Autovero säilyy Suomessa

Riku

37

4151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pimp

      Tällä palstallakin on jo kymmeniä kertoja todistettu oikeaksi se, että uusienkin veron on pakko laskea kun verotuomio tulee.

      Autoveroasioissa haastatellaan poikkeuksetta henkilöitä, joilla on oma lehmä erittäin syvällä ojassa. Totta kai joku Kuitunen puolustaa luomustaan viimeiseen saakka, samoin kuin Viinanen vannoi että devalvaatiota ei tule.

      Uusien autojen myynti on jo nyt romahtanut verotuomiota odoteltaessa. Kun käytettyjen, myös uuden veroisten laatuautojen, tuonti esim. Saksasta tulee kannattavaksi, niin uusien myynti ei siitä suinkaan kasva. Paitsi jos ja kun veroa lasketaan rutkasti.

      • Sakke

        uuden auton ostaminen?`JOS ja KUN vähän ajetun ja HYVIN VARUSTELLUN käytetyn auton saa Saksasta, niin minun puolestani uusien autojen myyjien määrää voi ihan hyvin radikaalisti laskea (= alan vaihto). Ostakoon firmat uudet autonsa ja tavallinen kuluttaja edullisemman käytetyn vaikka ulkomailta.
        Kuka hullu maksaa riistohintaa suomalaisesta autosta???


      • autoilija
        Sakke kirjoitti:

        uuden auton ostaminen?`JOS ja KUN vähän ajetun ja HYVIN VARUSTELLUN käytetyn auton saa Saksasta, niin minun puolestani uusien autojen myyjien määrää voi ihan hyvin radikaalisti laskea (= alan vaihto). Ostakoon firmat uudet autonsa ja tavallinen kuluttaja edullisemman käytetyn vaikka ulkomailta.
        Kuka hullu maksaa riistohintaa suomalaisesta autosta???

        Just eilen julkaistiin tutkimus jossa kävi selvästi ilmi miten suo...lipposlovakian palkat on euroopan alhaisimmat, mutta kuitenkin niistä vielä verotetaan röyhkeästi maailman eniten. Suomalaislla ei kertakaikkiaan riitä ostovoimaa enää uusiin autoihin, siksi pitää tyytyä niihin halvempiin saksantuontiautoihin. Kyllä tämä suomi on yksi euroopan musta lammas ja häpeäpilkku!


      • Make

        "Kun käytettyjen, myös uuden veroisten laatuautojen, tuonti esim. Saksasta tulee kannattavaksi"

        Eihän missään ole luvattu että käytettyjen
        tuonti muuttuu kannattavaksi. Koko jupakkahan
        on noussut siitä, että yksityisen tuodessa
        käytetyn (liki uuden)auton maahan, hän joutuu maksamaan siitä enemmän veroja kuin autoliike
        joutuu ja toiseksi hieman vanhemmilla siitä että
        maahantuodun auton hinta veroineen nousee
        useimmiten kalliimmaksi kuin vastaavan suomi-auton hinta on. Ainoat asiat jotka veromuutoksessa lienee pakko muuttua:
        - yksityinen ja liike maksaa samat verot
        - käytetystä ei saa periä enemmän veroa kuin
        vastaavassa menopelissä suomessa on veroa
        hinnassa jäljellä

        Jälkimmäinen kohta uudehkoilla esim. alle
        6v vanhoilla autoilla johtaa siihen että, koska
        uusien autojen verotus on korkealla tasolla niin
        myöskin näiden maahantuotavien alle 6v vanhojen
        autojen "vertailuautossa" on verojen määrä niin
        suuri ettei oma maahantuonti ole kannattavaa. Täten kun ihmiset kuitenkin haluavat ajaa uudehkoilla autoilla niin sanoisin ettei uusien
        verotusta ole pakko laskea??

        Eikö näin? vai jätänkö jotain huomioimatta.

        Tällä en tarkoita että olisin uusien verotuksen
        laskua vastaan, päinvastoin.


      • Kokemusta on
        Make kirjoitti:

        "Kun käytettyjen, myös uuden veroisten laatuautojen, tuonti esim. Saksasta tulee kannattavaksi"

        Eihän missään ole luvattu että käytettyjen
        tuonti muuttuu kannattavaksi. Koko jupakkahan
        on noussut siitä, että yksityisen tuodessa
        käytetyn (liki uuden)auton maahan, hän joutuu maksamaan siitä enemmän veroja kuin autoliike
        joutuu ja toiseksi hieman vanhemmilla siitä että
        maahantuodun auton hinta veroineen nousee
        useimmiten kalliimmaksi kuin vastaavan suomi-auton hinta on. Ainoat asiat jotka veromuutoksessa lienee pakko muuttua:
        - yksityinen ja liike maksaa samat verot
        - käytetystä ei saa periä enemmän veroa kuin
        vastaavassa menopelissä suomessa on veroa
        hinnassa jäljellä

        Jälkimmäinen kohta uudehkoilla esim. alle
        6v vanhoilla autoilla johtaa siihen että, koska
        uusien autojen verotus on korkealla tasolla niin
        myöskin näiden maahantuotavien alle 6v vanhojen
        autojen "vertailuautossa" on verojen määrä niin
        suuri ettei oma maahantuonti ole kannattavaa. Täten kun ihmiset kuitenkin haluavat ajaa uudehkoilla autoilla niin sanoisin ettei uusien
        verotusta ole pakko laskea??

        Eikö näin? vai jätänkö jotain huomioimatta.

        Tällä en tarkoita että olisin uusien verotuksen
        laskua vastaan, päinvastoin.

        Itse asiassa tuo 6kk raja on mahdollistanut "uuden" auton tuonnin jonkin verran suomen hintoja halvemmalla.

        Uuden auton autovero kun lasketaan todellisten kustannusten/hintojen mukaan, kun taas käytetyn autovero määräytyy vastaavan uuden auton hinnan (suomessa) mukaan.

        Eli kun on löytänyt vähän ajetun ja alle 6kk vanhan auton halvalla ulkomailta, niin autovero ALV on laskettu sen maksamasi hinnan rahtikustannusten perusteella.

        EU-Säännöksissä määrätään, ettei käytettyä autoa vietäessä yhdestä EU-maasta toiseen, saa kyseisestä autosta periä veroluontoisia maksuja enempää kuin samanlaisessa, kohdemaassa uudesta asti olleessa autossa, niitä on jäljellä (ISO PISTE)

        Eli käytettyä autoa suomeen tuotaessa, ei valtio saa periä autoveroa alv:tä enempää kuin ~35% samanlaisen ja samanikäisen, suomessa uudesta asti olleen auton hinnasta.

        esim. n 10 vuotta vanhojen isojen mersujen kohdalla tuo tarkoittaa vähintäinkin hinnan puolittumista nykyisistä.


      • Juupe
        Kokemusta on kirjoitti:

        Itse asiassa tuo 6kk raja on mahdollistanut "uuden" auton tuonnin jonkin verran suomen hintoja halvemmalla.

        Uuden auton autovero kun lasketaan todellisten kustannusten/hintojen mukaan, kun taas käytetyn autovero määräytyy vastaavan uuden auton hinnan (suomessa) mukaan.

        Eli kun on löytänyt vähän ajetun ja alle 6kk vanhan auton halvalla ulkomailta, niin autovero ALV on laskettu sen maksamasi hinnan rahtikustannusten perusteella.

        EU-Säännöksissä määrätään, ettei käytettyä autoa vietäessä yhdestä EU-maasta toiseen, saa kyseisestä autosta periä veroluontoisia maksuja enempää kuin samanlaisessa, kohdemaassa uudesta asti olleessa autossa, niitä on jäljellä (ISO PISTE)

        Eli käytettyä autoa suomeen tuotaessa, ei valtio saa periä autoveroa alv:tä enempää kuin ~35% samanlaisen ja samanikäisen, suomessa uudesta asti olleen auton hinnasta.

        esim. n 10 vuotta vanhojen isojen mersujen kohdalla tuo tarkoittaa vähintäinkin hinnan puolittumista nykyisistä.

        >esim. n 10 vuotta vanhojen isojen mersujen kohdalla tuo tarkoittaa vähintäinkin hinnan puolittumista nykyisistä.


        Eli siis koko tämän valtaisan autoveropolemiikin tarkoituksena on ollut saada suomeen lisää 10 vuotta vanhoja autoja?


      • Kohta
        Juupe kirjoitti:

        >esim. n 10 vuotta vanhojen isojen mersujen kohdalla tuo tarkoittaa vähintäinkin hinnan puolittumista nykyisistä.


        Eli siis koko tämän valtaisan autoveropolemiikin tarkoituksena on ollut saada suomeen lisää 10 vuotta vanhoja autoja?

        Jos viitsit katsella suomalaisten nykyistä käyttökalustoa muuallakin kun eduskunnan portailla istuen, niin toteaisit, että 10-vuotias kulkupeli on sieltä uudemmasta päästä.

        Kyse on myös turvallisten autojen saamisesta tänne, noiden riisipussien sijasta, joissa ei pellistä ole jäljellä kuin maku maalikerrosten välissä.


      • Pete

        Katso nyt ihmeessä niitä tilastoja tarkemmin vaikka tuulilasin sivuilta. Uusia autoja on esim. huhtikuussa myyty paljon enemmän kuin viime vuonna. Näin kun uusien kauppa käy ei valtiolla ole mitään tarvetta alentaa niin uusien kuin käytettyjenkään verotusta.


      • Outlaw
        Pete kirjoitti:

        Katso nyt ihmeessä niitä tilastoja tarkemmin vaikka tuulilasin sivuilta. Uusia autoja on esim. huhtikuussa myyty paljon enemmän kuin viime vuonna. Näin kun uusien kauppa käy ei valtiolla ole mitään tarvetta alentaa niin uusien kuin käytettyjenkään verotusta.

        Valtionhan ei ole pakko tehdä yhtään mitään, ellei nyt joku kuten EU pakottamalla pakota muuttamaan verotusta.

        Vastahan oli joku tutkimus tehty missä selvitettiin aikovatko ihmiset ostaa uuden auton lähiaikoina: no tottakai meinaa! Sellaisia nolla tutkimuksia on niin helppo tehdä aiheesta kuin aiheesta, keksitään ensin "oikea" vastaus - sitten muotoillaan kysymykset johdatteleviksi ja - Vóila! Meillä on hyvin räätälöity gallup aiheesta kuin aiheesta.


      • Make
        Kohta kirjoitti:

        Jos viitsit katsella suomalaisten nykyistä käyttökalustoa muuallakin kun eduskunnan portailla istuen, niin toteaisit, että 10-vuotias kulkupeli on sieltä uudemmasta päästä.

        Kyse on myös turvallisten autojen saamisesta tänne, noiden riisipussien sijasta, joissa ei pellistä ole jäljellä kuin maku maalikerrosten välissä.

        Siis eikö tämänkin keskustelun perusteella
        ole niin, että n. 10v tai vanhempien autojen maahantuonti tulee halpenemaan, MUTTA uudenkarheiden käytettyjen verotukseen ei ole tulossa mitään sellaista muutosta, joka mahdollistaisi pari vuotta vanhojen autojen tuonnin oleellisesti halvemmalla kuin nyt.

        Miksi silloin valtiovallan olisi pakko
        laskea uusien autojen verotusta, jos taloudellisena "vaihtoehtona" uuden hankkimiselle on 10v vanhan kärryn tuominen saksasta. Uskon, että sellaiselle, joka uutta autoa olisi ostamassa se ei ole todellinen vaihtoehto.


      • Missä
        Make kirjoitti:

        Siis eikö tämänkin keskustelun perusteella
        ole niin, että n. 10v tai vanhempien autojen maahantuonti tulee halpenemaan, MUTTA uudenkarheiden käytettyjen verotukseen ei ole tulossa mitään sellaista muutosta, joka mahdollistaisi pari vuotta vanhojen autojen tuonnin oleellisesti halvemmalla kuin nyt.

        Miksi silloin valtiovallan olisi pakko
        laskea uusien autojen verotusta, jos taloudellisena "vaihtoehtona" uuden hankkimiselle on 10v vanhan kärryn tuominen saksasta. Uskon, että sellaiselle, joka uutta autoa olisi ostamassa se ei ole todellinen vaihtoehto.

        Kannattavuuden raja kulkee periaatteessa siinä, missä samanikäisten ja samanlaisten autojen hinnat saksassa ja suomessa eroavat tuon valtiolle menetettävän (~35% suomalaisen auton nykyisestä hinnasta) autovero ALV:n verran.

        Todellisuudessa hintaeron pitää olla toki suurempi, jotta katetaan muut liittyvät kulut.

        Tuo raja on eri autoilla eri kohdissa, mutta "uudenkarheisiin" muutoksella tuskin on suurta vaikutusta.

        Täytyy tietenkin muistaa, että auton hankintaa suunnitteleva on mielessään päätynyt johonkin tiettyyn maksimisummaan, jonka auto saa maksaa.
        Sanotaan että tuo summa on 120000 markkaa...

        Tuolla panoksella voisi sitten katsoa, minkä sillä suomesta saa uutena, tai mitä sillä saa tuotua saksasta...

        Henkilökohtaisesti laittaisin kyllä tuon summan siihen saksasta haettavaan isoon mersuun, joka 6-8 vuoden ikäisenäkin tarjoaisi vieläkin enemmän ja parempaa autoa kuin tuo suomesta kaupasta ulos ajettava uusi häristin.


      • Pimp
        Make kirjoitti:

        "Kun käytettyjen, myös uuden veroisten laatuautojen, tuonti esim. Saksasta tulee kannattavaksi"

        Eihän missään ole luvattu että käytettyjen
        tuonti muuttuu kannattavaksi. Koko jupakkahan
        on noussut siitä, että yksityisen tuodessa
        käytetyn (liki uuden)auton maahan, hän joutuu maksamaan siitä enemmän veroja kuin autoliike
        joutuu ja toiseksi hieman vanhemmilla siitä että
        maahantuodun auton hinta veroineen nousee
        useimmiten kalliimmaksi kuin vastaavan suomi-auton hinta on. Ainoat asiat jotka veromuutoksessa lienee pakko muuttua:
        - yksityinen ja liike maksaa samat verot
        - käytetystä ei saa periä enemmän veroa kuin
        vastaavassa menopelissä suomessa on veroa
        hinnassa jäljellä

        Jälkimmäinen kohta uudehkoilla esim. alle
        6v vanhoilla autoilla johtaa siihen että, koska
        uusien autojen verotus on korkealla tasolla niin
        myöskin näiden maahantuotavien alle 6v vanhojen
        autojen "vertailuautossa" on verojen määrä niin
        suuri ettei oma maahantuonti ole kannattavaa. Täten kun ihmiset kuitenkin haluavat ajaa uudehkoilla autoilla niin sanoisin ettei uusien
        verotusta ole pakko laskea??

        Eikö näin? vai jätänkö jotain huomioimatta.

        Tällä en tarkoita että olisin uusien verotuksen
        laskua vastaan, päinvastoin.

        Saksassa on pilvin pimmein n.s. Jahreswageneita, jotka ovat autovalmistajien henkilökunnan käytössä olleita uuden veroisia autoja. Henkilökunta ottaa näitä palkan lisänä, niillä pitää ajaa 10 tkm, niitä täytyy pitää vuosi (tai 10 kk). Näitä saa Suomen hintatasoon nähden erittäin edullisesti. Vaikka hintaan lyödään kohtuullinen vero, eli n. 35% päälle, niin hinnaksi jää vieläkin vähän reilu puolet alkuperäisen Suomi-auton hinnasta.

        Kävin katsomassa www.mercedes-benz.de:stä, esim. MB S320CDi, vm 2001, ajettu alle 20 tkm, hinnat alkaen 53.000 EUR. (mukana mukavasti varusteitakin, ehdottoman luotettava myyjä, Suomessa uuden lähtöhinta on 118.000 EUR).

        Näiden tuonti tulee väkisinkin kannattavaksi kunhan vero muutetaan EU-säädösten mukaiseksi. Aika harva maksaa tuplahintaa uudesta huonommin varustellusta. Esimerkki on jo vähän kalliimmasta autosta, mutta käy itse tutustumassa eri merkkien Jahreswagen-tarjontaan ja päättele siitä.


      • make
        Pimp kirjoitti:

        Saksassa on pilvin pimmein n.s. Jahreswageneita, jotka ovat autovalmistajien henkilökunnan käytössä olleita uuden veroisia autoja. Henkilökunta ottaa näitä palkan lisänä, niillä pitää ajaa 10 tkm, niitä täytyy pitää vuosi (tai 10 kk). Näitä saa Suomen hintatasoon nähden erittäin edullisesti. Vaikka hintaan lyödään kohtuullinen vero, eli n. 35% päälle, niin hinnaksi jää vieläkin vähän reilu puolet alkuperäisen Suomi-auton hinnasta.

        Kävin katsomassa www.mercedes-benz.de:stä, esim. MB S320CDi, vm 2001, ajettu alle 20 tkm, hinnat alkaen 53.000 EUR. (mukana mukavasti varusteitakin, ehdottoman luotettava myyjä, Suomessa uuden lähtöhinta on 118.000 EUR).

        Näiden tuonti tulee väkisinkin kannattavaksi kunhan vero muutetaan EU-säädösten mukaiseksi. Aika harva maksaa tuplahintaa uudesta huonommin varustellusta. Esimerkki on jo vähän kalliimmasta autosta, mutta käy itse tutustumassa eri merkkien Jahreswagen-tarjontaan ja päättele siitä.

        Jos tämä verohässäkkä muuttuu siten kun olen ymmärtänyt, että on realistista odottaa ottaen huomioon kuka/mikä on toisena pelurina:

        Ostetaan MB saksasta hintaan 53 tEUR 2 tEUR kuluja = maahantuontihinta 55 tEUR

        Vastaava vuoden vanha MB suomessa 110 tEUR (?)
        Tässä on jäljellä olevaa autoveroa 1/3 eli n. 37 tEUR.
        55 37 = 92 tEUR ALV 22% = 112 tEUR. Luvut oli hihasta ravistettuja, mutta riittäviä, jotta pointti selkiää. Tämä laskenta oli siis sen mukainen miten kaikki viralliset tahot ovat antaneet ymmärtää ja vielä isommat tahot ovat esittäneet että suomen tulisi verotusta muuttaa.
        (veroa max yhtä paljon kuin vastaavassa suomi-autossa jäljellä)
        Eli en usko ennen kuin näen, että veromuutos tekisi uudenkarheiden autojen tuonnin kannattavaksi, n. 10v vanhojen kylläkin.
        Toivon epätoivoisesti, että olen väärässä!!!


      • Ferris
        make kirjoitti:

        Jos tämä verohässäkkä muuttuu siten kun olen ymmärtänyt, että on realistista odottaa ottaen huomioon kuka/mikä on toisena pelurina:

        Ostetaan MB saksasta hintaan 53 tEUR 2 tEUR kuluja = maahantuontihinta 55 tEUR

        Vastaava vuoden vanha MB suomessa 110 tEUR (?)
        Tässä on jäljellä olevaa autoveroa 1/3 eli n. 37 tEUR.
        55 37 = 92 tEUR ALV 22% = 112 tEUR. Luvut oli hihasta ravistettuja, mutta riittäviä, jotta pointti selkiää. Tämä laskenta oli siis sen mukainen miten kaikki viralliset tahot ovat antaneet ymmärtää ja vielä isommat tahot ovat esittäneet että suomen tulisi verotusta muuttaa.
        (veroa max yhtä paljon kuin vastaavassa suomi-autossa jäljellä)
        Eli en usko ennen kuin näen, että veromuutos tekisi uudenkarheiden autojen tuonnin kannattavaksi, n. 10v vanhojen kylläkin.
        Toivon epätoivoisesti, että olen väärässä!!!

        Toi on yksi tulkinta julkisasimiehen ennakkoratkaisusta. Toinen ja mielestäni vähintään yhtä perusteltu versio samoilla lähtötiedoilla:

        Jäljellä oleva autoveron osuus 29% eli n. 32 tEUR. Tosta ALV 22% = 7 tEUR. Yhteensä 55 32 7 = 94 tEUR ja mersu on 16 tEUR halvempi kun Veholla.

        Alvia siis vain autoverosta eikä koko summasta. Veroa ei saa periä enempää kuin mitä jo maassa olevassa on jäljellä. Jos tota tulkitaan oikein tiukasti, ei saisi periä edes autoveron alvia vaan korkeintaan 29% käytetyn arvosta, olkoon verojen nimet mikä tahansa kunhan ne ei ole direktiivin tarkoittamaa todellista alvia. Kummassakin vaihtoehdossa tuonti kannattaisi ja paljon kymmentä vuotta nuorempien käytettyjen hinnat putoaisi tuntuvasti.


      • Enska
        make kirjoitti:

        Jos tämä verohässäkkä muuttuu siten kun olen ymmärtänyt, että on realistista odottaa ottaen huomioon kuka/mikä on toisena pelurina:

        Ostetaan MB saksasta hintaan 53 tEUR 2 tEUR kuluja = maahantuontihinta 55 tEUR

        Vastaava vuoden vanha MB suomessa 110 tEUR (?)
        Tässä on jäljellä olevaa autoveroa 1/3 eli n. 37 tEUR.
        55 37 = 92 tEUR ALV 22% = 112 tEUR. Luvut oli hihasta ravistettuja, mutta riittäviä, jotta pointti selkiää. Tämä laskenta oli siis sen mukainen miten kaikki viralliset tahot ovat antaneet ymmärtää ja vielä isommat tahot ovat esittäneet että suomen tulisi verotusta muuttaa.
        (veroa max yhtä paljon kuin vastaavassa suomi-autossa jäljellä)
        Eli en usko ennen kuin näen, että veromuutos tekisi uudenkarheiden autojen tuonnin kannattavaksi, n. 10v vanhojen kylläkin.
        Toivon epätoivoisesti, että olen väärässä!!!

        Periaatteessa noin, mutta:

        ALVia ei saa lyödä veron päälle. Näin sanoi julkisasiamies, valtio voi nimetä osan tuosta verosta ALV:iksi, mutta se ei saa nostaa veron määrää. Siis autovero yhteensä enintään 35% SISÄLTÄEN ALV:n.

        Laskutapa "otetaan vastaava auto Suomesta ja katsotaan paljonko siinä on veroa" ei taida mennä enää läpi. Sitähän nyt muka noudatetaan ja tuloksen näkee jokainen. Joku selkeämpi, yksinkertaisempi, ennalta arvioitava sääntö on tultava tilalle, muuten joku yksittäistapaus tulee taas yliverotetuksi, ja seurauksena uusi valituskierre.

        Minä uskon, että muutoksen jälkeen kaiken ikäisten autojen tuonti tulee kannattavaksi. Uudenveroisissa hintaetu on helpompi arvioida, koska uusi on uusi. Vanhemmissa saattaa olla helmiä, mutta etukäteislaskelmat ovat vaikeita, koska jokainen iäkkäämpi auto on yksilö.

        Uskon myös, että valtio tulee laskemaan uusien verotusta, jotta niiden kauppa ei lopu kokonaan. Kun uusien veroprosentti pienenee, niin käytettynä tuotavien veroa pitää taas pikkasen laskea [jotta EU-oikeuden vaatimus täyttyy]. Uskon, että tuo laskuvara otetaan huomioon käytettyjen veron uudessa laskukaavassa.


      • Gnome
        autoilija kirjoitti:

        Just eilen julkaistiin tutkimus jossa kävi selvästi ilmi miten suo...lipposlovakian palkat on euroopan alhaisimmat, mutta kuitenkin niistä vielä verotetaan röyhkeästi maailman eniten. Suomalaislla ei kertakaikkiaan riitä ostovoimaa enää uusiin autoihin, siksi pitää tyytyä niihin halvempiin saksantuontiautoihin. Kyllä tämä suomi on yksi euroopan musta lammas ja häpeäpilkku!

        että kaikki turvallisuusnormit täyttävästä pikkuautosta joutuu suhteessa maksamaan niin helvetisti veroa kun verrataan niitä "luxusautoihin" joita ei kukaan todellisuudessa tarvitse muuhun kuin brassailuun. Sopiva leikkuri olisi ehkä noin 30000 euron luokkaa jonka yli menevien autojen verotusta tulisi rankkaakin rankemmalla progressiolla korottaa. Kuten totesin, ei autoa sen turvallisemmaksi saa metallivärillä, alumiinivanteilla, jalopuurateilla ym. ym. Joka näitä turhuuksia tahtoo olkoon valmis siitä myös maksamaan!


      • Tappi
        Gnome kirjoitti:

        että kaikki turvallisuusnormit täyttävästä pikkuautosta joutuu suhteessa maksamaan niin helvetisti veroa kun verrataan niitä "luxusautoihin" joita ei kukaan todellisuudessa tarvitse muuhun kuin brassailuun. Sopiva leikkuri olisi ehkä noin 30000 euron luokkaa jonka yli menevien autojen verotusta tulisi rankkaakin rankemmalla progressiolla korottaa. Kuten totesin, ei autoa sen turvallisemmaksi saa metallivärillä, alumiinivanteilla, jalopuurateilla ym. ym. Joka näitä turhuuksia tahtoo olkoon valmis siitä myös maksamaan!

        En oikein ymmärtänyt mitä ajoit takaa, mutta nythän autoverosta saa markka... tai siis euro-määräisen alennuksen. Eli halvassa autossa ABS-jarrujen tuoma veroalennus on rahassa sama kuin kallissakin, eli halpaan autoon saa prosenteissa suuremman verohelpotuksen.


      • Tappi
        Make kirjoitti:

        "Kun käytettyjen, myös uuden veroisten laatuautojen, tuonti esim. Saksasta tulee kannattavaksi"

        Eihän missään ole luvattu että käytettyjen
        tuonti muuttuu kannattavaksi. Koko jupakkahan
        on noussut siitä, että yksityisen tuodessa
        käytetyn (liki uuden)auton maahan, hän joutuu maksamaan siitä enemmän veroja kuin autoliike
        joutuu ja toiseksi hieman vanhemmilla siitä että
        maahantuodun auton hinta veroineen nousee
        useimmiten kalliimmaksi kuin vastaavan suomi-auton hinta on. Ainoat asiat jotka veromuutoksessa lienee pakko muuttua:
        - yksityinen ja liike maksaa samat verot
        - käytetystä ei saa periä enemmän veroa kuin
        vastaavassa menopelissä suomessa on veroa
        hinnassa jäljellä

        Jälkimmäinen kohta uudehkoilla esim. alle
        6v vanhoilla autoilla johtaa siihen että, koska
        uusien autojen verotus on korkealla tasolla niin
        myöskin näiden maahantuotavien alle 6v vanhojen
        autojen "vertailuautossa" on verojen määrä niin
        suuri ettei oma maahantuonti ole kannattavaa. Täten kun ihmiset kuitenkin haluavat ajaa uudehkoilla autoilla niin sanoisin ettei uusien
        verotusta ole pakko laskea??

        Eikö näin? vai jätänkö jotain huomioimatta.

        Tällä en tarkoita että olisin uusien verotuksen
        laskua vastaan, päinvastoin.

        Niin. EU tulee puuttumaan siihen että toisesta EU maasta tuotava auto ei saa veroilla muuttua kotimaasta ostettua autoa kalliimmaksi, kuten nykyisin käy.

        Jos sinulla ei ole nyt varaa osataa 5 vuotta vanhaa mersua, niin ei sinulla ole siihen varaa muutoksen jälkeenkään.


      • Väärin
        Tappi kirjoitti:

        Niin. EU tulee puuttumaan siihen että toisesta EU maasta tuotava auto ei saa veroilla muuttua kotimaasta ostettua autoa kalliimmaksi, kuten nykyisin käy.

        Jos sinulla ei ole nyt varaa osataa 5 vuotta vanhaa mersua, niin ei sinulla ole siihen varaa muutoksen jälkeenkään.

        Olet asian ymmärtänyt totalisen väärin.

        EU:ta ei kiinnosta pätkääkään nuo autojen hinnat suomessa, oli ne sitten uusia tai vanhoja, tai mikä tulee olemaan loppuhinta uudella tai käytetyllä autolla kun sen suomeen tuo, eikä myöskään se että tuliko siitä halvempi tai kalliimpi kuin samanlaisesta ja samanikäisestä suomi-autosta.

        Se, mistä EU on kiinnostunut on se, ettei suomen valtio saa periä veroluontoisia maksuja enempää kuin suomessa uudesta asti olleessa on jäljellä (eli ~35% samanlaisen ja samanikäisen suomi-auton nykyisestä hinnasta suomessa).


      • Laskutikku
        Väärin kirjoitti:

        Olet asian ymmärtänyt totalisen väärin.

        EU:ta ei kiinnosta pätkääkään nuo autojen hinnat suomessa, oli ne sitten uusia tai vanhoja, tai mikä tulee olemaan loppuhinta uudella tai käytetyllä autolla kun sen suomeen tuo, eikä myöskään se että tuliko siitä halvempi tai kalliimpi kuin samanlaisesta ja samanikäisestä suomi-autosta.

        Se, mistä EU on kiinnostunut on se, ettei suomen valtio saa periä veroluontoisia maksuja enempää kuin suomessa uudesta asti olleessa on jäljellä (eli ~35% samanlaisen ja samanikäisen suomi-auton nykyisestä hinnasta suomessa).

        Tuo autoveron osuus lienee pienempi kuin 35 %. Autokauppiaiden edustaja on jossain aiemmassa yhteydessä ilmoittanut luvuksi 30 % ja valtiovarainministeriö muistaakseni 28 %. Lopuksi vielä lainaus, josta käy ilmi Petteri Snellin käsitys. Hän on juristi, joka ajaa Antti Siilinin valitusasiaa EU-tuomioistuimessa.

        "Kun uusi auto myydään Suomessa on autoveron osuus keskimäärin 27 % auton ov-hinnasta ilman paikkakuntakohtaisia toimitus- tms. lisiä. Tätä voidaan pitää pääsääntönä 1.1.1995 jälkeen myytyjen uusien autojen kohdalta. 80-luvun lopussa ja 90- luvun alussa autoveroa muutettiin lähes vuosittain. Näin ollen veron osuus tuolloin myydyistä autoista vaatii varsin tarkkaa selvitystä. Etenkin, koska valmistajat saattoivat tehdä lamavuosina useitakin erikoistarjouksia tms. maahantuojille lähes kuukausittain. Samoin
        "jeeppejä" myytiin ilman veroja."


      • ALV:n
        Laskutikku kirjoitti:

        Tuo autoveron osuus lienee pienempi kuin 35 %. Autokauppiaiden edustaja on jossain aiemmassa yhteydessä ilmoittanut luvuksi 30 % ja valtiovarainministeriö muistaakseni 28 %. Lopuksi vielä lainaus, josta käy ilmi Petteri Snellin käsitys. Hän on juristi, joka ajaa Antti Siilinin valitusasiaa EU-tuomioistuimessa.

        "Kun uusi auto myydään Suomessa on autoveron osuus keskimäärin 27 % auton ov-hinnasta ilman paikkakuntakohtaisia toimitus- tms. lisiä. Tätä voidaan pitää pääsääntönä 1.1.1995 jälkeen myytyjen uusien autojen kohdalta. 80-luvun lopussa ja 90- luvun alussa autoveroa muutettiin lähes vuosittain. Näin ollen veron osuus tuolloin myydyistä autoista vaatii varsin tarkkaa selvitystä. Etenkin, koska valmistajat saattoivat tehdä lamavuosina useitakin erikoistarjouksia tms. maahantuojille lähes kuukausittain. Samoin
        "jeeppejä" myytiin ilman veroja."

        Mikäli tuo julkisasiamiehen menee läpi sellaisenaan, saa valtio lyödä autoveron päälle tuon "ALV":n (joka ei olekaan arvonlisävero), kunhan sen määrä ei ylitä suomessa uudesta asti olleessa samanlaisessa ja samanikäisessä autossa sitä on jäljellä.

        autovero ALV=noin 35% nykyisestä hinnasta (prosentti pari sinne tänne ei tee kesää eikä talvea)


      • Laskutikku
        ALV:n kirjoitti:

        Mikäli tuo julkisasiamiehen menee läpi sellaisenaan, saa valtio lyödä autoveron päälle tuon "ALV":n (joka ei olekaan arvonlisävero), kunhan sen määrä ei ylitä suomessa uudesta asti olleessa samanlaisessa ja samanikäisessä autossa sitä on jäljellä.

        autovero ALV=noin 35% nykyisestä hinnasta (prosentti pari sinne tänne ei tee kesää eikä talvea)

        En unohtanut, kun en mitään itse laskenutkaan. Julkisasiamiehen kantahan oli todellakin se, että Suomen kantama ALV käytetyn auton tuonnista ei ole oikeaa ALV:a, sillä se ei täytä ALV:n tunnusmerkkejä. Sen kantamista julkisasiamies ei sinänsä kieltänyt, mutta hän piti sitä osana autoveroa, jolloin autovero ja "valeALV" eivät yhteenlaskettuna saa ylittää vastaavassa Suomessa myynnissä olevan käytetyn auton hinnan sisältänmää autoveron määrää eli juuri tuota 27-30 %:a.


