Vai tunnetko milloinkaan? Kai meillä kaikilla on edes joskus ns. huonoja päiviä tai ainakin aamuja, jolloin ei meinaa itseään peilistä tuntea.
Sanotaan, että ikä on vain (tässä tapauksessa) kolminumeroinen luku, mutta sanontahan sekin on, jonka taakse voi piiloutua.
Riittääkö rehellisyys kertomaan, milloin tuntuu ja näyttää siltä, että viisi vuotta tuli lisää viikon sisällä.
Surut, murheet, vastoinkäymiset, millä tavoin ne vaikuttavat ulkonäköösi?
Vai vaikuttavatko?
Luultavasti naiset ottavat tämän asian herkemmin.
Milloin tunnet itsesi vanhaksi?
26
1727
Vastaukset
- Muija
elähtäneeksi rupukaksi ja paitsi tunnen nahoisani, niin tiedän peiliin katsoessani, että olenkin.
Painoa on liikaa ja tukka ruvennut harmaantumaan.
Olen hidas ja kömpelö ja mikä ikävintä asenteetkin ovat jämähtäneet. Arvostelen ja kadehdin nuorempia, sekä seksipartnerina vaihtoon valmis.
Lohtuna kuitenkin on se kun aviomies on suunnilleen yhtä surkea , mutta ei miesten tapaan myönnä, tai oikeammin valita.
Soitan joskus Junnu Vainion kasettia "Matkalla pohjoiseen", missä on sellaisia kohtia kuin "Sen näkee naamasta kun lakkaa saamasta", tai "Näkee Masasta on kaikki tasasta".
Miestä vain naurattaa. - Olle Karlsson
Olen 69 v ja olen tuntenut itseni vanhaksi lisääntyvässä määrin siitä alkaen, kun jouduin allekirjoittamaan vanhuuseläkehakemukseni.
Yritän kaiken aikaa tarkkailla itseäni. Esim. yritän olla panemasta hanttiin, jos minulta evätään ajolupa heikkonäköisyyteni tai sokeritaudin takia.
Kuvittelen, että näin hyväksyessäni vanhenemiseni ja siitä johtuvat krempat, minun on helpompi lähteä tästä maailmasta ja jättää se uusille sukupolville.
Ajatusteni sävy on ehkä hieman negatiivinen, mutta kamalaa olisi kuvitella ettei kuole koskaan ja sitten lääkäri sanoisi, että aikaa on jäljellä neljä kuukautta, ehkä puoli vuotta. - En kait milloinkaan
tunne itseäni itseni ikäiseksi...! Se on minun onneni ja onnettomuuteni!
Olen 60 ja olo on psyykellä kuin 30 - mutta ruholla kuin 70 ...Tämä hirmuinen paradoksi jäytää minua...peilistä katsoo nuorennäköinen nainen, mutta ruhoani liikuttaa vanha eukko!
Olisi niin kiva vastata tähän: en tunne itseäni vanhaksi! Mutta kun psyyke ja fysiikka ei kulje käsikädessä - se on dramaattista, ystävät!
P.S. Olen muuten seilaillut tuolla 50 -puolella - ja nyt tuntuu, että taidan olla oman arvomaailmani ihmisten joukossa, vihdoinkin...Siellä on karmea meno...- Muija
siellä 50 - palstalla on.
Murrosikäisten meininkiä.
Sellaisenkin ilmiön olen saanut havaita, että kun joku 60 täyttänyt eksyy sinne, niin nämä turhautuneet alkoholisoituneet ammattisurfailijat osoittavat ylimieliseen tyyliinsä, että mitä vanhus täällä teet.
Voin melkein nähdä sieluni silmin nuo "pimut" pattipolvineen minihameissaan vonkaamassa nuorempia miehiä.
On tämä todella vapauttavaa kun voi myöntää olevansa sen ikäinen kuin on. - ¤aina
Muija kirjoitti:
siellä 50 - palstalla on.
Murrosikäisten meininkiä.
Sellaisenkin ilmiön olen saanut havaita, että kun joku 60 täyttänyt eksyy sinne, niin nämä turhautuneet alkoholisoituneet ammattisurfailijat osoittavat ylimieliseen tyyliinsä, että mitä vanhus täällä teet.
Voin melkein nähdä sieluni silmin nuo "pimut" pattipolvineen minihameissaan vonkaamassa nuorempia miehiä.
On tämä todella vapauttavaa kun voi myöntää olevansa sen ikäinen kuin on.Vaikka ajoittain tunnen itseni nuorekkaaksi en tykkää lukea 50 palstaa, enkä 40 senkään vertaa.
Kyllä ajatusmaailma väistämättä muuttuu kun ikää tulee.
En ole kovin vanhan näköinen ikäisekseni ja viihdyn itseäni nuorempien kanssa, ja nähtäväti myös he minun.
Yhden asian olen huomannut äskettäin.
Kun istun vähän pitempään koneella ja nousen tuolista, kävelen takapuoli ptkällä kumarassa, naama on happaman näköinen suupielet alaspäin.
Valitettavati siinä on lähellä iso peili mistä väkisinkin näen itseni. - ehdotus
¤aina kirjoitti:
Vaikka ajoittain tunnen itseni nuorekkaaksi en tykkää lukea 50 palstaa, enkä 40 senkään vertaa.
Kyllä ajatusmaailma väistämättä muuttuu kun ikää tulee.
En ole kovin vanhan näköinen ikäisekseni ja viihdyn itseäni nuorempien kanssa, ja nähtäväti myös he minun.
Yhden asian olen huomannut äskettäin.
Kun istun vähän pitempään koneella ja nousen tuolista, kävelen takapuoli ptkällä kumarassa, naama on happaman näköinen suupielet alaspäin.
Valitettavati siinä on lähellä iso peili mistä väkisinkin näen itseni.Siirräppä peilisi paikkaa.
Mutta tottapuhuen pitemmän tovin tässä harrastaen takamus kyllä puutuu ja jäykistyy kaikin tavoin. Taukojumppaliikkeitä, taukojumppaliikkeitä!
Onneksi ei sentään mieli jäykisty. Mitä kerroit ilmeestäsi? En usko, peilisi valehtelee, jos naamasi on happaman näköinen - näin aurinkoisena aamunakin. Hymyä huuleen siitä, hymyillään vaikka itsellemme! :)) - Muija
ehdotus kirjoitti:
Siirräppä peilisi paikkaa.
Mutta tottapuhuen pitemmän tovin tässä harrastaen takamus kyllä puutuu ja jäykistyy kaikin tavoin. Taukojumppaliikkeitä, taukojumppaliikkeitä!
Onneksi ei sentään mieli jäykisty. Mitä kerroit ilmeestäsi? En usko, peilisi valehtelee, jos naamasi on happaman näköinen - näin aurinkoisena aamunakin. Hymyä huuleen siitä, hymyillään vaikka itsellemme! :))kun asioimme läheisessä marketissa, että siinä ostoksia kärryyn keräilessäni katsahdin peiliin tajuamatta, että siinä edessäni oli yleensä peili.
Ensimmäinen ajatukseni oli, että onpa tyytymättömän näköinen eukko.
Minähän se siinä ryppyotsaisena metsästin edullisia ostoksia.
Tuon kokemuksen jälkeen olen tietoisesti, tarkoituksella kohennellut ilmettäni kun menen ihmisten ilmoille.
Ruokakauppa-asiatkin olemme eläkeläisinä hoitaneet yhdessä, mikä luultavasti ei olekaan miehestä kovin kivaa, sillä hän ehdottikin, että kävisin yksin kaupassa - miksi siellä täytyy molempien olla. Asiaa ajateltuani, päädyin siihen, että kyllä minä yksinkin pärjään, jaksan kantaa kauppakassini ynm. mutta näin eläkkeellä olemme käyneet yhdessä melkein kaikkialla, jos mahdollista. Kaupoillakin on mukava ajatella ääneen kun harkitsee mitä ostaa ja näyttää järkevämmältä puhua toiselle ihmiselle kuin itsekseen.
Tässä tahdoin oikeastaan sanoa sen, että ilmeitäänkin pitää kontrolloida enemmän kuin nuorena, sillä aikoinaanhan ilme oli automaattisesti iloinen, ainakin minulla. Ikä on tuonut tämän sitruunan syöneen näköisyydenkin. - ehdotus
Muija kirjoitti:
kun asioimme läheisessä marketissa, että siinä ostoksia kärryyn keräilessäni katsahdin peiliin tajuamatta, että siinä edessäni oli yleensä peili.
Ensimmäinen ajatukseni oli, että onpa tyytymättömän näköinen eukko.
Minähän se siinä ryppyotsaisena metsästin edullisia ostoksia.
Tuon kokemuksen jälkeen olen tietoisesti, tarkoituksella kohennellut ilmettäni kun menen ihmisten ilmoille.
Ruokakauppa-asiatkin olemme eläkeläisinä hoitaneet yhdessä, mikä luultavasti ei olekaan miehestä kovin kivaa, sillä hän ehdottikin, että kävisin yksin kaupassa - miksi siellä täytyy molempien olla. Asiaa ajateltuani, päädyin siihen, että kyllä minä yksinkin pärjään, jaksan kantaa kauppakassini ynm. mutta näin eläkkeellä olemme käyneet yhdessä melkein kaikkialla, jos mahdollista. Kaupoillakin on mukava ajatella ääneen kun harkitsee mitä ostaa ja näyttää järkevämmältä puhua toiselle ihmiselle kuin itsekseen.
Tässä tahdoin oikeastaan sanoa sen, että ilmeitäänkin pitää kontrolloida enemmän kuin nuorena, sillä aikoinaanhan ilme oli automaattisesti iloinen, ainakin minulla. Ikä on tuonut tämän sitruunan syöneen näköisyydenkin.Tosi on. Ilmeitään kannattaa pikku-hiljaa ruveta kontrolloimaan (ei nyt tietenkään kaiken aikaa kuitenkaan!;)). Huom. miestenkin! Ja vaikka se kuullostaa teennäiseltä, niin tosiasiassa ilmeensä kohentamisesta mieliala kohentuu, päivä paranee.
Kiva kohdata hyväntuulisen näköinen ihminen. Hymy tarttuu.
- Magda
Ajat muuttuvat ja me sen mukana. 60 ikäiset eivät todellakaan ole jämähtäneet paikoilleen, pois se luulo meistä. Maailma on muuttunut ja tuonut runsaasti uusia muutoksia elämämme aikana kuten netti ym, ja olemme oppineet ja sisäistäneet käyttöömme ajan mukana tuomat uudet asiat, siis nokka pystyyn!
Ikää voi häivyttää, pukeutumalla siististi ja asiallisesti. Seurata ajan henkeä, liikkua, osallistua uusiin asioihin opistoissa.
Kohdallani fyysisen puolen muutokset aiheuttavat pulmia, liikuntaharrastuksia on rajoitettava, käytettävä turvatikkaita yläkaapeille kiivetessä ja ikkunan pesussa, siis tuki josta saa kädellä kiinni. Ei enää ole hyppelehtivä keijukainen. Saamattomuuskin joskus vaivaa. Joka asiassa on pidettävä puolensa, muuten tallataan maan rakoon.
Kosmetiikan käyttö lisääntyy, joka toinen kk kampaajalla käynti, uutta ilmettä yleisnäkymään.
Yöt joskus valvottaa, joskus nukkuu koko yön. Päivärytmi muuttunut, iltaisin valvoo miltei pikkutunneille ja aamuisin venyttelee 10 asti. Rytmin muutto tärkeä, ei tule päivä pitkäksi. Kahvikekkereitä informaation vaihdon merkeissä, kaikki uusia ideoita.
Ikää ei voi häivyttää, iän mukan tuomaa ilmettä voi. Jos olen alamaissa, pysyn joko kotona tai menen metsään kävelemään, kuunten musaa ja katson romattisia elokuvia, yksi hauskimpia"Kreikkalainen naimakauppa." - Flegmis
Kysymys tuntuu kiinnostavan jostain syystä etupäässä naisia. Toisaalta ymmärrän.
62v äijänä minä havainnoin kanssaihmisissäni lähinnä kokonaishahmon. Kyllä psyykkinen tila heijastuu koko olemuksessa. Jos vielä paino on jollain tapaa hallinnassa ja pukeutuminen ja muu itsensä hoito on sopusoinnussa iän kanssa, on kokonaisuus mielestäni harmooninen.
Kiinnostus asioihin, keskusteluvalmius ja kiinnostus ympäristöstä pitävät ihmiset nuorekkaina.
Omalta kohdalta täytyy todeta, että eturauhanen on olemassa ja tarvitsee lääkitystä.
Lenkkeilless huomaa kimmoisuuden olevan historiaa ja kuntoslilla voi todeta liikkuvuuden heikentyneen ja voimatasosta hävinneen noin 40%.
Jos olisin pessimisti niin sanoisin surullisena, että 180kg:sta on hävinnyt 70kg.
Mutta optimistina iloitsen, että 62:na kyykkään sentään 110kg. Ei se ole itseisarvo mutta olenhan siellä salilla nuorempien joukossa. - pasteeraten...
Eihän vanhuus ole mikään tauti, se on vain numeroita, eikä niitä kannata miettiä.
Pakostakin joskus huomaa ettei fysiikka pysy psyyken mukana. Mieli on kuin rippikoulutytöllä mutta jalat ei niin nopeat.
Kankeutta aamulla, mutta kyllä se muutaman venytyksen jälkeen selkä taipuu ja sormet varpaisiin ( ainakin yritetään ) tai keho muuten viritykseen. Iltapäivällä nivelet ovatkin jo notkeat, kun muistaa päivällä liikkua.
Peilistä katsoo luistimenkuvia naamaansa saanut, harmaita hiuksia tummien joukossa ja juonteita suupielissä omistava ihminen, jota ei aina haluaisi itseksensä tunnustaa, ei tuntea niinä huonoina aamuina kun mikään ei huvita.
Silloin sanon peilikuvalle; " Hymyä huulille ja ulos, jos muu ei huvita." Vaikka, taustalla se "pikku-piru" kuiskuttaa; " Olisinpa nuorempi."
Ei sitä ikäänsä tule aina muistettua, eikä se ole mielessä pyörivä asia.
Kun mieli on nuori ja menevä, pienet krempatkin unohtuvat, ja kun pitää mielessä etteivät nämä sairaudet kuulu " vain vanhoille," nuorillakin niitä esiintyy, niin lääkepurkit hyllyllä eivät muistuta vanhuudesta, vaan hoidettavasta sairaudesta.
En jää keinutuoliin istumaan ja odottamaan mitä ikä tuo, kiiruhdan sitä karkuun vielä aika vikkelin jaloin, enkä silloin ole vanha. - Hintriika
Varmaan se niin on, että elämänkumppanin kuolema on kuin kamelin selän taittaisi. Se jättää jäljet, jotka eivät korjaannukaan, vaikka suru vuosien mittaan muotoutuu muistoiksi.
Peilit ja kamerat alkavat tuntua vihollisilta. Ilman niitä en muistaisi ikääni. Ja totta vieköön unohdan sen usein. Teen havaintoja muka vanhoista ihmisistä ja hätkähdän tajutessani, että olen itse saman ikäinen! Mietin jotakin muistikuvaa, joka tuntuu lähes eiliseltä, ja kauhistun, kun huomaan "eilisen" olleen vuosikymmeniä sitten!
Kuten niin moni muukin on tässä todennut; sielu ja ruumis eivät osaa kulkea käsi kädessä!Edellisen öljykriisin aikaan ne huononsivat peilien laatua hopean hinnan noustessa. Silloin tehtyihin peileihin katsoessa näkee enemmän ryppyjä kuin niitä todellisuudessa onkaan!
- Hintriika
vaarivaari kirjoitti:
Edellisen öljykriisin aikaan ne huononsivat peilien laatua hopean hinnan noustessa. Silloin tehtyihin peileihin katsoessa näkee enemmän ryppyjä kuin niitä todellisuudessa onkaan!
Voihan sitä lohdutukseksi itseään narrata vaikka vaarivaarin antamalla tiedolla. Tosin minun iso perintöpeilini taitaa olla ajalta "ennen öljykriisiä".
- olla
En välillä sitten millään jaksa muistaa, että ikää on 60 . Kuten täälläkin on todettu, kroppa siitä aina aamuisin kyllä muistuttaa. Minulla on pari 10 ja 20 vuotta nuorempaa hyvää ystävää, joiden kanssa nauraa rätkätämme ja unohdamme täysin, että kuulumme eri ikäpolveen. Olen heidän ystävyydestään iki-kiitollinen. Se pitää nuorena ja virkeänä. Ja kun masennus aina välillä väkisinkin yllättää, ei kun soittamaan tai tapaamaan ystäviä. Ja taas tuntuu helpommalta puolin ja toisin.
Loskakelien tulo alkaa ahdistaa aina näin syksyisin -sille ei tahdo voida mitään. Inhoan räntäsadetta ja viimaa. Mutta hupsista - tänäänhän on aivan ihana ilma täällä etelässä. Ei kun ulos ja koiravanhuksen kanssa lenkille. - tapani
Vanhaksi tuntee itsensä, kun näkee joukon nuoria ympärillään ja etenkin silloin, kun näkee ympärillän joukon sellaisia, joiden tietää olevan samanikäisiä, kun joutuu vielä pähkäilemään, miten no ovatkin noin kuluneen näköisiä.
- ullapulla (toisinpäin)
jaa niin , piti valittaa vanhuudesta . Minä en ajattele ikääni koskaan!Puen itseni niinkun ennenkin . Tykkään lenkkeillä ja se on välttämätöntäkin kun on koira.Kampaajalla en käy ,koska aina kun olen sielä laitatattuttanut hiukseni ,olen paljon vanhemman näköinen --poninhäntä pukee minua :=):=) Olen itseeni tyytyväinen ja se on PÄÄASIA että tulee itsensä kanssa toimeen.
- Leny
Tähän asti (68v) olen vaihtanut uuden valaisimen kattoon näin:
- kohteen alle käsinojallinen tuoli,
- sen päälle 3-portaiset taloustikkaat,
- viereen keittiön tuoli tikkaille nousua varten
- ja Apu-Liisan varsi, josta saan tasapainon
- ylhäällä ollessani.
Nyt tuntuu, että on hankittava 5-portaiset tikkaat tukivarrella. että alkaa olla vanha ja vaivainen kun sattuu pudottamaan jotakin lattialle ja kun on saanut
itsensä taivutettua alas ottaakseen esineen ylös, alkaakin miettiä mitä muuta voisi tehdä samalla kertaa kun on kerran saanut itsensä sinne alas lattian rajaan :-D!- Suvi2
Totta puhuen tunsin itseni vanhaksi kun lapsenlapseni toi leikkisilitysrautaa ja sanoi, että sinun naamaasi tarvitsee vähän silittää!
Mielestäni ei kuitenkaan kuusikymppinen ole vielä mikään vanha... niin eikä seitsenkymppinenkään...- eijuuN
olen samaa mieltä, mikä on vanha?? itse vaan kerjäämme huomiota ruikuttamalla, voioi, voi, kun olen niin vanha. meitä on aina vaan enemmän kauan eläneitä, huom. nämä suuret ikäluokat. tämä on mukavaa aikaa, ei vastuuta pienistä lapsista, opintoveloista, asuntolainoista, yms.
- Viis
Joka iltapäivä kun otan pillerin eturauhasen vuoksi, tulee mieleen pillereitä edeltävä aika.
- Klara*
olla vanha ja/tai tuntea itsensä vanhaksi.
Ainakin omalla kohdallani ajattelen näin.
Olen melkein kolmekymmentä vuotta vanhempi kuin kuka tahansa kolmekymppinen ja olen siis heidän rinnallaan vanha. En kuitenkaan pidä itseäni vanhana, luultavasti siksi, että en tiedä, milloin ihminen on vanha.
Vanhuus on mielestäni myös mielentila. Ikäni puolesta olen nuorempien rinnalla vanha, mutta vanhaksi tunnen itseni silloin, kun alan muistella nuoruutta ja kaikkea sitä kivaa, mitä tuli silloin tehtyä.
Enää ei voi, ei halua, ei pysty, ei uskalla, ei ilkeä...Eikä ole järkevääkään.
Repikää siitä;) - Jemina
Mieheni kuoli kaksi kuukautta sitten, saatoin häntä sitä ennen kolmen kuukauden ajan viimeiselle matkalle jonka tiesin kohta koittavan. Laihduin 30 kiloa ( oli kyllä mistä ottaa) ja vanhenin 20 vuotta. Peilistä katsoo ihminen jota en itsekään ole tuntea, väritön, väsynyt ja silmissä eloton katse.
- rietrikki
Kyllä on niin että, joka päivä tulee tilanteita eteen, että huomaa hyvin toimintojen muuttuneen. Esim. aamuisin on kankeutta, päivänmittaan toteaa että, eipäs enään ole nuori ja notkea. Tämä pätee ainankin minuun, mutta se on vain hyväksyttävä.
- Maalaismies*
Mies tuntee itsensä vanhaksi, kun talonkin putkisto on ruvennut vuotamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun614378KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1493165Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo482482Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?502407- 982065
- 241883
- 301616
- 231612
- 1541451
- 341253