Ateismia ?

Mr Miekkonen

En tiedä olenko aivan väärässä, mutta käsitykseni mukaan ateistit usein väittää ettei ole hyvää eikä pahaa, vaan kaikki on perspektiivikysymyksiä.
ja usein vielä tälläinen henkilö vielä olettaa että ainoa absoluuttinen totuus on, että absoluutista totuutta ei ole olemassakaan.

Minusta tuo on vain keino lievittää huonoa omaatuntoa ja hakea oikeutusta pahuudelle.

ps.uskovainen en ole.

22

1279

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Väiski

"Minusta tuo on vain keino lievittää huonoa omaatuntoa ja hakea oikeutusta pahuudelle"

Perusoletuksesi lienee siis, että ateistit ovat huonola omatunnolla kiusattuja ja pahoja?

• The Rat

> En tiedä olenko aivan väärässä, mutta käsitykseni mukaan ateistit usein
      > väittää ettei ole hyvää eikä pahaa

Luulisin että olet väärässä. Esimerkiksi itse väitän että hyvä ja paha ovat subjektiivisia, mutta toki todellisia, käsitteitä.

> usein vielä tälläinen henkilö vielä olettaa että ainoa absoluuttinen totuus on,
      > että absoluutista totuutta ei ole olemassakaan.

Hmm... Kyllä minä ainakin uskon absoluuttisten totuuksien olemassaoloon. Tosin tuo termi "absoluuttinen" viittaa kovin helposti jonkinlaiseen uskontoon tai vastaavaan - en näe mitään syytä sille miksi absoluuttisen totuuden täytyisi olla myös uskonnollinen totuus. Toisaalta se voi aivan hyvin ollakin.

En mielestäni hae lievitystä omalletunnolleni tai oikeutusta pahuudelle.

P.S. Olen uskovainen ateisti.

• jaina

"P.S. Olen uskovainen ateisti."

Selventäisitkö tätä?

• The Rat
        jaina kirjoitti:

"P.S. Olen uskovainen ateisti."

Selventäisitkö tätä?

Uskon johonkin "yliluonnolliseen" (vaikka termistä en pidäkään). Minulla ei ole uskoni perusteeksi mitään faktatietoa, vain "mutu". Olen siis uskovainen.

Uskooni ei kuitenkaan kuulu yhtään ainutta jumaluutta, olen siis ateisti.

Uskoni on muuten siinäkin mielessä hyvä että se on erittäin henkilökohtainen. Koen muutamat kirjat lukemisen arvoisiksi, mutta en missään nimessä pidä mitään niistä "pyhänä" tai ehdottoman oikeana - pikemminkin suuntaa antavina. Minulla ei ole varmoja vastauksia, enkä voi kertoa lopullisista totuuksista, mutta enpä (ainakaan tällä hetkellä) etsikään seuraajia itselleni. Olen toki valmis keskustelemaan asiasta jos jotakuta kiinnostaa - joskin on myönnettävä että aikaa moiseen on kovin vähän nykyään. :)

• Mr Miekkonen
        The Rat kirjoitti:

Uskon johonkin "yliluonnolliseen" (vaikka termistä en pidäkään). Minulla ei ole uskoni perusteeksi mitään faktatietoa, vain "mutu". Olen siis uskovainen.

Uskooni ei kuitenkaan kuulu yhtään ainutta jumaluutta, olen siis ateisti.

Uskoni on muuten siinäkin mielessä hyvä että se on erittäin henkilökohtainen. Koen muutamat kirjat lukemisen arvoisiksi, mutta en missään nimessä pidä mitään niistä "pyhänä" tai ehdottoman oikeana - pikemminkin suuntaa antavina. Minulla ei ole varmoja vastauksia, enkä voi kertoa lopullisista totuuksista, mutta enpä (ainakaan tällä hetkellä) etsikään seuraajia itselleni. Olen toki valmis keskustelemaan asiasta jos jotakuta kiinnostaa - joskin on myönnettävä että aikaa moiseen on kovin vähän nykyään. :)

Pelkkä sana yli luonollista on aika kuvaava, jos siis on luonnollisesti ja vähän ylikin.

Kyllä minullekin on selvyys että on ihmistä suurempia voimia, ainakin luonto joka on myös ihmisen luoja, eikä luojaansa voi kontrolloida vaikka useat tiedeuskovaiset niin kuvitteleekin.

On myös henkinen puoli ja todellisuus, jota on hyvin vaikea sanoiksi pukea tai normittaa, sillä kokemukset niistä on hyvin erilaisia. Henkisyyttä on kaikkialla,ei uskovaiset opiskelijat ja urheijatkin puhuvat usein henkisestä vahvuudesta ja sen tärkeydestä suorituksissa. Henkisyys mielletäänkin usein uskon asiaksi, mutta minulle henkisyys ei ole uskon asia, vaan ainoastaan jotain niin suurta, että se on osittain ihmisen käsityskyvyn ulkopuolella.

• 12324

"Luulisin että olet väärässä. Esimerkiksi itse väitän että hyvä ja paha ovat subjektiivisia, mutta toki todellisia, käsitteitä."

Hyvä ja paha ovat ainoastaan todellisia sinun omassa päässäsi!

• The Rat
        12324 kirjoitti:

"Luulisin että olet väärässä. Esimerkiksi itse väitän että hyvä ja paha ovat subjektiivisia, mutta toki todellisia, käsitteitä."

Hyvä ja paha ovat ainoastaan todellisia sinun omassa päässäsi!

> Hyvä ja paha ovat ainoastaan todellisia sinun omassa päässäsi!

Niin minä taisin juuri sanoa. Siis subjektiivisia, mutta tosia... :)

• jaina

Hyvä ja paha ovat ADJEKTIIVEJA!

Ne ovat SANOJA, jotka kuvaavat suhdettamme ilmiöihin: hyvä rakentaa ja/tai tuottaa iloja, paha hajottaa ja/tai tuottaa kipua.

Minulle hyvä asia voi myös olla toiselle ihmiselle pahaksi (mikä riippuu siis täysin hänen tulkinnastaan ao. asiasta). Niinpä hyvyys-pahuus ovat suhteellisia.

Aina, kun hyvyyttä ja/tai pahuutta on alettu absolutisoimaan, on tuloksena ollut ruumiita. AINA.

• jaina

TOTUUSkin on vain sana. Se kuvaa, kuinka asiat noin suunnilleen tapahtuvat, ilman liikoja värittämisiä tai tulkintoja. Minusta se kuvaa ennnenkaikkea toimintaa (tosiasioiden selvittämistä), ei mitään pysähtynyttä, absoluuttisen nollapisteen kaltaista kiteytymää.

Abs.nollapistehän voisi olla ns. ehdoton tosiasia, mutta sillä taas ei ole mitään tekemistä minkään uskonnolisena pidetyn totuuden kanssa, koska uskonnollisesta näkövinkkelistä totuus on jotakin muuta, yleisesti ymmärretään ja sen taustaoletus on, että kaikki ajattelisivat jostain asiasta samalla tavalla.

• Aurelianus
        jaina kirjoitti:

TOTUUSkin on vain sana. Se kuvaa, kuinka asiat noin suunnilleen tapahtuvat, ilman liikoja värittämisiä tai tulkintoja. Minusta se kuvaa ennnenkaikkea toimintaa (tosiasioiden selvittämistä), ei mitään pysähtynyttä, absoluuttisen nollapisteen kaltaista kiteytymää.

Abs.nollapistehän voisi olla ns. ehdoton tosiasia, mutta sillä taas ei ole mitään tekemistä minkään uskonnolisena pidetyn totuuden kanssa, koska uskonnollisesta näkövinkkelistä totuus on jotakin muuta, yleisesti ymmärretään ja sen taustaoletus on, että kaikki ajattelisivat jostain asiasta samalla tavalla.

