Sossun "huijaaminen"

miten on?

Köyhänä opiskelijana olen tässä miettinyt, että miten saisin "ilmaista rahaa" sossusta, kun tuntuu että kaikille täällä on lyöty luukku nenän edestä kiinni.
Eli olisiko tämä kaukaa haettua vai onnistuisiko, eli jos nostan koko vuodelta opintotukeni, siis myös täyden opintolainan, otan lainan ns. sukanvarteen säästöön ja menen kesällä sossulta rahaa pyytämään kesäkuukausien vuokranmaksuun.
Ne näkevät että laina on otettu ja koko summa on mennyt, eli eikös niiden sitten ole vähän pakko myöntää toimeentulotukea vuokranmaksuun ja muuhun elämiseen silloin kun en opiskele, eli kesällä? (Meidän koulussa ei ole mahdollista suorittaa kesäkursseja..kai)
Ja sitten syksyllä maksan pankille lainani takaisin, tietysti korkojen kera, mutta silti.

Tämä voi käytännössä olla aika vaikeaa, noin ison summan pitäminen jossain lipaston laatikossa on aika hullua, ja näppien erossa pitäminen rahoista vaikeaa, mutta toimisko tämä suunnitelma teoriassa?
Vai olenko kunnon kansalainen ja maksan itse vuokrani opintolainalla?

34

15298

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kunnon kansalainen

Lainan katsotaan riittävän tietyksi ajaksi, käytännössä siis lukukaudeksi. Voit käyttää sen heti tai jaella kuukausittaisiin summiin elämistä varten.

Olisi kyllä mukava ajatus: nostan lainan, lähden Uruguayn laamafestareille koko rahalla ja KELA ja sossu yhdessä sitten maksavat loppulukukauden vuokrat ja sapuskat ihan säälin vuoksi.

• mä olen Urugualainen, en tunne se laamafestareille ;) mutta suosittelen Punta del este ja Las canas :)

• töissä ollut

Siis valitettavasti opiskelijoillekin myönnetään toimeentulotukea, vaikka itse en olisi sitä koskaan voinut saada. Kun on hiukan säästöjä, niin sellaiset kaikki huomioidaan. Mutta aika usein hakijat ovat sellaisia, etteivät ole hoitaneet omia asioitaan (masennut, alkoholin käyttö yms), ja sitten tulevat sossuun itkeämään.

Mutta sossusta on annettava: JOS ei voi kesällä suorittaa kursseja, ei löydy mitään töitä, ei saa muita tukia (Kela, työttömyyskassat yms), ei ole säästöjä, avo/aviopuoliso ei pysty kustantamaan kotitalouden elämiskustannuksia yms. Ja jos opinnot ovat pitkittyneet syystä tai toisesta, esim. mielenterveysongelmat.

• .....

Kesällä jos ei opiskele niin sossu ei saa muutenkaan ottaa opintolainaa tuloina huomioon, koska opintolaina on tarkoitettu opiskeluun.

"Mutta sossusta on annettava: JOS ei voi kesällä suorittaa kursseja, ei löydy mitään töitä, ei saa muita tukia (Kela, työttömyyskassat yms), ei ole säästöjä, avo/aviopuoliso ei pysty kustantamaan kotitalouden elämiskustannuksia yms. "

Kyllä saa töitä löytyä ja saa saada myös muita tukia ja säästöjäkin saa olla, mutta sossu ottaa en aina tuloina huomioon eli se vähennetään siitä mitä sossu katsoo sinun tarvitsevan kuukaudessa. Itse sain sossusta vaikka teenkin silloin tällöin töitä.

Pystyt itse laskemaan suurinpiirtein mitä voisit sossusta saada kun lasket:
        reilu 300 vuokra(itse maksettavaksi 7%omavastuu) sekä muut laskut jotka sossu hyväksyy ja tuosta sitten vähennät kaikki tulosi jotka näkyvät tililläsi. Jos tulos on plusmerkkinen niin saattaisit sossusta jotain saadakin, jos taas miinusmerkkinen niin tuskin saisit.

• kukkua
        ..... kirjoitti:

Kesällä jos ei opiskele niin sossu ei saa muutenkaan ottaa opintolainaa tuloina huomioon, koska opintolaina on tarkoitettu opiskeluun.

"Mutta sossusta on annettava: JOS ei voi kesällä suorittaa kursseja, ei löydy mitään töitä, ei saa muita tukia (Kela, työttömyyskassat yms), ei ole säästöjä, avo/aviopuoliso ei pysty kustantamaan kotitalouden elämiskustannuksia yms. "

Kyllä saa töitä löytyä ja saa saada myös muita tukia ja säästöjäkin saa olla, mutta sossu ottaa en aina tuloina huomioon eli se vähennetään siitä mitä sossu katsoo sinun tarvitsevan kuukaudessa. Itse sain sossusta vaikka teenkin silloin tällöin töitä.

Pystyt itse laskemaan suurinpiirtein mitä voisit sossusta saada kun lasket:
        reilu 300 vuokra(itse maksettavaksi 7%omavastuu) sekä muut laskut jotka sossu hyväksyy ja tuosta sitten vähennät kaikki tulosi jotka näkyvät tililläsi. Jos tulos on plusmerkkinen niin saattaisit sossusta jotain saadakin, jos taas miinusmerkkinen niin tuskin saisit.

"Kesällä jos ei opiskele niin sossu ei saa muutenkaan ottaa opintolainaa tuloina huomioon, koska opintolaina on tarkoitettu opiskeluun."

Kyllä meilläpäin ottavat lainan huomioon tuloina. Eli jos et ole nostanut lukuvuoden aikana opintolainaa tai olet nostanut sen tosi myöhään, vaikkapa huhti-toukokuussa, niin sossusta sanotaan että sillä lainalla sitten elelet kesän.

Ja tietty jos ei opiskele kesällä niin kesän ajalta lainaa ei edes myönnetä, eikä myöskään opintotukea. Yleensä kyllä sossusta patistavat nostamaan kesän ajaltakin opintotukea ja suorittamaan kursseja, koska opiskelijoillahan ei saa olla kesälomaa =(... Mutta siis jos ei ole töitä tiedossa eikä opiskele kesällä, ja laina on vuoden ajalta nostettu, sossun PITÄÄ maksaa. Ei ne kysele kuitteja että mihin olet lainasi käyttänyt. Eli säästä sukanvarteen vaan, jos pystyt. Korot on kyllä niin matalat että opintolainaa kannattaa ottaa ja käyttää, osta sillä vaikka auto tai matkustele. Maksuaikaa lainalla on ja valtio maksaa jos et pysty ite hoitaan.

• ....
        kukkua kirjoitti:

"Kesällä jos ei opiskele niin sossu ei saa muutenkaan ottaa opintolainaa tuloina huomioon, koska opintolaina on tarkoitettu opiskeluun."

Kyllä meilläpäin ottavat lainan huomioon tuloina. Eli jos et ole nostanut lukuvuoden aikana opintolainaa tai olet nostanut sen tosi myöhään, vaikkapa huhti-toukokuussa, niin sossusta sanotaan että sillä lainalla sitten elelet kesän.

Ja tietty jos ei opiskele kesällä niin kesän ajalta lainaa ei edes myönnetä, eikä myöskään opintotukea. Yleensä kyllä sossusta patistavat nostamaan kesän ajaltakin opintotukea ja suorittamaan kursseja, koska opiskelijoillahan ei saa olla kesälomaa =(... Mutta siis jos ei ole töitä tiedossa eikä opiskele kesällä, ja laina on vuoden ajalta nostettu, sossun PITÄÄ maksaa. Ei ne kysele kuitteja että mihin olet lainasi käyttänyt. Eli säästä sukanvarteen vaan, jos pystyt. Korot on kyllä niin matalat että opintolainaa kannattaa ottaa ja käyttää, osta sillä vaikka auto tai matkustele. Maksuaikaa lainalla on ja valtio maksaa jos et pysty ite hoitaan.

Tästä on muistaakseni korkeimman oikeuden päätös, että kesällä ei voi ottaa opintolainaa tulona huomioon jos kyseinen henkilö ei opiskelekaan kesällä.

• neiti X
        .... kirjoitti:

Tästä on muistaakseni korkeimman oikeuden päätös, että kesällä ei voi ottaa opintolainaa tulona huomioon jos kyseinen henkilö ei opiskelekaan kesällä.

Ei korkeimman oikeuden päätös valitettavasti tarkoita, etteikö sossussa sitä voitaisi sivuuttaa. Se meinaa vaan sitä, että jos menettelevät päätöksen vastaisesti ja nostat oikeusjutun niin suurelle todennäköisyydellä voitat sen.

• .....
        neiti X kirjoitti:

Ei korkeimman oikeuden päätös valitettavasti tarkoita, etteikö sossussa sitä voitaisi sivuuttaa. Se meinaa vaan sitä, että jos menettelevät päätöksen vastaisesti ja nostat oikeusjutun niin suurelle todennäköisyydellä voitat sen.

Tuo on kyllä totta juu, mutta todennäköisesti ei tarvitse oikeuteen asti lähteä, vaan kerrot heidän olevan väärässä ja näytät päätöksen niin todennäköisesti se riittää heille.

• tiina
        kukkua kirjoitti:

"opintolainaa kannattaa ottaa ja käyttää, osta sillä vaikka auto tai matkustele. Maksuaikaa lainalla on ja valtio maksaa jos et pysty ite hoitaan."

Ei sitä valtio pankille maksa, vaan Kela. Ja Kelan takausvastuuyksikkö perii sen sitten takaisin korkojen kanssa.

• näinköhän
        tiina kirjoitti:

"opintolainaa kannattaa ottaa ja käyttää, osta sillä vaikka auto tai matkustele. Maksuaikaa lainalla on ja valtio maksaa jos et pysty ite hoitaan."

Ei sitä valtio pankille maksa, vaan Kela. Ja Kelan takausvastuuyksikkö perii sen sitten takaisin korkojen kanssa.

"Opintolainan valtiontakaus"???
        Jos kela sen maksaisi, niin eikö nimi olisi silloin "opintolainan kelantakaus"?
        Sitä paitsi, valtioltahan se raha sinne kelaan menee...

• valpas
        .... kirjoitti:

Ensinnäkin hallintoasiat käsitellään hallintotuomioistuimissa. Korkein hallinto-oikeus on tehnyt sellaisen päätöksen, että opintolaina voidaan vähentää kesän toimeentulotuista. En jaksa sitä päätöstä alkaa kaivamaan.

• tiina
        näinköhän kirjoitti:

"Opintolainan valtiontakaus"???
        Jos kela sen maksaisi, niin eikö nimi olisi silloin "opintolainan kelantakaus"?
        Sitä paitsi, valtioltahan se raha sinne kelaan menee...

tarkoitin viestilläni lähinnä sitä, että ei sitä lainaa anteeksi saa, vaikka sen Kela pankille maksaa. Verovaroistahan se Kela rahoituksensa saa eli valtiolta (kansalaisilta ??).

• ölfdkhögikhgösojn

"Mutta sossusta on annettava: JOS ei voi kesällä suorittaa kursseja, ei löydy mitään töitä, ei saa muita tukia (Kela, työttömyyskassat yms), ei ole säästöjä, avo/aviopuoliso ei pysty kustantamaan kotitalouden elämiskustannuksia yms. Ja jos opinnot ovat pitkittyneet syystä tai toisesta, esim. mielenterveysongelmat. "

Siis mitä helvettiä..sossu voisi oikeasti lopettaa ton vahtaamisen avopuolisoista tai aviopuolisoista. ei ne ole mitään elatusvelvollisia puolisolleen kuin jotain alaikäistä holhoisi tai makselisi sen viuluja. kummallakin pitäisi olla omat tulot!

