Ficeistä

.......

Lukeeko monet täällä Harry potter-ficcejä?
oon aina ajatellu että ne on jotain ihan onnettomia tekeleitä... Väärässä olin :)
Mä luin muutama päivä sitten ekan ficin ikinä ihan kokeilumielessä ja olin ihan myyty. Siinä oli tehty Remuksesta ja Kalkaroksesta pari ja se oli todella hyvin kirjoitettu! Taidanpas mennä tästä lukemaan lisää...

43

1815

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Itse en lue ficcejä. Olen pariin törmännyt, ja ne ovat olleet todella huonoja, huonosti kirjoitettu ja niissä ei ole ollut mitään ideaa. Vuoropuhelut ovat olleet yksitoikkoisia eikä ollenkaan nokkelia/hauskoja/hyviä.

Ja mun mielestä suurinosa yrittää "pilata" Potterit mm. näillä mahdottomilla paritusjutuilla. Niin, pilata. Hahmot ovat aivan erilaisia ja naurettavia, joten on hankala unohtaa niitä, kun lukee Pottereita, ja se vääristää maailmaa niistä. Pilaa koko ´Potter-maailman´, yksinkertaisesti.

• Potteristi.

Luen Finissä slash ja komedia ficcejä.

Luetko finissä, vai Vuotiksessa?

Kalkaros/Remus ei kyllä ole mitään parasta slashia..

• ......

Mä luin tuolta vanhasta finfanfunista muutamia... Ja nyt oon käyny lukemassa siellä uudemmassakin jotain.
        Mikä sun mielestä sitten on parasta slashia?
        Mä itse pidän Kalkarosta tosi kiinnostavana hahmona niin siitä kirjoitettuja ficcejä on mukava lukea. Mutta kyllä mä muutakin luen mielelläni, pääasia että on hyvällä maulla kirjoitettu ja muutenkin hyvä juoni.

• Potteristi.
        ...... kirjoitti:

Mä luin tuolta vanhasta finfanfunista muutamia... Ja nyt oon käyny lukemassa siellä uudemmassakin jotain.
        Mikä sun mielestä sitten on parasta slashia?
        Mä itse pidän Kalkarosta tosi kiinnostavana hahmona niin siitä kirjoitettuja ficcejä on mukava lukea. Mutta kyllä mä muutakin luen mielelläni, pääasia että on hyvällä maulla kirjoitettu ja muutenkin hyvä juoni.

.. En pidä kovinkaan monesta Kalkaros-slash ficistä.

Hyviä ovat olleet Draco/Harry ficit, kaikki slash on hyvää. Jos kirjoittaja osaa asiansa, juoni toimii ja henkilöt ovat mukaansatempaavan miellyttäviä ja kiehtovia, en väitä että Kalkaros ei olisi miellyttävä, mutta en vain pidä hänestä. Jokaisellahan on omat mieltymykset, ja makuasioista ei voi kiistellä. ;)

• Mark Dark

Luen ja paljon, lähes päivittäin, ja nimenomaan slashia! Löysin Potter-kirjat aikanaan fanfictionin kautta - siis luin ensin pari ficciä, sitten katsoin ensimmäisen elokuvan ja vasta sitten luin kirjat - joten en mitenkään ajattele että kirjat olisivat ainoita oikeita tai että fanfictionin kirjoittaminen pilaisi kirjat tai loukkaisi niiden maailmaa. Jos joku niin ajattelee, niin on maailman helpoin asia olla sitten lukematta fanfictionia.

Luen enimmäkseen Harry/Severus- ja Remus/Sirius-tarinoita, satunnaisesti muutakin, esim. Harry/Bill, Fred/George, joskus jopa Harry/Draco-ficcejä vaikka en niistä yleensä pidä. Suurin osa fanfictionista on tietysti hirveää roskaa, mutta on siellä helmiäkin joukossa, ja kummasti niitä oppii löytämään aina vain sujuvammin. Fanfictionin kirjoittajien parhaimmisto on huomattavasti taitavampia kirjoittajia kuin Rowling, ja kun ajattelee että he kirjoittavat ilman mitään palkkaa, pelkästä rakkaudesta hahmoihin, niin täytyy kyllä ihailla heitä.

• emiliaon

"Fanfictionin kirjoittajien parhaimmisto on huomattavasti taitavampia kirjoittajia kuin Rowling, ja kun ajattelee että he kirjoittavat ilman mitään palkkaa, pelkästä rakkaudesta hahmoihin, niin täytyy kyllä ihailla heitä."

Heh. On pakko kommentoida. "Rakkaudesta hahmoihin", en kyllä sanoisi että he näitä hahmoja rakastavat vaan pikemminkin kirjoittamista?

Tai eihän sitä tiedä, mutta pisti tuo lauseesi silmään. :D

Enkä minä ainakaan heitä ihaile. :)

• ...
        emiliaon kirjoitti:

"Fanfictionin kirjoittajien parhaimmisto on huomattavasti taitavampia kirjoittajia kuin Rowling, ja kun ajattelee että he kirjoittavat ilman mitään palkkaa, pelkästä rakkaudesta hahmoihin, niin täytyy kyllä ihailla heitä."

Heh. On pakko kommentoida. "Rakkaudesta hahmoihin", en kyllä sanoisi että he näitä hahmoja rakastavat vaan pikemminkin kirjoittamista?

Tai eihän sitä tiedä, mutta pisti tuo lauseesi silmään. :D

Enkä minä ainakaan heitä ihaile. :)

Kirjailijaa jolla on mielikuvitusta, sekä faneja jotka kirjoittavat fanfictionia täydestä rakkaudesta hahmoihin.

Kuka kirjoittaa slashia D/H parituksella jos ei hahmoja rakasta? Minä en kirjoittaisi, sillä olen ihastunut fictioniin ja Potterista Rown tapaan pidän vielä enemmän.

Ilman Row-tätiä ei olisi fictioniakaan.

Että pitää olla sarkastinen, jokaisella oikeus mielipiteeseen. Joku pitää enemmän Ei-oikeista-kirjailijoista jotkut Rowlingista.

• Pat Bateman
        ... kirjoitti:

Kirjailijaa jolla on mielikuvitusta, sekä faneja jotka kirjoittavat fanfictionia täydestä rakkaudesta hahmoihin.

Kuka kirjoittaa slashia D/H parituksella jos ei hahmoja rakasta? Minä en kirjoittaisi, sillä olen ihastunut fictioniin ja Potterista Rown tapaan pidän vielä enemmän.

Ilman Row-tätiä ei olisi fictioniakaan.

Että pitää olla sarkastinen, jokaisella oikeus mielipiteeseen. Joku pitää enemmän Ei-oikeista-kirjailijoista jotkut Rowlingista.

Tämä nyt on vähän hiustenhalkomista, mutta osa fikkikirjailijoista suuntaa kirjailijoiksi tai ovat jo aloittelevia ammattikirjailijoita. Eräs loistoesimerkki on Sushi, joka kirjoitti yhden kuuluisimmasta Harry/Snape-sarjoista, nimittäin Civil War-sarjan. Sama tyyppi on saanut jo julkaistua muutamia novelleja kokoelmissa ja tietääkseni hänellä on jo oma agentti ja - ellen ole täysin väärässä - kustantaja. Hän kirjoittaa jonkinlaista historiallista romaanisarjaa, ja minä ainakin aion ostaa ensimmäisen osan kun se julkaistaan.

Tarkoitan vain, että on fikkikirjailijoita, jotka saattavat olla jopa Rowlingia parempia. Sushin lisäksi on muitakin esimerkkejä.

• Mark Dark
        Pat Bateman kirjoitti:

Tämä nyt on vähän hiustenhalkomista, mutta osa fikkikirjailijoista suuntaa kirjailijoiksi tai ovat jo aloittelevia ammattikirjailijoita. Eräs loistoesimerkki on Sushi, joka kirjoitti yhden kuuluisimmasta Harry/Snape-sarjoista, nimittäin Civil War-sarjan. Sama tyyppi on saanut jo julkaistua muutamia novelleja kokoelmissa ja tietääkseni hänellä on jo oma agentti ja - ellen ole täysin väärässä - kustantaja. Hän kirjoittaa jonkinlaista historiallista romaanisarjaa, ja minä ainakin aion ostaa ensimmäisen osan kun se julkaistaan.

Tarkoitan vain, että on fikkikirjailijoita, jotka saattavat olla jopa Rowlingia parempia. Sushin lisäksi on muitakin esimerkkejä.

Ihan uteliaisuuttani kysyisin, että mitä sinä näet tuossa Civil War -sarjassa? Olen kahlannut sen läpi alusta loppuun, mutta enpä lukisi toiste. Eniten minua häiritsi se että päähenkilöt eivät ollenkaan muistuttaneet samannimisiä henkilöitä J.K. Rowlingin kirjoissa, vaan olivat selvästi Severus Sue ja Harry Stu. (Toisaalta täytyy myöntää että ylipitkä editoimaton kirjoitustyyli toi mieleen Rowlingin...) Nettipersoonanahan Sushi on hauskempi kuin tynnyrillinen apinoita, sitä en kiellä. Mutta oletko lukenut esim. seuraavia kirjoittajia: Amorette, Aucta Sinistra, Calligraphy, Cybele, Dementor Delta, Diana Williams, Minx, Nym, Resonant, Rushlight, Seeker, Tara Tory, Telanu, Tira Nog?

• Pat Bateman
        Mark Dark kirjoitti:

Ihan uteliaisuuttani kysyisin, että mitä sinä näet tuossa Civil War -sarjassa? Olen kahlannut sen läpi alusta loppuun, mutta enpä lukisi toiste. Eniten minua häiritsi se että päähenkilöt eivät ollenkaan muistuttaneet samannimisiä henkilöitä J.K. Rowlingin kirjoissa, vaan olivat selvästi Severus Sue ja Harry Stu. (Toisaalta täytyy myöntää että ylipitkä editoimaton kirjoitustyyli toi mieleen Rowlingin...) Nettipersoonanahan Sushi on hauskempi kuin tynnyrillinen apinoita, sitä en kiellä. Mutta oletko lukenut esim. seuraavia kirjoittajia: Amorette, Aucta Sinistra, Calligraphy, Cybele, Dementor Delta, Diana Williams, Minx, Nym, Resonant, Rushlight, Seeker, Tara Tory, Telanu, Tira Nog?

