Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Aikidosta

Janne

onko aikido kuinka toimiva laji?Kertokaa rehellisesti.Ja sitten vielä että onko aikidossa lyöntejä ja potkuja kun olin aikido näytöksessä niin näin sielä vain sellaisen lyönnin mikä tulee hullusti yläkautta ja kämmen oli siinä auki eli toimiiko esim potku ja lyöntilajeja vastaan?

22

6955

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koettu on

      Monia lajeja on tullut treenattua, kovia ja pehmeitä. Täytyy sanoa että aikido on yksi TOIMIVIMPIA! Aikido toimii pidemmän päälle sillä tavalla, että sen harjoittelusta tulee hyvä olo. Ihan aidosti hyvä olo! Hämmästyttävän hyvä olo. (Tätä ei luultavasti sellainen ymmärrä joka ei sitä ole kokenut?)

      Luulen kuitenkin, että tarkoitit kysymyksessäsi toimivuudella jotain muuta. Ei, aikidossa ei opita vuodessa eikä kolmessa taitoja, joista olisi hyötyä käytännön kamppailutilanteessa! Todellisen aikidon itsepuolustuksellinen toimivuus perustuu pikemminkin kamppailutilanteiden ohittamiseen.

      Olen kohdannut joitakin aikidokoita, jotka treenaavat lajiaan ns. "realistisesta näkökulmasta". Minusta he ovat lähinnä säälittäviä! Toisaalta he saattavat aiheuttaa piristävää hämmennystä leireillessään todellisten aikidokoiden seassa.

      Sen sanon, ettei kannata nyrkkeilijän, thaiboxarin, karatekan, judokan, vapaaottelijan jne. testaamaan todellista aikidomestaria. Tai testatkaa vaan; ei se satu, nöyryytys on luultavammin henkistä laatua. Koettu on!

      Jos alkuperäiset kysymyksesi ovat mielestäsi "relevantteja", ehdotan sinulle jotain ehdottomasti jotain "toimivampaa lajia".

      P.S. En itse ole aikidoka, mikä varmasti paistaa jo asenteestanikin. Egoni vaatii jotain kouriintuntuvampaa.

      • mielipide

        Olen monta lajia kokeillut ja aikido on yksi niistä. Aikidoa myös arvostan eniten. Toimivuudessa on vaan sellainen juttu, että ensinnäkin aikido ei ole itsepuolustus- vaan taistelulaji. Sen vuoksi aikidon treenaajan on mielestäni hitaampi oppia soveltamaan lajiaan itsepuolustukseen koska itsepuolustus ei ole aikidon varsinainen päämäärä. Kun hallitsee lajin perusteet niin itsepuolustus on helppoa mutta perusteiden oppimiseen menee kauemmin koska aikido on teknisesti kokonaisuus eikä kokoelma yksinkertaisempia itsepuolustustekniikoita kuten useissa muissa lajeissa. Vertaaminen "kovempiin" lajeihin on älytöntä, koska harjoittelumenetelmät ovat täysin erilaisia. Kummalliselta näyttävissä hyökkäyksissä harjoitellaan vartalon- ja voimankäytön periaatteita, eikä puolustusta tehottomia lyöntitapoja vastaan. Aikidossa opetellaan puhtaimmillaan tekniikoiden taustalla olevia periaatteita, muissa lajeissa harjoitellaan enemmän käytännön tapahtumia "simuloiden". Myöskin muissa lajeissa tehtävät tekniikat ovat enemmän periaatteiden ja toimintamallien opettelua kuin "mitäs teet, kun minä teen näin"-jossittelua, mutta niitä on helpompi luulla joksikin, mitä ne eivät ole.
        Jokaisen lajin kovuus ja toimivuus on ainoastaan lajia harjoittelevasta ja soveltavasta ihmisestä kiinni. (On sitä kyllä sellaisiakin "lajeja" ja "järjestelmiä", joista ei harjoittelijalleen ole suurempaa etua henkisesti tai fyysisesti ja ne tunnistaa suurista harjoittelumaksuista ja vielä suuremmista väitteistä ja lupauksista)


      • meikä
        mielipide kirjoitti:

        Olen monta lajia kokeillut ja aikido on yksi niistä. Aikidoa myös arvostan eniten. Toimivuudessa on vaan sellainen juttu, että ensinnäkin aikido ei ole itsepuolustus- vaan taistelulaji. Sen vuoksi aikidon treenaajan on mielestäni hitaampi oppia soveltamaan lajiaan itsepuolustukseen koska itsepuolustus ei ole aikidon varsinainen päämäärä. Kun hallitsee lajin perusteet niin itsepuolustus on helppoa mutta perusteiden oppimiseen menee kauemmin koska aikido on teknisesti kokonaisuus eikä kokoelma yksinkertaisempia itsepuolustustekniikoita kuten useissa muissa lajeissa. Vertaaminen "kovempiin" lajeihin on älytöntä, koska harjoittelumenetelmät ovat täysin erilaisia. Kummalliselta näyttävissä hyökkäyksissä harjoitellaan vartalon- ja voimankäytön periaatteita, eikä puolustusta tehottomia lyöntitapoja vastaan. Aikidossa opetellaan puhtaimmillaan tekniikoiden taustalla olevia periaatteita, muissa lajeissa harjoitellaan enemmän käytännön tapahtumia "simuloiden". Myöskin muissa lajeissa tehtävät tekniikat ovat enemmän periaatteiden ja toimintamallien opettelua kuin "mitäs teet, kun minä teen näin"-jossittelua, mutta niitä on helpompi luulla joksikin, mitä ne eivät ole.
        Jokaisen lajin kovuus ja toimivuus on ainoastaan lajia harjoittelevasta ja soveltavasta ihmisestä kiinni. (On sitä kyllä sellaisiakin "lajeja" ja "järjestelmiä", joista ei harjoittelijalleen ole suurempaa etua henkisesti tai fyysisesti ja ne tunnistaa suurista harjoittelumaksuista ja vielä suuremmista väitteistä ja lupauksista)

        ""Sen sanon, ettei kannata nyrkkeilijän, thaiboxarin, karatekan, judokan, vapaaottelijan jne. testaamaan todellista aikidomestaria. Tai testatkaa vaan; ei se satu, nöyryytys on luultavammin henkistä laatua. Koettu on! ""

        Okei tämä väite voi versoa kohtalaisen suurenkin keskustelun, mutta ottaen huomioon lajien erilaisuudet voin vaikka väittää ettei Aikido ole se ainoa ja mahtava laji. Luulen että harrasti mitä lajia vain, niin aina on joku toinen laji joka voittaa. Jos nyt voin käyttää tällaista ilmaisua.

        ""Koettu on!"" En tiedä mitä lajia harrastat ja mitä olet kokenut, kun et tarkemmin selittänyt.
        Joten ihan vertailuna olisi kiva tietää mitä olit harrastanut ja kuinka kauan, kun tämämä "Kokemus" sattui.


      • Koettu on
        meikä kirjoitti:

        ""Sen sanon, ettei kannata nyrkkeilijän, thaiboxarin, karatekan, judokan, vapaaottelijan jne. testaamaan todellista aikidomestaria. Tai testatkaa vaan; ei se satu, nöyryytys on luultavammin henkistä laatua. Koettu on! ""

        Okei tämä väite voi versoa kohtalaisen suurenkin keskustelun, mutta ottaen huomioon lajien erilaisuudet voin vaikka väittää ettei Aikido ole se ainoa ja mahtava laji. Luulen että harrasti mitä lajia vain, niin aina on joku toinen laji joka voittaa. Jos nyt voin käyttää tällaista ilmaisua.

        ""Koettu on!"" En tiedä mitä lajia harrastat ja mitä olet kokenut, kun et tarkemmin selittänyt.
        Joten ihan vertailuna olisi kiva tietää mitä olit harrastanut ja kuinka kauan, kun tämämä "Kokemus" sattui.

        Lajitaustallani ei ole tässä mitään merkitystä (usko pois)! Kuten aiemmin sanoin, "aikidon mahdollinen itsepuolustuksellinen toimivuus perustuu pikemminkin kamppailutilanteiden ohittamiseen".

