kokemuksia aikuisopiskelusta AMK:ssa

tyttönen

Kaipaan kokemuksia aikuisopiskelusta AMK:ssa. Suunitelmissa olisi hakeutua opiskelemaan sähkötekniikkaa työn ohella. Kaikenlaiset kokemukset tervetulleita.

13

7926

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minttu_

      Amk:n iltalinjoilla järjestetään iltaopetusta, jossa on eri-ikäisiä ihmisiä, joilla on jo rutkasti työkokemusta, perhe, ja sitten on näitä nuoria, ketkä eivät päässeet päivälinjalle. Ite suoritan liiketalouden tradenomin tutkintoa Heliassa iltalinjalla, ja koen, että se on antoisampaa, kuin istua päivisin kuuntelemassa luentoja. Iltaryhmissä saamme parempia dialogeja aikaiseksi yhdessä opettajan kanssa ja opit menevät perille paremmin. Ainoana miinuspuolena koen sen, että oppitunnit ovat 17.35-20.30 niin on joskus vaikea olla tarkkaavaisena, kun on ollut koko päivän töissä. Ja tietenkin sitten pitää aina miettiä, missä välissä lukee tenttii ja palauttaa annetut tehtävät ja projektityöt. Pääsäntöisesti iltaryhmissä opiskelu on hiukan vapaampaa, mutta vaativaa siitä tulee, kun tunteja ei ole niin paljon kuin päiväpuolella. Eli asioiden omaksumiskykyyn pitään paneutua huolella. Kaikesta huolimatta oma valmistumiseni häämöttää piakkoin, ja olen töideni kautta saanut paljon syventävää tietoutta kuin, jos olisin perinteinen päiväopiskelija. Tsemppiä sulle ja nauti :)

      • kitoos

        Minttu (tai joku muu)

        Olen menossa varmaankin aika samaan opinahjoon, missä olet nyt. Vähän jännittää.

        Voitko kertoa, kuinka paljon todellisuudessa tarvitaan itseopiskelua ? Jossain esitteissä oli jopa 20 h. viikossa itsenäisesti - mutta vähän epäilen, kun moni käy töissä samalla...

        Entä miten kova on taso kielissä - itsellä kun on tuo Ruotsi hiukan hakusessa!? Oliko teillä muuten kielten tasokokeet alussa ?


    • sirkku

      opiskelin mikkelin amk:ssa työn ohella taloushallinnon tutkinnon. rankkaa oli näin jälkeenpäin ajateltuna, mutta erittäin antoisaakin. työkokemuksestani oli valtavasti apua tenteissä. ensimmäinen vuosi on todella tiivistä opiskelua mutta toinen vuosi oli jo huomattavasti helpompaa. lopputyöhön meni noin vuosi, tein parityönä toimeksiantajalle kyselyn ja molemmilla meillä on perheet ja yhteisen ajan löytäminen oli joskus hankalaa.
      valmistuin 2005 kesän alussa, ja opiskeluni kesti 2,5 vuotta. kannattaa opiskella ja sovittaa opiskelun aikataulu oman elämän mukaiseksi, muutakin on oltava kuin työ ja koulu. harrastukset ja perhe on myös huomioitava.

      • Sanna

        Kyllä opiskelu kannattaa aina joskaan ei niin taloudellisesti tai uran kannalta. Opiskelin ylemmän korkeakoulututkinnon vasta kun pakolliset kaksi lasta oli tehty. Olen metallialalla ja pärjännyt töissäni tähän saakka hyvin saaden palkkaa vain n. 20% vähemmän kuin miehet. Minulle ei riittänyt ylitöitä joten päätin lukea sillä ajalla vielä hieman lisää. Nyt kun olen valmis ja takana on 10 vuoden työkokemus niistä töistä joita johtamaan ja suunnittelemaan kävin koulun on vaikea löytää työnantajaa joka edes suostuisi ottamaan haastatteluun. "Paras hakija mutta yksi vika miksi ei voida palkata, olet nainen." Syynä ei ole sekään että jäisin vielä perhevapaille, olen myös maininnut asiasta.
        Kannustan silti opiskelemaan, sillä uskon että jossakin vaiheessa on myös yrityksiin taloudellisten seikkojen vuoksi palkattava näitä alansa parhaita, eikä vaan samanlaisia kuin edelliset johtajat ovat.


      • mama80

        En aloittanut tätä keskustelua mutta olen itse miettiny samoja juttuja....erityisesti sitä että miten opiskelut onnistuu kun on perhettä. Olen 24- vuotias ja aloitan amk:ssa liiketalouden opiskelut nyt elokuussa ja nimenomaan aikuislinjalla. Minulla on 10kk ikäinen poika ja olen naimisissa ja kovasti tekisi jo mieli toista lasta...onko se mahdoton ajatus että hankkisi toisen lapsen keskun näiden opintojen?
        Kiitos teille hyvistä vastauksista...


      • Aikuisopiskelija
        mama80 kirjoitti:

        En aloittanut tätä keskustelua mutta olen itse miettiny samoja juttuja....erityisesti sitä että miten opiskelut onnistuu kun on perhettä. Olen 24- vuotias ja aloitan amk:ssa liiketalouden opiskelut nyt elokuussa ja nimenomaan aikuislinjalla. Minulla on 10kk ikäinen poika ja olen naimisissa ja kovasti tekisi jo mieli toista lasta...onko se mahdoton ajatus että hankkisi toisen lapsen keskun näiden opintojen?
        Kiitos teille hyvistä vastauksista...

        Valmistuin kuluvan vuoden toukokuussa viiden vuoden opintojen jälkeen. Neljä vuotta varsin intensiivistä opiskelua 2-4 iltaa viikossa 16:30-20:00 ja muutama lauantai vuodessa päälle. Viimeinen vuosi meni opintoja paikkaillessa ja lopputyötä tehdessä. 38v, 2 leikki-ikäistä lasta ja vaimo. Olihan se rankkaa mutta kyllä kannatti. Ilman perheen tukea ei olisi kyllä onnistunut. Kannattaa kyllä miettiä lapsen tekoa kesken opintojen koska ainakin teknisellä puolella jää monelta muutenkin helposti opinnot kesken.


      • sirkku
        mama80 kirjoitti:

        En aloittanut tätä keskustelua mutta olen itse miettiny samoja juttuja....erityisesti sitä että miten opiskelut onnistuu kun on perhettä. Olen 24- vuotias ja aloitan amk:ssa liiketalouden opiskelut nyt elokuussa ja nimenomaan aikuislinjalla. Minulla on 10kk ikäinen poika ja olen naimisissa ja kovasti tekisi jo mieli toista lasta...onko se mahdoton ajatus että hankkisi toisen lapsen keskun näiden opintojen?
        Kiitos teille hyvistä vastauksista...

        itse aloitin opiskelut syksyllä 2002 ja tammikuussa 2003 mieheni halusi eron 22 vuoden yhdessäolon jälkeen, koti meni myyntiin ja lapset alkoivat kulkea kahden kodin väliä, maaliskuussa 2003 vaihdoin työpaikkaa kun alkoi olla merkkejä että työtä ei ehkä ole tarjoilla kaikille alalla ilmenneen laman vuoksi. päivät töissä, illat koulussa, kiireesti kauppaan ja nukkumaan,,sit vkl lukemista ja opiskelutöiden tekoa. onneksi lapseni olivat jo 12 ja 14 v ja isänsä huolehti aina opiskeluiltoinani lasten harjoituksiin viennit,mutta kaiken kaikkiaan eka vuosi oli huima kokemus siitä että vaikka kuinka paljon tulee vastoinkäymisiä ja yllättäviä tilanteita niin kaikesta selviää. ja kun tietää että aikansa kutakin niin opiskelukin onnistuu. ja nyt osaan arvostaa vapaa-aikaani kun opiskeluni on ohi.


      • Nimetön
        Sanna kirjoitti:

        Kyllä opiskelu kannattaa aina joskaan ei niin taloudellisesti tai uran kannalta. Opiskelin ylemmän korkeakoulututkinnon vasta kun pakolliset kaksi lasta oli tehty. Olen metallialalla ja pärjännyt töissäni tähän saakka hyvin saaden palkkaa vain n. 20% vähemmän kuin miehet. Minulle ei riittänyt ylitöitä joten päätin lukea sillä ajalla vielä hieman lisää. Nyt kun olen valmis ja takana on 10 vuoden työkokemus niistä töistä joita johtamaan ja suunnittelemaan kävin koulun on vaikea löytää työnantajaa joka edes suostuisi ottamaan haastatteluun. "Paras hakija mutta yksi vika miksi ei voida palkata, olet nainen." Syynä ei ole sekään että jäisin vielä perhevapaille, olen myös maininnut asiasta.
        Kannustan silti opiskelemaan, sillä uskon että jossakin vaiheessa on myös yrityksiin taloudellisten seikkojen vuoksi palkattava näitä alansa parhaita, eikä vaan samanlaisia kuin edelliset johtajat ovat.

        "Olen metallialalla ja pärjännyt töissäni tähän saakka hyvin saaden palkkaa vain n. 20% vähemmän kuin miehet. "

        Älä valehtele metallialalla on työehtosopimukset ja kaikki saavat samaa palkkaa, joten kateellisuus ja niuhottaminen on turhaa.


      • Femakkoland
        Nimetön kirjoitti:

        "Olen metallialalla ja pärjännyt töissäni tähän saakka hyvin saaden palkkaa vain n. 20% vähemmän kuin miehet. "

        Älä valehtele metallialalla on työehtosopimukset ja kaikki saavat samaa palkkaa, joten kateellisuus ja niuhottaminen on turhaa.

        Jostain kumman syystä se on aina toi sama määrä 2o% "Naisen euro on 80 senttiä" Omaa huonoutta ei myönnetä ja piiloudutaan sukupuolen taakse.

        Kateelliset femakkoämmät menkää arabimaihin siellä ette saa palkkaa ollenkaan niin loppuu ainainen valittaminen.


      • juuri johtuu
        Femakkoland kirjoitti:

        Jostain kumman syystä se on aina toi sama määrä 2o% "Naisen euro on 80 senttiä" Omaa huonoutta ei myönnetä ja piiloudutaan sukupuolen taakse.

        Kateelliset femakkoämmät menkää arabimaihin siellä ette saa palkkaa ollenkaan niin loppuu ainainen valittaminen.

        että sukupuolen perusteella maksetaan vähemmän palkkaa. Onpa hyvä että fiksuna miehenä olet olennaisen oivaltanut. Ja fiksuna miehenä osaat myös verrata suomalaisen naisen asemaa kehitysmaan naisen asemaan. Vertailukelpoinen asema todellakin. Jospa vielä vertaisit kehitysmaan miehen palkkaa suomalaisen miehen palkkaan, niin päätyisit varmaan lukemiin, jotka kokoomuslainen tehtaanomistajakin voi hyväksyä.


      • Anri-propagandaa
        juuri johtuu kirjoitti:

        että sukupuolen perusteella maksetaan vähemmän palkkaa. Onpa hyvä että fiksuna miehenä olet olennaisen oivaltanut. Ja fiksuna miehenä osaat myös verrata suomalaisen naisen asemaa kehitysmaan naisen asemaan. Vertailukelpoinen asema todellakin. Jospa vielä vertaisit kehitysmaan miehen palkkaa suomalaisen miehen palkkaan, niin päätyisit varmaan lukemiin, jotka kokoomuslainen tehtaanomistajakin voi hyväksyä.

        Tuo 20% on yleistä, selvää valettta, jota käytetään propaganda tarkoituksessa.

        Lukekaapa mm.

        www.miessakit.fi
        sieltä URHO linkki ja
        Jyrki Tarkonen: Feminismin Uhrit

        tsk. myös keskustelufoorumi

        Voi avartaa feminsmipropagandan lukkiuttamaa mieltä.


    • Itse aloittelen toista vuotta aikuiskoulutus ryhmässä AMK:ssa ja olen käynyt opiskelun ohella työssä, varsinkin jos sinulla on hyvä työkokemus pohjana rohkeesti vain opiskelemaan, antaa uutta potkua työhön ja tapaa uusia ihmisiä. Itse en ole kokenut vaikeena ammattikorkeakoulu-opintoja ja onhan siellä ns.pakolliset vapaavalintaiset aineet..mut tsemppiä opiskeluun

      • `Rm

        mistä näistä aikuislinjoista löytäis lisää infoa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      61
      1725
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      127
      1270
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      907
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      664
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      65
      625
    Aihe