evoluutio on järkevää tiedettä

bulibubu

En halua loukata ketään. Kirjoitelkaa puolesta ja vastaan tähän perään. Itse vain kirjoitan minkälaista tiedettä evoluutio isolta osalta on (huom. isolta osalta).
Ensin joku tai jotkut ovat tekevinään löydön, sitten siitä keskustellaan järkevasti ja tutkitaan hieman ja keskustellaan lisää että mitä tämä voisi olla ja sitten lokeroidaan mieleiseensä lokeroon. Sitten tämä julistetaan eteenpäin ja muut julistavat tämän totuutena. Ja se menee kuin häkä pyttyyn. Tämä on ikävä kyllä inhimmillistä ja tapahtuu myös uskovienkin piirissä. Totuus on että molemmat ovat uskontoja, Jumala sekä Evoluutio. Vai voiko joku tosiaan sanoa että on itse todennut evoluution totuudenmukaisuuden vai vain lukenut siitä kirjoista. Kannattaa olla kriittinen ja uskoa mihin uskoo, itse olen kantani ottanut sekä ollut kriittinenkin. En minäkään ole täydellinen vaikka mielestäni olen Jumalan luoma yksilö

25

1228

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M@k3

Tuskin edes itse uskovat omiin väitteisiinsä, kunhan vain provoilevat huvin vuoksi ja urheilun kannalta.

• MOI

evoluutio ei ole tiedettä vaan meidän tietämättämme tapahtuva ilmiö eliömaailmassa.Evoluutio on pelkistetysti pelkkää sukupolvien vaihtumista.Eli yksilöiden korvaantumista uusilla yksilöillä.Sehän tunnetusti taas ei ole tiedettä.

• Tavoitteeton

>>Totuus on että molemmat ovat uskontoja, Jumala sekä Evoluutio. Vai voiko joku tosiaan sanoa että on itse todennut evoluution totuudenmukaisuuden vai vain lukenut siitä kirjoista.

• kaikesta huolimatta

Hyvä evolunisti, bakteeri kuitenkin tuosta huolimatta pysyy bakteerina. Sopeutuminen erilaistumisen kautta onkin bakteerin jo olemassaoleva ominaisuus, eikä siis ulkopuolelta vaikuttava mystinen luonnonvoima kuten evolunistit luulevat. Aivan kuten ihmisenkin immuniteettijärjestelmä käyttää hyväkseen mutaatioita, ne ovat sille SUUNNITELTU OMINAISUUS. Näinollen jonkun on myös täytynyt suunnitella bakteerille kyky sopeutua erilaistumisen avulla.

Haluaisinpa nähdä sen evoluution todisteen, missä bakteeri muuttuisi vaikkapa jonkinlaiseksi madoksi tai päinvastoin.

• Long Nose

Tunnustan täydellisen tietämättömyyteni, ja vaikka kasvoni punoittavatkin häpeästä, kysyn silti;Onko mitään muuta tiedettä joka ei tule ilman sattuman apua toimeen?Lo No (vain tässä erityistapauksessa No Lo)

• Tavoitteeton
        Long Nose kirjoitti:

Tunnustan täydellisen tietämättömyyteni, ja vaikka kasvoni punoittavatkin häpeästä, kysyn silti;Onko mitään muuta tiedettä joka ei tule ilman sattuman apua toimeen?Lo No (vain tässä erityistapauksessa No Lo)

Kvanttimekaniikkaan sisältyy ajatus asioiden aidosta sattumanvaraisuudesta. Ja kvanttimekaniikka nyt on yksi modernin fysiikan perusteista.

Ja koska kaikki atomien/molekyylien fysikaaliset ilmiöt ovat kvanttimekaanisia luonteeltaan, tällä on oleellinen vaikutus myös moniin kemiallisiin ilmiöihin. Muun muassa niihin, jotka aikaansaavat mutaatioita ja muita evoluution mekanismeja.

Hyvin samantapainen asia kuin aito sattumanvaraisuus on kaaos, joka taas tarkoittaa sitä, että hyvin pienet muutokset alkuarvoissa voivat aiheuttaa hyvin isoja muutoksia lopputuloksissa. Tämä taas liittyy hyvin moniin ilmiöihin liittyviin tieteisiin, erityisesti kun on tarve ennustaa jotain (vaikkapa säätä).

Sitten on olemassa tieteitä, joissa yksittäiset tapahtumat ovat sattumanvaraisia, ennustamattomissa, mutta asioita voidaan tutkia tilastollisin menetelmin. Esimerkiksi väestöntutkimus perustuu pitkälti tilastollisiin menetelmiin.

Lisäksi tietenkin matematiikka on tiede, joka tutkii noita kaikkia, sattumanvaraisuutta, kaaosta ja tilastollisia riippuvuuksia, teoreettisesti. Mutta et varmaan tarkoittanut tätä. Sitäpaitsi matematiikka taitaa olla kaikista tieteistä eksaktein, vähiten sattumanvarainen, vaikka se myös sattumanvaraisuutta tutkiikin.

• Long Nose
        Tavoitteeton kirjoitti:

Kvanttimekaniikkaan sisältyy ajatus asioiden aidosta sattumanvaraisuudesta. Ja kvanttimekaniikka nyt on yksi modernin fysiikan perusteista.

Ja koska kaikki atomien/molekyylien fysikaaliset ilmiöt ovat kvanttimekaanisia luonteeltaan, tällä on oleellinen vaikutus myös moniin kemiallisiin ilmiöihin. Muun muassa niihin, jotka aikaansaavat mutaatioita ja muita evoluution mekanismeja.

Hyvin samantapainen asia kuin aito sattumanvaraisuus on kaaos, joka taas tarkoittaa sitä, että hyvin pienet muutokset alkuarvoissa voivat aiheuttaa hyvin isoja muutoksia lopputuloksissa. Tämä taas liittyy hyvin moniin ilmiöihin liittyviin tieteisiin, erityisesti kun on tarve ennustaa jotain (vaikkapa säätä).

Sitten on olemassa tieteitä, joissa yksittäiset tapahtumat ovat sattumanvaraisia, ennustamattomissa, mutta asioita voidaan tutkia tilastollisin menetelmin. Esimerkiksi väestöntutkimus perustuu pitkälti tilastollisiin menetelmiin.

Lisäksi tietenkin matematiikka on tiede, joka tutkii noita kaikkia, sattumanvaraisuutta, kaaosta ja tilastollisia riippuvuuksia, teoreettisesti. Mutta et varmaan tarkoittanut tätä. Sitäpaitsi matematiikka taitaa olla kaikista tieteistä eksaktein, vähiten sattumanvarainen, vaikka se myös sattumanvaraisuutta tutkiikin.

Kiitos vastauksesta.Huomenna kokeillaan sattuman satoa josko 26 vuotta vanha autoni menisi taas katsastuksesta läpi.

• Tavoitteeton
        kaikesta huolimatta kirjoitti:

Hyvä evolunisti, bakteeri kuitenkin tuosta huolimatta pysyy bakteerina. Sopeutuminen erilaistumisen kautta onkin bakteerin jo olemassaoleva ominaisuus, eikä siis ulkopuolelta vaikuttava mystinen luonnonvoima kuten evolunistit luulevat. Aivan kuten ihmisenkin immuniteettijärjestelmä käyttää hyväkseen mutaatioita, ne ovat sille SUUNNITELTU OMINAISUUS. Näinollen jonkun on myös täytynyt suunnitella bakteerille kyky sopeutua erilaistumisen avulla.

Haluaisinpa nähdä sen evoluution todisteen, missä bakteeri muuttuisi vaikkapa jonkinlaiseksi madoksi tai päinvastoin.

>>Sopeutuminen erilaistumisen kautta onkin bakteerin jo olemassaoleva ominaisuus, eikä siis ulkopuolelta vaikuttava mystinen luonnonvoima kuten evolunistit luulevat.>Aivan kuten ihmisenkin immuniteettijärjestelmä käyttää hyväkseen mutaatioita, ne ovat sille SUUNNITELTU OMINAISUUS. Näinollen jonkun on myös täytynyt suunnitella bakteerille kyky sopeutua erilaistumisen avulla.>Haluaisinpa nähdä sen evoluution todisteen, missä bakteeri muuttuisi vaikkapa jonkinlaiseksi madoksi tai päinvastoin.

• bulibubu

Ihan hyvä että on aiheuttanut keskustelua tämä aloittamani juttu, ei ollut aiheena provosoida.
        Ihan aiheellisia kommentteja heitit. Voit ilmiöistä käyttää nimikettä evoluutio, kuitenkin tuollainen bakteeriasia on osa luontoa, olen sen ikäinen että olen huomannut jo kuinka vastustuskyky muuttuu sitä mukaa kun lääkitys kehittyy. Bakteerikantojen kehittyminen ym ei selitä evoluutiota. Itse en esim polveudu apinasta, jos joku muu niin olkaa hyvät. En aio osallistua tähän keskusteluun enää mutta tarkkailen kyllä mitä minun omituiset ajatukseni aiheuttivat. Ja jos joku tosiaan on minua viisaampi (Mikä ei vain ole mahdollista vaan todennäköistä) niin kirjoitelkaa ihmeessä minun höpinäni tyhjäksi.

• bulibubu
        Tavoitteeton kirjoitti:

>>Sopeutuminen erilaistumisen kautta onkin bakteerin jo olemassaoleva ominaisuus, eikä siis ulkopuolelta vaikuttava mystinen luonnonvoima kuten evolunistit luulevat.>Aivan kuten ihmisenkin immuniteettijärjestelmä käyttää hyväkseen mutaatioita, ne ovat sille SUUNNITELTU OMINAISUUS. Näinollen jonkun on myös täytynyt suunnitella bakteerille kyky sopeutua erilaistumisen avulla.>Haluaisinpa nähdä sen evoluution todisteen, missä bakteeri muuttuisi vaikkapa jonkinlaiseksi madoksi tai päinvastoin.

Pisti silmääni kommentti että:
        >>Mihin tuo väite suunnittelusta perustuu? Miksei tuollainen ominaisuus voi olla kehittynyt ihan itsestään?

• Tavoitteeton
        bulibubu kirjoitti:

>>Mihin tuo väite suunnittelusta perustuu? Miksei tuollainen ominaisuus voi olla kehittynyt ihan itsestään?

>>Juuri tämän takia aloitin keskustelun. Evoluutio perustuu juuri siihen että kaikki on kehittynyt itsestään, kun ajattelee aikaa niin pitkälle kuin mahdollista niin kaiken (universumi) synty, mistä se on kehittynyt?

• bulibubu
        Tavoitteeton kirjoitti:

>>Juuri tämän takia aloitin keskustelun. Evoluutio perustuu juuri siihen että kaikki on kehittynyt itsestään, kun ajattelee aikaa niin pitkälle kuin mahdollista niin kaiken (universumi) synty, mistä se on kehittynyt?

Olen tämänkin evoluutioteorian kuullut, useampi menee vain pitemmälle.
        Kuitenkin palatakseni bakteerikantaan niin täällä joku otti hyvin huomioon tilanteen että bakteeri pysyy bakteerina ja npp (niin pois päin)mutta sitä on minun vaikea sulattaa että kaikki kehittyy vahingossa. Tai että todellakin olen jonkun toisen lajin kehitelmä. Jos ihmislaji on muuttunut/kehittynyt ja se on evoluutiota so be! Esimerkkinä jos nyt vaikka sattuisi uskomaan tuohon isoon kirjaan että kaiken on luonut Jumala niin onhan aatamin ajoista tässä tapauksessa eri "ihmisrotuja" syntynyt. Jos se on evoluutiota niin olkoot, mutta tämä ei ollut lähtökohta vaan se opetus minkä minä olen asiasta saanut mihin kuuluu Darwinismista saakka kaikki, ja se pitää niellä kyseenalaistamatta tai saa hullun maineen.

