Mitenhän mahtaa onnistua auton ostaminen belgiasta? Kokemuksia? Linkkejä belgian automyyntisivuille?
Auton osto belgiasta??
14
11198
Vastaukset
- auto
www.autoscout24.be
ostaminen on samanlaista kun muuallakin.
vientiä varten tosin tarvitset joitakin papereita tullia varten. jos ostat autoliikkeestä, niin hoitavat siellä paperiasiat sinulle kuntoon. yksityiseltä ostaessa täytyy sitten itse tietää vähän enempi.
huom! belgian eteläpuolisko on täysin ranskankielistä aluetta, joten ranskankielen taito on lähes välttämätöntä. pohjoispuolella voit pärjätä englannilla ( tai flaamilla ;) ).
onnea auton hakuun!
p.s. lisää linkkejä löydät täältä keskusteluista kohdasta autot ja liikenne...- Belgiassa
Ajatellen henkiloa joka asuu belgiassa. En viela ole loytanyt netissa sivuja missa olisi selkeasti taulukoitu autoittain:
- Rekisterointimaksut
- Kayttoonottomaksut
- Kayttomaksu
Myoskin vinkit paikallisista vakavaraisista autovakuutusyhtioista joilla on kiinnostava hinta / laatusuhde kiinnostaa. Onko belgiassa bonus-systeemi kaytossa? Vakuuttavatko suomalaiset yhtiot Belgiaan ja jos, niin sovelletaanko vakuutuksiin suolaisia vastaavia ehtoja?
- Kunto?
Miten hyvin belgialaiset huolehtivt autoistaan, noin yleisesti ottaen?
Onko yleisvaikutelma kuten ranskalaisessa katukuvassa, eli ei kovin mukavaa katsottavaa, vai muistuttaako autoista huolehtiminen enempi saksalaista mentaliteettia?- tarkempia
Itse ostaisin kaytetyn auton Belgiassa mieluusti Flaaminkieliselta alueelta ja autoliikkeista.
Mulla on viiden vuoden kokemus Brysselissa ja flanderin puolella asumisesta.
Flaamit noin yleisesti ottaen menttaliteetiltaan tarkempaa porukkaa ja helpompi luottaa. Walloonit enemman latinoja, joita suomalaiset hiukan vaikeampi ymmartaa.
Mista tahansa sitten auto ostetaankin niin kannattaa harkita vain liikkeen kautta. Etuja paperisodan lisaksi monia muitakin. Nain saadaan monia riskeja minimoitua melkoisest. Belgiassa autoliikkeen omistaja joutuu esim. helposti linnaan jos rukkailee km lukemia. Saksassahan isojen autojen kanssa homma valiin ihan tajutonta.
Suht nuoret autot joissa paljon heppoja usein suhteettoman edullisia juuri Belgiassa. Tama liittyy veroluontoisiin maksuihin joiden vuoksi vaikkapa Audin S6 ja vastaavat mallit saadaan suht poikkeuksetta myytya vain ulkomaalaisille ostajille. Mut kyl Suomeen kannattaa Belgiasta etsia ihan jonkun verran kaytetympia tavallisia Volvo V70 TDI tms. malleja. Italia ja Belgia taitaa olla parhaita maita hakea V70. - Kunto?
tarkempia kirjoitti:
Itse ostaisin kaytetyn auton Belgiassa mieluusti Flaaminkieliselta alueelta ja autoliikkeista.
Mulla on viiden vuoden kokemus Brysselissa ja flanderin puolella asumisesta.
Flaamit noin yleisesti ottaen menttaliteetiltaan tarkempaa porukkaa ja helpompi luottaa. Walloonit enemman latinoja, joita suomalaiset hiukan vaikeampi ymmartaa.
Mista tahansa sitten auto ostetaankin niin kannattaa harkita vain liikkeen kautta. Etuja paperisodan lisaksi monia muitakin. Nain saadaan monia riskeja minimoitua melkoisest. Belgiassa autoliikkeen omistaja joutuu esim. helposti linnaan jos rukkailee km lukemia. Saksassahan isojen autojen kanssa homma valiin ihan tajutonta.
Suht nuoret autot joissa paljon heppoja usein suhteettoman edullisia juuri Belgiassa. Tama liittyy veroluontoisiin maksuihin joiden vuoksi vaikkapa Audin S6 ja vastaavat mallit saadaan suht poikkeuksetta myytya vain ulkomaalaisille ostajille. Mut kyl Suomeen kannattaa Belgiasta etsia ihan jonkun verran kaytetympia tavallisia Volvo V70 TDI tms. malleja. Italia ja Belgia taitaa olla parhaita maita hakea V70.Kertomasi vastaa melko hyvin asiasta omaavaani vaikutelmaa.
Ps. Voisikohan valloonit "sijoittaa" mentaliteetiltaan ja asioiden hoitotavoiltaan jonnekin ranskalaisten ja flaamien keskivaiheille, muutenkin kuin kartalla katsottuna? Ainakin ranskalaisten ja joidenkin valloonien kanssa keskustellessa he ovat spontaanisti - Help!
Kunto? kirjoitti:
Kertomasi vastaa melko hyvin asiasta omaavaani vaikutelmaa.
Ps. Voisikohan valloonit "sijoittaa" mentaliteetiltaan ja asioiden hoitotavoiltaan jonnekin ranskalaisten ja flaamien keskivaiheille, muutenkin kuin kartalla katsottuna? Ainakin ranskalaisten ja joidenkin valloonien kanssa keskustellessa he ovat spontaanisti...kirjoitus "karkasi" ennen aikojaan...Ainakin ranskalaisten ja joidenkin valloonien kanssa keskustellessa he ovat spontaanisti tuohon suuntaan eroja luokitelleet.
Onko belgialaisista autojulkaisusta verkkoversiota joissa olisi listattu autot, ilmoittaen nuo vakuutus-vero-hevosluokat auto ja mallikohtaisesti kuten paperiversioissa? - infoa netissa
Help! kirjoitti:
...kirjoitus "karkasi" ennen aikojaan...Ainakin ranskalaisten ja joidenkin valloonien kanssa keskustellessa he ovat spontaanisti tuohon suuntaan eroja luokitelleet.
Onko belgialaisista autojulkaisusta verkkoversiota joissa olisi listattu autot, ilmoittaen nuo vakuutus-vero-hevosluokat auto ja mallikohtaisesti kuten paperiversioissa?Le Moniteur Automobile on ihan hyva lehti josta myos nettiversio suht selkea. Kaikki info luonnollisest ranskaksi (ja flaamiksi):
http://www.automagazine.be/fr/
"Chercher une voiture" kohdasta vaan etsimaan sopivaa mallia niin saata uuden auton ostajalle tarkeat infot. CV luokka loytyy samasta paikkaa kuin auton moottorin speksit.
Esim. Ostaessasi uuden Audi S4 Quattron joudut auton oston jalkeen maksamaan 4.957€ kertaluontaista veroa (taxe en mise de circulation) joka vuosi 1.733,82€ (Taxe de roulage)!
Kun ostaa kaytetyn auton niin ika kertoo maksettavaksi maaraytyvan taxe en mise de circulation veron. Jos osan vaikkapa samaisen Audi S4 Quattron vajaa 3v ikaisena joudun maksamaan viela 3.965,60€ veroa! 9-10v ikaiselle autolle tuo vero 1.734,95€! Kaytetyn auton oston lisaksi joutuu siis maksaman nain paljon veroa ja mika pahinta joka vuosi maksettava se 1.733,82€!
Ei siis ihme jos firmojen ja kaiken maailman suurlahetystojen nimissa olleet hevosvoimaihmeet ei mene kaupaksi paikallisille.
Sanomattakin kai selvaa etta kyseiset verto osuu kohdalle silloin kun autoa rekisteroidaan Belgiassa. Kun haen auton Suomeen ei naita veroja tietenkaan joudu maksamaan.
Pari tavallisempaa automallia joista vuosittainen ja kertaluontoinen vero (tassa jarjestyksessa):
Audi A4 1.6
223,74€
123€
Volvo V70 2.4D
741,80€
867€
Dieseleilla vuosittainen vero (jonka suuruuteen vaikuttaa tehon lisaksi myos kuutiotilavuus) nousee nopeasti todella ylos yli 2 litraisissa. Belgiassa turha etsia vanhoja amerikkalaisia letukoita, etenkaan dieselmoottorilla varustettuja.
Tarkempaa infoa naista kertaluontoisista ja vuosittaisista veroista loytyy samaisen lehden nettisivuilta kun katsastaa oikean reunan alaosassa olevaa kohtaa - "Infos&Services / Taxes & amendes" - OOOO
infoa netissa kirjoitti:
Le Moniteur Automobile on ihan hyva lehti josta myos nettiversio suht selkea. Kaikki info luonnollisest ranskaksi (ja flaamiksi):
http://www.automagazine.be/fr/
"Chercher une voiture" kohdasta vaan etsimaan sopivaa mallia niin saata uuden auton ostajalle tarkeat infot. CV luokka loytyy samasta paikkaa kuin auton moottorin speksit.
Esim. Ostaessasi uuden Audi S4 Quattron joudut auton oston jalkeen maksamaan 4.957€ kertaluontaista veroa (taxe en mise de circulation) joka vuosi 1.733,82€ (Taxe de roulage)!
Kun ostaa kaytetyn auton niin ika kertoo maksettavaksi maaraytyvan taxe en mise de circulation veron. Jos osan vaikkapa samaisen Audi S4 Quattron vajaa 3v ikaisena joudun maksamaan viela 3.965,60€ veroa! 9-10v ikaiselle autolle tuo vero 1.734,95€! Kaytetyn auton oston lisaksi joutuu siis maksaman nain paljon veroa ja mika pahinta joka vuosi maksettava se 1.733,82€!
Ei siis ihme jos firmojen ja kaiken maailman suurlahetystojen nimissa olleet hevosvoimaihmeet ei mene kaupaksi paikallisille.
Sanomattakin kai selvaa etta kyseiset verto osuu kohdalle silloin kun autoa rekisteroidaan Belgiassa. Kun haen auton Suomeen ei naita veroja tietenkaan joudu maksamaan.
Pari tavallisempaa automallia joista vuosittainen ja kertaluontoinen vero (tassa jarjestyksessa):
Audi A4 1.6
223,74€
123€
Volvo V70 2.4D
741,80€
867€
Dieseleilla vuosittainen vero (jonka suuruuteen vaikuttaa tehon lisaksi myos kuutiotilavuus) nousee nopeasti todella ylos yli 2 litraisissa. Belgiassa turha etsia vanhoja amerikkalaisia letukoita, etenkaan dieselmoottorilla varustettuja.
Tarkempaa infoa naista kertaluontoisista ja vuosittaisista veroista loytyy samaisen lehden nettisivuilta kun katsastaa oikean reunan alaosassa olevaa kohtaa - "Infos&Services / Taxes & amendes"Tuo Le Monitor Automobile onkin tuttu ja hyva julkaisu jonka tunnen Ranskassa ilmestyvana ja siella toimitettuna vaersiona. Ps. Sivuseikkana, mikahan mahtaa olla sen alkuperaismaa.
Nuo sen .be nettisivut ovat kylla oikein hyvin tehdyt, joskin jokaisen mahdollisesti kiinnostavan autotyypin erikseen haku ja siihen liittyvien verotietojen tarkastus on kuitenkin hieman tyolasta verrattuna joihinkin paperiversioihin.
Ps. Neljan-viiden mallin tietojen haun jalkeen meni lukkoon, niin ettei auton-mallin-rivin klikkaus enaa toiminut (PC'ni suojaustaso syyna?). Olisi kiinnostavaa jos loytyisi nettiversio jossa kaikkien mallien tiedot voisi rullata esim. rivi-taulukko-muodossa kuten joissakin paperiversioissa, jolloin kaikki oleellinen on nakyvilla yhdella silmayksella tyyliin:
- Audi Avant Ambition 2.0 TDI 103kw, 13CV(?), Tax de roulage 437,27€, Tax de mis en circulation 867€.
Kaikki aiheeseen liittyva kiinnostaa, silla harkitsen siirtymista taalta Ranskasta sinne Belgian puolelle ja ilmeisesti Wallonie / Bruxelles tulee olemaan asunnon etsinnan seutu. - melko simppeli
OOOO kirjoitti:
Tuo Le Monitor Automobile onkin tuttu ja hyva julkaisu jonka tunnen Ranskassa ilmestyvana ja siella toimitettuna vaersiona. Ps. Sivuseikkana, mikahan mahtaa olla sen alkuperaismaa.
Nuo sen .be nettisivut ovat kylla oikein hyvin tehdyt, joskin jokaisen mahdollisesti kiinnostavan autotyypin erikseen haku ja siihen liittyvien verotietojen tarkastus on kuitenkin hieman tyolasta verrattuna joihinkin paperiversioihin.
Ps. Neljan-viiden mallin tietojen haun jalkeen meni lukkoon, niin ettei auton-mallin-rivin klikkaus enaa toiminut (PC'ni suojaustaso syyna?). Olisi kiinnostavaa jos loytyisi nettiversio jossa kaikkien mallien tiedot voisi rullata esim. rivi-taulukko-muodossa kuten joissakin paperiversioissa, jolloin kaikki oleellinen on nakyvilla yhdella silmayksella tyyliin:
- Audi Avant Ambition 2.0 TDI 103kw, 13CV(?), Tax de roulage 437,27€, Tax de mis en circulation 867€.
Kaikki aiheeseen liittyva kiinnostaa, silla harkitsen siirtymista taalta Ranskasta sinne Belgian puolelle ja ilmeisesti Wallonie / Bruxelles tulee olemaan asunnon etsinnan seutu.Le Monitor Automobil kattavat vikatilastot muuten kans todella hienosti toimitettu (moinen infolehti ilmestyy kerran vuodessa). Autojen luotettavuutta arvostavat saavat tuolta erinomaisen arvokasta infoa. Seuraisin naita edelleenkin taalta Italiasta kasin jos vain olisivat netin kautta saatavilla. Muistaakseni lehti on alun perin ranskalainen. Mutta valiako tuolla nykyisessa gloaalisoituvassa maailmassa.
En tieda millaisia maksuja auton vienti Belgiaan vaatii. Mutta naista kahdesta verosta johtuen viesin itse auton jolla verot mahdollisimman alhaalla. Eli auto voisi muuten olla uudehko arvokaskin mutta moottoriksi aina se perusversio. Niista tuolla aina helppo paasta eroon, ne pysyy aina arvossaan tuossa maassa. Kokonaan toinen juttu jos pysyt maassa vain jonkun aikaa ja suunnittelet vieda samaisen auton viela Suomeenkin. Silloin tulee yhtaloon tietenkin paljon lisaa muuttujia. Mm. vakuutukset voivat tuoda yllatyksia vaikka bonus malukset nykyisin hyvin siiryykin maasta toiseen ja taysilla bonuksilla viitsii jo Italiassakin harkita auton ostoa jossa Kasko valttamaton. - OOOO
melko simppeli kirjoitti:
Le Monitor Automobil kattavat vikatilastot muuten kans todella hienosti toimitettu (moinen infolehti ilmestyy kerran vuodessa). Autojen luotettavuutta arvostavat saavat tuolta erinomaisen arvokasta infoa. Seuraisin naita edelleenkin taalta Italiasta kasin jos vain olisivat netin kautta saatavilla. Muistaakseni lehti on alun perin ranskalainen. Mutta valiako tuolla nykyisessa gloaalisoituvassa maailmassa.
En tieda millaisia maksuja auton vienti Belgiaan vaatii. Mutta naista kahdesta verosta johtuen viesin itse auton jolla verot mahdollisimman alhaalla. Eli auto voisi muuten olla uudehko arvokaskin mutta moottoriksi aina se perusversio. Niista tuolla aina helppo paasta eroon, ne pysyy aina arvossaan tuossa maassa. Kokonaan toinen juttu jos pysyt maassa vain jonkun aikaa ja suunnittelet vieda samaisen auton viela Suomeenkin. Silloin tulee yhtaloon tietenkin paljon lisaa muuttujia. Mm. vakuutukset voivat tuoda yllatyksia vaikka bonus malukset nykyisin hyvin siiryykin maasta toiseen ja taysilla bonuksilla viitsii jo Italiassakin harkita auton ostoa jossa Kasko valttamaton.Auton vienti Belgiaan ei ole kokonaan pois suljettu vaihtoehto, joskin olen ajatellut muuton yhteydessa myyvani autoni pois, sen vaihdon ollessa muutenkin mielessa. Ainoa "takkuava" seikka on valivaihe, vaadittava aika jotta saa kaikki tarvittavat paperit kuntoon ja tietenkin se, etta sopiva kaytetty auto paikan paalta loytyy. Nailla nakymin paluu Suomeen ei ole harkinnassa, joten se seikka ei juuri kuvioon vaikuta.
Millainen on Belgian autovakuutuksian bonusjarjestelma ja onko mielessa mahdollisesti joitakin hyvamaineisia ja kiinnostavan hinta-laatusuhteen tarjoavia vakuutusyhtioita? Itsellani oli aikoinaan Suomessa asuessa Pohjolan maximi 70% bonus ja nyt ranskalaisen yhtion tarjoama max 50% jonka pitaisi muuttua 65 prosentiksi. Ps. Onko Belgiassa autoihin kohdistuva ilkivalta kovin yleista kuten se valitettavasti on taalla?
Siella Italiassa oli uutisten mukaan paikoin ihan komeat hiihtokelit muuallakin kuin hiitokeskuksissa, mm. Toscanassa. - jne
OOOO kirjoitti:
Auton vienti Belgiaan ei ole kokonaan pois suljettu vaihtoehto, joskin olen ajatellut muuton yhteydessa myyvani autoni pois, sen vaihdon ollessa muutenkin mielessa. Ainoa "takkuava" seikka on valivaihe, vaadittava aika jotta saa kaikki tarvittavat paperit kuntoon ja tietenkin se, etta sopiva kaytetty auto paikan paalta loytyy. Nailla nakymin paluu Suomeen ei ole harkinnassa, joten se seikka ei juuri kuvioon vaikuta.
Millainen on Belgian autovakuutuksian bonusjarjestelma ja onko mielessa mahdollisesti joitakin hyvamaineisia ja kiinnostavan hinta-laatusuhteen tarjoavia vakuutusyhtioita? Itsellani oli aikoinaan Suomessa asuessa Pohjolan maximi 70% bonus ja nyt ranskalaisen yhtion tarjoama max 50% jonka pitaisi muuttua 65 prosentiksi. Ps. Onko Belgiassa autoihin kohdistuva ilkivalta kovin yleista kuten se valitettavasti on taalla?