• ölfdkhögikhgösojn kirjoitti:

"Mutta sossusta on annettava: JOS ei voi kesällä suorittaa kursseja, ei löydy mitään töitä, ei saa muita tukia (Kela, työttömyyskassat yms), ei ole säästöjä, avo/aviopuoliso ei pysty kustantamaan kotitalouden elämiskustannuksia yms. Ja jos opinnot ovat pitkittyneet syystä tai toisesta, esim. mielenterveysongelmat. "

Siis mitä helvettiä..sossu voisi oikeasti lopettaa ton vahtaamisen avopuolisoista tai aviopuolisoista. ei ne ole mitään elatusvelvollisia puolisolleen kuin jotain alaikäistä holhoisi tai makselisi sen viuluja. kummallakin pitäisi olla omat tulot!

"sossu voisi oikeasti lopettaa ton vahtaamisen avopuolisoista tai aviopuolisoista. ei ne ole mitään elatusvelvollisia puolisolleen "

Aviopuoliso ON elatusvelvollinen aviomiehelleen tai vaimolleen.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1929/19290234

"Kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen. Puolisoiden elatus käsittää puolisoiden yhteisten sekä kummankin henkilökohtaisten tarpeiden tyydyttämisen."

HUOM! HENKILÖKOHTAISTEN TARPEIDEN eli pelkkä ruoka ja katto pään päälle ei riitä!

Lisäksi Kela velvoittaa samassa ruokataloudessa (=yhteinen jääkaappi) asuvat elättämään toisiaan...

• piedroooo

ootpas kova jäbä ku oot töissä ollu.. .ja sanot et ihmiset menee *itkee sossuu*

mietis vähä jos oma elämäs ois erillaista... katotaa kukaa itkee..

• avioliittomeklari
        ölfdkhögikhgösojn kirjoitti:

Miksi ihmiset tänänpäivänä ovat niin itseensä kasvaneita että eivät tajua että avioliitto on liitto, kyllä siinä joudutaan molempien vuoksi uhrautumaan ja paljon töitä tekemään. Miksi mennä avioon jos ei pystytä edes yhteistä taloutta pitämään?

Ymmärrän että jotkus ovakit pitävät omat rahansa, koska minullakin on niin (en ole virallinen avokki) se on helppo ratkaisu, mutta olen kyllä sitä mieltä että sillon kun sanot tahdon, niin sinä tahdot myös niissä taloudellisissa vastatuulissa.

että näin minä ajattelen.

• reiska

eikös olisi järkevää avata vaikka toinen tili johon sitten sijottaisit opintolainat. sossuun veisit sen toisen tilin tiliotteen joka näyttää tyhjää. samoin voisi tehdä jos saisi ylimääräisiä tuloja pimeästi eikä haluaisi sossun tietävän niistä.

• pulu

Ei kannata huijata. Käy käräjillä kalliiks.. aina jostain se lopulta ilmi tulee - se huijaus !

• aloittaja
        pulu kirjoitti:

Ei kannata huijata. Käy käräjillä kalliiks.. aina jostain se lopulta ilmi tulee - se huijaus !

Eihän se ois huijausta, vaikka otsikossa niin sanoinkin. Sossu kerran vaatii, että ennenkun mä saan toimeentulotukea niin opintolaina on pitänyt nostaa. Ja jos mä nostan se opintolainan kiltisti, ja sitten menen sossuun niin mitä ne voi siihen sanoa. Ei se niille kuulu, mihin olen tai en ole rahojani käyttänyt.

• .....

Sossusta näkevät, että kuinka monta tiliä sinullaon missäkin pankissa ja sitten vaatisivat tältä toiseltakin tililtä tiliotteen eli jos näin tahtoo tehdä niin sukanvarteen pitää rahat laittaa.

• vahtivat
        ..... kirjoitti:

Sossusta näkevät, että kuinka monta tiliä sinullaon missäkin pankissa ja sitten vaatisivat tältä toiseltakin tililtä tiliotteen eli jos näin tahtoo tehdä niin sukanvarteen pitää rahat laittaa.

sellaista.

• ....
        vahtivat kirjoitti:

sellaista.

Tietysti he vahtivat sellaista. Tuskin tahtovat lahjoittaa rahaa sellaiselle jolla on rahaa jo tilillään. Sossut vaativat tiliotteet jokaisesta tilistä jotka ovat kyseisen henkilön nimissä.

• neiti
        .... kirjoitti:

Tietysti he vahtivat sellaista. Tuskin tahtovat lahjoittaa rahaa sellaiselle jolla on rahaa jo tilillään. Sossut vaativat tiliotteet jokaisesta tilistä jotka ovat kyseisen henkilön nimissä.

Kun nostaa koko opintolainan "sukanvarteen" niin sossu ei voi saada selville onko rahat oikeasti käytetty, jos ne ovat siellä "sukanvarressa". Joten kesällä kuuluu opiskelijan saada toimeentulotukea, jos ei ole tuloja mistään.

• ....
        neiti kirjoitti:

Kun nostaa koko opintolainan "sukanvarteen" niin sossu ei voi saada selville onko rahat oikeasti käytetty, jos ne ovat siellä "sukanvarressa". Joten kesällä kuuluu opiskelijan saada toimeentulotukea, jos ei ole tuloja mistään.

Kannattaisiko lukea koko ketju?
        Vastasin tähän viestiin alunperin: " eikös olisi järkevää avata vaikka toinen tili johon sitten sijottaisit opintolainat. sossuun veisit sen toisen tilin tiliotteen joka näyttää tyhjää. samoin voisi tehdä jos saisi ylimääräisiä tuloja pimeästi eikä haluaisi sossun tietävän niistä."
        Siihen vastasin, että ei onnistu tuollainen, koska sossu tahtoo kaikkien tilien tiliotteet. Sitten joku sanoi, että tuskin siellä sellaisia tarkistavat. Ja vastasin siihen, että aivan varmasti tarkistavat.

Sanoin jo aiemmin, että tuo opintolainan nostaminen sukanvarteen onnistuu, mutta opintolainan nostaminen toiselle tilille ei onnistu.

• \o/
        .... kirjoitti:

Kannattaisiko lukea koko ketju?
        Vastasin tähän viestiin alunperin: " eikös olisi järkevää avata vaikka toinen tili johon sitten sijottaisit opintolainat. sossuun veisit sen toisen tilin tiliotteen joka näyttää tyhjää. samoin voisi tehdä jos saisi ylimääräisiä tuloja pimeästi eikä haluaisi sossun tietävän niistä."
        Siihen vastasin, että ei onnistu tuollainen, koska sossu tahtoo kaikkien tilien tiliotteet. Sitten joku sanoi, että tuskin siellä sellaisia tarkistavat. Ja vastasin siihen, että aivan varmasti tarkistavat.

Sanoin jo aiemmin, että tuo opintolainan nostaminen sukanvarteen onnistuu, mutta opintolainan nostaminen toiselle tilille ei onnistu.

Onnistuu se toisellekkin tilille nostaminen ei sosku rupee kyselee joka pankkia läpi onko herra/rouva x:llä tili teidän pankissa.

Ja kyllähän ne velvoittaa tuomaan tiliotteet joka tililtä mut ei ne sitä valvo tuoko vai eikö vai yheltä vaan.

• minna
        \o/ kirjoitti:

Onnistuu se toisellekkin tilille nostaminen ei sosku rupee kyselee joka pankkia läpi onko herra/rouva x:llä tili teidän pankissa.

Ja kyllähän ne velvoittaa tuomaan tiliotteet joka tililtä mut ei ne sitä valvo tuoko vai eikö vai yheltä vaan.

.. ne niin tekevät, että ottavat selville jokaisen tilin mitä omistat ja paljonko siellä on rahaa. Vaikka luulet, ettei ne sellasta tee niin miksi helvetissä ne antais ihmisille ilmaista rahaa vaan huvin vuoksi? Kyllä sitä tarkkaan katsotaa, et kellä sitä rahaa sattuu olemaa. Olen itekin ollut siinä tilanteessa, että tarttin pariksi kuukaudeksi tukea sossusta.

• huutia!

Jumankauta, mä olen perse ruvella sen rahan sinne tienannu, painu töihin!
      Sillä ei lusmuja elätetä!
      Köyhiä lapsiperheitä sillä saa auttaa, ei moisia ketkuja!
      Perkele!

• 0987yt

Vittuilu on taitolaji. Yli 4 vuoden jälkeen on vähän hiljaista enää tulla aukomaan päätään. Näyttää lähinnä itse naurettavalta.

• ....................

"Veronmaksajien rahoilla"-jutut on aina vähän... Mä saan opintotukea ja olen ollut myös töissä. Eli minun maksamillani veroilla maksetaan minun opintotuki! Ja muutenkin, Suomessa on aika vaikea elää maksamatta veroa: sähköstä menee vero, ALV on tungettu joka paikkaan, bensavero jne. jne. jne. Eli jokainen on veronmaksaja.

• Huijari(ko)

Paras tapa saada sosiaalitoimesta rahaa opintojen ajaksi on hankkia määrältään pienehkö luottohäiriö merkintä, kela ei myönnä opintolainaa joten saat uupuvat massit ilman lainaa sosiaalitoimesta. Luottohäiriö merkintä säilyy tiedoissasi 3vuotta, eli koko opiskelujen ajan, sitten vain maksat sen pois vaikka sosiaalitoimen rahoista säästämällä. Kokemusta on. Kiva saada 250e/kk sossuilta opintorahan päälle, sekä loput vuokrasta. Elät tällä menetelmällä todennäköisesti leveämmin kuin systeemiä orjallisesti noudattavat opintolainan ottajat.
      Ainut huono puoli on se "ettet" voi työtä tehdä samalla, sossu kun katsoo sen tuloksi.

• Fiksua...

No onnea sitten vaan vaik vuokra-asunnon löytämiseen...

• ex-opiskelija

Luotot palautuu 2v. päästä maksamisesta. Sikäli väärää tietoa edellisessä. Asunto on turvattu tietenkin opiskelujen ajaksi, ainakin minulla oli, ja sen sain vaikka oli maksuhäiriömerkintä.. En alkaisi lainalla opiskelemaan, kun on muitakin keinoja, jos vähän miettii. Eri asia ehkä, jos työpaikan saanti olisi varma opintojen jäljeen. Itse olin 2 vuotta työttömänä ja sitten työkkärin orjatöitä toiset 2v..

• diudiudiuduu

Helsingissä Hoas ei maksuhäiriömerkintäisistä tykkää, kun pitkät jonot on muutenkin. Eli ei täällä ainakaan kannata siihen tuudittautua asunnon hankinnassa (kokemusta on). Maksuhäiriömerkinnän kanssa myös monen muun asian kanssa tulee nykyään hankaluuksia. Vierestä seuranneena en suosittele kenellekään sen tahallista hankintaa.

• tuleva sossun täti

Ihan parasta kyllä tämmöset ketjut, oppii hyvin miten voi bustata ihmisiä!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      73
      3236
    2. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      62
      2545
    3. Hei........

Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2176
    4. Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?

Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1
      Sinkut
      94
      2095
    5. Heilutetaanko peittoa hieman

Heilutetaan peittoa vähän ;3
      Ikävä
      55
      2002
    6. Tilanteesi nyt?

Kysymys otsikossa
      Suhteet
      42
      1624
    7. Kaipaan sua, Ope

Mietin, että ajatteletko sinä minua?..
      Ikävä
      40
      1600
    8. Mä en jaksa suojella sua enää

Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t
      Ikävä
      14
      1293
    9. EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!

"Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p
      Maailman menoa
      139
      1218
    10. Vuodetvierii

E siitä tulee nyt 50 vuotta oivoi
      Ähtäri
      6
      1113
    Aihe