      • Uudelleen
        Laskutikku kirjoitti:

        En unohtanut, kun en mitään itse laskenutkaan. Julkisasiamiehen kantahan oli todellakin se, että Suomen kantama ALV käytetyn auton tuonnista ei ole oikeaa ALV:a, sillä se ei täytä ALV:n tunnusmerkkejä. Sen kantamista julkisasiamies ei sinänsä kieltänyt, mutta hän piti sitä osana autoveroa, jolloin autovero ja "valeALV" eivät yhteenlaskettuna saa ylittää vastaavassa Suomessa myynnissä olevan käytetyn auton hinnan sisältänmää autoveron määrää eli juuri tuota 27-30 %:a.

        Julkisasiamies käsittelee kumpaakin veroa erikseen, ja toteaa kummankin kohdalla, että kyseinen vero ei saa olla suurempi kuin suomessa uudesta asti olleessa samanlaisessa ja samanikäisessä tuota nimenomaista veroa on jäljellä.

        Tuosta tulee lopputulokseksi että maksettavaa tulee kokonaisuudessaan noin ~35% samanlaisen ja samanikäisen suomi-auton nykyisestä hinnasta.


      • Laskutikku
        Uudelleen kirjoitti:

        Julkisasiamies käsittelee kumpaakin veroa erikseen, ja toteaa kummankin kohdalla, että kyseinen vero ei saa olla suurempi kuin suomessa uudesta asti olleessa samanlaisessa ja samanikäisessä tuota nimenomaista veroa on jäljellä.

        Tuosta tulee lopputulokseksi että maksettavaa tulee kokonaisuudessaan noin ~35% samanlaisen ja samanikäisen suomi-auton nykyisestä hinnasta.

        Tässä lainaus asiaa koskevasta lehdistötiedotteesta. Varsinainen lausunto oli seikkaperäisempi, mutta en sitä nyt löytänyt tähän hätään. Mielestäni tästäkään ei löydy tukea Sinun tulkinnallesi, mutta turha tästä lienee kinata. Odotellan ja katsellaan.

        "Kyseisen veron täytyy kuitenkin olla myös edellä mainitun, EY:n perustamissopimuksen 90 artiklan mukainen. Julkisasiamies toteaa, että koska kyseinen niin sanottu arvonlisävero suoritetaan autoverosta, sitä on pääasiallisesti arvioitava samoin kuin autoveroa. Jos siis sen autoverosta suoritettavan veron määrä, joka käytettynä maahantuodusta autosta kannetaan sen rekisteröinnin yhteydessä, ylittää sen verosta jäljellä olevan määrän, joka sisältyy kotimaassa jo olevan käytetyn auton arvoon, tämä vero on syrjivä ja EY:n perustamissopimuksen 90 artiklan vastainen. "


      • Tappi
        Väärin kirjoitti:

        Olet asian ymmärtänyt totalisen väärin.

        EU:ta ei kiinnosta pätkääkään nuo autojen hinnat suomessa, oli ne sitten uusia tai vanhoja, tai mikä tulee olemaan loppuhinta uudella tai käytetyllä autolla kun sen suomeen tuo, eikä myöskään se että tuliko siitä halvempi tai kalliimpi kuin samanlaisesta ja samanikäisestä suomi-autosta.

        Se, mistä EU on kiinnostunut on se, ettei suomen valtio saa periä veroluontoisia maksuja enempää kuin suomessa uudesta asti olleessa on jäljellä (eli ~35% samanlaisen ja samanikäisen suomi-auton nykyisestä hinnasta suomessa).

        Niin ja viranomaiset päättävät luopua koko autoverosta ja laittavat tilalle 15,000 euron rekisteröintimaksun, jolloin auton saa ostaa ulkomailta mutta sen Suomeen rekisteröimisen jälkeen se maksaa enemmän kuin nykyisen käytännön aikan. Uudet keskihintaiset autot olisivat suunnilleen samanhintaisia ja valtio saisi saman verran rahaa kuin nykyisinkin. Tähän ei olisi EU-viranomaisilla mitään sanomista.


      • Ferris
        Tappi kirjoitti:

        Niin ja viranomaiset päättävät luopua koko autoverosta ja laittavat tilalle 15,000 euron rekisteröintimaksun, jolloin auton saa ostaa ulkomailta mutta sen Suomeen rekisteröimisen jälkeen se maksaa enemmän kuin nykyisen käytännön aikan. Uudet keskihintaiset autot olisivat suunnilleen samanhintaisia ja valtio saisi saman verran rahaa kuin nykyisinkin. Tähän ei olisi EU-viranomaisilla mitään sanomista.

        Tuollainen maksu on veroluonteinen ja syrjisi useissa tapauksissa käytettynä tuotavia. Näinollen sellaisen periminen on kiellettyä kun vastaavassa uudesta asti maassa olleessa on veroa vähemmän jäljellä. Samaten se pitäisi periä myös kaikissa omistajan vaihdoksissa. Siis myös silloin kun ostettava auto on jo Suomen kilvissä. Muuten syrjitään taas tuontia. Esim. Ruotsin rekisteröintimaksu on vielä sen verran pieni että se menee läpi tavallisena hallinnollisena kuluna jolla maksetaan papereiden pyörittelyn kustannukset, ei mitään muuta. Muutamaa sataa euroa suuremmat maksut mielletään veroksi ja niiden pitää olla kaikille tasapuolisia. Valtio on siis pakkoraon edessä. Tuontia ei pysty laillisesti estämään oikein millään. Ainoa jolla sitä voi hillitä huomattavasti on uusien autojen verojen laskeminen alle puoleen. Tonkin jälkeen tiettyjä erikoisempia urheilu- ja edustusautoja tuotaisiin huomattavia määriä siihen nähden mitä niitä on nyt maassa. Lisäksi tasaluku kaikille suosisi aivan poskettomasti uudehkojen kalliiden autojen tuontia. Ei varmasti mene läpi Valtionvarainministeriössä.


      • kirvesmies
        Make kirjoitti:

        "Kun käytettyjen, myös uuden veroisten laatuautojen, tuonti esim. Saksasta tulee kannattavaksi"

        Eihän missään ole luvattu että käytettyjen
        tuonti muuttuu kannattavaksi. Koko jupakkahan
        on noussut siitä, että yksityisen tuodessa
        käytetyn (liki uuden)auton maahan, hän joutuu maksamaan siitä enemmän veroja kuin autoliike
        joutuu ja toiseksi hieman vanhemmilla siitä että
        maahantuodun auton hinta veroineen nousee
        useimmiten kalliimmaksi kuin vastaavan suomi-auton hinta on. Ainoat asiat jotka veromuutoksessa lienee pakko muuttua:
        - yksityinen ja liike maksaa samat verot
        - käytetystä ei saa periä enemmän veroa kuin
        vastaavassa menopelissä suomessa on veroa
        hinnassa jäljellä

        Jälkimmäinen kohta uudehkoilla esim. alle
        6v vanhoilla autoilla johtaa siihen että, koska
        uusien autojen verotus on korkealla tasolla niin
        myöskin näiden maahantuotavien alle 6v vanhojen
        autojen "vertailuautossa" on verojen määrä niin
        suuri ettei oma maahantuonti ole kannattavaa. Täten kun ihmiset kuitenkin haluavat ajaa uudehkoilla autoilla niin sanoisin ettei uusien
        verotusta ole pakko laskea??

        Eikö näin? vai jätänkö jotain huomioimatta.

        Tällä en tarkoita että olisin uusien verotuksen
        laskua vastaan, päinvastoin.

        Voi vittu tuota Suomalaisten ajatusjuoksua.Ne vaan suu vaahdossa puhuu käytetyistä autoista,kun sivistyuneet ihmiset euroopassa ajavat UUSILLA AUTOILLA.Se kiistely käytettyjen autojen verotuksesta vie koko asian eri raiteelle.Oletteko huomanneet että Virolaiset saa ajaa ensi vuoden alusta verottomilla autoilla.Ja saa Suomessakin ajaa verottomalla autolla.Venäjän rekisterissä oleva auto ei maksa suomeen käyttömaksua eikä tarvitse maksaa autoveroa ainakaan JOENSUUN SEUDULLA.Niitä autoja on jo kymmenkunta tiedossani.Auto on ostettu Suomesta ja rekisteröity venäjälle ja kun on viety sellaisen viejän kautta jolla on verovapaa oikeus ei tarvitse maksaa kuin rekisteröimismaksu.Ja ajaa vain Suomeen ja kaikki hyvin.


    • Mikko

      Ihmisillä tuntuu olevan sellainen käsitys, että autoverotuksen tuleva muutos koskee samalla tavalla sekä uusia että käytettyjä autoja. Se, mitä suurin osa suomalaisista odottaa, on muutos käytetyn tuontiauton verotukseen. Uusien autojen verotukseen ei tietääkseni pitäisikään tulla muutosta.

      Vaikka verottaja, ministerit ja autokauppiaat sanovat, etteivät käytettyjen autojen hinnat Suomessa tule juurikaan laskemaan, niin tässäkin kannattaa olla tarkkana: suomalaisessa liikkeessä myytävän auton hinta ei ehkä laskekaan, mutta hakemalla auton itse ulkomailta sen saanee huomattavasti halvemmalla. Ei kai tässä auta kuin odottaa, kyllä se päätös sieltä tulee ennemmin tai myöhemmin.

    • V. Ittumainen

      Saatana että mies kehtaa!!
      Kun tulis vastaan kadulla...

      LAINAUS KO. JUTUSTA "Vanhempi hallitussihteeri Heikki Kuitunen valtiovarainministeriöstä muistuttaa, että tuomioistuimen ratkaisu on lausunto Suomen korkeimmalle hallinto-oikeudelle valituksesta, joka käynnisti koko prosessin. Tuomioistuimen lausunto ei sinänsä sido Suomea."

      "Lainsäädäntöä muutetaan kuitenkin tarvittavilta osin, kunhan lausunto saadaan", Kuitunen lupaa."

      Vanhempi hallitussihteeri Heikki Kuitusen kannattaisi mennä EY-perusasioiden kurssille, ettei päästäisi suustaan sammakoita. Yhteisöjen tuomioistuimen ratkaisu on ns. välittömästi sovellettavaa oikeutta, eli paitsi että jäsenvaltioiden tuomioistuimet, myös virkamiehet ovat velvollisia ratkaisuja noudattamaan sellaisenaan. Virkamies tekee virkavirheen, jos ei noudata lainsäädäntöä, joihin verrattavasta määräyksestä tuomioistuimen päätöksessä on kyse.

      • Ferris

        kun hallitus hyväksyy kaikki toilailut. Eduskunnassa vain muutama harva edustaja tajuaa jutusta yhtään mitään, poliisi ei tutki, syyttäjä ei syytä ja oikeuskansleri ei välitä pätkääkään mitä se tekee. EU on ainoa jolla on sekä mahdollisuus että jotain mielenkiintoa puuttua asiaan. Ikävä vaan että sen kiireet on hitaat. Periaatteessa Kuitunen pystyy vesittämään kaikki tuomiot niin kauan kun Niinistö ja Lipponen antaa sen tehdä lait oman mielensä mukaan tai EU komissio haastaa valtion oikeuteen. Kuitunen on jo parikin kertaa onnistuneesti huijannut komissiota ja siellä voi mitta olla jo täysi rikkomusmenettelyn alottamiseen. Tota ennen todellinen lainsäädännön muutos EU:n säädösten mukaiselle tasolle voi tapahtua vain jos hallitus erikseen pakottaa Kuitusen siihen. Toivottavasti tuleva tuomio Siilinin jutussa on niin selkeä että ministerit eivät kehtaa sitä vesittää. Niinistöhän on sitä luvannut noudattaa mutta pitääkö se?


      • autoilija
        Ferris kirjoitti:

        kun hallitus hyväksyy kaikki toilailut. Eduskunnassa vain muutama harva edustaja tajuaa jutusta yhtään mitään, poliisi ei tutki, syyttäjä ei syytä ja oikeuskansleri ei välitä pätkääkään mitä se tekee. EU on ainoa jolla on sekä mahdollisuus että jotain mielenkiintoa puuttua asiaan. Ikävä vaan että sen kiireet on hitaat. Periaatteessa Kuitunen pystyy vesittämään kaikki tuomiot niin kauan kun Niinistö ja Lipponen antaa sen tehdä lait oman mielensä mukaan tai EU komissio haastaa valtion oikeuteen. Kuitunen on jo parikin kertaa onnistuneesti huijannut komissiota ja siellä voi mitta olla jo täysi rikkomusmenettelyn alottamiseen. Tota ennen todellinen lainsäädännön muutos EU:n säädösten mukaiselle tasolle voi tapahtua vain jos hallitus erikseen pakottaa Kuitusen siihen. Toivottavasti tuleva tuomio Siilinin jutussa on niin selkeä että ministerit eivät kehtaa sitä vesittää. Niinistöhän on sitä luvannut noudattaa mutta pitääkö se?

        Oikein toivon että ne haastaisivat suomen eu-oikeuteen ja kuitunen joutuisi vastaamaan tästä kaikesta vedätyksestä ja silmänlume-muutoksista autoverotuksessa. Saisivat tuomita valtion korvaukseksi ostamaan jokaiselle suomalaiselle uuden auton :D


      • an arch
        autoilija kirjoitti:

        Oikein toivon että ne haastaisivat suomen eu-oikeuteen ja kuitunen joutuisi vastaamaan tästä kaikesta vedätyksestä ja silmänlume-muutoksista autoverotuksessa. Saisivat tuomita valtion korvaukseksi ostamaan jokaiselle suomalaiselle uuden auton :D

        Ketkä jumalauta valitsee ne samat paskat sinne arkadian mäelle vuodesta toiseen, jotka ei tee vaikka tän autoveron vuoksi muuta kuin hallaa?

        Ei se kuitunenkaan ominpäin voi toimia, jos riittää poliittista tahtoa keventää verotusta!


      • Outlaw
        an arch kirjoitti:

        Ketkä jumalauta valitsee ne samat paskat sinne arkadian mäelle vuodesta toiseen, jotka ei tee vaikka tän autoveron vuoksi muuta kuin hallaa?

        Ei se kuitunenkaan ominpäin voi toimia, jos riittää poliittista tahtoa keventää verotusta!

        Mitkäs yleensä on vaihtoehdot vaalien aikaan?;) Vanhempi kansa äänestää sossuja koska ovat tottuneet äänestämää niitä, loput valitsevat sen "pienemmän pahan".

        Eli jos vaihtoehtoina on omanedunajaja JA omanedunajaja niin minkäs teet.


      • LM
        Outlaw kirjoitti:

        Mitkäs yleensä on vaihtoehdot vaalien aikaan?;) Vanhempi kansa äänestää sossuja koska ovat tottuneet äänestämää niitä, loput valitsevat sen "pienemmän pahan".

        Eli jos vaihtoehtoina on omanedunajaja JA omanedunajaja niin minkäs teet.

        Autovero on juuri sellainen kuin suomalaiset ovat ansainneet. Ruikutus autoverosta on turhaa, jos ei edes vaaleissa anneta signaalia päättäjille siitä, että menon on maassa muututtava.

        Vaalien välilläkään ei suomalaisista ole vaatimaan ja tarvittaessa toimimaan jos valtaapitävät ovat loukkaamassa kansalaisten etuja. Uskotaan vaan, että milloin mikäkin ulkopuolinen taho toisi pelastuksen ja ollaan nöyränä itse hiljaa niinkuin nytkin kun odotetaan EU:n tulevan apuun autoveroasiassa.

        Jos eivät suomalaiset saa vaadittua omin voimin, että autoverotus järkeistyy, ei mitään todellista muutosta ole tulossa ainakaan tällä vuosituhannella.


      • JP
        LM kirjoitti:

        Autovero on juuri sellainen kuin suomalaiset ovat ansainneet. Ruikutus autoverosta on turhaa, jos ei edes vaaleissa anneta signaalia päättäjille siitä, että menon on maassa muututtava.

        Vaalien välilläkään ei suomalaisista ole vaatimaan ja tarvittaessa toimimaan jos valtaapitävät ovat loukkaamassa kansalaisten etuja. Uskotaan vaan, että milloin mikäkin ulkopuolinen taho toisi pelastuksen ja ollaan nöyränä itse hiljaa niinkuin nytkin kun odotetaan EU:n tulevan apuun autoveroasiassa.

        Jos eivät suomalaiset saa vaadittua omin voimin, että autoverotus järkeistyy, ei mitään todellista muutosta ole tulossa ainakaan tällä vuosituhannella.

        Amen.


      • autoilija
        LM kirjoitti:

        Autovero on juuri sellainen kuin suomalaiset ovat ansainneet. Ruikutus autoverosta on turhaa, jos ei edes vaaleissa anneta signaalia päättäjille siitä, että menon on maassa muututtava.

        Vaalien välilläkään ei suomalaisista ole vaatimaan ja tarvittaessa toimimaan jos valtaapitävät ovat loukkaamassa kansalaisten etuja. Uskotaan vaan, että milloin mikäkin ulkopuolinen taho toisi pelastuksen ja ollaan nöyränä itse hiljaa niinkuin nytkin kun odotetaan EU:n tulevan apuun autoveroasiassa.

        Jos eivät suomalaiset saa vaadittua omin voimin, että autoverotus järkeistyy, ei mitään todellista muutosta ole tulossa ainakaan tällä vuosituhannella.

        Onhan sitä yritetty saada perille valtiolle viestiä että autoilu on suomessa liian kallista ja veroja pitäisi alentaa. Mutta kovakalloiset päättäjät eivät tee mitään asian hyväksi.

        Ns. sivistyneet, demokraattiset, järjestäytyneen yhteiskunnan hyväksymät keinot eivät tehoa tässä asiassa, pitäisi ottaa kai sitten jälleen kerran se ainoa tehokas ase käyttöön, väkivalta.


      • Kirvesmies
        autoilija kirjoitti:

        Onhan sitä yritetty saada perille valtiolle viestiä että autoilu on suomessa liian kallista ja veroja pitäisi alentaa. Mutta kovakalloiset päättäjät eivät tee mitään asian hyväksi.

        Ns. sivistyneet, demokraattiset, järjestäytyneen yhteiskunnan hyväksymät keinot eivät tehoa tässä asiassa, pitäisi ottaa kai sitten jälleen kerran se ainoa tehokas ase käyttöön, väkivalta.

        Sanoit asian niinkuin se on.Niinsanottu demokraattinen tapa ei tuo muutosta.Kun kaikki kannattaa verotuksen jatkamista samanlaisena, niin mikään kansanedustajan vaihtaminen ei tuo muutosta.Autoliittokin ajoi käyttömaksua autoille ja sai sen.Tarvitaan järeämpiä lääkkeitä kun tämä tauti on mennyt jo niin pahaksi.Jos pysäytetään riittävästi toimintoja niin kyllä rupeaa muutosta tapahtumaan.Tuoreessa muistissa on Itä-Saksan romahdus.Politikot eivät halunneet muutosta mutta kansa halusi.Ja paljastui että politikoilla oli pyörinyt omat systeemit, ja ne oli kylpeneet yltäkylläisyydessä.Ammattiliitoilla olisi mahdollisuuksia vaatia autoverotusta alas vaan eivätpä vaadi.Kenen asioita ajanevat?Ammattiliitto voi pysäyttää laivat, sähkön saannin, kuljetukset jne.Joten sylttytehtaalle vain vaikuttamaan.Sitten aina hätäillään mistä verot tilalle jos autovero laskee.Olemme huomanneet että on rahaa golfkentille, kahteeensataan maahan annetaan apua, myös sotiviin maihin, ja naton korkeampi puolustusbudjetti ei tunnu tuottavan mitään ongelmia tulevaisuudessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

      Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      173
      11058
    2. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

      vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      114
      6262
    3. Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita

      sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi
      Maailman menoa
      175
      5615
    4. Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä

      On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..
      Maailman menoa
      102
      5549
    5. Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä

      Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi
      Maailman menoa
      177
      4520
    6. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

      Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      78
      4392
    7. Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään

      voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa
      Maailman menoa
      51
      4003
    8. Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään

      mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät
      Maailman menoa
      61
      3880
    9. Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliin

      ja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali
      Maailman menoa
      30
      3538
    10. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

      "Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      87
      3137
    Aihe