Siella Italiassa oli uutisten mukaan paikoin ihan komeat hiihtokelit muuallakin kuin hiitokeskuksissa, mm. Toscanassa.Kannattaa selvittaa kaikki vinkit sellaisilta jotka asuu paikan paalla. Mun hatara info perustuu vuosien 97-02 kokemuksiinin ja paljon on voinut muuttua.
Mulla oli vakuutukset SMAP nimisessa firmassa jota kollegat piti ihan ok formana. Heilla ehka hitusen alhaisemmat tariffit kuin muissa normaalihintaisissa firmoissa. Mutta heilta saa vakuutuksen vain joa tyoskentelee valtiolla, EU:n instituutioissa tai vastaavissa. Royal Belge (nyk. AXA?) oli aikioinaan tunnettu todella erinomaisesta palvelustaan mutta oli muistaakseni aivan kasittamattoman kallis. Heilta tais hintaan kuulua sekin etta firma lahettaa oman miehen kolaripaikallekin avittamaan.
Belgiassa ilkivaltaa on melkoisesti ainakin Brysselin keskustassa. Etenkin ulkomaan ja EUR kilvissa uudehkoilla autoilla ajavat saavat kylkiinsa helposti kadunvarsilla pysakoitaessa tera-aseella tai avaimella tehdyt naarmut. Pelkaajan ikkuna rikotaan myos helposti ihan vaan siksi etta rahan tarpeessa olevat tsekkaavat hanskalokeron sisaltoa lomakin toivossa. Flaaminkielisissa kunnissa ja kaupungeissa ongelma mielestani pieni.
Italiassa tullut viime vuosien aikana vahvasti kuvaan mukaan muutaman isojen vakuutusyhtion perustamia tytaryhtioita jotka myontavat liikennevakuutuksia vain netissa. Kaikki palvelu toimii vain faxin, puhelimen ja emailin valityksella. Antavat ehdottomasti halvimmat vakuutukset. Taitaa olla luokkaa 40% halvemmalla kuin oman emoyhtion toimipisteesta otettu sama vakuutus. Tassa varmaan trendi joka tulee nakymaan muuallakin.
Vaakuutukset eri maissa kuviot luonnollisesti vaihtelee mahottoman paljon. Mutta tassa pari kommenttia omasta muutosta Belgia - Italia:
Belgiasta Italiaan muuttomme yhteydessa toin kummatkin automme Italiaan. Rekisteroimme lopulta ne myos Italian kilpiin vaikka kilpien saanti maksoi ihan tajuttomasti (680 770 euroa). Tama on Italiassa normaalia koska tavallinen omistajanvaihdoskin maksaa luokkaa 500 euroa. Eli jonkun verran joudin maksmaan extraa sitten tuohon viela hiukan kun toin auton toisesta maasta. Sen verran on homma hankalaa tassa maassa notariaatteineen jne. etta paikallisetkin kayttaa pikku firmoja hoitamaan paperisodan.
Typerinta kahden auton tuonnissa Italiaan oli se etta vain yhdessa autossa olevat bonukset (bonus malus) saatiin siirrettya. Toisella autolla olisi alkanut nollista ja silloin on tajuttoman hintaista tavallinen liikennevakuutuskin. Mutta pidimme hetken aikaa toista autoa vain tallissa ja myin sen lopulta Suomeen koska sain paremmin verojen jalkeen kuin mita Italiassa olisi saanut. Oppirahat tulee maksettua ulkomailla asuessa turhan usein vaikka kuinka kyselisi kaikki etukateen tulevilta kollegoilta toisessa maassa.
Bonus malukset muuten "pitaisi" siirtya yks yhteen maasta toiseen. Tahan tostin taytyy sanoa etta Italiassa monet vakuutusyhtiot tuntuu yrittavan keplotella asian niin etteivat muka hyvaksy toisen maan firmojen bonus maluksia. Jos taman hyvaksyy asiakkaana niin bonukset on sitten lyodaan lukkoon lopullisesti. Taysin mahdoton saada muutoksia vaikka oikeus ei olisi tapahtunutkaan.
Itse prosentit ja prosenttisysteemi muutenkin voi olla melkoisen erilainen maasta toiseen. Tietty bonus malus tuo siten erilaisen edun eri maissa, mutta jos saa siirrettya taydet bonukset maasta toiseen niin kylla niilla on ihan hyva vakuuttaa missa maassa tahansa.
Tarkeimpana pidan sita etta maasta lahtiessa varmistuu paperista joka todistaa bonus malus luokan (rikkeettomien vuosien maara syyta olla mainuttuna). - OOOO
jne kirjoitti:
Kannattaa selvittaa kaikki vinkit sellaisilta jotka asuu paikan paalla. Mun hatara info perustuu vuosien 97-02 kokemuksiinin ja paljon on voinut muuttua.
Mulla oli vakuutukset SMAP nimisessa firmassa jota kollegat piti ihan ok formana. Heilla ehka hitusen alhaisemmat tariffit kuin muissa normaalihintaisissa firmoissa. Mutta heilta saa vakuutuksen vain joa tyoskentelee valtiolla, EU:n instituutioissa tai vastaavissa. Royal Belge (nyk. AXA?) oli aikioinaan tunnettu todella erinomaisesta palvelustaan mutta oli muistaakseni aivan kasittamattoman kallis. Heilta tais hintaan kuulua sekin etta firma lahettaa oman miehen kolaripaikallekin avittamaan.
Belgiassa ilkivaltaa on melkoisesti ainakin Brysselin keskustassa. Etenkin ulkomaan ja EUR kilvissa uudehkoilla autoilla ajavat saavat kylkiinsa helposti kadunvarsilla pysakoitaessa tera-aseella tai avaimella tehdyt naarmut. Pelkaajan ikkuna rikotaan myos helposti ihan vaan siksi etta rahan tarpeessa olevat tsekkaavat hanskalokeron sisaltoa lomakin toivossa. Flaaminkielisissa kunnissa ja kaupungeissa ongelma mielestani pieni.
Italiassa tullut viime vuosien aikana vahvasti kuvaan mukaan muutaman isojen vakuutusyhtion perustamia tytaryhtioita jotka myontavat liikennevakuutuksia vain netissa. Kaikki palvelu toimii vain faxin, puhelimen ja emailin valityksella. Antavat ehdottomasti halvimmat vakuutukset. Taitaa olla luokkaa 40% halvemmalla kuin oman emoyhtion toimipisteesta otettu sama vakuutus. Tassa varmaan trendi joka tulee nakymaan muuallakin.
Vaakuutukset eri maissa kuviot luonnollisesti vaihtelee mahottoman paljon. Mutta tassa pari kommenttia omasta muutosta Belgia - Italia:
Belgiasta Italiaan muuttomme yhteydessa toin kummatkin automme Italiaan. Rekisteroimme lopulta ne myos Italian kilpiin vaikka kilpien saanti maksoi ihan tajuttomasti (680 770 euroa). Tama on Italiassa normaalia koska tavallinen omistajanvaihdoskin maksaa luokkaa 500 euroa. Eli jonkun verran joudin maksmaan extraa sitten tuohon viela hiukan kun toin auton toisesta maasta. Sen verran on homma hankalaa tassa maassa notariaatteineen jne. etta paikallisetkin kayttaa pikku firmoja hoitamaan paperisodan.
Typerinta kahden auton tuonnissa Italiaan oli se etta vain yhdessa autossa olevat bonukset (bonus malus) saatiin siirrettya. Toisella autolla olisi alkanut nollista ja silloin on tajuttoman hintaista tavallinen liikennevakuutuskin. Mutta pidimme hetken aikaa toista autoa vain tallissa ja myin sen lopulta Suomeen koska sain paremmin verojen jalkeen kuin mita Italiassa olisi saanut. Oppirahat tulee maksettua ulkomailla asuessa turhan usein vaikka kuinka kyselisi kaikki etukateen tulevilta kollegoilta toisessa maassa.
Bonus malukset muuten "pitaisi" siirtya yks yhteen maasta toiseen. Tahan tostin taytyy sanoa etta Italiassa monet vakuutusyhtiot tuntuu yrittavan keplotella asian niin etteivat muka hyvaksy toisen maan firmojen bonus maluksia. Jos taman hyvaksyy asiakkaana niin bonukset on sitten lyodaan lukkoon lopullisesti. Taysin mahdoton saada muutoksia vaikka oikeus ei olisi tapahtunutkaan.
Itse prosentit ja prosenttisysteemi muutenkin voi olla melkoisen erilainen maasta toiseen. Tietty bonus malus tuo siten erilaisen edun eri maissa, mutta jos saa siirrettya taydet bonukset maasta toiseen niin kylla niilla on ihan hyva vakuuttaa missa maassa tahansa.
Tarkeimpana pidan sita etta maasta lahtiessa varmistuu paperista joka todistaa bonus malus luokan (rikkeettomien vuosien maara syyta olla mainuttuna).Kyllahan se tietysti niin on, etta vaikka asioita pyrkiikin hieman pohjustamaan muuttosuunnitelmissa, niin kaikkeen ei tietenkaan voi varautua. Kunkin maan paikalliset kuviot ja erikoisuudet tulee sitten kaytya lapi kaytannossa.
Moni asia toimii Suomessa hyvin nopeasti, joustavasti ja tehokkaasti, verrattuna esim. Ranskaan. Taalla on monissa hyvinkin tavallisissa ja arkisissa sopimuksissa / kuten matkapuhelin, vuokrasopimus, auton vakuutukset ym. kaikki mahdollinen / minimi-sopimusaika ja usein kirjallisine irtisanomisineen, kaksi kolmekin kuukautta etuajassa ja mikali se unohtuu, niin sopimus jatkuu uuden vastaavan periodin...tai alkaa mittava kadenvaanto...
Ranskaa voisi ehka kutsua byrokratian kehdoksi, kuten muuan paikallinen kolumnisti totesi: "L'usine à gaz, spécificité française, que voulez-vous, on adore ça, sans le moindre résultat, naturelement. Mais qu'importe, c'est l'agitation, le débat, le semblant qui compte. Et plus c'est compliqué et ruineux, plus c'est présumé serieux. Une trdition française". Eli, miksi tehda yksinkertaista kun voi tehda monimutkaista, vaikuttaa vakavammalta ja komeammalta ;)
Sitten toisaalta taas joustavuutta ja tilanteeseen sopeutumista ja "saveltamistakin" loytyy. Eraan kerran takavuosina loikattiin eraan kaverin kanssa, jossain Lyonin pohjoispuolella, "vauhdista" pikajunaan, mutta vaaraan sellaiseen. Se oli juna joka otti kiskot kohti Italiaa ja me olimme menossa kohti Espanjaa. Pysayttivat junan vain meidan vuoksi asemalla jossa se ei normaalisti pysahdy, viimeinen mahdollinen vaihtopaikka ennen kuin kiskot vievat eri suuntiin...
Ps. Jos olen oikein ymmartanyt, niin monet Brysselin etelapuolen kunnista ovat flaaminkielisia (?), kuten Overisje, Wettermaal-..., Rixensart. Mikali nain on, niin hoituuko kaikki asiat hyvin myos ranskaksi? - ranskaa
OOOO kirjoitti:
Kyllahan se tietysti niin on, etta vaikka asioita pyrkiikin hieman pohjustamaan muuttosuunnitelmissa, niin kaikkeen ei tietenkaan voi varautua. Kunkin maan paikalliset kuviot ja erikoisuudet tulee sitten kaytya lapi kaytannossa.
Moni asia toimii Suomessa hyvin nopeasti, joustavasti ja tehokkaasti, verrattuna esim. Ranskaan. Taalla on monissa hyvinkin tavallisissa ja arkisissa sopimuksissa / kuten matkapuhelin, vuokrasopimus, auton vakuutukset ym. kaikki mahdollinen / minimi-sopimusaika ja usein kirjallisine irtisanomisineen, kaksi kolmekin kuukautta etuajassa ja mikali se unohtuu, niin sopimus jatkuu uuden vastaavan periodin...tai alkaa mittava kadenvaanto...
Ranskaa voisi ehka kutsua byrokratian kehdoksi, kuten muuan paikallinen kolumnisti totesi: "L'usine à gaz, spécificité française, que voulez-vous, on adore ça, sans le moindre résultat, naturelement. Mais qu'importe, c'est l'agitation, le débat, le semblant qui compte. Et plus c'est compliqué et ruineux, plus c'est présumé serieux. Une trdition française". Eli, miksi tehda yksinkertaista kun voi tehda monimutkaista, vaikuttaa vakavammalta ja komeammalta ;)
Sitten toisaalta taas joustavuutta ja tilanteeseen sopeutumista ja "saveltamistakin" loytyy. Eraan kerran takavuosina loikattiin eraan kaverin kanssa, jossain Lyonin pohjoispuolella, "vauhdista" pikajunaan, mutta vaaraan sellaiseen. Se oli juna joka otti kiskot kohti Italiaa ja me olimme menossa kohti Espanjaa. Pysayttivat junan vain meidan vuoksi asemalla jossa se ei normaalisti pysahdy, viimeinen mahdollinen vaihtopaikka ennen kuin kiskot vievat eri suuntiin...
Ps. Jos olen oikein ymmartanyt, niin monet Brysselin etelapuolen kunnista ovat flaaminkielisia (?), kuten Overisje, Wettermaal-..., Rixensart. Mikali nain on, niin hoituuko kaikki asiat hyvin myos ranskaksi?Mulla on kokemusta flaaminkielisesta Tervurenin kunnasta muutaman vuoden asumisen verran. Varmaan sama tilanne mainitsemallasikin alueella.
Karjistaen voisi sanoa etta flaamit antaa potut pottuina wallooneille mita tulee kieliasioihin. Ovatkin usein paattaneet ettei kunnan papereita toimiteta muulla kuin flaaminkielella. Nain myos Tervurenissa jossa asukkaista reilut 40% ulkomaalaisia joista paljon juuri englanninkielisia tuolla olevan suuren British School koulun vuoksi.
Tiukka flaaminkielessa pitaytyminen virallisissa papereissa ei kuulosta ehka kovin hurjalta, mutta kun tarvitsin omia häitäni varten Suomeen pari paperia antoivat nekin vain flaamiksi. Koska Suomessa ei moni flaamia/hollantia osaa jouduin tietenkin hankkimaan valan tehneella kielenkaantajalla kaannokset, joka on aika kallista hommaa.
Flaaminkieliset noin yleisesti ottaen opiskelevat ranskankielen taidon erinomaisella motivaatiolla. Myos englanti tuntuu olevan varsinkin nuoremmalla sukupolvella hyvin hallussa, ollen siten kolmas kieli. Menestyvat luonnollisesti tyoelamassakin taman vuoksi Brysselin alueella. Onhan tuolla ranskaa ykkoskielenaan puhuvien belgialaisten lisaksi paljon ulkomaalaisia joiden kanssa ranska usein se paras kommunikointikieli. Eli ranskan kielen merkitys ei Bryselin alueella ei siten ole suinkaan walloonien varassa.
Eli KAIKKI asiat ei todennakoisesti onnistu kirjallisesti ranskankielella missaan flaaminkielisessa kunnassa. Olkoonkin etta kaikkien asioiden hoitaminen voi hoitua niin flaamin, ranskan kuin englannin kielella jos pelkka puhuminen ja body language riittaa. - OOOO
ranskaa kirjoitti:
Mulla on kokemusta flaaminkielisesta Tervurenin kunnasta muutaman vuoden asumisen verran. Varmaan sama tilanne mainitsemallasikin alueella.
Karjistaen voisi sanoa etta flaamit antaa potut pottuina wallooneille mita tulee kieliasioihin. Ovatkin usein paattaneet ettei kunnan papereita toimiteta muulla kuin flaaminkielella. Nain myos Tervurenissa jossa asukkaista reilut 40% ulkomaalaisia joista paljon juuri englanninkielisia tuolla olevan suuren British School koulun vuoksi.
Tiukka flaaminkielessa pitaytyminen virallisissa papereissa ei kuulosta ehka kovin hurjalta, mutta kun tarvitsin omia häitäni varten Suomeen pari paperia antoivat nekin vain flaamiksi. Koska Suomessa ei moni flaamia/hollantia osaa jouduin tietenkin hankkimaan valan tehneella kielenkaantajalla kaannokset, joka on aika kallista hommaa.
Flaaminkieliset noin yleisesti ottaen opiskelevat ranskankielen taidon erinomaisella motivaatiolla. Myos englanti tuntuu olevan varsinkin nuoremmalla sukupolvella hyvin hallussa, ollen siten kolmas kieli. Menestyvat luonnollisesti tyoelamassakin taman vuoksi Brysselin alueella. Onhan tuolla ranskaa ykkoskielenaan puhuvien belgialaisten lisaksi paljon ulkomaalaisia joiden kanssa ranska usein se paras kommunikointikieli. Eli ranskan kielen merkitys ei Bryselin alueella ei siten ole suinkaan walloonien varassa.
Eli KAIKKI asiat ei todennakoisesti onnistu kirjallisesti ranskankielella missaan flaaminkielisessa kunnassa. Olkoonkin etta kaikkien asioiden hoitaminen voi hoitua niin flaamin, ranskan kuin englannin kielella jos pelkka puhuminen ja body language riittaa.Kiiretta pitaa ja aika menee kovin nopeasti...Kieliasioissa flaamien asenne on varsin helppo ymmartaa, silla ranskankieliset eivat useinkaan kovin mieluusti vieraalla kielella kommunikoi, poikkeuksiakin tietysti aina on.
Hain kokeeksi kunnan Hoeilaart viralliset sivut, puhdasta flaamia. Sitten La Hulpe, pelkkaa ranskaa...Eli, halutessaan kaytannon asioiden hoituvan mukavasti on lienee hyva asettua kuntaan jonka kielella tulee hyvin toimeen.
Sain kasiini ihan mielenkiintoisen Newcomer-lehden vanhemman numeron jossa varsin mielenkiintoinen kuntaesittely hyvin tiivistettyna. Vaikka kuntien nimet antavatkin selvan viitteen sen kielesta, olisi ollut kiinnostavaa jos olisivat selvyden vuoksi lisanneet kunkin kunnan virallisen kielen esittelyn yhteyteen. Taytyypa kurkata kunkin kiinnostavan kunnan omille sivuille.
Ps. Onko Belgiassa haluttaessa saatavilla luotokortinkokoinen EU-ajokortti, vai lieneeko Suomi ja Ruotsi harvoja kunnostautuneita talla rintamalla? Ulkosuomalainen ei sita valitettavasti Suomesta saa, ellei ole ollut tilaisuutta hankkia sita ennen maastamuuttoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1407905Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432051Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251990- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801595Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071050Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50955
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34822