Ikä ja näkö ja koko ja..

mie

Vuosia on teini-iästä kulunut, ikää on kertynyt 25 vuotta. Silti olen yhä 155 cm, lapsenkasvoinen ja ilmeisesti -ääninenkin. Joka kerta, kun saan ostettua siideriä tai pääsen baariin ilman henkilöllisyystodistusta, on juhlimisen arvoinen. Vihaan kuitenkin sitä, että joudun todistelemaan itseäni ja ikääni ja pätevyyttäni (olen juuri tällä hetkellä työttömänä työnhakijana) lähes päivittäin. Haluaisinkin kysyä teidän mielipidettänne.

Mistä löytää sopiva keskitie aikuismaisen ja nuorekkaan pukeutumisen välille? Näytän iänikuisissa farkuissani helposti 16-vuotiaalta, toisaalta sitten pelkään näyttäväni äidin vaatteisiin pukeutuvalta pikkunaiselta, jos vedän päälleni vaikkapa jakkupuvun. En ole ruumiinrakenteeltani hento (painoa 50 kg), reisissä on lihasta ja rinnoissa kokoa liikaa minulle (75c). Välillä tuntuu, että keskivartaloni on pelkkää rintaa!!

Miten te elätte pienuutenne kanssa?

Ja vielä: Oletteko koskaan käyneet(/tilanneet) nettivulla www.yoox.com? Siellä on vaikka kuinka paljon 35-kokoisia kenkiä, joita himoitsen.. en saanut viime yönä unta, kun jumitin ihailemaan sivuja liian pitkäksi aikaa.. :)

13

2914

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohtalotoveri :)

      Heips,

      Tästä aiheesta käytiin keskustelua viime vuoden loppupuolella tällä foorumilla, esimerkiksi näin:

      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000012&conference=4500000000000297&posting=22000000005801303

      Itse olen sinua vuotta vanhempi (-79 syntynyt), kaksi senttiä lyhyempi ja muutaman kilon kevyempi, sekä samassa elämäntilanteessa kuin sinä. Itse tykkään kans pitää farkkuja ja nuorekkaita vaatteita, jakkupukutyyli ei tunnu omaltani - sitäkin on kokeiltu =) ja menen ihan täydesti vielä itseäni 10 vuotta nuoremmasta. Olisi mukava vaihtaa ajatuksia sähköpostitse - onko sulla emailia?

    • maikki

      Itse olen löytänyt melko hyvän balanssin pukeutumiseeni. En näytä teiniltä (niin, ainakaan omasta mielestäni), mutta en ihan pikkuaikuiseltakaan. Kai se vaan on sitä että olen seurannut omaa vaistoa, ostanut sitä mikä miellyttää, mutta pitäen mielessä sen, että vaatteen täytyy olla siisti, helppo ja ehdottomasti hyvännäköinen. olen 23 ja papereita kysyvät kyllä usein valtionkaupassa siideriä tai viiniä ostaessani (vaikka usein olen jo kerinnyt antaa kassatädin käteen visakortin, jota ei alle 18-v saa, ihan vinkiksi... hmph). Mutta hyvähän tuo on, koska nykyään ei nuorista tiedä; jotkut 16-v kundit näyttävät kaksvitosilta ja vice versa.

      Ammattini puolestaan vaatisi jakkupuku-linjaa, mutta vetäisen kyseisen päälleni vain, kun se on ehdoton must. Muuten saa nuorekas, mutta siisti pukeutuminen riittää.

      Kun ostat farkut älä osta niitä liian kulutetun näköisiä malleja, vaan hieman siistimmät. yhdistä ne siisteihin kenkiin (ei lenkkarit) esim avokkaat, korkokengät, loaferit tms. Mihin vaan kunhan et "teinikenkiin", siisti neule tai toppi ja jakku (ei välttis bleiseri, etsi nuorekas vaihtoehto), tekee siistin vaikutelman. Siisti laukku (ei rytkykasseja, panosta!) ja korut tekevät paljon. Et näytä teiniltä kun olemuksesi on huoliteltu.

    • Pikkunen

      Usko vaan, että minen ookku 153,5cm pitkä, sen kaa eläminen tuntuu kauheelta, kun mittaa ei oo paljoo!! ja sitten ku saan kuulla asiasta koko ajan niin itsetunto hävinnyt sen siliän tien..

    • priscilla

      Täällä ikää on kertynyt jo 27 vuotta ja pituutta ruhtinaalliset 155 cm. Olen siis pieni ja siro, ja kuten viestin aloittaja, myös minä olen kasvoiltani nuoren näköinen. Pukeudun "nuorisovaatteisiin", sillä sopivammat farkut löydän useimmiten onlysta ja veromodasta, puseroita on sitten muistakin paikoista.

      Tämä pienuus ja lapsenkasvoisuus ei ole minua koskaan muuten ärsyttänyt, kuin työhaastatteluissa. Haastattelija odottaa tapaavansa 27-vuotiaan naisen, mutta törmääkin nipin napin täysi-ikäisen näköiseen "nuoreen tyttöön". Ei vakuuta koskaan. Mietin usein, että olen muutaman vuoden päästä 30, ja näytän varmaan silloinkin hyvin nuorelta. En ainakaan usko ulkonäköni radikaalisti muuttuvan muutamassa vuodessa. Saan opintoni tällä menolla päätökseen parin vuoden päästä, ja sen jälkeen minun tulisi todella markkinoida itseäni potentiaalisille työnantajille. Mutta mitenkähän se mahtaa onnistua tällä teiniolemuksella..

      Pukeudun yleensä farkkuihin, siisteihin saappaisiin tms., siistiin neuleeseen (esim. v-aukkoiseen), eli pukeutumiseni ei siis ole mitenkään liian teinimäistä, mikä korostaisi nuorta näköäni. Mutta tuo pukeutuminen ei kyllä tee kasvojani yhtään vanhemman näköiseksi. Tuleviin työhaastattelutilanteisiin ajattelin pukeutua suoriin housuihin ja neuleeseen tai kauluspaitaan, riippuen mikä paikka on kyseessä. Toivottavasti sitten tärppää. Nyt sitten pitäisi vielä löytää sopivan pienet suorat housut (kokoa 32.) Onpas ongelmaa kerrakseen.

    • nainen ikää 39v

      Hei,
      Oli pakko vastata tähän viestiketjuun, tuntui niin tutulta.
      Minulla on ikää ehtinyt kertyä jo 39v, mutta lähes poikkeuksetta minua luullaan 10v nuoremmaksi, olen 160/50, eli myös pienikokoinen ja siro.
      Koulutukseni on aika tiukkaa asialinjaa vaativa akateeminen, ja takanani on useita työpaikkahaastatteluja, joissa tuntui monesti haastattelijan arvomaailma olevan hukassa. Kysymyksiin: miten ajattelit pärjääväsi miesten kesken töissä, oletko ajatellut leikkauttaa hiuksesi jotta näyttäisit hieman vanhemmalta ja uskottavammalta jne...
      Nyt pitkäaikainen työnantajani meni konkurssiin ja olen ollut vajaan 2kk työttömänä.
      Ongelmana alkaa olla nyt se, että en pääse edes haastatteluun, koska 40v pidetään "liian vanhana", mutta hastattelussa taas todetaan että "oletpa nuoren näköinen, odotimme jotenkin aikuisempaa"...eli mitä ihmetä ne työnantaja oikein odottavat!
      Mutta uskon ja toivon, että työnhaussa vielä tärppää, pitkä koulutus ja vankka työkokemus ei voi olla hukkaan heitettyä.
      Tosiaan pukeutuminen: mikä tuntuu omalta, ei liian teinimäistä, mutta nuorekasta ja tilanteen mukaan. Ei lettejä työpaikkahaastatteluun, eikä kuluneita farkkuja, mutta niitä saa pitää vapaasti muuten jos siltä tuntuu.
      Hyvät puolet nuoresta ulkomuodosta: miehet tykkää ja saat positiivista huomiota, joskus jopa hassuja ja naurettavia kommelluksia jne;)
      Ollaan sinut itsemme kanssa, vaikka emme olisikaan kasvaneet 175 mittaisiksi, pienenäkin on kivaa =)

    • ---

      Hei

      Olen 147 senttinen ja 44 kiloinen (70C) 31v kahden lapsen äiti ja vaimo. Vasta ihan viime aikoina on minua alkanut nyppimään tämä pienten alentava kohtelu työmarkkinoilla. Lähestulkoon joka kerta ihmetellään pientä kokoani, sitä että minulla todellakin on kaksi lasta ("ei millään uskoisi olet niin pieni/hentoinen/nuorennäköinen/jne"). Inhottavaa kun joutuu jatkuvasti todistelemaan omaa aikuisuuttaan ja osaamistaan.

      Erittäin positiivisena puolena pidän kuitenkin menestymistäni miesmarkkinoilla: flaksi on käynyt hyvin, oman kultani (180cm) löysin aika päiviä sitten ja silti edelleen kanssani flirtataan niin kaupassa kuin kylässäkin. Moni mies on tullut suoraan sanomaan miten tykkää pienistä naisista, meitä kun saa kuulemma hellitellä mielin määrin, vähemmän hauskaa on se kun aika usea lähempää tuttavuutta tehnyt haluaa nostaa syliin (???).

      Lohdutukseksi voisin ap:lle kertoa että minä pääsin tuosta papereiden kysymisestä eroon kun täytin 29v, joten toivoa on :o)

      Itse löydän myös parhaiten vaatteeni Onlystä ja Espiritiltä. Tällä hetkellä on hakusessa luonnonvalkeat palmikkoneuleet ja jotain muuta klassista toimistovaatetta (olen lähdössä töihin vuoden vaihteen jälkeen). Kenkiä löysin koosta 35 naapurikaupungista (120km) joka oli kyllä kuin lottovoitto. Oli vara valita useasta eri vaihtoehdosta ja ihan oikeita "hengettömiä" korkkareitakin, jotka olivat täydellisen sopivat (kengän koko mulla 34/35).

      Kyllä tähän pienuuteen kai tottuu, vaikka välillä vähän kypsyttää. Se on vaan niin kumma juttu kun nuorempana en ajatellut asiaa ollenkaan, mutta ilmeisesti näin vanhemmiten tuo uskottavuusongelma on niin laaja että se pistää sapettamaan ja pahasti.

      • Priscilla

        Kirjoitinkin jo kokemuksiani tuossa ylempänä, mutta on pakko yhtyä sen verran edellisen kirjoittajan viestiin, että myös täällä päin on aina ollut menestystä miesmarkkinoilla. Ja todella usein saan kuullä kehuja pienuudestani.

        Ai niin, mieleeni tuli sellainen, että mistähän johtuu että en mielestäni koskaan näe ulkona liikkuessani kokoisiani pieniä naisen ikään ehtineitä naisia? Vai onkohan se sitten niin, että tuolla ulkomaailmassa tämä pienuus ei herätä kovin kummoista huomiota, mutta työelämässä ja varsinkin haastattelutilanteissa herättää sitäkin enemmän?


      • Lilla My
        Priscilla kirjoitti:

        Kirjoitinkin jo kokemuksiani tuossa ylempänä, mutta on pakko yhtyä sen verran edellisen kirjoittajan viestiin, että myös täällä päin on aina ollut menestystä miesmarkkinoilla. Ja todella usein saan kuullä kehuja pienuudestani.

        Ai niin, mieleeni tuli sellainen, että mistähän johtuu että en mielestäni koskaan näe ulkona liikkuessani kokoisiani pieniä naisen ikään ehtineitä naisia? Vai onkohan se sitten niin, että tuolla ulkomaailmassa tämä pienuus ei herätä kovin kummoista huomiota, mutta työelämässä ja varsinkin haastattelutilanteissa herättää sitäkin enemmän?

        Ihana asia että tästäkin jutusta keskustellaan - olenkin usein miettinyt olenko ainoa pienikokoinen nainen, jota tämä asia ajoittain nyppii ;) Itse olen 26 v, 152/46

        Kuten Priscilla, mietin kans usein kaupungilla liikkuessani, miksen ikinä näe kaltaisiani "pikkunaisia" liikenteessä. Olenkin miettinyt, sorrunko itsekin ajattelemaan heitä nähdessäni, että "tuo ei voi olla yli kaksikymppinen"... mene tiedä :)

        Työhaastatteluissa ym. tilanteissa musta tuntuu että saan vakuutella pätevyyttäni kaksin verroin pitkiin ihmisiin verrattuna - olen myös itse saanut kohdata ennakkoluuloja ja kuullut mielestäni tosi tökeröjä kommentteja. Itse en oikein tiedä miten noihin kommentteihin reagoisin - sanonko kysyjälle takaisin että oletpa sinä kalju tai lihava. Tuntuu ettei ihmiset oikein tajuakaan epähienouttaan mitä suustaan laukovat! Eihän esimerkiksi ylipainoisille tai vammautuneille ihmetellä ääneen "miten sinä voit olla tuollainen..."

        Pukeutuminen sinänsä ei enää tuota ongelmia. Olen laittanut päälleni sitä mikä itsestä tuntuu hyvältä. Yläosissa olen kokoa 32, alaosissa 34 - sopivia vaatteita on nykyään helppo löytää kun suositaan tätä "niukkaa linjaa". Itse käytän samettibleisereitä, siistejä farkkuja, suoria housuja, avokkaita, istuvia v-aukkoisia neuleita ja venepääntie puseroita. Yleensä käytän selkeitä yksivärisiä vaatteita tai hyvin pienikuvioisia kuoseja.

        Jotenkin paradoksaalista on että olen itse hyväksynyt pienikokoisuuteni, mutta muut eivät selvästikään ole. Tottakai se ainainen taivastelu vaikuttaa ihmisen omakuvaan!

        Mutta miesmaailmassa käy flaksi :) Jos sitä voi pitää ilonaiheena ;) Oma miekkoseni on myös 185 cm ja jotenkin olen tykästynyt nallekarhumaisiin, isoihin miehiin :)


      • -Byby-

        Heij!Mistä kaupungista löysit pikkukenkiä?:)Itse olen 154 ja 47,,mutta suurimmaksi ongelmakseni on muodostunut tuo sopivien kenkien löytyminen..(34-35)


    • Mircha

      En voinut olla vastaamatta tähän viestiketjuun, kun luin tämän :)
      Itse olen 18v 152/45 ja välillä tulee kyllä alemmuus komplekseja pitempien kavereitteni rinnalla...tuntuu että he näyttävät aina paremmilta ja näyttävimmältä kuin minä :/ Mutta mielummin olen tämmönen pieni ihminen, jolla on lapsen kasvot, kuin mallin mitoissa ja kuljen kaupungilla nokka pystyssä :D
      Ja kyllä siihen on törmätty, että monet uskoo etten osaa/pysty tekemään mitään ilman apua! Mutta sitäki voi käyttää hyväksi tietyissä tilanteissa.
      Ja pukeutumisella voi tehdä ihmeitä, itse suosin paljon jakkutakkeja ja liituraita housuja tai tämän tyyppisiä, enkä silti tunne itseäni miteenkään hmmm...vanhanaikaiseksi :D
      No enpä ole hirveästi työhaastatteluissa käynyt, mutta niihin yleensä laitan siistit housut ja jakkutakin. Lisäksi jotku kivat korkkarit (pituutta tuomaan lisää) ja tietenkin lasit päähän ja hiukset siististi kiinni. Lisäksi kevyt meikki ja poskipunaa (saa ihmeitä aikaan).
      Mieluummin olen söpö ja sulonen kuin kaunis ;)

    • se viestiketjun aloittaja ...

      ..että olette jaksaneet kirjoitella asiasta! Aina tuntuu hyvältä tietää, että hengenheimolaisia on olemassa! Jos joku haluaa kirjoitella enemmänkin kanssani, laittakaa sähköpostiosoitettanne tähän ketjuun. :)

      En tiedä, kiinnostaako ketään, mutta tein tilauksen www.yoox.comista. Tilasin siis kokoa 35 olevat mokkasaappaat ja ne on niiiiiin sopivat! Siis maksu oli luottokortilla (postimaksu Suomeen 12,-, eikä mitään tullijuttuja) ja paketti toimitettiin kotiovelle 5 arkipäivässä! Voin suositella palvelua lämpimästi. Ongelmanani on aina ollut siistien, aikuismaisten kenkien löytäminen.. totta kai käyttäisin kauniita avokkaita, korkkareita ja saappaita, jos sellaisia vain olisi 34/35 -kokoisena tarjolla. Luulen, että seuraavaksi täytyy kokeilla tilata yooxista korkkareita, pelottaa vaan, että tuo 35 on liian iso..

      Olin tänään 176 cm pitkän ystäväni kanssa hääkenkäostoksilla. Hänen kengänkokonsa on 40-41 ja siinä hyllyjen välissä pyöriessäni huomasin, että naisille löytyy vino pino kenkiä 42 kokoisenakin! Täytyy sanoa, että vähän järkytti. Miksi juuri niitä 42:sia on tarjolla niiden 34:n sijaan?!

    • essi

      heippa kaikki pienikokoiset. :) oonko aivan liian pieni ikäisekseni..? oon 14wee toki täytän joulukuulla 15wee. mitat: 156cm/45kg/70A??? kiitos jo etukäteen :>>

      • Pieni, mutta pippurinen.

        Et ole aivan liian pienikokoinen. :)
        Olen sun ikänen, vanhempikin. Täytin nimittäin jo huhtikuussa 15 vuotta. xP
        Itse olen nimittäin 147½ cm ja n. 40 kg...
        Joten.. Olen sua melkeen 10 senttiä lyhyempi. :D

        Oon tottunu tähän pienisyyteeni.. :D
        En kasva enää kuin pari senttiä, lääkäri sano, eli minusta tulee jotai 150 cm..
        Mietippäs sitä. :)

        Olet ite just sopiva tän ikäseks. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1555
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      172
      1243
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1080
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      987
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      86
      910
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      67
      829
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      815
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      754
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe