Missä on CD-ohjelma

hukassako ???

Missä Linuxissa on "cd" ohjelma? "mv", "copy", jne... ovat /bin hakemistossa, mutta missä on "cd"?


Teen bash skripitin, ja pitäisi antaa koko polku ohjelmille.

15

1071

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jepjep

      Siis, mikä cd-ohjelma ??? Niitä on niin monia.

      • niitä on tuskin montaa

        otsikossa lukee


      • jepjep
        niitä on tuskin montaa kirjoitti:

        otsikossa lukee

        Menee yli hilseen, siis luetun ymmärtäminen on hukassa. Mitä ihmeen cd-ohjelmaa ajat takaa; cd:n soitto, cd:n kopiointi, cd:n luku??


      • tumppu1st
        jepjep kirjoitti:

        Menee yli hilseen, siis luetun ymmärtäminen on hukassa. Mitä ihmeen cd-ohjelmaa ajat takaa; cd:n soitto, cd:n kopiointi, cd:n luku??

        ...alkuperäinen kysyjä hakee kyseisen komennon fyysistä sijaintia. Tuolla ei ole mitään tekemistä cd-levyjen kanssa.

        -T


      • jepjep
        tumppu1st kirjoitti:

        ...alkuperäinen kysyjä hakee kyseisen komennon fyysistä sijaintia. Tuolla ei ole mitään tekemistä cd-levyjen kanssa.

        -T

        Hän kuvitelee sen löytyvän, kun suuri osa cd:hen liittyvistä komennoista on scriptejä joilla komennellaan asiaan liittyviä muita ohjelmia.


      • komentoja?
        jepjep kirjoitti:

        Hän kuvitelee sen löytyvän, kun suuri osa cd:hen liittyvistä komennoista on scriptejä joilla komennellaan asiaan liittyviä muita ohjelmia.

        cd on komentotulkin komentoja. Edes auttava tutustuminen ja pienen pieni perehtyminen hiirulaisen näppäintä syvemmälle olisi ihan asiaa.
        Jos ms-dossin command.com (tai jo edistyneempi 4Dos) olisi ollut asiaa... cd toimii sieläkin (tosin vaatimattomammin kuin Unix-shelleissä).


      • command.com
        komentoja? kirjoitti:

        cd on komentotulkin komentoja. Edes auttava tutustuminen ja pienen pieni perehtyminen hiirulaisen näppäintä syvemmälle olisi ihan asiaa.
        Jos ms-dossin command.com (tai jo edistyneempi 4Dos) olisi ollut asiaa... cd toimii sieläkin (tosin vaatimattomammin kuin Unix-shelleissä).

        Windowsissa command.com sisälsi kaikki peruskomennot, niin delete, copy, move, dir, jne.. Linuxissa "rm", "mv", "ls", jne.. ovat erillisiä ohjelmia:

        /bin/mv
        /bin/rm
        /bin/echo
        /bin/ls

        jne..


    • cd asuu

      eikös cd ole bash:n sisäinen komento?

      • Komentoja

        "eikös cd ole bash:n sisäinen komento?"

        Tuo on minkä tahansa komentotulkin komento. Vastasit jo vastattuun kysymykseen - jälleen kerran. No, ehkäpä näin toistettuna viesti menee paremmin perille?


      • Nimimerkki?
        Komentoja kirjoitti:

        "eikös cd ole bash:n sisäinen komento?"

        Tuo on minkä tahansa komentotulkin komento. Vastasit jo vastattuun kysymykseen - jälleen kerran. No, ehkäpä näin toistettuna viesti menee paremmin perille?

        Miksi sitten "rm" poisto on ohjelma joka on /bin hakemistossa, samoin "mv" siirto on ohjelma, jne.. ????


      • calerae
        Nimimerkki? kirjoitti:

        Miksi sitten "rm" poisto on ohjelma joka on /bin hakemistossa, samoin "mv" siirto on ohjelma, jne.. ????

        En nyt tarkkaan muista, miten tuo meni, mutta jotenkin kilisyttää kelloja semmonen homma, että "cd" komento on oikeastaan bash:n (/jonkun muun shellin) ominaisuus, kun taas rm, mv, jne käsittelevät tiedostojärjestelmää ja ovat näin ollen käyttiksen tarjoamia lisäohjelmia. Bash ei nimittäin ota mitään kantaa esim. käytössä olevaan tiedostojärjestelmään.

        Jotain tuommosta muistelisin.


      • eikö...
        calerae kirjoitti:

        En nyt tarkkaan muista, miten tuo meni, mutta jotenkin kilisyttää kelloja semmonen homma, että "cd" komento on oikeastaan bash:n (/jonkun muun shellin) ominaisuus, kun taas rm, mv, jne käsittelevät tiedostojärjestelmää ja ovat näin ollen käyttiksen tarjoamia lisäohjelmia. Bash ei nimittäin ota mitään kantaa esim. käytössä olevaan tiedostojärjestelmään.

        Jotain tuommosta muistelisin.

        Mutta eikö tuo hakemistorakenne riippuu tiedostojärjestelmästä? Miten "cd" voi toimia eri tiedostojärjestelmien kanssa, mutta mv tai rm ei?

        Mitkä käskyt ovat sitten sisäänrakennettu tulkkiin? Vai onko "cd" ainoa?


      • eikö... kirjoitti:

        Mutta eikö tuo hakemistorakenne riippuu tiedostojärjestelmästä? Miten "cd" voi toimia eri tiedostojärjestelmien kanssa, mutta mv tai rm ei?

        Mitkä käskyt ovat sitten sisäänrakennettu tulkkiin? Vai onko "cd" ainoa?

        Ei käytännössä riipu. cd toimii samalla tapaa tiedostojärjestelmästä riippumatta, ja mv ja rm jne. toimvat myös. Kuitenkin esim. cp:lle voi antaa tarkentavan option -x, jotta se ei kopioi tiedostoja muista tiedostojärjestelmistä.

        cd on tarpeeksi yksinkertainen komento laitettavaksi sisäänrakennetuksi shelliin. Sen sijaan mm. rm, mv, cp ovat paljon monimutkaisempia toimintoja, joten niitä on turha ympätä shellin sisään. Katsokaa vaikka ko. komentojen manuaalisivuilta kaikki niiden tukemat optiot sekä toiminnallisuudet, niin näette miksi. Erilliset ohjelmat ovat parempia myös päivitettävyyden kannalta: jos cp tarvitsee muutoksia, niin shelliin ei tarvitse koskea.

        Muita sisäänrakennettuja komentoja näkee käytettävän shellin manuaalisivulta, ja useimmiten help tulostaa myös joukon sisäänrakennettuja komentoja.


    • sanoo

      man cd


      cd(n) Tcl Built-In Commands cd(n)

      _________________________________________________________________

      NAME
      cd - Change working directory

      SYNOPSIS
      cd ?dirName?
      _________________________________________________________________

      DESCRIPTION
      Change the current working directory to dirName, or to the
      home directory (as specified in the HOME environment vari-
      able) if dirName is not given. Returns an empty string.

      KEYWORDS
      working directory

      Tcl 1

      • man cd

        "man cd
        cd(n) Tcl Built-In Commands cd(n)"

        man cd
        BASH_BUILTINS(1)
        NAME
        bash, :, ., [, alias, bg, bind, break, builtin, cd, command, comp-
        gen, complete, continue, declare, dirs, disown, echo, enable,
        eval, exec, exit, export, fc, fg, getopts, hash, help, history,
        jobs, kill, let, local, logout, popd, printf, pushd, pwd, read,
        readonly, return, set, shift, shopt, source, suspend, test, times,
        trap, type, typeset, ulimit, umask, unalias, unset, wait - bash
        built-in commands, see bash(1)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      122
      1231
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      283
      919
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      825
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      611
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      144
      600
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      557
    7. 52
      541
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      508
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      491
    10. Wille antoi juuri potkut 29 suojatyöläiselle!

      Soste aloittaa yt:t, jos kaikki menee hyvin, niin 29 suojatyöläistä 31:sta saa kenkää. Mitäpä sostelaiset jos menisitte
      Maailman menoa
      238
      461
    Aihe