Miksi arvokuljettajat ovat vartijoita? tietääkseeni arvokuljettajat eivät tarvitse mitään vartijan oikeuksia työtehtävässään. ei tarvitse poistaa ketään mistään/ei tarvitse suorittaa turvallisuustarkastuksia yms yms mihin tarvitsee vartijan oikeuksia. ottaako arvon tyypit edes käytännössä ketään kiinni missään mistään...?
ARVOKULJETTAJAT??
34
8189
Vastaukset
- EXSECAK
arvokuljettajat on pelkkiä rekkamiehiä, viedään tavaraa pisteestä A pisteeseen B, ei mitää muuta
- Pena
Niin ja sitte käy niinku tänään Ruotsissa.
PS. Rekkakuskit ei kanna asetta töissään (ainakaan laillisesti) - EXSECAK
Pena kirjoitti:
Niin ja sitte käy niinku tänään Ruotsissa.
PS. Rekkakuskit ei kanna asetta töissään (ainakaan laillisesti)sitä odotellessa
- Arvoisa kuljettaja
miksi kannattaa olla arvokuljettaja:
-parempi lähtöpalkka
-verottomat päivärahat pitkiltä keikoilta
-tehtävä jolla on todellista merkitystä
-kaikki viikonloput vapaata- Safkakuski
Heeh...toi oli päivän paras...tehtävä, jolla todellista merkitystä...varmasti. Työnne on arvokkaampaa kuin esim. ruokaa yms. työkseen kuljettavan tai ambulanssikuskin. On tainnut taas kusi mennä päähän..
- Arvoisa kuljettaja
Safkakuski kirjoitti:
Heeh...toi oli päivän paras...tehtävä, jolla todellista merkitystä...varmasti. Työnne on arvokkaampaa kuin esim. ruokaa yms. työkseen kuljettavan tai ambulanssikuskin. On tainnut taas kusi mennä päähän..
Todelliset ammattilaiset tietävät mitä tarkoitan mutta tälle pellepalstalle kun voi kirjoittaa kaikenlaiset pullakuskit niin jälkikin on sitten sen näköistä. PS älä syö kuormasta sitä ranskanleipää..
- EXSECAK
... olet pelkkä rekkamies. arvokuljetuksella ei ole mitään tekemistä turvallisuuden kans, kun puhutaan miehistä. kalusto (panssariauto, mitä löytyy sisältä ja laukku) ja vakuutus on se mikä turvaa, ei miehistö...
"parempi lähtöpalkka"
4. taso, onko se nyt sitte NIIN paljon parempi
"verottomat päivärahat pitkiltä keikoilta"
maaseudulla parempi saada, mutta vaikeampi päästä yleensäkkää töihin, siellä kun AK:ta tehdään yleensä lisätoimena piirin tms ohessa. pääkaupunkiseudulla pitkiä keikkoja on max 3 per viikko... jaa se nyt sitte yli viidenkymmenen kuskin kanssa
"tehtävä jolla on todellista merkitystä"
onhan lääkärin tehtävälläki merkitystä, mutta silläkää ei oo mitään tekemistä turvallisuuden kanssa
"kaikki viikonloput vapaata"
ei sunnuntailisiä... - paskamaha
EXSECAK kirjoitti:
... olet pelkkä rekkamies. arvokuljetuksella ei ole mitään tekemistä turvallisuuden kans, kun puhutaan miehistä. kalusto (panssariauto, mitä löytyy sisältä ja laukku) ja vakuutus on se mikä turvaa, ei miehistö...
"parempi lähtöpalkka"
4. taso, onko se nyt sitte NIIN paljon parempi
"verottomat päivärahat pitkiltä keikoilta"
maaseudulla parempi saada, mutta vaikeampi päästä yleensäkkää töihin, siellä kun AK:ta tehdään yleensä lisätoimena piirin tms ohessa. pääkaupunkiseudulla pitkiä keikkoja on max 3 per viikko... jaa se nyt sitte yli viidenkymmenen kuskin kanssa
"tehtävä jolla on todellista merkitystä"
onhan lääkärin tehtävälläki merkitystä, mutta silläkää ei oo mitään tekemistä turvallisuuden kanssa
"kaikki viikonloput vapaata"
ei sunnuntailisiä...Tekniset järjestelmät eivät todellakaan suojaa kuljetettavaa arvo-omaisuutta juuri mitenkään, ellei sitä osata käyttää oikein, ja käytetä oikein.
Mikään tekninen järjestelmä ei myöskään pysty tekemään havaintoja erilaisista tilanteista, ja harkitsemaan toimintaa, esim. mennäänkö johonkin paikkaan juuri nyt, vai jätetäänkö myöhemmäksi, pyytämään viranomaisapua tarvittaessa, raportoimaan erilaisista epäilyttävistä asioista yms.
Arvokuljettaja ei myöskään saa 4. tason palkkaa, koska rahankäsittelypalvelut-alan työehtosopimuksessa ei sellaista ole. Arvokuljetustyöstä ei voi muun sopimuksen mukaista palkkaa edes maksaa, tuo pikkufirmojen piiriin yhdistetty kauppojen ja pienyritysten päiväkassojen keräilyhän ei mitään varsinaista arvokuljetusta edes ole.
Isoilla paikkakunnilla voi noita päivärahavuoroja olla hyvinkin tuo mainitsemasi kolme joka päivä, ja muistakin vuoroista tulee usein ateriakorvaus. - Kansalainen.
Safkakuski kirjoitti:
Heeh...toi oli päivän paras...tehtävä, jolla todellista merkitystä...varmasti. Työnne on arvokkaampaa kuin esim. ruokaa yms. työkseen kuljettavan tai ambulanssikuskin. On tainnut taas kusi mennä päähän..
Mista sait sen kuvan etta a-kuljettaja dissasi muita ammatikseen kuljetuspalveluita tuottavia, esim. lanssikuskeja? A-kuljetukset ovat pirun tarkeita, voi sita itkua ja hampaiden kiristysta kun ei pullakuski ryyppyillan aikana saisi rahaa automaatista kun se olisi tyhja. Ja lisaa itkua tulisi kun juopunut paskaa jauhava pullakuski saisi turpiinsa eika lanssia nakyisi. Lue jutut kunnolla, ala kirjoitat skeidaa.
- EXSECAK
paskamaha kirjoitti:
Tekniset järjestelmät eivät todellakaan suojaa kuljetettavaa arvo-omaisuutta juuri mitenkään, ellei sitä osata käyttää oikein, ja käytetä oikein.
Mikään tekninen järjestelmä ei myöskään pysty tekemään havaintoja erilaisista tilanteista, ja harkitsemaan toimintaa, esim. mennäänkö johonkin paikkaan juuri nyt, vai jätetäänkö myöhemmäksi, pyytämään viranomaisapua tarvittaessa, raportoimaan erilaisista epäilyttävistä asioista yms.
Arvokuljettaja ei myöskään saa 4. tason palkkaa, koska rahankäsittelypalvelut-alan työehtosopimuksessa ei sellaista ole. Arvokuljetustyöstä ei voi muun sopimuksen mukaista palkkaa edes maksaa, tuo pikkufirmojen piiriin yhdistetty kauppojen ja pienyritysten päiväkassojen keräilyhän ei mitään varsinaista arvokuljetusta edes ole.
Isoilla paikkakunnilla voi noita päivärahavuoroja olla hyvinkin tuo mainitsemasi kolme joka päivä, ja muistakin vuoroista tulee usein ateriakorvaus."Tekniset järjestelmät eivät todellakaan suojaa kuljetettavaa arvo-omaisuutta juuri mitenkään, ellei sitä osata käyttää oikein, ja käytetä oikein. "
ajattelit sitte että poikia/tyttöjä ei kouluteta aiheeseen... tottakai ne osaa niitä käyttää, idiootti!!!
"Mikään tekninen järjestelmä ei myöskään pysty tekemään havaintoja erilaisista tilanteista, ja harkitsemaan toimintaa, esim. mennäänkö johonkin paikkaan juuri nyt, vai jätetäänkö myöhemmäksi, pyytämään viranomaisapua tarvittaessa, raportoimaan erilaisista epäilyttävistä asioista yms. "
näitä tilanteita ku on vaan niin perkeleen vähä... ja rahamäärätki noissa autoissa on niin saatanallisen pieniä, ettei sen takia kannata riskeerata...
"Arvokuljettaja ei myöskään saa 4. tason palkkaa, koska rahankäsittelypalvelut-alan työehtosopimuksessa ei sellaista ole."
entäs vartijoiden työehtosopimus, muistaakseni sielä lukee, että arvokuljettajilla on 4. tason palkka... itse ainakin sielä ollessani sain tasoa 4.
"Arvokuljetustyöstä ei voi muun sopimuksen mukaista palkkaa edes maksaa, tuo pikkufirmojen piiriin yhdistetty kauppojen ja pienyritysten päiväkassojen keräilyhän ei mitään varsinaista arvokuljetusta edes ole."
nyt puhunkin firmoista, jotka ei tee muuta kuin arvokuljetusta... toi pikkufirmojen tekemä kassojen yösäilöjen vienti on jotain vielä pienempää... kai seki jotenki arvokuljetusta on, mutta enemmän juoksupoikana olemista...
"muistakin vuoroista tulee usein ateriakorvaus."
muistaakseni tällä hetkellä pitää olla yli 50km matkaa toimistolle, että saa ateriakorvauksen... en oo ihan varma... - paskamaha
EXSECAK kirjoitti:
"Tekniset järjestelmät eivät todellakaan suojaa kuljetettavaa arvo-omaisuutta juuri mitenkään, ellei sitä osata käyttää oikein, ja käytetä oikein. "
ajattelit sitte että poikia/tyttöjä ei kouluteta aiheeseen... tottakai ne osaa niitä käyttää, idiootti!!!
"Mikään tekninen järjestelmä ei myöskään pysty tekemään havaintoja erilaisista tilanteista, ja harkitsemaan toimintaa, esim. mennäänkö johonkin paikkaan juuri nyt, vai jätetäänkö myöhemmäksi, pyytämään viranomaisapua tarvittaessa, raportoimaan erilaisista epäilyttävistä asioista yms. "
näitä tilanteita ku on vaan niin perkeleen vähä... ja rahamäärätki noissa autoissa on niin saatanallisen pieniä, ettei sen takia kannata riskeerata...
"Arvokuljettaja ei myöskään saa 4. tason palkkaa, koska rahankäsittelypalvelut-alan työehtosopimuksessa ei sellaista ole."
entäs vartijoiden työehtosopimus, muistaakseni sielä lukee, että arvokuljettajilla on 4. tason palkka... itse ainakin sielä ollessani sain tasoa 4.
"Arvokuljetustyöstä ei voi muun sopimuksen mukaista palkkaa edes maksaa, tuo pikkufirmojen piiriin yhdistetty kauppojen ja pienyritysten päiväkassojen keräilyhän ei mitään varsinaista arvokuljetusta edes ole."
nyt puhunkin firmoista, jotka ei tee muuta kuin arvokuljetusta... toi pikkufirmojen tekemä kassojen yösäilöjen vienti on jotain vielä pienempää... kai seki jotenki arvokuljetusta on, mutta enemmän juoksupoikana olemista...
"muistakin vuoroista tulee usein ateriakorvaus."
muistaakseni tällä hetkellä pitää olla yli 50km matkaa toimistolle, että saa ateriakorvauksen... en oo ihan varma...""Mikään tekninen järjestelmä ei myöskään pysty tekemään havaintoja erilaisista tilanteista, ja harkitsemaan toimintaa, esim. mennäänkö johonkin paikkaan juuri nyt, vai jätetäänkö myöhemmäksi, pyytämään viranomaisapua tarvittaessa, raportoimaan erilaisista epäilyttävistä asioista yms. "
näitä tilanteita ku on vaan niin perkeleen vähä... ja rahamäärätki noissa autoissa on niin saatanallisen pieniä, ettei sen takia kannata riskeerata... "
No näitä em. tilanteita kun on ihan päivittäin, ja kynnys niihin puuttumiseen on todella matala.
"entäs vartijoiden työehtosopimus, muistaakseni sielä lukee, että arvokuljettajilla on 4. tason palkka... itse ainakin sielä ollessani sain tasoa 4. "
Tuota voi käyttää nimenomaan vain ja ainoastaan niissä tapauksissa, joissa muun vartiointityön ohessa tehdään joitain pieniä kuljetuskeikkoja, joiden ajalta on tuota maksettava. Rahankäsittelypalvelut on yleissitova työehtosopimus, jota on lainkin mukaan noudatettava kaikissa paikoissa, joissa esim. arvokuljetusta päätoimisesti suoritetaan.
"muistaakseni tällä hetkellä pitää olla yli 50km matkaa toimistolle, että saa ateriakorvauksen... en oo ihan varma"
No et ole varma todellakaan. Ateriakorvauksen saat, jos lenkin aikana käytte yli 2 kilometrin päässä kuljetuksen toimipaikasta, ettekä pääse ruokatauon aikana normaaliin, työnantajan järjestämään ruokailupaikkaan syömään. Tässä täytyy muistaa, että ruokailutauon tulee olla tosiasiallisesti noin puolessa välissä työaikaa, vaikka työnantaja järjestäisikin ruokailumahdollisuuden aivan päivän alussa tai lopussa, oikeus ateriakorvaukseen muodostuu, jos et pääse noin puolessa välissä päivää konttorille syömään.
Oikeus puolipäivärahaankin syntyy jo, kun edes kerran lenkin aikana käydään yli 15 kilometrin päässä toimipaikasta, ja yli 5 kilometrin päässä työntekijän kotoa tai päinvastoin, ja matka kestää yli 6 tuntia käymättä välillä toimipaikassa. Jos kesto on yli 10 tuntia, saa jo kokopäivärahan, mikä sekään ei ole aivan tavatonta. - EXSECAK
paskamaha kirjoitti:
""Mikään tekninen järjestelmä ei myöskään pysty tekemään havaintoja erilaisista tilanteista, ja harkitsemaan toimintaa, esim. mennäänkö johonkin paikkaan juuri nyt, vai jätetäänkö myöhemmäksi, pyytämään viranomaisapua tarvittaessa, raportoimaan erilaisista epäilyttävistä asioista yms. "
näitä tilanteita ku on vaan niin perkeleen vähä... ja rahamäärätki noissa autoissa on niin saatanallisen pieniä, ettei sen takia kannata riskeerata... "
No näitä em. tilanteita kun on ihan päivittäin, ja kynnys niihin puuttumiseen on todella matala.
"entäs vartijoiden työehtosopimus, muistaakseni sielä lukee, että arvokuljettajilla on 4. tason palkka... itse ainakin sielä ollessani sain tasoa 4. "
Tuota voi käyttää nimenomaan vain ja ainoastaan niissä tapauksissa, joissa muun vartiointityön ohessa tehdään joitain pieniä kuljetuskeikkoja, joiden ajalta on tuota maksettava. Rahankäsittelypalvelut on yleissitova työehtosopimus, jota on lainkin mukaan noudatettava kaikissa paikoissa, joissa esim. arvokuljetusta päätoimisesti suoritetaan.
"muistaakseni tällä hetkellä pitää olla yli 50km matkaa toimistolle, että saa ateriakorvauksen... en oo ihan varma"
No et ole varma todellakaan. Ateriakorvauksen saat, jos lenkin aikana käytte yli 2 kilometrin päässä kuljetuksen toimipaikasta, ettekä pääse ruokatauon aikana normaaliin, työnantajan järjestämään ruokailupaikkaan syömään. Tässä täytyy muistaa, että ruokailutauon tulee olla tosiasiallisesti noin puolessa välissä työaikaa, vaikka työnantaja järjestäisikin ruokailumahdollisuuden aivan päivän alussa tai lopussa, oikeus ateriakorvaukseen muodostuu, jos et pääse noin puolessa välissä päivää konttorille syömään.
Oikeus puolipäivärahaankin syntyy jo, kun edes kerran lenkin aikana käydään yli 15 kilometrin päässä toimipaikasta, ja yli 5 kilometrin päässä työntekijän kotoa tai päinvastoin, ja matka kestää yli 6 tuntia käymättä välillä toimipaikassa. Jos kesto on yli 10 tuntia, saa jo kokopäivärahan, mikä sekään ei ole aivan tavatonta."No näitä em. tilanteita kun on ihan päivittäin, ja kynnys niihin puuttumiseen on todella matala."
vai on ajat muuttunu... reilun parin vuoden kokemuksella jätin yhden raportin tekemättä jätetystä noudosta, koska alueella oli "epäilyttävää porukkaa". kertaakaa ei tarvinnu poliisia soittaa tai edes tiedottaa niille, että nyt on/on ollu vähä tiukka tilanne. paitsi jos nykyään twehdään jokaisesta pultsarista raportti, että se katto mua vihaisesti, voisko poliisi käydä hakees sen pois...
"Tuota voi käyttää nimenomaan vain ja ainoastaan niissä tapauksissa, joissa muun vartiointityön ohessa tehdään joitain pieniä kuljetuskeikkoja, joiden ajalta on tuota maksettava. Rahankäsittelypalvelut on yleissitova työehtosopimus, jota on lainkin mukaan noudatettava kaikissa paikoissa, joissa esim. arvokuljetusta päätoimisesti suoritetaan."
edelleen, sain, ja saisin 4. tason palkkaa Secun arvokuljetuksessa, jossa vietin muutaman vuoden elämästäni... rekkamiehenä...
"No et ole varma todellakaan. Ateriakorvauksen saat, jos lenkin aikana käytte yli 2 kilometrin päässä kuljetuksen toimipaikasta, ettekä pääse ruokatauon aikana normaaliin, työnantajan järjestämään ruokailupaikkaan syömään. Tässä täytyy muistaa, että ruokailutauon tulee olla tosiasiallisesti noin puolessa välissä työaikaa, vaikka työnantaja järjestäisikin ruokailumahdollisuuden aivan päivän alussa tai lopussa, oikeus ateriakorvaukseen muodostuu, jos et pääse noin puolessa välissä päivää konttorille syömään.
Oikeus puolipäivärahaankin syntyy jo, kun edes kerran lenkin aikana käydään yli 15 kilometrin päässä toimipaikasta, ja yli 5 kilometrin päässä työntekijän kotoa tai päinvastoin, ja matka kestää yli 6 tuntia käymättä välillä toimipaikassa. Jos kesto on yli 10 tuntia, saa jo kokopäivärahan, mikä sekään ei ole aivan tavatonta."
tuon osalta on ajat muuttunu, sillon ku mä olin duunissa, niin päivärahaa sai vain "maaseutukeikoilta", ruokarahaa ei ollenkaa... tai toisinpäin, en nyt muista... ootkos muuten ite arvokuljettaja, ku noin hanakasti otit asian puheeksi???
edelleen, homma on täysin rekkamieshommaa, ei mitään muuta... - paskamaha
EXSECAK kirjoitti:
"No näitä em. tilanteita kun on ihan päivittäin, ja kynnys niihin puuttumiseen on todella matala."
vai on ajat muuttunu... reilun parin vuoden kokemuksella jätin yhden raportin tekemättä jätetystä noudosta, koska alueella oli "epäilyttävää porukkaa". kertaakaa ei tarvinnu poliisia soittaa tai edes tiedottaa niille, että nyt on/on ollu vähä tiukka tilanne. paitsi jos nykyään twehdään jokaisesta pultsarista raportti, että se katto mua vihaisesti, voisko poliisi käydä hakees sen pois...
"Tuota voi käyttää nimenomaan vain ja ainoastaan niissä tapauksissa, joissa muun vartiointityön ohessa tehdään joitain pieniä kuljetuskeikkoja, joiden ajalta on tuota maksettava. Rahankäsittelypalvelut on yleissitova työehtosopimus, jota on lainkin mukaan noudatettava kaikissa paikoissa, joissa esim. arvokuljetusta päätoimisesti suoritetaan."
edelleen, sain, ja saisin 4. tason palkkaa Secun arvokuljetuksessa, jossa vietin muutaman vuoden elämästäni... rekkamiehenä...
"No et ole varma todellakaan. Ateriakorvauksen saat, jos lenkin aikana käytte yli 2 kilometrin päässä kuljetuksen toimipaikasta, ettekä pääse ruokatauon aikana normaaliin, työnantajan järjestämään ruokailupaikkaan syömään. Tässä täytyy muistaa, että ruokailutauon tulee olla tosiasiallisesti noin puolessa välissä työaikaa, vaikka työnantaja järjestäisikin ruokailumahdollisuuden aivan päivän alussa tai lopussa, oikeus ateriakorvaukseen muodostuu, jos et pääse noin puolessa välissä päivää konttorille syömään.
Oikeus puolipäivärahaankin syntyy jo, kun edes kerran lenkin aikana käydään yli 15 kilometrin päässä toimipaikasta, ja yli 5 kilometrin päässä työntekijän kotoa tai päinvastoin, ja matka kestää yli 6 tuntia käymättä välillä toimipaikassa. Jos kesto on yli 10 tuntia, saa jo kokopäivärahan, mikä sekään ei ole aivan tavatonta."
tuon osalta on ajat muuttunu, sillon ku mä olin duunissa, niin päivärahaa sai vain "maaseutukeikoilta", ruokarahaa ei ollenkaa... tai toisinpäin, en nyt muista... ootkos muuten ite arvokuljettaja, ku noin hanakasti otit asian puheeksi???
edelleen, homma on täysin rekkamieshommaa, ei mitään muuta...No kyllä tuolla Securitas Arvokuljetus Oy:ssä nimenomaan noudatetaan tuota rahankäsittelypalvelut-alan työehtosopimusta, koska yhtiö on itse yksi sen tekemiseen vaikuttaneista osapuolista. Kun itse siellä aikanaan olit, ei ko. tessiä vielä ilmeisesti ole ollut olemassakaan. Mokoma tehtiin aikanaan sen jälkeen kun Posti oli myynyt arvokuljetusyhtiönsä Falckille, eivätkä kaupassa Postilta tulleet tuhatkunta työntekijää missään tapauksessa olisi suostuneet vartioimisalan tessiinkään, niin isot arvokuljettajat, Secu ja Falck, rustasivat pikaisesti Postiliiton, PVL:n ja PAMin kanssa uuden työehtosopimuksen koko alalle, joka sitten saatiin vieläpä yleissitovaksi. Merkittävää etua tästä on myös työnantajille, joiden kilpailutilanne on näin tasapuolisempi henkilöstökulujen muodostuessa samojen lähtökohtien mukaisesti.
- EXSECAK
paskamaha kirjoitti:
No kyllä tuolla Securitas Arvokuljetus Oy:ssä nimenomaan noudatetaan tuota rahankäsittelypalvelut-alan työehtosopimusta, koska yhtiö on itse yksi sen tekemiseen vaikuttaneista osapuolista. Kun itse siellä aikanaan olit, ei ko. tessiä vielä ilmeisesti ole ollut olemassakaan. Mokoma tehtiin aikanaan sen jälkeen kun Posti oli myynyt arvokuljetusyhtiönsä Falckille, eivätkä kaupassa Postilta tulleet tuhatkunta työntekijää missään tapauksessa olisi suostuneet vartioimisalan tessiinkään, niin isot arvokuljettajat, Secu ja Falck, rustasivat pikaisesti Postiliiton, PVL:n ja PAMin kanssa uuden työehtosopimuksen koko alalle, joka sitten saatiin vieläpä yleissitovaksi. Merkittävää etua tästä on myös työnantajille, joiden kilpailutilanne on näin tasapuolisempi henkilöstökulujen muodostuessa samojen lähtökohtien mukaisesti.
Kyllä falkki oli sillon jo ostanu postin, ku mä olin seculla... ei siitä niin kauaa ole...
- paskamaha
EXSECAK kirjoitti:
Kyllä falkki oli sillon jo ostanu postin, ku mä olin seculla... ei siitä niin kauaa ole...
No Spac fp siirtyi Falckille 1.1. 2001, uusi työehtosopimus saatiin rustattua joskus 2002, ja Securitas arvokuljetus Oy:ssä sitä ruvettiin soveltamaan kun silloin voimassa ollut työehtosopimuskausi on loppunut, eli ei tietenkään heti.
- EXSECAK
paskamaha kirjoitti:
No Spac fp siirtyi Falckille 1.1. 2001, uusi työehtosopimus saatiin rustattua joskus 2002, ja Securitas arvokuljetus Oy:ssä sitä ruvettiin soveltamaan kun silloin voimassa ollut työehtosopimuskausi on loppunut, eli ei tietenkään heti.
voisko olla, että pojilla on hommat parantunu sitte vuoden 2003 jälkeen...??? voi olla, mutta oli miten oli, silti arvokuljettajalla ja rekkamiehellä on enemmän yhteistä kuin arvokuljettajalla ja vartijalla oli se työsoppari millanen tahansa... hyvä, jos pojilla on homma kinthaassa...
- Viikonloppu raataja
Eipä meillä ainakaan viikonloput vapaita ole...
- vertailu
Arvokuljettajan työstä verraten esim alkon vaksiin:
Tulin työpisteelleni tänään (lauantaina, siis vkloppuhommia kyllä on) n.10 min myöhässä, kukaan ei valittanut koska kukaan ei ollut valvomassa. -Alkossa olisi joutunut selittelemään. Lähdin upouudella autolla liikenteeseen, poppi soi ja kaikessa rauhassa ajelin hakemaan rahoja eri liikkeistä. -Alkon vaksi sitoi kengännauhansa ja alkoi hitaasti liikkua hyllyjen välillä. Kun alkoi huikomaan, mietin mitä ruokaa sitä tänään söisi, ajoin valitsemalleni pitsapaikalle tauolle. -Alkon vaksi kysyi kassatädiltä; saanko luvan poistua takahuoneeseen syömään sämpyläni?
Ajoin vuoroni aikana parisataa kilomeetteriä, maisema vaihtui ja poppi soi. -Alkon vaksi siirtyi punaviinihyllyltä valkoviinihyllylle.
Okeiokei, tämä oli ehkä "hieman" karrikoitu esimerkki, mutta itse kun olen alkon vaksina joskus ollut niin kyllä nämä ak-hommat, jopa pahoina päivinä, ne hommat voittaa. Ja aika monet muutkin vartijan hommat. Riippuu tietenkin ihmistyypistä mistä pitää... - Pullakuski
Safkakuski kirjoitti:
Heeh...toi oli päivän paras...tehtävä, jolla todellista merkitystä...varmasti. Työnne on arvokkaampaa kuin esim. ruokaa yms. työkseen kuljettavan tai ambulanssikuskin. On tainnut taas kusi mennä päähän..
Siis onko sinun mielestäsi ruokakuskin ammatti arvokkaampi kun rahakuskin. Entä limsakuskin ammatti verrattuna vesikuskin ammattiin? Tai pianonkuljettajan ammatti verrattuna rumpukuljettajan. Voi jestas, sama homma pelkistettynä kyseessä. Tavaran kuljettaminen paikasta A paikkaan B!
- Daaniel
Selkeä syy on se ettei kuljetuksiin saa vakuutusta jos sen suorittajana ole vartioimisliikkeen palveluksessa oleva hyväksytty vartijakoulutuksen saanut vartija. SVK määrittelee sen näin. Eli Suomen Vakuutusyhtiöiden Keskusliitto.
- Liikenteestävastaava
Vakuutuksen saa muutkin kuin vartiointiliikkeet. Normaali tavaraliikenne vastuuvakuutus riittää.
Tiesitko että vartiointiliike tarvitsee myös arvokuljetusten ajoon tavara liikenneluvan eli saman joka on rekkafirmoilla ja pullakuskeilla. Laillisessa arvokuljetus autossa kuuluu olla keltaiset kilven kehykset merkkinä liikenneluvasta(Yhteisölupa) ja liikenteen harjoittajan/luvan haltijan nimi auton kyljessä. Lisäksi autossa pitää olla mukana alkuperäinen liikennelupa.
Poikkeus: liikennelupaa ei tarvita kokonaispainoltaan alle 1800kg painavaan ajoneuvoon.
Niin ja voisi mainita että niillä pullakuskeilla on paremmmat palkat kuin meillä vartijoillla. - liikennehomo
Liikenteestävastaava kirjoitti:
Vakuutuksen saa muutkin kuin vartiointiliikkeet. Normaali tavaraliikenne vastuuvakuutus riittää.
Tiesitko että vartiointiliike tarvitsee myös arvokuljetusten ajoon tavara liikenneluvan eli saman joka on rekkafirmoilla ja pullakuskeilla. Laillisessa arvokuljetus autossa kuuluu olla keltaiset kilven kehykset merkkinä liikenneluvasta(Yhteisölupa) ja liikenteen harjoittajan/luvan haltijan nimi auton kyljessä. Lisäksi autossa pitää olla mukana alkuperäinen liikennelupa.
Poikkeus: liikennelupaa ei tarvita kokonaispainoltaan alle 1800kg painavaan ajoneuvoon.
Niin ja voisi mainita että niillä pullakuskeilla on paremmmat palkat kuin meillä vartijoillla.Ei nykyään vaadita liikenteen harjoittajan nimeä auton kylkeen, ja ennenvanhaan, kun vielä vaadittiin, sitä ei arvokuljetusautoissa ollut, vaan se oli jonkun ministeriön erikoisluvalla jätetty pois. Nykyään toki tunnukset ovat isoja ja näkyviä, yritykset haluavat näin näkyvyyttä, arvokuljettajien keskimääräinen liikennekäyttäytyminen ja ajotaito huomioon ottaen olisi ehkä kuitenkin viisaampaa miettiä pariin kertaan kannattaako näitä firmojen tunnuksia autoissa pitää...
- qwerty
Liikenteestävastaava kirjoitti:
Vakuutuksen saa muutkin kuin vartiointiliikkeet. Normaali tavaraliikenne vastuuvakuutus riittää.
Tiesitko että vartiointiliike tarvitsee myös arvokuljetusten ajoon tavara liikenneluvan eli saman joka on rekkafirmoilla ja pullakuskeilla. Laillisessa arvokuljetus autossa kuuluu olla keltaiset kilven kehykset merkkinä liikenneluvasta(Yhteisölupa) ja liikenteen harjoittajan/luvan haltijan nimi auton kyljessä. Lisäksi autossa pitää olla mukana alkuperäinen liikennelupa.
Poikkeus: liikennelupaa ei tarvita kokonaispainoltaan alle 1800kg painavaan ajoneuvoon.
Niin ja voisi mainita että niillä pullakuskeilla on paremmmat palkat kuin meillä vartijoillla."Vakuutuksen saa muutkin kuin vartiointiliikkeet. Normaali tavaraliikenne vastuuvakuutus riittää."
Arvokuljetuksia hoitavat firmat joutuvat noudattamaan erityisiä vakuutusyhtiöiden turvallisuusohjeita jotka poikkeavat normaaleista vakuutusohjeista. Jos ohjeita ei noudata vahinkotapauksissa korvauksia joko alennetaan tai evätään kokonaan. - Liikenttestävastaava
liikennehomo kirjoitti:
Ei nykyään vaadita liikenteen harjoittajan nimeä auton kylkeen, ja ennenvanhaan, kun vielä vaadittiin, sitä ei arvokuljetusautoissa ollut, vaan se oli jonkun ministeriön erikoisluvalla jätetty pois. Nykyään toki tunnukset ovat isoja ja näkyviä, yritykset haluavat näin näkyvyyttä, arvokuljettajien keskimääräinen liikennekäyttäytyminen ja ajotaito huomioon ottaen olisi ehkä kuitenkin viisaampaa miettiä pariin kertaan kannattaako näitä firmojen tunnuksia autoissa pitää...
Laki on muuttunut vuoden 2005 alusta jonka jälkee on pitänyt olla nimi kyljessä. Lisäksi on noudatettava ajo ja lepoaika säädöksiä sekä käytettävä kuorma-autoksi rekisteröidyssä autossa ajopiirturia.
- Liikenteestävastaava
qwerty kirjoitti:
"Vakuutuksen saa muutkin kuin vartiointiliikkeet. Normaali tavaraliikenne vastuuvakuutus riittää."
Arvokuljetuksia hoitavat firmat joutuvat noudattamaan erityisiä vakuutusyhtiöiden turvallisuusohjeita jotka poikkeavat normaaleista vakuutusohjeista. Jos ohjeita ei noudata vahinkotapauksissa korvauksia joko alennetaan tai evätään kokonaan.Vastaavat ohjeet sisältyy kuljetusyrityksien vakuutuksiin.
- Parempaa odotellessa
Liikenteestävastaava kirjoitti:
Vastaavat ohjeet sisältyy kuljetusyrityksien vakuutuksiin.
Kyllä me ollaan jakeluauton kuljettajia... eipaljon enempää... puuh... valtiolla olisi pitänyt moinen rahan kuskaus säilyttää...
- kökkerö
Parempaa odotellessa kirjoitti:
Kyllä me ollaan jakeluauton kuljettajia... eipaljon enempää... puuh... valtiolla olisi pitänyt moinen rahan kuskaus säilyttää...
Miten niin säilyttää? Eihän se ole valtiolla koskaan ollutkaan.
- vastuuvakuutus
Liikenteestävastaava kirjoitti:
Vastaavat ohjeet sisältyy kuljetusyrityksien vakuutuksiin.
Ei riitä esim. siinä tilanteessa jos kuljetuksen tehnyt henkilö kavaltaa kuljettamansa rahat. Entäpä jos kavallettu omaisuus on esim. 500000€ ja firma on kahden miehen kuljetuspaja jolla ainoa omaisuus se yksi pakettiauto ja siwan muovikassa millä kuljetukset tehdään. Mahtaako rahansa menettänyt yritys ikinä saada rahojaan? Ei ainakaan kovin nopeasti jos koskaan. Vastuuvakuutus kyllä toimii tilanteissa missä omaisuutta esim. rikkoutuu mutta kannattaisi ottaa vähän selvää mitä ja milloin se korvaa rahankuljetuksissa tapahtunutta omaisuuden katoamista.
- suomen
kökkerö kirjoitti:
Miten niin säilyttää? Eihän se ole valtiolla koskaan ollutkaan.
postin sitten omisti silloin kun suomen postin arvokuljetus teki kuljetuksia ennenkuin sen sitten osti falck?
- kökkerö
suomen kirjoitti:
postin sitten omisti silloin kun suomen postin arvokuljetus teki kuljetuksia ennenkuin sen sitten osti falck?
No kyllähän valtio postin osakkeet omistaa, mutta jos postin tytäryhtiöllä olet töissä, olet postin työntekijä, et valtion. Missään tapauksessa et minkään sortin viranomainen. Valtion työntekijöinä pidetään erilaisten valtion laitosten ja virastojen kuten ministeriöiden, puolustusvoimien tms. työntekijöitä, ei valtion mahdollisesti omistamien firmojen duunareita.
Postista tuli liikelaitos vuonna -90, ihan ensimmäiset arvokuljettajat aloittivat muistaakseni joskus -92 aikana, eikä ennen postin muuttumista osakeyhtiöksi vuonna -94 tapahtunutta rahankuljetusta minkään mittapuiden mukaan voi vielä pitää ammattimaisena arvokuljetuksena, olletikin kun se tehtiin pitkälti muun postityön ohessa.
Joten ei mielestäni voi sanoa arvokuljetuksen olleen valtion hoidossa, vaan osa posti- eli pt-konsernin liiketoimintaa, eiväthän Suomen Pankin työntekijätkään ole itseään ikinä suostuneet valtion työntekijöiksi laskemaan, kun SP:n omistaa eduskunta. Näilläkin tuota rahankuljetustoimintaa edelleen on, mutta menepäs heille väittämään että ovat valtion työntekijöitä niin metsään menee... - Parempaa odotellessa
kökkerö kirjoitti:
No kyllähän valtio postin osakkeet omistaa, mutta jos postin tytäryhtiöllä olet töissä, olet postin työntekijä, et valtion. Missään tapauksessa et minkään sortin viranomainen. Valtion työntekijöinä pidetään erilaisten valtion laitosten ja virastojen kuten ministeriöiden, puolustusvoimien tms. työntekijöitä, ei valtion mahdollisesti omistamien firmojen duunareita.
Postista tuli liikelaitos vuonna -90, ihan ensimmäiset arvokuljettajat aloittivat muistaakseni joskus -92 aikana, eikä ennen postin muuttumista osakeyhtiöksi vuonna -94 tapahtunutta rahankuljetusta minkään mittapuiden mukaan voi vielä pitää ammattimaisena arvokuljetuksena, olletikin kun se tehtiin pitkälti muun postityön ohessa.
Joten ei mielestäni voi sanoa arvokuljetuksen olleen valtion hoidossa, vaan osa posti- eli pt-konsernin liiketoimintaa, eiväthän Suomen Pankin työntekijätkään ole itseään ikinä suostuneet valtion työntekijöiksi laskemaan, kun SP:n omistaa eduskunta. Näilläkin tuota rahankuljetustoimintaa edelleen on, mutta menepäs heille väittämään että ovat valtion työntekijöitä niin metsään menee...no joo niin kai se sitten on... pieneksi viilaukseksihän se taas meni mutta niin se on... lähinnä sanomani oli ettei kyseistä toimintaa olisi koskaan pitänyt kilpailuttaa...
- siksijuuri
vastuuvakuutus kirjoitti:
Ei riitä esim. siinä tilanteessa jos kuljetuksen tehnyt henkilö kavaltaa kuljettamansa rahat. Entäpä jos kavallettu omaisuus on esim. 500000€ ja firma on kahden miehen kuljetuspaja jolla ainoa omaisuus se yksi pakettiauto ja siwan muovikassa millä kuljetukset tehdään. Mahtaako rahansa menettänyt yritys ikinä saada rahojaan? Ei ainakaan kovin nopeasti jos koskaan. Vastuuvakuutus kyllä toimii tilanteissa missä omaisuutta esim. rikkoutuu mutta kannattaisi ottaa vähän selvää mitä ja milloin se korvaa rahankuljetuksissa tapahtunutta omaisuuden katoamista.
Siksi juuri arvokuljettajiksi pääsee vain valiokansalaisia, sellaisia kuten vartijat, jotka jo vartijakortin omaamisellaan todistavat olevansa muiden yläpuolella eivätkä koskaan alennu kavaltamaan muiden varoja.
- hopoliini
siksijuuri kirjoitti:
Siksi juuri arvokuljettajiksi pääsee vain valiokansalaisia, sellaisia kuten vartijat, jotka jo vartijakortin omaamisellaan todistavat olevansa muiden yläpuolella eivätkä koskaan alennu kavaltamaan muiden varoja.
Arvokuljettajilla tuo houkutus varojen kavaltamiseen on tehokkaasti ehkäisty maksamalla niin suurta palkkaa, että kuljetettavat rahat eivät enää yksinkertaisesti houkuttele. Vrt. tuomarit, joiden kohdalla suurella palkalla pyritään ehkäisemään mahdollinen taloudellinen riippuvuus jostain ulkopuolisesta tahosta. Samoin kuin tuomareita, myöskään arvokuljettajia ei voida irtisanoa. Arvokuljettajat ovat myös pääsääntöisesti lain yläpuolella, samoin kuin tuomarit, eli periaatteessa, viiden-kuuden vuoden kärvistely oikeustieteellisessä on ihan turhaa, kun jo sopivalla parin-kolmen vuoden erikoiskoulutus- ja operaatiokokemuksella saatat hyvinkin päästä arvokuljettajaksi.
- ex-secupullakuski
hopoliini kirjoitti:
Arvokuljettajilla tuo houkutus varojen kavaltamiseen on tehokkaasti ehkäisty maksamalla niin suurta palkkaa, että kuljetettavat rahat eivät enää yksinkertaisesti houkuttele. Vrt. tuomarit, joiden kohdalla suurella palkalla pyritään ehkäisemään mahdollinen taloudellinen riippuvuus jostain ulkopuolisesta tahosta. Samoin kuin tuomareita, myöskään arvokuljettajia ei voida irtisanoa. Arvokuljettajat ovat myös pääsääntöisesti lain yläpuolella, samoin kuin tuomarit, eli periaatteessa, viiden-kuuden vuoden kärvistely oikeustieteellisessä on ihan turhaa, kun jo sopivalla parin-kolmen vuoden erikoiskoulutus- ja operaatiokokemuksella saatat hyvinkin päästä arvokuljettajaksi.
...joo. Lopetin kesällä AK-hommat ja palasin piirikuskiksi. Jos arvokuljetus olisi vielä turvallisuusalan tessissä, olisin saanut enemmän palkkaa kuin rahankäsittelypalvelut tarjosi. Ja lenkit joudutaan ajamaan hutiloiden koska niihin on survottu liikaa kohteita, ihan niin kuin piirissä. On turvallisuusala suomessa hyvällä mallilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊931438Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 83979
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66905Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v78888Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841