoripyörän niin saisikohan sillä kuuna päivänä ajaa metriäkään laillisesti teillä?

9

2184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kylhän noita rakentajia suomessakin on, maksaa vaan niin pirusti moinen harrastus! Verot, katsatukset yms byrokratia... Hyvä kantapyörä ja muuntelu prosenttirajojen puitteissa tullee halvemmaksi ja helpommaksi ainakin harrastaja pohjalta.

      • Selvitysmies

        mietimme sitä olisiko mahdollista toteuttaa suomalainen piensarja moottoripyörämerkki, mutta se tosiaan jäi pohdituttamaan että mitähän extraa vaikkapa 5-10 yksilön valmistuksesta tulisi valtion puolelta.

        Lähinnä tuntuu käsittämättömältä että voiko suomalainen lainsäädäntö olla niin tiukka ettei pikkufirma liiketoiminnan syrjään voisi päästä kiinni valmistamalla moottoripyöriä. Olkoonkin, että suomi on aika pieni maa eikä varmastikaan moottoripyöräilyn kannalta mikään paras vaihtoehto...


    • Kyllähän omatekosen liikenteeseen saa jos vaan sattuu olemaan IT-miljonääri.
      Ei se tekeminen niin tyyristä ole vaan byrokratian rahanhimo.

      • Selvitysmies

        Mika Salosta (juu, juuri se mika salo) joka oli tuonut jonkun erikoisemman auton suomeen. Neljään kuukauteen autoa ei saatu suomessa rekisteriin. Myi auton ruotsiin jossa auto vilahti rekisteriin tunnissa...

        Olkoonkin ettei taustat ole tiedossa, niin kuulostaa aika kummalliselta. Rahasta tuskin on ollut kysymys.


      • Kiki87

        Ei se mitään maksa!!!

        Jos moottoripyörä menee maks 25km/h niin ei tartte kilpii eikä muutakaan!


    • Vieras69

      Ns. omavalmisteen rakentaminen on täysin mahdollista pykälien mukaan. Sitä en tiedä, miten asia mahdollisesti muuttuu, kun tehdään sarja - tällöinhän ykstyishenkilö-aspekti muuttuu. Täällä vois olla lisätietoja www.mmaf.fi

    • unelmansa!
    • Klonkku

      ...ole täysin mahdollista. Jos lähdet IHAN alusta, et valmistat esim. rungonki itse, sulla pitää olla lujuuslaskelmat yms. ja runko pitää vaiheittain käydä näyttämässä katsastuskontorilla, hitsisaumat yms. Sitte kaikki muut osat, "rintaputken" laakerointi, takahaarukanlaakerointi, jousitus ym. jarrut jne. Kaikesta pitää olla suunitelmat ja kestävyyslaskelmat. Niidenmukaan saat sitte määriteltyä sen kuinka tehokkaan moottorin saat siihen laittaa tai mitä sun pitää muuttaa tai vahvistaa halutun kokoista moottoria varten. Ja sen ensimmäisen mopon kun on saanut luvan ja valmiiksi nii toisen kans onkin jo sitten paljon helpompaa.

      Ainakin se on autojen rakentamises mennyt noin.

      Sitä en tiedä kuinka hintavaksi se tulee mut eihän ne laskelmat yms. tarvi tehdä kuin siihen ensimmäiseen mopoon...

      • Einiinhalpa

        Kyllä sellaisen omavalmisteen varmaan pystyy valmistamaan, mutta on vaan niin kallis että tuskin Suomen kokoisesta maasta löydät edes yhtä ostajaa. Taitavat olla nuo Suomessa tehdyt "omavalmisteetkin" sellaisia että, ainakin runko ja moottori ovat jonkin "merkin" valmistamia/hyväksyttämiä/päästömittattuja...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      127
      1306
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      98
      973
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      934
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      907
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      297
      789
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    9. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      140
      589
    10. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    Aihe