Aucta Sinistra, Cybele, Dementor Delta, Minx, Rushlight, Seeker ja Telanu ovat tuttuja, muita olen saattanut lukea tietämättäni. Osa noista yllämainituista tosin ovat ehkä yhtä "lahjakkaita" kuin Assie Claire, joten en ole kaikkien tuotantoon tutustunut kovinkaan tarkasti.

Civil Warissa oli kyllä rajusti OOC:nesia ja välillä naurettaviin mittoihin vietyä angstia, mutta Sushi (tai Rva Ward, jos haluat, olen vain tottunut sanomaan Sushi) mielestäni pärjää paremmin alkuperäisfiktiossaan. CW-sarjaa luultavasti on minun kohdallani nostalgia kaunistellut, mutta vaikken odota, että Sushi nousisi kirjailijana muiden suosikkikirjailijoideni tasolle, uskon (toivon), että hänen oma tuotantonsa on tasokkaampaa.

• Ennen tuli luettua HP-fikkejä enemmän kuin on terveellistä, nykyään on innostus hiipunut. En tiedä miksi. Ja silloin kun luin niitä, luin lähinnä parodioita tai Harry/Snape-fikkejä. Ehkä pitäisi taas aloittaa. Muiden fanikuntien fikkejä kyllä luen edelleen, mutta tuppaan vaan fanittamaan sellaisia kirjoja/leffoja ja parituksia, ettei niistä löydy välttämättä mitää. Riippuu tietty. Leffan ansioista Master&Commander-fikkejä löytyy sopivasti, mutta esim. Martin Beck/Gunvald Larsson-fikkejä on turha edes kuvitella löytävänsä.

Hömm, eksyinpä nätisti aiheesta.

Juu, minun mielestäni fikeissä ei ole tarkoituskaan kirjoittaa hahmoja täsmälleen samalla lailla kuin miten Rowling sen tekee. Se antaa kirjoittajille mahdollisuuden laajentaa hahmojaan ja panna heidät tekemään asioita, joita he eivät kirjoissa tee.

Silti on tietty hyviä ja huonoja kirjoittajia. Tarkoitushan on kuitenkin pitää hahmot samanlaisina kuin kirjoissa, eikä suinkaan antaa heille ominaisuuksia ja luonteenpiirteitä jotka sotivat täysin hahmon kirjaluonnetta vastaan. Ikävä kyllä niihin surkeisiin fikkeihin on paljon helpompi törmätä kuin erinomaisiin.

• Irvin Washington

Mistä olet löytänyt Master & Commander Fikkejä? Minä löysin nuo kirjat elokuvan jälkeen ja jäin heti koukkuun. Nyt on ikävä kyllä koko sarja luettu ja olisi mielenkiintoista nähdä, miten ne ovat muita innoittaneet.

En ole mikään hirveä Potter-fani, mutta kirjat ovat viihdyttäviä ja kirjojen vahva puoli on nimenomaan huolellisesti rakennettu "vaihtoehtotodellisuus". Luulisin nimenomaan tässä maailmassa olevan potentiaalia fani-novelleille.

• Pat Bateman
        Irvin Washington kirjoitti:

Mistä olet löytänyt Master & Commander Fikkejä? Minä löysin nuo kirjat elokuvan jälkeen ja jäin heti koukkuun. Nyt on ikävä kyllä koko sarja luettu ja olisi mielenkiintoista nähdä, miten ne ovat muita innoittaneet.

En ole mikään hirveä Potter-fani, mutta kirjat ovat viihdyttäviä ja kirjojen vahva puoli on nimenomaan huolellisesti rakennettu "vaihtoehtotodellisuus". Luulisin nimenomaan tässä maailmassa olevan potentiaalia fani-novelleille.

Ah, muita Aubrey-Maturin-sarjan faneja!

Itse löysin sarjan vasta kesän alussa ja vähän sen jälkeen kilahdin Komisario Beck-sarjaan (josta ei tosiaan löydy tasan yhtäkään fikkiä, tunnun olevan ainut, jota kiinnostaa ruotsalaisten kyttien parittaminen...), joten en ole vielä kaikkia sarjan kirjoja ehtiny ostaa enkä lukea.

M&C-fanikunnasta löytyy aika paljon helmiä, ja paljon enemmän hyvin kirjoitettuja fikkejä kuin huonoja. Muutamia linkkejä, joista pitäisi riittää luettavaa:
        http://perfectduet.fandomish.net/
        http://www.livejournal.com/userinfo.bml?user=perfect_duet
        http://www.livejournal.com/userinfo.bml?user=mandc100
        http://www.intimations.org/fanfic/#master_and_commander

Leeruun sivuilla myös loistavasti piirrettyä fanitaidetta, tosin jos ei japania osaa, sarjakuvat jäävät osittain hämärän peittoon:
        http://leeruu.vis.ne.jp/hankentop.html

• ...

Vuotiksessa, Finfanfunissa?

Millä nimimerkillä? ;) Olen vain utelias tietämään.

• ... kirjoitti:

Vuotiksessa, Finfanfunissa?

Millä nimimerkillä? ;) Olen vain utelias tietämään.

Eihän fikkien lukemiseen nimimerkkiä tarvitse.

Mutta en kyllä yhtäkään fikkiä lukenut Vuotiksessa enkä FFF:ssä. Aloitin Fanfiction.netissä ja siirryin siitä muille sivuille, postitusryhmiin ja LiveJournaliin.

Omat fikit kirjoitin lähinnä nimimerkillä Believer tai Stella Polaris.

• ...
        Pat_Bateman kirjoitti:

Eihän fikkien lukemiseen nimimerkkiä tarvitse.

Mutta en kyllä yhtäkään fikkiä lukenut Vuotiksessa enkä FFF:ssä. Aloitin Fanfiction.netissä ja siirryin siitä muille sivuille, postitusryhmiin ja LiveJournaliin.

Omat fikit kirjoitin lähinnä nimimerkillä Believer tai Stella Polaris.

Kysyin vain..

No selvä, en siis paljastele muuta. Enkä vaivaudu enempää kyselemään..

• Pat Bateman
        ... kirjoitti:

Kysyin vain..

No selvä, en siis paljastele muuta. Enkä vaivaudu enempää kyselemään..

Minkä takia minulla on nyt sellainen olo, että ihan kuin olisin sanonut mielestäsi jotain loukkaavaa tai töykeää?

• ...
        Pat Bateman kirjoitti:

Minkä takia minulla on nyt sellainen olo, että ihan kuin olisin sanonut mielestäsi jotain loukkaavaa tai töykeää?

Jotkut ottavat helposti nokkiinsa. Ei sinussa se vika ollut, sillä ei viestissäsi mitään ilkeää ollut. Jotkut vain "näkevät" viestisi niin että siinä olisi ollut...

Don't worry be happy! Hyvät yöt!

• ...
        Pat Bateman kirjoitti:

Et ole sanonut mitään. Itse olin tuolloin vain hieman.. no hmm, ärjy? Pahoitteluni.

• ------

Kyllä olen muutamia lukenut ja joitain mitä on oikein suositeltu. Mutta ei ne iske ollenkaan minuun. Slashia en taasen voi jotenkin sietää. Se on mielipiteeni, että jos kirjoitetaan jotain niin kirjoitetaan sitten oma juttu eikä puoliksi jonkun toisen tekeleestä ja elämäntyöstä. Mutta tietenkin hyvä, että jotkut voivat löytää niiden kirjoittamisesta/lukemisesta "harrastuksen" jne. Eli en niitä vastaan ole.

• Lizlego
        Pat Bateman kirjoitti:

Ah, muita Aubrey-Maturin-sarjan faneja!

Itse löysin sarjan vasta kesän alussa ja vähän sen jälkeen kilahdin Komisario Beck-sarjaan (josta ei tosiaan löydy tasan yhtäkään fikkiä, tunnun olevan ainut, jota kiinnostaa ruotsalaisten kyttien parittaminen...), joten en ole vielä kaikkia sarjan kirjoja ehtiny ostaa enkä lukea.

M&C-fanikunnasta löytyy aika paljon helmiä, ja paljon enemmän hyvin kirjoitettuja fikkejä kuin huonoja. Muutamia linkkejä, joista pitäisi riittää luettavaa:
        http://perfectduet.fandomish.net/
        http://www.livejournal.com/userinfo.bml?user=perfect_duet
        http://www.livejournal.com/userinfo.bml?user=mandc100
        http://www.intimations.org/fanfic/#master_and_commander

Leeruun sivuilla myös loistavasti piirrettyä fanitaidetta, tosin jos ei japania osaa, sarjakuvat jäävät osittain hämärän peittoon:
        http://leeruu.vis.ne.jp/hankentop.html

Et ole ainoa, joka on hurahtanut ruotsalaisiin kyttiin ja olisi mielellään nähnyt ne paritettuina, varsinkin.:) Beck-sarja oli parasta mitä töllö on pitkästä aikaa tarjonnut (okei, nekin taisivat olla uusintoja mutta who cares) ja olisi kiva löytää jostain ficcejä siihen liittyen, mutta ei niitä tosiaan ole.

Jännä oli lukea mitä olette ficcareista keskustelleet. Luultavasti ficcaamisen liittyy sekä rakkaus Rowlingin hahmoihin ja maailmaan että kirjoittamiseen. Jokin siinä maaailmassa vain iski niin, että siihen hurahti. Vaikeaa tai mahdotonta olisi kirjoittaa jostakin, josta ei pidä. Ei, kyllä sitä kirjoittaa mieluummin hahmoista, joista itse pitää. Kalkaroksesta kirjoittamisen taustalla voi omalla kohdalla nähdä tietyn turhautumisen Rowlingin yksisilmäiseen tarkastelutapaan kirjoissa, Harryn näkökulma tekee Kalkaroksesta pelkän v-mäisen opettajan, jonka ainoa motiivi on tehdä Harryn elämä hankalaksi. Siihen on kiva nähdä taustalle jotain muuta, koska niin se yleensä on. Harvoin, jos asiaa tarkastelee kunnolla, kukaan tässäkään v-mäisessä maailmassa on v-mäinen ilman mitään syytä.:)

• Lively

itsellänikin on tuo innostus hiipunut lukemiseen. Hyviä ficcejä on vaikea löytää. suurimmaksi osin ne ovat surkeita, vailla mitään tarinaa päätarkoituksena vain saada kirjoittaa joku pari yhteen. Mutta hyviäkin löytyy. Muutamia kirjoittajia on joiden ficcejä luen aina mielelläni.

Ja heti huomataan kuinka tekopyhä olen. Itse tykkään kyllä kirjoittaa "huonoja" ficcejä, mutta en takuulla lue muiden tuotoksia.

Pat Bateman, mainitsit tuossa jostain ficcikirjailiasta (oliko Sushi?) Mistä hänen tuotoksiaan löytää? Slashia on yleensä ilo lukea.

• Pat Bateman

Kokeile Sushin kotisivuja tai LiveJournalia.
        http://www.livejournal.com/userinfo.bml?user=wikdsushi
        http://www.societyhappens.com/sushi

• Lizlego

Valitettavan moni oma ficci toteuttaa tuon, että ainoa tarkoitus on parittaa kaksi hahmoa, jutuista tulee sillä tavalla seksikeskeistä. Se on alkanut oikeasti häiritsemään, mutta tarkoitus seksikeskeisyydelläkään ei ole loukata tai saattaa alkuperäistä kirjoittajaa nolatuksi. Ehkä ficcaamisessa kuitenkin käy juuri niin, vaikka itse näen, että se on jonkinlainen onneton kunnianosoitus. Harva kirjoittaa maailmasta, joka ei yhtään kolahda.

• tyhmälle

mitä tarkkaan ottaen on ficit ja mitä tarkoittaa esim. slash? Olen ymmärtänyt, että ovat kirjoituksia, joissa lainataan jonkun toisen keksimiä hahmoja ja kirjoitetaan niille kaikenlaisia seikkailuja, ja julkaistaan niitä netissä. Eli fanit tai "fanit" keksivät esim. Rowlingin hahmojen ympärille omia tarinoitaan ja koettavat siten saada itselleen julkisuutta? Ja miksi näissä ficeissä aina on (ilmeisesti, päättelin viesteistänne) jotain miestenparitusjuttuja? Saatan olla ihan hakusessa, selventäkää...

• Pat Bateman

Fikit ovat juuri tuota, mitä kuvailit. Jotkut kirjailijat (esim. Anne Rice) ovat kieltäneet fikkien kirjoittamisen omista hahmoistaan, jolloin niiden kirjoittaminen voi olla vähän riskialtista. Myös HP-fanikunnassa tunnetaan tapauksia joissa Warner Bros on alkanut ahdistella fikkikirjoittajia, huolimatta siitä, että Rowling on esittänyt, ettei hänellä ole mitään fikkejä vastaan.

Slash on juuri sitä mies/mies-paritusta. jos kiinnostaa, niin se sana slash tulee tuosta kenoviivasta kahden hahmon nimen välissä. Esim. Harry/Draco. Shippaus taas meinaa sitä, että kannatetaan jotain tiettyä paria, se on kaiketi lyhennös sanasta "relationshipping" (relationship, parisuhde).

Se, miksi homoparit ovat kovin suosittuja fikkimaailmassa johtuu kaiketi siitä, että suurin osa (joskaan eivät kaikki) kirjoittajat ovat naisia, ja onhan se yleisesti tunnettua, että naiset pitävät siitä, kun kaksi nättiä miestä "tekevät sitä." Samalla tavalla kuin miehiä kiinnostaa katsella kahta naista yhdessä.

Onhan femmeslashiäkin, eli siis lesbofikkejä, tosin omasta mielestäni ne ovat kovin tylsiä (johtuen ehkä siitä, että naishahmot tuppaavat helposti olemaan tylsempiä kuin mieshahmot).

• tähän
        Pat Bateman kirjoitti:

Fikit ovat juuri tuota, mitä kuvailit. Jotkut kirjailijat (esim. Anne Rice) ovat kieltäneet fikkien kirjoittamisen omista hahmoistaan, jolloin niiden kirjoittaminen voi olla vähän riskialtista. Myös HP-fanikunnassa tunnetaan tapauksia joissa Warner Bros on alkanut ahdistella fikkikirjoittajia, huolimatta siitä, että Rowling on esittänyt, ettei hänellä ole mitään fikkejä vastaan.

Slash on juuri sitä mies/mies-paritusta. jos kiinnostaa, niin se sana slash tulee tuosta kenoviivasta kahden hahmon nimen välissä. Esim. Harry/Draco. Shippaus taas meinaa sitä, että kannatetaan jotain tiettyä paria, se on kaiketi lyhennös sanasta "relationshipping" (relationship, parisuhde).

