kokemuksia aikuisopiskelusta AMK:ssa

tyttönen

Kaipaan kokemuksia aikuisopiskelusta AMK:ssa. Suunitelmissa olisi hakeutua opiskelemaan sähkötekniikkaa työn ohella. Kaikenlaiset kokemukset tervetulleita.

13

7845

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minttu_

Amk:n iltalinjoilla järjestetään iltaopetusta, jossa on eri-ikäisiä ihmisiä, joilla on jo rutkasti työkokemusta, perhe, ja sitten on näitä nuoria, ketkä eivät päässeet päivälinjalle. Ite suoritan liiketalouden tradenomin tutkintoa Heliassa iltalinjalla, ja koen, että se on antoisampaa, kuin istua päivisin kuuntelemassa luentoja. Iltaryhmissä saamme parempia dialogeja aikaiseksi yhdessä opettajan kanssa ja opit menevät perille paremmin. Ainoana miinuspuolena koen sen, että oppitunnit ovat 17.35-20.30 niin on joskus vaikea olla tarkkaavaisena, kun on ollut koko päivän töissä. Ja tietenkin sitten pitää aina miettiä, missä välissä lukee tenttii ja palauttaa annetut tehtävät ja projektityöt. Pääsäntöisesti iltaryhmissä opiskelu on hiukan vapaampaa, mutta vaativaa siitä tulee, kun tunteja ei ole niin paljon kuin päiväpuolella. Eli asioiden omaksumiskykyyn pitään paneutua huolella. Kaikesta huolimatta oma valmistumiseni häämöttää piakkoin, ja olen töideni kautta saanut paljon syventävää tietoutta kuin, jos olisin perinteinen päiväopiskelija. Tsemppiä sulle ja nauti :)

• kitoos

Minttu (tai joku muu)

Olen menossa varmaankin aika samaan opinahjoon, missä olet nyt. Vähän jännittää.

Voitko kertoa, kuinka paljon todellisuudessa tarvitaan itseopiskelua ? Jossain esitteissä oli jopa 20 h. viikossa itsenäisesti - mutta vähän epäilen, kun moni käy töissä samalla...

Entä miten kova on taso kielissä - itsellä kun on tuo Ruotsi hiukan hakusessa!? Oliko teillä muuten kielten tasokokeet alussa ?

• sirkku

opiskelin mikkelin amk:ssa työn ohella taloushallinnon tutkinnon. rankkaa oli näin jälkeenpäin ajateltuna, mutta erittäin antoisaakin. työkokemuksestani oli valtavasti apua tenteissä. ensimmäinen vuosi on todella tiivistä opiskelua mutta toinen vuosi oli jo huomattavasti helpompaa. lopputyöhön meni noin vuosi, tein parityönä toimeksiantajalle kyselyn ja molemmilla meillä on perheet ja yhteisen ajan löytäminen oli joskus hankalaa.
      valmistuin 2005 kesän alussa, ja opiskeluni kesti 2,5 vuotta. kannattaa opiskella ja sovittaa opiskelun aikataulu oman elämän mukaiseksi, muutakin on oltava kuin työ ja koulu. harrastukset ja perhe on myös huomioitava.

• Sanna

Kyllä opiskelu kannattaa aina joskaan ei niin taloudellisesti tai uran kannalta. Opiskelin ylemmän korkeakoulututkinnon vasta kun pakolliset kaksi lasta oli tehty. Olen metallialalla ja pärjännyt töissäni tähän saakka hyvin saaden palkkaa vain n. 20% vähemmän kuin miehet. Minulle ei riittänyt ylitöitä joten päätin lukea sillä ajalla vielä hieman lisää. Nyt kun olen valmis ja takana on 10 vuoden työkokemus niistä töistä joita johtamaan ja suunnittelemaan kävin koulun on vaikea löytää työnantajaa joka edes suostuisi ottamaan haastatteluun. "Paras hakija mutta yksi vika miksi ei voida palkata, olet nainen." Syynä ei ole sekään että jäisin vielä perhevapaille, olen myös maininnut asiasta.
        Kannustan silti opiskelemaan, sillä uskon että jossakin vaiheessa on myös yrityksiin taloudellisten seikkojen vuoksi palkattava näitä alansa parhaita, eikä vaan samanlaisia kuin edelliset johtajat ovat.

• mama80

En aloittanut tätä keskustelua mutta olen itse miettiny samoja juttuja....erityisesti sitä että miten opiskelut onnistuu kun on perhettä. Olen 24- vuotias ja aloitan amk:ssa liiketalouden opiskelut nyt elokuussa ja nimenomaan aikuislinjalla. Minulla on 10kk ikäinen poika ja olen naimisissa ja kovasti tekisi jo mieli toista lasta...onko se mahdoton ajatus että hankkisi toisen lapsen keskun näiden opintojen?
        Kiitos teille hyvistä vastauksista...

• Aikuisopiskelija
        mama80 kirjoitti:

En aloittanut tätä keskustelua mutta olen itse miettiny samoja juttuja....erityisesti sitä että miten opiskelut onnistuu kun on perhettä. Olen 24- vuotias ja aloitan amk:ssa liiketalouden opiskelut nyt elokuussa ja nimenomaan aikuislinjalla. Minulla on 10kk ikäinen poika ja olen naimisissa ja kovasti tekisi jo mieli toista lasta...onko se mahdoton ajatus että hankkisi toisen lapsen keskun näiden opintojen?

Valmistuin kuluvan vuoden toukokuussa viiden vuoden opintojen jälkeen. Neljä vuotta varsin intensiivistä opiskelua 2-4 iltaa viikossa 16:30-20:00 ja muutama lauantai vuodessa päälle. Viimeinen vuosi meni opintoja paikkaillessa ja lopputyötä tehdessä. 38v, 2 leikki-ikäistä lasta ja vaimo. Olihan se rankkaa mutta kyllä kannatti. Ilman perheen tukea ei olisi kyllä onnistunut. Kannattaa kyllä miettiä lapsen tekoa kesken opintojen koska ainakin teknisellä puolella jää monelta muutenkin helposti opinnot kesken.

• sirkku
        mama80 kirjoitti:

itse aloitin opiskelut syksyllä 2002 ja tammikuussa 2003 mieheni halusi eron 22 vuoden yhdessäolon jälkeen, koti meni myyntiin ja lapset alkoivat kulkea kahden kodin väliä, maaliskuussa 2003 vaihdoin työpaikkaa kun alkoi olla merkkejä että työtä ei ehkä ole tarjoilla kaikille alalla ilmenneen laman vuoksi. päivät töissä, illat koulussa, kiireesti kauppaan ja nukkumaan,,sit vkl lukemista ja opiskelutöiden tekoa. onneksi lapseni olivat jo 12 ja 14 v ja isänsä huolehti aina opiskeluiltoinani lasten harjoituksiin viennit,mutta kaiken kaikkiaan eka vuosi oli huima kokemus siitä että vaikka kuinka paljon tulee vastoinkäymisiä ja yllättäviä tilanteita niin kaikesta selviää. ja kun tietää että aikansa kutakin niin opiskelukin onnistuu. ja nyt osaan arvostaa vapaa-aikaani kun opiskeluni on ohi.

• Nimetön
        Sanna kirjoitti:

Kyllä opiskelu kannattaa aina joskaan ei niin taloudellisesti tai uran kannalta. Opiskelin ylemmän korkeakoulututkinnon vasta kun pakolliset kaksi lasta oli tehty. Olen metallialalla ja pärjännyt töissäni tähän saakka hyvin saaden palkkaa vain n. 20% vähemmän kuin miehet. Minulle ei riittänyt ylitöitä joten päätin lukea sillä ajalla vielä hieman lisää. Nyt kun olen valmis ja takana on 10 vuoden työkokemus niistä töistä joita johtamaan ja suunnittelemaan kävin koulun on vaikea löytää työnantajaa joka edes suostuisi ottamaan haastatteluun. "Paras hakija mutta yksi vika miksi ei voida palkata, olet nainen." Syynä ei ole sekään että jäisin vielä perhevapaille, olen myös maininnut asiasta.
        Kannustan silti opiskelemaan, sillä uskon että jossakin vaiheessa on myös yrityksiin taloudellisten seikkojen vuoksi palkattava näitä alansa parhaita, eikä vaan samanlaisia kuin edelliset johtajat ovat.

"Olen metallialalla ja pärjännyt töissäni tähän saakka hyvin saaden palkkaa vain n. 20% vähemmän kuin miehet. "

Älä valehtele metallialalla on työehtosopimukset ja kaikki saavat samaa palkkaa, joten kateellisuus ja niuhottaminen on turhaa.

• Femakkoland
        Nimetön kirjoitti:

"Olen metallialalla ja pärjännyt töissäni tähän saakka hyvin saaden palkkaa vain n. 20% vähemmän kuin miehet. "

Älä valehtele metallialalla on työehtosopimukset ja kaikki saavat samaa palkkaa, joten kateellisuus ja niuhottaminen on turhaa.

Jostain kumman syystä se on aina toi sama määrä 2o% "Naisen euro on 80 senttiä" Omaa huonoutta ei myönnetä ja piiloudutaan sukupuolen taakse.

Kateelliset femakkoämmät menkää arabimaihin siellä ette saa palkkaa ollenkaan niin loppuu ainainen valittaminen.

• juuri johtuu
        Femakkoland kirjoitti:

Jostain kumman syystä se on aina toi sama määrä 2o% "Naisen euro on 80 senttiä" Omaa huonoutta ei myönnetä ja piiloudutaan sukupuolen taakse.

Kateelliset femakkoämmät menkää arabimaihin siellä ette saa palkkaa ollenkaan niin loppuu ainainen valittaminen.

että sukupuolen perusteella maksetaan vähemmän palkkaa. Onpa hyvä että fiksuna miehenä olet olennaisen oivaltanut. Ja fiksuna miehenä osaat myös verrata suomalaisen naisen asemaa kehitysmaan naisen asemaan. Vertailukelpoinen asema todellakin. Jospa vielä vertaisit kehitysmaan miehen palkkaa suomalaisen miehen palkkaan, niin päätyisit varmaan lukemiin, jotka kokoomuslainen tehtaanomistajakin voi hyväksyä.

• Anri-propagandaa
        juuri johtuu kirjoitti:

että sukupuolen perusteella maksetaan vähemmän palkkaa. Onpa hyvä että fiksuna miehenä olet olennaisen oivaltanut. Ja fiksuna miehenä osaat myös verrata suomalaisen naisen asemaa kehitysmaan naisen asemaan. Vertailukelpoinen asema todellakin. Jospa vielä vertaisit kehitysmaan miehen palkkaa suomalaisen miehen palkkaan, niin päätyisit varmaan lukemiin, jotka kokoomuslainen tehtaanomistajakin voi hyväksyä.

Tuo 20% on yleistä, selvää valettta, jota käytetään propaganda tarkoituksessa.

Lukekaapa mm.

www.miessakit.fi
        sieltä URHO linkki ja
        Jyrki Tarkonen: Feminismin Uhrit

tsk. myös keskustelufoorumi

Voi avartaa feminsmipropagandan lukkiuttamaa mieltä.

• Itse aloittelen toista vuotta aikuiskoulutus ryhmässä AMK:ssa ja olen käynyt opiskelun ohella työssä, varsinkin jos sinulla on hyvä työkokemus pohjana rohkeesti vain opiskelemaan, antaa uutta potkua työhön ja tapaa uusia ihmisiä. Itse en ole kokenut vaikeena ammattikorkeakoulu-opintoja ja onhan siellä ns.pakolliset vapaavalintaiset aineet..mut tsemppiä opiskeluun

• `Rm

mistä näistä aikuislinjoista löytäis lisää infoa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      51
      2264
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      25
      1058
    3. Aavistatko että moni tietää

Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      972
    4. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      54
      883
    6. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      873
    7. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      126
      853
    8. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      773
    9. Täällä istun ja mietin

Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      759
    10. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      753
    Aihe