• Tavoitteeton
        bulibubu kirjoitti:

Olen tämänkin evoluutioteorian kuullut, useampi menee vain pitemmälle.
        Kuitenkin palatakseni bakteerikantaan niin täällä joku otti hyvin huomioon tilanteen että bakteeri pysyy bakteerina ja npp (niin pois päin)mutta sitä on minun vaikea sulattaa että kaikki kehittyy vahingossa. Tai että todellakin olen jonkun toisen lajin kehitelmä. Jos ihmislaji on muuttunut/kehittynyt ja se on evoluutiota so be! Esimerkkinä jos nyt vaikka sattuisi uskomaan tuohon isoon kirjaan että kaiken on luonut Jumala niin onhan aatamin ajoista tässä tapauksessa eri "ihmisrotuja" syntynyt. Jos se on evoluutiota niin olkoot, mutta tämä ei ollut lähtökohta vaan se opetus minkä minä olen asiasta saanut mihin kuuluu Darwinismista saakka kaikki, ja se pitää niellä kyseenalaistamatta tai saa hullun maineen.

>>Olen tämänkin evoluutioteorian kuullut, useampi menee vain pitemmälle.>mutta sitä on minun vaikea sulattaa että kaikki kehittyy vahingossa. Tai että todellakin olen jonkun toisen lajin kehitelmä.

• Mei Tomonex
        Tavoitteeton kirjoitti:

>>Olen tämänkin evoluutioteorian kuullut, useampi menee vain pitemmälle.>mutta sitä on minun vaikea sulattaa että kaikki kehittyy vahingossa. Tai että todellakin olen jonkun toisen lajin kehitelmä.

Telkkukansalle helposti sulavaa:

http://kotisivu.mtv3.fi/tjt2/evtv.html

Mitä mietteitä herättää?

• Tavoitteeton
        Mei Tomonex kirjoitti:

Telkkukansalle helposti sulavaa:

http://kotisivu.mtv3.fi/tjt2/evtv.html

Mitä mietteitä herättää?

evoluutioon ilmeisen kriittisesti suhtautuvan henkilön kommentit tv:ssä esitettyihin tiedeohjelmiin liittyvät siihen, mitä evoluutio tai evoluutioteoria ovat?

Tietenkin jos halusit herättää ajatuksen siitä, että evoluutioteoria ei välttämättä ole totta, ymmärrän tuon linkin. Eihän se välttämättä kaikilta osilta olekaan. Siksipä sitä sanotaankin teoriaksi. Vaan eipä ole vielä kukaan esittänyt parempaakaan teoriaa.

• Fuusio
        bulibubu kirjoitti:

Sivuhuomautus: Energiamäärä universumissa on vakio, muuttumaton. Toisin sanoen energia ei ole syntynyt yhtään mistään, se on ikuista, alutonta ja loputonta.

• bulibubu
        Tavoitteeton kirjoitti:

>>Se, että sinun on vaikea sulattaa jotain on aika huono vasta-argumentti kaikelle sille tieteelliselle näytölle, joka osoittaa päinvastaista.

• Pekka
        bulibubu kirjoitti:

>>Se, että sinun on vaikea sulattaa jotain on aika huono vasta-argumentti kaikelle sille tieteelliselle näytölle, joka osoittaa päinvastaista.

Mielenkiintoista, haluat tieteellisltä teoriaoilta 100% varmuutta, mutta sinulle riittää raamatun sana ilman minkäänlaista faktaa tai toistettavissa olevaa tarkastelua.

Tätä kutsutaan tuplastandardiksi, ja se on hyvin yleistä maailmankuvansa kanssa taistelevien uskovaisten keskuudessa.

• bulibubu
        Pekka kirjoitti:

Mielenkiintoista, haluat tieteellisltä teoriaoilta 100% varmuutta, mutta sinulle riittää raamatun sana ilman minkäänlaista faktaa tai toistettavissa olevaa tarkastelua.

Tätä kutsutaan tuplastandardiksi, ja se on hyvin yleistä maailmankuvansa kanssa taistelevien uskovaisten keskuudessa.

Miksi minä haluaisin 100% varmuutta toiselta mutten toiselta. En voi kumpaakaan todistaa oikeammaksi tai vääremmäksi.

Yleensä heti kun vedetään 100% matto jonkun alta (Uskonnon "jankkaajat"

• kualimato
        Tavoitteeton kirjoitti:

>>Sopeutuminen erilaistumisen kautta onkin bakteerin jo olemassaoleva ominaisuus, eikä siis ulkopuolelta vaikuttava mystinen luonnonvoima kuten evolunistit luulevat.

• Long Nose
        Long Nose kirjoitti:

Kiitos vastauksesta.Huomenna kokeillaan sattuman satoa josko 26 vuotta vanha autoni menisi taas katsastuksesta läpi.

Ei ole sattuma kaukana maineestaan.Teki mulle pahan mielen.Tuli romua autosta eikä helpota sekään että minun hinaten piti kuljettaa vanha kumppani tylysti nenästä vetäen ja lasku piti maksaa itse.Niin sattuma karkeasti petti.

• Long Nose kirjoitti:

Ei ole sattuma kaukana maineestaan.Teki mulle pahan mielen.Tuli romua autosta eikä helpota sekään että minun hinaten piti kuljettaa vanha kumppani tylysti nenästä vetäen ja lasku piti maksaa itse.Niin sattuma karkeasti petti.

...että nimimerkkisi on Long Nose - ainakin tuon autosi vetämisen jälkeen.

Otan osaa ystävän menettämisen johdosta.

• Pekka
        bulibubu kirjoitti:

Miksi minä haluaisin 100% varmuutta toiselta mutten toiselta. En voi kumpaakaan todistaa oikeammaksi tai vääremmäksi.

Yleensä heti kun vedetään 100% matto jonkun alta (Uskonnon "jankkaajat"

No, tosiasia kuitenkin on se että tiede perustuu pääosin havaintoihin ja niistä johdettuihin teorioihin.

Uskonto, uskonnollinen uskominen, perustuu... uskoon.

Minusta on aivan turha puhua uskonnon tieteellisestä todistamisesta. Sellaista ei ole. Tiedolla voidaan ainoastaan rajoittaa mahdollisuuksia, tai mahdollisia teorioita. Tieto on esimerkiksi rajoittanut "nooan tulvan" pois mahdollisista todellisuuksista. Se ei voi rajoittaa pois havaitsematonta todellisuuden ulkopuolista entiteettiä.

• selaa

Evoluutioteoria on järkioppi ei uskonto. Jotkut ihmiset yrittävät järkiopein tehdä tyhjäksi Jumalan Sanan. Luther kirjoitti, että sellaiset järkiopit ovat sammakkoja, jotka eivät toimita mitään vaan sammakkoina pysyvät. Muita järkioppeja ovat esim. ateismi ja materialismi. Niittenkin kannattajat yrittävät saada ihmiset luopumaan uskostaan Jumalaan.

• bulibubu

Voin yhtyä tähän kantaan, kyse on vain nimestä, järkioppi tai uskonto. Tästä on aivan turha kiistellä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      107
      8833
    2. Jos jokin ihme

Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      93
      6760
    3. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      65
      6520
    4. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      34
      5361
    5. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      63
      4557
    6. Onko yhtään ikävä

Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      55
      3521
    7. Miksi halusit

Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      50
      3355
    8. Sinulle J mies

Hyvää joulua ❤️
      Ikävä
      51
      3112
    9. Mikä tarkoitus tällä kaikella

On ollut? Osaatko vastata tähän?
      Ikävä
      56
      2922
    10. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      51
      2906
    Aihe