Journalisteilla on outo tapa hokea ikäkausia käsittelevissä artikkeleissaan, että 'nelikymppisenä mies on työelämässä uransa huipulla'. Missä mielikuvitusmaailmassa nämä toimittajat oikein elävät? Aina poikkeuksetta keskivertomies oletetaan toimistomerkonomiksi tai virkamieheksi. Sellaisilla onkin mahdollisuus edetä urallaan ja päästä nelikymppisinä huipulle.
Suomi on kuitenkin täynnä levyseppähitsareita, bussikuskeja, varastomiehiä, autokorjaajia ym. käytännön töitä tekeviä ei-kaupallisen alan koulutuksen saaneita, jotka ovat ikänsä rasvanahkaduunareita vailla minkäänlaista mahdollisuutta edetä yhtään mihinkään, mutta heitä ei lehdissä näy.
Kun haastatellaan työelämän nelikymppisiä miehiä, he ovat aina valkokaulusväkeä kaupalliselta alalta tai tiedonvälitysalalta - toimittajien kavereita? He ovat uransa huipulla. Heitä esitellään onnellisen perheensä kera kauniissa omakotitalossaan. Samaan aikaan, toisaalla: alkoholisoitunut, eronnut rakennusmies virittelee hirttoköyttä vuokrayksiössään tarkoituksenaan hirttäytyä slummilähiön viereiseen metsään. Eli toimittajat: älkää antako sellaista kuvaa, että nelikymppisen miehen elämä on kulkua voitosta voittoon, kun se ei tosielämässä sitä ole!
Mies uransa huipulla... Hah!
8
1196
Vastaukset
- Pirre*
ajatellut noita menestys tarinoita lukiessani, että meille tavallisille duunareille pitää kertoa satuja, ettei tämä elämä tuntuisi niin hmm...tavikselta..:/
- Loistava.polku
Minä koen olevani urani huipulla juuri nyt, kun olen työssä jota ei työajan ulkopuolella tarvitse juuri stressata, ei tarvitse valvoa yökausia deadlinen lähestyessä, ei pelätä burn-outia ja katsoa työkaverien tipahtelevan ympäriltä.
Toki palkka on sitten sen mukainen eli pieni - mutta elämän laadussa olen reilusti voiton puolella verrattuna aikaisempaan helvetilliseen "uraputkeen".
Ne elämän oleelliset asiat kun ovat ihan muualla kuin työpaikalla.- heinä6
On tosiaankin ihanaa jos työt jää töihin ja vapaalla voi keskittyä ihan muuhun.
toi lehtijuttu taitaa suurelta osin olla totta, MUTTA, ei mua ainakaan haittaa missä ammatissa mies/nainen on. jos ihmiseen vaikuttaa (toisille se tuntuu olevan tärkeintä) niin suuresti mitä toinen työkseen tekee, niin eiks se kerro aika paljon jo siitä ihmisestä. mä en haluais ainakaan olla sellaisen tyypin kanssa jonka ainoa mittari on '''johtaja. valitettavasti kaveriporukkaani kuuluu muutama tälläinenkin mies että nais sukupuolen edustaja. mitä mä oon niistä huomannut, niin on se, että ei ne oo kaikesta siitä isommasta rahamäärästä (palkasta) huolimatta yhtään sen onnellisempia kuin "duunaritkaan". päinvastoin. niillä on suurempi vastuu siitä, et firma saa enemmän rahaa ja osakkaat isompia osinkoja. jos homma ei suju, niin kenkää tulee. sen takia ainakin mun kamut tekee töitä suunnilleen 24 tuntia vuorokaudessa ja on "hermoromahduksen" partaalla. puhumattakaan muista fyysisistä oireista. (nää mun tutut on muuten miehiä). kaiken huipuks vaimot ei oo tytväisiä, koska ukko on paljon töissä ja kaiken maailman kokouksissa tai "kokous matkoilla". tosin eukot odottaa/vaatii et rahaa pitää tulla joka raosta, et ne voi ostella isompia timantteja kuin toisilla. ihan uskomatonta touhua. näkisittepä ne yhteisissä tilaisuuksissa. hyvä et ne ei oo toistensa tukas kii, kun pitää kehua kilpaa kenellä on isompi se ja se tavara ja kenen mies on ylennetty siksi tai täksi johtajaksi.
ykskin niistä aikoinaan sanoi (mies???) et ei mee naimisiin kuin lääkärin kanssa. (tää todistaa et kyllä ne jotkut miehetkin on kana-aivoja) (mun mielestä). no, joka tapauksessa lääkärin kanssa se meni naimisiin, mutta ne on eronneet jo aikoja sitten.
P.S sanon taas kerran, et häntä pystyyn. ei "duunarit" oo mitenkään huonompia kuin johtajat. tuntuu et se on toisinpäin.
t. "esimiehen" vaimoMyönnetään, ettei raha tee onnelliseksi, mutta mielummin itkisin kurjuuttani muutaman satatonnia rikkaampana. Kyllä nykypäivän työtahdilla asemasta riippumatta työt seuraavat kotielämään. Jos pomo haukkuu duunarin, duunari kärtyää muijalle, muija pieksää kakarat.
Jos ei nyt noin kärjistetystikkään, niin kyllä huonopalkkainen aliarvostettu työ näkyy myös perhe-elämässä.
- Väärä ikäryhmä
Mutta en malta olla kehumatta, että nyt, työttömyyseläkkeellä, koen olevani urani huipulla.
Päätän itse ajankäytöstäni ja menemisistäni rikoslain ja muijan sietokyvyn puitteissa.
En voi kuvitella enää parempaa! - tuffe
aika lailla samaa mieltä olen journalistien kanssa. Minusta duunarikin on uransa huipulla keski-ikäisenä, on työkokemusta ja sen kautta ammattiylpeyttä. Jaksaa vielä seurata uusia tuulia, mutta pärjää tarpeen vaatiessa ilman sitä viimeisintä digitaalia :) Lainat kohta maksettu, ellei välillä ole ollut avioero :/
Minusta hiukan aliarvioit perinteisiä ammatteja. Esim. metallimies voi aloittaa uransa apupoikana ja lopetta sitä aarporaajana, metalliväen kermana ;) Tai levyseppähitsaaja, ensin prötäämässä pelkkiä suojapeltejä, uransa lopulla ehkä kaasuputkihitsaajana (vaativuusluokka kova).
Onhan niitä epäonnistuneita yksilöitä, kaikissa ammateissa.- "Utelias"
Toki kiinnostaisi meitä muitakin????
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli204355Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm103194Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403097IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm442397Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas811216- 791079
- 561054
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul3681019Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.2221004Alex ja Sanna taas Bilderberg-kokoukseen
Kansainvälinen parivaljakkomme on taas yhdessä siellä missä tapahtuu. https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/09eda060-635e138880