sukupolvenvaihdos

hullun hommaa

Kertokaahan kaiken kokeneet, sukupolvenvaihdoksesta selvinneet, omat selviytymiskeinonne? Nykyiset 60-kymppiset isäntä ja emäntä ei nuorempaa polvea ota vakavasti, vaikka ikääkin ja koulutusta on kertynyt. Työvoima kyllä kelpaa loputtomasti. Tilalla 50 hehtaararia peltoa ja metsää päälle. Maatalousneuvoja ajaisi tilan alas. Sukuvelvoitteet painaa. Vain omistamisella tuntuu olevan muille merkitystä. Elämä pilalla, kun ei kestä itse ihmisten ristiriitoja katsella? Tila menee nyt nuoremmalle veljelle etäviljelyyn ja vuokraviljelyyn. Taisi mennä välit samalla.

10

1724

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ansku

      miksi neuvoja ajaisi tilan alas? 50 ha peltoa? Järjetöntä sekin.

      • Ei mitään uutta

        Maaseutukeskuksessa istuskelee suunnaton määrä joutilaita asiantuntijoita.Töitä ja normaalia elämistä eivät ikinä ole nähneetkään


      • rehupuntti

        Kyl maar se on niin, että 50ha ei elätä kuin sivutoimisen viljanviljelijän.
        Itelläni on 60ha omaa ja 60ha vuokrattua, mutta nimeni ei vaan löydy Veropörssin sivuilta.
        Totuus on , että eloonjäämistaistelu ja pudotuspeli on alkanut. Viljanhinta laskee vuosi vuodelta ja kustannukset nousee samaan tahtiin. Kotimainen tuki on poliittisen tahdon alla.


      • rehupuntti kirjoitti:

        Kyl maar se on niin, että 50ha ei elätä kuin sivutoimisen viljanviljelijän.
        Itelläni on 60ha omaa ja 60ha vuokrattua, mutta nimeni ei vaan löydy Veropörssin sivuilta.
        Totuus on , että eloonjäämistaistelu ja pudotuspeli on alkanut. Viljanhinta laskee vuosi vuodelta ja kustannukset nousee samaan tahtiin. Kotimainen tuki on poliittisen tahdon alla.

        muutakin viljellä kuin viljaa ja vieläpä kannattavasti.
        Itsestähän se paljon riippuu, mikä kannattaa ja mikä ei. Mahdollisuuksia on vaikka kuinka noilla pinta-aloilla.


      • rehupuntti
        kawasaki250 kirjoitti:

        muutakin viljellä kuin viljaa ja vieläpä kannattavasti.
        Itsestähän se paljon riippuu, mikä kannattaa ja mikä ei. Mahdollisuuksia on vaikka kuinka noilla pinta-aloilla.

        Joo kyllä muutakin voi viljellä kuin viljaa.
        Ite olen kokeillut sokerijuurikasta, hernettä, heinää, maissia, tattaria, pellavaa, auringonkukkaa.
        Tästä listasta vain heinä on vielä jäljellä. muista kasveista on ollut pelkkää harmia.


      • seuraavaksi
        rehupuntti kirjoitti:

        Joo kyllä muutakin voi viljellä kuin viljaa.
        Ite olen kokeillut sokerijuurikasta, hernettä, heinää, maissia, tattaria, pellavaa, auringonkukkaa.
        Tästä listasta vain heinä on vielä jäljellä. muista kasveista on ollut pelkkää harmia.

        vaikka kuminaa. Ei tarvitse kylvää joka vuosi.Menestyy aivan hyvin, jos maa ei ole kovin tiivistä.


      • KAri
        seuraavaksi kirjoitti:

        vaikka kuminaa. Ei tarvitse kylvää joka vuosi.Menestyy aivan hyvin, jos maa ei ole kovin tiivistä.

        Tuota Kuminaa tuntuu olevan kylvössä nin paljon, että sen markkinat tukkeutuvat melko varmasti jo ensi vuonna. Kylvö siis on jo melko kyseenalaista senkin suhteen.

        -Kari


      • on hypättävä
        KAri kirjoitti:

        Tuota Kuminaa tuntuu olevan kylvössä nin paljon, että sen markkinat tukkeutuvat melko varmasti jo ensi vuonna. Kylvö siis on jo melko kyseenalaista senkin suhteen.

        -Kari

        eikä se yksi kasvi kauaa anna paljoa rahaa, kun sen jo muutkin keksii ja sitten sitä on liikaa kun voita tuonnoiseen aikaan. Mulla ei ole peltoja kuin vähäiset sarat mutta konstilla niistä on hiukan enemmän saatu kuin perunaa pöytään. Siemenviljely tuottaa jonkinmoisesti. Yks kun loppuu vetämästä niin sitten taas seuraavaa rahakasvia etsimään, jos jaksaa... Taitais olla nyt ruistankio vuorossa vai oliskohan sittenkin omenatarha?


      • KAri
        on hypättävä kirjoitti:

        eikä se yksi kasvi kauaa anna paljoa rahaa, kun sen jo muutkin keksii ja sitten sitä on liikaa kun voita tuonnoiseen aikaan. Mulla ei ole peltoja kuin vähäiset sarat mutta konstilla niistä on hiukan enemmän saatu kuin perunaa pöytään. Siemenviljely tuottaa jonkinmoisesti. Yks kun loppuu vetämästä niin sitten taas seuraavaa rahakasvia etsimään, jos jaksaa... Taitais olla nyt ruistankio vuorossa vai oliskohan sittenkin omenatarha?

        Enpä minään mustana hevosena tuota Ruistankiota - siis Camalinaa pitäisi. Tuotanto on käytännössä Raision sopimusviljelyä, jossa Raisio pitää hinnan "sopivalla tasolla".
        Kasvina Camelina on haasteellista viljellä rikkojen suhteen. Erityisenä plussana on "pieni kilomäärä" sadossa näin rahti - ja kuivauskustannusten noustessa öljynhinnan mukana.

        Täysin totta on, että "seinäruusuksi" ei sovi jäädä ;-)

        -KAri-


    • pitäisi

      olla kertynyt oikealta alalta, vaikka olisi mikä tohtori niin maatalousasioista ulkona kun lumiukko...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      113
      1135
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      864
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      679
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      275
      642
    5. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      64
      618
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      77
      608
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      584
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      532
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      523
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      91
      457
    Aihe