Mitä hävettävää minun uskossani on?

pauttiarallaa

MOTTO==="Suurin epäoikeudenmukaisuus on se, että joku muu kärsii minulle asetetun rangaistuksen."


1)Jumalan rangaistus syntiinlankeemuksesta oli karkoitus Paratiisista eikä muuta
2)Syntiinlankeamisen jälkeen sytyi esikoinen Kain
Kainin synti oli murha; ensimmäinen kuolema oli kuin uhri
Kainin synnin jälkeen kuolema oli rangaistuksena voimassa Kainin suvulle, eli koko ihmiskunnalle.
3)jokainen oli vastuullinen toisilleen tekemisistä,
Kuolema ei ollut rangaistus.
4) Jeesus palautti ihmiskunnalle paluuoikeuden Paratiisiin.Jumalaa vastaan tehty tottelemattomuus oli korvautunut tottelemisella.
5)Kaikille ihmisille tuli syntymäoikeutena oikeus päästä paratiisiin.
Paratiisin rikkomusta ei kukaan voi tehdä maan päällä eläessään.
6)Jokainen ihminen on vastuullinen lähimmäisestään ja tekee syntinsä vain lähimmäisiään vastaan.
Niiden syntien anteeksianto-oikeus on jokaisella omille rikkojilleen.

Jeesuksen osuus on kohdat 4) ja 5)Jumalan Poikana
ja kaikki muut kohdat ihmisenä.Siis Jeesus teki, kuten me muutkin, kaiken ihan omasta puolestaan.
Ja Jumala lähetti Poikansa töihin , ettei yksikään joka Häneen uskoo hukkuisi.
Jumala siis uhrasi("otti riskin") poikansa lähettäessään hänet tänne.

Samalla tuli apu kaikille muillekin, mikäli suhteet muihin ihmisiin sitä osoittaa.

Tämä on minun uskoni mukainen tilanne.

Jeesus tuli niiden esi-isäksi jotka ottavat uskon kautta kansalaisoikeuden Uuden Aadamin,Jeesuksen kansaan.
Muut jotka eivät tätä halua ovat Aadamin sukukuntalaisia.

31

1154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yölintu

      Ei sinun uskossasi ole mitään hävettävää.

      Itse näytän buddhalaisena olevan Aadamin sukukuntalainen, vai ymmärsinkö oikein?

      • pauttiarallaa

        ...etä käytän sinulle varattua vastaustilaa yleiseen ilmoitteluun!

        Kaikille yhteisesti;
        Vaikka en vastaisikaan kaikille erikseen, toivon kuitenkin sivuavani kaikkien kysymyksiä tavalla tai toisella myöhemmissä vastauksissani.
        Joihinkin vastaamisen jätän, hyvästä kysymyksestä huolimatta, myöhempään ajankohtaan.
        Näin vältämme kysymyksien uusimisen tarvetta, kun useammat pääsevät juonesta kiinni.
        Jokaisen kommentit ja kysymykset ovat kuitenkin yhtä tervetulleita.
        Kiitän kaikkia jo etukäteen osanotosta.


    • squirrel

      Kun pahuus on kollektiomme kesken, niin jos en anna anteeksi pahantekijälleni antaako Jeesus?
      Vai onko se,että paha teko on loukannut minua niin pahoin että en ole voinut rehellisesti anteeksi antaa suorastaan raskauttava asianhaara.

      Lisäkysymys:Miksi Aatamin tytär kuoli? Isänsä Aadamin tekojen tähden,vai veljensä Kainin? Vaiko onko koulemaan syypää hänen äitinsä Eeva?

      • pauttiarallaa

        Me voimme puhua uskovina vain omasta puolestamme sen mukaan kuin voimme saada Raamatun sanan kautta ymmärrystä.Siksi vältän tekemästä tahallani sitä, mikä on johtanut tulkintojen kautta lukemattomiin opinsuuntiin.

        ===Kun pahuus on kollektiomme kesken, niin jos en anna anteeksi pahantekijälleni antaako Jeesus?
        Vai onko se,että paha teko on loukannut minua niin pahoin että en ole voinut rehellisesti anteeksi antaa suorastaan raskauttava asianhaara. ====

        Usko on elämää reaaliajassa. Meidän sisimmässämme on koko ajan päivitettynä meidän suhteemme kautta "Jeesuksen" anteeksiantoon.
        Siten rikkomukset ovat omantunnon kautta joko annettu anteeksi tai asia on vielä kesken.
        "Oikea" ja "väärä" meissä muuttaa meitä ihmisinä kumpikin omaan suuntaansa (="luo meitä", sanon tämän näin koska yleensä ihmiset sanovat olevansa sellaisia miksi Luoja heidät loi).
        Elämän sopusointu ympäristön kanssa muuttaa meitä "uskon kautta Jeesukseen" valintojemme osoittamaan suuntaan.

        Aadamin ja Eevan karkoituksen jälkeen oli kolektiiviset seuraamukset kerrottu ihmisille.
        Murhan jälkeen kuolemastakin tuli virallisesti kaikkia kollektiivisesti koskeva.

        Kaikkien syntien alku oli ensimmäinen synti,ehdotus "ottaa toisen omaa".Sen muuttuminen henkilön synniksi tuli " viralliseksi" tehdyn teon jälkeen.


      • squirrel
        pauttiarallaa kirjoitti:

        Me voimme puhua uskovina vain omasta puolestamme sen mukaan kuin voimme saada Raamatun sanan kautta ymmärrystä.Siksi vältän tekemästä tahallani sitä, mikä on johtanut tulkintojen kautta lukemattomiin opinsuuntiin.

        ===Kun pahuus on kollektiomme kesken, niin jos en anna anteeksi pahantekijälleni antaako Jeesus?
        Vai onko se,että paha teko on loukannut minua niin pahoin että en ole voinut rehellisesti anteeksi antaa suorastaan raskauttava asianhaara. ====

        Usko on elämää reaaliajassa. Meidän sisimmässämme on koko ajan päivitettynä meidän suhteemme kautta "Jeesuksen" anteeksiantoon.
        Siten rikkomukset ovat omantunnon kautta joko annettu anteeksi tai asia on vielä kesken.
        "Oikea" ja "väärä" meissä muuttaa meitä ihmisinä kumpikin omaan suuntaansa (="luo meitä", sanon tämän näin koska yleensä ihmiset sanovat olevansa sellaisia miksi Luoja heidät loi).
        Elämän sopusointu ympäristön kanssa muuttaa meitä "uskon kautta Jeesukseen" valintojemme osoittamaan suuntaan.

        Aadamin ja Eevan karkoituksen jälkeen oli kolektiiviset seuraamukset kerrottu ihmisille.
        Murhan jälkeen kuolemastakin tuli virallisesti kaikkia kollektiivisesti koskeva.

        Kaikkien syntien alku oli ensimmäinen synti,ehdotus "ottaa toisen omaa".Sen muuttuminen henkilön synniksi tuli " viralliseksi" tehdyn teon jälkeen.

        Pitkästä vastauksestasi huolimatta ateistinen viitekehykseni ei ilmeisesti ymmärtänyt niitä kohtia,jossa suoraan vastasit,että miten se armo näkyy:

        Onko pahantekijän pahan teon anteeksianto kiinni pahantekijän tai hänen uhrinsa uskonnollisesta vakaumuksesta -tai siitä kuinka suurta katumusta tai anteeksiantoa tekijä ja uhri ilmituovat tai emootioissaan hiljaa miettivät?

        Eikö Aatamin tytär kuitenkin kuollut jonkun muun tekojemme tähden:
        tarkemmin:Eikö Jeesuskin niin tehnyt(tosin toisin kun Aatamin tytär,Jeesus kuoli omasta halustaan-teloksena se,että ei kuole lopullisesti ja saa jonkun velan ihme maksusysteemillä kuitatuksi.
        (siis jos varastan omenan naapuriltani,on paha tekoni hyvitetty sillä,että puutarhuri myrkyttää minut ja perheeni monenteen sukupolveen hitaasti tappavalla myrkyllä ja teilaa oman poikansa...)


      • pauttiarallaa
        squirrel kirjoitti:

        Pitkästä vastauksestasi huolimatta ateistinen viitekehykseni ei ilmeisesti ymmärtänyt niitä kohtia,jossa suoraan vastasit,että miten se armo näkyy:

        Onko pahantekijän pahan teon anteeksianto kiinni pahantekijän tai hänen uhrinsa uskonnollisesta vakaumuksesta -tai siitä kuinka suurta katumusta tai anteeksiantoa tekijä ja uhri ilmituovat tai emootioissaan hiljaa miettivät?

        Eikö Aatamin tytär kuitenkin kuollut jonkun muun tekojemme tähden:
        tarkemmin:Eikö Jeesuskin niin tehnyt(tosin toisin kun Aatamin tytär,Jeesus kuoli omasta halustaan-teloksena se,että ei kuole lopullisesti ja saa jonkun velan ihme maksusysteemillä kuitatuksi.
        (siis jos varastan omenan naapuriltani,on paha tekoni hyvitetty sillä,että puutarhuri myrkyttää minut ja perheeni monenteen sukupolveen hitaasti tappavalla myrkyllä ja teilaa oman poikansa...)

        ....jonka olet muilta kuullut!?
        Yleinen menetelmä on vertaileva ajattelu.
        Ennakkokäsitys laajasta kokonaisuudesta on pohja jolle sijoitetaan sille ajattelulle kuulumattomia osia ja ristiriita on väistämätön.
        Mikäli olisin sinua käännyttämässä johonkin, asia olisi ymmärrettävää.
        Puhuessani omasta uskostani, sinä tiedät vain mitä olen siitä kertonut.

        Paratiisikertomuksessa ei tarkastiottaen puhuta rangaistuksista vaan eri tekojen seurauksista.
        Ja tekojen seuraukset ovat kollektiivisia ja pysyviä.
        Ne ovat kaikki tehtyjen tekojen seurauksia, jotka tulivat vaikuttaviksi vasta kunkin teon oltua ensimmäisen kerran jonkun tekemiä.
        Voimaan astuneet seuraukset periytyvät sen jälkeen sukupolvilta seuraaville.
        Esimerkkinä "kivulla pitää sinun lapsesi synnyttämän".

        Kain surmasi veljensä Aabelin. Sitäkö tarkoitat "sisarella"?Eikö Aatamin tytär kuitenkin kuollut jonkun muun tekojemme tähden:===
        Huomaa että kuolema astui kaikkien kohtaloksi vasta ihmisen tekemän tapon jälkeen; mikäli kukaan ei olisi koskaan tappanut ei olisi kuolemaa!
        Samoin elämä tuli sittemmin tapon kautta Jeesuksessa.

        ====tarkemmin:Eikö Jeesuskin niin tehnyt(tosin toisin kun Aatamin tytär,Jeesus kuoli omasta halustaan-teloksena se,että ei kuole lopullisesti ja saa jonkun velan ihme maksusysteemillä kuitatuksi.====

        Mitään maksusysteemiä ei ole minun
        uskoni mukaan.
        Jeesus teki oman tehtävänsä ihan omasta puolestaan.
        Miten sitten Jeesus voi olla meidän Vapahtajamme?
        Selitys; Aadamin tottelemattomuus sai kollektiiviset seuraukset:Samoin Jeesuksen elämäntyö oli kollektiivinen teko.
        Jeesus kuului ihmiskuntaan ja teki ihmisenä tekonsa ja pelastus tuli ihmisille.
        Jeesuksen lupaus on meidän "oljenkortemme"; se että Hän pitää lupauksensa ja toimii sen mukaan.

        Ajatteleppa kuinka monta viatonta lammasta oli uhrattu ilman tulosta!!lammas tekee tekemisensä lampaiden säännöillä ja ihminen osana ihmiskuntaa.
        Uhrieläimet ovat eläinkunnan edustajia liittäen koko luomakunnan samaan pelastukseen.


      • squirrel
        pauttiarallaa kirjoitti:

        ....jonka olet muilta kuullut!?
        Yleinen menetelmä on vertaileva ajattelu.
        Ennakkokäsitys laajasta kokonaisuudesta on pohja jolle sijoitetaan sille ajattelulle kuulumattomia osia ja ristiriita on väistämätön.
        Mikäli olisin sinua käännyttämässä johonkin, asia olisi ymmärrettävää.
        Puhuessani omasta uskostani, sinä tiedät vain mitä olen siitä kertonut.

        Paratiisikertomuksessa ei tarkastiottaen puhuta rangaistuksista vaan eri tekojen seurauksista.
        Ja tekojen seuraukset ovat kollektiivisia ja pysyviä.
        Ne ovat kaikki tehtyjen tekojen seurauksia, jotka tulivat vaikuttaviksi vasta kunkin teon oltua ensimmäisen kerran jonkun tekemiä.
        Voimaan astuneet seuraukset periytyvät sen jälkeen sukupolvilta seuraaville.
        Esimerkkinä "kivulla pitää sinun lapsesi synnyttämän".

        Kain surmasi veljensä Aabelin. Sitäkö tarkoitat "sisarella"?Eikö Aatamin tytär kuitenkin kuollut jonkun muun tekojemme tähden:===
        Huomaa että kuolema astui kaikkien kohtaloksi vasta ihmisen tekemän tapon jälkeen; mikäli kukaan ei olisi koskaan tappanut ei olisi kuolemaa!
        Samoin elämä tuli sittemmin tapon kautta Jeesuksessa.

        ====tarkemmin:Eikö Jeesuskin niin tehnyt(tosin toisin kun Aatamin tytär,Jeesus kuoli omasta halustaan-teloksena se,että ei kuole lopullisesti ja saa jonkun velan ihme maksusysteemillä kuitatuksi.====

        Mitään maksusysteemiä ei ole minun
        uskoni mukaan.
        Jeesus teki oman tehtävänsä ihan omasta puolestaan.
        Miten sitten Jeesus voi olla meidän Vapahtajamme?
        Selitys; Aadamin tottelemattomuus sai kollektiiviset seuraukset:Samoin Jeesuksen elämäntyö oli kollektiivinen teko.
        Jeesus kuului ihmiskuntaan ja teki ihmisenä tekonsa ja pelastus tuli ihmisille.
        Jeesuksen lupaus on meidän "oljenkortemme"; se että Hän pitää lupauksensa ja toimii sen mukaan.

        Ajatteleppa kuinka monta viatonta lammasta oli uhrattu ilman tulosta!!lammas tekee tekemisensä lampaiden säännöillä ja ihminen osana ihmiskuntaa.
        Uhrieläimet ovat eläinkunnan edustajia liittäen koko luomakunnan samaan pelastukseen.

        Kainilla ja Aabelilla oli Sisar.
        Aabel kuoli ja Kainin piti jatkaa sukuaan,muuten ihminen olisi lajina kuollut sukupuuttoon,right?

        Käsittääkseni kuolema tuli syntiinlankeemuksessa,se liittyi siihen että ihminen halusi tietoa hyvästä ja pahasta. Oman tulkintani mukaan kertomuksessa(siis sen kun olin kristitty,nykytulkintani=satu)
        niin Saatana kuin Jumala puhuivat totta. Ihminen saavutti tiedon hyvästä ja pahasta,mutta menetti ikuisen elämänsä. Uskovaisena käsitin tämän hieman poikkeavasti:
        Ennen tietoa asioiden luonteesta ihminen ei käsittänyt kuolemaansa,ajatteli siis elävänsä ikuisesti. Vähän niinkuin koirat siis(luulisin???) Kun tieto tuli,tuli mukana myös käsitys omasta kuolevaisuudesta.
        Ihmistä ei tulkintani mukaan alunperin luotu elämään ikuisesti,saati tietämään asioita ja moraalia. Ihminen syntyi vastuuttomuuteen. Ihminen muistutti kovasti eläintä.
        Hitto,se olisi ollut täydellistä elämää.


      • squirrel
        pauttiarallaa kirjoitti:

        ....jonka olet muilta kuullut!?
        Yleinen menetelmä on vertaileva ajattelu.
        Ennakkokäsitys laajasta kokonaisuudesta on pohja jolle sijoitetaan sille ajattelulle kuulumattomia osia ja ristiriita on väistämätön.
        Mikäli olisin sinua käännyttämässä johonkin, asia olisi ymmärrettävää.
        Puhuessani omasta uskostani, sinä tiedät vain mitä olen siitä kertonut.

        Paratiisikertomuksessa ei tarkastiottaen puhuta rangaistuksista vaan eri tekojen seurauksista.
        Ja tekojen seuraukset ovat kollektiivisia ja pysyviä.
        Ne ovat kaikki tehtyjen tekojen seurauksia, jotka tulivat vaikuttaviksi vasta kunkin teon oltua ensimmäisen kerran jonkun tekemiä.
        Voimaan astuneet seuraukset periytyvät sen jälkeen sukupolvilta seuraaville.
        Esimerkkinä "kivulla pitää sinun lapsesi synnyttämän".

        Kain surmasi veljensä Aabelin. Sitäkö tarkoitat "sisarella"?Eikö Aatamin tytär kuitenkin kuollut jonkun muun tekojemme tähden:===
        Huomaa että kuolema astui kaikkien kohtaloksi vasta ihmisen tekemän tapon jälkeen; mikäli kukaan ei olisi koskaan tappanut ei olisi kuolemaa!
        Samoin elämä tuli sittemmin tapon kautta Jeesuksessa.

        ====tarkemmin:Eikö Jeesuskin niin tehnyt(tosin toisin kun Aatamin tytär,Jeesus kuoli omasta halustaan-teloksena se,että ei kuole lopullisesti ja saa jonkun velan ihme maksusysteemillä kuitatuksi.====

        Mitään maksusysteemiä ei ole minun
        uskoni mukaan.
        Jeesus teki oman tehtävänsä ihan omasta puolestaan.
        Miten sitten Jeesus voi olla meidän Vapahtajamme?
        Selitys; Aadamin tottelemattomuus sai kollektiiviset seuraukset:Samoin Jeesuksen elämäntyö oli kollektiivinen teko.
        Jeesus kuului ihmiskuntaan ja teki ihmisenä tekonsa ja pelastus tuli ihmisille.
        Jeesuksen lupaus on meidän "oljenkortemme"; se että Hän pitää lupauksensa ja toimii sen mukaan.

        Ajatteleppa kuinka monta viatonta lammasta oli uhrattu ilman tulosta!!lammas tekee tekemisensä lampaiden säännöillä ja ihminen osana ihmiskuntaa.
        Uhrieläimet ovat eläinkunnan edustajia liittäen koko luomakunnan samaan pelastukseen.

        (Tulkinta ajalta jolloin olin vielä suht. aktiivikristitty. Ehkä poikkeava,mutta tapanani on aina ollut se,että toiset syövät huttua,minulle nimenomaan asioiden pohdinta-mielellään havaintoihin nojaava- on ollut se,joka on sen suurimman ilon,siis täyttymyksen sisäiseen Aristoteleeiseen telokseeni.)

        Raamatun syntiinlankeemuksessa Saatana käärmeen salapuvussa markkinoi Eevan syömään hyvän ja pahan tiedon puusta. Eeva antoi miehelleen Aatamillekkin ja sen mukana ihmiskunta tajusi tilansa ja kohtasi kuoleman.
        Oman esipakanallisen tulkintani mukaan kertomuksessa niin Saatana kuin Jumala puhuivat totta. Maistaessaan kiellettyä hedelmää ihminen saavutti tiedon hyvästä ja pahasta,mutta menetti ikuisen elämänsä. Käsitän tämän vertauksen hieman poikkeavasti: Ennen tietoa asioiden luonteesta ihminen ei käsittänyt kuolemaansa,vaan ajatteli ja eli siten,kuin eläisi ikuisesti. Vähän niinkuin koirat siis. Kun purennan mukana tieto tuli,saavuttui sen mukana myös käsitys omasta kuolevaisuudesta. Tämän tulkinnan mukaan ihmistä ei siis alunperinkään luotu elämään ikuisesti,saati tietämään asioista tai moraalista. Ihminen syntyi vastuuttomuuteen ja tiedottomuuteen. Ihminen muistutti siis kovasti eläintä.
        Hitto,se olisi ollut täydellistä elämää.


      • pauttiarallaa
        squirrel kirjoitti:

        (Tulkinta ajalta jolloin olin vielä suht. aktiivikristitty. Ehkä poikkeava,mutta tapanani on aina ollut se,että toiset syövät huttua,minulle nimenomaan asioiden pohdinta-mielellään havaintoihin nojaava- on ollut se,joka on sen suurimman ilon,siis täyttymyksen sisäiseen Aristoteleeiseen telokseeni.)

        Raamatun syntiinlankeemuksessa Saatana käärmeen salapuvussa markkinoi Eevan syömään hyvän ja pahan tiedon puusta. Eeva antoi miehelleen Aatamillekkin ja sen mukana ihmiskunta tajusi tilansa ja kohtasi kuoleman.
        Oman esipakanallisen tulkintani mukaan kertomuksessa niin Saatana kuin Jumala puhuivat totta. Maistaessaan kiellettyä hedelmää ihminen saavutti tiedon hyvästä ja pahasta,mutta menetti ikuisen elämänsä. Käsitän tämän vertauksen hieman poikkeavasti: Ennen tietoa asioiden luonteesta ihminen ei käsittänyt kuolemaansa,vaan ajatteli ja eli siten,kuin eläisi ikuisesti. Vähän niinkuin koirat siis. Kun purennan mukana tieto tuli,saavuttui sen mukana myös käsitys omasta kuolevaisuudesta. Tämän tulkinnan mukaan ihmistä ei siis alunperinkään luotu elämään ikuisesti,saati tietämään asioista tai moraalista. Ihminen syntyi vastuuttomuuteen ja tiedottomuuteen. Ihminen muistutti siis kovasti eläintä.
        Hitto,se olisi ollut täydellistä elämää.

        Tottahan se Paha puhui, ok.
        Paratiisikertomus on symboolinen tai tosi, sillä ei ole periaatteessa merkitystä, kunhan se sisältää oikean vihjeen asioiden kulusta.
        Minulle asia on kuin dekkarin juoni.
        Miettimisen aikana voi unohtaa (lopullisesti) hihhuloinnin ja purkaa tarina elementteihin, joiden merkityksen kokemuksesta tiedämme.
        A)99% asioista on luvallista, mutta tilanteen säilyminen on ehdollista.
        B)1%ssa oli täydellinen nautintakielto = 100%

        Jumala antaa anteeksi mutta ei peru määräyksiään.
        Ensimmäisestä rikkomisesta lähtee koko seuraamusvyyhti liikkeelle kun molemmat olivat "syöneet".
        Muut tekemiset ovat sitten jo eriarvoisessa asemassa kuin ensimmäinen.
        Paratiisissa tehdyt rikkeet / seuraukset;
        1)Tottelivat muuta kuin jumalaa = Karkoitus Paratiisista ja kuolevaisuus.
        2)Syöminen = ruoka hankittava itse.
        3)Uskottomuus Jumalaa kohtaan= eskoisesta tuli murhaaja (tieto oikeasta ja väärästä)
        4)Eevan teko vieteltyään miehensä syömään=kivulla synnyttäminen.
        Jeesus tottelemisellaan korjasi nimenomaan ensimmäisen tottelemattomuuden joka Paratiisissa tehtiin, tottelemalla koko elämänsä kaikissa vaiheissa Isäänsä eikä muita.

        Kristillinen oppi sekoittaa turhaan Mooseksen lain noudattamisen Jeesuksen ainoaksi tehtäväksi ja esimerkiksi meillekin.Tästä erehdyksestä kumpuavat tulikivenkatkuiset harhaoppiset herätyssaarnat.
        Samoin yleinen käsitys Jumalan julmuudesta saa siitä perusaineksensa.


    • mie taas

      Tuo uskosi kantaa sinut kuolemaasi saakka,mutta ei tuumaakaan kuoleman rajan taakse..
      Apu tulee vain Jeesukselta,jota et hyvaksy pelastajaksesi..siksi tekouskontosi on arvoltaan
      ---0.

    • Pillerin pyörittäjä

      Uskosi ei ole ainakaan perinteinen kristinusko. Olet poiminut parhaat palat, mutta hyvä niin. Jos kuitenkin pidät uskoasi perinteisenä, niin:

      "Jeesuksen osuus on kohdat 4) ja 5)Jumalan Poikana
      ja kaikki muut kohdat ihmisenä.Siis Jeesus teki, kuten me muutkin, kaiken ihan omasta puolestaan."

      Jumala, Jeesus ja pyhä henki ovat kaikki yhtä ja samaa olemusta. Jeesus = Jumala, Jumala = Jeesus jne.

      "4) Jeesus palautti ihmiskunnalle paluuoikeuden Paratiisiin.Jumalaa vastaan tehty tottelemattomuus oli korvautunut tottelemisella. "

      En ymmärrä viimeistä lausetta. Tulkitsen tuon seuraavasti: Jumalaa vastaan tehty on tottelemista.
      Taidan ymmärtää väärin, mutta kuitenkin.
      Vai tarkoittaako tuo, että enää ei ilmene lainkaan Jumalaa kohtaan tottelemattomuutta ainoastaan tottelemista?

    • Ben Adam

      Mitäpä siinä hävettävää. Ole vain. Pyrit vain samalla määrittelemään mitä minä olen. No, on itsestäni kiinni tulkitsenko itseni tavallasi.

    • UskovainenNainen

      "En minä häpeä evankeliumia, joka on tarkoitettu kaikille ihmisille pelastukseksi" (Raamatusta)

      "Jeesus sanoi: 'Joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minä kiellän Jumalan ja Hänen enkeleittensä edessä, mutta joka tunnustaa minut, hänet minä tunnustan Jumalan ja Hänen enkeleittensä edessä'." (Raamatusta)

      Kuka nyt ilosanomaa häpeäisi kertoa ?
      Kuka nyt noin ihanan Persoonan, Jeesuksen, kieltäisi ?

      Siunausta tähän päivään !

      • ajattelu_vapauttaa

        Ilosanomaahan uskovat väittävät levittävänsä ja kivahan siihen on uskoa. Välillä vain tuppaa unohtumaan, että Jahve on siinä sivussa teurastanut mm. Sodoman ja Gomorran asukit ja kaikki alle kaksivuotiaat lapset Betlehemin seuduilla. Iso osa ihmisistä päätyy Raamatun mukaan helvettiin. Häpeätkö kristinuskon pimeää puolta?


      • ajattelu_vapauttaa
        ajattelu_vapauttaa kirjoitti:

        Ilosanomaahan uskovat väittävät levittävänsä ja kivahan siihen on uskoa. Välillä vain tuppaa unohtumaan, että Jahve on siinä sivussa teurastanut mm. Sodoman ja Gomorran asukit ja kaikki alle kaksivuotiaat lapset Betlehemin seuduilla. Iso osa ihmisistä päätyy Raamatun mukaan helvettiin. Häpeätkö kristinuskon pimeää puolta?

        Siis ei Javhe teurastanut lapsia Betlehemissä, vaan jossain muualla. En nyt muista missä, mutta kysehän oli siitä, että jokaisen uskovan piti merkitä talonsa verellä ja merkitsemättömissä taloissa asuvat teurastettiin.


      • UskovainenNainen
        ajattelu_vapauttaa kirjoitti:

        Siis ei Javhe teurastanut lapsia Betlehemissä, vaan jossain muualla. En nyt muista missä, mutta kysehän oli siitä, että jokaisen uskovan piti merkitä talonsa verellä ja merkitsemättömissä taloissa asuvat teurastettiin.

        Kerroit asiasta, joka oli Vanhassa testamentissa. Israelilaisten piti merkitä oven pihtipielet karitsan verellä ja he säästyivät esikoistensa kuolemalta. Siinäkin Jumala antoi ihmisille valinnan mahdollisuuden. Ne, jotka tottelivat, säästyivät esikoisensa kuolemalta.
        Voit lukea koko kertomuksen 2.Mooseksen kirja 12.luku (tämä oli ensimmäinen Pääsiäinen)

        Ei se Jumala tappanut Beetlehemissä alle kaksi vuotiaita poikalapsia, vaan ilkeä Herodes, joka halusi murhata vastasyntyneen juutalaisten kuninkaan Jeesuksen. Beetlehemin lastenmurhasta voit lukea Matteuksen evankeliumi 2:16-18.

        Jumal on antanut ihmisille vapaan tahdon. Jeesus kolkuttaa sinunkin sydämesi ovelle ja pyytää lupaa tulla luoksesi ja aterioida kanssasi. Siitä voit lukea lisää Ilmestyskirja 3:20.

        Ota Jeesus elämääsi ja opit tuntemaan, kuinka rakastava Jumala on. Jumalan tahto on, että kaikki ihmiset pelastuvat kadotustuomiolta, sillä onhan kirjoitettu:"... minä kehoitan siis ennen kaikkea anomaan, rukoilemaan, pitämään esirukouksia ja kiittämään kaikkien ihmisten puolesta, kuningasten ja kaiken esivallan puolesta, että saisimme viettää rauhallista ja hiljaista elämää kaikessa jumalisuudessa ja kunniallisuudessa. Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle, meidän vapahtajallemme, JOKA TAHTOO, että KAIKKI IHMISET PELASTUISIVAT ja tulisivat tuntemaan totuuden..." (1.Tim.2:1-6)

        "Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden rakkaus on lain täyttymys" (2.Room. 13:10).

        JUMALA ON HYVÄ JA HÄNEN TAHTONSA ON, ETTÄ KAIKKI PELASTUVAT JA TULEVAT TUNTEMAAN TOTUUDEN. Tämä kaikki löytyy Raamatusta. Rukoilen puolestasi.


      • H.H.
        ajattelu_vapauttaa kirjoitti:

        Ilosanomaahan uskovat väittävät levittävänsä ja kivahan siihen on uskoa. Välillä vain tuppaa unohtumaan, että Jahve on siinä sivussa teurastanut mm. Sodoman ja Gomorran asukit ja kaikki alle kaksivuotiaat lapset Betlehemin seuduilla. Iso osa ihmisistä päätyy Raamatun mukaan helvettiin. Häpeätkö kristinuskon pimeää puolta?

        ...vai absoluuttisen suhteellista?

        Profiloiduit:

        "Erityisesti en usko yhteenkään teoriaan, joka väittää olevansa lopullinen absoluuttinen totuus."

        Tuo teoria
        - ollessaan absoluuttinen, on siis ristiriidassa itsensä kanssa.

        - ollessaan suhteellinen, saattaa siten olla monessakin mielessä väärä, harhaanjohtava, tai muuten vain suhteellisen jonninjoutavaa.


        "Häpeätkö kristinuskon pimeää puolta?"
        Kysymyksesi sisältää väittämän.

        - Kun kerran hakkaat päätäsi seinään vapaasta tahdostasi, syyllistät siitä Jumalan?

        - Jos hakkaat muiden päätä seinään, ja Jumala sen lopulta estää, sekin on Jumalan vika.

        - Mikäli Jumala ei ole puuttunut asiainkulkuun, sehän vasta Jumalan vika onkin.

        Välttääksesi ajatuskarusellin, ota lähtökohdaksi joskus uusiakin ajatuksia. Sellainen voisi olla vaikkapa, että Jumala on hyvä.


      • ajattelu_vapauttaa
        H.H. kirjoitti:

        ...vai absoluuttisen suhteellista?

        Profiloiduit:

        "Erityisesti en usko yhteenkään teoriaan, joka väittää olevansa lopullinen absoluuttinen totuus."

        Tuo teoria
        - ollessaan absoluuttinen, on siis ristiriidassa itsensä kanssa.

        - ollessaan suhteellinen, saattaa siten olla monessakin mielessä väärä, harhaanjohtava, tai muuten vain suhteellisen jonninjoutavaa.


        "Häpeätkö kristinuskon pimeää puolta?"
        Kysymyksesi sisältää väittämän.

        - Kun kerran hakkaat päätäsi seinään vapaasta tahdostasi, syyllistät siitä Jumalan?

        - Jos hakkaat muiden päätä seinään, ja Jumala sen lopulta estää, sekin on Jumalan vika.

        - Mikäli Jumala ei ole puuttunut asiainkulkuun, sehän vasta Jumalan vika onkin.

        Välttääksesi ajatuskarusellin, ota lähtökohdaksi joskus uusiakin ajatuksia. Sellainen voisi olla vaikkapa, että Jumala on hyvä.

        ""Erityisesti en usko yhteenkään teoriaan, joka väittää olevansa lopullinen absoluuttinen totuus."

        Tuo teoria
        - ollessaan absoluuttinen, on siis ristiriidassa itsensä kanssa."

        Hyvä havainto. Tämä teoria ei olekaan absoluuttinen tarkoittamassasi mielessä. Joudun hyväksymään sen, etten ole varmasti oikeassa. Mielestäni tässä ei kuitenkaan ole mitään kummallista. Jokainen tietää kokemuksesta tekevänsä virheitä. Epätäydellisessä maailmassa on vain opittava elämään.

        "ollessaan suhteellinen, saattaa siten olla monessakin mielessä väärä, harhaanjohtava, tai muuten vain suhteellisen jonninjoutavaa."

        Saattaa toki. Tämänkin joudun hyväksymään. Silti on mielestäni pahempaa väittää olevansa varmasti oikeassa, kuin hyväksyä oma vajavaisuutensa.

        "Välttääksesi ajatuskarusellin, ota lähtökohdaksi joskus uusiakin ajatuksia. Sellainen voisi olla vaikkapa, että Jumala on hyvä."

        Luepa vaikkapa aiemmin aloittamani ketjut "Onko jumala hyvä?" ja "Jumala on paha", niin huomaat, että olen kyllä ajatellut asiaa.

        Tekstistäni varmasti näkyy tuskastumiseni siihen, että ilmiselvistä loogisista ristiriidoista huolimatta (jumala on hyvä ateistina päädyn helvettiin -> minun on jumalan mielestä hyvä päätyä helvettiin) ihmiset jaksavat uskoa jumalolentoihin. Yritän vain omalla vaatimattomalla panoksellani tuoda näitä asioita esille.


      • Apostoli34
        ajattelu_vapauttaa kirjoitti:

        Siis ei Javhe teurastanut lapsia Betlehemissä, vaan jossain muualla. En nyt muista missä, mutta kysehän oli siitä, että jokaisen uskovan piti merkitä talonsa verellä ja merkitsemättömissä taloissa asuvat teurastettiin.

        Tapahtui Egyptissä Pääsiäisenä. Viattoman karitsan merkki suojasi asukkaan, myös egyptiläisen. Eli jokainen, joka ottaa merkikseen Karitsan Veren, säästyy tuomiolta. Eli jokainen joka ottaa Jeesuksen veren merkikseen sydämeen, on pelastettu. Julma kertomus, mutta sen esisijainen tarkoitus on kertoa tulevasta Jeesuksen Ristintyöstä.

        Sodoma ja Gomorra. Aabraham pyysi Jumalaa armahtamaan kaupungin, jos sieltä löytyy edes, kymmenen syytöntä ihmistä. Sieltä ei löytynyt ketään muuta kuin Loot, hänen vaimonsa ja heidän lapsensa. Loot yritti varoittaa ihmisiä, mutta he vain nauroivat. Vaikka seuraus oli niin raju, Jumala antoi ihmisille mahdollisuuden säästyä. Kukaan ei uskonut. Kuulostaako tutulta?

        Julmia kertomuksia, myönnän etten hyväksy moista, mutta kuolemalla raamatussa viitataan usein lopulliseen kohtaloon jos kohtaa Jumalan syntisenä. Se tuhoaa ihmisen. Synti on vähän sama kuin se, että koskisi märällä kädellä sähköjohtoon. Kädet pitää ensin kuivata ja apuväliineellä koskea eli ensin puhduistautua synnistä, ja ottaa Jeesus apuvälineeksi, muuten tuhoutuu Jumalan edessä. Jumala on persoona, mutta myös Voima, jonka edessä ei voi olla pahuutta tai syntiä. Se tuhoutuu samoin kuin jää tulessa.

        Siksi Jumala monesti varoittaa ihmistä tulemasta hänen lähelleen ilman puhdistautumista ja suojautumista. Mooseksen hän käski menemään kallionhalkeamaan ja olemaan selin, koska muuten Mooses tuhoutuisi. Tämäkin on ennustus Kristuksesta. Kristus on kallio, joka suojaa meitä Jumalan edessä.

        Mutta joo, julmaahan se on.


    • Qadesha

      Ilmeisestikin Raamattu on sinulle varteenotettava kirja ja k-usko se ainoa oikea.

      Minkä takia sitten teet tuosta uskosta (jonka ei toki tarvitse olla se ainoa oikea) täysin omapäisen version? Sanot että Kainin murhan vuoksi kuolema on rangaistuksena koko ihmiskunnalle. Kuitenkin VT:ssa sanotaan jo Adamille:

      >Otsa hiessä sinun on hankittava leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinut on otettu. Maan tomua sinä olet, maan tomuun sinä palaat.

      Mitä eroa on siinä että kuolee koska on kuolevainen ja siinä että kuolee koska on murhannut?

      Entäpä ne Adamin jälkeläiset joilla ei ollut mitään tekemistä Kainin kanssa, nimittäin eikös Adamille ja Eevalle syntynyt muitakin lapsia? Elivätkö HE ikuisesti, koska eivät olleet Kainin jälkeläisiä? HEKÖ olivat niitä muinaisia "jättiläisiä", enkeleitä sun muita...?

      Jeesukseen en nyt puutu koska täällä nähdäkseni kuollaan vielä entiseen malliin, joten J:n täällä käväisy ei näemmä muuttanut mitään.

      • pauttiarallaa

        ..ja luet Raamattua, huomaat että Paratiisin rangaistus oli kollektiivinen rangaistus.Kollektiivisen rangaistuksen siis voi laittaa liikkeelle ryhmän mikä jäsen tahansa.Ryhmät moudostuvat sukujen ja sopimusten mukaan.Näiden ryhmäsidosten mukaan toimii teon vaikutus sekä myönteisenä että kielteisenä.
        Tällainen ryhmä oli myös aikoinaan Moosen lain saanut Israelin kansa.Mooseksen laki jakaantui sekä yhteis- että henkilökohtaiseen vastuuseen.

        Kuolema tuli voimaan vasta ensimmäisen elämää vastaan tehdyn rikoksen jälkeen.
        Se kuului kollektiiviseen, periytyvään ja pysyvään
        lajiin.Kuolema ei siis oikeastaan ollut säädetty rangaistus vaan säädetty seuraamus.Kuten on kivulla synnyttäminenkin. (Tiedätkös sitä?);-?)

        === Minkä takia sitten teet tuosta uskosta (jonka ei toki tarvitse olla se ainoa oikea) täysin omapäisen version? Sanot että Kainin murhan vuoksi kuolema on rangaistuksena koko ihmiskunnalle. ====

        Minä itse uskon omasta puolestani ja yritän etsiä itselleni tasapainon uskon ja ymmärryksen välille.
        Mikäli siitä on hyötyä jollekin muullekin, olen siitä vain hyvilläni.

        Minä en tee mitään versiota mistään.Uskon sen minkä ymmärrän ja mitä ymmärrän syntyy vähitellen.
        Ei siihen tiilikattoa tarvitse päälle rakentaa!!


      • pauttiarallaa
        pauttiarallaa kirjoitti:

        ..ja luet Raamattua, huomaat että Paratiisin rangaistus oli kollektiivinen rangaistus.Kollektiivisen rangaistuksen siis voi laittaa liikkeelle ryhmän mikä jäsen tahansa.Ryhmät moudostuvat sukujen ja sopimusten mukaan.Näiden ryhmäsidosten mukaan toimii teon vaikutus sekä myönteisenä että kielteisenä.
        Tällainen ryhmä oli myös aikoinaan Moosen lain saanut Israelin kansa.Mooseksen laki jakaantui sekä yhteis- että henkilökohtaiseen vastuuseen.

        Kuolema tuli voimaan vasta ensimmäisen elämää vastaan tehdyn rikoksen jälkeen.
        Se kuului kollektiiviseen, periytyvään ja pysyvään
        lajiin.Kuolema ei siis oikeastaan ollut säädetty rangaistus vaan säädetty seuraamus.Kuten on kivulla synnyttäminenkin. (Tiedätkös sitä?);-?)

        === Minkä takia sitten teet tuosta uskosta (jonka ei toki tarvitse olla se ainoa oikea) täysin omapäisen version? Sanot että Kainin murhan vuoksi kuolema on rangaistuksena koko ihmiskunnalle. ====

        Minä itse uskon omasta puolestani ja yritän etsiä itselleni tasapainon uskon ja ymmärryksen välille.
        Mikäli siitä on hyötyä jollekin muullekin, olen siitä vain hyvilläni.

        Minä en tee mitään versiota mistään.Uskon sen minkä ymmärrän ja mitä ymmärrän syntyy vähitellen.
        Ei siihen tiilikattoa tarvitse päälle rakentaa!!

        Siitä jäi silmäni "sairastamaan" "RANGAISTUS" sanaa.
        Asia nimittäin taitaa olla paremminkin niin, että rangaistuksen sijaan kyse onkin SEURAAMUKSESTA joka muuttaa tapahtumien merkityksen ainakin siltä osin ettemme itse voine ajatella rikkoneemme Paratiisissa mitään sääntöä. Muutenhan syntymisemme tähän maailmaan olisi rangaistus teosta jota emme ole tehneet.


      • Qadesha
        pauttiarallaa kirjoitti:

        Siitä jäi silmäni "sairastamaan" "RANGAISTUS" sanaa.
        Asia nimittäin taitaa olla paremminkin niin, että rangaistuksen sijaan kyse onkin SEURAAMUKSESTA joka muuttaa tapahtumien merkityksen ainakin siltä osin ettemme itse voine ajatella rikkoneemme Paratiisissa mitään sääntöä. Muutenhan syntymisemme tähän maailmaan olisi rangaistus teosta jota emme ole tehneet.

        ...kelpaa sanana minullekin. Mihinkään periytyvään seuraamukseen en usko, vaan siihen että jokainen sielu on erikseen tehnyt valinnan tullako tänne Maahan vai ei. Jos tänne tulee, joutuu elämään tämän paikan sääntöjen mukaan. Niihin sääntöihin kuuluvat mm. kipu, kärsimys ja kuolema kun kielteistä puolta tarkastellaan.

        (En siis ole ateisti tai materialisti vaikka nyt tälle palstalle satuinkin.)

        Kainin merkitystä ei muuten kovin moni ihminen ole erityisemmin noteerannut. Kaikki aina vaan siitä alkuparista... (Em. tyypit toki itse otan vertauskuvina, en yksinomaan tiettyinä eläneinä ihmisinä.)


      • Apostoli34

        Mutta joka ymmärtää Jeesuksen Ristintyön, ei kuole enää hengellisesti. Sitä sillä tarkoitetaan.
        Luulisi itämaisen filosofian kannattajan ymmärtävän Jeesuksen ristinkuoleman, länsimaalaiselle se voi olla vaikeaa.


      • Qadesha
        Apostoli34 kirjoitti:

        Mutta joka ymmärtää Jeesuksen Ristintyön, ei kuole enää hengellisesti. Sitä sillä tarkoitetaan.
        Luulisi itämaisen filosofian kannattajan ymmärtävän Jeesuksen ristinkuoleman, länsimaalaiselle se voi olla vaikeaa.

        En nyt tiedä olenko sellainen "itämaisen filosofian kannattaja"... Jotenkin on koko ajan nakertava olo että kyllähän me täällä kovasti kaikenlaista uskomme ymmärtävämme ja keskustelemme niitä näitä, mutta sitten kumminkin itsekultakin jää täysin sivuun varsinainen oivallus ihmisen todellisesta luonnosta. Siitä voi puhua, siitä voi tuntea tunteita, sitä voi ajatella... Mutta eihän se mitään muuta että osaa suullansa sanoa että Jeesus teki niin ja näin tai Buddha teki (tee sinäkin samoin)...

        Ei ajatus (äly), ei usko (tunne)... Ei mikään ole Se Jokin, se liat räjäyttävät kokemus jota itse arvelen ympäripyöreästi kokemukseksi Itsestä. (Teisti sanoo Jumala, ateisti sanoo jotain muuta - kenties puhuu huippukokemuksesta, jungilaisesti voi sanoa Itse.)


    • En kyllä sanoisi, että kukaan häpeäisi uskoaan. Se olisi nimittäin paradoxaalista. Uskoa käytetään kun tarvitaan henkistä turvaa, tai stressinhalllintaa (jotka ovat loppujen lopuksi sama asia). Uskonnolla ei ole väliä. Kunhan se vain helpottaa.

      Mutta aika noloa se mun henkilökohtaisesta mielestä on. Sama kun mä julistaisin suureen ääneen sitä, mitä tänään ajattelin lenkillä, tai mitä kirjoitin päiväkirjaan. Surulliseksi se muuttuu, kun uskonnon takia voi pahoin. Vaaralliseksi ja vastustettavaksi se muuttuu, kun sen takia tuotetaan muille huonoa oloa.

    • PikanaPakana

      erikoisemmin ole mitään hävettävää, kun ei ala tyrkky uskovaiseksi.

      • wester

        Kyllä minua hieman hävettäisi tunnustaa että perustan elämänkatsomukseni parituhatta vuotta vanhaan paimentolaistarinaan. Nykyään kun kuitenkin tiedetään mistä sade tulee ja miksi taivas on sininen niin nuo tarinat lähinnä täyttävät aukon sellaisten ihmisten mielessä joille perimmäisten kysymysten käsittely omin avuin on liian vaikeaa/ahdistavaa.


      • -Pontius-Pilautus-
        wester kirjoitti:

        Kyllä minua hieman hävettäisi tunnustaa että perustan elämänkatsomukseni parituhatta vuotta vanhaan paimentolaistarinaan. Nykyään kun kuitenkin tiedetään mistä sade tulee ja miksi taivas on sininen niin nuo tarinat lähinnä täyttävät aukon sellaisten ihmisten mielessä joille perimmäisten kysymysten käsittely omin avuin on liian vaikeaa/ahdistavaa.

        ..mm. keskustelun taikauskoisessa sisälmyksessä.
        Sivistystä on ymmärtää sitäkin mikä on muiden maailmankatsomuksien mahdollinen syvällinen merkitys.Pelkkä luulo on yleisin uskon muoto jolla asenteet muihin ihmisiin rakennetaan.Luulo on taikauskon tapaan vaarallinen; erityisesti puhuttaessa ihmiskäsityksen muodostamisesta.
        Myös siinä punnitaan ihmisen älyllinen sivistystaso.
        Minua hävettäisi perustaa maailmankatsomukseni
        vasta hiekkalaatikolla leikkineiden oppilaideni asematunnelin yöhämärässä vastikään syntyneeseen nuorisokulttuuriin .


      • wester
        -Pontius-Pilautus- kirjoitti:

        ..mm. keskustelun taikauskoisessa sisälmyksessä.
        Sivistystä on ymmärtää sitäkin mikä on muiden maailmankatsomuksien mahdollinen syvällinen merkitys.Pelkkä luulo on yleisin uskon muoto jolla asenteet muihin ihmisiin rakennetaan.Luulo on taikauskon tapaan vaarallinen; erityisesti puhuttaessa ihmiskäsityksen muodostamisesta.
        Myös siinä punnitaan ihmisen älyllinen sivistystaso.
        Minua hävettäisi perustaa maailmankatsomukseni
        vasta hiekkalaatikolla leikkineiden oppilaideni asematunnelin yöhämärässä vastikään syntyneeseen nuorisokulttuuriin .

        Ja kukahan suomessa on se henkilö, joka ei tiedä kristinuskon "syvällistä" merkitystä? Ei ainakaan kukaan joka on lastentarhan ja ala-asteen käynyt. Oletat asenteeni perustuvan pelkkään luuloon ja siinä olet väärässä. Oppilaittesi maailmankatsomuksesta en juurikaan tiedä, mutta veikkaan että se ei perustu samoihin kokemuksiin ja tietoon mitä itse olen hankkinut matkan varrella. Uskovaiset yksinkertaisesti olevat heikkoja ja se näkyy siinä kuinka he suhtautuvat kritiikkin joka perustuu järkeen, logiikkaan ja raamatun tutkimukseen. Faktaa vastaan kun on paha pidemmän päälle puollustautua raamatun lainauksilla ja evankelistoilta kuulluilla hienoilta kuullostavilta lauseilta.


      • -Pontius-Pilautus-
        wester kirjoitti:

        Ja kukahan suomessa on se henkilö, joka ei tiedä kristinuskon "syvällistä" merkitystä? Ei ainakaan kukaan joka on lastentarhan ja ala-asteen käynyt. Oletat asenteeni perustuvan pelkkään luuloon ja siinä olet väärässä. Oppilaittesi maailmankatsomuksesta en juurikaan tiedä, mutta veikkaan että se ei perustu samoihin kokemuksiin ja tietoon mitä itse olen hankkinut matkan varrella. Uskovaiset yksinkertaisesti olevat heikkoja ja se näkyy siinä kuinka he suhtautuvat kritiikkin joka perustuu järkeen, logiikkaan ja raamatun tutkimukseen. Faktaa vastaan kun on paha pidemmän päälle puollustautua raamatun lainauksilla ja evankelistoilta kuulluilla hienoilta kuullostavilta lauseilta.

           ====Ja kukahan suomessa on se henkilö, joka ei tiedä kristinuskon "syvällistä" merkitystä?====

        No naapurin Kössillä ei näytä olevan mitään tietoo.
        On niitä varmaan muitakin!

        ====Uskovaiset yksinkertaisesti olevat heikkoja ja se näkyy siinä kuinka he suhtautuvat kritiikkin joka perustuu järkeen, logiikkaan ja raamatun tutkimukseen.====

        Ilmeisesti puhut tutkitusta tiedosta edellisessä lauseessasi.
        Ethän olisi muuten siitä kehunut.
        Saisinko siitä otteen vastauksessasi?





        Faktaa vastaan kun on paha pidemmän päälle puollustautua raamatun lainauksilla ja evankelistoilta kuulluilla hienoilta kuullostavilta lauseilta.

        Minkälaisia ovat hienolta kuulostavat mainitsemasi
        lauseet.Saisinko niistä faktatietoa???
        Vaikka pari sellaista mitkä on ehditty todistaa tieteellisesti.
        Täällä koulussa kun niille voisi olla käyttöäkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      2004
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      101
      1762
    3. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      83
      1591
    4. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      61
      1434
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      33
      1132
    6. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      109
      1063
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      1043
    8. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      1036
    9. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      73
      1026
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      983
    Aihe