Itse mieltäisin käsitteen siten, että tietty toiminta on hyväksi laumalle, jokin toinen taas ei.
        Susilaumassa lauman olemassaolon syystä tai toisesta vaarantava susi ajetaan pois, mutta monimutkaisempana olentona ihminen on kehitellyt moraalifilosofian/uskonnon tabuineen ja oikeuslaitoksen sitä avustavine poliiseineen.

• 12324

"Aina, kun hyvyyttä ja/tai pahuutta on alettu absolutisoimaan, on tuloksena ollut ruumiita. AINA."

Mitä pahaa siinä on, että tuloksena syntyy ruumiita? Kaikki on suhteellista. Eikö niin?

• Lunatic

sitten sinun mielestäsi on absoluuttinen totuus? Suurin osa ihmisistä ei edes halua ajatella omilla aivoillaan, koska se on niin hämmentävää, on paljon helpompi uskoa mukisematta ylhäältä annettuja absoluuttisia totuuksia.

Minun mielipiteeni on, että hyvää ja pahaa sellaisenaan ei todellakaan ole muualla kuin meidän käsitemaailmassamme. Hyvyys -tai pahuus- siis ei ole mikään luonnossa tai universumissa ilman meitä tai meidän määrittelyitämme esiintyvä voima tai mahti, niinkuin ei ole olemassa rakkauttakaan, jos ei ole olemassa subjektia joka tuntee ja objektia rakkauden tunteelle. Ihmisen vietit ja tunteet ovat luonnonvalinnan tulosta ja tähtäävät lajin säilymiseen sekä omaan hengissäpysymiseen. Sekä hyvinä että pahoina pidetyt luonteenpiirteet ja tunteet voivat yhtä lailla palvella tätä päämäärää, esim. empatiakyky on varmasti aina ollut olennainen osa yhteisöllisyyttä, kuten myös kilpailunhalu.

Väittäisin, että ateistit ovat muita ihmisiä harvemmin täysin moraalittomia nihilistejä, koska heidän maailmankuvansa on yleensä syntynyt itsenäisen pohdinnan tuloksena. Tällöin henkilö joutuu itse ratkomaan eettisiä ja moraalisia kysymyksiä, mikä on huomattavasti vaikeampaa, kuin muiden antamiin ohjeisiin nojautuminen. Henkisesti ja älylliset laiskat ihmiset eivät tällaista pohdintaa harrasta.

Olisi todella mukava uskoa, että jossain on olemassa joku voima, joka kaitsee minua ja pitää huolta huonoina hetkinä, tai ainakin antaa palkkion kärsimyksistäni tuonpuoleisessa. Puhumattakaan siitä, että maailman vääryydet (huom. minun käsitemaailmassani) oikaistaan jossain tulevassa harmagedonissa. En vain voi. En silti yritä käännyttää ketään ateistiksi, tulkoon kukin uskollaan autuaaksi. Niin teen minäkin.

• Mr Miekkonen

Jätetään jossittelut pois. Absoluutinen totuus on että sinun elämäsi on auringosta riippuvainen, ja kuten kaikkien kaltaistesi tavoin elämääsi kuulu jokavuotinen matka auringon ympäri, se on ihmisille absoluutinen totuus.

• Lilli
        Mr Miekkonen kirjoitti:

Jätetään jossittelut pois. Absoluutinen totuus on että sinun elämäsi on auringosta riippuvainen, ja kuten kaikkien kaltaistesi tavoin elämääsi kuulu jokavuotinen matka auringon ympäri, se on ihmisille absoluutinen totuus.

"Absoluutinen totuus on että sinun elämäsi on auringosta riippuvainen, ja kuten kaikkien kaltaistesi tavoin elämääsi kuulu jokavuotinen matka auringon ympäri, se on ihmisille absoluutinen totuus. "

Miten tämä liittyy hyvyyden ja pahuuden suhteellisuuteen ja huonon omantunnon lievittämiseen (kuten aloituksessasi kirjoitit)?

