Voi ihmettä!

Mieki halvaan

Että tämmönen palsta on olemassa! Mutta kummastuttaa kun kukaan ei kirjoita meänkielellä. Juuri sitä haluaisin lukea! Ja oppia lisää. Mulla on hyvä kielipää!

10

950

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • savosta

      Jos ossoot puhhuu hiljoo ja kovvoo niin ossoot myös meijänkieltä : )

      • Mieki halvaan

        Älä sekaannu ihmisten asioihin.


    • mie täältä

      Kaippa son niin, ettemmä met ossaa ennää koko meänkieltä. Sitäpaitti jokhaisela aluhheela tuntuu olevan omanlaisensa murre. En mie ainahkhan ymmärä kunnola sitä ruottin meänkieltä, ko niilä on niin kummalisia sanoja. Eikä sole niin helppoa kirjottaakhan tätä murretta. Saattahan solla, että met väylän molemin puolin olema niin vaatimatonta porukkaa, ettemä uskala tuua mielipitheitäme julki. Mutta oikeassa solet, kovin son hiljasta tällä palstala.

      • Mieki halvaan

        Mie olen ymmärtäny, että Ruottin puolela on julkastu
        oikhen oppikirjaki meänkielestä. Mitenkhän sen sais kässiinsä? Ei se kieli kuitenkhan niin erilaista sieläkhän ole, vaikka niilä onki niitä ruottinlähtösiä sanoja. Mie piän, että son vaan hauskaa! Ja jos mieki, umpi etelän eläjä, tykkään
        meänkieltä kuunnela ja puhua, ni että tet oikiat väyläläiset saa olla liian vaatimattomia! Mutta opettajan mie kyllä tarvin...


      • mie täältä
        Mieki halvaan kirjoitti:

        Mie olen ymmärtäny, että Ruottin puolela on julkastu
        oikhen oppikirjaki meänkielestä. Mitenkhän sen sais kässiinsä? Ei se kieli kuitenkhan niin erilaista sieläkhän ole, vaikka niilä onki niitä ruottinlähtösiä sanoja. Mie piän, että son vaan hauskaa! Ja jos mieki, umpi etelän eläjä, tykkään
        meänkieltä kuunnela ja puhua, ni että tet oikiat väyläläiset saa olla liian vaatimattomia! Mutta opettajan mie kyllä tarvin...

        Sinun häätyy ostaa meänkielisiä kirjoja, ko onhan niitä meänkielennetty, jopa jouluevanjeeliymmi. Met ainaki luema jouluna senki meän kielelä, ko sitä ymmärtää lapsekki. Tietekki son "hauskempaa" lukea Raamattuaki meän kielelä. Tai en tiä, onkhan se kokohnan käänetty, ko mulla on vain se Juhaneksen evanjeeliymmi. Son Bengt Pohjasen käänöksiä siis.
        Jaa, mie en kyllä tiiä, mistä sie opettajan saisit. Sinun häätyy muuttaa vishin väylän varrele, ko moni poismuuttanu on alkanu määkyhmän etelän murtheela, ko net eivät kehtaa puhua kotikielthään "ihmisten ilmoila".
        Mutta hyvinhän solet oppinu jo puhuhman.


      • Mieki halvaan
        mie täältä kirjoitti:

        Sinun häätyy ostaa meänkielisiä kirjoja, ko onhan niitä meänkielennetty, jopa jouluevanjeeliymmi. Met ainaki luema jouluna senki meän kielelä, ko sitä ymmärtää lapsekki. Tietekki son "hauskempaa" lukea Raamattuaki meän kielelä. Tai en tiä, onkhan se kokohnan käänetty, ko mulla on vain se Juhaneksen evanjeeliymmi. Son Bengt Pohjasen käänöksiä siis.
        Jaa, mie en kyllä tiiä, mistä sie opettajan saisit. Sinun häätyy muuttaa vishin väylän varrele, ko moni poismuuttanu on alkanu määkyhmän etelän murtheela, ko net eivät kehtaa puhua kotikielthään "ihmisten ilmoila".
        Mutta hyvinhän solet oppinu jo puhuhman.

        Emmie täälä etelän kyläsä meänkieltä puhu, ko ei oo kaveria. Ja pitkhän net kattosivat täälä, jos alkasin! Oiskhaan sielä väylän varrela vielä poikamiehiä olemasa, jos mie vaikka sitte eläkeiäsä
        sinne muuttasin?
        Monta kertaa on ollu mielesä mennä kirjakauphan ja kysyä niitä Pohjasen kirjoja, van en ole saanu aikaseksi. Mutta taijan mie ens jouluna lukia sen
        evanjeeliymin meän kielelä.


      • mie täältä
        Mieki halvaan kirjoitti:

        Emmie täälä etelän kyläsä meänkieltä puhu, ko ei oo kaveria. Ja pitkhän net kattosivat täälä, jos alkasin! Oiskhaan sielä väylän varrela vielä poikamiehiä olemasa, jos mie vaikka sitte eläkeiäsä
        sinne muuttasin?
        Monta kertaa on ollu mielesä mennä kirjakauphan ja kysyä niitä Pohjasen kirjoja, van en ole saanu aikaseksi. Mutta taijan mie ens jouluna lukia sen
        evanjeeliymin meän kielelä.

        Voi veikkosten, johan nuita poikamiehiä pessii näilä nurkila. Sinun häätyis laittaa ilmotus paikallislehthen, niin kyllä poka vapaaehtosia alkaa löytyhmän opettajaksi.


      • miehet pesivät
        mie täältä kirjoitti:

        Voi veikkosten, johan nuita poikamiehiä pessii näilä nurkila. Sinun häätyis laittaa ilmotus paikallislehthen, niin kyllä poka vapaaehtosia alkaa löytyhmän opettajaksi.

        Ko mie en ole huomanu,vaikka asun täälä jokitörmälä.
        Oliski tosi mukava ko löytäsin tukiopettajan,ko pakkaa falskaahmaan tuo muisti.
        Sittenko tulle hyvä sivakkafööri niin tuleppa kathoon.Mulla menne tola tuosta nurkan takkaa.
        Mikäs paikallislehti sulle tullee?


      • Mieki halvaan
        miehet pesivät kirjoitti:

        Ko mie en ole huomanu,vaikka asun täälä jokitörmälä.
        Oliski tosi mukava ko löytäsin tukiopettajan,ko pakkaa falskaahmaan tuo muisti.
        Sittenko tulle hyvä sivakkafööri niin tuleppa kathoon.Mulla menne tola tuosta nurkan takkaa.
        Mikäs paikallislehti sulle tullee?

        Kummaltako sie kysyt, minultako (Mieki halvaan) vai
        tuolta toiseltako (Mie täältä)? Mulle ei tule muita lehtiä ko tuo valtakunnan ykkösjulkasu. Aikaa sitte tuli Lapin Kansaki, muttei enää.


    • opetella

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1633
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      655
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      641
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe