Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

belgit vs.sakemanni

vertailua

Kokemusta on vain saksanpaimenkoirista,mutta belgit ovat alkaneet kiinnostaa.Tiedän että yksilökohtaisia eroja on kummassakin rodussa,mutta varmasti myös rotukohtaisia.Kertokaa eri karvamuunnosten keskinäisistä eroista.Koulutettavuus..,sosiaalisuus muita koiria kohtaan vrt.saku.Onko tosiaan niin paljon heikkohermoisuutta,arkuutta ja epilepsiaa,kuin joskus kuulee.Muita belgille tyypillisiä sairauksia.Teen tässä tällaista "esikartoitusta" ja toki myöhemmässä vaiheessa haastattelen kasvattajia ja omistajia.

22

2652

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meillä on kaksi tervuerenia. Molemmat ihan mukavia koiria.
      Jotkut belgit on arkoja ja jotkut eivät pidä toisista koirista. Esim. meillä vanhempi koira rähisee toisille koirille ja pitäisi ehkä kouluttaa jotenkin. Nuorempi on taas ystävällinen muille, niin koirille kuin ihmisille, jos sitä ei vain pelota. Kun se pelkää, alkaa haukkua, uhota ja pelkää miehiä.
      Belgit on tosi energisiä ja koulutettuina tottelevaisia. Sakamanneista en tiedä, mut belgillä riittää virtaa. Jaksaisivat juosta aamusta iltaan ja touhottaa, mutta kyllä nekin sitten illan hämärtyessä laskee pään ja sulkee silmät.
      Belgeillä on ainakin jonkun verran epilepsiaa, mut sairauksiren yleisyydestä en mene sanomaan mitään, kun en ole kasvattaja tai muuten perehtynyt koirakantaan.
      Ainakin meidän koirien turkki on ollut suht helppo, mut ei oo käytetty näyttelyissä.
      Meillä koirat on belgeiksi mielestäni aika rohkeita, ovat kasvaneet keskellä perheen arkea.
      Rodulla on vahtiviettiä ja meilläkin vahditaan kaikki tulijat ja joskus ohikulkijat.
      Tämä rotu menestyy hyvin agilityssä ja palveluskoiralajeissa ja harrastaa kannattaa, moni belgi suuntaa tarmonsa kaikkeen kiellettyyn, jos ei saa päänvaivaa muualta.

      • koira^^fani^^

        tää nyt ei oikee liity tähän aiheeseen, mut mä oon se jonka kanssa oot chattailly nimimerkki: koira^^fani^^se jolla on labradorinnoutaja joka haluais sitä tervua. olisitko halunnu ruveta mailailemaan mun kanssa? mut kirjota jos haluat.. mun s-postin ossa on kuitenkin: [email protected]


      • ehkä(!)

        kouluttaa jotenkin? Et siis ole kouluttanut koiriasi. Belgianpaimenkoiria. Suojelussa käytettäviä palveluskoiria...voi jeesus....

        Mut ku ne on niin ihkuja, niin mä halusin sellasen...mä sydän belgit....mutsis on.."double-wee?" Vittu teitä amatöörejä....


      • ehkä(!) kirjoitti:

        kouluttaa jotenkin? Et siis ole kouluttanut koiriasi. Belgianpaimenkoiria. Suojelussa käytettäviä palveluskoiria...voi jeesus....

        Mut ku ne on niin ihkuja, niin mä halusin sellasen...mä sydän belgit....mutsis on.."double-wee?" Vittu teitä amatöörejä....

        ... varmaan vähän mun kattoo mitä raapustan. Siis. Ite en oo koiria kouluttanut, mutta ne ovat molemmat peruskoulutettu ja muuten hallinnassa ja yhteiskuntakelpoisia, toi vanhempi vaan on tollanen äksy rähisijä.

        Ja se toinen. Ihan mieletön otus. Ite oon sitä peruskoulutusta sitten laajentanu ja hionu ja tämä otus on kyllä tosi hyvä koira.

        Oon nähny sujelumalikan toiminnassa. On tosi, et belgi on palveluskoira, mutta kyllä se ihan harrastelijallakin menee, jos on tarpeeks tietoo ja vastuuta. Eikä kaikki belggarit ole suojelukoiri tai edes täysin pk-hommissa.

        Haaveissa kyllä siintää käyttömali, mutta ei taida vielä pitkään aikaan energia ja aika riittää eikä suojelu ainakaan tule oleen mun laji, ennemminkin toko agility ja ehkä joku pelastuskoira- tai jäljestyshomma. Ja nimenomaan suojeluun käytetyn koiran pitää olla tervepäinen (geneettiseti siis)ja huolella sosiaalistettu. Ei se koira ihan luonnostaan pure, sillä on vain taipumukset repiä ja roikkua hihassa, ja suojelukin on mun käsityksen mukaan sellanen laji, et koiran pitää olla tosi hyvin hanskassa. Siinä mun mielipide.


    • kipinä

      Mulla ei saksanpaimenkoirista ole kuin huonoja kokemuksia, mutta tervutyttö on kotona. Oon kuullut sanottavan, että groenendaelit ois vähän agressiivisuuteen taipuvaisempia kuin tervut. Arkoja belgejä en ole tavannut. Mutta siinäkin on varmaan paljon myös kasvatuksella osansa. Epilepsia on aika harvinaista jo tänä päivänä. Kennelliiton jalostussivujen kautta kannattaa pentua ottaessa tutkia, onko suvussa ollut epilepsiaa. Terveempi rotu kait se sakemanniin verrattuna silti on. Kantakin on pienempi elikkäs ei oo niin paljon vaihtelua laadussa. Tosi energinen belggari on, mutta mielestäni erittäin helppo koulutettava. Oletko tutustunut meidän yhdistyksen sivuihin www.finbelge.fi. Suosittelen belggaria lämpimästi :)

      • -.,-.,-.

        Siinä tuli taas niin paljon kukkua jo omasta rodusta, etta huh huh. Silmät auki ja tosiasiat kehiin.

        Epilepsia katoamaan päin??!! Justiinsa niin. Ja lehmät lentävät.

        Belgianpaimenkoirissa on turkin väriin ja laatuun katsomatta erittäin paljon luonneongelmia. Suoranainen rotuominaisuus on hermojen heikkous.

        Alkuperäiselle kysyjälle: riippuu, mitä arvostat. Jos haluat koirasta rohkeutta, hermorakennetta ja toimivuutta monipuolisesti, niin ota saku. Jos haluat kevyen koiran, jonka kanssa joudut mahdollisesti kikkailemaan päästäksesi hyviin koulutustuloksiin, ota belgi.


    • noita

      Muunnoksia kannattaa katsoa ja linjoja tarkkaan belgien kohdalla. Riippuen siitä, mihin tarkoitukseen koiraa olet ottamassa kannattaa sitten suunnata valintansa.
      Tuohon yhteen vastaukseen täytyy todeta, että pelkäävä ja arka koira on mun silmissäni ei-toivottu, oli minkä rotuinen hyvänsä. Ja kaikki pitää kouluttaa.
      Belgeissä on eroja hemmetisti. Ensinnäkin karvamuunnoksissa, mutta myös käyttö- ja näyttelylinjaisissa ja niiden sisällä. Hirveesti käytetään edelleen valitettavasti koiria, jotka toimii kasvattajan arvostamalla alueella; esim. kaunis, mutta hankalan arka ja toimintakyvytön koira päätyy näyttelytulosten takia jalostukseen. Kertoisit vähän, että mitä olet hakemassa... Sakuihin verrattuna varmasti hyvä keskiverto belgi on energisempi ja osin myös vietikkäämpi pakkaus. Hyvä belgi menee sata lasissa kun niikseen tulee ja lepää kun ei ole hommia - se on mun mielipide.

      • -.,-.,-.

        >Sakuihin verrattuna varmasti hyvä keskiverto belgi on energisempi ja osin myös vietikkäämpi pakkaus. >>

        Mihin tuo vietikkyys perustuu? Siihenkö, että belgi on perusluonteeltaan hektinen ja hermorakenteeltaan heikko?

        Sakemannilla on huomattavasti parempi hermorakenne yleistäen, kuin belgianpaimenkoiralla. Puhutaan nyt näistä geeliturkeista, eikä sotketa käyttiksiä vertailuun.

        Se, että sakemanni ei rodunomaisesti ole yhtä hektinen, on vain plussaa. Osittain se kertoo myös hermoista. Sakemannin viettirakenteessa tai luonneominaisuuksissa on harvoin sellaisia puutteita, jotka estävät sen normaalin koulutuksen.

        Belgeissä... Joo... ;)

        Molemmat rodut varsin tuttuja.


      • antihistabio
        -.,-.,-. kirjoitti:

        >Sakuihin verrattuna varmasti hyvä keskiverto belgi on energisempi ja osin myös vietikkäämpi pakkaus. >>

        Mihin tuo vietikkyys perustuu? Siihenkö, että belgi on perusluonteeltaan hektinen ja hermorakenteeltaan heikko?

        Sakemannilla on huomattavasti parempi hermorakenne yleistäen, kuin belgianpaimenkoiralla. Puhutaan nyt näistä geeliturkeista, eikä sotketa käyttiksiä vertailuun.

        Se, että sakemanni ei rodunomaisesti ole yhtä hektinen, on vain plussaa. Osittain se kertoo myös hermoista. Sakemannin viettirakenteessa tai luonneominaisuuksissa on harvoin sellaisia puutteita, jotka estävät sen normaalin koulutuksen.

        Belgeissä... Joo... ;)

        Molemmat rodut varsin tuttuja.

        Sakut nykyisin järkyttävän sairaita. Melkein kaikki sakut joko lonkka- tai selkävikaisia. Niillä on erittäin usein allergioita, vakavia ripulitauteja ja suolisto-ongelmia. Myös sakujen elinikä kertoo paljon. Monet niistä jo kuusivuotiaina vanhuudenhöperöitä ja jäykistyneitä. Jäykillä koirilla ei voi harrastaa yhtään mitään. Ne vain hermoilevat, kiroavat olemassaoloaan. Sakut myös haisevat pahalle. Niiden aineenvaihdunnassa erittäin usein vikaa. Tämä on nähty kentillä ja klinikoilla. Sakemannin arvo työkoirana alkaa olla jo tiensä päässä. Rodun sisäsiitosaste ja näyttelyjalostuksen vuoksi liian suuri. Näyttelyihmiset ovat väärine ihanteineen tuhonneet saksanpaimenkoiran. Sama kehitys tapahtumassa näyttelybelkeillä On surullista katsoa kun koria jalostetaan pilalle. Se on vakava-asteista eläinrääkkäystä.


      • olet..
        antihistabio kirjoitti:

        Sakut nykyisin järkyttävän sairaita. Melkein kaikki sakut joko lonkka- tai selkävikaisia. Niillä on erittäin usein allergioita, vakavia ripulitauteja ja suolisto-ongelmia. Myös sakujen elinikä kertoo paljon. Monet niistä jo kuusivuotiaina vanhuudenhöperöitä ja jäykistyneitä. Jäykillä koirilla ei voi harrastaa yhtään mitään. Ne vain hermoilevat, kiroavat olemassaoloaan. Sakut myös haisevat pahalle. Niiden aineenvaihdunnassa erittäin usein vikaa. Tämä on nähty kentillä ja klinikoilla. Sakemannin arvo työkoirana alkaa olla jo tiensä päässä. Rodun sisäsiitosaste ja näyttelyjalostuksen vuoksi liian suuri. Näyttelyihmiset ovat väärine ihanteineen tuhonneet saksanpaimenkoiran. Sama kehitys tapahtumassa näyttelybelkeillä On surullista katsoa kun koria jalostetaan pilalle. Se on vakava-asteista eläinrääkkäystä.

        erittäin oikeassa.Harmi ja sääli,muuten ennen niin upeaa rotua.Tilanne on edellisen sakun ostosta ,reilussa 12 vuodessa, huonontunut todella paljon.


      • noita
        -.,-.,-. kirjoitti:

        >Sakuihin verrattuna varmasti hyvä keskiverto belgi on energisempi ja osin myös vietikkäämpi pakkaus. >>

        Mihin tuo vietikkyys perustuu? Siihenkö, että belgi on perusluonteeltaan hektinen ja hermorakenteeltaan heikko?

        Sakemannilla on huomattavasti parempi hermorakenne yleistäen, kuin belgianpaimenkoiralla. Puhutaan nyt näistä geeliturkeista, eikä sotketa käyttiksiä vertailuun.

        Se, että sakemanni ei rodunomaisesti ole yhtä hektinen, on vain plussaa. Osittain se kertoo myös hermoista. Sakemannin viettirakenteessa tai luonneominaisuuksissa on harvoin sellaisia puutteita, jotka estävät sen normaalin koulutuksen.

        Belgeissä... Joo... ;)

        Molemmat rodut varsin tuttuja.

        Kommentteja tohon viettikkyys- osioon... Molemmat rodut tuntevana haluat varmaan kuulla kommentin: saalispelle?? Ja tuo yleistys : "...belgi on perusluonteeltaan hektinen ja hermorakenteeltaan heikko" on kyllä sulta aika hieno heitto. Mutta mielipiteensä kullakin.
        Täytyy sanoa, että itse pidän valtavasti molemmista roduista, sakuista ja belgeistä. Ja käyttölinjaiset ovat lähellä sydäntä, kun en välitä näyttelyistä. Eli itselläni ei ole intressiä geelareihin, kun mulle ei sellaista tule.
        Itseäni lainatakseni: "Hyvä belgi menee sata lasissa kun niikseen tulee ja lepää kun ei ole hommia - se on mun mielipide." Tämä riittäköön lukutaitoisille toistettuna selittämään sen, puhuinko hermoheikoista ja temperamentiltaan hankalan vilkkaista koirista, kuten ilm. tarkoitit.
        Alkuperäinen kysyjä oli kiinnostunut myös koiran koulutettavuudesta, joten ajattelin (liian innokkaana?), että hän tarkoittaa koulutusta jotakin lajia varten (lähinnä pk ensimm. mielessä), joten kyllä se katse sinne käyttöpuolelle suuntaa, ei geeleihin, vaikka niistäkin on kavunnut moni palkinnoille isommissakin piireissä.


    • vertailua

      Kiitos kaikille mielipiteistä,lisääkin otetaan mielellään vastaan.Meillä nämä sakut,joita on ollut,ovat olleet koko perheen touhuissa joka paikassa mukana.Normaalin kotikasvatuksen ovat saaneet,ovat olleet hyväluonteisia ja tottelevaisia koiria.Nykykannan terveystilanne vain huolestuttaa seuraavan koiran hankintaa silmällä pitäen.Kovin vietikästä "pakkausta" en etsiskele,joten näyttelylinjainen olisi käyttötarpeen puolesta sopivampi,sakuissahan linjat poikkeavat toisistaan suurestikin..Normaalin perustottelevaisuuskoulutuksen tulisi saamaan ja aktiviteetteja riittävästi,mutta mikään todella aktiivinen harrastaja en ole.Koira olisi lähinnä perheenjäsen,kumppani,lenkkikaveri,jonka kanssa toki kaikenlaista koiramaista puuhataan.Soveltuuko belgi tällaiseen elämään?Meidän sakut ovat ainakin olleet onnellisia ja tasapainoisia koiria.Onko sillä, onko uros vai narttu tässä suhteessa eroa.

      • noita

        Pitäisi kyllä löytyä belgien näyttelylinjoista ihan tasapainoiseksi kotikoiraksi sopivia yksilöitä, kun saavat aivojumppaa ja liikuntaa tarpeekseen. Kyllähän se tollanen peruskoulutus jo ja pieni temppujen teettäminen riittää kun vähän itsekin näkee vaivaa aktiviteetteja miettiessään. Kuitenkin kannattaa harkita tarkkaan, mistä pennun (tai vaikka aikuisen) ottaa ja tutustua sukulaiskoiriin ihan itsekin. Totta on, että belgikantaan mahtuu kaikenlaista karvaturria. Itselläni on rassaavia kokemuksia siitä, kuinka vaikeaa on elämä äärimmäisen kiltin, mutta aran ja vielä ääniherkän (muun rotuisen) koiran kanssa, enkä siksi halua enää ikinä sellaista. Omat belgit olleet kaukana siitä. Onnea mukavan kaverin etsintään!


      • kirppu

        Moi! Kyllä se tuollaiseen soveltuu. Mun tervussa on sekä käyttölinjaa että näyttelylinjaa ja se on tällä hetkellä ihan kotikoirana. Silloin kun se oli nuorempi, kisattiin menestyksekkäästikin tokossa. Nyt ei ole enää kisattu, mutta ei näytä koiraa haittaavan. Se kulkee joka paikassa mukana ja elää sisällä meidän kanssamme.


    • mötikkä

      Mulla on ollut aiemmin tervuja,mutta nyt meil asustaa sakemanniuros.Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa.Itse pidän belgien eloisuudesta ja niiden liikkeistä ja ketteryydestä.Mutta se nopeus voi olla myös haitaksi.Pitää nimittäin paikkansa,että belgi toimii ennen kuin ajattelee...joten belgiä on pystyttävä lukemaan nopeasti jotta se pysyy paremmin hallinnassa. sakemannit ovat tämän suhteen taas loivaliikkeisempiä,ja ainakin mun mielestä helpompia hallita.Muutenkin sun täytyy olla belgis kanssa ovela,kun taas sakemanni on yksioikoisempi.Nää nyt on makuasioita nää rotuhommat, mutta mun sydän sykkii nyt ja aina belgeille.

      • xena_71

        Meillä kotona on aina ollut sakemanni ja mulla itellä on ollut sakemanni uros narttu sekä belgi uros narttu (tervu) ja sitten sekarotuinen narttu jonka isä oli belgi ja emä sakemanni:) Näistä kaikkein mukavin ja tervein oli tämä viimeksi mainittu!
        Tällä kokemuksella sanoisin, että kummassakin rodussa nartut on "helpompia" kouluttaa, tarkoitan sekä perustottelevaisuutta että "vakavampaa" koiraharrastusta. Belgien kanssa tokoilin, kuten myös sekarotuisen kanssa.
        Kuten jo edelläkin on todettu, rodut ovat loppujen lopuksi yllättävänkin erilaisia. Mun sydän sykkii enemmän sakemanneille, ehkä siksi, että olen niihin niin "tottunut". Harmittaa vaan tää niiden nykyinen terveystilanne. Raumalla on yksi kennel, josta olen saanut terveitä pentuja; paljon sieltä menee poliisille. Jokainen koira on kuitenkin yksilö, vaikka yleistäen voi kai sanoa, että sakemannit on rauhallisempia kuin belgit.


    • Nimetön

      Mielipide aiheesta belgit-sakemannit. Ensin todettava, että itse tykkään molemmista koirista. Luin läpi koko tähänastisen keskustelun ja kovin henkilökohtaisesti ihmiset suhtautuvat tähän.. makuasiasta kuitenkin pitkälti kyse.

      Sakemannien terveydessä on toki toivomisen varaa. Itellä on menossa kolmas koira ja toinen saku. Ensimmäisellä oli lonka A C, mutta ei haitannut menoa yhtään ja koira eli liki 12 vuotiaaksi. Nykyisellä koiralla, joka on samalta kasvattajalta kuin ekakin, on molemmat lonkat A. Kannattaa koiraa valitessa kysellä sukutaulua ja kiinnittää huomiota vanhempien lonkkiin. Itse en koskaan teetättäisi pentua koiralla, jonka lonkat ovat luokkaa BB tai sitä huonommat.

      Belginkin terveydessä on toivomisen varaa ja ei toi epilepsia kyllä ainakaan omien kokemusten mukaan ole mihinkään katoamassa. Lähinnä belgin kanssa ongelmana sitten se terveys siellä pääkopan sisällä. Toisin kuin joku yllä väitti, olen eri mieltä siitä, että arkuutta voisi kasvatuksella vähentää (lisätä sitä varmasti kyllä voi, mutta jos koira on perusluonteeltaan arka, se on ja pysyy sellaisena). Belgeissä on ikävä kyllä paljon (lähinnä juuri arkuudesta ja yllä paljon puhutusta "heikkohermoisuudesta" johtuen) vihaisia koiria. Sakemannien kohdalla vieraita koiria ja ihmisiä kohtaan vihaisuutta esiintyy lähinnä silloin, kun koira on jätetty kouluttamatta tai sen aggressiivisuutta on tieten tahtoen lisätty.

      Molemmat rodut ovat vaativia. Omat koirat olleet kaikki narttuja (siis yksi tervu ja kaksi sakemannia) ja kun olen koiria ostanut, on kasvattaja aina ollut sitä mieltä, että narttu on helpompi kouluttaa ja hallita. Kaikkien koirien koulutus on onnistunut hyvin enkä voi väittää huomanneeni kovin suurta eroa koulutettavuudessa.
      Belgi on kaikenkaikkiaan kevyempi, nopeampi ja siinä mielessä energisemmän tuntuinen kuin saku, mutta ei spk:takaan voi kyllä missään olosuhteissa sanoa laiskanpuoleiseksi. Molempien koirien kanssa voi harrastaa lähes rajattomasti. Väitän kuitenkin, että belggari vaatii enemmän aktiviteetteja kuin sakemanni. Lisäksi faktahomma on se, että belgian paimenkoirassa on huomattavan paljon enemmän sitä PAIMENTA jäljellä kuin saksalaisessa versiossa. Hyvällä, määrätietoisella koulutuksella pääsee hyviin tuloksiin ja saa kitkettyä liian paimentamisvietin koirasta.

      Suurimpana miinuksena belggarilla siis vika päässä, sakemannilla vika peräpäässä.

      • ei arka

        puhuit asiaa. Mutta molemmista löytyy elukoita joka lähtöön. Belgeissä mutta myös sakuissa näyttelylinjat kannattaa kiertää kaukaa. Niissä paljon luonneongelmia. Ns. työlinjaiset paljon parempia, sosiaalisempia ja paremmin koulutettavissa. Aran koiran kanssa elämä voi olla helvettiä ja arkuus on todellakin perinnöllistä, vääristä jalostusvalinnoista ja liiasta sukurutsasta johtuvaa.


    • Khukhuu

      Vastauksia on yhtä paljon kuin kirjoittajia.

      Sekä belgeissä, että sakemanneissa on terveydellisiä ongelmia. Molemmissa on mm. epilepsiaa ja luustovikoja (lonkat ym.). Luuston kohdalla belgi on vielä terveempi, mutta esim. käyttölinjassa on alkaneet jo selät napsahdella tässäkin rodussa.

      Perusolemukseltaan keskiverto sakemanni on rauhallisemman oloinen kuin keskiverto belgi. On makuasia, kummasta tämän osalta tykkää enemmän. Niinkuin joku tuolla jo aiemmin sanoikin, sakemanni on belgiin verrattuna yksoikosempi.

      Molemmissa roduissa kannattaa tarkkaan katsoa, mistä sen pennun ottaa. Epilepsian osalta menee tuuripeliksi, koska kummassakaan rodussa kasvattajat ei välttämättä tätä ikävää sairautta kummemmin mainosta linjoistaan löytyvän. Ja vaikka tuolla edellä muuta väitettiin, kennelliiton kannasta EI löydy epitietoja.
      Eli kasvattajaa valitessa tuntosarvet äärimmäisen herkiksi. Uskalla kyseenalaistaa kuulemasi.

      Molemmissa roduissa löytyy paljonkin koiria, jotka eivät aikuisena tule toimeen samaa sukupuolta olevien lajitovereiden kanssa.

      Ja sitten lopuksi, tännekin näytti eksyneen näitä, jotka kehottavat ohittamaan "geelarit" ja ottamaan käyttölinjaisen... Eiköhän jätetä nämä käyttikset (varsinkin belgeissä) kokeneille, aktiivisesti (tiettyjä lajeja) harrastaville tahoille ja viranomaisille. Siinä kaivaa kuoppaa rodulle, kun tehdään käyttiksistä muotilinja ja suositellaan niitä ratkaisuna jokaiseen ongelmaan. Surullisia esimerkkejä on jo vaikka kuinka paljon.

      Aloittajan viesteistä päätellen hän ei etsi koiraa, jonka jalostuksessa on kiinnitetty erityisesti huomiota rohkeuteen uhmata ihmistä.

      • kerroppas

        Kerro niistä surullista esimerkeistä. Haluan kuulla konkreettista enkä sun mutua.


      • Khukhuu
        kerroppas kirjoitti:

        Kerro niistä surullista esimerkeistä. Haluan kuulla konkreettista enkä sun mutua.

        Jos et ole vielä törmänny yhteenkään tapaukseen, jossa koira ei esim. pysy händyssä, onneks olkoon.

        Tuo "sun mutu" kertoo jo niin paljon, että turha selventää enempää, seuraavaksi väännyt itkemään nimiä.


    • belggaa

      Aika hauska ketju. Itsellä on ollut saku ja nyt on belgipenikka tuossa kasvamassa. Tähän mennessä voin sanoa, että suu auki on täytynyt katsella miten rauhallinen tuo pentu on! Saku oli pienestä asti häsläämässä joka paikassa, hirveä touhottaja. Tämä belgi on sisällä hyvin rauhallinen, joskin kyllä pihalla osaa näyttää toisenkin puolensa.

      Mun mielestä on aika typerää yleistää noin laajasti kuten useimmat tekevät. Katsokaapa vaikka belgien pentulistaa. Viimeksi varmaan viikko sitten katsoin, enkä todellakaan ottaisi sieltä yhtäkään pentua. Vanhemmilta puuttuu näyttöä ja pentuja teetetään koirilla, jotka eivät ole läpäisseet edes luonnetestiä hyväksytysti. Kyllähän sen tietää, ettei tuolta pohjalta mitään timantteja kasva.

      Kyse onkin siitä, että koiransa voi hyvin pitkälle itse valita. Onhan se selvä, että jos molemmilta vanhemmilta löytyy hyvää näyttöä ja pisteitä luonnetestistä, ja jos vielä kauempanakin suvussa näyttää olevan hyviä koiria, niin todennäköisesti pennustakin saa KASVATTAMALLA hyvän koiran.

      Belgihän täytyy ehdottomasti kouluttaa ja kasvattaa. Ja niin täytyy sakukin!

      Oliskohan käynyt niin, että nyt kun belgit on siinä jalostussopimuksessa, että vain tervelonkkaisia saa jalostaa jne. niin muut ominaisuudet kärsivät. Ajatellaan, että no tehdään nyt pennut tällä heikohkolla koiralla, kun se on kuitenkin terve (ja kauniskin ehkä). Sen sijaan sakuissa ei ole tuota terveysvaatimusta, joten on enemmän hyväpäistä materiaalia käytössä, joskin sairasta.

      Ja siitä hermorakenteesta. Mitä nyt olen ehtinyt käydä purutreenejä seuraamassa, niin sakut huutavat kentällä (ja autossa) ja piippaavat kuin hullut. Kun tuli belgien vuoro niin piti ihan kysyä "häh, eikö niiden kuulukaan vauhkota niinku hullut". Belgi ei sauhunnut niin pahasti.

      Minä sanoisin, että ota belgi, mutta käytä aikaa ja vaivaa hyvän pennun etsimiseen. Nuo pentulistat näyttää todella pahalta! Ja tutustu vanhempiin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2364
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      53
      2064
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1883
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1858
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1658
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1582
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1456
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1420
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1402
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1390
    Aihe