Se, miksi homoparit ovat kovin suosittuja fikkimaailmassa johtuu kaiketi siitä, että suurin osa (joskaan eivät kaikki) kirjoittajat ovat naisia, ja onhan se yleisesti tunnettua, että naiset pitävät siitä, kun kaksi nättiä miestä "tekevät sitä." Samalla tavalla kuin miehiä kiinnostaa katsella kahta naista yhdessä.

Onhan femmeslashiäkin, eli siis lesbofikkejä, tosin omasta mielestäni ne ovat kovin tylsiä (johtuen ehkä siitä, että naishahmot tuppaavat helposti olemaan tylsempiä kuin mieshahmot).

threadiin lisäämällä, että fanfiction nykyisessä muodossa alkoi Star Trek-fanien keskuudesta, yksi suosituimmista subgenreistä oli/on Kirk/Spock-fiktio.

• tähän kirjoitti:

threadiin lisäämällä, että fanfiction nykyisessä muodossa alkoi Star Trek-fanien keskuudesta, yksi suosituimmista subgenreistä oli/on Kirk/Spock-fiktio.

Ja niitä mulkeroita onkin sitten kiittäminen Mary Sue-hahmoista, keksivät nimittäin senkin.

Tosin luultavasti fikkejä esiintyi jo ennen ST:tä, ei vaan virallisessa muodossa.

• "tyhmälle"
        Pat Bateman kirjoitti:

Kiitos selvennyksestä! Arvelinkin jotain tuonsuuntaista, mutta sitten ajattelin, että eihän se voi olla mitään noin hölmöä (anteeksi kaikille, jotka fikeistä pitävät), mutta niinpä vain sitten onkin. Ja ihan en kyllä allekirjoittaisi väitettä, että yleisesti naiset tykkäävät homopornosta. Mutta toki makunsa kullakin, saattaahan (ja saahan, tietysti) siitä joku innostua :)

• Pat Bateman
        "tyhmälle" kirjoitti:

Kiitos selvennyksestä! Arvelinkin jotain tuonsuuntaista, mutta sitten ajattelin, että eihän se voi olla mitään noin hölmöä (anteeksi kaikille, jotka fikeistä pitävät), mutta niinpä vain sitten onkin. Ja ihan en kyllä allekirjoittaisi väitettä, että yleisesti naiset tykkäävät homopornosta. Mutta toki makunsa kullakin, saattaahan (ja saahan, tietysti) siitä joku innostua :)

Mikä siinä niin typerää on? Siis eihän se mainitsemasi julkisuustekijä pidä paikkaansa, sillä fikkejä ei saa kirjoittaa rahasta (siitä saattaa seurata kanne). Hölmöä väittää, että kukaan kirjoittaisi fikkejä siinä toivossa, että saisi julkisuutta. Mutta se pitää siis paikkansa, että otetaan jo valmiiksi kehitetyt hahmot ja laajennetaan niitä.

• Mark Dark
        "tyhmälle" kirjoitti:

Siltähän se voi puusta katsoen näyttää...en itsekään ollut slashista kiinnostunut ennen kuin luin sitä. Ajattelin jotenkin että asiahan ei minulle kuulu. Mutta sitten kun uteliaisuudesta luin ensimmäiset slash-tarinat (kauan, kauan sitten ja fandom oli Star Trek the Next Generation) niin jäin heti koukkuun.

Mutta fanfictionista ihan varmasti löytyy tyylilajeja jokaiseen makuun. Jos miestenväliset kisailut eivät kiinnostaisikaan, niin onhan kirjoitettu myös gen-tarinoita (joissa ei ole erotiikkaa/romantiikkaa) ja heteroparituksia, esim. Harry/Hermione tai Hermione/Remus. Ja aina löytyy niitäkin lukijoita, jotka eivät koske fanfictioniin kepilläkään vaan lukevat mieluummin "ainoat oikeat alkuperäiset" kirjat kymmenennen kerran. Jokaiselle omansa, eikö niin?

• Pat Bateman
        Mark Dark kirjoitti:

Siltähän se voi puusta katsoen näyttää...en itsekään ollut slashista kiinnostunut ennen kuin luin sitä. Ajattelin jotenkin että asiahan ei minulle kuulu. Mutta sitten kun uteliaisuudesta luin ensimmäiset slash-tarinat (kauan, kauan sitten ja fandom oli Star Trek the Next Generation) niin jäin heti koukkuun.

Mutta fanfictionista ihan varmasti löytyy tyylilajeja jokaiseen makuun. Jos miestenväliset kisailut eivät kiinnostaisikaan, niin onhan kirjoitettu myös gen-tarinoita (joissa ei ole erotiikkaa/romantiikkaa) ja heteroparituksia, esim. Harry/Hermione tai Hermione/Remus. Ja aina löytyy niitäkin lukijoita, jotka eivät koske fanfictioniin kepilläkään vaan lukevat mieluummin "ainoat oikeat alkuperäiset" kirjat kymmenennen kerran. Jokaiselle omansa, eikö niin?

Ja sitten on niitä, jotka lukevat vain fikkejä, eivätkä ole alkuperäisiin tekeleisiin koskeneet tikullakaan. Ja se on tosi.

Tosin onhan se pakko myöntää, että fikkikirjoittajistakin löytyy kaiken maailman kääliöitä. Pedofiiliparituksia, raiskausta ja luoja ties mitä muuta. Meinaan vaan, että turhaan tässä teeskennellään, ettei fikeissä ole koskaan mitään vikaa...

• ......
        "tyhmälle" kirjoitti:

En minäkään oikein mistään homopornosta tykkää, mutta syy siihen että slash kiinnostavempaa on se että mielestäni Harry Pottereissa ei ole ketään niin kiinnostavaa naishenkilöä että haluaisin lukea niistä enemmän... Esimerkiksi tykkään paljon ficeistä joissa on Kalkaros koska se on tavattomen kiinnostava hahmo ja mikäs sen jännempää järjestää Severus yhteen esim. Remuksen kanssa! :)
        Mutta tosiaan edellytys on että ficci on hyvällä maulla kirjotettu...Nyt kun olen vähän enemmän lukenut ficcejä oon myös törmännyt niihin huonompiin...

• "tyhmälle"
        Pat Bateman kirjoitti:

Mikä siinä niin typerää on? Siis eihän se mainitsemasi julkisuustekijä pidä paikkaansa, sillä fikkejä ei saa kirjoittaa rahasta (siitä saattaa seurata kanne). Hölmöä väittää, että kukaan kirjoittaisi fikkejä siinä toivossa, että saisi julkisuutta. Mutta se pitää siis paikkansa, että otetaan jo valmiiksi kehitetyt hahmot ja laajennetaan niitä.

Arvasinhan, että joku pahoittaa mielensä...

Se, että moinen kirjoittelu on mielestäni hölmöä, on täysin subjektiivinen mielipiteeni, olkoot aiheesta toki muut mitä mieltä haluavat. En ole mikään homofoobikko enkä protestoi tuota seksuaalisuusväritteisyyttä sinänsä (vaikka olenkin kyllä sitä mieltä myös, ettei pornoa kai tarvitsisi ihan kaikkeen sekoittaa, siis jopa lastenkirjallisuuteen...), vaan tarkoitin että hölmöä sikäli, että otetaan hahmoja ja maailma, jotka joku toinen on luonut, miettinyt pitkään ja kirjoittanut vielä kauemmin jne. ja sitten joku toinen ikään kuin varastaa ne hahmot.

Mutta jos minusta fikit eivät kuulosta fiksuilta, ei se tarkoita, että ne ovat ei-fiksuja vaan vain ja ainoastaan että ne minusta eivät ole sitä. Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, ja minun on tämä. Joku toinen ajattelee ihan eri tavalla.

• ...
        "tyhmälle" kirjoitti:

Se, että moinen kirjoittelu on mielestäni hölmöä, on täysin subjektiivinen mielipiteeni, olkoot aiheesta toki muut mitä mieltä haluavat. En ole mikään homofoobikko enkä protestoi tuota seksuaalisuusväritteisyyttä sinänsä (vaikka olenkin kyllä sitä mieltä myös, ettei pornoa kai tarvitsisi ihan kaikkeen sekoittaa, siis jopa lastenkirjallisuuteen...), vaan tarkoitin että hölmöä sikäli, että otetaan hahmoja ja maailma, jotka joku toinen on luonut, miettinyt pitkään ja kirjoittanut vielä kauemmin jne. ja sitten joku toinen ikään kuin varastaa ne hahmot.

Mutta jos minusta fikit eivät kuulosta fiksuilta, ei se tarkoita, että ne ovat ei-fiksuja vaan vain ja ainoastaan että ne minusta eivät ole sitä. Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, ja minun on tämä. Joku toinen ajattelee ihan eri tavalla.

Hhmmm..jos tällä ´lastenkirjallisuudella´ tarkotit Harry Pottereita, niin ei, olet väärässä. Ne eivät ole lastenkirjallisuutta, nuorten/aikuisten enemmänkin, kun miettii kaikkea mitä tapahtuu ja sattuu Pottereissa, ja minkälaisia hahmoja siellä seikkailee..

Mutta jos et tarkoittanut, vaan puhut yleisesti, että lastenkirjallisuuten sekoitetaan pornoa, niin sitten olen pahoillani =) Ajattelin vain mainita..noh..öö, "asiavirheestä", jos ymmärrät, mitä tarkoitan..=)

• Pat Bateman
        "tyhmälle" kirjoitti:

En minä mieltäni pahoittanut, kunhan kummastelin. Tarvitaan kyllä paljon enemmän saamaan minut pahoittamaan mieleni :D Enkä toisaalta millään tavalla mielestäni kieltänytkään mielipidettäsi. Joten se kai siitä.

• Mark Dark
        "tyhmälle" kirjoitti:

On hyvä, että osaat eritellä omia tuntemuksiasi etkä tarjoa niitä faktoina. Voihan joku ajatella niinkin, että kirjasarja pienestä orpopojasta, joka asuu ilkeiden sukulaistensa luona mutta saa kuulla olevansa velho ja pääsevänsä velhokouluun, on erittäin hölmö ajatus - mutta ei se tarkoita sitä, että Rowlingin kirjat olisivat hölmöjä.

Fanfiction ei mielestäni ole varastamista, vaan hahmoilla leikkimistä. Onhan Potter-hahmoista tehty myös nukkeja - minullakin on näyttöni vieressä muovinen Severus Snape - eikä niillä leikkiessäkään ole pakko noudattaa Joanne Rowlingin ja Warner Brothersin direktiivejä, vaan leikit saa keksiä ihan itse ja omaa luovuutta käyttäen. Hyvän ficin kirjoittaminen vaatii vielä paljon enemmän luovuutta, älystä ja kirjoitustaidoista puhumattakaan.

On vähän hassua muodostaa mielipide fanfictionista lukematta yhtään tarinaa, eikö? Olisi todella kiinnostavaa kuulla reaktiosi, jos fanfictionia tuntemattomana ja siihen epäluuloisesti suhtautuvana lukisit yhden tarinan ja kertoisit, mitä siitä ajattelit. Uskaltaisitko kokeilla vai pelkäätkö saavasi tahran vaaleanpunaiseen sieluusi? Voisin valita sinulle jonkin parhaista tietämistani ficeistä.

Tässä vielä ajatuksen aihetta (älä pelkää klikata, linkin takana ei ole pornoficci vaan pelkkä runo, Dr. Seuss -mukaelma):

http://archive.skyehawke.com/story.php?no=267

(p.s.: "squick" on ficcien maailmaan liittyvä termi, joka tarkoittaa että jokin asia saa lukijassa aikaan inhoa tai pahoinvointia)

• Twil

Aika kausittaista.Välillä istun lukemassa niitä kymmenen tuntia päivässä,seitsemän päivää viikossa,välillä menee kuukausia etten lue yhtä ainutta.
      Nykyään en edes muista,että suurin osa fikeistä on ala-arvoista sontaa, koska etsin luettavani lähinnä suosittelusivujen avulla.
      Luen kyllä eniten slashia,ja siitä eniten H/Dtä.(Tottumuksen voima..) Mutta nykyään luen melkein mitä vaan, kunhan ficci vaan on hyvä.Laatu ratkaisee,ei paritukset tai muut.(Nojoo,on niitä rajoituksiakin,chania tai non-conia ei tulisi oikeastaan mieleenkään lukea.)
      Mun asenne on kyllä aika vähättelevä, eli että luen fikkejä vaan silloin kun haluan lukea hömppää, en pidä niitä "kunnon" lukemisena. Typerää minulta,olen kyllä lukenut monia sellaisiakin,mitkä ei tuota vähättelyä ansaitsisi.

• NatekANE

Luon paljon erilaisia HP-fikkejä eri aiheilla, parituksilla ja ratingeilla. FinFanFunista löytyy parhaat fikit.

• xxx

Joo,tuoltahan niitä luen,yleensä slashia. Tykkään eniten Sirius/Remulus parituksesta mutta vihreitä muistoja kolahti. Luen niitä ehkä liikaakin.

• muutaman kerran finfanfunin sivuilla katselemassa ja lukemassa muutaman ficin.
      Enkä ole juuri pitänyt näkemästäni. Ehkä se johtuu siitä, että en sitten ole lukenut niitä hyviä ficcejä...

Asia mikä minua ärsyttää on se, kun ihmiset ficcejä luettuaan sekoittaa Rowlingin ja ficcien kirjoittajien luoman maailman.
      Siellä oli esimerkiksi yksi sellainen viesti kuin: "Ennen en pitänyt yhtään Kalkaroksesta, mutta nyt luettuani ficcisi, voin ymmärtää miltä Kalkaroksesta tuntuu ja miksi hän teki niinkuin teki..."
      Täh? Eikö se ole kuitenkin ainoastaan Rowling joka tässä vaiheessa tietää, miksi Kalkaros teki niinkuin teki?

Älkää hyvät ihmiset sekoittako Rowlingin ja ficcien maailmaa toisiinsa...

• EiSaaSekoittaa!

Ei SAA sekoittaa xD

• -----

Kyllä olen muutamia lukenut ja joitain mitä on oikein suositeltu. Mutta ei ne iske ollenkaan minuun. Slashia en taasen voi jotenkin sietää. Se on mielipiteeni, että jos kirjoitetaan jotain niin kirjoitetaan sitten oma juttu eikä puoliksi jonkun toisen tekeleestä ja elämäntyöstä. Mutta tietenkin hyvä, että jotkut voivat löytää niiden kirjoittamisesta/lukemisesta "harrastuksen" jne. Eli en niitä vastaan ole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      25
      3262
    2. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      35
      2148
    3. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      40
      2147
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      1867
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      42
      1518
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1319
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      123
      1208
    8. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      256
      1183
    9. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1135
    10. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1089
    Aihe