        Aikidossa jo perusteidenkin oppiminen kestää vuosia, kuten eräs kirjoittaja tässä kertoi. Sama pätee moniin muihinkin lajeihin, joiden harjoittajat eivät tätä koskaan edes ymmärrä. Lajilleen ihailtavalla tarmolla omistauneet aikidokat (VUOSIA JA VUOSIKYMMENIÄ kestävää harjoittelua 3-5 kertaa viikossa)usein todella pääsevät sisälle lajiinsa.

        Itse olin nyhjännyt mukana aikidoporukoissa (n. pari kertaa viikossa) jo useamman vuoden, kun rohkaistuin vähän "testaamaan" opettajaani. Okei, OLIN TYHMÄ lähtiessäni esittämään "Mitä jos..."-skenaariotani. Lopputulos oli, että hän oli ystävällisesti ja pehmeästi näyttänyt "mitä jos", ennen kuin olin edes päässyt kunnolla aloittamaan "aikidonläpäisevää hyökkäystäni". Hän ohitti kamppailutilanteen. Tunsin itseni turoksi.

        Näillä aikidotatamien ns. "realistisilla" munillepotkijoilla, nenään paukuttajilla ja nivelen vääntäjillä ei sen sijaan ole mielestäni mitään tekemistä todellisen aikidon kanssa. Joskus on tehnyt mieli antaa moiselle paskahousulle "opetus", mutta olen malttanut mieleni.

        Aikido on hieno laji, muttei sovi meikäläiselle. Totuus vaadittavan harjoittelun paljoudesta tullakseen hyväksi on liian ilmeinen. Mielummin harrastan lajeja, joissa meikäläisen "kokemus ja kunto puhuu", eikä treenikaveritkaan ole turhan pitkäjännitteisiä harjoittelussaan. Ehkäpä minä sitten vähän vanhempana olen kypsä palaamaan aikidon pariin.(?)


      • Nuo
        Koettu on kirjoitti:

        Lajitaustallani ei ole tässä mitään merkitystä (usko pois)! Kuten aiemmin sanoin, "aikidon mahdollinen itsepuolustuksellinen toimivuus perustuu pikemminkin kamppailutilanteiden ohittamiseen".

        Aikidossa jo perusteidenkin oppiminen kestää vuosia, kuten eräs kirjoittaja tässä kertoi. Sama pätee moniin muihinkin lajeihin, joiden harjoittajat eivät tätä koskaan edes ymmärrä. Lajilleen ihailtavalla tarmolla omistauneet aikidokat (VUOSIA JA VUOSIKYMMENIÄ kestävää harjoittelua 3-5 kertaa viikossa)usein todella pääsevät sisälle lajiinsa.

        Itse olin nyhjännyt mukana aikidoporukoissa (n. pari kertaa viikossa) jo useamman vuoden, kun rohkaistuin vähän "testaamaan" opettajaani. Okei, OLIN TYHMÄ lähtiessäni esittämään "Mitä jos..."-skenaariotani. Lopputulos oli, että hän oli ystävällisesti ja pehmeästi näyttänyt "mitä jos", ennen kuin olin edes päässyt kunnolla aloittamaan "aikidonläpäisevää hyökkäystäni". Hän ohitti kamppailutilanteen. Tunsin itseni turoksi.

        Näillä aikidotatamien ns. "realistisilla" munillepotkijoilla, nenään paukuttajilla ja nivelen vääntäjillä ei sen sijaan ole mielestäni mitään tekemistä todellisen aikidon kanssa. Joskus on tehnyt mieli antaa moiselle paskahousulle "opetus", mutta olen malttanut mieleni.

        Aikido on hieno laji, muttei sovi meikäläiselle. Totuus vaadittavan harjoittelun paljoudesta tullakseen hyväksi on liian ilmeinen. Mielummin harrastan lajeja, joissa meikäläisen "kokemus ja kunto puhuu", eikä treenikaveritkaan ole turhan pitkäjännitteisiä harjoittelussaan. Ehkäpä minä sitten vähän vanhempana olen kypsä palaamaan aikidon pariin.(?)

        Säälittävät aikidomainokset ja provot. Myönnä nyt että olet aikidon harrastaja. Sitäpaitsi kaikki tietävät että aikidon tekniikoilla ja harjoittelyumetodeilla ei ole mitään tekemistä kamppailun kanssa, eikä niitä siihen ole tarkoitettukaan. Kyse on lähinnä kahden hengen joogasta. Kuka tahansa keskitason nyrkkeilijä nöyryyttäisi aikidokaa ammottavalla tavalla. Yksikin osuma ja aikidokan konseptit olisivat täysin sekaisin. Sitäpaitsi kokenut aikidovalmentaja Petteri Sileniuskin on sanonut että aikido ei sovellu itsepuolustukseen tai vaatii ainakin kivespotkuja tai lyöntejä tuekseen. Lue hänen kirjansa. Ääliö. Se niistä solvaamistasi munille-potkimislajeista...


      • Kemuri
        Nuo kirjoitti:

        Säälittävät aikidomainokset ja provot. Myönnä nyt että olet aikidon harrastaja. Sitäpaitsi kaikki tietävät että aikidon tekniikoilla ja harjoittelyumetodeilla ei ole mitään tekemistä kamppailun kanssa, eikä niitä siihen ole tarkoitettukaan. Kyse on lähinnä kahden hengen joogasta. Kuka tahansa keskitason nyrkkeilijä nöyryyttäisi aikidokaa ammottavalla tavalla. Yksikin osuma ja aikidokan konseptit olisivat täysin sekaisin. Sitäpaitsi kokenut aikidovalmentaja Petteri Sileniuskin on sanonut että aikido ei sovellu itsepuolustukseen tai vaatii ainakin kivespotkuja tai lyöntejä tuekseen. Lue hänen kirjansa. Ääliö. Se niistä solvaamistasi munille-potkimislajeista...

        Jaa. Silenius on ainakin henkilökohtaisesti käyttänyt aikidoa itsensä puolustamiseen.


      • Koettu on
        Nuo kirjoitti:

        Säälittävät aikidomainokset ja provot. Myönnä nyt että olet aikidon harrastaja. Sitäpaitsi kaikki tietävät että aikidon tekniikoilla ja harjoittelyumetodeilla ei ole mitään tekemistä kamppailun kanssa, eikä niitä siihen ole tarkoitettukaan. Kyse on lähinnä kahden hengen joogasta. Kuka tahansa keskitason nyrkkeilijä nöyryyttäisi aikidokaa ammottavalla tavalla. Yksikin osuma ja aikidokan konseptit olisivat täysin sekaisin. Sitäpaitsi kokenut aikidovalmentaja Petteri Sileniuskin on sanonut että aikido ei sovellu itsepuolustukseen tai vaatii ainakin kivespotkuja tai lyöntejä tuekseen. Lue hänen kirjansa. Ääliö. Se niistä solvaamistasi munille-potkimislajeista...

        Itse olet säälittävä! Saatan hieman provoillakin, mutta aikidokana en itseäni pidä, vaikka treeneissä kävinkin... viimeksi kaksi ja puoli vuotta sitten.

        Kenties et osaa lukea kovin hyvin.(?) Viestieni pointti tuntuu jäävään sinulle kovin hämäräksi.

        Ketjun avajaalle yritin kertoa, että AIKIDO TOIMII, muttei sillä tavalla kuin hän ehkä tarkoitti kysyessään. Aikido EI TOIMI ITSEPUOLUSTUSLAJINA KAMPPAILUTILANTEESSA. Sitävastoin aikidoa harrastamalla tulee kokemukseni mukaan oikein HYVÄ OLO.

        Missä olen solvannut "munillepotkimislajeja"?! Kunnia kaikille "munillepotkimislajeja" harrastaville! Itsekin harrastan sellaista. Ilmoitin vain kokevani (munille potkivat, väännöillä satuttavat, nokkaan tökkivät jne.) ensisijaisesti "realistisuutta" hakevat aikidokat säälittävinä. Aikido (sekä elämän realiteetit) on minulle jotain paljon hienompaa ja parempaa!


      • Utelias
        Kemuri kirjoitti:

        Jaa. Silenius on ainakin henkilökohtaisesti käyttänyt aikidoa itsensä puolustamiseen.

        Vai niin. Olisiko tarjolla joku mainio anekdootti?


      • Siis hä?
        Koettu on kirjoitti:

        Itse olet säälittävä! Saatan hieman provoillakin, mutta aikidokana en itseäni pidä, vaikka treeneissä kävinkin... viimeksi kaksi ja puoli vuotta sitten.

        Kenties et osaa lukea kovin hyvin.(?) Viestieni pointti tuntuu jäävään sinulle kovin hämäräksi.

        Ketjun avajaalle yritin kertoa, että AIKIDO TOIMII, muttei sillä tavalla kuin hän ehkä tarkoitti kysyessään. Aikido EI TOIMI ITSEPUOLUSTUSLAJINA KAMPPAILUTILANTEESSA. Sitävastoin aikidoa harrastamalla tulee kokemukseni mukaan oikein HYVÄ OLO.

        Missä olen solvannut "munillepotkimislajeja"?! Kunnia kaikille "munillepotkimislajeja" harrastaville! Itsekin harrastan sellaista. Ilmoitin vain kokevani (munille potkivat, väännöillä satuttavat, nokkaan tökkivät jne.) ensisijaisesti "realistisuutta" hakevat aikidokat säälittävinä. Aikido (sekä elämän realiteetit) on minulle jotain paljon hienompaa ja parempaa!

        Miksi aikido ei toimi itsepuolustuslajissa kamppailutilanteessa? Siksi että se ei toiminut sinulla tai kaverillasi? Itsepuolustustilanteessa eivät toimi mitkään lajit vaan ihmiset... aikidon tekniikat eivät juuri jujutsusta eroa.


      • Kokemusta on
        Siis hä? kirjoitti:

        Miksi aikido ei toimi itsepuolustuslajissa kamppailutilanteessa? Siksi että se ei toiminut sinulla tai kaverillasi? Itsepuolustustilanteessa eivät toimi mitkään lajit vaan ihmiset... aikidon tekniikat eivät juuri jujutsusta eroa.

        Perimmäinen pyrkimykseni ei ollut synnyttää väittelyä siitä voiko aikido-tekniikoita käyttää itsepuolustukseen.

        Yrin vain ilmaista OMAN NÄKEMYKSENI, jonka mukaan aikidon ydin (sen hienous) ja myöskin päämäärä on jossakin aivan muualla kuin tekniikoiden toimivuudessa/toimimattomuudessa mahdollisessa itsepuolustus- tai kamppailutilanteessa.

        Maailma on pullollaan hyviä itsepuolus- ja kamppailulajeja jotka keskittyvät/ovat keskittyvinään nimenomaan (ainoastaan) tähän toimivuuspuoleen.


    • Mitä on toimivuus?

      Tervehdys!

      Tämä aikidon toimivuus on matolaatikko. Sen avaaminen johtaa yleensä siihen, että kickboxing-, maga-, jutsu- ym. kovien lajien ritarit kiirehtivät heti kertomaan, kuinka naurettava laji aikido on. Aikidokat sitten yrittävät kertoa, että toimii se, jos osaa. Itse olen harrastanut thainyrkkeilyä, judoa sekä aikidoa, ja kaikki ovat mielestäni omaan tarkoitukseensa sopivia ja erinomaisia lajeja.

      Oma mielipiteeni aikidosta: Aikidon harjoitteleminen vain sen vuoksi, että voi vetää snagarilla hyökkääjää pataan, ei ole hyvä peruste harrastukselle. Aikido on haastava laji, jonka perusteidenkin omaksuminen vie vuosia, ja soveltamisen oppiminen vielä kauemmin. Lisäksi aikidon harjoittelumetodi ei valmenna ns. pelisilmää kamppailussa, koska aikidossa ei voi sparrata loukkaantumisriskin kohtuuttoman kasvun vuoksi. Aikidossahan treenataan enimmäkseen kataa, eli muodollista tekniikkaa. Sen vuoksi pelkästään itsepuolustuksesta kiinnostuneen kannattaa valita jokin laji, joka on tarkoitettu ensisijaisesti itsepuolustukseen.

      Lisäksi aikidon tekniikoiden harjoittelussa korostuvat kaarevat lyönnit, jotka luullakseni ovat ns. katutilanteessa aika harvinaisia. Toisaalta taas moni katutilanne alkaa rinnusotteella tai tönimisellä, ja näihin on aikidoakin helpompaa soveltaa.

      Silti olen sitä mieltä, että aikido on erinomainen laji, jolla on aina uutta annettavaa harrastajalleen. Tekniikoista löytyy vielä vuosien päästäkin nyansseja, jotka avautuvat vasta osaamisen kehityttyä riittävälle tasolle. En usko, että monesta 'munillepotkimislajista' näitä nyansseja löytyy. Aikido myös sopii kaikille: harjoitella voi kovaa tai hitaasti, eikä loukkaantumisriski ole kovin suuri.

      Aikidon perustaja on sanonut: "Aikido ei ole tapa nujertaa tai tappaa vastustaja. Aikido on tapa saattaa heidät harmoniaan." Jos siis toimivuudella tarkoittaa kykyä napata hyökkääjää nekkuun mahdollisimman äkkiä ja varmasti, voitanee sanoa, että aikido ei toimi. Mutta jos toimivuudella tarkoitetaan sitä, että laji antaa harrastajalleen iloa ja mielekästä tekemistä, hyvää seuraa, vartalon hallintaa ja kuntoa sekä _pitkällä tähtäimellä_ myös valmiuksia kamppailustilanteesta selviämiseen, voitanee sanoa että aikido toimii. Ja mielestäni erinomaisesti.

      • ...

        Meikäläisen kotipaikan aikido harjoituksissa käy pari miestä ja naista ja ne oikeesti vaan panee toisiaan vessassa. oon kuullut kun ne rakastelee siellä ja nähny kun ne porukalla menee samaan vessaan ja sitte kun ne tulee sieltä niin ne kaikki on iha mielissään ja sanoo et vois harjotellaki.


      • ilepoju

        Olen pähkäillyt tätä aikidoa, että onko siis tarkoitus saada vastustajalta turpaan sanomalla että
        "hei sovitaan tää nyt" ja sitten kuuluis vhum??? Laitetaanko aikidossa käsiä lukkoon meinaan ymmärsin kun kaveri sanoi sen lukko jutun


    • Oku

      Hmm...Itse olen jonkin aikaa jo treenaillu aikidoa ja uskaltaisin väittää että se on toimivaa....mutta se vaatii aivan tuhottoman paljon työtä, toisin sanoen vuosia. Sitten on olemassa useampia tyylisuuntia ja tapoja treenata...ja toki ohjaajan panos on suuri. Skaala on perhosen kevyestä liihottelusta kovaan vääntöön jossa yhtään virhettä ei anneta anteeksi. Jos verrataan vaikkapa ju-jutsuun niin lähes kaikki lukot ja heitot ovat samoja, ainoastaan tapa tehdä ne on erilainen, toinen on pehmeämpi ja tavoitteena on saada vastustaja kenttään mahdollisimman vähin vammoin ja toisessa tekniikoiden tekeminen on suoraviivaisempaa ja brutaalimpaa. Anteeksi jo nyt kaikille ju-jutsun treenaajille ;) tarkoitus ei ole väheksyä vaan hiukkasen vertailla. Eli käy kokeileen eri lajeja ja löydä se oma, kaikki kai ne jollain lailla toimii, mutta jokaisella lajilla katsantokanta asioihin on eri ja KAIKKI lajit vaatii vuosien työn ennenku kannattaa nakkikioskilla suuta soittaa.....

    • Janne

      Kiitos kaikille kirjoittajille.Hyvä että tuli näin paljon erilaisia mielipiteitä.Suuri kiitos kaikille

    • eddy

      Muutama asia aikidosta.

      1)Aikidon alku.
      "Aiki-budo of period 1932 - 1942 was rigorous,
      direct and practical...
      the techniques had to be 100 percent effecti-
      ve.
      a)extensive use was made of devastating blows
      to anatomical weak points (atemi),
      b)throws were carried out with full extension
      to bring an opponent down and out,
      c)and pins were applied with joint-wrenching
      and bone-crunching force,
      d) combat centered weapons study...".

      2)Aikido teknisesti:ju-jutsu(atemit(=lyönnit,
      potkut),heitot,sidonnat,lukot,kuristukset
      ym.)
      http://www.aikidofaq.com/dictionary/techniques.html


      3)AikiDO on myös filosofia.Filosofiana se on
      myös tulkinnanvarainen.Filosofinen tulkinta
      ratkaisee sen kuinka aikidoa harjoittelee ja
      mihin sillä pyrkii.
      Aikidon perusfilosofia on rauhanomainen ja vä-
      kivallan välttäminen.
      Aikido ei ole kamppailulaji siinä merkitykses-
      sä,että se keskittyisi kamppailuun.Mutta sillä
      on tekniset edellytykset lopettaa kamppailu,
      sen alettua.
      Aikido ei myöskään ole taistelulaji siinä mer-
      kityksessä,että siinä olisi tarkoitus taistel-
      la.Mutta sillä on edellytykset lopettaa tais-
      telu.

      Jannelle:tekniseltä pohjalta katsoen aikidol-
      la on samat edellytykset olla "toimiva" IP-
      laji,kuin muillakin "IP-lajeilla".Kysymys
      on lähinnä siitä miten lajia treenaa:

      a)treenataanko tekniikkavalikoimaa sen laa-
      juudessaan vai vain typistettyä versiota?
      b)treenataanko kaikkia hyökkäysmuotoja vas-
      taan vai ainoastaan aikidon perusmuotoja?
      c)treenataanko aseilla ip-funktion näkö-
      kulmasta?

      Yleisesti katsoen aikido on tarpeetomasti
      mystifisoitu ja annettu ymmärtää sen olevan
      vaikeasti opittava laji.
      Ip-taidon oppimiseen ei pitäisi mennä sen
      pitempään kuin esim. jujutsussa,jos vain
      treenaa järkevästi.Hienovaraisen liikkumisen
      ja teknisen vaivattomuuden saavuttamiseen me-
      nee pidempi aika, niinkuin muissakin lajeissa.

    • rusikoija

      Aikido on hyvin erilaista eri tyylisuuntien ja opettajien kesken. Esimerkiksi verrattaesa aikidon kattojärjestön aikikain ja ki-aikidon tapaa opettaa tulevat erot hyvinkin selvästi esille. Ki-aikido korostaa tätä "hippeilyä" ja kaikissa tekniikoissa muodon menrkitystä, ei sitä toimivuutta. Aikikaissa opetustavat taas vaihtelevat hyvinkin paljon opettajien mukaan.
      Aikido itsepuolustuksena riippuu hyvin paljon opettajasta ja tavastasi treenata, tositilanteessa on HYVIN vaikea tehdä tekniikoita harmonisesti. Aikido kuitenkin toimii os ymmärrät horjutuksen merkityksen ja atemien tarpeellisuuden puolustustilanteessa. Johtuen aikidon filosofiasta ja siitä että itsepuolustuksellinen tehokkuust syntyy kokonaisuudesta eikä yksitäisistä tekniikoista se kuitenkin vaatii usean vuoden harjoittelun kuten mikä tahansa budolaji. Aikido antaa kuitenkin monipuolisesti valmiuksia itsensä puolustamiseen aseilla ja ilman. Atemeiden harjoittelu vaihtelee paljon seurakohtaisesti, itsepuolustustilanteessa ne kuitenkin ovat tärkeitä ja niiden harjoitteluun pitäisi kiinnittää huomiota. Aikido toimii hyvin jos pystyt soveltamaan niitä käytännössä, tekniikka dojolla ja kamppailutilanteessa on yleensä täysin erilaista.

      • A.K.Ido

        Kirjoitat paljon asiaa. Yhdessä kohtaa olisin osittain erimieltä.

        Itselläni on kokemusta sekä aikikai- että "hippi"aikidosta. Nimenomaan ki-aikidon puolella muodolla ei ole merkitystä. Pääpaino on periaatteissa ja niiden toimivuudessa. Hanttiin laitetaan kunnolla, automaattiukeilu ei ole muodissa.

        Mutta kuten , opettajista ja opetustavoista kaikki on hyvin pitkälti kiinni.


      • Jone N
        A.K.Ido kirjoitti:

        Kirjoitat paljon asiaa. Yhdessä kohtaa olisin osittain erimieltä.

        Itselläni on kokemusta sekä aikikai- että "hippi"aikidosta. Nimenomaan ki-aikidon puolella muodolla ei ole merkitystä. Pääpaino on periaatteissa ja niiden toimivuudessa. Hanttiin laitetaan kunnolla, automaattiukeilu ei ole muodissa.

        Mutta kuten , opettajista ja opetustavoista kaikki on hyvin pitkälti kiinni.

        Aikikai = Hippiaikido


      • rusikoija
        Jone N kirjoitti:

        Aikikai = Hippiaikido

        Rehellisesti sanottunahan aikikaita ei voi pitää parhaalla tavallakaan hippiaikidona, sillä sehän on käytännössä Ueshiban perustama kattojärjestö joka sisältää erilaisia tyylejä ja tyylisuuntia. Näille aikikain alaisille tyyleille yhteistä on nimenomaan ne aikikain periaatteiden noudattaminen, muuten ne sitten vaihtelevat hyvinkin paljon. Omasta mielestäni esimerkiksi Christian Tissierin vauhdikasta ja leikkaavaa tapaa tehdä aikidoa ei voida pitää missään mielessä hipahtavana, muistelisin myös kuulleeni että jollain leirillä Endo- tai Sugawara-sensei olisi kuristanut oppilaan tajuttomaksi mistä varmasti on hippifilosofiat kaukana.


    • Arigato

      Olen harjoitellut judoa, jujutsua, ninjutsua (Bujinkan budotaijutsu), kyusho-jitsua ja myös aikidoa. Näissä kaikissa on samat elementit mutta täysin eri paketissa ... kilpajudo on tietenkin olympialajina etääntynyt mutta katoissa tapaa samaa.

      Mikään näistä lajeista sinällään ei toimi, ellei toteuttaja kykene toimimaan. Aikidohan ei ole ip-taistelu- tai muukaan knokkauslaji. Vaikka opetuksessa usein korostetaan sitä, että jos vastapuoli hyökkää näin tehdään näin ja näin. Nuo kuvatut tilanteet eivät kyllä nykyaikidometoodilla laukea.

      Mutta mikäli oikeasti haluaa käyttää soveltaen (niinkuin muitakin yllämainittuja lajeja) aikidotekniikat toimii. Vedetään vaan pataan ja tehdään tekniikkaa!! Jos haluaa taistellla, asenne ei voi olla humaanin universaali.

      Aikido on lajina hieno, jos ennenkaikkea haluaa treenata puhtaan oppimisen riemusta. Itse jatkan harrastusta!!

      • real life

        Keskustelujen niin täällä kuin erilaisilla tatamipartyilla sävy on varmaan tuttua monelle ja ah... niin innoittavaa, mutta yhtä järjetöntä. Mikä toimii? Kuinka monta kertaa harjoituksissa hyvä harjoituskaveri on muuttunut raivopääksi ja tarttunut terävään veitseen ja hyökännyt ilman mitään syytä? Niinpä. Oli laji mikä tahansa on todellisuus kuitenkin jotain muuta. Se ns. tositilanne voi olla missä vaan ja silloin paras puolustustekniikka on ihan muuta: pelko, kauhu, lapsen tai perheen turvaaminen, hengenmenettämisen pelko. Kyseessä on siis se meissä vielä piilevä alkukantaisuus, joka on jossakin meissä lähellä pintaa ja toisessa kadonnut kokonaan. Tosiasia on, että se joka saa sisältään sen pedon irti nopeimmiten, pärjää tositilanteessa. Harjoittelu on innoittavaa ja löydämme sieltä ratkaisuja lajista riippumatta varmasti. Harjoitellaan tekniikoita, kohotetaan kuntoa ja pidetään tietty valmius, mutta jos joudumme tositilanteeseen annetaan spontaaniudelle ja maltille vapaus toimia. Ehkäpä tilanteen ja shokin lauettua, muistamme tehneemme jotain tuttua salilta, ehkä emme. Todellisuus ja toimivuus on kiehtova keskusteluaihe.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2087
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1798
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      19
      1677
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1480
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1433
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1348
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1344
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1302
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe