Harrastaako kukaan enää DX kuuntelua?

Ex DX

on tainnut kuihtua tää harrastus kun tuli netti.
olen alottelemassa taas itse kuunteleen Sangeanilla.

112

20582

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toyota

Ei ole kadonnut. Mihin hyvä katoaisi! Kannattaa aloittaa uudelleen. Radiomaailma on yhä seikkailujen pelikenttä. :)

• jukka2n

Keskiaalto USAlaisii kiinnostas,..ku sais edullisen hyvän liikkarin,..missä on keskiaallot,..tuo drake ei ala vasta ku 3.5 mhzetistä,..noin 250 euroo,..putkikone,..pitäs olla,.drake 2b ois vaihossa,...

• marconin äänentoistolla DX

En ole harrastanut enää tuota dx kuuntelua kun internetistä kuuluu nuo radiot ulkomailta lähes cd-äänen tasoisena. Ei jaksa kuunnella enää kähiseviä ja 1900-luvun alun äänentoistolla.

• Choice FM

Heippa.Jos rahavarasi sallii, niin suositan
      Liikennevastaanottimen prototyyppiä hintaluokassa
      1000-2500e.Harrasteesi saa potkua urakalla ja
      tietysti kuuluvuus on toista luokkaa.Itse olen
      harrastanut DX Radioaaltoja jo vuodesta -85, ja
      olen paremmin perillä maailman uutisista.Netti-
      radio täydentää tarjontaa, jota ei teknisesti ole
      mahdollista saada "liikkarilla" eetteriin.
      Terveisin.DX mies

• hami

Nettiradiot eivät tarjoa tietämystä mm. radioaaltojen etenemisestä.
        Antenninrakentelukin on palkitsevaa puuhaa jne.

• Ex DX

suurin ongelma on kaupungissa se tärkein elementti eli antenni. miten vedät pitkälankaa viiden neliön rivitalo tontille? ja aktiiviantennit on yhtä tyhjän kanssa, omistamn Diamond 707 :n joka oli turha hankinta. kuuntelin 15v sitten satellit 650:lla ja selenalla. Nyt on Sangean 818,Yupiteru MVT 7100 plus taskuradioita ja putkiradio ym.,tilasin USAsta parannetun version Sangean909 maailmanratiosta. noilla hinnoilla ois varmaan kannattanu jokin liikkari ostaa on niihin uponnut eräskin satanen euroja. eli vihjeitä antenni ongelmiin kaivattais, mastoa en ala pystyttämään.

• Choice FM
        Ex DX kirjoitti:

suurin ongelma on kaupungissa se tärkein elementti eli antenni. miten vedät pitkälankaa viiden neliön rivitalo tontille? ja aktiiviantennit on yhtä tyhjän kanssa, omistamn Diamond 707 :n joka oli turha hankinta. kuuntelin 15v sitten satellit 650:lla ja selenalla. Nyt on Sangean 818,Yupiteru MVT 7100 plus taskuradioita ja putkiradio ym.,tilasin USAsta parannetun version Sangean909 maailmanratiosta. noilla hinnoilla ois varmaan kannattanu jokin liikkari ostaa on niihin uponnut eräskin satanen euroja. eli vihjeitä antenni ongelmiin kaivattais, mastoa en ala pystyttämään.

Tuo Radion kuparilanka ongelma on tosiasia
        Urbaani asujalle.Tiedän kokemuksesta, koska
        asun itse Suur-taajamassa ja terassipiha kuuluu
        kerrostalo asunnon mukavuuksiin.Pidän tätä siis
        DX harrasteen pelastuksena omalta kohdaltani,
        huolimatta loputtomista sähköhäiriökentistä
        eetterin taajuuksilla.25-30 metriä paksua kupari-
        lankaa pihalle n.1 tai 2 metrin korkeudella.Lanka
        pujottelee pihan puskissa.Aasian ja Lähi-idän
        Bandit kuuluu hyvätasoisena, sekä tottakai Inter-
        national Radioyhtiöt jopa Hifitasoisena riippuen
        vuodenajasta.Eurooppaa ei tietysti pidä unohtaa.
        Jos harrastus alkaa hiipumaa, niin lääke siihen
        voi olla uusi radio( liikennevastaanotin).
        Jatketaan jutustelua palstalla OK.

• Choice FM kirjoitti:

Tuo Radion kuparilanka ongelma on tosiasia
        Urbaani asujalle.Tiedän kokemuksesta, koska
        asun itse Suur-taajamassa ja terassipiha kuuluu
        kerrostalo asunnon mukavuuksiin.Pidän tätä siis
        DX harrasteen pelastuksena omalta kohdaltani,
        huolimatta loputtomista sähköhäiriökentistä
        eetterin taajuuksilla.25-30 metriä paksua kupari-
        lankaa pihalle n.1 tai 2 metrin korkeudella.Lanka
        pujottelee pihan puskissa.Aasian ja Lähi-idän
        Bandit kuuluu hyvätasoisena, sekä tottakai Inter-
        national Radioyhtiöt jopa Hifitasoisena riippuen
        vuodenajasta.Eurooppaa ei tietysti pidä unohtaa.
        Jos harrastus alkaa hiipumaa, niin lääke siihen
        voi olla uusi radio( liikennevastaanotin).
        Jatketaan jutustelua palstalla OK.

Juu tuleehan tuota ULA-puolta päivystettyä kesäisin DX-mielessä. Radio oli taas toukokuun puolesta välistä syyskuun alkuun 24h/vrk (silloin kun olin kotosalla) auki taajuudella 87.5MHz ES-kelien varalta...Kun ULA on auki, alan kuunnella 145 MHz:n radistibandia, josko keli nousisi sinne.

Harmi vaan, kun antenni ei ole kuin dipoli olkkarin ikkunassa, mutta kunnon keleillä asemia kuului taas viime kesänäkin 2000km:n säteeltä.

• Ex DX
        keletana kirjoitti:

Juu tuleehan tuota ULA-puolta päivystettyä kesäisin DX-mielessä. Radio oli taas toukokuun puolesta välistä syyskuun alkuun 24h/vrk (silloin kun olin kotosalla) auki taajuudella 87.5MHz ES-kelien varalta...Kun ULA on auki, alan kuunnella 145 MHz:n radistibandia, josko keli nousisi sinne.

Harmi vaan, kun antenni ei ole kuin dipoli olkkarin ikkunassa, mutta kunnon keleillä asemia kuului taas viime kesänäkin 2000km:n säteeltä.

itse sain QSL:n 1982 tai jotain siellämain Kreikasta kun kuulin FM:llä ERT Thessalonikin se on huippusaavutukseni tällä alalla. onhan noit qslliä kymmeniä mutta mieluummin vaan matkustelen aalloilla ja etsin mitä milloinkin on mahdollista kuunnella.
        Dx harrastukseni alkoi 1979 kun sain joululahjaksi MitäMIssäMIlloin kirjan ja siinä oli artikkeli DX kuuntelusta. oli suuri yllätys että radiosta kuulee ympäri maailma asemia, kyllä ne oli upeita aikoja nuorelle kollille.silloin oli Radio Luxemburg josta kuuli uusimmat hitit, ei paljon Suomessa ollut kun nuorten sävellahja.
        Kyllä netti on hyvä renki mutta huono isäntä eli ei siellä jaksa montaa tuntia päivässä radioita kuunnella, kyllä perinteinen radio aina hakkaa netin. Siinä se viehätys on kun riippuu kuuluvuus antennista ja keleistä.

• titari
        Ex DX kirjoitti:

itse sain QSL:n 1982 tai jotain siellämain Kreikasta kun kuulin FM:llä ERT Thessalonikin se on huippusaavutukseni tällä alalla. onhan noit qslliä kymmeniä mutta mieluummin vaan matkustelen aalloilla ja etsin mitä milloinkin on mahdollista kuunnella.
        Dx harrastukseni alkoi 1979 kun sain joululahjaksi MitäMIssäMIlloin kirjan ja siinä oli artikkeli DX kuuntelusta. oli suuri yllätys että radiosta kuulee ympäri maailma asemia, kyllä ne oli upeita aikoja nuorelle kollille.silloin oli Radio Luxemburg josta kuuli uusimmat hitit, ei paljon Suomessa ollut kun nuorten sävellahja.
        Kyllä netti on hyvä renki mutta huono isäntä eli ei siellä jaksa montaa tuntia päivässä radioita kuunnella, kyllä perinteinen radio aina hakkaa netin. Siinä se viehätys on kun riippuu kuuluvuus antennista ja keleistä.

Pari pilkkumaksimia sitten *heh* KYOI tarjosi siihen maailman aikaan todella hyvää kuunneltavaa. 11900kHz
        Kuului piiska antennilla LUJAA!

• Papparainen Kirkkonummelta
        Ex DX kirjoitti:

Omistan sangean 909:n ja tällä hetkellä minulla on kolme lanka tontille viritettynä. Yksi ilmassa 25m suuntaan 180, kaksi ruohikon seassa maassa, toinen suuntaan 80, pituus 35m toinen suuntaan 190 pituus 20m. Lyhyet aallot kuuluvat parhaiten tuolla ilmassa killuvalla, ei tarvitse maajohtoa silloin; keskiaallot kuuluvat päivisin tällä ilmassa olevalla, tuo 20m maajohtona. Pimeän aikaan ylivoimaisesti häiriöttömin ja voimakkain kuuluvuus pitkillä ja keskipitkillä aalloilla on noilla maassa olevilla langoilla, toinen antennina ja toinen maajohtona (siis jonkinlainen maassa oleva horisontaali v-dipoli). Antenniplugiksi olen viritellyt seuraavanlaisen laajalla metallikuorella varustetusta 3,5mm stereoplugista: Kärki ja rengas juotettuna antennilankaan menevään johtoon (hauenleuka päässä). Maa maajohtoon menevään lankaan (hauenleuka päässä). Maadoituksen ja antennilangan väliin 1kohmin vastus (kytkee ferriitin pois päältä) Vastus sopii sen plugin sisään, siisti paketti siis.
        Lankaviritelmällä on jossain määrin suuntaavuutta, samalla taajuudella kuuluvista asemista voi eritellä esiin haluamansa vaihtelemalla hauenleukoja ikkunalaudalla rivissä olevien antenni- ja maalankojen välillä parhaan yhdistelmän löytämiseksi.

• Otto-Heikki
        Ex DX kirjoitti:

Kyllä aktiiviantennillakin kuulee.
        Omatekoinen laite ja pari metriä piiskaa, sähköt koaksiaalia myöten ja sillä kuulen 0,1 - 20 MHz aika notkeasti. Jopa Saksan kellosignaalitkin tulevat niin että lukemat saa WinMX:llä kuvaruudulle. Pitää vaan muistaa että aktiiviantenni ei sovellu lähettämiseen. Itse en muistanut. Onneksi fetit ovat halpoja...

• Aktiivinen kuuntelija
        Ex DX kirjoitti:

Kurjuus alkoi siitä, että keskusantennit vaivihkaa television myötä 70-luvulta lähtien poistettiin. Restauroin taloyhtiön keskusantennin, ja alan miehillä on jemmassa vanhoja (tai edelleen paikoillaan sammutettuna antennikaapissa) Telesteen AM-vahvistimia vaikka lampaat söisivät. Verkko on yleensä koskematon ja lojunut toimettomana viimeiset 30 vuotta.
        Nyt FM-antennini on suunnattu Ruotsiin (jonka kaikki "kanavat" kuuluvat, vaikka matkaa lähimpään lähettimeen on
        yli 200 km). AM:llä vahvistusta on vähintäänkin
        sadan metrin L-antennin verran, asemaa pukkaa
        keskiaalloilla Japania, Thaimaata, Argentiinaa ja Meksikoa myöten, lyhyillä kuuluvat vaikkapa
        piskuiset indonesialaiset paikallisasemat.
        Aamuisin kuuntelen mm. Irlantia ja Islantia
        pitkillä (252 ja 189 kHz), tulevat (tauotonta viihdemusiikkia) aivan puhtaasti 50 vuotta vanhoilla putkiradioilla, äsken kuuntelin Radio Mayakin (Pietari) ihastuttavaa konserttia.
        Näinä kansainvälisinä aikoina pitäisi keskusantennit rakentaa uudelleen. Keskusantenni on lisäksi niin häiriöiltä suojattu, ettei vieressä pörisevä tietokone tai televisio aiheuta minkäänlaisia häiriöitä, liittimien pitää tietenkin olla
        ammattitavaraa. Mikäli vastaanottimessa on AM:llä ns. laajakaistatoiminto, ei AM juurikaan jää FM:n jälkeen siinä määrin, että sillä olisi merkitystä, koska putkiradion soundi jo sinällään on uskomattoman hyvä.
        DX-kuuntelu voi oikein hyvin, suomalaiset ovat
        maailman huippua, kannattaa hieman kokeilla hakusanalla DX, niin ihmeitä riittää. Toivottavasti kyllästyminen kaupallisten asemien soopaan vie niin pitkälle, että uskalletaan vihdoinkin painaa nappeja LW, MW ja SW.
        Sopii myös kysyä, kuinka moni on elämässään kuullut kunnollista radioääntä, niin surkeaa rihkamaa on radioina ja stereoina myyty viimeiset 30 vuotta. Nyt niitä kauhistuksia onneksi viedään Kuusakosken hävitettäviksi kuution häkeissä!
        Tandberg Huldra 10 (etuaste putkilla) tuossa selkäni takana pukkaa ihastuttavaa signaalia nyt vaihteeksi internet-aseman vahvistimena, (venezuelalainen ystäväni tuntuu olevan työvuorossaan sikäläisen iltapäivän aikaan), sen kautta myös www-asemat kuuluvat mikäli streaming on kohdallaan.
        Ranskassa on taajuudella 1575 asema jonka nimi on
        Uusien kykyjen asema RNT, siinä oiva esimerkki Suomessakin toteutettavaksi.

• Urho Yrjänä Kekkonen
        titari kirjoitti:

Pari pilkkumaksimia sitten *heh* KYOI tarjosi siihen maailman aikaan todella hyvää kuunneltavaa. 11900kHz
        Kuului piiska antennilla LUJAA!

Hienosti sanottu.

Nyt taitaa olla jo kolme pilkuumaksimia mennyt, Kei-vai-ou-ai on silti tuoreessa muistissa.

• sesiitäkin
        Urho Yrjänä Kekkonen kirjoitti:

Hienosti sanottu.

Nyt taitaa olla jo kolme pilkuumaksimia mennyt, Kei-vai-ou-ai on silti tuoreessa muistissa.

11900 kuuluu kiinaa mölöttävän. Sanaakaan en ymmärrä joten ketä tuokin kiinnostaa. Ei vähävähöä!

• jukka222
        Ex DX kirjoitti:

Ol ennen -80 ,..olko moskova, viro tai HCJB, Vatikaani ol myös ekoja,..on yl 170,.. muata DX-kuuntelia numero: 6170 jäsen,..

• jukka22222
        Ex DX kirjoitti:

Ite vejin vanhan puhelinjohon rivitalon piästä piähän ,..katolle tietysti,. hyvin toimi,..alastulo ikkunasta,.. antenniliitäntää,..suunta ol siis itä-länsi,..:)

• kdkdkdkdkdkd
        jukka22222 kirjoitti:

Ite vejin vanhan puhelinjohon rivitalon piästä piähän ,..katolle tietysti,. hyvin toimi,..alastulo ikkunasta,.. antenniliitäntää,..suunta ol siis itä-länsi,..:)

Idästä sitten vaan ryssää kuuntelit.

• Eemeili

DX- ja kaukoasemien kuuntelu oli vielä 1980- ja 1990-luvulla suosittua. Sitten harrastus
      menetti eksoottisuutensa pc:lle, netille, kaapelitv- ja kaupallisille radiokanaville.

Suomen dx-liiton jäsenmäärä on viime vuosina vähentynyt huomattavasti. Myös radiomaailma -lehden ilmestymiskertoja on supistettu. Samaan aikaan liiton jäsenmaksu on kasvanut. Tuo suuntaus on taas vähentänyt jäsenmäärää ja ohentanut lehden sivumäärää. Oravanpyörä on valmis.

DX-kuuntelu on siirtynyt nettiasemien kuunteluun. Se on nyt todella suosittua. Valtaosa kuuntelijoista kun vain kuuntelee asemaa, eikä halua rakentaa antenneja, eikä tutustua radioaaltojen etenemiseen. Syy on myös kärsimättömyydessä: ei jaksa odottaa iltakymmeneen jotta joku saksalaisasema kuuluisi keskipitkillä. Se kuuluu netistä juuri nyt.

Nettiyhteyksien ja tietokoneiden yleistyminen on kasvattanut hirvittävästi keski- ja lyhytaalloilla kuuluvia vastaanottohäiriöitä.
      Kerrostalossa ei välttämättä kuulu enää ainoatakaan "oikeaa radioasemaa".

Lyhytaaltokuuntelun alamäen näkee myös vastaanotintarjonnasta. Esimerkiksi Stockmann on vähentänyt huomattavasti myytävien maailmanradioiden valikoimaa. Laitevalmistajat ovat vähentäneet tai jopa lopettaneet keskihintaisten laitteiden valikoiman.

Mikä pahinta, ihmiset ovat tottuneet seuraamaan uutisia tv:n kaapeli- tai satelliittikanavilta. Täydentävää tietoa haetaan netistä, esim. alueen asemien kuunnellen. Myös suomalainen tiedonvälitys on nopeutunut.

Lyhytaaltokuuntelua ei tarvita enää. Se on unohdettu. Kukaan ei enää kysele lyhytaaltoasemien taajuuksia, ei kellonaikoja.

• titari

7100-7200 segmentin vapautuminen vuosikymmenen loppuun mennessä?

• jäsen no.

Radiomaailma ilmestyy edelleen 10 kertaa vuodessa!

• Jäsen no. 2

totta tosiaan. suomen dx-kerhon jäsenmäärä oli 80-luvun alussa liki 2000, nyt jotain alle 500.

• titari
        Jäsen no. 2 kirjoitti:

totta tosiaan. suomen dx-kerhon jäsenmäärä oli 80-luvun alussa liki 2000, nyt jotain alle 500.

Olin minäkin siellä, joskus 80-luvun puolessa välissä.
        No, ei perhosiakaan enää kukaan keräile ja taitaa olla postimerkkienkin kanssa vähän sama homma.

• Findows
        titari kirjoitti:

Olin minäkin siellä, joskus 80-luvun puolessa välissä.
        No, ei perhosiakaan enää kukaan keräile ja taitaa olla postimerkkienkin kanssa vähän sama homma.

mä olin jäsenenä lähes koko 1980 -luvun. Sitten tuli hieman taukoa opiskelun vuoksi. Sitten tulikin netti ja muut kivat systeemit.

Se kuuntelu jota nyt harrastan onnistuu ilman radiomaailmaa ja jäsenyttäkin.

• Ex DX
        Findows kirjoitti:

mä olin jäsenenä lähes koko 1980 -luvun. Sitten tuli hieman taukoa opiskelun vuoksi. Sitten tulikin netti ja muut kivat systeemit.

Se kuuntelu jota nyt harrastan onnistuu ilman radiomaailmaa ja jäsenyttäkin.

mä en vieläkään pidä netti radioista vaikka vuoden 1999 tammikuuusta olen surffaillu. kyllä on nykyään menny enemmän FM puolelle,hävettää sanoo mitä kuuntelee eniten, Radio Suomi,Nova,Iskelmä ,SUomiPop,ruotsin kielinen yle. Ja ainakin sunnuntaisin Dei kiinnostaa,TAivaan ja Maan Väliltä,joskus jopa kiinnostavia kysymyksiä ja vastauksia. SW:llä BBC joskus ja MW:llä saksankielisiä vielharvemmin.
        vielä niit postimerkkien keräilijöitä on mutta en tiedä perhosten perässä juoksijaa.
        onko muuten radioamatöörit vähentynyt noin paljon kun dixarit? ainakin niille on jos jonkinlaista härveliä jos piisaa pätäkkää.

• entinen dx
        Ex DX kirjoitti:

mä en vieläkään pidä netti radioista vaikka vuoden 1999 tammikuuusta olen surffaillu. kyllä on nykyään menny enemmän FM puolelle,hävettää sanoo mitä kuuntelee eniten, Radio Suomi,Nova,Iskelmä ,SUomiPop,ruotsin kielinen yle. Ja ainakin sunnuntaisin Dei kiinnostaa,TAivaan ja Maan Väliltä,joskus jopa kiinnostavia kysymyksiä ja vastauksia. SW:llä BBC joskus ja MW:llä saksankielisiä vielharvemmin.
        vielä niit postimerkkien keräilijöitä on mutta en tiedä perhosten perässä juoksijaa.
        onko muuten radioamatöörit vähentynyt noin paljon kun dixarit? ainakin niille on jos jonkinlaista härveliä jos piisaa pätäkkää.

radioamatöörejä on nyt sama määrä kuin vuonan 1990. radioamatöörit ovat vuosien aikana uudistuneet ja jäsenmäärä on kasvanut.

radiomaailma lehtikin on uudistunut ja yrittää kerätä uutta yleisöä mutta turhaa se nyt on. suomen dx liitto ei pystynyt muinoin uudistumaan vaikka jäsnenet silloin sitä halusivatkin.

liiton väki karkasi amatööreiski, skabnneri lehden lukijoiksi tai muuten lopetti jäsenyytensä.

radiomaailma lehden ympärillä pöyrii nyt ukkoutunut ja alati vöhenevä pieni rinki. eikä radiomaailma lehti puhu kaikesta radiomaailmasta vaa keskityy pienen piirin nökemykseen siitä.

voisko suomessa menestyy kaikki suomen perhoset lehti joka sitten keskittyisiki vain nokkosperhosiin

• Make
        Jäsen no. 2 kirjoitti:

http://personal.inet.fi/kerho/kaidx/HIST3.html kertoo, että Suomen DX-Liiton jäsenmäärä oli vuonna 1983 jopa 2548 jäsentä.

Alle tuhannen jäsenen rajan yli mentiin vuonna 1997. Vuoden 2003 toimintakertomuksen mukaan jäseniä oli tuolloin 737 kappaletta. Tuoreimpia toimintakertomuksia ei Suomen DX-Liitto ole sen jälkeen netissä julkaissut.

• 8413
        entinen dx kirjoitti:

radioamatöörejä on nyt sama määrä kuin vuonan 1990. radioamatöörit ovat vuosien aikana uudistuneet ja jäsenmäärä on kasvanut.

radiomaailma lehtikin on uudistunut ja yrittää kerätä uutta yleisöä mutta turhaa se nyt on. suomen dx liitto ei pystynyt muinoin uudistumaan vaikka jäsnenet silloin sitä halusivatkin.

liiton väki karkasi amatööreiski, skabnneri lehden lukijoiksi tai muuten lopetti jäsenyytensä.

radiomaailma lehden ympärillä pöyrii nyt ukkoutunut ja alati vöhenevä pieni rinki. eikä radiomaailma lehti puhu kaikesta radiomaailmasta vaa keskityy pienen piirin nökemykseen siitä.

voisko suomessa menestyy kaikki suomen perhoset lehti joka sitten keskittyisiki vain nokkosperhosiin

Suomen DX-liitto on saanut tiedon tästä keskustelusta. Toivottavasti tämä viimeistään panee liiton johdon miettimään, miten edetä DX-kuuntelun julkisuuskuvan puhdistamisessa.

Näen tämän keskustelun olevan hyvällä tasolla. Silti hieman ihmetyttää, miksi tämä aihe on avattu. Johtavatko jäljet hami-maailmaan vai epäonnistuneen Skanneri-lehden taustoille?!

Radioharrastajien tulee pitää yhtä. Ei tässä taistelulinnoituksia rakenneta. Se olisi lyhyt ja lopullinen tie.

Jos DX-kuuntelun aika on lopussa, viedään homma loppuun tyylillä. Avoimuutta lisää, kiitos! Missään tapauksessa DX ei enää 2000-luvulla saa olla sama kuin QSL-korttien kerääminen. Sehän olisi verrattavissa täysin niiden nokkosperhosten keräämiseen haavilla ilta-auringon kultaessa niityt ja metsänreunat. :)

Itse vietän aikaani mielummin vastaanottimen ääressä. Niin ja kirjoituspuuhissa, jos joku viitsisi vihjata, mistä lehteen saa kirjoittaa ja mistä ei!

• Jäsen no. 2
        8413 kirjoitti:

Suomen DX-liitto on saanut tiedon tästä keskustelusta. Toivottavasti tämä viimeistään panee liiton johdon miettimään, miten edetä DX-kuuntelun julkisuuskuvan puhdistamisessa.

Näen tämän keskustelun olevan hyvällä tasolla. Silti hieman ihmetyttää, miksi tämä aihe on avattu. Johtavatko jäljet hami-maailmaan vai epäonnistuneen Skanneri-lehden taustoille?!

Radioharrastajien tulee pitää yhtä. Ei tässä taistelulinnoituksia rakenneta. Se olisi lyhyt ja lopullinen tie.

Jos DX-kuuntelun aika on lopussa, viedään homma loppuun tyylillä. Avoimuutta lisää, kiitos! Missään tapauksessa DX ei enää 2000-luvulla saa olla sama kuin QSL-korttien kerääminen. Sehän olisi verrattavissa täysin niiden nokkosperhosten keräämiseen haavilla ilta-auringon kultaessa niityt ja metsänreunat. :)

Itse vietän aikaani mielummin vastaanottimen ääressä. Niin ja kirjoituspuuhissa, jos joku viitsisi vihjata, mistä lehteen saa kirjoittaa ja mistä ei!

>Näen tämän keskustelun olevan hyvällä tasolla. >Silti hieman ihmetyttää, miksi tämä aihe on >avattu. Johtavatko jäljet hami-maailmaan vai >epäonnistuneen Skanneri-lehden taustoille?!

Keskustelupalstat on olemassa avointa keskustelua varten. Ei aiheen avaus vaadi lupaa, esim. harrastajilta.

Ei hami-maailma tai skanneri-lehden taustat ole DX-kuuntelun vihollisia.

• titari
        Jäsen no. 2 kirjoitti:

>Näen tämän keskustelun olevan hyvällä tasolla. >Silti hieman ihmetyttää, miksi tämä aihe on >avattu. Johtavatko jäljet hami-maailmaan vai >epäonnistuneen Skanneri-lehden taustoille?!

Keskustelupalstat on olemassa avointa keskustelua varten. Ei aiheen avaus vaadi lupaa, esim. harrastajilta.

Skanneri-lehdellä ON dx-aiheinen keskustelupalsta netissä. Diksailijat sitä vastoin näyttävät piiloituivan sähköpostilistoineen jonnekin jossa vain keskiaaltojenkit kuuluvat pitkälangoilla (ja eteläamerikkalaiset henksut,tottakai)

• kuuluneena
        Jäsen no. 2 kirjoitti:

Liityin joskus 80-luvulla, opiskelut veivät pois toiminnasta 90-luvulla. Harrasteen löysin uudelleen muutamia vuosia sitten. Liityin jäseneksi, mutta pian totesin että touhu on mennyt sisäpiirin jutuksi. Jenkit yms. hardcore on ainoota, mitä saa (kannattaa) kuunnella. Ja se itsekehuskelun määrä on (oli) ihan tolkutonta. Pistelaskennasta puhumattakaan.

No, pari vuotta sitten erosin jälleen. Enkä enää palaa, lehden voin lukea kirjastossakin jos siltä tuntuu. Eipä ole vähään aikaan edes huvittanut. Aktiivisesti silti kuuntelen ja jopa raportoin asemia, ihan huvikseni vaan.

• Toinenkin entinen jäsen
        kuuluneena kirjoitti:

Liityin joskus 80-luvulla, opiskelut veivät pois toiminnasta 90-luvulla. Harrasteen löysin uudelleen muutamia vuosia sitten. Liityin jäseneksi, mutta pian totesin että touhu on mennyt sisäpiirin jutuksi. Jenkit yms. hardcore on ainoota, mitä saa (kannattaa) kuunnella. Ja se itsekehuskelun määrä on (oli) ihan tolkutonta. Pistelaskennasta puhumattakaan.

No, pari vuotta sitten erosin jälleen. Enkä enää palaa, lehden voin lukea kirjastossakin jos siltä tuntuu. Eipä ole vähään aikaan edes huvittanut. Aktiivisesti silti kuuntelen ja jopa raportoin asemia, ihan huvikseni vaan.

Toiminta on mennyt tosiaan sisäpiirin hommiksi ja hardcore dx-kuuntelun tarpeettomaksikin ylistämiseksi. Tuntuisi kuin ne harvat harrastajat olisivat tiukentaneet otetta toisistaan omilla postituslistoillaan ja DXClusiveillaan.

Tavallisen kuuntelijan tarpeet on ajat sitten unohdettu.

• 8413
        Toinenkin entinen jäsen kirjoitti:

Toiminta on mennyt tosiaan sisäpiirin hommiksi ja hardcore dx-kuuntelun tarpeettomaksikin ylistämiseksi. Tuntuisi kuin ne harvat harrastajat olisivat tiukentaneet otetta toisistaan omilla postituslistoillaan ja DXClusiveillaan.

Entäs FM-kuuntelu? Hardcorea? Enemmänkin muotia (vrt. kesäkokousten laajenavat osallistujamäärät FM-paneeleissa, alueelliset kelihälytysringit, omat FM-postilistat jne.). Varmaan sitä sisäpiiriä, johon ulkopuolisetkin pääsevät jos halua on. Eikä liiton jäsenyys ole todellakaan pakollista ollakseen "kunnon" FM-DX-kuuntelija.

FM-kuuntelu on uusimpia DX-kuuntelun muotoja. Jopa vanhojen jäärien, joita SDXL:n jäsenistössä on paljon, oli pakko antaa periksi tälle harrastussuunnalle.

Pistelaskenta on p.....stä! ALT on kuin politbyroo, jossa pätevät vanhat "neuvostoaikaiset" säännöt. Mutta se ei sammuta DX-kuuntelua. Kuka niitä pisteitä enää edes kerää??!

• Ex DX
        8413 kirjoitti:

Keskustelun avanneena ilmoitan että kuuluin lyhyen aikaa SRAL:iin mutta tutkintoja en ole suorittanut ,enkä aja hamien asiaa sen enempää kuin muidenkaan.
        SDXL:ään kuuluin 80 luvulla ja nyt 2000 luvun alussa mutta erosin kun näytti ettei lehdessä ole mitään annettavaa tavalliselle kerrostalokuuntelijalle. Samat jutut ja hyvin kuuluvien taaajuuksia löytyy netistä. Antaa jokaisen kuunnella mitä ja miten huvittaa se tässä on asian ydin. KIeltämättä dx kuuntelu on katoavaa kansanperinnettä, muttei lopu, kuten ei loppunut LP levyjen kuuntelu CD:n tultua.
        Radiokuuntelija lehden levikkiä tietenkin voisi nostaa samalla keinoilla kun viikko(roska)lehdet eli paljon isoja värikuvia ,sensaatioita ja Matti Nykänen silmä mustana kanteen kuuntelemassa liikkaria.hahahaha. no tämä oli vitsi.

• Äfäm
        8413 kirjoitti:

Entäs FM-kuuntelu? Hardcorea? Enemmänkin muotia (vrt. kesäkokousten laajenavat osallistujamäärät FM-paneeleissa, alueelliset kelihälytysringit, omat FM-postilistat jne.). Varmaan sitä sisäpiiriä, johon ulkopuolisetkin pääsevät jos halua on. Eikä liiton jäsenyys ole todellakaan pakollista ollakseen "kunnon" FM-DX-kuuntelija.

FM-kuuntelu on uusimpia DX-kuuntelun muotoja. Jopa vanhojen jäärien, joita SDXL:n jäsenistössä on paljon, oli pakko antaa periksi tälle harrastussuunnalle.

Pistelaskenta on p.....stä! ALT on kuin politbyroo, jossa pätevät vanhat "neuvostoaikaiset" säännöt. Mutta se ei sammuta DX-kuuntelua. Kuka niitä pisteitä enää edes kerää??!

En tiedä pelastaako FMDX? Kuinka moni haluaisi naimisiin kelirinkien ja lähes ympäri vuoden tyhjyyttä kohisevan radion kanssa.

Ei kuullosta houkuttelevalta. Miksi odottaa mahdollisesti kuuluvaa italialais- tai saksalaisasemaa, kun se voi kuulla netistä nyt.

Kelien oikullisuus ei ole tehtyt FM DX:stä muoti-ilmiötä. Onhan se nähty viimeisen 25 vuoden aikana.

• Ex DX
        Äfäm kirjoitti:

En tiedä pelastaako FMDX? Kuinka moni haluaisi naimisiin kelirinkien ja lähes ympäri vuoden tyhjyyttä kohisevan radion kanssa.

Ei kuullosta houkuttelevalta. Miksi odottaa mahdollisesti kuuluvaa italialais- tai saksalaisasemaa, kun se voi kuulla netistä nyt.

Kelien oikullisuus ei ole tehtyt FM DX:stä muoti-ilmiötä. Onhan se nähty viimeisen 25 vuoden aikana.

ketä kiinnostaa kuunnella netistä mitään asemaa?
        se ei ole dx kuuntelua.se on "wellknown" kuuntelua.

• titari
        Ex DX kirjoitti:

ketä kiinnostaa kuunnella netistä mitään asemaa?
        se ei ole dx kuuntelua.se on "wellknown" kuuntelua.

Totta. Mutta tukkoisen fm-bandin sijaan voi monitoroida 6m bandia ja workkia muutaman quson itsekin. Vrt. aivan mieltön dx: workin skypellä uuteen-seelantiin. evvk = ei vois vähemmistöjäkään kiinnostaa

• Filsu

On mielenkiintoista seurata tätä keskustelua. Kysymyshän oli: harrastaako kukaan enää DX-kuuntelua?

Tuntuu siltä, että yhteisesti hyväksytty perinteinen malli DX-kuuntelusta on kuopattu. Harrastus on ratkennut moniin osa-alueisiin. Näiden harrastajat pitävät valitsemaansa
        suuntaa tärkeänä.

Ehkä se, että DX-kuuntelu on lopultakin yksilöharrastus, on vaikeuttanut kriitikin aiheena olevan Radiomaailma-lehden ja
        Suomen DX-Liiton tilannetta. Yhtenäisenä joukkueena, suurempana tiiminä, jäsenistö ja sen lehti olisi vahvempi. Nyt tuntuisi olevan hirvittävästi loistavia ja maaliahneita hyökkääjiä, puolustusta ja maalia ei hoida oikeastaan kukaan.

Harrastus on siis hyvin monipuolinen, kiinnostava ja viimevuosina sisällöltään sekä mahdollisuuksiltaan uudistunut. Miten näin rikasta
        harrastusta voisi tuoda lähemmäs matti meikäläistä? Miten saada lisää harrastajia, jäseniä, parantaamaan Radiomaailma-lehden levikkiä
        ja pudottamaan jäsenmaksuja?

Miten harrasteen voisi "myydä" asiaan ensikertaa tutustuvalle? Miten se nuori teinipoika tai -tyttö saadaan edes hetkeksi kuuntelemaan jotain
        muuta aaltoaluetta kuin ULAa?

Aiemmin kiihokkeena oli musiikki (=Radio Luxemburg), eksotiikka ja kaukokaipuu (=lattarit ja afrot), kieltenopiskelu ja uutiset. Entä nyt?
        Älä mieti ensiksi auringonpilkkujen tai sääkarttojen isobaarikäyrien seuraamista, tai tietokone-ohjelmilla tehtäviä kuuluvuusennusteita, mikäli tunnetaan viimeaikainen a- ja k-indeksien kehitys sekä 2800 MHz kohinan taso. Sen pitäisi olla paljon kansantajuisempaa, helppoa ja innostavaa. Sellaista joka onnistuisi jokaiselta, kotona ja niillä laitteilla jotka jo nyt omistaa.

• EX-Skanneristi
        Jäsen no. 2 kirjoitti:

Enää ei paljon ole mitä skannerilla kuuntelisi. Lähes kaikki mitä 80-luvulla skannattiin, on muuttunut digitaaliseksi.

Skanneri-lehdessä ei ole puhuttu enää vuosikausiin skannereista kuin ohimennen.

On mullakin skanneri mutta tällä hetkellä en ole käyttänyt sitä vuosikausiin.

• todos Finlandeses son poros

Hakukone toi minut tänne sattumalta. Minusta oli yllättävää, että DX-kuuntelusta vielä kirjoitetaan ja muistellaan täällä. Jopa DXClusive-porukkakin on vielä voimissaan. Itselläni on vielä Icom vastaanotin jossakin kaapinpohjalla ja olin viime siivouksessa heittämässä neljä mapillista QSL-kortteja roskikseen mutta vaimoni pelasti ne tuholta. No olkoot nyt vielä muistona.

DX-kuuntelu oli aikoinaan aika mainio harrastus. Se kehitti kummasti kielitaitoa ja erilaisten kulttuurien tuntemusta. Tosin se tuntemus oli aika kapealta alalta koska homma perustui kuitenkin QSL-kortin ruinaamiseen radioasemilta. No, kun paljon kuunteli ja raportoi, niin tarttuihan sitä jotain korvienkin väliin. Itse asiassa suomalaisilla DX-kuuntelijoilla oli aika paljon näppinsä pelissä silloin kun paikallisradiotoiminta alkoi vuonna 85. Heille kun kaupallisen radiotoiminnan idea oli aika tuttua harrastuksensa perusteella. Varmaan aika monella nykyisellä radiojournalismin ammattilaisella on DX-kuuntelutausta. Hyvää jatkoa vain kaikille. 73, niin kai se oli tapana kirjoittaa.

• Nintendo-Ninja

Suomen DX-liiton sisältötuotanto keskittyy lähinnä LEM:iin eli Lemmenjokeen. Se ei paljoa Facebook-nuorisoa kiinnosta.

• jukka2222

Kyllä niitä kehitysmaissa vielä käytetään,..ja Esimerkis USA,.. ,..Eteläamerikan maat,..Aaasia,..Afrikka,..mm. 60 metrii,.. Brasilia ja kaikki ne maat,..

• Rick

Nykyisin on mahdollista hankkia liikennevastaanotin tietokoneeseen ja itselläni onkin nyt Winradio G313e joka on mainio vastaanotin ja antaa uusia mahdollisuuksia kuunteluun.
      http://www.winradio.com/home/g313e-s.htm
      http://www.winradio.com/index.htm

Tällaisen vastaanottimen kanssa voi sitten kuunnella muun tietokonekäytön ohella ja siitä löytyy kuuluvuutta parantavia säätöjä ihan kiitettävästi.
      Myös mm. digitaalisten DRM-lähetysten vastaanottoon pystyvä lisäohjelma on ostettavissa tähän malliin.
      Nuo DRM lähetykset lisääntyvät kaiken aikaa ja niistä saattaa tulla jonkinlaista lisäpiristystä lyhyt ja keskipitkien aaltojen kuunteluun mutta haittapuolena tuntuu olevan viereisten taajuuksien am-lähetyksille aiheutuvat häiriöt.

Rick

• radio millabi
      • DX-MIES

Kyllä harrastetaan kovasti, mutta ei niin suurella joukolla kuin
        ennen. SDXL:n jäsenmäärä on laskenut paljon. Itsekin olen
        harrastanut 15 vuotiaasta asti. Hienot nuo Heikin kuvaboxit!

• 15

Että oikeen jo parikolmekin vuotta jaksanut harrastaa.

• DX-MIES
        15 kirjoitti:

Että oikeen jo parikolmekin vuotta jaksanut harrastaa.

Täytän kohta 50 v.

• radio Oidari
        DX-MIES kirjoitti:

Täytän kohta 50 v.

Millaisen ration saa jos on pätäkkää vaikka muille jakaa ? (ei kyllä vielä ole)

Olisko Telefunkenilla mitään?

Entä ICOM IC R9500 ?

tai joku Watkins Johnson tai TEN TEC ?

• DX-Äijä
        radio Oidari kirjoitti:

Millaisen ration saa jos on pätäkkää vaikka muille jakaa ? (ei kyllä vielä ole)

Olisko Telefunkenilla mitään?

Entä ICOM IC R9500 ?

tai joku Watkins Johnson tai TEN TEC ?

TS-590 on hyvä radio.Voi lähettääkin jos siltä tuntuu...

• radio Oidari
        DX-Äijä kirjoitti:

TS-590 on hyvä radio.Voi lähettääkin jos siltä tuntuu...

noin halpaa ei kannata ostaa :)) jos on varaa.

mites ois jos hinnat olis yli 20 000 ekee , saako mitään? ka joku cia, fbi vakoilijat käyttää jotain parempia toosia?

• DX-MIES
        radio Oidari kirjoitti:

noin halpaa ei kannata ostaa :)) jos on varaa.

mites ois jos hinnat olis yli 20 000 ekee , saako mitään? ka joku cia, fbi vakoilijat käyttää jotain parempia toosia?

Nykyisin tämä on hyvin suosittu:
        http://www.microtelecom.it/perseus/

• Rick

• 11

Minä kuuntelen ainakin Vatikaanin radiota..

• Paavi ei paljoa tyhj

Vatikaan on vähän liian kaukana kuultavaksi. oli sitte vaikka 10001.

• dux kuulija
        Paavi ei paljoa tyhj kirjoitti:

Vatikaan on vähän liian kaukana kuultavaksi. oli sitte vaikka 10001.

Vatikaanista lähettävät kovasti vaan niitä savumerkkejä kun konklaavi kokoontuu. se riittäköön meille! ei ne tarvi nyky tekniikkaa.
        Paavikin sanoi viime vuonna että maailma on pian astumassa tietokone aikakauteen :))) ..

pitäisikö päivittää vatikaania ? savumerkkien jälkeen lennätin olis kova sana ;)

• DX-MIES

• net streamer

• slurpsss
        net streamer kirjoitti:

Lyhyt aallot on pois muodista.

Pitkät aallot on trendikästä :)

• Ebygtissä

Egyptissä kuuntelevat lyhytaaltoja näinä päivinä kun Internet ja matkapuhelinyhteydet on laitettu poikki.

Kuinka elimme 80-luvulla...?

• paikkaansa
        Ebygtissä kirjoitti:

Egyptissä kuuntelevat lyhytaaltoja näinä päivinä kun Internet ja matkapuhelinyhteydet on laitettu poikki.

Kuinka elimme 80-luvulla...?

tuo on totta.

tänlaisissa poikkeusoloissa dx-kuuntelu nousee arvoon arvaamattomaan.

• DX-kuuntelussa?
        paikkaansa kirjoitti:

tuo on totta.

tänlaisissa poikkeusoloissa dx-kuuntelu nousee arvoon arvaamattomaan.

kun esim virve tuli, kuunnella nyt jotain vatikaanin höpötystä mistä ei ymmärrä mitään tai jotain venäläisiä radiokanavia, njet!

Ehkä rekkakuskien löpinöitä vois "vakoilla" mutta millä laitteella ne kuuluu? Ei viitsis ostaa monen tonnin laitetta jos ei kiinnostakaan enää..lentoliikenteen kuuntelu ei juurikaan kiinnosta.

• ääääääääuuuuuuuueeee
        DX-kuuntelussa? kirjoitti:

kun esim virve tuli, kuunnella nyt jotain vatikaanin höpötystä mistä ei ymmärrä mitään tai jotain venäläisiä radiokanavia, njet!

Ehkä rekkakuskien löpinöitä vois "vakoilla" mutta millä laitteella ne kuuluu? Ei viitsis ostaa monen tonnin laitetta jos ei kiinnostakaan enää..lentoliikenteen kuuntelu ei juurikaan kiinnosta.

aalloilla oN 10:ä tuhansia asemIa KENEN TAHANSA KUUNNELTAVISSA !!! JOS VAAN ANTENNIT JA LAITTEeT ON KONDIKSESSA JA PÄTÄKKÄÄÄ RIITTÄÄ !!!!

TAIDOT RATKAISEE.

EI VATIKAANIA TARTTE KUUNNELLA.

• pörrrrrrrsssttrreewv
        ääääääääuuuuuuuueeee kirjoitti:

aalloilla oN 10:ä tuhansia asemIa KENEN TAHANSA KUUNNELTAVISSA !!! JOS VAAN ANTENNIT JA LAITTEeT ON KONDIKSESSA JA PÄTÄKKÄÄÄ RIITTÄÄ !!!!

TAIDOT RATKAISEE.

EI VATIKAANIA TARTTE KUUNNELLA.

omasta mielestäni "mielenkiintoisia" kanavia....mitkä ne nyt olis sellaisia muut kuin mahdollisuuksista poistunut poliisiradio nyk. viranomaisvekko..

Tietysti radioamatöörien jutustelua vois kuunnella mutta kertokaas millainen, mikä olis edullinen ja sellainen laite millä näitä edellämainittuja vois hyvin kuunnella, rekat, radioamatöörit ja tietty metsästäjien käyttämät radiopuhelimet yms mielenkiintoiset kanavat mitkä kiinnostais tällaista salakuuntelijaa :)

• selvä ero
        pörrrrrrrsssttrreewv kirjoitti:

omasta mielestäni "mielenkiintoisia" kanavia....mitkä ne nyt olis sellaisia muut kuin mahdollisuuksista poistunut poliisiradio nyk. viranomaisvekko..

Tietysti radioamatöörien jutustelua vois kuunnella mutta kertokaas millainen, mikä olis edullinen ja sellainen laite millä näitä edellämainittuja vois hyvin kuunnella, rekat, radioamatöörit ja tietty metsästäjien käyttämät radiopuhelimet yms mielenkiintoiset kanavat mitkä kiinnostais tällaista salakuuntelijaa :)

Poliisiradion ym. kuuntelu ei ole dx-kuuntelua.

• kihfnc
        selvä ero kirjoitti:

Poliisiradion ym. kuuntelu ei ole dx-kuuntelua.

Eikös juuri dx-kuuntelu ole radioliikenteen, radiokanavien kuuntelua? vai?

• 9876543211
        kihfnc kirjoitti:

Eikös juuri dx-kuuntelu ole radioliikenteen, radiokanavien kuuntelua? vai?

"DX-kuuntelulla tarkoitetaan ulkomaisten yleisradio- ja televisioasemien ohjelmien seuraamista, johon voi liittyä lähetysten vastaanottoa koskevien kuuluvuusraporttien lähettämistä kuunnelluille asemille sekä näiltä asemilta tämän jälkeen saatavien QSL-todisteiden keräämistä. "

http://www.sdxl.org/dx_kuuntelu.html

• Ham-ham
        DX-kuuntelussa? kirjoitti:

VIRVEn kaikkia tukiasemia ei ylläpidetä. Loppujen lopuksi oikeana kriisiaikana jouduttaisiin ottamaan analogiset käyttöön ja muuttamaan tietoliikennekäytäntöjä Jokilaaksojen pelastuslaitoksen suuntaan.

• Anonyymi
        9876543211 kirjoitti:

"DX-kuuntelulla tarkoitetaan ulkomaisten yleisradio- ja televisioasemien ohjelmien seuraamista, johon voi liittyä lähetysten vastaanottoa koskevien kuuluvuusraporttien lähettämistä kuunnelluille asemille sekä näiltä asemilta tämän jälkeen saatavien QSL-todisteiden keräämistä. "

http://www.sdxl.org/dx_kuuntelu.html

Poliisille voi lähettää kuunteluraportin ja saa qsl-kortin poliisipäälliköltä.

• osta meiltä luuri, s

Mitäs erilaista nyt sitten jokilaaksojen pelastuslaitosten tietoliikennekäytössä on? käyttävätkö muuta kuin virveä? olen ymmärtänyt että virve tulee kalliksi käyttäjilleen.

• Ex DX

ei tuo ole mitään dx kuuntelua se on kännykkä mastojen ja satelliittien välittämää informaatiota :

onko noin vaikeeta tajuta että dx kuunteluse on kun :

A: aseman antenni lähettää avaruuteen signaalin
      B: vastaaotin nappaa sen ilmasta. ( ei tietoverkkojen kautta)

• satafemma

mitennii avaruuteen?

eihän satelliittitouhua lasketa dx-kuunteluksi, joka muuten kirjoitetaan väliviivalla.

• pelkkäkuuntelija

Niin, jos sitten puhutaan nykyään jo pelkästä radioaaltojen kuuntelusta.

• ex DX

radioaalto heijastuu ionosfääristä tai strratosfääristä tai kulkee maanpinnan lähellä (pitkät aallot). se on sitä aitoa dx kuuntelua. ei satelliitteja ei kännykkä mastoja .

• auroraaaaaaaaaaa....

Niinpä joo..siinähän se oikeasti onkin mielenkiintoista kuinka aallot voi toiselta puolen maapalloa heijastua tänne ilman linkkejä ja mastoja, aika haavoittuva tuo kännykkäverkko nykyään, vaatii mastoja ja muuta tekniikkaa tolkuttomasti.

Käyttääkö dikserit revontulia hyödykseen?

• ex DX

käyttää. vaikea ennustaa milloin revontulet tulee ilmakehään.

myös KUU heijastaa joskus aaltoja.

mutta se on hyvin harvinaista

• laa-harrastaja

Netistähän löytyy palvelu joka ennustaa hyvin "revontuli-kelit"..Mutta esim LA-radiolla kuulee hyvin kuinka aurora-keli alkaa nousta, joskus jopa keskellä päivää alkaa keli, yleensä alkuillasta tulee voimakas kelipiikki ja sitä seuraa myöhemmin illalla toinen, heikompi kelipiikki.

• Smokelo

Alkuperäiseen otsikkoon, Dx kuuntelussa on niin paljon eri juttuja että ei se lopu. Voi skannata ilmailuliikennettä, työ ja metsästys vhfiä, pmr lelupuhelimia, ym . ja voi kuunnella hyötylähetyksiä eri modeilla, rtty yms, navtec tiedoitus ja suunnistuslähetteet, beaconmajakat laivoille, drm lähetykset jotka fm-ula lähetysten laatuisia, kaikki muut hämärät liikennemuodot joita ei ole tarkoitettu kuultaviksi. Amatööriliikenne kuuluu hyvin halvallakin vehkeellä jos on ssb koneessa, la-puhelimet saa kuuluviin, piraattiradioita voi metsästää. Puolustusvoimien ja venäläisten vastaavia lähetyksiä löytyy. Paljon sellaista mitä ei ole netissä. Kuunteluun kuuluu myös se laitteiden ja etenkin antennien kehittely ja virittely ja kuunteluretket johonkin hevon kuuseen jossa ei ole häiriöitä aiheuttavia laitteita lähellä. Sdr laitteet on iso juttu, tietokoneeseen liitetty vastaanotin, tietokoneella saadaan kaikki mahdolilset (paitsi salatuimmat) lähetemuodot helpostio purettua ja kuunneltua, skannattua, talletettua, tilastoitua, raportoitua ym. mitä vaan keksii. Tai laitettua nettiin muiden kuultaviksi vaikka reaaliajassa. Pätkä taajuuskaistaa näkyy näytöllä, siitä vaan valitsee mitä kohtaa halua kuunnella, samalla voi tallentaa muita kohtia. Silti itse pelaan normi kevyellä laiitteella, Tecsun pl660, hyvällä antennilla saa melkein joka ilta jotain erikoista löydettyä, normi kansainväliset radioasematkin on hyvä kuunneltavia Novan ja YleX ym soittolistatouhun ja lapsellisten juontajien kissanruokkimisjuttujen vastapainoksi. Masiinan voi ottaa mukan mihkä vaan ,mahtuu povariin , amatöörit, lällättimet ym kuuluu ja ilmailuliikenne 118-138 mhz. Joskus ränklään vanhoilla kasettimankoilla, joissain hyvä keskiaaltopuoli koska kunnon ferriitikelat sisällä.

http://taajuuslista.g.iki.fi/lista.php kuultavaa löytyy kyllä!

http://peditio.net/fmtvdx/index.php?topic=17.msg54;topicseen#msg54
      Sdr halaavalla!

• smoukka

Niin lisään tähän että dx tarkoittaa distant x, etäinen tuntematon, että jätetään ne tiukkalinjan kilpakusoilijat omaan luokkaansa , aina löytyy niitä jotka menee äärimmäisyyksiin mutta heidän tyylinsä ei saa olla johtavana arvona missään toiminnassa tai hommat loppuu normiharrastajien kyllästyessä näiden itsetuntoaan hivelöivien hemuleiden ultrakehujen kuuntelemiseen. Saahan sitä pyrkiä täydellisyyteen mutta sille pitäisi olla joku oma, PIENI osastonsa. Sama kun jossain geokätköilyssä jotkun etsii satoja tai tuhansia mitä bimbompia kätkövirityksiä jostain himalajan laelta alkaen, menee vähän maku lähtee sunnuntailenkille metsään perheen kanssa reippailemaan gps kädessä. Mikä olis psykologisesti hiukka terveempää ja hyödyllisempää toimintaa. Eli kuuntelussakin pitää muistaa että kaikki kuuntelu on ihan jees jos siitä saa tasapainoa ja huvia elämään eikä päinvastoin että vängällä kaikki vapaa aika menee hampaat irvessä kilpaa harrastamiseen. Se meinaan näkyy kyllä turhan hvyin, näitä fanaatikkoja on tosiaan joka harrastuksessa mutta olis ihan ok sanoo niille joskus että relaa vähän, ketä kiinnostaa enää jos kaveri ei muusta puhukaan.

• S taukki
        smoukka kirjoitti:

Niin lisään tähän että dx tarkoittaa distant x, etäinen tuntematon, että jätetään ne tiukkalinjan kilpakusoilijat omaan luokkaansa , aina löytyy niitä jotka menee äärimmäisyyksiin mutta heidän tyylinsä ei saa olla johtavana arvona missään toiminnassa tai hommat loppuu normiharrastajien kyllästyessä näiden itsetuntoaan hivelöivien hemuleiden ultrakehujen kuuntelemiseen. Saahan sitä pyrkiä täydellisyyteen mutta sille pitäisi olla joku oma, PIENI osastonsa. Sama kun jossain geokätköilyssä jotkun etsii satoja tai tuhansia mitä bimbompia kätkövirityksiä jostain himalajan laelta alkaen, menee vähän maku lähtee sunnuntailenkille metsään perheen kanssa reippailemaan gps kädessä. Mikä olis psykologisesti hiukka terveempää ja hyödyllisempää toimintaa. Eli kuuntelussakin pitää muistaa että kaikki kuuntelu on ihan jees jos siitä saa tasapainoa ja huvia elämään eikä päinvastoin että vängällä kaikki vapaa aika menee hampaat irvessä kilpaa harrastamiseen. Se meinaan näkyy kyllä turhan hvyin, näitä fanaatikkoja on tosiaan joka harrastuksessa mutta olis ihan ok sanoo niille joskus että relaa vähän, ketä kiinnostaa enää jos kaveri ei muusta puhukaan.

En ymmärrä tuota sdr-kuuntelua tietokoneella. Kyllä oikea kuuntelu tapahtuu pelkällä radiolla ja isolla viritelmällä erilaisia antetenneja korkealla ja matalalla. Tietokoneellahan voi valita minkähyvänsä maailman radioaseman ja kuunnelle sen lähetystä, joka tulee nauhotuksena ja tietynkokosena pakettina uudelleen ja uudellee. Ei missään mielessä livenä eikä suorana. Ei sellaisessa ole mitään järkeä. Sama kun katsoisi yhtä ja samaa youtuubin videota jatkuvalla syötöllä uudelleen ja uudelleen.
        Oikea kuuntelu pelaa oikealla rdiolla.

• FREErland
        S taukki kirjoitti:

En ymmärrä tuota sdr-kuuntelua tietokoneella. Kyllä oikea kuuntelu tapahtuu pelkällä radiolla ja isolla viritelmällä erilaisia antetenneja korkealla ja matalalla. Tietokoneellahan voi valita minkähyvänsä maailman radioaseman ja kuunnelle sen lähetystä, joka tulee nauhotuksena ja tietynkokosena pakettina uudelleen ja uudellee. Ei missään mielessä livenä eikä suorana. Ei sellaisessa ole mitään järkeä. Sama kun katsoisi yhtä ja samaa youtuubin videota jatkuvalla syötöllä uudelleen ja uudelleen.
        Oikea kuuntelu pelaa oikealla rdiolla.

nimenomaan. nauhotettu lähetys ei ole dx kuuntelua se on mummon iltatuulenviestin tapainen tapahtuma

• homoeerikki_käläviältä
        FREErland kirjoitti:

nimenomaan. nauhotettu lähetys ei ole dx kuuntelua se on mummon iltatuulenviestin tapainen tapahtuma

Juuri niin! Tietokoneet pitää kieltää ja radionkuuntelijat kärrätä saunan taakse, vittusnääs!

• DX-MIES

Kyllä SDR on ihan oikea radio jolla tallennetaan ja kuunnellaan ihan oikeita radioasemia antennin kanssa. Tietokonetta käytetään siinä vain apuna signaalinkäsittelyssä ja tallennuksessa. Nettikuuntelu on sitten ihan eri asia. Siinä ei kuunnella radioaaltoja ollenkaan, vaan ääni tulee radiosasemalta netin kautta datapaketteina. Se ei ole oikeaa DX-kuuntelua ollenkaan.

• Svl vm. 1957

Nykyään joitakin SDR-radioita voi kauko-ohjata netin kautta. Kuuntelpa sivun www.wbsdr.org ensimmäinen linkki. Siellä on hallantilainen radio, jolla voit kuunnella PA-KA-LA -asemia sellaisena kuin ne kuuluvat Hollannin horisontin mukaan. Muuten on parempi pitää paristokäyttöinen radio varalla, niin netin tai sähköverkon katkokset eivät haittaa elämää.

• on se

todella kökkö palvelu. globaltuners paljon parempi.

• Twente
        on se kirjoitti:

todella kökkö palvelu. globaltuners paljon parempi.

http://www.websdr.org/
        Onhan noitten käyttöliittymä aika karu, mutta esim. tuon ensimmäisenä olevan Twenten vastaanotinta voi käyttää yli 250 eri käyttäjää samanaikaisesti toisistaan riippumatta. Globaltuners vastaanottimia tavallaan voi käyttää vain yksi, voi kuunnella useampi, mutta kaikki joutuvat kuuntelemaan samaa taajuutta.
        Tuo monen käyttäjän mahdollisuus tekee kyllä Twenten vastaanottimesta parhaan mitä minä tiedän.

• hieno jos..
        Twente kirjoitti:

http://www.websdr.org/
        Onhan noitten käyttöliittymä aika karu, mutta esim. tuon ensimmäisenä olevan Twenten vastaanotinta voi käyttää yli 250 eri käyttäjää samanaikaisesti toisistaan riippumatta. Globaltuners vastaanottimia tavallaan voi käyttää vain yksi, voi kuunnella useampi, mutta kaikki joutuvat kuuntelemaan samaa taajuutta.
        Tuo monen käyttäjän mahdollisuus tekee kyllä Twenten vastaanottimesta parhaan mitä minä tiedän.

Jos siinä toi on, että samasta virittimestä saa usean reaaliaikaisen striimin niin sitten?

Javan vaatimus on nykyään sellainen homma että moni kiertää kaukaa.

• twente
        hieno jos.. kirjoitti:

Jos siinä toi on, että samasta virittimestä saa usean reaaliaikaisen striimin niin sitten?

Javan vaatimus on nykyään sellainen homma että moni kiertää kaukaa.

Kyllä saa yli 250 eri streemiä samanaikaisesti, jokainen voi valita oman kuuntelutaajuutensa.
        Siellä on Javalle vaihtoehtona kokeilussa myös HTML5, ei tosin toimi vielä kaikilla. Minulla toimi aikaisemmin Firefoxin kanssa, mutta päivitysten myötä lakkasi toimimasta, en tiedä syytä miksi.
        http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/

• guru ite
        twente kirjoitti:

Kyllä saa yli 250 eri streemiä samanaikaisesti, jokainen voi valita oman kuuntelutaajuutensa.
        Siellä on Javalle vaihtoehtona kokeilussa myös HTML5, ei tosin toimi vielä kaikilla. Minulla toimi aikaisemmin Firefoxin kanssa, mutta päivitysten myötä lakkasi toimimasta, en tiedä syytä miksi.
        http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/

Ketään ei enään kuuntele radiota! Onneksi on Spotify ja Saunalahden 4G!

• DX-MIES

• Iso G
        guru ite kirjoitti:

Ketään ei enään kuuntele radiota! Onneksi on Spotify ja Saunalahden 4G!

Vai guru? Ketään enään kyllä kertoo kaiken oppineisuudestasi.

• huruhuru
        Iso G kirjoitti:

Vai guru? Ketään enään kyllä kertoo kaiken oppineisuudestasi.

Väätäinen vai?

• DX-MIES
    • tekniikka kehittyy

Vanha ketju :/

No eipä harrasta enää. 80-luvulla harrastettiin, 90 - luvulla harrastus hiipui netin myötä.

Kyllähän asemia vielä löytyy mutta ohjelmakuunteluasemat on hävinnyt aalloilta.

Ennen viriteltiin antenneja ja säädettiin kilohertsejä kohdilleen, nyt on nettiradiovastaanotin tuhansine asemineen ja niitä tutkaillaan ja kuunnellaan.

Ennen Falklandin Radion kuuleminen saattoi olla kerran elämässä kokemus nyt sitä voi kuunnella hyvällä äänenlaadulla vaikka päivittäin.

QSL kortit vain muistona.l

• Kehitys kehittynyt j

No ei ainaskaa aamu 4 - 5 välillä. Sillon kaikki lähettimetkin nukkuu. En tiiä mistä korteista puhut mutta oletettavsti joulkorteista kun niitten aika on meneillään.

• vuodesta -96

Kyllä dx-kuuntelijoita on edelleenkin ja uusiakin mukaan tullut niin kotimaassa kuin muuallakin.

Nykyään moni dx-kuuntelija lähettää e-qsl kortin eli sähköinen qsl-kortti. Myös radioamatöörit lähettelee e-qsl kortteja sekä myös pahviset kortit kulkevat yhä.

Jos joku ei tiedä mistä kortista on puhe niin se on ns. kuittauskortti yhteydestä eli jos kuuntelija-amatööri kuulee jonkun radioamatöörin pitävän yhteyttä toiseen radioamatööriasemaan tai vaikkapa vain yleiskutsun niin kuunt.amatöörin kuittaa tämän kuulemansa lähettämällä radioamatöörille oman, yksilöllisen korttinsa jota ei tosita ole samanlaista maailmassa koska jokaisella radioamatöörillä ja kuuntelija-amatöörillä on uniikki kutsumerkki.
      Kutsumerkin kuuntelija-amatöörikin saa kun liittyy Suomen Radioamatööri Liittoon jäseneksi.

• qusili

DX-kuuntelijat eivät lähetä QSL-kortteja vaan kuunteluraportteja.

• gbdfvc

Kyllä minulle on tullut useampikin kortti dx-kuuntelijalta, jossa oli raportti, ja muut tiedot.

Aivan samanlaisia kortteja kuin amatöörien lähettämät qsl-kortit.

Meinaatko että ruutupaperilla sen raportin kirjeessä lähettävät.

• kusillii

Ei se ole silti mikään QSL.

• DX-MIES

Millä radioasemalla gbdfvc työskentelee, kun saa DX kuuntelijoilta kortteja/raportteja?

• gbdfvc

Radio Novassa.

• Aseman hoitaja

Anteeni pitää nykyjään olla raudasta. Muuten ei kuulu.

• Kolomiitti

jos se on rautaa sitä ei jaksa höökata poikkikatki ihan helpolla ja voi jopa kuulua luxemburg ja radio moscow .
      SDR ei ole aitoa dux kuuntelua koska siinä ei tarvi valvoo öitä ja ei tule hiki .
      kunnon kilometrin kuparilanka vaan metsään tai järven jääle niin kuuluu
      lukuisia asemia ja voivat lähettä sulle vaikka joulukinkun qusillin lisäksi.

• höökä aapee

Se oli muuten Radio Luxembourg. ;)

• Svl vm 1957

Sdr eiehkä ole aitoadx-kuuntelua, mutta sdr:t antavat hyviä kuunteluvinkkejä. Websdr:stä kuulee (tai näkee) esim. kelien nousun tai laskun. Taajuusalueen spekrianalyysi on kätevä kelejä arvioidessa.

• mahtirake

On hieman sekavaa tekstiä.

• fcewwxw

On sellaisia jotka kuuntelee isoilla antenneilla ja kalliilla vastaanottimella ja taas niitä jotka kuuntelee hyvin vaatimattomilla ja home made-laitteilla.

• Harrastuskouus

Onko sellaista autoon/veneeseen sopivaa, eli 12v virralla pelittävää dx liikenneradiota jolla kuulee ns kaikki kanavat? niin, ja normaalit radiokanavat tietysti pitäis kuulua stereona. Hinnalla ei väliä, saa maksaa.

• sorivaannythei

on niitä vaikka kuinka paljon. etsi itse en jaksa etsiä

• kKKUUe444

muistat sitten laittaa kunnon deleskooppi-patentin siihen kiinni nii kuuluu Radio Wienna hyvin .

• 8gyede

Se on telesgooppi eikä deleskooppi?

• Anonyymi

Tuon telesgoobin kun asentaa 30 metriseen ristukkomastoon niin on hyvä.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      26
      3056
    2. Ripeyttä asiointiin

Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      25
      2098
    3. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      1640
    4. Mietin aina vain

Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      7
      1348
    5. Koska me nähdään

Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      76
      1339
    6. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      138
      1216
    7. En tunne muita

Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      1046
    8. Olen vähän

Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      964
    9. Ollaan kuin yö ja päivä

Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.
      Ikävä
      70
      921
    10. Oletko joskus lähestynyt jotakin

väärällä identiteetillä? Miksi?
      Ikävä
      102
      902
    Aihe