Kotikoulu

Haluan nyt kertoa teille oman peruskoulutarinani, koskapa se varmasti poikkeaa teistä muista.

Olen käynyt kouluni kotona, ja minua on opettanut äiti ja sisareni. Tentit olen tenttinyt koulussa, ja olen saanut hyviä numeroita mielestäni.

Äidilleni oli aivan selvää jo ennen kouluun menoa, että opiskelen sen kotonani. Eikä siinä ollut mitään ihmeellistä; kaikki muutkin niin tekivät: sisareni, lähin naapurini ja kaikki. Siis aivan normaalia minulle. Vasta kun menin eka tentteihini, jotka olivat ennen joulua, huomasin, että en ollutkaan normaali. Kouluunhan piti ottaa kirjat mukaan. Niin olin lukenut kirjoista. Eipä äiti laittanut mukaani muuta kuin penaalin, joka sisälsi kaiken tarpeellisen.

Tentteihin osallistui noin kymmenen hengen poppoo, eli kaikki kotikoulua käyvät ala-aste ikäiset. Aivan niinkuin kirjoissa.

Ehkä on syytä sanoa muutaman sana ennen koulunalkua olevasta elämästä. En ole ollut päiväkodeissa enkä kerhoissa. Osasin lukea ja olin mielestäni muita ikäisiäni edellä, sillä olin innokas oppimaan asioita, ja osasin laskeakin. Siis minulla ei ollut mitään ongelmia koulun kanssa. Olin lukenut jo kaksi vuotta ja olin oppinut sen itsekseni muita sisariani matkien ja ollen oppitunneilla mukana. Pääsin niihin yleensä, vaikka olinkin niin pieni, mutta olin kiltti, enkä melunnut tunnilla. Olin niin halukas tietämään kaiken, mitä isosiskolleni opetettiin.

Kuitenkin olin jälkeen jäänyt yhdeltä kohdin. Minulta puuttui sosiaalisuus, olin hirveän ujo ja en tullut toimeen muuta kuin tuttujen keskellä. Minua jännitti aina, kun lähdin pois kotoa, ja kokeet olivat hirvittäviä. Kakkosluokalla päästin jopa oksennuksen kesken äikänkoetta, sillä jännitykseni oli valtava, ja tuotti jatkuvaa pahaa oloa. Minä olin kuitenkin luonteeltani hiljainen ja pidin ongelmani omana tietonani, joten kukaan ei voinut puuttua siihen.

Ala-aste oli yksi hirveä asia. Kun helpot ykkös ja kakkosluokat olivat takana päin, olin jo opinnoissani muiden ikäisteni tasolla, ja oppimisesta tuli työlästä. Olin kuitenkin äidin helpompia oppilaita, vaikka äiti varmasti muistaa hyvin ne ajat vieläkin, kun tein matikan läksyjä aina jalkaa polkien.

Äidin ei ikinä tarvinnut patistaa minua, tai yleensäkään ketään lapsistaan tekemään läksyjään, sillä meillä oli kaikilla suuri kunnian himo koulunsuorittamisessa yhtä lukuunottamatta.

Kokeet tuntuivat vanhetessa yhä surkeammilta, kun joutui näkemään toisia ikäisiä. Meidän tentit sullottiin samoille ajoille, kuin koulun oppilaillakin oli omia. Se oli inhottavaa, sillä koulun oppilaat pitivät meitä kotikoululaisia surkeassa asemassa. Jouduin pilkatuksi aina, kun koulun oppilaat näkivät minut. Ei ollut kivaa. Onneksi kokeet olivat harvassa (noin 10 testiä lukuvuodessa).

Elämä muuttui, kuin pääsin yläasteelle. Vaikka pääsin pienen kuntani ainoalle yläasteelle, jossa ainakin puolet oppilaista olivat vanhasta koulusta, ääni kellossa muuttui. Äkkiä olinkin ihailtavassa asemassa, sillä kaikki oppilaat olisivat halunneet "päästä yhtä helpolla kuin me". Me todella pääsimme helpolla, mutta emme olleet monenkaan opettajan suosiossa. Numeromme olivat mitä sattuu, sillä yhden testin ainetta kohti avulla ei ollut helppo arvioida oikeudenmukaisesti.

Yksi asia, mikä muutti oppilaiden suhtautumista minuun, oli opettajat ja itse rehtori. Kiitos siitä heille. Muutamat ottivat minut ihan erityisopetukseen ja sain mahtavaa kohtelua. Sosiaalisuutenikin kehittyi ihan huomaamatta.

Yläasteella elämä oli myös kotona erillaista. Opiskelin kirjat läpi omatoimisesti, sillä esim Fyysiikasta ja kemiasta ja englannista ja ruotsista jne ei äidilläni, joka oli käynyt kansakoulun, ollut mitään hajua. Sain tukiopetusta kuitenkin "tenttikoulustani".

olen todella kiitollinen yläasteen opettajille, sillä he tekivät edestäni paljon ylimääräistä työtä. Samalla annan pisteitä äitini opetukselle, sillä sain oikean asenteen koulua kohtaan. En ole luuseri, joka ei välitä tippaakaan omasta ja muiden tulevaisuudesta. Päin vastoin, se on minulle tärkeää.

Valinnaisaineet olivat vapaaehtoisia. Ne suoritin täydellisesti omalla tahdollani, vaikka sellaisia ei olisi tarvinut tehdä ollenkaan.

Nyt kysyisin teiltä, miten suhtaudutte tällaiseen? Haluaisitteko itse olla kotikouluoppilaita? Miltäs tämä kuulostI? Onko tämä edes varteenotettava vaihtoehto?

Paljastan vielä yhden asian, aijon tulevaisuudessa ottaa yhteyttä koulutuslauttakuntaan, ja KOETTAA muuttaa peruskoululakia parempaan suuntaan=).

46

11974

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ylllioppilas

      oikeinkirjoitus näyttää sinulla olevan kovasti puutteellista, lieneekö kotikoulun aikaansaannosta.

      Samoin yhteiskuntaoppia ei ole näköjään opittu, koska koulutuslautakunta on kunnallinen elin eikä sillä ole mitään tekemistä lakien säätämisessä.

      • Anteeksi tuosta viimeisen huomautukseni väärinkirjoituksesta. En luullutkaan, että siellä lakeja säädetään. Minulla vaan taisi olla pikkusen suuri tähtäin taas. Luulitko, että aijon tästä tällä hetkellä ponkasta lakien säätäjäksi? No en, vaan aijon ottaa yhteyttä koulutuslauttakuntaan, ja kysyä näitä koululakeja. Ja sitten kun tiedän tarpeeksi (arvioin, että olen silloin 40-vuotta), niin sitten ryhdyn poliitikoksi!

        Ai että oikeinkirjoitukseni on puutteellista? En kovasti kyllä siihen perehtynyt tuossa tekstissäni, mutta jos saan ihan oman mielipiteeni sanoa, niin minusta minä olen keskitasoa parempi oikeinkirjoittaja. Se on tietysti vaan minun mielipiteeni, mutta mitäs siitä.

        Ja tuo koulutuslauttakunta-sana. Sitä en suinkaan oppinut yhteiskuntaopintunnilla, vaan ihan itelleni, joten saattaa olla, että en todellisesti tiedä, mitä se tarkoittaa, mutta onneksi elämä on edessä, ja siinä ehtii oppimaan.

        Yhteiskuntaopista vielä sen verran, että olet oikeassa: ne opit ovat hyvin puutteellisia minulla. Kun olin yhden oppitunnin koulussa, niin opin silloin enemmän kuin minäkään muuna kotona "kirjanopiskelukertana". Kouluttautuneen opettajan opetus minulta puuttuu, ja sen yllä saatatte huomata.

        Mutta sinun mielipiteesi oli hyvä. Sain siitä selville sen oleellisen, jota hainkin, nimittäin sen, että sinun mielestäsi kotikoulu on huono vaihtoehto. Kiitos.


      • Johnnymies

        Tässä on hyvä esimerkki mitä siellä koulussa opetetaan väärin. Ei riitä että viesti menee perille, vaan pitää tarttua nippeliseikkoihin millä ei ole viestinnän kanssa juurikaan merkitystä. Miten tämä viesti edisti allekirjoittaneen yritystä ajaa asiaa? Ja itsekin näyttää aloittavan kirjoittamisen pienellä kirjaimella?
        Lisäksi yhteiskunta on tulkinnanvarainen käsite joka muuttuu kokoajan, onneksi se muuttuu ettei tarvitse opetella ulkoa esimerkiksi Natsi-Saksan yhteiskuntaoppia?
        Kyllä, sosiaalisia taitoja siellä koulussa opetetaan! Meinaan vittuilemaan ja vieroksumaan kaikkea mikä on erilaista. Kuten esimerkistä nähdään, koululaisethan ne kohtelevat sosiaalisesti vieroksuvasti kotikoululaisia, jotka varmasti hämmästyivät käytöstä, eivät ymmärtäneet sitä, jonka johdosta eivät halunneet olla kyseisen vaikutuksen alaisena. Kotikoululaisella on myös mahdollisuus opiskella asiat parhaalla mahdollisella tavalla itselleen ja painottaa niitä asioita jotka tuntuvat oikeilta ja merkityksellisiltä. Oppivat myös tekemään omaa aikataulua ja vaikuttamaan asioihin itse enemmän. Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa.
        Uskokaa kaikki omiin ajatuksiin ja näkemyksiin ja antakaa arvoa samalla tavalla muiden näkemyksille.


      • nuppu sika
        rikkakasvi kirjoitti:

        Anteeksi tuosta viimeisen huomautukseni väärinkirjoituksesta. En luullutkaan, että siellä lakeja säädetään. Minulla vaan taisi olla pikkusen suuri tähtäin taas. Luulitko, että aijon tästä tällä hetkellä ponkasta lakien säätäjäksi? No en, vaan aijon ottaa yhteyttä koulutuslauttakuntaan, ja kysyä näitä koululakeja. Ja sitten kun tiedän tarpeeksi (arvioin, että olen silloin 40-vuotta), niin sitten ryhdyn poliitikoksi!

        Ai että oikeinkirjoitukseni on puutteellista? En kovasti kyllä siihen perehtynyt tuossa tekstissäni, mutta jos saan ihan oman mielipiteeni sanoa, niin minusta minä olen keskitasoa parempi oikeinkirjoittaja. Se on tietysti vaan minun mielipiteeni, mutta mitäs siitä.

        Ja tuo koulutuslauttakunta-sana. Sitä en suinkaan oppinut yhteiskuntaopintunnilla, vaan ihan itelleni, joten saattaa olla, että en todellisesti tiedä, mitä se tarkoittaa, mutta onneksi elämä on edessä, ja siinä ehtii oppimaan.

        Yhteiskuntaopista vielä sen verran, että olet oikeassa: ne opit ovat hyvin puutteellisia minulla. Kun olin yhden oppitunnin koulussa, niin opin silloin enemmän kuin minäkään muuna kotona "kirjanopiskelukertana". Kouluttautuneen opettajan opetus minulta puuttuu, ja sen yllä saatatte huomata.

        Mutta sinun mielipiteesi oli hyvä. Sain siitä selville sen oleellisen, jota hainkin, nimittäin sen, että sinun mielestäsi kotikoulu on huono vaihtoehto. Kiitos.

        Mitä varten et ollu tavalisessa koulussa? Minä sain 11-vuotisesta asti käyvvä koulun pihassa sen tautta, kun minnuu jännitti HYVIN KOVASTI.Sillon ol vuos´-78.


    • hyötyä

      tällä "kotikoululla" saavutetaan? Sosiaaliset taidot kun ovat vähintäänkin yhtä tärkeitä kun koulussa opitut asiat! Kyllä vanhemmat tekevät ainostaan hallaa lapselleen, jos näin päättävät tehdä.

      • yksinmerilläkaksin

        Ennen kaikki lapset opetettiin kotona 1700-luvun jälkeen, ja silti olivat sosiaalisia...?

        Koulu ei ole välttämätöntä sosiaaliselle kasvamiselle. Koulussa minä ainakin opein epäsosiaaliseksi ja ujoksi. Olin ennen peruskoulua rohkea ja reipa tyttö joka meni kysymään muita lapsia leikkimään..........nyt ei ole edes parasta kaveria kiitos koulukiusaamisen.


    • ihmettelevä

      Tyhmä kysymys, mutta miksi sinut on kotikoulutettu? Mitkä siis olivat ne syyt, joiden vuoksi vanhempasi päättivät, että julkinen koululaitos ei ole sopiva? Miten äitisi ehti opettamaan sinua ja sisaruksiasi työssäkäynnin ohessa?

      Minkä ikäinen muuten olet? Opiskeletko nyt jatko-opinnoissa vai oletko töissä?

      Äkkiseltään tulisi mieleen, että varsinkin yläasteella tulee sellaisia aineita, joita on vaikea opettaa kotioloissa ja joissa helposti vanhemman taidot eivät riitä. Minusta on huolestuttavaa juuri tuo, että esim. fysiikassa, kemiassa ja kielissä sinulla ei siis ole ollut opetusta.

      Kuten tuossa aiempi vastaaja on sanonut, minustakin koulun sosiaalistava vaikutus on yhtä tärkeä, kuin koulussa opetetut "varsinaiset" asiat. Vanha sananlaskuhan sanoo, että emme opiskele koulua vaan elämää varten. Elämään jatko-opinnoissasi ja myöhemmin työelämässä liittyy jatkuva vuorovaikutus muiden ihmisten kanssa. Minusta on aika myöhäistä ruveta opettelemaan vuorovaikutustaitoja vasta peruskoulun jälkeisessä opiskelussa. Olet varmaankin lapsena leikkinyt sisarustesi ja naapureiden lasten kanssa, mutta et ehkä ole tutustunut lapsenakaan paljon vieraisiin, erilaisiin lapsiin. Vaikka se ehkä vähän julmalta kuulostaakin, ryhmissä (kerhossa, päiväkodissa, koulussa) lapset oppivat rooleja (joukon johtaja, myötäilijä jne.), oppivat pitämään puolensa muiden melua pitävien ja huomiota hakevien joukossa. Opitaan myös vuorovaikutusta opettajien ja oppilaiden välillä.

      Eli summa summarum, epäilen vähän, että kotona koulutettu on ns. tynnyrissä kasvanut joka ei ehkä pärjää "julmassa maailmassa". En halua tätä sanoa ilkeässä mielessä, vaan se on ihan vilpitön mielipiteeni.

      • Ihan hyvä kysymys. Ymmärrän sen joten kuten itse, mutta en tiedä osaanko sen selittää.

        Löysin kerran jostain noin viisi vuotta vanhan lehtileikkeen, ja siinä kerrottiin, että harva kotiopetukseen ryhtyvä äiti tai isä jättää lapsensa pois koulusta uskonnollisen syyn takia. Minun vanhempani ovat tehneet sen suurimmaksi osaksi tämän takia. Äitini kuuluu johonkin pieneen uskonryhmään, mutta ei kirkkoon, eikä isänikään kuulu sinne. (näinollen emme me lapsetkaan, mutta se ei nyt kuulu tähän tarinaan.)

        äitini mielestä siis koulussa opetetaan ns. ylimääräisiä aineita ja asioita. Esimerkiksi kotikoululaisten ei tarvitse opiskella valinnaisaineita, eikä uskontoa. Näin ollen näiltä olen "säästynyt", niinkuin äitini sanoisi.

        Yksi oleellinen syy on myös se, että äitini on pelännyt meidän lähtevän kaidalle polulle joukon mukana. Kuten mainitsit tuon tynnyrijutun, niin se vaihtoehto on houkutellut enemmän kuin se, että lapsi näkisi maailmaa ja menisi sen mukana.

        Ja tähän liittyy myös nykyinen tilanteeni: minua ei ole vieläkään päästetty oppilaitokseen. Olen 17 vuotta ja työskentelen kotona. Äitini on nähnyt hyväksi, että me lapset olemme kotona aina täysi-ikäämme asti. Sen jälkeen saamme mennä minne tykkäämme. Ja sitä päivää minä odotan kuin kuuta nousevaa, että pääsisin KUNNON kouluun.

        Tuo on aivan totta, että yläasteella on paljon sellaisia aineita, joita ei äitini pystynyt taidoillaan opettamaan. Mutta en tiedä kerroinko jo, että yläasteen opiskelin omin avuin. Siis opikelin koulukirjat lävitse, kenenkään puuttumatta siihen, luinko niitä vai en. Myös koeajat ja muut tällaiset kouluun liittyvät asiat sain hoitaa itse.

        Fysiikasta minulla on päättötokarissa 7 ja kemiasta 8, vaikka käytännössä en tiedä niistä hölkäsenpöläystäkään!

        Asumme maalla, ja äitini on kotiäiti. Hän ei käy töissä ulkopuolella, ja uutterana hän on kaiken kotityön lisäksi opettanut meitä (siis ala-asteen).

        En olekaan antanut vielä omaa mielipidettäni kotikoulustani, vaikka ehkä se jollakin lailla on jo tullut selväksi. Niinkuin kaikissa asioissa, niin myös tässä oli hyvät ja huonot puolet.

        Huonoin puoli oli justiinsa se, että olen hirveän epäsosiaalinen, ja se haittaa minua. Haittaa niin että voisin sanoa, että ei siinä ollut mitään järkeä.

        Kuitenkin minulle kehittyi omatoimisuuden taito ja "pakko selvitä omillaan" -asenne. Sitä minusta kuuluu ihmisessä ollakin.

        Ihmettelen, miten hyvin osaat ajatella tilannettani. Sisaria minulla on ollut aina leikkitovereiksi ja lähimmässä naapurissani olen viihtynyt hyvin. Kuitenkin he ovat tuttuja, eikä siinä opi sellaista, mitä koulussa oppii. Omia ikätovereitani minulla ei ole ollut. Itse en kyllä kovasti heitä ole tuntenut tarvitsevani, mutta moni näin jälkeen päin tavattu ihminen sanoo minulle, että sen huomaa, että minulta puuttuu ikätoveri.

        Sanoit lopuksi, että kotona opetettu on ikäänkuin tynnyrissä kasvanut. Hyvin yleinen mielipide, ja se on minusta ihan totta. Mutta samaan hengenvetoon lisäsit, että kotikoululainen ei tule pärjäämään "julmassa maailmassa". Tuossa en olekaan enää samaa mieltä, sillä minun sisareni ovat pärjänneet hyvin. Meille on kasvanut omillaan pärjäävä luonne, eikä joukkohenki vie meitä mukanaan. Saatan kuitenkin olla väärässäkin; ei sitä koskaan tiedä.

        TÄLLÄISIÄ PERUSTELTUJA MIELIPITEITÄ LISÄÄ, kiitos!


      • weff
        rikkakasvi kirjoitti:

        Ihan hyvä kysymys. Ymmärrän sen joten kuten itse, mutta en tiedä osaanko sen selittää.

        Löysin kerran jostain noin viisi vuotta vanhan lehtileikkeen, ja siinä kerrottiin, että harva kotiopetukseen ryhtyvä äiti tai isä jättää lapsensa pois koulusta uskonnollisen syyn takia. Minun vanhempani ovat tehneet sen suurimmaksi osaksi tämän takia. Äitini kuuluu johonkin pieneen uskonryhmään, mutta ei kirkkoon, eikä isänikään kuulu sinne. (näinollen emme me lapsetkaan, mutta se ei nyt kuulu tähän tarinaan.)

        äitini mielestä siis koulussa opetetaan ns. ylimääräisiä aineita ja asioita. Esimerkiksi kotikoululaisten ei tarvitse opiskella valinnaisaineita, eikä uskontoa. Näin ollen näiltä olen "säästynyt", niinkuin äitini sanoisi.

        Yksi oleellinen syy on myös se, että äitini on pelännyt meidän lähtevän kaidalle polulle joukon mukana. Kuten mainitsit tuon tynnyrijutun, niin se vaihtoehto on houkutellut enemmän kuin se, että lapsi näkisi maailmaa ja menisi sen mukana.

        Ja tähän liittyy myös nykyinen tilanteeni: minua ei ole vieläkään päästetty oppilaitokseen. Olen 17 vuotta ja työskentelen kotona. Äitini on nähnyt hyväksi, että me lapset olemme kotona aina täysi-ikäämme asti. Sen jälkeen saamme mennä minne tykkäämme. Ja sitä päivää minä odotan kuin kuuta nousevaa, että pääsisin KUNNON kouluun.

        Tuo on aivan totta, että yläasteella on paljon sellaisia aineita, joita ei äitini pystynyt taidoillaan opettamaan. Mutta en tiedä kerroinko jo, että yläasteen opiskelin omin avuin. Siis opikelin koulukirjat lävitse, kenenkään puuttumatta siihen, luinko niitä vai en. Myös koeajat ja muut tällaiset kouluun liittyvät asiat sain hoitaa itse.

        Fysiikasta minulla on päättötokarissa 7 ja kemiasta 8, vaikka käytännössä en tiedä niistä hölkäsenpöläystäkään!

        Asumme maalla, ja äitini on kotiäiti. Hän ei käy töissä ulkopuolella, ja uutterana hän on kaiken kotityön lisäksi opettanut meitä (siis ala-asteen).

        En olekaan antanut vielä omaa mielipidettäni kotikoulustani, vaikka ehkä se jollakin lailla on jo tullut selväksi. Niinkuin kaikissa asioissa, niin myös tässä oli hyvät ja huonot puolet.

        Huonoin puoli oli justiinsa se, että olen hirveän epäsosiaalinen, ja se haittaa minua. Haittaa niin että voisin sanoa, että ei siinä ollut mitään järkeä.

        Kuitenkin minulle kehittyi omatoimisuuden taito ja "pakko selvitä omillaan" -asenne. Sitä minusta kuuluu ihmisessä ollakin.

        Ihmettelen, miten hyvin osaat ajatella tilannettani. Sisaria minulla on ollut aina leikkitovereiksi ja lähimmässä naapurissani olen viihtynyt hyvin. Kuitenkin he ovat tuttuja, eikä siinä opi sellaista, mitä koulussa oppii. Omia ikätovereitani minulla ei ole ollut. Itse en kyllä kovasti heitä ole tuntenut tarvitsevani, mutta moni näin jälkeen päin tavattu ihminen sanoo minulle, että sen huomaa, että minulta puuttuu ikätoveri.

        Sanoit lopuksi, että kotona opetettu on ikäänkuin tynnyrissä kasvanut. Hyvin yleinen mielipide, ja se on minusta ihan totta. Mutta samaan hengenvetoon lisäsit, että kotikoululainen ei tule pärjäämään "julmassa maailmassa". Tuossa en olekaan enää samaa mieltä, sillä minun sisareni ovat pärjänneet hyvin. Meille on kasvanut omillaan pärjäävä luonne, eikä joukkohenki vie meitä mukanaan. Saatan kuitenkin olla väärässäkin; ei sitä koskaan tiedä.

        TÄLLÄISIÄ PERUSTELTUJA MIELIPITEITÄ LISÄÄ, kiitos!

        Olen sitä mieltä, että kotikoulu on erinomainen vaihtoehto JOS kaikki asiat osataan huomioida asian vaatimalla tavalla. Opettajan tulee tosiaankin osata opettamansa asiat ja kyetä opettamaan objektiivisesti. Myöskin tästä aiemmin mainitusta sosiaalisesta kasvatuksesta on pidettävä huolta.
        Kaikki kunnia äitiäsi kohtaan, mutta mikä hän on sanomaan että koulussa opetetaan ylimääräisiä aineita? Suomen koulujen opetussuunnitelma on tarkkaan mietitty ja vuosien kuluessa muuteltu aina silloin tällöin palvelemaan nykyisiä tarpeita. Jos koulussa tosiaankin opetettaisi jotain ylimääräistä, olisi se varmastikin jo huomattu. Toki äidilläsi on oikeus omiin mielipiteisiinsä.
        Kotiopetuksen tulisi myös olla johdonmukaista ja kotonakin tulisi osata virittäytyä tiettyyn koulutunnelmaan. Kotipaikkakunnallani eräs perhe otti lapsensa pois normaalista koulusta ja vanhemmat alkoivat opettaa heitä kotona. Se ei koskaan toiminut, sillä lapset olivat jo tottuneet kouluelämään eivätkä osanneet pitää vanhempiaan opettajien kaltaisina auktoriteetteina. Ei auttanut edes se, että lasten isä oli ammatiltaan opettaja. Lopulta lapset, onneksi, palasivat takaisin kouluun.

        Kotikoulussa ajatuksena ei ole mitään pahaa.
        On vain niin paljon asioita, jotka tulisi ottaa huomioon. Ei esimerkiksi riitä, että opettajana toimiva vanhempi osaa jonkin asian, hänen tulee myös osata opettaa se.
        Itse koen uhkaavana niin sanotut mustat aukot: mitä jos jokin asia jääkin opettamatta? Olisi kamalaa joskus aikuisiällä todeta jostain perusasiasta, että tästäpä en olekaan koskaan kuullut mitään.

        Ja lopuksi viitaten erääseen tekstissäsi olleeseen virheeseen: KAITA POLKU tarkoittaa juuri sitä oikeaa polkua, eli sitä jolla tulisi pysyä.
        Mitä luultavimmin äitisi haluaisi sinun pysyttelevän sillä sen sijaan että pelkäisi sinun lähtevän sille.


      • Vänrikki(res) 03

        Usein yleisen asevelvollisuuden vastustajat unohtavat tuon sosiaalisten taitojen paranemisen merkityksen. Pojille (ja tytöille jotka käyvät) armeijan sosiaalisia taitoja kasvattava merkitys on suuri. Toimiessani palvelusaikanani joukkueenjohtajana (n. 30-40 alaista) tämän sosiaalisten taitojen kasvun huomasi miehistön keskuudessa jo muutamassa viikossa. Oli jotenkin helpottavaa huomata kuinka monista hiljaisista ja syrjään vetäytyvistä alokkaista kasvoi todellisia ryhmäpelaajia. Kun yksityisyyttä korostavasta nykymaailmasta joutuu tilanteeseen, jossa on käytänössä pakotettu toimimaan ja viettämään vapaa-aikansakkin pääosat yhdessä muiden ikätovereiden kanssa, on sosiaaliseen elämään kasvaminen väistämätöntä ja turha pelko muita ihmisiä kohtaan karisee. Tämä kasvu alkaa jo koulun penkiltä ja huipentuu poikien kohdalla vielä armeija aikaan.

        Vaikka joillekkin sotilaskoulutuksesta ei olisikaan juuri mitään sotilastaidollista käteen jäänytkään, oli silti ilo palveluksen lopussa todeta miehien kättä puristaessa kuinka muutamasta syrjäänvetäytyvästä ja yksinäisestä ja arkailevasta miehen alusta oli tullut jämäkkä silmiin katsova ja vuorovaikutukseen kykenevä. Todelliset onnistumisen elämykset eivät tulleet siinä kun koulutti miehille puolustustistelun paripoteron sijoittelua vaan siinä kun pystyi hyvällä melin näkemään kuinka pojista sittenkin tulee miehiä ja että se ikuinen fraasi ei ehkä olekkan niin tuulesta temmattu.

        Tältä pohjalta sanoisinkin, että oma kantani kotiopetukseen on negatiivinen nimenomaan siksi, että pelkkä kirjaviisaus ei vielä elämässä kanna kovinkaan pitkälle. Tarvitaan myös kokemuksia, näkökulmia ja sosiaalisten suhteiden verkostoa jonka luominen alkaa jo hyvin nuorena.


      • weff kirjoitti:

        Olen sitä mieltä, että kotikoulu on erinomainen vaihtoehto JOS kaikki asiat osataan huomioida asian vaatimalla tavalla. Opettajan tulee tosiaankin osata opettamansa asiat ja kyetä opettamaan objektiivisesti. Myöskin tästä aiemmin mainitusta sosiaalisesta kasvatuksesta on pidettävä huolta.
        Kaikki kunnia äitiäsi kohtaan, mutta mikä hän on sanomaan että koulussa opetetaan ylimääräisiä aineita? Suomen koulujen opetussuunnitelma on tarkkaan mietitty ja vuosien kuluessa muuteltu aina silloin tällöin palvelemaan nykyisiä tarpeita. Jos koulussa tosiaankin opetettaisi jotain ylimääräistä, olisi se varmastikin jo huomattu. Toki äidilläsi on oikeus omiin mielipiteisiinsä.
        Kotiopetuksen tulisi myös olla johdonmukaista ja kotonakin tulisi osata virittäytyä tiettyyn koulutunnelmaan. Kotipaikkakunnallani eräs perhe otti lapsensa pois normaalista koulusta ja vanhemmat alkoivat opettaa heitä kotona. Se ei koskaan toiminut, sillä lapset olivat jo tottuneet kouluelämään eivätkä osanneet pitää vanhempiaan opettajien kaltaisina auktoriteetteina. Ei auttanut edes se, että lasten isä oli ammatiltaan opettaja. Lopulta lapset, onneksi, palasivat takaisin kouluun.

        Kotikoulussa ajatuksena ei ole mitään pahaa.
        On vain niin paljon asioita, jotka tulisi ottaa huomioon. Ei esimerkiksi riitä, että opettajana toimiva vanhempi osaa jonkin asian, hänen tulee myös osata opettaa se.
        Itse koen uhkaavana niin sanotut mustat aukot: mitä jos jokin asia jääkin opettamatta? Olisi kamalaa joskus aikuisiällä todeta jostain perusasiasta, että tästäpä en olekaan koskaan kuullut mitään.

        Ja lopuksi viitaten erääseen tekstissäsi olleeseen virheeseen: KAITA POLKU tarkoittaa juuri sitä oikeaa polkua, eli sitä jolla tulisi pysyä.
        Mitä luultavimmin äitisi haluaisi sinun pysyttelevän sillä sen sijaan että pelkäisi sinun lähtevän sille.

        Hyvä huomautus! Tottakai, siis kaidaLTA poluLTA huoran tielle. Niin juuri. =)


      • kotikoulun puolesta
        Vänrikki(res) 03 kirjoitti:

        Usein yleisen asevelvollisuuden vastustajat unohtavat tuon sosiaalisten taitojen paranemisen merkityksen. Pojille (ja tytöille jotka käyvät) armeijan sosiaalisia taitoja kasvattava merkitys on suuri. Toimiessani palvelusaikanani joukkueenjohtajana (n. 30-40 alaista) tämän sosiaalisten taitojen kasvun huomasi miehistön keskuudessa jo muutamassa viikossa. Oli jotenkin helpottavaa huomata kuinka monista hiljaisista ja syrjään vetäytyvistä alokkaista kasvoi todellisia ryhmäpelaajia. Kun yksityisyyttä korostavasta nykymaailmasta joutuu tilanteeseen, jossa on käytänössä pakotettu toimimaan ja viettämään vapaa-aikansakkin pääosat yhdessä muiden ikätovereiden kanssa, on sosiaaliseen elämään kasvaminen väistämätöntä ja turha pelko muita ihmisiä kohtaan karisee. Tämä kasvu alkaa jo koulun penkiltä ja huipentuu poikien kohdalla vielä armeija aikaan.

        Vaikka joillekkin sotilaskoulutuksesta ei olisikaan juuri mitään sotilastaidollista käteen jäänytkään, oli silti ilo palveluksen lopussa todeta miehien kättä puristaessa kuinka muutamasta syrjäänvetäytyvästä ja yksinäisestä ja arkailevasta miehen alusta oli tullut jämäkkä silmiin katsova ja vuorovaikutukseen kykenevä. Todelliset onnistumisen elämykset eivät tulleet siinä kun koulutti miehille puolustustistelun paripoteron sijoittelua vaan siinä kun pystyi hyvällä melin näkemään kuinka pojista sittenkin tulee miehiä ja että se ikuinen fraasi ei ehkä olekkan niin tuulesta temmattu.

        Tältä pohjalta sanoisinkin, että oma kantani kotiopetukseen on negatiivinen nimenomaan siksi, että pelkkä kirjaviisaus ei vielä elämässä kanna kovinkaan pitkälle. Tarvitaan myös kokemuksia, näkökulmia ja sosiaalisten suhteiden verkostoa jonka luominen alkaa jo hyvin nuorena.

        Kyllä kotikoulu aina huonon koulun ja kiusaavat luokkakaverit voittaa. Nimittäin,vaikka et olisikaan kiusattu olisit sitten vastoin tahtoasi kiusaaja. Molemmat jättävät ihmisen psyykeen lähtemättömät arvet. Mielenterveyspotilaitten räjähdysmäinen lisääntyminen ei puhu paljon sosiaalistumisen puolesta. Työelämässä tarvitaan taitoja, joita ei opita samanikäisiltä vaan vanhemmilta ihmisiltä.Kotikoululaiset osaavat toimia vanhempien ihmisten kanssa ja niiten järkevien samanikäisten. nimim. "peruskoulusta epävarmaksi ihmiseksi"


      • kotikoulun puolesta kirjoitti:

        Kyllä kotikoulu aina huonon koulun ja kiusaavat luokkakaverit voittaa. Nimittäin,vaikka et olisikaan kiusattu olisit sitten vastoin tahtoasi kiusaaja. Molemmat jättävät ihmisen psyykeen lähtemättömät arvet. Mielenterveyspotilaitten räjähdysmäinen lisääntyminen ei puhu paljon sosiaalistumisen puolesta. Työelämässä tarvitaan taitoja, joita ei opita samanikäisiltä vaan vanhemmilta ihmisiltä.Kotikoululaiset osaavat toimia vanhempien ihmisten kanssa ja niiten järkevien samanikäisten. nimim. "peruskoulusta epävarmaksi ihmiseksi"

        Joo tämän juttusi kyllä alleviivaan täysin. Mutta pikku korjaus :) : "kyllä HYVÄ kotikoulu aina huonon koulun ja kiusaavat kaverit voittaa". Ja sen jälkeinen lause taas aivan totta: "Nimittäin,vaikka et olisikaan kiusattu olisit sitten vastoin tahtoasi kiusaaja." Kotikoululaiset osaavat myös vanhempien ihmisten kanssa puhumisen paljon paremmin ja jos saavat työn, tulee melko varmasti pidetyiksi ja pitkäaikaisiksi työntekijöiksi.


      • kolmen lapsen äiti
        rikkakasvi kirjoitti:

        Ihan hyvä kysymys. Ymmärrän sen joten kuten itse, mutta en tiedä osaanko sen selittää.

        Löysin kerran jostain noin viisi vuotta vanhan lehtileikkeen, ja siinä kerrottiin, että harva kotiopetukseen ryhtyvä äiti tai isä jättää lapsensa pois koulusta uskonnollisen syyn takia. Minun vanhempani ovat tehneet sen suurimmaksi osaksi tämän takia. Äitini kuuluu johonkin pieneen uskonryhmään, mutta ei kirkkoon, eikä isänikään kuulu sinne. (näinollen emme me lapsetkaan, mutta se ei nyt kuulu tähän tarinaan.)

        äitini mielestä siis koulussa opetetaan ns. ylimääräisiä aineita ja asioita. Esimerkiksi kotikoululaisten ei tarvitse opiskella valinnaisaineita, eikä uskontoa. Näin ollen näiltä olen "säästynyt", niinkuin äitini sanoisi.

        Yksi oleellinen syy on myös se, että äitini on pelännyt meidän lähtevän kaidalle polulle joukon mukana. Kuten mainitsit tuon tynnyrijutun, niin se vaihtoehto on houkutellut enemmän kuin se, että lapsi näkisi maailmaa ja menisi sen mukana.

        Ja tähän liittyy myös nykyinen tilanteeni: minua ei ole vieläkään päästetty oppilaitokseen. Olen 17 vuotta ja työskentelen kotona. Äitini on nähnyt hyväksi, että me lapset olemme kotona aina täysi-ikäämme asti. Sen jälkeen saamme mennä minne tykkäämme. Ja sitä päivää minä odotan kuin kuuta nousevaa, että pääsisin KUNNON kouluun.

        Tuo on aivan totta, että yläasteella on paljon sellaisia aineita, joita ei äitini pystynyt taidoillaan opettamaan. Mutta en tiedä kerroinko jo, että yläasteen opiskelin omin avuin. Siis opikelin koulukirjat lävitse, kenenkään puuttumatta siihen, luinko niitä vai en. Myös koeajat ja muut tällaiset kouluun liittyvät asiat sain hoitaa itse.

        Fysiikasta minulla on päättötokarissa 7 ja kemiasta 8, vaikka käytännössä en tiedä niistä hölkäsenpöläystäkään!

        Asumme maalla, ja äitini on kotiäiti. Hän ei käy töissä ulkopuolella, ja uutterana hän on kaiken kotityön lisäksi opettanut meitä (siis ala-asteen).

        En olekaan antanut vielä omaa mielipidettäni kotikoulustani, vaikka ehkä se jollakin lailla on jo tullut selväksi. Niinkuin kaikissa asioissa, niin myös tässä oli hyvät ja huonot puolet.

        Huonoin puoli oli justiinsa se, että olen hirveän epäsosiaalinen, ja se haittaa minua. Haittaa niin että voisin sanoa, että ei siinä ollut mitään järkeä.

        Kuitenkin minulle kehittyi omatoimisuuden taito ja "pakko selvitä omillaan" -asenne. Sitä minusta kuuluu ihmisessä ollakin.

        Ihmettelen, miten hyvin osaat ajatella tilannettani. Sisaria minulla on ollut aina leikkitovereiksi ja lähimmässä naapurissani olen viihtynyt hyvin. Kuitenkin he ovat tuttuja, eikä siinä opi sellaista, mitä koulussa oppii. Omia ikätovereitani minulla ei ole ollut. Itse en kyllä kovasti heitä ole tuntenut tarvitsevani, mutta moni näin jälkeen päin tavattu ihminen sanoo minulle, että sen huomaa, että minulta puuttuu ikätoveri.

        Sanoit lopuksi, että kotona opetettu on ikäänkuin tynnyrissä kasvanut. Hyvin yleinen mielipide, ja se on minusta ihan totta. Mutta samaan hengenvetoon lisäsit, että kotikoululainen ei tule pärjäämään "julmassa maailmassa". Tuossa en olekaan enää samaa mieltä, sillä minun sisareni ovat pärjänneet hyvin. Meille on kasvanut omillaan pärjäävä luonne, eikä joukkohenki vie meitä mukanaan. Saatan kuitenkin olla väärässäkin; ei sitä koskaan tiedä.

        TÄLLÄISIÄ PERUSTELTUJA MIELIPITEITÄ LISÄÄ, kiitos!

        Hei rikkakasvi! Turhan huono nimimerkki sinulla,voisit olla kevätesikko:) Kiinnostuin erilaisista koulumuodoista,koska omia lapsia seuratessa en ole ihan vakuuttunut nykyisestä peruskoulun paremmuudesta. Voisin sanoa sinulle,että kirjoituksia lukiessa minulle välittyi ihminen,joka osaa ottaa vastaan kritiikkiä,olet itse osannut hyvin analysoida kolunkäyntiäsi ja itseäsi koskevia vahvuuksia että heikkouksia.Näistä oikeinkirjoituksista puheenollen,ei niitä huomaa,pääasia on että osaa kommunikoida.ei saa olla liian kriittinenkään,emmehän me mitään muuten uskaltaisi!Tsemppiä sinulle tulet pärjäämään!Kotoasi saatu arvomaailma on ihan kunnioitettava,sinä itse kasvat ja muodostat oman elämän polkusi,otat kotisi vahvuudet evääksi,tässä maailmassa tarvitsemme erilaisuutta.


    • Radjaijah

      "Äidilleni oli aivan selvää jo ennen kouluun menoa, että opiskelen sen kotonani. Eikä siinä ollut mitään ihmeellistä; kaikki muutkin niin tekivät: sisareni, lähin naapurini ja kaikki."

      Mikäs lahko oikein on kyseessä?
      Itse en tunne ketään, joka olisi käynyt kotikoulua. Tosin suurin osa kavereista onkin tavalla tai toisella koulusta tuttuja.... Ajattelin eka, että asuisit jossain Lapissa poropaimenessa, mutta Säkylähän (galleriassasi) on paljon enemmän korkeakulttuuria kuin oma kotipaikkani.
      Yksi kohta jäi hieman epäselväksi. Kävitkö myös yläasteen kotikoulussa?


      Kotiopetuksessa tulee tietenkin ongelmaksi se, että opettaja ei ole välttämättä ammattitaitoinen; oma äitisikin on käynyt pelkän kansakoulun. Opettaja joka ei osaa itse oikeinkirjoitusta ei oikein voi sitä oppilailleenkaan opettaa (sun oikeinkirjoitus tosin taitaa olla suunnilleen samalla tasolla kuin omani, mutta tämä olikin vain esimerkki).
      Opettajalta puuttuu myös kunnollinen vertailukohta. Vaikka äitisi on opettanut myös sisaruksiasi (yksi tai useampia, tuosta lauseestasi se ei suomen kielen hassuuden takia selviä), on se aivan eri asia, kuin jos opettajalla on kaksikymmentä oppilasta joka helkkarin vuosi. Isommasta ryhmästä poikkeavat yksilöt suorastaan pistavät silmään, joko kirjaimellisesti tai kuvaannollisesti.
      Opetussuunnitelman lisäksi koulussa oppii hyvin tärkeitä sosiaalisia taitoja kuten ryhmätyötaidot, toisten huomioon ottaminen, itsensä puolustaminen, tappeleminen ilman äitin apua, pahan ruoan syöminen tai piilottaminen roskiin, pelottavat esitelmät koko luokalle, jne. Kotikoulu ei tälläisiä voi tarjota, koska sisarusten kanssa touhu on täysin toista, kuin täysin toisenlaisen kasvatuksen saaneiden kakaroiden kanssa. Tämän jälkimmäisen syyn takia ei auta, vaikka koko ufolahko hyörisi lapsineen kerran viikossa kinkereillä, koska kaikilla ufoäitien lapsilla on ainakin osin samanlainen kasvatus.


      On kotikoulussa positiivisiakin asioita. Opettaja tuntee oppilaansa paremmin kuin keskimääräinen hoppari taskunsa. Taitava kasvattaja voisikin onnistua piiskaamaan lapsensa opintiellä paljon pidemmälle kuin taviskoulun oppilaat, koska tietää mistä narusta pitää kulloinkin vedellä.
      Peruskoulu on osalle oppilaista samantyyppinen paikka kuin armeija: kaikessa edetään hitaamman mukaan. Kotikoulussa ei tuollaista estettä ole, se hitain olet aina sinä.


      Summa summarum.
      On vain hyvä, että suomalaisetkaan eivät ole täysin klooneja edes peruskoulutuksen suhteen. Erilaisuus on yksilölle joko etu tai haitta, mutta ihmislajin sivistyksen ja tietämyksen kehitykselle se on aina etu. Mikäli joku erilainen nuori pärjääkin joissain tilanteissa huomattavasti keskimääräistä paremmin, se pistää ainakin jotkut ihmiset ajattelemaan kloonitehtaiden (koulut) kehittämistä parempaan suuntaan. Erilainen nuori myös lisää tietämystä oppimisesta ja opettamisesta, oli kotikoulun tulos sitten Einstein tai Bush (No joo.. Mies joka on päässyt Yhdysvaltain presidentiksi, ei todellakaan voi olla täysin tyhmä, oli takana millainen suku tahansa!).


      "Haluaisitteko itse olla kotikouluoppilaita?"

      En haluaisi.


      "Onko tämä edes varteenotettava vaihtoehto?"

      On. Sitä paitsi toisille ihmisille ainoa opetus on se, miten piraijan saa pyydystettyä verkolla ja apinan pudotettua puusta kurarenuolella. Kouluaineiden hyvä osaaminen ei ole se tärkein asia maailmassa - ei edes Suomessa.


      "KOETTAA muuttaa peruskoululakia parempaan suuntaan=)."

      Yritätkö muuttaa sitä omasta mielestäsi parempaan suuntaan, vai kaikkien mielestä parempaan suuntaan?

      • Siis olen käynyt koko peruskouluni kotona. Minun ala- ja yläasteen opetus vaan poikkesivat suurelti toisistaan. Ala-asteella minulla oli opettaja jokaiselle aineelle, ja täsmälliset kouluajat ja niin edelleen, mutta kun siirryin yläasteelle, opiskeluni oli oma-aloitteista. Siis äitini osti minulle kirjat, ja minä opiskelin ne läpi milloin itseäni huvitti, tosin aika säännöllisesti joka arkipäivänä 8.00-15.00 välisenä aikana.

        Yleensä ottaen olen hyvin kiitollinen tästä tilanteestani, mutta kun ajattelen jatko-opintoja ja tulevaisuuttani ja sitä, mitä peruskoulussa olisi pitänyt oppia, niin sanon, että aika huono opistkeluvaihtoehto. Täten ei missään nimessä minun mielestäni pitäisi olla. Tästä on niin paljon haittaa lapsen tulevaisuuden suhteen. Esimerkiksi tällaiselta pohjalta kuin minä olen lähtenyt, lapsen on hyvin vaikea saada rohkeutta lähteäkseen maailmalle, sillä askel on valtava. Kun vanhemmat suhtautuvat oppilaitoksiin kielteisesti, on hyvin vaikea saada apua ja tukea sellaiseen suunnitelmaan.

        Minulla on kuitenkin vielä jonkinlainen mahdollisuus, mutta tiedän perheitä, joiden lapsilla ei sellaista juuri ole. He eivät voi keskustella asioistaan juuri kenenkään kanssa, sillä taloudessa ei ole internettiä eikä mitään muutakaan viestintämahdollisuutta. Oma elämä on sidottuna johonkin toiseen. Se on minusta jotenkin väärin, vaikka ei se tietenkään kuulu millään lailla minulle. Uskon silti, että kotikoulu on johdattanut heidät siihen tilanteeseen, ja heistä ainakin joku varmasti haluaisi sisimmässään jotain muuta kuin elämä siellä tarjoaa.

        Kun vanhemmat opettavat omia lapsiaan, he voivat julmasti karsia opetussuunnitelmasta jotain keskeistä, joista lapsi voi jäädä ikuisiksi ajoiksi tietämättömäksi. Esimerkiksi omia oikeuksiaan lapsi ei edes osaa puolustaa välttämättä, jos vanhemmat ovat kasvattaneet hänet oman ajatusmaailmansa ja arvomaailmansa varaan.

        Minusta hyvä idea olisi esimerkiksi sellainen, että joku ammattilainen voisi valvoa opetusta vierailemalla vaikka kerran yhden lukuvuoden aikana lapsen kotona ja ottamalla selvää, miten lasta opetetaan. Samalla hän voisi tuoda uusia keinoja opettamiseen ja opettaa joitakin tärkeitä asioita itsekin. Oppilaan itsensä kanssa keskusteleminen olisi minusta tärkeää, sillä oppilaan elämästähän on kyse. Minun vanhempieni kanssa puhuttiin monesti, mutta minä olisin toivonut usein, että minunkin mielipidettäni oltaisiin kuunneltu.

        Tälläisesta suunnitelmastani olen jutellut sisarieni kanssa , ja ainakin yksi heistä on ollut minun kanssani samaa mieltä. Olen suunnitellut hänen kanssaan monenlaisiakin vaihtoehtoja, mutta minusta tämä kuulostaisi järkevältä.

        Jos ajattelee kotikoulua jossakin pohjoisessa, jossa kouluhinin on matkaa, niin kaikki suunnitelmat eivät olekaan niin yksinkertaisia.

        Ikätoverien näkeminen kehittäisi myös luovaa ajattelumallia ja sosiaalisia taitoja. Tämän voisi hoitaa esimerkiksi niin, että koulut kyläilisivät vaikka joskus kotikouluissa tai sitten kotikoululaiset viettäisivät lukuvuoden aikana ainakin jommoisiakin tunteja koulussa. Liikuntatunteja esimerkiksi olisi hyvä pitää yhdessä, jolloin lapsi näkee oman tasonsa ja osaamisensa.

        Tämä kaikki on kuitenkin vastaan kotikoulujen järjestäjiä, sillä olen aivan varma, että esim. minun äitini ei katsoisi hyväksi tällaista järjestelmää. Minullahan olisi ollut mahdollisuus tällaiseen, ja välillä käytinkin niitä luvatta.

        Olisin halunnut suorittaa kahtena viimeisenä vuotena kirjansidontakurssin, mutta koulu sanoi, ettei se sopii vain, jos minä opiskelen ne tunnit koulussa. Se olisi ollut minusta todella hienoa, mutta äidilleni se ei käynyt mitenkään.

        Koetin kirjoittaa tämän tekstin niin kuin kaikille,´ja vastata kaikkiin kysymyksiin, joissa oli tullut epäselvyyttä. Tähän lopuksi vielä vastaus tuohon stoorin kirjoittajan kysymykseen. Ehdottomasti haluan kuulla kaikkien mielipiteen ja muuttaa asioita kaikille parempaan suuntaan. Ennenkaikkea haluan ajatella lasta, joka joutuu ikään kuin uhriksi opiskellessaan kotikoulussa. En halua vain oman näkemykseni toteutuvan, vaan haluan yhteistä parasta.


      • nimimerkki Ihmettelevä jatkaa
        rikkakasvi kirjoitti:

        Siis olen käynyt koko peruskouluni kotona. Minun ala- ja yläasteen opetus vaan poikkesivat suurelti toisistaan. Ala-asteella minulla oli opettaja jokaiselle aineelle, ja täsmälliset kouluajat ja niin edelleen, mutta kun siirryin yläasteelle, opiskeluni oli oma-aloitteista. Siis äitini osti minulle kirjat, ja minä opiskelin ne läpi milloin itseäni huvitti, tosin aika säännöllisesti joka arkipäivänä 8.00-15.00 välisenä aikana.

        Yleensä ottaen olen hyvin kiitollinen tästä tilanteestani, mutta kun ajattelen jatko-opintoja ja tulevaisuuttani ja sitä, mitä peruskoulussa olisi pitänyt oppia, niin sanon, että aika huono opistkeluvaihtoehto. Täten ei missään nimessä minun mielestäni pitäisi olla. Tästä on niin paljon haittaa lapsen tulevaisuuden suhteen. Esimerkiksi tällaiselta pohjalta kuin minä olen lähtenyt, lapsen on hyvin vaikea saada rohkeutta lähteäkseen maailmalle, sillä askel on valtava. Kun vanhemmat suhtautuvat oppilaitoksiin kielteisesti, on hyvin vaikea saada apua ja tukea sellaiseen suunnitelmaan.

        Minulla on kuitenkin vielä jonkinlainen mahdollisuus, mutta tiedän perheitä, joiden lapsilla ei sellaista juuri ole. He eivät voi keskustella asioistaan juuri kenenkään kanssa, sillä taloudessa ei ole internettiä eikä mitään muutakaan viestintämahdollisuutta. Oma elämä on sidottuna johonkin toiseen. Se on minusta jotenkin väärin, vaikka ei se tietenkään kuulu millään lailla minulle. Uskon silti, että kotikoulu on johdattanut heidät siihen tilanteeseen, ja heistä ainakin joku varmasti haluaisi sisimmässään jotain muuta kuin elämä siellä tarjoaa.

        Kun vanhemmat opettavat omia lapsiaan, he voivat julmasti karsia opetussuunnitelmasta jotain keskeistä, joista lapsi voi jäädä ikuisiksi ajoiksi tietämättömäksi. Esimerkiksi omia oikeuksiaan lapsi ei edes osaa puolustaa välttämättä, jos vanhemmat ovat kasvattaneet hänet oman ajatusmaailmansa ja arvomaailmansa varaan.

        Minusta hyvä idea olisi esimerkiksi sellainen, että joku ammattilainen voisi valvoa opetusta vierailemalla vaikka kerran yhden lukuvuoden aikana lapsen kotona ja ottamalla selvää, miten lasta opetetaan. Samalla hän voisi tuoda uusia keinoja opettamiseen ja opettaa joitakin tärkeitä asioita itsekin. Oppilaan itsensä kanssa keskusteleminen olisi minusta tärkeää, sillä oppilaan elämästähän on kyse. Minun vanhempieni kanssa puhuttiin monesti, mutta minä olisin toivonut usein, että minunkin mielipidettäni oltaisiin kuunneltu.

        Tälläisesta suunnitelmastani olen jutellut sisarieni kanssa , ja ainakin yksi heistä on ollut minun kanssani samaa mieltä. Olen suunnitellut hänen kanssaan monenlaisiakin vaihtoehtoja, mutta minusta tämä kuulostaisi järkevältä.

        Jos ajattelee kotikoulua jossakin pohjoisessa, jossa kouluhinin on matkaa, niin kaikki suunnitelmat eivät olekaan niin yksinkertaisia.

        Ikätoverien näkeminen kehittäisi myös luovaa ajattelumallia ja sosiaalisia taitoja. Tämän voisi hoitaa esimerkiksi niin, että koulut kyläilisivät vaikka joskus kotikouluissa tai sitten kotikoululaiset viettäisivät lukuvuoden aikana ainakin jommoisiakin tunteja koulussa. Liikuntatunteja esimerkiksi olisi hyvä pitää yhdessä, jolloin lapsi näkee oman tasonsa ja osaamisensa.

        Tämä kaikki on kuitenkin vastaan kotikoulujen järjestäjiä, sillä olen aivan varma, että esim. minun äitini ei katsoisi hyväksi tällaista järjestelmää. Minullahan olisi ollut mahdollisuus tällaiseen, ja välillä käytinkin niitä luvatta.

        Olisin halunnut suorittaa kahtena viimeisenä vuotena kirjansidontakurssin, mutta koulu sanoi, ettei se sopii vain, jos minä opiskelen ne tunnit koulussa. Se olisi ollut minusta todella hienoa, mutta äidilleni se ei käynyt mitenkään.

        Koetin kirjoittaa tämän tekstin niin kuin kaikille,´ja vastata kaikkiin kysymyksiin, joissa oli tullut epäselvyyttä. Tähän lopuksi vielä vastaus tuohon stoorin kirjoittajan kysymykseen. Ehdottomasti haluan kuulla kaikkien mielipiteen ja muuttaa asioita kaikille parempaan suuntaan. Ennenkaikkea haluan ajatella lasta, joka joutuu ikään kuin uhriksi opiskellessaan kotikoulussa. En halua vain oman näkemykseni toteutuvan, vaan haluan yhteistä parasta.

        Arvelinkin, että uskonnollinen vakaumus on taustalla, se kai yleisimmin on syynä kotikoulutukseen. Mutta jotenkin kuvittelin, että hyvin uskonnollisessa (esim. ns. vapaat suunnat) kodissa ei lasta (teini-ikäistä varsinkaan) päästettäisi edes internetiä käyttämään...

        Vaikutat aivan "täysipäiseltä" nuorelta naiselta. Koulukokemuksesi on toki ollut hyvin erilainen kuin meidän, jotka olemme olleet jopa satojen oppilaiden joukossa ankeassa tageilla sotketussa lähiökoulussa tai edes ns. tavallisella yläasteella. Erittäin harmillista tuo, että et ole vielä päässyt jatkamaan opintojasi. Ikävä kyllä maailma on nykyään sellainen, että pelkällä peruskoulun oppimäärällä ei oikein mitään tee. Esimerkiksi lukio varmaan tekisi sinulle hyvää. Yleissivistävänä kouluna se olisi tilaisuus "paikkailla" aukkoja, mitä on saattanut jäädä ja lisäksi voisit lukion aikana miettiä, mikä ala sinua kiinnostaa ja miksi haluat "isona".

        Jos TODELLA TODELLA haluaisit kouluun, vanhempasi eivät kaiketi voisi sitä estää muuta kuin kylmällä suhtautumisella. Entäs jos vain haet esim. syksyn yhteishaussa johonkin kiinnostavaan paikkaan, niin miten voisivat sen estää?Laittaisivatko lukkojen taa? Rankin vaihtoehto tietysti olisi kotoa pois muuttaminen (yhteys sosiaaliviranomaisiin!) ja täysi irtirepäisy, mutta et ehkä sellaiseen ole valmis.

        Joka tapauksessa, kauniita loppukesän päiviä ja kaikkea hyvää tulevaisuudellesi!


      • nimimerkki Ihmettelevä jatkaa kirjoitti:

        Arvelinkin, että uskonnollinen vakaumus on taustalla, se kai yleisimmin on syynä kotikoulutukseen. Mutta jotenkin kuvittelin, että hyvin uskonnollisessa (esim. ns. vapaat suunnat) kodissa ei lasta (teini-ikäistä varsinkaan) päästettäisi edes internetiä käyttämään...

        Vaikutat aivan "täysipäiseltä" nuorelta naiselta. Koulukokemuksesi on toki ollut hyvin erilainen kuin meidän, jotka olemme olleet jopa satojen oppilaiden joukossa ankeassa tageilla sotketussa lähiökoulussa tai edes ns. tavallisella yläasteella. Erittäin harmillista tuo, että et ole vielä päässyt jatkamaan opintojasi. Ikävä kyllä maailma on nykyään sellainen, että pelkällä peruskoulun oppimäärällä ei oikein mitään tee. Esimerkiksi lukio varmaan tekisi sinulle hyvää. Yleissivistävänä kouluna se olisi tilaisuus "paikkailla" aukkoja, mitä on saattanut jäädä ja lisäksi voisit lukion aikana miettiä, mikä ala sinua kiinnostaa ja miksi haluat "isona".

        Jos TODELLA TODELLA haluaisit kouluun, vanhempasi eivät kaiketi voisi sitä estää muuta kuin kylmällä suhtautumisella. Entäs jos vain haet esim. syksyn yhteishaussa johonkin kiinnostavaan paikkaan, niin miten voisivat sen estää?Laittaisivatko lukkojen taa? Rankin vaihtoehto tietysti olisi kotoa pois muuttaminen (yhteys sosiaaliviranomaisiin!) ja täysi irtirepäisy, mutta et ehkä sellaiseen ole valmis.

        Joka tapauksessa, kauniita loppukesän päiviä ja kaikkea hyvää tulevaisuudellesi!

        Aika hyvin ajateltu. Arvasitte aivan oikein, sillä tämä keskustelukaan ei olisi ollenkaan äitini mielen mukaista.

        Ehkä pääsisin kouluun, jos todella todella haluaisin, mutta tiedän, että se katkaisisi minun ja lähimmäisteni suhteen, ja minä tuntisin tehneeni väärin kaikkia kohtaan. Eikä minulta löydy sellaista rohkeutta.

        Mutta tosiasia on, että alle 18 vee tarvitsee vanhempiensa suostumuksen.

        Kiitos sinulle. Koetan jaksaa odottaa seuraavaa kevättä: silloin alkaa yhteishaku, johon minä vihdoin pääsen mukaan! Voi että kun odotan sitä. Kaikkea hyvää itelles.


      • rilla
        nimimerkki Ihmettelevä jatkaa kirjoitti:

        Arvelinkin, että uskonnollinen vakaumus on taustalla, se kai yleisimmin on syynä kotikoulutukseen. Mutta jotenkin kuvittelin, että hyvin uskonnollisessa (esim. ns. vapaat suunnat) kodissa ei lasta (teini-ikäistä varsinkaan) päästettäisi edes internetiä käyttämään...

        Vaikutat aivan "täysipäiseltä" nuorelta naiselta. Koulukokemuksesi on toki ollut hyvin erilainen kuin meidän, jotka olemme olleet jopa satojen oppilaiden joukossa ankeassa tageilla sotketussa lähiökoulussa tai edes ns. tavallisella yläasteella. Erittäin harmillista tuo, että et ole vielä päässyt jatkamaan opintojasi. Ikävä kyllä maailma on nykyään sellainen, että pelkällä peruskoulun oppimäärällä ei oikein mitään tee. Esimerkiksi lukio varmaan tekisi sinulle hyvää. Yleissivistävänä kouluna se olisi tilaisuus "paikkailla" aukkoja, mitä on saattanut jäädä ja lisäksi voisit lukion aikana miettiä, mikä ala sinua kiinnostaa ja miksi haluat "isona".

        Jos TODELLA TODELLA haluaisit kouluun, vanhempasi eivät kaiketi voisi sitä estää muuta kuin kylmällä suhtautumisella. Entäs jos vain haet esim. syksyn yhteishaussa johonkin kiinnostavaan paikkaan, niin miten voisivat sen estää?Laittaisivatko lukkojen taa? Rankin vaihtoehto tietysti olisi kotoa pois muuttaminen (yhteys sosiaaliviranomaisiin!) ja täysi irtirepäisy, mutta et ehkä sellaiseen ole valmis.

        Joka tapauksessa, kauniita loppukesän päiviä ja kaikkea hyvää tulevaisuudellesi!

        Kuulun itse näihin mainitsemiisi "vapaisiin suuntiin", varmaan vielä sellaiseen, jota luulisit aika "lahkoiseksi"... mutta itse en tiedä ketään, joka lapsensa kieltäisi nettiä käyttämästä... Vapaat suunnat viittaavat vapaakirkko-helluntaisrk-babtisti-metodisti-jne- suuntaan. Näissä kyllä nettiä käytetään, katsotaan televisiota yms.

        Sitten on EV.LUT. kirkon ns herätysliikkeitä, joista esim. lestadiolaiset ovat yleisesti enemmän kallellaan tuollaiseen "rajoittavaan" suhtautumiseen.

        KristillisPOHJAISIA (ei siis yleisesti kristillisinä pidettyjä) liikkeitä taas ovat jehovantodistajat ja myöhempien aikojen pyhien kirkko (yleensä mormooneina tunnetut). Näistä molemmissa liikkeissä on kaikkien tuntemieni tapausten mukaan suurempi "rajoittaminen" tavallista, varsinkin esim. jehovantodistajat eivät kuulema suosi koulunkäyntiä (ainakaan tyttöjen?), mutta ovat kyllä kovan työmoraalin omaavia ihmisiä...

        Kuhan nyt oli pakko sohaista tikulla tätäkin keskustelua... :)


    • tuleva lähihoitaja

      Tää nyt ei ole aivan sama asia, mut mä kävin myös 8. ja 9. luokan kotona. Tosin sain asuinkunnaltani tietokoneen ja internet-yhteydet, vaikka en mä niillä oikeastaan tehny muuta kuin kirjallisia töitä ja jos tarpeen oli, niin lähetin sähköpostia opettajilleni.
      Mun kohdalla tää oli hyvä vaihtoehto, koska sairastin syöpää ja koulumatkani olivat yli 60 km. yhteensuuntaan. Lisäksi olin koulukiusattu. Huomaan kyllä, että olen monissa asioissa huonompi (mm. matikka, fysiikka ja kemia), mut kyllä mä olen ihan hyvin pärjänny. Ja kävin yläasteen jälkeen vielä 10. luokan kansanopistossa. Se on mielestäni myös totta, että sosiaaliset taidot (tai ainakin mulla) kärsivät. Tai ainakin ikäisiini. Toisaalta opin ajamaan omia asioitani ja tulen paljon paremmin toimeen vanhempien, tuolloin aikuisten ihmisten kanssa.
      Mutta todellakin, minun tapauksessani kyse on vain muutamasta luokasta, hankala sanoa mitä olisi kaikki luokat. Itse voisin ajatella sen hyväksi esim. kotikyläni lapsille, joilla on pitkät koulumatkat, tai niille, jotka ovat koulukiusattuja. Koulu on siis heille yksi helvetti, ja ainakaan koulussa et opi mitään. Silloin kotiopetus voisi olla hyvä ratkaisu, mut siinä tarvitaan omatoimisuutta ja päättäväisyyttä.

    • nanna

      Oli mielenkiintoista lukea kirjoituksesi, sillä olen juuri viime aikoina miettinyt kotikoulua - ja omien lasteni kotona opettamista. Yksikään ei vielä ole koulussa.

      Amerikassa tehdyn tutkimuksen mukaan (siellähän kotikoulu on yleinen vaihtoehto) kotikoulun käyneet lapset menestyvät usein elämässä ikätovereitaan paremmin. Yhtenä tekijänä pidetään sitä, että he aikuisiällä kykenevät toimimaan sosiaalisissa tilanteissa ikätovereitaan paremmin. Koulu opettaa lapset tulemaan vain vertaistensa kanssa toimeen ja "kuulumaan porukkaan", kun taas useat kotikoulutetut ovat joutuneet elämänsä aikana olemaan tekemisissä hyvinkin eri-ikäisten ihmisten kanssa.

      Esimerkiksi oma sosiaalisen heikkouden kokemuksesi ei välttämättä ole tekemisissä sen kanssa, että olet koulun käynyt kotonasi. Se saattaa olla vaikea asia sinulle monen eri tekijän tähden.

      Kotikoulun hyviä puolia ovat tietynlainen vapaus opiskelussa. On helpompi edetä yksilöllistä tahtia. Ongelmana on tietysti se, jos vanhemmilla ei itsellään ole hallussa tarvittavaa tieto-taitoa. Peruskoluikäiseltä on paljon (mielestäni liikaa) vaadittu, että hän joutuu opiskelemaan vaikeita aineita (esim kielet tai matemaattiset aineet) itsenäisesti.

      Hyvä kotikoulutus vaatii myös vanhemmilta paljon. Mutta se antaa myös tilaisuuden oppia, että opiskelemme elämää, emme koulua varten...

      Itse haluaisin opettaa lapseni kotona monestakin syystä. Minulla ei syihin kuulu uskonnolliset syyt, vaikka olenkin aktiivinen seurakuntalainen.

      Itse olin koulussa aikanaan hyvä ja sain hyviä arvosanoja liiankin helpolla. En koskaan oppinut näkemään vaivaa oppimisen eteen ja myöhemmin olen siitä kovastikin kärsinyt. Mieheni taas ei viihtynyt koulussa, ei saanut hyviä arvosanoja, vaan kulutti mieluummin aikansa ihan muissa hommissa. Hän on lahjakas usealla elämänalueella, muttei hyötynyt siitä koulussa.

      Suomalainen koulujärjestelmä on hyvä keskivertaistaja. Vastahan siitä tehtiin joku kansainvälinen vertailukin ja olemme huippuluokkaa... Kuitenkin erityisesti lahjakkaat lapset jäävät ikäänkuin "syrjään" ja heistäkin tulee usein vain keskivertoja...

      En toki tiedä ovatko lapseni mitään erityislahjakkuuksia (jokaisen äidin mielestä varmaan omat lapset ovat neroja, heh), mutta haluaisin heille yksilöllisen oppimismahdollisuuden.

      Meillä asiasta tekisi mielekkään laaja ihmissuhdeverkostomme. Esimerkiksi useita kieliä voi päästä harjoittelemaan perhetuttavien ja heidän lapsiensa kanssa esim. netin välityksellä ja ihan vieraillessakin. Monia asioita meillä opittaisiin käytännön töiden kautta ja lomassa (esimerkiksi matematiikka sujuisi pojilta varmaan kivasti, kun joutuisivat itse laskemaan ja mittaamaan sopivat laudat majoihinsa...)

      Sosiaalista verkostoa kasvattaa tietysti seurakunta (paljon erilaisia ihmisiä), mutta myös muut harrastukset. Meistä on tärkeää, että jokaisella lapsella on vähintään yksi "oma" harrastus, jossa hän käy vähintään kerran viikossa toimimassa ikäistensä kanssa, sellaisten jotka muuten eivät ehkä kuuluisi "meidän" ystäväpiiriimme.

      SINUN kokemuksesi kotikoulusta ovat ilmeisesti jakaantuneet... ja ainakin minun ajatukseni sinun kotikoulustasi jakaantuivat... Kotikoulu on mielestäni loistava ratkaisu hyvin onnistuessaan. Mutta niin voi olla tavallinenkin koulu. Kummastakin voi kasvaa sosiaalisia lapsia - tai eristäytyneitä... Kotikouluissa kai harvemmin kukaan on koulukiusattu (fyysinen ja henkinen väkivalta kouluissamme on hälyyttävällä tasolla nykyaikana - opettajaystäväni ja -sukulaiseni kertovat aika karmaisevia asioita nykyajan kouluista.)

      Toisaalta olen iloinen puolestasi, olet saanut hyvän koulutuksen. Toisaalta koulusi kuulostaa kurjalta, moni asia olisi voinut olla paremminkin... Mutta sama pätee omiin koulukokemuksiini.

      TSEMPPIÄ sinulle kaikkeen tulevaisuuteesi! Sinulla on luultavasti vielä suurin osa siitä edessäsi ja voit tehdä siitä monella tavalla sellaisen kuin itse haluat. Sinulla on hyvä pohja - tutkimusten mukaan erinomainen :) - rakentaa elämääsi. Uskalla kuunnella sydämesi ääntä ja käyttää omia aivojasi, sillä ne ovat Jumalan sinulle antamia asioita (Raamatussakin sanotaan, että Jumala vaikuttaa meissä sekä TAHTOMISTA että tekemistä). Siunausta elämääsi!!!

      • Hmmm. Voipi olla näinkin. Mutta kyllä tuohon sosiaalisuuteeni vaikuttaa paljon myös koulu. Mutta oli myös muita taustatekijöitä, sillä kävin lapsuudessani erittäin vähän esim. sukulaisilla, ystävillä ja tuttavilla. Se ei tietenkään johtunut koulusta.

        Minusta kuulosti hyvältä tuo, että kun aijot opettaa lapsesi kotonani, he kuitenkin saavat monenlaista seuraa, ja sosiaalista toimintaa. Minä en käyttänyt opiskeluissani nettiä, enkä mitään sellaista, mikä olisi yhditänyt minut muihin ihmisiin.

        Minä olen aina jotenkin viihtynyt paremmin aikuisten kanssa kuin ikäisteni, mistäköhän tämä mahtaa johtua? Nyt kun olen kasvanut, olen pikkuhiljaa jo sopeutunut ikäistenikin seuraan, ja mikä huomattavinta, tykkään olla ala-asteikäisten kanssa!

        Minä nautein aina siitä, että ei ollut koulumatkoja. Ja yksi asia, mitä olen aina inhonnut, on esivalta. Olin iloinen, että sain opiskella yläasteen omatoimisesti.

        Käytäntö oli toki suuripainoista ja opin monenlaisia asioita (voisin sanoa jopa, että paremmin kuin koulussa olisin oppinut). Äitini panosti kotitalouteen, hyötypuutarhaan ja käsitöihin. Esimerkiksi näistä asioista osaan paljon paremmin käytännön kuin teorian. Kuitenkin kemiassa kävi toisin päin.

        Kyllä, koulukiusaamiset jäävät todella vähemmälle, kun on kotikoulussa. Onhan sitä ikävän paljon nykyään, ja varsinkin sellaisesta koululaisrikollisuudesta olen kuullut.

        Kiitos sinullekin tästä vastauksesta. Olen hyvin iloinen, että viitsitte vaivautua. Kyllähän tästä oon taas mukava jatkaa. Kaikkea hyvää itellesi, ja voimia lastesi opettamiseen. Onnea yrityksellesi! Ajatuksesi kuulostaa todella ´hienolta, ja toivon, että saavutat tavoitteesi lastesi parhaaksi sillä!


    • etusivulainen

      Olen seurannut tätä keskustelua kotikoulusta mielenkiinnolla, sillä olen vaimoni kanssa jo muutaman vuoden ajan suunnitellut, että koulutamme lapsemme (tytär, poika, ja kohta toinen poika :) kotona. Tietenkin asuinpaikkamme — Yhdysvallat — vaikuttaa asiaan jonkin verran; kuten Nanna vastauksessaan mainitsi, kotikoulutus on Yhdysvalloissa varsin yleistä, ainakin paljon yleisempää kuin Suomessa. Täälläkin monille perheille syynä päätökseen kouluttaa lapset kotona, on uskonnollinen vakaumus, mutta yhtä monille syy on halu antaa lapsille monipuolisempi ja persoonallisempi peruskoulutus, sekä opettaa lapsille elämänarvot paremmin kuin mitä koulujärjestelmä pystyy opettamaan. Me olemme tuossa tavallan puolessa välissä; olemme LDS/MAP (aka "mormoonikirkon", vaikka tuo termi ei aivan korrekti olekaan) jäseniä. Arvelen kuitenkin, että riippumatta uskonnollisesta vakaumuksesta olisimme aktiivisina ja toimeliaina lasten kavattajina tehneet samanlaisen päätöksen -- syy meille ei siis niinkään ole esim. se, että "koulussa ei opeteta luomisoppia" kuin se, että koulujen suurista oppilasmääräistä johtuen opettajilla ei yksinkertaisesti ole kapasiteettia antaa oppilaskohtaista opetusta ja selittää niitä asioita, joita kukin oppilas haluaisi tietää. Uskonnollinen vakaamus vaikuttaa ehkä näkökantaan siitä, että pidämme tyypillisten koulujen opetusmetodeja ja tyyliä usein kovin vapaamielisinä. Emme siis myöskään halua lastemme viettävän 6-8 tuntia päivässä, viisi päivää viikossa, ympäristössä, missä heille ei opeteta mielestämme tärkeitä elämänarvoja.

      Hiljattain esimieheni työpaikalla - joka myös on kotikouluttanut kuusi lastaan - sanoi vastaavansa ihmisten tiedusteluihin siitä, miten he ovat hoitaneet "sosiaalisen ongelman" (kysyjät viittaavat siihen, että kotiopiskelijoilla ei ehkä ole yhtä useita kontakteja samanikäisten lasten kanssa kuin tavanomaista koulua käyvillä). Hänen vastauksensa kysymykseen on: "Otin lapseni pois koulusta." (viitaten—toisin kuin kysyjä odotti—siihen, että tavanomaista koulua käyvät lapset helposti oppivat huonoja käytösmalleja ja päätyvät tekemään asioita, jotka eivät ole heille hyväksi kuten kokeilemaan huumeita, tms.)

      Tunnen kotikoulutuksen valinneita perheitä sekä kirkon piiristä, että muuten. Kaikille on yhteistä se, että vanhemmat ovat ottaneet lastensa opetuksen asiakseen, laittaen siihen paljon energiaa. Tietenkin on totta, että lasten vanhemmat eivät useimmiten ole asiantuntijoita ainakaan kovin monilla alueilla, mutta toisaalta valitattavan monilta opettajilta, jotka ehkä ovat asiantuntijoita alallaan, puuttuu kyky tuoda asia esille selkeästi tai siten, että oppilaat olisivat sitä kiinnostuneet kuuntelemaan. Esimerkki omilta peruskouluajoilta Hämeenlinnasta 80-luvun puolesta välistä: 7-9 luokkien englanninopettajan opetusmetodit olivat tavallisesta poikkeavat, lähes kaikki tunnit käytettiin keskusteluun, kielen käyttöön, ja opin valtavasti. Samaan aikaan matematiikan ja fysiikan opettajat - vaikka osasivatkin asiansa hyvin - opettivat oppikirjan mukaan, kuivasta, harvoin tai koskaan kertomatta, mihin varsin abstrakteja teorioita voisi soveltaa, enkä oppinut juuri mitään. Mielestäni parasta olisikin, jos pääsääntöisesti kotikoulua käyvillä oppilailla olisi mahdollisuus osallistua erityisaineopetukseen, vaikka sitten muiden alueen kotikoululaisten kanssa. Tuollaisia erityisaineita olisivat esimerkiksi vieraat kielet (joita parhaiten voisi opettaa kyseistä kieltä äidinkielenään tai muuten erittäin hyvin puhuva henkilö), ja (aiheesta kiinnostuneille) esimerkiksi edistyneemmät tieteet - matematiikka, fysiikka, kemia. Toisaalta toivoisin, että internetin avulla voitaisiin lähitulevaisuudessa mahdollistaa kotiopiskelijoille webbipohjaiset asiantuntijaluennot ja -konsultaatiot (ts. osallistuvat oppilaat voisivat esittää kysymyksiä, joihin vastaamiseen lasten vanhempien tiedot eivät ole riittäneet).

      Olen viimeaikoina miettinyt, mitä peruskoulussa ja lukiossa oppimiani tietoja ja taitoja edelleen muistan ja käytän. Enpä kovin paljoa! Monet asiat muistin hetkellisesti, jotta selvisin kokeista kunnialla läpi, mutta sen jälkeen unohdin ne autuaasti. Nykyään voisin sanoa, että englanninkielen taito ja suhteellisen hyvä (?) kirjoitustaito (suomen taitoani tosin on saattanut yli 13 vuoden oleskelu USA:ssa hieman rapauttaa) ovat ainoita "kouluaineita", joissa saatan nähdä koulusta jonkinasteisen hyödyn, tosin niitäkin opettelin ja hioin kovasti omalla ajallani, koulun ulkopuolella. En voi siten mitenkään—siellä oppimaani tietomäärään nähden—pitää peruskoulussa ja lukiossa viettämääni kahtatoista vuotta elämän kannalta hyödyllisesti käytettynä aikana. Omalta kannaltani, siis, olisin ehdottomasti valinnut kotikoulun, ja erityisesti jos olisin ollut kouluikäinen Internet-aikakautena.

      Tietomäärän kasvaessa kaikilla aloilla valtavaa vauhtia tiedon aktiivisella muistamisella on jatkuvasti pienenevä arvo. Kouluissa kiinnitetään aivan liian vähän huomiota kykyihin paikallistaa tarvittu tieto, ja sitten osata soveltaa kyseistä tietoa. Tietenkin perustaidot kuten lukeminen, hyvät ilmaisutaidot, ja perustaidot esimerkiksi matematiikassa on oltava, mutta sen jälkeen paljon riippuu oppilaasta itsestään. Kaikki eivät ehkä yhtä hyvin sovellu kotiopiskeluun, mutta yleisesti ottaen koulun aloittavat lapset ovat innoissaan uuden oppimisesta. Kuitenkin monissa tapauksissa koulu onnistuu kitkeä tuon oppimisenhalun pois muutamassa vuodessa siten, että monet neljäsluokkalaiset jo inhoavat kouluun menoa. Noin ei täytyisi olla!

      Väite siitä, että sosiaaliset taidot jäisivät puutteellisiksi kotikoulutetuilla ei pidä välttämättä lainkaan paikkaansa. Henkilöt ovat erilaisia, jotkut ovat ujoja jotkut kovinkin ulospäinsuuntautuneita. Sillä, käyvätkö he koulussa joka päivä ei ole suurta merkitystä olettaen että lasten vanhemmat eivät ole erakkoja. Muuten, esimerkiksi täällä USA:ssa, lapset tapaavat ikäisiään esimerkiksi kirkkojen toiminnan, kerhojen, ja jopa kotikoululaisryhmien vapaa-ajan tapaamisten merkeissä. Perinteisen koulujärjestelmän (armeijan tapaan) usein vähintäänkin kyseenalaisesti "sosiaalistava" vaikutus ei mielestäni ole siten tarpeellinen, tai välttämättä edes hyvä asia.

      Jotkut kirjoittajat mainitsivat myös kotikoulutuksen vaikutuksen jatko-opintoihin. Täällä Amerikassa kotiopiskelijat olivat vielä runsaat kymmenen vuotta sitten alakynnessä yliopisto-opiskelujen suhteen; yliopistot karsastivat oppilaita, jotka eivät olleet käyneet "perinteistä" peruskoulutusta. Kuitenkin viimeisen kymmenen vuoden aikana tuossa on tapahtunut täyskäännös monien vertailevien tutkimusten osoittaessa, että kotiopiskelijat pärjäävät yhtä hyvin tai usein paremmin yliopistoissa kuin perinteisen koulun läpi käyneet. Tuohon suurelti vaikuttanee mm. se, että kotiopiskelu on luonteeltaan paljon yliopisto-opiskelun tapaista, itsellistä opiskelua. Niinpä nykyään monet yliopistot USA:ssa "Ivy League" (Princeton, Yale, Harward...) yliopistoja myöten ovat perustaneet erillisiä oppilaskiintiöitä, jotka on tarkoitettu erityisesti kotona peruskoulutuksensa saaneille.

      Rikkaruoho, mitä sinun kirjoitustaitoosi tulee (joku kirjoittaja sitä kritisoi), mielestäni kirjoitat oikein selkeästi ja ilmaiset itsesi hyvin. Kun monien peruskoulun käyneiden nuorten kirjoittamaa tekstiä katsoo nykyään, ei voi kuin puistaa päätään.

      // Ville


      P.S.
      Kirjoitin hiljattain artikkelin lähes samasta aiheesta; artikkeli löytyy ylläpitämältäni Etusivulta osoitteesta http://linkki.info/8nknk

    • äippä

      Hei!

      Olen ottanut poikani kesken 7 luokan kotiopetukseen erinäisistä syistä. hän tenttii myös tentit koulussa, mikä minua kiinnostaa on se ,miten annoit ns. näytön liikunnasta,teknisistä/tekstiili töistä,kotitaloudesta ja kuvaamataidosta. nämäkin aineet kun ovat 7 luokalla pakollisia?

      • kotikoulua 13 vuotta

        Kotikoulussa liikunta on yleensä vapaaehtoista. Jotkut koulut vaativat myös näytön siitä tai liikuntapäiväkirjan pitämisen. Meillä näyttöä ei tarvinnut tehdä, mutta liikuimme pari kertaa viikossa esim. uiden, hiihtäen, luistellen ja pihaleikkejä pelaten. Myöhemmin vuokrasimme liikuntasalivuoron. Lapsillamme on säilynyt liikuntaharrastus aikuiseksi asti.Nimim. kotikoulussakin kivaa


      • kotikoulua 13 vuotta kirjoitti:

        Kotikoulussa liikunta on yleensä vapaaehtoista. Jotkut koulut vaativat myös näytön siitä tai liikuntapäiväkirjan pitämisen. Meillä näyttöä ei tarvinnut tehdä, mutta liikuimme pari kertaa viikossa esim. uiden, hiihtäen, luistellen ja pihaleikkejä pelaten. Myöhemmin vuokrasimme liikuntasalivuoron. Lapsillamme on säilynyt liikuntaharrastus aikuiseksi asti.Nimim. kotikoulussakin kivaa

        Onko muka niin ettei se ole ollenkaan pakollista kotikoulua käyville? Me kyllä suoritettiin myös yläasteen kaikilla luokilla liikunta. Yläasteella se taisi mennä seuraavasti. Kävimme puolen vuoden välein kunnan koulussa näyttämään liikunnallisia kykyjämme: juoksimme lyhyen ja pitkän matkan, työnnettiin kuulaa ja hypättiin pituutta. Joka kerralla oli painon nostot ja muut kuntosalitreenit mutta sitten esim uinti hiihto ja tällaiset oli vain silloin tällöin. Me sovimme koulun kanssa niin, että seitsemännen luokan syksyllä vaikka uidaan, keväällä vaikka hiihdetään, kahdeksannella luokalla luistellaan ja niin edelleen. Ihan kivaa. niin ja suunnistus. Se oli ihaninta :) vaikka muuten en niin liikunnallinen henkilö olekaa.
        että sillä tavalla. jos joku nyt vielä lukee näin vanhoja keskusteluja.


      • Je m´appelle . . .
        rikkakasvi kirjoitti:

        Onko muka niin ettei se ole ollenkaan pakollista kotikoulua käyville? Me kyllä suoritettiin myös yläasteen kaikilla luokilla liikunta. Yläasteella se taisi mennä seuraavasti. Kävimme puolen vuoden välein kunnan koulussa näyttämään liikunnallisia kykyjämme: juoksimme lyhyen ja pitkän matkan, työnnettiin kuulaa ja hypättiin pituutta. Joka kerralla oli painon nostot ja muut kuntosalitreenit mutta sitten esim uinti hiihto ja tällaiset oli vain silloin tällöin. Me sovimme koulun kanssa niin, että seitsemännen luokan syksyllä vaikka uidaan, keväällä vaikka hiihdetään, kahdeksannella luokalla luistellaan ja niin edelleen. Ihan kivaa. niin ja suunnistus. Se oli ihaninta :) vaikka muuten en niin liikunnallinen henkilö olekaa.
        että sillä tavalla. jos joku nyt vielä lukee näin vanhoja keskusteluja.

        Hei!
        Tiedän että tästä keskusteltiin aika kauan sitten, mutta kerron kuitenkin omaani mielipiteeni asiasta.
        Itse olen kyllä käynyt sitä peruskoulua tähän asti, koko ala-aste ja puoli ylä-aste . Olen siis 8 luokalla tällä hetkellä, eli viimeinen vuosi kesäloman jälkeen.
        Omasta mielestäni olisi PALJON mukavempaa olla kotona, koiran kanssa ja saada opiskella kotona. Mutta, siinä on tosiaan sitten aina se "sosiaaliinen riski", että on vaikeata tulla ulos noin sanoisesti "omasta pesästä" ulkomaailmaan.
        Koulussa oppii tuntemaan muita lapseja, muita aikuisia, vanhempia ja nuorempia. Tottuu olemaan ulkomaailmassa ja eikä aina kotona jnejne..

        Itse olen kuitenkin semmoinen ihminen jolla on ehkä hieman vaikeampaa saada uusi kavereita, mutta kavereitteni kanssa olen sitten se aika puhelias.

        Olen monesti miettinyt että "voi jos saisin opiskella kotona ja..." Mutta . . .

        a) Olen kohta käynyt koko peruskoulun, ja jos jatkan vaikkapa lukioon niin siinä on ehkä mahdollisuus jossain vaiheessa tehdä tehtävät kotona ja tentit ja koet koulussa.
        b) Ylä-asteen opinnot ovat myös tärkeitä.
        c) Ei se nyt niin kauheata ole olla koulussa, sitä paitsi kaverit . . . Itsellä toki ei ole oikeastaan kaveria luokalla, vaan he ovat toisissa luokissa.(en saanut ketään vanhaa kaveria minun vanhalta luokaltani uuteen luokkaani, ja en ole aina niin kauhean sosiaalinen. Olen tosi puhelias ihmisten kanssa jota tunnen mutta minulla on hieman vaikeampaa saada uusia kavereita.)

        Joskus vain haluaisi jäädä kotiin peiton alle koiran kanssa ja unohtaa koko koulu. Tai lähteä maalle ja siellä saisi olla päivät pitkät eläinten kanssa ja ulkona. (minun yhdet sukulaiset asuu siellä)

        Mutta... Maan pinnalle, minulla on vielä pitkät opiskelu vuodet edessä, ja sen jälkeen alkaa työelämä.

        Elämä on ...


      • Viiden äiti
        Je m´appelle . . . kirjoitti:

        Hei!
        Tiedän että tästä keskusteltiin aika kauan sitten, mutta kerron kuitenkin omaani mielipiteeni asiasta.
        Itse olen kyllä käynyt sitä peruskoulua tähän asti, koko ala-aste ja puoli ylä-aste . Olen siis 8 luokalla tällä hetkellä, eli viimeinen vuosi kesäloman jälkeen.
        Omasta mielestäni olisi PALJON mukavempaa olla kotona, koiran kanssa ja saada opiskella kotona. Mutta, siinä on tosiaan sitten aina se "sosiaaliinen riski", että on vaikeata tulla ulos noin sanoisesti "omasta pesästä" ulkomaailmaan.
        Koulussa oppii tuntemaan muita lapseja, muita aikuisia, vanhempia ja nuorempia. Tottuu olemaan ulkomaailmassa ja eikä aina kotona jnejne..

        Itse olen kuitenkin semmoinen ihminen jolla on ehkä hieman vaikeampaa saada uusi kavereita, mutta kavereitteni kanssa olen sitten se aika puhelias.

        Olen monesti miettinyt että "voi jos saisin opiskella kotona ja..." Mutta . . .

        a) Olen kohta käynyt koko peruskoulun, ja jos jatkan vaikkapa lukioon niin siinä on ehkä mahdollisuus jossain vaiheessa tehdä tehtävät kotona ja tentit ja koet koulussa.
        b) Ylä-asteen opinnot ovat myös tärkeitä.
        c) Ei se nyt niin kauheata ole olla koulussa, sitä paitsi kaverit . . . Itsellä toki ei ole oikeastaan kaveria luokalla, vaan he ovat toisissa luokissa.(en saanut ketään vanhaa kaveria minun vanhalta luokaltani uuteen luokkaani, ja en ole aina niin kauhean sosiaalinen. Olen tosi puhelias ihmisten kanssa jota tunnen mutta minulla on hieman vaikeampaa saada uusia kavereita.)

        Joskus vain haluaisi jäädä kotiin peiton alle koiran kanssa ja unohtaa koko koulu. Tai lähteä maalle ja siellä saisi olla päivät pitkät eläinten kanssa ja ulkona. (minun yhdet sukulaiset asuu siellä)

        Mutta... Maan pinnalle, minulla on vielä pitkät opiskelu vuodet edessä, ja sen jälkeen alkaa työelämä.

        Elämä on ...

        Tehtyäni yläasteen sijaisuuksia viime keväänä ja seurattuani kahden oman lapseni vaikeaa yläasteaikaa olen itse tullut siihen tulokseen, että nykyinen peruskoulujärjestelmä kaipaa uudistamista ja uusia opetusmetodeja. Tiedon hankkiminen ilman koulun penkissä istumista on nykypäivänä paljon helpompaa kuin ennen, internettiä voisi hyödyntää enemmän, hyviä dokumentteja on pilvin pimein. Kun ulkona on kaunis kevätilma, voiko mitään sen tylsempää olla (sekä opettajalle että oppilaalle) kuin istua sisällä koulussa pänttäämässä kirjatietoa, joka kaiken lisäksi on usein jo vanhentunutta. Moniin oppiaineisiin liittyvää tietoa voi hyvin opiskella myös koulun ulkopuolella.

        Kotikoulu voi mielestäni olla hyvä vaihtoehto peruskoululle, joka kovin monelle valitettavasti sopii tosi huonosti joko kiusaamisen tai muun viihtymättömyyden vuoksi. Kuitenkaan kotikoulu ei ratkaise ongelmaa kaikkien kohdalla, minkä vuoksi myös tavallista peruskoulua tulee kehittää siten, että saataisiin oppimisen ilo säilymään ensimmäisen kouluvuoden jälkeenkin. Oppi ei mene päähän kaatamalla, vaan aidon kiinnostumisen ja tiedonhalun myötä.


    • tulevaisuutta.

      Mielestäni kotikoulu sopii hyvin lahjakkaille ja koulukiusatuille. Olisi saanut olla jo 1970-luvulla, sillä olin koulukiusattu koko peruskoulun ajan. Tosin olisin käynyt kouluni mieluummin mummulassa kuin kotona. En silti ole ollut lahjakas.

      Vaikka kävin perinteisen peruskoulun, jäin hiljaiseksi ja araksi sosiaalisessa elämässä. Tässä keskustelussa monet väittävät kotikoulua haitalliseksi sosiaalisen kehityksen kannalta, mutta niin on tavallinenkin peruskoulu haitallinen sosiaaliselle kehitykselle.

      Kotikoulu muistuttaa paljon entisen kansakoulun historian kiertokoulua, jossa opettajat kiersivät taloissa opettamassa. Luulen, että tämä sopisi myös nykypäivään, kun kasvatustieteen maistereita on paljon työttömyyskortistossa.

      • qwerttyhgdsa

        Hyvä rikkakasvi,

        Kertomuksesi siitä, miten suoritit yläasteen kotona on mielestäni aika uskomaton. Olen matematiikan opettaja kolmen vuoden työkokemuksella ja mielestäni vain harvalta peruskoululaiselta löytyisi tuollainen tahdonvoima suorittaa oppivelvollisuutensa täysin itsenäisesti. Tämä on osittain varmaankin peruskoulujärjestelmämme syytä, sillä opetamme oppilaat alusta asti nauttimaan oppinsa hopealusikalla syötettynä. Missään vaiheessa emme kannusta heitä itsenäistymään, tarttumaan siihen lusikkaan itse ja vastaamaan omasta ravitsemisestaan. Sinä kuitenkin olet saanut tämän kyvyn. Luulen että pärjäät elämässäsi hyvin.


      • TT
        qwerttyhgdsa kirjoitti:

        Hyvä rikkakasvi,

        Kertomuksesi siitä, miten suoritit yläasteen kotona on mielestäni aika uskomaton. Olen matematiikan opettaja kolmen vuoden työkokemuksella ja mielestäni vain harvalta peruskoululaiselta löytyisi tuollainen tahdonvoima suorittaa oppivelvollisuutensa täysin itsenäisesti. Tämä on osittain varmaankin peruskoulujärjestelmämme syytä, sillä opetamme oppilaat alusta asti nauttimaan oppinsa hopealusikalla syötettynä. Missään vaiheessa emme kannusta heitä itsenäistymään, tarttumaan siihen lusikkaan itse ja vastaamaan omasta ravitsemisestaan. Sinä kuitenkin olet saanut tämän kyvyn. Luulen että pärjäät elämässäsi hyvin.

        Mielenkiintoinen keskustelu. Itse olen ainut lapsi, ja voin kyllä sanoa että kotiopetus olisi ollut minulle murhaa. Minut on laitettu tarhaan jo vuosikkaana, ja itse olen ensimmäisenä koulupäivänä saanut mennä naapurin likkojen kanssa kouluun ym. Olen tullut kotiin ja laittanut itse välipalani ym. Olen ehkä ihan toinen ääripää, sillä minä olen saanut itsenäistyä jo hyvin pienestä pitäen, ja ihan kunnolliseksi siltikin kasvanut. Mua ei ole koulussa kiusattu, enkä itse ole kiusannut. Koulujakin on niin monenlaisia.

        Mutta mulal vaan mietityttää se, että oletko joutunut kantamaan vähän liikaa vastuuta, liian nuoresta lähtien. Kuten joku tuolla snaoikin että elämää varten opiskellaan, ei koulua. Itselleni on noussut karvat pystyyn vanhemmista, joiden mielestä koulutus ja lapsen potentiaalisuus on saatava käyttöön lukuaineissa. Onhan lapsi paljon muutakin.

        Omatoimisuus ja itsenäistyminen on nykymaailmassa todella tärkeää, kun elämme maailmassa jossa individualismi on arvostettua ja yhteisömme on pirstaloitunut. Mutta on lapselle ja nuorelle tärkeää myös tuntea se, että voi tehdä omia ratkaisuja ja niitä tuetaan, tai jos ne jostain syystä epäonnistuvat, joku on ottamassa kiinni ja nostamassa ylös kompuroinnin jäljiltä. Nykyisin on vallitsevana ajatuksena se, että nuoret joko ovat hunginnolla tai sitten suorittautuja. Kovin on rankka spektri... eihän aikuisetkaan toimi niin. Arvot kovenee ja lapsuus lyhenee.

        Toisaalta mun mielestä on tosi harmi, ettet ole kokenut koulujen diskoja, ehkä pieniä ihastumisia koulukavereihisi, perheen ulkopuolisia tyttökavereita joiden ystävyys saattaa seurata sinua pitkälle aikuisuuteen. Tietynlaisia selviytymiskeinoja jotka muodostuvat siitä ja siten, että kohtaat ihmisiä jotka eivät ole sinulle tuttuja tai elinpiiristäsi.

        Myös TET-jaksot sinulla on ilmeisesti jäänyt väliin. Mutta vaikutat kunnianhimoiselta ihmiseltä, joten ehkä jo tiedätkin mitä haluat tulevaisuudessa tehdä. Olen iloinen siitä, että vanhempasi antavat sinun tehdä oman pääsi mukaan kun olet 18 vuotta. Toivottavasti sinulla on rohkeutta tehdä silloin juuri niin kuin sinusta itsestä tuntuu.


      • normaali koulu
        qwerttyhgdsa kirjoitti:

        Hyvä rikkakasvi,

        Kertomuksesi siitä, miten suoritit yläasteen kotona on mielestäni aika uskomaton. Olen matematiikan opettaja kolmen vuoden työkokemuksella ja mielestäni vain harvalta peruskoululaiselta löytyisi tuollainen tahdonvoima suorittaa oppivelvollisuutensa täysin itsenäisesti. Tämä on osittain varmaankin peruskoulujärjestelmämme syytä, sillä opetamme oppilaat alusta asti nauttimaan oppinsa hopealusikalla syötettynä. Missään vaiheessa emme kannusta heitä itsenäistymään, tarttumaan siihen lusikkaan itse ja vastaamaan omasta ravitsemisestaan. Sinä kuitenkin olet saanut tämän kyvyn. Luulen että pärjäät elämässäsi hyvin.

        Minusta ihmistä ei voi opettaa. Hänen pitää itse oppia. Opettaja voi valvoa, ohjata ja selittää.


      • nuppu sika
        normaali koulu kirjoitti:

        Minusta ihmistä ei voi opettaa. Hänen pitää itse oppia. Opettaja voi valvoa, ohjata ja selittää.

        Minä Nuppu Sika oun lukenu koulun 11-vuotisesta asti pihassa. Jätin yheksännen luokan lukemata. Sillon ol´ 70- luku.
        Kirjuttakkee minulen!

        [email protected]


    • nuppu sika

      JA MINÄHÄN TAISIN OLLA SIINÄ ENSIMÄINEN SUOMESSA!!!!
      OUN SIITÄ HYVIN YLYPPEE!!!


      [email protected]

    • Kolmen äiti

      Mielenkiintoinen keskustelu. Uskon että joillekin kotikoulu (onnistuessaan) on ehdottomasti se kaikkein paras tapa, joillekin taas koulun vertaisporukan hyödyt ovat niin paljon lieveilmiöitä suuremmat että heidän kannaltaan kotikoulu olisi huonompi vaihtoehto kuin kouluopetus. Veikkaan että suurimmalle osalle kumpi tahansa onnistuneesti toteutettuna on se paras. Miksi? Molemmissa on heikkoja kohtia, osa opettajista kouluissakaan ei ole päteviä eikä kaikki sosiaalinen seura suinkaan tee lasta sosiaalisemmaksi, suuressa joukossa voi käydä jopa päinvastoin. Jos otetaan ihan ydintasolla uskon että jos lapsen sosiaalisuus kahdenvälisessä suhteessa lapsi-vanhempi on kukoistava, rikas ja lämminhenkinen hänestä mitä todennäköisimmin tulee hyvin sosiaalisissa suhteissa pärjäävä aikuinen. Tosin on siinäkin otettava huomioon että jo luonne-erot, ulospäinsuuntautuneisuus ja itseluottamus sekä kaikki muu elämässä saatu kokemus, vakkuttavat joko sosiaalisuutta edistäen tai arkuutta lisäten. Näen meidän vanhimmassa tyttäressä kuun hänestä arasta lapsesta on ihanan opettajan luokassa puhjennut iloinen ja rohkeutta koko ajan kokemuksistaan lisää keräävä ahkeroitsija. Kun taas keskimmäinen on niittänyt viljalti epäonnistumisen kokemuksia ja selvää kiusaamista ja näen että vaikka koulunkäyntiin on puututtu kaikin mahdollisin konstein ja tuin asiat menevät yhä synkempään suuntaan hänen kannaltaan. Keskimmäinen itse puhuu meille halusta opiskella kotona. Otettava vastuutaakka peruskoulusta olisi valtava, vaikka tiedollisesti ja taidollisesti kykenisin siihen. En voi muuta sanoa kuin että öisin valvon ja mietin ja puntaroin pystynkö näillä voimavaroilla pelastamaan keskimmäisemme elämänilon ja elämänuskon. En usko että kukaan vanhempi ottaisi kevyesti sen vastuun mitä kotikouluun liittyy. Ja nostan hattua jokaiselle joka niin paljon elämästään ja ajastaan uhraa lapsensa hyvän oppimisen puolesta. Tähän asti olen ollut pojalla usein avustajana koulussa. Olen nähnyt koulun hyvät ja huonot puolet. Sen että kuin ihanaa voi olla ja toiselle kuin tuskaa sama joka toiselle ihanaa. Keskimmäiseni on ollut kotikoulussa useampia päiviä peräkkäin koulun pyynnöstä, sen kotikoulun tuoman vastuun rankkuuden kun ymmärtää ja suhteuttaa pitempiaikaiseen koko peruskoulun kestävään kotikouluun, niin en voi muuta kuin nostaa sellaisille vanhemmille hattua. Uskon että he yrittävät omilla tuedoillaan ja taidoillaan kaiken parhaansa minkä ikinä voivat (puutteineen ja taitoineen) minkä ikinä lapsensa parhaaksi voivat. Olen itse käynyt koulut monen sadan lapsen ala-asteella, mutta koen että sekin on riisiuneen ja ruusuineen ollut vain yhden lapsen kokemus koulusta. Jollain toisella lapsella samat tilanteet ovat voineet kirjautua mieleen ihan eritavoin kuin minulla. Jopa saman perheen lapset ovat kokeneet perheen yhteiset kokemukset hyvin eri tavoin, samaa uskon sekä kotikoulun käyneistä sisaruksista että tavalliset koulunpenkit istuneista ikäluokista. Uskon myös että vanhemman pitää itse katsoa lapsensa etu sekä aikuisen että lapsen itsensä näkövinkkelistä, molemmat huomioiden. Ja lopulta moni asia missä itse koin omien vanhempieni valinneen omalta kannaltani väärin tai huonosti, ne monet kohdat olen myöhemmin omia lapsia saatuani alkanut ymmärtää. Vanhemmat usein valitsevat sydämestään vakuuttuneina asioita jotka vilpittömästi uskovat olevan se paras lapselleen, toiselle tuo valinta voi olla nuoruudessa katkeran makuinen ja osalle se on sitä vanhuuteen asti, toiselle se sama asia on ollut lottovoitto ja kiitosaihe. Ja mitä kirjoitusvirheisiin tulee, niin kyllä nämä onnettoman pienet näppäimet aiheuttaa ainakin minulle valtaisan määrä virhelyöntejä ja väärinkirjoitusta ja lopulta se ei kerto koulussa saavuttamastani laudaturin äidinkielestä yhtään mitään, vain sen että en ole jaksanut omaa kirjoitustani syynätä löytyykö kuin hurjia vikapaibsööuksia vaiko ei. Muistan omalta kouluajaltani luokkakaverini jolla peruskoulu oli yhtä tuskaa, vaikka oli älykäs ja lahjakas lapsi. Viidennen jälkeen hän jäi kotikouluun ja uskon että se oli hänelle iso onni. Hänen äitinsä oli yliopiston professori ja kärsivällinen äiti erityiselle lapselleen. Sosiaalisesti lapsi oli enemmän syrjään vetäytyvä ja toisten läsnäolosta kärsivä. Uskon että myös taloudellinen uhraus oli merkittävä, mutta lopputulos lapsen kannalta varmasti parasta mitä sille hänen tilanteessaa saattoi tapahtua. Moni asia näyttäytyy eri ikävaiheessa hyvin erilaisena. Olen itse alkanut ymmärtää vanhempieni valintoja vasta kolmikymppisestä eteenpäin ja senkin omien vanhemmuuskoettelemusten kautta.

    • Myös pohtiva

      Vaikka en uskonnillisten syiden takia ole kotikoulua miettinyt niin mielenkiinnolla olen kyllä lukenut esim näitä sivuja

      http://kotikoulu.net/lainsaadanto_suomessa/case_espoo.html

      Me vanhemmat teemme sydämestämme hyviä asioita, ainakin oikeesti yritämme tehdä hyviä valintoja lastemme eteen, ainakin useimmat meistä vanhemmista, mutta vasta vuosien jälkeen näkyy, mitkä valinnoistamme, joita olemme tehneet, ovat olleet kokonaan onnistuneita, mitkä osittain ja mitkä taas täysin kertakaikkisen surkeita. Ja sehän vanhemmuudessa on se suuri vastuu ja ilo kuin surukin, että kaiken minkä teet, puntaroi elämä lopulta hyväksi, kohtuudelliseksi, osittain tai kokonaan -joskus jopa täydellisesti ontuvaksi. Ja sekin on tunnustettava. Että kyllä. Enemmän tai vähemmän aina jossain määrin valinnat ja niiden seuraukset on ontuneet, vaikka kuin hyvää tarkoittanutkin. Joskin joissain kohti ollut riemullisia onnistumisiakin, ehkä. Tai sitten itse vaan luullut niin ;)

    • auttakaa1

      voisko joku joka tietää jotain kotikoulusta tai jos olet itse opiskellut kotona antaa s.posti osoitteen,haluaisin tietää enemmän.Olen nyt 9 luokalla,ja harkitsen itse kotiopetusta.

    • järkeäpäähänhipit

      pitäisi kieltää lailla koko kotikoulu-keretismi

    • kaisu2

      miksi ihmeessä.. oppilaille se on hyvä etu monessa asiassa.. kaikki ei ole aina sitä m iltä näyttää

    • tuskallista tekstiä

      En tiedä, ovatko kaikki kirjoittaneet kotikoulun kasvatteja, mutta kirjoittaa te ette ainakaan ole oppineet.

    • auttakaajoku

      Hei apua, kertokaa joku minulle että, jos suorittaa yläkoulun kotona (siis kotikoulussa), onko siitä vaikeampaa päästä esim. lukioon?

      • ces3

        Tätä olen minäkin miettinyt. Menen nyt 9. luokalle, eli tavallaan olisi viimeinen tilaisuus käydä kotikoulua yhtään millään tavoin, mutta kun haluan sinne lukioon. Ja sitten vielä mielellään yliopistoonkin. ;) Koen vain, että kotiopiskelu olisi hyödyllisempää - koulussa lukuvuoden aikana jaetaan ehkä kymmenisen opiskelukirjaa. Jos opiskelisin kotona, varmaan lukisin kymmenen (tieto- tai opiskelu)kirjaa viikossa. Koulun opetussuunnitelma on huono, koska se tieto, mitä saamme, keskittyy pieniin yksityiskohtiin, jotka...

        a) ...unohtuvat heti kokeiden jälkeen, koska niitä ei kerrata kesto- vaan lyhytkestoiseen muistiin

        b) ...ovat täysin turhia myöhemmän elämän kannalta

        c) ...ovat todennäköisesti oppilaille yhtä tuskaa, koska nuo opetettavat asiat ovat usein sellaista pänttäämistä. Pänttääminen on pakkoa ja pakko on kapinalliselle teinille auktoriteetti, jota vastaan pitää tapella kynsin hampain.

        Kotikouluhan menee käsittääkseni ainakin alaluokilla niin, että vanhempi tai palkattu kotiopettaja opettaa lasta. Yläaste taas on itsenäisempää opiskelua myös peruskoulussa - mikseipä siis kotonakin.

        Kiire minulle kyllä tulee, jos haluan saada itseni kotiopetukseen - kesäloman loppuun kun on enää kaksi viikkoa. Mutta no, ainahan voi yrittää.


    • 14VPoika

      Tietenkin tämä on vanha postaus mutta haluaisin kertoa oman ajatukseni. Olen 14v poika ja tykkään kovasti urheilusta ja minulla on ainoastaan yksi paras ystävä. Koulu ei tunnu minulle yhtään sopivalta ja haluaisin kasille siirtyessäni vaihtaa kotiopetukseen. Koulu tuntuu inhottavalta ja epämukavalta, vaikka saan helposti kavereita mutta suurin osa heistä oli semmoisia "be gangsta tyyppejä jotka ovat ongelmissa. Jos koulu ei tarvitsisi mennä niin minulla olisi enemmän aikaa urheiluun eli jääkiekkoon, kuntosaliin ja sählyyn. Koulupäivät on mulla äärimmäisen rasittavia 8-15 pitkiä. Haluaisin kysyä asiantuntijoilta että onko mahdollista vaihtaa ensi vuonna kesällä kun siiryn 8-luokalle koti kouluun. Minun mielestä koulu ei sovi minule (ei mitään uskonnolisia syitä).

    • Anonyymi

      Tunnen ihmisen joka suunnittelee pitävänsä lapsensa kotikoulussa. Hän ajattelee Suomen peruskoulujärjestelmän altistavan oppilaat nykyaikaiselle rappiolle. Hän haluaa suojella lastaan ei-toivotuilta liberaaleilta vaikutteilta ja uhilta, joita katsoo yleisen peruskoulun sisältävän.

      Hän pitää maailmallakin kiiteltyä systeemiämme korruptoituneena ja epäkristillisenä.

      Ei varmaan yllätä, tää ihminen on kans rokotekielteinen (vaikka peittelee sitä) ja uskoo selvästi joihinkin salaliittoteorioihin (vaikka vastaan selitteleekin).

      Hän on tuuliviiri ja epäjärjestelmällinen luonnostaan. Hänellä on haasteita pitää aikatauluista kiinni, hänen ajantajunsa hämärtyy yhtenään ja hän on todella suurpiirteinen.
      Vaikea kuvitella hällä olevan hermoja saati osaamispohjaa vaikkapa matematiikan, fyssan tai kemian oppimäärien opettamiseen riittävän tasokkaasti.

      Jos hän toteuttaa suunnitelmansa, toivon todella että viranomaivalvonta huolehtii tenavan oikeuksista eli opetuksen riittävän tason seuraamisesta.

      Moni vanhempi tuntuu käyttävän kotikoulua juurikin siihen, että lapsesta tahdotaan hinnalla millä hyvänsä kasvavan "tietynlainen". Olkoon se hinta sitten vaikka vaillinaisempi lukuaineiden osaaminen.

      Halutaan varmistaa, ettei mistään tule ei-toivotun vaikutteen hitustakaan, vaikka enemmistöstä normaalin peruskoulun käyvistä varttuu ihan tasapainoisia tyyppejä.

      :(


      -

      Meidän koulussa oli joskus tyyppi, jonka piti musatunniksi ja videomateriaaleja käytettäessä poistua luokasta. Ope sit antoi hälle kai tekstinä lisätehtävän.

      Uskomatonta, että ala-asteen lastenlaulutkin olivat häneltä kiellettyjä. Vain virsien veisuu oli sallittua, en muista oliko pianosäestys kielletty.

      En muista tuliko hän kevätjuhlaankaan. Vai sulkiko korvansa, jos suvivirren lisäksi laulettiin jotain maallisempaa.

      Hänellä ei ollut koulussa kavereita. Hän ei näyttänyt kaipaavankaan. Ehkä hän ajatteli, ettei kadotukseen joutuvien vääräuskoisten kanssa hyödytäkään ystävystyä.

      • Anonyymi

        Aika tuomitsevaa tekstiä. Miten ihmiset voivat olla samaanaikaan niin itsekorostavia ja kuitenkin sitten tuomita jonkun toisen tavan elää "suurpiirteiseksi". Länsimaalainen hyvinvointi suoristuskeskeisenä tuloskoneena on nykyisin enää pelkkä illuusio, jota media pitää yllä. Eivät ne ihmiset ole uhka, jotka ovat suurpiirteisiä. He ymmärtävät, että jossakin menee joku raja kuinka tiukkoja aikatauluja ihmisillä voidaan teetättää. Opiskelen Yliopistossa opettajaksi ja se tiedon määrä mitä täytyy omaksua on valtava ja aina vain kasvaa niin, että jo opintojen aikana täytyy ämpätä pieneen aikaan suuri määrä tietoa. Ei ole kestävää eikä hyvää perhepolitiikkaa tällainen toiminta, missä suurin osa on oikeasti jo aika väsähtänyttä ja yrittä haukkoa happea etsien sitä kristittyjen lupaamaa pelastusrengasta. Olo on aika globaalisti monellakin ihmisellä huijattu ja ihan hyvästä syystä. Minä en ihmettele ollenkaan jos joku haluaa hypätä oravanpyörästä pois ja pitää lasta kotikoulussa. Kouluissa on myös lasten/nuorten ja aikuistenkin välillä sosiaalista hierarkiaa, missä kiusataan ja nokitellaan toisia. Ei koulussa välttämättä opi sosiaalisuudesta mitään muuta kuin sen, että miten kieroja lieroja jotkut osaavat olla ja miten sielläkin ihmisillä on jo hyväveli ja hyväsisko jutut orastavana tulilla missä kattavat itselleen sitä koreaa pöytää mistä sitten heittelevät lopuille murusia. Ei se edes ole mikään salaliittoteoria kun aika moni on jo herännyt siihen todellisuuteen missä elämme. Ahneet ja itsekkäät ihmiset eivät salaile enää aikeitaan, tuovat jopa ihan avoimesti ilmi sen miten pitävät omaa ahneuttaan oikeutettuna. Mutta se, joka on ahne ja itsekäs saa sitten nähdä miten sen korttitalo lopulta romahtaa. Oikeasti viisaat pääsevät vähemmällä, ovat vähemmän stressaantuneita ja vähemmän masentuneita kun ei tarvitse koko ajan olla ykkösenä ja paras kaikessa. Jos tavoittelee täydellisyyttä, haluaa olla maailman paras kaikessa koko ajan niin täytyy ymmärtää, että kaikki eivät jaksa olla 24//7 parhaita ja mahtua noiden ihmisten ajamaan agendaan tai muottiin. Kaikki me kuitenkin synnytään tänne elämään myös omaa elämäämme emmekä vain mahdollistamaan jonkun ahneiden ihmisten omaa hyödyn tavoittelua. Suomalainen koululaitos on ihan validista syystä menettänyt vanhempien luottamusta. Oikeasti siellä koulussa ei myöskään jokainen opettaja ole hyvä ihminen eikä opettajia valvota kovinkaan paljon jos opettaja sattuu kohtelemaan oppilasta huonosti. Jotkut opettajat vihaavat vähänkään erilaisia lapsia ja vaikuttavat haitallisesti lapsen itsetunnon kehitykseen. Miksi tuollaiseen pitäisi luottaa? Ongelmien peittely ei loputtomasti toimi. Eriarvoisuus on jo liian näkyvää ja koskettaa jo niin monia, että se on myönnettävä fakta, että joidenkin voi olla parempi käydä koulu kotona. Riippuu paljon ihmisestä ja tilanteesta. Joillakin on vain niin kova halu sanella ja kontrolloida toisten elämää, että melkeimpä jää se oma elämä elämättä siinä sivussa. Halutaan, että opettaja valvoo ja päättä mitä ruokaa perheessä syödään ym ym. Huhhuh. Pitää ikäänkuin kaikkea silmällä, jotta varmasti joka ikinen valahtaa tiettyyn haluttuun muotiin. Se on kuitenkin kostautunut, sillä nyt on tuloksena kasvavat masentuneet ja väsyneet ihmiset. Opettajiakin väsyttää jo opiskeluvaiheessa ja ollaan keskusteltu siitä miten kaikki vaikuttaa myös opettajien mielenterveyteen. Joskus vanhempi voi haluta lapsen kotikouluun ihan hyvästä syystäkin. Jos lapsi kiusataan henkihieveriin niin silloin voi olla todellakin parempi lapsen turvallisuudenkin kannalta, että hän saa olla kotona ja käydä sieltä sitä koulua eikä pakoteta kouluun rääkättäväksi vain, koska "koulussa täytyy käydä". Sanelijoiden täytyy oikeasti alkaa ymmärtää se, että se Kristittyjen luoma suosikkijärjestelmä mikä perustuu tekopyhyyteen ei ole niin täydellinen kuin on annettu ymmärtää. Moni keski-ikäinen on alkanut puhua siitä miten on joutunut kasvamaan miellyttäjäksi, joka puurtaa ja suorittaa saaden vain murusia pöytään. Kenen etua tässä ajatellaan? Ei se lapsen etu aina välttämätä toteudu siellä koulussa eikä se kouluruoka ole välttämättä parempaa kuin kotiruoka. Toki tilanne on eri jos vanhemmat ei tarjoa lapselle siellä kotikoulussa ruokaa, sitten sitä voisi kritisoida. Mutta jos ruokaa tarjotaan niin ei voi suoraltakädeltä väittää, että se automaattisesti olisi huonompaa kuin kouluruoka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika tuomitsevaa tekstiä. Miten ihmiset voivat olla samaanaikaan niin itsekorostavia ja kuitenkin sitten tuomita jonkun toisen tavan elää "suurpiirteiseksi". Länsimaalainen hyvinvointi suoristuskeskeisenä tuloskoneena on nykyisin enää pelkkä illuusio, jota media pitää yllä. Eivät ne ihmiset ole uhka, jotka ovat suurpiirteisiä. He ymmärtävät, että jossakin menee joku raja kuinka tiukkoja aikatauluja ihmisillä voidaan teetättää. Opiskelen Yliopistossa opettajaksi ja se tiedon määrä mitä täytyy omaksua on valtava ja aina vain kasvaa niin, että jo opintojen aikana täytyy ämpätä pieneen aikaan suuri määrä tietoa. Ei ole kestävää eikä hyvää perhepolitiikkaa tällainen toiminta, missä suurin osa on oikeasti jo aika väsähtänyttä ja yrittä haukkoa happea etsien sitä kristittyjen lupaamaa pelastusrengasta. Olo on aika globaalisti monellakin ihmisellä huijattu ja ihan hyvästä syystä. Minä en ihmettele ollenkaan jos joku haluaa hypätä oravanpyörästä pois ja pitää lasta kotikoulussa. Kouluissa on myös lasten/nuorten ja aikuistenkin välillä sosiaalista hierarkiaa, missä kiusataan ja nokitellaan toisia. Ei koulussa välttämättä opi sosiaalisuudesta mitään muuta kuin sen, että miten kieroja lieroja jotkut osaavat olla ja miten sielläkin ihmisillä on jo hyväveli ja hyväsisko jutut orastavana tulilla missä kattavat itselleen sitä koreaa pöytää mistä sitten heittelevät lopuille murusia. Ei se edes ole mikään salaliittoteoria kun aika moni on jo herännyt siihen todellisuuteen missä elämme. Ahneet ja itsekkäät ihmiset eivät salaile enää aikeitaan, tuovat jopa ihan avoimesti ilmi sen miten pitävät omaa ahneuttaan oikeutettuna. Mutta se, joka on ahne ja itsekäs saa sitten nähdä miten sen korttitalo lopulta romahtaa. Oikeasti viisaat pääsevät vähemmällä, ovat vähemmän stressaantuneita ja vähemmän masentuneita kun ei tarvitse koko ajan olla ykkösenä ja paras kaikessa. Jos tavoittelee täydellisyyttä, haluaa olla maailman paras kaikessa koko ajan niin täytyy ymmärtää, että kaikki eivät jaksa olla 24//7 parhaita ja mahtua noiden ihmisten ajamaan agendaan tai muottiin. Kaikki me kuitenkin synnytään tänne elämään myös omaa elämäämme emmekä vain mahdollistamaan jonkun ahneiden ihmisten omaa hyödyn tavoittelua. Suomalainen koululaitos on ihan validista syystä menettänyt vanhempien luottamusta. Oikeasti siellä koulussa ei myöskään jokainen opettaja ole hyvä ihminen eikä opettajia valvota kovinkaan paljon jos opettaja sattuu kohtelemaan oppilasta huonosti. Jotkut opettajat vihaavat vähänkään erilaisia lapsia ja vaikuttavat haitallisesti lapsen itsetunnon kehitykseen. Miksi tuollaiseen pitäisi luottaa? Ongelmien peittely ei loputtomasti toimi. Eriarvoisuus on jo liian näkyvää ja koskettaa jo niin monia, että se on myönnettävä fakta, että joidenkin voi olla parempi käydä koulu kotona. Riippuu paljon ihmisestä ja tilanteesta. Joillakin on vain niin kova halu sanella ja kontrolloida toisten elämää, että melkeimpä jää se oma elämä elämättä siinä sivussa. Halutaan, että opettaja valvoo ja päättä mitä ruokaa perheessä syödään ym ym. Huhhuh. Pitää ikäänkuin kaikkea silmällä, jotta varmasti joka ikinen valahtaa tiettyyn haluttuun muotiin. Se on kuitenkin kostautunut, sillä nyt on tuloksena kasvavat masentuneet ja väsyneet ihmiset. Opettajiakin väsyttää jo opiskeluvaiheessa ja ollaan keskusteltu siitä miten kaikki vaikuttaa myös opettajien mielenterveyteen. Joskus vanhempi voi haluta lapsen kotikouluun ihan hyvästä syystäkin. Jos lapsi kiusataan henkihieveriin niin silloin voi olla todellakin parempi lapsen turvallisuudenkin kannalta, että hän saa olla kotona ja käydä sieltä sitä koulua eikä pakoteta kouluun rääkättäväksi vain, koska "koulussa täytyy käydä". Sanelijoiden täytyy oikeasti alkaa ymmärtää se, että se Kristittyjen luoma suosikkijärjestelmä mikä perustuu tekopyhyyteen ei ole niin täydellinen kuin on annettu ymmärtää. Moni keski-ikäinen on alkanut puhua siitä miten on joutunut kasvamaan miellyttäjäksi, joka puurtaa ja suorittaa saaden vain murusia pöytään. Kenen etua tässä ajatellaan? Ei se lapsen etu aina välttämätä toteudu siellä koulussa eikä se kouluruoka ole välttämättä parempaa kuin kotiruoka. Toki tilanne on eri jos vanhemmat ei tarjoa lapselle siellä kotikoulussa ruokaa, sitten sitä voisi kritisoida. Mutta jos ruokaa tarjotaan niin ei voi suoraltakädeltä väittää, että se automaattisesti olisi huonompaa kuin kouluruoka.

        Tähän vielä lisäilen, että olen itsekin kristitty ja mukana ollu tässä illuusiossa kunnes aloin nähdä, miten on aina vain haastavampaa rakentaa turvallista pysyvää elämää. Vakituiset työpaikat on varattu ja sovittu sisäpiireissä. Muille jaetaan murusia. Jos lääkäreidenkin käymä keskustelu köyhistä vuosi julkisuuteen niin kuka enää kehtaa kieltää faktoja siitä miten ahneus on voittanut? Ihmiset eivät ole tyhmiä. Miksi Suomi piti pilata? Minunkin isovanhemmat on olleet sota aikaan täällä, ja osa sotinut/uhrautunut tämän maan puolesta ja isolla työllä olleet mukana rakentamassa tätä maata. Voitko kuvitella miltä tuntuu sitten katsoa kaikkien noiden uhrausten jälkeen miten tarjolla on lähinnä pätkäköitä ja rippeitä sieltä täältä jälkipolville toisten syödessä siellä koreassa pöydässä? Asunnot ovat jo liian kalliita suhteessa pieniin palkkoihin. Mitään näistä asioista ei haluta tunnustaa. Sen on se länsimaalainen vapaus ja tietyt ihmisoikeudet minkä vuoksi siitä vapaudesta kannattaa taistella. En sitten tiedä mistä syystä olen törmännyt ihmisiin, jotka olettavat, että on tulossa jokin seuraava elämä tämän jälkeen? En ole tulossa elämämään tänne mitään seuraavaa elämää enää tämän jälkeen. Suomi oli hieno maa. Nyt Suomi on kallis maa. Ja minun puolesta jokainen saa tänne tehdä lapsia, jolla on siihen rahaa ja varaa. Mikäpäs se siinä jos kuulu noihin huippusuoritujiin, lisääntyköön he ketkä pysyy vauhdissa mukana. Nykynuoret ovat viisaita, he osaavat oikeasti ennakoida ja ajatella taloutta ja sitä onko lasten hankintaan tarpeeksi rahaa ja mitä lapselle voi tarjota. Minun mielestäni se on järkevämpää kuin se, että tekee lapsia vain köyhyyteen lasten tekemisen ilosta. Tilanne olisi täysin eri jos eriarvoisuus ei näkyisi jotenkin niin isosti. Tällä hetkellä on kuitenkin luisuttu liiaksi siihen suuntaan, että ihmiset joutuvat kilpailemaan liikaa työpaikoista ja ikäänkuin varmistamaan omaa selustaansa. Se näyttäytyy työpaikoilla esimerkiksi siten, että jos sinne on tulossa uusia niin jo vaiktuisena olevat sanovat heti ensimmäisenä, että "ei täällä eikä tällä alalla ole töitä" koska haluavat tietysti säilyttää sen oman asemansa. Kaikille ei siis riitä töitä vaikka kuinka kävisit koulua. Ei voi perustaa omaa yritystäkään korkean verotuksen vuoksi noin vain, koska riskit on pienituloiselle liian suuret. Ymmärtääkö ihmiset ollenkaan sitä, että mitä on olla eriarvoisessa asemassa oleva perhe/nuori tai lapsi, josta muut tahot haluavat vain kaiken hyödyn irti tai rikastua sillä? Olettekko miettineet? Vaikeuksissa olevilta nuorilta on evätty terapiat eikä annetta mielenterveyspalveluja ja rikotaan lakeja räikeästi. Vaikeasti oireivat nuoret sijoiteaan miljoona bisnestä tekeviin laitoksiin sen sijaan, että perheitä autettaisiin ja heille annettaisiin se rahallinen apu esim. jonkun palvelun muodossa. Selittääkää ja perustelkaa se, että miksi niitä rahoja ei anneta näiden nuorien hoitoon ja nuorien hyväksi? Miksi ne annetaan jollekkin, jotta hän voi tulla miljonääriksi? Tuollainen toiminta ei saa missään tapauksessa olla voittoa tavoittelevaa vaan sen täytyy olla aina eettisesti ja moraalisesti kestävää. Toisten kärsimyksellä ei ole oikeus rikastua. Ei millään tavalla, se lukee kyllä ihan raamatussakin. Siellä on kyllä kohdat missä myös kerrotaan, että älä käytä köyhiä hyväksesi vain koska he ovat köyhiä. Minunkaan rukoukseni maailman rauhasta eivät ole auttaneet, koska minun käsissä ei ole mitkään tällaiset asiat. Mutta se millaiseen tilaan ihmiset ovat luisumassa on tuotava valoon. Syntyvyyden lasku ym. on hyvin globaali ilmiö eikä kosketa vain Suomea. Ihmiset ovat heränneet realiteetteihin. Siihenkin miten vaikeaa on saavutta maailman rauha vaikka kuinka rukoilisi. Perustelkaa erittäin tarkkaan miksi lapsia pitää tehdä maailmaan, jossa ei ole kaikille turvallista elämää ja paikkaa tarjolla? Onko toisen ihmisen tarkoitus olla olemassa vain siksi, että sinä rikastut ja olet saamapuolella?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      313
      3566
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1669
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1425
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1290
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1250
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      49
      1212
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      182
      1161
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1147
    Aihe