• Mr Miekkonen
        Lilli kirjoitti:

"Absoluutinen totuus on että sinun elämäsi on auringosta riippuvainen, ja kuten kaikkien kaltaistesi tavoin elämääsi kuulu jokavuotinen matka auringon ympäri, se on ihmisille absoluutinen totuus. "

Miten tämä liittyy hyvyyden ja pahuuden suhteellisuuteen ja huonon omantunnon lievittämiseen (kuten aloituksessasi kirjoitit)?

Lunatic kun kysyi mikä on absoluuttineen totuus, niin siihenhän vain vastasin.

• "En tiedä olenko aivan väärässä, mutta käsitykseni mukaan ateistit usein väittää ettei ole hyvää eikä pahaa, vaan kaikki on perspektiivikysymyksiä.
      ja usein vielä tälläinen henkilö vielä olettaa että ainoa absoluuttinen totuus on, että absoluutista totuutta ei ole olemassakaan."

Sinun käsityksesi on virheellinen. Tuolla ei ole mitään tekemistä ateismin kanssa, vaan edustavat yksittäisten henkilöiden näkökantoja.

• Kuvailit juuri aikalailla mun maailmankuvan. Loppuroskaa lukuunottamatta. Absoluuttista hyvää ei mielestäni voi saavuttaa. Esimerkiksi on olemassa eräs liike, joka kannattaa ihmisten suvunjatkamisen lopettamista. Syyksi he sanovat, että se olisi _ainoa oikea teko maapallon hyväksi_. Ja he ovat siltä näkökulmalta oikeassa. Mutta olisiko se jokaisen ihmisen kannalta hyvä? Ei varmasti.

• urpo-vai-turpo

Ateismi=uskoa, ettei jumalolento(j)a ole.

Moraalinen relativismi=uskoa, ettei ole hyvää tai pahaa sellaisenaan, ja kaikki on kiinni katsontakannasta. Hyvä ja paha ovat siis pikemminkin synonyymejä norminmukaiselle ja siitä poikkeavalle käytökselle.

• Mr Miekkonen

selkeä ja asiallinen vastaus.

• "Minusta tuo on vain keino lievittää huonoa omaatuntoa ja hakea oikeutusta pahuudelle."
      Vielä helpompi tapa hakea oikeutusta teolleen on sanoa, tein pahaa pahalle, joten itse asiassa tein hyvää. Vaikka kokoajan onkin kysymys vain käsitteistä.

Toisen hyvä on toiselle pahaa. Hyvää on se, mikä tekee *minua* vahvemmaksi, pahaa se, mikä tekee *minua* heikommaksi. Näin on kaikilla, myöntävät he sitä tai eivät. Esimerkiksi sukulaisen tappaminen heikentää, mutta sen murhaajan tappaminen vahvistaa. Yleisesti ottaen murhaaminen on heikentävää, sillä useasti ajattelemme sen kohdistuvan meitä kohti. Tässä kohtaa tulee esiin "paha". Minä hyvä sinä paha.

Absoluuttista totuutta ei ole. Ei mitään. Tämä väite kumoaa aikanaan itsensä. Totta. Meillä ei ole vielä absoluuttista totuutta. Mutta meillä on ehkä se joskus. Siksi tuo väite ei ole minulle abosluuttinen totuus. Se on vain väliaikainen totuus. Kuten esimerkiksi F=ma, se toimii nyt, hyvä. Mutta emme voi olettaa, että sekään olisi absoluuttinen totuus. Olemme vasta raapaisseet maailman tietämystä, mutta raapaisusta syntyy kipinä, kipinästä syntyy joskus liekki.

• 12324

Olet Egoisti!!

Vain absolutisteilla on absoluuttinen totuus.

• 12324 kirjoitti:

Olet Egoisti!!

Vain absolutisteilla on absoluuttinen totuus.

Valitan, mutta huti. En ole egoisti. Valitan. Kokeile uudestaan joskus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      102
      2236
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      104
      1664
    3. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      82
      1337
    4. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      128
      1333
    5. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      117
      1236
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      61
      1091
    7. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      61
      1067
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      1027
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      952
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      824
    Aihe